Marketing filmpje voor de HD5970 :
Zijn er al plannen om een 2GB versie van de 5870 uit te brengen en zo ja, over welk tijdsbestek hebben we het dan? Maanden of over een half jaar pas?
Verwijderd
volgens mij na januari ofzo als er genoeg chips zijn voor iedereenBull schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:41:
Zijn er al plannen om een 2GB versie van de 5870 uit te brengen en zo ja, over welk tijdsbestek hebben we het dan? Maanden of over een half jaar pas?
En een 4GB (dus twee effectief) variant van de 5970 komt dan ook uit (5990?)? Ik vind het namelijk echt raar dat bijvoorbeeld GTA IV nog niet op max te draaien is met de beste graka ter wereld. Nu komt dit natuurlijk ook door de belabberde code van GTA IV maar het blijft jammer.
π¦ U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ π ARKK, π UPRO, π TECL, π QQQJ, ...
Iets zegt me dat je dat met een 2x2GB variant van de HD5970 nog niet gaat redden, ik moet draw distance nu op 31% zetten voordat ik officieel over m'n limiet ga.i7x schreef op zondag 29 november 2009 @ 01:45:
En een 4GB (dus twee effectief) variant van de 5970 komt dan ook uit (5990?)? Ik vind het namelijk echt raar dat bijvoorbeeld GTA IV nog niet op max te draaien is met de beste graka ter wereld. Nu komt dit natuurlijk ook door de belabberde code van GTA IV maar het blijft jammer.
Zeker belabberde code.
misschien zijn de timings hier en daar wat strakker bij een 4870 t.o.v. een 5700?
op het geheugen na zijn de kaarten grotendeels gelijk qua architectuur dus zou je idd (als het geheugen geen bottleneck is) met dezelfde driver redelijk gelijke presaties moeten halen.
natuurlijk heeft de 4870 nog flinke boosts gehad in de drivers sinds launch maar ik vraag me af of dat nog eens gaat lukken de komende maanden (juist omdat ze zo vergelijkbaar zijn)
verder is het zo dat wanneer je eentje koopt je de snelste wil en dat is op dit moment toch de 4870, dx11 gaat niet erg veel toevoegen lijkt me gezien de ietwat matige performance van de 5700.
drivers zijn erg geoptimaliseerd voor 800 sp dus ik verwacht nog wel grote stappen vooruit voor de 5800 series die er veel meer hebben.
op het geheugen na zijn de kaarten grotendeels gelijk qua architectuur dus zou je idd (als het geheugen geen bottleneck is) met dezelfde driver redelijk gelijke presaties moeten halen.
natuurlijk heeft de 4870 nog flinke boosts gehad in de drivers sinds launch maar ik vraag me af of dat nog eens gaat lukken de komende maanden (juist omdat ze zo vergelijkbaar zijn)
verder is het zo dat wanneer je eentje koopt je de snelste wil en dat is op dit moment toch de 4870, dx11 gaat niet erg veel toevoegen lijkt me gezien de ietwat matige performance van de 5700.
drivers zijn erg geoptimaliseerd voor 800 sp dus ik verwacht nog wel grote stappen vooruit voor de 5800 series die er veel meer hebben.
Ik heb het idee dat die komen zodra er ook overgeclockt mag worden en er custom PCB's gebruikt mogen worden. Dat parkners dan zelf kunnen kiezen of ze er 2GB geheugen op plakken.Bull schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:41:
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ok, dan wachten we daar nog ff op want anders blijf ik aan de gang.Astennu schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:19:
[...]
Ik heb het idee dat die komen zodra er ook overgeclockt mag worden en er custom PCB's gebruikt mogen worden. Dat parkners dan zelf kunnen kiezen of ze er 2GB geheugen op plakken.
Met 2GB geheugen ben ik weer helemaal klaar voor de toekomst.
Een beetje laat (misschien ook al langs gekomen), maar de kekste manier om je Turks bij te schaven:
Extra Touch Kapali!
Lachen dat de HD5970 breder is dan Mesut Γevik
De helft is HD5970 versus GTX295 en de andere helft een OC HD5970 versus Quad SLi.
Edit:
Extra Touch Kapali!

De helft is HD5970 versus GTX295 en de andere helft een OC HD5970 versus Quad SLi.
Edit:
Custom HD5800's in Januari
We've just received word that ATI have just sent out the design kit to its ATI partners this week. So what does that mean? Well it means that come January we'll begin to see companies offer their own design of Radeon HD 5800 series video cards, this also means that ATI probably have confidence in their supply of chips come early next year as well.
This is good news for everyone, for starters the supply will mean that if you're looking for a HD 5800 series, you shouldn't run into any dramas. Secondly with the launch of the Fermi based boards from NVIDIA, ATI only partners like Sapphire and HIS can work at making a product that will compete with the green teams new model, which is no doubt going to beat a stock HD 5870 for the simple fact that it needs too.
While we can't confirm 100%, come January we should see models like the Atomic from Sapphire, TurboX from HIS and other pre overclocked models from partners producing ATI products.
[ Voor 84% gewijzigd door neliz op 29-11-2009 14:59 ]
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Amd Raises Price For The Hd5870 (again)
The new video cards from AMD 5 Series, that were launched 2 months ago, are the onlyvideo cards today to support the DirectX 11 Technology, As an answer from NVIDIA , is
expected to show up only at the beginning of next year , when NVIDIA is expected to
release its next gen video cards. this fact ,as well as some manufacturing and distribution
problems, are reflecting in a second rise in prices in the last month for AMD 5XXX video cards.
Just 3 weeks ago the company notified its manufacturing partners about a rise in prices for the new
video cards, and today we are hearing about a new rise in prices, as the company will charge an extra
10$ for the HD 5870 graphics card.
Sapphire, one of AMD senior manufacturing partner , if not the most senior partner , is the first company
to inform the company distributers about the new prices of the HD 5870 graphics card , as the rest of the
companies are expected to update their prices as well this week.
AMD is excusing this rise with some problems that the company is having due to higher component prices ,
such as the GDDR that the company is using in it's cards , as well as rise in some logistics costs that the
company is having, but it seems that the main reason for this step is the lack of competition from NVIDIA,
a fact that makes AMD feel very confident about this rise.
AMD is emphasizing that even with the last rise in prices, the company products still show the best price/perfomance ratio in the market.
We find it important to remind you that manufacturing and distribution problems are not something new for
AMD , as we are facing these problems again and again with every new line of products from AMD ,back in
the days that the company was still called ATI.
source: iopanel.net
AMD wil denk ik gewoon een graantje meepikken van alle kaarten die "te duur" verkocht worden door de (r)etailers.
[ Voor 3% gewijzigd door Gurneyhck op 29-11-2009 16:15 ]
Verwijderd
Daar gaat hun naam van prijs prestatie. Erg fout van hun om dit te gaan doen.
In mijn ogen zijn ze wat dat betreft niets beter dan nvidia
In mijn ogen zijn ze wat dat betreft niets beter dan nvidia
Inderdaad best triest. Nvidia heeft niets en de leverbaarheid van 5xxx kaarten is ook belachelijk slecht dus gooien ze de prijzen maar weer omhoog. Tuurlijk is het logisch dat ze het doen maar vervelend is het uiteraard wel.
π¦ U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ π ARKK, π UPRO, π TECL, π QQQJ, ...
Enige excuus dat ik kan bedenken is dat door de slechte leverbaarheid alle kaarten met luchtvracht verstuurd worden.
Staat een fout in de review, ze laten een GPU-Z screen zien waarbij de kaart is overgeclocked naar 1000-1200 wat resulteerd in 4x1200=4800 Mhz aan geheugen. Ze hebben het constant over 4400 Mhzneliz schreef op zondag 29 november 2009 @ 14:56:
Een beetje laat (misschien ook al langs gekomen), maar de kekste manier om je Turks bij te schaven:
Extra Touch Kapali!
