Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik ont-zet-tend aan het twijfelen of ik nou de 5DII of de 7D moet kiezen. De 400D is nu toch wel echt aan pensioen toe.

Nu de 5DII onder de 2000 euro is gezakt wordt hij wel erg interessant. Het enige nadeel is dat ik dan ook mijn EF-s lenzen moet gaan inruilen voor EF, en er eigenlijk geen goedkoop alternatief is voor de 24-70 of 24-105 en dan heb je het over bijna 3000 euro in totaal. Weliswaar krijg je wel wat terug voor je oude lenzen en toestel maar toch.

Eigenlijk is de 5DII dus gewoon te duur en kan ik de body nu nauwelijks betalen laat staan een dure lens erbij, ik zou dan in het begin alleen de 50mm 1.8 die ik al heb kunnen gebruiken. Maar ik weet zeker dat ik uiteindelijk toch wel fullframe wil gaan. De 7D is een heel mooi toestel en ik zou daar zeker wel goed mee uit de voeten kunnen. Alleen het is geen fullframe... De 400D komt nu in ieder geval echt wel te kort qua ruis etc dus ik wil sowieso niet lang meer wachten met een vervangend toestel.

Zijn er mensen met hetzelfde dilemma of mensen die goede argumenten weten voor de 5DII of juist de 7D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Wat betreft de lenzen zou je kunnen kijken bij de third party merken, die zijn wat voordeliger, wat betreft body zou je ook nog een jong gebruikte 5D mk I kunnen overwegen. Dan blijft er ruim voldoende budget over voor wat lenzen. Hangt ook een beetje af wat je wil fotograferen. Voor sport zou ik de 7D kiezen, voor portret, landschap of architectuur zeker de 5D mk I of II

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
als je geen geld verdient met je camera kun je opzich overwegen om met alleen een 50mm te schieten. Maar besef wel dat je zolang je geen extra lens erbij kunt kopen je HEEL erg beperkt bent. Wel is schieten met alleen een prime erg goed voor je creativiteit :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik lees her en der berichten dat de 40D qua ruisprestaties slechter doet dan de 7D, en daarom de betere camera is.

Afgezien daarvan vraag ik me af of het niet meteen al slimmer is om de kleine opstap te doen ipv de dure grote stap. Investeer in je objectieven, koop daarna een goede body.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:53

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Wat fotografeer je zoal als onderwerp? Is het meer landschap, of portretfoto's, of sport- of natuurfoto's? Het onderscheid hierin kan ook hulpvaardig zijn in de keuze voor een cropcamera/fullframe :) (Ook al lijk je toch te hebben besloten in de toekomst toch voor fullframe te willen gaan)

[ Voor 18% gewijzigd door DUX op 02-11-2009 11:24 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Karige startpost qua info, waarom twijfel je. Met een keuze zoals deze moet je je dingen toch wel redelijk helder in je hoofd hebben denk ik.

Waarom wil je fullframe
Wat voor lenzen heb je nu
Wat fotografeer je nu etc....

EDIT de 5DII met 50/1.8 is echt een mooie combo, presteert echt boven verwachting

EDIT2: dat de 7D meer ruist dan een 40D is onzin denk ik, als je een printje maakt van dezelfde grootte uit beide camera's zal de 7D wel minder ruisen denk ik. Per pixel zal de 7D het waarschijnlijk wel slechter doen dan de 40D maar het gaat nog altijd om het printje en/of webformaat denk ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Moby op 02-11-2009 11:38 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Laatst online: 02-08-2023
Inderdaad, zoals eerder beschreven: wat fotografeer je meestal? Wil je per se nieuw kopen? En hecht je veel waarde aan de filmfunctie, want volgens mij is dat waarom je twijfelt tussen deze twee camera's? Als dat niet het geval is, dan is de 5D mkI een prima optie. Tweede hands heb je die voor minder dan 1000 euro en houd je nog genoeg geld over voor een 24-70L. Als je wel graag wilt filmen, kun je ook de 28-75 van tamron erbij kopen, welke ook erg goed schijnt te zijn.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Full Frame is bij voorkeur geschikt voor portret foto's en trouwerijen. Je kunt het de diepte er beter mee bepalen. Maar soms wil je het ook niet. De 1.6 cropfactor is wel lekker als je veel met zoomlenzen werkt. Nog een overweging is de focus. Van de 7D is deze een stuk verbeterd en daarom is deze geschikter voor bijvoorbeeld sport.

Persoonlijk zou ik alleen voor een FF gaan als je weet waarom en waarvoor. Maar waarom overweeg je de 50D niet, dan heb je nog budget voor goed glas.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

miniBSD schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:36:
Full Frame is bij voorkeur geschikt voor portret foto's en trouwerijen. Je kunt het de diepte er beter mee bepalen. Maar soms wil je het ook niet. De 1.6 cropfactor is wel lekker als je veel met zoom tele?lenzen werkt. Nog een overweging is de focus. Van de 7D is deze een stuk verbeterd en daarom is deze geschikter voor bijvoorbeeld sport.

Persoonlijk zou ik alleen voor een FF gaan als je weet waarom en waarvoor. Maar waarom overweeg je de 50D niet, dan heb je nog budget voor goed glas.
En dan nog is het onzin natuurlijk dat je met telelenzen "lekkerder" werkt met een cropcamera dan met een FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Euh... Het is toch simpel? Wil je super-autofocus en fps, plus nog wat andere sport-/snelle tracking-achtige zaken, of wil je ranzig goede IQ van de 5DII en neem je de mindere focus op de koop toe?

Ik bedoel, je weet toch wel wat je in je huidige body mist? Dit voelt een beetje als 'ik heb geld, en wil een andere cam, help me de beste cam bij dit udget te kiezen' zoals je ze ook nogal eens ziet/zag bij 1D vs 5DII :P

[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 02-11-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mobyrick schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:28:
Karige startpost qua info, waarom twijfel je. Met een keuze zoals deze moet je je dingen toch wel redelijk helder in je hoofd hebben denk ik.

Waarom wil je fullframe
Wat voor lenzen heb je nu
Wat fotografeer je nu etc....

EDIT de 5DII met 50/1.8 is echt een mooie combo, presteert echt boven verwachting

EDIT2: dat de 7D meer ruist dan een 40D is onzin denk ik, als je een printje maakt van dezelfde grootte uit beide camera's zal de 7D wel minder ruisen denk ik. Per pixel zal de 7D het waarschijnlijk wel slechter doen dan de 40D maar het gaat nog altijd om het printje en/of webformaat denk ik.
Bedankt voor alle reacties. Om even in te haken via deze post: De reden dat ik uiteindelijk zeker wel FF wil is voornamelijk de creatieve ruimte qua scherptediepte en de ISO prestaties. Ik fotografeer veel mensen, architectuur en landschap dus FF is de logische stap. Toch vind ik het wel erg jammer dat de 5DII een mindere AF en volgens mij ook mindere weathersealing heeft dan de 7D. Hij is qua techniek toch al weer een jaar ouder. Het aantal frames per seconde boeit me minder trouwens.

Ik heb een paar weken geleden een lang weekend met de 1Ds mkIII van een vriend geschoten met oa mijn 50 1.8 er op en dat viel inderdaad helemaal niet tegen op FF! Ik zou daar best een paar maanden mee uit de voeten kunnen voor ik in nieuwe lens aanschaf. Trouwens heb ik ook geschoten met de 85 1.2 op die body, damn wat een heerlijke combi is dat!

Ik denk dat de 40D, 50D en de 7D elkaar weinig ontlopen qua ruis per pixel. Alleen het aantal megapixels maakt de ruis wel minder zichtbaar op een 7D. Ik heb ook wel gedacht om als tussenstap een 40D of 50D aan te schaffen maar wil toch wel graag kunnen filmen dus die vallen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 5D I vind ik trouwens geen optie. Hij is gevoelig voor stof, heeft een slecht lcd scherm en mist ook de filmfunctie die ik erg interessant vind. Ook is hij gewoon te verouderd naar mijn smaak, hoewel mensen die nu gaan zeggen dat hij in sommige opzichten nieuwere modellen nog steeds verslaat natuurlijk gelijk hebben.

