Omdat ik mijn volgende notebook zonder btw kan kopen valt de 'budget' Vaio Z net binnen mijn budget. Op dit moment heb ik genoeg aan minder dan 60 GB voor mijn systeem files en applicaties, dus 128 GB is geen probleem. Films en muziek staan op een NAS, omdat die toch beschikbaar moeten zijn voor meerdere systemen. Als ik onderweg een film wil kijken zet ik die wel tijdelijk over. Verder is de hoge resolutie van het scherm wat mij betreft ideaal.
Wel zijn er enkele andere bedenkingen en vragen die ik nog heb:
1. De batterijduur. Deze is inderdaad aangegeven als 5 tot 6 uur door Sony. Het is natuurlijk een mooie prestatie gezien de hardware, maar eigenlijk zou net iets meer tijd wel handig zijn, zoals ajpeetoom ook aangeeft.
Volgens mij zou een core i5/i7 xxxUM editie (ipv i5/i7 xxxM) nog steeds mooi presteren en net die boost richting de 7 a 8 uur kunnen geven in de stamina mode (op de intel GPU)
De huidige lineup van i5/i7 xxxM verbruiken 35W, maar als het niet te lang duurt, wacht ik dus tot de 25W edities verschijnen. Heeft iemand toevallig een idee hoe lang dit ongeveer zou duren?
Of weet er iemand hoe lang het duurde voordat naast de C2D T serie ook de C2D P serie beschikbaar kwam met de vorige generatie Z?
2. De 330m... op zich een prima kaart, maar niet ideaal vanwege het energiegebruik. Het gaat hierbij niet zo zeer om de batterij, als om de warmte productie en mogelijk geluidsproductie van zware koeling. Ik wacht reviews af om te zien hoe Sony dit heeft opgelost. Het is jammer dat er geen ATI 5570 oid in zit.
3. Er was met de vorige Z zoiets als een battery drain issue, waarbij de batterij leeg loopt als de notebook uit staat en niet aan de oplader zit. Er is een redelijke kans dat dit nog niet is verholpen, omdat het onderdeel van een feature schijnt te zijn.
4. Verder vraag ik mij af hoe de (zakelijke) support van Sony het doet. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
5. Op zich heb ik geen powerhouse nodig, maar ik ben van plan deze notebook langer te gebruiken dan normaal. Hoe lang zou het duren voordat een Z met een i5 + 4GB + 330M voorbij wordt gestreeft door het budget segment?
6. Voor het geval dat ik toch wil upgraden, hoe zit het met het behoud van waarde? Hoeveel zou een Z van 1800 euro, gekocht in februari, na een jaar nog waard zijn bij normaal gebruik?
Als alternatieve route, waren de oude Z notebooks enigszins te upgraden? Daarmee bedoel ik niet alleen de technische haalbaarheid, want dat ging wel geloof ik, maar ook de beschikbaarheid van bijvoorbeeld losse CPU's in Nederland om uberhaupt mee te kunnen upgraden.
Als alternatief ben ik trouwens aan het kijken naar de S serie, een 13" van 2kg. Deze is een stuk goedkoper, wat een snellere afschrijving mooi mogelijk maakt. Op dit moment is daar jammer genoeg enkel een variant met de i3 van beschikbaar, maar volgens de Sony support service zouden ze bezig zijn om de S serie ook in Nederland te introduceren als CTO optie.
Verder is er voor de geinteresseerden nog de Y serie (ook 13" en iets van 1.7 of 1.8 kg), die ook nog weer een stapje goedkoper is en met een C2D SU7300 + 4500HD komt, waardoor de batterijduur een stuk langer is.
En dat was het wel zo'n beetje denk ik. Bij voorbaat dank voor de hulp.
Trouwens, excuses als dit niet het goede topic is. Het is leuk zo'n groot container forum, met al die geordende topics, maar je moet maar net weten hoe het systeem werkt. Doe mij maar wat meer subforums. Anyway, in dat geval, zou iemand mij kunnen doorverwijzen naar het topic waar deze post wel goed zou staan?
@ajpeetoom:
"Less is more" ~ Sony weet het wel allemaal in een pakketje te krijgen dat minder dan 1.5kg weegt, en dat is voor mij een zeer aantrekkelijk aspect. Daarnaast ben ik erg gehecht aan de kwaliteit van het scherm. Ik heb al een spiegel aan de muur hangen, dus heb ik echt geen glossy scherm meer nodig.

En als je glossy wil vermijden kom je al snel uit bij de duurdere notebooks, zoals die van Sony.
[
Voor 18% gewijzigd door
Solinx op 20-01-2010 00:44
. Reden: Stuk bijgevoegd over S en Y series. + reactie op ajpeetoom ]