Edit:Custom HD5800's in Januari
[...]
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Ik vind een prijsverhoging van 10 dollar nou ook weer niet bepaald wereldschokkend. Ze hadden de prijs ook met 50-100 dollar kunnen verhogen en nog altijd de kaarten kunnen verkopen, zonder dat de prijs/prestatieverhouding compleet naar zijn grootje gaat. Ze hadden ook gewoon 650 euro kunnen vragen voor de HD5870 en de HD5970 pas kunnen uitbrengen, nadat nVidia eindelijk met zijn Fermi-kaart is gekomen. Zeg maar zoals nVidia het deed met de GTX280.
Verder is en blijft het natuurlijk vervelend dat de prijzen zo 'hoog' blijven, maar AMD zou ook gek zijn om ze nu al te verlagen terwijl ze nog altijd niet aan te slepen zijn. Verder denk ik vooral dat we hier met elkaar gewoon een stel verwende rotnesten zijn geworden, doordat de HD4870 zo betaalbaar was en goede prestaties leverde. Die kaart koste echter ook zo'n 300 euro bij launch en was ook echt niet zo snel goedkoper geworden als nVidia niet zo panisch gereageerd had met zijn prijs-verlagingen.
Verder is en blijft het natuurlijk vervelend dat de prijzen zo 'hoog' blijven, maar AMD zou ook gek zijn om ze nu al te verlagen terwijl ze nog altijd niet aan te slepen zijn. Verder denk ik vooral dat we hier met elkaar gewoon een stel verwende rotnesten zijn geworden, doordat de HD4870 zo betaalbaar was en goede prestaties leverde. Die kaart koste echter ook zo'n 300 euro bij launch en was ook echt niet zo snel goedkoper geworden als nVidia niet zo panisch gereageerd had met zijn prijs-verlagingen.
Verwijderd
Zolang het extra geld maar gaat naar de R&D afdeling, en niet de sportwagens van de bestuurders.
Natuurlijk doet Ati dit, ze zouden stom zijn als ze het niet deden. Zo werkt de markt en ze creeΓ«ren wat extra ademruimte (lees: schuldaflossing) voor wanneer Nvidia weer mee gaat doen.
Maar ze moeten er wel voor gaan zorgen dat het aanbod omhoog gaat, anders walst Nvidia misschien alsnog over ze heen (oke, onwaarschijnlijk, maar we hebben bij Nvidia gezien wat hoogmoed doet)
Natuurlijk doet Ati dit, ze zouden stom zijn als ze het niet deden. Zo werkt de markt en ze creeΓ«ren wat extra ademruimte (lees: schuldaflossing) voor wanneer Nvidia weer mee gaat doen.
Maar ze moeten er wel voor gaan zorgen dat het aanbod omhoog gaat, anders walst Nvidia misschien alsnog over ze heen (oke, onwaarschijnlijk, maar we hebben bij Nvidia gezien wat hoogmoed doet)
Verwijderd
ou
Klopt. Laat ATI nu gewoon de normale prijs aanhouden want daar staan ze bij mij en veel anderen bekent om.i7x schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:32:
Inderdaad best triest. Nvidia heeft niets en de leverbaarheid van 5xxx kaarten is ook belachelijk slecht dus gooien ze de prijzen maar weer omhoog. Tuurlijk is het logisch dat ze het doen maar vervelend is het uiteraard wel.
Verwijderd
Een prijsverhoging van wel 3,4%*. Poe, poe, tjonge, jonge, gut, gut, dat is wel een waar schandaal natuurlijk.
/me vind het amper nieuwswaardig. Het is een druppel op een gloeiende plaat, totaal insignificant, niet interessant dus. Om op basis hiervan uitspraken te gaan doen over het imago van AMD of andere zaken is compleet onzinnig.
* uitgaande van een prijsverhoging van β¬10 bovenop een prijs van β¬297, van de goedkoopste winkel van de goedkoopste kaart in de PW. Als je uit zou gaan van de prijzen die bijv. Alternate hanteert dan is het percentage nog lager.

* uitgaande van een prijsverhoging van β¬10 bovenop een prijs van β¬297, van de goedkoopste winkel van de goedkoopste kaart in de PW. Als je uit zou gaan van de prijzen die bijv. Alternate hanteert dan is het percentage nog lager.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 17:41 ]
En met de 6800 ultra, 8800GTX net zoals Ati met de X850, X1900 XTX etc.dahakon schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:19:
Ze hadden ook gewoon 650 euro kunnen vragen voor de HD5870 en de HD5970 pas kunnen uitbrengen, nadat nVidia eindelijk met zijn Fermi-kaart is gekomen. Zeg maar zoals nVidia het deed met de GTX280.
Het was voor zowel Nvidia als ATI altijd normaal om met 500+ prijzen te launchen, dat alleen nvidia daar altijd zo negatief om wordt neergezet vind ik niet terecht.
Mooi dat ATI daar mee is opgehouden maar daardoor moet de introductieprijzen van kaarten nu ook wel lager blijven. De HD5870 is lang niet snel genoeg om een introductieprijs van 650 te verantwoorden als je een HD4890 en GTX275 voor onder de 200 euro hebt. En al helemaal niet met de huidige grafische stilstand in games..
anathema
Wat hoge prijzen in het verleden ben ik het geheel met je eens anathema. ATI is pas met de HD38xx begonnen om goedkope snelle kaarten te maken, waarbij de HD4870 natuurlijk een werkelijke klapper was. Gek genoeg is men blijkbaar gelijk gaan verwachten dat elke nieuwe High end videokaart van AMD nu minder dan 250 euro gaat kosten. Dat is gewoonweg niet realistisch natuurlijk.
Waar het op grafisch gebied en snelheid aankomt, ben ik het echter minder met je eens. De GTX280 gaf nu ook niet bepaald die gigaboost ten opzichte van een 8800GTX/9800GTX. Zeker niet in die hoedanigheid dat 650 euro reeel was. Toch kostte deze kaart zoveel.
Op grafisch gebied biedt een HD5870 toch heel wat meer dan een HD4890 of welke nVidiakaart momenteel beschikbaar. Temeer wanneer games werkelijk DX11 gaan gebruiken (wat ook al gebeurt.)
Waar het op grafisch gebied en snelheid aankomt, ben ik het echter minder met je eens. De GTX280 gaf nu ook niet bepaald die gigaboost ten opzichte van een 8800GTX/9800GTX. Zeker niet in die hoedanigheid dat 650 euro reeel was. Toch kostte deze kaart zoveel.
Op grafisch gebied biedt een HD5870 toch heel wat meer dan een HD4890 of welke nVidiakaart momenteel beschikbaar. Temeer wanneer games werkelijk DX11 gaan gebruiken (wat ook al gebeurt.)
Verwijderd
Uit ervaring weet ik dat de gtx280 gelijk presteerde aan 2x8800gt'sdahakon schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:43:
Wat hoge prijzen in het verleden ben ik het geheel met je eens anathema. ATI is pas met de HD38xx begonnen om goedkope snelle kaarten te maken, waarbij de HD4870 natuurlijk een werkelijke klapper was. Gek genoeg is men blijkbaar gelijk gaan verwachten dat elke nieuwe High end videokaart van AMD nu minder dan 250 euro gaat kosten. Dat is gewoonweg niet realistisch natuurlijk.
Hij was trouwens ook goedkoper want ik had mijn gtx280 in die tijd voor zo'n 450 euro
Wij hebben het over de prijs bij de introductie en die was zeker geen 450 euro.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:49:
Hij was trouwens ook goedkoper want ik had mijn gtx280 in die tijd voor zo'n 450 euro
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
reviews seem to dissagree: http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?id=3584Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:49:
Uit ervaring weet ik dat de gtx280 gelijk presteerde aan 2x8800gt's
[ Voor 14% gewijzigd door neliz op 29-11-2009 18:56 ]
Verwijderd
Nou jah bijna dan. Teminste ik vind de gtx280 beter soepeler draaien bij zware games dan die gt in sli.
