Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:20:
En wat als er nou per ongeluk '1' wordt verstuurd zonder dat het de bedoeling was? :) Je zou een checksum achter de reeks bytes kunnen plakken, bijvoorbeeld dat er 25 bytes achter de '1' aankomen: voor ieder uur eentje en dan not een extra byte die de som is van de 24 voorgaande waarden (modulo 256, want het mag niet groter zijn dan 255). Zo heb je een extra vangnet om te voorkomen dat er per ongeluk gereageerd wordt als er een '1' voorbij komt die niet bedoeld was.

Houdt er bij je transistors rekening mee dat een normale transistor nog steeds ongeveer 1/200 van de stroom uit de arduino trekt. Als je dus een buis hebt die 200mA nodig heeft zal je arduino met 1mA belast worden. Bij grote stromen kan dit problemen geven, met een FET i.p.v. een BJT transistor kan je dit voorkomen (een FET trekt nooit stroom uit je arduino, iig niet een stroom afhankelijk van de belasting)
Bedankt voor de tips. ;)

Het was gisteren nog mogelijk om zelf iets in te vullen en per ongeluk een 1 te verzenden, maar nu niet meer. :) Het instellen gaat nu via combiboxen, met de opties 0, 25, 50 75 of 100%, deze worden omgezet naar a, b, c, d of e.
De string die nu verzonden word kan er zo uitzien: 1aaaaaabcdeeeeeeeedcbaaaa voor lamp twee is dat 2aaaabcdeeeeeeeeeedcbaaaa, etc In principe kan er niet meer per ongeluk een 1 verzonden worden. Maar als er nog ruimte over is kan er altijd nog een check uitgevoerd worden op de string.

De nieuwe versie met combibox.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34yzgxv.png

Ben nog wat aan het zoeken naar welke transistors goed zijn. Maar de buis die eraan moet komen te hangen trekken sowieso niet meer dan 1A, maar zal denk ik iets minder zijn. Heb nu twee transistor uit de DB serie (240 en 242) in de bestelling zitten met wat koellichamen. Om daar wat testen mee uit te voeren, twijfel namelijk beetje over de versterking van deze transistors. Ik ga dit maken rond een ATmega88 die voorzien word van een arduino bootloader, zal dan op een los printje komen.

heb overigens ook twee roboduino's binnen gekregen vorige week, ze zijn niet zo goed gemaakt als de arduino zelf, de kristal zit er niet helemaal recht, zit wel goed vast gesoldeerd, steekt gewoon aan de ene kant paar mm van het bord af, staat omhoog. Is bij alle twee de bordje. Zal de werking verder niet belemmeren maar ziet er wel wat slordig uit. Verder zijn er andere onderdelen gebruikt, wat op zich ook niks moet uitmaken. Verder ziet het er prima uit, en een voordeel, de X3 pads zijn gewoon open je kan er dus gemakkelijk een header erop solderen, bij de arduino zit er tin in en moet je dus eerst eruit halen wat bij mij dus fout is gegaan en is een pad los gekomen, wat overigens de werking van de arduino niet verstoord, maar kan er geen header meer opzetten.
stef-o schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:51:
Interessant :)

Is het niet handiger om je 24 in een var te proppen zodat je het maar 1x hoeft aan te passen? ;)
Ik hoef het niet meer aan te passen, opmerking was meer bedoel voor als andere mensen(of ik zelfs voor andere project) de code willen gebruiken voor een andere string. En het zou ook klein beetje meer geheugen kosten, iets van 50 bytes meer en denk dat ik elke byte nodig heb, de ATmega heeft 8 KB flash waarvan 2KB weg valt door de bootloader, heb dus 6KB over.

Edit/

Heb de buis net ontvangen en zijn 216mA (2.59w 12v) dus dat val me reuze mee, als ik dan 1A per kanaal aanhoud dan is het zelfs mogelijk om 2 of 3 buizen per kanaal aan te sturen, ze zijn namelijk aan elkaar te koppelen. :)

Edit/2
En het werkt!

Heb de buis nu via een 2n3904 transistor lopen, helaas zijn dat TO-39 behuizingen die kan je niet zo gemakkelijk koelen. Al word de transistor op dit moment niet heet, maar dat zal komen omdat de buis niet constant op volle strekte brand.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2010 17:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:00:
Onrealistisch. Je krijgt dat spul nooit verkocht zonder ISO 9001/14001 certificaten, en zodra iemand doorheeft wat dat betekent denk ik niet dat ze zo onervaren zijn dat ze met arduino gaan lopen prutsen. Ontwikkeling van nieuwe producten gaat wel iets anders dan uhm... niet denigrerend bedoeld... jij voor ogen hebt.

Als ik het over 'duur' heb, heb ik het erover dat het voor een bedrijf, die seriematig moet produceren, een hele dure proc is met weinig mogelijkheden. Een low-end LPC2000-serie mcu kost €0.27-0.60 per stuk in grote hoeveelheden, is een 32-bitter en is veel uitgebreider. De enige AVRs die hier in de buurt komen zijn tiny13/26/45's, die qua features gewoon niks zijn.
Vergeet niet dat je als (vooral beginnende) MKB'er beter met een AVR dev-board of Arduino uit bent als je prototypes uit moet pompen en daarmee moet laten zien dat je concept werkt aan investeerders.

Startende ondernemingen hebben niet even 10K in hun achterzak, voor alleen de ontwikkeltools. Niet alleen de hardware, maar ook de software-licenties. Zoiets wordt pas rendabel als je grote series van een eindproduct gaat draaien, niet als je one-off prototypes maakt, die gewoon moeten werken en niet per sé de kleine footprint van een eindproduct hoeven te hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dacht dat we die discussie nu wel achter ons konden laten na bijna een maand. :P We komen er toch niet uit want zijn zoveel meningen en manier om in Rome te komen en zolang er maar in Rome komt is het goed. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
waar ik kan deze onderdelen in 1 keer bestellen?ik wil met Arduino > tlc5940 > ULN2003 > power led 1W aansturen met PWM. en met PIR sensor wordt het geschakeld op aan en uit.

www.dickbest.nl
www.freeduino.eu
www.pieterfloris.nl (alleen Pir sensor module)
www.rs-onilne.nl (alleen tlc5940)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dick heeft niet die RTC, even uit mijn hoofd heeft die wel de volgende RTC DS1307 en PCF8563P. Ds1307 werkt erg goed, PCF8563P heb ik ook liggen maar nog niet gebruikt. En is een fototransistor niet goedkoper dan een pir sensor, als het alleen naar is om donker en licht te detecteren dan lijkt me een fototransistor meer dan zat.

Even iets anders, heb gisteren na een paar uurtje lezen en proberen mijn eerste AVR (attiny2313) geprogrammeerd via de arduino, heb de arduino gebruikt als een ISP om de attiny2313 van een led blink programmaatje te voorzien. Heb ook nog een ATmega88 liggen die ga ik vandaag proberen te voorzien van een arduino bootloader, de bootloader (atmega168) van de lillypad zou op de ATmega88 moeten werken.

Verder ga ik proberen om vusb aan de praat te krijgen op een attiny2313 om zo de atmega88 van een usb poort te voorzien. Hoop dat het allemaal wilt lukken, want dan heb ik een usb bordje met atmega88 en arduino bootloader. :)

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 20-06-2010 13:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
mad_max234 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:50:
En is een fototransistor niet goedkoper dan een pir sensor, als het alleen naar is om donker en licht te detecteren dan lijkt me een fototransistor meer dan zat.
in mijn algemene gang hebben ze een pir, als jij binnen loopt dan gaat de lampen aan. nu wil ik dat ook maar dan voor mijn hal :). je loopt binnen en mijn RGB led strip spring dan meteen aan. }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heeft iemand een goed voorbeeld hoe je 2 arduino's met 433Mhz kan laten praten? Ik heb de standaard SK.net modules, maar nu wil er 2 met elkaar laten praten. Ik kan alleen geen goede library zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat me overigen opviel is hoe weinig geheugen je nodig heb als je de controller programmeert zonder arduino bootloader, en dan bedoel ik niet wat je extra kwijt bent doordat je een bootloader erop het staan. Maar gewoon de code zelf die je in het flash geheugen laad.

