Hmm, so i see. Ik dacht dat Turbo Boost enkel 1 < 2 was voor een dual core en 2 < 4 voor een quad core, en aangezien er op zich altijd wel 2 cores actief zijn als je bezig bent zag ik het nut niet in van een dual core met Turbo Boost. Echter snap ik dan nog niet helemaal waar een dual core die extra 'boost' vandaan haalt om de klok snelheid van beide cores op te krikken.
Naja, moest daar nog maar eens wat verder op in duiken dan.
Wat betreft de Asus U31SD heb ik nog niet echt al te veel tijd kunnen besteden aan een 'hands-on', daar is het immers veel te lekker weer voor. Eerlijk is eerlijk.
Tot zover heb ik al wel wat applicaties er op kunnen zetten en wat kleine dingetjes getest zoals een 720p Blu-Ray rip van een aflevering Breaking Bad, evenals een korte speelsessie Back to the Future - Episode 1. Misschien niet de meest diepgaande manier van testen waar men op zit te wachten maar ik zal dan maar meteen eerlijk zeggen dat ik dat ook niet van plan was. Ik hou het liever op het in gebruik testen van verschillende alledaagse dingen om zo een snel en direct beeld te krijgen. Maar als mensen wat verzoeknummers hebben dan zal ik kijken wat ik kan doen.
Tot zover getest liep een aflevering Breaking Bad vlekkeloos zonder ook maar enige hapering of stotterring, ook wanneer er een aantal applicaties op de achtergrond meedraaide, maar dat was eigenlijk geen verrassing. Iets wat ik ook verwachte was de beeld kwaliteit van de U31F en helaas was deze naar mijn mening precies hetzelfde, flets en niet contrastrijk. Ik zal eens proberen in de instellingen van NVidia te rommelen, kijken of dat zal schelen. Ik hoop het wel want ik wil het dingetje voornamelijk voor multimedia toepassingen gaan gebruiken en dan is een beetje een redelijk goed scherm zeer welkom.
Qua gamen ging het op zich wel aardig. Back to the Future - Episode 1 liep redelijk soepel op medium settings met zo hier en daar een stotter op z'n tijd maar overall was het goed speelbaar. Ik zal morgen eens kijken of ik FRAPS er overheen kan halen en eens kijken of ik Dawn of War 2 aan de praat kan krijgen. Company of Heroes heb ik volgens mijn ook nog wel ergens liggen.
Wat betreft de batterij duur testen, dat gaat me waarschijnlijk niet lukken. Tot zover is het laptopje niet van mij en is het dus een winkel model en dan wordt de accu liever in de doos gehouden gezien het een verbruiksonderdeel is en nog verkocht moet worden. Misschien dat ik hem er even in kan klikken om even globaal te zien hoelang de batterij indicatie aangeeft dat hij mee zal gaan maar een aantal uitgebreide tests zal er niet in zitten.
Als laatste heb ik nog even twee screens van de prestatie indexen van de U31F en de U31SD (i3) of een (oppervlakkige) vergelijking te kunnen trekken en de verschillen lijken in dat opzicht niet bijster groot.
Asus U31SD (i3):
Asus U31F:
Zoals gewoonlijk wordt het totaal cijfer gebaseerd op de laagste onderdeel score en die wordt dan ook vrijwel altijd naar beneden gehaald door het Bureaublad prestaties onderdeel.
Ga dan kijken naar de individuele scores dan blijkt het verschil tussen de Intel Pentium Dual-Core P6100 en Intel Core i3 - 2310M niet al te groot te zijn, wat me ergens vrij stug lijkt en is het verschil in grafische prestaties niet vreemd maar ook zeker niet wereld schokkend. Maar goed, zoals ik al zei, vrij oppervlakkig. Al wilde ik het toch even delen, het zegt toch iets.
Dit was dan ook even een korte, vluchtige kijk. Ik kom er in ieder geval nog op terug.
En waarom het model nog niet wijds verkrijgbaar is beats me maar bij Computerland en Paradigit is hij in ieder geval te bestellen en leverbaar in 2 tot 3 dagen. Ze zullen beide U31SD's echter (nog) niet in vaste voorraad hebben dus even langs droppen bij het dichtstbijzijnde filiaal heeft hoogstwaarschijnlijk geen nut. Gelukkig is een reservering vrijblijvend en als het je meer om de looks gaat dan kun je nog altijd de U31F checken, die is veelal wel op voorraad.