ervaringen met corsair h50

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:01
nick_haak schreef op donderdag 31 december 2009 @ 11:50:
[...]

ik heb sinds een paar dagen nu een coolermaster atcs 840 (HUGE!)
m'n temperaturen zijn nu erg netjes :D scheelt 10 graden met m'n vorige kast (centurion 5)

idle
cpu: 32-33 graden
cores: max 33 graden

full load
cpu: 45-46 graden
cores: max 50 graden

dit is op een i7 920 @ 3,33GHZ op 1,15V vcore

lijkt me vrij acceptabel toch :D
Heb dezelfde kast in bezit. Nu nog op lucht (binnenkort water), kan je 1 tip geven als je nog lagere CPU temp wilt. Laat de voorste 230mm fan uit die bovenin zit. De koude lucht van de 230mm onderin en optioneel 120mm onderin word door de voorste 230mm Fan bovenin weggezogen en bereikt je CPU koeler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
bedankt voor de tip, maar volgens mij maakt dat in mijn setup niet veel uit :) aangezien ik de h50 gebruik zoals deze oorspronkelijk bedoeld is, met de fan achter de radiator als intake, dus koude lucht wordt achterin de kast naar binnen gezogen door de radiator, en gaat bovenin door de 230mm fans weer naar buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Laatst online: 16:01
Dan is het inderdaad een ander verhaal. Als die fan aan de achterkant een outtake was geweest had het misschien iets geschild. Nu zal het weinig/niets uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
duidelijk :) wel een superfijne kast zeg, veel ruimte, vrij stil, losse mobo tray, weet nu al dat dat ding iedere cent waard is!

inmiddels is me wel duidelijk geworden dat deze cpu koeler ook wel redelijk airflow afhankelijk is, in m'n vorige setup had ik maar 2 fans (1x intake in front, onderaan, 1x outtake achterin, waar de rad hing), cpu temp is nu gewoon 10 graden lager.... vind ik toch de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Zo,

Vandaag eindelijk de H50 gemonteerd.
wat een verademing, de montage van de H50, na 3 keer de Mugen 2 gemonteerd te hebben was dit echt een breeze, meeste werk was nog het demonteren van de Mugen2 monster.

Temps vallen me mee, ik heb 2 fans (push/pull maar wel naar buien blazend vanwege het stack flow effect van de Raven Rv01.
Ik heb Idle 40 graden (toch ruim 5 graden minder als de Mugen2 maar veel belangrijker stabiel op die 40 waar de Mugen steeds tussen de 45 en 50 schommelde) en na een half uur Torture test met prime95 zit ik op 55 graden.

Maar de I7 920 is wel stock op 2.6.

Wel meer herrie, maar gelukkig niet van ed pomp maar de Corsair ventilator.

Ga maar eens shoppen voor een betere ventilator.

Heeft iemand trouwens een tip hoe ik de 2de ventilator op een gecontroleerde aansluiting kan aansluiten?
Ik heb 4 aansluitingen op mijn mobo maar heb nu 5 fans, zou graag de 2de (oull) fan ook temp. geregeld willen hebben, deze zit nu op een molex aansluiting met zon molex naar 3 pins adapter.

Anyway,

Al met al wel tevreden en het ziet er een stuk beter uit in mijn kast nu die oversized barbecue weg is.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Trouwens,

Wat ik ook vreemd vind is het volgende.
Met mijn asus probe zit ik op 55 Graden na de torture test maar met real temp op 42, 40, 43, 42 (op de cores).
Snap er niets van. :(
Weet dus ook niet welke klopt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
download everest,HWMonitor,speedfan

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Everest meldt op de cores de zelfde waardes als realtemp maar combined meldt het ook die 40 41 graden idle.

Wat grappig is dat idle de temperatuur niet zo schokkend veel lager is maar stressed des te meer, stressed stijgt mijn temperatuur maar een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

Ik denk dat ik wel een primeur heb. De mijne is lek ! Slang is gescheurd bij de aansluiting op de radiateur.

Ik heb twee identieke systemen gemaakt waarvan er dus een is gaan lekken. De H50 is precies zo aangesloten als het hoort, geen rare knikken. Spul wat erin zit stinkt trouwens goed. Helaas is de corsair voeding ook deels geflipt door het spul .. de videokaart is nog heel. Toch wel balen dit. Ik zal vanavond eens wat foto's schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Wimo. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:56:
Ik denk dat ik wel een primeur heb. De mijne is lek ! Slang is gescheurd bij de aansluiting op de radiateur.

Ik heb twee identieke systemen gemaakt waarvan er dus een is gaan lekken. De H50 is precies zo aangesloten als het hoort, geen rare knikken. Spul wat erin zit stinkt trouwens goed. Helaas is de corsair voeding ook deels geflipt door het spul .. de videokaart is nog heel. Toch wel balen dit. Ik zal vanavond eens wat foto's schieten.
Probeer het zo snel mogelijk dan schoon te maken met demiwater ! wel raar trouwens dat ie ineens kapoet gaat, misschien dat je een slecht exemplaar hebt.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Ik heb alles schoongemaakt .. helaas was ik al te laat om de voeding te redden. Systeem viel gewoon uit na een paar uur gamen. Ben allang blij dat de videokaart nog heel is. Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat ze flexibele stalen buisjes gebruiken met hard plastic eromheen. Mijn aansluitingen zijn van gewoon plastic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wimo. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:09:
Ik heb alles schoongemaakt .. helaas was ik al te laat om de voeding te redden. Systeem viel gewoon uit na een paar uur gamen. Ben allang blij dat de videokaart nog heel is. Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat ze flexibele stalen buisjes gebruiken met hard plastic eromheen. Mijn aansluitingen zijn van gewoon plastic..
Dan zou ik als ik jou was even contact opnemen met je leverancier/corsair.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
BGB4rn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:03:
[...]
misschien dat je een slecht exemplaar hebt.
Lijkt me vrij duidelijk :>

Hoe zit het eigenlijk met de garantie? Een productiefout heeft geleid tot schade aan andere apparatuur, zou je daar iets voor terug kunnen krijgen?