Die gt's hadden wel wat meer fps maar gebruikte ik hogere resoluties met veel AA vond ik de gtx280 toch echt
beter presteren. Laat staan bij eeen oc. Ik vond de prestaties dus aardig gelijk soms beter soms minder beter
Dat zelfde laat die review ook zien gelukkig
want die prijs klopt dan al niet meer
Die gt's hadden wel wat meer fps maar gebruikte ik hogere resoluties met veel AA vond ik de gtx280 toch echt
beter presteren. Laat staan bij eeen oc. Ik vond de prestaties dus aardig gelijk soms beter soms minder beter
Dat zelfde laat die review ook zien gelukkig
Vlak erna anders wel binnen een maand. En daar kijken mensen naar niet naar de intoductie prijs-The_Mask- schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:54:
[...]
Wij hebben het over de prijs bij de introductie en die was zeker geen 450 euro.
want die prijs klopt dan al niet meer
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 19:05 ]
En die prijs was er dankzij AMD.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:59:
Vlak erna anders wel binnen een maand. En daar kijken mensen naar niet naar de intoductie prijs.
Verwijderd
Jeps en die prijs van amd nu is er dankzij dat nvidia niets heeft om mee te concureren
waar ben jij eingeljk op uit gezien die laatste reactie ?
waar ben jij eingeljk op uit gezien die laatste reactie ?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 19:07 ]
natuurlijk is een tientje niet veel, alleen is het dus al het 2e tientje in 1 maand tijd.... beetje jammer.
volgens de laatste berichten wordt supply pas echt beter in januari dus in december nog maar eens 2 tientjes erbij dan?
calculeer alles dan beter in (40nm is immers al een half jaar een ramp, dus geen verrassing?) en gooi de prijs gelijk omhoog bij intro, en niet wanneer alle reviews al geweest zijn.....
maar maakt voor mij niet uit, koop hem toch niet eerder dan wanneer de prijzen wat stagneren of wanneer de refresh er is.
volgens de laatste berichten wordt supply pas echt beter in januari dus in december nog maar eens 2 tientjes erbij dan?
calculeer alles dan beter in (40nm is immers al een half jaar een ramp, dus geen verrassing?) en gooi de prijs gelijk omhoog bij intro, en niet wanneer alle reviews al geweest zijn.....
maar maakt voor mij niet uit, koop hem toch niet eerder dan wanneer de prijzen wat stagneren of wanneer de refresh er is.
Klopt deels denk ik. Op de Fermi zitten uberveel transistors wat de kaart enorm complex maakt. ALS nVidia de Fermi nu al klaar had liggen was de beschikbaarheid nog veel minder dan die van de 58xx serie van ATI. Nog maar niet te spreken over de prijs. Ik denk dat AMD laag genoeg zit.Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:06:
Jeps en die prijs van amd nu is er dankzij dat nvidia niets heeft om mee te concureren
Wat de Fermi ook gaat doen, AMD heeft het voordeel dat de kaart minder complex is en naar mijn idee ook veel goedkoper is te produceren.
Hij wil gewoon gelijk hebbenwaar ben jij eindelijk op uit gezien die laatste reactie ?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Volgens mij wordt de levertijd van Fermi idd nΓ³g beroerder, ten eerste is de kans zeer groot bij nVidia om een paperlaunch te doen, ze hebben al genoeg tijd verloren. Ten tweede, Fermi is echt heel complex (te complex?) en dus zijn de yields ook slechter, maarja we zien wel.. Ergens in februari denk ik..StefanvanGelder schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:37:
[...]
Klopt deels denk ik. Op de Fermi zitten uberveel transistors wat de kaart enorm complex maakt. ALS nVidia de Fermi nu al klaar had liggen was de beschikbaarheid nog veel minder dan die van de 58xx serie van ATI. Nog maar niet te spreken over de prijs. Ik denk dat AMD laag genoeg zit.
Wat de Fermi ook gaat doen, AMD heeft het voordeel dat de kaart minder complex is en naar mijn idee ook veel goedkoper is te produceren.
[...]
Hij wil gewoon gelijk hebben
Ik bedoel ook niet dat 650 euro (was het echt zoveel?) voor de GTX280 terecht was maar de nieuwe high end was bij beide altijd buitensporig duur dus die prijs viel te verwachen op dat moment. Wel goed dat dat niet meer zo is.dahakon schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:43:
Als ik naar de performance van de HD5870 is 300-350 euro wel terecht, maar meer moet het niet worden met een HD4890-OC voor 129,90 (!!) zie ik net in de pricewatch...
Dat DX11 een echt verschil gaat maken hoop ik zeker op, maar geloof ik eerst niet in door de console basis van bijna alle games. PC only games zoals stalker misschien, maar zelfs dat schijnt vooralsnog niet heel veel voor te stellen lees ik.
anathema
Mensen waar doen we weer moeilijk over. We hebben het over 6 euro 80 dat er bij komt. Als je dat al te veel vind wat moet je dan van winkels denken als Alternate ? die de kaarten gewoon 60-70 euro duurder verkopen dan ze prijs die "Normaal" is voor webwinkels. Als ik naar jullie reacties kijk over die verhoging van 6 euro 80 zou die 60-70 euro onderhand een rechtszaak waard zijn. Als je snapt wat ik bedoel.
En stel je voor. Je hebt een eigen bedrijf. Waar je producten maakt voor de consumenten markt. Er is een extreem hoge vraag en je verkoopt alles. Vervolgens zijn ook de spullen die jij nodig hebt om je product te maken schaars en moet je ze duurder inkopen. Zou je dan zelf de prijs van je eindproduct gelijk houden ? Of heb je dan ook zo iets van laat ik dit gewoon doorberekenen want ik wil wel mijn 5-10% winst op mijn eindproduct hebben om mijn pand, personeel en mijn eigen salaris te betalen ?
Als we het nu voor de 2e keer over 30 euro gehad hadden had ik iedereen gelijk gegeven. Daarnaast weten we niet wat AMD moet doen om de beschikbaarheid zo te houden als hij nu is. Misschien als ze niets gedaan hadden. En gewoon tegen de oude prijs componenten ingekocht hadden, zouden we nu misschien nog een veel slechtere beschikbaarheid hebben.
En als ik ook kijk dat mensen best bereid zijn die 370 euro voor ene HD5870 neer te tellen kun je AMD geen ongelijk geven. Ik vraag me ook af of het heel veel uitgemaakt had als nVidia wel kaarten gehad had. Misschien had je die twee verhogingen dan niet gehad. Maar ik denk niet dat de winkels prijzen veel lager geweest waren.
En dat zal nog wel even zo blijven. Want ik gok dat ook nVidia last zal hebben van de problemen bij TSMC. Net als AMD.
En stel je voor. Je hebt een eigen bedrijf. Waar je producten maakt voor de consumenten markt. Er is een extreem hoge vraag en je verkoopt alles. Vervolgens zijn ook de spullen die jij nodig hebt om je product te maken schaars en moet je ze duurder inkopen. Zou je dan zelf de prijs van je eindproduct gelijk houden ? Of heb je dan ook zo iets van laat ik dit gewoon doorberekenen want ik wil wel mijn 5-10% winst op mijn eindproduct hebben om mijn pand, personeel en mijn eigen salaris te betalen ?
Als we het nu voor de 2e keer over 30 euro gehad hadden had ik iedereen gelijk gegeven. Daarnaast weten we niet wat AMD moet doen om de beschikbaarheid zo te houden als hij nu is. Misschien als ze niets gedaan hadden. En gewoon tegen de oude prijs componenten ingekocht hadden, zouden we nu misschien nog een veel slechtere beschikbaarheid hebben.
