Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Je zou hier eens kunnen kijken: http://www.arduino.nu/servo/

Sowieso wel een heel interessante site :-)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Ik zit ook te kijken naar een Arduino om een klein projectje mee te doen. Hiervoor heb ik echter ook analoog-uit nodig om geluidssamples mee af te kunnen spelen, maar dat zit er voor zover ik begrijp niet op. Is er een makkelijke en betrouwbare manier om toch samples af te kunnen spelen? Het moet wel een beetje kwaliteit zijn, zeg 44.1kHz 16bit. (12 of 14 bit is ook goed).

Iemand daar ervaring mee?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Er is een wave-shield beschikbaar via ladyada.net: http://www.ladyada.net/make/waveshield/

Deze kan op 22.1kHz afspelen... maar misschien is dat toch voldoende?

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Hmmm.. 22kHz 12 bit.. dat is eigenlijk niet goed genoeg.. Ik heb liever een oplossing met een losse chip die ik op een bordje kan solderen, ipv een shield.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Rmg

WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:20:
Hmmm.. 22kHz 12 bit.. dat is eigenlijk niet goed genoeg.. Ik heb liever een oplossing met een losse chip die ik op een bordje kan solderen, ipv een shield.
http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=519 dit geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Mijn eigen Arduino projectje loopt alweer een tijdje en lag ook een beetje stil, maar toch weer aan de gang gegaan.

Ik was een beetje de moed verloren aangezien het ding steeds vastliep met rare tekens op het LCD maar ik heb daar nu de oorzaak van gevonden. De sensorkabel met een DS1820 is nogal gevoelig voor storing. Bij het inschakelen van netapparaten of het in/uitttrekken van stekkers krijgt de Arduino een stoorpuls via de pin die voor 1-wire wordt gebruikt waardoor het LCD vastloopt maar het programma wel blijft lopen.

Iemand een idee hoe ik die 1-wire storingsvrij krijg? Er zit al ferriet om de kabel , zonder effect. De kabel is dunne 75 ohms tv-coax, misschien is twisted pair beter?
De DS1820 werkt trouwens op parasite power, dus de kabel is alleen aarde en data.
Ik ga ook nog proberen de pull-up weerstand te verlagen, deze is nu de standaard 4k7.

Een bron voor goedkope DS1820 zou ik ook wel interessant vinden, €5.13 p/st bij de Conrad :(

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sparkfun is iets goedkoper.

Anders moet je hier even vragen of ze hem ook kunnen leveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Als je geen haast hebt, eBay!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Zo, het ding lijkt nu wel stabiel te zijn. Coax vervangen door UTP.
Nog een mooie bug ontdekt ook, als de temp. sensor niet werkt of niet aangesloten is zegt de Arduino dat de temp -999.9 graden is en staat de verwarming continu aan. Daar ga ik nog even een beveiliging voor inbouwen :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Heb je dan misschien de analoog los liggen, of heb je die verbonden met de grond via een weerstand als de sensor niet is verbonden? Zodat je geen zweefde analoog heb. En als ik het goed heb begrepen moet je altijd bij analoog 0 beginnen, die moet je niet los laten zweven. Weet even niet meer waarom, heb de afgelopen maand zoveel gelezen.

Heb overigens een 4 kanaal relais bordje aan de arduino hangen, schakel nu even een oude bureaulamp, maar is de bedoeling dat de arduino strakst ed lampen van het aquarium en de magneetventiel van de co2 installatie gaat bedienen, weg met al die losse tijdklokken.

Arduino kijk nu hoe laat het is op de DS1307 RTC en schakelt bij de juiste seconde het licht in, tijdklok heeft een resolutie (interval) van 1 sec, niet dat ik het zo nauwkeurig nodig heb. :P

Heb nog deze kleine solid state relay om wat te spelen, kan 230vac 0.6A schakelen.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/20l1821.jpg
WVL_KsZeN schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:20:
Wat wil je maken dan, arduino als interface gebruiken? Want je kan gewoon je pc gebruiken om hoge kwaliteit smaple af et spelen, stel je wilt een air drum maken dan kan je dat gewoon met een pc doen. Gebruik je de arduino en wat sensors als interface en laat je het verwerken door de pc. Heb je verder geen chipje voor nodig, behalve de sensoren.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 23-04-2010 03:51 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg leuk dat onze tweedejaars nu les krijgen een eenvoudig interactief product in elkaar te draaien. Omdat wij dat nooit gedaan hebben doe ik maar mee. Tot nu toe vind ik het erg leuk, vooral die ping-sensors zijn wel indrukwekkend.

Ik moet nog maar eens een goed project gaan verzinnen om te bouwen, robotica interesseert me toch wel het meest. Eerst maar eens een robotarmpje of iets bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Ik ga zelf een muur volg robot bouwen, als basis gebruik ik een Arduino Mobile 4WD platform, met daarop een DFRobot Romeo. Dat is een Arduino, maar dan met ingebouwd motorshield.

Als sensors wil ik 2 infrarood sensoren gebruiken of twee ultrasound sensoren... daar ben ik nog niet helemaal uit...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Arduino uitbreiden.

Wil eens kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn om je arduino van meer poorten te voorzien zonder gelijk een Arduino Mega te kopen voor de hoofdprijs. Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden, kant en klaar of gewoon componenten. Nu is dat laatste natuurlijk leuker om zelf iets in elkaar te zetten en is vaak ook nog goedkoper dan een kant en klaar product te kopen.

Multiplexer en Demultiplexer CMOS

Dit kan bijvoorbeeld met een CMOS 4051, deze chip heeft 8 kanalen. Om zo een chip aan te sturen heb je 1 analoog nodig en 3 digitale pinnen om de juiste kanaal te selecteren. Als je er dus 1 aansluit offer je dus 4 pinnen op maar je krijgt er 8 voor terug. Maar je kan er meerder aan elkaar hangen. In de bron word een voorbeeld gegeven van negen 4051 chips, ze zijn daarmee instaat om met 1 analoog en 3 digitale pinnen 64 nieuw digitale/analoog I/O creëren. Dat geeft ze dus meer pinnen dan de arduino mega standaard heeft en kosten fractie van de extra kosten wat een Mega met zich meebrengt. En je hebt meer I/O dan een mega.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/34nmhl5.jpg
Bron: http://www.arduino.cc/playground/Learning/4051
Kosten per chip: +- 0.25 - 0.50 euro

I2C poort expanders
De arduino heeft een I2C bus, er kunnen maximaal 8 I2C chip met zelfde adres range worden aangesloten.

De PCF8574 bijvoorbeeld, dit is een 8bit poort expander en heeft 8 poorten. Je zou dus 8 van deze chips aan de analoog pin 4 en 5 kunnen hangen, dan offer je twee 10bit analoog pin op maar krijgt daar 64 nieuwe 8bit poorten voor terug. Kosten is vrij hoog vergeleken met de 4051, maar nog steeds goedkoper dan een arduino mega en in totaal heb je meer I/O dan de Mega.

Als je de PCF8574 en de PCF8574A combineert kan je als het goed is 8 PCF8574 en 8 PCF8574A tegelijk aansluit wat je 128 nieuwe poorten geeft.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/r1de7o.jpg

Bron: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1233786313/2
Kosten per chip: +- 2.25 euro

EZ-Expander Shield
Deze kan je kopen als kit of kant en klaar product. Voegt 16 nieuwe digitale pins toe, je moet daarvoor 3 digitale pins opofferen, je wint dus 13 digitale pinnen. Het werkt via twee shift registers.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2u55rax.jpg

Bron: http://nootropicdesign.com/ez-expander/
kosten kit: $12.95
Kant en klaar: $17.95

Hoor graag over andere mogelijkheden en mochten er fouten instaan dan hoor ik het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 04-05-2010 21:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:13
mad_max234: goede aanvulling! Wat betreft die solid state relais: 230vac schakelen met een pdip dingetje voldoet waarschijnlijk niet aan de normen wat betreft minimale isolatieafstand. Wees dus voorzichtig als je het daarvoor wilt gaan gebruiken.

Let op dat met een dergelijke expander je altijd meer tijd kwijt (in de orde van 8 keer zo veel) bent om een pin in te stellen dan wanneer je een gewone pin instelt. Da's meestal geen probleem, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Bij de 4051 oplossing heeft de arduino geen delay tijd nodig tussen het lezen van de verschillende pinnen, weet niet hoe het zit met de rest. Dat het wat trager word is meestal niet erg, het is vaak dan nog zo snel dat je er geen hinder van heb.

Uit de bron:
It is not possible to read or write more then one pin on the 4051 at the same time, because you can just select one pin at the same time. But you can read and write this pins quite fast. There is no delay needed between selecting and read or writing the pin.

Dat van de SSR daar ben ik nog niet over uit, en begin niet eerder dat ik alle info heb verzamel en er vrij zeker van ben hoe het moet aansluiten. Ga daar denk ik ook even wat hulp bij vragen, want heb al paar keer kleine zoek actie gedaan maar kan niet echt duidelijke info vinden van hoe zo een SSR aangesloten moet word. Ik begin meestal niet aan dat soort projecten voordat ik weet wat ik doe, met bijvoorbeeld een 12VDC circuit is het een andere verhaal daar speel ik dan ook vaak zonder dat ik 100% zeker weet wat de uitkomst is, heb niet altijd zin om eerst alles uit te rekenen dus dan maar even snel wat trial and error.

Edit/
Ik heb 5x 4051 binnengekregen en werkt erg goed, heb het iets anders aangesloten, heb met drie digitale pinnen nu 8 nieuwe pinnetjes erbij, winst van 5 pinnen. het voorbeeld van arduino playground werkte niet helemaal zoals ik dacht dat het zou werken, het lukt me niet om op die manier 8 leds om zijn beurt te laten knipperen, wel allemaal tegelijk maar kon ze niet apart selecteren, na uurtje puzzelen toch maar naar een andere tutorial gegaan en toen werkte het binnen enkele minuten. :)

Voor 25cent heb ik dus 5 poorten extra gecreëerd, zal straks of morgen even filmpje maken en wat testen, maar lijkt erop dat er geen hinderlijk vertraging zit in het lezen en schrijven van de pinnen, hoef nergens een delay toe te passen.

http://innerqube.com/?p=402

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 06-05-2010 20:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb net even een relais schakeling voor de arduino gemaakt met een optocoupler. De arduino is op deze manier niet fysiek verbonden met de relais schakeling, verder word er een transistor gebruikt, heb voor een 2n3904 gekozen omdat mijn relais maar 75mA verbruiken en dus geen grotere nodig heb, als je relais dus zwaarder is heb je kans dat je een zwaardere transistor nodig heb. Verder word de transistor bescherm van de load van het uitschakelen van de relais door een diode.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/xnycrd.png

Heb overigens wat gespeeld met de 4051 en eens nagedacht waarvoor je hem zoal zou kunne gebruiken, probleem met deze chip is dat je de pinnen niet high kan houden als je een andere pin selecteer, althans niet met 1 chip. Dat beperkt de mogelijkheden wel beetje, zijn in ieder geval zeer geschikt om meer sensoren aan te sluiten via analoog, toetsen matrix uit te lezen, dan weer 1 knop per keer of met meerder chips meerdere knoppen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41

ThaHandy

Discovery Channel

Nu ik die arduino binnen heb + test spul, ben ik nu bezig om dat "basic" programmeren door te nemen
en wel de Manual Arduino IDE NL versie

Alhoewel ik geen moeite heb met engels zijn er toch nog van die "technische" programmeer woorden die ff een uitleg nodig hebben.
Er blijkt al snel dat ik beter de engelse versie er bij kan pakken, want man-o-man, wat is die NL versie slecht vertaald ;( en ze gebruiken dat ook op die ROC? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:19
ROC scholen zijn in het algemeen toch al belabberd slecht dus verbaast me niets dat ze die dingen gebruiken :P

Welke woorden bedoel je? Misschien kunnen we helpen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
zou ik dit in de OP mogen opnemen? Wel handig. De laatste tijd is dit iets actiever, en dacht er al aan om een uitbreiden-gedeelte te maken.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja natuurlijk mag je dat opnemen in de startpost. Alleen ben ik nog niet klaar met verzamelen van info en uitzoeken wat nu waarvoor het beste geschikt is en wat je beter niet kan doen.

