Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.353 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:46

ResuCigam

BOFH

Geen matches
Oh ik had gelezen dat de Intel drivers nog geen trim support hadden maar ondertussen kennelijk wel dus?

Oh vergelijk jouw onderste screenie met mijn onderste screenie en zoek de verschillen :) (de jouwe had ik een paar post erboven gezien vandaar dat ik de mijne had neergezet)

[ Voor 46% gewijzigd door ResuCigam op 03-01-2010 10:23 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:18
Matched: ssd
Mijn Postville geeft ook aan in PIO 4 mode te draaien. Ik maak gebruik van de MS driver. Ik heb al geprobeert van SATA poort te wisselen maar dit werkte niet. Op het moment dat ik de intel drivers installeer verdwijnen mijn SATA kanalen uit de device manager en kan ik niet meer terug vinden in welke mode hij draait. Het lijkt erop dat het een fout in de device manager is want op het moment dat de SSD in PIO mode draait kan hij nooit zulke scores halen.

Hier iemand met hetzelfde probleem. http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=29024665
Hij heeft het opgelost door van SATA kanaal te wisselen. Maar dit had bij mij geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:23
Geen matches
ResuCigam schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:20:
Oh ik had gelezen dat de Intel drivers nog geen trim support hadden maar ondertussen kennelijk wel dus?

Oh vergelijk jouw onderste screenie met mijn onderste screenie en zoek de verschillen :) (de jouwe had ik een paar post erboven gezien vandaar dat ik de mijne had neergezet)
die zien er toch aardig hetzelfde uit toch? Ach ja, het zal wel goed zijn, de snelheid is er en daar gaat het om! Mocht iemand een oplossing hebben, ik houd me aanbevolen!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ResuCigam schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:20:
Volgens mij geeft dat tooltje alleen maar aan wat de SSD ondersteunt in het gunstigste geval. Het betekent niet dat TRIM en NCQ ook daadwerkelijk op dat moment gebruikt worden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Oke, ik wil mijn netbook upgraden naar 2gb ram en een SSD, waarom? Omdat ik hem als carpc wil gebruiken. En hardeschijven in auto's vertrouw ik niet.

Zou een Kingston 40GB hiervoor voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen matches
Ja (waarom niet?), hij is alleen nergens op voorraad (of het wordt erg prijzig). Wellicht wachten op de 40GB Postville?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 03-01-2010 11:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Geen matches
heeft snow leopard (mac) TRIM ondersteuning? en zo nee wanneer komt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Tijgert schreef op donderdag 31 december 2009 @ 15:26:
Voor de mensen die zich zorgen maken over de HDtune grafieken lees mijn bevindingen eens:

Mijn SSD is onderverdeeld in 1/4 - 3/4 (40GB en 120GB).
Van de 40GB is 25GB gebruikt (15GB vrij dus), van de 120GB is 4Gb gebruikt (en de rest vrij).

Mijn HDtune grafiek laat exact daar waar data staat de drop in performance zien, wat logisch is want dat kost moeite en de files staan niet netjes op rij natuurlijk. Ik ga niet om mijn punt te maken mijn SSD wissen en de test nog een keer leeg runnen, maar de drop is daar waar de data staat en naar alle redelijkheid staat mijn data niet exact op de plekken waar mijn SSD rot is....
Bij mij idem, waar data staat, bij mij ongeveer de halve schijf, gaat HDTune heel erg op en neer met de benchmark (variabel tussen de 80 en 220 mb/s) bij de vrije ruimte knalt ie er opeens een constant lijntje op 220 mb/s uit. Ik heb hem vervolgens bijna helemaal vol gegooid met data, en het hobbel-lijntje werd langer bij een nieuwe benchmark ten kostte van het constante lijntje. Na wissen was het weer als vanouds. Ehh, myth confirmed :-)

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 18:04
Ik heb ook even CrystalDiskInfo gedraaid en deze geeft eveneens NCQ en Trim aan bij mij. Ik ben alleen bang dat dat alleen de de info is van wat de Intel SSD disk zelf ondersteunt en niet wat er op dit moment actief is.

Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/9510/cdir.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 22:29

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://www.wiredforgadgets.com/images/2008/07/myth-confirmed.jpg :)

Anyway, wie kan er confirmeren dat bij iemand de AHCI aanstaat, met een mooi plaatje?
(shame on MS dat dit voor de end user niet gewoon te zien is in een status scherm ofzo)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:46

ResuCigam

BOFH

Geen matches
zie de eerste screenshot van mijn post hierboven, die heb je alleen als AHCI aanstaat

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
Geen matches
Ik heb mijn SATA settings in mn bios op RAID staan, omdat ik nog 2 schijven heb die in raid 1 draaien. Staat hierbij automatisch AHCI aan?

Ik zou bijna zeggen van wel als je kijkt naar deze bench:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7EIb5lvOx7kkWBALtz4YAzlv/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door Mavvie op 03-01-2010 13:28 ]

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Laatst online: 08:49
ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer, ik ben van plan een ssd te kopen voor m`n laptop (latitude E6500) ik wil het OS (win7) op deze ssd zetten en documenten ed. op de 2e hdd (250GB) ik denk dat 60GB genoeg zou moeten zijn voor de SSD.

nu komt de vraag: welke moet ik kiezen?
ik heb zitten kijken naar modellen van OCZ maar misschien kan ik beter kiezen voor een Intel.

heeft er iemand een advies? prijs tot max €300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of je een Intel Postville neemt of een SSD met Indilinx controller zal qua dagelijkse beleving nauwelijks uitmaken. Dus dan zou ik naar de prijs kijken. Waarschijnlijk kom je dan bij de Postville uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Geen matches
Zover ik weet draait ie ahci als de controller genoemd wordt in de devicemanager. Als je ook nog eens 200+ MB/s read op 512k random en 55+ MB/s write op 4k random,dan is het ook zeer waarschijnlijkahci.

Verder kan je ook je bios op ide zetten en alle ide/ahci drivers eraf trappen, vervolgens zet je je bios weer op ahci en krijg je hopelijk een bsod. zo ja, zet dan je bios weer op ide en zet de MS AHCI driver aan in het register. Welke key dit is weet ik niet uit m'n hoofd maar is hier eerder genoemd en is sowieso makkelijk te googlen. Maar goed, zodra je die key veranderd hebt herstart je en zet je ahci weef aan. als het goed is krijg je dan dat windows je schijven "nieuw" herkent alsof het usb drives zijn na nog een reboot.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over BSOD's geproken: ik ben dus van plan een Postville 80 Gb te kopen en wilde vast kijken of AHCI op m'n mobo (Gigabyte EX58-UD5) werkt. Maar als ik het aanzet in de BIOS krijg ik bij het opstarten de AHCI-Bios te zien (dan checkt 'ie de drives, lijkt het) en vervolgens krijg ik bij het opstarten van Windows 7 een BSOD... Het lijkt dus alsof ik AHCI gewoon niet aan kan zetten. Ik heb ff gegoogled en zie dat meer lui problemen hebben met AHCI op de EX58-UD5. Stel dat ik AHCI gewoon niet aan de praat krijg: mis ik dan erg veel...? Ik kan dan sowieso TRIM niet gebruiken, als ik het goed begrijp... Dan kan ik misschien net zo goed een ouder en goedkoper type SSD kopen...?

EDIT:
Aha, net dit gevonden eerder in dit topic:
1.Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
5. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
6. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
7.Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
8.Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.

Daarna re-booten, de bios in en schakel ACHI aan. Zodra je terug in Windows bent zie je dat er nieuwe drivers geïnstalleerd worden, als die klaar zijn wordt er gevraagd om weer opnieuw op te starten.
Dat zal het zijn. (Kan het kwaad nu al AHCI aan te zetten (nu ik nog geen SSD erin heb hangen)? Of heeft het ook al een positief effect op normale HD's?)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-07 19:25
ResuCigam schreef op zondag 03 januari 2010 @ 12:45:
zie de eerste screenshot van mijn post hierboven, die heb je alleen als AHCI aanstaat
Heb dan nog geen SSD schijf (morgen bestellen)
Maar heb wel degelijk AHCI aanstaan in mijn bios (Asus P6TD Deluxe)
toch kan ik mijn beide schijven:
WDC WD1001FALS-00K1B0 (0,91TB)
WDC WD3000HLFS-01G6U0 (279,46GB)
NIET uitwerpen...
Zou dit dus betekenen dat AHCI bij mij ook niet goed staat ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ staaijtech: Hoe weet jij zeker dat je in AHCI draait?

Buiten apparaatbeheer kan je dat heel eenvoudig op een aantal andere plaatsen zien, zoals de onderstaande:

1) Devices and Printers: als AHCI aanstaat, dan zie daar ook je HDD's als icoontjes afgebeeld.