En als ik ook kijk dat mensen best bereid zijn die 370 euro voor ene HD5870 neer te tellen kun je AMD geen ongelijk geven. Ik vraag me ook af of het heel veel uitgemaakt had als nVidia wel kaarten gehad had. Misschien had je die twee verhogingen dan niet gehad. Maar ik denk niet dat de winkels prijzen veel lager geweest waren.
En dat zal nog wel even zo blijven. Want ik gok dat ook nVidia last zal hebben van de problemen bij TSMC. Net als AMD.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ach ja, praat het allemaal maar goed, die prijsverhogingen....
2e prijsverhoging in 2 maanden. Meer dan 10% erbij.
Mooi hoor...
Misschien vlak voor de kerst nog maar eens 5% erbij op gooien... Als we toch bezig zijn.
Ze hadden beter de launchprijs iets hoger kunnen doen, dan hadden ze dit nu niet hoeven doen. Dit komt hebberig over. Maar goed, het blijft een commercieel bedrijf... Het is iig beter dan 1 kaart 5 keer renamen en doen alsof het iets nieuws is.
Er zal op zeer korte termijn wel een hele dikke bulk kaarten op de markt komen. Kunnen ze mooi wat extra verdienen. Mensen betalen toch wel, aangezien er niks snellers is.
2e prijsverhoging in 2 maanden. Meer dan 10% erbij.
Mooi hoor...
Misschien vlak voor de kerst nog maar eens 5% erbij op gooien... Als we toch bezig zijn.
Ze hadden beter de launchprijs iets hoger kunnen doen, dan hadden ze dit nu niet hoeven doen. Dit komt hebberig over. Maar goed, het blijft een commercieel bedrijf... Het is iig beter dan 1 kaart 5 keer renamen en doen alsof het iets nieuws is.
Er zal op zeer korte termijn wel een hele dikke bulk kaarten op de markt komen. Kunnen ze mooi wat extra verdienen. Mensen betalen toch wel, aangezien er niks snellers is.

[ Voor 79% gewijzigd door Format-C op 30-11-2009 08:54 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Storm in een glas water. De prijs van HD3k en HD4k kaarten was echt niet zo laag uit menslievende overwegingen. Aan het einde van de dag hebben we het over een bedrijf en een normaal marktsysteem. Concurrentie is goed, omdat het de prijzen drukt. AMD doet wat je van elk bedrijf mag verwachten dat een zeer gewild product heeft.
Daarbij denk ik niet dat we die prijsverhoging als consument gaan zien. De meeste shops hebben er al een behoorlijke dot bovenop gedaan. Ik denk dat alternate meer aan een 5870 verdient dan AMD!
Daarbij denk ik niet dat we die prijsverhoging als consument gaan zien. De meeste shops hebben er al een behoorlijke dot bovenop gedaan. Ik denk dat alternate meer aan een 5870 verdient dan AMD!
Bij Alternate was een HD5870 eerst 369. Nu 379. En straks gewoon 389. Let maar op.
Edit; volgens mij kopen ze ook gewoon heel duur in.
Maar goed; blijkbaar vinden mensen een prijsverhoging niet erg, en acceptabel. Dus AMD doet dit slim. Ze mogen er van mij nog wel 50 of 100 dollar bij op gooien trouwens. Ik heb er toch al 2. Alleen maar beter.
Eindelijk wat minder afschrijving.
Maar goed; blijkbaar vinden mensen een prijsverhoging niet erg, en acceptabel. Dus AMD doet dit slim. Ze mogen er van mij nog wel 50 of 100 dollar bij op gooien trouwens. Ik heb er toch al 2. Alleen maar beter.
[ Voor 71% gewijzigd door Format-C op 30-11-2009 09:01 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Dat denk ik niet, want volgens mij is Alternate zo groot dat ze de leverancier gewoon over slaan.RappieRappie schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:56:
Bij Alternate was een HD5870 eerst 369. Nu 379. En straks gewoon 389. Let maar op.Edit; volgens mij kopen ze ook gewoon heel duur in.
AMD Nieuwsdiscussie
Ligt aan de leverancier het schijnt dat die HD5870 bij de leverancier al 350 kost. Winkels maken daar dan 370 van. AMD verkoopt ze voor 300-310 ? Dus ja dan gaat het hard jaRappieRappie schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:56:
Bij Alternate was een HD5870 eerst 369. Nu 379. En straks gewoon 389. Let maar op.Edit; volgens mij kopen ze ook gewoon heel duur in.
Elke fabrikant bepaalt aan de hand van de eigen kosten en de marktpositie van het product een adviesprijs. Die adviesprijs is berekend inclusief de marges van de verschillende schakels in de keten. Aangezien zowel kosten als marktpositie niet vastliggen, kan die adviesprijs dus aangepast worden. Ik ben ervan overtuigd dat de adviesprijs op het moment achter loopt op de prijs die de winkels zelf hanteren. Het is niet zo vreemd dat AMD zelf ook wat terug wil zien van het feit dat de kaarten veel duurder worden verkocht dan beoogd. Waarom zou alleen de retailer daar baat bij hebben?
Daar had ik nog niet eens over na gedacht ja. AMD kan die kaarten best wel eens voor 270 verkopen. Terwijl de adviesprijs 310 is. En AMD er dus van uit gaat dat de leverancier en de winkel wat marge pakken en dan op 310 komen. Nu ze vaak voor 350+ verkocht worden kan AMD ook zo iets hebben van. Uhmm dat is niet de bedoeling dan kunnen wij ook wel wat meer winst houden. Waardoor de uiteindelijke winkel prijs niet omhoog hoeft te gaan. Maar of dit zo is ? Klinkt wel aannemelijk moet ik zeggen.
Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar ik weet wel hoe deze processin over het algemeen op een willekeurige markt verlopen. Daarnaast: Als ik bij launch een 5870 kocht voor β¬310 (en dat was niet eens de goedkoopste), hoe kan het dan dat een aantal shops al direct β¬360 rekenden? Je kunt er alvast vanuit gaan dat shops een nieuw product niet van meet af aan met verlies gaan verkopen; zeker niet als er verwacht wordt dat het best een populair ding is. β¬310-β¬320 lijkt me een aannemelijke prijs waar eenieder in de keten een stukje winst aan over kan houden.
Ach, ik vindt het niet eens erg dat ATI nu wat meer gaat vragen voor de HD5870, het is en blijft een erg goed product, die zeker zijn geld waard is, dus waarom zou AMD er niet aan mogen verdienen? Voor de rest wel eens met Astennu.
*Darkasantion is nu wel erg blij met zijn Club3D HD5870 voor 320 euro, 1 week na de release
*Darkasantion is nu wel erg blij met zijn Club3D HD5870 voor 320 euro, 1 week na de release
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Ik ben toen zo stom geweest om die van 314 niet te kopen omdat ik dacht dat hij wel weer naar 300 zou gaan
maar toen gingen de meeste winkels ineens 350+ vragen 
Maar ben nu wel blij met mijn 5850 van 220 euro. Viel opzig ook nog mee
Echter is hij soms toch nog net iets te langzaam voor een 30" scherm. Dus ik zit toch over die HD5970 te denken
of 5850 CF.
En over die 5750. Het valt me op dat er alleen 5750's met after market coolers komen. Bij de 5770 nog niet. Er zijn daar maar twee coolers in omloop. De stock cooler en een soort van Orb met heatpipes. (lijkt op een verbeterde versie van de stock 5750 cooler. En lijkt ook op de VF900 van zalman).
Edit: Voorbeeld:
Maar ben nu wel blij met mijn 5850 van 220 euro. Viel opzig ook nog mee
En over die 5750. Het valt me op dat er alleen 5750's met after market coolers komen. Bij de 5770 nog niet. Er zijn daar maar twee coolers in omloop. De stock cooler en een soort van Orb met heatpipes. (lijkt op een verbeterde versie van de stock 5750 cooler. En lijkt ook op de VF900 van zalman).