880 bytes nodig voor simpel led blink programma, arduino.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
void setup()   {                
  pinMode(13, OUTPUT);     
}

void loop()                     
{
  digitalWrite(13, HIGH);   // set the LED on
  delay(1000);                  // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // set the LED off
  delay(1000);                  // wait for a second
}

96 bytes nodig voor simpel led blink programma in C.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#include <avr/io.h>
#define F_CPU 1000000UL
#include <util/delay.h>

int main(void) {

DDRB |= ( 1 << 4 );
    while (1) {
        PORTB &= ~(1 << 4 );
        _delay_ms(1000);
        PORTB |= ( 1 << 4 );
        _delay_ms(1000);
    }
    return 0;
}

De arduino heeft 9x meer flash nodig dan dat je het programma in C schrijft, weet nog niet hoe het vertaald naar andere functies, maar in dit geval is het veel meer dan dat ik had gedacht en zo hier en daar had opgevangen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sja, de arduino ide is bedacht voor mensen die niet kunnen programmeren en al die functies die bedacht zijn(digitalwrite) zouden dus onder vrijwel elke situatie moeten werken. dat kost je een hoop extra code..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je bent zonder iets te programmeren alleen al 448 bytes kwijt aan de void setup en void loop en verder niks.

Vind het toch wel wat tegenvallen dacht dat de arduino niet zoveel scheelde met C. maar scheelt dus echt heel veel. En hoe het IDE werkt heeft toch in principe niks te maken hoe de compiler de file gaat omzetten. In principe zouden die twee ongeveer dezelfde file kunnen uitspugen. of de source nu c of wiring was.

Ik was eergisteren bezig met stukje code die zo klein mogelijk moest blijven, was dus goed aan het opletten hoeveel geheugen er werd gebruikt, als je float gaat gebruiken ben je voor de eerste float iets van 1KB+ kwijt aan flash geheugen, daar snapte ik echt niks van hoe die aan zo een getal kan komen voor 1 flaot variabel.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Een float en een 8-bit AVR is dan ook een No-Go :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Hoe zo? Verklaar je nader. :)

Edit/

Als ik alleen een float toe voeg met waarde, en verder alleen de viod setup en loop, dan gaat het geheugen weer helemaal niet omhoog. blijft 448byte net als zonder float. Schiet mij maar lek, maar er Klopt niet zoveel van die telling, of ik zie iets over het hoofd. :P

[ Voor 82% gewijzigd door mad_max234 op 20-06-2010 16:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat de AVR geen hardware-support heeft voor bewerkingen op floating-pointgetallen. Elke bewerking op een float moet dus in software gebeuren en dat kost je een flinke lading instructies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Zoals ^^ al zegt, een float is een 32-bits getal. 4 bytes dus. Dat kost heel veel instructies om te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
LED-Maniak schreef op zondag 20 juni 2010 @ 16:56:
[...]

Zoals ^^ al zegt, een float is een 32-bits getal. 4 bytes dus. Dat kost heel veel instructies om te verwerken.
float is maar 2 achter de komma bij arduino, is volgens mijn geen 32bit float. ;)

En AVR heeft een floating point coprocessor. ;)

Edit/

Even gespiekt en denk dat ik me vergis de 328p heeft alleen een alu en geen fpu. My bad.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 20-06-2010 17:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mad_max234 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 16:59:
[...]

float is maar 2 achter de komma bij arduino, is volgens mijn geen 32bit float. ;)

En AVR heeft een floating point coprocessor. ;)
We werken graag met standaarden, dus IEEE 754. Dat is enkele precisie float, 32-bits dus.

Sinds wanneer heeft een AVR een floating point coprocessor? Dat hebben alleen zwaardere microcontrollers. Tenzij jij mij de pagina van de datasheet aan kan wijzen geloof ik er dus niets van. ;)
mad_max234 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 16:53:
Edit/

Als ik alleen een float toe voeg met waarde, en verder alleen de viod setup en loop, dan gaat het geheugen weer helemaal niet omhoog. blijft 448byte net als zonder float. Schiet mij maar lek, maar er Klopt niet zoveel van die telling, of ik zie iets over het hoofd. :P
Duh, die wordt weg geoptimaliseerd omdat er niets mee gebeurt..

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 20-06-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Oke, weer iets geleerd. En zo duh is dat anders niet voor iedereen hoor. :P Ergens in tijd was het voor jou ook niet duidelijk denk daar nog eens aan terug. ;)

Floats dus proberen te ontlopen als het even kan, anders belast je de controller gigantisch als er geen fpu aanwezig is, en het het allemaal softwarematig moet gebeuren,

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Sja, maar als je een ;) er bij staat dan komt dat over alsof je er alles van weet en een hint geeft dus tja.. ;)

Maar floats inderdaad ontwijken. Wat ik vaak met komma getallen doe(en wat vaker handig is) als je het getal met 100 vermenigvuldigd. Als je dan een float wil showen op het display of de uart kan je altijd nog delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
G = v_reg;
    lcd_putchar(48 + (G / 10000));
    G -= (G / 10000) * 10000;
    lcd_putchar(48 + (G / 1000));
    lcd_putchar(46);
    G -= (G / 1000) * 1000;
    lcd_putchar(48 + (G / 100));
    G -= (G / 100) * 100;
    lcd_putchar(48 + (G / 10));

lcd_putchar('V');

Tsja, je moet af en toe door hoepels springen om op een 8-bitter te werken... Maar dit scheelt mooi wel een miljard cycles en honderden gigabytes code :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
De verschillen in mad_max234's arduino en plain-c code zijn de libraryfuncties digitalWrite en pinMode,
digitalWrite zoekt eerst het bijbehorende register bij arduino pin 13 en gaat dan eens kijken wat daarmee gedaan moet worden. Da's een flinke functie die redelijk wat flash kost.
Als je de source daarvan bekijkt dan weet je ook meteen waarom een simpele PORTB &= ~(1 << 4 ); 100 keer sneller is dan een digitalWrite(13, LOW).
Niet dat ik geen voorstander ben van de Arduino, er slingert hier ook een freeduino rond, da's lekker makkelijk als je even snel iets wilt proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Springuin op 20-06-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

mad_max234 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 15:46:
Wat me overigen opviel is hoe weinig geheugen je nodig heb als je de controller programmeert zonder arduino bootloader, en dan bedoel ik niet wat je extra kwijt bent doordat je een bootloader erop het staan. Maar gewoon de code zelf die je in het flash geheugen laad.

880 bytes nodig voor simpel led blink programma, arduino.
(...)

96 bytes nodig voor simpel led blink programma in C.
(...)

De arduino heeft 9x meer flash nodig dan dat je het programma in C schrijft, weet nog niet hoe het vertaald naar andere functies, maar in dit geval is het veel meer dan dat ik had gedacht en zo hier en daar had opgevangen.
Ik snap al heel lang niet waarom ze die omslachtige Wiring library erbij halen, als je precies dezelfde functies ook met preprocessor macro's kan doen.

Omwille van portabiliteit valt er wat van te zeggen, maar dan is het net zo makkelijk om voor elke AVR de pin-specifieke macro's apart in een headertje te gooien. Dat scheelt je veel regels code, en nog meer cycles.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Springuin schreef op zondag 20 juni 2010 @ 19:38:
De verschillen in mad_max234's arduino en plain-c code zijn de libraryfuncties digitalWrite en pinMode,
digitalWrite zoekt eerst het bijbehorende register bij arduino pin 13 en gaat dan eens kijken wat daarmee gedaan moet worden. Da's een flinke functie die redelijk wat flash kost.
Als je de source daarvan bekijkt dan weet je ook meteen waarom een simpele PORTB &= ~(1 << 4 ); 100 keer sneller is dan een digitalWrite(13, LOW).
Niet dat ik geen voorstander ben van de Arduino, er slingert hier ook een freeduino rond, da's lekker makkelijk als je even snel iets wilt proberen.
Maar waarom niet gewoon een compiler maken die dus als ik schrijf digitalWrite(13, LOW) dan gewoon dezelfde machine code naar de atmega versturen als er met PORTB &= ~(1 << 4;. Of iets wat er erg in de buurt komt. Gaat er uit eindelijk toch alleen maar om dat de gebruiker het makkelijk kan lezen en schrijven, of denk ik nu te simpel

Dat van die libary gebeurt dat in de uC? Dat is toch onlogisch dat ze dat door de controller laten doen, als ik het tenminste goed begrijp.

