[BBG] Gamesysteem / High-end gamesysteem januari 2010 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 14.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 09:48
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:28:
[...]

maar ik vind het leuk ermee te pielen.
Mja, dat zei ik ook toen ik zei dat ik op 16x AA met alles max wilde spelen maar toen werd ik ook afgeslacht dat ik de enige was met die instellingen en dat niemand anders dat doet, wat ik nog steeds absoluut niet geloof maar goed...

Maar ben wel blij te horen dat ook jij meer doet met je PC dan spelletjes spelen. Alhoewel ik wel zit met "gamebeleving", imho is een PC nog steeds voor meer dan alleen gamen en anders een Xbox of Playstation.

En geloof me, als je een 24 or 26" monitor hebt en een PC van 1200 euro, wil je echt wel alles op max en AA aan hoor.. :z Of je moet 300fps nodig hebben of je vind kartelrandjes mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:31:
[...]

Laten we vooral niet doen alsof Photoshop ineens niet meer te draaien is op een PhenomII, of dat een beetje rarren je PhenomII overkookt.
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:08:
Er wordt helemaal niets afgekraakt. Het argument voor de i7's is alleen flinterdun.

Vwb het andere deel van zijn post heb ik al een aantal keer aangegeven waar ik naartoe wil.

[...]

Dat eerste dus.
Ik vind het heel jammer dat een mogelijk iets overtrokken voorbeeldje (enkel en alleen gebruikt om beeld te geven bij mijn verhaal) gebruikt wordt om mijn betoog verder aan de kant te gooien. Bovendien heb ik het nooit over een i7 gehad, volgens mij heb ik mij helemaal voor geen enkele techniek of platform uitgesproken.

Ik denk namelijk dat het pas zinvol is om over de voordelen of nadelen van een setup te kunnen discussieren, als we op z'n minst overeenstemming hebben over de doelgroep en doelstelling van het nieuwe systeem.

De reacties na mijn post geven volgens mij aan dat het onderwerp leeft, zo erg zelfs dat de discussie nogal verhit is (of is dit normaal in een forum, zoals gezegd ik ben nogal nieuw). Volgens mij zijn er nu gewoon simpelweg twee kampen, die geen centimeter naar elkaar komen, dus zo gaan we er niet uitkomen.

Ik weet niet hoe het hier toegaat. Bepaalt de topicstarter de doelstelling? In dat geval heeft Ed_L aangegeven dat de doelstelling is een PC met de grootst mogelijke game-beleving. Als dat niet zo is, is het misschien een idee om een poll bij de topicstart neer te zetten om te peilen waar de groep de meeste behoefte aan heeft? Of een game-pc puur gefocussed op optimale game-beleving (en tuurlijk kan je daar wel een keer op photoshoppen, dus aub niet opnieuw woorden in mijn mond leggen), of een all-round PC met een hele sterke focus op het spelen van games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Madrox schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:21:
[...]

1) Wat nog niet is gaat komen. De zwakkere cpu zal dan eerder afhaken.
Een i7 gaat niet jaren langer mee dan een X4.
2) Hieronder enkele websites (er zijn er veel en veel meer) die allemaal vinden dat de i7 in een highend game pc thuishoort
Buitenlandse sites hanteren andere prijzen. Dat vergelijkt alvast makkelijk. Dat een ander het vind, maakt het nog niet waar.

http://www.tomshardware.c...st-gaming-cpu,2466-5.html[/]
Tom's maakt er zoals gewoonlijk een potje van. Ze maken geen keuzes, want de beste keus voor $175 is een X4 955 en de beste keuze voor $200 is een i5 750.
Guru3d hanteert geen budget. Zij raden ook P6T Deluxe en 300GB velociraptor aan. Slimme keuze!
Hoop gepraat over features, maar nergens staat wat deze CPU in een gamebak nou beter maakt dan iets anders.
http://www.bouweenpc.nl/artikel/68/5
Deze processor behoeft natuurlijk geen introductie. Voor de meeste mensen is deze processor de enige betaalbare optie in het Core i7 segment. Er zijn al verschillende berichten opgedoken dat deze processor binnenkort EOL zou gaan, maar dat maakt hem zeker niet minder goed. En zeker met de vernieuwde D0 versies van deze processors, waarbij overclocken erg gemakkelijk is geworden, blijft dit een zeer goede keuze.
Goede onderbouwing, mannen!
In een systeem van $4600 past een i7 950 inderdaad makkelijk.
Geen onderbouwing.

Er is eigenlijk maar een enkele reden waarom al die sites blind een i7 920 aanraden: het wordt van ze verwacht en als ze het niet doen krijgen ze gezeik van de users die een i7 verwachten. Waarom moet je blind de massa volgen in een niet-onderbouwd advies? Natuurlijk heeft een i7 voordelen over een X4, maar het nadeel is de prijs van het platform! Elke euro die je meer in het een steekt, past niet in wat anders; tenminste, niet in onze opzet.
3) Dan hier een review, met 1920x1200 test:
http://www.legitreviews.com/article/1037/11/
Lage image quality.

Je hebt wel eindelijk een van de weinige argumenten weten te vinden: RTS spellen zouden mogelijk sterk op de CPU kunnen leunen.
ps: en met het laatste van The_Masks opmerking ben ik het ook eens: het budget is zo hoog dat je idd vanzelf een dikke core i7 kiest. Het budget kan idd omlaag.
Dat automatisme wil ik dus ter discussie stellen. Is er niet een mogelijkheid om dat geld op een andere manier te investeren?
Over het budget: daar moet je de redactie voor hebben, maar ik heb er geen probleem mee om ook voor een nog lager budget te schrijven.

Myrdreon schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:24:
Sluit me daar ook bij aan.

Wanneer je echter kiest voor eyefinity zou ik iets kleiner gaan dan de TS, bijvoorbeeld Dell P2210 welke 22" is maar native DP ondersteund waardoor je geen active adapter nodig hebt. Dit haalt ook de risico's weg, aangezien niet alle active adapters ideaal schijnen te zijn.
Heb je de schermen uit de TS wel gezien? Dat zijn fullHD DP schermen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 06-12-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

De nadruk ligt al op game pc, getuige de keyboards en muizen die gekozen worden, alsook de speakers en headset. ED_L wil echter een flinke stap verder, te ver volgens sommigen (waaronder ik).

De toegevoegde waarde van een SSD snap ik als geen ander; heb er zelf ook eentje. De intel postville, een van de betere. Staan daar games op ? Nee! Vind ik zonde van de ruimte en voegt totaal niets toe aan de game beleving. Vandaar dat ik een triple SSD setup onzinnig vind.

Oja, ED. Heb er nog eentje gevonden:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506&p=1

Maar nogmaals; zeker voor de highend bak zou ik niet alleen naar de game-prestaties kijken; de overall performance telt dan zwaarder dan bij een"medium gamebak. En daar scoort de i7 de hoogste ogen, geen discussie over mogelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 06-12-2009 22:00 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ancalagon schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:43:
[...]

Ik vind het heel jammer dat een mogelijk iets overtrokken voorbeeldje (enkel en alleen gebruikt om beeld te geven bij mijn verhaal) gebruikt wordt om mijn betoog verder aan de kant te gooien. Bovendien heb ik het nooit over een i7 gehad, volgens mij heb ik mij helemaal voor geen enkele techniek of platform uitgesproken.
Je hebt gewoon de pech dat je met die opmerking midden in een lopende discussie stapt en ik hem daarom wel breder moet trekken. Mijn respons was dan ook niet puur aan jou gericht.
Ik denk namelijk dat het pas zinvol is om over de voordelen of nadelen van een setup te kunnen discussieren, als we op z'n minst overeenstemming hebben over de doelgroep en doelstelling van het nieuwe systeem.
correct
De reacties na mijn post geven volgens mij aan dat het onderwerp leeft, zo erg zelfs dat de discussie nogal verhit is (of is dit normaal in een forum, zoals gezegd ik ben nogal nieuw). Volgens mij zijn er nu gewoon simpelweg twee kampen, die geen centimeter naar elkaar komen, dus zo gaan we er niet uitkomen.
Mensen die mijn BBG topics volgen weten dat ik best te overtuigen ben, maar dat dat alleen op argumenten gaat. No worries, we hebben nog twee weken ;)
Ik weet niet hoe het hier toegaat. Bepaalt de topicstarter de doelstelling? In dat geval heeft Ed_L aangegeven dat de doelstelling is een PC met de grootst mogelijke game-beleving.
Ik ben hier niet zozeer TS, als wel BBG'er (zie titel) en stel dus inderdaad de eindeisen vast.

Maar zoals ik al vermeldde ben ik best bereid om wat flexibiliteit in het stuk in te bouwen. Er is nog niemand op deredactie geweest die mij dwingt om me op maar 1 mogelijkheid te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:52:
Ehmm, waar zie je dat. Bij Azerty word er met geen woord over gerept bij de technische specificaties :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Hmm, ik zie dat ik per ongeluk het verkeerde scherm in de TS heb gezet.

Sorry mannen!

pricewatch: Dell P2310H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:08:
[...]

Een scherm die zo te zien bij één webshop leverbaar is schiet ook niet op. :p
Zegt de man die een niet leverbaar mobo aan wilde raden? ;)

edit:
In ieder geval heeft de goede verstaander inmiddels begrepen dat ik best wat opties wil overwegen. Ik zit nu te denken aan een basisgameplatform, waarop je in verschillende richtingen kunt uitbreiden. De een neemt een Postville, de ander een i7, en nog een ander meerdere beeldschermen.

[ Voor 36% gewijzigd door Edmin op 06-12-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:09:
[...]