Volgende test zal shift registers chips worden, ik denk dat ik voor de (74HC)595 chip ga. Dat is beetje de bekendste shift registers die gebruikt worden icm met de arduino. Bijvoorbeeld voor 3 wire lcd aansluiting.

PS
Loop de tekst wel even na op spel en grammatica fouten, ben dyslectisch en erg blind voor mijn eigen schrijffouten.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 09-05-2010 15:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Hieronder een opsomming van de verschillende typen controllers... misschien iets voor in de start post?

De verschillende typen Arduino controllers:
Er zijn een aantal verschillende soorten Arduino controllers. Een opsomming van de verschillende soorten vind je hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/Duemilanove_HI.jpgArduino Duemilanove
De standaard Arduino controller, opvolger van de Arduino Diecimila. Dit is de controller bij uitstek om mee te beginnen. Sluit het met een USB kabel aan op je PC en je kan aan de slag.
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/arduino_mega_iso2_800.jpg
Arduino Mega
Heb je niet voldoende aan de Arduino Duemilanove, dan kan overstappen naar de Arduino Mega. De Arduino Mega bevat een Atmega 1280 chip en heeft veel meer I/O beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/arduini_mini.jpg
Arduino Mini
De Arduino Mini is een mini versie van de Arduino Duemilanove. De processor is hetzelfde, alleen zijn er een aantal onderdelen niet aanwezig, zoals het USB aansluit gedeelte, de stroomregelaar en de expansie headers. Om de Arduino Mini te programmeren heb je een USB <--> Serial Convertor nodig
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/ArduinoNanoBottom.jpg
Arduino Nano
Dit is een ook mini versie van de Arduino Duemilanove, maar bevat wel het USB stuk, en is dus direct klaar voor gebruik. Deze is met name geschikt voor het gebruik op breadbords. Prik het in het breadbord en je kan aan de slag.

Klonen
Omdat het Arduino platform open source is zijn er veel klonen van te verkrijgen. Een aantal bekende klonen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/freeduino_kit.jpg
Freeduino
Freeduino is de verzamelnaam voor (alle) verschillende klonen die te vinden zijn. Op de website vind je schema's PCB ontwerpen om je eigen freeduino te (laten) maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/images/DFR0001.jpg
Roboduino
DFRobot richt zich op robotics, en biedt dezelfde producten aan als de officiele Arduino producten, maar dan met de naam Roboduino. De producten zijn qua hardware identiek, alleen is de prijs over het algemeen lager. Ook heeft DfRobot een eigen Arduino variant, de Roboduino Romeo. Deze is identiek aan de Arduino Duemilanove, maar bevat op het bord ook een motorshield, extra knopen en aansluitingen voor servos. Verder biedt DfRobot een heel aantal shields aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.nu/les1/seeduino.jpg
Seeduino
Seeedstudio.com biedt een Arduino klonen aan met de naam Seeeduino. Er is een Diecimila kloon beschikbaar en een Mega kloon. Ook produceert seeedstudio een aantal shields voor Arduino.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jamal schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:38:
Hieronder een opsomming van de verschillende typen controllers... misschien iets voor in de start post?

De verschillende typen Arduino controllers:
Er zijn een aantal verschillende soorten Arduino controllers. Een opsomming van de verschillende soorten vind je hieronder:
[afbeelding]Arduino Duemilanove
De standaard Arduino controller, opvolger van de Arduino Diecimila. Dit is de controller bij uitstek om mee te beginnen. Sluit het met een USB kabel aan op je PC en je kan aan de slag.
[afbeelding]
Arduino Mega
Heb je niet voldoende aan de Arduino Duemilanove, dan kan overstappen naar de Arduino Mega. De Arduino Mega bevat een Atmega 1280 chip en heeft veel meer I/O beschikbaar.
[afbeelding]
Arduino Mini
De Arduino Mini is een mini versie van de Arduino Duemilanove. De processor is hetzelfde, alleen zijn er een aantal onderdelen niet aanwezig, zoals het USB aansluit gedeelte, de stroomregelaar en de expansie headers. Om de Arduino Mini te programmeren heb je een USB <--> Serial Convertor nodig
[afbeelding]
Arduino Nano
Dit is een ook mini versie van de Arduino Duemilanove, maar bevat wel het USB stuk, en is dus direct klaar voor gebruik. Deze is met name geschikt voor het gebruik op breadbords. Prik het in het breadbord en je kan aan de slag.

Klonen
Omdat het Arduino platform open source is zijn er veel klonen van te verkrijgen. Een aantal bekende klonen zijn:
[afbeelding]
Freeduino
Freeduino is de verzamelnaam voor (alle) verschillende klonen die te vinden zijn. Op de website vind je schema's PCB ontwerpen om je eigen freeduino te (laten) maken.
[afbeelding]
Roboduino
DFRobot richt zich op robotics, en biedt dezelfde producten aan als de officiele Arduino producten, maar dan met de naam Roboduino. De producten zijn qua hardware identiek, alleen is de prijs over het algemeen lager. Ook heeft DfRobot een eigen Arduino variant, de Roboduino Romeo. Deze is identiek aan de Arduino Duemilanove, maar bevat op het bord ook een motorshield, extra knopen en aansluitingen voor servos. Verder biedt DfRobot een heel aantal shields aan.
[afbeelding]
Seeduino
Seeedstudio.com biedt een Arduino klonen aan met de naam Seeeduino. Er is een Diecimila kloon beschikbaar en een Mega kloon. Ook produceert seeedstudio een aantal shields voor Arduino.
Leuk overzicht vwb hardware compatibele Arduino zaken.

Het zou leuk zijn om ook de bordjes die compatible zijn met de Arduino IDE, en met Arduino Shields erbij te zetten lijkt me. Ik denk dan aan:

1. JeeLabs, van Jean-Claude uit Houten.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0032/7122/products/DSC_1272_large.jpg?1273270940Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0032/7122/products/DSC_729_large.jpg?1273270940
Deze maakt o.a. de JeeNode en JeeLink; hele leuke kleine Arduino IDE compatible, draadloos inzetbare bordjes incl. vele uitbreidingen (zgn 'Plugs'), software en Arduino Plug Shields.

2. PJRC, van Paul Stoffregen, USA
Afbeeldingslocatie: http://www.pjrc.com/teensy/features.gif
Mogelijk dat iemand hem nog kent van zijn MP3 speler, maar nu maakt hij de Teensy en Teensy++ die net als de JeeNodes lekker klein zijn, en middels een uitbreiding via de Arduino IDE te programmeren zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Tja... wat dat betreft zijn er nog wel (veel) meer, Boarduino bijvoorbeeld... ook wel aardig! :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Jamal schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:43:
Tja... wat dat betreft zijn er nog wel (veel) meer, Boarduino bijvoorbeeld... ook wel aardig! :)
In principe is ELKE AVR compatibel met de Arduino IDE. Het enige verschil zit in de functionaliteit die elk bordje/chip biedt, en het aanpassen van een paar header-files.

De bootloader die standaard in Arduino's gebakken wordt emuleert de Atmel STK500, als je de configuratie aanpast kun je je Arduino ook bijvoorbeeld via ISP programmeren. Handig voor AVR bordjes zonder USB-to-serial chip, of bestaande schakelingen waar je alleen met een programmer bij kunt. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 10:19
Stoney3K schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:22:
[...]

In principe is ELKE AVR compatibel met de Arduino IDE. Het enige verschil zit in de functionaliteit die elk bordje/chip biedt, en het aanpassen van een paar header-files.

De bootloader die standaard in Arduino's gebakken wordt emuleert de Atmel STK500, als je de configuratie aanpast kun je je Arduino ook bijvoorbeeld via ISP programmeren. Handig voor AVR bordjes zonder USB-to-serial chip, of bestaande schakelingen waar je alleen met een programmer bij kunt. :)
Ik heb sinds een paar weken ook een Arduino in huis (een Duemilanove met een Atmega328). Nu had ik geen ervaring met microcontrollers, maar wel met programmeren. Dus heb ik de IDE aan de kant geschoven en ben ik gewoon begonnen met avr-libc en bijbehorende toolchain, met avrdude om te uploaden (de nieuwste versie heeft een 'speciaal' arduino protocol, welke DTR gebruikt om het boardje te resetten):

code:
1
$ avrdude -D -c arduino -b 57600 -p m328p -P /dev/ttyUSB0 -U flash:w:program.hex:i

Ik heb ook nog een makefile liggen op basis van 't example uit de avr-libc user manual. Ik gebruik de Wiring library dus niet, omdat ik in C werk. Ik heb zelf een hardware serial library geschreven (heel basic voor 9600 baud op basis van wat Atmel docs). Misschien handig voor in de startpost voor mensen die zonder de IDE willen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik heb de SP een nieuwe update gegeven! Versie 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Waarom heb je arduin IDE aan de kant gegooid? Wat zijn de voordelen als je van de AVR software gebruik maakt?

Heb nu meer het idee dat het vooral omslachtiger is of als je echt verlegen zit om het geheugen ruimte, maar als je geheugen te kort komt dan is wellicht de keuze van de controller in eerste instantie al niet juist geweest, beter is iets ruimte overhouden als je een controller uitzoekt voor de job.

Edit/
@F.West98
Dat ziet er goed uit, alleen 1 plaatje is niet zichtbaar, wellicht voor jou nog wel omdat die in je cache staat?
http://foto-uploaden.nl/img/8/f0vcddw.png

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 11-05-2010 17:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Code efficiëntie en meer controle over je hadware.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 11-05-2010 17:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Meer controle over de hardware waar moet ik dan aan denken?

Besparing is maar minimaal had ik begrepen? Zelfs assembler tov C is niet zo groot en zou niet opwegen tegen het gemak van C, maar dat is weer even iets anders.

Edit/

Je bedoeld natuurlijk ook de snelheid van de code?

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 11-05-2010 17:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
gibraltar schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:50:
[...]

Ik heb sinds een paar weken ook een Arduino in huis (een Duemilanove met een Atmega328). Nu had ik geen ervaring met microcontrollers, maar wel met programmeren. Dus heb ik de IDE aan de kant geschoven en ben ik gewoon begonnen met avr-libc en bijbehorende toolchain, met avrdude om te uploaden (de nieuwste versie heeft een 'speciaal' arduino protocol, welke DTR gebruikt om het boardje te resetten):
...