Vind de arduino erg leuk en makkelijk, je kan er gelijk mee uit de voeten, kom zelf vanaf php en dan pak je het zo op. :) Ben nu aan de DFRduino's, en ga nu proberen om zelf een arduino compatibel bordje te maken voor eigen gebruik.
Stoney3K schreef op zondag 20 juni 2010 @ 19:53:
[...]

Ik snap al heel lang niet waarom ze die omslachtige Wiring library erbij halen, als je precies dezelfde functies ook met preprocessor macro's kan doen.

Omwille van portabiliteit valt er wat van te zeggen, maar dan is het net zo makkelijk om voor elke AVR de pin-specifieke macro's apart in een headertje te gooien. Dat scheelt je veel regels code, en nog meer cycles.
weet niet helemaal wat preprocessor macro's. Maar ik zou zeggen leg er gewoon een layer overheen die door de pc word verwerkt waardoor het programmeren net zo simpel is als nu, maar dat de machine code gewoon hetzelfde blijft in meeste gevallen, nu lijkt er gewoon heel veel troep te draaien voor iets heel simpels. Maar ik zeg misschien nu iets wat nergens opslaat. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat bestaat al, het heet C, en weet je wat het leuke daarvan is... Iedereen gebruikt het, en het werkt op alle platforms! ;)

[ Voor 62% gewijzigd door mux op 21-06-2010 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
C wat is dat, meen je dat nu allemaal echt, dat wisten we nog niet? :P :+

Even zonder dollen, lees even waar we heb over hebben. Ik hebben het er juist over dat C te lastig word ervaren door niet C programmeurs om even wat in elkaar te zetten, maar arduino taal weer wat lomp omgaat met resource. Dus vroeg ik me af kan er geen soort layer over C heen kan zodat het op arduino taaltje lijkt maar het niet teveel afwijkt van de machine taal die C zou produceren of zelf helemaal gelijk.
;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het punt wat ik probeer te maken is dat programmeertalen eigenlijk altijd een glijdende schaal zijn tussen de perfecte human interface en de perfecte machine interface. Aan de ene kant wil je eigenlijk niks anders zeggen dan:

code:
1
Doe wat ik wil dat je doet;

En dat de compiler dat dan naar precies het juiste programma vertaalt. Aan de andere kant wil je als chip het liefst dat jij exact voorkauwt wat hij wanneer moet doen, en het liefst ook nog eens inclusief de perfecte bustiming, maar dat is voor een mens weer veel werk.

Arduino-macro's zijn wat jij zoekt. Ze zijn gegeneraliseerd (werken op veel hardware), duidelijk en goed gedocumenteerd. Er is niet echt een tussenweg; zodra je beter met je resources wilt omgaan zul je zelf aan het werk moeten, en dan is C the way to go. En echt, het is koudwatervrees om te zeggen dat C moeilijk is; dat komt er bij mij gewoon echt niet in. Het is letterlijk twee daagjes ervoor zitten om te begrijpen hoe een microcontroller werkt (voor zover dat relevant is voor de designer) en C te leren, en dan een paar daagjes klooien en je bent helemaal klaar!

De voornaamste reden dat het als moeilijk wordt gezien is omdat mensen de hele tijd blijven volhouden dat het moeilijk is, net als dat mensen blijven volhouden dat een dSLR altijd betere foto's maakt en dat de PvdA geld weggooit terwijl de VVD perfect op de centjes let; op deze manier legio andere voorbeelden. Alleen omdat mensen het zeggen wil niet zeggen dat het waar is. C voor 8-bitters is een makkelijke programmeertaal, AVR-studio is een makkelijke IDE, zeker als je met devboardjes en Atmel's eigen programmers blijft spelen.

Zoals eerder ook al gezegd: in feite is voor elke Arduino-macro in één statement ook heel makkelijk een C-equivalent te maken. Het kost vrijwel nooit meer code, en de code is vrijwel nooit moeilijker. Arduino-code is in feite al van de zelfde complexiteit als gewoon straight C programmeren.

Maarja, mijn gebeden zullen wel nooit gehoord worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Paar dagen klote en je denk dat een niet programmeur dat ineens met c uit de voeten kan, dat kan er bij mij weer niet in. :P Ik kan er amper mee uit de voeten en ik heb al wat C en C++ ervaringen opgedaan in de afgelopen 13 jaar, ben ooit begonnen aan een directx game in het verre verleden, maar dat was na weken lezen toch echt te hoog gegrepen om mee te starten. Maar ik weet dus al wel wat en ik kan nog geen eens in 2 dagen echt uit de voeten zoals ik dat wel met de arduino kon.

Probleem is dat het niet alleen C is wat je moet leren maar ook hoe je alles moet instellen en dat is niet specifiek iets van C maar juist iets van de controller waar je bij arduino helemaal niet mee lastig word gevallen, en de meeste arduino gebruiker ook niet mee lastig gevallen willen worden.

Ik durf dus te stellen dat het wel degelijk stuk lastiger is om iets voor elkaar te krijgen in C en alle software of en stelling die erbij komen kijken dan dat de arduino. Heeft 1 stukje software, grote community met redelijk gedocumenteerde beginner tutorials, met duidelijk beschrijvingen. Ik zeg dus niet dat C moeilijk is maar wel stuk moeilijker dan arrduino. En C is het niet alleen, je moet uitzoeken hoe je het programma moet compiler, en uploaden, niet alle software werkt samen met de programmeurs, je kan dus veel meer fouten maken voordat je überhaupt een stukje code in je uM krijgt.

Ben dus niet met je eens dat het tussen onze oren zit dat C moeilijker is dan de arduino, het is wel degelijk een moeilijkere weg om te bewandelen dan de arduino weg die netjes geasfalteerd is en overal bordjes staan waar je heen moet om in Rome te komen. Bij C hebben ze die weg niet netjes recht gemaakt en is het een stoffig pad met weinig zicht en vele paden die doodlopend zijn, en er staan niet zoveel borden, je moet zelf maar de weg naar Rome zien te vinden. :P (even vanuit een newbie ogen bekijken)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Megamind schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:03:
Heeft iemand een goed voorbeeld hoe je 2 arduino's met 433Mhz kan laten praten? Ik heb de standaard SK.net modules, maar nu wil er 2 met elkaar laten praten. Ik kan alleen geen goede library zo snel vinden.
Je zoekt waarschijnlijk de VirtualWire library. Ik heb dezelfde zender en ontvanger besteld en het niet voor elkaar gekregen. Ben benieuwd hoe het jou afgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mad_max234: Als je het niet begrijpt, is het je waarschijnlijk gewoon nooit goed uitgelegd. Je ziet de weg als stoffig, ik heb juist dat idee bij arduino. Bij arduino is het 99% van de tijd een kwestie van dom copy-pastewerk, tot op het punt dat mensen de meest stomme vragen gaan stellen die nota bene in de comments van de code worden uitgelegd... De basics van C zijn echt oersimpel, je moet alleen wel begrijpen wat er gebeurt. Er is ook nauwelijks wat te leren... Je hoeft op een microcontroller geen classes of overloading te doen, je linker is i.h.a. zeer eenvoudig, je hebt niet te maken met wel/niet gesynchroniseerde bussen (alle communicatie intern is one-wire, dus wat je programmeert is precies wat er gebeurt, in die volgorde), de processor is in-order en verwerkt nagenoeg alle instructies in 1 cycle... Het is enkel en alleen het begrijpen van de volgende dingen:

- data types (evt. memory alignment, dingen als __packed__), structs
- loops
- defines vs. variabelen
- pointers
- werking en functie van linker, compiler
- register-based werking van een MCU
- interrupts
- connecten met je microcontroller
- bootloaders

en that's it. Dan weet je alles wat je in hele, héle lange tijd nodig zult hebben om alles wat je hartje begeert te kunnen doen op een 8-bitter. Vectored interrupts, external memory, eeprom/self-programming en een wat dieper inzicht in schedulers en interrupt controllers zorgen ervoor dat je rechtstreeks kunt doorstromen naar 32-bit. Ik heb bijna de neiging om een cursus C voor 8-bit MCUs te schrijven, en ik wed je dat dat in 5 pagina's kan. Probleem daarmee is dat het een hoop tijd kost om nette voorbeelden te schrijven...