Komt omdat die nieuw is over een paar weken is dat zeker weten anders en ik verwacht niet dat het scherm zo maar beter leverbaar wordt als het in een BBG komt te staan.
edit:
In ieder geval heeft de goede verstaander inmiddels begrepen dat ik best wat opties wil overwegen. Ik zit nu te denken aan een basisgameplatform, waarop je in verschillende richtingen kunt uitbreiden. De een neemt een Postville, de ander een i7, en nog een ander meerdere beeldschermen.
We're getting somewhere :P

[ Voor 49% gewijzigd door -The_Mask- op 06-12-2009 22:14 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dat is met dit scherm niet anders. Is nieuw door Dell op de markt gezet en recentelijk door AMD gebruikt in de VS om een soort EF roadshow mee te houden. In de vorige BBG discussie bestond dit ding nog niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 06-12-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:13:
Dat is met dit scherm niet anders. Is nieuw door Dell op de markt gezet en recentelijk door AMD gebruikt in de VS om een soort EF roadshow mee te houden. In de vorige BBG discussie bestond dit ding nog niet ;)
Hij staat al een kwart jaar in de pricewatch en is nog niet goed leverbaar, dan verwacht ik ook niet dat dit zo maar veranderd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Wel jammer dat als je EF wilt, je beperkt wordt tot dat scherm. Hopenlijk komen er meerdere merken met dat soort schermen want DELL is niet echt dat je zegt "je van het"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Mijn ervaring met Dell schermen is anders niet beter of slechter dan bijvoorbeeld Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 06 december 2009 @ 22:20:
Hopenlijk komen er meerdere merken met dat soort schermen want DELL is niet echt dat je zegt "je van het"
Dell niet je van het?
Ik vind Dell juist echt één van de beteren.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:43
Geeft 3 TN panelen naast elkaar geen problemen met de inkijkhoek?

Mij lijken randen van monitoren niks met spelletjes (Eyefinity), dus mijn voorkeur zou 1 goed 30" scherm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:43
ahum, dat is niet even duur inderdaad :)

Ik blijf nog steeds voorstander van 1 monitor, al zal een 30" het dan niet worden idd ;)

[ Voor 17% gewijzigd door - J.W. - op 06-12-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Ik zat inderdaad ook te kijken naar 2560*1600 (oid) maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
[...]

edit:
Goede ontwikkeling :)

Zonder gekheid, ik denk dat als dit goed en overzichtelijk wordt opgezet, veel mensen iets zullen hebben aan de BBG. Volgens mij is de grootste groep mensen die echt iets aan de BBG hebben de groep van "novice" tweakers waar ik mezelf gemakshalve ook onder schaar. Ze weten net even meer van de hardware dan de gemiddelde consument, maar hebben toch hulp nodig bij de samenstelling van een systeem. Die zullen vaak een systeem willen dat eigenlijk alles goed kan, binnen een bepaald budget.

Juist voor deze groep is het momenteel heel lastig. Moet ik nou een AMD, de Core i5, de Core i7 op 1156 of de Core17 op 1336? Waar is deze keuze van afhankelijk? Moet ik nu een dikkere graka nemen of juist een CF opstelling met wat minder sterke kaarten? Is USB3 en SATA6 echt interessant? (laat staan dat ze weten dat dit niet werkt als er CF gebruikt wordt).

Door de keuzemogelijkheden goed onderbouwd te presenteren, zal die groep er veel aan hebben. Door vervolgens ook nog wat verschillende opties voor verschillende doelgroepen te presenteren, kan zowel de novice als ook de echte tweaker eens kijken wat er zoal leeft en mogelijk is. Maar laten we eerlijk zijn, een echte tweaker weet er zoveel van, dat hij zonder problemen zijn eigen systeem kan tailoren op zijn specifieke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

[...]

edit:
Op zich een interressant uitgangspunt. Hoe moet de basis er trouwens uitzien ?
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 10:19:
[...]

Bottleneck? Heb je mijn openingsposts niet gelezen?

http://alienbabeltech.com/main/?p=13454
Bedankt voor de link Ed, die had ik ff gemist. Die review daar is echt goed en bewijst wat ik al een tijdje terug "bijna van de daken scheeuwde" maar toen geen gehoor vond. Quadcore was King en onaantastbaar! Heb de strijdbijl toen maar begraven en ben meegegaan in "de flow".
En zie hier, precies zoals ik niet anders verwachtte, de harde cijfers:

http://alienbabeltech.com/main/?p=13034&page=20

Als je dat gelezen hebt, is het zelfs lastig te rechtvaardigen waarom je 30 euro meer uit zou geven aan een X4 ipv. een 99 euro X3 te nemen :+

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 07-12-2009 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Edmin schreef op zondag 06 december 2009 @ 21:52:

[...]

Precies de reden om er niet voor te kiezen. fullHD is voor films kijken(multimedia) maar voor gamen is het een gigantische ramp. Je zit dan namelijk vast aan breedbeeld op 16:9, en vergeet niet dat door 3 monitoren je al een erg breed beeld krijgt. De dell p2210's zijn 16:10 wat veel minder last geeft bij het gamen (hoewel de meeste graag hoger zien, zie de eyefinity setups waar beelden 90 graden worden gedraait).

Bovendien moet er nog een adapter bij waardoor je eigenlijk een 1850 budget krijgt.

Wat betreft puur fps is er nu inderdaad weinig animo om meer te betalen voor een i5 vergeleken met de 955/965. Vraag is echter, als je je systeem over 2 jaar bijvoorbeeld upgrade met nieuwe grafische kaarten of dat nog steeds zo is. Denk dat de i5 toch meer potentie heeft wat betreft gereed zijn voor de toekomst. Daarbij is er vrijwel niemand die enkel games speelt...
Je koopt een computer voor je voornaamste doel (gamers dus een game back waar dit draadje voor is) maar is het niet prettig dat als je voor school/werk een pdf moet maken of wat fotoshop/videowerk moet doen dat dit ook lekker snel is? Denk dat in het grotere geheel je die 20,- niet kan verantwoorden op de high-end...
Denk dat het dus beter is om voor high-end de i5 te gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2009 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op maandag 07 december 2009 @ 05:52:
[...]

Op zich een interressant uitgangspunt. Hoe moet de basis er trouwens uitzien ?
Zonder SSD, zonder Core i5/i7, zonder Eyefinity, dus zo heb je een mooie begin:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 127,90€ 127,90
1Antec Performance One P183 Zwart€ 110,04€ 110,04
1be quiet! Straight Power E7 480W€ 72,15€ 72,15
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 214,14€ 214,14
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 29,02€ 29,02
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 111,80€ 111,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 83,36€ 83,36
1Logitech G11 Gaming Keyboard€ 49,-€ 49,-
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 25,95€ 25,95
1Logitech X-540€ 57,90€ 57,90
1Samsung Syncmaster 2443BW€ 227,-€ 227,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,10€ 34,10
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 65,93€ 65,93
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
ImporterenTotaal€ 1.226,54

Scythe Mugen 2 Rev2 erin omdat die ook op andere sockets past. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Als je het hebt over een basis platvorm, kan je dan niet beter nog meer richting basis gaan?
Geen toetsenbord/muis/scherm (hebben de meeste immers al mag je verwachten, dus het zijn opties) of in ieder geval wat minder, dus 'normale' toetsenbord/muis combi, 19-22" scherm met max 1680x1050.
Ook geluid dan terugzetten naar 2.1 met 2 normale boxen en zelfs geen aftermarket koeler. Immers ga je voor de basis en ook op de koelers heb je mugen vs megahalem (beste prijs/prestatie tegen ziek hoge prijs met bijpassend zieke prestaties :P).
Headset blijft erin aangezien het benodigd is voor het praat-werk zowel in games als msn/skype.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer P203W€ 135,-€ 135,-
1Antec Three Hundred Zwart€ 45,65€ 45,65
1be quiet! Straight Power E7 480W€ 72,15€ 72,15
1Logitech RX1500 Corded Laser Mouse€ 15,-€ 15,-
1Logitech X-210€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Digital Media Keyboard 3000€ 17,95€ 17,95
1MSI P55-CD53€ 92,-€ 92,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 68,81€ 68,81
ImporterenTotaal€ 948,23

Dit word dan dus een soort budget versie, met uitbreidingen als 5850CF/5870(cf)/5970, de 24" samsung, de mugen/megahalem/5.1 surround, game niveau toetsenbord/muis, eyefinity 3x p2210, i5 750, antec/nzxt/cm/thermaltake kast, ssd, raid hdd's, CF/oc mobo... ga zo maar door.

Dit geeft een lijn als.. kies dit systeem is budget versie, kan alles spelen maar niet op hoogste settings. Kies overal keuze 1 voor een normaal game systeem. Kies overal keuze 2 voor high-end en kies keuze 3 als je van je teveel geld hebt. Natuurlijk kan het ook zijn dat er geen opties of minder opties worden gegeven.

Voorbeeldje:
Monitorkeuze - de 20" - redenen als prima weergave/goede prijs voor de afmetingen etc.
Optie 1 - een 20-23"
Optie 2 - een 24-30"
Optie 3 - eyefinity

Of

Monitorkeuze - de 20" - redenen als prima weergave/goede prijs voor de afmetingen etc.
Optie 1 en 2- een 22-24" (met erbij dat het goed genoeg is ofzo)
Optie 3 - eyefinity of 30".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Myrdreon schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:56:
Als je het hebt over een basis platvorm, kan je dan niet beter nog meer richting basis gaan?
Nee, want het lijkt mij wel de bedoeling om op 1250 euro uit te komen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Myrdreon schreef op maandag 07 december 2009 @ 09:56:
Geen toetsenbord/muis/scherm (hebben de meeste immers al mag je verwachten, dus het zijn opties) of in ieder geval wat minder, dus 'normale' toetsenbord/muis combi, 19-22" scherm met max 1680x1050.
Ook geluid dan terugzetten naar 2.1 met 2 normale boxen en zelfs geen aftermarket koeler. Immers ga je voor de basis en ook op de koelers heb je mugen vs megahalem (beste prijs/prestatie tegen ziek hoge prijs met bijpassend zieke prestaties :P).
Headset blijft erin aangezien het benodigd is voor het praat-werk zowel in games als msn/skype.
Je moet ergens de grens trekken en de redactie heeft bepaald dat het wel een compleet systeem moet zijn.

Verder vind ik het behoorlijk zonde om een kleiner scherm dan 19*12 aan te raden bij een 5850.
Ook is juist de randapparatuur datgene wat vaak een aantal generaties blijft staan. Daarom is het niet onverstandig om daar gewoon voor nette (maar niet overdreven) kwaliteit te kiezen.

edit: overigens is het helemaal niet vreemd om de CPU koeler ter discussie te stellen. Ik heb zelf een aantal weken met de stck CPU koeler van mijn i7 860 gedraaid en die kwam niet boven de graka uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! L7 530W€ 49,94€ 49,94
1Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP)€ 294,09€ 294,09
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 111,80€ 111,80
ImporterenTotaal€ 1.253,06

[ Voor 65% gewijzigd door Edmin op 07-12-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De prijs/prestatie van een HD5870 is imo veel te laag vergeleken met een HD5850.
Prestaties van een HD5870 zijn zo'n 15% beter, tegen een prijs die 50% hoger ligt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP)€ 294,09€ 294,09

37% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dat snap ik Ed, daarom heb ik die er ook gewoon in gelaten. Vraag is echter bij welk niveau van kwaliteit ligt de grens. Denk dat de onderdelen die ik had uitgezocht ideaal zijn voor degene die elke dag een uurtje zit te gamen.
Bovendien is randapparatuur als muis/toetsenbord/kast veel meer onderhevig aan de persoon als wat zit/ligt lekker en hoe het eruit ziet.