Misschien handig voor in de startpost voor mensen die zonder de IDE willen werken?
Ik gebruik zelf al een hele tijd AVR Project IDE. Dit is een gratis open source omgeving, onder andere zeer geschikt voor alle Arduino versies en klonen. Het werkt als een trein is is erg klein (download van 2MB!!), bovendien is de support erg goed. Heb een tijd terug een bugje gevonden en gerapporteerd, binnen 12 uur was er een nieuwe versie waarin de betreffende bug gefixed was _/-\o_
Overigens zijn de standaard Arduino-libs ook inbegrepen, dus je kunt gewoon de Arduino 'taal' gebruiken naast plain C! Daarnaast zitten er een aantal handige tooltjes bij inbegrepen, zoals terminal venster, timing calculator, baud rate calculator, pin info en hele hele zwik meer. Wat mij betreft echt een aanrader als je wat meer wilt dan de Arduino IDE.

Dus wellicht ook een goede link om in de openingspost op te nemen:
http://code.google.com/p/avr-project-ide/

Nog wat extra info van de site:

Distinguishing Features
  • Scintilla editor, with configurable syntax highlighting and indentation preferences
  • Docking subwindows and tabs, with workspace preference saved upon exit and reloaded at startup
  • Backs up open files with modifications in configurable time intervals
  • Supports the building of C, C++, and Arduino projects using WinAVR
  • Quickly configure AVRDUDE and burn your project right from the editor
  • Customizable project templates, apply as much or as little settings as you want
  • Customize your help menu with bookmarks which you can edit through an XML file, even launch your own
  • applications
  • Autocomplete that is about half as smart as Visual Studio
  • Hardware Explorer that displays information about hardware IO registers, interrupt vector spellings, pin information, and more
  • Provides a easy to use interface for AVRDUDE
  • Provides a powerful fuse calculator, and other useful calculation tools
  • There's a whole lot more other little details, so fool around, click on things, break things.
  • An automatic update mechanism is included with Alpha build 18
  • Code templates with macros available for quick generation of header files, copyright text, etc.
Compatibility Features
  • Import and export .aps files used by AVRStudio
  • Generates makefiles, or run your own makefile
  • Build process automatically detects Arduino code and builds that code in a way identical to how Arduino
  • actually builds its code
AVR Studio Related Improvements
  • Uses AVRDUDE so you can use non-official programmers from within the editor
    Configuration manager is very familiar
Arduino Related Improvements
  • Serial port terminal that supports escape sequences and displays non-printable characters
  • More project flexibility
  • Apply an Arduino template to quickly choose your Arduino flavor, the chip will be chosen, clock speed set accordingly, and AVRDUDE will be set to use the bootloader.

[ Voor 41% gewijzigd door Thedr op 11-05-2010 18:05 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
mad_max234 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:20:
Waarom heb je arduin IDE aan de kant gegooid? Wat zijn de voordelen als je van de AVR software gebruik maakt?
De onderliggende Wiring library staat er om bekend vroeger zelfs een factor 50 meer cycles te gebruiken voor een write naar een port. Daarnaast is het implementeren van dit soort dingen via avr-libc wat inzichtelijker dan via de IDE, vooral als je wil leren hoe zo'n microcontroller op hardware niveau werkt.

Zo bevat de wiring library een interupt op timer0, die bij elke top getriggered wordt voor bepaalde delay dingen. Zonde van de tijd. Daarnaast is de code niet geheel netjes (deprecated use van sbi en cli vs. _BV), en is het C++ op bepaalde delen (bijvoorbeeld HardwareSerial.cpp)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon exact hetzelfde stukje software wat de normale IDE gebruikt onderwater, zie source.
mad_max234 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:34:
Meer controle over de hardware waar moet ik dan aan denken?

Besparing is maar minimaal had ik begrepen? Zelfs assembler tov C is niet zo groot en zou niet opwegen tegen het gemak van C, maar dat is weer even iets anders.
Als je de datasheets van de microcontroller doorleest dan zie je dat de meeste pinnen ook andere functies kunnen dienen. Nu weet ik niet precies hoeveel functionaliteit er daadwerkelijk in de Arduino IDE zit, maar in ieder geval heb je volledige ondersteuning via avr-libc. Daarnaast zijn delen van die Wiring library in C++ en ik denk dat als je C++ vergelijkt met C dat in dit geval C een betere keuze is.

[ Voor 69% gewijzigd door gibraltar op 11-05-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wel jammer dat het een windows only environment is, daar baal ik als Linux gebruiker best van ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
gibraltar schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:04:
[...]
Nu weet ik niet precies hoeveel functionaliteit er daadwerkelijk in de Arduino IDE zit, maar in ieder geval heb je volledige ondersteuning via avr-libc. Daarnaast zijn delen van die Wiring library in C++ en ik denk dat als je C++ vergelijkt met C dat in dit geval C een betere keuze is.
In de Arduino IDE kun je ook direct avr-libc gebruiken. Het zit er standaard bij. Hooguit de juiste header includen, maar dat is niet anders dan anders. Ook kun je inline assembly gebruiken.

Of C++ een nadeel is tov C durf ik niet zo te zeggen. Compilers kunnen prima optimaliseren tegenwoordig. Veel libraries bij arduino zijn sowieso al verbeterd sinds de oorspronkelijke versie.

Granted, de Arduino-IDE is niet bepaald superieur. Een IDE met alleen syntax highlighting is eigenlijk niet meer van deze tijd. Wellicht dat AVR Studio het beter doet - nooit geprobeerd eigenlijk. Maar om géén IDE te gebruiken komt op mij wat masochistisch over eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

F.West98 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:15:
Ik heb de SP een nieuwe update gegeven! Versie 2
Ziet er fijn uit, ik heb de wat is Arduino van www.arduino.cc vertaald, misschien kan deze ook in de start-post:

Wat is Arduino? Vertaling van www.arduino.cc
Arduino is een open source elektronica prototyping platform gebaseerd op gemakkelijk te gebruiken hard- en software. Het is bedoeld voor kunstenaars, ontwerpers, hobbyisten en iedereen die geïnteresseerd is in het maken van interactieve objecten of omgevingen.

Arduino kan de omgeving waarnemen door het ontvangen van input van een verscheidenheid aan controllers en kan de omgeving beïnvloeden door het aansturen van lichten, motoren en andere actuatoren. De microprocessor op het bord wordt geprogrammeerd door de Arduino programmeertaal in de Arduino ontwikkelstudio. Arduino projecten kunnen stand-alone werken, maar ook communiceren met software die op een computer draait (Flash, Processing, MaxMSP etc).

De borden kunnen zelf gemaakt worden, of gekocht worden en de software kan gratis gedownload worden. De hardware ontwerpen zijn vrij beschikbaar onder een licentie en je bent vrij om deze aan te passen.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Fuzzillogic schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:35:
[...]

Granted, de Arduino-IDE is niet bepaald superieur. Een IDE met alleen syntax highlighting is eigenlijk niet meer van deze tijd. Wellicht dat AVR Studio het beter doet - nooit geprobeerd eigenlijk. Maar om géén IDE te gebruiken komt op mij wat masochistisch over eigenlijk.
We hebben het hier over 8-bit microcontrollers die je werkelijk binnen een weekje uit je hoofd kunt leren. Het simpelste van het simpelste, en dan nog een heel stuk simpeler gemaakt door uitstekende datasheets. Als je het over een .NET omgeving hebt, of over zoiets oneindig uitgebreids als java of een packeted taal, oké, maar in dit geval is zelfs notepad meer dan goed genoeg.

Ik zou niet weten hoe mijn ontwikkeltijd korter wordt of het ontwikkelen gemakkelijker wordt dan met AVR studio. Eigenlijk de enige handige functionaliteit is de compatabiliteit met de diverse programmers en de mogelijkheid om met één toets te compileren en code te downloaden, alsmede de GUI voor het setten van fuses. Andere dingen, zeker van die omslachtige en niet-microcontroller-like dingen als de Wiring library maken het IMO alleen maar moeilijker te begrijpen voor de beginner.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:10:
We hebben het hier over 8-bit microcontrollers die je werkelijk binnen een weekje uit je hoofd kunt leren. Het simpelste van het simpelste, en dan nog een heel stuk simpeler gemaakt door uitstekende datasheets. Als je het over een .NET omgeving hebt, of over zoiets oneindig uitgebreids als java of een packeted taal, oké, maar in dit geval is zelfs notepad meer dan goed genoeg.
Juist de charme van de Arduino is dat het zo ontzettend simpel is. Je koopt een Arduino, prikt er een USB kabel in, en je kan aan de slag. En dat verklaart ook het enorme succes van de Arduino.

Ik denk dat een groot deel van de gebruikers van het Arduino platform niet in datasheets kijkt, en al helemaal niet een week tijd wil investeren om een processor uit het hoofd te leren.

Overigens vind ik Java / .Net een stuk eenvoudiger om te gebruiken / te leren dan een gemiddelde microprocessor (als je die dingen al kan 'vergelijken'). Java is dan wel heel uitgebreid, maar je gebruikt alleen wat je nodig hebt. Het is ook maar wat je eigen ervaring is, en hoe je tegen bepaalde zaken aan kijkt.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar het punt wat ik probeer te maken is dat jij en vele mensen met jou beweren dat Arduino wel zo gemakkelijk is - en daarmee impliceert dat gewoon C produceren heel moeilijk is op de een of andere manier. Guess what, AVRs zijn zo ontzettend goed gedocumenteerd, er is zo'n grote userbase en de processor is zo simpel dat dit gewoon niet waar is. Registernamen en conventies zijn over ALLE AT91, ATMega en ATTiny-modellen (uitgezonderd AVR32 uiteraard) hetzelfde, dus ik kan nu uit mijn hoofd opschrijven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#define F_CPU 8000000L
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

int main(void)
{
  DDRB = 1 << PB1;
  while(1)
  {
    PORTB ^= 1;
    _delay_ms(500);
  }
}

en dit laat nu een LED knipperen op portb, pin1, op alle AVRs. Het is echt zo simpel, daarom begrijp ik niet dat mensen beweren dat arduino nog simpeler is, want dat is het niet! Het is zoals zoveel extra layers (jQuery etc.) gewoon iets dat je code inflexibeler en beperkter, om nog niet te spreken van langzamer en lomper, maakt vanuit een angstgevoel dat andere mensen zeggen dat het anders zo moeilijk is om met microcontrollers te werken!

Ik zou je helemaal gelijk geven als we het over ARM9, de meeste 8051-troep (vanwege de brakke docs die ze meestal hebben) of exotischere platformen hebben. Maat Atmel is één van de koningen van de documentatie, AVRs zijn heel populair en AVR studio is gemaakt met de intentie om het gewoon te laten werken voor de beginner, met behoud van doorstroommogelijkheden voor de geavanceerde gebruiker.

De devboards van arduino zijn dan wel weer handig, gezien de prijs een stuk vriendelijker is naar beginners dan veruit de meeste andere bordjes, maar niet uniek hierin. Futurlec heeft al een hele tijd de STAMPs gehad, en daarvoor deed Atmel er ook alles aan om de PIC-markt van Microchip over te nemen met goedkope ontwikkeltools.

Ik wil niet zeggen dat Arduino geen bestaansrecht heeft, maar ik wil toch vooral het gebruiksgemak en de prijs - twee van de drie meestgebruikte argumenten voor Arduino - even in perspectief plaatsen. Het derde argument, de uitgebreide libraries en shields, is uniek aan Arduino en ondanks dat het goedkoper is om zelf die dingen toe te voegen aan je Arduino zijn de prefab PCBtjes van Arduino wel een heeeeeel stuk netter en gebruiksvriendelijker. Vziw bestaat hier geen alternatief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Dat het simpel voor jou is, houdt niet in dat het ook meteen simpel is voor anderen.

Met jouw stukje code ben je er nog niet. Je moet nog een microprocessor uitkiezen, deze leren, een schema bedenken om het aan te sluiten, het vervolgens in een breadbord prikken dan wel aan elkaar solderen, de boel van spanning voorzien, een programmer regelen, in je schema rekening houden met de mogelijkheid om de programmer aan te kunnen sluiten, je code compileren, vervolgens tools gebruiken om je software in je microprocessor te schieten.

De Arduino code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
int ledPin =  13;    // LED connected to digital pin 13

void setup() {                
  pinMode(ledPin, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(ledPin, HIGH);   // set the LED on
  delay(1000);                  // wait for a second
  digitalWrite(ledPin, LOW);    // set the LED off
}

Arduino aansluiten op je USB poort, en draaien maar.

Zoek het verschil.

En dan kan je zeggen, ja, maar ik kan ook een Arduino bord pakken en een aantal stappen in het eerste stuk over slaan. True. Maar dan gebruik je al een deel van de Arduino oplossing en ga je uit van kennis opgedaan in het eerste traject.
Als mensen kiezen voor het Arduino platofrm, gaan ze niet zelf kiezen om nog een deel van het traject zelf te doen, als het kan zoals in het 2e scenario. Pas als ze tegen de limieten gaan aanlopen van het platform, zullen ze verder gaan kijken.

En ik beweer nergens dat C schrijven moeilijk is. Maar het (beginnen met) werken met microprocessors heeft best een heel steile leercurve. Dit sla je over als je het Arduino platform gebruikt. Ook voor het uitbreiden van je project is er van alles 'standaard' aanwezig.

Ik zie het verschil dan ook meer als het verschil tussen Visual Basic en C/C++ op de pc. Met Visual Basic kan je heel snel een applicatie in elkaar draaien. Wil je echter minder overhead en meer controle, dan kan je beter C/C++ gebruiken. Voor beiden valt veel te zeggen, en beiden worden ook heel veel gebruikt.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt gewoon het arduino devboard gebruiken met AVR Studio en in C schrijven. Het blijft even makkelijk (die code is ruwweg even lang en ingewikkeld), je hoeft nog steeds niks te solderen maar:

- je KUNT zelf iets gaan solderen
- je zit niet vast aan trage arduino-specifieke zooi

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Of je wel of niet soldeert staat natuurlijk los van de gebruikte ontwikkelomgeving ;)

En dat het Arduino platform langzamer is dan C/C++ dan wel assembler lijkt voor de hand te liggen, maar ik heb het persoonlijk niet gemeten. Dat het daarom meteen 'zooi' is, zegt meer over jouw blik op het Arduino platform, dan dat het wat toe voegt aan de discussie.. Zo zal een assembler programmeur dat ook vinden van C/C++... het is maar welke invalshoek je hebt.

Verder gaat dit topic over (het gebruik van) het Arduino platform. Voor mensen die liever geen Arduino gebruiken, zijn er tal van andere fora :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, andere mensen hebben duidelijk genoeg gezegd waaróm het langzamer is, en hoeveel het langzamer is. Het is zeker geen lege uitspraak of vooroordeel, het is waar, en het is heel significant. Je bent al met een platform bezig dat heel beperkt is in zijn resources, en dan ga je de snelheid nog eens harder benadelen door hele lelijke programmeerconstructies te gebruiken - waar je zelf ook nauwelijks inzicht in krijgt omdat ze achter een grote library verstopt zitten.

Het is goed vergelijkbaar met WYSIWYG websites maken. Kan er best leuk uitzien, werkt ook wel, maar is een drama als je buiten de gebaande wegen wilt stappen en vreet resources.

Ik vind dat we op dit forum best kritisch mogen zijn op beweringen die worden gedaan tav dit soort platforms. Als hier de (in mijn ogen) onwaarheid wordt ge-uit dat arduino significant simpeler te programmeren is dan een andere methode zet ik daar gewoon mijn vraagtekens bij. Het hardware platform Arduino is uitstekend: goedkoop, zeer uitgebreid, hoopjes support. De softwarekant is in mijn ogen, om de genoemde prima objectieve redenen en uit oogpunt van fatsoenlijk leren programmeren en met embedded hardware omgaan, niet zo goed. Het werkt voor mensen die één of twee projectjes willen doen met dit soort platforms (dan heb je de leercurve tenminste niet) maar zodra je er echt serieus mee aan de slag wilt verdien je die paar uurtjes extra opstarten zó terug. En echt, ik weet dat de tendens in deze topics is om te zeggen dat het meteen weken duurt voordat je een AVR begrijpt, maar dat is niet zo. Veruit de meeste mensen die ik ken die zijn opgestart met AVRs of PICs hadden de code en hardware binnen de vrije tijd in een paar dagen (ik zou zeggen gemakkelijk minder dan 10 uur) doorgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
Het komt allemaal neer op "the right tool for the job".

Als je doelstelling is om kennis te maken met microcontrollers, dan kun je je afvragen of je daadwerkelijk wat opsteekt van de Arduino omgeving. In dit geval is abstractie juist iets wat je niet wil, omdat het je geen inzicht geeft in de meer hardware-matige kant van de AVR. Je bent dan ook niet in staat om voor een project even een andere AVR te pakken, mits je de pinout in de Wiring library aanpast.

Als je doelstelling is om gewoon wat leuks te doen met electronica dan is de Arduino IDE en 'taal' prima. Het is makkelijk om snel wat in elkaar te steken voor mensen met weinig programmeer ervaring, terwijl je toch iets leert over hoe het allemaal ongeveer werkt.

Maar ik heb wat vooroordelen, vooral richting "yet another library". Onder Linux is het werkend maken van een goede omgeving een behoorlijke drempel als je dat nooit eerder gedaan hebt, maar als het eenmaal werkt dan begrijp je ook hoe het proces werkt. Om bijvoorbeeld de source te compilen en up te loaden naar de bootloader hoef ik alleen maar dit te doen:

code:
1
2
$ make
$ make upload
ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:21:
Veruit de meeste mensen die ik ken die zijn opgestart met AVRs of PICs hadden de code en hardware binnen de vrije tijd in een paar dagen (ik zou zeggen gemakkelijk minder dan 10 uur) doorgrond.
Heb ik vorige week in die tijd gemakkelijk gehaald, waarbij ik dan wel moet opmerken dat ik al behoorlijke ervaring had met gcc en make (en Linux in het algmeen, wat ook zeer zeker helpt).

[ Voor 18% gewijzigd door gibraltar op 12-05-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:21:
Het werkt voor mensen die één of twee projectjes willen doen met dit soort platforms (dan heb je de leercurve tenminste niet) maar zodra je er echt serieus mee aan de slag wilt verdien je die paar uurtjes extra opstarten zó terug.
Dit is de essentie van jouw verhaal, en mijn verhaal, in een zin. En er zullen ook zat mensen zijn die er tig projecten mee doen, en uit de voeten kunnen met een beperktere omgeving die voor handen is. Anderen zullen wellicht dat overstap naar C/C++ maken.
Amen. _/-\o_

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Leuk!
ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:53:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#define F_CPU 8000000L
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>

int main(void)
{
  DDRB = 1 << PB1;
  while(1)
  {
    PORTB ^= 1;
    _delay_ms(500);
  }
}
versus:
Jamal schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:47:
De Arduino code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
int ledPin =  13;    // LED connected to digital pin 13

void setup() {                
  pinMode(ledPin, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(ledPin, HIGH);   // set the LED on
  digitalWrite(ledPin, LOW);    // set the LED off
}
En dan de opmerking:
Zoek het verschil.
Misschien niet zo bedoeld, maar voor mij is het verschil ENORM. De 1ste oplossing is voor mij heel technisch en onduidelijk wat dit nu doet zonder er verder in te duiken, de 2de oplossing is puur functioneel en direct duidelijk wat dit doet zonder ook maar enige kennis van de hardware of wat dan ook _/-\o_

Ik denk als de functionaliteit wordt uitgebreid met zeg het aansturen van output 1, 7, 13 en 20 dat het 2de voorbeeld een POC (Piece of Cake) zal zijn. Wat constantes definieren, en een paar regels code erbij en klaar.
Het 1ste voorbeeld zal (zeker als je constantes gaat gebruiken voor de pinnen??) naar mijn verwachting een stuk complexer / onleesbaarder worden omdat je moet 'uitrekenen' op welke poort een pin zit, en nog meer bitflippen vrees ik.

Ik gebruik Arduino juist om dit verschil: ik wil dingen simpel kunnen maken, zonder met te moeten verdiepen in de hardware en allerhande libraries. Toen ik één voorbeeld had gezien met digitalWrite() kon ik automatisch analogWrite() gebruiken (zo logisch vond ik het).

Ik wil dus niet weten hoe het werkt, maar wat ik er mee kan, en hoe simpel dat dan kan.

Als ik het vergelijk met een voorbeeld uit de autoindustrie:
In mijn auto zit een aparte knop om de voorruit te ontwasemen. Als ik hem indruk dan zorgt die ervoor dat alle lucht naar de uitgangen van de voorruit gaat (de andere uitgangen, ook rechts en achterin gaan dus dicht), en dat de ventilator op max. gaat draaien. Tegelijkertijd wordt de airco aangezet op de ontvochtigingsstand.

Kan ik dit ook zelf? Tuurlijk, maar dan moet ik wel aan heel veel knoppen en schuifjes draaien, nog los van de vraag of ik daar uberhaupt wel bijkan tijdens het rijden!

Verder als ik nogmaals op de ontwasem knop druk, dan kom ik weer exact in de toestand terug die ik had voordat ik de voorruit wilde ontwasemen. Fijn toch?

Dat 'gevoel' geeft Arduino mij, en ik denk bij velen gezien de populariteit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je moet gebruiken wat voor jou werkt, en pas gaan zoeken naar andere oplossing als je tegen problemen aanloopt. Vooraf al rekening houden met een mogelijk scenario in de toekomst is voor de meeste ook onzinnig werk.

Maar dit word beetje het eeuwige Versus verhaal, er zitten inderdaad voordelen aan de ene oplossing en nadelen aan de andere en visa versa. Wat voor de ene super werkt, vind de andere niet goed genoeg. Sommige optimaliseren tot in de treuren door om maar die paar bits of cyclus te besparen al hebben ze nog hoofd ruimte zat en kost het ze meer tijd dan het iets oplevert, toch willen ze die paar bits en cyclussen besparen, waarom? Omdat ze het leuk vinden en kunnen. Andere nemen genoegen met een ruwe code zolang het maar wekt naar hun maatstaf en het in het geheugen past.

Ik gebruik wat ik fijn vind en soms probeer ik wat uit, doe ik met alle talen overigens, maar ben ook wat lui dus ik ga niet optimaliseren als het niet echt nodig is. :P
gibraltar schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:04:
[...]

De onderliggende Wiring library staat er om bekend vroeger zelfs een factor 50 meer cycles te gebruiken voor een write naar een port. Daarnaast is het implementeren van dit soort dingen via avr-libc wat inzichtelijker dan via de IDE, vooral als je wil leren hoe zo'n microcontroller op hardware niveau werkt.
Ik weet niet in hoeverre dit klopt, zal me er eens in verdiepen.

Maar volgens mijn moet wel heel vele schrijven naar pinnen wil je daar problemen mee krijgen, noem eens een voorbeeld waarbij je tegen een probleem aanliep dat je daar dus voor over moest stappen omdat je cyclussen te kort kwam? Ik weet nu al dat het voor 95% van de gevallen geen enkel probleem zal opleveren.
Zo bevat de wiring library een interupt op timer0, die bij elke top getriggered wordt voor bepaalde delay dingen. Zonde van de tijd. Daarnaast is de code niet geheel netjes (deprecated use van sbi en cli vs. _BV), en is het C++ op bepaalde delen (bijvoorbeeld HardwareSerial.cpp)
Je kan gewoon met de arduin ide hardware interrupts gebruiken hoor, doen zoveel mensen, lees maar eens op arduino forum. ;) Of bedoelde je dat niet? Volgens mijn gebruikt IDE gewoon avr-g++ met alle functie die avr-g++ bied dus ook interrupts. Net als alle andere AVR compatible ide's

Can I program the Arduino board in C?

In fact, you already are; the Arduino language is merely a set of C/C++ functions that can be called from your code. Your sketch undergoes minor changes (e.g. automatic generation of function prototypes) and then is passed directly to a C/C++ compiler (avr-g++). All standard C and C++ constructs supported by avr-g++ should work in Arduino. For more details, see the page on the Arduino build process.

http://www.nongnu.org/avr...al/FAQ.html#faq_cplusplus

Edit/
Lees het verkeerd, je beweerd iets heel anders dan dat ik las. Dat een interrupt meer tijd kosten is dat een probleem? Gebruik ze (nog) niet, kan je daar een voorbeeld voor geven wanneer dat een probleem is? Dat het zonde is van de tijd maakt mij niks uit, gaat volgens mijn nog steeds zo snel dat een mens het toch niet kan waarnemen. Wellicht voor robots die moeten balanceren dat het iets uitmaakt maar dat is dan weer een klein deel van de markt en voor hun is een andere tool dan ook een betere keuze, hardware is dan wellicht ook wat krapjes als je zo weinig hoofdruimte over heb.

[ Voor 72% gewijzigd door mad_max234 op 12-05-2010 14:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
mad_max234 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:50:
Vooraf al rekening houden met een mogelijk scenario in de toekomst is voor de meeste ook onzinnig werk.
Voor een hobby project misschien niet, maar juist bij wat grotere projecten is het juist wel de bedoeling om dit soort afwegingen te maken. De meeste software producten waar ik bij betrokken ben zijn begonnen als een klein pakket met eisen, waarna er juist andere scenario's naar voren komen. Dan ben je erg blij als je daar wel rekening mee gehouden hebt.
Maar volgens mijn moet wel heel vele schrijven naar pinnen wil je daar problemen mee krijgen, noem eens een voorbeeld waarbij je tegen een probleem aanliep dat je daar dus voor over moest stappen omdat je cyclussen te kort kwam? Ik weet nu al dat het voor 95% van de gevallen geen enkel probleem zal opleveren.
Met de huidige kleine hobby-matige projectjes waarschijnlijk nooit. Dat was ook niet de reden om deze aanpak te kiezen. Voor mij was de reden om het hele Wiring gedeelte niet te gebruiken dat ik graag wil leren hoe een microcontroller werkt. Dat leer je niet als je voor abstractie kiest, daarvoor wordt te veel van de interne werking verborgen.
Je kan gewoon met de arduin ide hardware interrupts gebruiken hoor, doen zoveel mensen, lees maar eens op arduino forum. ;) Of bedoelde je dat niet?
Dat een interrupt meer tijd kosten is dat een probleem?
Dat bedoelde ik inderdaad niet. Waar ik op doel is de timer interrupt die gebruikt wordt om een al bestaande functie the herimplementeren (de delay functies). Het gaat om een interrupt die het aantal millis bijhoudt. Ik weet niet waarom er voor die implementatie gekozen is, wat voor mij een reden is om het niet te gebruiken. Je moet het zien als een interrupt die om de zoveel cycles ff wat cycles jat om ergens een tellertje op te hogen. Dat gebruik je per definitie altijd als je die Wiring library gebruikt, want dat is onderdeel van de init() functie die door setup() wordt aangeroepen.

Als je overigens de source van de IDE doorkijkt dan zie je dat hij gewoon avr-gcc en avrdude aanroept. Die 'Arduino taal' is C++ met wat macro's en wat preprocessing. Als je Linux gebruikt moet je maar eens op /tmp kijken, daar wordt namelijk bij "Verify" gewoon de boel gecompiled met avr-gcc.

Nogmaals is het maar wat je wil bereiken en wat je doelstelling is. Die van mij is microcontrollers begrijpen, vandaar die aanpak.

[ Voor 7% gewijzigd door gibraltar op 12-05-2010 14:43 . Reden: wat meer info over interrupt toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik vind Arduino, hardware en software, heel geschikt om als introductie in microcontrollerwereld te dienen. Het bordje, de IDE en de "taal" kunnen haast niet eenvoudiger worden dan wat het nu is. Maar toch biedt het alle ruimte om verder te gaan; je kunt gewoon AVR libc en assembly gebruiken in de IDE. Als je nog verder wilt dan kun je "gewoon" AVR Studio gebruiken icm de hardware. Middels een eenvoudige hack kun je de Arduino zonder verdere hardware volledig via ISP programmeren, dus dan heb je zelfs de bootloader niet meer nodig.

Al met al een platform geschikt voor n00b tot handige hobbyist. De leercurve is heel smooth, en je kunt met 1 platform ver doorgroeien zonder dat de opgedane kennis overbodig wordt. Je zult niet snel tegen grenzen aanlopen, anders dan de grenzen van de ATMegaatjes zelf. Correct me if I'm wrong, maar ik gok dat je met de concurrent PICBasic wel tegen deze problemen en grenzen aan zult lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
mad_max234 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:20:
Edit/
@F.West98
Dat ziet er goed uit, alleen 1 plaatje is niet zichtbaar, wellicht voor jou nog wel omdat die in je cache staat?
http://foto-uploaden.nl/img/8/f0vcddw.png
Dat is al een tijdje zo, weet niet welke foto het was... foto-uploaden heeft dit vaker de laatste tijd... Gister was hij wel ff on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als hobby bob is het een prima platform ja. Leuk om wat LEDjes te laten knipperen of wat sensoren te lezen. Heb je echter veel processen lopen of wil je iets kleins ontwerpen dan grijp je al snel naar C of assembler. Puur om de reden dat de processen optimaler te ontwerpen/handhaven zijn en een kleine AVR vaak maar weinig code space bevat. Momenteel doe ik een project waarbij ik nu al tegen limieten aan loop en ik critisch moet gaan kijken of ik niet teveel code in een proces laat lopen waardoor een andere vertraagd wordt. Bijna elke kloktik begint voor mij belangrijk te worden omdat er gewoon veel moet gebeuren. Als ik dit in arduino 'taal' zou moeten schrijven dan weet ik zeker dat ik een grotere(en duurdere) µc nodig ga hebben en waarschijnlijk kan hij het dan nog niet verwerken. Stel dat ik van dit ontwerp er dadelijk ook nog eens 25~100 nodig heb, dan begint dat opeens erg belangrijk te worden.

Uiteraard zit er een code optimalisatie in de arduino ide maar ik geloof nooit dat als je door 3 lagen moet optimaliseren dat je betere code gaat krijgen dan dat je direct tegen de hardware kant aan het programmeren bent. Daar zijn die optimalisatie programma's gewoon te dom voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
gibraltar schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:38:
[...]

Voor een hobby project misschien niet, maar juist bij wat grotere projecten is het juist wel de bedoeling om dit soort afwegingen te maken. De meeste software producten waar ik bij betrokken ben zijn begonnen als een klein pakket met eisen, waarna er juist andere scenario's naar voren komen. Dan ben je erg blij als je daar wel rekening mee gehouden hebt.
Arduino is er ook voor de hobby, als je prof wilt zijn dan moet je niet bij arduino zijn, arduino is juist de bootloader en ontwikkeling tool voor hobbyisten/eerste kennismaking, ga je dat weg halen heb je ook geen arduino meer maar een AVR. :P Bordje is niks anders dan usb to serial, niks speciaals aan ook niet arduino afhankelijk of nodig voor arduino te programeren of te draaien.

Voor welk project was het dan niet voldoende meer? Geef eens een voorbeeld zodat ik een inzicht krijg, want wat ik complex vind kan wellicht simpel zijn of andersom. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Er zijn zat bedrijven die Arduino gebruiken. En als het voldoet voor je product, waarom niet?

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Ik denk dat het juist andersom gegaan is. Dat dit product door professionals is ontwikkeld en toen langzaam maar zeker richting de hobbyist gegaan is.

Ik snap niet waarom dit niet in professionele producten kan zitten. Wij gebruiken op het werk ook veel 8051's en Atmega microprocessoren.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kan je er eens een paar noemen? Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Atmega of tiny is dan ook geen arduino. ;)

Arduino is de bootloader, tool en taal en die maakt gebruik van een aantal ATmega chips. ATmega is een microcontroller die zal je vast en zeker terug vinden in professionele projecten, maar gebruiken die dan de arduino bootloader, nee waarschijnlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 12-05-2010 20:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
mad_max234 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:32:
Atmega of tiny is dan ook geen arduino. ;)

Arduino is de bootloader en tool/taal en taal en die maakt gebruik van een aantal ATmega chips. ATmega is een microcontroller die zal je vast en zeker terug vinden in professionele projecten, maar gebruiken die dan de arduino bootloader, nee waarschijnlijk niet.
Daarom was ik ook erg benieuwd naar producten en bedrijfsnamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Jamal schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:17:
Er zijn zat bedrijven die Arduino gebruiken. En als het voldoet voor je product, waarom niet?
Haha, nee. Ik ken geen enkel serieus bedrijf dat 'speelgoed' zoals arduino gebruikt. AVRs en PICs zijn al waardeloos speelgoed in hun ogen (lang niet zo zuinig als msp430 en 8051-based spul, maar wel 8-bitters, en godsgruwelijk duur, voor dezelfde prijs krijg je veel interessanter spul, zoals arm7/msp430/8051-derived spul, afhankelijk van of je 16/32-bit wil werken of gewoon het allergoedkoopste nodig hebt). Daarbovenop maken bedrijven altijd hun eigen libraries en drivers, en gaan ze niet moeilijk doen met macro's die puur en alleen bestaan om de micro 'makkelijker' te maken voor de beginner.

Nee. Bedrijven gebruiken never nooit niet arduino. Een heel enkele keer wordt een AVR gebruikt, maar dat zijn echt hele specifieke mini-toepassingen. Nu, als ik het voorbij zie komen, zijn het hoogstens stage-opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:20:
Ik denk dat het juist andersom gegaan is. Dat dit product door professionals is ontwikkeld en toen langzaam maar zeker richting de hobbyist gegaan is.

Ik snap niet waarom dit niet in professionele producten kan zitten. Wij gebruiken op het werk ook veel 8051's en Atmega microprocessoren.
Arduino is ontstaan uit behoefte van kunstenaars om op een eenvoudige manier digitale besturingen voor hun projecten te kunnen maken.
Proffesioneel zou ik het hoogstens gebruiken voor simpele zelfbouwprojectjes op TD niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Er zijn echt bedrijven die het gebruiken, en om privacy redenen kan ik geen namen geven.

(En een kunstenaar heeft meestal ook een eigen bedrijf :P)

[ Voor 26% gewijzigd door IWriteCode op 13-05-2010 09:07 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamal schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 09:07:
Er zijn echt bedrijven die het gebruiken, en om privacy redenen kan ik geen namen geven.

Enige voordeel van een arduino is de zeer laagdrempelige programmeertaal, daardoor ideaal voor iemand die geen zin of tijd heeft om zich te verdiepen in C oid. Daarnaast, als je niet regelmatig met C bezig bent vergeet je het meeste weer iets wat door de simpele opbouw van de arduino taal stukken minder is.
Dat er bedrijven zijn die een arduino gebruiken zal best maar het niveau zal niet veel hoger liggen dan wat eenvoudige algemene TD applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:50:
[...]
Nee. Bedrijven gebruiken never nooit niet arduino. Een heel enkele keer wordt een AVR gebruikt, maar dat zijn echt hele specifieke mini-toepassingen. Nu, als ik het voorbij zie komen, zijn het hoogstens stage-opdrachten.
Arduino's zijn ook slechts een tool, en als ze zich nu lenen voor een bepaalde taak, dan zou ik als ondernemer ook zoiets hebben van 'waarom niet'?

Kijk, als je een grote tent hebt met dedicated ontwikkelomgevingen, en de mogelijkheid om on-the-fly SMD boards te bakken, dan zul je eerder voor andere processoren gaan. Maar als je als MKB een paar lui in dienst hebt die wat nieuwer in het vak zijn, en dus geen uitgebreide training hebben gehad in embedded omgevingen, maar wel graag van start willen, is zoiets als dit wel een uitkomst.

Vergeet niet dat je met de Arduino omgeving redelijk makkelijk op kan stappen naar een 'grote' ontwikkelomgeving, iets wat de IDE ook aangeeft als je je eerste file als header probeert te saven :) (wat vaak voorkomt als je een protocol/API aan het bouwen bent).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK... dan heb je het echt over magistrale prutsers. Iemand die enige ervaring met microcontrollers heeft zal nooit Arduino gebruiken. Er zijn op elke manier betere alternatieven. Arduino wordt echt door geen elektronisch ingenieur die ik ken (HBO of WO) serieus genomen.

Het is echt, enkel en alleen, een opstapje. Een manier voor mensen die niks van microcontrollers weten en er ook niks vanaf WILLEN weten, om embedded hardware te kunnen maken. One-off projecten, typisch in kunst- en lagere/middelbare-schoolprojecten. Interface-modellen, mockups, proof-of-concepts met de vele verschillende shields die verkrijgbaar zijn. Daar is Arduino voor.

Zodra je ook maar enigszins op niveau embedded elektronica en/of software gaat ontwikkelen is Arduino al out of the picture. Zoals eerder gezegd:
- AVRs zijn dure microcontrollers die relatief weinig kunnen
- AVRs zijn niet zuinig, en als ze dat wel zijn zijn ze nog veel duurder
- AVRs zijn 8-bitters
- Er zitten veel peripherals op, maar wel beperkt in functionaliteit. PWMs zijn traag en/of onprecies, ADCs zijn heel traag en ruizig, seriële interfaces zijn erg beperkt, functionaliteit is niet gemultiplext over andere chips en je kunt geen custom pinout bestellen.
- De arduino-macro's en libraries zijn erg oninteressant en niet bepaald verhelderend als je wél al ervaring met embedded C(++) hebt.
- Een stagemedewerker, die je zoiets nog wel zou kunnen toeschuiven, leert slechte programmeerpraktijken (mengen van C en C++, function- ipv register-based coden, niet netjes omgaan met interrupts, inefficiente code, etc. etc.) en op die manier schiet je je doel ook voorbij als bedrijf door iemand een Arduino voor te schotelen. Embedded ontwikkelingsbedrijven werken nooit met één platform, en ALLE ANDERE platforms werken met register-based, straight C code met een beetje assembler waar nodig.

Dus, nogmaals, ik ben echt niet aan het arduino-bashen. Arduino's als serieuze toepassing bij bedrijven is om eigenlijk alle redenen die ertoe doen bij een bedrijf dat embedded rommel nodig heeft een slecht idee. Het is duur voor seriematig gebruik, de programmeermacro's en instelling van het platform bevorderen lui en verkeerd programmeren van je medewerkers en zijn zo specifiek voor het platform dat de kennis onbruikbaar is voor TMS320, ARM7/9/Cortex, MSP430 en andere veelgebruikte platformen. En zelfs wanneer performance of verbruik er niet toe doen heb je 8051-implementaties te over om op terug te vallen, die je voor een kwart van de prijs en met nog veel meer support kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Jamal schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 09:07:

Een bedrijf die zijn naam geheim houd. :P Nou dan zijn we snel uitgepraat op deze manier, helaas geloof ik je niet op je woord in dit geval als je het niet erg vind. Geheime dingen kan ik niet controleren dus vertrouw ik het niet. ;)

Een kunstenaar kan een bedrijf hebben, maar waar jij op dulden was niet die enkele kunstenaar die op hobby nivau iets in elkaar zet en hoe je het vertelde kwam het over dat je beweerde dat respecterende elektronica bedrijven het massaal gebruikt. Zoals al werd aangehaald is het veel te duur, en zou wel heel onwaarschijnlijk zijn dat ze een arduino gebruiken eerder een chip van ATmel maar dan wel zonder arduino spul.

Hoe je het ook probeer te draaien de arduino is niet voor bedrijven bedoeld, zijn tig beter oplossingen en als een bedrijf toch massaal arduinos's toch gebruikt dan zegt dat over het niveau van het personeel/bedrijf. Ik kan in ieder geval geen voordelen bedenken waarom een bedrijf die personeel betaald juist voor de arduino tools kiezen. En zullen vast wel een paar mensen thuis een bedrijfje hebben die wat simpel producten maken met een AVR's en die gebruiken waarschijnlijk zelf niet eens een arduino bootloader

Dit is speelgoed voor hobbyisten en mensen die geen verstand hebben van programmeren maar toch iets nodig hebben om hun project van input/output te voorzien zonder dat ze er een studie voor nodig hebben.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je even snel een proof of concept wil maken, demomodelletje ofzo is het prima.
Daarnaast is het ook deels iets voor industrieël ontwerpers, die zijn vaak niet technisch genoeg om ook een echte programmeertaal te leren of in een arm systeem te duiken.. En als ze een of andere creatie moeten automatiseren kunnen ze dat makkelijk met arduino doen. IO'ers aan de TU Delft krijgen ook les in Arduino's programmeren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 13-05-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Iemand die al eens een arduino barebone heeft gemaakt of een soort van boardduino? Ga zelf etsen binnenkort en dan is het plan om een bordje te maken waar een Atmega328 in kan. Als mijn project klaar is dan is het niet de bedoeling dat het hele ontwikkelingsbord in het project blijft, maar alleen de ATmega die geprogrammeerd is en alleen de minimale componenten die nodig zijn.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Kwam deze tegen op youtube, Arduino met een FPS, beter dan die mario port van laatst. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:19:
OK... dan heb je het echt over magistrale prutsers. Iemand die enige ervaring met microcontrollers heeft zal nooit Arduino gebruiken. Er zijn op elke manier betere alternatieven. Arduino wordt echt door geen elektronisch ingenieur die ik ken (HBO of WO) serieus genomen.
Goed ik neem het wel serieus. Ben HBO ingenieur , en doctorandus (beide Software Engineering).
Reden: Het is niet zozeer handig als product maar wel handig om creatieve dingen uit te lokken bij mensen die niet zo technisch zijn als ik.
Prima om te prototypen of iets werkt, daarna kan het de vuilnisbak in en door een pro worden uitgewerkt.
Het is echt, enkel en alleen, een opstapje. Een manier voor mensen die niks van microcontrollers weten en er ook niks vanaf WILLEN weten, om embedded hardware te kunnen maken. One-off projecten, typisch in kunst- en lagere/middelbare-schoolprojecten. Interface-modellen, mockups, proof-of-concepts met de vele verschillende shields die verkrijgbaar zijn. Daar is Arduino voor.
Niets mis met kunst projecten.

Sergei brin, en bill gates waren ook magistrale pubers trouwens. De meerprijs van een Atmel is verwaarloosbaar als je kijkt wat R&D van een product kost lijkt mij ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 20-05-2010 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:00:
Arduino is ontstaan uit behoefte van kunstenaars om op een eenvoudige manier digitale besturingen voor hun projecten te kunnen maken.
Proffesioneel zou ik het hoogstens gebruiken voor simpele zelfbouwprojectjes op TD niveau.
Kunstenaars kunnen geen professionals zijn?

Het is voor mensen ideaal als prototyping platform. Dan spreek ik even vanuit mijn eigen hoek (Industrieel Ontwerp à la Design Academy). Zonder uitgebreide elektronische kennis kan je veel proberen en uitzoeken. Als je dan uitgekristaliseerd hebt wat je nu eigenlijk wil ga je er wel eens een engineer bij halen om alles op een nette manier op een printplaat te zetten. Nu ben ik niet zo van het elektronische werk, maar daarom is het juist ideaal zo'n laagdrempelig platform te kunnen gebruiken als je daar wel eens uitkomt.

Boei dat het geen nette oplossing is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 02:22:
[...]

Kunstenaars kunnen geen professionals zijn?

Het is voor mensen ideaal als prototyping platform. Dan spreek ik even vanuit mijn eigen hoek (Industrieel Ontwerp à la Design Academy). Zonder uitgebreide elektronische kennis kan je veel proberen en uitzoeken. Als je dan uitgekristaliseerd hebt wat je nu eigenlijk wil ga je er wel eens een engineer bij halen om alles op een nette manier op een printplaat te zetten. Nu ben ik niet zo van het elektronische werk, maar daarom is het juist ideaal zo'n laagdrempelig platform te kunnen gebruiken als je daar wel eens uitkomt.

Boei dat het geen nette oplossing is.
Je schrijft wat ik schreef in iets andere woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 01:44:
[...]

Goed ik neem het wel serieus. Ben HBO ingenieur , en doctorandus (beide Software Engineering).
Dus je bent geen hardware engineer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ssj3gohan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:19:
Zodra je ook maar enigszins op niveau embedded elektronica en/of software gaat ontwikkelen is Arduino al out of the picture. Zoals eerder gezegd:
- AVRs zijn dure microcontrollers die relatief weinig kunnen
- AVRs zijn niet zuinig, en als ze dat wel zijn zijn ze nog veel duurder
- AVRs zijn 8-bitters

[...]
Het is duur voor seriematig gebruik, de programmeermacro's en instelling van het platform bevorderen lui en verkeerd programmeren van je medewerkers en zijn zo specifiek voor het platform dat de kennis onbruikbaar is voor TMS320, ARM7/9/Cortex, MSP430 en andere veelgebruikte platformen. En zelfs wanneer performance of verbruik er niet toe doen heb je 8051-implementaties te over om op terug te vallen, die je voor een kwart van de prijs en met nog veel meer support kunt gebruiken.
Definieer 'DUUR':
Een Arduino Duemilanove 2009 bord compleet met USB kabel kost $9,99!
Doe mij eens een compleet bord met 8051 dan voor $2,50 :?

En wat betreft echte commerciele producten gebaseerd op een Arduino variant is het inderdaad lastig vinden.
Los van de Arduino producten zelf die natuurlijk heel erg commercieel zijn ken ik zelf enkel de MPGuino, een OBD-II analyser gebaseerd op een IDuino. Tevens is dacht ik het broertje, OBDuino ook commercieel, of althans in een commerciele variant te verkrijgen, maar zeker weten doe ik dat niet.

De enige andere commerciele inzet van Arduino bordjes ken ik enkel van een aantal succesverhalen van kleine bedrijfjes waar de controller van oude machines kapot was gegaan, een nieuwe eigenlijk niet meer leverbaar was, en waar een paar technische aangelegde medewerkers in een weekje een nieuwe controller gereed hadden gebaseerd op een Arduino + wat omliggende relais electronica en zo de omzet van ettelijke tonnen veilig hebben kunnen stellen _/-\o_

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat onervaren mensen beter in AVR Studio kunnen starten, dan met de IDE van Arduino om 'het vak te leren'. Maar ik zie daarna echt geen belemmeringen om ook in Arduino stijl te programmeren en te prototypen.

En je kent het verhaal toch wel van sommige iPhone apps?
Hoe hoger de prijs, hoe beter verkocht omdat duurder = beter???

Wat dat betreft vraag ik me af wat de (technische / commerciele) mogelijkheden zouden zijn om op basis van een xDuino bordje qua hardware voor een paar tientjes bijv. een zonneboiler controller te maken, er een leuk / duur uitziend kastje omheen te doen, en hem voor €500 te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Onrealistisch. Je krijgt dat spul nooit verkocht zonder ISO 9001/14001 certificaten, en zodra iemand doorheeft wat dat betekent denk ik niet dat ze zo onervaren zijn dat ze met arduino gaan lopen prutsen. Ontwikkeling van nieuwe producten gaat wel iets anders dan uhm... niet denigrerend bedoeld... jij voor ogen hebt.

Als ik het over 'duur' heb, heb ik het erover dat het voor een bedrijf, die seriematig moet produceren, een hele dure proc is met weinig mogelijkheden. Een low-end LPC2000-serie mcu kost €0.27-0.60 per stuk in grote hoeveelheden, is een 32-bitter en is veel uitgebreider. De enige AVRs die hier in de buurt komen zijn tiny13/26/45's, die qua features gewoon niks zijn.

Nogmaals: Arduino is iets voor mensen die niks van mcu's weten, maar wel de functionaliteit willen gebruiken. Het is de QBasic van de microcontrollerwereld. Alle mensen die het hier neerzetten als interessant product voor ook meer gevorderde mensen, zijn zelf blijkbaar niet gevorderd - je ziet vanzelf in dat het gewoon niet bepaald interessante dingen zijn zodra je verder komt in de elektronica. Als je toch al je eigen pcb's maakt, waarom dan een heel arduino-bord gebruiken als je ook gewoon een AVR, twee ontkoppelcondo's en een programmeerheader erop kunt ontwerpen? Waarom allemaal cryptische macro's gebruiken als je ook direct kunt programmeren? Het is allemaal omslachtig en onnodig. Devboards zijn precies dat: bordjes om een concept op uit te werken. De uiteindelijke applicatie heeft zelden een form factor en/of functionaliteit die te verenigen is met een devboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Zoals al eerder gezegd, deze thread gaat over het Arduino platform, wat mensen er mee doen, hun gedachten er over, enz enz...
Voor een aantal is het de juiste tool, voor anderen niet.

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mars Warrior schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:49:
[...]

Definieer 'DUUR':
Een Arduino Duemilanove 2009 bord compleet met USB kabel kost $9,99!
Waar koop jij een Arduino Duemilanove voor nog geen 10 dollar?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:23:
[...]

Dus je bent geen hardware engineer :Y)
True maar je had het over ingenieurs. Ik sta als wetenschapper in een soortgelijke beta richting op gelijke voet met een hardware ingenieur. Daar ben je wetenschappelijk voor opgeleid, en ik kan als zodanig evengoed een redenering volgen/maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik had niet voor niets een flame-emoticon neergezet, happert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:00:
Als ik het over 'duur' heb, heb ik het erover dat het voor een bedrijf, die seriematig moet produceren, een hele dure proc is met weinig mogelijkheden. Een low-end LPC2000-serie mcu kost €0.27-0.60 per stuk in grote hoeveelheden, is een 32-bitter en is veel uitgebreider. De enige AVRs die hier in de buurt komen zijn tiny13/26/45's, die qua features gewoon niks zijn.
En dan nog zijn er goede redenen om voor een AVR te kiezen in plaats van een arm device. Zo kan de package van een AVR kleiner en heeft een AVR een ingebouwde EEPROM wat arm's vaak niet hebben. Daarnaast dacht ik ook dat de hoeveelheid randapparatuur dat een AVR nodig heeft kleiner is dan bij een arm.

Ik zie dat er ondertussen ook armduino's verkrijgbaar zijn(het moet niet gekker worden) 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:01:
Ik had niet voor niets een flame-emoticon neergezet, happert!
Dat had ik niet door schattebout :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Jongens een AVR is geen arduino, natuurlijk is een AVR geschikt voor bepaalde toepassingen en zullen vast en zeker ook gebruikt worden. De stelling was dat er veel bedrijven Arduino's gebruikt voor in hun producten. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar arduino is afaik toch gewoon een DSL en een bootloader voor een AVR?
Daarbij een standaard model bordje dat iedereen na kan maken en of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:01:
Je schrijft wat ik schreef in iets andere woorden.
Ik zie mijzelf alleen niet niet als kunstenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Boudewijn schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:33:
Inderdaad, pak een STK500, stop er een bootloader in en je hebt bij wijs van spreken een arduino :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Punt is dat Arduino de combinatie van de superset van macro's, IDE en devboard samen zijn. Het devboard zelf is gewoon just another devboard, in dit geval zijn er flink wat variaties. De macro's zijn basically waardeloos voor iemand die al ervaring heeft met microcontrollers, en de IDE is... gewoon een IDE. Point being: het is iets dat geen inherente voordelen heeft boven het gebruik van elk andere devboard en geschikte IDE. Terwijl wel wordt gedaan door veel mensen alsof er zo'n levensgroot verschil tussen Arduino en 'the rest' zit. If anything, leer je zo - met de arduino-macro's en het lage niveau van programmeren binnen de community - slecht programmeren.

Eerder heb ik al aangegeven: AVRs zijn geweldige microcontrollers voor hobbygebruik. Ik gebruik zelf bijna niks anders, afgezien van een verdwaalde LPC1/2000 hier en daar. Docs zijn uitstekend, support is uitstekend, tools zijn cheap.

Maar zodra je in een bedrijf bent - waar we de laatste tijd in de thread over aan het praten zijn - draaien de rollen vrij snel om. AVRs zijn heel duur voor wat ze bieden: een bedrijf die series gaat produceren denkt er wel twee keer over na voordat AVRs worden gebruikt. LED-Maniak geeft heel treffend aan waar AVRs wel sterk in zijn, helaas is ingebouwd EEPROM ook zowat het enige wat ze doet verschillen van een 8051. En laat een 8051 dan eens doorgaans een factor 3 goedkoper zijn.

Bedrijfstoepassingen zijn meestal best heel specifiek:
- Low-power (MSP430, 8051 op klokkristal)
- Low-cost (8051-implementaties, raar proprietary spul van Freescale, etc.)
- Custom logic om pcb-ruimte te sparen (8-bitters, maar ook wel AVR, PIC of ARM7)
- High-performance (DSPs, ARMpjes)
- Super high-performance specifieke hardware (DSP, CPLD, FPGA)
- Controllers (Specifieke ICs, denk aan maxim, maar ook wel ARM of AVR)

En dan zie je dat AVRs wel een heel erg beperkt toepassingsgebied hebben. Laat staan Arduino. Een hardware engineer kan min of meer een programma voor een 8051 of AVR uit zijn hoofd in één keer bugvrij opschrijven als hij een toepassing ervoor maakt. En dat is niet gelogen. Het zijn zulke vreselijk simpele dingen dat er bijna geen mogelijkheid is om ze simpeler te maken. Devboards voor AVRs gebruik je ook eigenlijk alleen maar in het geval dat je de geintegreerde PHY of controller-specifieke dingen wilt testen, maar meestal worden die dingen ineens geintegreerd.

Dit is grootendeels herhaling van eerder, maar misschien is het zo duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

mad_max234 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:27:
[...]

Waar koop jij een Arduino Duemilanove voor nog geen 10 dollar?
Tja,
  • waar koop je een 1-Wire DS 18B20 voor €1,30 waar Conrad en andere winkels €5 of meer vragen?
    Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/ei2m29.jpg(in deze envelop zitten er 10 en kwamen net vandaag binnen)
  • Waar koop je leds voor een paar cent?
  • En waar is "Free Shipping" meer regel dan uitzondering??
Precies! Ebay _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/01/!BtiFq!!!2k~$(KGrHqYOKkIEvOnGj)RHBL8YQRwn0g~~_35.JPG
(Van een topseller met 100% feedback, maar wel met $10 verzendkosten, maar dan nog...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

:) Maar dat zijn dus geen officiele Arduino's, want die mogen alleen in Italie gemaakt worden... (Er staat made in china op de pcb). Het is een kloon, die ook nog de licentievoorwaarden breekt... :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Denk je dat officieel en niet officieel verschil maakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
LED-Maniak schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:04:
Denk je dat officieel en niet officieel verschil maakt? :P
qua productie kwaliteit kan het verschil maken en er zit ook verschil in de prijs :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Nou, de kwaliteit van bijv. de roboduino bordjes die ik in handen heb gehad, is minder dan de officiele Arduino bordjes.

Verder is het hele Arduino platform open source, door en voor de community. De enige voorwaarde die gesteld wordt, is, dat de naam Arduino niet voor klonen gebruikt wordt, daar is (oa) de naam freeduino voor. Dan vind ik het vrij jammer dat, terwijl alles gratis ter beschikking wordt gesteld, onder die voowaarden, dat kloon-chinezen hun product toch Arduino noemen... laat ze het dan minimaal Alduino noemen :P

Interessant leesvoer: http://www.wired.com/tech...facturing?currentPage=all

Then there's the second model for making money off open source hardware: Sell your device but try to keep ahead of the competition. This isn't as hard as it seems. Last year, Arduino noticed that copycat versions of its board made in China and Taiwan were being sold online. Yet sales through the main Arduino store were still increasing dramatically. Why?

Partly because many Asian knockoffs were poor quality, rife with soldering errors and flimsy pin connections. The competition created a larger market but also ensured that the original makers stayed a generation ahead of the cheap imitations. Merely having the specs for a product doesn't mean a copycat will make a quality item. That takes skill, and the Arduino team understood its device better than just about anyone else. "So the copycats can actually turn out to be good for our business," Igoe says.

