Zo, eindelijk de beloofde update
Zoals gemeld hem ik hem ondertussen binnen. Achteraf gezien viel de tijd bij de douane nog mee: ik hem hem de 3e besteld, 4 november was hij verzonden, 7e bij de Nederlandse douane, en de 16e daar weer weg.
De totale kosten voor de notebook (ik heb dus de ASUS UL30A-X2) waren 619 euro (laptop incl 130 dollar verzendkosten) + 16 euro (paypal kosten) + 127 euro (importheffing) = 762 euro. Daarvoor heb je dan wel de zilveren, met 5600 mAh batterij, en 500gb hd (geen bluetooth, had ik gelukkig ook niet nodig). In mijn geval kwam daar nog wat bij omdat ik er een Intel x25-m in heb gedaan.
De batterijduur is beter dan ik verwacht had, met een beetje internetten zou je de geadverteerde tijd van 12 uur nog bijna kunnen evenaren. De brightness staat dan wel niet helemaal vol, maar dat hoeft voor normaal gebruik ook niet imho (scherm kan vrij helder, wat wel een voordeel is als je tegenlicht hebt in het glossy scherm). Dat is in de entertainment mode, op een of andere manier haal ik 2 uur minder als ik hem in energy saving mode zet
De performance is prima. Ik heb er een clean win7 pro opgezet, en hij boot in 18 seconden naar het login-scherm (dit is natuurlijk wel met ssd, hdd-opstarttijden heb ik niet). Hij is dan ook snel langs de bios, vergeleken met mijn Dell. Na het inloggen staat de desktop zo klaar, maar dat hangt natuurlijk voornamelijk af van hoeveel programma's je erop knalt.
De Intel videokaart stelt niet veel voor, HD youtube kijken gaat dan ook licht schokkerig. Niet-flash HD kijken heb ik nog niet geprobeerd, maar anderen hebben al gemeld dat dat wel prima gaat. Hopelijk komt Adobe nog met mooie videoversnelling voor Intel kaarten, zeker nu youtube met full-hd flash gaat komen.
Speakers geven (voor een notebook) goed geluid, maar ze kunnen niet echt hard. Een minpuntje van het scherm is trouwens dat het een kleinere inkijkhoek dan mijn Dell, vooral als je er van boven/onder naar kijken. Maar het is gelukkig nog niet hinderlijk.
Het toetsenbord tikt heerlijk, en wat betreft het touchpad sluit ik me aan bij andere reviews: ze hadden beter 2 muisknoppen kunnen maken en het touchpad 'dieper' in de laptop kunnen zetten, waardoor je er niet zo snel met je vinger af gaat zonder het te merken

Oja, bij de zilveren versie treedt trouwens lichtelijk
dit effect op als je naar de toetsen kijkt
Multitouch werkt wel leuk, hoewel ik de standaard scrollsnelheid wat hoog vind (en dat is niet te wijzigen volgens mij).
Vingerafdrukken vallen alleen op, op de zwarte rand langs het scherm, en zijn er gelukkig weer makkelijk af te poetsen
Met SSD erin maakt hij zo goed als geen geluid. Alleen wanneer je met je oren naast de fans gaat hangen hoor je heel zacht dat ze draaien, maarja dat is niet echt een normale houding om op je notebook te werken
Conclusie:
tot nu toe heb ik er nog absoluut geen spijt van (niet van het importeren en niet van de notebook zelf)

Absoluut een aanrader!
Hieronder de foto's. Klik = groot.
Zo, nog vragen?