Ancalagon schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 01:24:
@Madrox: Lijkt me een prima opzet voor de basis pc. Volgens mij prima in balans. Bij het geheugen heb ik alleen het idee dat je beter voor sneller geheugen kan gaan dan voor een lagere CAS, dus daar had ik voor 1600 geheugen gekozen.
1600mhz geheugen kan ook, zit je wel net iets boven het budget. Alleen nuttig als je de geheugenbus flink gaat overklokken, iets wat bij deze CPU eigenlijk niet nodig is (hij is al unlocked).
Voor het high-end systeem zou ik andere keuzes maken, met name ook omdat ik een paar andere uitgangspunten neem:
• Geen speakerset, ik ga uit van de aanwezigheid van een stereo
Dus je laat 5.1 geluid voor wat het is

• Geen geluidskaart, ik moest ergens bezuinigen
Zonde. Zeker voor het highend systeem.
• Alleen een SSD, aanwezigheid van een NAS
Vind geluisbeleving meer toevoegen aan de game beleving dan wat snellere opstarttijden. Maar, laat je het 1366 vallen, is er weldegelijk ruimte voor een SSD + geluidskaart. Een harddisk moet er gewoon in, lang niet iedereen zit met externe sata en nas'jes te prutsen.
De i7/920 omdat het budget dit toelaat. Ik weet dat er veel discussie over is geweest en ja, het kan goedkoper door Phenom of 1156 te kiezen.
Het hoeft niet goedkoper. Wel kan je meer investeren in de randapparatuur en overige zaken als je
geen core i7 920 neemt. Dan word de afweging een stuk lastiger, vooral alj je ziet dat bij deze hoge resoluties een i7 weinig toevoegt aan je game ervaring.
De kast weer eens wat heel anders, de Raven2. Sublieme koeling door de gekantelde plaatsing van het moederbord.
Had ik ook op het oog, tot ik een review las en daar de koeling allesbehalve subliem naar voren komt.
Voeding: Modulair is voor mij geen noodzaak, ruimte zat in de kast om de snoeren netjes weg te werken zonder airflow te verpesten. Bovendien stond het budget een modulaire variant niet toe.
Fout. Het budget laat een modulaire voeding toe; jouw keuzes zorgen ervoor dat het "niet past"

En er was ruimte voor een 5970. Overkill, maar voor een high end systeem wel leuk. Bovendien heb je zo nog een slot over voor uitbreiding. Als je trouwens heel absurd wilt uitbreiden bestaat de mogelijkheid om bij het moederbord te kiezen voor de UD4P, die heeft 3 X16 slots op 16x8x8x, de door mij gekozen UD4 heeft 2 X16 slots op 16x16x.
Is ook een optie.