Brabso schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 15:04:
Heb de router inmiddels een factory reset gegeven en een andere firmware geprobeerd, helaas biedt dit geen verbetering... het zij een beetje snelheid winst.
Haal nu 90 Mbit in het gunstigste geval op het 5GHZ kanaal, en bedraad 145 Mbit.
Bij mijn oude abbonement van 60 Mbit haald ik deze zowel bedraad als draadloos.
Als het zo blijft ga ik gewoon weer terug naar mijn 60 Mbit abbonement.
Welke snelheden halen jullie met deze router draadloos met een 150 Mbit abbo. ?
Ik heb net even voor je getest op 5GHz. Ik haal een maximale kopieersnelheid draadloos van 17,1 MB/sec (=136 Mbits) naar mijn Synology NAS. Windows geeft 300 Mbits snelheid aan, maar dat is slechts een kwalitatieve indicatie.
Als ik dezelfde exercitie bekabeld uitvoer (gigabit netwerk) is dat 23,5 MB/sec (=188 Mbit/sec), waarbij de transfersnelheid beperkt wordt door de NAS.
Ik haal die max. wifi snelheid van 136 Mbit/sec als ik op 1 meter van de router zit. Ga ik naar de kamer ernaast dan zakt het al in tot ongeveer 100 Mbits/sec.
Feit is dat je wifi de beperkende factor vormt in je netwerk bij hoge snelheids abonnementen. Wil je de volle 150 Mbit snelheid uit je abonnement halen, zul je je hardware waarschijnlijk moeten upgraden naar wifi-ac of bekabeld werken. Mijn abo is 60 Mbits, dus de "installatie" hier trekt dat wèl. Een overstap naar 120 of 150 Mbits abo zou voor mijn wifi apparatuur dus al te veel worden, als ik op volle snelheid over wifi zou willen downloaden. Het voordeel van een sneller abonnement is natuurlijk wel dat de gemiddelde snelheid per client hoger wordt omdat er meer bandbreedte is.
Wat je nog kan proberen om de snelheid een beetje op te krikken is de router in te stellen op USA (Wireless settings, Region selection).
Volgens de experts is dan de uitzendsterkte van de router iets hoger en kan je een hoger 5GHz kanaal kiezen (149 - 161). Ik werk op 157.