2) System tray bevat bij AHCI een uitwerpicoontje en als je daar op klikt zie je al je HDD's (incl. de SSD) als verwijderbaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

en
System tray bevat bij AHCI een uitwerpicoontje en als je daar op klikt zie je al je HDD's (incl. de SSD) als verwijderbaar staan.
Bij mij staat dat er na de update van de ICH10 met iNtel drivers er niet bij. Of het er daarvoor bij stond kan ik nu niet meer zien. Wat ik wel zie is mijn QD32 score van 120+ MB/sec. Is dat geen indicatie?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Geen matches
tennisbal schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:53:
heeft snow leopard (mac) TRIM ondersteuning? en zo nee wanneer komt dit?
Antwoord 1: nee.
Antwoord 2: niemand die het weet, kwestie van "wanneer het af is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Tijgert schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:09:
[...]

en

[...]

Bij mij staat dat er na de update van de ICH10 met iNtel drivers er niet bij. Of het er daarvoor bij stond kan ik nu niet meer zien. Wat ik wel zie is mijn QD32 score van 120+ MB/sec. Is dat geen indicatie?
Ja, dat denk ik wel, maar je weet het pas echt helemaal zeker als je de Intel driver deinstalleert en gewoon de driver van MS gebruikt. Die wordt automatisch geinstalleerd als je na deinstallatie van de Intel driver de PC reboot. Wel het BIOS in AHCI mode laten staan natuurlijk!

Ik zou dus zeggen: probeer het bovenstaande gewoon eens even. De standaard MS driver is op dit moment, als je geen RAID gebruikt, gewoon de betere keuze aangezien dan TRIM ook gewoon wordt ondersteund vanuit het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeelenSchmerz
  • Laatst online: 15-04 18:04
Nou ik heb nog een extra check gedaan door Sata Native Mode in mijn bios te disablen met het volgende resultaat:

Sata Native Mode Disabled in BIOS (Tijdens het opstarten hierna van Windows 7 werden er nieuwe drivers geinstalleerd, de Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller was verdwenen uit Apparaatbeheer en programma's in Windows 7 reageerden een stuk trager):

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/3717/satanativemodedisabled.jpg

Sata Native Mode Enabled in BIOS: de Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller staat nu wel in Apparaatbeheer

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/2021/satanativemodeenabled.jpg

Ik heb ook nog mijn register gechecked en daar stond HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci\start gewoon al op waarde 0

Toch wordt mijn SSD nog steeds niet als removable drive gezien en blijf ik relatief lage snelheden halen met de CrystalDiskMark

Edit:

Bij Sata Native Mode enabled:

Op de 1e ATA Channel 0 staat ATAPI Cdrom - DMA Mode 2 (DMA ingeschakeld) - stuurprogramma's atapi.sys, ataport.sys

Op de 2e ATA channel 0 staat ATA Schijf Ultra DMA Mode 6 (DMA ingeschakled)- stuurprogramma's atapi.sys, ataport.sys

Op ATA Channel 2 zie ik geen apparaten

Zou mijn AHCI/lage snelheden probleem misschien iets te maken kunnen hebben met dat zowel de SSD als de Cdrom op channel 0 staan?

[ Voor 38% gewijzigd door SeelenSchmerz op 03-01-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:00:
@ staaijtech: Hoe weet jij zeker dat je in AHCI draait?

Buiten apparaatbeheer kan je dat heel eenvoudig op een aantal andere plaatsen zien, zoals de onderstaande:

1) Devices and Printers: als AHCI aanstaat, dan zie daar ook je HDD's als icoontjes afgebeeld.

2) System tray bevat bij AHCI een uitwerpicoontje en als je daar op klikt zie je al je HDD's (incl. de SSD) als verwijderbaar staan.
Ik heb windows vista dus ik heb geen "Devices and Printers" dus dat kan ik niet checken. Maar ik heb AHCI aangezet onder de bios (zonder vista opnieuw te installeren) en ik heb mijn interne hdd's (geen ssd) niet staan onder Safely remove hardware. Dit is volgens mij ook afhankelijk van de hdd en van de settings van je hdd (zoals de settings voor write caching en zo).

Hoe weet ik dat AHCI aanstaat? Voor ik dat had aangezet kon ik de Intel Matrix manager niet installeren omdat volgens de installer ik niet de juiste hardware had. En in mijn device manager staat mijn Intel ICH10R nu als een AHCI controller, daarvoor was er een andere driver geïnstalleerd en stond er geen AHCI in de apparaatbeschrijving. Lijkt me dus dat de controller op AHCI staat en dat windows die ook zo ziet.

Nog even over die safely removal; onder XP kon je volgens mij ook in het register per controller zeggen of de safely removal aan stond of niet. Ik heb het toch ooit gebruikt om het uit te zetten op een NVIDIA nForce3 250Gb controller. Dus het kan misschien zijn dat er bepaalde drivers bij de installatie dit uitzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 03-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:49:
[...]
Ik heb windows vista dus ik heb geen "Devices and Printers" dus dat kan ik niet checken. Maar ik heb AHCI aangezet onder de bios (zonder vista opnieuw te installeren) en ik heb mijn interne hdd's (geen ssd) niet staan onder Safely remove hardware. Dit is volgens mij ook afhankelijk van de hdd en van de settings van je hdd (zoals de settings voor write caching en zo).

Hoe weet ik dat AHCI aanstaat? Voor ik dat had aangezet kon ik de Intel Matrix manager niet installeren omdat volgens de installer ik niet de juiste hardware had. En in mijn device manager staat mijn Intel ICH10R nu als een AHCI controller, daarvoor was er een andere driver geïnstalleerd en stond er geen AHCI in de apparaatbeschrijving. Lijkt me dus dat de controller op AHCI staat en dat windows die ook zo ziet.
Vlg. mij heb je onder Vista ook Devices and Printers, maar helemaal zeker ben ik daar momenteel niet van. Dan zou ik even in Vista x64 moeten opstarten, maar dat gaat op dit moment helaas niet, omdat de PC onder Win 7 bezig is met een aantal taken die ik niet kan/wil afbreken.

Kijk in ieder geval eens even naar de opties van menu Start door met links op de taakbalk te klikken en te kiezen voor properties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Hm... misschien niet helemaal de juiste topic, als ik een netbook zie met een HD erin, kan ik er vanuit gaan dat ik een 2,5" ssd erin kan stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen matches
Ja, behalve als er een 1.8" HD in zit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 17:58:
[...]

Vlg. mij heb je onder Vista ook Devices and Printers, maar helemaal zeker ben ik daar momenteel niet van. Dan zou ik even in Vista x64 moeten opstarten, maar dat gaat op dit moment helaas niet, omdat de PC onder Win 7 bezig is met een aantal taken die ik niet kan/wil afbreken.

Kijk in ieder geval eens even naar de opties van menu Start door met links op de taakbalk te klikken en te kiezen voor properties.
Nope, ik zie die optie niet. Onder Win 7 (heb ik snel even de beta in een VMWare opgestart) staat in het configuratiescherm zo iets, maar onder het configuratiescherm van vista staat alleen 'printers' ook onder het start menu kan ik dat aanzetten. Maar dus niets van 'devices and printers'. Ook google laat alleen maar windows7 resultaten zien (toch op het eerste zicht) daarover. Ik gebruik een 64 bit windows vista business, maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 03-01-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn X25-M 80 Gb (SSDSA2MH080G2C1) is besteld! Ik heb eerst maar even voor de zekerheid gekeken of AHCI wel goed werkte op mijn systeem: ik las nogal wat berichten over problemen met Gigabyet mobo's EN Samsung Spinpoints, maar na het switchen naar AHCI (op Windows 7 64 bit) merkte ik met m'n schijven nauwelijks verschil in Crystaldiskmark (ik neem aan dat die scores sowieso elke keer wel wat verschillen). Dat is dus geen probleem.

Wat ik me wel bedacht: ik koop de SSD voor FSX (Flight Sim X): nu ga ik FSX daarop installeren met alles wat ik erbij wil, en dan is het klaar... dus op die schijf wordt nauwelijks of nooit iets geschreven (ik verander nooit van textures etc.)! Hoogstens als ik eens een nieuwe addon koop, maar dan komt er alleen wat bij en gaat er niets af. Dat houdt dan in (als ik alles goed begrijp) dat de performance dus ook niet achteruit gaat... en ik TRIM eigenlijk niet echt nodig heb! Toch? De performance gaat toch alleen achteruit doordat bestanden gewist worden? Ik zet er in feite 1 keer wat op en lees vervolgens alleen nog maar die data!
Maar wacht, ik wou gaan zeggen dat ik AHCI dus net zo goed uit kan zetten (scheelt weer 10 seconden wachten bij het opstarten), maar ik bedenk me opeens dat ik ergens gelezen heb dat AHCI niet alleen nodig is voor TRIM maar ook simpelweg de performance van SSD verbeterd... toch? Dus kan ik het maar beter aanlaten, denk ik...

