[Ervaringen] Asus U-, UL- & PL-series - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07

[Ervaringen] Asus U-, UL- & PL-series - Deel 2

Inleiding
Dit Ervaringentopic gaat over de thin-and-light notebooks van Asus. Naast de uitgefaseerde UX-serie kent Asus een drietal series van compacte notebooks. Aangezien de hardware grotendeels gelijk is zal dit topic gaan over de complete line-up van compacte en/of dunne Asus notebooks.

Under construction
De komende week wordt alles ingevuld.

Inhoudsopgave

Notebooks

U-series

De U-series notebooks gaan al het langste mee. In het verleden was er bijvoorbeeld al de Asus U3-serie. De U-serie notebooks is ook gelijk de duurste serie van compacte notebooks bij Asus. Deze notebooks worden gekenmerkt door betere specificaties en een betere afwerking in de behuizing met een magnesium legering. Ook bestaan er varianten die van bamboe worden vervaardigd.
U20-series 12,1”
Inhoud komt nog
U30-series 13,3”
Inhoud komt nog
U33-series 13,3” (Bamboe)
Inhoud komt nog
U35-series 13,3”
Inhoud komt nog
U43-series 14,1” (Bamboe)
Inhoud komt nog
U45-series 14,1”
Inhoud komt nog
U53-series 15,6” (Bamboe)
Inhoud komt nog

UL-series

De UL-series zijn relatief nieuw. De term staat volgens Asus voor UnLimited. De notebooks in deze serie zijn gebaseerd op Intel's culv-platform van energiezuinige processoren. De notebooks worden gekenmerkt door hun slanke design en lange accuduur.
UL20-series 12,1”
Inhoud komt nog
UL30-series 13,3”
Inhoud komt nog
UL80-series 14,1”
Inhoud komt nog
UL50-series 15,6”
Inhoud komt nog

PL-series

De PL-series notebooks zijn vrijwel identiek aan de UL-series. Deze notebooks zijn echter bedoeld voor de zakelijke markt. Zo is de afwerking iets anders en zien we doorgaans ook de Professional variant van Windows terug. De notebooks worden verder soms ook met mat scherm geleverd.
PL30-series 13,3”
Inhoud komt nog
PL80-series 14,1”
Inhoud komt nog

Servicedesk

F.A.Q.

D.I.Y.

Contactgegevens

Software

Tools en Drivers

Windows

Linux

Mac OS X

Ervaringen

Tweaking

Upgraden

Importeren

Topic info

Vorige delen

Vorige delen vindt je uiteraard terug met behulp van de topicrange.

Hall of Fame

Over deze TS

Changelog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
reserved 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
reserved 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dit zal het nieuwe draadje moeten worden voor deze reeksen notebooks van Asus. Ik zal morgen verder gaan met de invulling welke ik ook weer deels uit de uitgebreide Asus A6 TS ga plukken. Nadat de basis echt klaar is zal de TS ook worden opengesteld voor anderen die mee willen werken. Alvast veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Stillig :/

Heb vandaag de op Sandy Bridge gebaseerde U31SD (i3) even in mijn handen gehad en hij blijkt nog altijd dezelfde behuizing te kennen als bij de U31F, wat ik persoonlijk ergens wel jammer vind. Ik was namelijk niet zo heel erg gecharmeerd van de uitvoering van het model. Het bied verder dan ook vrijwel dezelfde specificaties, op een aantal basis componenten na dan.

Ik heb het model jammer genoeg nog niet in gebruik kunnen nemen want ik ben zeer benieuwd naar de accuduur onder bepaalde omstandigheden en vooral ook naar de kwaliteit van het beeldscherm, dit vond ik bij de U31F nogal tegenvallen namelijk en ergens verwacht ik dat dit ook bij de U31SD het geval zal zijn aangezien het dus vrijwel gelijk is aan de vorige/lagere modellen in de U31 serie.

Wat ik echter vreemd vind is dat ik op internet nog nergens een test of review van deze nieuwe serie heb kunnen vinden terwijl hij toch zeker al een weekje leverbaar is bij een aantal (web)shops.

Verder had ik de U36SD nog op het oog maar die is tot op heden alleen nog te bestellen. Qua uitvoering spreekt dit model mij ook meer aan, en niet alleen omdat hij slechts 19mm dik is maar ook omdat hij wat rijkelijker gevuld lijkt met bijv. USB 3.0 en Bluetooth. Het is dan alleen wel weer jammer dat deze serie meteen een heel stuk duurder is en enkel beschikbaar is met een Intel Core i5 - 2410M. Van mij had een i3 - 2310M meer dan genoeg geweest, vooral omdat ik de meerwaarde van Turbo Boost niet echt in kan zien bij gebruik van een dual core.

