Ik heb sinds een week de Netgear WNDR3700 in huis. Hij dient als vervanging van een experiabox, omdat ik naar Ziggo overgestapt ben.
Het wifi bereik van de experiabox werd altijd beschimpt, maar ik ben er altijd tevreden over geweest. Overal in huis was redelijk tot goed ontvangst.
Volgens mij presteert de Netgear veel minder. Ik heb wat test gedaan, en ben niet tevreden met het resultaat.
Allereerst de opstelling: De netgear staat, op z'n kant, op precies dezelfde locatie als de experiabox. Op ca. 2 meter hoogte in een boekenkast in de woonkamer.
Ik heb m.b.v. inSSIDer een scan gedaan op verschillende plekken in huis.
Routers in de omgeving (de mijne: "OpenVerbinding"):
Ik heb het screenshot genomen in de woonkamer, op ca. 3 meter van de router met alleen een houten kastdeur tussen mijn netbook en de router.
Het valt me op dat het signaal niet echt sterk is, zo rond de -60 dBm.
Vervolgens heb ik op zolder inSSIDer opgestart en ben op verschillende plaatsen in huis blijven staan. Op zolder viel de verbinding steeds weg, zodat ik geen speedtest.net test kon uitvoeren. De meter bleef hangen op max. 1,8 Mb/s...
Signaalsterkte op verschillende locaties in huis:
Hierbij valt het op dat de signaalsterkte in de gang en op de trap sterker is dan in de woonkamer, terwijl er een wand tussen zit. De router staat met de onderkant richting de gang.
Speedtest.net beneden, 3m van de router:
Speedtest.net eerste verdieping, ca 5 meter van router:
Ik werk op het 2.4 Ghz netwerk en heb de 5 Ghz radio uitgeschakeld. De modus staat op max. 130 Mbps.
O ja, ik woon in een 'normaal' rijtjeshuis uit eind jaren tachtig, geen mega villa ofzo..
Zijn dit normale prestaties voor deze router?