Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

CMD-Snake schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:13:

Ik denk dat de huidige TR CPU's ver voor de 5GHz al sneuvelen. Er zit nauwelijks rek in voor overclocking bij Zen en Zen+.
Denk dat het zeker mogelijk is om in de buurt te komen (4.8Ghz), Threadripper heeft als voordeel dat het koeloppervlak haast 2x zo groot is als dat van Intel. Dat weegt best zwaar mee. Laat overigens niet weg dat de architectuur van Zen en Zen+ zich niet goed leent voor OC's boven de 4.3 waarna het voltage wat je moet leveren toeneemt.
Met Zen zal het dus niet mogelijk zijn, maar ik denk dat Zen+ een kans maakt.

Er zijn mensen (Der8auer ) die met LN2 6Ghz op de 2700x halen. Nu gebruikte Intel geen LN2 maar wel koeling die extremer was dan standaard waterkoeling.
The cooler Intel used, a Hailea HC-1000B, draws more than 1,000W of power for its own operation, which apparently precluded running both the CPU and the chiller simultaneously. The Hailea HC-1000B’s output of 1500-4000L of chilled water (as cold as 4 degrees Celsius) is matched by its ability to cool a system of some 1700W of dissipation. Anand reports that a 1600W Corsair PSU was used to power the machine. That’s a $469 PSU all on its own.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970318000392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:13:

Ik denk dat de huidige TR CPU's ver voor de 5GHz al sneuvelen. Er zit nauwelijks rek in voor overclocking bij Zen en Zen+.
Afbeeldingslocatie: https://d1ebmxcfh8bf9c.cloudfront.net/u97705/image_id_1884358.jpeg
https://hwbot.org/submiss...hreadripper_1950x_4514_cb

Zolang de koeling maar goed is, kom je een heel eind. Maar dat zal voor elke CPU zijn met zoveel core's. Koeling en stroomverbruik is met zoveel core's op zo'n hoge frequentie gewoon een serieus probleem bij 5GHz.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Intel heeft hun website bijgewerkt, maar is kennelijk vergeten om e.e.a. nog onzichtbaar te maken. Ze hebben een flink aantal nieuwe aanduidingen toegevoegd die wijzen op hun nieuwe CPU's.

Screenshot van Reddit:
https://imgur.com/a/Zb6Yty5
https://imgur.com/a/I5PM3i1
https://i.imgur.com/NjT4JbU.png
https://i.imgur.com/9OcJ5CW.png

Op basis van de codes gebruikt speculeert men op Reddit dat hiermee de volgende CPU's beschreven worden:
CNL-U : BGA1510 (Cannonlake U)
CNL-Y : BGA1392 (Cannonlake Y)
WHL-U42 : BGA1528 (Whiskey Lake U 4+2)
CLX-SP : LGA3647 (Cascade Lake Server/Extreme)
CLX-AP : BGA5903 (Cascade Lake Advanced)
ICX-D: BGA 2579 (Icelake Xeon D)
ICX-SP: LGA 4189 (Icelake Server/Extreme)
ICL-Y: BGA 1377 (Icelake Core M)
ICL-U: BGA 1526 (Icelake U)

Het lijkt er ook op dat Cascade Lake Advanced emib techniek gaat gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qFoHQ52.png

Het aantal pins voor Cascade Lake Advanced is behoorlijk, dit lijkt een behoorlijk grote chip te worden. Mogelijk dat Intel hier ook MCM gaat toepassen om hogere core counts te halen.

Bron op Reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb Computex wel wat gevolgd, maar ik heb geen high-end micro atx borden gezien voor de nieuwe Z390 chipset. Kan dat kloppen of heb ik wat over het hoofd gezien?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MrVegeta schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:46:
Ik heb Computex wel wat gevolgd, maar ik heb geen high-end micro atx borden gezien voor de nieuwe Z390 chipset. Kan dat kloppen of heb ik wat over het hoofd gezien?
Alleen Colurful liet volgens mij twee Z390 moederborden zien, voor de rest geen enkele fabrikant. Maar dat waren ATX moederborden. Maar mATX moederborden zullen ook gewoon komen, er is geen enkele reden waarom die niet zouden komen. Zelfs mITX zal ongetwijfeld verschijnen wanneer de officiële launch is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

@-The_Mask- Er zijn onderhand meer en luxere mITX borden dan mATX. Het lijkt er een beetje op dat mATX uit gratie is gevallen. :( Nou ja, de Z390 chipset duurt nog wel even, genoeg tijd voor bedrijven om een mATX moederbord aan te kondigen. Had gehoopt dat het op Computex al wat geteased zou worden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:14:
@-The_Mask- Er zijn onderhand meer en luxere mITX borden dan mATX. Het lijkt er een beetje op dat mATX uit gratie is gevallen. :(
Dat lijkt niet alleen, het is zo. :)
Dat hadden we bij Ryzen ook al lang vastgesteld. Als het weinig wordt aangeboden dan zal er waarschijnlijk van worden verkocht. Ik begrijp dat wel (geef mij maar ATX) maar ieder zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:43
YouTube: VRM Analysis of 28-Core Gigabyte Motherboard | Buildzoid

@DaniëlWW2, hij noemt mijn vorige bordje in het filmpje :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Zag het na het posten ook, maar om dan alleen die offtopic note te laten staan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Volgens PcWatch (Engels artikel op Videocardz) komt in september de nieuwe 8 core Coffee Lake CPU uit. Ook zou er een refresh plaatsvinden van Skylake-X met een nieuwe 22 core CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:25:
Volgens PcWatch (Engels artikel op Videocardz) komt in september de nieuwe 8 core Coffee Lake CPU uit. Ook zou er een refresh plaatsvinden van Skylake-X met een nieuwe 22 core CPU.
Die 8c Coffee Laken zie ik goed verkocht worden bij de mensen die weinig geduld hebben (een half jaar voordat Zen2 uitkomt, verstandig van Intel om die launch een paar maanden te vervroegen), die Skylake-X gaat het moeilijk krijgen met een 32C TR als concurrent die waarschijnlijk ook nog eens minder kost. Als je erg veel waarde hecht aan die single core ("ik heb een productiemonster nodig maar ik wil ook graag gamen met een 1180...).
Het zou mij verbazen als die prijs boven de €1500 uitkomt en de 18C SX kost al ongeveer €2000.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:41:
Die 8c Coffee Laken zie ik goed verkocht worden bij de mensen die weinig geduld hebben
FTFY ;)

Met een 8c/16t Coffee Lake zal Intel weer gelijk lopen met het huidige aanbod van AMD.

De i7 8700K weet ook goed bij te houden, Intel heeft voorlopig nog de snellere cores. Bij gelijke aantallen cores kan Intel zowel single threaded als multithreaded de performance kroon pakken. Vermoedelijk zal deze nieuwe Coffee Lake CPU ook goed overclocken als we de huidige line-up als indicatie pakken. De hogere core count chips als de 6900K en 6950X konden ook flink overclocken ondanks hun core count. Late exemplaren konden rustig 4,5GHz halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:47:
[...]

FTFY ;)

Met een 8c/16t Coffee Lake zal Intel weer gelijk lopen met het huidige aanbod van AMD.
Totdat Zen2 uitkomt, dan gaat AMD weer uitlopen. :)
TSMC/GF 7 nm. vs. Intel 14++
Ja, die 14++ is onwijs verfijnd maar dat gaat pijn doen. 1 voordeel voor Intel: AMD heeft ook bij Zen2 2 CCX voor die CPU's, alleen deze keer met 6 kernen per CCX. Nu maar hopen dat de developers netjes alle data die bij elkaar hoort op dezelfde CCX plaatsen. Maar dan nog, we mogen bij Zen2 een hogere singlethread performance verwachten dan bij Coffee Lake (8700k), dat weegt ook zwaar. Ik weet dat mensen het zich nu nog moeilijk kunnen voorstellen maar tenzij er gigantisch wordt geblunderd door AMD, GF en TSMC zullen we dat volgend jaar gaan zien. Laten we trouwens ook niet vergeten dat die 8C-CPU's minstens $400 gaan kosten, dat is fors meer dan $329. Al kan je bij Intel wel volstaan met trager en minder dure RAM, dat (de absurd hoge RAM-prijzen) is dan weer een gelukje voor Intel.

Anyway, het is fijn dat er weer competitie is. oOo
Daar zijn wij het over eens.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:22:
[...]

Totdat Zen2 uitkomt, dan gaat AMD weer uitlopen. :)
TSMC/GF 7 nm. vs. Intel 14++
Ja, die 14++ is onwijs verfijnd maar dat gaat pijn doen. 1 voordeel voor Intel: AMD heeft ook bij Zen2 2 CCX voor die CPU's, alleen deze keer met 6 kernen per CCX. Nu maar hopen dat de developers netjes alle data die bij elkaar hoort op dezelfde CCX plaatsen. Maar dan nog, we mogen bij Zen2 een hogere singlethread performance verwachten dan bij Coffee Lake (8700k), dat weegt ook zwaar. Ik weet dat mensen het zich nu nog moeilijk kunnen voorstellen maar tenzij er gigantisch wordt geblunderd door AMD, GF en TSMC zullen we dat volgend jaar gaan zien. Laten we trouwens ook niet vergeten dat die 8C-CPU's minstens $400 gaan kosten, dat is fors meer dan $329. Al kan je bij Intel wel volstaan met trager en minder dure RAM, dat (de absurd hoge RAM-prijzen) is dan weer een gelukje voor Intel.

Anyway, het is fijn dat er weer competitie is. oOo
Daar zijn wij het over eens.
Er zitten wel aardig wat aannames in je post. 5GHz op 12 cores is best veel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
lol toch maar het xeon socket 3647 platform uit de kast getrokken met een consumenten sausje er over? Ze hadden natuurlijk nooit verwacht dat ze op 2066 zo veel cores kwijt moesten kunnen..
Als ik het zo lees wordt het een soort van zwart gat voor je centen :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:21:
[...]

Dat is nou een understatement. :P
Dus toch socket 3647 voor Cascade Lake-X. Het hele platform, tja, ik zie werkelijk net nut niet tegenover X399 en 32c/64t TR2 CPU's. Dat gaat heel erg pijnlijk worden, zeker omdat Intel een halfjaar te laat lijkt te komen. Qua clockspeeds zal er 100, misschien 200mhz bij komen omdat ze van 14nm+ naar 14nm++ gaan. Het zou ook helpen als ze deze duizenden dollars kostende heethoofden van chips wel zouden solderen...

Maar wel interesant dat Intel kennelijk ook met een 22c chip voor X299 komt. Opvallend omdat Intel eigenlijk drie highend dies gebruikt nu. Dit zijn:

LCC 10c 322 mm2
HCC 18c 484 mm2
XCC 28c 698 mm2
https://www.anandtech.com...nd-core-i9-7960x-review/3

X299 was eigenlijk ontworpen rond de LCC die. De HCC kwam erbij toen het duidelijk werd dat AMD met TR kwam. Nu lijkt Intel weer een stap te zetten en zitten we in XCC terrein. Een 22c chip zou waarschijnlijk betekenen dat Intel een nieuwe die introduceert. Ik betwijfel namelijk of de standaard XCC die wel past in socket 2066.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik vraag me wel eens af hoeveel Intel (en AMD trouwens) van die server-grade mega-dies werkelijk verkoopt in de consumenten markt. Is er een serieuze business case om ze uberhaupt te packagen of is het puur als image-builder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:21:
[...]

