[Poll] Rijd jij overdag met je lichten aan?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Poll: Rijd jij overdag met je lichten aan?
Bijna Altijd
Bijna Nooit
Soms
In mijn auto kunnen de lichten niet uit.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=345965&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik heb nu een Volvo waarbij de lampen niet eens uit kunnen, en ik vroeg mij af, waarom zijn niet alle auto's zo gemaakt?

Voordelen altijd lichten aan:
- Veiliger

Nadelen altijd lichten aan:
- Kost meer benzine (<3% volgens mij)
- Vaker je lampjes vervangen (wegen die kosten op tegen het verminderde risico op veel grotere schade in een vermijdbaar ongeluk?)
- Ik heb motorrijders ooit horen zeggen dat ze minder opvallen tussen auto's met lichten aan.

Lijkt mij duidelijke keuze: lampen aan! Waarom rijden er nog zoveel mensen zonder licht aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Altijd ja, gewoon automatisme geworden: starten, gordel om, licht aan.

Je bent gewoon zó veel beter en vooral eerder zichtbaar, zelfs in zonnige omstandigheden maar zeker in natte omstandigheden.

Daarnaast, die 0,1 procent ofzo die het meer brandstof kost is verwaarloosbaar, zeker gezien de hogere veiligheid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Nakebod

Nope.

Ik doe het ook bijna altijd, of het ook echt veiliger is weet ik niet, is vast wel eens onderzoek naar gedaan gok ik :+

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Niet bijna, maar altijd aan. En inderdaad in de routine stoel / spiegels instellen (vrouw is iets kleiner) / gordels / lichten.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22

Matis

Rubber Rocket

Ik mis het kopje: "Ja Altijd!", daarom maar op "Bijna Altijd" gestemd. Op mijn motor gaat btw het licht automatisch aan als je het contact omdraait.

Ik heb er (net als wildhagen) een gewoont van gemaakt. Gordel om, starten, lichten aan. Als ik bij mijn ouders in de auto zit, vraag ik ze ook altijd of ze de lichten aan willen doen. Vind het een prettig idee :)

wat betreft je laatste nadeel, daar heb je wel gelijk in. Vroeger (nja een tijd geleden) vielen motorrijders idd meer op omdat ze altijd licht aan hadden. Om extra op te vallen draag ik altijd een fluorescerend hesje met reflecterende strepen.

[ Voor 25% gewijzigd door Matis op 13-11-2009 17:42 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
De poll zegt nu >80% lichten aan. Terwijl in het dagelijkse leven het meer andersom lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:26

DinX

Motormuis

Ik heb automatische verlichting en heb die bewust laten omvormen tot "Zweedse verlichting" bij de garage (1 minuut de computer eraan hangen en klaar). Zodra m'n motor start gaan ze nu aan en zodra het contact uit gaat weer uit.

Je bent gewoon veel beter zichtbaar. Zeker in deze periode waar het altijd grijs is buiten, en dan allemaal zwarte en grijze auto's tegenwoordig (mode ?) valt een auto met z'n lichten aan gewoon tig keer meer op.
En die paar % benzine kan me eigenlijk niks schelen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb nu op mijn Audi dag rijd verlichting. Hij schakelt automatisch over op volledige verlichting als het iets donkerder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Standaard groot licht aan. :P

Nee, altijd. Al schijnt het zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Overdag heb ik de Dagrijverlichting van de Abarth aan, dus iets feller dan stadslicht :)

Kan ook niet uit trouwens.

Edit: deze lampjes dus

Afbeeldingslocatie: http://i304.photobucket.com/albums/nn166/jeft84/Puzzeltocht/IMG_0044.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door M3rcury op 13-11-2009 17:44 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:54

dodo79

witte dikke tonnie

lichten overdag??
nooit, omdat het niet echt nodig is en toch ook vanwege milieuaspecten.
Op 1 auto zal het extra verbruik mischien maar marginaal zijn, maar kijk eens naar het verbruik van al de nederlandse auto's bij elkaar als iedereen met licht aan rijdt?
Dan hebben we het opeens wel over grote getallen.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Da's te zien wat jullie overdag noemen. :)
Nu doe ik ze al vanaf 16u aan, in de zomer is dat eerder 22u :P

In de TS staan meer nadelen dan voordelen (wat dan nog een twijfelachtig voordeel is, want het is ook een stuk van de nadelen voor motors), dus ik zie niet in waar om je ze overdag altijd zou moeten aandoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:43:
lichten overdag??
nooit, omdat het niet echt nodig is
Volgens mij is het aantoonbaar veiliger. Gordels zijn ook "niet echt nodig", maar mocht je een keer in een nare situatie terechtkomen...
en toch ook vanwege milieuaspecten.
Op 1 auto zal het extra verbruik mischien maar marginaal zijn, maar kijk eens naar het verbruik van al de nederlandse auto's bij elkaar als iedereen met licht aan rijdt?
Interessant. Maar hoe zit het dan met al die vermijdbare ongelukken en CO2 uitstoot van de extra files, de brandweerwagen, politie, ambulance en het ziekenhuis met zich meebrengen?

Zou dat tegen elkaar opwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:27

Player1S

Probably out in the dark

lichten overdag??
Niet nodig? Jij hoeft jou eigen auto niet te zien maar ik rij dagelijks een stuk weg waar je een auto met licht 1000% beter ziet dan een auto zonder licht. Ook hartje zomer met strak blauwe lucht.
Helemaal erg als die eikel ook nog een grijze auto heeft. |:(

Als je in de polder woont waar de wegen geen enkele (licht) obstructie heeft kan ik me er iets bij voorstellen maar wegen waar aan beide kanten bomen staan vind ik het levensgevaarlijk. Potentiële moordenaars noem ik zulke mensen

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13
Het komt ook regelmatig voor dat ik in de fiets het al zo donker vind en de lichten al lang aan heb en dat ik dan nog (zwarte) auto's 'zie' rijden zonder licht. Pas als het echt goed donker is, lijken de laatste mensen pas hun lichten aan te doen. Misschien pas als ze het dashboard wel erg donker vinden worden?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 08:34
Mijn lichten staan altijd aan, als ik de motor afzet gaan ze automatisch na een aantal seconden uit. Makkelijk toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:41
De stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid heeft berekend dat het per jaar 45 doden en 600 gewonden zou schelen. Lijkt me alle reden om het wel te doen dus :)
Fire69 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:48:
In de TS staan meer nadelen dan voordelen (wat dan nog een twijfelachtig voordeel is, want het is ook een stuk van de nadelen voor motors), dus ik zie niet in waar om je ze overdag altijd zou moeten aandoen...
Dat stuk van motorrijders is overigens niet gebleken uit de studie van de SWOV, ze werden juist eerder opgemerkt. Dus ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan hebt?