Ik heb trouwens twee HD's aan m'n Gigabyte EX58-UD5 hangen op de eerste twee poorten en een dvd-writer op de derde: kan ik die SSD gewoon achter die dvd-writer hangen of kan ik 'm beter op in master-plek prikken? (Ik heb alleen maar gelezen dat een SSD plus HD op poort 1 en 2 vertraging kan geven bij het opstarten, dus ik neem aan dat elke andere combinatie geen probleem is?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:58:
Maar wacht, ik wou gaan zeggen dat ik AHCI dus net zo goed uit kan zetten (scheelt weer 10 seconden wachten bij het opstarten), maar ik bedenk me opeens dat ik ergens gelezen heb dat AHCI niet alleen nodig is voor TRIM maar ook simpelweg de performance van SSD verbeterd... toch? Dus kan ik het maar beter aanlaten, denk ik...
Ergens gelezen? Je bedoelt in de topicstart en de tientallen resultaten waaruit het ook blijkt in dit topic? ;)

Ik denk dat je ook beter AHCI blijft gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:01:
[...]

Ergens gelezen? Je bedoelt in de topicstart en de tientallen resultaten waaruit het ook blijkt in dit topic? ;)

Ik denk dat je ook beter AHCI blijft gebruiken :P
Ja, inderdaad, via een link in de topicstart. Ik heb het afgelopen uur ZOVEEL sites bezocht met info over m'n mobo en spinpoints en AHCI en SSD, dat ik geen idee meer heb waar ik nou wat gelezen heb. Maar het was inderdaad via deze link uit de topicstart. ;)

Die 10 seconden wachten bij het opstarten zal straks dik teruggewonnen worden bij het sneller laden etc. van FSX. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37
Geen matches
groxgrox schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:15:
Welke driver zou ik dan moeten pakken? Ik heb geen drivers geïnstalleerd. Laat windows dit zelf doen....
Precies, Windows heeft helaas, door de updater, een andere driver geïnstalleerd waardoor TRIM niet meer werkt.

Nu zou je misschien een driver rollback kunnen doen. Al heb ik het zelf niet gedaan: er zou binnenkort een intel storage driver komen met TRIM ondersteuning (deze maand dacht ik, al kan ik de bron van die info zo niet vinden). Draai dan nog wel een tijdje zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10:39
Geen matches
Zojuist mijn 80GB Postville (na backup) onder W7x64 geupdate naar 02HD zonder problemen en zonder dataverlies. (BIOS voor de zekerheid wel op IDE gezet).

Ik ben tevreden met de goed verlopen update en de prestatiewinst na de Toolbox te runnen :)

(Nu heb ik ergens gelezen dat de oude, offline gehaalde, versie van de Intel Toolbox iets meer doet, maar ook je restorepoints onbruibaar maakt, heeft die meer effect of is dat onzin?)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op maandag 04 januari 2010 @ 13:48:
Zojuist mijn 80GB Postville (na backup) onder W7x64 geupdate naar 02HD zonder problemen en zonder dataverlies. (BIOS voor de zekerheid wel op IDE gezet).
Ik ben alvast aan het kijken hoe ik m'n SSD die (hopelijk) morgen binnenkomt kan updaten naar 02HD. Nu las ik in de Readme die op de ISO staat (v1.5 etc.), dat je het BIOS op AHCI moet laten staan: dus vroeg ik me af waarom je 'm juist op IDE had gezet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:21:
Ik ben alvast aan het kijken hoe ik m'n SSD die (hopelijk) morgen binnenkomt kan updaten naar 02HD. Nu las ik in de Readme die op de ISO staat (v1.5 etc.), dat je het BIOS op AHCI moet laten staan: dus vroeg ik me af waarom je 'm juist op IDE had gezet...?
Lees de readme nog eens :) De zin is wat krom maar het komt er op neer: AHCI zou moeten werken (en IDE zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50

defcon84

Multipass?

_H_G_ schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:29:
[...]

Lees de readme nog eens :) De zin is wat krom maar het komt er op neer: AHCI zou moeten werken (en IDE zeker).
ik heb men SSD met Win7 64bit ook geupdate naar 02HD op AHCI.
Werkt perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
_H_G_ schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:29:
[...]

Ja, ik zie het nu. Het staat verderop ook bij de Known Issues... Daar staat ook dat je 'For best compatibility' "Legacy" or "Compatibility" mode moet gebruiken. Oftewel AHCI disabled. Maar goed, ik probeer het eerst wel simpelweg op AHCI.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Ik zei toch ook niet dat het niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 13:02
http://www.hardware.info/...lle_40GB_SSDSA2MP040G2C1/

Kan iemand bevestigen dat dit de 40 Gb Postville van Intel is?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 22:35
Het lijkt er verdacht veel op :+ .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10:39
Ik neem, ondanks een backup, liever geen risico met mijn data, vandaar dat ik 'm even op IDE mode heb ingesteld. Maar AHCI moet ook gewoon werken inderdaad. (Maar, nogmaals, ik houd niet zo van dat soort halve zekerheden ('should work') wanneer het om mijn data gaat.)

Ik kan niet bevestigen dat dat de nieuwe 40GB postville is, op verschillende plaatsen wordt het ding ook x25-v genoemd!

http://www.techspot.com/n...-ssd-appears-online-.html

Op de Intel site is er nog niets over te vinden..

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50

defcon84

Multipass?

ja, der staat zelfs een Intel logo op haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 14:05

job

Even een serieuze vraag.
Maar waarom twijfel je hier aan? :)

Het ding is al door verschillende mensen hier in het topic aangekondigd. Kingston bracht hem eerst uit, en nu intel zelf ook. Zelfde ding, ander doosje eromheen.
Hij is trouwens al tijden als pre-order te bestellen bij verschillende winkels.
Dus ja dat is de postville, maar dus met een mindere lees (en vooral mindere) schrijfsnelheid vergelijken met de postville 80&160GB.

Hoe het nou exact met trim ondersteuning zit is onduidelijk. Ik denk dat intel het wel in hun eigen schijf zal activeren, maar het is wachten totdat die dingen op de markt komen.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 04-01-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik vraag me af waarom iemand zo'n 40GB Postville zou willen kopen, de mensen met een budgetprobleem even terzijde. Het ding is t.o.v. de 80GB versie gewoon traag en de prijs per GB is gelijk.

Bovendien vind ik 40GB voor OS en applicaties gewoon te klein.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:42:
Ik vraag me af waarom iemand zo'n 40GB Postville zou willen kopen, de mensen met een budgetprobleem even terzijde. Het ding is t.o.v. de 80GB versie gewoon traag en de prijs per GB is gelijk.

Bovendien vind ik 40GB voor OS en applicaties gewoon te klein.
Voor netbooks en goedkope notebooks vind ik het ideaal. Maar dan 40GB heb ik niets eens echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetesaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 21:14

hetesaus

hetesaus

sta op het punt 2 intel ssd's van 80 GB te kopen om als raid te gebruiken op mijn Asus P6T Deluxe,
maar kan iemand mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen de SSDSA2MH080G2C1 en X25-M SSDSA2MH080G2R5 :?

Zijn de enige 2 verschillen, wat ik in de startpost en de pricewatch zie dat de G2R5 een installatie kit heeft en zwart is en dat de G2C1 zilver is en geen installatie kit heeft?
Voor de rest zijn de schijven toch identiek?

hetesaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hetesaus schreef op maandag 04 januari 2010 @ 17:54:
sta op het punt 2 intel ssd's van 80 GB te kopen om als raid te gebruiken op mijn Asus P6T Deluxe,
maar kan iemand mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen de SSDSA2MH080G2C1 en X25-M SSDSA2MH080G2R5 :?

Zijn de enige 2 verschillen, wat ik in de startpost en de pricewatch zie dat de G2R5 een installatie kit heeft en zwart is en dat de G2C1 zilver is en geen installatie kit heeft?
Voor de rest zijn de schijven toch identiek?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Behalve dat beide SSD's zilver zijn, het plaatje (zwart) van de G2R5 in de pricewatch is helaas incorrect.
De G2R5 is een retail-doos met 2,5inch naar 3,5inch montage-adapter.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bitshape schreef op maandag 04 januari 2010 @ 18:38:
[...]