Ik was ook aan het kijken naar dit koelertje, bakbeesten als de Mugen, TRUE of Megahalems passen niet op mn MSI p45 platinum, mede omdat ik niet genoeg heb nagedacht bij de keuze voor geheugen, dat voorzien is van hoge heatsinks.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixxel op 05-01-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Pixxel schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:13:
@ BGB4n, Dat laatste lijkt me duidelijk :>

Hoe zit het eigenlijk met de garantie? Een productiefout heeft geleid tot schade aan andere apparatuur, zou je daar iets voor terug kunnen krijgen?

Ik was ook aan het kijken naar dit koelertje, bakbeesten als de Mugen, TRUE of Megahalems passen niet op mn MSI p45 platinum, mede omdat ik niet genoeg heb nagedacht bij de keuze voor geheugen, dat voorzien is van hoge heatsinks.
Ik ga er toch stiekem een klein beetje vanuit dat corsair, nadat ik een nette mail + foto's heb gemaakt, de kosten van de nieuwe voeding gaat vergoeden. Dit is gewoon een productiefout. Wel ironisch dat het ook een corsair voeding is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wimo. schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:14:
[...]

Ik ga er toch stiekem een klein beetje vanuit dat corsair, nadat ik een nette mail + foto's heb gemaakt, de kosten van de nieuwe voeding gaat vergoeden. Dit is gewoon een productiefout. Wel ironisch dat het ook een corsair voeding is :+
Dan kunnen ze je net zo goed een doosje met een voeding en H50 opsturen :P succes iig met de ellende.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

BGB4rn schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:16:
[...]

Dan kunnen ze je net zo goed een doosje met een voeding en H50 opsturen :P succes iig met de ellende.
Volgens mij ben je verzekerd door Corsair voor deze ellende, zij garanderen namelijk dat het systeem minimaal 5 jaar zonder lekkages moet kunnen draaien.
Maar dat heb ik ook alleen maar in een Forum gelezen.

Als ze het niet vergoeden dan is het de laatste keer dat ik iets van Corsair koop omdat ik het dan een schandalige houding vind van een Fabrikant.

Ik ben dus erg benieuwd hoe het afgehandeld wordt.

Houd ons op de hoogte als je wil en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Hierbij de fotos met het lek :)

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~wimo/lek.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Ok mensen,

Al met al ben erg tevreden over de H50.
Wat ik erg goed vind is dat de temperatuur idle stabiel blijft waar het met de Mugen2 dan weer rond de 42 hing en dan ineens naar de 50 schoot enz.

Gisteren even de stress test van Everest 30 min. lang gedraaid en ben niet boven de 50 graden uitgekomen, dat is net 10 graden meer dan idle (tussen 38 en 40).
En dan heb ik nog niet eens Artic silver MX2 gebruikt wat ik wel onder de Mugen 2 had, gewoon de prut wat standaard op de H50 zit.

Verder kan ik nu als ik in mijn kast kijk ook nog iets anders dan een grote koeler zien en het monteren demonteren is een breeze.
Geen kromme moederbord door het gewicht.

H50 = Prijs meer dan waard! (to nu toe).

Ik zit nu alleen nog met twee vragen.

Ik heb nu de corsair fan in push en de 120 mm. Silverstone kast fan in pull staan.
De Corsair fan op de CPUFAN aansluiting met pwn functie en de kast van (die ook PWN) helaas op een molex naar drie pins adapter.

Wat ik graag zou willen is beide fans op de CPU Fan aansluiting, is dat mogelijk en zo ja weet iemand hoe dat moet?

Verder ben ik benieuwd of ik met beter fans een beter resultaat (vooral ook stiller) kan bereiken en welke fans ik dan het beste kan nemen.

Tips zijn dus welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Tot op heden nog geen reactie van corsair... goed begin :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wimo. schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:07:
[...]

Heb je het al gebrobeert bij je reseller ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:20:
[...]

Heb je het al gebrobeert bij je reseller ?
Dat is 4launch, lijkt me sterk dat die de voeding gaan vergoeden. Dit is iets wat corsair moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Wimo. schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:30:
[...]

Dat is 4launch, lijkt me sterk dat die de voeding gaan vergoeden. Dit is iets wat corsair moet doen.
Ja maar zij hebben het produkt aan je verkocht en er ook geld aan verdiend, zij moeten voor jou contact met Corsair kunnen opnemen en bemiddelen waar nodig.
Niet alle fabrikanten vinden het fijn om gelijk contact met de koper te hebben dat is ook vaak de reden waarom ze het niet zelf verkopen.

Ik zou gewoon een RMA bij 4launch aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Waarom worden edits een dubbelpost :(

[ Voor 93% gewijzigd door BGB4rn op 08-01-2010 09:41 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

ferno schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:34:
[...]

Ja maar zij hebben het produkt aan je verkocht en er ook geld aan verdiend, zij moeten voor jou contact met Corsair kunnen opnemen en bemiddelen waar nodig.
Niet alle fabrikanten vinden het fijn om gelijk contact met de koper te hebben dat is ook vaak de reden waarom ze het niet zelf verkopen.

Ik zou gewoon een RMA bij 4launch aanmelden.
Helemaal eens, heb ik ook wel een keer gehad, bij logitech was het al een half jaar terug dat ik ze gemail heb, ik heb er nog niks van terug en bij de winkel was het binnen een dag klaar, of beter gezegd, een kwartiertje.

En dan 4launch contact op laten nemen met corsair ook omtrent te schade.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

BTW.

Niemand tips over de fans en hoe ik het pwn probleem oplos (dus 2 fans op de cpufan aansluiting)?

Ik zou natuurlijk van 2 fans de stekkertje eraf kunnen trekken draden van beide fans in elkaar draaien en aan een stekker solderen maar ik weet niet of je dan teveel stroom gaat trekken van de aansluiting.

Wat de fans betreft lijkt dit mij een erg goede fan:

http://www.highflow.nl/fa.../tacens-120mm-ventus.html

Helaas draait deze maar 1000 rpm en nu draait mijn corsair gemiddeld 1500 dus ben ik bang dat deze het misschien niet trekt wat betreft koeling. :(
Hij is wel vreselijk stil (12 DB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

hmm,

Net gelezen dat de corsair herrie bakken dit aan airflow produceren:

I would suggest buying a pair of fans with similar specifications: 120mm x 120mm x 25mm dimensions, 12V, approximately 50CFM max airflow.

