Ik denk dat vooral de 80 Gb opslag voor mij de doorslag zal geven om voor de X25-M te kiezen (natuurlijk in combinatie met de populaire random read/write prestaties en geen last van degradatie).
Maar als het puur aankomt op prestaties, dan zou ik hem op dit gebied graag willen vergelijken met drives rond dezelfde prijs (+- 20 euro), die overigens bijna allemaal minder opslag ruimte hebben.
Dus bijvoorbeeld vergelijken met deze drives:
162 euro, 60 Gb, Indilinx Barefoot controller
OCZ Vertex Series
166 euro, 64 Gb, Toshiba Daikoku 2 controller
Kingston SSDNow V+ Series V2
171 euro, 50 Gb, SandForce SF-1500 controller
OCZ Vertex Limited Edition
177 euro, 50 Gb, SandForce SF-1200 controller
OCZ Agility 2
188 euro, 50 Gb, SandForce SF-1500 controller
OCZ Vertex 2 Series
(als ik nog meer interessante alternatieven over het hoofd heb gezien dan hoor ik dat graag!)
Benchmarks van de Vertex 1 vs de X25-M zijn redelijk makkelijk te vinden, en daaruit blijkt dat deze elkaar niet veel ontlopen.
Deze review noemt de OCZ Agility 2 en de OCZ Vertex 2 de betere qua performance vergeleken met de intel X25-M, al is dit niet op alle gebieden zo. Interessant dus om even in te verdiepen. In ieder geval worden de SandForce en Crucial controllers als superieur van dit moment genoemd.
Als ze qua performance elkaar niet zoveel ontlopen dan is de keus makkelijk gemaakt zoals ik bovenin deze post ook al aan gaf. Maar als de opgesomde drives de X25-M verslaan qua performance, dan wordt het moeilijk afwegen en kiezen tussen dat beetje extra aan performance, óf een grotere capaciteit met een betere prijs per Gb (X25-M 80 Gb).
Ik ben in ieder geval afgestapt van het idee om een budget
SSD te nemen. De performance moet minimaal die van een X25-M of een Vertex worden.