Denk echter dat voor bbg de 5870 het niet waard is, aangezien het voornamelijk om prijs/prestatie gaat. de 5870/5870CF/5970/5850CF opzetten zijn voor de high-end versie.

Zou zelf zeggen dat de beste prijs/prestatie's meer zijn richting:

budget - 5770
1250,- - 5850 - goede prijs/prestatie en kan groter scherm aan.
1750 - 5870/5850CF - 5970 heeft eisen aan de voeding en niet alle games kunnen gebruik maken van 2 cores maar voor het grotere scherm en alle instellingen op max heb je extra rekenkracht nodig.
teveel - 5870CF - CF schaalt minder goed met meer grafisch geweld, dus op CF is dit je beste optie.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nou is het natuurlijk de vraag: als het budget het toelaat, waarom zouden we het dan niet doen? Of hechten we zo veel waarde aan de CPU koeler dat we daar die performance graag voor inleveren? (Dat lijkt immers de afweging te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Denk eerder dat de afweging er is vanwege de automatische OC die veel mobo's hebben dat het voor iedereen aantrekkelijk is het iets op te schroeven. Daarbij speelt denk ik het geluid een grote rol want 2-3 jaar lang lawaai gaat irriteren...

Aan de andere kant, degene die weten van de OC mogelijkheid kunnen het ook zelf doen, en degene die voor budget gaan zullen er zo weinig achter zitten dat het geluid niet uitmaakt.

Zou dus denken voor basis niet, maar voor upgrade (1250/1750) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-07 20:57
Edmin schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:46:
Nou is het natuurlijk de vraag: als het budget het toelaat, waarom zouden we het dan niet doen? Of hechten we zo veel waarde aan de CPU koeler dat we daar die performance graag voor inleveren? (Dat lijkt immers de afweging te zijn)
Als een beter CPU koeler, 'de gamebeleving' verslechterd lijkt me dat een slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
O ja de HD5850 kost geen 200 euro meer.
Myrdreon schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:50:
Imo basis = 1250 euro.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Myrdreon schreef op maandag 07 december 2009 @ 10:50:
Denk eerder dat de afweging er is vanwege de automatische OC die veel mobo's hebben dat het voor iedereen aantrekkelijk is het iets op te schroeven. Daarbij speelt denk ik het geluid een grote rol want 2-3 jaar lang lawaai gaat irriteren...

Aan de andere kant, degene die weten van de OC mogelijkheid kunnen het ook zelf doen, en degene die voor budget gaan zullen er zo weinig achter zitten dat het geluid niet uitmaakt.

Zoals ik al aangaf is mijn ervaring dat je die stock koeler niet of nauwelijks boven je videokaart hoort.

En idd, 1250 is de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:01:
[...]

Zoals ik al aangaf is mijn ervaring dat je die stock koeler niet of nauwelijks boven je videokaart hoort.
Wist niet dat jij een Phenom II X4 955 hebt gehad.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De stock koeler van de i7 860 heeft een wat slechtere reputatie dan die van de X4, maar je hebt gelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixelt
  • Laatst online: 15-01 09:57
Is er sinds de vorige BBG eigenlijk al wel heel veel verschil? De Ati 5000 serie is alleen maar slechter leverbaar en duurder geworden in mijn ogen. Zou me dus niets verbazen als je wat dat betreft nog steeds op dezelfde graka config terecht komt.

Is het niet mogelijk om wat meer varieteiten te gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De vraag stellen is toegeven dat je dit topic nog niet goed genoeg gelezen hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueberry33
  • Laatst online: 31-01-2023
Heb de link van legion hardware ffies bekeken en valt mij iets op bij MW2 bijvoorbeeld.
De x4 965, tussen 3 en 4 gz zit bijna 20 fps tussen, terwijl ik hier altijd gelezen hebt dat het
niet uit zult maken wat betreft de prestaties voor gaming met overcloken.

Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blueberry33 schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:13:
terwijl ik hier altijd gelezen hebt dat hetniet uit zult maken wat betreft de prestaties voor gaming met overcloken.
Dan heb je waarschijnlijk te veel waarde gehecht aan de reacties van sommigen, want waarschijnlijk was niet iedereen het daar mee eens. Of je moet de review nog eens goed bekijken.

Linkje?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nog een aardige: Performanceverschillen tussen de X3 720, Q9550 en i7 920:
http://alienbabeltech.com/main/?p=13034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:48:
Nog een aardige: Performanceverschillen tussen de X3 720, Q9550 en i7 920:
http://alienbabeltech.com/main/?p=13034
Het heeft totaal geen zin om linkjes te posten. Het ligt er maar net aan hoe je de instellingen zet. Je kunt namelijk gewoon en elke game een CPU bottleneck creëren maar ook net zo goed een GPU bottleneck, het is maar net hoe je de instellingen instelt. Feit blijft dan een Core i7 een heel stuk sneller is dan een Phenom II en dat je dat misschien nu nog niet zal merken in alle games. In de toekomst _moet_ dit gewoon veranderen aangezien we steeds meer naar multicore gaan.

Maar laten we vooral niet hier blijven hangen maar verder gaan met hoe de BBG nu wel wordt.

Het idee van een standaard game PC voor 1250 euro lijkt mij iig een prima idee, nu alleen nog een PC vinden waarin iedereen zich een beetje kan vinden. Als we die hebben kunnen er verschillende ideeen uit voort vloeien zoals: game en high-end PC, Eyefinity en GPU powerrrr.

Maar nu zou ik graag van Ed_L willen horen wat zijn idee is of als er al wat is overlegt met de redactie want die zal het toch goed moeten vinden lijkt mij. Want anders moet het op de laatste week in één keer anders en dan krijgen we weer zo'n half af net niet PC. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 07 december 2009 @ 23:05:
[...]

Het heeft totaal geen zin om linkjes te posten. Het ligt er maar net aan hoe je de instellingen zet. Je kunt namelijk gewoon en elke game een CPU bottleneck creëren maar ook net zo goed een GPU bottleneck, het is maar net hoe je de instellingen instelt.
Natuurlijk kun je een CPU bottleneck maken door je 4870X2 op 1024*768 te laten draaien, maar dat is het punt niet. Op fatsoenlijke reso's zie je gewoonweg nul verschil en daar gaat het me om.
Maar nu zou ik graag van Ed_L willen horen wat zijn idee is of als er al wat is overlegt met de redactie want die zal het toch goed moeten vinden lijkt mij. Want anders moet het op de laatste week in één keer anders en dan krijgen we weer zo'n half af net niet PC. ;)
Blijf er niet voor wakker, want ik ben nog aan het werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je een 24inch display hebt, wil je je spellen ook op 1920x1200 draaien lijkt me. Dat de cpu dan bottleneckt bij 1680x1050 is dan niet bijster interressant. Als die op 1920x1200 net zo lekker presteert als de duurdere, snellere cpu's : dat telt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M4A79XTD EVO€ 88,49€ 88,49
1Asus Xonar D1€ 48,24€ 48,24
1Corsair TX650W€ 73,39€ 73,39
1Lian Li PC-7F Zwart€ 99,95€ 99,95
1Logitech Z-4€ 69,-€ 69,-
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 92,-€ 92,-
ImporterenTotaal€ 1.231,14

Een voorbeeld voor een goede basis game pc.
>Voeding toch iets zwaarder, zo kan je ook nog een HD5850 CF setup aan
>HD5850 snel genoeg en redelijk geprijsd.
>Geheugen > amper duurder maar wel gewoon cas7 (alle beetje helpen, 2 FPS = 2FPS)
>Kast is Lian Li; gewoon lekker Alu en goed afgewerkt.
>Geluidskaart!
Niet alleen omdat die doorgaans beter klinkt dan onboard, praktisch vind ik het ook erg handig. Zo kan je je speakers en headset tegelijk gebruiken (of de een en de ander niet) zonder steeds kabels te hoeven wisselen.
> Goede 2.1 set = beter dan mindere 5.1 set.

En het highend systeem, waar ik vooral de nadruk leg op geluidskwaliteit en design. Vandaar de relatief dure speakerset en de Lian B-25; in mijn ogen een heerlijke kast voor niet al te veel geld. Er was ook nog ruimte voor een grotere harddisk; 2TB!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar D1€ 48,64€ 48,64
2Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 217,71€ 435,42
1Corsair HX750W€ 110,88€ 110,88
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 28,67€ 28,67
1Creative Gigaworks ProGamer G500€ 220,34€ 220,34
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB€ 77,99€ 77,99
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK€ 114,74€ 114,74
ImporterenTotaal€ 1.742,03

*Update: enkele wijzigingen.

-geheugen vervangen voor sneller 1600mhz versie
-kast vervangen om ruimte te maken voor een SSD
-Kingston 40GB SSD erin (met Intel-controller!)
-2TB vervangen voor 1TB

[ Voor 36% gewijzigd door Madrox op 08-12-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:11
Wat denken jullie van dit geheugen i.c.m bovenstaand systeem als het toch een AMD systeem wordt.

OCZ Platinum OCZ3P1600LVAM4GK

Pricewatch

Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalagon
@Madrox: Lijkt me een prima opzet voor de basis pc. Volgens mij prima in balans. Bij het geheugen heb ik alleen het idee dat je beter voor sneller geheugen kan gaan dan voor een lagere CAS, dus daar had ik voor 1600 geheugen gekozen.