Behalve dat beide SSD's zilver zijn, het plaatje (zwart) van de G2R5 in de pricewatch is helaas incorrect.
De G2R5 is een retail-doos met 2,5inch naar 3,5inch montage-adapter.
Tja, die kleur, lekker belangrijk.....

Het verschil is gewoon de montagekit, that's all. De schijven zijn verder absoluut identiek en een los montagekitje koop je voor zo'n € 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twistedmark schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:25:
Mijn Postville geeft ook aan in PIO 4 mode te draaien. Ik maak gebruik van de MS driver. Ik heb al geprobeert van SATA poort te wisselen maar dit werkte niet. Op het moment dat ik de intel drivers installeer verdwijnen mijn SATA kanalen uit de device manager en kan ik niet meer terug vinden in welke mode hij draait. Het lijkt erop dat het een fout in de device manager is want op het moment dat de SSD in PIO mode draait kan hij nooit zulke scores halen.

Hier iemand met hetzelfde probleem. http://forums.anandtech.com/showthread.php?p=29024665
Hij heeft het opgelost door van SATA kanaal te wisselen. Maar dit had bij mij geen zin.
Ik herken dit probleem. Ik heb het uitsluitend bij een koude start, dus als de PC een nacht heeft uitgestaan. Bij een normale reboot treedt het probleem gek genoeg niet op, mits ik eerst een keer in IDE mode ben opgestart (zie onder).

Ik heb het aanvankelijk opgelost door eerst in de IDE mode op te starten, vervolgens te herstarten met het BIOS in AHCI mode en dat loste het "probleem" op. Uiteraard is dit geen bevredigende oplossing.

Nader onderzoek van mijn kant heeft uitgewezen dat ontzettend veel mensen hetzelfde probleem hebben, maar dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een non-probleem is, in de zin van een probleem van de Device Manager in Windows die een verkeerde voorstelling van zaken geeft, zoals jij ook al aangeeft naar aanleiding van het door jou genoemde topic. Zoek zelf ook eens bij Google op "AHCI and PIO mode" en worstel je door de vele posts heen en je zal zien dat de conclusie in het door jou genoemde topic niet op zichzelf staat.

Ik heb verder uitgebreide snelheidstesten gedaan om een en ander te verifiëren en daaruit is gebleken dat een SSD in PIO mode (vlg. Device Manager althans) gewoon presteert zoals je zou kunnen verwachten en daardoor gewoon niet echt in PIO mode kan staan.

Een verdere onderbouwing van het bovenstaande is te vinden in het feit dat programma's als HDTune wel gewoon de juiste UDMA mode aangeven.

Wellicht kunnen mensen die dit lezen op hun eigen systeem eens even checken wat de Device Manager van Windows aangeeft. Dit zou wellicht wat meer duidelijkheid kunnen scheppen over de configuraties en met name over de Intel chipsets waarbij dit probleem zich voordoet.

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/1892/hdtune040110ahci.png

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/7003/hdtune040110udma.png

Bovenstaand een HDTune test van een Postville SSD G2 die vlg. Device Manager in PIO Mode 4 zou staan 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:11 . Reden: typo/images toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
Even voor de goede orde: Ik ga de hele rataplan opnieuw installeren (W7 64bit) en kijken hoe of wat.
Van het begin af aan zal in het Bios AHCI aan staan.

Moet ik na een verse install, net als hij de desktop laat zien:

A. De Inf update utility draaien voor de laastste update van de chipset? (v9.1.1.1025)
en/of
B. De iNtel matrix storage drivers installeren? (v8.9.0.1023)

Wat is nou het juiste om te doen om AHCI (en dus TRIM) goed te krijgen?
(ik denk ik vraag het maar, dan doe ik het niet voor niks straks en zijn de screenies die ik post voor anderen 100% van de goede procedure).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Tijgert schreef op maandag 04 januari 2010 @ 20:49:
Even voor de goede orde: Ik ga de hele rataplan opnieuw installeren (W7 64bit) en kijken hoe of wat.
Van het begin af aan zal in het Bios AHCI aan staan.

Moet ik na een verse install, net als hij de desktop laat zien:

A. De Inf update utility draaien voor de laastste update van de chipset? (v9.1.1.1025)
en/of
B. De iNtel matrix storage drivers installeren? (v8.9.0.1023)

Wat is nou het juiste om te doen om AHCI (en dus TRIM) goed te krijgen?
(ik denk ik vraag het maar, dan doe ik het niet voor niks straks en zijn de screenies die ik post voor anderen 100% van de goede procedure).
Geen van beiden is nodig, temeer omdat de huidige Intel Matrix Storage drivers geen Trim ondersteunen. Gewoon Win 7 installeren en vervolgens even in de Device Manager kijken welke hardware niet goed is herkend en waarvoor je dus zelf nog een driver moet installeren. Bij mij was dat alleen het geval met de Asus soundcard.

Wel zou ik de videodriver na installatie even updaten via de site van ATI of NVIDIA , aangezien die van Windows Update standaard een paar maanden achter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag mijn Corsair X32 binnen gekregen, ben alleen niet erg onder de indruk van de benchmarks.
De SSD is ingeprikt in een AMD mobo (790x-ud3p F6) ik was er dus op voorbereid er niet de volledige snelheid uit te kunnen halen. De random access scores zijn volgens mij wel aardig in orde, de sequentiële snelheid is erg laag.

In de bios is AHCI ingesteld en C1E staat op disable.
Ik heb de instructies van HaseMike uit dit topic op gevolgd maar zonder resultaat.
AHCI aan C1E uit
Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/1817/attoc1edisablesachienab.png

AHCI aan C1E uit + instructies van HaseMike
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/1817/attoc1edisablesachienab.png

HDTune ziet er ook niet erg stabiel uit
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/683/hdtune2c1edisablesachie.png

Random access is volgens mij wel oké.
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3594/hdtunerac1edisablesachi.png

Crystal Disk Mark 2.2 | 5 | 100MB
Seq: 167 50
512k: 144 54
4k: 26 7

Ik heb helaas geen Intel systeem tot mijn beschikking om de SSD te testen.
Wat kan ik nog meer proberen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 13:08

painkill

Pain(k)(ill)

Dat is voor een SSD inderdaad niet erg veel, het kan trouwens ook aan je OS liggen, zeker als je op die schijf je OS draait.

De Write lijkt mij trouwens wel normaal, de read mag alleen wel iets hoger, en zeker stabieler ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

painkill schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:07:
Dat is voor een SSD inderdaad niet erg veel, het kan trouwens ook aan je OS liggen, zeker als je op die schijf je OS draait.

De Write lijkt mij trouwens wel normaal, de read mag alleen wel iets hoger, en zeker stabieler ;)
Een verse installatie van Windows 7 staat erop, ik ga nog wel even benche met een OS op een andere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
De read is juist wel redelijk, maar wel nog iets te laag. max 220
De write zou juist veel hoger kunnen max 135

Je ziet inderdaad bij hd tune geen rechte lijn, maar dat lukt je eigenlijk ook alleen bij een compleet lege schijf. Beetje open neer is normaal, maar bij jou is het misschien wel erg veel.

Welke drivers zijn er eigenlijk voor je sata-controller geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 13:08

painkill

Pain(k)(ill)

job schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:21:

Je ziet inderdaad bij hd tune geen rechte lijn, maar dat lukt je eigenlijk ook alleen bij een compleet lege schijf. Beetje open neer is normaal, maar bij jou is het misschien wel erg veel.

Ik ben natuurlijk ook mijn SSDnow gewend, en die schrijft niet zo snel :p
Iets van 50 MB/s. Read doet hij wel met 200 :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD SATA Controller
v: 1.2.0.164

De laatste versie en mijn bios laatst ook geflash naar de nieuwste F6.
painkill schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:37:
[...]

Ik ben natuurlijk ook mijn SSDnow gewend, en die schrijft niet zo snel :p
Iets van 50 MB/s. Read doet hij wel met 200 :)
Ik zag op je profiel voor de 4k score bij CrystalDisk
read: 22 write: 25
Bij mij is dat
read: 26 write: 7

Ik vermoed dat het door de ATI chipset komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
Je weet dat je alleen trim hebt met de ms ahci drivers?
Terug dus naar de microsoft drivers, en nog een keer testen.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 05-01-2010 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
job schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:56:
[...]

Je weet dat je alleen trim hebt met de ms ahci drivers?
Terug dus naar de microsoft drivers, en nog een keer testen.
Nee wist ik niet, CrystalDiskInfo heeft het waarschijnlijk ook niet door. :P
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/6348/trimf.th.png

Met de MS drivers was het nog iets langzamer zelfs.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Corsair X32: max read = 210, max write = 100

De specificaties vermeld in de pricewatch zijn dus niet juist...