[ Voor 59% gewijzigd door Jorrit op 13-11-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:48:
[...]

Volgens mij is het aantoonbaar veiliger. Gordels zijn ook "niet echt nodig", maar mocht je een keer in een nare situatie terechtkomen...

[...]

Interessant. Maar hoe zit het dan met al die vermijdbare ongelukken en CO2 uitstoot van de extra files, de brandweerwagen, politie, ambulance en het ziekenhuis met zich meebrengen?

Zou dat tegen elkaar opwegen?
Je doet alsof er geen ongelukken meer gebeuren op de weg als iedereen met licht aan rijd?
zo werkt het niet gelukkig.
Of het veiliger is om met licht aan te rijden??, denk dat het er wel aan mee helpt.
Maar het zal het aantal ongevallen echt niet zwaar verminderen, een klein percentage misschien.
Dus weegt veiligheid op tegen de milieuaspecten??
Ik persoonlijk denk van niet, maar ook ik weet dat veiligheid en milieu niet altijd goed te combineren valt
L1nt schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:49:
[...]

Niet nodig? Jij hoeft jou eigen auto niet te zien maar ik rij dagelijks een stuk weg waar je een auto met licht 1000% beter ziet dan een auto zonder licht. Ook hartje zomer met strak blauwe lucht.
Helemaal erg als die eikel ook nog een grijze auto heeft. |:(

Als je in de polder woont waar de wegen geen enkele (licht) obstructie heeft kan ik me er iets bij voorstellen maar wegen waar aan beide kanten bomen staan vind ik het levensgevaarlijk. Potentiële moordenaars noem ik zulke mensen
hehe, ik heb een grijze auto en woon in een gebied met veel polders idd. :)
In een bebost gebied kan ik me voorstellen dat licht aan de voorkeur is, maar ik spreek nu vanuit mijn eigen visie he.

[ Voor 30% gewijzigd door dodo79 op 13-11-2009 17:59 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

kijk eens 1 post boven je.

kan 45 doden en 600 gewonden schelen op jaarbasis volgens onderzoek.
Je sluit ongelukken niet uit maar vermindert ze wel met een behoorlijk percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

L1nt schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:58:
kijk eens 1 post boven je.

kan 45 doden en 600 gewonden schelen op jaarbasis volgens onderzoek.
Je sluit ongelukken niet uit maar vermindert ze wel met een behoorlijk percentage.
Geloof ik meteen, op wat voor totaal aantallen trouwens?

wat is de extra milieubelasting als heel nederland met licht aan gaat rijden??
daar hoor ik weer niets van, typisch wel.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:01:
[...]

Geloof ik meteen, op wat voor totaal aantallen trouwens?

wat is de extra milieubelasting als heel nederland met licht aan gaat rijden??
daar hoor ik weer niets van, typisch wel.
Op 750 doden per jaar, het huidige aantal.

Of je zoekt zelf even ;)

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_MVO.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Jorrit op 13-11-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Starten, lichten aan , en dan de automatische dim van de dashbordverlichting weer ongedaan maken. |:(

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Het hangt bij mij niet af of het dag of nacht is, enkel op donkere plekken doe ik mn lichten aan. Als ik om 12 uur 's middags door het bos rijd gaan ze aan, maar overdag op de snelweg laat ik ze altijd uit.
Ik bedoel, kom op zeg, als mijn 1700 kilo auto niet opvalt, gaat ie dan wel opvallen door 2 55watt lichtjes?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Jorrit schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:02:
[...]

Op 750 doden per jaar, het huidige aantal.

Of je zoekt zelf even ;)

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_MVO.pdf
nehh, doe jullie al voor mij :)

interessant stukje uit de pdf:
De nadelige gevolgen van MVO, zoals een hoger brandstofgebruik en daarmee ook een grotere uitstoot van schadelijke stoffen, worden met de toepassing van energiezuinige lampen beperkt.

Daar kun je wat mee, als de auto's allemaal zulke zuinige lampen hebben pak je meteen het milieuprobleem aan, en zal ik voorstander voor licht aan zijn.
Maar helaas rijdt 90% van de voertuigen rond met ouderwetse gloeipitten, en dan maakt het wel veel uit.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen bomenknuffelaar ofzo :)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Spiller schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:07:
Het hangt bij mij niet af of het dag of nacht is, enkel op donkere plekken doe ik mn lichten aan. Als ik om 12 uur 's middags door het bos rijd gaan ze aan, maar overdag op de snelweg laat ik ze altijd uit.
Ik bedoel, kom op zeg, als mijn 1700 kilo auto niet opvalt, gaat ie dan wel opvallen door 2 55watt lichtjes?
Ehhh ja. Zie het bewijs in dit topic.
dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:55:
[...]

Je doet alsof er geen ongelukken meer gebeuren op de weg als iedereen met licht aan rijd?
zo werkt het niet gelukkig.
Denk je dat ik achterlijk ben?

Over het milieu aspect:

Kant A.
Meer CO2 uitstoot door meer lichten aan. We hebben het dan over een paar miljoen extra auto's die meer gaan uitstoten.

Kant B.
Minder ongelukken, wat leidt tot minder CO2 uitstoot want:
- Minder files
- Minder hulptroepen die moeten uitrukken
- Minder nieuwe autos gekocht of reparaties uitgevoerd.
- Etc

De vraag is, kun je die berekening maken over welke kant minder CO2 uitstoot?