Dat is hetzelfde als de ventus:

Features:
- 12 cm fan
- 16 aerodynamically designed blades for higher air pressure and airflow
- Big 50 CFM airflow
- Ultrasilent fan : 12dB
- Antivibration system
- New Tacens fluxus pro bearing

Alleen is de ventus niet geregeld dus zal het constant op 1000 rpm blijven draaien, al lijkt me dat niet zo'n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

ferno schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:46:
hmm,

Net gelezen dat de corsair herrie bakken dit aan airflow produceren:

I would suggest buying a pair of fans with similar specifications: 120mm x 120mm x 25mm dimensions, 12V, approximately 50CFM max airflow.

Dat is hetzelfde als de ventus:

Features:
- 12 cm fan
- 16 aerodynamically designed blades for higher air pressure and airflow
- Big 50 CFM airflow
- Ultrasilent fan : 12dB
- Antivibration system
- New Tacens fluxus pro bearing

Alleen is de ventus niet geregeld dus zal het constant op 1000 rpm blijven draaien, al lijkt me dat niet zo'n groot probleem.
Ik heb hier op mijn radiator (gewone waterkoel set) Scythe Gentle Typhoon fans draaien :) dat werkt ook erg lekker moet ik zeggen, waarschijnlijk zijn ze ook goed te pruimen op de H50.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:41:
[...]

Helemaal eens, heb ik ook wel een keer gehad, bij logitech was het al een half jaar terug dat ik ze gemail heb, ik heb er nog niks van terug en bij de winkel was het binnen een dag klaar, of beter gezegd, een kwartiertje.

En dan 4launch contact op laten nemen met corsair ook omtrent te schade.
Mee eens. Maar in dit geval zat er in de doos een rode brief waar duidelijk opstond dat je direct contact moet opnemen met corsair in geval van problemen. Naar 4launch kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Wimo. schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:18:
[...]

Mee eens. Maar in dit geval zat er in de doos een rode brief waar duidelijk opstond dat je direct contact moet opnemen met corsair in geval van problemen. Naar 4launch kan altijd nog.
Ok, misschien dat je ze beter op kan bellen dan mailen, dat is meestal directer.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik heb tacens pro... die zouden dus 9-16(?) db zijn.. nou ik hoor ze behoorlijk ... ben ze op dit moment op 7volt aan het zetten samen met de 2 tri-cools die standaard in de kast zitten... die dingen zijn ook zo luid als de pokke

hopelijk koelt het nog goed genoeg en anders maar cpu koeler actief te koelen in plaats van passief

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Remmes_NT schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:50:
ik heb tacens pro... die zouden dus 9-16(?) db zijn.. nou ik hoor ze behoorlijk ... ben ze op dit moment op 7volt aan het zetten samen met de 2 tri-cools die standaard in de kast zitten... die dingen zijn ook zo luid als de pokke

hopelijk koelt het nog goed genoeg en anders maar cpu koeler actief te koelen in plaats van passief
16db is per stuk he, als je er 2 van hebt is het dus 32 db ;) en bovendien heb je ook nog andere factoren als resonantie die een rol spelen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

resonantie kan inderdaad een bitch zijn! Vaak erger dan de fan zelf.
Ook de airflow maakt herrie, dus 50 CFM zal ook wat geluid produceren.

Iemand nog tips/ideeën over het aansluiten van 2 pwn koelers op de cpu fan aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:10:
[...]

Ik heb hier op mijn radiator (gewone waterkoel set) Scythe Gentle Typhoon fans draaien :) dat werkt ook erg lekker moet ik zeggen, waarschijnlijk zijn ze ook goed te pruimen op de H50.
Hey thanx voor de tip.

Maar wat is de airflow van de gentle typhoons dan?
(zal het zelf ook even zoeken).

De corsair fan werkt goed maar maakt een super irritante gesnerp, ik dacht eerst dat het de pomp was maar toen ik de fan met mijn vinger stopte was het geluid ook weg.

Mijn pull fan draait nu ook te langzaam omdat hij niet geregeld is een gewoon op een 3 pin to molex adapter zit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

De gentle Typhoons zien er promissing uit:

Technical Data:
500 rpm: 0.015 A - 5 dBA - 31 m³/h
800 rpm: 0.023 A - 9 dBA - 48 m³/h
1,150 rpm: 0.034 A - 16 dBA - 63 m³/h
1,450 rpm: 0.049 A - 21 dBA - 85 m³/h
1,850 rpm: 0.083 A - 28 dBA - 98 m³/h

Met 16 DB pompt het nog meer lucht dan de ventus en heeft nog head room om naar de 1850 toeren te klimmen indien nodig.
GA er trouwens van uit dat CFM vergelijkbaar is met m3, staat CFM voor cubic meters?

edit:

Hmm toch iets anders:

CFM staat voor Cubic Feet per Minute en m³/h staat voor kubieke meter per uur. Er zit wel degelijk verschil in want 1 CFM staat ongeveer gelijk aan 1,7 m³/h.

Denk dat we een winnaar hebben.

Nu nog de prijs opzoeken en kijken of ik er twee op de cpufan aansluiting kan prikken.

Gevonden!

[ Voor 38% gewijzigd door ferno op 11-01-2010 21:04 . Reden: SPlitter voor 2 pwm fans gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

no offence maar weet jij niet hoe de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop werkt ?

Het gene wat mij echt opviel bij de gentle typhoons die ik heb is dat ik in vergelijking weg werd geblazen met veeeeel minder geluid dan andere fans.

Dus ik hoorde er bijna niks van terwijl ik toch een heleboel luchtverplaatsing voelde.

Ook schijnt er bij de gentle typhoons meerdere trucjes in te zitten hem zo een prettig mogelijk geluid te laten geven mocht dat nodig zijn, dat komt onder andere door de inkepingen in de fan bladen en door een speciale motor

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:51:
[...]