Over aannames gesproken, ik heb het niet gehad over 5 GHz en al helemaal niet over 5 GHz. op 12 kernen. ;)
Het kan natuurlijk ook best dat AMD ervoor kiest om meer te doen per klokcyclus en met 1 of 2 kernen op 5+ GHz. heb je wel genoeg, die overige kernen kunnen rustig aanzienlijk lager klokken, of niet wanneer de gebruiker een goed moederbord heeft en een hoog stroomverbruik niet erg vindt. Hoe dan ook, het moet gek lopen als je niet meer uit een beginnende GF/TSMC 7 nm. kan halen dan uit Intel's uitontwikkelde 14++
Ik ben in ieder geval geïnteresseerd in de real life performance, niet in pissing contests met klokfrequenties of zo. AMD komt nu al dicht in de buurt op een veel zwakkere node, volgend jaar gaan ze een iets betere node hebben. Of er moeten wonderen plaatsvinden bij de afdeling van Intel die voorspelt minstens tot 2020 nodig te hebben om die 10 nm. van hen op het niveau van hun uitontwikkelde 14 nm. te krijgen. Voor het geval jij nu opemerkt dat er van alles verkeerd kan gaan, ja, maar alle signalen tot nu toe zijn positief.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Dreamvoid schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:56:
Ik vraag me wel eens af hoeveel Intel (en AMD trouwens) van die server-grade mega-dies werkelijk verkoopt in de consumenten markt. Is er een serieuze business case om ze uberhaupt te packagen of is het puur als image-builder?
Packaging is kleiner productie detail dan elke markt hun eigen chip.
Voor AMD is dat dus afwijkende packaging. Maar kwa chip productie is het hoge rendement productie en askwestie bin en hield te verdelen over de markten wat de package bepaald.

Dus ja als de een monolitische chip kan maken is extra Package variant daar stuk kleinere ingreep en kosten plaatje.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Een onbekende Intel CPU is opgedoken in de benchmark database van Ashes of the Singularity:

https://www.ashesofthesin...16-45e4-a6ad-5a73b8669284

GPU: Intel(R) UHD Graphics, Gen11 LP ci-main-70696
CPU: Genuine Intel(R) CPU 0000 @ 2.10GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8

Het betreft een onbekende 4c/8t CPU die over Gen 11 graphics beschikt. Gen 11 zou volgens Intel op de nieuwe 10nm modellen verschijnen.

Op Reddit wordt gespeculeerd dat dit Ice Lake betreft, Cannon Lake krijgt/heeft namelijk Gen 10 graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh, abandon ship? :P
nieuws: Intel-ceo Brian Krzanich stapt op vanwege relatie met medewerker

Natuurlijk moet je geen relaties met medewerkers aangaan als CEO. De timing van zijn vertrek, zo net voordat Intel de klappen van het falen van 10nm gaat ontvangen, is ook wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Als er iets achter zit zal het eerder zo zijn dat 'the board' heb eruit wilde en dit als perfecte kans zagen om dit snel door te voeren. Zelf zou ie nooit voordeel halen uit een vertrek op basis van dit verhaal, dus een 'abandon ship' scenario zal het nooit zijn. Dan stap je gewoon op, zonder je naam zwart te maken.
He joined the company as an engineer in 1982, and served as chief operating officer before being promoted to CEO.
Wikipedia: Brian Krzanich

Die kerel herinnert zich geen leven zonder Intel.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 21-06-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou me niet verbazen als ze sowieso van hem af wilden en dit gebruiken als smoes, dat scheelt voor de afkoopsom. :)
Zo geweldig deed Intel het niet onder hem, dat die 10 nm. node vastliep dat kan gebeuren en daar kan hij waarschijnlijk weinig aan doen maar daarbuiten ging ook veel verkeerd: die rare KabylakeX die tot op de grond is afgebrand en waarvan Intel zelf erkende dat dit een blunder was, rare marketing rondom SkylakeX ("glued together"), recent die blunder/leugen (afhankelijk van of dat je geloof dat ze vergaten te vermelden dat dit extreme overclocking was, je moet m.i. wel heel erg naïef zijn om dat te geloven) met die 28C-CPU, flink verlies van marktaandeel bij zelfbouwers en in de servermarkt...
Intel heeft veel meer geld, veel meer medewerkers en nog de betere CPU's, daar moet zo'n bedrijf meer uit halen.
Paprika schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:45:
Als er iets achter zit zal het eerder zo zijn dat 'the board' heb eruit wilde en dit als perfecte kans zagen om dit snel door te voeren.
Als hij heel erg goed zou presteren dan zouden ze hier niet moeilijk over doen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:47:
Het zou me niet verbazen als ze sowieso van hem af wilden en dit gebruiken als smoes, dat scheelt wellicht voor hoeveel ze moeten betalen bij zijn vertrek. :)
Zo geweldig deed Intel het niet onder hem, dat die 10 nm. node vastliep dat kan gebeuren en daar kan hij waarschijnlijk weinig aan doen maar daarbuiten ging ook veel verkeerd: die rare KabylakeX die tot op de grond is afgebrand en waarvan Intel zelf erkende dat dit een blunder was, rare marketing rondom SkylakeX ("glued together"), recent die blunder/leugen (afhankelijk van of dat je geloof dat ze vergaten te vermelden dat dit extreme overclocking was, je moet m.i. wel heel erg naïef zijn om dat te geloven) met die 28C-CPU, flink verlies van marktaandeel bij zelfbouwers en in de servermarkt...
Intel heeft veel meer geld, veel meer medewerkers en nog de betere CPU's, daar moet zo'n bedrijf meer uit halen.
Toch geldt dat je als CEO van een bedrijf van dit formaat (106.000 medewerkers (AMD heeft er niet eens 10.000)) niet genoeg inspraak gaat hebben op de problemen die jij hier noemt. Dan zul je eerder bij een CTO, CIO of CMO verhaal halen als je dit al op executive niveau zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Toch geldt dat je als CEO van een bedrijf van dit formaat (106.000 medewerkers (AMD heeft er niet eens 10.000)) niet genoeg inspraak gaat hebben op de problemen die jij hier noemt. Dan zul je eerder bij een CTO, CIO of CMO verhaal halen als je dit al op executive niveau zou doen.
Ja en nee. Als CEO ben je verantwoordelijk voor wat je CTO, CIO en CMO doen die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor wat de afdelingshoofden doen etc. In welke mate hij daadwerkelijk zijn stempel zou kunnen drukken is een terechte vraag maar daarvoor krijg je als CEO van zo'n bedrijven dan ook miljoenen $/€/£ per jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik zeg ook niet dat je niet verantwoordelijk bent voor je bedrijfsresultaten, want dat ben je als CEO zeer zeker, maar op dit niveau zijn die verhalen totaal niet relevant. Is de stockwaarde hoog en stijgende? Blijvertje. Laag of aanzienlijk dalend? Doei.

En van dat laatste is zeer zeker geen sprake:
https://i.imgur.com/Uh018ZG.png

Over zijn 5 jaar heen een prima prestatie. Uiteraard is het geen Nvidia waarvan de stockwaarde in diezelfde periode een factor 20 gegroeid is. Nvidia heeft met een omzet van 10 miljard een beurswaarde van 160 miljard, terwijl Intel het met een omzet van ruim 60 miljard het moet doen met 245 miljard :+.

[ Voor 45% gewijzigd door Paprika op 21-06-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was overigens nog die aandelenverkoop vergeten, dat zal mogelijk ook niet hebben geholpen, hoe gebruikelijk het ook is (negatief nieuws over Intel).

Ja, de koers van het aandeel is nog geen probleem maar er zijn wel degelijk serieuze problemen die dat op termijn onder druk zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:12:
Intel de klappen van het falen van 10nm gaat ontvangen, is ook wel opvallend.
Ik betwijfel ernstig dat er klappen komen. De concurrentie blijft ook steken. De enige die nu nog geen slecht nieuws heeft gegeven over 7nm is TSMC. Andere foundries die ook werkten aan 7nm hebben het optimisme al moeten temperen in persberichten. Zolang dit zo blijft zal de soep niet zo heet zijn.

Feit blijft wel dat Intel nu al 10nm x86 CPU's weet te leveren, ondanks alle beperkingen. 7nm Zen is toch nog even wachten op de eerste exemplaren.

Het is wel saillant hoe Krzanich ontslagen is, zijn relatie met een medewerker wordt bijna als een #MeToo-tje neergezet. In het huidige klimaat kan het dan nog vervelend worden voor hem om nieuw werk te vinden. Het is een bijzondere trap na. Toen bijvoorbeeld Koduri moest vertrekken na het falen van Vega kreeg hij nog de standaard smoes van meer tijd met familie doorbrengen, wat zo'n beetje de gouden standaard is voor hoge directeuren die de laan uit gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:01
Hardware.info meldt de komst van een mogelijke i7 8900K, 8 cores en 16 threads. Base clock nog op 2.6 Ghz.
Mogelijke Intel Core i7 8900K opgedoken met 8 cores en 16 threads

Ik ben zelf benieuwd tot hoe ver deze processor kan concurreren met de 7nm AMD processoren die volgend jaar verschijnen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinNL schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:59:
Hardware.info meldt de komst van een mogelijke i7 8900K, 8 cores en 16 threads. Base clock nog op 2.6 Ghz.
Mogelijke Intel Core i7 8900K opgedoken met 8 cores en 16 threads

Ik ben zelf benieuwd tot hoe ver deze processor kan concurreren met de 7nm AMD processoren die volgend jaar verschijnen.
Eerder met de huldige 2700x.
De Ryzen op 7nm zal behoorlijk wat sneller zijn, misschien is dat niet direct zichtbaar in games overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Intels 10nm-CPU heeft inderdaad die shrink van 2,7 keer.

Zo veel kleiner word AMD's 7nm dus niet dus d3 grote voorsprong valt daar mee ook weg. Ik zei het al eens eerder want toen was het al min of meer bekend.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
De grote voorsprong zit er ook niet in dat 7nm veel kleiner is dan 10nm. Dat die benamingen niet 100% schalen is allang bekend.

Voorsprong is o.a. dat obv de berichten van de foundries en fabrikanten zelf 7nm veel eerder in massaproductie is en in volume op de markt.

Daarnaast heeft Intel zelf al aangegeven dat hun 1e versie van 10nm hooguit net zo goed maar waarschijnlijk zelfs iets minder presteert dan hun huidige 14nm. Iets wat je ook terugziet in de 10nm die Intel reeds op de markt heeft. Het gaat pas echt pijn doen zodra dit doorwerkt in hun serverchips.

Intel is hun manufacturing voorsprong die eerst een paar jaar bedroeg kwijt. Intel gedroeg zich als een typisch monopolist en daar heb ik niks aan dus voorlopig lijkt me dit alleen maar goed voor mij als consument.

Dit is overigens allemaal al tig keer voorbij gekomen in dit topic/op got.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 27-06-2018 10:31 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
intel zal echt geen producten op de markt brengen die slechter presteren zijn dan hun oudere producten, of ze moeten goed gek zijn daar bij intel, die slechtere eerste versie van 10nm gaat intel dan ook vast en zeker overslaan. intel kan natuurlijk ook zo iets zeggen om AMD voor de gek te houden maar dat is speculeren.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gekke Jantje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:01:
intel zal echt geen producten op de markt brengen die slechter presteren zijn dan hun oudere producten, of ze moeten goed gek zijn daar bij intel,
Dat hebben ze al gedaan. O.a. Adored TV heeft de i3-8121U tegenover dezelfde chip op 14nm gezet.

Uit mijn hoofd lager geklokt en de GPU werkt niet.

Hier kun je er ook over lezen maar dat zal je waarschijnlijk niet zo goed bevallen gezien Charlies stijl.

https://www.semiaccurate....aunch-real-or-a-pr-stunt/
die slechtere eerste versie van 10nm gaat intel dan ook vast en zeker overslaan.
Misschien doen ze dat ook wel als het om massaproductie gaat. Echter dan blijven ze langer op 14nm dat is geen voordeel als de concurrentie al op 7 zit.
intel kan natuurlijk ook zo iets zeggen om AMD voor de gek te houden maar dat is speculeren.
Natuurlijk kan Intel iedereen voor de gek houden maar in een earnings/investorcall kunnen ze de realiteit maar beperkt verdraaien.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gekke Jantje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:03:
Intels 10nm-CPU heeft inderdaad die shrink van 2,7 keer.