@ Henk: Ja dat klopt ook wel een beetje, ik zoek gewoon naar een killer argument om zonder regrets achteraf de knoop door te kunnen hakken. :p

Heel kort samengevat: de 400D moet echt vervangen, de 7D is een super toestel maar zal vroeg of laat toch vervangen worden door een FF, en de 5DmkII is ideaal maar eigenlijk te duur vind ik voor een hobby maar wel erg mega cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enzo Dizono schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:22:
Wat betreft de lenzen zou je kunnen kijken bij de third party merken, die zijn wat voordeliger, wat betreft body zou je ook nog een jong gebruikte 5D mk I kunnen overwegen. Dan blijft er ruim voldoende budget over voor wat lenzen. Hangt ook een beetje af wat je wil fotograferen. Voor sport zou ik de 7D kiezen, voor portret, landschap of architectuur zeker de 5D mk I of II
Ik heb alvast wat gekeken op photozone naar third party standaardzooms voor FF maar kom er niet echt uit wat nou een goede keuze is. Zo'n third party moet wel echt veel goedkoper zijn want wat betreft inruilwaarde zijn ze anders helemaal niet zo aantrekkelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Ergo: je hebt gewoon nog niet genoeg gespaard voor de set die je wilt, namelijk een 5D2 met knappe lens. Dus: doorsparen en zeker geen 7D kopen want daar krijg je spijt van. Het verlies wat je gaat maken door zo'n camera nieuw te kopen en binnen een jaar te verkopen omdat je toch FF wilt is gewoon weggegooid geld.

Conclusie: Spaar nog even door of koop een 2e hands 40D of 5D om deze periode te onverbruggen. Deze kun je met minimaal verlies wel weer verkopen en je hebt wat tijd om wat leuk glas te sparen!

oja: ik koop al mijn glas 2e hands. Bevalt het niet dan kan het er zonder verlies weer uit. Sterker, ik maak vaak winst op mijn glaswerk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-11-2009 12:05 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:51:
Ik heb ook wel gedacht om als tussenstap een 40D of 50D aan te schaffen maar wil toch wel graag kunnen filmen dus die vallen af.
Ik dacht dat de 50D wel kon filmen?
Je zegt al dat je het als tussenstap zou willen.......een tussen stap tussen 7D en 5D....en de 7D is gewoon een snellere 50D, meer gericht op snelle AF voor sports etc. waar de 5Dmk2 toch meer uitkomst biedt op de hoge ISO waardes. Landschap, architectuur idd.....het ligt ook maar eraan hoe intensief je een beroep doet op de prestaties van je AF unit.....ik ken eigenlijk niemand die met een 5Dmk2 extreem veel moeite heeft met sportfotografie.....

Wat ik toch een beetje bespeur aan de toon in je berichten heb je eigenlijk de keuze al een beetje gemaakt ;) (5Dmk2). Heb je niet genoeg geld nu, moet je vooral geen 50D of 7D kopen. Spaar gewoon door totdat je de 5D bij elkaar hebt inclusief de gear die je nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 02-11-2009 12:13 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:57:
De 5D I vind ik trouwens geen optie. Hij is gevoelig voor stof, heeft een slecht lcd scherm en mist ook de filmfunctie die ik erg interessant vind. Ook is hij gewoon te verouderd naar mijn smaak, hoewel mensen die nu gaan zeggen dat hij in sommige opzichten nieuwere modellen nog steeds verslaat natuurlijk gelijk hebben.

@ Henk: Ja dat klopt ook wel een beetje, ik zoek gewoon naar een killer argument om zonder regrets achteraf de knoop door te kunnen hakken. :p

Heel kort samengevat: de 400D moet echt vervangen, de 7D is een super toestel maar zal vroeg of laat toch vervangen worden door een FF, en de 5DmkII is ideaal maar eigenlijk te duur vind ik voor een hobby maar wel erg mega cool.
Koop een 5DII, werk daarna rustig aan alles naar de EF toe, en koop die killer-AF-body (1DsII ofzo) later erbij. Klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:15
Dit is vast als vloeken in de kerk, maar toch even proberen: heb je ook al overwogen om naar Nikon over te stappen? Want aangezien je toch nieuwe lenzen moet hebben als je naar FF overstapt -> D700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Ja, die body en het glas is nog duurder... 't Lijkt me een heerlijke camera maar hij is wel prijzig!

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Enzo Dizono schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:24:
Ja, die body en het glas is nog duurder... 't Lijkt me een heerlijke camera maar hij is wel prijzig!
En de IQ van de 5DII is vetter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
jorgen83 schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:15:
Dit is vast als vloeken in de kerk, maar toch even proberen: heb je ook al overwogen om naar Nikon over te stappen? Want aangezien je toch nieuwe lenzen moet hebben als je naar FF overstapt -> D700?
Een D700 kan niet filmen.

Ik ben het eens met m'n voorgangers : Doorsparen en dan een 5D2 + 24-105 (of 24-70) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:02:
[...]

Ik heb alvast wat gekeken op photozone naar third party standaardzooms voor FF maar kom er niet echt uit wat nou een goede keuze is. Zo'n third party moet wel echt veel goedkoper zijn want wat betreft inruilwaarde zijn ze anders helemaal niet zo aantrekkelijk meer.
Ik heb een Tamron 28-75 gekocht voor 215 euro, wel tweedehands. Scheelt ruim 800 euro met een nieuwe Canon 24-70 en dik 600 met een tweedehands gok ik :p
Das toch best een redelijk prijs verschil.
Verkoop de 400D en koop van dat geld een 28-75 naast je 50/1.8. Zeker als je hem ook tweedehands koopt kun je hem na een tijd voor evenveel (of net als Enzo, en wat ik ook al tig keer heb gedaan) voor zelfs meer doorverkopen.
Sowieso zou ik wat hier boven gezegd word doen, niet voor een andere crop body gaan en dan maar langer doorsparen en gelijk goed de 5DII kopen als je die zograag wilt :)

Wat heb je overigens nu voor gear ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enzo Dizono schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:24:
Err, dat is niet waar. de 5DII is 10% duurder dan de D700.

Maar GH heeft gelijk, je kan er niet op filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

10% op de body, over 2000 euro is 200 euro.
+ dat een Nikon 24-70 zo'n 425 euro duurder is.
Iemand die een 5DII met glas al erg duur vind een body+lens aanraden die nog ruim 600 euro duurder zijn én niet kunnen filmen, wat 8pack aangeeft belangrijk te vinden, is best grappig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Maar wat voor een EF-s lenzen heb je? Ik begrijp dat het er meerdere zijn. Die kun je ook nog verkopen en dan misschien een leuke prime erbij kopen. Ook kun j eeen 5D MII best 2e hands vinden!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:37:
[...]

Ik heb een Tamron 28-75 gekocht voor 215 euro, wel tweedehands. Scheelt ruim 800 euro met een nieuwe Canon 24-70 en dik 600 met een tweedehands gok ik :p
Das toch best een redelijk prijs verschil.
Verkoop de 400D en koop van dat geld een 28-75 naast je 50/1.8. Zeker als je hem ook tweedehands koopt kun je hem na een tijd voor evenveel (of net als Enzo, en wat ik ook al tig keer heb gedaan) voor zelfs meer doorverkopen.
Sowieso zou ik wat hier boven gezegd word doen, niet voor een andere crop body gaan en dan maar langer doorsparen en gelijk goed de 5DII kopen als je die zograag wilt :)

Wat heb je overigens nu voor gear ?
Goeie tip over die tamron 28-75, Parle85 noemde hem ook al. Klinkt toch als best een goed ding, in elk geval voor tijdelijk. Photozone is niet super positief maar voor die prijs kun je dat ook niet verwachten. Ik zit ook te denken aan de EF 85 1.8 trouwens om op redelijk korte termijn aan te schaffen.