Voor het high-end systeem zou ik andere keuzes maken, met name ook omdat ik een paar andere uitgangspunten neem:
  • Geen speakerset, ik ga uit van de aanwezigheid van een stereo
  • Geen geluidskaart, ik moest ergens bezuinigen
  • Alleen een SSD, aanwezigheid van een NAS
Als opslag op de PC toch een issue is, vervang de SSD door een reguliere HD en je hebt ook nog geld over voor een geluidskaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair TX750W€ 92,20€ 92,20
1Gigabyte GA-EX58-UD4€ 149,-€ 149,-
1Gigabyte GV-R597D5-2GD-B€ 469,99€ 469,99
1Intel Core i7 920€ 221,94€ 221,94
1Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 179,90€ 179,90
1OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK€ 149,95€ 149,95
1Scythe Mugen 2€ 31,-€ 31,-
1Silverstone SST-RV02B-W€ 127,26€ 127,26
ImporterenTotaal€ 1.741,44

De i7/920 omdat het budget dit toelaat. Ik weet dat er veel discussie over is geweest en ja, het kan goedkoper door Phenom of 1156 te kiezen.

De kast weer eens wat heel anders, de Raven2. Sublieme koeling door de gekantelde plaatsing van het moederbord.

Geheugen is 1600 en CAS7, snel zat lijkt me

Voeding: Modulair is voor mij geen noodzaak, ruimte zat in de kast om de snoeren netjes weg te werken zonder airflow te verpesten. Bovendien stond het budget een modulaire variant niet toe.

En er was ruimte voor een 5970. Overkill, maar voor een high end systeem wel leuk. Bovendien heb je zo nog een slot over voor uitbreiding. Als je trouwens heel absurd wilt uitbreiden bestaat de mogelijkheid om bij het moederbord te kiezen voor de UD4P, die heeft 3 X16 slots op 16x8x8x, de door mij gekozen UD4 heeft 2 X16 slots op 16x16x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ancalagon schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:24:
@Madrox: Lijkt me een prima opzet voor de basis pc. Volgens mij prima in balans. Bij het geheugen heb ik alleen het idee dat je beter voor sneller geheugen kan gaan dan voor een lagere CAS, dus daar had ik voor 1600 geheugen gekozen.
1600mhz geheugen kan ook, zit je wel net iets boven het budget. Alleen nuttig als je de geheugenbus flink gaat overklokken, iets wat bij deze CPU eigenlijk niet nodig is (hij is al unlocked).
Voor het high-end systeem zou ik andere keuzes maken, met name ook omdat ik een paar andere uitgangspunten neem:
• Geen speakerset, ik ga uit van de aanwezigheid van een stereo
Dus je laat 5.1 geluid voor wat het is :?
• Geen geluidskaart, ik moest ergens bezuinigen
Zonde. Zeker voor het highend systeem.
• Alleen een SSD, aanwezigheid van een NAS
Vind geluisbeleving meer toevoegen aan de game beleving dan wat snellere opstarttijden. Maar, laat je het 1366 vallen, is er weldegelijk ruimte voor een SSD + geluidskaart. Een harddisk moet er gewoon in, lang niet iedereen zit met externe sata en nas'jes te prutsen.
De i7/920 omdat het budget dit toelaat. Ik weet dat er veel discussie over is geweest en ja, het kan goedkoper door Phenom of 1156 te kiezen.
Het hoeft niet goedkoper. Wel kan je meer investeren in de randapparatuur en overige zaken als je geen core i7 920 neemt. Dan word de afweging een stuk lastiger, vooral alj je ziet dat bij deze hoge resoluties een i7 weinig toevoegt aan je game ervaring.
De kast weer eens wat heel anders, de Raven2. Sublieme koeling door de gekantelde plaatsing van het moederbord.
Had ik ook op het oog, tot ik een review las en daar de koeling allesbehalve subliem naar voren komt.
Voeding: Modulair is voor mij geen noodzaak, ruimte zat in de kast om de snoeren netjes weg te werken zonder airflow te verpesten. Bovendien stond het budget een modulaire variant niet toe.
Fout. Het budget laat een modulaire voeding toe; jouw keuzes zorgen ervoor dat het "niet past" ;)
En er was ruimte voor een 5970. Overkill, maar voor een high end systeem wel leuk. Bovendien heb je zo nog een slot over voor uitbreiding. Als je trouwens heel absurd wilt uitbreiden bestaat de mogelijkheid om bij het moederbord te kiezen voor de UD4P, die heeft 3 X16 slots op 16x8x8x, de door mij gekozen UD4 heeft 2 X16 slots op 16x16x.
Is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
geluidskaart, nu ik zelf ook weer een paar in gebruik heb gehad, kunnen mijn oren zeer duidelijk en hard zeggen: HET IS ECHT EEN HEEL GROOT VERSCHIL!
X-fi of Donar, allebei zoveel beter als de beste onboard.

Raven 2 vind ik een leuke kast, maar p182/83 is een save bet.

TFT minimaal 22" en beter nog iets groter, resolutie mjah hoe lager hoe langer je met de vga kan doen :P
cpu: x3/4 is goed genoeg, als je een cpu overkill machine wilt koop je gewoon een crappy folder pctje.
vga: tja een hd5850 lijkt wel het best omdat deze de beste prijs/prestatie heeft, ik vind het allen wel jammer dat hij eigenlijk niet zoveel sneller is als de 4870x2 en 295.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Powrskin schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 02:17:
geluidskaart, nu ik zelf ook weer een paar in gebruik heb gehad, kunnen mijn oren zeer duidelijk en hard zeggen: HET IS ECHT EEN HEEL GROOT VERSCHIL!
X-fi of Donar, allebei zoveel beter als de beste onboard.
Wat voor speakers heb jij?

In mijn ervaring heeft een geluidskaart alleen zin bij een serieuzere set speakers, bijvoorbeeld een Z-5500.

@ancalagon: geen speakers is _geen_ optie.

vanavond/middag zal ik wat grondiger op de systemen ingaan (ben weer aan het werk), iig bedankt voor de opzet tot zover.

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 08-12-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Beetje lopen puzzelen na de vorige keer, aangezien die paar tientjes kennelijk niet kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
2Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 217,71€ 435,42
1Ideazon Zboard Merc Stealth Illuminated Gaming Keyboard€ 54,50€ 54,50
1Intel Core i5 750€ 154,49€ 154,49
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 128GB€ 179,-€ 179,-
1MSI P55-GD65€ 123,99€ 123,99
1OCZ Gold OCZ3G16004GK€ 89,69€ 89,69
1Razer Diamondback 3G (Blauw)€ 30,-€ 30,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Silverstone Raven RV02 Zwart€ 129,95€ 129,95
ImporterenTotaal€ 1.723,30

CF 5850 met 24" moet voldoende zijn voor hoge instelling nu en in de toekomst. De 128gb SSD helpt daarbij om de OS/drivers en favoriete games op te zetten.
De i5 750 is misschien 'overkill' vergeleken met de AMD, maar naar mijn inzien is deze meer toekomst bestendig. Ook de betere prestaties wanneer je niet aan het gamen bent zijn wel prettig.

De mugen moet in staat zijn om de processor koel te houden wanneer gebruik word gemaakt van OC genie zodat iedereen ongeacht kennis niveau zonder problemen kan overklokken. Hiertoe ook iets sneller geheugen dan nodig wanneer er niet aan OC word gedaan.

De voeding zit iets aan de zware kant vanwege CF, maar ook vanwege OC genie. Deze schijnt het voltage vaak 'te hoog' te zetten wat meer belasting op de voeding levert... wel zo fijn als je voeding het dan zonder problemen aan kan.

Laat je trouwens niet misleiden voor het budget - heb er een dure kast bij opgenomen omdat daarvoor gewoon teveel verschillende smaken of eisen zijn. In plaats daarvan gewoon deel van het budget gereserveerd zodat je kan kiezen wat je zelf wilt... lian li, CM, silverstone, thermaltake of antec en anders misschien de nzxt? Met
Laten we nou eerlijk zijn.. er zijn tegenwoordig gewoon zat kasten die goed genoeg zijn dus komt puur aan op eigen smaak. Eigenlijk geld hetzelfde voor muis/toetsenbord dus er is min of meer 230,- gereserveerd voor deze 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Kan je niet beter die Postville SSD nemen? Is volgens mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Misschien wel, maar voor 10,- minder krijg je dan ook gelijk 48Gb minder. Ook gebruiken ze beiden de intel controller dus verschil zal niet zo groot zijn.

Ik vind dan toch dat beetje prestatiewinst niet de moeite, aangezien met 80gb tegen 128gb je gewoon veel meer speling hebt voor games/os en dergelijke. Bovendien is het vergeleken met HDD's al een dusdanig grote boost dat het niet merkbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Edmin schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 08:47:
[...]
In mijn ervaring heeft een geluidskaart alleen zin bij een serieuzere set speakers, bijvoorbeeld een Z-5500.
@ancalagon: geen speakers is _geen_ optie.

vanavond/middag zal ik wat grondiger op de systemen ingaan (ben weer aan het werk), iig bedankt voor de opzet tot zover.
Het verschil in geluidskwaliteit zal meer en meer opvallen naarmate de speakers erachter beter zijn. Helemaal waar. Denk toch dat je ook bij deze speakersetjes best wel verschil kan horen. Maar dat geeft voor mij geeneens de doorslag. De "grote" winst zit hem erin dat je en je headset en speakerset tegelijk kan aansluiten. Heb dit zelf sinds kort zo en het bevalt me prima. Nooit geen gepruts meer met stekkers achter de kast.
Want bijv. bij de creative kaart (en ik denk ook bij d eXonar) heb je drie poorten nodig voor 5.0/5.1, waardoor je geen plek meer hebt voor de headset. Behoorlijk lastig. Dat los je op met een extra geluidskaart.
Kan je in het OS de uitgang naar keus kiezen; klikker di klak; klaar.

Als het eenvoudiger kan hoor ik dat natuurlijk graag ;)

(ps: ED; bij het highend systeem van mijn voorstel zit een dikke speakerset)
Myrdreon schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:44:
Misschien wel, maar voor 10,- minder krijg je dan ook gelijk 48Gb minder. Ook gebruiken ze beiden de intel controller dus verschil zal niet zo groot zijn.
Alleen de 40/80 en 160 GB versies van Kingston hebben een Intel-controller ;)
Ik vind dan toch dat beetje prestatiewinst niet de moeite, aangezien met 80gb tegen 128gb je gewoon veel meer speling hebt voor games/os en dergelijke. Bovendien is het vergeleken met HDD's al een dusdanig grote boost dat het niet merkbaar zal zijn.
80GB heb ik zelf ook en ik zit met een bovengemiddelde bulk aan software nog onder de 40GB. Zou echt niet weten hoe ik de rest vol moet krijgen, behalve met een paar games. De postville is elke cent waard, waarom zou je voor die paar GB extra snelheid inleveren ?