Zo veel kleiner word AMD's 7nm dus niet dus d3 grote voorsprong valt daar mee ook weg. Ik zei het al eens eerder want toen was het al min of meer bekend.
Dat zou ik niet zomaar stellen. ;)

Niet alleen is het procede van GoFlo merkbaar kleiner in transistorformaat en is het voordeel nog groter in SRAM, maar Intel heeft door haal falen, de dichtheid die ze oorspronkelijk hadden gepland al moeten reduceren. Dan alsnog krijgen ze het niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.chip-architect.nl/news/GF7-vs-Intel10_small.jpg

Intel 10nm and GF 7nm at IEDM 2017

Verder is dat hele topic erg leerzaam om te lezen. Er lijken wel meer voordelen te zijn voor GoFlo hun aanpak. Minder risicovol, en qua uiteindelijk prestaties zou het ook wel eens beter kunnen zijn dan wat Intel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:56:
[...]

Ik betwijfel ernstig dat er klappen komen. De concurrentie blijft ook steken. De enige die nu nog geen slecht nieuws heeft gegeven over 7nm is TSMC. Andere foundries die ook werkten aan 7nm hebben het optimisme al moeten temperen in persberichten. Zolang dit zo blijft zal de soep niet zo heet zijn.
Zo slecht was het nieuws van GF toch niet. :?
Bovendien heeft AMD slechts een van de twee nodig, er is geen sprake van "andere foundries" aangezien enkel TSMC en GF in aanmerking komen. Misschien zou een ander bedrijf het in theorie kunnen doen (Samsung) maar dat is niet realistisch. Jij blaast dit dus buiten proportie. Er zijn twee foundries, een foundry gaf aan dat het moeilijk is gezien het budgetverschil om net zo vroeg op de markt te komen als die andere grotere foundry (boeiend, de node doet het prima en dan komen ze wat later, AMD zal hen genoeg opdrachten geven) en de ander lijkt voor te liggen op schema. Ondertussen heeft Intel niet de optie om TSMC de opdracht te geven.
Theoretisch gezien zou het kunnen, praktisch gezien gaat het niet gebeuren.
Feit blijft wel dat Intel nu al 10nm x86 CPU's weet te leveren, ondanks alle beperkingen.
Zoals dat het veel slechter presteert dan hun 14++. Ja, lekker belangrijk dat Intel die nu al levert. :F
Het enige waar het goed voor is is dat Intel hetgeen wat ze bakken kunnen verkopen, ze zullen het immers voldoende moeten bakken om langzaam maar zeker het proces te verbeteren. Deze 10nm heeft gigantische lekstromen en worden verkocht in het laagste segment. Volgens Intel gaat het tot 2020 duren voordat die 10 nm. node van hen op het niveau van hun 14++ is.

Wat betreft Krzanich, ik geloof er niets van dat hij is ontslagen omwille van die relatie. Ik vermoed dat het bestuur van hem af wou omdat de resultaten tegenvallen en dat ze die relatie gebruiken om een minder lage afkoopsom te hoeven betalen. Dit soort CEO's heeft nogal hoge afkoopsommen in het contract staan als ze worden ontslagen.
offtopic:
Wat betreft Koduri, het is duidelijk dat AMD en Koduri niet direct duidelijk wilden maken dat Koduri opstapte en dat Koduri opstapte omdat hij ontevreden was over bepaalde ontwikkelingen bij AMD (autonomie RTG en budget hardware-ontwikkeling GPU's). Koduri had meermaals benadrukt in de media twee voorwaarden te hebben om voor AMD te werken: autonomie RTG en voldoende budget (waarbij hij het vooral over software had maar hij kon niet vermoeden dat AMD X jaren enkel nog GPU's zou maken wanneer Sony, MS of Apple erom zou vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:18:
Zo slecht was het nieuws van GF toch niet. :?
GloFo heeft al gezegd dat de productie op 7nm beperkt zal zijn. Het klinkt alsof ze moeite hebben om goede volumes te halen. TSMC is de enige die nog geen verwachtingen heeft hoeven temperen. Toch lijkt het erop dat bijvoorbeeld ook Nvidia nog niet klaar is om voor 7nm te kiezen.
Zoals dat het veel slechter presteert dan hun 14++. Ja, lekker belangrijk dat Intel die nu al levert. :F
Het enige waar het goed voor is is dat Intel hetgeen wat ze bakken kunnen verkopen, ze zullen het immers voldoende moeten bakken om langzaam maar zeker het proces te verbeteren. Deze 10nm heeft gigantische lekstromen en worden verkocht in het laagste segment. Volgens Intel gaat het tot 2020 duren voordat die 10 nm. node van hen op het niveau van hun 14++ is.
Zie jij dan nu al een 7nm AMD CPU die je vandaag kan kopen? Ik niet.
Wat betreft Krzanich, ik geloof er niets van dat hij is ontslagen omwille van die relatie. Ik vermoed dat het bestuur van hem af wou omdat de resultaten tegenvallen en dat ze die relatie gebruiken om een minder lage afkoopsom te hoeven betalen. Dit soort CEO's heeft nogal hoge afkoopsommen in het contract staan als ze worden ontslagen.
Dan nog zijn er de gevolgen nadat hij vertrokken is. De trap na is opmerkelijk, dit gaat het mogelijk lastig maken voor hem om nieuw werk te krijgen. Als ze de gouden handdruk hadden willen verminderen waren er vast andere opties.
Wat betreft Koduri, het is duidelijk dat AMD en Koduri niet direct duidelijk wilden maken dat Koduri opstapte en dat Koduri opstapte omdat hij ontevreden was over bepaalde ontwikkelingen bij AMD (autonomie RTG en budget hardware-ontwikkeling GPU's).
Koduri had zijn hand overspeelt. Hij is opperhoofd van RTG geworden door Su af te persen met dreigementen om naar Intel te gaan. Vega had het succes moeten zijn waardoor RTG de onafhankelijkheid kon uitroepen. Was Vega nog een succes geweest dan had het AMD management zijn opstandjes nog wel door de vingers kunnen zien. Echter viel Vega tegen en was dat de stok om Koduri mee te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:39:
[...]

GloFo heeft al gezegd dat de productie op 7nm beperkt zal zijn. Het klinkt alsof ze moeite hebben om goede volumes te halen.
Dat is niet hoe ik het heb geïnterpreteerd (ik herinner me dat jij naar een specifiek artikel verwees en dat die uitspraak op de tweede pagina van dat artikel staat, ik had het gelezen), ik interpreteer dat GF een aanloopperiode nodig heeft om grotere volumes te halen, met andere worden zou de productie enkel in het begin beperkt zijn waarbij wij zelf mogen invullen hoe lang wij denken dat die periode is (0,5 jaar, 1 jaar...). Prima, niets mis mee. Ze hebben veel minder poen dan TSMC dus het is logisch dat het wat langer duurt, ze zullen genoeg klanten krijgen wanneer het proces volwassen is.
Zie jij dan nu al een 7nm AMD CPU die je vandaag kan kopen? Ik niet.
Nee, maar wel over ongeveer 9-10 maanden. Intel gaat 2019 niet halen met een opvolger van 14++ die in een relevante mate beter is. De node is zo goed als uitontwikkeld (misschien nog 1% als ze geluk hebben) en de architectuur (Core) is zo goed als uitontwikkeld, dat bleek bij CL al gezien het kleine verschil tussen KL en CL (per kern, dat ze anders segmenteren is technisch gezien irrelevant).
De trap na is opmerkelijk, dit gaat het mogelijk lastig maken voor hem om nieuw werk te krijgen. Als ze de gouden handdruk hadden willen verminderen waren er vast andere opties.
Het is in ieder geval niet netjes, of dat het nu wel of niet de reden is dat ze hem hebben ontslagen. Zelfs als Intel de waarheid vertelt en ze hem echt hebben ontslagen omwille van die relatie (en dus niet omdat ze teleurgesteld waren in de resultaten onder zijn leiding en ze onder de gouden handdruk uit willen komen) dan nog is het niet netjes om dit in de media te gooien. Hij is rond de 60 (volgens mij net eronder) en hij zal zeer waarschijnlijk al lang een multimiljonair (met meer dan slechts een paar) zijn dus hij heeft een geweldige mogelijkheid om te leven zoals hij wil voor de rest van zijn leven, iets wat ieder van ons waarschijnlijk ook graag zou willen. ;)

Het offtopic-deel loopt wat uit de hand dus dat plaats ik in de AMD-draad. ;)
Verwijderd in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:29:
ik interpreteer dat GF een aanloopperiode nodig heeft om grotere volumes te halen, met andere worden zou de productie enkel in het begin beperkt zijn waarbij wij zelf mogen invullen hoe lang wij denken dat die periode is (0,5 jaar, 1 jaar...). Prima, niets mis mee. Ze hebben veel minder poen dan TSMC dus het is logisch dat het wat langer duurt, ze zullen genoeg klanten krijgen wanneer het proces volwassen is.
Het is geen kwestie van geld hebben, ongeacht hoeveel je kan betalen de natuurwetten zullen niet voor je gaan wijken. Het probleem zit erin dat EUV nog niet volwassen genoeg is om commercieel werkbaar te zijn. EUV is hard nodig om deze kleinere procedés werkbaar te maken.

Een strategie om nu wel al 10nm/7nm aan te bieden is om de verliezen te incasseren. TSMC kan dat dan wel doen dankzij een goed gevulde bankrekening. GloFo moet hun Arabische eigenaren weer lief aankijken voor de zoveelste geldinjectie.

Er is nog geen enkele werkende 7nm x86 CPU getoond uit GloFo en/of TSMC, we zullen dus nog moeten zien of het echt substantieel beter is dan wat Intel nu heeft geleverd op 10nm.
Hij is rond de 60 (volgens mij net eronder) en hij zal zeer waarschijnlijk al lang een multimiljonair (met meer dan slechts een paar) zijn dus hij heeft een geweldige mogelijkheid om te leven zoals hij wil voor de rest van zijn leven, iets wat ieder van ons waarschijnlijk ook graag zou willen. ;)
En toch kan je het dan niet leuk vinden als je neergezet wordt als een #MeToo-tje ongeacht hoe comfortabel je kan leven. Met alle extra aandacht voor dit onderwerp is het een stigma wat je blijft behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMD-Snake schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Het is geen kwestie van geld hebben, ongeacht hoeveel je kan betalen de natuurwetten zullen niet voor je gaan wijken. Het probleem zit erin dat EUV nog niet volwassen genoeg is om commercieel werkbaar te zijn. EUV is hard nodig om deze kleinere procedés werkbaar te maken.

Een strategie om nu wel al 10nm/7nm aan te bieden is om de verliezen te incasseren. TSMC kan dat dan wel doen dankzij een goed gevulde bankrekening. GloFo moet hun Arabische eigenaren weer lief aankijken voor de zoveelste geldinjectie.
Dit kan ik eigenlijk niet volgen. Eerst stel je dat geld geen rol speelt want natuurwetten en vervolgens dat verliezen incasseren dankzij een goed gevulde bankrekening wel degelijk een strategie is om 7/10nm aan te bieden.
Er is nog geen enkele werkende 7nm x86 CPU getoond uit GloFo en/of TSMC, we zullen dus nog moeten zien of het echt substantieel beter is dan wat Intel nu heeft geleverd op 10nm.
Dat gaat vermoedelijk niet lang meer duren: Forbes 2 dagen geleden:
Forbes: AMD's 7nm Process Lead Over Intel Is Real And First Silicon Will Ship This Year

" Fast-forward to today and over the weekend, reports came out that TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) was already ramping up 7nm chip manufacturing volume, with not only AMD GPUs in the mix but also 7nm AMD CPUs, specifically AMD’s Zen 2 architecture-based next generation EPYC server processors. "

Edit: Mmmz, nu moet ik zeggen dat als ik wat doorklik / zoek naar AMD dat ik, itt wat Forbes lijkt te zeggen, niet kan terugvinden dat 7nm AMD CPU's ook al 'in de mix' zitten.... :'(

We gaan het meemaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 27-06-2018 20:06 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recent werd eveneens meer concreet aangekondigd hoe het procedé ervoor staat: 35% meer performance t.o.v. Ryzen2. Dan is het nog de vraag hoe performance wordt gedefiniëerd: klokfrequentie, Cinebenchscore, gemiddelde van een serie testjes...
CMD gelooft het blijkbaar pas wanneer het op de planken ligt. Ik heb er wat meer vertrouwen in omdat de berichtgeving over deze node consistent is.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Help!!!! schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:54:
Dit kan ik eigenlijk niet volgen. Eerst stel je dat geld geen rol speelt want natuurwetten en vervolgens dat verliezen incasseren dankzij een goed gevulde bankrekening wel degelijk een strategie is om 7/10nm aan te bieden.
Met de verliezen bedoel ik de slechte yields. De foundries moeten dat compenseren voor de klant, want die gaat slechte yields niet accepteren als ze een bepaalde bestelling gedaan hebben. Dus zal de wafer vaker aangezet moeten worden dan gepland. Dat kost geld.