De gear die ik nu heb:
400D, Sigma 18-50 2.8 Macro, Canon EF-s 10-22, EF 50 1.8, 430 EX

Een D700 is inderdaad geen optie omdat hij niet kan filmen, en ik dan nog meer gear moet omruilen. Bovendien heeft canon veel meer keuze uit lenzen en zijn deze iets voordeliger geprijsd. :)

Thanks all voor het meedenken tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Nou, die 10-22 kun je volgens kosteloos omruilen tegen een 2e hands 17-40 met een beetje marktplaatsen. Enkel voor de sigma 18-50 zou je dan een mooi alternatief moeten hebben. de hierboven aangegeven 28-75 is dan idd een goede optie.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

jups, zo heb ik het gedaan...

10-22 verkocht en een 17-40 gekocht + 10 euro winst
17-50 verkocht en een 28-75 gekocht +25 euro winst
grip van 30D verkocht en een 5D grip gekocht
30D verkocht en 450 euro bijgelegd voor een 5D

opzich was het goed te betalen zo'n overstap, met dank aan Nomad voor de suggestie op deze manier _/-\o_

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Ik heb 400D met 10-22 en 24-105 verkocht en er een 5D met 17-40 (nu een 20-35 f/2.8), 50 1.4 en 85 1.8 voor terug gekocht.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de 5DII begint het te winnen in de twist die zich in mijn hoofd afspeelt. Ik heb in ieder geval de 10-22 en de 18-50 v te koop gezet op MP, zou inderdaad wel rond de 750 euro moeten kunnen opbrengen. Dan nog die 400D body erbij en ik heb al een aardig budget voor lenzen. :)

Bijvoorbeeld een 17-40 plus een 28-75
of een 28-75 plus een 85 1.8 en geld over om te sparen voor nog een lens, misschien die 17-40, een leuke extra prime of 70-200. Of misschien mijn 50 1.8 omruilen voor een Canon/Sigma 50 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:37
5d2 en 7d hebben dezelfde sealing. De sealing gebaseerd op de eos 1N (1994).
Voor meeste gebruik is dat zat, zeker in Nederland. Ik durf er zeker wel mee in de storm te fotograferen, mits ik niet de 35/2 of 70-200 er op heb zitten (niet gesealed)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Nomad schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:08:
5d2 en 7d hebben dezelfde sealing. De sealing gebaseerd op de eos 1N (1994).
Voor meeste gebruik is dat zat, zeker in Nederland. Ik durf er zeker wel mee in de storm te fotograferen, mits ik niet de 35/2 of 70-200 er op heb zitten (niet gesealed)
Als je in de regen aan t fotograferen bent, hoe zorg je dan dat er geen druppels op de lens komen?
Gewoon een lange zonnekap er op zetten?
Hoe gaat dat tijdens een bui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Hopen dat het alleen recht naar beneden regent? :P Waterdruppels op je lens kan je bij wind en regen niet echt voorkomen lijkt me, maar die kan je er gewoon afhalen natuurlijk als je lens weathersealed is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Mijn 24-70 zonnekap is vrij diep. Met 17-40 is het lastiger. Met de 17-40 erop hoop ik gewoon op een mooi blur effect dat wat toevoegt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
welke 70-200 bedoel je? Van de 70-200 F4 IS en F2.8 IS staat het op de site van Canon dus de 70-200 f4 non IS of de f2.8 non IS? verder zijn er ook nog speciale regenhoezen voor om je lens (en camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Volgens mij heeft Nomad een non-IS 70-200 (f/4 meen ik), daar zit inderdaad geen weathersealing op. Op de IS-versies wel ja.

edit:
In z'n T.net gallery staat inderdaad 70-200 f/4 bij z'n fototroep :P

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 02-11-2009 18:58 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor veel fotografen is FF helemaal niet zinvol. De meesten denken dat FF opzichzelf minder ruis levert.
Dat is echter niet waar!

Denk aan de volgende situatie: Je neemt op crop een portret van 2 personen. Daarvoor heb je (minstens) een diafragma van f/4 nodig voor voldoende scherptediepte. Helaas, je hebt weinig licht, en daardoor veel ruis. Heeft het nu zin om FF te gaan gebruiken? Het antwoord is NEE.

Om fotografisch gezien dezelfde foto op FF te maken, moet je namelijk niet alleen een 1.6x langere brandpuntsafstand gebruiken (voor dezelfde beelduitsnede), maar óók een 1.6x kleiner diafragma om dezelfde scherptediepte te krijgen. Je moet dus f/6 uitkiezen! En daarmee verlies je al je "ISO voordeel", en krijg je uiteindelijk exact dezelfde hoeveelheid ruis.

Idem voor landschappen. Daar wil je vaak maximale scherptediepte, zonder diffractie problemen. Bij crop zit je op ongeveer f/11 diffractie gelimiteerd. Bij FF moet je dan 1.6x groter f-nummer uitkiezen. Ook daar heb je dus geen voordeel qua ruis.

En dit geldt heel algemeen! Wanneer je equivalente foto's maakt wat betreft scherptediepte, beelduitsnede en sluitertijd, dan levert een grotere sensor geen verbetering in ruis op! Wat er gebeurt is dat je dezelfde hoeveelheid licht, over een groter oppervlak uitsmeert. En daardoor krijg je uiteindelijk weer dezelfde hoeveelheid ruis.

Dit misverstand bestaat omdat iedereen naar de verkeerde variabelen kijkt... Wat bepalend is voor je foto is niet het f-nummer opzichzelf, maar de diameter van de (ingangs-) pupil van de lens. (f/# = f / D met brandpuntsafstand f, en pupil D; Bij teleprimes komt de pupil overeen met de diameter van de lens)
De diameter van de pupil bepaald de grootte van de bundel licht die je lens oppikt. En daarmee bepaalt het én de scherptediepte, én de hoeveelheid licht die je op de sensor zet. Bij equivalent foto's is de pupil per definitie hetzelfde (omdat de scherptediepte hetzelfde is). En daarmee is dus ook de totale hoeveelheid licht die op de sensor valt hetzelfde.

Waarom denken mensen dan dat FF minder ruis oplevert? Omdat ze appels met peren vergelijken! Ze vergelijken een foto op f/4 op crop, met een foto op f/4 op FF. In dat geval krijg je inderdaad minder ruis... Je krijgt ook minder scherptediepte! De reden dat je minder ruis krijgt, is dus niet dat de sensor minder ruis levert, maar omdat de lens meer licht op de sensor werpt! Je krijgt hetzelfde als je op crop een lens met een groter diafragma gebruikt.

De vraag die je je moet stellen is dus niet of je minder ruis wilt hebben... De vraag die je je moet stellen is of het diafragma van je lenzen de beperkende factor zijn voor jouw fotografie. Zoja, dan heeft FF nut. Maar als dat niet het geval is, dan is FF zinloos.

NB: Dit concept geldt zelfs wanneer je DSLR's met compact camera's vergelijkt. Bij compact camera's ben je echter in de meeste gevallen niet gelimiteerd door je scherptediepte. Sterker, daar heb je meestal teveel scherptediepte. Daarom dat een grotere sensor veel nut heeft. Maar wanneer je een 1.6x crop gebruikt, dan is het aantal situaties waarin je gelimiteerd wordt door je scherptediepte drastisch toegenomen. En dan is het maar zeer de vraag of jouw stijl van foto's baat heeft bij een FF camera.

Bij teleprimes is er trouwens wel degelijk een voordeel voor crop, maar niet wat mensen denken. De cropfactor is irrelevant, en zelfs de pixel dichtheid doet niet echt ter zake. Je kunt namelijk altijd een teleconverter op een FF camera zetten, waarbij die specifieke factoren gecompenseert worden.
Waar echter wel een verschil in zit, is de mogelijkheid je AF te benutten. Een 400mm f/5.6 op een crop kan gewoon focusseren. Je kunt prima dezelfde foto op een 5D maken, door een TC te gebruiken. Echter, een 1.4TC levert dan wel f/8 op, en dat betekent dat je geen AF meer hebt op de 5D. Je hebt het nog wel op de 1D, maar die is voor de meesten buiten budget. Voor birders is crop dus wel degelijk voordelig.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 19:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

klopt als een zwerende vinger, zelf ook ondervonden de laatste tijd...
aan de andere kant is dan nog de IQ van mijn 5D groter dan m'n 30D. Nog een reden om voor FF te kiezen imho.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:55:
10% op de body, over 2000 euro is 200 euro.
+ dat een Nikon 24-70 zo'n 425 euro duurder is.
Iemand die een 5DII met glas al erg duur vind een body+lens aanraden die nog ruim 600 euro duurder zijn én niet kunnen filmen, wat 8pack aangeeft belangrijk te vinden, is best grappig :)
Nee, je zit er echt naast. de D700 is 10% GOEDKOPER. De lens is inderdaad wel duurder, maar in de toekomst zit misschien wel de ongeevenaarde 14-24 als hij dat wil.