Maar het heeft niet zoveel zin om hier in dit topic over door te blijven gaan, alles is inmiddels wel gezegd. We kunnen beter een ander topic beginnen als je hierover door wilt praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik heb me er inderdaad nog niet echt in verdiept, heeft helemaal nog niemand iets uitgelegd. ;) Ben er zins afgelopen weekend mee aan de slag gegaan en zal daar ook mee verder gaan.

Heb ooit op eigen houtje via wat boeken uit de bieb kennis gemaakt met C maar dat is al heel lang geleden, en kwam toen niet veel verder dan wat console programma's, wat ik wilde maken was iets te hoog gegrepen om mee te beginnen. verder heb ik me de afgelopen jaren met php bezig gehouden daar zit mijn ervaring dan ook, moet alles leren qua uC gerelateerde zaken opzet van de taal snap ik wel als ik het zie, niet dat ik het al uit mijn hoofd kan schrijven maar dat komt wel.

Vind het juist een voordeel dat je zoveel kan kopiëren, dat heeft me bij php ook vaak voor nieuwe inzichten gezorgd om problemen aan te pakken. Zelfde heb ik ook bij arduino gedaan, ben gewoon scripts gaan lezen en zo leer ik het me aan. Na tijdje kan je het zelf schrijven en ook problemen oplossen.

Maar laten we niet et ver offtopic gaan, in ieder geval bedankt voor je uitleg het is een eerste begin. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:58
Even licht off-topic, maar voor iedereen die nog op zoek is naar een goedkoop development setje.
TI wil een (groter) aandeel in de hobby- en consumentenmarkt voor microcontrollers en heeft sinds 26 juni het volgende setje in de aanbieding. Wat zeg ik, ze worden bijna gratis weggegeven ($4,30 !!!)

http://www.ti-estore.com/...Product_Code=MSP-EXP430G2

Dus, mocht je eens iets anders dan een Arduino willen uitproberen, dit is je kans!

Uitgebreide specs en de benodigde software zijn hier te vinden
http://processors.wiki.ti...nchPad_%28MSP-EXP430G2%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, ik denk niet dat je hier aan het goede adres bent daarmee, bovendien is dit al in de EL-Kroeg langs gekomen. Arduino is gemaakt voor mensen die niet kunnen programmeren, en voor MSP430 moet je wel wat diepere kennis van microcontrollers hebben. Bovendien zijn ze niet bepaald onverwoestbaar, en dat zijn AVRs voor hobby-doeleinden best wel :+

@hieronder: dat was eigenlijk m'n punt, en ik vraag me serieus af waarom ik het niet in die woorden heb gezegd...

[ Voor 14% gewijzigd door mux op 30-06-2010 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
Voor die prijs kun je er geen buil aan vallen. Maar met 2KiB aan flash ROM en 128B aan geheugen ben je wel erg snel klaar. Dat beperkt de mogelijkheden fors en het verplicht haast om direct met assembly aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuzzillogic schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 09:26:
Voor die prijs kun je er geen buil aan vallen. Maar met 2KiB aan flash ROM en 128B aan geheugen ben je wel erg snel klaar. Dat beperkt de mogelijkheden fors en het verplicht haast om direct met assembly aan de slag te gaan.
Ik heb deze microcontrollers met succes kunnen gebruiken om 3 ADCs uit te lezen, deze data in een 3x3-way polynoom te verwerken en vervolgens via I2C verzenden. Erg high-end is het niet, maar real-time meer dan 1000 samples per seconde omvormen via mijn 3x3 polynoom is toch niet erg simplistisch.

Ze zijn idd wel iets gevoeliger dan de atmel controllers, maar ook tig keer goedkoper. Voor 25 cent zijn ze al te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb net een AVR CDC (in mijn geval, usb naar rs232) gemaakt en aangesloten op een arduino, en werkt erg goed. Kan dus nu data verzenden naar een standalone arduino via de usb. Ben namelijk bezig met een leddimmer(zie aantal posten terug) die je kan instellen via stukje software dat op de pc draait, en die moet dus standalone worden maar de atmega moet wel via de usb een string kunnen ontvangen om de kanalen in te stellen, wat opgeslagen word in het eeprom geheugen.

De kosten is ongeveer 3 euro voor de usb aansluiting.

Meer info: http://www.recursion.jp/avrcdc/cdc-232.html

Edit/
Nadeel is wel dat ik de drivers niet aan de praat krijg met win7 64bit, win7 32bit en andere OS geen probleem, alleen win7 64bit wilt niet lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 30-06-2010 15:38 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
Ter info: farnell heeft tegenwoordig ook arduino compatible boards: http://nl.farnell.com/jsp...comp&Ntx=&isRedirect=true

Iets duurder dan bijvoorbeeld bij freeduino.eu, maar als bedrijf wel morgen in huis zonder bezorgkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Freeduino is nogsteeds duurder dan http://www.nuelectronics.com/, deze hebben trouwens leuke dingen zoals een 2,4" kleuren touch LCD, voor maar 25 pond.
Afbeeldingslocatie: http://www.nuelectronics.com/estore/images/nustore/TFT2_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Springuin schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:31:
Ter info: farnell heeft tegenwoordig ook arduino compatible boards: http://nl.farnell.com/jsp...comp&Ntx=&isRedirect=true

Iets duurder dan bijvoorbeeld bij freeduino.eu, maar als bedrijf wel morgen in huis zonder bezorgkosten.
Kan ook particulier bestellen bij farnell als het goed is, vanaf 50 euro dacht ik.
Megamind schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 19:47:
Freeduino is nogsteeds duurder dan http://www.nuelectronics.com/, deze hebben trouwens leuke dingen zoals een 2,4" kleuren touch LCD, voor maar 25 pond.
[afbeelding]
Vind de prijs niet echt overtuigend goedkoper, 20,75 euro (freeduino met 328) tegenover 21.50 (roboduino met 328) bij freeduino.eu. ;)

Wat me wel leuk lijkt en ook leuk prijsje heeft om eens mee te gaan spelen is dit netwerk shield.
http://www.nuelectronics....nfo&cPath=1&products_id=4

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 30-06-2010 20:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Mja, mijn voorkeur gaat toch echt uit naar de echte Arduino boards, die voelen een stukje beter dan de Roboduino boards.

Overigens worden de 'klonen' van farnell volgens mij ook door SmartPrj / tinker.it gemaakt (de maker van de officiele Arduino boarden)... maar die heb ik zelf nog niet in handen gehad.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb zowel echte arduino's , maar heb laatst ook twee roboduino's gekocht en inderdaad de roboduino zijn wat goedkoper gemaakt, maar dat was wel te verwachten. Al denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat die zomaar ineens kapot gaat, kan ook niet zoveel kapot gaan uitraard.

