Zie bijv deze van Steve van Hardware Unboxed.
met bijgaande tekst:
Excel is an office type benchmark which can utilize many threads, especially when running the extreme Monte Carlo simulation. The 8700K finds itself situated between the Ryzen 7 1700 and 1800X with a completion time of 2.55 seconds. This also makes it around 13% faster than Intel's six-core 7800X.
Wat betreft LibreOffice, vooral de uitwisseling is het probleem in de richting van proprietary naar open. Je ziet het bijvoorbeeld bij de formules die MS in het Word-document plakt als de gebruiker het opslaat onder het docx-formaat. Zolang je niet met meerdere mensen aan hetzelfde document hoeft te werken maakt het weinig uit. Als je je werk wil laten zien aan anderen dan is een PDF een betere oplossing. Bij die cloud gaat het ook voornamelijk om wanneer je moet samenwerken aan hetzelfde document, er bestaan genoeg clouddiensten als je per se in de cloud iets wil opslaan en je kan natuurlijk een USB-stick gebruiken om het mee te nemen. Wil je professioneel een tekstbestand maken dan moet je natuurlijk sowieso geen WYSIWYG-editor gebruiken maar voor LaTeX kiezen.
Ik hoor van klanten de klachten voornamelijk bij uitwisseling met (gecompliceerde) Excel sheets. Daar lijkt het voornamelijk mis te gaan. Word e.d. ook wel, maar dat is toch vaak secundair en verder ja, gewenning is zeker een punt, terwijl kosten dat vaak minder worden. Je ziet naast het feit dat je tegen compatibiliteit issues aan loopt je ook nog eens de mensen "op de werkvloer" mee moet hebben. En gezien het feit dat Office maar +- een tientje per maand kost voor de meeste uitgebreide versie zal het zakelijk gezien vaak lastig te verantwoorden te zijn om over te stappen. Ieder (compatibiliteits) issue of medewerker die een verminderde productiviteit heeft omdat hij/zij zaken niet kan vinden in bijv. Libreoffice
Iets anders waar ook nog zeer regelmatig issues mee zijn is compatibiliteit met bijv. ERP / CRM suites en plugins / export modules e.d. vaak werkt dit niet in software anders dan MS Office.
Het grote punt is denk ik dan ook vooral als je, zeker zakelijk, mensen in grote getallen wil laten overstappen moet je gewoon een beter totaal pakket leveren qua software en diensten dan de partij die het nu mag leveren bij dat bedrijf. Met alles "geen licentie kosten en kan bijna hetzelfde als MS office" kom je er zakelijk gezien gewoon weg niet. Je moet (veel) goedkoper zijn qua TCO, de gebruikers moeten er achter staan, anders mislukt je project bijna geheid bij dit soort gevallen (volgens mij ook een van de redenen waarom "Muchen" mislukt is), de productiviteit mag vaak niet minder worden (kan een onderdeel van de TCO berekening, maar ik zie dit vaak worden overgeslagen). Daarnaast willen de meeste bedrijven dom weg support hebben, vaak via contracten, zodat als er iets aan de hand is dat de problemen opgelost worden binnen de SLA, die gebruikers gaan echt geen forums of nieuwsgroepen afstruinen om hun issue op te lossen. Die leggen dat bij "IT" of een keyuser neer.
Voor een simpele ZZPér of consument zal iets als Libreoffice vast super goed werken (ik zou het mogelijk zelf ook gebruiken als ik geen Office 365 gehad zou hebben via de zaak).Maar zakelijk gezien heb ik nog niet het idee dat het echt van de grond gaat komen met dit soort pakketten. Ik zie meer concurrentie vanuit bijvoorbeeld de Google kant.
Er bestaan genoeg goede tutorials en support op forums voor KDEnlive, Gimp en Kira. Dat is het probleem niet. Het is wat ze ooit hebben geleerd, ze willen niet overstappen naar een ander programma omdat ze een bepaalde interface gewend zijn. Zonde, want ze verspillen meer tijd door Adobe te blijven gebruiken dan wanneer ze zouden overstappen, of dat het nu een proprietary of open programma is, voor beide zijn er veel betere opties dan Adobe.

In tegenstelling tot wat misschien wordt gedacht heb ik niets tegen proprietary software, zolang het om third party software gaat en het multiplatform is (dus ook op Linux). Daar zit het probleem met MS Office, geen MS Office zonder Windows, of OSX. MS Office is een van de middelen voor MS om mensen te dwingen om Windows te blijven gebruiken. Overigens is OSX gebaseerd op een kern die een hele oude FreeBSD (open source maar geen Linux) is.
Dat is deels natuurlijk de vraag, hoe lang zal het bijvoorbeeld duren voordat je net zo productief bent in Gimp wanneer je nu een PS user bent (als je al net zo productief kan worden, wanneer bijv. plugins die je gebruikt in je workflow niet beschikbaar zijn). Tijd is geld voor veel van dit soort gebruikers. En upfront veel investeren in zo'n overstap met een lange terugverdientijd is vaak niet iets waar ze op zitten te wachten. Na een lange gewenning is Gimp misschien wel beter dan Photoshop, maar tijdens die gewenning moet je productiviteit en ook de kwaliteit wel op pijl blijven. Je kan niet tegen je klanten zeggen "sorry ik ben naar Gimp over gestapt, is moet dus alles op nieuw leren dus de kwaliteit kan de komende periode wat minder zijn". Neemt niet weg dat gewenning zeker een factor zal zijn.
Office op Linux kan volgens mij trouwens gewoon, voro zover ik weer draait de webvariant gewoon op Linux. Je mist wel een klein stukje functionaliteit, maar dit is in de regel functionaliteit die het grootste gedeelte (ik heb wel eens 95% van de gebruikers gehoord) niet gebruikt.
[
Voor 19% gewijzigd door
Dennism op 29-06-2018 18:17
]