Voor commerciële foundries is het vanuit zakelijk oogpunt eigenlijk niet wenselijk om pionier te zijn, die risico's hakken alleen maar in de winst.
Dat gaat vermoedelijk niet lang meer duren: Forbes 2 dagen geleden:
Forbes: AMD's 7nm Process Lead Over Intel Is Real And First Silicon Will Ship This Year

" Fast-forward to today and over the weekend, reports came out that TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) was already ramping up 7nm chip manufacturing volume, with not only AMD GPUs in the mix but also 7nm AMD CPUs, specifically AMD’s Zen 2 architecture-based next generation EPYC server processors. "

Edit: Mmmz, nu moet ik zeggen dat als ik wat doorklik / zoek naar AMD dat ik, itt wat Forbes lijkt te zeggen, niet kan terugvinden dat 7nm AMD CPU's ook al 'in de mix' zitten.... :'(

We gaan het meemaken.
Er is een hoop leedvermaak om Intel, maar de vraag is of AMD de belofte gaat inlossen. Er is nog niets concreets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 01:12:
[...]

Met de verliezen bedoel ik de slechte yields. De foundries moeten dat compenseren voor de klant, want die gaat slechte yields niet accepteren als ze een bepaalde bestelling gedaan hebben. Dus zal de wafer vaker aangezet moeten worden dan gepland. Dat kost geld.

Voor commerciële foundries is het vanuit zakelijk oogpunt eigenlijk niet wenselijk om pionier te zijn, die risico's hakken alleen maar in de winst.
Als de yields te slecht zijn dan gaan ze überhaupt niet die CPU en GPU maken op grote schaal dus het feit dat de productie is begonnen geeft aan dat het wel meevalt met de yields. Gaan de yields net zo goed zijn als nu? Hell no. Dat zou ook verklaren waarom we volgens het gerucht 6 kernen per CCX gaan zien maar rekenning moeten houden met slechts 10 kernen voor Ryzen3 (Zen2). Teveel defecten => alle goede stukjes met 6 kernen worden opzij gelegd voor TR en E. Mocht de yield iets beter zijn (teveel om te verkopen als TR en E) dan krijg je wellicht een Ryzen met 12 kernen voor een hogere prijs. Met 10 kernen voor de 'volle' Ryzen kom je uit op 8 kernen voor het kleinere broertje (ongeveer €200, net eronder en net erboven) en 6 kernen voor de modellen daaronder. Overal 2 kernen erbij, 1 extra kern per CCX en veel sneller.
Er is een hoop leedvermaak om Intel, maar de vraag is of AMD de belofte gaat inlossen. Er is nog niets concreets.
Dat klopt maar het heeft er alle schijn van dat het goed gaat. De architectuur staat als een huis, dat zal geen problemen opleveren dus het gaat enkel om de node. Tot nu toe is elk bericht over die node sinds ergens in 2016 of eerder positief. We konden meerdere keren lezen dat ze voorliggen op hun planning, dat is een zeer goed teken. We weten dat de massaproductie net is begonnen (Vega 7nm?), dat is een zeer goed teken. Het ziet er erg goed uit voor Zen2.
Maar goed, volgens mij is het onderwerp van deze draad Intel. :P

Terug ontopic, waarom noemt Intel die 8k-CPU de 8900k en niet de 8800k? Wat kan Intel daartussen stoppen? Een lager geklokte variant? Eerlijk gezegd vind ik het een hele saaie ontwikkeling want we weten precies wat het wordt: niet-gesoldeerd, de klokfrequenties liggen gelijk aan die van de 8700k maar gemiddeld met een iets lagere all-core boost bij overklokking, de bovengrens is weer 4,9-5,0 GHz. all-core voor de meeste samples en 5,3 GHz in het beste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:38:
Dat klopt maar het heeft er alle schijn van dat het goed gaat. De architectuur staat als een huis, dat zal geen problemen opleveren dus het gaat enkel om de node. Tot nu toe is elk bericht over die node sinds ergens in 2016 of eerder positief. We konden meerdere keren lezen dat ze voorliggen op hun planning, dat is een zeer goed teken. We weten dat de massaproductie net is begonnen (Vega 7nm?), dat is een zeer goed teken. Het ziet er erg goed uit voor Zen2.
Ik geloof het pas al de eerste CPU verkrijgbaar en gebenchmarkt is. Tot die tijd hecht ik geen waarde aan al die praatjes die je overal leest.
waarom noemt Intel die 8k-CPU de 8900k en niet de 8800k?
De 6900K was ook een 8c/16t model, een naam als 8900K ligt dus in het verlengde daarvan qua Intel naamgevingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:22:
[...]

Ik geloof het pas al de eerste CPU verkrijgbaar en gebenchmarkt is.
Prima en terecht (laat daar geen misverstand over bestaan) maar wij kunnen toekomstige aankoopbeslissingen enkel baseren op gefundeerde speculatie en dan houd ik er toch rekening mee dat alle berichten over die 7 nm. node van TSMC positief zijn, al 2 jaar lang, en dat voor Intel 100% zeker is dat ze niet voor 2020 een fatsoenlijke 10 nm. node gaan verkrijgen, als het al ooit gaat lukken, het is best mogelijk dat het zo lastig is dat Intel beter verder gaat met hun 7 nm. node. Hoe dan ook, voor het eerst in een lange tijd kan AMD ongeveer even goede of betere nodes gebruiken als Intel, dat is geweldig voor de concurrentie-positie en daar profiteren wij van. :)

Laat ik het zo zeggen, ik schat de kans in op 90% dat ik voor september volgend jaar (de prijzen een beetje laten zakken) een systeem met Zen2 assembleer.
De 6900K was ook een 8c/16t model, een naam als 8900K ligt dus in het verlengde daarvan qua Intel naamgevingen.
De 6400 was een 4c/4t-model, het hield Intel niet tegen om van de 8400 een 6c/6t-model te maken. Nee, Intel laat daar bewust een gat vallen omdat ze die later willen opvullen zoals Intel dat ook deed met de 8500 die inmiddels is opgevuld (een minimaal hogere boost :?). Het meest voor de hand liggend is m.i. dat de 8800(k) een 8c/8t CPU wordt. Op papier zou die ook net betere moeten presteren bij 'pure' multithreaded loads dan de 8700(k) aangezien HT Intel maximaal 25% voordeel oplevert en 6/4<2.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:49:
[...]

De 6400 was een 4c/4t-model, het hield Intel niet tegen om van de 8400 een 6c/6t-model te maken. Nee, Intel laat daar bewust een gat vallen omdat ze die later willen opvullen zoals Intel dat ook deed met de 8500 die inmiddels is opgevuld (een minimaal hogere boost :?). Het meest voor de hand liggend is m.i. dat de 8800(k) een 8c/8t CPU wordt. Op papier zou die ook net betere moeten presteren bij 'pure' multithreaded loads dan de 8700(k) aangezien HT Intel maximaal 25% voordeel oplevert en 6/4<2.
In TPU's reviews van de i5-8400 en 8600K presteren niet overgeklokte i7-6700K en 7700K cpu's behoorlijk vergelijkbaar met met de i5-8400 (i7-6700K) en i5-8600K (i7-7700K). Dus vier hyperthreads zijn ongeveer gelijk aan twee cores. Dat is dus maximaal 50% voordeel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal te maken hebben met hoe sterk die spellen leunen op die ene kern. DX11 en OpenGL...
Ik trok het breder, ook buiten gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NitroX infinity
Daar zou ik verder in moeten duiken alvorens ik er een stelling over kan innemen. Ik durf wel alvast te zeggen dat 50% winst met slechts een extra thread voor 'pure' (het is zelden 100% multithreaded) multithreaded loads niet realistisch is, het zal veel dichter bij 25% liggen. Ik zie er tests tussen staan die redelijk representatief zouden moeten zijn (Blender, synthetische rekentestjes, compressie) maar helaas gebruiken ze ook testen die nogal singlethreaded zijn (Adobe rotzooi, MS Office, MP3-encoding).

offtopic:
In deze tijd zouden mensen eens meer Gimp, Krita, KDEnlive en LibreOffice moeten gebruiken. Je kan dit alles gebruiken op Windows en deze programma's kunnen alles wat die Adobe-rotzooi, Vegas, MS Office etc. kunnen. Het is nu meer een kwestie van wat mensen gewend zijn dan van wat er mogelijk is. Er zijn pro's en cons maar al met al zijn de prestaties vergelijkbaar, in sommige gevallen beter (Adobe video-bewerking werkt erg traag).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:45:
In deze tijd zouden mensen eens meer Gimp, Krita, KDEnlive en LibreOffice moeten gebruiken. Je kan dit alles gebruiken op Windows en deze programma's kunnen alles wat die Adobe-rotzooi, Vegas, MS Office etc. kunnen. Het is nu meer een kwestie van wat mensen gewend zijn dan van wat er mogelijk is. Er zijn pro's en cons maar al met al zijn de prestaties vergelijkbaar, in sommige gevallen beter (Adobe video-bewerking werkt erg traag).
MS Office is superieur in kunnen dan LibreOffice. Die gratis Office varianten hobbelen er echt achteraan. Hoeveel performance heb je nodig voor je Word documentje?

Adobe is een industriestandaard voor grafische en creatieve beroepen, het is meer dan alleen de door jou gewenste optimalisaties. Als professional wil je ook ondersteuning hebben op de software en bij GIMP is die er niet. Met ondersteuning bedoel ik dus een leverancier die je helpt, niet een forum waar je moet hopen dat iemand je kan helpen.

Het feit blijft dat voor de consumentenmarkt schaling met de moar corez niet interessant is voor leveranciers van software. Alleen bij Enterprise klasse software loont het om zulke optimalisaties in te brengen. Voor de desktopmarkt is moar corez een wedstrijdje wie de meeste heeft, maar het nut blijft beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:45:
@NitroX infinity
Daar zou ik verder in moeten duiken alvorens ik er een stelling over kan innemen. Ik durf wel alvast te zeggen dat 50% winst met slechts een extra thread voor 'pure' (het is zelden 100% multithreaded) multithreaded loads niet realistisch is, het zal veel dichter bij 25% liggen. Ik zie er tests tussen staan die redelijk representatief zouden moeten zijn (Blender, synthetische rekentestjes, compressie) maar helaas gebruiken ze ook testen die nogal singlethreaded zijn (Adobe rotzooi, MS Office, MP3-encoding).

offtopic:
Volgens mij zijn de belangrijke delen van MS Office (o.a. Excel) gewoon multithreaded.