Zie hiervoor de tab "resources" onder: http://www.corsair.com/products/ssd_extreme/default.aspx

Zelf gebruik ik op de X32 het tooltje Wiper (= een handmatige TRIM-tool van Indilinx), die ik van de OCZ website geplukt heb, werkt perfect...
De drive presteert hier onder Windows XP slechts zo'n 5% onder zijn specs vlgs ATTO benchmark...

Wiper download: http://www.ocztechnologyf...mentid=10416&d=1244021341

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:02

DonJunior

NO Moderator

Hallo,
Ik heb nu sinds enkele dagen een OCZ Vertex Turbo 60Gb geinstalleerd.
In het BIOS AHCI ingeschakeld en vervolgens een compleet schone installatie van Windows 7 x64.
Hierbij heb ik data gescheiden van programmatuur, dus ik heb een HDD met allemaal data en tijdelijke bestanden en op de SSD staat gewoon Windows. (ook 'my documents' veplaatst naar de data schijf)
Na de installatie alle overige programma's geinstalleerd (antivirus, enz.. enz..)

Nu werd mij gevraagd een benchmark te draaien, maar de resultaten daarvan vielen mij nogal wat tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PEHYDVK7.jpg

Vooral het schrijven valt me nogal tegen, op de site van OCZ word me 140 MB p/s beloofd, nu begrijp ik best dat je dat onder normale omstandigheden niet snel zult halen. Maar om nu 40 MB p/s MINDER te hebben dan beloofd vind ik stiekem wel schandalig!!

Ik heb al een beetje de topics doorgelezen (vanaf 'Het grote SSD topic v1') maar kom voornamelijk Intel Benchmarks tegen. Ook in de startpost de benchmark van de reguliere Vertex gezien en die vallen mij eerlijk ook wat tegen. Hoe komt het precies dat ik zoveel performance mis, begrijp me goed, ik lig er niet wakker van, maar vreemd is het wel. 8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Vrij normaal ja. Als het niet naar verwachting is kan je m nu beter terug sturen, daar het nogal veel tweaken is om beter te krijgen en houden.Dan zal je toch wat meer moeten gaan lezen (over het verschil tussen 1.40 en 1.41, wat nodig is om trim te laten werken, gc_tool, onderpartitioneren, etc).

Als ie 80-90MB/s blijft dan zou ik er niet teveel naar kijken. Dat zijn toch lekkere snelheden? Als je geilt op sequentiele doorvoer moet je een berg hdd's in raid zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

@_H_G_: Dat was ik ook nog vergeten te melden, mijn oprechte excuses, ik heb hem dus ook nog ondergepartitioneerd.
Maar U zegt dat ik eigenlijk een update van de SSD moet doorvoeren (van 1.40 naar 1.41 om TRIM in windows 7 werkend te krijgen?)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Nee, 1.41 is juist niet de TRIM versie. De ene tweak werkt voor sommige beter dan bij andere :| Als je 1.40 hebt, en je driver ondersteund TRIM, dan is dat een prima combinatie.

Ik bedoelde eerder: wat is het probleem met die snelheden? Je besturingssysteem zou retesnel moeten opstarten en draaien met een vertex, wat toch je doel is?

edit: en OCZ had eigenlijk hun specs moeten aanpassen. Ze hebben bij de verschillende firmware revisies hier en daar aan snelheid moeten inleveren. Als je hoge seq. doorvoer wil dan schijnt de 120GB goed te presteren.

[ Voor 24% gewijzigd door _H_G_ op 05-01-2010 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Geen matches
@_H_G_ Mijn OS start inderdaad enorm snel op (buiten het feit dat het BIOS redelijk lang bezig is) dat is het probleem ook zeker niet.. maar waar zijn die 40 MB p/s schrijf beloften naar toe?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Zoals ik zei: enerzijds verloren door de firmware updates van OCZ, anderzijds zal je moeten tweaken.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik denk dat je nog steeds 140MB/s kan halen. Misschien moet je dan wel een paar firmwares terug (die hele snelle firmwares zijn niet meer te downloaden, zaten soms ook bugs in die tot data-loss konden leiden. Als je die persé wil hebben, heb ik ze geloof ik nog wel ergens. Let wel op dat ze weinig aan degradatie-preventie deden. In die tijd kon een vertex zo hard instorten dat ie nog geen 10MB/s deed :P).

[ Voor 13% gewijzigd door _H_G_ op 05-01-2010 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 05:25:

Aah, bedankt. Was ik dus in de war met de64GB versie :)
Heb je de juiste specificaties al doorgegeven in de pricewatch?
Snelheid lijkt dus redelijk mee te vallen.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 01:05:
Nee wist ik niet, CrystalDiskInfo heeft het waarschijnlijk ook niet door. :P
[afbeelding]

Met de MS drivers was het nog iets langzamer zelfs.
Als het veel scheelt dan is het kiezen tussen snelheid of trim. je zou dan ook firmware 1.41 kunnen proberen dan heb je wel garbage collection welke je zelf bijvoorbeeld wekelijks zal moeten starten.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 05-01-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:18
Ik heb net even met HDtune gekeken en die bevestigt inderdaad dat de SSD gewoon in UMDA mode werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 09:03:

[...]
Als het veel scheelt dan is het kiezen tussen snelheid of trim. je zou dan ook firmware 1.41 kunnen proberen dan heb je wel garbage collection welke je zelf bijvoorbeeld wekelijks zal moeten starten.
Bij mijn weten is er nooit een firmware update geweest voor de Extreme Serie van Corsair.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 05:25:
[...]

Zie hiervoor de tab "resources" onder: http://www.corsair.com/products/ssd_extreme/default.aspx

Zelf gebruik ik op de X32 het tooltje Wiper (= een handmatige TRIM-tool van Indilinx), die ik van de OCZ website geplukt heb, werkt perfect...
De drive presteert hier onder Windows XP slechts zo'n 5% onder zijn specs vlgs ATTO benchmark...

Wiper download: http://www.ocztechnologyf...mentid=10416&d=1244021341
Ik was aan het twijfelen of het tooltje probleemloos zou werken met mijn Indilinx controller, bedankt!

Misschien is het teveel gevraagd, maar zou je een screen kunnen posten van je ATTO bench? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
als je kijkt naar hoe de nieuwe JMicron SSD's presteren (over het algemeen beter dan een raptor) dan zijn het best leuke dingen aan het worden, voor in een netbook of laptop bijv. Want voor 64gb betaal je maar 110 euro..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:45:

Bij mijn weten is er nooit een firmware update geweest voor de Extreme Serie van Corsair.

Misschien is het teveel gevraagd, maar zou je een screen kunnen posten van je ATTO bench? O-)
Dat klopt: Corsair heeft idd voor de X-serie nog nooit een firmware update uitgebracht tot nu toe...

En voor wat betreft de ATTO bench:

[img=http://img97.imageshack.us/img97/9846/atto.th.png]

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 11:54
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:42:
[...]

Dat klopt: Corsair heeft idd voor de X-serie nog nooit een firmware update uitgebracht tot nu toe...

En voor wat betreft de ATTO bench:

[img=http://img97.imageshack.us/img97/9846/atto.th.png]
En bedankt, de scores ontlopen elkaar niet veel.
Nu wachten op een firmware update. Waarom is Corsair hier zo laat mee? Andere fabrikanten die een Indilix controller gebruiken hebben wel al updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een nieuw eenvoudig volume aanmaken op m'n splikslinternieuwe Postville SSD, maar ik vraag me af welk clustergrootte ik moet kiezen: Standaard of een specifieke grootte? Ik ga de schijf gebruiken voor FSX, dus niet als systeemschijf. Ik als ik dit topic zoek op clustergrootte vind ik niet het antwoord...

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet wel willen,ik heb ook een ud5 en kon gewoon een partitie aanmaken.Waar ik benieuwt naar ben,hoe jouw ssd werkt op je moederbord,ik vind het nog steeds niet geweldig,in mijn 1810tz subbook blijft het gewoon veel sneller werken!,voroal het booten is traag............Als ie eenmaal in windws is,gaat het wel snel.

Edit±je hebt het dus voor elkaar ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:58:
[...]