Dus het sommetje is:
1849+1452 (D700+24-70)= 3301
1992+1025 (5D2+24-70)=3017

Het verschil is dus niet ruim 600 maar nog geen 300... Voor snelle AF is de Nikon (veel) beter. Maar inderdaad je kan niet filmen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:11:

En dit geldt heel algemeen! Wanneer je equivalente foto's maakt wat betreft scherptediepte, beelduitsnede en sluitertijd, dan levert een grotere sensor geen verbetering in ruis op! Wat er gebeurt is dat je dezelfde hoeveelheid licht, over een groter oppervlak uitsmeert. En daardoor krijg je uiteindelijk weer dezelfde hoeveelheid ruis.
Ik weet niet of dit wel klopt hoor. Je benut meer van de lens, dus je pakt ook meer licht. (Daarom heb je ook vignetting bij slechtere lenzen, ze pakken de randen van de grote sensor niet).

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij belicht je een grotere sensor per pixel met evenveel licht als een kleinere. De grote pakt dus totaal meer. Nogmaals, wellicht zit ik er finaal naat^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

GerardHenninger schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:31:
[...]

Een D700 kan niet filmen.

Ik ben het eens met m'n voorgangers : Doorsparen en dan een 5D2 + 24-105 (of 24-70) kopen.
En ik vind die D700 stiekem geen slechte optie :X

Als ras-canonian moet ik gewoon toegeven dat het een beest van een camera is. :)
Als video je niks kan boeien en je moet toch zo'n beetje opnieuw beginnen, dan is eigenlijk alles mogelijk. Misschien is een Sony Alpha 750 iets voor je? :P

Ik heb zeker niet hetzelfde dilemma, gezien de 7D voor mij geen optie is, dus op zich hoef je niet al te veel waarde te hechten aan mijn reactie, maar als je dat toch wenst te doen:
Koop een 5D2, koop er een 30/1.4 van Sigma bij en laat de grip nog even zitten.
Verkoop alles behalve je 50/1.8 (en CF en flitser etc) en ga met 30 en 50mm spelen. Spaar voor een 24-105 of de 24-70 en ga zo langzaam weer opbouwen. Ik denk dat je met de 30 en 50mm echt veel plezier gaat hebben. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Floor-is schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:11:
[...]

En ik vind die D700 stiekem geen slechte optie :X

Als ras-canonian moet ik gewoon toegeven dat het een beest van een camera is. :)
Als video je niks kan boeien en je moet toch zo'n beetje opnieuw beginnen, dan is eigenlijk alles mogelijk. Misschien is een Sony Alpha 750 iets voor je? :P

Ik heb zeker niet hetzelfde dilemma, gezien de 7D voor mij geen optie is, dus op zich hoef je niet al te veel waarde te hechten aan mijn reactie, maar als je dat toch wenst te doen:
Koop een 5D2, koop er een 30/1.4 van Sigma bij en laat de grip nog even zitten.
Verkoop alles behalve je 50/1.8 (en CF en flitser etc) en ga met 30 en 50mm spelen. Spaar voor een 24-105 of de 24-70 en ga zo langzaam weer opbouwen. Ik denk dat je met de 30 en 50mm echt veel plezier gaat hebben. :)
Als dat zou passen had ik hem ook in mijn tas zitten. Hij past jammer genoeg alleen op cropcamera's met APS-C sensor: http://www.sigmabenelux.c...product/pid/8/30-14-ex-dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 18:10
Ik zit met het zelfde dilemma (nu nog 40D + 17-85, 50mm f/1.8 voor binnen en concerten in kleine zalen, 70-200 f/2.8 IS voor in de speeltuin en grote podia).

Heb de camera in eerste instantie voor m'n zoontje te fotograferen, hij is vlot dus snelle AF is eigenlijk wel vereiste.
Ben beetje uitgekeken op tele en zou best de 70-200 wat 'breder' willen benutten (lees FF).
Ook handig: om zo meer resolutie te willen hebben (je gebruikt het glas beter).
Voor concertfotografie lijkt een FF me ook wel prettiger.

Alleen ja, de AF-unit van de 5Dmk2 heeft me nog altijd tegengehouden deze te kopen.
Maar wat ik ook echt wil hebben nu is dat je echt tot op de pixel kan inzoomen om te beoordelen of een foto op precies de goeie plek gefocus-ed is (en een 640x480 schermpje is ook wel prettig).
En micro-AF adjustment lijkt me bij Canon ook een must.
Heb ook al aan een 2e hands 1D zitten denken.

Als ik nu moest instappen ging ik voor een D700 + 24-70 & 70-200 plus nog 50/1.4.
Was ik voor een kleine 6000 euro helemaal klaar geweest.
Wat meer vignettering bij de Nikon 70-200 had ik geen ramp gevonden (makkelijk te corrigeren).
En geen ISO100 had ik ook nog wel mee kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Ik begrijp niet dat men de D700 toch aankaart, aangezien de TS heel duidelijk heeft aangegeven te willen filmen. En mocht crop een optie zijn voor hem, kunnen jullie hem misschien beter de D300s aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:57:
Je spaart wel 1000 Euro uit door een gebruikte 5D te kopen. Dat gevoeligheid voor stof loopt wel los want anders zou elke 5D al lang vast zijn gelopen. Het schermpje achterop is idd oud en geeft je niet het 'nieuwe gevoel'. Maar je gebruikt een camera toch om te fotograferen, niet om foto's te bewerken? Je kunt prima op zo'n scherm zien of de foto wel of niet gelukt is. En filmen kan de 5D niet, maar is je dat 1000 Euro waard?

Je vindt de 5D mkII nu te duur, bent aan een nieuwe camera toe en wilt uiteindelijk naar full frame. Volgens mij is de 5D dan een uitstekende optie. Dan kun je je daarna met het belangrijkste bezighouden: de objectieven. En als je later weer eens geld hebt upgraden naar een 5D mkII. Maar in die tussentijd schiet je al wel lekker met een full frame camera :)
Het gevoel van 'nieuw' is overrated en doet mensen vaak niet de meest efficiente beslissing nemen, bijvoorbeeld een vreselijk dure body kopen en dan geen fatsoenlijk objectief. Dat mensen dat nog aanraden ook :X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:11:
Voor veel fotografen is FF helemaal niet zinvol. De meesten denken dat FF opzichzelf minder ruis levert.
Dat is echter niet waar!

...............................................
................................ is de mogelijkheid je AF te benutten. Een 400mm f/5.6 op een crop kan gewoon focusseren. Je kunt prima dezelfde foto op een 5D maken, door een TC te gebruiken. Echter, een 1.4TC levert dan wel f/8 op, en dat betekent dat je geen AF meer hebt op de 5D. Je hebt het nog wel op de 1D, maar die is voor de meesten buiten budget. Voor birders is crop dus wel degelijk voordelig.
Dit is allemaal misschien waar maar dit alles kan simpel worden opgelost door de foto naderhand te croppen naar iets in de buurt van APS-c. Dan heb je nog altijd een 10MP foto over of iets in die richting. :)

Wel een interessante post trouwens.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 08:59:
[...]

Je spaart wel 1000 Euro uit door een gebruikte 5D te kopen. Dat gevoeligheid voor stof loopt wel los want anders zou elke 5D al lang vast zijn gelopen. Het schermpje achterop is idd oud en geeft je niet het 'nieuwe gevoel'. Maar je gebruikt een camera toch om te fotograferen, niet om foto's te bewerken? Je kunt prima op zo'n scherm zien of de foto wel of niet gelukt is. En filmen kan de 5D niet, maar is je dat 1000 Euro waard?

