Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-10 17:00

Racing_Reporter

Contentmaker

wappiewappie schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 23:34:
[...]

Een 4770K overklokken kost tijd en is zakelijk dus veel duurder dan direct een 4790K kopen.
Grapje zeker?
Stoffa schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:29:
[...]

*knip*

Ik denk dat je je moet realiseren dat niet iedere gebruiker op tweakers.net zijn eigen hardwarereviewsite draait. Er zijn ook mensen die zich na 5 jaar niet met hardware bezig te hebben gehouden, eens willen weten of er eigenlijk een upgrade bestaat voor hun in hun ogen vrij oude cpu. Vervolgens googlen zijn hier een kwartiertje over, lijken de resultaten richting een "nee" te wijzen en besluiten ze het voor de zekerheid nog even op tweakers na te vragen.

Er zijn ook mensen die niet weten of de aankomende hardware een "tick" of een "tock" betreft. Er zijn hier zelfs ook mensen die uberhaupt niet van die terminologie gehoord hebben. Maar die moeten natuurlijk vooral wegblijven, en hun huiswerk beter doen he? Toch?
*knip* Check je DM
catfish schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:38:
[...]

hoezo verwacht?
tick of tock maakt mij persoonlijk (en zeker mijn buurman) niets uit
feit is dat het snelheidsverschil tussen een i7 2600K (Q1 2011) en een i7 4790K (Q2 2014) ongeveer 30% is
en de toekomst ziet er zeker niet echt rooskleurig uit
als je dat dus vergelijkt met vroeger:
mijn pentium mmx maakte gewoon gehakt van mijn 486
mijn Athlon maakte kipkap van mijn pentium mmx
mijn AthlonXP was een pak sneller dan mijn Athlon
mijn Phenom II was een pak sneller dan mijn AthlonXP (maar dat kwam vooral dankzij multicore)

het gevoel van een echte performance boost had ik enkele jaren terug nog eens dankzij m'n SSD, maar het is echt geen toeval dat intel z'n verkoop niet meer in de lift zit
ik vind het zelf raar dat ze nog steeds vasthouden aan jaarlijks nieuwe modellen: de prijzen blijven toch dezelfde (of stijgen zelfs) en veel sneller worden ze niet
Verwacht als in aangekondigd, sorry, had ik duidelijker neer moeten zetten :) Nieuw verkoopt he? ;) Die dertig procent komt vooral uit verhoging van de kloksnelheid, op dezelfde snelheden zal het verschil iets van 10 procent zijn. Maar je hebt wel een kleine reductie van de power consumption, per watt heb je dus wel een stukje meer snelheid en dat is wel goed nieuws. Maar echte vernieuwingen zoals de Core CPU voor mobile zie je bijna nooit meer inderdaad helaas.

Edit: sorry voor de kick. Dit ging niet helemaal goed!

[ Voor 40% gewijzigd door Edmin op 19-07-2015 13:17 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:30
witeken schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:37:
Intel volgt gewoon Moore’s Law. Moore’s Law zorgt er vanzelf voor dat alles goedkoper wordt, en beter.
Op papier ja, vergelijkbare hi-end i5 en i7's zijn al flink wat jaren zo goed als even duur. De R&D kosten worden hoger want kleiner procedé, de kosten per yield zullen wat lager kunnen worden maar dat kan je tegen elkaar wegstrepen, dus ik zie het niet goedkoper gaan worden tenzij Intel de marges aardig gaat verlagen of er moet iets revolutionairs gebeuren.

Beter is ook maar hoe je het wilt interpreteren natuurlijk :P, omdat energieverbruik mij aan mijn reet kan roesten vind ik de verbetering tussen de 2600k en 4770k gewoon triest omdat prestaties mij veel meer interesseren. Enige drive om te updaten is een nieuwe chipset met bijbehorende technieken (NVMe, USB3.1 bijvoorbeeld)
wappiewappie schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 23:34:
[...]

Een 4770K overklokken kost tijd en is zakelijk dus veel duurder dan direct een 4790K kopen.
De markt voor zakelijk gebruik zal sneller richting een Xeon gaan of non-k i5/i7, de genoemde CPU's zijn meer voor 'enthusiasts' zoals Intel dat noemt. Overclocken heb ik in een zakelijke omgeving ook nog nooit zien gebeuren, probeer maar eens een HP/Dell/Lenovo werkstation te vinden met een unlocked i5/i7 of uberhaupt de mogenlijkheid om iets aan te passen in de BIOS qua clocks/volts :+

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
In min ogen maken we Skylake een grotere sprong voorwaarts dan met SB-IB-Haswel.
We gaan heel wat meer PCI-E lanes krijgen.
Dat is leuk voor (snelle) opslag, meerdere (video)kaarten.

De mogelijkheden op een Z107 bordje zullen een stuk beter zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

naaitsab schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:15:
Op papier ja, vergelijkbare hi-end i5 en i7's zijn al flink wat jaren zo goed als even duur. De R&D kosten worden hoger want kleiner procedé, de kosten per yield zullen wat lager kunnen worden maar dat kan je tegen elkaar wegstrepen, dus ik zie het niet goedkoper gaan worden tenzij Intel de marges aardig gaat verlagen of er moet iets revolutionairs gebeuren.
De marges van een i5 en i7 zijn erg mooi; de die size is niet bijzonder groot in vergelijking met bv. low-end CPUs en GPUs en socs, maar qua prijs wel. De prijs heeft dus niets met de productiekosten te maken, maar met positionering in de markt (high-end).

Het is ook verkeerd de R&D kosten apart aan te rekenen. Procentueel gezien stijgen die niet zo veel in vergelijking met Moore’s Law, en ze horen gewoon bij een technologiebedrijf.

Dit is hoe het werkt:

Elke node heeft idealiter 2x zoveel transistors per oppervlakte. De kosten van een oppervlakte wafer stijgen de laatste paar nodes met zo'n 30%. Om Intels 14nm te nemen: de prijs per wafer steeg met ik dacht 1.28x, de dichtheid is 2.2x hoger, dus 72% meer transistors per prijs.

Core m heeft bijvoorbeeld zo'n 30% meer transistors, dus is bij gelijke yield een stukje goedkoper dan Haswell.

Overigens is Intel een uitzondering want al een paar jaar lees ik consistent dat bij de nodes van foundries de prijs per transistor afvlakt rond het niveau van 28nm: http://www.eetimes.com/author.asp?doc_id=1326937.

Ik weet niet waarom ze stijgt bij 10nm, maar het geeft in ieder geval wel een indicatie. Ook de kosten voor het ontwerpen blijven stijgen, waardoor alleen grotere bedrijven kunnen overstappen naar FinFET.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Racing_Reporter schreef op zondag 19 juli 2015 @ 09:14:

Als je een kwartiertje googlet, heb je al een goed plaatje toch? Niemand hoeft z'n eigen reviewwebsite hiervoor te hebben om een zinnig antwoord te vinden. De termen tick en tock die ik gebruik, moet je wel tegen zijn gekomen als je op zoek bent gegaan naar de manier hoe Intel CPU's zijn geëvolueerd over de afgelopen jaren.
offtopic:
Dit zal het laatste bericht zijn dat ik aan jou wijd, want om eerlijk te zijn: ik erger me groen en geel aan je.
Ik "moet" helemaal niks zijn tegengekomen kerel. Ook slaan eigenlijk al je redeneringen nergens op. Zo is bijvoorbeeld het artikel waar je eerder naar linkte betreffende de prestaties van Skylake in games onzinning want het laat me zien hoe die cpu het doet in gpu-bottlenecked games. Zoals ik al eerder aangaf is CS GO juist cpu limited, en heb ik dus werkelijk niets, noppes, nada aan je "hulp". Tevens vraag ik me af of je uberhaupt zelf wel het verschil tussen gpu en cpu bottlenecked begrijpt, want voordat je me die link stuurde gaf ik al aan dat cs go een verhaal apart is.
Precies hetzelfde gaat op voor je tick en tock verhaal. Leuk dat de aankomende cpu een tick is, maar de tock heeft vorige releases dus ook niet tot noemenswaardige prestatieverbeteringen geleid. Maw: of we het nu over een tick of een tock hebben is totaal niet interessant: blijkbaar bieden beiden geen increase in performance.

Ik heb een klacht bij de modjes over je ingediend, en ik hoop dat ze er iets mee doen. Voor de rest laat ik het hierbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 19-07-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
naaitsab schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:15:
[...]

De markt voor zakelijk gebruik zal sneller richting een Xeon gaan of non-k i5/i7, de genoemde CPU's zijn meer voor 'enthusiasts' zoals Intel dat noemt. Overclocken heb ik in een zakelijke omgeving ook nog nooit zien gebeuren, probeer maar eens een HP/Dell/Lenovo werkstation te vinden met een unlocked i5/i7 of uberhaupt de mogenlijkheid om iets aan te passen in de BIOS qua clocks/volts :+
Er zijn wel degelijk overgeklokte workstations te koop:
http://www.boxxtech.com/g...product-design%2finventor

In alle nieuwe CAD workstations bij mij op het kantoor zit ook i7-4790K. Voor CAD werk is dat simpelweg de beste keus. Waarom zou je een tragere Xeon of non-k i7 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Dat zijn gewoon zelfbouw machines die ze leveren. Zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
In alle nieuwe CAD workstations bij mij op het kantoor zit ook i7-4790K. Voor CAD werk is dat simpelweg de beste keus.
Dat hangt totaal af van de suite. Revit bijvoorbeeld is vrij slecht geoptimaliseerd en draait voornamelijk op 1 core, dus zou de hoger geklokte 4790k daarin beter presteren. 3Ds Max bijvoorbeeld heeft meer baad bij een 2011-3 omgeving met een Xeon erin omdat deze wel multithreaded draait en Xeons daarin uitblinken.
Waarom zou je een tragere Xeon of non-k i7 kopen?
Als je puur naar kloksnelheden kijkt en de rest totaal niet meeneemt sla je de plank aardig mis. Er is geen setup die voor alles geschikt is. Daarom moet je kiezen voor de architectuur en sterke punten die aansluiten bij het primaire gebruik van de machine. CAD is een vrij ruim begrip als het gaat om de software dus er is ook niet zoiets als een perfecte CAD machine.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Nu online
naaitsab schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:10:
[...]