[ Voor 43% gewijzigd door cornelixnootje1 op 13-11-2009 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maar helaas rijdt 90% van de voertuigen rond met ouderwetse gloeipitten, en dan maakt het wel veel uit.
Dat valt wel mee, ongeveer 2-3 procent zoals je in het rapport kan lezen.

Ik ben ook voorstander van een schoon milieu, maar niet ten koste van alles. Een meer verbruik van 2-3 procent weegt niet op tegen het voordeel van betere veiligheid en minder doden en gewonden imho.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Over het algemeen wordt het niet licht in de garage als ik de auto binnen zet, die 2 55watt pitjes zijn daar een stuk beter in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Als je net in een vervelende hoek zit of waar de zon net in iemand's gezicht schijnt kan het net het verschil tussen wel of niet ongeluk zijn.

Dan valt 1700 kilo auto met lichten aan toch een stuk beter op dan 1700 kilo auto zonder lichten aan. :)

Als je een keer zo'n situatie meegemaakt hebt dan snap je het vanzelf, maar wat dat betreft zijn weggebruikers over het algemeen net een gemeentelijk bestuur: We gaan er pas iets aan doen als er ongelukken gebeurd zijn.

edit: Ik rijd dus ook altijd met mijn lichten aan.

[ Voor 5% gewijzigd door dreeke op 13-11-2009 18:15 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:09:
[...]

Dat valt wel mee, ongeveer 2-3 procent zoals je in het rapport kan lezen.

Ik ben ook voorstander van een schoon milieu, maar niet ten koste van alles. Een meer verbruik van 2-3 procent weegt niet op tegen het voordeel van betere veiligheid en minder doden en gewonden imho.
hoeveel auto's ook alweer in nederland alleen al???
tel het dan eens bij elkaar op.

En idd veiligheid is ook belangrijk, maar gaat zo slecht samen vaak met milieu.
Het is maar net wat je zelf het belangrijkste vind.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Er is toch ook een reden dat het in Zweden bijvoorbeeld verplicht is met je lampen aan te rijden?

Lijkt me niet dat ze dat "zomaar even" hebben ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik rijd altijd met lampen aan, voor de zichtbaarheid en de veiligheid, en sja, voor de looks, ik heb gele lampen erin zitten haha. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:14:
[...]

Tja, grote zware veiligheidskooien ook maar afschaffen dan? Gaat heel veel staal inzitten, als we de auto's wat minder veilig maken kan het een stuk minder. Hoogovens zijn een van de grootste vervuilers met hun chokes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
- Ik heb motorrijders ooit horen zeggen dat ze minder opvallen tussen auto's met lichten aan.
Hier had ik nooit zo bij stilgestaan... Uiteraard is het als motorrijder ideaal als je de enige bent die licht aan heeft. Maar als ze je licht zien, zien ze je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:15:
Er is toch ook een reden dat het in Zweden bijvoorbeeld verplicht is met je lampen aan te rijden?

Lijkt me niet dat ze dat "zomaar even" hebben ingevoerd.
zweden lijkt ook zoveel op nederland idd.
Als de verlichting op auto's minder energie verbruiken, dan ben ik voor het verplicht stellen van overdag licht voeren.

Maar zover is het nog niet.
Jorrit schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:17:
[...]

Tja, grote zware veiligheidskooien ook maar afschaffen dan? Gaat heel veel staal inzitten, als we de auto's wat minder veilig maken kan het een stuk minder. Hoogovens zijn een van de grootste vervuilers met hun chokes...
Ben blij dat je dit aanhaalt.
Ook dit bewijst weer dat veiligheid en milieu niet goed samen gaan.
Dus moet er een afweging gemaakt worden.
De regering heeft ook besloten dat het milieuaspect voor gaat op de veiligheid.

Dus ik begrijp beide kanten van het verhaal, maar ik kies voor het milieuaspect.
(klink bijna als een greenpeace fan zeg.... tjeess :))

[ Voor 42% gewijzigd door dodo79 op 13-11-2009 18:22 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Dan moeten we rolbarrs, gordels, kooiconstructies, airbags, dwarsbalken etc etc ook afschaffen. Die zorgen namelijk ook voor meer gewicht en dus meer verbruik...

2-3 procent is verwaarloosbaar, als je daar 45 doden en honderden gewonden mee kan besparen, ook op landelijk niveau.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Altijd aan, omdat die optie ontbreekt voor bijna altijd gekozen. Op en in alle vervoersmiddelen.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:18:

Dus ik begrijp beide kanten van het verhaal, maar ik kies voor het milieuaspect.
(klink bijna als een greenpeace fan zeg.... tjeess :))
het hele milieu aspect kan mij gestolen worden na deze docu en na een docu hierover

Het hele global warming gebeuren is misselijkmakend als je er goed over nadenkt. Laten we vooral het natuurlijke proces stagneren zodat latere generaties er last van hebben en vooral wij en onze kinderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

L1nt schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:36:
[...]

het hele milieu aspect kan mij gestolen worden na deze docu en na een docu hierover

Het hele global warming gebeuren is misselijkmakend als je er goed over nadenkt. Laten we vooral het natuurlijke proces stagneren zodat latere generaties er last van hebben en vooral wij en onze kinderen niet.
Je weet dat de 1e docu waarnaar je linked allang is ontmaskerd als onjuist (deels is o.a. wetenschappelijk materiaal vervalst)? ;)

Ja, er is idd global warming (er is inmiddels zoveel bewijs dat dat niet meer te ontkennen is), en ja, er zijn zéér sterke aanwijzingen dat de mens daar minstens enige invloed op heeft (het is niet voor niets dat de zeer scherpe CO2-stijging begon op het moment dat de Industriële Revolutie begon), maar dit moet natuurlijk niet ten koste van alles (in dit geval veiligheid) gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Maar wat mij nu wel verbaasd in deze interessante discussie, bijna iedereen rijdt hier met licht aan zeggen ze?

ik zie ze op de weg bijna nooit, dus iedereen met licht aan overdag is een tweaker??