Je vindt de 5D mkII nu te duur, bent aan een nieuwe camera toe en wilt uiteindelijk naar full frame. Volgens mij is de 5D dan een uitstekende optie. Dan kun je je daarna met het belangrijkste bezighouden: de objectieven. En als je later weer eens geld hebt upgraden naar een 5D mkII. Maar in die tussentijd schiet je al wel lekker met een full frame camera :)
Het gevoel van 'nieuw' is overrated en doet mensen vaak niet de meest efficiente beslissing nemen, bijvoorbeeld een vreselijk dure body kopen en dan geen fatsoenlijk objectief. Dat mensen dat nog aanraden ook :X
Ja ik begrijp je punt maar er zit toch wel meer verschil dan alleen het schermpje, stof en niet kunnen filmen (wat ik erg belangrijk vind, bespaart me ook de aanschaf van een videocamera)). Je hebt garantie, 3 jaar nieuwere technologie, geen gebruiksslijtage, meer megapixels, betere ISO prestaties.

De 50 1.8 is misschien niet zo duur maar is de 5DII echt wel waardig. Die kan ik gelijk aanvullen met nog 1 à 2 primes en/of een leuke zoomlens. De gedachte om bijvoorbeeld een 30 mm lichtsterke prime aan te schaffen is ook leuk en de 85 1.8 lijkt me ook wel wat. Dan heb je toch echt wel fatsoenlijke objectieven. En in de loop van een jaar of 2 is er wel budget genoeg voor top glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:26:
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij belicht je een grotere sensor per pixel met evenveel licht als een kleinere. De grote pakt dus totaal meer. Nogmaals, wellicht zit ik er finaal naat^^
Je maakt slechts de klassieke denkfout die 99% van mensen maken. :)

Als je beide sensors met f/4 belicht, dan krijg je inderdaad in totaal meer licht op de grote sensor, dan op de kleine sensor. Je maakt dan echter een duidelijk andere foto! Want de grotere sensor zal je een kleinere scherptediepte leveren. Je bent dus appels met peren aan het vergelijken.

Wil je daadwerkelijk vergelijken in hoeverre FF een betere foto oplevert, dan moet je zorgen dat de uiteindelijke foto artistiek gezien hetzelfde is. Je gaat immers ook geen telefoto met een ultra-wide vergelijken, en dan concluderen dat de ene sensor beter is dan de ander.

Om een equivalente foto te maken, moeten de volgende parameters gelijk zijn:
- beelduitsnede => Zelfde effectieve brandpuntsafstand. (1.6x brandpuntsafstand van crop)
- scherptediepte => Zelfde effectieve diafragma. (1.6x f-nummer van crop)
- motion blur => Zelfde sluitertijd

Nou zie je vanzelf al wat er gebeurd... Omdat bij FF de sluitertijd hetzelfde is, en het diafragma kleiner, moet je om een correcte belichting te krijgen, je ISO waarde omhoog halen t.o.v. crop. En daarmee verlies je precies het voordeel dat je dacht te hebben.

En daar zit 'm de clou: Wanneer je artistiek gezien dezelfde foto maakt, dan moet je andere instellingen gebruiken, en dan valt er in totaal net zo veel licht op de kleine sensor als op de grote sensor.

Een grotere sensor opzichzelf levert dus geen foto's met minder ruis op. Het enige wat het doet, is het bereik van je instelmogelijkheden vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:29:
[...]

*KNIP*

Een grotere sensor opzichzelf levert dus geen foto's met minder ruis op. Het enige wat het doet, is het bereik van je instelmogelijkheden vergroten.
Ok, zo ben ik het helemaal met je eens :) In je eerste post begreep ik niet wat je bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
[...]
Als je beide sensors met f/4 belicht, dan krijg je inderdaad in totaal meer licht op de grote sensor, dan op de kleine sensor. Je maakt dan echter een duidelijk andere foto! Want de grotere sensor grotere brandpuntsafstand (om dezelfde beeldhoek te krijgen) zal je een kleinere scherptediepte leveren. Je bent dus appels met peren aan het vergelijken.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:23:
[...]
Dit is allemaal misschien waar maar dit alles kan simpel worden opgelost door de foto naderhand te croppen naar iets in de buurt van APS-c. Dan heb je nog altijd een 10MP foto over of iets in die richting. :)
Je maakt een klein rekenfoutje... Om het aantal MP's te berekenen moet je delen door het kwadraat van de cropfactor....

Bij een 5D houdt je nog slechts 5MP over.
Zelfs de 5D mkII houdt maar 8,2MP over.

Dat is dus nogal povertjes t.o.v. de 15 en 18MP van resp. 50D en 7D. Wil je alle resolutie uit je lens halen die er in zit, (en dat willen birders, aangezien zelfs 400mm van geen kant lang genoeg is), dan moet je dus wel degelijk een TC gebruiken. En dan verlies je dus je AF.

@WVL_KsZeN
Inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog om ook maar even op deze discussie in te haken (die redelijk offtopic aan het gaan is):

Je hebt op FF niet meer scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand. De beelduitsnede bij dezelfde brandpuntsafstand is echter groter. Om dezelfde beelduitsnede als op aps-c te krijgen moet je dus een factor 1,6 inzoomen. Omdat de scherptediepte bij een langere brandpuntsafstand kleiner wordt krijg je het effect dat bij dezelfde beelduitsnede FF een kleinere brandpuntsafstand heeft (bij hetzelfde diafragma).

Dat kun je inderdaad compenseren door het diafragma te verkleinen, maar de vraag is hoe vaak je dat wil. Naar mijn persoonlijke smaak is de scherptediepte bijna altijd eerder te groot dan te klein. Dan is het dus alleen maar prettig dat de scherptediepte verkleint. Het is in ieder geval niet zo dat FF nadelen heeft ten opzichte van crop. Het enige wat wordt aangetoond is dat het niet altijd beter is om FF te fotograferen als je een hele grote scherptediepte wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

offtopic
Zou je je DM aan willen zetten? Ik heb een vraagje aan je!

EDIT: mailen mag ook naar mijn username bij de maildienst van google.

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 03-11-2009 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DM staat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel fijn dat die 5DII zo hard zakt in prijs. Nu nog maar € 1920. Ik wacht nog heel even of die prijs op korte termijn nog verder zakt. Iemand enig idee waarom die prijs opeens zoveel zakt? In augustus moest je nog € 2300 neerleggen, hij zakt dus ruim 100 euro per maand in prijs.

De 10-22 wordt alvast ingeruild voor een 17-40. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:18:
. Ik wacht nog heel even of die prijs op korte termijn nog verder zakt. Iemand enig idee waarom die prijs opeens zoveel zakt?
Omdat de D700 ruim 10% goedkoper was? Canon moet daar last van hebben.. de 5D2 is al op bepaalde punten echt achterlopend en als je dan die prijs ziet krab je je toch achter de oren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:33:
[...]

Omdat de D700 ruim 10% goedkoper was? Canon moet daar last van hebben.. de 5D2 is al op bepaalde punten echt achterlopend en als je dan die prijs ziet krab je je toch achter de oren.
Bepaalde punten echt achterlopend? Ik vind de D700 maar op een enkele punten vooruitlopen op 5d2 en op veel meer punten achterlopen.
De D700 heeft wat meer custom functies/dedicated knopjes en heeft een betere AF.
Maar de 5d2 maakt dat met de sensor en film functie meer dan goed naar mijn mening.
Ik deel je mening in ieder geval niet dat de D700 voor loopt op de 5d2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:08
Ontzettend interessant, nooit zo bekekend maar het is natuurlijk helemaal waar!
Technisch gezien zou je ook een hele kleine sensor kunnen hebben als je maar een enorm diafragma neemt. En dat levert niet eens een onmogelijk grote lens op aangezien je brandpuntsafstand klein is.

Jou post suggereert ook dat een ISO/Noise vergelijking tussen 2 camera's, waarvan 1 FF en 1 APS-C, het beste met een identieke lens en identiek diafragma kan worden uitgevoerd. Dan krijg je dus bijvoorbeeld met een 50mm lens ca. 85mm 'beeld' op de APS-C camera en dus een ander plaatje. Maar wel gegarandeerd dezelfde scherptediepte en dezelfde hoeveelheid licht per cm².

Het enige wat je echter niet mee hebt genomen hierin is het productietechnische aspect. Een grotere sensor kan hogere ISO waarden weergeven met minder ruis. Dat komt dan door de pixeldichtheid die vaak toch iets lager is bij FF sensors. Over het algemeen is volgens mij dat ook wel een belangrijke factor.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:48:
[...]

Bepaalde punten echt achterlopend? Ik vind de D700 maar op een enkele punten vooruitlopen op 5d2 en op veel meer punten achterlopen.
De D700 heeft wat meer custom functies/dedicated knopjes en heeft een betere AF.
Maar de 5d2 maakt dat met de sensor en film functie meer dan goed naar mijn mening.
Ik deel je mening in ieder geval niet dat de D700 voor loopt op de 5d2.
Ik zeg "op bepaalde punten echt achterlopend", dus ik zeg toch precies hetzelfde? Ik zeg niet dat hij over de hele linie voorloopt... Wat ik wel durf te zeggen is dat voor all-round fotograferen de D700 een voorsprong heeft.

Overigens vind ik het opvallend dat je de 5d2 op veel meer punten vind voorlopen. Film en Megapixels zijn belangrijk, maar dan moet ik toch echt verstek laten, ik kan niets verzinnen. Hou ook in het achterhoofd dat er mensen zijn die minder megapixels juist een voordeel vinden, dus die voorsprong wordt in ieder geval door sommigen betwist.

Als je de voordelen tegen elkaar wegstreept danis 10% is gewoon best veel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
jouw post vertelt mij inhoudelijk dat de D700 voor loopt op de 5d2, op bepaalde punten na. In deze post geef je dat ook weer aan, dat de D700 voor allround fotograferen beter zou zijn. Die mening deel ik dus niet.
De AF van de 5d2 voldoet in 99% van de gevallen prima, evenals de bouw.
Ik was het gewoon niet eens met je strekking en geef dan een beetje tegengas. Uiteraard is dit allen mening gebonden en ligt het er maar net aan waar je de gevoelswaarde legt qua aspecten van een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Een groot nadeel van de Nikons vind ik dat ze geen extra gevoelige AF punten hebben.

Juist als je een full-frame camera hebt (en dus blijkbaar heel weinig scherptediepte wilt gebruiken) is een extra gevoelig AF punt cruciaal.

Heeft die D700 dat? voor zover ik bij Nikon kan zien heeft ie een hele berg F5.6 AF punten, maar geen enkel F2.8 punt.

Iemand die een FF camera wil kopen is neem ik aan toch van plan er F2.8 lenzen op te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Hoe zit dat nou eigenlijk met "gevoeligere" af punten.
En hoe is het dan het geval als je vol open schiet met je primes. Bijvoorbeeld op F1.4?
Zover ik weet is bij mijn 40D de middelste een F2.8 en de rest F5.6.
Dus dat betekend dat mijn middelste af-punt slechter is als de andere?

[ Voor 29% gewijzigd door pieter_ale op 08-11-2009 14:29 ]

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
pieter_ale schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:24:
Hoe zit dat nou eigenlijk met "gevoeligere" af punten.
En hoe is het dan het geval als je vol open schiet met je primes. Bijvoorbeeld op F1.4?
Zover ik weet is bij mijn 40D de middelste een F2.8 en de rest F5.6.
Dus dat betekend dat mijn middelste af-punt slechter is als de andere?
Het middelste AF punt is juist beter dan de andere. (een factor 3 ongeveer)

Als jij met een F1.4 prime schiet, dan zul je zul je met het middelste punt een meting doen met een diafragma van 2.8. Terwijl de andere punten een meting doen met een diafragma van 5.6

Ik ga het nu wat simpeler uitleggen dan het is, maar anders wordt het een erg lang verhaal.
Om een meting te doen moet je kunnen zien wat scherp is en wat niet. Als immers alles er scherp uit ziet kun je niet bepalen waar je focus ligt.
Als je handmatig scherp stelt zul je meestal draaien tot je beeld onscherp wordt, terug draaien tot ie weer scherp en onscherp wordt, en dan de stand daar tussen kiezen.
Als het verschil tussen scherp en onscherp heel klein is en je dus een fractie aan je scherpstelring draait (wijd open diafragma) kun je dat veel nauwkeuriger doen, dan wanneer je je ring heel ver moet draaien.

Iets dergelijks heeft de camera ook. Als ie met een kleinere scherptediepte meet, dan kan ie nauwkeuriger het focus punt vaststellen.

De foutmarge in de bepaling van de juiste focus bij een 5.6 AF punt is 3x zo groot als bij een 2.8 AF punt.
Als je een foto maakt op diafragma 2.8 (of nog erger 1.4) gebruik makend vam een 5.6 AF punt, dan is de kans groot dat de foutmarge zodanig groot is dat je onderwerp out-of-focus is!

(Ik moet ergens nog een link hebben die precies uitlegt hoe phase AF werkt en waarom dat 2.8 punt nauwkeuriger is, maar ik kan 'm nu niet vinden. Dat is overigens wel een PDF van 20 paginas...)

[edit:]
Je zult je wellicht afvragen waarom we niet allemaal 2.8 punten hebben, als die dan nauwkeuriger zijn.
Het probleem is dat een 2.8 punt ook 3x zoveel ruimte inneemt. Je hebt bij bv een 40D simpelweg te weinig ruimte om 9 cross F2.8 AF punten te maken.
Bovendien werkt een 2.8 AF punt niet op diafragma 5.6. Als je dus een F4 lens hebt, heb je niets aan dat 2.8 AF punt.

Daarom wordt over het algemeen maar 5.6 genomen omdat je het AF punt dan met zoveel mogelijk lenzen kunt gebruiken.

Vandaar dat een 40D voor het middelste AF punt een 5.6 AF punt heeft EN een tweede 2.8 AF punt. (En die is 45 graden gedraaid omdat er anders geen ruimte voor was)

Je hebt misschien ook gehoord dat de nieuwe 1DmkIV wel een heleboel 2.8 cross AF punten heeft.
Dat is echter niet helemaal waar. Die cross AF punten van die camera zijn in 1 richting gevoelig voor 2.8 en in de andere richting voor 5.6
Heb je een 5.6 lens, dan zijn het dus geen cross AF punten meer.

[ Voor 20% gewijzigd door mjtdevries op 08-11-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
De 1dMK4 heeft dus met een 2.8 lens ook alleen de focus precisie in 1 richting dus als ik het goed begrijp.
De D700 heeft allemaal 5.6 puntjes, waarvan sommigen cross, wat dus kortom echt niet altijd geniaal is.
Het Nikon AF systeem vind ik sowieso indrukwekkender klinken dan het is. Heb veel ervaring met een D300, die mij niet overtuigde als geweldig. Het systeem werkte goed hoor, maar niet zo goed als ik gewend was van de 1dII.

Hmm, in theorie had ik hier allemaal wel eens van gehoord en over nagedacht, maar met je post zo is het wel duidelijk in mijn hoofd gaan zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:17:
Zijn er mensen met hetzelfde dilemma of mensen die goede argumenten weten voor de 5DII of juist de 7D?
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar waarom ik een 5d(ii) gekozen heb.
Ik schiet vooral op feestjes (waar je weinig bewegingsruimte hebt) en model (portret) fotografie:
-M'n primes worden (35mm en 50mm) zijn nu meer bruikbaar (breder).
-M'n 17mm wordt nu UWA zodat ik makkelijk overzichtjes kan trekken.
-Goede hoge ISO prestaties. Op ISO1600 nauwelijks ruis.
-Videofunctie gebruik ik ook soms. Ideaal om in available low light te filmen met die primes.
-Nog een heel groot voordeel vind ik de grotere zoeker.

Als je toch een 5dii koopt, let op de hotpixels bij video mode ! Bij fotos kan je die wegmappen, in video niet.
Buiten die crappy AF ben ik heel tevreden over het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op zondag 08 november 2009 @ 13:46:
Een groot nadeel van de Nikons vind ik dat ze geen extra gevoelige AF punten hebben.