16db is per stuk he, als je er 2 van hebt is het dus 32 db ;) en bovendien heb je ook nog andere factoren als resonantie die een rol spelen.
hohohohoho even wachten he

db mag je niet bij elkaar optellen...

jij wilt zeggen dat als ik 6 speakers heb met elk max 60 db en die zet ik aan dat ik gelijk oorschade heb en doof ben?

no way ....

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Remmes_NT schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:39:
[...]

hohohohoho even wachten he

db mag je niet bij elkaar optellen...

jij wilt zeggen dat als ik 6 speakers heb met elk max 60 db en die zet ik aan dat ik gelijk oorschade heb en doof ben?

no way ....
Inderdaad volgens mij is elke 3 db een verdubbeling van het geluid. Dus ik denk dat 2 van die fans 19-20 db aan geluid maken.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 13:08

Dawn

..Sworn to the Dark..

inderdaad,

voor elke 16dB die bij de eerste komt (gelijknaminge dB) komt er +3dB bovenop de geluidsproductie.
16 - 19 - 22 - 25 ect.

een verdubbeling zou waanzin zijn :x

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:28:
no offence maar weet jij niet hoe de [afbeelding] knop werkt ?

Het gene wat mij echt opviel bij de gentle typhoons die ik heb is dat ik in vergelijking weg werd geblazen met veeeeel minder geluid dan andere fans.

Dus ik hoorde er bijna niks van terwijl ik toch een heleboel luchtverplaatsing voelde.

Ook schijnt er bij de gentle typhoons meerdere trucjes in te zitten hem zo een prettig mogelijk geluid te laten geven mocht dat nodig zijn, dat komt onder andere door de inkepingen in de fan bladen en door een speciale motor
No offence taken maar ik weet heus wel hoe de edit knop werkt, ik heb hem namelijk meerder malen gebruikt in mijn laatste post. ;)

Echter vond ik dat alle drie posting hoewel aan elkaar gerelateerd toch anders waren en in een post was het allemaal al een zooitje geworden, denk ik. :)

Maar thanx voor je tip en ik ga maar wat reviews lezen over de gentle typhoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Wimo. schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 00:07:
[...]

spoiler: Corsair
+31 73 850 4845

;) Doe maar alsof je het nummer via google hebt gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Clementine op 08-01-2010 21:21 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik had een vraagje, niet dat ik zelf van plan was het product te kopen, maar ik was gewoon benieuwd.
Ik zie dat heel veel mensen de H50 gebruiken en dat vind ik eigenlijk best gek. Hij is best wel duur als je het vergelijkt met een high-end lucht koeler, daar moet je hem toch wel mee vergelijken als je naar de temperaturen kijkt. En je hele airflow is weg. Waarom gebruiken veel mensen hem dan en niet de Mugen of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

chocolade-reep schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:39:
Ik had een vraagje, niet dat ik zelf van plan was het product te kopen, maar ik was gewoon benieuwd.
Ik zie dat heel veel mensen de H50 gebruiken en dat vind ik eigenlijk best gek. Hij is best wel duur als je het vergelijkt met een high-end lucht koeler, daar moet je hem toch wel mee vergelijken als je naar de temperaturen kijkt. En je hele airflow is weg. Waarom gebruiken veel mensen hem dan en niet de Mugen of iets in die richting?
-En je hele airflow is weg- huh hoe bedoel je ? :S

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

BGB4rn schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:40:
[...]

-En je hele airflow is weg- huh hoe bedoel je ? :S
Ik denk dat hij bedoelt dat je hem hem op een van de outtake fan's zet.
Zodat je daar dan ook een intake zit. En zo bijna alle outtake fan's weg zijn?

Dat denk ik dan ;)

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

BGB4rn schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:51:
[...]

Nee, db wordt anders gemeten dan zomaar optellen. Anders maakt mijn pc nu 2x zo veel geluid als een opstijgend vliegtuig, terwijl hij zowat onhoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
iPims schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je hem hem op een van de outtake fan's zet.
Zodat je daar dan ook een intake zit. En zo bijna alle outtake fan's weg zijn?

Dat denk ik dan ;)
Als je een simpele kast hebt met 2 fans, (1 intake 1 outtake) dan is haast je hele airflow weg, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
je kan deze koeler ook gebruiken met de radiator op de outtake, heb ik ook gedaan toen ik m'n nieuwe kast nog niet had.

maar eerlijk is eerlijk, ik vraag me af of corsair wel gemikt heeft op de doelgroep met een kast met zo weinig ventilatiemogelijkheden.

in zo'n kast komt deze koeler inderdaad minder tot z'n recht, dat heb ik absoluut gemerkt, maar slecht koelen doet ie ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Maar toch, wat is het voordeel tegenover een high-end luchtcooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

chocolade-reep schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:32:
Meer ruimte voor fancy RAM geheugen (Reapers, Dominators).
Onderhoudsvrij, alleen de rad. eens een keer schoonmaken.
Waterkoeling... x)

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

chocolade-reep schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 19:32:
Die Mugen2 die jij noemt heb ik dus voor de H50 vervangen.
Vind de H50 beter koelen (en dan heb ik hem nog lucht naar buiten zuigend) en mijn Mobo wordt niet helemaal krom getrokken.
Verder kan ik nu nog in mijn kast kijken zonder dat een enorme gevaarte alle zicht blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

een Mugen2 kan niet gezien worden als een high-end luchtkoeler moet ik heel eerlijk zijn. Hoewel het een hele goede koeler is voor de prijs, kan deze niet echt mee met een TRUE of Megahalem (of Mega Shadow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een i7 920 één van de eerste en die worden warmer dan dan huidige i7's.
Op dit moment wordt deze gekoeld door een H50, maar ik blijf de i7 behoorlijk heet vinden.
Nu wil ik over gaat op een push en pull techniek, maar nu zoek ik 2 geschikte fans en schroefjes om deze te bevestigen.

Iemand die suggesties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de duimschroeven gebruikt die bij de h50 worden geleverd. hoekjes van de tweede fan gedremeld en de schroeven pas gemaakt met ringetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo 13
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 22:13
Wil ook een nieuw systeem bouwen en ben nu op zoek naar de componenten.