[ Voor 48% gewijzigd door IWriteCode op 20-05-2010 16:30 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:57:
Punt is dat Arduino de combinatie van de superset van macro's, IDE en devboard samen zijn. Het devboard zelf is gewoon just another devboard, in dit geval zijn er flink wat variaties. De macro's zijn basically waardeloos voor iemand die al ervaring heeft met microcontrollers, en de IDE is... gewoon een IDE. Point being: het is iets dat geen inherente voordelen heeft boven het gebruik van elk andere devboard en geschikte IDE. Terwijl wel wordt gedaan door veel mensen alsof er zo'n levensgroot verschil tussen Arduino en 'the rest' zit. If anything, leer je zo - met de arduino-macro's en het lage niveau van programmeren binnen de community - slecht programmeren.
Zullen we het gewoon een DSL noemen, in plaats van "macro's"?
En dan zie je dat AVRs wel een heel erg beperkt toepassingsgebied hebben. Laat staan Arduino. Een hardware engineer kan min of meer een programma voor een 8051 of AVR uit zijn hoofd in één keer bugvrij opschrijven als hij een toepassing ervoor maakt. En dat is niet gelogen. Het zijn zulke vreselijk simpele dingen dat er bijna geen mogelijkheid is om ze simpeler te maken. Devboards voor AVRs gebruik je ook eigenlijk alleen maar in het geval dat je de geintegreerde PHY of controller-specifieke dingen wilt testen, maar meestal worden die dingen ineens geintegreerd.
Volgens dijkstra is dat niet mogelijk, zou je als ingenieur toch moeten weten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Boudewijn schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:33:
Arduino maakt gebruik van een Atmega chip dat is een AVR, Arduino is een platform, die onder andere bestaat uit de bootloader, IDE, ontwikkelingsbordje allemaal open source. Die gebruikt word door hoofdzakelijk hobbyisten, amateurs, en schijnbaar ook een handje vol bedrijven die het niet helemaal begrepen hebben. :P

Als je een AVR neemt heb je niks met arduino te maken en is het een AVR zoals er waarschijnlijk honderden al dan niet duizenden per dag worden gebruikt wereldwijd. ;)

Er is dus wel degelijk een groot verschil.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ik heb gisteren mijn 328 opgeblazen door per ongeluk 12v op de i/o pin te zetten. :( Bordje is nog we goed heb wat testen gedaan en alles lijkt gewoon te werken. Dus word het een nieuwe Atrmega bestellen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb vandaag lekker in het zonnetje wat zitten programmeren. Een stukje waarin 2 variabale (werking aan/uit en detectie aan/uit) worden gelezen. Aan de hand daarvan heb je dus 4 verschillende mogelijkheden. status 00, 01,10,11
code:
1
2
3
while (var_act == 0 && var_sense == 0){ //inactief, no input.
    var_sense = digitalRead(sense);
//diverse code die uitgangen aanzet

Nu kan de var_act wijzigen door een interrupt.

Alleen nu heb ik dus af en toe als ik veel op de knopjes druk dat hij in het programma blijft hangen. Dan moet hij bijv. uitgang 1 aanzetten, en 2 uit, 1 gaat aan en 2 blijft aan.
Zijn er nog bepaalde regels/guidelines waarmee je zulk soort dingen kunt voorkomen?

Ik overweeg nu om 2 opties te maken, actief en inactief. En daarna verder te werken met if/else. Dan kan ik vergelijkbare dingen. Maar kan ik wel in 1x alle in/uitgangen aangeven zodra hij van actief naar inactief gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 24-05-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Heb je misschien wat meer info

Hoe en welke hardware is er aangesloten? Heb je iets van pulldown weerstand op de input van de knoppen zodat ze ook echt gelijk 0 worden?

Wat je code doet is, kijken of var_act en var_sense 0 zijn, als die alle twee 0 zijn is die conditie true en word het uitgevoerd, is een van die 1 dan is de conditie false. Bij true dus var_act en var_sense zijn alle twee 0 dan word de digitale pin (sense) gelezen.

Edit/

Oja, over dat opblazen van de Arduino ging mijn laptop uit en kreeg hem eerste minuut niet meer aan, de beveiliging van de usb is dus niet zo goed, gelukkig dat mijn notebook usb ook beveiligd zijn en er dus geen schade is toegebracht. Maar weet niet of alle usb poorten dat hebben is dus wel even opletten als je gaat experimenten met je circuit trek even de usb eruit als je ook nog een adapter heb aangesloten. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 24-05-2010 19:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

_ferry_ schreef op maandag 24 mei 2010 @ 18:45:
Heb vandaag lekker in het zonnetje wat zitten programmeren. Een stukje waarin 2 variabale (werking aan/uit en detectie aan/uit) worden gelezen. Aan de hand daarvan heb je dus 4 verschillende mogelijkheden. status 00, 01,10,11
code:
1
2
3
while (var_act == 0 && var_sense == 0){ //inactief, no input.
//diverse code die uitgangen aanzet

Nu kan de var_act wijzigen door een interrupt.

Alleen nu heb ik dus af en toe als ik veel op de knopjes druk dat hij in het programma blijft hangen. Dan moet hij bijv. uitgang 1 aanzetten, en 2 uit, 1 gaat aan en 2 blijft aan.
Zijn er nog bepaalde regels/guidelines waarmee je zulk soort dingen kunt voorkomen?

Ik overweeg nu om 2 opties te maken, actief en inactief. En daarna verder te werken met if/else. Dan kan ik vergelijkbare dingen. Maar kan ik wel in 1x alle in/uitgangen aangeven zodra hij van actief naar inactief gaat.
Het probleem wat jij (hoogstwaarschijnlijk) ondervindt is het feit dat je events sneller getriggerd worden dan dat de executie van de code duurt.
Meestal komt dit door dender. Je kunt dit oplossen door een dedender-module (hardwarematig) toe te voegen, of een softwarematige anti-dender. Wordt soms ook contact bounce genoemd.

Bij het laatste geval heb je een aantal opties ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 24-05-2010 20:05 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

moar code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@Matis

Interessante info, weer iets nieuws geleerd. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Matis schreef op maandag 24 mei 2010 @ 19:28:
[...]

Het probleem wat jij (hoogstwaarschijnlijk) ondervindt is het feit dat je events sneller getriggerd worden dan dat de executie van de code duurt.
Meestal komt dit door dender. Je kunt dit oplossen door een dedender-module (hardwarematig) toe te voegen, of een softwarematige anti-dender. Wordt soms ook contact bounce genoemd.

Bij het laatste geval heb je een aantal opties ;)
Een simpele debouncer class is hier te vinden en is heel makkelijk in het gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
// This code turns a led on/off through a debounced switch

#include <Debounce.h>
#define SWITCH 5
#define LED 13

// Instantiate a Debounce object with a 20 millisecond debounce time
Debounce debouncer = Debounce( 20 , SWITCH ); 

void setup() {
  pinMode(SWITCH,INPUT);
  pinMode(LED,OUTPUT);
}

void loop() {
 // Update the debouncer
  debouncer.update ( );

// Get the update value
   digitalWrite(LED, debouncer.read() );

}

En o ja, je var_act variable is volatile gedefineerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, ik wist niet of ik hier ook met dender te maken zou hebben, het zijn namelijk de uitgangen van een 433mhz zendertje die op de arduino aangesloten zitten.
Verder werkte het allemaal wel, maar er kwam dus af en toe een vreemde status. Wat ik niet graag wil bij die toepassing ;)

Maar ik heb nu wat anders gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
while (var_act == 1 ){ //actief
if (var_sense == 1) //sensor
{
//code
}
else
{
//code
}

Op die manier splits ik het wat anders op. Want ik had voorheen 2 stadia waarin het systeem actief was, nu dus 1 die daarna pas kijkt wat de sensor doet. En ook maar 1 inactief status, waardoor het programma een stuk kleiner is. Want bij inactief hoeft er niet veel te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ben met een project bezig die 4 ledbuizen moet gaan dimmen via pwm en programmeerbaar is, het pwm signaal word via een transistor versterkt zodat de hele buis gedimd kan worden. Heb daarvoor ook een stukje software voor op de pc geschreven waar mee je de vier lampen kan instellen. Nu moet die data vanuit dat stukje software verzonden worden naar de arduino, dat heeft me de hele middag bezig gehouden. :P

Maar het is dan uit eindelijk gelukt, zal demo code even posten. deze code controleert de bytes, en zodra die overeen komt met de controle byte dan zullen de 24 opvolgende bytes in de buffer lezen worden, en vervolgens door de buffer heel lopen en de bytes in een array zetten. Kan het heel makkelijk aanpassen naar een ander aantal bytes, gewoon door de 24 (3x in deze sketch) te veranderen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
int inkomendeBytes[24];    // Inkomende bytes vanuit de buffer
int startByte;            // Controle byte 
int i;    // teller

void setup() {
  Serial.begin(9600);   
}

void loop() {
  if (Serial.available() > 24) {  //Wacht tot er 25 byte in de buffer zit, 1 controle byte, en 24 data bytes
    // lees de eerst byte, dit is een controller byte, zo kan je dus bepalen welke groep bytes er binnenkomen. 
    startByte = Serial.read();
    //In dit geval komt er 1 (49) binnen
    if (startByte == 49) {
      //loop door de bytes die in de buffer zitten
      for (i=0;i<24;i++) {
        inkomendeBytes[i] = Serial.read();
      }
      // print bytes die binnenkomen
      for (int i=0;i<24;i++) {
      int test1 = inkomendeBytes[i];
      Serial.println(test1);
      }
    }
  }
}

Heb in deze code even een serial print loop erbij gezet, maar de inkomende bytes word bij mijn in de eeprom geschreven.

Screenshot van de software voor op de pc, die maakt in vb.net, wat overigens flink zoeken is naar alle functies, ben vertrouwd met php en ben constant de functie opnieuw aan het aanleren, is wel het zelfde principe maar je moet het toch anders schrijven. Stelt dus nog niet zo gek veel voor, maar is een begin. :)
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1075g6d.png

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 16-06-2010 20:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Interessant :)

Is het niet handiger om je 24 in een var te proppen zodat je het maar 1x hoeft aan te passen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat als er nou per ongeluk '1' wordt verstuurd zonder dat het de bedoeling was? :) Je zou een checksum achter de reeks bytes kunnen plakken, bijvoorbeeld dat er 25 bytes achter de '1' aankomen: voor ieder uur eentje en dan not een extra byte die de som is van de 24 voorgaande waarden (modulo 256, want het mag niet groter zijn dan 255). Zo heb je een extra vangnet om te voorkomen dat er per ongeluk gereageerd wordt als er een '1' voorbij komt die niet bedoeld was.

Houdt er bij je transistors rekening mee dat een normale transistor nog steeds ongeveer 1/200 van de stroom uit de arduino trekt. Als je dus een buis hebt die 200mA nodig heeft zal je arduino met 1mA belast worden. Bij grote stromen kan dit problemen geven, met een FET i.p.v. een BJT transistor kan je dit voorkomen (een FET trekt nooit stroom uit je arduino, iig niet een stroom afhankelijk van de belasting)
Pagina: 1 2 ... 96 Laatste