Er is met 80GB normaal zeeen van ruimte voor je software en dan nog kan je er minstens vier dikke games op kwijt. Het is zowiezo kolder om er zoveel mogelijk spellen op te willen proppen, het aantal spellen wat echt profiteert van de speed van SSD is op een hand te tellen (bij wijze van). Je moet ze trouwens ook nog de moeite waard vinden.

Iedereen die meer ruimte nodig denkt te hebben voor zijn spellen heeft zowiezo niet genoeg aan een SSD; dat is een notoire game-fanaat die alles erop flikkert wat er maar uitkomt.

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 08-12-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:48:
[...]

Het verschil in geluidskwaliteit zal meer en meer opvallen naarmate de speakers erachter beter zijn. Helemaal waar. Denk toch dat je ook bij deze speakersetjes best wel verschil kan horen. Maar dat geeft voor mij geeneens de doorslag. De "grote" winst zit hem erin dat je en je headset en speakerset tegelijk kan aansluiten. Heb dit zelf sinds kort zo en het bevalt me prima. Nooit geen gepruts meer met stekkers achter de kast.
Het mobo heeft al 6 uitgangen/ingangen is maar net waarvoor ze je wilt gebruiken, dus met een 5.1 setje heb je nog aansluitingen genoeg natuurlijk. Ook denk ik dat je het geld wat een geluidskaart beter kan investeren in de speakers want dat ga je meer merken volgens mij.
Alleen de 40/80 en 160 GB versies van Kingston hebben een Intel-controller ;)
Nou mogen in de benchmarks de JMicron controllers er wel niet goed uitkomen, maar als je kijkt wat ze doen in reallife (starten Windows en programma's) dan doen ze dit (in sec) ongeveer even snel dan de duurdere Intel controller. Dus ze zijn imo zeker wel het overwegen waard. Ik bepaal immers de CPU ook niet op 3DMark06 prestaties, maar gewoon als die in reallife ook voor mij zal voldoen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:23:
[...]
Het mobo heeft al 6 uitgangen/ingangen is maar net waarvoor ze je wilt gebruiken, dus met een 5.1 setje heb je nog aansluitingen genoeg natuurlijk.
Was het maar zo simpel. Er zijn volgens de manual max slechts 4 uitgangen en twee ingangen. In het minste geval 5.0/5.1 heb je het volgende:

Line In
Line Out (Front channels)
MIC
Line Out (Rear channels)
Line Out (Center and Subwoofer channel)
No function

Poort 1 en 3 zijn onbruikbaar als uitgang
Poort zes heeft in dit geval geen functie
De rest heb je nodig voor je speakers

Word dus zoals ik al vermoedde shuffelen met de stekkers :/
Ook denk ik dat je het geld wat een geluidskaart beter kan investeren in de speakers want dat ga je meer merken volgens mij.
In de highend heb ik al een 200euro+ setje gedaan, vijftig euro daarbovenop ga je echt niets vinden wat veel beter is, als je al zo'n setje kan vinden.
Nou mogen in de benchmarks de JMicron controllers er wel niet goed uitkomen, maar als je kijkt wat ze doen in reallife (starten Windows en programma's) dan doen ze dit (in sec) ongeveer even snel dan de duurdere Intel controller. Dus ze zijn imo zeker wel het overwegen waard. Ik bepaal immers de CPU ook niet op 3DMark06 prestaties, maar gewoon als die in reallife ook voor mij zal voldoen. :)
Geef mij toch die 80GB Intel dan maar. Als je het over 40GB had, oke. Maar 80GB is voor een systeemdisk echt niet te weinig.

Weet niet welke reviews jij leest maar ook dat klopt volgens mij niet helemaal: (de snelle starttijd)
http://www.legitreviews.com/article/1005/11/
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1005/vantage_chart.jpg
http://hardwarelogic.com/articles.php?id=5592&page=3
http://www.bit-tech.net/h...-series-64gb-ssd-review/6
http://www.thinkcomputers...lid-state-drive-review/3/

Starttijden zijn toch echt langzamer, of zie ik dat verkeerd. Maar veel belangrijker; het zwakke punt is random performance, bij write zeker maar ook bij random read is het niet al te best. Dat is performance, die je nou wel graag ziet bij een systeemdisk. Als er ergens veel kleine bestanden staan en veel random actie gebeurt; is het je systeemdisk wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Madrox op 08-12-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
En als we het anders bekijken.. RAID?

SSD/HDD combi:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel X18-M SSDSA1MH080G1 80GB€ 169,-€ 169,-
ImporterenTotaal€ 237,81

RAID:
#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 42,-€ 210,-
ImporterenTotaal€ 210,-

Heb je dan niet zowel meer opslag als hoge snelheid, of zit ik dan verkeerd te denken (heb 0 verstand van raid..).
Wat controller betreft zit op het mobo als het goed is al een unit. Maar door evt 4 of het minimum van 3 schijven te gaan samen met iets minder dan de 230,- budget op kast/toetsenbord/muis zou een betere controller misschien ook nog kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Neem dan wel de G2 versie van Intel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yllnath
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 09:56
Je hebt in principe maar 2 HDD's nodig om RAID0 te bouwen, welke de snelheid ten goede komt. Pak je 4 HDD's, dan kan je deze in RAID0+1 zetten, waarmee je dus en snelheidwinst hebt en mirroring voor de veiligheid. Echter heb je dan maar de helft van de schijfruimte, dus bij 4 x 1 TB schijven heb je alsnog maar 2 TB in totaal om te gebruiken.

Daarbij is een SSD volgens mij nog altijd sneller dan een RAID0 setup.

Anderzijds is het mij nog niet super duidelijk wat het voordeel is van uberhaupt een SSD bij gamen. Het start Windows wat sneller op een een aantal spellen zullen wat profijt hebben in het sneller laden van mappen o.i.d. maar ik vraag mij af of dat dat geld waard is, wanneer je daarvoor ook een betere GPU of geluidset kan neerzetten wat naar mijn mening veel meer profijt levert voor de game ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je ook weer gelijk in.
Zo heb ik een 2TB disk en een luxere kast in moeten ruilen om er een SSD bij te kunnen doen.
(zie vorige pagina)

Al moet ik zeggen dat eenmaal een SSD, je eigenlijk niet meer zonder wil. Maar dat heeft voor mij iig niet met gaming te maken, maar gewoon het genot van booten en snelle respons van de software.

Raid-0 onboard heb ik ook gedraait en eigenlijk is me dat nooit echt bevallen. De prestaties vallen behoorlijk tegen in tegenstelling tot wat je ervan verwacht. Nu heb ik een zes disk RAID-5 array aan een niet te dure controller; dat gaat al een stuk beter ;) Maarja, dat kost natuurlijk een paar stuiver.

Denk dat het het beste is om bij 1 harddisk te blijven of 1 harddisk + een SSD. Raid-0 vind ik geen goede optie.

[ Voor 38% gewijzigd door Madrox op 08-12-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
En raid 5 dan, dat ondersteund de GD65 ook en daarbij heb ik snelheden zien halen richting de 220mb/s sequentieel. Bovendien heb je dan gelijk backup en veel opslagruimte.

Of is dat toch minder dan raid 0 + 1?

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Niet perse minder, wel minder met onboard RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Van ingewikkelde RAID setups krijg ik hoofdpijn.... Ik denk dat we die beter links kunnen laten liggen, al was het maar omdat het de systemen minder toegankelijk maakt en je eigenlijk een echte RAID controller nodig hebt voor goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yllnath
Aangezien ik zelf geen ster in uitleggen ben, hier een stukje over RAID. Wikipedia: RAID
Blijft mooi, dat wikipedia.
RAID 5 ook weer wat sneller, maar net Madrox al zei, ook weer duurder. Moet je weer een aparte controller hebben en daarbij is er dan ook weer kwaliteitsverschil.
Daarbij zijn RAID 0 en 1 nog redelijk standaard. Met RAID 5 begeef je je meer in serieus tweak gebied en dan vrees ik dat je de doelgroep voor wie je een BBG schrijft misloopt?

Ik zelf heb een pest hekel aan RAID. Heb je geen goede controller, dan faalt je RAID constructie. RAID0 heb ik inderdaad ook eens op een mobo gehad en geprobeerd en daarbij amper snelheidswinst gemerkt. Daarbij kreeg ik ook voortdurend problemen met HDDs die als kleiner werden gezien en andere irritantheden.

Ik zelf heb ook gewoon veel liever een SSD en één grote HDD voor data. Maar blijft wel nog mijn punt staan wat die SSD dan toevoegt aan gamebeleving voor 200 euro? Ik vrees erg weinig. Het handje vol spellen dat inderdaad ook zo zwaar en groot is dat het voortdurend aan het lezen is vanaf de HDD om bijvoorbeeld mappen in te laden of andere content, zullen wel wat profijt ondervinden.
Of dat 200 euro waard is laat ik even in het midden.
Aan de andere kant kan je game ervaring niet alleen schuiven onder de tijd dat er daadwerkelijk een game aanstaat. Als je Windows 7 snel opstart en je game wat sneller start en andere applicaties ook, dan maakt dat je gehele pc gebruik plezieriger en dat komt alles ten goede.

Persoonlijk zou ik ook een SSD nemen waarbij ik eigelijk 64 GB al meer dan zat vind, helaas is er geen SSD met goede controller in deze grootte. (Ik dacht dat Kingston niet bar lekker draaide) 80 GB is meer dan zat. Menig game zal niet eens merken dat deze op een SSD staat en deze kan je dan net zo goed op een normale HDD zetten.
Als deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB€ 105,-€ 105,-
ImporterenTotaal€ 105,-

niet veel onderdoet onder 80 GB intel, maar wel 65 euro goedkoper is dan vind ik het wel zeker een overweging om te minderen op de SSD en daarvoor meer te kunnen investeren in GPU/monitor/CPU/randapparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Mwa, ik vind 2x een F3 500GB in RAID-0 als Windows schijf echt niet verkeerd hoor: goedkoop, snel en veel opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yllnath
Welk mobo neem je dan? Je moet dan nl. de RAID controller hebben. Welke controller zit er op dat mobo? Hoe presteert die? Als je een mobo weet te vinden die een goed presterende RAID controller heeft + twee HDDs voor minder geld dan een 105 euro van de SSD +70 euro van de Samsung HDD waarbij de snelheid van de RAID0 constructie ook nog eens beter presteert dan de SSD set up, dan lijkt me dat een aardige prestatie.