Edit: Voorbeeld:

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 30-11-2009 13:35 ]
^^
anders ik wel met sapphire 5870 paar weken na release voor 329 incl. 2 spellen
Vind de prijsverhogingen ook niet fijn maar het is allemaal zo miniem. Kan er niet zo wakker van liggen en als ik het het niet waard vind koop ik het gewoon niet.
Daarnaast wat kan AMD er aan doen dat
a) 40nm bij TSMC niet lekker loopt
b) nvidia niks konkurrerend heeft waardoor de vraag nog groter is.
Bovendien, het zou me sterk verbazen als de Fermi voor maart/april te leveren is, laat staan in quantity. De prijs lijkt me derhalve niet overdreven hoog.
anders ik wel met sapphire 5870 paar weken na release voor 329 incl. 2 spellen
Vind de prijsverhogingen ook niet fijn maar het is allemaal zo miniem. Kan er niet zo wakker van liggen en als ik het het niet waard vind koop ik het gewoon niet.
Daarnaast wat kan AMD er aan doen dat
a) 40nm bij TSMC niet lekker loopt
b) nvidia niks konkurrerend heeft waardoor de vraag nog groter is.
Bovendien, het zou me sterk verbazen als de Fermi voor maart/april te leveren is, laat staan in quantity. De prijs lijkt me derhalve niet overdreven hoog.
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 30-11-2009 13:42 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Volgens mij heeft MSI al een custom cooling die lijkt op de Orb maar zelf groter is?Astennu schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:32:
edit: jazeker:

Asus Formula niet vergeten natuurlijk

HIS:

[ Voor 22% gewijzigd door neliz op 30-11-2009 13:48 ]
Waren die laatste twee ook 5770's ? dan heb ik me vergist. Die orb van de MSI ziet er inderdaad iets anders uit.
Onze solution is inderdaad custom. Da's de Seaweed Blade Fan die je ziet op onze HD5770 en heeft een iets andere vorm dan de standaard cooling. De Asus HD5750 Formula aan de andere kant is (voor zover ik weet) gewoon een standaard cooling met andere shroud in de vorm van een F1 auto...
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 30-11-2009 14:15 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Zit wel wat meer verschil in.CJ schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:02:
De Asus HD5750 Formula aan de andere kant is (voor zover ik weet) gewoon een standaard cooling met andere shroud in de vorm van een F1 auto...

Nou veel verschil is het iig niet.CJ schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:02:
Onze solution is inderdaad custom. Da's de Seaweed Blade Fan die je ziet op onze HD5770 en heeft een iets andere vorm dan de standaard cooling.

[ Voor 47% gewijzigd door -The_Mask- op 30-11-2009 14:33 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Op die msi zit wel een andere orb. De heatpipes zitten daar ook niet aan de zijkant zoals bij de sapphire. Daarnaast is de fan ook anders.
Geloof me nou maar.-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:17:
[...]
Zit wel wat meer verschil in.
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Asus is niet de enige fabrikant die op die manier werkt. Het is de normaalste zaak ter wereld om standaard coolingsolutions te voorzien van nieuwe kapjes waardoor het echt custom lijkt.
Even beter je informatie checken en beter naar de plaatjes kijken voordat je foutieve informatie verspreidt.
En ja, de naam Seaweed Blade Fan... heeft MSI HQ bedacht... ik had het ook liever een andere naam gegeven.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik zie eigenlijk alleen dat de MSI wat meer lamellen heeft.
Edit o nou zie ik het, er zit een kronkeltje in de fan.
En wat betreft de Asus HD5750's die hebben zelf een ander PCB, maar als AMD dat zo aanlevert geen idee, maar als jij het zegt.
Edit o nou zie ik het, er zit een kronkeltje in de fan.
En wat betreft de Asus HD5750's die hebben zelf een ander PCB, maar als AMD dat zo aanlevert geen idee, maar als jij het zegt.
[ Voor 69% gewijzigd door -The_Mask- op 30-11-2009 14:57 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zie ook duidelijk dat de fanbladen een zekere slag hebben tov de Sapphire die hierboven ook staat
[Edit]
Edits ftw
[Edit]
Edits ftw
[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 30-11-2009 15:01 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik wil niet vervelend doen CJ maar die ASUS cooler bestrijkt wel ene groot oppervlak van de kaart. Vooral de heatsink die onder het kapje zit. Die loopt ver door. Waar het bij de Stock 5750 een orb achtige cooler is. Lijkt deze aardig rechthoekig of zie ik dat verkeerd ? het kan best dat AMD die standaard aan levert hoor en dat ASUS alleen zelf het kapje er op heeft geplakt. Maar de heatsink base is in ieder geval wel anders dan de stock 5750's. Als je snapt wat ik bedoelCJ schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:52:
[...]
Geloof me nou maar.Het is standaard werk... Zelfs al lijkt de cooler niet exact op het reference design, het ontwerp van de cooler onder het kapje is echt standaard. AMD levert dit soort dingetjes aan (in meerdere uitvoeringen zoals o.a. costdown designs) en partners kunnen er zelf iets moois van maken.
Asus is niet de enige fabrikant die op die manier werkt. Het is de normaalste zaak ter wereld om standaard coolingsolutions te voorzien van nieuwe kapjes waardoor het echt custom lijkt.
[...]
Even beter je informatie checken en beter naar de plaatjes kijken voordat je foutieve informatie verspreidt.Zoals ik al schreef, gebruiken wij een iets andere vorm cooling... misschien moet ik het nauwkeuriger omschrijven... de blades hebben een andere vorm. Daarom heet het ook de Seaweed Blade Fan. Er zit een slag in de blades voor een hogere airflow en iets minder geluid dan de standaard oplossingen. Daarnaast is onze orb een klein beetje anders dan de standaard door AMD gebruikte orb.
[afbeelding]
En ja, de naam Seaweed Blade Fan... heeft MSI HQ bedacht... ik had het ook liever een andere naam gegeven.
Iemand al de DIRT 2 demo gedraaid? Ik ga dat nu doen... eens kijken wat DX 11 doet 
Hardware setup:
i7 920 @ 4,1ghz
5870 @ 875mhz/5200mhz
Grafische setting:
1920x1200
4x AA
High (Ultra waar mogelijk)
Resultaat:
Totaal aantal frames: 14.379
Average fps: 60,1
Min fps: 45,1
1e indruk: Het ziet er een stuk mooier uit dan DIRT 1 natuurlijk, er is veel meer detail zichtbaar, al is dat soms moeilijk te bekijken tijdens het racen.
Ohja het draait dus prima op een single 5870 met grafisch alles maxed out
Hardware setup:
i7 920 @ 4,1ghz
5870 @ 875mhz/5200mhz
Grafische setting:
1920x1200
4x AA
High (Ultra waar mogelijk)
Resultaat:
Totaal aantal frames: 14.379
Average fps: 60,1
Min fps: 45,1
1e indruk: Het ziet er een stuk mooier uit dan DIRT 1 natuurlijk, er is veel meer detail zichtbaar, al is dat soms moeilijk te bekijken tijdens het racen.
Ohja het draait dus prima op een single 5870 met grafisch alles maxed out
[ Voor 81% gewijzigd door peakaboo op 30-11-2009 16:44 ]
CJDa_DvD schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:25:
Vraagje aan CJ:
Heeft de Cypress die ook een decap ring om leakage te verminderen en het clock potentieel te verhogen, zoals de RV790?
Denk je zelf dat ze dit heugelijke feit misschien zelf op veel slides hadden gezet zoals bij de RV790?
Tzz.. denk je dat ik daar niet over nagedacht had? Ik weet de afwegingen van AMD echter niet, ik weet dus niet of ze het belangrijk genoeg vinden om te vermelden.De Cypress is nieuwer dan de RV790, en technieken uit oudere ontwerpen die positief uitgevallen zijn worden veelal meegenomen in de nieuwere ontwerpen. En daarom vraag ik het dus. Mensen zonder insider-info hebben niet gelijk het IQ van een bos wortels hoor...