Stel dat de pomp het na enige maanden niet (of minder goed) zou doen. Is er dan enige indicatie o.i.d?
Ik zag ook ergens op tweakers (kan het niet meer terugvinden) een nieuw zelfde soort systeem van een ander merk met een klein display. Dat lijkt me ideaal voor storingen. Maar wellicht krijg je een waarschuwing via bios o.i.d?

Denk wel dat ik voor deze ga want veel meer ruimte en een lager gewicht op je moederbord dan b.v. een megahalem.
Als kast denk ik aan een lancool k62 en dan twijfel ik ook een beetje aan de airflow door het omdraaien van de achterfan van uitgaand naar ingaand, maar ik denk dat de kast dat wel aankan met bovenin twee 140 mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb op mijn pc asus probe zo ingesteld dat hij een alarm geeft als de pomp onder 1200 rpm komt. aangezien de pomp standaard 1400 rpm doet merk ik op deze manier wel dat het niet goed gaat.

Volgens mij is de set die jij bedoelt de: CoolIT Domino Advanced Liquid Cooling

Heb hier naar gekeken, maar aangezien ik een dichte kast heb, geen plaats voor het schermje met info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 21:30
Één bladzijde terug vind je info over ventilators, kijk maar eventjes...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo 13
Bijna, ik bedoelde de Coolit Vantage ALC: nieuws: CES: CoolIT toont nieuwe waterkoelers voor cpu en gpu

Is verder van de prestaties nog weinig van bekend, maar zal vergelijkbaar zijn met de H50. In elk geval hoor je zeer weinig negatiefs over de H50. Mooi dat je via bios de rpm kunt controleren! Lijkt mij voldoende.

Denk aan een push/pull en dat met die airflow zal wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag de fan die standaard bij de Corsair H50 geleverd wordt, vervangen door 2x een Scythe Gentle Typhoon 120mm Fan 1450rpm.
De temperatuur van mijn i7 920 op 3840Mhz is van stressed tegen de 80 graden gedaald naar 70 graden.

Ik heb ook een Corsair H50 op mijn E8400 gezet die op 4140Mhz draait, deze werd stressed 82 graden en die zit nu op 56 graden. Deze Corsair H50 heeft de fans die eerst op de Corsair H50 die op de i7 zat erbij gekregen.Op de E8400 zat eerst een Mugen met 1 fan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
Klopt het overigens dat de h50 niet helemaal gevuld is met vloeistof? Ik hoor geklots, dus dat betekent dat er lucht in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Zal vast toch wel iemand zijn die hier een antwoord op weet? :) Mijn logica zegt dat er sowieso lucht in moet zitten, vanwege de uitzetting vd vloeistof wanneer deze warmer wordt...

Ander vraagje... klopt het dat de vloeistofaansluitingen op de pomp kunnen draaien?

Ik ben een beetje achterdochtig, want hij hangt wel vrolijk boven een dure videokaart...

Eerste metingen zijn overigens erg indrukwekkend. Met prime95 maar liefst 30gr lager dan met stock cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTD
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 00:38

TTD

Zou een ander fan voor de H50 het geluidsniveau kunnen verminderen terwijl de temperatuur niet hoger wordt?
Mijn budget voor een nieuwe fan is rond de 15euro p/s. Zelf dacht ik aan Tacens Ventus Ice.
En scheelt het veel in temperatuur als je de push/pull methode toe past?

Mijn temps zijn idle : 25graden en stressed : 48graden
specs :
C2D E8400 @ 3.9Ghz 1.22V
fan H50 : 1500RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ikzelf heb tacens ventus pro's en al staat er op sites dat ze niet zo luid zijn vind ik ze nog knap hard geluid maken

denk dat je dan beter voor een scythe,nexus silnt of noctua kan kijken eerlijk gezecht

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZJ220706
  • Laatst online: 10-02-2021
Nexus fans en Fractal Design fans zijn misschien een optie.
Kun je er 2 voor halen voor €15,-

[ Voor 22% gewijzigd door FZJ220706 op 05-02-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-08 10:34

TrickeY

www_un4given_nl

weet ook iemand meer over het feit dat mijn h50 naar mijn mening niet strak genoeg op de processor komt. ( i7 860 lga 1156 ) .

ik vermoedde dat namelijk en nu heb ik hem zonder koelpasta ff getest, anders blijft hij plakken,
en als ik hem geheel aan draai dan kan ik het koelblok nog steeds iets op tillen.

kan iemand me helpen?

www_un4given_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawn

Dawn

..Sworn to the Dark..

TrickeY schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:06:
weet ook iemand meer over het feit dat mijn h50 naar mijn mening niet strak genoeg op de processor komt. ( i7 860 lga 1156 ) .

ik vermoedde dat namelijk en nu heb ik hem zonder koelpasta ff getest, anders blijft hij plakken,
en als ik hem geheel aan draai dan kan ik het koelblok nog steeds iets op tillen.

kan iemand me helpen?
Ben je je spacers en/of ander aanverwant materiaal niet vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrickeY
  • Laatst online: 28-08 10:34

TrickeY

www_un4given_nl

neej , maar ik snap het niet.

omdat ik net ff ging afwachten op het forum, dacht ik, ik probeer het nog een keer. en nu pakt die hem wel.
ik snap niet wat ik anders heb gedaan :S

hij zit nu wel goed . iig bedankt.

www_un4given_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 17:45
Na wat research besloten om de H50 te kopen en te installeren. Hieronder enkele beschrijvingen van temperaturen voor en na installatie.

Mijn systeem bestaat o.a. uit een Phenom X4 9850 BE 2913 Mhz (14.5 x 200) op een M2N32 SLI Deluxe mobo.

Voor installatie van de H50, met een Zalman CNPS9700 NT, na een uurtje Prime 95 was de temp 71 gr C. Dit met de CPU-fan draaiend op 2620 rpm, en de casefans op +/- 2000 rpm (duidelijk hoorbaar).

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/Prime95zalmanfan100.png

Na installatie van de H50, en het plaatsen van een tweede fan tbv push/pull, was de temperatuur na een uurtje Prime95, 58 gr C. Dit met de pompsnelheid op 1360 rpm, en de ventilators (push pull) op 1160 rpm, en de casefans op 1650 rpm (bijna niet hoorbaar).