Aanstaande dinsdag of woensdag verwacht ik wat meer tijd te kunnen besteden aan de U31SD dus als men geïnteresseerd is in mijn bevindingen dan wil ik die hier best delen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De turbo boost is ook acties bij 2 cores.

Hier staat een handige tabel: http://www.anandtech.com/...l-in-the-mobile-landscape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-SambaL- schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:12:

Aanstaande dinsdag of woensdag verwacht ik wat meer tijd te kunnen besteden aan de U31SD dus als men geïnteresseerd is in mijn bevindingen dan wil ik die hier best delen. :9
ik ben zeker geinteresseerd naar je bevindingen. ik zit er ook aan te denken om de u31sd te kopen maar kan geen enkele review vinden op internet :/. vind wel beetje apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
-SambaL- schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:12:
Stillig :/

Heb vandaag de op Sandy Bridge gebaseerde U31SD (i3) even in mijn handen gehad ...

Waar heb je 'm in handen gehad? Ook ik ben geïnteresseerd in deze laptop, dus kom maar door met die bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 13:50
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:14:
De turbo boost is ook acties bij 2 cores.

Hier staat een handige tabel: http://www.anandtech.com/...l-in-the-mobile-landscape
Hmm, so i see. Ik dacht dat Turbo Boost enkel 1 < 2 was voor een dual core en 2 < 4 voor een quad core, en aangezien er op zich altijd wel 2 cores actief zijn als je bezig bent zag ik het nut niet in van een dual core met Turbo Boost. Echter snap ik dan nog niet helemaal waar een dual core die extra 'boost' vandaan haalt om de klok snelheid van beide cores op te krikken.

Naja, moest daar nog maar eens wat verder op in duiken dan.

Wat betreft de Asus U31SD heb ik nog niet echt al te veel tijd kunnen besteden aan een 'hands-on', daar is het immers veel te lekker weer voor. Eerlijk is eerlijk. :P
Tot zover heb ik al wel wat applicaties er op kunnen zetten en wat kleine dingetjes getest zoals een 720p Blu-Ray rip van een aflevering Breaking Bad, evenals een korte speelsessie Back to the Future - Episode 1. Misschien niet de meest diepgaande manier van testen waar men op zit te wachten maar ik zal dan maar meteen eerlijk zeggen dat ik dat ook niet van plan was. Ik hou het liever op het in gebruik testen van verschillende alledaagse dingen om zo een snel en direct beeld te krijgen. Maar als mensen wat verzoeknummers hebben dan zal ik kijken wat ik kan doen.

Tot zover getest liep een aflevering Breaking Bad vlekkeloos zonder ook maar enige hapering of stotterring, ook wanneer er een aantal applicaties op de achtergrond meedraaide, maar dat was eigenlijk geen verrassing. Iets wat ik ook verwachte was de beeld kwaliteit van de U31F en helaas was deze naar mijn mening precies hetzelfde, flets en niet contrastrijk. Ik zal eens proberen in de instellingen van NVidia te rommelen, kijken of dat zal schelen. Ik hoop het wel want ik wil het dingetje voornamelijk voor multimedia toepassingen gaan gebruiken en dan is een beetje een redelijk goed scherm zeer welkom.

Qua gamen ging het op zich wel aardig. Back to the Future - Episode 1 liep redelijk soepel op medium settings met zo hier en daar een stotter op z'n tijd maar overall was het goed speelbaar. Ik zal morgen eens kijken of ik FRAPS er overheen kan halen en eens kijken of ik Dawn of War 2 aan de praat kan krijgen. Company of Heroes heb ik volgens mijn ook nog wel ergens liggen.

Wat betreft de batterij duur testen, dat gaat me waarschijnlijk niet lukken. Tot zover is het laptopje niet van mij en is het dus een winkel model en dan wordt de accu liever in de doos gehouden gezien het een verbruiksonderdeel is en nog verkocht moet worden. Misschien dat ik hem er even in kan klikken om even globaal te zien hoelang de batterij indicatie aangeeft dat hij mee zal gaan maar een aantal uitgebreide tests zal er niet in zitten.

Als laatste heb ik nog even twee screens van de prestatie indexen van de U31F en de U31SD (i3) of een (oppervlakkige) vergelijking te kunnen trekken en de verschillen lijken in dat opzicht niet bijster groot.

Asus U31SD (i3):
Afbeeldingslocatie: http://img864.imageshack.us/img864/2228/prestatieindexu31sd.png

Asus U31F:
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/6933/prestatieindexu31f.png

Zoals gewoonlijk wordt het totaal cijfer gebaseerd op de laagste onderdeel score en die wordt dan ook vrijwel altijd naar beneden gehaald door het Bureaublad prestaties onderdeel.
Ga dan kijken naar de individuele scores dan blijkt het verschil tussen de Intel Pentium Dual-Core P6100 en Intel Core i3 - 2310M niet al te groot te zijn, wat me ergens vrij stug lijkt en is het verschil in grafische prestaties niet vreemd maar ook zeker niet wereld schokkend. Maar goed, zoals ik al zei, vrij oppervlakkig. Al wilde ik het toch even delen, het zegt toch iets.

Dit was dan ook even een korte, vluchtige kijk. Ik kom er in ieder geval nog op terug. ;)

En waarom het model nog niet wijds verkrijgbaar is beats me maar bij Computerland en Paradigit is hij in ieder geval te bestellen en leverbaar in 2 tot 3 dagen. Ze zullen beide U31SD's echter (nog) niet in vaste voorraad hebben dus even langs droppen bij het dichtstbijzijnde filiaal heeft hoogstwaarschijnlijk geen nut. Gelukkig is een reservering vrijblijvend en als het je meer om de looks gaat dan kun je nog altijd de U31F checken, die is veelal wel op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-SambaL- schreef op woensdag 27 april 2011 @ 00:19:
Hmm, so i see. Ik dacht dat Turbo Boost enkel 1 < 2 was voor een dual core en 2 < 4 voor een quad core, en aangezien er op zich altijd wel 2 cores actief zijn als je bezig bent zag ik het nut niet in van een dual core met Turbo Boost. Echter snap ik dan nog niet helemaal waar een dual core die extra 'boost' vandaan haalt om de klok snelheid van beide cores op te krikken.

Naja, moest daar nog maar eens wat verder op in duiken dan.
Thermal headroom.
De mensen bij intel hebben hetvolgende bedacht: Als wij een processor voor 10 seconden op 2GHz kunnen laten werken voordat Tmax is bereikt, kan je die processor ook 5 seconden op 3GHz laten draaien, om vervolgens over te schakelen naar 2GHz om te voorkomen dat de temperatuur de pan uit rijst(?).
Het punt is echter: veel laptops hebben een discrete GPU die flink wat verstookt, gebruik je de GPU niet, dan zal de cpu met voldoende koeling(!) constant op de maximale snelheid draaien.

Dat is ook de reden dat ik van mening ben dat het niet altijd slim is om te investeren in een snellere CPU. Na tientallen seconden is de snelheid toch weer stabiel, de meeste laptops zijn niet in staat om een quadcore constant op, in het geval van de i7 2630QM, 2.6GHz te laten draaien. Voor de dualcores is dit overigens nauwelijks een probleem: die genereren niet veel hitte.
De temperatuur waar een i7 omlaag schakelt is volgens de eerste berichten 95°, je moet dus niet raar opkijken als je CPU straks die temperatuur heeft: daar zijn ze op gebouwd.
Ik hoop het wel want ik wil het dingetje voornamelijk voor multimedia toepassingen gaan gebruiken en dan is een beetje een redelijk goed scherm zeer welkom.
Mijn mening is al bekend, maar hier nogmaals: Het is triest gesteld in notebookland met de bedroevende kwaliteit van schermen.
Asus U31SD (i3):
[afbeelding]

Asus U31F:
[afbeelding]

Zoals gewoonlijk wordt het totaal cijfer gebaseerd op de laagste onderdeel score en die wordt dan ook vrijwel altijd naar beneden gehaald door het Bureaublad prestaties onderdeel.
Vertrouw nooit op WEI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:44
Ik weet niet of dat ik hier in het goede topic zit, maar ik probeer het gewoon. Ik heb een Asus U31F. Gebruik hem niet vaak, maar de keren dat ik hem gebruik werkt hij fantastisch! Heerlijk vlot (i.c.m. OCZ Vertex2) en lekker licht zodat hij heerlijk op de bank te gebruiken is.

Nu heb ik alleen een klein probleem; De letter X is op miraculeuze wijze losgekomen (terwijl ik er niet lomp op heb lopen bashen). Heb even gekeken en het stukje plastic daaronder is afgebroken, waardoor de letter er niet meer opgeklikt kan worden. Bij Asus wilt men me niet helpen, want het is geen garantiekwestie. Wat ik wil, is gewoon een vervangend stukje onder de letter/toets (als je begrijpt wat ik bedoel). Op eBay kan ik alleen een compleet toetsenbord vinden (ik vind 30 dollar ex. verzending te duur, voor één toets).

Hoe kom ik aan het mechaniek? Wil graag de X ook in de toekomst kunnen gebruiken, nu blijft hij niet zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Beunhaas91 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:22:
Bij Asus wilt men me niet helpen, want het is geen garantiekwestie.
Raar, ik zou juist zeggen dat dit typisch een geval van garantie is. Bovendien geeft Asus 2 jaar (pick-up and return) garantie en de notebook is nog geen 2 jaar uit, dus zou dit geen probleem moeten zijn. Daarnaast zou Asus vaak niet te moeilijk doen omtrent garantie, van wat ik heb gehoord. Ik zou eigenlijk willen zeggen, probeer eens nog eens bij Asus na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En anders zul je denk ik toch een heel nieuw toetsenbord moeten aanschaffen. Want losse toetsen stuurde Asus normaalgesproken wel op. Ik weet echter niet of de huidige toetsen ook zo eenvoudig te vervangen zijn... Asus gaat je sowieso buiten de garantie meer vragen dan die 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben mensen nu meer ervaring met 1 van deze twee laptops? En zijn er nog meer verschillen behalve de processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:44
Regeneration schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:42:
[...]

Raar, ik zou juist zeggen dat dit typisch een geval van garantie is. Bovendien geeft Asus 2 jaar (pick-up and return) garantie en de notebook is nog geen 2 jaar uit, dus zou dit geen probleem moeten zijn. Daarnaast zou Asus vaak niet te moeilijk doen omtrent garantie, van wat ik heb gehoord. Ik zou eigenlijk willen zeggen, probeer eens nog eens bij Asus na te vragen.
Ik ga het gewoon nogmaals proberen, thanks! Ik heb hier op mijn werk nog wel een HP toetsenbord liggen, het mechaniekje lijkt verdacht veel op het mechaniekje in mijn toetsenbord...
GENETX schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:55:
En anders zul je denk ik toch een heel nieuw toetsenbord moeten aanschaffen. Want losse toetsen stuurde Asus normaalgesproken wel op. Ik weet echter niet of de huidige toetsen ook zo eenvoudig te vervangen zijn... Asus gaat je sowieso buiten de garantie meer vragen dan die 30 euro.
Zie bovenstaande reactie, ga het eerst nog een keer proberen.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:25:
Hebben mensen nu meer ervaring met 1 van deze twee laptops? En zijn er nog meer verschillen behalve de processor?
Ik heb ervaring met de U31F, prima laptop voor een nette prijs. Weet niet welke verschillen er nog meer zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar gebruik jij je laptop allemaal voor? Heb jij je SSD er zelf ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een nieuwe die nog niet in de pricewatch staat. http://www.computerland.n...10_4gb_500gb/details.aspx

Computerland heeft ook deze laptop http://www.computerland.n...0_gt520_1_w7/details.aspx maar daar is verder helemaal niets over te vinden op het internet. Kent iemand hier deze laptop beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand U36SD, wordt het te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
Ik heb vorige week een tweedehands u31f gekocht en ben er tot nu toe erg tevreden mee!
Heb afgelopen weekend de laptop helemaal stofvrij gemaakt van binnen en heb de cpu vervangen van een pentium p6100 naar een i5-460M. Echter word de cpu soms wel erg warm; tijdens het uitpakken van een rar bestand vanaf een usb disk werd hij wel 94 graden terwijl de cpu belasting voor de 4 cores zo rond de 55% schommelde. Is dit normaal of heb ik misschien te weinig of te veel koelpasta gebruikt? Ook zat er op de oude cpu een soort plasticje met gaten voor de cores ik heb deze niet op de nieuwe cpu gezet aangezien ik oude koelpasta er niet goed af kreeg.

Ook vroeg ik me af of het mogelijk is het toetsenbord te vervangen voor een verlicht exemplaar. Ik kwam op ebay deze tegen van een andere laptop de asus u20A:
http://www.ebay.nl/itm/28...m1423.l2649#ht_2120wt_900

de connector ziet er wel iets anders uit als bij het toetsenbord van de u31f maar de uiteinden lijken het zelfde te zijn:
http://www.super-laptop-accessories.com/ebay/AsusA42KB.jpg
ook heeft het toetsenbord van de u20A een extra connector waarschijnlijk voor de ledverlichting en ik weet niet of je die op het moederbord van de u31f aan kan sluiten.

edit:
ben er al uit; het toetsenbord van de u20A is iets kleiner dan die in de u31f dus helaas past het niet

[ Voor 4% gewijzigd door LLEEDD op 17-01-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
Ik heb net mijn backlit toetsenbordje binnengekregen. Ik heb uiteindelijk een backlit toetsenbord besteld gemaakt voor de ul30 welke dezelfde maat heeft als het toetsenbord voor de u30f.
Ik wil hem meteen even inbouwen maar ik vraag me af of de kabel voor de verlichting wel zal passen en of ik dit zonder gevaar kan proberen.. De connector waarvan ik denk dat deze voor de toetsenbord verlichting is lijkt immers 6 pinnetjes te hebben en het kabeltje om het toetsenbordje heeft 4 strips.

Connector staat uiterst links op de foto met aanduiding J3102:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/524dnq8b3/connectors.jpg

Kabeltje van toetsenbord:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/slnvr25j9/kabel_toetsenbord.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door LLEEDD op 07-02-2013 13:43 ]

Pagina: 1