Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:17:
Ik heb een Spica met een Tele2 abonnement. Deze heeft momenteel i5700XXIJ5 en CUPCAKE.CJ21.
k heb enkele vragen...wil mijn telefoon niet bricken namelijk:
- Kan je een back-up doen van de firmware die nu in de telefoon zit?
- Heeft Tele2 een simlock en levert dit een probleem op als je wilt updaten?
- Is het zinvol om een update naar I5700XXJB3 uit te voeren?
- Ik heb Odin Multi Downloader v4.03, een spica.ops file (afkomstig uit i5700XEIL5 and Drivers.rar), en I5700XXJB3.rar (met daarin de files SS_DL.dll, en I5700XXJB3_CLP155575_CLK112186_PDA.tar) Is er nog meer nodig, of zijn dit alle benodigde files?
Ik kan niet een echt begrijpelijke stap-voor-stap handleiding vinden om een update uit te voeren. De uit het russisch met google-translate vertaalde forumtopics zijn me te vaag... Misschien wil jij (gwystyl) een poging wagen?
Omdat ik al een rijtje windows mobile telefoons letterlijk tientallen keren geflast had is de angst voor het bricken wat minder bij mij, maar ik moet zeggen dat de eerste poging wel spannend was. Ik had volgens mij ook XXIJ5 (volgens de codes op samsungfirmware zou die van oktober 2009 moeten zijn), maar ben doorgeflasht naar XEIL3, XEIL4, XEIL5, BVJA1 en nu via de twee 2.0 roms naar XXJB3. Ik merkte vooral bij de overgang van 1.5 naar 2.0 grote verschillen. Binnen Donut zijn de verschillen minder groot. Soms zijn er wat andere programma's geïnstalleerd, BVJA1 was orange branded. XXJB3 heb ik er nu weer op staan omdat het de nieuwste 1.5 rom is, en ik met mijn werktelefoon niet wil rondlopen met een beta rom (al is het heel verleidelijk om mee te spelen).
De stap voor stap handleiding (afhankelijk van het aantal bestanden dat je hebt):
1. Zet je telefoon uit.
2. Zet je telefoon in download-modus door volume down, camera en power in te drukken. Er verschijnt een blauwe diskette en de tekst 'downloading'.
3. Sluit de spica aan op je computer en installeer de drivers als windows daar om vraagt
4. Start Odin. Als het goed is krijg je linksbovenin een geel vakje waarin staat welke (virtuele) COM poort verbonden is met de spica. Als die er niet staat, is de spica niet goed aangesloten. Start voor de zekerheid Spica en computer opnieuw op en probeer nog een keer.
5. Kijk of er vinkjes staan bij Reboot en Protect OPS.
6. Klik aan de rechter kant op de knop OPS en zoek spica.ops op. Negeer meldingen over Path
7. Klik aan de rechter kant op de knop BOOT en zoek (als je die hebt, zoals bij XEIL5) de tar op met BOOT in de filename
8. Klik aan de rechter kant op de knop PHONE en herhaal bovenstaande
9. Klik aan de rechter kant op de knop PDA en herhaal bovenstaande
10. Klik aan de rechter kant op de knop CSC herhaal bovenstaande
11. Controleer nog een keer of alle bestandsnamen op de goede plek staan
12. Druk op Start en wacht. Na het flashen krijg je automatisch een reboot.
De eerste startup na een reboot kan vrij lang duren. Leker laten lopen tot je het home scherm ziet, dan kan je gaan instellen.
Ik heb één keer een One Package ding gehad (BVJA1). Dan hoef je alleen de ops en de One Package te selecteren voor je op start drukt. Bij bijv XXJB3 kies je alleen de ops en PDA.
Als je al wat wilt proberen met flashen kan je vast XXJB3 proberen, maar anders zou ik wachten op een officiele 2.0 rom. Ik ben nogal een flashaholic en het is nog niet onherstelbaar fout gegaan, maar ik ben met winmo toestellen al wel eens een paar uur bezig geweest om de boel weer aan de praat te krijgen. Bovenstaande gaat dus helemaal op eigen risico

.
Een backup heb ik nooit geprobeerd dus ik weet niet precies hoe dat moet, maar op modaco en samdroid staan wel guides over het dumpen van je huidige rom volgens mij.