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/prime95H50fan60coolin.png

Dit is dan wel met de aangeraden opstelling van Corsair, om de koele buitenlucht de kast in te blazen. Helaas merkte ik wel, dat de interne temperaturen behoorlijk opliepen (GPU, HD, mobo-temp). De kast werd als het ware een kleine verwarming. En hier was ik natuurlijk niet echt blij mee. Tevens was mijn caseflow niet echt meer optimaal. Ik had nu 2 x 120 mm intake aan de voorzijde, EN een 120 mm radiator-intake (warme lucht) aan de achterzijde. En maar 1 x 140 mm outtake aan de bovenzijde.
De kast kon dus zijn warmt lucht niet kwijt!! :?

Besloten om de push pull configuratie om te draaien. Dus de lucht van binnen naar buiten te blazen. Aangezien mijn Antec 300 een goede airflow heeft, zou dit makkelijk moeten kunnen.
Aan de voorzijde de eerder genoemde 2 x 120 mm Zalman fans (intake), en aan de bovenzijde een 140 mm Antec casefan. (outtake)
Aan de zijkant van de kast, zit nog een rasteropening voor een 120 mm fan, maar hier zit (nog) niks op.

Na weer een uurtje Prime 95, was de core temp rond de 57 gr C. pompsnelheid 1360 rpm, en push/pull fans op 575 rpm. Casefans waren +/- 1440 rpm

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/Prime95H50fan60warmuit-1.png

Ben nu wel tevreden. Temperatuur onder Prime 95 load is van 70 naar 58 gr C gezakt. 8)

Hier nog een foto van het systeem. Weliswaar niet de nieuwste componenten, maar dat maakt het wel leuker om er wat meer uit te halen :9

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/pc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een H50 waar onder een E6750 zit... Deze wordt 40 graden idle en tegen de 65 aan stressed... Lijken mij geen mooie temps? Koelpasta e.a. niet goed?

Heb een antec p183 kast... De radiator zit voor de 120mm outtake fan (antec tricool3) en de corsair 120mm fan zit top intake...

CPU draait wel ~ 1.45 @ 3.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 20:13:
Heb een H50 waar onder een E6750 zit... Deze wordt 40 graden idle en tegen de 65 aan stressed... Lijken mij geen mooie temps? Koelpasta e.a. niet goed?

Heb een antec p183 kast... De radiator zit voor de 120mm outtake fan (antec tricool3) en de corsair 120mm fan zit top intake...

CPU draait wel ~ 1.45 @ 3.8
Trek m er even vanaf en check de koelpasta ;). temperaturen zijn niet schrikbarend, ook omdat ie al een stuk is overgeclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo 13
Bedankt voor het delen van je bevindingen Roland! Had al vaker gelezen dat het (tegen het advies van Corsair in) omdraaien van de luchtstroom nauwelijks effect heeft op je cpu temperatuur, maar wel op de warmte in je kast. Dus beter voor al je andere componenten!

Zou het onderstaande waar zijn, of is dat theoretisch en niet merkbaar?
Als de lucht in je kast warmer wordt, wordt de temp van de cpu ook hoger en moet de radiator meer wegkoelen. Daarvoor is de koelere buitenlucht extra handig.
De radiator is door het omdraaien van de flow (en daardoor aanblazen met iets warmere lucht vanuit de kast) iets minder effectief, maar de cpu wordt ook net iets minder warm dus hoeft de radiator minder warmte weg te koelen. Effect op de cpu nihil, maar op de warmte in je kast wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf ook een H50 in combinatie met de i7 920 en dan in een Antec P193 waarbij bij mij het probleem ontstond dat ik de H50 niet op de outtakefan achter kon plaatsen. Probleem was namelijk dat de radiator dan net tegen de plastic houder van de zij-fan aan kwam, waarna ik dus een andere oplossing heb bedacht.

De Antec P193 is vrij diep qua kast en heeft een mogelijkheid om op de middelste harddiskcage een extra fan te plaatsen, dus heb ik daar een intakefan geplaatst en daarop de radiator geplaatst met nog een fan er voor ( push/pull ). Tevens heb ik dus helemaal voor aan de kast ook nog 2 intakefans zitten en als het ware zit er een windtunnel voor de radiator.

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/646/tweakersforum3.jpg

De temps van de cpu gemeten met Lavalys ( Everest ) zijn idle gemiddeld 31 graden t-case, en de cores gemiddeld 34,34,32,32 en moederboard gemiddeld rond de 39 graden, met de casefans dan op gemiddeld 1000 rpm. Onder load loopt de temp op tot ongeveer 52 graden gemeten dan ook met Prime95 en de temp van het moederboard blijft op ongeveer 42 graden met dan een kamertemp hier van rond de 22 graden.

Ook heb ik eens uitgeprobeerd met toch dan even de zij-fan weg te laten en dan volgens voorschrift van Corsair maar dat scheelde bij mij hooguit 1 a 2 graden, alleen liep wel de temp in de kast zelf zeker 4 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Na het plaatsen van de H50 in eerste instantie, vielen mij de temperaturen ook een beetje tegen. Met de kast nog open, gingen de temps vrijwel meteen omlaag, als ik met de hand op de koeler drukte.
Conclusie: tegen advies van corsair, om de schroeven niet te hard aan te draaien, dit wel gedaan.
Resultaat: 2 schroeven (AMD bracket) dolgedraaid. Het grote nadeel is, dat de schroefdraad van AMD-boutjes erg gevoelig is. :'(

Dit " opgelost" door de intel schroeven te gebruiken. Deze schroefdraad is iets robuuster (dikker). Ze gingen wel iets moeilijker de bracket in, maar de koeler zit nu wel stevig tegen de CPU aan.
Resultaat: 8 graden koeler!!

Zorg er dus voor dat de koeler er stevig op zit, dat scheelt echt wel!!!!

Tevens gisteren de 120 mm antec casefan (die ik over had, na het plaatsen van de radiator aan de achterkant), vervangen door een 120 mm noctua NF-P12 fan. Ik zal de resultaten nog posten, aangezien ik nu op mijn werk zit ;)

Edit:..................................................................................................................................

Ik heb dus gisteren de noctua 120 mm NF-P12 ingebouwd als push fan, met de meegeleverde corsair als pull fan.