Dat moet wel willen,ik heb ook een ud5 en kon gewoon een partitie aanmaken.Waar ik benieuwt naar ben,hoe jouw ssd werkt op je moederbord,ik vind het nog steeds niet geweldig,in mijn 1810tz subbook blijft het gewoon veel sneller werken!,voroal het booten is traag............Als ie eenmaal in windws is,gaat het wel snel.
Ah, je antwoordde op het moment dat ik er al achter was: ik zocht naar 'formatteren' en 'partitioneren', maar ik zie nu dat ik een nieuw 'eenvoudig volume' moet maken. (EDIT: Ja, ik heb dat in ieder geval voor elkaar! :P ) Waarom heet dat niet meer partitioneren...? Of vergis ik me ergens in? Maar goed, nu nog de clustergrootte...? Verbaasd me dat ik dat niet in dit topic kan vinden. maar ik zal wel weer eens niet goed kijken. ;)

EDIT:
Grrrr, zit nu al een tijdje diverse SSD topics (en Google) door te spitten, maar kan nergens iets vinden over de clustergrootte die ik moet kiezen. :sss En ondertussen zit m'n SSD maar te wachten op z'n eerste test. :| Dat lijkt me nogal basis info die makkelijk te vinden moet zijn, toch...?

EDIT 2:
Zoeken op cluster size had meer resultaat... ;) Ik moet 'm dus gewoon op standaard laten en dat wirdt de size 4K. Schijnbaar. Windows 7 aligned vanzelf, begreep ik, dus daar gaan we...!
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 17:58:
[...]

Waar ik benieuwt naar ben,hoe jouw ssd werkt op je moederbord,ik vind het nog steeds niet geweldig,in mijn 1810tz subbook blijft het gewoon veel sneller werken!,voroal het booten is traag............Als ie eenmaal in windws is,gaat het wel snel.
Bij deze mijn eerste testresultaat. Lijkt wel aardig. Write is mss wat laag...? Het gaat hier dus om een Postvillu 80 Gb met de laatste firmware op Windows 7.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2u5qhsp.jpg

Nou, en dan ga ik zo eens kijken hoe FSX het doet met die SSD. Ik ben de FSX map nu aan het kopieren (gaat vlot zat) en dan ik door middel van het wijzigen van de stationsletters van de SSD en de schijf waar FSX nu op staat makkelijk wisselen om het verschil te testen. ;) Hoef ik niet in het registry te duiken om alle verwijzingen naar de oude schijf te veranderen en dat soort gedoe...

EDIT 3:
Meuh, m'n slimme plan werkt niet echt... FSX start giga-traag op en loopt zelfs vast... :X Misschien toch maar alles opnieuw installeren... alhoewel deze ervaring me niet hoopvol maakt.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
Writes zijn goed hoor, hoger kom je amper met een 80GB PV. De 160's gaan wel wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Tijgert schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:49:
Writes zijn goed hoor, hoger kom je amper met een 80GB PV. De 160's gaan wel wat hoger.
Goed om te horen! :) Nu kijken of alles in de praktijk ook vlot werkt, want zoals ik m'n edit al aangaf, was het opstarten van FSX een achteruitgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 18:51:
[...]

Goed om te horen! :) Nu kijken of alles in de praktijk ook vlot werkt, want zoals ik m'n edit al aangaf, was het opstarten van FSX een achteruitgang...
Dat hoeft niks te zijn hoor,het is maar zo mogelijk dat het spel in windows files zet,die je dus nu mist omdat je een andere instal windows gebruikt.'

Gewoon even een herinstal doen en het zou moeten werken lijkt me,ik heb een 160gb trouwens en je scores zien er erg goed uit hoor,dat doet het hier ook,dat wel,alleen het booten gaat zo verschrikkelijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dat is dus weggegooid geld. Het idee was dat FSX dankzij de SSD sneller zou laden, zowel het spel zelf alswel textures tijdens het vliegen (net zoals men altijd zegt dat defraggen daarvoor helpt). Nou, mijn SSD houdt niet van FSX... Het spel laadt misschien een fractie sneller, maar niet 2 keer zo snel of zo. Maar ik heb ook al twee keer gehad dat het laden compleet stopte en ik naar Windows moest switchen om het laden weer op gang te krijgen... Bye bye tijdswinst! Dat heb ik hiervoor nooit gehad.
En ingame lijkt alles nog wel erger dan toen FSX nog op m'n Spinpoint stond: nul komma nul verschil met het laden van textures etc. Zoals ik al zei, het lijkt nog wel slechter te gaan (meer blurred textures, meer pop up). Waardeloos.

Het was een gok, en ik heb pech... Al met al KOST het me alleen maar meer tijd doordat ik nu bij het opstarten op de AHCI moet wachten, Windows nog iets langer wacht voordat ik m'n wachtwoord kan intypen en FSX regelmatig niet doorlaadt. Knudde met een rietje dit. Weggegooid geld. Vooralsnog.

EDIT:
Erger nog: ik wil de scenery toevoegen aan FSX en tijdens het laden liep FSX gewoon vast. Switchen had geen effect meer. En nu wil, zelfs na enkele restarts, FSX nog geeneens meer opstarten! Leuk, zo'n SSD... :X 8)7 |:( Niet alleen weggegooid geld, maar ook nog eens m'n avond naar de :X :(

M'n test was okay, dus... dan moet die SSD toch ook wel okay zijn...? Ik heb nog NOOIT dit soort gedonder gehad met FSX... Ik kan die SSD totaal niet vertrouwen, lijkt wel, want om de haverklap laat 'ie de boel vastlopen. :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 20:37:
Nou, dat is dus weggegooid geld. Het idee was dat FSX dankzij de SSD sneller zou laden, zowel het spel zelf alswel textures tijdens het vliegen (net zoals men altijd zegt dat defraggen daarvoor helpt). Nou, mijn SSD houdt niet van FSX... Het spel laadt misschien een fractie sneller, maar niet 2 keer zo snel of zo. Maar ik heb ook al twee keer gehad dat het laden compleet stopte en ik naar Windows moest switchen om het laden weer op gang te krijgen... Bye bye tijdswinst! Dat heb ik hiervoor nooit gehad.
En ingame lijkt alles nog wel erger dan toen FSX nog op m'n Spinpoint stond: nul komma nul verschil met het laden van textures etc. Zoals ik al zei, het lijkt nog wel slechter te gaan (meer blurred textures, meer pop up). Waardeloos.

Het was een gok, en ik heb pech... Al met al KOST het me alleen maar meer tijd doordat ik nu bij het opstarten op de AHCI moet wachten, Windows nog iets langer wacht voordat ik m'n wachtwoord kan intypen en FSX regelmatig niet doorlaadt. Knudde met een rietje dit. Weggegooid geld. Vooralsnog.

EDIT:
Erger nog: ik wil de scenery toevoegen aan FSX en tijdens het laden liep FSX gewoon vast. Switchen had geen effect meer. En nu wil, zelfs na enkele restarts, FSX nog geeneens meer opstarten! Leuk, zo'n SSD... :X 8)7 |:( Niet alleen weggegooid geld, maar ook nog eens m'n avond naar de :X :(

M'n test was okay, dus... dan moet die SSD toch ook wel okay zijn...? Ik heb nog NOOIT dit soort gedonder gehad met FSX... Ik kan die SSD totaal niet vertrouwen, lijkt wel, want om de haverklap laat 'ie de boel vastlopen. :'(
zet hem voor de lol gewoon eens op IDE, gewoon om ahci problemen uit te sluiten?
Maar staat windows nu ook op de ssd? En SFX is dus niet opnieuw geinstalleerd?

En even los van de SSD, was het ook de schijf die het laden vertraagde en niet je processor oid?

Die SSD is echt te gek, jullie moeten gewoon even aan elkaar wennen ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-07 22:33

Arfman

Drome!

Als je FSX eens schrapt, en je gaat testen met andere games/apps. Een SSD die je systeem doet vastlopen lijkt me niet gezond, maar als je eerst andere games test weten we het redelijk zeker.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows staat niet op de SSD, alleen FSX. En FSX is compleet opnieuw geinstalleerd. Heb net alle cfg's weer eens weggegooid, maar hij loopt om de haverklap vast als ik iets wil laden (en dat 'iets' komt dan steevast van die SSD) of het laden van bv. een vliegtuig duurt echt 4 minuten, terwijl dat via m'n oude HD in 1 seconde gebeurde. M'n CPU is een i7 920 op 3.3 dus die moet alles wel kunnen trekken (zeker op mijn settings) . Voorheen was dan het advies Raptors (liefst in raid) te kopen want dan laadt alles VEEL sneller. Maar een SSD is natuurlijk nog leuker! Niet dus...

Andere games interesseren me niet, dus om die nou te installeren...

