Na een nieuwe videokaart in mn pc geprakt te hebben merkte ik dat de temperatuur van de cpu toch weer een paar graadjes warmer werd en de fans harder moesten gaan werken. Uiteindelijk hielp dit allemaal niet zoveel en werd het tijd om eens te gaan kijken wat ik er aan kon doen.
Pc moet gewoon stil zijn onder normale tot middelmatige omstandigheden, ding staat in de woonkamer namelijk

.
Het probleem was dat de behoorlijk warme lucht van de videokaart opsteeg en direct in cpu cooler terecht kwam. Ik heb met de sensoren van de fancontroller gemeten wat de temperaturen waren idle en onder load van de videokaart en dat liep op van 31 graden tot wel 60 graden. Gewoon een verdubbeling dus! De cpu vond dit niet leuk en tijdens langere perioden van cpu load liep dit met de nieuwe kaart te hoog op (over de 80 graden core temp).
Tijd voor verandering! Ik heb met een stuk karton een scheiding gemaakt tussen de cpu en grafische kaart, zodat de cpu zijn lucht aanzuigt aan de voorkant onder de dvd drive. Ik heb die drive bays open gemaakt (de case roosters zitten er natuurlijk wel die bevatten ook een stoffilter). De warme lucht van de grafische kaart blijft nu in het middelste compartiment en moet door de kaart zelf afgevoerd worden en wordt daarbij bijgestaan door een case fan die frisse lucht in dat compartiment blaast.
Sensoren zijn zo in de luchtstroom geplaatst:
Op de fan controller heb ik alle 4 de fans op semi ingesteld. Hiermee kan je een minimale rotatie instellen en een temperatuur waarbij de fans moeten opspinnen.
Intake 1 is het onderste deel met de harddisks en de power supply, hier staat de minimale fanspeed op 600rpm en de temperatuur ingesteld op 28 graden opspinnen. Dit is een afgesloten compartiment met 4 harddisks en de PSU met fan. De psu blaast naar buiten uit. Ik heb het nog nooit meegemaakt (ook niet na een 1 uur copieren van raid 1 naar raid 2 (de 4 disks allemaal in gebruik dus) dat de temperatuur daar op liep.
Intake 2 is het middelste deel met de grafische kaart, en heeft zn sensor in de luchtstroom voor de grafische kaart. De fan staat daar ook minimaal ingesteld op 600rpm en de temperatuur op 53 graden. Ik had het eerst lager maar de videokaart heeft er eigenlijk geen profijt van en doet zijn werk goed mits er een minimale hoeveelheid frisse lucht binnenkomt, en 600rpm is daar voldoende. Hogere fanspeeds doen hier dus niets eigenlijk, daarentegen als ik de fan uitzet duurt het niet lang en hij staat op 100 graden

.
Achter- en bovenuitgang komen de fans ook nauwelijks meer op, die twee doen hun werk perfect om de warme lucht van de cpu af te voeren. Aan de voorkant zit daar welliswaar geen fan om frisse lucht naar binnen te leiden maar dat is blijkbaar ook niet nodig. Een papiertje blijft daar ook onder idle al gewoon plakken door de aanzuiging van frisse lucht.
De temperaturen idle en onder load (100% cpu EN gpu belasting):
Met Furmark Burnin en Prime95 blijft de graka hangen op 92 graden en de cpu op 78 graden, ook na een half uur

.
Goed, het is dan niet stil doordat de grafische kaart fans naar 100% gaan uiteindelijk meer maar dit is wel redelijk extreem natuurlijk. Gisterenavond flink zitten gamen voor een uur of 4 of zo en het enige wat ik hoor op de achtergrond is de videokaart die staat dan op 40% of zo. Met de tv aan hoor ik dat niet eens meer.
Ik zeg: geslaagd project om veilig en koel de zomer in te gaan!