Wat wel een voordeel is van de roboduino dat de x3 pads vrij zijn en niet dicht gesoleerd, je kan daar dus veel gemakkelijker een header op solderen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik begin me nu toch wel heel erg nieuwsgierig te worden naar arduino's mogelijkheden en denk dat dit voor mij ideaal is om mee te rommelen, voorheen al verschillende vellemansetjes gehad maar dat was het elke keer net niet.
het open karakter en de comunity achter dit alles spreekt mij heel erg aan!

nu wil ik als totaale beginner dus hiermee aan de slag!
Arduino Duemilanove

dan heb ik verder nog een breadbord nodig maar wat nog meer allemaal.
die electronic brick kit stond me wel aan

of kan ik beter beginnen met een EZtronics starters kit

motortjes en allerhande dingen heb ik al wel gevonden maar tandwielen en frame stukken (alla meccano) zijn die ook ergens zo te koop of moet ik zelf met oud ijzer en een slijptol aan de gang

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik zou helemaal geen kit nemen als ik jou was, alle uitleg staat tig keer op het internet. En de onderdelen zijn veelal goedkoper los te bestellen bij een van de goedkope online elektronica zaken. Kan beter gewoon even zelf wat simpel projecten opzoeken die je leuk lijken en dan gericht die onderdelen kopen, raad je wel aan om van sommige onderdelen reserve mee te bestellen zeker als het om paar centen onderdeeltjes gaat.

Wat wellicht wel leuk is voor een beginner is een weerstandsetje zodat je alle waardes in huis heb, zo heb je altijd de juiste waarde bij de hand. Kan je bij sommige elektronica zaken bestellen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuh28
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-08 22:54

Adjuh28

2 1337 4 chaos

omdat ik regelmatig over deze topic heen lees en ik meer wil richten op electro ,had ik besloten om ook een arduino aan te schaffen. kon al met c werken in verband met mijn opleiding ,maar dit is leuker.

de arduino koste me 22 euro bij rs-online en het mooiste was ik had hem binne een dag binne :P

There are 10 kinds of people.Those who can read binary and those who can't. Is beamer reanimeren met een halogeen lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Mja, die 22,35 is dan wel zonder BTW, dus 26,60 inclusief BTW

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjuh28
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-08 22:54

Adjuh28

2 1337 4 chaos

oops die had ik niet meegerekent 8)7

There are 10 kinds of people.Those who can read binary and those who can't. Is beamer reanimeren met een halogeen lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb van het weekend een (eerste ooit :) ) printje gemaakt om te communiceren met de arduino, is gebaseerd op de avr cdc rs232. Is maar een test printje, zal straks samen met een atmega en andere componenten op 1 printje komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/04/1278250878-190.jpg

Van de week even rest van de dimmer ontwerpen zodat de atmega overgezet kan worden naar de dimmer. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mijn eerste arduino project is klaar, althans het prototype bordje is klaar. Het gaat om de led dimmer waar ik het al eerder over heb gehad. Zitten twee avr's op een atmega328 bovenop en een ATtiny45 soic aan de onderkant. De tiny45 is verantwoordelijk voor de communicatie tussen de pc en de ATmega328.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/nnw4ma.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2ajntt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2d9tvsg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2hqqstv.jpg

En filmpje, komt helemaal niet goed over op de video, camera past steeds het licht automatisch aan naarmate er licht inval is. Ook is het niet goed te zien dat die geleidelijk oploopt en afloopt, maar beter een slecht filmpje dan helemaal niks. :P

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 16-07-2010 18:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

heb je de schema's, dat leest iets makkelijker af..

Verder is het een mooi project, en ik ben erg benieuwt naar hoe je de printjes maakt.

[ Voor 48% gewijzigd door windwarrior op 18-07-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Printje maak ik met fotogevoelige printplaat en een spaarlamp of pl-s lamp en sheet waar het printje is opgedrukt, dan tijdje belichten en in de ontwikkelaar, en gebruik natriumpersulfaat om te etsen.

Schema heb ik zo even niet bij de hand.

Maar stelt niet zoveel voor, arduino is zo minimaal mogelijk aangesloten. 2x vcc en 2x grd en 4x pwm, en de rst word hoog gehouden door een weerstand, meer nie. De 4x pwm gaan via een weerstand naar de transistor, waar het pwm signaal word versterkt door de transistor.

Wat ik nog moet doen in volgende ontwerp is iets bedenken om lekstroom tegen te gaan die via de TX en RX lijnen. attiny word gevoed door de usb en de atmega door de voltage regulator, maar als de usb niet is aangesloten zal denk ik de attiny stroom pakken via de TX lijn van de atmega.

Edit/

Kan je wel alvast het originele schema laten zien van de avr cdc232. Voor de rest is het gewoon arduino met 4 transistors en voltage regulator en de benodigde componenten om hem te laten draaien, zoals condensators en kristal en weerstanden.
Afbeeldingslocatie: http://www.recursion.jp/avrcdc/image/cdc232-t45.png

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2010 15:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Hmm, het blijft een interessant systeem, maar waarom gebruik je geen normale rs232 chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Het is geen gewone RS232. Het is een usb naar rs232, ook weer niet helemaal is eigenlijk een eigen standaard. Wat raad jij dan aan wat het zelfde doet als dit? Ik ben nog niet zolang bezig en enigste wat ik verder ken is FTDI.

Attiny45 kost ook niet zoveel, 2 euro per stuk waar ik ze heb gehaald, maar als je er 25 haalt kosten ze bij digikey nog 1.38 euro (8dip 1.45euro), en niet te vergeten ze zijn er ook in 8DIP uitvoering.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ja, dat bedoelde ik idd, een FTDI, maar ik vind jouw systeem eigenlijk veel leuker, wegens het gebrekken aan een FTDI heb je een avr voor hetzelfde bebruikt. Dat is nou eens een goede oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

goed voor een eerste design. let volgende keren wel op dat je de ruimte die je niet voor je sporen gerbuikt, als groundplane instelt. dat kan gewoon in eagle en ultiboard. Het scheelt namelijk erg met het etsen, nu ets je eigenlijk teveel koper weg--> daardoor wordt je ontwikkelvloeistof smeriger dan nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja daar was ik al naar aan het zoeken, had al wat geprobeerd met gewoon vrij tekenen, maar dacht dat kan nooit de goede weg zijn om alles met losse lijnen in te tekenen. Hoe heet die optie?

@windwarrior

FTDI chips zijn lastiger te solderen, attiny heb je ook in 8dip dus ideaal voor hobbyisten. Maar zit wel nadeel aan er is geen DRT en RST lijn.
En wat ook het geval was waarom in voor deze oplossing heb gekozen is dat de FTDI ic's niet worden verkocht bij de winkels waar ik altijd bestel.

Dus vandaar dat ik naar een andere oplossing ben gaan zoeken.

Kwam volgende projecten tegen;

VUSB : link
AVR CDC : link
IgorPlug-USB (AVR) : link

Ik ga nu proberen om een ethernet aansluiting te maken met een avr, is voor mijn andere arduino project, de aquarium computer. :)

http://www.tuxgraphics.or...200606/article06061.shtml

[ Voor 72% gewijzigd door mad_max234 op 21-07-2010 14:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

als je eagle gebruikt is het heel simpel: http://www.muzique.com/schem/eagle.htm

ultiboard is ook niet lastig... even googlen zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo,

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in elektronica. Alleen het probleem is dat ik gewoon geen kennis heb van elektronica en het dus erg lastig vind om te beginnen. Ik ben zelf 16 en heb ervaring met programmeren (Basis C++, php, sql en javascript). Alleen mijn kennis van elektronische circuits etc. is dus helemaal niets omdat ik geen opleiding heb en zelfs geen basis kennis heb (krijg ik pas aankomende jaren op school denk ik).

Wat raden jullie mij aan? Gewoon nog even wachten tot ik meer kennis heb? Of gewoon een arduino of andere spullen kopen en daar mee gaan experimenteren met behulp van internet en zo kennis opdoen? En als jullie voor het laatste kiezen wat raden jullie dan aan voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

esak schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 13:46:
Hallo,

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in elektronica. Alleen het probleem is dat ik gewoon geen kennis heb van elektronica en het dus erg lastig vind om te beginnen. Ik ben zelf 16 en heb ervaring met programmeren (Basis C++, php, sql en javascript). Alleen mijn kennis van elektronische circuits etc. is dus helemaal niets omdat ik geen opleiding heb en zelfs geen basis kennis heb (krijg ik pas aankomende jaren op school denk ik).