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zie anders de meeste mensen tegenwoordig wel met licht aan rijden overdag hoor. Als ik een schatting moet maken zou ik zeggen 60-65 procent ofzo.

Dit iig op de route die ik dagelijks afleg (Roosendaal<>Capelle a/d Ijssel).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

wildhagen schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:46:
Ik zie anders de meeste mensen tegenwoordig wel met licht aan rijden overdag hoor. Als ik een schatting moet maken zou ik zeggen 60-65 procent ofzo.

Dit iig op de route die ik dagelijks afleg (Roosendaal<>Capelle a/d Ijssel).
voor woon werk verkeer kan ik er momenteel weinig over zeggen, ik ga in het donker weg en kom in het donker weer terug, dus die moet je ff tegoed houden van me. :)

maar vandaag was ff geen werkdag, en ben ook nog even weg geweest met de auto, maar kan niet herineren dat ik autos met licht aan heb gezien.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 21:38

TheNameless

Jazzballet is vet!

Bijna altijd, maar ik zit dan ook meer op de motor dan in de auto :)
In de auto staan ze alleen niet aan als ik ze vergeet, maar dat is zelden.

Zichtbaarheid vind ik persoonlijk belangrijker dan het extra brandstof verbruik.

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 20:14

racoon

mooowwww

IK doe ze altijd aan, stap in de auto lichten aan gordel om starten versnelling in achteruit wegrijden maar.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het licht >:) er aan. Op dagen als nu doe ik ze aan als ik om 4 uur naar huis rij. Op een zonnige zomerdag doe ik echt geen licht aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:37
Altijd aan, is me aangeleerd met rijlessen, en is inmiddels een volledig automatisme geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Same here, ook altijd lampen aan. Ik had een donkergroene auto, die valt niet op als je rijd waar een hoop bomen en bosjes zijn. Nu een asfalt grijze auto, die valt niet op op plekken waar asfalt is :+ dus dan maar gewoon lampen aan, om eventuele "wat-nou-als" gedachten te voorkomen mocht ik ooit een aanrijding krijgen met lampen uit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

Altijd, zet ze gewoon automatisch aan als ik de auto start en vindt het raar als andere weggebruikers ze niet aan hebben staan...

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 11:46
Altijd lichten aan.. Hoef daar niks aan te doen, zowel in de Passat als in de Punto gaan ze automatisch aan en uit op het contact. Hiervoor reed ik eigenlijk altijd alleen met stadslicht aan.

Het valt me trouwens op hoe gewoon dit in Nederland is geworden. In een land als Frankrijk rijdt er bijna niemand met dimlicht overdag..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Jorrit schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:51:
De stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid heeft berekend dat het per jaar 45 doden en 600 gewonden zou schelen. Lijkt me alle reden om het wel te doen dus :)

[...]

Dat stuk van motorrijders is overigens niet gebleken uit de studie van de SWOV, ze werden juist eerder opgemerkt. Dus ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan hebt?
Geen idee wat de SWOV is, die hebben ze in België niet denk ik. :)
Ik heb een ganse tijd geleden gehoord (sorry, geen bron, was op het nieuws of zo) dat het nadelig was voor fietsers (motors lijkt me niet, die rijden vaak zelf met licht) omdat deze dan minder opvallen ten opzichte van de wel verlichte weggebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:25
Licht aan of uit maakt niet veel verschil uit bij mij. Mensen gooien hun auto nog steeds ervoor, zelfs al sta ik stil zien ze me niet en knallen ze me van achter. Al een aantal keer gebeurd helaas |:( (alle keren had ik mijn verlichting netjes aan).

[ Voor 11% gewijzigd door Don3k op 13-11-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:05

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb ze altijd aan. Geeft me een veiliger gevoel, en ik vind het zelf ook fijn als andere mensen gewoon licht voeren als ze rijden, zijn rijdende auto's gelijk makkelijker en sneller van geparkeerde auto's te onderscheiden.
Dat het wat meer brandstof kost interesseert me geen bal. Better safe then sorry!

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22

Matis

Rubber Rocket

Don3k schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:05:
Licht aan of uit maakt niet veel verschil uit bij mij. Mensen gooien hun auto nog steeds ervoor, zelfs al sta ik stil zien ze me niet en knallen ze me van achter. Al een aantal keer gebeurd helaas |:( (alle keren had ik mijn verlichting netjes aan).
Dat is toch geen reden om ze niet aan te hebben, misschien is het die ene die je juist wel ziet als je je lichten aan hebt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 20:02
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:42:
De poll zegt nu >80% lichten aan. Terwijl in het dagelijkse leven het meer andersom lijkt.
Dat was het eerste wat ik dacht bij het zien van de poll. 78% stemt tot nu toe op 'bijna altijd', maar toch zie ik misschien iets van 5% van de auto's overdag z'n lichten aan hebben :?

Ik doe het overdag nooit, pas als het begint te schemeren (of als ik door een lange tunnel rijd oid), vind het overdag niet nodig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 09:06
Het gemiddeld IQ op Tweakers ligt dan ook een stuk hoger dan op de openbare weg ;)

Ook ik heb ze altijd aan. Vind andere auto's beter zichtbaar met lichten aan, en wil zelf ook graag beter zichtbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
frickY schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:11:
[...]

Het gemiddeld IQ op Tweakers ligt dan ook een stuk hoger dan op de openbare weg ;)
Gemiddeld ja, maar...
...er zijn altijd uitzonderingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 19:40
Heb zelf 1 ongeluk meegemaakt waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat als mijn tegenligger zijn lichten aan had gehad ik deze wel gezien had (mijn schuld btw). Sindsdien rij ik altijd met mijn lichten aan, zowel in prive als bedrijfsauto.

Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen met licht rijden overdag, helaas hebben er veel niet door dat deze verkeerd afgesteld staan en dus met enige regelmaat mensen verblinden.

[ Voor 16% gewijzigd door harry64 op 13-11-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
Ik ook bijna altijd; behalve als ik het vergeet :P
Ik ben het trouwens ook aangeleerd op m'n rijles.. Dus ik heb het niet zelf verzonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom niet 'altijd'?

Mijn lampen gaan automagisch aan als ik mijn auto start, en automagisch uit als ik em uit zet.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik rijd bijna altijd met lichten aan.
Bij hoge uitzondering, als het heel erg zonnig is bijvoorbeeld, laat ik ze uit. De lichten aan doen hoort bij mij binnen het automatisme van de auto starten en wegrijden.

Het geeft een veiliger gevoel, en ik vind het zelf ook veel prettiger als de mensen om mij heen met lichten aan rond rijden. Dat kleine stukje extra verbruik vind ik niet opwegen tegen dat extra beetje kans op het voorkomen van een ongeluk.

Mij valt op dat de mensen die zonder licht rijden, vaak ook te lui zijn om hun knipperlicht te gebruiken. Zeker ook om benzine te sparen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 14:24
Matis schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:41:
Ik mis het kopje: "Ja Altijd!", daarom maar op "Bijna Altijd" gestemd.
Same here.

Ik heb ze altijd aan. Als ik in de auto rijd en zie niet het amberkleurige schijnsel van mijn dashboardverlichting, dan klopt er iets niet.

Overigens is het motorrijdersargument wel kolder: met licht aan overdag val je meer op. Punt. Ook motorrijders. Als automobilisten met licht aan rijden, vallen motoren nog steeds op. Motorrijders die nu qua verlichting opgaan in de massa, rijden gewoon als de rest van de massa en lopen sowieso geen gevaar.

Alleen motorrijders die vreemde onvoorspelbare streken uithalen, die vielen vroeger extra op door hun verlichting en die vallen nu inderdaad minder op. Als ze zich normaal gedragen in het verkeer is er echter niets aan de hand.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Laatst online: 04-05 19:40
dreamscape schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:21:
[...]

Same here.

Ik heb ze altijd aan. Als ik in de auto rijd en zie niet het amberkleurige schijnsel van mijn dashboardverlichting, dan klopt er iets niet.

Overigens is het motorrijdersargument wel kolder: met licht aan overdag val je meer op. Punt. Ook motorrijders. Als automobilisten met licht aan rijden, vallen motoren nog steeds op. Motorrijders die nu qua verlichting opgaan in de massa, rijden gewoon als de rest van de massa en lopen sowieso geen gevaar.

Alleen motorrijders die vreemde onvoorspelbare streken uithalen, die vielen vroeger extra op door hun verlichting en die vallen nu inderdaad minder op. Als ze zich normaal gedragen in het verkeer is er echter niets aan de hand.
Ik denk dat ze inhalende motorrijders in de file bedoelen, deze vallen veel meer op als de auto's om hun heen geen licht aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
harry64 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:32:
[...]

Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen met licht rijden overdag, helaas hebben er veel niet door dat deze verkeerd afgesteld staan en dus met enige regelmaat mensen verblinden.
Waardoor er dus weer ongelukken gebeuren.
Resultaat van dit alles: even veel doden als zonder lichten. :+
dreamscape schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:21:
[...]

[...]
Enige probleem is dat er wel nog andere deelnemers in het verkeer zijn...
Fietsers (flutlichtje in vergelijking met auto/motor-lampen) en voetgangers vallen zo dus veel minder hard op.

[ Voor 43% gewijzigd door Fire69 op 13-11-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 14:24
harry64 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat ze inhalende motorrijders in de file bedoelen, deze vallen veel meer op als de auto's om hun heen geen licht aan hebben.
Ja, en motorrijders die op de provinciale weg nog snel even iemand inhalen. En alle andere situaties waarin de motorrijder een acite uitvoert die door het overige wegverkeer niet echt wordt verwacht. Motorrijders zijn kwetsbaar, daar ben ik me terdege van bewust. Maar de motorrijders die deze argumenten over verlichting aanhalen, zijn de motorrijders die zich bewust nog veel kwetsbaarder opstellen en soms de grenzen van die kwetsbaarheid opzoeken.

En ik snap dat wel: motorrijden doe je voor je plezier, dus je gaat ook eerder sportiever rijden en de grenzen opzoeken. Maar ga dan niet zeuren dat mensen je niet zien als je op het laatste moment ergens tussendoor schiet.

En wat motorrijders in de file betreft: ik houd op de rechter rijstrook zoveel mogelijk rechts en blijf op de linker rijstrook juist wat meer links hangen. Ik hoef niet in mijn spiegel een motorrijder te zien om ruimte te maken. Die ruimte heb ik al voor 'm open gelaten.
Fire69 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:31:
Enige probleem is dat er wel nog andere deelnemers in het verkeer zijn...
Fietsers (flutlichtje in vergelijking met auto/motor-lampen) en voetgangers vallen zo dus veel minder hard op.
Fietsers doen hun licht pas aan als het echt donker is. Als ze het licht überhaupt al aanzetten. Die gaan echt niet minder opvallen (in het donker dus!) als andere mensen ook hun lampen aan zetten. En dat die anderen hun licht aan doen, is ook heel logisch. In het donker....

Ik woon redelijk dicht bij het centrum van Nijmegen, nogal een studentenstad. Als ik in het donker in de stad rijd, ben ik voorbereid op fietsers zonder licht, aan de verkeerde kant van de weg. Daar raak je in zo'n studentenstad wel aan gewend

[ Voor 25% gewijzigd door dreamscape op 13-11-2009 21:37 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

dodo79 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:45:
Maar wat mij nu wel verbaasd in deze interessante discussie, bijna iedereen rijdt hier met licht aan zeggen ze?

ik zie ze op de weg bijna nooit, dus iedereen met licht aan overdag is een tweaker??
Nee dit zijn petrol heads hier dus die denken wat bewuster na over het gebruik van en de voordelen van verlichting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lichten overdag??
echter blijft het verschil relatief nog marginaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
dreamscape schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:34:
[...]
Fietsers doen hun licht pas aan als het echt donker is. Als ze het licht überhaupt al aanzetten. Die gaan echt niet minder opvallen (in het donker dus!) als andere mensen ook hun lampen aan zetten. En dat die anderen hun licht aan doen, is ook heel logisch. In het donker....

Ik woon redelijk dicht bij het centrum van Nijmegen, nogal een studentenstad. Als ik in het donker in de stad rijd, ben ik voorbereid op fietsers zonder licht, aan de verkeerde kant van de weg. Daar raak je in zo'n studentenstad wel aan gewend
OK, maar gaat dit topic nu niet specifiek over rijden met licht overdag?
Zet dan een fiets (eventueel met licht aan) naast één of meerdere auto's met licht aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb ze bijna nooit aan. Als het erg bewolkt is, of het regent, schemer enz. dan natuurlijk wel. 's nachts ook uiteraard. Oftewel als het zich minder dan ideaal is. Maar bij normaal droog helder weer overdag, nee dan zijn mijn lichten uit. En niet alleen die van mij, ook ongeveer van 50% van mijn medeweggebruikers. Dit schijnt wel iets te zijn dat in België, Frankrijk, nouja dus meer zuidelijk, de norm is. En in Brabant is dat net zo. Ik merk dat als ik bv. naar Den Haag of Amsterdam rijd, dat daar relatief meer mensen hun lichten aan hebben. Het is dus ook een stukje cultuur.

Ik kijk behalve naar het weer, bv. ook naar de auto waar ik in rijd. In m'n Salto moet het motortje duidelijk harder werken om het licht te laten branden. Vooral in de stad merk je dat, bij stationair e.d. In de 'vette vond ik het gewoon lelijk om de klaplampen te gebruiken, en reed ik vaak met de lampen in de bumper aan, en de koplampen weggeklapt. In auto's met gewone lampen, en genoeg vermogen om het niet merkbaar in de performance te laten schelen, heb ik vaker de lampen aan, dan in auto's waar het wel merkbaar is of het dus niet esthetisch is in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Matis schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:41:
Ik mis het kopje: "Ja Altijd!", daarom maar op "Bijna Altijd" gestemd.
* DukeBox 2

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 21:08

Aapje

Opel-beun
Ik deed m'n verlichting eigenlijk nooit aan in m'n gele astra... (maargoe, knalgeel valt wel op)....

Maar in m'n huidige auto, donkere kleur doe ik 't dus weer wel...

Ik merk zelf op 80km/h wegen tussen bomen e.d. dat mensen vaak heel slecht te zien zijn als je wilt gaan inhalen.... Dus ben blij als ze verlichting aanhebben. Dan zie je ze een stuk sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58
Altijd licht aan overdag... mag zo verplicht worden.
Mij valt wel op dat merendeel van autorijdend Nederland tegenwoordig zijn lampen aan heeft overdag.

Heb het alleen niet gedaan bij mn MR2 ivm klaplampen, in mn MX5 had ik dat opgelost dmv dagrijlichten.

Was het in Frankrijk trouwens niet 'verboden' lampen aan te hebben overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 21:07

AvK

Ready Set Go

Afgelopen zondag was het boven de rivieren erg mistig. Mijn gezin en ik reden naar Emmen, een ritje van iets meer dan een half uur. Tijdens die rit, onder zicht omstandigheden variërend tussen 50 en 200 meter waren er minstens 5 auto's die hun verlichting helemaal niet aan hadden. Verlichting overdag kan je over discussieren (lees hierboven) maar verlichting onder slechte omstandigheden lijkt me niet discutabel.
Bijna de hele gereden weg bestaat uit snelweg dus dubbelbaans. Op een gegeven moment wordt dit enkel baans. De voor mij rijdende auto rijdt op de dubbelbaans weg zonder licht. Toen de dubbele baan over ging in enkel baans deed de chauffeur zijn licht nog steeds niet aan. Ik zei nog tegen mijn vrouw hoe een gigantische h#ft@r ik die chauffeur vond.
Heb maar flink extra afstand genomen, wat kan je anders doen?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom hier nog wel eens tegen, en in België helemaal, dat ik geseind wordt. Waarom? Juist, omdat ik mijn lichten aan heb. Overdag. Dus die enkele keer dat ze aan zijn word ik er op geattendeerd dat het nergens voor nodig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Inderdaad, hier zie je echt bijna geen kat die overdag met lichten rijdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Altijd aan. Het is een routine. Het is misschien maar een minieme kans, maar als ik net even dat ene procentje meer opval, en daardoor een eventueel ongeluk kan voorkomen, dan is het me dat wel waard. Dat kleine beetje benzine extra interesseert me echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij laagstaande zon heb ik ze trouwens wel aan. Ik verbaas me er over dat juist dan amper meer mensen ze aan hebben dan normaal. Mensen die in een regenbui of de schemer de lampen uithebben die snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:59
Kan me er ook behoorlijk over lopen ergeren dat sommige mensen 't licht pas aandoen als het echt donker is. Zomers overdag kan ik me nog iets bij voorstellen (hoewel onder 't onder de bomen met zonnebril ook erg welkom is), maar om dan bij dat typische Nederlandse grijze weer geen lichten te voeren vind ik ronduit asociaal. Zijn van die mensen die lijken te denk 'ja maar ik kan de andere auto's en de weg nog zien, waarom zou ik m'n lichten aan doen' |:( En dan dat gezeur over het extra verbruik (die paar tienden) van 120w aan lampjes, maar wel zomers die airco continu laten draaien (paar kw). Of wat denk je wat al die verkeersdrempels waarmee Nederland volgeplaveid wordt extra kosten aan verbruik. En al zouden lampjes van een paar euro sneller kapot gaan (lampen die aanstaan hebben juist minder last van trillingen als ik het goed heb), als het een aantal doden scheelt dan maakt dat toch niks uit. De meeste onbenullige dingen worden er uit de kast gehaald om het aantal verkeersdoden terug te dringen, en dan zo'n simpele (en naar mijn mening effectieve) methode wordt niet verplicht door het gezever van een paar boomknuffelaars, ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik mis het knopje ik voer stadslicht :+

xenon doe ik tegenwoordig alleen aan in het donker, of bij lange afstanden.
(moet 6 min opwarmen officieel voordat je het uit doet)

voor de rest voer ik alleen stadslicht :)
Ja en ik weet dat het niet mag. ik rijd ook met een 40Cm lange ledbar aan de voorkant, en daar houden ze me ook niet voor aan :P

(*klopt af)

[ Voor 8% gewijzigd door MexxT op 14-11-2009 01:11 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:46

steveman

Comfortabel ten onder

Op m'n motor kunnen ze niet uit, en als ik me op vier wielen voortbeweeg, standaard aan.

Echt bizar ook dat je zo richting najaar motoren tegenkomt, met zon in de rug zónder verlichting... scheur dan meteen tegen een boom, hoef je minder lang op de klap te wachten 8)7 :X |:(

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielson schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:25:
Kan me er ook behoorlijk over lopen ergeren dat sommige mensen 't licht pas aandoen als het echt donker is. Zomers overdag kan ik me nog iets bij voorstellen (hoewel onder 't onder de bomen met zonnebril ook erg welkom is), maar om dan bij dat typische Nederlandse grijze weer geen lichten te voeren vind ik ronduit asociaal. Zijn van die mensen die lijken te denk 'ja maar ik kan de andere auto's en de weg nog zien, waarom zou ik m'n lichten aan doen' |:( En dan dat gezeur over het extra verbruik (die paar tienden) van 120w aan lampjes, maar wel zomers die airco continu laten draaien (paar kw). Of wat denk je wat al die verkeersdrempels waarmee Nederland volgeplaveid wordt extra kosten aan verbruik. En al zouden lampjes van een paar euro sneller kapot gaan (lampen die aanstaan hebben juist minder last van trillingen als ik het goed heb), als het een aantal doden scheelt dan maakt dat toch niks uit. De meeste onbenullige dingen worden er uit de kast gehaald om het aantal verkeersdoden terug te dringen, en dan zo'n simpele (en naar mijn mening effectieve) methode wordt niet verplicht door het gezever van een paar boomknuffelaars, ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Ho es even .. drempels er bij halen om de extra uitstoot van de verlichting te bagataliseren. Wat wil je nou? Een land zonder drempels met minder uitstoot en mss meer doden, of een land met verplichtte verlichting én drempels en totaal nog veel meer uitstoot?

Het is kiezen of delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 22:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik laat mijn lampen altijd op AUTO staan.

-Als het schemert schieten ze aan,
-Als de ruitenwissers (regensensor) meer dan gemiddeld moeten werken springen ze aan,
-in tunnels en andere donkere situaties uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door MisteRMeesteR op 14-11-2009 11:49 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 23:12
Ja precies. Ik vind het overdag, als het licht is, trouwens flauwekul (vind ik). Je ziet de auto echt niet eerder. Je ziet alleen dat de lampen een andere kleur hebben dan wanneer ze uit staan (vind ik).
Ik zet het (vind ik) er maar even bij, omdat er altijd mensen zijn die er binnen no time 100 rapporten en onderzoeken bij googlen en aan de hand daarvan je reden onderuittrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dancing_Animal schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:43:
[...]

Ja precies. Ik vind het overdag, als het licht is, trouwens flauwekul (vind ik). Je ziet de auto echt niet eerder.
Echt wel, je ziet ze wel degelijk eerder.

Doe maar eens een test: zet een grijze of zwarte auto een paar honderd meter achter je, bij normaal weer. Dan is hij eerder zichtbaar door zijn koplampen, dan wanneer hij geen licht zou voeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 22:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

wildhagen schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:45:
[...]

Echt wel, je ziet ze wel degelijk eerder.

Doe maar eens een test: zet een grijze of zwarte auto een paar honderd meter achter je, bij normaal weer. Dan is hij eerder zichtbaar door zijn koplampen, dan wanneer hij geen licht zou voeren.
True, maar voorkomt dat een aanrijding? Op een paar honderd meter afstand?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Altijd, de xeon lichten maken de auto zoveel mooier en je valt meer op in het verkeer.
Dancing_Animal schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:43:
[...]

Ja precies. Ik vind het overdag, als het licht is, trouwens flauwekul (vind ik). Je ziet de auto echt niet eerder. Je ziet alleen dat de lampen een andere kleur hebben dan wanneer ze uit staan (vind ik).
Ik zet het (vind ik) er maar even bij, omdat er altijd mensen zijn die er binnen no time 100 rapporten en onderzoeken bij googlen en aan de hand daarvan je reden onderuittrappen.
Nou, misschien met gewone lichten, maar xenon lichten vallen zoveel beter op. Ik ben het niet met je eens.

[ Voor 78% gewijzigd door XWB op 14-11-2009 11:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:49:
[...]

True, maar voorkomt dat een aanrijding? Op een paar honderd meter afstand?
Ook van dichterbij is het effect merkbaar.

En sowieso word het anticiperen er een stuk eenvoudiger door, als je ze eerder ziet (hoewel anticiperen tegenwoordig bijna niemand meer schijnt te doen....)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

(jarig!)
Ook ik rijd altijd met mijn lichten aan.
Verbruik en milieu bij mijn Delta was toch al niet iets waar ik me druk om maakte, dan had ik wel een Alto ofzo gekocht ;).
Bij mijn Delta ging het licht vanzelf aan en uit met het contact schakelen.
Als ik een andere auto rijd, dan blijft het alsnog: instappen, licht aan, gordel om en starten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hacku schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:51:
Altijd, de xeon lichten maken de auto zoveel mooier en je valt meer op in het verkeer.
_O- Ten eerste zie je er niks van, en ten tweede vind ik die felle blauw/witte lichten juist lelijk. :w

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Fijn voor jou.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:12
Ik doe mijn verlichting overdag alleen aan als ik de snelweg op ga. Voor citycruising dus niet. :)

In het donker heb ik natuurlijk altijd mijn verlichting aan. Al moet ik toegeven dat ik een enkele keer per ongeluk een klein stukje zónder verlichting heb gereden. Dan kwam ik wel achter op een donker stukje waar geen lantaarnpalen te bekennen waren (of door een lichtsignaal van een tegenligger). :+

Dat was overigens alleen hier in ons dorp/stadje. :)

edit: even tot tien tellen voor beide heren hierboven. :P Geleerd van Anoniem: 22659 in "Het Games Import topic"

[ Voor 12% gewijzigd door LuPo op 14-11-2009 12:24 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 11:49

Beaves

Usque ad Finem

Staat bij mij op auto, dus ze gaan aan wanneer de auto dat vindt en ook weer uit als de auto dat vindt. Dus overdag staan ze meestal uit, behalve bij slecht weer.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
[...]