Even een opsomming:

* De 2 x 120 mm Zalman fans aan de voorkant op 1240 rpm. (koud in)
* De pomp loopt op 1360 rpm
* De Noctua push op 975 rpm (warm uit)
* de Corsair pull op 1577 rpm (warm uit) (je wil altijd meer lucht uit de radiateur 'trekken', dan dat je deze erin
blaast!!!!!
* en de antec tri-cool casefan, aan de bovenzijde,140 mm draait op medium. (warm uit).
* de antec tri-cool fan die ik over had, doordat de radiator er nu achter op zit, heb ik nu aan de zijkant geplaatst.
(koud in).
Deze draait nu ook op medium. beide fans zijn op zich fluisterstil.

Resultaten zijn eigenlijk ongelofelijk. Kan het eigenlijk niet geloven. Ik denk nu toch werkelijk dat er iets mis was met mijn Zalman CNPS9700 NT koeler.................... :?

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/Prime95metnoctuafan.png

Na een uurtje Prime95 word de CPU niet warmer dan 52 graden C!!!!! Dit scheelt dus 18 graden t.o.v. de Zalman CNPS9700 NT.

Net zo belangrijk als de warme lucht uit je kast te krijgen, is dus ook voldoende koele lucht in je pc te krijgen, om de radiator te koelen. Ik meen, dat ik daarin wel geslaagd ben. En alles zonder al teveel lawaai meer van de fans.
Ok eerlijk, je hoort ze wel nog, maar ze zijn niet meer storend.

Ik ben nu (voorlopig) een zeer tevreden wanabee tweaker :9 8)

[ Voor 61% gewijzigd door roland kroes op 17-02-2010 19:32 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
ik heb van het weekend wat test gedaan met fans dat ik nog had liggen,
eentje van de mugen2, de corsair fan en coolermaster fans uit de case.

er zat wel een verschil van 2 graden tussen sommige fans, dus het geeft al iets.

daarna met de beste fan als push en andere fan als pull genomen.
de corsair pullde de lucht er het best uit.

maar het verschil met pull of zonder pull is maar 1°, misschien dat die op langere tijd onder full load meer uitmaakt?

maar voorlopig zie ik nie het heil in push pull.

Verder heb ik mss wel de uniekste montage van alle h50's hier.

Ik gebruik een Drive-Bay 5.25" , daar heb ik alle overbodige plastic weggehaald en dan de pull rad push daarop gezet. op de push staat nog een fingergard.

dit alles steekt horizontaal ( zoals een cd-rom) in een 5.25 bay.
en de bovenkant van de fingerguard staat gelijk met de bovenkant van de case.

(moet nog enkel een gat maken in mijn bovenpaneel zodat het paneel er terug op kan)

denk dat dit de enigste oplossing was/is om een oc'ed cpu in een mijn ssf deftig te koelen.

:-)

[ Voor 35% gewijzigd door BitchCrew op 24-02-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Daar moeten we toch wat pics van zien! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Even misschien een kleine opmerking wat betreft push/pull wat Roland Kroes schrijft namelijk : * de Corsair pull op 1577 rpm (warm uit) (je wil altijd meer lucht uit de radiateur 'trekken', dan dat je deze erin
blaast!!!!!

Het is net andersom bij een radiator namelijk dat je beter koele lucht er doorheen kan persen ( push ) dan de warme lucht eruit probeerd te trekken ( pull ). Bij mijn H50 heb ik dus de Corsairfan als push staan en dan gestuurd via de cpufan-aansluiting op het moederboard, en dan erachter een Nexusfan welke dan zorgt voor het pull gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Weet je wat nog beter is? De radiateur koelen met koud water uit de kraan... dan mag je 100% zeker spreken van een waterkoeling :)

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Picaroon schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 22:01:
Weet je wat nog beter is? De radiateur koelen met koud water uit de kraan... dan mag je 100% zeker spreken van een waterkoeling :)
en hoe ga je dat koud water koelen?
of ga je dat gewoon door de afvoer laten lopen?

Ik noem dit geen waterkoeling, maar waterverkwisting dan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollo 13
Roel1966 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:30:
Even misschien een kleine opmerking wat betreft push/pull wat Roland Kroes schrijft namelijk : * de Corsair pull op 1577 rpm (warm uit) (je wil altijd meer lucht uit de radiateur 'trekken', dan dat je deze erin
blaast!!!!!

Het is net andersom bij een radiator namelijk dat je beter koele lucht er doorheen kan persen ( push ) dan de warme lucht eruit probeerd te trekken ( pull ). Bij mijn H50 heb ik dus de Corsairfan als push staan en dan gestuurd via de cpufan-aansluiting op het moederboard, en dan erachter een Nexusfan welke dan zorgt voor het pull gedeelte.
Ik denk juist dat Roland Kroes gelijk heeft. Als je een push/pull opstelling hebt en de Pull fan zou minder flow kunnen verwerken dan de push, dan wordt de lucht als het ware geremd. Als de Pull meer lucht kan zuigen dan de push kan aanvoeren is dat niet erg. Dan krijg je in feite ietsje onderdruk en dat helpt de push alleen maar i.p.v. tegen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Kom er zo maar even tussevallen, maar ik zo er juist voor kiezen om 2 dezelfde fans, op een Y-kabeltje te zetten, zodat ze 99.99% dezelfde snelheid draaien. Als ze ongelijk draaien krijg je een heel hinderlijk 'uit-fase' geluid. Dat ze elkaar dus omstebuurt versnellen en afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Uit-fase geluid??? Nooit van gehoord joh lol

Maar klinkt wel aannemelijk. Het is wel natuurlijk zo, dat de push fan weerstand ondervind van de radiator. De pull fan weer niet.........tja.................. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door roland kroes op 01-03-2010 16:03 . Reden: smiley erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Tuurlijk ondervindt de pull fan ook weerstand van de radiator, want de lucht is er moeilijker doorheen te trekken vanwege de lamellen

Logica zegt me echter wel dat je lucht er makkelijker door heen trekt dan er doorheen blaast.

[ Voor 5% gewijzigd door Picaroon op 02-03-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Met uit-fase geluid bedoel ik dus, dat als je 2 fans op hetzelfde toerental hebt draaien, je geluid krijgt op 1 frequentie (zegmaar het blazend/zuigend geluid van 1 fan, maar dan 2 keer zo hard). Als je 2 fans op verschillende toerentallen hebt, krijg je de frequentie van fan 1 + frequentie fan 2 + een wisselende frequentie daartussen.

Stom opgeschreven:
In fase is: Whuuuuuuuuuuuuuuuuuu-------
Uit fase is: WhuWhuWhuWhuWhuWhu------

En dan weet ik zo goed als zeker dat je dan nog liever een constante zoem wat harder hebt, dan een zachte wisselende zoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 17:23:
Met uit-fase geluid bedoel ik dus, dat als je 2 fans op hetzelfde toerental hebt draaien, je geluid krijgt op 1 frequentie (zegmaar het blazend/zuigend geluid van 1 fan, maar dan 2 keer zo hard). Als je 2 fans op verschillende toerentallen hebt, krijg je de frequentie van fan 1 + frequentie fan 2 + een wisselende frequentie daartussen.

Stom opgeschreven:
In fase is: Whuuuuuuuuuuuuuuuuuu-------
Uit fase is: WhuWhuWhuWhuWhuWhu------

En dan weet ik zo goed als zeker dat je dan nog liever een constante zoem wat harder hebt, dan een zachte wisselende zoem.
Zoiets als Resonatie bedoel je?
Dat doen mijn hardeschijven een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Resonantie is trilling, dat heeft weinig met het geluid van luchtverplaatsing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Doordat ik van kast gewisseld ben, heb ik de h50 eens los moeten halen en het viel me op dat de Shen Ethsu er niet meer goed tussen zat, baal ik wel wat van...

Heeft iemand testjes lopen doen met verschillend koelprut, ben benieuwd wat ik daar het beste nu tussen kan smeren!?

Heb nog wat standaard scythe paste die bij een mugen 2 zat, hoe is die toellie, vergelijkbaar met de betere merken, of kan ik beter een tubetje artic silver of mx5 gaan bestellen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
In het verleden wel eens een testje gedaan met verschillende koelprutjes en het maakt geen donder uit wat je er op smeert. Volgens mij kun je net zo goed tandpasta gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

das me iets te makkelijk, volgens mij moet er toch wel een verschil zitten in bv die witte prut die zallman in die tubetjes erbij doet en ook het een stuk duurdere mx5 of Arctic Silver..

Heb je nog resultaten van die tests!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/goop/fibgraph2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/goop/nofibgraph2.gif

Hele verhaal: http://www.dansdata.com/goop.htm
Conclusie: tandpasta erop smeren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
tandpasta werkt heel even, daarna droogt het op en gaan de prestaties hard achteruit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vind de naam boven de grafieken wat misleidend, maar duidelijk dat het verschil minimaal is, dan ga ik em straks eens remounten met die scythe shizzle, kijken of er weer wat lage temps uit weten te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
bovenste grafiek... wat moet ik me daar bij voorstellen? staat geen eenheid bij de y-as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Picaroon schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:48:
bovenste grafiek... wat moet ik me daar bij voorstellen? staat geen eenheid bij de y-as
Weet het eigenlijk ook niet, moet je even de bron bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeltedForest schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:42:
Resonantie is trilling, dat heeft weinig met het geluid van luchtverplaatsing te maken.
Niet helemaal met je eens.

Aangezien een Geluid ook een trilling is, dan kunnen 2 geluiden ook soort van resoneren met elkaar in de lucht.
Vandaar het "Whuwhuwhuwhuwhuuuwhuuuuwhuuuuwhuuuuuuu" geluid.

Bij het resoneren van mijn computerkast door de HDD's vind de resonatie plaats via de kast, en niet de lucht.

Vandaar mijn vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Laatst online: 02-03 14:28
Ik heb hem net binnen maar nu vraag ik mij af, is de koelpasta die er standaard al op zit genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
Tja, ik heb hem gemonteerd met de pasta die erbij zat.
Wat echter ook heel belangrijk is, dat de koeler stevig tegen de processor drukt!!!!!

[ Voor 6% gewijzigd door roland kroes op 11-03-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Ik heb hem ook maar eens ingebouwd.
Ik heb gehoord dat de koeler niet super stevig op de processor moest maar dat hij perfect zat als hij gewoon op de processor drukte en niet super strak zat.
Ik heb de koeler met het oog op mijn airflow geplaatst en dat is onder de voeding en hij zuigt warme lucht naar buiten.
Ik weet dat dit niet de optimale positie is, maar hij presteert anders wel enorm goed.
Ik heb hem nu een uurtje draaien en hij is nu 41 graden met een AMD Phenom II 955 BE @ 3,8 ghz eronder.

Lijkt me best aardig of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
is dat idle of load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Idle, maar ik ga nu ff een paar uur gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik gebruik de H50 nu ook al een tijdje op een stock 920 met push-pull configuratie die de luch uit de kast blaast (dus niet er in). Kat is een Lian-Li PC A-71F en idle is mijn CPU meestal zon 24-27 graden. Hier ben ik dus super tevreden over. Ik vind alleen wel dat de fans wat veel herrie maken. Je hoort echt de lucht er doorheen suizen. Ik heb de radiator trouwens een beetje raar gemonteerd. Ik heb het nog nooit eerder gezien maar het werkt hier perfect en als ik hem anders monteerde kon ik geen puch-pull gebruiken (pastte niet). Hier een foto ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=295799&FotoID=5521
Foto is genomen met mijn telefoon zonder flitser dus het is best donker. :P Er staat nog een andere foto bij mijn inventaris.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
Heb je nou een radiator voor je videokaart en voor je CPU?
En je hebt inderdaad je radiator raar geplaatst, alleen omgedraaid.
Ik heb hem precies zo hangen als de jouwe, maar dan met 1 fan en morgen zet ik er nog een andere bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vind hem niet heel raar gemonteerd. ik heb aan de buitenkant van mijn kast een 120 mm fan. dan binnen de radiator en dat nog een fan er op. het staal tussen de eerste fan en de radiator heb ik er wel tussen uit gehaald.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste