Ik vind testresultaten van synthetische benchmarks wel belangrijk.
Met die resultaten heb je immers al een goed idee hoe de prestaties bij specifieke toepassingen zullen zijn.
Deze resultaten zijn overigens geen theoretische snelheden maar wel praktische. Voor een
SSD maakt het immers niet uit of Windows een bestand aan het lezen is of HD Tune rechtstreeks de sectoren aan het lezen is.
Het probleem bij het meten van de 'real world' performance is dat je niet weet wat de invloed van de
SSD is.
bv. bij de installatie van Windows en andere software zal de invloed van de
SSD eerder beperkt zijn. Een notebook DVD speler haalt misschien maar 10 MB/s dus dat is al een grote bottleneck. En bij de installatie wordt ook veel meer gedaan dan enkel bestanden kopieren.
Als de resultaten met een
SSD 20% beter zijn dan de resultaten met een HDD betekent dit niet dat de SDD slechts 20% sneller is maar dat de invloed van de SDD/HDD op die test eerder beperkt is.
Met (low-level) benchmarks is de invloed van de SDD/HDD op de resultaten bijna 100%. Als zo'n benchmark zegt dat de SDD 2x sneller kan lezen dan zal dat ook wel zo zijn maar of je dit in de praktijk gaat zien hangt volledig af van de toepassing.
De review zegt niet hoe de
SSD's/HDD's presteren maar wel hoe een bepaalde notebook presteert met die schijven. Maar dat was ook de bedoeling dacht ik
En nu iets anders. Na Windows 7 geinstalleerd te hebben zit er een kapotte sector op mijn Intel G2 en is de available reserved space met 1 punt achteruit gegaan. Ik heb nog maar 1,5 TB geschreven. Gaat snel zo.
Dat is toch iets wat ik nauwlettend in het oog ga houden.