Ergens klopt er iets niet, maar de CrystalDiskMark test is (nog steeds) okay...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Geen matches
Ik heb ook eindelijk een Postville 160 GB (retail versie) met bracket. Installeren in de bracket was eenvoudig, installatie in de PC ook. Firmware update ging perfect. Windows installatie in een minuut of 20, duidelijk sneller dan voorheen. Windows opstarten duidelijk sneller dan voorheen. In Windows zelf in mappen etc. bladeren gaat razendsnel, zelfs zo snel dat hij soms al doorklikt als je dubbelklikt naar de eerstvolgende map na de map waar je op klikt 8) Dat kan nog best onhandig zijn, meer mensen dit?
Verder nog niet uitvoerig getest, ga ik wel doen binnekort als ik mijn nieuwe PC erbij heb.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden, alles naar verwachting. Die stilte is vooral heerlijk na jarenlang zo'n rammelbak gehad te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:20:
Windows staat niet op de SSD, alleen FSX. En FSX is compleet opnieuw geinstalleerd. Heb net alle cfg's weer eens weggegooid, maar hij loopt om de haverklap vast als ik iets wil laden (en dat 'iets' komt dan steevast van die SSD) of het laden van bv. een vliegtuig duurt echt 4 minuten, terwijl dat via m'n oude HD in 1 seconde gebeurde. M'n CPU is een i7 920 op 3.3 dus die moet alles wel kunnen trekken (zeker op mijn settings) . Voorheen was dan het advies Raptors (liefst in raid) te kopen want dan laadt alles VEEL sneller. Maar een SSD is natuurlijk nog leuker! Niet dus...

das dan gelijk het probleem denk ik,je zal het meeste snelheidswinst merken als je de OS op je SSD zet en dan dat spel dus,maar ik meen dat die aardig groot is?.Verder is ACHI op dat bordje traag met de laatste niet beta bios.

.Het F9 bios heeft een nieuwer ACHI bios,waardoor hij veel sneller doorlaad naar het windows scherm.Het is trouwens niet het probleem van je ssd maar de UD5 die de boel vertraagd .Ik heb mijn ssd dus in mijn 1810tz laptop gehad en daarin gaat ie echt als een raket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Geen matches
alleen het booten gaat zo verschrikkelijk traag
Ja dat is wel irri. Ik heb de AHCI vertraging (F7 bios en heb geen zin om SLIC2.1 in een Beta te integreren) en voorlopig ook nog de Sata poort 0/1 vertraging (totdat ik hem omgeplugd heb). Maar in Windows issie poepierap hoor.

Dat FSX zo veel langzamer is en je systeem vast loopt is echt niet normaal. Het eerste laden hoort sneller te gaan en de ingame loading (vaak) helaas wat minder, maar niet langzamer.
Lees dit maar eens en dit en dit en als laatste dit.

Je zal niet alles leuk vinden wat er staat, maar dan weet je beter wat te verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 05-01-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23-07 22:33

Arfman

Drome!

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:20:

Sja, als je het echt wilt weten zul je er toch aan moeten geloven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:49:
[...]
Ja dat is wel irri. Ik heb de AHCI vertraging (F7 bios en heb geen zin om SLIC2.1 in een Beta te integreren) en voorlopig ook nog de Sata poort 0/1 vertraging (totdat ik hem omgeplugd heb). Maar in Windows issie poepierap hoor.

Dat FSX zo veel langzamer is en je systeem vast loopt is echt niet normaal. Het eerste laden hoort sneller te gaan en de ingame loading (vaak) helaas wat minder, maar niet langzamer.
Lees dit maar eens en dit en dit en als laatste dit.

Je zal niet alles leuk vinden wat er staat, maar dan weet je beter wat te verwachten.
*daar heb je zekers gelijk in windows gaat ie als een speer,in game loading vind ik trouwens ook sneller,als ik zie hoeveel sneller de ssd maps laad van bf2 en ook van Dragon Age origins,,das wel dik in orde.

Dus ik mag aan nemen dat dit met FSX ook zo zal moeten,maar hij zal denk ik zijn OS op de ssd moeten zetten om echt nog meer verschil te merken,zekers als de game er ook bij op staan
Daarom heb ik een 160gb genomen,zodat ik en mijn belangrijke games en OS erop kwijt kan,maar kan me voorstellen dat niet iedereen die zomaar haalt,voor die prijzen van die dingen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

maar kan me voorstellen dat niet iedereen die zomaar haalt,voor die prijzen van die dingen
Zeker waar, maar het is hetzelfde als met een bekeuring krijgen. Niet te veel aan denken, gewoon lappen en accepteren dat je maar een maandje minder gaat stappen en uit eten. Je hebt er dan wel iets wonderschoons voor terug; of gemoedsrust omdat die bekeuring je leven niet meer beheerst of een pracht van een SSD, best of the best (op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n OS op de SSD zetten... meuh... m'n systeem is nog nagelnieuw, eigenlijk... FSX neemt nu zo'n 27 Gb in, meer zal het niet echt worden, dus het OS zou er nog wel bij kunnen, denk ik. Maar of ik daar zin in heb... nou ja, op zich wel, maar mijn vertrouwen in de SSD is op dit moment niet al te hoog en je zal zien dat het allemaal geen ene moer uitmaakt...

Nou ja, weet je, wat ik me nu bedenk: zoals 'ie nu loopt heb ik er totaal NIETS aan, want FSX loopt dus echt slechter (laden duurt soms werkelijk minuten), dus... i.p.v. 'm uit het raam te mieteren of te verkopen (175 euro anyone?) kan ik ook gewoon m'n systeem erop zetten! Dan heb ik er tenminste nog wat aan. En wat ik me nu ook bedenk: ik zou natuurlijk m'n huidige OS-schijf kunnen loskoppelen om vervolgens Windows 7 op de SSD te zetten. (Domme vraag: maakt het nog uit voor W7 dat de SSD 'achteraan' hangt wat betreft SATA-aansluitingen?) Mocht dat OOK niet bevallen, dan hang ik gewoon m'n huidige HD er weer in... Moet werken, toch? En als W7 zelf WEL lekker loopt op de SSD heb ik in ieder geval wat aan de SSD en kan ik alsnog proberen FSX ook op die SSD te zetten.

Wel jammer dat de UD5 schijnbaar niet lekker werkt... maar gek dat de test met CrystalDiskMark gewoon super is... Vreemd allemaal. En heeeeeeeeeel vermoeiend. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad probeer het maar eens om je OS op die ssd te instaleren.Het is toch gewoon uitproberen met die ssd wat het beste werkt.

En als je ehm alsnog uit het raam mietert,waar woon je:)ik vang ehm dan wel:)
Tijgert schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:29:
[...]
Zeker waar, maar het is hetzelfde als met een bekeuring krijgen. Niet te veel aan denken, gewoon lappen en accepteren dat je maar een maandje minder gaat stappen en uit eten. Je hebt er dan wel iets wonderschoons voor terug; of gemoedsrust omdat die bekeuring je leven niet meer beheerst of een pracht van een SSD, best of the best (op dit moment).
en daar heb je helemaal gelijk in :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Laatst online: 21-04-2018
volgens deze gebruikers is het link om osx86 sl te installeren, maar volgens mij is dit wat kort door de bocht. http://macperformanceguid...e-SSD-Reconditioning.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283830

Geen matches
:P Ik las net iets cool's op het ocz forum er zit in windows 7 een godmode verborgen je kan deze activeren dooreen nieuwe map aan te maken op je c: schijf en hem
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

te noemen en dan op enter drukken en dan word het een control button waar je alles an windows in kan stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:13

rossinl

Audio/Videophile

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:50:
M'n OS op de SSD zetten... meuh... m'n systeem is nog nagelnieuw, eigenlijk... FSX neemt nu zo'n 27 Gb in, meer zal het niet echt worden, dus het OS zou er nog wel bij kunnen, denk ik. Maar of ik daar zin in heb... nou ja, op zich wel, maar mijn vertrouwen in de SSD is op dit moment niet al te hoog en je zal zien dat het allemaal geen ene moer uitmaakt...

Nou ja, weet je, wat ik me nu bedenk: zoals 'ie nu loopt heb ik er totaal NIETS aan, want FSX loopt dus echt slechter (laden duurt soms werkelijk minuten), dus... i.p.v. 'm uit het raam te mieteren of te verkopen (175 euro anyone?) kan ik ook gewoon m'n systeem erop zetten! Dan heb ik er tenminste nog wat aan. En wat ik me nu ook bedenk: ik zou natuurlijk m'n huidige OS-schijf kunnen loskoppelen om vervolgens Windows 7 op de SSD te zetten. (Domme vraag: maakt het nog uit voor W7 dat de SSD 'achteraan' hangt wat betreft SATA-aansluitingen?) Mocht dat OOK niet bevallen, dan hang ik gewoon m'n huidige HD er weer in... Moet werken, toch? En als W7 zelf WEL lekker loopt op de SSD heb ik in ieder geval wat aan de SSD en kan ik alsnog proberen FSX ook op die SSD te zetten.