Verder heb je denk ik deels gelijk, welke programma's iemand gebruikt is deels gewenning, maar wordt ook gewoon gedreven door industrie standaarden, zaken waarin je opgeleid wordt. Mogelijkheden, van bijv. Gimp heb ik begrepen van grafische ontwikkelaars dat je er veel mee kan, maar dat vooral de (commerciele) plugins niet op het niveau zijn als wat er voor Adobe ontwikkeld wordt (geen idee of het waar is, maar dat is wat ik begrepen heb), zaken als LibreOffice, tja, iedere keer als ik er zakelijk mee te maken krijgt "werkt" het gewoon niet, nog altijd veel te veel issues met bestandsuitwisseling tussen Office en Open/Libre office varianten, maar . Als ze dat eindelijk een tackelen zodat excel formules en opmaak in word fatsoenlijk werkt en dan ook nog even zo'n mooie clouddienst erachter ontwikkelen als Office 365 en dan zie ik mogelijk ooit wel eens wat kansen voor Libre office, tot die tijd zou ik er ver vanaf blijven, in ieder geval zakelijk want qua TCO ga je maar weinig winnen (wat in veel gevallen ook prive is, want Office 365 mag je op 5 apparaten gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Volgens mij zijn de belangrijke delen van MS Office (o.a. Excel) gewoon multithreaded.
Dat wil ik best geloven maar wat zij testten, wat het ook is want ze hebben het niet uitgelegd op die pagina, is niet multtithreaded. Dat zie je gemakkelijk aan de staafdiagrammen. ;-)

https://www.techpowerup.c...ntel/Core_i5_8600K/7.html

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i5_8400/images/word.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i5_8400/images/excel.png
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i5_8400/images/powerpoint.png
Mogelijkheden, van bijv. Gimp heb ik begrepen van grafische ontwikkelaars dat je er veel mee kan, maar dat vooral de (commerciele) plugins niet op het niveau zijn als wat er voor Adobe ontwikkeld wordt (geen idee of het waar is, maar dat is wat ik begrepen heb),
Daar kan ik geen stelling over innemen, ik ga af op vergelijkende reviews van mensen die professioneel tekenen en die de voordelen en nadelen bij de beide programma's noemen. Het is overigens ongelofelijk wat sommige mensen met deze programma's (los van welke gebruikt werd, dat maakt weinig uit) kunnen doen.
YouTube: digital painting / girl in the cafe \[ speedpaint ]

Wat betreft LibreOffice, vooral de uitwisseling is het probleem in de richting van proprietary naar open. Je ziet het bijvoorbeeld bij de formules die MS in het Word-document plakt als de gebruiker het opslaat onder het docx-formaat. Zolang je niet met meerdere mensen aan hetzelfde document hoeft te werken maakt het weinig uit. Als je je werk wil laten zien aan anderen dan is een PDF een betere oplossing. Bij die cloud gaat het ook voornamelijk om wanneer je moet samenwerken aan hetzelfde document, er bestaan genoeg clouddiensten als je per se in de cloud iets wil opslaan en je kan natuurlijk een USB-stick gebruiken om het mee te nemen. Wil je professioneel een tekstbestand maken dan moet je natuurlijk sowieso geen WYSIWYG-editor gebruiken maar voor LaTeX kiezen.

@CMD-Snake
Er bestaan genoeg goede tutorials en support op forums voor KDEnlive, Gimp en Kira. Dat is het probleem niet. Het is wat ze ooit hebben geleerd, ze willen niet overstappen naar een ander programma omdat ze een bepaalde interface gewend zijn. Zonde, want ze verspillen meer tijd door Adobe te blijven gebruiken dan wanneer ze zouden overstappen, of dat het nu een proprietary of open programma is, voor beide zijn er veel betere opties dan Adobe. :)
In tegenstelling tot wat misschien wordt gedacht heb ik niets tegen proprietary software, zolang het om third party software gaat en het multiplatform is (dus ook op Linux). Daar zit het probleem met MS Office, geen MS Office zonder Windows, of OSX. MS Office is een van de middelen voor MS om mensen te dwingen om Windows te blijven gebruiken. Overigens is OSX gebaseerd op een kern die een hele oude FreeBSD (open source maar geen Linux) is.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:03:
[...]

Dat wil ik best geloven maar wat zij testten, wat het ook is want ze hebben het niet uitgelegd op die pagina, is niet multtithreaded. Dat zie je gemakkelijk aan de staafdiagrammen. ;-)

https://www.techpowerup.c...ntel/Core_i5_8600K/7.html

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie bijv deze van Steve van Hardware Unboxed.

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1497/bench/Excel.png

met bijgaande tekst:
Excel is an office type benchmark which can utilize many threads, especially when running the extreme Monte Carlo simulation. The 8700K finds itself situated between the Ryzen 7 1700 and 1800X with a completion time of 2.55 seconds. This also makes it around 13% faster than Intel's six-core 7800X.
Wat betreft LibreOffice, vooral de uitwisseling is het probleem in de richting van proprietary naar open. Je ziet het bijvoorbeeld bij de formules die MS in het Word-document plakt als de gebruiker het opslaat onder het docx-formaat. Zolang je niet met meerdere mensen aan hetzelfde document hoeft te werken maakt het weinig uit. Als je je werk wil laten zien aan anderen dan is een PDF een betere oplossing. Bij die cloud gaat het ook voornamelijk om wanneer je moet samenwerken aan hetzelfde document, er bestaan genoeg clouddiensten als je per se in de cloud iets wil opslaan en je kan natuurlijk een USB-stick gebruiken om het mee te nemen. Wil je professioneel een tekstbestand maken dan moet je natuurlijk sowieso geen WYSIWYG-editor gebruiken maar voor LaTeX kiezen.
Ik hoor van klanten de klachten voornamelijk bij uitwisseling met (gecompliceerde) Excel sheets. Daar lijkt het voornamelijk mis te gaan. Word e.d. ook wel, maar dat is toch vaak secundair en verder ja, gewenning is zeker een punt, terwijl kosten dat vaak minder worden. Je ziet naast het feit dat je tegen compatibiliteit issues aan loopt je ook nog eens de mensen "op de werkvloer" mee moet hebben. En gezien het feit dat Office maar +- een tientje per maand kost voor de meeste uitgebreide versie zal het zakelijk gezien vaak lastig te verantwoorden te zijn om over te stappen. Ieder (compatibiliteits) issue of medewerker die een verminderde productiviteit heeft omdat hij/zij zaken niet kan vinden in bijv. Libreoffice

Iets anders waar ook nog zeer regelmatig issues mee zijn is compatibiliteit met bijv. ERP / CRM suites en plugins / export modules e.d. vaak werkt dit niet in software anders dan MS Office.

Het grote punt is denk ik dan ook vooral als je, zeker zakelijk, mensen in grote getallen wil laten overstappen moet je gewoon een beter totaal pakket leveren qua software en diensten dan de partij die het nu mag leveren bij dat bedrijf. Met alles "geen licentie kosten en kan bijna hetzelfde als MS office" kom je er zakelijk gezien gewoon weg niet. Je moet (veel) goedkoper zijn qua TCO, de gebruikers moeten er achter staan, anders mislukt je project bijna geheid bij dit soort gevallen (volgens mij ook een van de redenen waarom "Muchen" mislukt is), de productiviteit mag vaak niet minder worden (kan een onderdeel van de TCO berekening, maar ik zie dit vaak worden overgeslagen). Daarnaast willen de meeste bedrijven dom weg support hebben, vaak via contracten, zodat als er iets aan de hand is dat de problemen opgelost worden binnen de SLA, die gebruikers gaan echt geen forums of nieuwsgroepen afstruinen om hun issue op te lossen. Die leggen dat bij "IT" of een keyuser neer.

Voor een simpele ZZPér of consument zal iets als Libreoffice vast super goed werken (ik zou het mogelijk zelf ook gebruiken als ik geen Office 365 gehad zou hebben via de zaak).Maar zakelijk gezien heb ik nog niet het idee dat het echt van de grond gaat komen met dit soort pakketten. Ik zie meer concurrentie vanuit bijvoorbeeld de Google kant.
Er bestaan genoeg goede tutorials en support op forums voor KDEnlive, Gimp en Kira. Dat is het probleem niet. Het is wat ze ooit hebben geleerd, ze willen niet overstappen naar een ander programma omdat ze een bepaalde interface gewend zijn. Zonde, want ze verspillen meer tijd door Adobe te blijven gebruiken dan wanneer ze zouden overstappen, of dat het nu een proprietary of open programma is, voor beide zijn er veel betere opties dan Adobe. :)
In tegenstelling tot wat misschien wordt gedacht heb ik niets tegen proprietary software, zolang het om third party software gaat en het multiplatform is (dus ook op Linux). Daar zit het probleem met MS Office, geen MS Office zonder Windows, of OSX. MS Office is een van de middelen voor MS om mensen te dwingen om Windows te blijven gebruiken. Overigens is OSX gebaseerd op een kern die een hele oude FreeBSD (open source maar geen Linux) is.
Dat is deels natuurlijk de vraag, hoe lang zal het bijvoorbeeld duren voordat je net zo productief bent in Gimp wanneer je nu een PS user bent (als je al net zo productief kan worden, wanneer bijv. plugins die je gebruikt in je workflow niet beschikbaar zijn). Tijd is geld voor veel van dit soort gebruikers. En upfront veel investeren in zo'n overstap met een lange terugverdientijd is vaak niet iets waar ze op zitten te wachten. Na een lange gewenning is Gimp misschien wel beter dan Photoshop, maar tijdens die gewenning moet je productiviteit en ook de kwaliteit wel op pijl blijven. Je kan niet tegen je klanten zeggen "sorry ik ben naar Gimp over gestapt, is moet dus alles op nieuw leren dus de kwaliteit kan de komende periode wat minder zijn". Neemt niet weg dat gewenning zeker een factor zal zijn.

Office op Linux kan volgens mij trouwens gewoon, voro zover ik weer draait de webvariant gewoon op Linux. Je mist wel een klein stukje functionaliteit, maar dit is in de regel functionaliteit die het grootste gedeelte (ik heb wel eens 95% van de gebruikers gehoord) niet gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 29-06-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:07:
Ik hoor van klanten de klachten voornamelijk bij uitwisseling met (gecompliceerde) Excel sheets. Daar lijkt het voornamelijk mis te gaan. Word e.d. ook wel, maar dat is toch vaak secundair en verder ja, gewenning is zeker een punt, terwijl kosten dat vaak minder worden. Je ziet naast het feit dat je tegen compatibiliteit issues aan loopt je ook nog eens de mensen "op de werkvloer" mee moet hebben. En gezien het feit dat Office maar +- een tientje per maand kost voor de meeste uitgebreide versie zal het zakelijk gezien vaak lastig te verantwoorden te zijn om over te stappen. Ieder (compatibiliteits) issue of medewerker die een verminderde productiviteit heeft omdat hij/zij zaken niet kan vinden in bijv. Libreoffice

Iets anders waar ook nog zeer regelmatig issues mee zijn is compatibiliteit met bijv. ERP / CRM suites en plugins / export modules e.d. vaak werkt dit niet in software anders dan MS Office.

Het grote punt is denk ik dan ook vooral als je, zeker zakelijk, mensen in grote getallen wil laten overstappen moet je gewoon een beter totaal pakket leveren qua software en diensten dan de partij die het nu mag leveren bij dat bedrijf. Met alles "geen licentie kosten en kan bijna hetzelfde als MS office" kom je er zakelijk gezien gewoon weg niet. Je moet (veel) goedkoper zijn qua TCO, de gebruikers moeten er achter staan, anders mislukt je project bijna geheid bij dit soort gevallen (volgens mij ook een van de redenen waarom "Muchen" mislukt is), de productiviteit mag vaak niet minder worden (kan een onderdeel van de TCO berekening, maar ik zie dit vaak worden overgeslagen). Daarnaast willen de meeste bedrijven dom weg support hebben, vaak via contracten, zodat als er iets aan de hand is dat de problemen opgelost worden binnen de SLA, die gebruikers gaan echt geen forums of nieuwsgroepen afstruinen om hun issue op te lossen. Die leggen dat bij "IT" of een keyuser neer.

Voor een simpele ZZPér of consument zal iets als Libreoffice vast super goed werken (ik zou het mogelijk zelf ook gebruiken als ik geen Office 365 gehad zou hebben via de zaak).Maar zakelijk gezien heb ik nog niet het idee dat het echt van de grond gaat komen met dit soort pakketten. Ik zie meer concurrentie vanuit bijvoorbeeld de Google kant.

[...]

Dat is deels natuurlijk de vraag, hoe lang zal het bijvoorbeeld duren voordat je net zo productief bent in Gimp wanneer je nu een PS user bent (als je al net zo productief kan worden, wanneer bijv. plugins die je gebruikt in je workflow niet beschikbaar zijn). Tijd is geld voor veel van dit soort gebruikers. En upfront veel investeren in zo'n overstap met een lange terugverdientijd is vaak niet iets waar ze op zitten te wachten. Na een lange gewenning is Gimp misschien wel beter dan Photoshop, maar tijdens die gewenning moet je productiviteit en ook de kwaliteit wel op pijl blijven. Je kan niet tegen je klanten zeggen "sorry ik ben naar Gimp over gestapt, is moet dus alles op nieuw leren dus de kwaliteit kan de komende periode wat minder zijn". Neemt niet weg dat gewenning zeker een factor zal zijn.

Office op Linux kan volgens mij trouwens gewoon, voro zover ik weer draait de webvariant gewoon op Linux. Je mist wel een klein stukje functionaliteit, maar dit is in de regel functionaliteit die het grootste gedeelte (ik heb wel eens 95% van de gebruikers gehoord) niet gebruikt.
Wat betreft MS Office heb jij het in essentie over 2 problemen:
- gebrek aan expertise bij gebruikers om een alternatief te gebruiken (ik denk dat het succes met Google te maken kan hebben met dat het heel erg simpel is maar het heeft ook veel minder functionaliteit dan zowel MS Office als LibreOffice).
- geen professionele support (zie mijn opmerking over de Khronos Group die naar mijn mening blunderde door geen commerciële support, tegen break-even, voor Vulkan op te richten), wat in dit geval samen hangt met hun gebrek aan support
- doordat ze gewend zijn om X te gebruiken (MS Office) zijn de kosten aan tijd die ze verliezen bij het leren van Y hoger dan de licentie-kosten. Ja, op de korte termijn is dat een probleem en dan komen we denk ik bij ons onderwijs uit waar je wordt gepusht om MS Office te gebruiken. Niet dat ik vind dat je computes moet gebruiken voordat leerlingen naar de universiteit gaan, anders dan voor leren programmeren en wat robotica (inclusief Raspberry Pi) etc. (extracuriculair wat mij betreft, en over alle jaren heen doorlopend) maar dat is een ander verhaal. Als je iets pusht, push dan open source. :)

Als alle medewerkers LibreOffice gebruiken dan is er geen probleem, waarschijnlijk gaat het zelfs goed als ze bij MS Office alles in ODT-formaat opslaan maar het eerste is foolproof, het tweede niet. Ik ben het eens met jouw analyse maar uiteindelijk komt het neer op wat wij eerder aangaven: het is een kwestie van wat mensen gewend zijn. De rest is het gevolg daarvan. Ik plaats echter een grote kanttekening: de totale kosten van MS Office zijn fors hoger doorat je ook nog eens licenties voor een hoop andere MS-producten nodig hebt. Ik heb in het verleden eens geworsteld om een simpele X vs. Y plot te maken. Zelf heb ik overigens LibreOffice Calc als gebruiksvriendelijker ervaren dan Excel, zeker sinds MS met die ribbon bar kwam (ik heb er nooit aan kunnen wennen, wat mij betreft een nog grotere blunder van MS dan Metro).

Onderschat Krita niet. Zeer gebruiksvriendelijk en vol met functionaliteit, een decennium later gestart dan Gimp maar het heeft een flinke inhaalslag gemaakt. Hier een professional die het vergelijkt met PS.

Wat betreft München, ik neem er geen stelling over in maar om ook eens van een andere kant argumenten te horen raad ik deze aan. Er lijkt iets meer achter te zitten dan dat het niet werkte (MS die flink met geld strooide in München).

Iets waar wij het ongetwijfeld over eens zijn: voor de thuisgebruiker, kinderen en studenten die zich op een bepaald vlak ontwikkelen (animatie, visueel ontwerp, video-editing, kantoorsoftware en natuurlijk programmeren, robotica etc.) en daarvoor die software gebruiken en zelfstandigen zijn er geweldige open source opties, het niet kunnen betalen van soms hele dure proprietary software is geen excuus om dit soort vaardigheden niet te leren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik plaats echter een grote kanttekening: de totale kosten van MS Office zijn fors hoger doorat je ook nog eens licenties voor een hoop andere MS-producten nodig hebt. Ik heb in het verleden eens geworsteld om een simpele X vs. Y plot te maken.
Dit is trouwens niet zo, MS Office 365 is juist zo opgezet dat je voor +- €5 tot €20 juist alle functionaliteit kan kopen zonder dat je verder andere MS producten nodig hebt, behalve windows echter die zit zakelijk gezien zeg maar in 99% van de gevallen bij de machines wat dit geen issue maakt (en werkt een Mac uiteraard ook voor volledige functionaliteit en Linux voor het gros van de functionaliteit).

Een ander ding dat ik nog niet aangaf, maar wat wel een issue is, is integratie met de mobiele markt. MS / Google hebben dat beide prima voor elkaar op Andriod / IOS. Bijvoorbeeld MS Office is op al die systemen verkrijgbaar en naadloos te integreren met desktops. Libreoffice zo uit mijn hoofd niets van dan alles, volgens mij hebben ze enkel een viewer.

Dat Linux filmpje even bekeken, maar dat valt helaas jammer genoeg amper serieus te nemen. Niet alleen worden alle punten die ik hierboven aanhaal ook daar genoemd als oorzaak, wat dus eigenlijk bevestigd wat ik hierboven al aangaf over zakelijke issues met o.a. Libreoffice (problemen met uitwisseling, problemen met documenten, geen support). Het grootste issue met het filmpje is echter dat de maker een totale bias heeft tegen MS en dan ben je in mijn ogen direct gediskwalificeerd omdat je in dat geval geen objectief filmpje kan maken (wat hier ook duidelijk blijkt). Nee, ik vind dit geen goed voorbeeld van iemand die het München verhaal "van de andere kant" laat zien, niet in de laatste plaats omdat hij er volledig buiten staat, niet objectief is en ook nog eens conclusies trekt op basis van door Google translate vertaalde documenten. Waar je die zak geld vandaan haalt is me trouwens volledig een raadsel, tenzij ik het gemist heb ik het filmpje kwam dat totaal niet voor.

Ik zal verder niet al te uitgebreid meer reageren daar we nu aardig offtopic gaan :P

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 30-06-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:28:
[...]

Dit is trouwens niet zo, MS Office 365 is juist zo opgezet dat je voor +- €5 tot €20 juist alle functionaliteit kan kopen zonder dat je verder andere MS producten nodig hebt, behalve windows echter die zit zakelijk gezien zeg maar in 99% van de gevallen bij de machines wat dit geen issue maakt (en werkt een Mac uiteraard ook voor volledige functionaliteit en Linux voor het gros van de functionaliteit).
Het is in ieder geval geen Photoshop waarbij je al snel €40 per maand betaalt maar tel die kosten over 30 jaar op en het is een fors bedrag. Genoeg om 2 maanden te besteden aan het leren gebruiken van een nieuw programma. Ik besef dat voor een bedrijf €20 per maand een andere kwestie is dan voor mij als gewone gebruiker aangezien de werkgever al snel €30-40 aan kosten per uur heeft maar dan nog vraag ik me af of dat ze niet teveel kijken naar de korte termijn en te weinig in het oog houden wat de totale kosten zijn.

Je ziet het op het niveau van individuele mensen ook, de meeste mensen hebben geen besef van hoeveel geld ze besteden aan 'kleine' maandelijkse bedragen voor hun smarthpone (inclusief abo) en nog wat van die andere zaken. Per maand valt het mee, na een paar jaar kan je een mooie computer kopen, na 10 jaar een mooie piano (€3000-5500), na 20-30 jaar een mooie pianovleugel (>= €10000)...
Een ander ding dat ik nog niet aangaf, maar wat wel een issue is, is integratie met de mobiele markt. MS / Google hebben dat beide prima voor elkaar op Andriod / IOS. Bijvoorbeeld MS Office is op al die systemen verkrijgbaar en naadloos te integreren met desktops. Libreoffice zo uit mijn hoofd niets van dan alles, volgens mij hebben ze enkel een viewer.
Ik weet niet of dat LibreOffice een integratie heeft met de mobiele telefoontjes, Linux in het algemeen heeft dat tegenwoordig wel (goede syncing tussen de telefoon en je desktop-omgeving).
Ik zal verder niet al te uitgebreid meer reageren daar we nu aardig offtopic gaan :P
Prima, die gedachte kwam bij mij ook op. Het onderwerp is veel te interessant om het te laten liggen en er is hier geen goede draad voor dus vandaar dat ik het toch maar even hier deed. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Office voor business is een zeer lage kostenpost. Als je maandelijks ook maar één document ontvangt van een klant dat niet naar behoren wordt geopend ben je dat bedrag al kwijt aan de tijd die de werknemer aan dit probleem besteed.

Adobe commentaar is ook niet terecht, omdat je het vergelijkt vanuit een consumentenperspectief. De omni-channel flow van Adobe producten is top notch en ideaal voor bedrijven die workflow processen hanteren voor de hele design tot publicatie straat (inclusief een directe push naar web). Juist al die losstaande producten werken niet in een professionele setting, simpelweg door tijd = geld.

https://www.adobe.com/modal-offers/gartner-dxp-q118.html
https://www.cms-connected...or-Web-Content-Management
https://www.scoop.it/t/th...ital-marketing-hubs-adobe
https://landing.adobe.com...gartner-mq-analytics.html
https://blogs.adobe.com/a.../2016/01/gartner2015.html

Tel ze eens allemaal op...

[ Voor 32% gewijzigd door Paprika op 30-06-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Leuk filmpje Intel met Gordon Moore. Terugblik naar begintijd:

https://www.hardocp.com/news/2018/07/03/intel_on_from

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Charlie:

Intel Custom Foundry’s 10nm meltdown is crushing a $20+B market cap tech giant

Welke company zou dit zijn :?

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 08-07-2018 17:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die aan abo heeft kan het wellicht lezen. Ik weet niet wat er aan de hand is maar het is in ieder geval heel erg dom om op 1 paard te wedden en geen backup-plan klaar te hebben liggen, in die context bezien begrijp ik de duiding van die schrijver dat het management heeft zitten prutsen en het verdient dat het bedrijf failliet gaat. We kunnen detective spelen en een lijstje maken met alle klanten van Intel die >$20B waard zijn, wat dat ook moge inhouden (assets, omzet...). Kan het over een OEM gaan? Hoe moeilijk is het voor een OEM om om te schakelen naar een AM4-moederbord met een Ryzen CPU? Dat kan toch niet zo lastig zijn en die Intel-systemen verkoop je toch nog wel, ook als Zen2 straks beter is. Als het om een OEM zou gaan dan is uit de top-3 enkel Lenovo mogelijk aangezien HP en Dell ook systemen met een AMD-CPU aanbieden, Lenovo bij mijn weten vooralsnog niet. De omzet van Lenovo zit zeer ruim boven de USD $20 miljard

This isn’t a mom and pop company with a trivial product line, it is a foundational technology giant. They have been in business for decades and much of a sector depends on them. And as far as we can see they are dead. Without a product line for a major industry transition, they can not survive and will be acquired or simply die. There is no way out at this point.

Note: The following is analysis for professional level subscribers only.

Hier een overzichtje van de segmenten om het zoeken wat gemakkelijker te maken.
Client Computing Group – 55% of 2016 revenues – produces hardware components used in desktop and notebook computers.[8]
Data Center Group – 29% of 2016 revenues – produces hardware components used in server, network, and storage platforms.[8]
Internet of Things Group – 5% of 2016 revenues – offers platforms designed for retail, transportation, industrial, buildings and home use.[8]
Non-Volatile Memory Solutions Group – 4% of 2016 revenues – manufactures NAND flash memory and 3D XPoint, branded as Optane, products primarily used in solid-state drives.[8]
Intel Security Group – 4% of 2016 revenues – produces software, particularly security, and antivirus software.[8]
Programmable Solutions Group – 3% of 2016 revenues – manufactures programmable semiconductors (primarily FPGAs).[8]

Ik heb eventjes op Reddit gekeken, daar hadden ze het artikel verwijderd van de Intel Reddit. :')
https://www.reddit.com/r/...m_meltdown_is_crushing_a/

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Iemand die aan abo heeft kan het wellicht lezen. Ik weet niet wat er aan de hand is maar het is in ieder geval heel erg dom om op 1 paard te wedden en geen backup-plan klaar te hebben liggen, in die context bezien begrijp ik de duiding van die schrijver dat het management heeft zitten prutsen en het verdient dat het bedrijf failliet gaat. We kunnen detective spelen en een lijstje maken met alle klanten van Intel die >$20B waard zijn, wat dat ook moge inhouden (assets, omzet...). Kan het over een OEM gaan? Hoe moeilijk is het voor een OEM om om te schakelen naar een AM4-moederbord met een Ryzen CPU? Dat kan toch niet zo lastig zijn en die Intel-systemen verkoop je toch nog wel, ook als Zen2 straks beter is. Als het om een OEM zou gaan dan is uit de top-3 enkel Lenovo mogelijk aangezien HP en Dell ook systemen met een AMD-CPU aanbieden, Lenovo bij mijn weten vooralsnog niet. De omzet van Lenovo zit zeer ruim boven de USD $20 miljard

This isn’t a mom and pop company with a trivial product line, it is a foundational technology giant. They have been in business for decades and much of a sector depends on them. And as far as we can see they are dead. Without a product line for a major industry transition, they can not survive and will be acquired or simply die. There is no way out at this point.

Note: The following is analysis for professional level subscribers only.

Hier een overzichtje van de segmenten om het zoeken wat gemakkelijker te maken.
Client Computing Group – 55% of 2016 revenues – produces hardware components used in desktop and notebook computers.\[8]
Data Center Group – 29% of 2016 revenues – produces hardware components used in server, network, and storage platforms.\[8]
Internet of Things Group – 5% of 2016 revenues – offers platforms designed for retail, transportation, industrial, buildings and home use.\[8]
Non-Volatile Memory Solutions Group – 4% of 2016 revenues – manufactures NAND flash memory and 3D XPoint, branded as Optane, products primarily used in solid-state drives.\[8]
Intel Security Group – 4% of 2016 revenues – produces software, particularly security, and antivirus software.\[8]
Programmable Solutions Group – 3% of 2016 revenues – manufactures programmable semiconductors (primarily FPGAs).\[8]

Ik heb eventjes op Reddit gekeken, daar hadden ze het artikel verwijderd van de Intel Reddit. :')
https://www.reddit.com/r/...m_meltdown_is_crushing_a/
Ik zie niet waarom dit om een OEM zou gaan, die zijn sowieso niet afhankelijk van Intels 10nm voor hun producten. Want ze kunnen ook gewoon AMD verkoper, Intel 14nm e.d. Daarnaast zal dat ook geen markt zijn waar ineens "geen" product zal zijn. Ook al zal Intel het lastig gaan krijgen, ze zullen altijd nieuwe producten hebben voor OEM's e.d.

Dit zal over een Intel foundry klant gaan die eigen chips bij Intel laat produceren maar nog niet als klant is aangekondigd door Intel, geruchten die ik langs heb zien komen zijn o.a. Nokia, Ericsson, Alterra (niet heel logisch, namelijk onderdeel van Intel en aangekondigd).

Dat het verwijderd is van de Intel Reddit vind ik niet onlogisch, volgens mij is het niet confirmed, Charlie is niet altijd even serieus te nemen aangaande Intel en zal mogelijk zelfs onder de AMD fanboi's geschaald worden (was het niet Charlie die met zekerheid wist dat Apple vanaf 2011 of was het 2012 geen Intel meer zou gebruiken en dat flink aan het pushen was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:10:
Dit zal over een Intel foundry klant gaan die eigen chips bij Intel laat produceren maar nog niet als klant is aangekondigd door Intel, geruchten die ik langs heb zien komen zijn o.a. Nokia, Ericsson, Alterra (niet heel logisch, namelijk onderdeel van Intel en aangekondigd).

Dat het verwijderd is van de Intel Reddit vind ik niet onlogisch, volgens mij is het niet confirmed, Charlie is niet altijd even serieus te nemen aangaande Intel en zal mogelijk zelfs onder de AMD fanboi's geschaald worden (was het niet Charlie die met zekerheid wist dat Apple vanaf 2011 of was het 2012 geen Intel meer zou gebruiken en dat flink aan het pushen was).
Ik ben minder goed op de hoogte van Charlie zijn verleden maar hier lijkt hij toch wel erg zeker van zijn zaak te zijn gezien het aantal getuigenverklaringen wat hij opnoemt en zijn stijl van schrijven.

Het is overigens best mogelijk dat Apple het voornemen had om te stoppen met Intel maar dat de CPU's van AMD toen te zwak waren (met de software zoals die was en is) om dat te doen, het zou me totaal niet verbazen als we voor 2020 het bericht zien dat Apple ook de CPU's van AMD af gaat nemen en de CPU en GPU laat inbouwen in een custom-made moederbord. #GlazenBol

Ik zat ook meer te denken in een bedrijf wat hun CPU's gebruikt voor een andere apparaat dan een desktop of laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kan ook Network equipment zijn, veel netwerkkaarten hebben een intel chip erop, maar of die nou zo afhankelijk zijn van 10nm, misschien glasvezel/gigabit switches ?

Misschien mobile network chips ?

Ook Medical enof andere wetenschappelijke instrumentaria, maar die zijn weer minder van snelheid afhankelijk en meer van precisie/stabiliteit ?
Ten zij het in een mens geimplanteerd wordt zoals pacemakers en cortical stimulators, dan wil je wel perse het laagste energieverbruik en het kleinste process hebben ten koste van alles.

Anders ook RFID ??? (hoewel daar opzich geen omliggende structuur bij hoort.)

[ Voor 24% gewijzigd door enchion op 08-07-2018 20:34 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
enchion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:27:

De grootste geruchten wijzen hierop, 5G apparatuur van Nokia of Ericsson. Maar goed, het kan ook maar zo wat anders zijn.
Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:15:

Ik zat ook meer te denken in een bedrijf wat hun CPU's gebruikt voor een andere apparaat dan een desktop of laptop.
Punt is dat je daar niet direct een markt hebt waarbij je een hele generatie geen product kan hebben door zoiets. Het moet imho echt iets zijn dat qua design puur ontworpen is voor Intels 10nm procede en nu dus ook totaal niet gemaakt kan worden. Een product dat slechts een Intel CPU gebruikt vind ik daar niet echt snel onder vallen. Gaat het om en product dat een cpu gebruik kun je altijd nog terugvallen op bijv. 14nm cpu's en in ieder geval een product hebben al is dat mogelijk minder concurrerend.

[ Voor 57% gewijzigd door Dennism op 08-07-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:49:
Punt is dat je daar niet direct een markt hebt waarbij je een hele generatie geen product kan hebben door zoiets. Het moet imho echt iets zijn dat qua design puur ontworpen is voor Intels 10nm procede en nu dus ook totaal niet gemaakt kan worden.
Eens. Bij Reddit kwamen ze ook (of is dat hoe jij erop kwam) uit op telefoontjes, ze verwezen naar dit artikel.
https://fudzilla.com/news/40971-nokia-teams-up-with-intel
https://mobile.twitter.co...tatus/1013795057240027136
5G, een nieuwe generatie.
enchion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:27:
Kan ook Network equipment zijn, veel netwerkkaarten hebben een intel chip erop, maar of die nou zo afhankelijk zijn van 10nm, misschien glasvezel/gigabit switches ?

Iets met netwerk was ook mijn eerste gedachte. Na nog wat meer te hebben gelezen denk ik dat het inderdaad om Nokia gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Oracle met hun SPARC cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat zou wel een interessante wending zijn, als intel vervolgens hun voor weinig zou overnemen.

Oracle heeft toch nog wel aardig wat patenten toch ?

Maar worden de Sparc`s wel gemaakt bij Intel ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:58:
[...]

Eens. Bij Reddit kwamen ze ook (of is dat hoe jij erop kwam) uit op telefoontjes, ze verwezen naar dit artikel.
https://fudzilla.com/news/40971-nokia-teams-up-with-intel
https://mobile.twitter.co...tatus/1013795057240027136
5G, een nieuwe generatie.

[...]

Iets met netwerk was ook mijn eerste gedachte. Na nog wat meer te hebben gelezen denk ik dat het inderdaad om Nokia gaat.
Niet op telefoontjes, maar de chips die gebruikt worden in 5G netwerken (van de providers). Nokia maakt volgens mij niet eens telefoons meer, maar heeft hun naar in licentie gegeven aan HMD. Maar zijn geloof ik o.a. met hun eigen producten maar ook door hum eigendom van Alcatel-Lucent wel weer een grote speler in het provider wereldje.

Weet trouwens niet meer waar ik het als eerste tegenkwam, kan reddit geweest zijn, maar ook een ander forum. Heb op meerdere plekken discussie hierover gezien.
enchion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Dat zou wel een interessante wending zijn, als intel vervolgens hun voor weinig zou overnemen.

Oracle zit uit mijn hoofd bij TSMC voor de Sparc productie. Volgens mij nog wel op een redelijk oude node geloof ik. Maar het zou mij eigenlijk verbazen als die van TSMC naar Intel zouden gaan.

Oracles market cap is met 183 miljard ook flink hoger dan de gestelde 20 miljard. Nu zegt dat natuurlijk niets, die uitspraak zal zorgvuldig gekozen zijn denk ik om niet al te veel weg te geven. Maar 20 naar 180 vind ik wel een erg grote stap.

@Verwijderd
Volgens mij was je nog zoekende naar wat Market Cap precies was, bij deze :)
Market capitalization (market cap) is the market value of a publicly traded company's outstanding shares. Market capitalization is equal to the share price multiplied by the number of shares outstanding. As outstanding stock is bought and sold in public markets, capitalization could be used as an indicator of public opinion of a company's net worth and is a determining factor in some forms of stock valuation.

[ Voor 51% gewijzigd door Dennism op 08-07-2018 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

derBauer over het solderen van een IHS aan de CPU. In het kort, het is erg lastig om dat zelf te doen met de middelen waar je gemakkelijk over kan beschikken, je hebt meerdere lagen metaal nodig en je sluit een compromis tussen hoe goed de warmte geleidt en hoe goed het blijft zitten. In dit geval gebruikte hij een oude AMD-CPU in het budget-segment maar aangezien AMD tegenwoordig bijna alle modellen soldeert en Intel dat weiger plaats ik het hier. Hij geeft aan dat hij vermoedt dat Intel niet soldeert omdat er een risico is op schade maar ja, dat resulteert slechts in wat extra kosten (afschrijving van 1 sample per X samples) dus uiteindelijk gaat het om de winst.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 14:28
enchion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:54:
[...]

Oracle heeft natuurlijk de hele patent portfolio van alle hardware die Sun vroeger ooit gebouwd heeft. SPARC werd niet gemaakt bij Intel, maar bij TSMC. Verder is SPARC zo dood als een pier. Helaas. (ook al claimt Oracle nog dat er aan een "SPARC M8+" gewerkt wordt - waarbij ik me af vraag 'door wie dan?', aangezien iedereen ontslagen is)

Please do not contact me telepathically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Specificaties Intel Core i9 9900K, i7 9700K en i5 9600K duiken op

Ben benieuwd wanneer dit in de winkel ligt.

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 24-07-2018 13:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:51:
[...]

MS Office is superieur in kunnen dan LibreOffice. Die gratis Office varianten hobbelen er echt achteraan. Hoeveel performance heb je nodig voor je Word documentje?
Volgens mij kan je in Excel in een Pivot Table maar 2 filters hebben (het was ruim een jaar geleden dat ik dat probleem had, dus ik weet het niet meer precies), terwijl ik in Calc meer filters kon hebben. Ook wou ik laatst een document maken om op A0 uit te printen, maar in Word kon je maar maximaal een A3 document maken, terwijl het in Writer gewoon onbeperkt is. Ook heb ik Office zien laggen op een Core i5-6500U, terwijl LibreOffice perfect werkt op een Celeron N2840.

Ook zijn bij Office 365 OneDrive en Office Online echt een hel om te gebruiken. Bijvoorbeeld bij OneDrive met meldingen dat je een document niet mag bewerken, omdat je zelf het document al aan het bewerken bent (terwijl je het document überhaupt nog niet open had). En dat Office Online dingen totaal niet hetzelfde rendert als Office en mist ook de meest basale functionaliteit (zoals een titelpagina (of heette het een voorpagina) toevoegen).

Overigens biedt Collabora support contracten aan voor LibreOffice.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovendien zou je in plaats van Word of Writer ook LaTeX kunnen gebruiken wat veel professioneler is (het ziet er netter uit) en daarom voor de meeste wetenschappelijke artikelen en handboeken wordt gebruikt. Ik heb het op zowel Windows als Linux geïnstalleerd, op Linux gaat dat gemakkelijker en sneller. Tekstbestandje typen in eender welke tekstverwerker, een simpel commando en je hebt je LaTeX output.
Naar verluidt in september, tenzij Intel het verder naar voren heeft gehaald dan dat al het plan was.
Ik ben vooral benieuwd waarom Intel de 9800 overslaat. Normaal gesproken komt er dan later nog een model. Ik denk aan 8 kernen zonder HT.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Laatst online: 14:19
Eerlijk gezegd geloof ik die sheet niet.
Daar staat in dat de 9700K geen HT meer zal krijgen. En dat was nu juist het verschil tussen i5 en i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:33:
[...]

_a/
Semiaccurate plaatst regelmatig anti Intel en pro AMD retoriek. Ze zetten er ook regelmatig bij dat ze AMD long zijn ;). AMD moest je een tijdje terug ook kopen van semu accurate, hoop dat niemand daar naar geluisterd heeft :o .

[ Voor 62% gewijzigd door sdk1985 op 24-07-2018 17:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uOb8WSX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:25:
[...]
AMD moest je een tijdje terug ook kopen van semu accurate, hoop dat niemand daar naar geluisterd heeft :o .
Oh ja, leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
Toen ging die van 16 naar 14 ;).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat weinig mensen hier verbaasd over zijn. Er waren al wat aanwijzingen dat voor 2020 niet zou lukken. "Slechts nieuws" vind ik nogal gekleurd. AMD heeft in 2019 hele interessante nieuwe CPU's maar er is een zeer gezonde concurrentiestrijd aangezien Intel nog steeds de betere naam zal hebben, ze houden elkaar wel mooi in evenwicht in 2019. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ook de Intel cijfers zijn binnen. Gaat nog steeds goed daar.

https://www.techpowerup.c...er-2018-financial-results

https://edge.media-server.com/m6/p/sprokjag

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 27-07-2018 09:24 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En bij die cijfers is duidelijk worden wat iedereen met een beetje gezond verstand, allang door had gehad. Q4/2019 pas 10nm desktopchips, daarna server, dus pas in 2020...

nieuws: Intel brengt eind 2019 zijn eerste processors op 10nm uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
De refresh Coffee Lake komt ook beschikbaar voor z370 moederborden, de 8 core microcode is gespot in de nieuwe bios https://digiworthy.com/2018/07/20/intel-z370-core-i9-8-core/

En waarschijnlijk krijgen de nieuwe processors ook weer soldeer en daarom ga ik ook voor de 8 core binnenkort vanwege garantie die je kwijt raakt door delid. http://www.guru3d.com/new...oldered-heatspreader.html

[ Voor 22% gewijzigd door Gekke Jantje op 27-07-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat Intel nu ook gaat solderen is het grote nieuws. We hoeven weinig vooruitgang per kern te verwachten (bij dezelfde klokfrequentie), de extra kernen en het solderen - in ieder geval voor de niet-gelockte 8c - gaat waarschijnlijk het verschil maken met Coffee Lake. Ik hoop voor Intel dat ze zo verstandig zijn om in ieder geval alle 6c- en 8c-modellen te solderen. Het is nog niet duidelijk welke CPU's Intel wel en niet gaat solderen. Ik ben benieuwd of dat Intel ook die koelertjes verbeterd, gezien de grote hoeveelheid kritiek die Intel hierop kreeg sluit ik dat niet uit.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:39:
En bij die cijfers is duidelijk worden wat iedereen met een beetje gezond verstand, allang door had gehad. Q4/2019 pas 10nm desktopchips, daarna server, dus pas in 2020...

nieuws: Intel brengt eind 2019 zijn eerste processors op 10nm uit
En dan moeten we nog afwachten of dat die '10 nm.' van hen direct competitief gaat zijn met de '7 nm' van de concurrenten die minder aanloopproblemen heeft, op dat moment al een tijdje gebruikt wordt en meer matuur gaat zijn. Blijkbaar verwacht Intel in ieder geval dat het beter gaat zijn dan hen 14++, zoveel kan je er wel uit afleiden want ze zullen niet een CPU willen uitbrengen die minder goed presteert dan de vorige generatie.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:20:
Dat Intel nu ook gaat solderen is het grote nieuws. We hoeven weinig vooruitgang per kern te verwachten (bij dezelfde klokfrequentie), de extra kernen en het solderen - in ieder geval voor de niet-gelockte 8c - gaat waarschijnlijk het verschil maken met Coffee Lake. Ik hoop voor Intel dat ze zo verstandig zijn om in ieder geval alle 6c- en 8c-modellen te solderen. Het is nog niet duidelijk welke CPU's Intel wel en niet gaat solderen. Ik ben benieuwd of dat Intel ook die koelertjes verbeterd, gezien de grote hoeveelheid kritiek die Intel hierop kreeg sluit ik dat niet uit.
Voor zover ik kan vinden alleen de 8 core modellen, opzich wel opvallend, want dat zou dan in principe of wel een aparte assemblage lijn betekenen of wel een opbouw tussen productie batches als ik het logisch bekijk.

Koeler verwacht ik eigenlijk niet direct, tenzij er ook een 8 core non-K sku komt (volgens mij nog niet in de geruchten voorgekomen), de K Sku's komen zonder koeling.dus daar zal het niet nodig voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Benieuwd of deze roadmap klopt.

Intel 9th Gen Core in Q1 2019? - Roadmap leaked.

[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 31-07-2018 15:10 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Haha, je wordt ook zo moe van SemiAccurate artikelen na een tijdje. Allerlei chipfabrikanten doen logische dingen als er vertraging is in de productie (introduceer een tussengeneratie, stel de launch uit, of focus op andere delen van de chip waar wel winst te pakken is), maar SA beschrijft elke verrassing of nieuw produkt als 'panicked hack' dit en 'desperate move' dat.

En niet alleen bij Intel: als je SA gelooft is het al tien jaar lang een grote puinhoop bij nVidia, AMD, etc en kan de boel elk moment omvallen door de totale chaos en incompetentie. Probleem is, ze schrijven exact dezelfde artikelen jaar op jaar, en zolang zo'n beetje alle fabs en chipdesigners om de beurt met vertragingen qua procestechnologie en tegen dezelfde problemen aanloopt qua cpu designs, gebeuren alsnog die doemscenario's nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou SA vooral negeren omdat ze achter een hele dure paywall zitten en daarom niets van hen kan worden geverifieerd door verreweg de meeste mensen die erover spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Blijkbaar niet :P :o

Intel Core i9-9900K launches in Q3 2018 after all

Lastest Roadmap: Intel Core i9-9900K, i7-9700K and i5-9600K to launch in October

Wel weer lekker clickbaiten daar. :o

Anyway, refresh coffeelake-s incl. 8 cores en z390 in oktober.

Edit: En nog weer meer info:

Exclusive: Intel’s Desktop Roadmap 2018 to 2019

[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 01-08-2018 14:37 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nieuws de laatste dagen een beetje gevolgd en gezien de hoeveel roadmaps vraag ik me af of het allemaal wel echt is. Woorden als "exclusive" in titels heb ik al te vaak gezien.

Mijn pc is na 6+ jaar op en aan vervanging toe. Ik hoop dat zowel Intel als NVIDIA de komende maanden met nieuwe producten uitkomen zodat ik de laatste technologie kan aanschaffen. Ik wacht af en hoop dat de roadmaps kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Verwijderd
Die laatste Intel roadmap lijkt mij vrij realistisch. Denk dat de nieuwe coffeelakes ongeveer begin tot medio oktober komen.

nVidia launch in augustus lijkt me ook waarschijnlijk. Alleen onduidelijk of ze dan ook gelijk verkrijgbaar zijn.
Zelfs als dat het geval is moet je waarschijnlijk wel echt op het vinkentouw zitten om er één te bemachtigen.
Van nVidia prijzen verwacht ik dat ze fors zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:29:
Ik heb het nieuws de laatste dagen een beetje gevolgd en gezien de hoeveel roadmaps vraag ik me af of het allemaal wel echt is. Woorden als "exclusive" in titels heb ik al te vaak gezien.

Mijn pc is na 6+ jaar op en aan vervanging toe. Ik hoop dat zowel Intel als NVIDIA de komende maanden met nieuwe producten uitkomen zodat ik de laatste technologie kan aanschaffen. Ik wacht af en hoop dat de roadmaps kloppen.
Aangezien jij blijkbaar lang met jouw hardware doet raad ik jou aan om wat betreft de CPU vooral op Zen2 (S1 2019) te wachten, dat gaat je waarschijnlijk meer opleveren per bestede € dan Intel aan het einde van het jaar zonder dat je aan performance inlevert. Realistische verwachting: competitieve kernen met Intel qua singlethread-performance (het zal weinig verschil maken in het nadeel van AMD als er een negatief verschil zou zijn aangezien TSMC 7 nm. beter is dan Intel 14++, momenteel heeft AMD een veel grotere node dan Intel) maar meer kernen (minstens 10 bij de opvolger van de 2700) en dat voor €300-350 terwijl Intel straks de 9700k/9900k vermoedelijk gaat verkopen voor pak hem beet €400-450. Ik heb zelf oude hardware, een half jaar langer wachten kan er nog wel bij. ;)
Hier laat ik het bij aangezien het niet een adviesdraad is.

Antwoord op jouw vraag: reken er maar op dat Intel ergens tussen september en december een nieuw model CPU met 8 kernen uitbrengt, ik verwacht dat het in september zal zijn maar het zal zeker voor het einde van het jaar zijn. Gelekte benchmarks moet je altijd met een korrel zout nemen, als de bron waar een benchmark vandaan komt eerder gelijk had dan klopt het waarschijnlijk wel maar dan nog zijn er allerlei missende gegevens.
Nvidia moet eerst nog een flink aantal kaarten verkopen, ze hadden er veel te veel laten maken voor de 'mining'. De vraag is of dat Nvidia de nieuwe reeks uitbrengt voordat die oude is verkocht. De prijzen worden in eerste instantie sowieso hoger omdat het nog even duurt voordat Navi uitkomt (waarschijnlijk ergens in S2 2019).
Zelf wacht ik op Navi aangezien ik graag FreeSync heb en ik geen €200 extra wil betalen voor G-Sync.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2018 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Toch jammer dat die artikelen van Charlie schijnbaar niet echt makkelijk lekker. Ben geen fan die man omdat hij vaak nogal biased uit de hoek komt, maar sommige artikelen zou ik echt wel willen lezen.

Toevallig iemand al gehoord welk bedrijf het nu was dat volgens SA haar complete toekomst ingezet had op Intels 10nm, ik heb er eigenlijk na het SA artikel niets meer over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:29:

Als je kunt wachten zou ik het zo lang mogelijk uitstellen tot 2020 bijvoorbeeld. Maar als je graag wat nieuws hebt en de prestaties kan gebruiken koop dan gewoon nu wat. Als je nu een 6 core 12 threads neemt zit je voor lange tijd goed. Een 8700k of een 2600x gaat wel een jaar of 5 mee als het niet langer is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gekke Jantje op 03-08-2018 09:08 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.