Dat zijn gewoon zelfbouw machines die ze leveren. Zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
En wat is daarin het verschil met een HP, Dell of Lenovo, die ook niks anders doen dan de assemblage?
[...]

Dat hangt totaal af van de suite. Revit bijvoorbeeld is vrij slecht geoptimaliseerd en draait voornamelijk op 1 core, dus zou de hoger geklokte 4790k daarin beter presteren. 3Ds Max bijvoorbeeld heeft meer baad bij een 2011-3 omgeving met een Xeon erin omdat deze wel multithreaded draait en Xeons daarin uitblinken.
Revit is niet slecht geoptimaliseerd. Alle andere technische CAD pakketten zoals Inventor, SolidWorks en ProEngineer draaien ook op één core. Als één van deze programma's gebruik kon maken van multithreading zou dat een enorm voordeel bieden op de concurrentie.
Blijkbaar is het dus niet mogelijk of erg moeilijk om dat type berekeningen over meerdere cores te verdelen.

3Ds Max is meer een renderpakket. Dat multithreading goed werkt bij rendering is wel bekend.
[...]

Als je puur naar kloksnelheden kijkt en de rest totaal niet meeneemt sla je de plank aardig mis. Er is geen setup die voor alles geschikt is. Daarom moet je kiezen voor de architectuur en sterke punten die aansluiten bij het primaire gebruik van de machine. CAD is een vrij ruim begrip als het gaat om de software dus er is ook niet zoiets als een perfecte CAD machine.
Nogmaals, als je alleen gebruik maakt van een technisch CAD pakket (wat voor best veel bedrijven geldt), waarom zou je dan cpu kopen die juist voor dat gebruik wat minder snel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
wappiewappie schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:39:
[...]

En wat is daarin het verschil met een HP, Dell of Lenovo, die ook niks anders doen dan de assemblage?
Erm, bij bovenstaande merken zitten er gigantische afdelingen op het ontwikkelen, testen, produceren en optimaliseren van computers, dat is wel even wat beter op elkaar ingestemd dan een bedrijfje wat een paar onderdelen van de plank pakt en die in elkaar steekt. De garantie en/of SLA is voor een bedrijf ook erg belangrijk, reden genoeg om als bedrijf zijnde op zeker te spelen en bij een gerenommeerde OEM een workstation te kopen.

Wil hiermee niet zeggen dat BTO systemen die gebruik maken van "Tweaker hardware" om het zo even te noemen slecht zijn, maar voor bedrijven veel minder interessant.
Revit is niet slecht geoptimaliseerd. Alle andere technische CAD pakketten zoals Inventor, SolidWorks en ProEngineer draaien ook op één core. Als één van deze programma's gebruik kon maken van multithreading zou dat een enorm voordeel bieden op de concurrentie.
Blijkbaar is het dus niet mogelijk of erg moeilijk om dat type berekeningen over meerdere cores te verdelen.
Het heeft ook te maken met het feit dat Windows zelf ook vrij belaberd omgaat met multi-core load. Zelfs op een server OS laat het nog veel te wensen over. De programma's kunnen prima verschillende workers op verschillende cores/threads zetten, dat vereist alleen wel flink wat synchronisatie van deze workers, daar zal de schoen wringen.
3Ds Max is meer een renderpakket. Dat multithreading goed werkt bij rendering is wel bekend.
Zoals ik al zei is CAD een zeer ruim te nemen term. Daar valt 3Ds Max ook onder, als je 2D en 3D CAD omschrijft neem je daar al wat twijfel weg. 2D heeft meer baad bij hoge single-core prestaties en 3D met GPU's en multi-threading.
Nogmaals, als je alleen gebruik maakt van een technisch CAD pakket (wat voor best veel bedrijven geldt), waarom zou je dan cpu kopen die juist voor dat gebruik wat minder snel is?
Nogmaals. je moet een machine kopen voor hetgeen wat je er mee gaat doen. 'Hoge single-core prestatie == beter voor CAD (in zijn algemeen)' slaat nergens op als je niet omschrijft wat de workload en/of beoogde software is.

Enfin dit gaat een beetje off-topic zo :P

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Nu online
Dan zal ik het kort houden door te vertellen dat we op het bedrijf zowel HP workstations als bto systemen hebben staan en die laatste bevalt toch echt een stuk beter (kwalitatief op z'n minst gelijkwaardig, betere koeling, meer uitbreidmogelijkheden). En ondertussen hebben we ook al ondervonden dat de service die HP geeft ook niet altijd betekent dat je de volgende dag weer aan de slag kunt.
naaitsab schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:14:
[...]

Zoals ik al zei is CAD een zeer ruim te nemen term. Daar valt 3Ds Max ook onder, als je 2D en 3D CAD omschrijft neem je daar al wat twijfel weg. 2D heeft meer baad bij hoge single-core prestaties en 3D met GPU's en multi-threading.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben een werktuigbouwkundige. CAD associeer ik daarom met programma's als SolidWorks e.d. ,maar 3Ds Max valt er uiteraard ook onder.

[...]
Nogmaals. je moet een machine kopen voor hetgeen wat je er mee gaat doen.
Daarmee zijn we het dus eens met elkaar. ;)
En daarmee komen we weer bij punt aan waar deze discussie om begon:
Als je een systeem aanschaft voor het draaien van programma's zoals Inventor en SolidWorks is daarvoor een i7-4790K de beste keus.

[ Voor 8% gewijzigd door wappiewappie op 20-07-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 12:13

SG

SG surft naar info hardewaren

iNtel main market is de OEM daar staan ze heel sterk in, is ook hun belangrijkste afzetmarkt. Dus daar komt de grote vraag naar nieuwe modellen vandaan.
AMD houd hun allang niet bij, door simple grote factor procede achterstand. En dat iNtel hun lang buiten de OEM markten heeft buiten gehouden. Heeft AMD lang ook magere jaren gehad.
Wat iNtel kan presteren hoef je al niet meer te kijken naar Core i7 want top model van Extreem edition is eerder een midrange ding. Ze roamen de markt af. Als je Kijkt naar Xeon lijn dan zie je CPU met veel meer cores dan de 8. Dat is waar de huidige gen CPU staan. Dan kan je van AMD Zen op 14 nm ook zooi meer cores verwachten of 8 full featured cores met grotere GPU deel.

Zou AMD wel meer concurrentie bieden zou Xeon en core i7 lijn mekaar wat dichter volgen.
Maar gezien de prijzen zal iNtel daar wel sneller grote chip die toepassen. Maar een 10 of 12 core zou niet gek zijn.

Als je nu veel meer compute power nodig hebt kan je beter voor Nieuwste Xeon lijn gaan. Als je extreem edition budged hebt voor de CPU.

Daarnaast komt daar AVX512 of AVX3 als eerste uit.

Met de jaren zullen applicaties die de performance nodig hebben ook beter SMP toepassen.
Games gaan door DX12 Vulkan en mantle ook beter gebruik maken van meer cores.

Heb nu P2X4 965 dus welke moderne CPU ik ook pak ik ga er flink stuk op vooruit. Zelfs met een AMD 8350. Maar ik wil dan ook voor vele jaren mee klaar zijn. Tja dan kom je toch uit op iNtel. Het compileren van de C++ DX11 hieroglymph framework duurt al poos.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Skylake is uitgekomen. Zoals de review van AnandTech illustreert in negatieve zin heeft hij baat bij snel geheugen. De GT2 (24 EUs) verslaat in games de in theorie veel snellere (op vlak van GFLOPS) APU's van AMD. De GT2 komt ook naar i3 en de mobiele chips en Core m. Er komt ook in de toekomst een GT4e (72EUs, eDRAM), dus RIP AMD APU.

Gelukkig voor AMD overigens dat Intel haar procedé optimaliseert voor de CPU, dus hoge kloksnelheden ipv hoge transistordichtheid, anders was er wellicht plaats geweest voor GT3 (48EUs) in de mainstream chips. Al is ~120 vierkante mm niet al te groot - kleiner dan Apple A9X.

Spijtig trouwens dat er geen details zijn over de architectuur en dergelijke, want qua benchmarks en IPC is het op zich niets bijzonders. Daar keek ik eigenlijk het meest naar uit, maar ik zal nog 10 dagen moeten wachten tot IDF.

Edit: http://www.pcworld.com/ar...d-enthusiasts.html?page=4

Afbeeldingslocatie: http://benchlife.info/wp-content/uploads/2015/05/intel-skylake-schedule.jpg

In september komt dus al de volgende lading. Geen slecht jaar voor Intel qua producten: Broadwell-U, - M, -K en Xeon D in H1, de volledige Skylake-reeks in H2.

Edit: Ook nieuws, Skylake Xeon Mobile met GT4e is gisteren aangekondigd: http://forums.anandtech.c...p=37614939&postcount=3176.

[ Voor 45% gewijzigd door witeken op 08-08-2015 10:43 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Erm, bij bovenstaande merken zitten er gigantische afdelingen op het ontwikkelen, testen, produceren en optimaliseren van computers, dat is wel even wat beter op elkaar ingestemd dan een bedrijfje wat een paar onderdelen van de plank pakt en die in elkaar steekt. De garantie en/of SLA is voor een bedrijf ook erg belangrijk, reden genoeg om als bedrijf zijnde op zeker te spelen en bij een gerenommeerde OEM een workstation te kopen.

Wil hiermee niet zeggen dat BTO systemen die gebruik maken van "Tweaker hardware" om het zo even te noemen slecht zijn, maar voor bedrijven veel minder interessant.

[...]

Het heeft ook te maken met het feit dat Windows zelf ook vrij belaberd omgaat met multi-core load. Zelfs op een server OS laat het nog veel te wensen over. De programma's kunnen prima verschillende workers op verschillende cores/threads zetten, dat vereist alleen wel flink wat synchronisatie van deze workers, daar zal de schoen wringen.

[...]

[...]

Nogmaals. je moet een machine kopen voor hetgeen wat je er mee gaat doen. 'Hoge single-core prestatie == beter voor CAD (in zijn algemeen)' slaat nergens op als je niet omschrijft wat de workload en/of beoogde software is.

Enfin dit gaat een beetje off-topic zo :P
Boxx staat bekend als 1 van de beste leveranciers voor cad en 3d systemen, met veel kennis, zeer goede support / SLA en zeer doordachte geteste systemen. Het zijn niet zo maar van de plank systemen, maar custom gemaakte behuizingen etc..

3Dsmax is trouwens erg gevoelig voor singlecore snelheid, ik zou 2011-3 system over het algemeen afraden voor 3dsmax. (renderen gaat toch steeds meer via gpu's of netwerk)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 08-08-2015 17:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De PDF's van IDF zijn al live. In het kort, er is veel focus op memory en mobiel, dat laatste net als Haswell. Net als bij Haswell is het verbruik onder idle en multimedia dergelijke sterk verminderd. Er is ook een ISP geïntegreerd. Wellicht komt de aankondiging van de nieuwe geheugentechnologie Optane ook niet geheel toevallig. Er is trouwens een aparte CPU voor Xeon, met AVX-512.

Er is ook info over Gen9. De eDRAM is verbeterd, komt in 64-128MB en in meer producten. Er komt GT3(e) en GT4e. Ook hier verbeteringen op vlak van bandwidth. Er is net als bij Nvidia support voor 16-bit. En er is ook compressie.

CPU: https://hubb.blob.core.wi...8-19T17%3A35%3A08Z&sp=rwd

GPU: https://hubb.blob.core.wi...8-19T17%3A25%3A06Z&sp=rwd

Met deze focus steeds op mobiel wil ik er geld op wedden dat Cannonlake in smartphones gaat, de iPhone.

Edit: Volgens een nieuwe lek komt er een 25W quadcore met 2.0GHz en 2.8GHz turbo. Huidige quadcores zijn minstens 37W.

[ Voor 10% gewijzigd door witeken op 19-08-2015 07:56 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Heeft iemand al succesvol gebruik weten te maken van Skylake's IGP? In device management staat deze als Video Controller onder Other Devices en zelfs de Have Disk install loopt dood. Geen drivers voor Skylake in het pakketje van Intel en ook in het Download Centre is de chip nog onbekend :+ Googlen levert alleen maar reviews op en de supportpagina van mijn Momboard is weer eens onbereikbaar / leeg.

Edit: ASUS pagina weer online, download en install gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Fid3lity op 21-08-2015 09:57 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

maratropa schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:36:
[...]

Boxx staat bekend als 1 van de beste leveranciers voor cad en 3d systemen, met veel kennis, zeer goede support / SLA en zeer doordachte geteste systemen. Het zijn niet zo maar van de plank systemen, maar custom gemaakte behuizingen etc..

3Dsmax is trouwens erg gevoelig voor singlecore snelheid, ik zou 2011-3 system over het algemeen afraden voor 3dsmax. (renderen gaat toch steeds meer via gpu's of netwerk)
Is ook een beetje mijn ervaring met vooral het productieve deel van cad software, de tijd die je aan het wachten bent op bewerkingen is daarin echt killing. Ik heb nog niet echt cad software gezien die juist op dat punt multicore bezig kan zijn, Voor weergave word de videokaart gebruikt, maar relatief snel is juist de cpu de bottleneck. Voor een upgrade voor wat pc's heb ik voorheen bijvoorbeeld een aantal computers laten maken met 4790k's, omdat de xeons het gewoon niet beter doen.

Programma's waar dat het geval is: inventor, solid edge, solid works, nx, autocad.

Een paar dingen zijn dan multicore, bij nx een aantal bewerkingen, andere programma's bijvoorbeeld opbouw van 2d tekeningen.

Zo mooi zijn als intel een cpu uit zou brengen volgens het big/little concept. Dus bijvoorbeeld 1 snelle core met flink turbo budget/tdp en dan een aantal cpu's ernaast voor het parallel werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Volgens gerucht werkt Samsung aan een concurrent voor Apples iPad Pro, en gezien de geruchten voor de iPad (iOS, A9), gaat dit de Apple serieus omver blazen.
Core M (Skylake-Y) + Windows 10 + high-PPI 12'' Super AMOLED tablet by Samsung? iPad Pro will have some serious competition. 600g and 6.2mm sound very light/slim for a Core-based device, amazing if they can pull it off.
Daarnaast ook 4GB geheugen (iPad steekt nog steeds op een miezerig 1GB) en S-Pen.

http://forums.anandtech.c...p=37644581&postcount=4083

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

witeken schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:24:
Volgens gerucht werkt Samsung aan een concurrent voor Apples iPad Pro, en gezien de geruchten voor de iPad (iOS, A9), gaat dit de Apple serieus omver blazen.

[...]

Daarnaast ook 4GB geheugen (iPad steekt nog steeds op een miezerig 1GB) en S-Pen.

http://forums.anandtech.c...p=37644581&postcount=4083
Ik denk niet dat Samsung Intel cores gaat kopen als ze zelf Exynos hebben en zelfs een deel van de huidige Apple A8 productie voor hun nemen. Samsung heeft dan ook voldoende kennis om zelf een goed SoC'je te maken.

Sowieso is het weer cliché fanboy/hater speculatie: we weten niet wat de iPad Pro gaat worden en ook niet of Samsung zelfs interesse heeft om het te beconcurreren. Wat losstaat of Samsung een 12" tablet overweegt.

iPad Air 2 (die van Oct. 2014 tot heden) heeft trouwens 2GB RAM, flame failed. Sowieso heeft het weinig nut verschillende OS'en met verschillende specs te vergelijken, als je kennis en ervaring had, zou je dat weten en niet als argument aanhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 21-08-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Phuncz schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:21:
Ik denk niet dat Samsung Intel cores gaat kopen als ze zelf Exynos hebben en zelfs een deel van de huidige Apple A8 productie voor hun nemen. Samsung heeft dan ook voldoende kennis om zelf een goed SoC'je te maken.
Voor de high-end komt geen enkele soc in de buurt van Intel, dus is er geen keuze. Anders is het gewoon een high-end Android tablet. Het feit dat het hier dus om een apparaat met Windows gaat, geeft dus een duidelijke hint. Dit ding gaat ook geen 400 euro kosten.

Daarnaast staat de foundry business van Samsung volledig los van Samsung soc-divisie (net als dat het onderdeel van Samsung dat wasmachines of smartphones maakt ook onafhankelijk van de soc-tak is).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

(jarig!)
Ik krijg de indruk dat de Intel HD Graphics 530 van de i7 6700k sneller is als mijn oude AMD HD5870. Alleen het vinden van benchmarks is lastig. Als deze IGP inderdaad hetzelfde presteert ben ik sterk geneigd alvast te gaan upgraden vanaf mijn i7 920 en later een grafische kaart te kopen. Iemand een idee?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Vast wel, als je de taken modern genoeg maakt, dan zal dat spul vast sneller zijn dan een HD5870. Maar in real life gaming scenarios kan ik het me niet echt voorstellen eigenlijk. Sowieso walst praktisch ieder modern videokaartje over die IGP's heen. Ik zou het niet afwachten als je serieus moderne games wil gaan spelen op fatsoenlijke resoluties met flinke details in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
No way, de intel 5300 komt niet eens in de buurt van een 5870.
De 5870 is ongeveer 5x zo snel.

Bv: 3d mark 11
HD5300: http://www.anandtech.com/bench/Notebook/308
5870: http://www.legionhardware...560_Ti_OC/3Dmark11_02.png

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 23-08-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

(jarig!)
Kwam het hier tegen waarbij de IGP (hat het over de Intel HD 530 niet de 5300) tegen losse grafische kaarten gezet is bij GTA V op minimum:
http://www.tomshardware.c...core-i5-6600k,4252-9.html

Ik ben geen serieuze gamer en kan nog wel even wachten totdat de AMD R9 Nano beschikbaar is.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
My bad, ik zag niet dat er een HD530 was, dacht aan een typfoutje.
Dan nog zit je overigens ruim een factor 2 onder de 5870, maar als je daar tijdelijk mee kan leven is dat een optie.
Of je zet de 5870 er tijdelijk naast natuurlijk.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Er zijn scores binnengekomen van Intels snelste mobiele CPU's, en hun power consumption. Dankzij de Tick (14nm) en Tock (Skylake) is de efficiëntie een stuk beter, vooral single threaded. Het verbruik van Skylake @ 4GHz is niet slecht.

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/fileadmin/_processed_/csm_Package_Power_331423c4d3.png

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/fileadmin/_processed_/csm_Efficiency_602ecf2229.png

http://www.notebookcheck....0HK-im-Test.150722.0.html

[ Voor 9% gewijzigd door witeken op 23-09-2015 20:14 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Interessante vergelijking tussen Haswell en Skylake bij dezelfde kloksnelheid van 4.0GHz waarbij het geheugen gelijk wordt gehouden, bij de ene test 1600MHz, bij de andere 2133MHz. Toont mooi dat SKL snel geheugen wel kan gebruiken: bij 1600MHz presteert SKL zelfs slechter dan Haswell.

http://forums.anandtech.c...p=37789420&postcount=5253

Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/www.modders-inc.com/wp-content/uploads/image//2015/08/c4ccbr151600.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/www.modders-inc.com/wp-content/uploads/image//2015/08/c4ccbr152133b.jpg

Nog een andere test, met Core i3.

http://forums.anandtech.c...p=37789390&postcount=5249
The Ryse results are particularly interesting. Haswell Core i3 manages 88.7 FPS with DDR3-2133 while Skylake Core i3 58.5 FPS with DDR4-2133. Once they used DDR4-2666, Skylake Core i3 delivered 103.2 FPS.
Also generally Skylake benefited more from 25% higher clocked memory (2666 vs 2133) than Haswell with 33.3% higher clocked memory (2133 vs 1600).
Zie links voor volledige posts.