Als milieu echt belangrijker is dan veiligheid, dan zouden we nu in auto's van 20 jaar geleden rijden voorzien van moderne motortechnologie. Motoren worden steeds efficienter, maar auto's worden steeds zwaarder. Als je al die veiligheidsmaatregelen eruit zou slopen, zou je een stuk minder brandstof verbruiken. Toch wil iedereen een flinke kreukelzone en flink wat blik om zich heen, en auto's zonder airbags zijn al helemaal niet meer van deze tijd.
Wat dat betreft ben ik benieuwd wat het verbruik van een Peugeot 205 is met het motorblok uit mijn 206. Daar zal vast meer dan 1:22 in de praktijk uit te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Altijd aan,zou wat mij betreft ook verplicht moeten worden.Dan hoef je tenminste niet meer te discussiëren over al die randdebielen die de lichten pertinent uit hebben van dusk til dawn ongeacht het weertype.

Op lange provinciale wegen zie een auto met verlichting gewoon km's eerder aankomen.Ook zomers wanneer de weg een fata morgana lijkt.Tijdens een inhaal manoeuvre,of in bochten en bossen is een auto zoveel beter zichtbaar met verlichting aan.En ook in de stad waar je op 1000 en 1 dingen tegelijk moet letten,merk je een stel lampen gewoon veel eerder op.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Lampen uit en remlichten zo min mogelijk gebruiken.
Verlichting en remblokjes zijn beiden slecht voor het milieu dus het is wel zo netjes om ze zo min mogelijk te gebruiken.

Op B-wegen met tegenliggers doe ik de verlichting soms wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Trommelrem schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:12:
Lampen uit en remlichten zo min mogelijk gebruiken.
Verlichting en remblokjes zijn beiden slecht voor het milieu dus het is wel zo netjes om ze zo min mogelijk te gebruiken.

Op B-wegen met tegenliggers doe ik de verlichting soms wel aan.
Hoe wil je dan remmen? Op de motor? Dan slijt oa je koppeling ook hoor....
En een collega van me heeft zo al eens een goed ongeluk gehad, hij remde af op de motor en dus branden zijn remlichten niet en dus zag zijn achterligger het te laat. Dan maar liever de remlichten die gedurende 5 seconden aanstaan ofzo.

En besides: als je verlichting en remblokjes slecht voor het mileu vindt, waarom rij je dan auto? Kun je beter gaan lopen.

Ikzelf heb mijn verlichting altijd aan. Is inmiddels de routine. Mijn rijinstructeur vond het onzin, maar ik heb het mezelf aangeleerd :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Ik let wel op het milieu, en rij alleen met lampen aan als dat zin heeft.
Over het algemeen heb ik ze 's avonds en 's nachts aan als de lantaarns aan staan, en overdag bij donker weer (regen of zware bewolking).

Oja, en over het aanzetten:
Eerst motor starten, daarna lampjes op stadslicht. Vervolgens de gordel om e.d. en pas als ik wegrij gaan pas m'n lichten op dimlicht. Hierdoor krijgen m'n lampen minder stroom te verwerken omdat ze dan warmer zijn en gaan ze ook langer mee. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

kraats

Ik rol

Onbekend schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:56:Oja, en over het aanzetten:
Eerst motor starten, daarna lampjes op stadslicht. Vervolgens de gordel om e.d. en pas als ik wegrij gaan pas m'n lichten op dimlicht. Hierdoor krijgen m'n lampen minder stroom te verwerken omdat ze dan warmer zijn en gaan ze ook langer mee. :)
Uuhhm.. dat zijn aparte lampjes, hoor.. Maakt dus geen verschil in levensduur van de lampjes.

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat men hier het milieuaspect zo belangrijk schijnt te vinden bij het voeren van verlichting. Kopen jullie dan ook allemaal doelbewust een auto zonder airco, omdat dat één van de grootste energieverspillers is in de auto?
Ik ben zelf in ieder geval blij met één Volvo waar het licht netjes meegaat met het contact en één Volvo waar ik 'm meteen aanzet na het starten. In de bosrijke gebieden waar ik normaal rij zou het van mij zeker verplicht mogen worden.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Niet rond Amsterdam: net even een stuk of 100 auto's geturfd hier, en de verhouding is ongeveer 60% met / 40% zonder lichten aan. Dat is in de bebouwde kom, bij strak-helder zonnig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:12
Anoniem: 21785 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:23:
[...]

Niet rond Amsterdam: net even een stuk of 100 auto's geturfd hier, en de verhouding is ongeveer 60% met / 40% zonder lichten aan. Dat is in de bebouwde kom, bij strak-helder zonnig weer.
Haha, zoek een hobby zou ik zeggen. Mag ik misschien wat van jou vrije tijd lenen? :>

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

100 auto's tellen in Amsterdam? Ik denk dat het maar 3-4 minuutjes kost. :)
kraats schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 14:03:
[...]
Kopen jullie dan ook allemaal doelbewust een auto zonder airco, omdat dat één van de grootste energieverspillers is in de auto?
Als ik er één in m'n auto had, zou hij niet constant aanstaan. Ik heb maar een kleine motor in m'n auto, en als iets energie vreet, zoals de achterruitverwarming, merk ik dat meteen op de prestaties van de auto.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1 2 3 4 Laatste