Juist als je een full-frame camera hebt (en dus blijkbaar heel weinig scherptediepte wilt gebruiken) is een extra gevoelig AF punt cruciaal.

Heeft die D700 dat? voor zover ik bij Nikon kan zien heeft ie een hele berg F5.6 AF punten, maar geen enkel F2.8 punt.

Iemand die een FF camera wil kopen is neem ik aan toch van plan er F2.8 lenzen op te gebruiken?
In ieder geval gaat de TS voor een 5D2, prima keus lijkt me. Mea culpa voor het off topic brengen van de draad door de D700 in 1 adem te noemen met de 5D2 ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
psychodweep schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:57:
[...]
-M'n primes worden (35mm en 50mm) zijn nu meer bruikbaar (breder).
Inderdaad, dat zou ook mijn reden zijn om voor FF te kiezen, er zijn gewoon een stuk meer lenzen te kopen met een lekker bereik, in veel verschillende prijsklassen. Met een 7d ben je vaak toch een beetje beperkt in je lenskeuze.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
abrakadaver schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:28:
[...]

Inderdaad, dat zou ook mijn reden zijn om voor FF te kiezen, er zijn gewoon een stuk meer lenzen te kopen met een lekker bereik, in veel verschillende prijsklassen. Met een 7d ben je vaak toch een beetje beperkt in je lenskeuze.
Beperkt? Voor een 7D, en elke andere cropfactor camera is er genoeg keuze, in elke prijsklasse. Ongeacht de snelheid of het bereik.

En als je het daar niet mee eens bent mag je me wel eens vertellen wat je denkt tekort te komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makkelijk schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:11:
[...]
Ontzettend interessant, nooit zo bekekend maar het is natuurlijk helemaal waar!
Technisch gezien zou je ook een hele kleine sensor kunnen hebben als je maar een enorm diafragma neemt. En dat levert niet eens een onmogelijk grote lens op aangezien je brandpuntsafstand klein is.
Inderdaad. Aangezien de pupil gelijk blijft, zal de lens dezelfde diameter blijven. Hij zal alleen korter worder.

Er zit echter wel een addertje onder het gras... Je krijgt immers een lens met een heel klein f-nummer. En dat is wel lastiger om te maken, en dus duurder. Je krijgt dan dus een afweging tussen de prijs van de grote sensor, en de prijs van lenzen met een groter diafragma.
Jou post suggereert ook dat een ISO/Noise vergelijking tussen 2 camera's, waarvan 1 FF en 1 APS-C, het beste met een identieke lens en identiek diafragma kan worden uitgevoerd. Dan krijg je dus bijvoorbeeld met een 50mm lens ca. 85mm 'beeld' op de APS-C camera en dus een ander plaatje. Maar wel gegarandeerd dezelfde scherptediepte en dezelfde hoeveelheid licht per cm².
Dan heb je het toch verkeerd begrepen... Een 50mm lens op FF en APS-C levert een andere scherptediepte. En dan zit je dus nog steeds appels met peren te vergelijken.

Als je een fotografisch zinvolle vergelijking wil maken, dan moet je de cropfator in brandpuntsafstand én diafragma verwerken. Dus 50mm @ f/2.8 op APS-C vs. 80mm @ f/4.5 op FF.

@mjtdevries aangaande werking van phase-AF:

Ik vermoed dat je naar de artikelen van Doug Kerr refereert:
En wel de volgende:
- http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/AF_accuracy.pdf
- http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/Split_Prism.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Erg boeiende discussie waar ik met veel interesse 'meelees'. Ik heb nu een 30d (8,2mp) met een 17-40 f/4, 24-70 f/2.8, 50 f/1.8 en een 10-22 EF-S. Ik wil gezien de lenzen die ik heb en de onderwerpen die ik fotografie (vooral architectuur/design/kunst) toch graag naar een FF uitkijken. Die 10-22 houdt zijn waarde wel en raak ik wel voor een goede prijs kwijt en de body is ook nog in zeer nette staat dus daar kan ik ook vast nog wel een kleinigheidje voor krijgen. Dan is de stap, met het goede L-glas gewoon nog in de rugzak, naar een 5dII al een stuk interessanter. Daarbij zou ik ook heel graag weer vaker met die 50mm willen schieten. Die wordt nu veel te weinig gebruikt omdat het toch al zo'n 80mm wordt op de 30d maar het wel een heel fraai lensje is.

Dus hierbij dank voor al jullie input in dit topic. En hoewel ik verwacht dat de 5dIII of 3d(?) de FF met de kwaliteitsAF van de 7d zal worden weet ik niet of ik daar op wil gaan zitten wachten.

Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen want de discussie zal ongetwijfeld vaker oplaaien :)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Een 5d3 of 3d gaat nog wel even duren. Zeker nog wel een jaar vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:52:
[...]

Dan heb je het toch verkeerd begrepen... Een 50mm lens op FF en APS-C levert een andere scherptediepte. En dan zit je dus nog steeds appels met peren te vergelijken.
Jullie praten denk ik een beetje langs elkaar heen. Scherptediepte is ALLEEN afhankelijk van diafragma en brandpuntsafstand. Dus niet van de grootte van de sensor. Het punt is alleen dat je met een grotere sensor een grotere beelduitsnede krijgt waardoor je moet inzoomen (meer milimeters dus kleinere scherptediepte) om dezelfde beelduitsnede te krijgen als met een aps-c sensor.

Een 50mm levert dus GEEN andere scherptediepte op een aps-c, alleen een kleinere beelduitsnede (als alle andere omstandigheden gelijk blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nomad schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:09:
Een 5d3 of 3d gaat nog wel even duren. Zeker nog wel een jaar vermoed ik.
naast dat een 5d3 of 3d nog wel even op zich zal laten wachten, valt nog maar te bezien of een 5d3 de AF performance van de 7d krijgt. de 5d2 heeft iig nog niet eens de AF performance van de 40d. een 3d zou die performance wel kunnen krijgen, maar dan zal het prijskaartje flink hoger liggen.

maar onderwerpen heb je die AF performance toch ook helemaal niet nodig, waarom niet nu al een 5d(ii) kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lateef schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:36:
[...]

naast dat een 5d3 of 3d nog wel even op zich zal laten wachten, valt nog maar te bezien of een 5d3 de AF performance van de 7d krijgt. de 5d2 heeft iig nog niet eens de AF performance van de 40d. een 3d zou die performance wel kunnen krijgen, maar dan zal het prijskaartje flink hoger liggen.

maar onderwerpen heb je die AF performance toch ook helemaal niet nodig, waarom niet nu al een 5d(ii) kopen?
Tussen de 5D en de 5DII zat drie jaar, wat dat betreft zou het dus nog bijna 2 jaar kunnen duren. Aan de andere kant echter, met de 50D en de 7D heeft Canon al laten zien niet meer per se vast te houden aan de oude lifecycles. Het is bijvoorbeeld wel apart dat de 5DII een jaar lang vrij stabiel in prijs was en nu opeens in vier maanden € 400 is gezakt. Willen ze soms van hun voorraad af ivm een aanstaand nieuw model? Begin 2010 is het 1,5 jaar gelden dat de 5DII werd geïntroduceerd, en veel modellen hebben een lifecycle van 1,5 jaar...

Aan de andere kant kan er weinig aan de 5DII worden verbeterd zonder dat het een soort goedkope 1DsIII wordt. Ik ga het in elk geval niet afwachten en bestel binnenkort de 5DII. Nog heel even kijken of er nog veel van de prijs afgaat de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:14

Blord

Hello Kitty !

Ik heb net als Dexter een Canon 30D en ik heb besloten om naar een 7D te upgraden. Ik heb gewoon een paar generaties overgeslagen en geld bespaard om direkt een grote stap te maken.

Dus geen FFom wille van de 17-55/f2.8 IS lens. Deze lens staat bijna 90% van de tijd op mijn camera. Het is een hele goede lens om te werken. Ik had alle andere L groothoek zooms gehad ( 17-35/2.8L, 17-40/4L en 16-35/2.8L ) en en deze allemaal weer verkocht ten voordele van de 17-55/2.8 is.