Als iemand een normale vraag stelt, kun je normaal reageren of helemaal niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Da_DvD op 30-11-2009 17:21 ]
Ik stel de vraag aan jou wat jij denkt? Als jij ja of nee had geantwoord dan had iemand dat antwoord bevestigd of gecorigeerd.Da_DvD schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:12:
Ok, maar jouw manier van reageren komt bij de meeste mensen arrogant over.
Ik weet het zelf dus niet, en daarom vraag ik het. Uit je antwoord maak ik op dat omdat het niet op de slides staat, we ervan uit kunnen gaan dat er geen gebruik wordt gemaakt van een decap ring. Toch bedankt.
Ik weet het zelf dus niet, en daarom vraag ik het. Uit je antwoord maak ik op dat omdat het niet op de slides staat, we ervan uit kunnen gaan dat er geen gebruik wordt gemaakt van een decap ring. Toch bedankt.
[ Voor 11% gewijzigd door Da_DvD op 30-11-2009 17:46 ]
Offtopic: Waar heb je die demo vandaan dan?peakaboo schreef op maandag 30 november 2009 @ 16:06:
Iemand al de DIRT 2 demo gedraaid? Ik ga dat nu doen... eens kijken wat DX 11 doet
....
Small-tags maken offtopic niet ineens goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 30-11-2009 18:44 ]
http://lmgtfy.com/?q=download+dirt+2+demo
Sponsored by: Internet
LMGTFY wordt hier niet gewaardeerd.
Sponsored by: Internet
LMGTFY wordt hier niet gewaardeerd.
[ Voor 25% gewijzigd door Edmin op 30-11-2009 18:45 ]
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Ik weet dat dit niet het perfecte topic is voor dit, maar ik vind het toch handiger om het hier te doen,
ik niet
ik niet
[ Voor 73% gewijzigd door Edmin op 30-11-2009 19:35 ]
RappieRappie schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:56:
Bij Alternate was een HD5870 eerst 369. Nu 379. En straks gewoon 389. Let maar op.
ViolΓ‘:-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:47:
Dat denk ik niet, want volgens mij is Alternate zo groot dat ze de leverancier gewoon over slaan.
http://www.alternate.nl/h...at1=009&cat2=474&cat3=000
Edit; en nee, ik heb geen aandelen Alternate, en ik werk er ook niet.
[ Voor 39% gewijzigd door Format-C op 30-11-2009 19:54 ]
Heb net een test gedaan met mijn "oude" HD4850 CFX setup in Dirt 2 en dat loopt ook niet verkeerd. Straks ff de HD5850 testen.
min_fps @ 35.500931
av_fps @ 43.974934
Met alles op max bij een reso van 1680x1050
Erg grappig om te zien dat het AMD logo voor het Intel logo komt
min_fps @ 35.500931
av_fps @ 43.974934
Met alles op max bij een reso van 1680x1050
Erg grappig om te zien dat het AMD logo voor het Intel logo komt
[ Voor 20% gewijzigd door Apoca op 30-11-2009 20:28 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
En uiteindelijk weer een tevreden klant.Da_DvD schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:44:
Ok, maar jouw manier van reageren komt bij de meeste mensen arrogant over.
OC capabiliteit wordt deze ronde compleet bepaald door het verbruik van de GPU. AMD heet batches met lage en hoge OC mogelijkheden (HD5970)
Meet the new HD 5770 Print E-mail
Written by Slobodan Simic
Monday, 30 November 2009 11:21
Image
AMD cuts costs
AMD is apparently cutting costs, and MSI's HD 5770 isn't going to be the only HD 5770 with a cooler similar to the HD 5750. According to our info every AMD AIB partner will have a similar card, and Sapphire has already silently announced its own.
The cooler on HD 5750 is apparently enough for the HD 5770 as well and after all it should be cheaper than the original blower fan. This isn't a non-reference in house design as it comes directly from AMD, and we are sure that we'll see the real non-reference cards sooner than later. As a matter of fact, the shroud is the only similarity with the HD 5750 cooler, while the heatsink under it is changed.
Sapphire calls its card the Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE "New Edition" and other than the new cooler the card keeps the reference clocks of 850MHz for the core and 4800MHz for 1GB of GDDR5 memory.
The surprise is that MSI decided to change this design a bit and went for its Seaweed fan which should provide higher airflow and keep the noise down.
Bron: Fudzilla
Fudzilla's kijk erop...
Written by Slobodan Simic
Monday, 30 November 2009 11:21
Image
AMD cuts costs
AMD is apparently cutting costs, and MSI's HD 5770 isn't going to be the only HD 5770 with a cooler similar to the HD 5750. According to our info every AMD AIB partner will have a similar card, and Sapphire has already silently announced its own.
The cooler on HD 5750 is apparently enough for the HD 5770 as well and after all it should be cheaper than the original blower fan. This isn't a non-reference in house design as it comes directly from AMD, and we are sure that we'll see the real non-reference cards sooner than later. As a matter of fact, the shroud is the only similarity with the HD 5750 cooler, while the heatsink under it is changed.
Sapphire calls its card the Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE "New Edition" and other than the new cooler the card keeps the reference clocks of 850MHz for the core and 4800MHz for 1GB of GDDR5 memory.
The surprise is that MSI decided to change this design a bit and went for its Seaweed fan which should provide higher airflow and keep the noise down.
Bron: Fudzilla
Fudzilla's kijk erop...
ben benieuwd hoe goed die Seaweed blade fans werken, zie graag reviews. Straks gaan we er misschien allemaal aan geloven (hardstikke gezond man
)
Nukezone FTW
Volgens mij gebruiken die Vapor -X coolers ook van dat soort fans. Of in ieder geval die van de HD5870 als het plaatje in de first post klopt.Powrskin schreef op maandag 30 november 2009 @ 22:50:
ben benieuwd hoe goed die Seaweed blade fans werken, zie graag reviews. Straks gaan we er misschien allemaal aan geloven (hardstikke gezond man)
En over de opmerking van FUD. Ik vraag me af of die coolers veel goedkoper zijn dan de stock cooler.
Gaan ze oude drivers gebruiken.
WΓ‘t een flut review zeg! Gaan ze ook nog eens de temperatuur testen in een 3DMark06 run.
Alsof dat deze kaarten tegenwoordig nog warm maakt. De huidige kaarten draaien 3DMark06 alsof het patience is.
Alsof dat deze kaarten tegenwoordig nog warm maakt. De huidige kaarten draaien 3DMark06 alsof het patience is.

DIRT 2 DX9 vs DX11:
http://www.flickr.com/photos/amd_unprocessed/
Niet veel verschil. Alleen de lampjes zijn wat voller en er zijn schaduwen onder de stenen.
Niet veel verschil. Alleen de lampjes zijn wat voller en er zijn schaduwen onder de stenen.
Verwijderd
Dirt 2 is ook niet volledig op dx11 opgeboud. Nfs sift vind ik er zelfs nog mooier uit zien (dx9)
De grootste verschillen vind ik zitten in de Physics achtige dingen. Zoals die Vlag en het Water waar de auto door heen rijdt. Er staat bij dat dit door de tesselator gedaan wordt.Splinter Cell schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:48:
DIRT 2 DX9 vs DX11:
Dit zie je ook de de foto van de toeschouwers alleen dan is het minder duidelijk aanwezig. die AOC is ook wel mooi. Geeft de diepte een stuk beter weer. Minst indrukwekkende is die nieuwe vorm van HDR.
Als ik me niet vergis geeft AOC een behoorlijke impact op de performance.
En hoe zit dat nu met die tesselator ? Dat zou een stukje dedicated hardware zijn. Maar als je dus veel tesselation gebruikt zou het dus kunnen zijn dat die tesselator de bottelnek wordt en dat de rest van je GPU dus de helft van de tijd niets te doen heeft ? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en helpen die shaders wel mee om de berekeningen te doen ?