Wat raden jullie mij aan? Gewoon nog even wachten tot ik meer kennis heb? Of gewoon een arduino of andere spullen kopen en daar mee gaan experimenteren met behulp van internet en zo kennis opdoen? En als jullie voor het laatste kiezen wat raden jullie dan aan voor mij?
afkijken van de andere prutsers. al doende leert men.
Een arduino zal voor jou leuk speelgoed zijn om mee te beginnen. gewoon langzaam uitbreiden met nieuwe hardware. Daar zijn genoeg voorbeelden van online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Basiskennis van elektronica is toch noodzakelijk. Op het VWO leer je over spanning, stroom, weerstand, maar daar blijft het dan ook bij zo ongeveer. Zaken als diodes, condensatoren, transistoren (FET's m.n.) en opamps zijn toch ook nuttig om te weten. Veel meer weet ik ook niet ;) Maar "zomaar" gaan aanrommelen zonder enig fundament lijkt mij lastig.

Als je natuurkunde niet vies vindt (en wie vindt dat nou vies? :P), bekijk de stof over elektriciteit eens in de natuurkundeboeken van de bovenbouw - je zult het toch moeten kennen - en gluur daarna eens in een cursus/boekje over de basiselektronica. Dat kan ook online, staat wellicht in de FAQ hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Fuzzillogic schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:30:
Basiskennis van elektronica is toch noodzakelijk. Op het VWO leer je over spanning, stroom, weerstand, maar daar blijft het dan ook bij zo ongeveer. Zaken als diodes, condensatoren, transistoren (FET's m.n.) en opamps zijn toch ook nuttig om te weten. Veel meer weet ik ook niet ;) Maar "zomaar" gaan aanrommelen zonder enig fundament lijkt mij lastig.

Als je natuurkunde niet vies vindt (en wie vindt dat nou vies? :P), bekijk de stof over elektriciteit eens in de natuurkundeboeken van de bovenbouw - je zult het toch moeten kennen - en gluur daarna eens in een cursus/boekje over de basiselektronica. Dat kan ook online, staat wellicht in de FAQ hier.
Dat leer ik ook op het VMBO, dus eigenlijk zou iedereen met natuurkunde dat wel moeten weten :+

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Fuzzillogic schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:30:
Basiskennis van elektronica is toch noodzakelijk. Op het VWO leer je over spanning, stroom, weerstand, maar daar blijft het dan ook bij zo ongeveer. Zaken als diodes, condensatoren, transistoren (FET's m.n.) en opamps
Als dat de basiskennis is dan kan ik dat wel. Op school heb ik dat soort dingen inderdaad gehad en na wat zoek werk weet ik ook wat diodes, condensatoren, transistoren zijn en hoe ze werken. En mijn vader heeft elektro techniek gestudeerd dus die kan mij met het een en ander wel helpen denk ik.

Dus als ik het zo begrijp moet ik gewoon zo een arduino boordje kopen met wat extra rommel (led`s, draden, transistors etc.) en dan een beetje aan kloten? Als dat zo is ga ik dat binnenkort allemaal bestellen en hoop ik er nog in de vakantie wat mee te kunnen experimenteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Oh ok, dan moet het wel goedkomen ja :) De arduino-website bevat uitgebreide informatie, van beginnersniveau tot het hack&slash-werk. En uiteraard is er GoT!

Overigens helpt het ook wel als je al een projectje in gedachten hebt. <plug shameless="true">May I suggest 433MHz-communicatie met microcontrollers of http://randysimons.nl/125,english/142,wiicooz/ </plug> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:04
Hey,,
Ik wou graag een audrino Mega kopen, heeft iemand tips waar ik deze het best kan kopen?
Zelf had ik deze shop gezien http://www.yerobot.com/shop/arduino-mega.html. Heeft iemand ervaring met deze shop, of aanraders van andere shops? :)
(ik wil hem gaan gebruiken voor http://amblone.com/ dit projectje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Als ik zo een arduino kloon koop (zoals deze). Werkt dat dan gewoon precies hetzelfde als een echte arduino? En dus ook met de officiele software enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door esak op 30-07-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

esak schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 15:04:
Als ik zo een arduino kloon koop (zoals deze). Werkt dat dan gewoon precies hetzelfde als een echte arduino? En dus ook met de officiele software enzo.
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 08:42
ik heb laatst mijn Arduino Mega gekregen. Werkt idd met arduino IDE :). ben nu langzaam wat kleine dingen in elkaar solderen om met arduino te gebruiken, zoals rgb leds op headers, servo motortjes, ledjes, potmeters enz. Vandaag een 3*3*3 LED-cube in elkaar geknutseld :). Ben ook bezig met een accelerometer die ik uit een draadloze nunchuck van Dealextreme heb gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
tolunaygul12 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 17:42:
[...]

ik heb laatst mijn Arduino Mega gekregen. Werkt idd met arduino IDE :). ben nu langzaam wat kleine dingen in elkaar solderen om met arduino te gebruiken, zoals rgb leds op headers, servo motortjes, ledjes, potmeters enz. Vandaag een 3*3*3 LED-cube in elkaar geknutseld :). Ben ook bezig met een accelerometer die ik uit een draadloze nunchuck van Dealextreme heb gekocht :P
Waar heb je deze gekocht? En goede/slechte ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat is geen kloon, dat is een echte arduino. ;) Maar elke kloon die als compatibel word gezien met arduino kan je gewoon de officiële arduino software voor gebruiken, het is helemaal open source. Je kan er ook eentje zelf maken, daar staat zelfs uitleg voor op de arduino site.

Ook het schema en bord files voor eagle kan je downloaden, kan je precies dezelfde maken en verkopen, mag alleen geen arduino op staan. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
tokko1 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 17:48:
[...]
Waar heb je deze gekocht? En goede/slechte ervaring?
Hij komt van http://www.freeduino.eu. Ik heb er tot nu toe zeer goede ervaringen mee.
Behalve dat de kristal er niet helemaal goed op zat, Beetje solderen en het zat weer recht :).
Ik heb de Mega ook werkend met Bascom AVR. kan je betere library's gebruiken, Efficiente compiler enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:42
Hoe gaaf is dit ? : http://skoften.net/index/video/je_eigen_race_game_bouwen wordt ook een arduino gebruikt om de boel te laten communiceren. wie volgt? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Weet iemand een webshop in nederland waar je al het nodige voor dit(foto) te maken? (ex soldeer etc.. :P)
Afbeeldingslocatie: http://amblone.com/graphic/print_top.jpg
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
tokko1 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:45:
Weet iemand een webshop in nederland waar je al het nodige voor dit(foto) te maken? (ex soldeer etc.. :P)
[afbeelding]
Alvast bedankt :)
Een lijstje met onderdelen is handiger dan een foto :P
Maar lijkt allemaal redelijk standaard spul, stukje print, wat weerstanden en transistors, en wat header.

Spul wat vrijwel iedere electro toko wel verkoopt ;) Een bekende (en redelijk goedkope) is Dickbest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
CrashOverDrive schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:54:
[...]

Een lijstje met onderdelen is handiger dan een foto :P
Maar lijkt allemaal redelijk standaard spul, stukje print, wat weerstanden en transistors, en wat header.

Spul wat vrijwel iedere electro toko wel verkoopt ;) Een bekende (en redelijk goedkope) is Dickbest
Ja, wel slim inderdaad z'n lijstje, voglends mij een paar transistoren en weerstandjes en headers.. zoals je al zegd :) Ik zal even een kijkje nemen op die site, alvast bedankt!

" For our setup, we needed three 2200Ω resistors and three NPN-transistors that could switch 200mA at 12V for each channel. " (dit is de letterlijke lijst)
2200Ohm weerstand staat niet op Dickbest z'n site volgends mij.. ik kan 't tenminste niet vinden..

(nog een vraagje, wat voor power supplie heb je nodig voor arduino? Liefst een linkje dat ik precies de goede met stekker, want ik weet 't echt niet zijn zo veel soorten power supplies 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door tokko1 op 07-08-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

tokko1 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:18:
[...]
2200Ohm weerstand staat niet op Dickbest z'n site volgends mij.. ik kan 't tenminste niet vinden..
Per 100 stuks, twee euro.
http://www.dickbest.nl/we...?act=viewProd&productId=5
even scrollen in de lijst naar [2,2 kOhm]

onder weerstanden,koolstof, deze zijn 1/4w .

Leuke site overigens, even gebookmarkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
tokko1 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:18:
[...]
...
(nog een vraagje, wat voor power supplie heb je nodig voor arduino? Liefst een linkje dat ik precies de goede met stekker, want ik weet 't echt niet zijn zo veel soorten power supplies 8)7
Die kun je ook vinden bij dickbest... deze bijvoorbeeld: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2276

Je hebt in ieder geval een voeding nodig met een plug van 2.1mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Nu we het toch over voedingen hebben :9
De thyristor op mijn Arduino wordt belachelijk heet wanneer ik een 12V voeding gebruik. En dan gebruik ik nog amper vermogen, alleen een ledje (uiteraard met voorschakelweerstand :P ) is al genoeg om de boel zo heet te laten worden, dat ik de warmte gewoon ruik. Legde laatst na een paar minuten me vinger erop voor 2 seconden, en had een paar uur later een mooie blaar :'(

12V moet toch prima kunnen?, of kan ik beter een 8,4V voeding pakken?

[ Voor 12% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-08-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

CrashOverDrive schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:59:
De thyristor op mijn Arduino wordt belachelijk heet wanneer ik een 12V voeding gebruik. En dan gebruik ik nog amper vermogen, alleen een ledje (uiteraard met voorschakelweerstand :P ) is al genoeg om de boel zo heet te laten worden, dat ik de warmte gewoon ruik. Legde laatst na een paar minuten me vinger erop voor 2 seconden, en had een paar uur later een mooie blaar :'(

plak er een koelelement op. ben je klaar }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
CrashOverDrive schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:59:

Is het niet de voltage regulator die heet word, 12v moet op zich wel kunnen zonder koeling, geven ze ook zelf aan dat beste tussen de 7-12v kan blijven, maar kan zelfs tot 20v maar dan zal je waarschijnlijk moeten gaan koelen. De 7805 van de dimmer die ik heb gemaakt word ook vrij heet, kan hem nog net vast pakken, word ook gevoed door 12v, maar daar hangt een atmega328 en een attiny45 aan, en vier kanalen pwm die ook nog een paar mA trekken per kanaal. Is me bij het arduino bordje nog nooit opgevallen dat er iets heet werd, zal het binnenkort even testen.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 08-08-2010 21:29 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tokko1:
Om 12V te schakelen kan je volgens mij beter een ULN2803 pakken (helaas net 1 poort te weinig, 2 stuks dus) Die weerstanden heb je dan niet nodig. Minder soldeer werk, minder printruimte en de ULN doet 500mA per poort dus ruim voldoende.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 11:36 . Reden: Verwijzing toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Snap even niet wat je bedoeld, of je heb het niet tegen ons?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 21:15
Nav van de discussie over Wiring: is het niet beter om gewoon een goede C-compiler te vinden voor Atmel processors? Die produceren namelijk code die direct uitgevoerd wordt ipv. door een of andere bootloader. Zal vast hele efficiënte machinecode uitspugen :P Oftewel: als je Wiring te omslachtig/inefficiënt vindt, dan is zo'n bordje wel leuk, maar moet je gewoon de Arduino IDE niet gebruiken. ;)

Oeps, dit linkje maakt mijn hele post overbodig :P http://www.javiervalcarce...gram_Arduino_with_AVR-GCC

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnienerd op 09-08-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
mad_max234 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 21:26:
[...]

Is het niet de voltage regulator die heet word, 12v moet op zich wel kunnen zonder koeling, geven ze ook zelf aan dat beste tussen de 7-12v kan blijven, maar kan zelfs tot 20v maar dan zal je waarschijnlijk moeten gaan koelen. De 7805 van de dimmer die ik heb gemaakt word ook vrij heet, kan hem nog net vast pakken, word ook gevoed door 12v, maar daar hangt een atmega328 en een attiny45 aan, en vier kanalen pwm die ook nog een paar mA trekken per kanaal. Is me bij het arduino bordje nog nooit opgevallen dat er iets heet werd, zal het binnenkort even testen.
Ik bedoelde de voltage regulator ja (Dat is toch een thyristor? :P ). Ik heb het laatst ook geprobeerd met een klein koelblokje (1x1cm) maar dit maakte weinig verschil.
Hoe heet mag zo'n ding eigenlijk worden? Want kwa gevoelstemperatuur zat hij tegen de 100 graden aan. :X

[ Voor 3% gewijzigd door CrashOverDrive op 09-08-2010 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
CrashOverDrive schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 01:28:
Ik bedoelde de voltage regulator ja (Dat is toch een thyristor? :P ). Ik heb het laatst ook geprobeerd met een klein koelblokje (1x1cm) maar dit maakte weinig verschil.
Hoe heet mag zo'n ding eigenlijk worden? Want kwa gevoelstemperatuur zat hij tegen de 100 graden aan. :X
100 graden lijkt me niet echt gezond voor zo een regelaar :P. Je kan de datasheet van de regulator downloade en kijken wat de max temp mag zijn.
Als ik een adapter op arduino aansluit om een servo te gebruiken, wordt de regelaar ook warm, Zonder servo veel minder warm.
Wat je ook kan doen is een externe 5V regelaar maken en dat aansluiten op je arduino 5V rail. doe ik met een 7805 voor de servos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een thyristor is iets anders dan een voltage regulator. 100c gevoelstemp... tsja wat is dat? ;) iig te warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 09-08-2010 03:38 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vinnienerd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:17:
Nav van de discussie over Wiring: is het niet beter om gewoon een goede C-compiler te vinden voor Atmel processors? Die produceren namelijk code die direct uitgevoerd wordt ipv. door een of andere bootloader. Zal vast hele efficiënte machinecode uitspugen :P Oftewel: als je Wiring te omslachtig/inefficiënt vindt, dan is zo'n bordje wel leuk, maar moet je gewoon de Arduino IDE niet gebruiken. ;)

Oeps, dit linkje maakt mijn hele post overbodig :P http://www.javiervalcarce...gram_Arduino_with_AVR-GCC
Wiring is C++, en wordt met GCC gecompileerd. Alles, of je nou AVR-GCC direct gebruikt of arduino-macro's gebruikt, is C en/of C++ en wordt met dezelfde GCC compiler met door Atmel aangeleverde targets geprogrammeerd.

Het punt is, dat zoiets als Wiring om onnavolgbare redenen een hele lange lap code genereert, ook voor hele simpele taken zoals het omzetten van een pin, wat je in C in één statement kunt doen. Dat kun je niet optimaliseren met een andere compiler of interpreter, daarvoor moet je een andere lib gebruiken of zelf C proggelen.

De bootloader voert niks uit, er zitten nergens interpreters. Alles wordt als native code door de AVR-kern uitgevoerd. Een bootloader is een programma dat opstart onder specifieke condities. De Arduino-bootloader is een programmaatje dat je code via de USART-poort binnenhengelt en daarna linea recta in het programmageheugen (flash) programmeert, zonder er iets mee te doen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
[...]

Weet je zeker dat er 12v dc uit je voeding komt?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
mad_max234 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:50:
[...]

Weet je zeker dat er 12v dc uit je voeding komt?
Ik hang er vanmiddag even de multimeter op en ga testen met wat verschillende loads.
Resultaten volgen nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb een megaduino gehad met een productiefoutje. Ipv een spanningsregelaar zat er een 'extra' fet en idd, die werd erg warm.

• mad_max234
Maar deed je arduino het dan wel gewoon op een voeding? Lijkt me toch dat het dan niet werkt zonder voltage regulator?

-Andere hobby- -

• Vinnienerd
Heb ik een Arduino besteld bij een niet nader te noemen webshop...leveren ze pas over twee weken ivm. vakantie :( In tijd die had ik een cursus PCB etsen en solderen kunnen nemen :F Waarom worden Arduino's alleen geleverd door van die 13-in-een-dozijn 2e klas HAVO scholieren? :X Echte webshops zijn weer 20 euro duurder.

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
omdat snelle service leveren geld kost? als jij verwacht een arduino te krijgen voor aanzienlijk minder dan 25euro, zou ik me gaan afvragen waarom je 2 weken moet wachten..! |:( :X

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Vinnienerd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:31:
Heb ik een Arduino besteld bij een niet nader te noemen webshop...leveren ze pas over twee weken ivm. vakantie :( In tijd die had ik een cursus PCB etsen en solderen kunnen nemen :F Waarom worden Arduino's alleen geleverd door van die 13-in-een-dozijn 2e klas HAVO scholieren? :X Echte webshops zijn weer 20 euro duurder.
Ik bestel tegenwoordig bij Watterott in Duitsland.
Arduino boards zijn daar een stuk goedkoper en zelfs als je de wat hogere verzendkosten (UPS) meerekent ben je onder de streep vaak minder kwijt.

• Vinnienerd
stef-o schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:08:
omdat snelle service leveren geld kost? als jij verwacht een arduino te krijgen voor aanzienlijk minder dan 25euro, zou ik me gaan afvragen waarom je 2 weken moet wachten..! |:( :X
Ik heb voor 50 euro besteld :-(

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:22:
Maar deed je arduino het dan wel gewoon op een voeding? Lijkt me toch dat het dan niet werkt zonder voltage regulator?
Het testprogrammatje 'hello world' ( de led op het bordje laten knipperen) werkte een paar minuten via de de usb vanwege de 5v uit op de usb poort, als ik een adapter gebruikte deed niets het, ja warm worden.

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/7170/dingesfoto.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/1209/roboduinomegagepimd.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Dat zijn ook wel echt de meest ultra el-cheapo oplossingen voor power supply hè, NE2955's...

• mad_max234
Dat was wel te verwachten dat die het niet zou doen. Als ik het goed begrijp doet het bordje van CrashOverDrive het wel gewoon maar word gewoon super heet.

-Andere hobby- -

• CrashOverDrive
mad_max234 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:06:
Dat was wel te verwachten dat die het niet zou doen. Als ik het goed begrijp doet het bordje van CrashOverDrive het wel gewoon maar word gewoon super heet.
Ik heb gisteren en vandaag even wat getest, en nu wordt hij niet meer zo idioot heet 8)7
Snap er werkelijk niks van. Zelfde bordje, Zelfde voeding, en zelfde load als de vorige keer. Hij werdt voor mijn gevoel nieteens warm ( dus < 37 graden oid :P )
Voltages zijn 12,20V zonder load aan de voeding, 12,18V met alleen de Arduino, en 12,17V met load (9 RGB's + 7 schuif registers).

Terwijl het de laatste keer dat ik het probeerde toch echt idioot heet werdt. |:(

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van een Arduino bordje is ten opzichte van gewoon programmeren van een Atmel uC ? Wij programmeren op school in C de AVR328P gewoon volledig in C zonder Arduino. Wat is er dan makkelijker aan een Arduino bordje ? :)

gewoon nee.

• mad_max234
Je kan bijna gelijk aan de gang zonder al te veel kennis van uc's en elektronica. De drempel is voor beginners vooral erg laag om in te stappen. Het is niet zozeer de taal of het bordje apart maar het hele pakket en de community erachter, het compatibel zijn met alle ander arduino gebruikers, etc.

Kijk je naar de taal apart, dan is het ook wat versimpel en beter leesbaar imo en vele andere, maar dat is wellicht wat je je heb aangeleerd of wat je hiervoor heb gedaan.

Kijk je naar het bordje, dan is het vrij robuust, goedkoop en compatibel met alle ander cloons/arduino bordjes die zich aan de standaard houden, zo kunnen beginners en hobbyisten elkaar gemakkelijk helpen. Maar ook schields voor elkaar maken die op elk bordje past.

Maar het heeft ook nadelen, kost bijvoorbeeld meer meer geheugen en je zit vast aan bepaalde uc's out of the box, minder flexibel, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 13-08-2010 00:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 10:19
SanderPS3 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:35:
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van een Arduino bordje is ten opzichte van gewoon programmeren van een Atmel uC ? Wij programmeren op school in C de AVR328P gewoon volledig in C zonder Arduino. Wat is er dan makkelijker aan een Arduino bordje ? :)
De Arduino bordjes komen met een bootloader die je over USB-serial kan aanspreken. Die is STK500 compatible, en te gebruiken met bijvoorbeeld AVRDude. Daardoor is het niet nodig nog een externe ISP programmer aan te schaffen. Hij jat overigens wel ~1kB van je flash.

Daarnaast, zoals mad_max234 al aanhaalde, kun je met behulp van een IDE programmeren die standaard wat libraries aanbied die het grootste gedeelte van de hardware onder een abstract sausje gooit. Je hoeft de datasheet niet door te lezen om de registernamen op te zoeken, komt niet in aanraking met bitmasks en eigenlijk zie je helemaal niets van de architectuur van de AVR terug. Daarnaast is die IDE C++ in plaats van C, maar gebruikt het op de achtergrond wel dezelfde tools die bijvoorbeeld in WinAVR zitten (AVR GCC, avr-libc, AVRDude, GNU Binutils, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

SanderPS3 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:35:
Voor het electronica-gedeelte kan ik me vinden in je opmerking. Maar heb je al gezien dat de je vanuit de arduino programmeeromgeving ook direct een userinterface kunt bouwen inclusief ondersteuning voor complexere zaken zoals realtime video-effecten? Om dit eenvoudiger te maken voor de doelgroep, is de arduino-taal gebaseerd op wiring/processing in plaats van "volledige" C.

Zeker voor interaction designers schijnt de combinatie van electronica + scherminterfaces + audiovisuele effecten die allemaal vanuit hetzelfde platform kunnen worden aangestuurd een zeer aangename combinatie te zijn voor prototyping doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik snap hier even iets niet. ik heb nu een weekje mijn arduino en na wat spelen met ledjes potmeters en ander sensoren vond ik het tijd om een stepper motor aan te sluiten
Step Angle (degrees) :1.8
2 Phase
Rated Voltage : 12V
Rated Current : 0.33A
Holding Torque : 2.3kg*cm
na het uit zoeken welke kabel bij welke hoorde kreeg ik het met de motorshield al snel aan de gang. nu heb ik een potmeter er tussen gezet op de analog 1 en heel mijn script werkt prima maar ergens tussen 480 en de 520 crashed de arduino steeds. ik weet alleen niet waarom

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#include <AFMotor.h>

AF_Stepper motor(200, 1);
int potpin = 5;
int val = 0;
int rpm = 0;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  Serial.println("Stepper/pot test!");

motor.setSpeed(200);  // rpm   

motor.step(100, FORWARD, SINGLE); 
  motor.release();
  delay(1000);
}

void loop() {
  val = analogRead(potpin);
  Serial.println(val);

if(val > 520)
  {
    rpm = map(val, 520, 1023, 0, 200);
    motor.setSpeed(rpm);
    motor.step(1,FORWARD, SINGLE);
  }
  else if(val < 480)
  {
    rpm = map(val, 1, 480, 200, 1);
    motor.setSpeed(rpm);   
    motor.step(1,BACKWARD, SINGLE);
  }
}

ik heb het ook geprobeerd om na de else if statement een else statement te maken met motor.release(); maar dan gebeurt het ook

hij crashed ook niet meteen trouwens pas na een paar keer aan mijn potmeter draaien stopt ie

wat ik dus wil berijken is dat van (potmeter)480 naar 0 de motor van 1 tot 200(rpm) achteruit draait.
en dan de motor van (potmeter)520 tot 1023 de motor van 1 tot 200(rpm) vooruit draait.
en dan zonder vastlopers

heeft iemand advies of opbouwende kritiek ?

[ Voor 9% gewijzigd door Proxx op 22-08-2010 21:18 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Pagina: 1 ... 3 ... 96 Laatste