Ik ga er dus van uit dat je bedoeld dat deze setup:
Mobo + RAID controller onboard
2 HDD 500 GB
geen 1 TB HDD voor overige data (als je deze wel ook nog wilt hebben, dan kan ik mij niet voorstellen dat deze setup in verhouding beter is dan een SSD setup)

een betere prijs:snelheidswinst verhouding moet hebben dan deze setup:

simpeler mobo
1 SSD
1 TB HDD

Ik heb zelf nooit de moeite genomen om een goede RAID set up te vinden omdat ik RAID0 waardeloos vind, maar ik ben benieuwd welke setup je aanbeveelt.

Edit: Ik bedoel het verder niet moeilijk, maar RAID is zeker niet zo mooi als dat het vaak klinkt. Met een slechte controller is de winst in lees en schrijfsnelheden some maar nauwelijks verlaagd. En het is al duidelijk dat als het alleen om een applicatie disk gaat, dat 64-80 GB meer dan zat is.
Het is waar dat al je andere overige data die op de RAID setup staat ook sneller is, maar wat voor nut heeft dat voor een game pc? Ik zie eerlijk gezegd niet de meerwaarde van een RAID 0 setup, die ook nog eens lastiger te installeren valt voor de gemiddelde gebruiker.

[ Voor 35% gewijzigd door Yllnath op 08-12-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dan denk ik dat het raid gebeuren inderdaad te ingewikkeld word haha.

Wat betreft SSD, reden voor 128gb was dat je dan je favoriete/meest gespeelde games hierop kon zetten wat dus een meerwaarde geeft. Bij die is het namelijk fijn als ze snel opstarten en geen of lage laadtijden hebben.

Natuurlijk zijn er andere opties, wat voorbeelden (snel gezocht, schiet me niet af op selectie):
-geluidskaart met de kingston 40gb?
-30+"gaming (of minder zodat je er 40gb ssd bij houd)
-of geen slappe 5850cf maar gewoon 5870cf

Het is maar net waar je meer waarde aan hecht.. geluid, zicht, laadtijden of combinatie.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Ik heb 2x 320GB in RAID-0 en een 1TB F3 los, werkt prima (Nvidia controller). Met die 500GB F3's moet het nog sneller worden. Vind 3 schijven in je PC niet echt een probleem. Er komt zelfs een tweede F3 maar die gaat in een extern USB kassie. :)

[ Voor 32% gewijzigd door chim0 op 08-12-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
chim0 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:40:
Ik heb 2x 320GB in RAID-0 en een 1TB F3 los, werkt prima (Nvidia controller). Met die 500GB F3's moet het nog sneller worden.
Maar wat Ed-L al opmerkte, misschien is dat inderdaad te ingewikkeld wat betreft de 'leek' vergeleken met hdd/ssd. Misschien niet ideaal wat betreft prijs maar veel makkelijker uit te leggen wat de voor/nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yllnath
Myrdreon schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:35:
Dan denk ik dat het raid gebeuren inderdaad te ingewikkeld word haha.

Wat betreft SSD, reden voor 128gb was dat je dan je favoriete/meest gespeelde games hierop kon zetten wat dus een meerwaarde geeft. Bij die is het namelijk fijn als ze snel opstarten en geen of lage laadtijden hebben.

Natuurlijk zijn er andere opties, wat voorbeelden (snel gezocht, schiet me niet af op selectie):
-geluidskaart met de kingston 40gb?
-30+"gaming (of minder zodat je er 40gb ssd bij houd)
-of geen slappe 5850cf maar gewoon 5870cf

Het is maar net waar je meer waarde aan hecht.. geluid, zicht, laadtijden of combinatie.
Het punt is, hoe veel games hebben nou echt profijt van die snellere laadtijden? Als er maar een handjevol spellen zijn die (gedurende het gehele spel) sneller draaien, dan kan je toch ook gewoon de andere spellen op de 1 TB schijf zetten?

Overigens raad ik 30" zwaar af.. Tenzij je meer dan een meter bij je scherm vandaag zit. Wat dat betreft zit ik al met moeite voor een 27" scherm van een vriend van mij, welke +/- een 60-70 CM bij je vandaag staat. Je bent al bijna je hoofd aan het meedraaien om je gehele scherm te zien. Dan ben je echt niet meer ontspannen aan het gamen. Doe mij maar een 1920-1200 scherm, 24" of 25,5". Maar het geld wat je uitspaart op een kleinere SSD kan je inderdaad in een grotere GPU stoppen. Naar mijn mening is de beste game ervaring verbetering nog altijd wat je ziet, dan wat je hoort. Als je alles op 16x AA kan draaien en hoogste settings op een 1920x1200 op een 24" schermpje, ik denk dat dat de hoogst haalbare game ervaring is die op het moment haalbaar is. Dus een GPU inverstering vind ik zelf de meest logische aanbeveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Madrox schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:10:
[...]

Was het maar zo simpel. Er zijn volgens de manual max slechts 4 uitgangen en twee ingangen.
Over welk mobo heb jij het dan, want volgens mij doen alle moderne mobo's bijna wel 7.1.
Geef mij toch die 80GB Intel dan maar. Als je het over 40GB had, oke. Maar 80GB is voor een systeemdisk echt niet te weinig.
Ik had het over de 40GB v/s de 60GB van Kingston, weet de review alleen niet meer, maar is hier al langs geweest.

@Ed_L nog nieuws? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:41:
[...]
Over welk mobo heb jij het dan, want volgens mij doen alle moderne mobo's bijna wel 7.1.

[...]

Ik had het over de 40GB v/s de 60GB van Kingston, weet de review alleen niet meer, maar is hier al langs geweest.

@Ed_L nog nieuws? ;)
Dat is de MSI GD65. Die doet ook 7.1, maar die heb ik niet uitgelegt want dan ben je nog een poortje kwijt.
Wat je dus bij die MSI GD65 ziet, zal denk ik voor alle onboard oplossingen gelden. Dat probleem zie ik ook bij mijn geluidskaart en pas sinds kort ben ik erachter dat je gewoon een geluidskaart naast je onboard audio kan prikken en dit probleem bij de wortel aan te pakken.

Heb wat links naar de Kingston's SSD's laten zien, dacht dat de derde een 64GB model betrof. 64GB model bedoel je toch (60Gb bestaat niet meen ik)?
chim0 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:40:
Ik heb 2x 320GB in RAID-0 en een 1TB F3 los, werkt prima (Nvidia controller). Met die 500GB F3's moet het nog sneller worden. Vind 3 schijven in je PC niet echt een probleem. Er komt zelfs een tweede F3 maar die gaat in een extern USB kassie. :)
Het werkt prima, dat zal best. De winst is echter marginaal en voor een bootdisk vind ik RAID-0 helemaal niet verstandig; tenzei je weinig geeft om je persoonlijke data. Behalve mijn eigen ervaringen met RAID-0 en harddiks, zijn er genoeg reviews te vinden die het in harde cijfers vertalen:

http://www.hardwaresecrets.com/article/394/5
-Our PC overall performance increased between 4.44% and 8.82% when we used a RAID0 configuration instead of a single disk configuration

-On SYSmark2004 overall score we could see performance difference between our single hard disk drive and our RAID0 array only on half of the our scenarios, when we used 4 KB, 8 KB and 128 KB stripes (5.29%, 3.90% and 4.46%, respectively).

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=6
-If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer. The real world performance increases are negligible at best and the reduction in reliability, thanks to a halving of the mean time between failure, makes RAID-0 far from worth it on the desktop.

http://www.auphanonline.c...f8&article_id=3579&page=5

Niet bijster indrukwekkend.

[ Voor 47% gewijzigd door Madrox op 09-12-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Alweer een avondvullend werkprogramma gedraaid, dus morgen komen er pas echt systemen. Wel heb ik inmiddels de toestemming van de redactie om een wat uitgebreider stuk te doen. Ik dacht aan het volgende:

basis:
Phenom II X5 955
HD5850
2443BW

upgrade1:
i7 920
SSD
2xHD5850

upgrade2:
i5 750
SSD
HD5870
X-fi + Z-5500

upgrade3:
EF

Nog even kijken of het budgettechnisch allemaal past.
Schiet er maar eens op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 08:47:
[...]

Ik heb nu een X-fi Music en die had ik een paar dagen op een budget Philips (mms260) geluidssetje draaien. Ook hier was het al een mega verschil, kon wel meteen extra merken dat vooral de subwoofer niet goed genoeg meer meekon (zette het geluid waars. iets harder :P ) (vrij kleine kamer van 16m2 ofzo), ik kon wel horen dat het geluid gewoon veel helderder klonk. Je hoorde gewoon meer muziek, geluidjes, meer leven in het geluid. Ik heb ook vrij veel ervaring met equalizers en geluidsprogjes, maar je kan nog zoveel prutsen, dit is 10x beter (btw ik gebruik geen crystalizer).

Er zit al wel veel verbetering in de onboard als je de oudere realteks en Soundmax vergelijkt met bv de Realtek 889a, maar het is nog steeds crap in vergelijk met X-fi etc. Alle tests wijzen het uit, maar ik was ook nooit overtuigd totdat ik het hoorde ;)

Zou je x-fi erin zetten boven de Asus enz ivm gaming support, dan moet er vind ik wel bijstaan dat er ook x-fi in omloop zijn die dit helemaal niet zijn (alle half-hoge kaarten), deze zijn nog steeds een stuk beter als onboard, maar een stuk minder als de echte x-fi (music/titanium enz).

Nu draai ik op de Dell MMS 5650, wou eigenlijk wel g51 ofzo, maar ook weer niet belachelijk veel uitgeven aangezien het meer om de kwaliteit van het geluid gaat dan hoe hard het kan. Deze set is aardige overkill kan ik zeggen :9~

2Madrox "Als het eenvoudiger kan hoor ik dat natuurlijk graag ;) "

Je kan op de geluidskaart misschien een kabeltje aanleggen naar je front audio, als je het nodig hebt inklikken en klaar :P

[ Voor 5% gewijzigd door Powrskin op 09-12-2009 00:34 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het Eyefinity systeem (v1.1)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M4A785TD-V EVO€ 75,61€ 75,61
3Dell Professional P2210€ 193,50€ 580,50
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 89,29€ 89,29
ImporterenTotaal€ 1.741,76

Het Core i7 920 Systeem (v.1.1)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6T SE€ 145,90€ 145,90
2Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 218,90€ 437,80
1Intel Core i7 920€ 217,52€ 217,52
ImporterenTotaal€ 1.715,57

Het Core i5 750 systeem (v1.1)
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP)€ 299,67€ 299,67
1Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 183,96€ 183,96
1Logitech Z-5500 Digital€ 260,-€ 260,-
1OCZ Gold OCZ3G16004GK€ 89,44€ 89,44
ImporterenTotaal€ 1.727,76

[ Voor 185% gewijzigd door Madrox op 09-12-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zal eens kijken of ik wat leuks kan bedenken met die 3.

Madrox, je laatste systeem kan je gewoon de z-5500 bij zetten, genoeg ruimte in het budget.
Ook kan de eyefinity beter een 5.1 geluidset krijgen. Zo'n surround gevoel wat betreft beeld heeft natuurlijk hetzelfde van geluid nodig om echt uit de verf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Powrskin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:31:
[...]

Ik heb nu een X-fi Music en die had ik een paar dagen op een budget Philips (mms260) geluidssetje draaien. Ook hier was het al een mega verschil, kon wel meteen extra merken dat vooral de subwoofer niet goed genoeg meer meekon (zette het geluid waars. iets harder :P ) (vrij kleine kamer van 16m2 ofzo), ik kon wel horen dat het geluid gewoon veel helderder klonk. Je hoorde gewoon meer muziek, geluidjes, meer leven in het geluid. Ik heb ook vrij veel ervaring met equalizers en geluidsprogjes, maar je kan nog zoveel prutsen, dit is 10x beter (btw ik gebruik geen crystalizer).

Er zit al wel veel verbetering in de onboard als je de oudere realteks en Soundmax vergelijkt met bv de Realtek 889a, maar het is nog steeds crap in vergelijk met X-fi etc. Alle tests wijzen het uit, maar ik was ook nooit overtuigd totdat ik het hoorde ;)
Hoh, ik heb ook een XtremeMusic, maar vind dat het ding absoluut zuigt. Deze review lijkt het met me eens te zijn:
http://www.hardcoreware.net/reviews/review-373-1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
De i5 750 met z-5500, xonar d1, hd5870 en 40gb SSD

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec TruePower TP-650€ 89,-€ 89,-
1Logitech Z-5500 Digital€ 260,-€ 260,-
1Samsung Syncmaster 2443BW€ 238,-€ 238,-
ImporterenTotaal€ 1.744,25

De AMD 955 met eyefinity, hd 5970 en 5.1 surround/xonar d1

#ProductPrijsSubtotaal
3Dell P2210€ 193,50€ 580,50
ImporterenTotaal€ 1.923,89

De 920 met 5850cf, xonar/surround sound 5.1 en ssd

#ProductPrijsSubtotaal
2Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition)€ 218,50€ 437,-
ImporterenTotaal€ 1.756,77

Wederom overal budget gereserveerd voor kast/muis/toetsenbord ipv serieuze keuze. Zijn teveel ' goede' opties tegenwoordig en komt toch vooral op eigen smaak aan.
Ook nog overal een koeler ingelaten, de mugen 2. Denk dat vooral de tijden dat je niet met gamen bezig bent het prettig is dat er geen vliegtuig naast je op stijgt.

De eyefinity komt iets boven het budget uit, wel paar offeringen gebracht. Aangezien deze gegarandeerd is van een gpu bottleneck zowel de ssd eruit als cpu omlaag. Monitor is native dp dus komen geen kosten bij voor adapter ofzo. Vind dat 5.1 en geluidskaart van toepassing zijn, als je een omgevingsgevoel wilt visueel dan moet je audio natuurlijk mee.

Bij het 920 systeem het budget voor kast/toetsenbord/muis iets omlaag gesteld en geluidskaart eruit gelaten om binnen de 1750,- te blijven.
Zie hier alleen de meerwaarde niet van; bij de 750 op 5850CF kan je iets minder van geluid gaan (dus geen z-5500 maar richting de T-6200) en nog wel het voordeel van de geluidskaart houden. Bovendien is er dan genoeg budget voor de 860 zodat je wel de voordelen houd bij foto/videowerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:11:
Wel heb ik inmiddels de toestemming van de redactie om een wat uitgebreider stuk te doen. Ik dacht aan het volgende:
Het lijkt mij wel de bedoeling om binnen de 1250 euro voor de 'basis' game PC te blijven en binnen de 1750 euro voor de anderen of niet?
Want ik zie nu een paar na de 1950 euro springen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
-The_Mask- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 10:45:
[...]

Het lijkt mij wel de bedoeling om binnen de 1250 euro voor de 'basis' game PC te blijven en binnen de 1750 euro voor de anderen of niet?
Want ik zie nu een paar na de 1950 euro springen. ;)
Zie zijn post van opstellingen..

Eyefinity kost gewoon veel, daar kan je niet echt omheen. Daarbij, als je 1850,- eraan uitgeeft vind ik dat een zo'n geluidskaartje zodat het geheel aan surround goed loopt (surround van eyefinity + geluid).

Zie net dat ik nog een foutje heb in het 920 systeem.. die kan wel op 1750,-

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 09-12-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Laten we vooral naar de budgetten toe blijven werken. Als we die loslaten is het einde helemaal zoek.

edit:
Quick and Dirty, maar om aan te tonen dat het best onder de €1800 kan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master HAF 922 Zwart€ 82,-€ 82,-
1Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 183,96€ 183,96
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK€ 125,93€ 125,93
ImporterenTotaal€ 1.798,89

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master HAF 922 Zwart€ 82,-€ 82,-
3Dell P2210€ 193,50€ 580,50
ImporterenTotaal€ 1.750,92

edit:
Zo lang er speakers als een X540 in zitten, is een geluidskaart het eerste ding dat sneuvelt. Het is maar dat je het weet. ;)
Verder wil ik een lans breken voor het neerzetten van 5.1 sets. We gamen niet allemaal met een headset op en surround geluid is gewoon lekker in met name FPS games.

[ Voor 125% gewijzigd door Edmin op 09-12-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Heb mn 920 op 1750,- gezet. Was vergeten de postville om te zetten naar de 40gb kingston.

Denk echter dat dit systeem een beter compromisen geeft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative Inspire T6200€ 74,95€ 74,95
1Intel Core i7 860€ 223,60€ 223,60
ImporterenTotaal€ 1.765,64

Wel dezelfde voordelen als de 920 vergeleken met de 750 (dus applicaties), weliswaar minder groot verschil maar ook minder duur. Hierdoor kan zowel volledig surround geluid/geluidskaart als 5850CF.

Vergeleken met het 750 systeem dus minder geluid (maar merk je dat als je voornamelijk games speelt) maar betere grafische prestaties.
Vergeleken met de 920 dus minder applicatie prestaties (maar merk je dat als je voornamelijk games speelt) maar betere geluidsinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Edmin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 10:57:
Laten we vooral naar de budgetten toe blijven werken. Als we die loslaten is het einde helemaal zoek.
Is het heel revolutionair om de budgetten wat minder strict te houden? Nu gebeurt het toch altijd dat als er nog 30,- over is, er toch even een onderdeel vervangen moet worden door iets duurders omdat er anders 30,- overblijft. Als je een systeem hebt samengesteld van 1650,- wat helemaal top lijkt qua bang-for-buck zou mij dat toch prima lijken (in plaats van 1750,-). Nou wil ik niet zeggen dat er i.p.v. 1750,- dan maar een systeem van 1000,- moet komen :P maar i.p.v. één budget (waar je dus echt je producten op aan het uitzoeken bent en dat is jammer) een prijs-range nemen, bijvoorbeeld 1600 - 1800,- euro. Dan hoef je je wat minder te fixeren op het exacte bedrag zodat er zonder problemen bang-for-buck onderdelen genomen kunnen worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ja, maar gaat om het idee. Anders zit je straks op 2-2,500 en is het einde zoek. Bovendien zijn er veel die het in elkaar willen laten zetten, bezorgkosten en gebruik van dezelfde winkel wat elk de prijs nog opvoert.

Ed, eyefinity is denk ik gebonden aan een minimum van 1800.. komt immers nog toetsenbord bij en dan zit je met alles vrijwel op het minimum aan prijs (waarbij de kwaliteit tenminste de prijs waard is). Maar inderdaad, iets minder budget op de kast en geen geluidskaart is het mogelijk de prijs enigzins normaal te houden.
Wat betreft normale high-end is zowel ssd, geluidskaart, 5.1 als 5850CF mogelijk binnen de 1750,-... wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bwerg heeft wel een punt, als je iets van 1700 heb samengestelt is er altijd wel weer iemand die nog ruimte ziet om die 50 euro in te vullen, terwijl dat wellicht niet echt nodig is. Of gewoon weer 50 euro eroverheen gaat, he ED >:)

Iin plaats van budget-gericht, moeten we meer componentgericht denken vind ik. Daarom haal ik geen eurocent van de configs af die ik voorstel ; ik sta er 100% achter. (nuja, het zou zelf siets duurder worden vrees ik :+ )
Waarom zou ik iets wat ik minder vind, toch moeten adviseren want ja, het is geen 1750 euro he. Andersom ook, toch maar iets duurders erbij pakken wat niet echt nodig is behalve om het budget te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het lijkt mij een goed idee op eerst maar eens over de PC van 1250 euro eens te worden. Mijn idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 218,90€ 218,90
1Cooler Master Real Power M520€ 61,20€ 61,20
1Gigabyte GA-790XTA-UD4€ 105,-€ 105,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 65,13€ 65,13
ImporterenTotaal€ 1.228,23

Voeding, tja ik heb het niet zo op Coolermaster (Sirtec builds) maar die prijs is gewoon zo laag dat je hem bijna niet kunt laten staan. Zit wel iets onder de het budget, maar dat is weer eens wat anders. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Madrox schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:42:
Bwerg heeft wel een punt, als je iets van 1700 heb samengestelt is er altijd wel weer iemand die nog ruimte ziet om die 50 euro in te vullen, terwijl dat wellicht niet echt nodig is. Of gewoon weer 50 euro eroverheen gaat, he ED >:)
Een budget geeft een bovengrens aan, geen ondergrens. Als je het voorelkaar krijgt om een gelijkwaardig systeem neer te zetten voor €1100, zul je mij niet horen klagen.
Madrox schreef op woensdag 09 december 2009 @ 11:42:
Daarom haal ik geen eurocent van de configs af die ik voorstel ; ik sta er 100% achter. (nuja, het zou zelf siets duurder worden vrees ik :+ )
Waarom zou ik iets wat ik minder vind, toch moeten adviseren want ja, het is geen 1750 euro he.
Zie het als iemand die in het BBG aanschaftopic vraagt om een systeem van max. €1250 en dat zijn vrouw zijn kop eraf hakt als het €1300 wordt. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Edmin op 09-12-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueberry33
  • Laatst online: 31-01-2023
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Blueberry33 op 09-12-2009 13:16 ]

Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Edmin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:10:
[...]