[ Voor 46% gewijzigd door Astennu op 01-12-2009 12:18 ]
Pc games hardware heeft al een relatief uitgebreide test met Dirt2 gedaan waarbij zowel DX9 als DX11 resultaten meegenomen zijn.
Als je die cijfers ziet kost DX11 toch best wat performance zeker als je percentueel gaat kijken.
pcgameshardware
Als je die cijfers ziet kost DX11 toch best wat performance zeker als je percentueel gaat kijken.
pcgameshardware
[ Voor 5% gewijzigd door -AzErTy- op 01-12-2009 14:49 ]
God does not play dice
De tesselator is een fixed function unit die nu onderdeel is van de graphicsengine. Deze kan aangestuurd worden door de domainshader en de hull-shader die nu een vast onderdeel zijn van de 3D pipeline. Dus naast pixelshader-, vertexshader- en geometryshaderbewerkingen worden in de shaders er nu ook bewerkingen uitgevoerd die met tesselation te maken hebben. Zonder shaders dus geen tesselation.Astennu schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:12:
[...]
En hoe zit dat nu met die tesselator ? Dat zou een stukje dedicated hardware zijn. Maar als je dus veel tesselation gebruikt zou het dus kunnen zijn dat die tesselator de bottelnek wordt en dat de rest van je GPU dus de helft van de tijd niets te doen heeft ? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en helpen die shaders wel mee om de berekeningen te doen ?
Hm ik zie ze met en zonder Seaweed, alleen maar revieuws zonder...Astennu schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 08:24:
[...]
Volgens mij gebruiken die Vapor -X coolers ook van dat soort fans. Of in ieder geval die van de HD5870 als het plaatje in de first post klopt.
En over de opmerking van FUD. Ik vraag me af of die coolers veel goedkoper zijn dan de stock cooler.

Nukezone FTW
post maar in het Dirt-topic. Dit is geen ATi nieuws.
[ Voor 83% gewijzigd door Edmin op 01-12-2009 17:13 ]
AMD's DX11 Comparison photostream:
http://www.flickr.com/pho...d/sets/72157622781769935/
http://www.flickr.com/pho...d/sets/72157622781769935/
In het geval van Dirt 2 wordt DirectX 11 dus puur gebruikt om de boel op te leuken, de efficiΓ«ntie die je uit DX11 kunt halen wordt totaal niet benut in de engine. Als je de Heaven benchmark bijvoorbeeld bekijkt, daarin scoor ik met DX11 aan twee keer zoveel met een HD5970 als met twee HD4870's onder DX10 zonder tesselation.-AzErTy- schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 14:48:
Pc games hardware heeft al een relatief uitgebreide test met Dirt2 gedaan waarbij zowel DX9 als DX11 resultaten meegenomen zijn.
pcgameshardware
Als je even doorrekent dan zou een HD5870 dus mèt DX11 hetzelfde scoren als een HD4870x2 zonder DX11 (die twee kaarten kun je wat snelheid betreft wel redelijk tegenover elkaar zetten) en het ziet er onder DX11 echt veel mooier uit. Daar wordt DX11 dus wel efficiënt gebruikt.
Waterkoeling voor de HD5970

Edmin schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:15:
[modbreak]Vrienden, ik heb veel te vaak in moeten grijpen in de afgelopen paar dagen. Blijf ontopic, zodat dit draadje de grote nieuwsbron vwb AMD GPU's blijft. Bedankt![/]
offtopic:
Misschien even de modbreak in de quick replay zetten.
Misschien even de modbreak in de quick replay zetten.
AMD Nieuwsdiscussie
maar het valt me wel op dat de performance increase van een 5850 over een 4890 marginaal is (10% gem.) terwijl je wel bijna het dubbele betaald, is dit vanwege crappy drivers, of een andere oorzaak?
Gokje: Omdat het een gloednieuw product is dat slecht leverbaar is en veel meer features heeft en een lager stroomverbruik heeft? 
en voor een HD4890 betaal je toch ook nog 150,- hoor, t.o.v. 220,- voor de HD5850. Al is 'ie daarvoor niet leverbaar, dat is wel de 'adviesprijs' en die wordt ook wel gehanteerd door aardig wat winkels.
en voor een HD4890 betaal je toch ook nog 150,- hoor, t.o.v. 220,- voor de HD5850. Al is 'ie daarvoor niet leverbaar, dat is wel de 'adviesprijs' en die wordt ook wel gehanteerd door aardig wat winkels.
[ Voor 47% gewijzigd door bwerg op 01-12-2009 22:13 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
En natuurlijk drivers die nog lang niet uitontwikkeld zijn, dit in tegenstelling tot de HD4800 serie.
Dan vergeten we nog de allerbelangrijkste oorzaak. De HD4890's (voor zover nog beschikbaar) worden gewoonweg voor dumpprijzen de deur uitgegooid, omdat de meeste mensen toch liever een HD5xxx serie kopen. Een ~130 euro voor een HD4890 (~GTX280/285 prestaties) is natuurlijk allesbehalve een normale prijs. Bedenk dat je voor die prestaties anderhalf jaar terug nog 650 euro betaalde.
Al met al is de ~200 euro voor een HD4890 altijd een goede prijs geweest, maar met de HD5xxx serie verkoop je ze gewoon niet meer voor dat geld.
Al met al is de ~200 euro voor een HD4890 altijd een goede prijs geweest, maar met de HD5xxx serie verkoop je ze gewoon niet meer voor dat geld.
Ahum, zoals anathema laatst al aangaf 130 excl. verzendkosten voor een HD4890 OC-edition: pricewatch: Sapphire HD4890 OC 1024 MBbwerg schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:10:
Dus wat dat betreft wordt er wel een punt gemaakt hierboven. Hoewel de HD5850 wel meer dan 10% sneller is, toch...!?
@ hierboven het schommelt, van alle reviews die ik heb gezien, tussen de 10-20% met natuurlijk wat (negatieve) uitschieters.
Dus vraag ik me af of ik daar mijn 65% extra kosten mee kan goedpraten.
Want al met al zijn er een hoop mensen in "de hype" getrapt, en ik denk niet dat met nieuwe drivers er ineens 30% bij de prestaties komt, zodat ik tenminste enigszins waar voor mijn geld krijg dan is het 45% tegen 65% ipv 15% tegen 65% en dan is de overige 20% opgegaan aan nieuwe features en dat vind ik redelijk.
maar dat lijkt mij een uitzonderlijk scenario 30% aan prestaties erbij met een nieuwe driver dus gok maar op wat hieronder gezegd wordt 15% dus dan is het 30% tegen 65% en dan betaal ik dus meer voor de features dan voor de performance 35% van de 65% om precies te zijn.
Dus vraag ik me af of ik daar mijn 65% extra kosten mee kan goedpraten.
Want al met al zijn er een hoop mensen in "de hype" getrapt, en ik denk niet dat met nieuwe drivers er ineens 30% bij de prestaties komt, zodat ik tenminste enigszins waar voor mijn geld krijg dan is het 45% tegen 65% ipv 15% tegen 65% en dan is de overige 20% opgegaan aan nieuwe features en dat vind ik redelijk.
maar dat lijkt mij een uitzonderlijk scenario 30% aan prestaties erbij met een nieuwe driver dus gok maar op wat hieronder gezegd wordt 15% dus dan is het 30% tegen 65% en dan betaal ik dus meer voor de features dan voor de performance 35% van de 65% om precies te zijn.

[ Voor 90% gewijzigd door Ellos op 01-12-2009 22:51 ]
1 webshop met 1 merk, de eerstvolgende webshop/winkel (en ook het meerendeel) zit rond de 150,-. Dus ja je kan 'em voor een spotprijsje komen maar ik vergelijk toch liever een breed gehanteerde prijzen waarbij je niet van één winkel afhankelijk bent.Gurneyhck schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:16:
[...]
Ahum, zoals anathema laatst al aangaf 130 excl. verzendkosten voor een HD4890 OC-edition: [URL="http://tweakers.net/pricewatch/239089/sapphire-hd4890-oc-1024-mb.html"]pricewatch: Sapphire HD4890
@limbokiller: aanschafadvies kan je beter in het BBG-gedeelte voor zijn ofzo, er staat hier iets boven een modbreak met het verzoek om het hier alleen over Ati-nieuws te hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 01-12-2009 22:32 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verwijderd
Hier kan ik idd wel inkomen. En die 30% is wel erug veel. Ik denk dat je al blij mag zijn met 15%limbokiller schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:19:
@ hierboven het schommelt, van alle reviews die ik heb gezien, tussen de 5-15% met natuurlijk wat (negatieve) uitschieters.
Dus vraag ik me af of ik daar mijn 80% extra kosten mee kan goedpraten.
Want al met al zijn er een hoop mensen in "de hype" getrapt, en ik denk niet dat met nieuwe drivers er ineens 30% bij de prestaties komt, zodat ik tenminste enigszins waar voor mijn geld krijg dan is het 40% tegen 80% ipv 10% tegen 80% en dan is de overige 40% opgegaan aan nieuwe features en dat vind ik redelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 22:40 ]
daarom zeg ik "en ik denk niet dat met nieuwe drivers er ineens 30% bijkomt"
maar dat is wel wat ik bedoel ik wil eerst wel eens ook echt wat meer prestaties zien ipv alleen maar dx11 dit dat blijven rond schreeuwen en maar kaarten blijven verkopen.
ik had weer eens een prachtig ruime schatting gemaakt maar het is geen 80 maar 65% extra kosten.
maar dat is wel wat ik bedoel ik wil eerst wel eens ook echt wat meer prestaties zien ipv alleen maar dx11 dit dat blijven rond schreeuwen en maar kaarten blijven verkopen.
ik had weer eens een prachtig ruime schatting gemaakt maar het is geen 80 maar 65% extra kosten.
Ik was mijn dirt2 replay aan het bekijken en zag wat vreemds met het water.
Het leek wel of het water realtime was, elke keer als ik door het water ging, dan ging het golven, ook al rewind ik de replay ,je zag het water niet terug gaan.
Is wel apart toch? Hoe noemen ze dit? realtime tesselation?
video komt nog
Het leek wel of het water realtime was, elke keer als ik door het water ging, dan ging het golven, ook al rewind ik de replay ,je zag het water niet terug gaan.
video komt nog
[ Voor 43% gewijzigd door Bullus op 02-12-2009 00:19 ]
|2600k|Asus 290|
Verwijderd
Fijn, want ik snap nog niet precies wat je bedoelt te omschrijven en of dat dan goed of slecht is
Da's inderdaad de tesselation unit aan het werk. Let ook op de vlaggen, nog meer bewijs dat DX11 in deze game echt wat toevoegt.[/sarcasme]Bullus schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:02:
Ik was mijn dirt2 replay aan het bekijken en zag wat vreemds met het water.
video komt nog
Ik ben heel benieuwd wat ze van bijvoorbeeld Alien vs Predator gaan maken.
De HD5850 is stock een 20-27% sneller dan een HD4890. Dat is in mijn ogen toch behoorlijk wat. Het verschil tussen de HD5850 en de HD5870 is ook weer een 20-25%.
Ik heb zelf een HD4890 1000-1125 gehad. Als ik die vergelijk met mijn HD5850 op 900-1125. Is het verschil nog wel iets groter dan die 25% ik zit nu denk ik meer richting de 30-35%.
Daarnaast is de kaart super stil. Zelfs met OC is hij veel stiller dan mijn HD4890 underolted en underclocked naar 800-925. Laat staan toen die 4890 op 1000 MHz draaide. Dat was meer het niveau van een HD4870 X2.
Het idle verbruik is veel lager. En Load maakt het elkaar niet veel. Dat is als beide overclocked zijn +- gelijk. En je hebt Eyefinity support
Daarnaast verwacht ik van de drivers nog wel een 10% boost die de 4890 niet zal krijgen. En DX11 kan ook voor een 10% performance boost zorgen bij gelijke Image Quality.
Als je dit zo naast elkaar zet vind ik dat die meerprijs van 70 euro wel waard.
Trouwens dat waterblok voor de HD5970 ziet er heel netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hard die kaarten dan willen
aangezien je met zo'n waterblok denk ik geen PWM temp problemen hebt.
Ik heb zelf een HD4890 1000-1125 gehad. Als ik die vergelijk met mijn HD5850 op 900-1125. Is het verschil nog wel iets groter dan die 25% ik zit nu denk ik meer richting de 30-35%.
Daarnaast is de kaart super stil. Zelfs met OC is hij veel stiller dan mijn HD4890 underolted en underclocked naar 800-925. Laat staan toen die 4890 op 1000 MHz draaide. Dat was meer het niveau van een HD4870 X2.
Het idle verbruik is veel lager. En Load maakt het elkaar niet veel. Dat is als beide overclocked zijn +- gelijk. En je hebt Eyefinity support
Daarnaast verwacht ik van de drivers nog wel een 10% boost die de 4890 niet zal krijgen. En DX11 kan ook voor een 10% performance boost zorgen bij gelijke Image Quality.
Als je dit zo naast elkaar zet vind ik dat die meerprijs van 70 euro wel waard.
Trouwens dat waterblok voor de HD5970 ziet er heel netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hard die kaarten dan willen
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 02-12-2009 09:05 ]
RV740? RV840?spNk schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:59:
Klopt het wel dat er GDDR5 op een 128bit bus gebruikt word?
Juniper LE en Redwood XT zullen niet zo ver uit elkaar liggen qua performance.
CJ heeft ook in de TS aangegeven dat Redwood XT waarschijnlijk GDDR5 gebruikt.
[ Voor 29% gewijzigd door neliz op 02-12-2009 10:05 ]
Gtexel & Gpixel kloppen niet
[ Voor 23% gewijzigd door Zeus op 02-12-2009 10:05 ]
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Uhmm ik snap het even niet.neliz schreef op woensdag 02 december 2009 @ 10:03:
[...]
RV740? RV840?
Juniper LE en Redwood XT zullen niet zo ver uit elkaar liggen qua performance.
CJ heeft ook in de TS aangegeven dat Redwood XT waarschijnlijk GDDR5 gebruikt.
Juniper LE = 5750 ? Die heeft altijd nog 720 shaders. Die op 700 Mhz draaien. En het geheugen loopt op 1150 MHz
Hoe kan een kaart met 400 shaders dan sneller zijn ? ook al zijn die hoger geclockt. Het verschil zou dan nog steeds iets van 30-40% moeten zijn. Als het door een memory bottelnek zou komen zou het verschil tussen de 5750 en de 5770 niet zo groot zijn maar dat is niet het geval. De 5770 is een 20% sneller dan de 5750.
Ik vraag me af of al die gegevens kloppen. Met die 16 Robs. Maar maakt Redwood dan gebruik van een RV840 core ? Ik dacht dat dat de RV830 zou zijn. En Cedar de RV810 zou zijn.
Maar misschien lees ik jou post gewoon helemaal verkeerd.
Maar een 128 Bit mem bus zou prima kunnen. Maar als je kijkt naar bv de 5770 zou je zeggen dat 64 Bit met GDDR5 ook genoeg zou moeten zijn als de core maar 400 shaders heeft. 5770 is namelijk ook niet echt memory bandwith bottelneked. Core OC levert nog steeds grotere performance winst op dan een mem OC.
Maar volgens mij is 64 Bit echt voor het budget segment. Volgens mij hebben we daar al heel lang geen 32 Bit gezien.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 02-12-2009 10:35 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gekakel over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moeten wij toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gekakel over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moeten wij toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!