Wel jammer dat de UD5 schijnbaar niet lekker werkt... maar gek dat de test met CrystalDiskMark gewoon super is... Vreemd allemaal. En heeeeeeeeeel vermoeiend. ;)
Ik merk ook ontzettend weinig tot geen verschil met games laden op mijn X25-M vergeleken met een Samsung F1 1TB. Ik heb een aantal games snel getest en bij COD MW 2, Stalker Clear Sky, Dirt 2 en Company of Heroes merkte ik geen verschil. Hoogstens bij Crysis Warhead ging het iets sneller, maar dan praat ik over max. 15%.
Ik vind het erg merkwaardig maar ook teleurstellend, want de sequential read met grote bestanden van de X25-M is toch al gauw zo'n 3x zo snel als de F1, om het over het lezen van kleine bestanden maar niet eens te hebben..Had daarom zeker 30-50% snellere laadtijden verwacht..

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:50:
(Domme vraag: maakt het nog uit voor W7 dat de SSD 'achteraan' hangt wat betreft SATA-aansluitingen?)
Zou je kunnen proberen. De crystal benchmark mag dan heel goed zijn: het blijft een matige benchmark (je test er niet alles mee). Bijv. sporadische pauzes van een halve seconde zullen nauwelijks zichtbaar zijn in de benchmark, maar zwaar irritant in gebruik als het voorkomt. Je test ook maar één storage, terwijl in jouw situatie meerdere bronnen tegelijk worden geraadpleegd (je ssd en je hdd. Misschien dat er conflicten onstaan bij die situatie).

Je zei eerder dat er een gigabyte en jmicron controller in zit. Wat bedoel je dan met 'achteraan'? Je kan in de BIOS de JMicron raid ondersteuning wel uitgezet hebben, maar als ie op die poorten zit dan gebruikt ie nog steeds de JMicron controller. Die controller kan je beter gebruiken voor dvd en externe schijven.

Met gigabyte controller zal je wel zo'n nieuwe 3gbit controller bedoelen? Bij een intel controller zijn er wel gevallen bekend dat ssd's raar gingen doen als je achter hdd's of een dvd speler zaten. Over de gigabyte controllers weet ik weinig. Hoor er goede en slechte verhalen over i.s.m. ssd's.

[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 06-01-2010 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
_H_G_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:48:
Je zei eerder dat er een gigabyte en jmicron controller in zit. Wat bedoel je dan met 'achteraan'? Je kan in de BIOS de JMicron raid ondersteuning wel uitgezet hebben, maar als ie op die poorten zit dan gebruikt ie nog steeds de JMicron controller. Die controller kan je beter gebruiken voor dvd en externe schijven.

Met gigabyte controller zal je wel zo'n nieuwe 3gbit controller bedoelen? Bij een intel controller zijn er wel gevallen bekend dat ssd's raar gingen doen als je achter hdd's of een dvd speler zaten. Over de gigabyte controllers weet ik weinig. Hoor er goede en slechte verhalen over i.s.m. ssd's.
De SATA controllers van Gigabyte op hun moederborden zijn niets meer dan gerelabelde JMicron controllers. Je kan dan inderdaad veel beter de controller van de southbridge gebruiken!

Ik heb het hier dus niet over de controller die in de SSD zelf zit natuurlijk. Daar is JMicron nog veel hardere rommel :P De specificaties zien er misschien oké uit, maar het stotterprobleem is daarmee zwaar irritant!

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-01-2010 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen matches
Admiral Freebee schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:57:
De SATA controllers van Gigabyte op hun moederborden zijn niets meer dan gerelabelde JMicron controllers. Je kan dan inderdaad veel beter de controller van de southbridge gebruiken!
Oh ja (Weet zo niet welk merk de southbridge controllers zijn. Marvell geloof ik? Te lui/vroeg om te zoeken :)) Nm, intel controller natuurlijk :z Keek er geheel langs dat er een ich10r op zit.

[ Voor 9% gewijzigd door _H_G_ op 06-01-2010 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 10:37
J van E,

Hoewel het OS op je SSD installeren zeker een sneller systeem oplevert (zoek eens een goede partitietool, scheelt je een hoop installatiewerk), denk ik dat in jouw geval het niet van invloed is op je FSX problemen. Probeer eerst eens IDE modus om de controller uit te sluiten. De ssd blijft ook in IDE sneller dan alle HDD's.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rossinl schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 05:38:
[...]
Ik vind het erg merkwaardig maar ook teleurstellend, want de sequential read met grote bestanden van de X25-M is toch al gauw zo'n 3x zo snel als de F1, om het over het lezen van kleine bestanden maar niet eens te hebben..Had daarom zeker 30-50% snellere laadtijden verwacht..
Ja, ik dus ook... Maar misschien is het gewoon niet anders. Wat voor mobo heb jij?
_H_G_ schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 07:48:
[...]
Ik heb die jMicron uitgezet en er hangt niets aan: alles hangt aan de ich10r SATA controller. Met 'achteraan' bedoel ik dat de SSD op de vierde poort zit: in de BIOS staat hij aangeduid als slave achter de dvd-writer, maar met SATA heb je geen masters en slaves meer (toch?), dus volgens mij maakt het niet veel uit. Hij hangt in ieder geval niet voor of achter de systeem-HD op de eerste of tweede SATA-poort, want dat schijnt wel problemen te kunnen geven. Maar goed, ik zou de DVD eens aan die jMicron kunnen hangen (na 'm weer aangezet te hebben, natuurlijk) en de SSD op de derde poort (master). Wie weet... (Wat ik al eerder vroeg: maakt het nog uit waar de SSD aan hangt als ik het OS erop wil gaan zetten?) Maar als ik het bericht van rossini (zie quote hierboven) lees, krijg ik toch het idee dat SSD's voor games niet al te veel nut hebben... Wat andere sites ook zeggen. Kan natuurlijk óók nog dat er op een totaal andere plek in mijn systeem een of andere bottleneck zit...!
P5ycho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:00:
J van E,

Hoewel het OS op je SSD installeren zeker een sneller systeem oplevert (zoek eens een goede partitietool, scheelt je een hoop installatiewerk), denk ik dat in jouw geval het niet van invloed is op je FSX problemen. Probeer eerst eens IDE modus om de controller uit te sluiten. De ssd blijft ook in IDE sneller dan alle HDD's.
Wat bedoel je precies met 'zoek eens een goede partitietool, scheelt je een hoop installatiewerk'...?
Ik kan inderdaad ff kijken wat er gebeurt als ik AHCI weer uitzet. Ik neem aan dat de regedit truc om AHCI aan te zetten ook andersom werkt (dus 'Start' in HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci weer op 3 zetten, want daar stond 'ie volgens mij op)?

Tot slot (van deze post tenminste ;) ): als ik Windows 7 op de SSD ga zetten, moet ik toch kiezen voor een andere clustergrootte dan Standaard 4K...? 64K dacht ik...? Of...?

Trouwens, bedankt allemaal tot zover met de behulpzame posts!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:56
Ik heb gewoon Windows 7 x64 geinstalleerd met alleen mijn ssd (Postville 80GB) aan de ICH9R en nadat windows geinstalleerd was, waarbij ik Windows alle instellingen zelf heb laten doen, mijn mijn twee Samsungs F3 500GB in raid 0 toegevoegd en mijn systeem is echt super snel. Spellen programma's het maakt niet uit, en als ik dan mijn laptop opstart zit ik er toch wel heel erg aan te denken om daar tzt ook een ssd in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:29:
Ik heb die jMicron uitgezet en er hangt niets aan: alles hangt aan de ich10r SATA controller. Met 'achteraan' bedoel ik dat de SSD op de vierde poort zit: in de BIOS staat hij aangeduid als slave achter de dvd-writer, maar met SATA heb je geen masters en slaves meer (toch?), dus volgens mij maakt het niet veel uit. Hij hangt in ieder geval niet voor of achter de systeem-HD op de eerste of tweede SATA-poort, want dat schijnt wel problemen te kunnen geven. Maar goed, ik zou de DVD eens aan die jMicron kunnen hangen (na 'm weer aangezet te hebben, natuurlijk) en de SSD op de derde poort (master). Wie weet... (Wat ik al eerder vroeg: maakt het nog uit waar de SSD aan hangt als ik het OS erop wil gaan zetten?) Maar als ik het bericht van rossini (zie quote hierboven) lees, krijg ik toch het idee dat SSD's voor games niet al te veel nut hebben... Wat andere sites ook zeggen. Kan natuurlijk óók nog dat er op een totaal andere plek in mijn systeem een of andere bottleneck zit...!
Sluit hem eens als volgt aan dan: SSD op SATA1, HDD op SATA3 en de DVD brander op SATA4 of verder.
Pagina: 1 ... 11 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD