Ik heb vandaag een andere
Cooler Master Excalibur ventilator besteld voor mijn
Cooler Master V8, omdat ik overstap van een Phenom X4 965 BE naar een FX 8350 BE. Hij maakt wel meer geluid maar geeft ook meer luchtverplaatsing.
Ik was niet helemaal tevreden over de prestaties van de V8 met de gewone witte koelpasta die er nu tussen zit. De afmetingen zijn hetzelfde, ik hoop alleen dat hij niet aanloopt tegen de plaatjes van de koeltoren.
Overmorgen heb ik alles waarschijnijk wel binnen hebben, en dan zal ik, na het inbouwen en testen, even de resultaten posten. Ik kan dan gelijk ook even wat gaten boren zodat ik niet elke keer het hele mobo er uit hoef te schroeven.Wat dat betreft is dat het enige nadeeel dat ik tot nu toe ben tegen gekomen aan mijn
behuizing. Het gat lijkt groot genoeg, Maar het valt wél net naast de bevestiging van de koeler. Klein minpuntje dus...maar niet iets wat niet is op te lossen.
[edit]
Nou het hele zaakje zit er in. De ventilator past prima in de koeltoren, en ik kwam bij het monteren geen bijzonderheden tegen. Alleen het kapje van de koeler heeft twee clipjes waarmee hij zich om de ventilator klemt. Die staan nu iets naar buiten. Maar omdat het kapje er op geschroeft zit maakt het verder niet uit. Ik had die klemmetjes dus ook weg kunnen halen.
Vol vermogen (2000 tpm) maakt de ventilator nu wel net zo veel geluid als een stille stofzuiger, maar zo hard zal hij waarschijnlijk maar zelden draaien. Hier nog even een screenshot van vlak na het opstarten. Cool & Quit en powermanagement staan aan in het BIOS. Die lage temperatuur komt dus omdat de ventilator tijdens het opstarten eerst even voluit draait en daarna pas langzamer gaat draaien.
Nu heeft power management de cpu netjes omlaag geclocked, en de ventilator draait maar op halve kracht, of zo. Temperatuur is nu 10 graden. Straks even uitgebreid benchmarken, en dan update ik de results nog wel een keer.
[
Voor 35% gewijzigd door
Phaerion op 23-05-2013 14:34
]