[ Voor 30% gewijzigd door witeken op 25-10-2015 14:41 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 17:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Examining Intel's New Speed Shift Tech on Skylake: More Responsive Processors

Modern computer processors are constantly changing their operating frequency (and voltage) depending on workload. For Intel processors, this is often handled by the operating system which will request a particular level of performance, known as the Performance State or P-State, from the processor. The processor then adjusts its frequencies and voltage levels to accomodate, in a DVFS (dynamic voltage and frequency scaling) sort of way, but only at the P-states fixed at the time of production. While the best for performance would be to run the system at the maximum all the time, due to the high voltage, this is the least efficient way to run a processor and wasteful in terms of energy used, which for mobile devices means a shorter battery life or thermal throttling. With the P-state model, to increase efficiency, the operating system can request lower P-states in order to save power, but if a task requires more performance, and the power/thermal budgets are sufficient, the P-State can be changed to accomodate. This 'technology' on Intel processors has historically been called 'Speed Step'.
Met deze nieuwe variant van Speed Step (Shift) is het mogelijk om Speed Step in de handen van de CPU te laten ipv het operating system. Windows 10 krijgt hiervoor een patch zodat dit mogelijk is. Dit kan voor een kleine performance boost zorgen doordat de CPU sneller van snelheden kan wisselen.

offtopic:
Intel nieuws :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook leuk voor Hackintosh gebruikers die dan niet meer afhankelijk zijn van hoe OS X met de P-states omgaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Q1'16 launches

Broadwell-E

i7-6950X 10C/20T 3.0GHz 25M
i7-6900K 8C/16T 3.3GHz 20M
i7-6850K 6C/12T 3.6GHz 15M
i7-6800K 6C/12T 3.4GHz 15M

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y2y6ybg.jpg

http://www.xfastest.com/thread-165075-1-1.html

In Q1 komt ook BDW Xeon E5 v4 uit. Purley, zowat de grootste update van Xeon-platform ooit, met SKL-architectuur, komt allicht een jaar later in H1'17 uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4TOeb8G.png

Verder in Q1 komen nog SoFIA 28nm LTE, 28nm XMM 7360 modem, mobiele SKL 28W+, Xeon Phi en wellicht ook 3D NAND. Als ik me goed herinner zal de 14nm Altera er dan ook wel bijna aankomen.

Om met Samsung (Mongoose) en Qualcomm (Kyro) mee te doen zou Broxton dan ook moeten uitkomen, maar dat zal niet gebeuren... SoFIA 14nm zal ook tot eind het jaar op zich blijven wachten.

Tot slot nog een leuk tibdit, verder in de toekomst, namelijk 2020+, vanaf 7nm.

Intel heeft in India een onderzoeksgroep opgericht die sterk verbeterde architecturen moet onderzoeken om vanaf de 7nm node, die futuristic genoemd wordt, geïmplementeerd te worden.

Fool: Intel Has Massive Plans for Its 7-Nanometer Processors
The purpose of this lab is to "spearhead the research and advanced development of CPUs and GPUs in the 2020 and beyond timeframe."

The listing goes on to say that "by conceiving of and prototyping radical approaches, the Lab will aim to reposition the trajectory of today's CPU and GPU cores toward much greater power and area efficiency while still delivering industry-leading performance."

"Microarchitecture and design of these advanced cores will be aggressively co-optimized with Intel's futuristic 7nm technology node and its follow-ons deep into the next decade."
In het artikel wordt verder nog op volgend ultra-indrukwekkende gegeven gewezen: Intels R&D is van 2011 tot 2013 van $6.5B naar $10B gestegen en is nu zelfs $12B per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://g.foolcdn.com/editorial/images/178614/intc-rnd_large.png

Daarmee komt Intel wereldwijd op de derde plek, achter Volkswagen en Samsung. Grote verschil echter is dat Intels R&D >20% van de revenue vormt, ca. 23.5% om precies te zijn; iets wat totaal uniek is. Als dat je niet omver blaast, weet ik het niet. Bij Apple is het maar een paar procent.

The 10 biggest R&D spenders worldwide

Afbeeldingslocatie: http://www.consultancy.uk/beheer/media/The-Top-20-RD-Spenders-13052.jpg

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het is positief dat de 6-serie processors ook op socket 2011-3 passen, maar ik ben benieuwd of een BIOS update genoeg is voor de CPU's te ondersteunen. Ook positief dat er nu een 10-core komt aan de top, dan worden de 6-core en 8-core weer wat goedkoper !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

NotebookCheck: Surface Pro 4 (Core m3) Review

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/Microsoft/Surface_Pro_4_Core_m3/cpuz1.png

Cinebench 11.5
ST: 0.98
MT: 2.27

Cinebench 15
ST: 88
MT: 206

Octane v1: 19970
*iPad Air 2: 10084

Sunspider 1.0 (lower is better): 122.4ms
*iPad Pro: 189.7ms

PCMark 8 Home Accelerated: 2426

3DMark 11 Performance: 1344

Nice bump from first-gen Core-M in most benchmarks and solid long-term performance.
Whereas the SP3 featured capable integrated graphics hamstrung by a tendency to throttle under load, the SP4's Intel HD Graphics 515 seems to be more competent in this realm, and with a far lower-power chipset, to boot. In 3DMark 2013 Ice Storm, we achieved a very good score of 42046, which is a little below the XPS 13-9343’s 46293 (+10%) and the Surface Book’s 49514 (+18%), but which easily beats the SP3’s handicapped result of 29229 by 30%.

Quote:
Under full CPU stress, the CPU amazingly maintains a 2 GHz turbo frequency, with maximum temperatures just touching 51 °C—impressive to say the least, and surely part of the reason for the SP4’s dominance over the SP3’s CPU benchmarks. Full GPU stress, meanwhile, produces initial clock rates of 798 MHz, but eventually this falls to between 648 MHZ and 698 MHz with a maximum recorded temperature of 62 °C.

Combined stress obviously exacts a much direr scenario for the TDP- and thermally-constrained tablet, with the CPU dropping down to just 1 GHz and the GPU managing only 599 MHz to 648 MHz with occasional throttles to 149 MHz. Temperatures are once again hovering around the 62 °C mark, which seems to be the effective ceiling for the Surface Pro 4.

Quote:
Best of all, the arguably substantial benefits of lower power consumption, silent operation, likely superior battery life, and a complete lack of moving parts (which are prone to failure) come with very few practical compromises for the average user. Yes, CPU performance is below that of the Surface Pro 3 Core i5 configuration we previously reviewed—but overall, real-world system performance is probably closer to just around 20% lower (with no incidence of throttling under practical use), which is of limited concern considering how quick everything still feels.
www.notebookcheck.net/Mic...blet-Review.153843.0.html

Intel tegenstelling tot wat de berichten laten uitschijnen, is Apple A9X nog steeds geen partij voor Core m, in ieder geval wat CPU betreft.

EDIT: Wat GPU betreft, heb ik even volgende berekening gedaan.

A8X has 256 GFLOPS @ 0.5GHz with 8 clusters.
So A9X has 320 GFLOPS @ 0.5GHz with 10 clusters.
Skylake GT2 has 384 GFLOPS @ 1.0 GHz.
Skylake GT3 has 768 GFLOPS @ 1.0 GHz.

De kloksnelheid van de A9X is waarschijnlijk richting de 1GHz gegaan om die 2X performance te kunnen bieden, dus A8X zat onder GT2, terwijl A9X onder GT3 zit.

Let wel dat dit puur gaat over theoretische flops. Zo is Skylake Gen9 een stukje sneller dan Gen8, terwijl de flops onveranderd zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door witeken op 15-11-2015 19:47 ]

Tweakblog van de maand

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Interessante dingen.

Intel heeft de Apple A8, en A9 van TSMC en Samsung onderzocht en vergeleken.

Er was nogal een controverse omdat Apples A8 2B transistors had volgens Apple, en Intels Core m 1.3B transistors in een slechts iets kleinere die area. Wat blijkt is dat Core m desondanks een 1.4x hogere dichtheid heeft. En dat Apples A9 praktisch even dicht is als de A8, ook al is het nummer van 20 naar 16 of 14 gegaan.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Is het bekend waarom nu ineens een veel hogere base-clock gehaald kan worden ? Dat gaat al een tijdje terug dat je niets met de BCLK meer kon doen maar je moest richten op de multiplier of was dat misschien artificieel ? Ik herinner me nog dat het vreemd vond dat we ineens over moesten van de base clock overclocken naar de multiplier, ergens rond de tijd van de Core Duo serie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nee vanaf Sandy Bridge kon het niet meer, de generatie daarvoor op socket 1366 en 1156 ondersteunde het nog wel.

Bij Sandy Bridge werd echter alles aan blk frequentie gekoppeld, ging je dan overklokken dan gaat bijvoorbeeld het PCI Expres slot en de sata poorten mee. Verhoging hiervan geeft bijna direct al problemen, meestal lukt verhogen van 100 naar 102 of 103 wel, maar dan houdt het al op.

Nu bij Skylake is het weer los gekoppeld en is het echte overklokken weer terug. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar toen kon je toch ook de PCIe clock en dergelijke vast zetten op 100 ? Ik zoek de reden waarom het toen tot en met Broadwell een probleem was en vanaf Skylake niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:22:
Maar toen kon je toch ook de PCIe clock en dergelijke vast zetten op 100 ? Ik zoek de reden waarom het toen tot en met Broadwell een probleem was en vanaf Skylake niet meer.
Helaas niet, bij Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell was de base clock altijd al aanpasbaar, echter werd deze áltijd gelinked aan andere componenten. Hieronder valt de PCI-E bus, maar ook bijvoorbeeld je opslag (SATA). In veel gevallen kreeg je door het verhogen van de baseclock naar 103-105Mhz geen problemen, echter traden hierboven vaak read/write errors op of PCI-E bus gerelateerde problemen.

Het Skylake platform heeft deze zaken nu wel allemaal apart van elkaar in de bios staan. De base clock heeft nu alleen effect op de CPU (core, uncore, cache), onboard videochip en DRAM.

Maar ik denk dat het bij de andere generaties ook mogelijk moet zijn, mits ze de biossen van moederborden aanpassen. Ik zie geen technische limitaties bij bijv. Haswell tov Skylake; het platform is niet dermate veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Haswell (en ook Sandy Bridge-E) was ook nog steeds gekoppeld daar had je alleen "straps". Stappen welke je kon doen waarbij alleen de CPU, RAM en Uncore meeging, maar de PCI Express en SATA bus gelijk bleef. Je kon dus van 100 naar 125, 166, 200, etc. en vanaf zo'n stap nog 2 à 3 meer of minder voordat je weer problemen kreeg.

Dus in theorie zou het wel moeten kunnen met Haswell, maar dan wel met "straps", maar schijnbaar was dit niet simpel of onmogelijk anders hadden we er vast wel iets van gehoord.

Nu met Skylake is het echt losgekoppeld, waardoor het BCLK overklokken ook weer terug komt en zou het daardoor in theorie ook mogelijk moeten zijn om met non-K CPU's te overklokken met enkele aanpassingen en dat zie je nu dus ook.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

stin00 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:45:
Maar ik denk dat het bij de andere generaties ook mogelijk moet zijn, mits ze de biossen van moederborden aanpassen. Ik zie geen technische limitaties bij bijv. Haswell tov Skylake; het platform is niet dermate veranderd.
Maar de architectuur wel. Zover ik weet zijn dit architecturale beslissingen. Zo is het bij Qualcomms Krait mogelijk om elke core een eigen frequentie te geven, maar bij Intel's Core niet.
In all Intel Core based microprocessors, all cores are tied to the same frequency - those that aren’t in use are simply shut off (power gated) to save power. Qualcomm’s multi-core architecture has always supported independent frequency planes for all CPUs in the SoC, something that Intel has always insisted was a bad idea. In a strange turn of events, Intel joins Qualcomm in offering the ability to run each core in a Silvermont module at its own independent frequency. You could have one Silvermont core running at 2.4GHz and another one running at 1.2GHz.
(AnandTech Silvermont artikel)

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
witeken schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:23:
[...]
Maar de architectuur wel. Zover ik weet zijn dit architecturale beslissingen. Zo is het bij Qualcomms Krait mogelijk om elke core een eigen frequentie te geven, maar bij Intel's Core niet.
[...]
Je kan bij Intel ook gewoon cores los van elkaar overclocken hoor met behulp van de multiplier; met de baseclock kan dit niet :) Je kan in het bios voor 'sync all cores' kiezen, maar dus ook afzonderlijk.

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen of de Skylake-generatie al een beetje productiewaardig is? Ik zit er over te denken om een i5 te gaan kopen, maar krijg het idee dat het misschien te vroeg is.

Verder vraag ik mij af wat dat is met die GPU in de processor? Ik snap niet zo goed waarom er nu ineens weer gekozen wordt voor deze optie in plaats van een losse chip/kaart?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 12:22 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Productiewaardig? Wat bedoel je daarmee?

De reden voor de IGP in de CPU is omdat de meeste mensen hier genoeg aan hebben. Zo hoeft die groep welke waarschijnlijk meer dan 95% bedraagt, geen losse videokaart te kopen. IGP integreren in de CPU is prijstechnisch en prestatietechnisch gezien ook de beste oplossing.

AMD Nieuwsdiscussie

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Skylake is al uit, waarom zou het niet productiewaardig zijn?

Verwijderd

Is er al wat bekend over Skylake-E? Ik weet dat dat iets op de zaken vooruit loopt, maar gezien Broadwell-E naar verluidt de laatste generatie op 2011-3 en X99 zal zijn, is het misschien wat zonde daar nu nog voor te gaan. Te meer omdat er indicaties zijn dat Skylake-E wellicht rond Q3 al in de schappen ligt.

Weet iemand daar meer van?

• naaitsab
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:06:
Is er al wat bekend over Skylake-E? Ik weet dat dat iets op de zaken vooruit loopt, maar gezien Broadwell-E naar verluidt de laatste generatie op 2011-3 en X99 zal zijn, is het misschien wat zonde daar nu nog voor te gaan. Te meer omdat er indicaties zijn dat Skylake-E wellicht rond Q3 al in de schappen ligt.

Weet iemand daar meer van?
Ik hou S2011(-3) al een tijdje in de gaten maar omdat ik Q3 vaker tegenkom wacht ik ook nog maar even met upgraden. Op wat gelekte slides van Intel (even door Google halen) na is er verder weinig concreets en interessants nieuws te melden.

Gezien de trend van Intel de laatste jaren zal het voornamelijk een zuiniger platform worden met minimale prestatiewinst en wat nieuwe standaarden her en der. Al hoop ik stiekem toch op weer een echt 'enthousiast' platform ipv een extra core of 2 en wat extra PCI-E lanes tov s1151.

if (!coffee) {
Work = false; }

Verwijderd

naaitsab schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:14:
Gezien de trend van Intel de laatste jaren zal het voornamelijk een zuiniger platform worden met minimale prestatiewinst en wat nieuwe standaarden her en der.
Die standaarden en vooral een andere socket zijn voor mij overtuigende argumenten :Y
Al hoop ik stiekem toch op weer een echt 'enthousiast' platform ipv een extra core of 2 en wat extra PCI-E lanes tov s1151.
Vergeet de gesoldeerde IHS niet. Wat verwacht je nog meer?

• naaitsab
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:03:
[...]

Die standaarden en vooral een andere socket zijn voor mij overtuigende argumenten :Y
Gaat mij vooral om knappe onboard NVMe ondersteuning, dat is nu nog vrij bout.
Vergeet de gesoldeerde IHS niet. Wat verwacht je nog meer?
Beetje knappe prestaties per core vooral. Op single-core/thread workloads is een s1151 CPU vaak met een redelijke marge sneller dan een S2011-3 CPU die een stuk duurder is. Gezien vrij veel applicaties nog steeds nagenoeg single-threaded draaien vind ik dat vrij belangrijk voor een all-round PC/WS. Dat het premium segment nog steeds 1 en soms 2 architecturen achterloopt op de standaard lijn vind ik ook vrij bedroevend.

if (!coffee) {
Work = false; }

Verwijderd

naaitsab schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:36:
Beetje knappe prestaties per core vooral. Op single-core/thread workloads is een s1151 CPU vaak met een redelijke marge sneller dan een S2011-3 CPU die een stuk duurder is. Gezien vrij veel applicaties nog steeds nagenoeg single-threaded draaien vind ik dat vrij belangrijk voor een all-round PC/WS. Dat het premium segment nog steeds 1 en soms 2 architecturen achterloopt op de standaard lijn vind ik ook vrij bedroevend.
Dat is natuurlijk volop opzettelijk. Intel gaat het experiment aan met de mainstream-processoren. Hebben ze de architectuur helemaal uitgekristalliseerd, dan gaan ze deze geschikt maken voor extreme workloads en bijvoorbeeld servers. Dat doe je liever niet met spul dat je net aan de praat hebt gekregen.

Wat noem je een redelijke marge sneller? Zoveel schelen de generaties tegenwoordig niet meer, dus of je nou rouwig moet zijn om die paar procenten die je er zelf ook wel weer bij klokt... Ik weet het niet :)

Maar goed, als je vooral single-threaded spul doet dan moet je inderdaad niet bij de E-series zijn. Dat is al jaren zo :) Wat dat betreft is het wel kiezen of delen. Dat gezegd, hoe vaak kom je serieus vermogen op een enkele thread te kort bij een moderne CPU? Het enige dat ik me voor de geest kan halen is mijn eigen, slecht geschreven applicatie :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 19:49 ]

• naaitsab
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:40:
Dat is natuurlijk volop opzettelijk. Intel gaat het experiment aan met de mainstream-processoren. Hebben ze de architectuur helemaal uitgekristalliseerd, dan gaan ze deze geschikt maken voor extreme workloads en bijvoorbeeld servers. Dat doe je liever niet met spul dat je net aan de praat hebt gekregen.
Mja aan de andere kant ze hebben een R&D afdeling waar menig bedrijf alleen maar van kan dromen, dus experimenteren lijkt me niet echt van toepassing. Al vraag je je af en toe wel af wat ze daar doen als je kijkt naar buigende PCB's en gare DIE pasta onder je heatspreader :X

Veel opties voor servers zijn voor de consument of zelfs zakelijke werkplek niet zo bijster interessant. Is een hele andere insteek. Dat Intel haar focus legt op enterprise is niks nieuws, dat AMD enkel nog wat stuiptrekkingen geeft op de CPU markt zorgt er samen voor dat het qua prestaties allemaal niet zo hoeft. Wat voor ons dan weer jammerlijk is.
Wat noem je een redelijke marge sneller? Zoveel schelen de generaties tegenwoordig niet meer, dus of je nou rouwig moet zijn om die paar procenten die je er zelf ook wel weer bij klokt... Ik weet het niet :)
Kan die 6700K vs 5820K vergelijking zo 1-2-3 even niet terugvinden. Verschil vond ik voor een CPU die dik 100 euro duurder is vrij karig. Om de een of andere manier zijn die 6-series op 1 core prestaties best goed bezig.
Maar goed, als je vooral single-threaded spul doet dan moet je inderdaad niet bij de E-series zijn. Dat is al jaren zo :) Wat dat betreft is het wel kiezen of delen. Dat gezegd, hoe vaak kom je serieus vermogen op een enkele thread te kort bij een moderne CPU? Het enige dat ik me voor de geest kan halen is mijn eigen, slecht geschreven applicatie :+
Buiten de omdat het kan factor want Tweakers heb ik nog steeds het idee dat een 2011 of X platform een betere I/O verzorging heeft, het openen van programma's en bestanden voelt allemaal net even wat scherper.

Vond het overclocken van een 5820K alleen wel aardig tegen vallen. Stuk lastiger dan bijvoorbeeld mijn 4770K naar 4,4Ghz zetten :X Kan ook zijn dat de chip gewoon niet lekker was, kwam niet veel hoger dan een clock van 3,7 :/ Die standaard 3,3 is natuurlijk wel erg laag :Y)

if (!coffee) {
Work = false; }

Verwijderd

naaitsab schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:49:
Vond het overclocken van een 5820K alleen wel aardig tegen vallen. Stuk lastiger dan bijvoorbeeld mijn 4770K naar 4,4Ghz zetten :X Kan ook zijn dat de chip gewoon niet lekker was, kwam niet veel hoger dan een clock van 3,7 :/ Die standaard 3,3 is natuurlijk wel erg laag :Y)
Ik meen dat de meeste chips wel meer halen dan dat, maar zeker bij de 5820K's ben je natuurlijk wel bij de 'afdankertjes' beland ten opzichte van de twee modellen daarboven.

• naaitsab
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:07:
[...]

Ik meen dat de meeste chips wel meer halen dan dat, maar zeker bij de 5820K's ben je natuurlijk wel bij de 'afdankertjes' beland ten opzichte van de twee modellen daarboven.
Alleen 200 euro bijleggen is dan ook weer niet te verantwoorden voor een 5930K :P Of je hebt echt die PCI-e lanes nodig, dan zit je daar wel aan vast. Overclocken is bij elke chips zo dat je in de 'silicon lottery' zit. De een kan je voor geen meter overclocken en de ander gaat als de bliksem. Verwacht niet dat Intel voor deze 2 modellen gaat cherry-picken. De minste worden ingezet als lager model (5820K), dat is natuurlijk vrij normaal in de CPU/GPU wereld.

if (!coffee) {
Work = false; }

Verwijderd

naaitsab schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:13:
Verwacht niet dat Intel voor deze 2 modellen gaat cherry-picken. De minste worden ingezet als lager model (5820K), dat is natuurlijk vrij normaal in de CPU/GPU wereld.
Niet voor deze modellen specifiek, maar ik ga er vanuit dat er wel degelijk sprake is van binning. Het betere spul gaat richting de 5960K of een duurder Xeon-product, het mindere spul gaat richting de goedkopere klasses. Natuurlijk kan je geluk hebben en net die ene gouden chip te pakken krijgen waarvan net een lane scheef zat, maar de rest helemaal in orde is. Of je hebt pech en komt net met dat brekebeentje aan de buitenkant van de wafer te zitten dat prima werkt op standaardsnelheden, maar ook niet veel meer doet.

Het is wel speculatie, dus als iemand daar iets definitiefs over kan zeggen ben ik best benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:02:
Skylake is al uit, waarom zou het niet productiewaardig zijn?
Kinderziektes kunnen er altijd nog inzitten? Al is het maar een gebrek aan drivers voor Linux?

Ik dacht dat hij net een paar maanden op de markt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Skylake support zal er toch eerder door de Linux community moeten komen ipv. Intel, dit soort diepgaande zaken zit toch dichtbij de kernel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Intel *is* de Linux community, het is 1 van de grootste contributeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

ASRock will soon let you overclock Skylake Xeon CPUs on their motherboards

Users will soon be able to overclock Intel's Skylake-based Xeon processors on a selection of ASRock motherboards, sources have revealed to TechSpot. Intel normally prevents Xeons from being overclocked, but ASRock has managed to overcome these restrictions through software tricks in their motherboard's BIOS.
This feature is currently being tested internally at ASRock, and will be released to the public in due course. In their testing, the company has managed to push a Xeon E3-1220v5 from 3.0 GHz to 4.5 GHz, a significant clock speed increase of 50% that transforms a basic workstation CPU into a decent performer.
The ability to overclock Skylake Xeon processors has big implications for system builders. The Xeon E3-1220v5, for example, is very similar to a Skylake Core i5 part, with a similar array of four cores and four threads, but with a lower base and turbo clock speed, no integrated graphics, and more cache (8 MB vs 6 MB). Due to a lesser feature set, the E3-1220v5 costs only $220, less than the Core i5-6600 ($230) and the unlocked i5-6600K ($280).

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2016/01/2016-01-04-image-2.jpg

This means that, theoretically, a user wanting to build a gaming PC could purchase the cheapest Xeon CPU (the E3-1220v5) and overclock it with ease on an ASRock motherboard to the level of a high-end Core i5 CPU. If a user opts for a Xeon with hyper-threading, the cheapest of which is the $275 E3-1230v5, they could build a Core i7-6700K-equivalent system and save over $100.
The one ASRock motherboard that will support Xeon overclocking is the Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC, which uses Intel's C232 chipset. This motherboard supports consumer-friendly features like DDR4 memory (both ECC and non-ECC), dual PCIe slots, and a healthy collection of USB 3.0 and SATA 6 Gbps ports.
At this stage we're not sure when ASRock will officially launch the ability to overclock Xeon CPUs on their motherboards, or exactly what process is involved. However we are in the process of acquiring the hardware to test this feature out, so check back on TechSpot soon for an in-depth look at Xeon overclocking.

With this feature in hand, ASRock will basically allow you to overclock any desktop CPU in Intel's Skylake range. Last month, the company launched a feature that allowed users to overclock non-K Skylake CPUs on their motherboards. Earlier, ASRock allowed users to overclock DDR4 memory on motherboards without Intel's Z-series chipsets.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Kan ik ergens accurate verbruikscijfers van intel vinden?
Wil namelijk een Zotac SN970 kopen en daar een 6600t in leggen ipv de 6400t.
Deze zouden hetzelfde TDP moeten hebben (35w), maar de 6600t is significant hoger geklokt.
Omdat de SN970 een compact kastje is mag het feitelijke verbruik/warmteontwikkeling van de 6600t niet hoger liggen dan van de 6400t.

Verbruikt de 6600t meer dan de 6400t? Of is de 6600t een golden chip en de 6400t van de rand van een wafer (met hetzelfde verbruik significant minder prestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn helaas amper site's welke het verbruik van de CPU meten, ik weet er zo dan ook geen. Komt in 99,99% van de gevallen neer op het verbruik van een hele PC met een flut metertje van enkele tientjes, maar zoiets verteld je vrij weinig.

Maar ik zou er vanuit gaan dat er weinig verschil in zit. De CPU met lager TDP mag dan wel minder verbruiken, ding doet er ook langer over om iets te berekenen omdat die minder snel is. Vaak komt er dan ook op neer dan een zuinige CPU alleen interessant is al het verbruik niet hoog mag zijn door beperkte stroomvoorziening of koelmogelijkheden.

[ Voor 42% gewijzigd door -The_Mask- op 06-01-2016 13:01 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-10 17:57
Even een flinke kick, want er is toch wel wat Intel nieuws volgens mij. :)

Zoals we al wisten gaat Intel tijdens de aankomende Computex de nieuwe Broadwell-E processors laten zien. Inmiddels zijn echter al wat presentatie slides en de prijzen gelekt bij (wederom) Videocardz.com.

Ontzettend interessant lijkt mij Broadwell-E niet ten opzichte van Haswell-E. Grootste verschil is natuurlijk de die shrink van 22nm naar 14nm, wat de nodige voordelen zou moeten opleveren. Verder is de belangrijkste ontwikkeling dat het vlaggenschip, de Core i7-6950X, nu over 10 in plaats van 8 cores beschikt. Voor wat het waard is.

Slides bij Videocardz.com:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/Intel-Broadwell-E-i7-69XX-68XX-1-900x506.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/Intel-Broadwell-E-i7-69XX-68XX-2-900x506.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/Intel-Broadwell-E-i7-69XX-68XX-3-900x506.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/Intel-Broadwell-E-i7-69XX-68XX-4-900x506.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/Intel-Broadwell-E-i7-69XX-68XX-5-900x506.jpg

Als alle informatie klopt dan zijn de prijzen toch weer wat hoger uitgevallen dan eerder naar buiten kwam.
offtopic:
Intel Core i7-6950X – BX80671I76950X ($1609.37 US)
Intel Core i7-6900K – BX80671I76900K ($1024.70 US)
Intel Core i7-6850K – BX80671I76850K ($602.11 US)
Intel Core i7-6800K – BX80671I76800K ($422.60 US)

Duur speelgoed dus, maar waarom zou Intel er ook minder geld voor vragen.

Ik had al bijna een i7-5820K besteld, nu rond de € 400, maar toch even gewacht op de i7-6800K. Met een beetje pech komt de i7-6800K nu uit rond de € 500. Nu maar de benchmarks en uiteindelijke prijzen afwachten... Verder ben ik benieuwd wat we voor nieuwe (betaalbare) X99 moederbords te zien gaan krijgen op Computex.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
*kick*

Zou net wat Kaby Lake Celeron en Pentiums aan de pricewatch toevoegen en toen viel mij op dat Kaby Lake Pentium's Hyper Threading hebben, op het moment dat ik de specs op zocht.
http://www.cpu-world.com/...t%201151_Kaby%20Lake.html

Schijnbaar totaal geen nieuws, maar ik had het nog nergens gezien. Brengt Kaby Lake toch nog een verbetering boven Skylake. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wel mooi dat de G4600 een HD630 GPU heeft, Intel gaat door met mooie IGP's in budget chips zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Ik had inderdaad zoiets gelezen een paar maanden terug, maar afgedaan als onzin. Tja, marketing maakt alles zoveel simpeler.

Dit maakt een budget gaming build wel interessanter. Het prijsverschil tussen de 6100 en 6400 vond ik eigenlijk altijd te klein om voor een i3 te kiezen. Voor 75 (voor de 4560) vs 208 euro ligt dit interessanter.

Misschien maar weer een budget game build BBG doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
-The_Mask- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:56:
*kick*

Zou net wat Kaby Lake Celeron en Pentiums aan de pricewatch toevoegen en toen viel mij op dat Kaby Lake Pentium's Hyper Threading hebben, op het moment dat ik de specs op zocht.
http://www.cpu-world.com/...t%201151_Kaby%20Lake.html

Schijnbaar totaal geen nieuws, maar ik had het nog nergens gezien. Brengt Kaby Lake toch nog een verbetering boven Skylake. :)
https://www.guru3d.com/ne...-get-hyper-threading.html

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 00:31:
Ja een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed moet erg dicht in de buurt van een pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed kunnen komen. Het verschil in cache geheugen en frequentie is vrij klein.
De G4600 dan wel he, de G4560 heeft de nogal magere HD610 GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Op die dingen wil je misschien wel eens wat OpenCL code draaien, en dat draait 2x zo snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net eens even gekeken naar de prijzen, waarom rekenen de winkels hier voor de 7000-serie meer (15 euro in het geval van de 7600k) dan voor de 6000-serie terwijl ze aan Intel hetzelfde bedrag betalen per CPU en de prijzen van de 6000-serie niet zijn gedaald? Price-gouging omdat het nieuw is en omdat ze van de Skylake-CPU's af willen geraken?
-The_Mask- schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:56:
Ik ben bepaald geen fan van wat Intel doet met Kaby Lake maar de base en boost zijn in ieder geval hoger (voor de locked versies) en het lijkt erop dat je ook verder kan overklokken met dezelfde spanning, ook met samples die niet door Intel zijn opgestuurd.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die prijzen die Intel publiceert zijn "catalogusprijzen", niemand betaalt dat werkelijk aan Intel. Als je niet weet hoeveel korting de distributeur kreeg op zijn chips, dan weet je ook niet hoeveel marge ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De euro is minder waard ten opzichte van de dollar, dus alles wat nu gekocht wordt is sowieso duurder dan alles wat een aantal maanden geleden is ingekocht.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Intel krijgt op CPC aardig op zijn donder vanwege de stopgap CPU's i7 7740K en i5 7640K.
https://www.cpchardware.c...640k-kaby-lake-x-lga2066/
Ze gaan zelfs zo ver om te zeggen dat Kaby Lake eigenlijk helemaal niet bestaat als architecuur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel's Atom C2000 chips are bricking products – and it's not just Cisco hit

Updated Intel's Atom C2000 processor family has a fault that effectively bricks devices, costing the company a significant amount of money to correct. But the semiconductor giant won't disclose precisely how many chips are affected nor which products are at risk.

On its Q4 2016 earnings call earlier this month, chief financial officer Robert Swan said a product issue limited profitability during the quarter, forcing the biz to set aside a pot of cash to deal with the problem.

"We were observing a product quality issue in the fourth quarter with slightly higher expected failure rates under certain use and time constraints, and we established a reserve to deal with that," he said. "We think we have it relatively well-bounded with a minor design fix that we're working with our clients to resolve."

Coincidentally, Cisco last week issued an advisory warning that several of its routing, optical networking, security and switch products sold prior to November 16, 2016 contain a faulty clock component that is likely to fail at an accelerated rate after 18 months of operation.

Cisco at the time declined to name the supplier of that component. When asked on Monday whether Intel supplied the faulty electronics, a Cisco spokesperson told that The Register that the networking giant does not intend to publicly name the supplier.

Intel indicated in a January 2017 revision of its Atom C2000 family documentation that the chip line contains a clock flaw. Errata note AVR.54, titled "System May Experience Inability to Boot or May Cease Operation," explains that the Atom C2000 Low Pin Count bus clock outputs (LPC_CLKOUT0 and LPC_CLKOUT1) may stop functioning. Permanently.

An Intel spokesperson in an email to The Register characterized the issue as "a degradation of a circuit element under high use conditions at a rate higher than Intel’s quality goals after multiple years of service."

"If the LPC clock(s) stop functioning the system will no longer be able to boot," Intel's documentation explains.

This consequence is precisely what Cisco says may happen to its devices given enough time. "Once the component has failed, the system will stop functioning, will not boot, and is not recoverable," Cisco's advisory states.

The Register asked Intel whether it could confirm that Cisco's advisory could be attributed to an Intel component. Intel said it could not confirm or deny whether its chip issue is the one affecting Cisco gear, citing a policy of not commenting on customers. We note that the affected Cisco ASA 55xx products use Intel's Atom C2000 system-on-chips at least.

Radio silence
We asked Intel to provide specific details about when it began and stopped shipping Intel Atom C2000 processors with faulty clock outputs. Intel declined to comment. The official errata says the B0 stepping of C2xxx Atoms are vulnerable to failure, and these parts began shipping in 2013. The specific SKUs are:

C2308, C2338, C2350, C2358, C2508, C2518, C2530, C2538, C2550, C2558, C2718, C2730, C2738, C2750, and C2758.
We asked Intel how many affected Atom C2000 chips have been shipped and how much fixing the issue will cost the company. Intel declined to comment.

Intel did, however, provide some insight on how the Atom C2000 flaw might be addressed. "A board level workaround exists for the existing production stepping of the product which resolves the issue," a company spokesperson said in an email. "Additionally, Intel will implement and validate a minor silicon fix in a new product stepping that resolves this issue."

Many other technology vendors make products with Intel Atom C2000 processors, including Dell and Synology. The Register pinged Dell via email, and it was not immediately available for comment.

People with Synology DS1815+ storage boxes have been reporting complete hardware failures; the DS1815+ is powered by an Intel Atom C2538.

Other vendors using Atom C2000 chips include Asrock, Aaeon, HP, Infortrend, Lanner, NEC, Newisys, Netgate, Netgear, Quanta, Supermicro, and ZNYX Networks. The chipset is aimed at networking devices, storage systems, and microserver workloads. If you know of any affected or failed gear, please let us know.

According to this Intel data-sheet [PDF], LPC_CLKOUT0 and LPC_CLKOUT1 are driven by the processor to provide essential timing signals to hardware on the board, including the boot ROM. If these signals stop ticking, the rest of the electronics stops, too. ®

Updated to add at 14:29 UTC, February 7
Synology told The Reg it was "investigating this issue together with Intel," saying it would "provide more detailed information in the week as it becomes available."

It added: "At this time Synology has not seen any indication that this issue has caused an increase in failure rates for DiskStation or RackStation models equipped with Intel Atom C2000 series processors. However once additional information is available, Synology will post an advisory on this topic.

"In the meantime it is still safe to continue to use your device, however should you encounter any issues these will be handled via our support teams and all the devices are still covered under the standard warranty provided with all our units. Technical Support can be reached via www.synology.com/ticket."

Updated to add at 15:36 UTC, February 7
Synology subsequently asked to have its statement above revised to omit any mention of Intel.

Tips and corrections

Bron: https://www.theregister.c...ty_chip/?mt=1486483564127

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-10 04:34
Vraag me af wat die nieuwe intel cpu gaan brengen. De i7 7700k bottlenecked NIET of nauwelijks de 1080ti in deze huidige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kennelijk lopen er nu al een tijdje mensen te mopperen dat de 7700k zo heet word. Het hele verhaal van delidden speelt natuurlijk al langer.

Maar Intel heeft erop gereageerd. Als je je zorgen maakt over de temperaturen, dan moet je je 7700k niet overclocken. 8)7

YouTube: Intel Advises Not to Overclock 7700K As Users Complain Over Temps

Verder is er kennelijk ook een bug waardoor je CPU te veel voltage krijgt, meer dan nodig. Daarvoor moet je je bios flashen. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Link naar artikel voor wanneer je net als ik geen zin hebt om een video te bekijken

Linkje naar het oorspronkelijke bericht van Intel.

[ Voor 23% gewijzigd door mstx op 05-05-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos93
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-12-2023
De laatste 4/5 dagen ineens overal geruchten over een I9, wat is jullie mening, hoax of echt een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Carlos93 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:58:
De laatste 4/5 dagen ineens overal geruchten over een I9, wat is jullie mening, hoax of echt een optie?
zal vast wel bestaan, dus van dat 'wel een optie'. Zonder verdere info over prestaties, prijs, enz., echter niet erg nuttig om te speculeren over de vraag of hij ook werkelijk interessant is, lijkt me. :)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:02:
Maar Intel heeft erop gereageerd. Als je je zorgen maakt over de temperaturen, dan moet je je 7700k niet overclocken. 8)7
Volgens mij is dit precies niet wat Intel wil doen op het moment dat AMD interessante processoren uitbrengt die op alle vlakken kunnen concurreren, behalve op absolute kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Carlos93 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:58:
Die i9 komt er wel. De naam is een rebrand van het huidige high-end platform van Intel. De CPU's op de 2011-3 socket heten ook i7. Nu worden ze duidelijk gepositioneerd boven de normale i7 range.

De CPU zelf is wat voorheen Skylake-EP genoemd werd, de desktop variant zal nu Skylake-X gaan heten. De CPU's zien eruit als een doorontwikkeling van Broadwell-E, maar met een nieuw topmodel met 12c/24t. Helaas een nieuwe socket, dus het zal geen snelle upgrade kunnen zijn voor de huidige gebruikers van het 2011-3 platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Intel launches Core-X series with up to 18-cores for 1999 USD

Intel introduces Core-X platform with 9 new processors.

After months of leaked slides and teasers, Intel made a last minute change to deliver a proper counterpart for Threadripper. The i9-7980XE CPU is currently the fastest consumer CPU with 18-cores. Although Intel made it official, exact specs remain unknown. What we do know is that it features 18-cores and 36 threads, 4 more than Ryzen Threadripper. This Extreme Edition will cost a whooping 2000 USD, so we expect Ryzen to be cheaper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jfubSRCCOUkLJgiK0HgLEH6X/full.png

Product stack contains two architectures: Skylake-X and Kabylake-X. While it’s hard to explain what is 4C part doing here exactly we learn that there are 7 processors with more than 6 cores. The specs are only known for 7920X – 7800X. The 7800X and 7820X do not support Intel Turbo Boost Max 3.0, which is a boost clock for individual cores to increase performance in single and dual-threaded applications. The pricing for 6-core part starts at 369 USD and spans up to 1999 USD for 7980XE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LheIhVmkiYI9fSICkDpK5dRJ/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gwn1njrwwt7XV1mqGh709Ca7/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/djpGbXRaIH4vLVDjsvUBPuHl/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6iHbtFn30EJ256Hum80VjJlx/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RSWf28JYCJiSkMaFl0dmcJQy/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Iuu8A25TVFjvs1LSJWdNLG2b/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LVES3RrbkJlsvb5KoqUANdQD/medium.jpg

Intel Core i9-7980XE Die:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/56pPjSOl1qptUb56uaOBUZtX/full.jpg

Bron: https://videocardz.com/70...-to-18-cores-for-1999-usd

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• foppe-jan
Intel's Skylake-X and Kaby Lake-X CPUs will not be soldered
Intel's Skylake-X and Kaby Lake-X CPUs will not be soldered

The world renowned overclocker der8auer has confirmed that Intel's upcoming Skylake-X and Kaby Lake-X CPUs will not be using a soldered IHS, a first for an Intel High-end desktop (HEDT) platform.

This presents a number of issues, the largest of which being the thermal performance of these new CPUs, especially when overclocked. It is already well known that non-soldered Intel CPUs can have huge thermal benefits when running with an aftermarket thermal interface material, creating the modern craze known as delidding for Intel CPUs.

With Skylake-X and Kaby Lake-X, Intel has decided to use a thermal compound/thermal interface material (TIM) to transfer heat from the CPU to the CPU's integrated heat spreader (IHS), allowing Intel to save time and money when manufacturing these new CPUs.

The problems that arise from using non-soldered CPUs occur because the TIM used by Intel will not have the same thermal conductivity as a directly soldered CPU, which will cause Intel's CPUs to run hotter, especially when overclocked.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
uit het niets heeft intel in zijn oneindige goedheid ons op het semi pro platform waardig bevonden voor een paar core-tjes extra, hoera! :p

overclockbare 18-core is natuurlijk wel leuk voor een bepaalde nichemarkt. ik ben benieuwd naar de allcore turbo's

het is wel niet zo spannend allemaal en de gedachte is zuur dat zonder amd intel doodleuk op max 10 cores zou zijn blijven hangen

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
En 40% :? hogere prijzen had berekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 30-05-2017 13:53 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oftewel, f*ck you. :P
Daar gaan de geruchten en claims van de superoverclockende Skylake en Kabylake X CPU's. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Skylake X en Kaby Lake X klokken heel goed over, dat is geen gerucht maar een feit. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Oftewel, f*ck you. :P
Daar gaan de geruchten en claims van de superoverclockende Skylake en Kabylake X CPU's. O-)
Nah, ze komen straks gewoon met de Intel-Certified Delidding Tool ($250, maar je houdt je garantie) + TIM ($50/g) + de Intel Soldeerbout ($80) -- nieuwe markten creëren heet dat. :+

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 30-05-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hoeft trouwens de CPU ook niet te solderen aan de IHS om goed contact te krijgen, met goede TIM kun je ook al veel bereiken. Wat Intel alleen nu gebruikt voor Kaby Lake is echt slecht spul, maar als je het zelf vervangt door wel goed spul zie je al een heel groot verschil. Dat is dus ook zonder solderen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:00:
Skylake X en Kaby Lake X klokken heel goed over, dat is geen gerucht maar een feit. ;)
Not sure if serious or trolling. :P
Maar dit gaat leuk worden als de 7700k haar problemen ook maar enige indicaties zijn. Nee, ik denk niet dat Intel opeens wat anders gaat gebruiken dan die rotzooi die ze nu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:03:
[...]

Not sure if serious or trolling. :P
http://hwbot.org/submissi..._core_i7_7740k_4sec_797ms
http://hwbot.org/submissi...core_i7_7740k_8525.41_pps
http://hwbot.org/submissi...r15_core_i7_7740k_1616_cb
http://hwbot.org/submissi..._i7_7740k_4min_9sec_724ms
Nee, ik denk niet dat Intel opeens wat anders gaat gebruiken dan die rotzooi.
Met andere woorden, je denkt dat al deze nieuwe CPU's zwaar oververhitten ver voordat je ze 100% kunt belasten. Waardoor ze dus door extreme throttling uiteindelijk heel traag zullen zijn. Dat is namelijk wat je zegt nu.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
-The_Mask- schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:06:
[...]

http://hwbot.org/submissi..._core_i7_7740k_4sec_797ms
http://hwbot.org/submissi...core_i7_7740k_8525.41_pps
http://hwbot.org/submissi...r15_core_i7_7740k_1616_cb
http://hwbot.org/submissi..._i7_7740k_4min_9sec_724ms

[...]

Met andere woorden, je denkt dat al deze nieuwe CPU's zwaar oververhitten ver voordat je ze 100% kunt belasten. Waardoor ze dus door extreme throttling uiteindelijk heel traag zullen zijn. Dat is namelijk wat je zegt nu.
Het is meer dat Intel nogal schaamteloos delen van het productieproces en QA over de schutting gooit (ondanks/omdat geld zat), maar daar niet/nauwelijks op wordt aangekeken, wat verbaast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik weet dat hij zijn handen had gekregen op een 7740k. Dit is dus LN2, duh, en we hebben het hier over de persoon die delidden min of meer tot een ding maakte. Garandeer mij dus maar dat hij dit niet gedaan heeft, en dat je met een normale CPU je wel tegen problemen aanloopt als je wil overclocken. ;)
Nee. Maar valt het echt niet op dat de clockspeeds behoorlijk terugvallen voor de hogergeplaatste CPU's, en over die met de meeste cores zegt Intel niks. Die gaan echt geen enorme clockspeeds halen. Verder weet je zelf ook wel dat een CPU niet lineair schaalt met clocks en voltage. Produceer je een enorme CPU, met veel cores, dan gaan de clocks en voltage omlaag om de temperaturen onder controle te houden. Ik zie dus geen argument waarom Intel niet weer hun crap TIM kan gebruiken. Het werkt zelfs een soort van bij de 7700k. Wil je die overclocken, tja, delid maar of pech gehad.

Het lijkt me ook niet meer dan redelijk om behoorlijk sceptisch te staan tegenover Intel op het moment. Dat hebben ze ook helemaal aan zichzelf te danken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:23

The Chosen One

Zie signature!

6 en 8 core zijn nog relatief acceptabel geprijsd als ze ook nog 4,5-5 Ghz halen.
Maar ja praktijk testen eerst maar afwachten. Dat solder gedoe kan tegen of meevallen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Lol ik had daar niet eens op gelet nog, intel is natuurlijk gewend de boel te knijpen dus ze gaan uit automatisme gewoon door, 28 lanes voor de 6 en 8 core haha.

Dus ff een scenario, stel ik ben een semi pro en ik wil gpu renderen met 3 of 4 gpu's, dan zegt intel dus, ja haal maar die 10 core, we weten dat je hem niet gaat gebruiken maar that's life.

Het enige echt nieuwe is 8% meer ipc, voor de rest is het xeon's tweaken :P :O

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 13:24

belblade

Belgian wacko

ik probeer te weten te komen of er nu nog veel leven zit in het 1151 socket/platform? Goede vriend heeft (tegen mijn advies in) een 7700k gekocht omdat ze hem in de winkel hadden verteld dat de socket nog jarenlang zou meegaan. Klopt dat nu wel of niet met dit nieuws ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21
Klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:59:
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:35:
Ik zie dus geen argument waarom Intel niet weer hun crap TIM kan gebruiken. Het werkt zelfs een soort van bij de 7700k. Wil je die overclocken, tja, delid maar of pech gehad.

Het lijkt me ook niet meer dan redelijk om behoorlijk sceptisch te staan tegenover Intel op het moment. Dat hebben ze ook helemaal aan zichzelf te danken.
Hey, AMD fanboy! Het is zeker rustig in het AMD topic ;)

Ik betwijfel ten zeerste of mensen dit type CPU ook echt kopen voor het overclocken. Het 2011-3 platform is ook geen super CPU om te overclocken. Het probleem zit in de vele cores op dezelfde kleine oppervlakte. Er komt steeds meer warmte vrij en op een gegeven moment kan je dat niet meer voldoende koelen zonder grotere oppervlaktes. Ongeacht delidden of solderen, je loopt tegen een grens aan dat de warmteoverdracht niet meer toereikend zal zijn. Dan is de enige oplossing een groter oppervlakte welke contact maakt met de koeler.

AMD CPU's met veel cores hebben hier ook last van en threadripper al helemaal verwacht ik gezien daar nog meer cores op een kleine oppervlakte zitten dan bij Ryzen.
belblade schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:35:
ik probeer te weten te komen of er nu nog veel leven zit in het 1151 socket/platform?
Waarom zou 1151 dood zijn volgens jou? Het de huidige generatie van Intel voor desktops. De Core i7 7700K presteert nog altijd uitstekend en kan nog heel wat jaren meegaan voordat je überhaupt hoeft te denken aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
belblade schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:35:
ik probeer te weten te komen of er nu nog veel leven zit in het 1151 socket/platform? Goede vriend heeft (tegen mijn advies in) een 7700k gekocht omdat ze hem in de winkel hadden verteld dat de socket nog jarenlang zou meegaan. Klopt dat nu wel of niet met dit nieuws ?
Dit nieuws heeft daar niks mee te maken. De i7 7700K is een socket 1151 CPU, het mainstream platform van Intel. Dit nieuws gaat over het high-end platform, de opvolger van socket 2011-3 genaamd 2066. Hoe het met socket 1151 staat is nog niet geheel duidelijk. Er komen hexacore Coffee Lake CPU's dit jaar dat is vrij zeker, maar of deze nu een nieuwe socket en chipset vragen of ook kunnen werken met de huidige moederborden is niet geheel duidelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:53:
Ik betwijfel ten zeerste of mensen dit type CPU ook echt kopen voor het overclocken. Het 2011-3 platform is ook geen super CPU om te overclocken. Het probleem zit in de vele cores op dezelfde kleine oppervlakte. Er komt steeds meer warmte vrij en op een gegeven moment kan je dat niet meer voldoende koelen zonder grotere oppervlaktes. Ongeacht delidden of solderen, je loopt tegen een grens aan dat de warmteoverdracht niet meer toereikend zal zijn. Dan is de enige oplossing een groter oppervlakte welke contact maakt met de koeler.
Dat zei ik ook al en weet ik ook al. Leuk dat de enige quadcore i7 leuk overclocked, dat is het ook wel. Zeker vanaf octocores kan je het wel vergeten. Gezien de prijzen, en applicaties voor dit platform zie ik overclocken ook niet als iets zinvols om te kunnen. Dit is professioneel en stabiliteit is belangrijker. De hele claim van een geweldig OC platform is, snap ik dan ook niet. Los daarvan staat de vraag of Intel nu wel eens fatsoenlijke TIM gebruikt.
AMD CPU's met veel cores hebben hier ook last van en threadripper al helemaal verwacht ik gezien daar nog meer cores op een kleine oppervlakte zitten dan bij Ryzen.
Die gaan ook matig overclocken, ik zie geen reden om anders aan te nemen.

Pagina: 1 ... 19 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.