Als tegenhanger van een nachtelijke meeting in een stad hierbij een voorzetje voor een meeting tijdens daglicht in de vrije natuur.
Wat ik wil doen is met een vrij klein groepje, ik denk dat 12 man echt de limiet is, een stukje gaan lopen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dit is een natuurgebied aan de kust grofweg tussen Zandvoort en de Zilk.
Ik heb 't weekend van 9 en 10 januari gekozen, eerder voor de kerstvakantie wordt voor mij lastig en in de kerstvakantie is het soms akelig druk.
Op basis van de info uit de meetingplanner gaan we zaterdag 9 januari.
De locatie:
Het gebied is een 3500 hectare groot waterwingebied wat heel netjes beheerd wordt. Er zitten zo'n 80 verschillende soorten vogels, damherten, reeen en vossen. Daarnaast lopen er ook wat koeien en schapen om de vegetatie onder controle te houden. Meer informatie kun je hier vinden:
http://www.kustgids.nl/awd/
http://www.waternet.nl/de_natuur_in/de_amsterdamse
Wat is er zoal te zien?
Het landschap is vrij gevarieerd, van redelijk dicht loofbos tot open duin landschap. Ik kom er nu al meer dan een jaar vrijwel wekelijks, een selectie van mijn foto's van dat jaar vind je hier.
Het is en blijft natuur en dat is onvoorspelbaar, het zou dus kunnen dat we een paar kuddes damherten en zelfs wat reeën tegenkomen, het kan ook dat we het moeten doen met 3 koolmezen en een grijs, verregent landschap.
Programma:
08.30: Verzamelen op parkeerplaats bij boshut Panneland. Officieel is zonsopgang om 08.45 en is het gebied dan pas toegankelijk. In de praktijk kijkt men niet heel erg op een kwartiertje.
10.00-10.30 napraten en kopje koffie in het cafe
Alhoewel je er rustig een hele dag kan lopen is het op weekenden rond een uur of 10 al vrij druk met hardlopers en zie je weinig wild meer.
Praktisch:

Een week van te voren DM ik m'n 06 nummer naar iedereen. Mochten er nog iemand zijn die vanaf een treinstation opgehaald moet worden proberen we dat ook te regelen.
Wat ik wil doen is met een vrij klein groepje, ik denk dat 12 man echt de limiet is, een stukje gaan lopen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dit is een natuurgebied aan de kust grofweg tussen Zandvoort en de Zilk.
Ik heb 't weekend van 9 en 10 januari gekozen, eerder voor de kerstvakantie wordt voor mij lastig en in de kerstvakantie is het soms akelig druk.
Op basis van de info uit de meetingplanner gaan we zaterdag 9 januari.
De locatie:
Het gebied is een 3500 hectare groot waterwingebied wat heel netjes beheerd wordt. Er zitten zo'n 80 verschillende soorten vogels, damherten, reeen en vossen. Daarnaast lopen er ook wat koeien en schapen om de vegetatie onder controle te houden. Meer informatie kun je hier vinden:
http://www.kustgids.nl/awd/
http://www.waternet.nl/de_natuur_in/de_amsterdamse
Wat is er zoal te zien?
Het landschap is vrij gevarieerd, van redelijk dicht loofbos tot open duin landschap. Ik kom er nu al meer dan een jaar vrijwel wekelijks, een selectie van mijn foto's van dat jaar vind je hier.
Het is en blijft natuur en dat is onvoorspelbaar, het zou dus kunnen dat we een paar kuddes damherten en zelfs wat reeën tegenkomen, het kan ook dat we het moeten doen met 3 koolmezen en een grijs, verregent landschap.
Programma:
08.30: Verzamelen op parkeerplaats bij boshut Panneland. Officieel is zonsopgang om 08.45 en is het gebied dan pas toegankelijk. In de praktijk kijkt men niet heel erg op een kwartiertje.
10.00-10.30 napraten en kopje koffie in het cafe
Alhoewel je er rustig een hele dag kan lopen is het op weekenden rond een uur of 10 al vrij druk met hardlopers en zie je weinig wild meer.
Praktisch:
- Lokatie op google maps.
- Parkeren is gratis en ruimte is zo vroeg op de dag volop beschikbaar
- Toegang tot het gebied is 1,20 (zorg voor gepast geld)
- Het terrein is niet heel ruig maar waterdicht schoeisel is toch wel handig
- We gaan ook om beesten te zien dus draag geen schreeuwend gekleurde kleding en doe rustig aan met geparfurmeerde cosmetica.
- De boshut/cafe waar we naar afloop wat kunnen drinken is een vrij simpele maar wel heel knusse zaak, verwacht dus niet dat de eigenaar blij wordt als je een macchiato besteld en die met je creditcard wil afrekenen. Een kop koffie en een punt appeltaart doet 'ie prima en cash geld (en/of pin) aanpakken ook.
- Openbaar vervoer is lastig, eventueel kan ik via station Heemstede/Aerdenhout rijden en wat mensen oppikken.
- Ik ben niet van plan om de meet af te lassen tenzij ik ziek wordt of er sprake is van verkeersverlammende weersomstandigheden.
- Er is mogelijkheid tot het vullen van drinkflessen tenzij het vriest, dan is het tappunt niet bruikbaar.
- Wil je wild kunnen schieten dan is een telelens wel handig. 200mm moet je mazzel hebben en/of croppen, 300mm lukt meestal wel maar klein gevogelte blijft een uitdaging. Langer is alleen maar mooi en als het op nikonmount is wil ik dat graag uitproberen.
- Zet de AF piep van je camera uit
- zoogdieren gaan we niet flitsen
- We gaan een natuurgebied in waar we ons aan de huisregels houden. Da's heel simpel, afval gaat weer mee terug, we respecteren de borden en doen zo voorzichtig mogelijk met de begroeing.

Een week van te voren DM ik m'n 06 nummer naar iedereen. Mochten er nog iemand zijn die vanaf een treinstation opgehaald moet worden proberen we dat ook te regelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 13-12-2009 11:41 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++