Zie het als iemand die in het BBG aanschaftopic vraagt om een systeem van max. €1250 en dat zijn vrouw zijn kop eraf hakt als het €1300 wordt. ;)
Dus dan is 1299 nog te doen, scheelt toch weer 49... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320340

Is de 5850 in CF beter dan 2 5870 volgens mij scheelt het niet teveel toch kwa prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hangt wel deels af van je keuze instelling (hoeveel hecht je aan AA en resolutie?) en natuurlijk budget.

2x 5870 > 2x 5850 > 5970 > 5870 > 5850 wat betreft prestaties.. maar als je kijkt naar prestatie/prijs verhouding of maximale budget gelden andere dingen.

Dit is vrij makkelijke site voor overzicht voor prestaties http://www.hardware.info/...benchmarks/&iGroupId=bGhk - mits je kaart ertussen zit natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 09-12-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Anoniem: 320340 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:14:
Is de 5850 in CF beter dan 2 5870 volgens mij scheelt het niet teveel toch kwa prestaties.
5870 > 5850, dus 2 helemaal. Maar in mijn ogen is een 5850 al meer dan genoeg prestatie.

Mijn idee

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP)€ 218,90€ 218,90
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master Real Power M520€ 61,20€ 61,20
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 65,13€ 65,13
ImporterenTotaal€ 1.160,68

Ben nog niet zo van de USB 3.0 moederborden, nog veelte duur en als je dat echt over een jaar nodig hebt, druk je hier gewoon een USB3.0 + SATA600 kaart in.

Verder vind ik de gekozen kast, rond uit lelijk. CM690 vind ik mooier, maar een kast moet natuurlijk gewoon ruimte bieden en koel zijn.Verder zie je hem toch niet. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door karstnl op 09-12-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

karstnl schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:28:
[...]
5870 > 5850, dus 2 helemaal. Maar in mijn ogen is een 5850 al meer dan genoeg prestatie.
640kb was ook meer dan je ooit nodig hebt, zei Bill :+
Nee, hoe sneller je GPU setup hoe meer kans dat je straks de nieuwere spellen nog fatsoenlijk kan draaien.

2x HD4890 >rulez! 1x HD5870 ! >:)
http://www.tomshardware.c...lor-5870-lcs,2481-11.html

Voor iemand mijn hoofd eraf hakt: ja, je hebt geen DX11; ja, het gaat een dikke 100watt meer verstoken; op de rest van de opmerkingen; ja, ja, en nog eens ja :>
Maar ik heb al wat vb van DX11 mogen zien, de laatste was Dirt2 waar je ziet dat de DX11 features hun tol eisen en dat de DX11 kaarten de DX9/Dx10 spellen trager draait dan de HD48** serie. Ze zeggen het zelf :o
Iig ben ik niet erg onder de indruk; je hebt vaak een loep en/of zij aan zij vergelijking nodig om de verschillen waar te nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair TX750W€ 92,20€ 92,20
1Logitech X-530€ 49,95€ 49,95
2Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E€ 154,90€ 309,80
1Xigmatek Midgard Zwart€ 63,50€ 63,50
ImporterenTotaal€ 1.238,81

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 09-12-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:53:
[...]

Hoh, ik heb ook een XtremeMusic, maar vind dat het ding absoluut zuigt. Deze review lijkt het met me eens te zijn:
http://www.hardcoreware.net/reviews/review-373-1.htm
wat betere testjes imo
http://techreport.com/articles.x/14500/8
http://hothardware.com/Ar...r-XFi-XtremeMusic/?page=4
http://www.tomshardware.com/reviews/creative-x,1101-24.html
http://www.hardware.info/nl-BE/userreview/wmdomGNunmhj/view/
http://www.amazon.co.uk/C...treme-Music/dp/B000HXDK2U
productreview: Creative X-FI Fatal1ty FPS 7.1 review door rlkz

Misschien heb jij een verkeerde instelling aan staan ofzo, want ik kan me het niet voorstellen dat je hem crap vind ;)

Ik zal ook es proberen een systeempje samen te stellen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Powrskin schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:56:
[...]

Misschien heb jij een verkeerde instelling aan staan ofzo, want ik kan me het niet voorstellen dat je hem crap vind ;)
Precies. Heb die review eens bekeken en als je het ff goed leest; valt het reuze mee. Het is idd weinig vooruitgang tov de pci versie. Goh, hoe vreemd toch. Maar laten we wel wezen, op een gegeven moment is de audio "close to perfection"; dan is er simpelweg niets meer te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer V243HQbd€ 149,-€ 149,-
1Asus M4A785TD-M EVO€ 71,09€ 71,09
1Dane-Elec Intel X18-M SSD 1.8" MLC SATA€ 156,95€ 156,95
1Gigabyte Setto 1000 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Logitech Pro 2000 Cordless Keyboard€ 22,12€ 22,12
1OCZ Limited Edition OCZ3SOE10664GK€ 61,20€ 61,20
1Razer DeathAdder€ 34,-€ 34,-
1Samsung SH-S223B/BEBE€ 19,04€ 19,04
ImporterenTotaal€ 1.212,27

geeft nog ruimte voor een andere kast, cpu, vga, tft ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 09-12-2009 15:36 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Gigabyte Setto 1000 Zwart

Slecht beschikbaar.
Madrox schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:54:
[...]

640kb was ook meer dan je ooit nodig hebt, zei Bill :+
Nee, hoe sneller je GPU setup hoe meer kans dat je straks de nieuwere spellen nog fatsoenlijk kan draaien.
Ik doelde hiermee op, de tegenwoordig tijd. Over 1 jaar natuurlijk weer een andere, als de 6XXX uit is ofc.

[ Voor 80% gewijzigd door karstnl op 09-12-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zei eens worden niet iedereen iets anders bedenken. :p

CPU lijkt mij vast te staan.
Geheugen heb ik express het Kingston geheugen genomen aangezien het OCZ waarschijnlijk na een week nadat de BBG uitkomt al niet meer leverbaar is als dat geheugen erin komt. Het goedkope OCZ staat ook al in de budget en basis systeem.
Mobo, wel of niet USB 3.0 en SATA III?
Geluidskaart, ik zeg nee want het is het basis systeem daar 'mag' ook geen SSD, Core i5/i7 en Eyefinity in en het is ook geen audiofiel systeem. En niet te vergeten de boxen die bij een 'basis' game PC horen zijn ook niet de allerbesten dus imo heeft een losse geluidskaart weinig nut. Neem gewoon een 5.1 setje met headset zoals altijd.
Tobo en muis is vrij persoonlijk maar ik vind de MX518 en G11 (of sidewinder) altijd wel leuk.
Rest van de PC gewoon afstemmen op de andere onderdelen lijkt mij. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:13:
Ik zei eens worden niet iedereen iets anders bedenken. :p
ow ja joh ? En jij maakt hier de dienst uit :? :+
Geheugen heb ik express het Kingston geheugen genomen aangezien het OCZ waarschijnlijk na een week nadat de BBG uitkomt al niet meer leverbaar is als dat geheugen erin komt. Het goedkope OCZ staat ook al in de budget en basis systeem.
Er zijn verschillende OCZ setjes, gaan die allemaal uitverkocht worden ? vreemd.
Mobo, wel of niet USB 3.0 en SATA III?
Boeit niet, nee dus.
Geluidskaart, ik zeg nee want het is het basis systeem daar 'mag' ook geen SSD, Core i5/i7 en Eyefinity in en het is ook geen audiofiel systeem. En niet te vergeten de boxen die bij een 'basis' game PC horen zijn ook niet de allerbesten dus imo heeft een losse geluidskaart weinig nut. Neem gewoon een 5.1 setje met headset zoals altijd.
Tobo en muis is vrij persoonlijk maar ik vind de MX518 en G11 (of sidewinder) altijd wel leuk.
Rest van de PC gewoon afstemmen op de andere onderdelen lijkt mij. ;)
yep.

Als een kers op de taart heb ik nog een Upgrade 5! >:)

De "Crisis Crusher Ultra Gamemachine"

#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087€ 408,17€ 408,17
1Asus P6T7 WS SuperComputer€ 356,-€ 356,-
1Corsair Obsidian 800D€ 215,72€ 215,72
1Creative Gigaworks S750€ 499,99€ 499,99
1Dell Ultrasharp 3008WFP€ 1.872,69€ 1.872,69
1Enermax Revolution85+ 1250W€ 268,-€ 268,-
6Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 126,-€ 756,-
1Intel Core i7 975 Extreme Edition€ 799,-€ 799,-
2Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2R5 (retail box)€ 365,-€ 730,-
1LG BH08LS20€ 149,90€ 149,90
1Logitech G19 Keyboard for Gaming€ 134,-€ 134,-
1Logitech G9X Lasermuis€ 63,60€ 63,60
1Logitech QuickCam Sphere AF€ 59,95€ 59,95
1OCZ Blade OCZ3B2000LV6GK€ 302,-€ 302,-
3Sapphire Vapor-X HD5870 1GB GDDR5 PCI-E€ 339,61€ 1.018,83
1Steelseries Steelsound 5H v2 USB€ 76,-€ 76,-
ImporterenTotaal€ 7.709,85

Er kan hier en daar nog wel een eurootje af O-)
Hmm...12TB, is dat wel genoeg voor mijn Blueray verzameling :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319384

Muis: Razer Mamba voor 120 euro
Headset: Sennheiser PC350 voor 120 euro

kan nog veel duurder!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Laatst online: 12-07 15:12
6GB geheugen is wel een beetje aan de krappe kant voor zo'n systeem:P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Denk er aan, dit is het BBG discussietopic, niet het adviestopic voor specifieke gevallen! Daarvoor kennen we nog steeds het BBG-aanschaftopic van november 2009.
Uit ervaring weten we dat het er wel eens fel aan toe kan gaan in de discussies. Blijf open, eerlijk en aardig tegen elkaar, anders wordt de juffrouw kwaad!