Er is geen FF equivalent van de 17-55/2.8 is. De 24-70/2.8L is te zwaar, te groot en zonder is. De 24-105/4L is een stop langzamer...
Voor portretten of foto's met een hele dunne DOF gebruik ik wel de 50/1.4 of de 85/1.8. Deze lenzen zijn uitermate geschikt voor zulk werk op een cropcamera.

Ik denk dat het beste is om een lens te kiezen die je meest gebruikt en daarna gaat nadenken welke body erbij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ik verwacht binnenkort echt geen 5d3.
Wat wel zou kunnen is dat er binnenkort een 1ds4 uitkomt, met zeg 30mp.
En dat er wat maanden later een 3d uitkomt, met de 21mp sensor die nu in de 5d2 zit, met de 7d AF. De prijs van zo een 3d zou wel rond de 3k komen te liggen vermoed ik.

Ben het dus eens met Lateef.

edit: doordat de 1ds4 weer fijnere AF krijgt en nog wat meuk, valt er dus een iets groter gat dan er nu is voor een 3d. Of canon die gaat vullen betwijfel ik daarentegen. De 3d zou wel heel erg in de buurt komen van wat een pro fotograaf zou willen en dan is de stap naar 1ds4 ineens wel groot. Daarentegen laat nikon zien dat er ruimte is voor een D700-D3s-D3x positionering en dus 3d-1d4-1ds4 (met nog een 5d2 ervoor).

edit2: kortom, het zou beide kanten op kunnen gaan, een hoop is mogelijk en is afwachten.
Maar, dit topic is verder niet bedoeld voor gedachtespinsels zoals de mijne (ja i know, voordeel van mod zijn ;) )
Vooral niet omdat het de TS niet helpt met de vragen die hij nu heeft, gezien de mogelijke 3d er komende tijd nog niet komt.

[ Voor 58% gewijzigd door Nomad op 09-11-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Dan zou die op een dinsdag in februari, maart/ augustus, september 2010 moeten komen. Canon doet zover ik weet geen spiegelreflexjes aankondigen daar tussen. feb, mrt is ook weer de tijd voor een 60D en 1Ds IV en in sept. 550D en 3D lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
mcdronkz schreef op zondag 08 november 2009 @ 22:32:
[...]
En als je het daar niet mee eens bent mag je me wel eens vertellen wat je denkt tekort te komen :).
High-end zoomlenzen met een prettig bereik ?
Stuk voor stuk vind ik de 16-35, 17-40, 24-70, 24-105 en 70-200 op FF een fijner bereik hebben dan op crop, zo kan ik ook nog wel een rijtje primes opnoemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
abrakadaver schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:44:
[...]

High-end zoomlenzen met een prettig bereik ?
Stuk voor stuk vind ik de 16-35, 17-40, 24-70, 24-105 en 70-200 op FF een fijner bereik hebben dan op crop, zo kan ik ook nog wel een rijtje primes opnoemen :)
Dat is wel erg smaakgebonden natuurlijk. Als je een 10-22 (ja, dat is high-end), 17-40 en een 70-200 op een cropfactor camera gebruikt kom je wat bereik betreft niets te kort. Dan heb je een mooie all-round set waarmee je wat mij betreft alle uitdagingen wel mee aankunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58

breinonline

Are you afraid to be known?

mcdronkz schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:57:
[...]

Dat is wel erg smaakgebonden natuurlijk. Als je een 10-22 (ja, dat is high-end), 17-40 en een 70-200 op een cropfactor camera gebruikt kom je wat bereik betreft niets te kort. Dan heb je een mooie all-round set waarmee je wat mij betreft alle uitdagingen wel mee aankunt.
Ik had een 12-24, 17-40 en 70-200 en ben blij met mijn FF overstap. Ik heb nu alleen een 24-70 en 70-200. Ik heb meer wide dan op de 7-40 en hoef daarom geen UWA meer. Bovendien is het bereik van de 70-200 op FF veel prettiger dan op crop. Dat is overigens iets wat ik van meerdere mensen hoor die de overstap gemaakt hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
breinonline schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:51:
[...]

Ik had een 12-24, 17-40 en 70-200 en ben blij met mijn FF overstap. Ik heb nu alleen een 24-70 en 70-200. Ik heb meer wide dan op de 7-40 en hoef daarom geen UWA meer. Bovendien is het bereik van de 70-200 op FF veel prettiger dan op crop. Dat is overigens iets wat ik van meerdere mensen hoor die de overstap gemaakt hebben.
Het bereik zou best wel eens prettiger kunnen worden. Dat weet ik niet, want ik heb nooit gewerkt met een FF camera.

Wat abrakadaver echter beweert is dat de lenskeuze beperkt zou zijn, dat durf ik wel te bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

mcdronkz schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:57:
[...]

Dat is wel erg smaakgebonden natuurlijk. Als je een 10-22 (ja, dat is high-end),
*kuch* bullshit*kuch*
17-40 en een 70-200 op een cropfactor camera gebruikt kom je wat bereik betreft niets te kort. Dan heb je een mooie all-round set waarmee je wat mij betreft alle uitdagingen wel mee aankunt.
Jij komt misschien niks tekort, maar dat kan voor iedereen anders zijn. :)
Hoewel ik op FF heerlijk wijd kan werken, de 24-70 eindelijk een bruikbare lens wordt (vond ik op 1.6 en 1.3 crop inderdaad niet/nauwelijks het geval), mis ik wel de lengte in de tele die je met crop gratis krijgt... Om nu een 300 of een 400 te gaan kopen gaat me weer tever en met een 1.4 converter lever ik veel te veel kwaliteit in, in mijn ervaring.

En wat als je nou juist veel werkt op 50mm? Dan moet je alsnog een lensje kopen ;)

BTW: ik zal eens kijken of ik morgen een paar foto's kan maken op 1.3crop en FF. Heb hier helaas geen 1.6crop camera (hoewel ik er feitelijk ook geen gebruik voor heb).

[ Voor 27% gewijzigd door Floor-is op 10-11-2009 10:05 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:18:
Wel fijn dat die 5DII zo hard zakt in prijs. Nu nog maar € 1920. Ik wacht nog heel even of die prijs op korte termijn nog verder zakt. Iemand enig idee waarom die prijs opeens zoveel zakt? In augustus moest je nog € 2300 neerleggen, hij zakt dus ruim 100 euro per maand in prijs.

De 10-22 wordt alvast ingeruild voor een 17-40. :)
Van de zomer was er bij de Utrechtse Steenweg Elektronics nog een 'btw vrije' actie, dus toen ging ie er al voor dat bedrag uit wat hij nu stationair kost. Dus ik heb die daling niet zo gezien! Sinds twee weken zie ik wel weer beweging, met name de afgelopen week, bij Topdeals is ie nu €1849,-
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:46:
[...]

Tussen de 5D en de 5DII zat drie jaar, wat dat betreft zou het dus nog bijna 2 jaar kunnen duren. Aan de andere kant echter, met de 50D en de 7D heeft Canon al laten zien niet meer per se vast te houden aan de oude lifecycles. Het is bijvoorbeeld wel apart dat de 5DII een jaar lang vrij stabiel in prijs was en nu opeens in vier maanden € 400 is gezakt. Willen ze soms van hun voorraad af ivm een aanstaand nieuw model? Begin 2010 is het 1,5 jaar gelden dat de 5DII werd geïntroduceerd, en veel modellen hebben een lifecycle van 1,5 jaar...

Aan de andere kant kan er weinig aan de 5DII worden verbeterd zonder dat het een soort goedkope 1DsIII wordt. Ik ga het in elk geval niet afwachten en bestel binnenkort de 5DII. Nog heel even kijken of er nog veel van de prijs afgaat de komende weken.
Zoals in mijn vorige reactie geloof ik niet in die volle €400,- daling. Maar hoe kom je bij: "Willen ze soms van hun voorraad af ivm een aanstaand nieuw model?" Dan zouden de winkeliers daar toch van moeten weten? En dan was er vast al iemand uit de school geklapt en hadden wij dat kunnen weten, geruchten gaan snel. PS, waar denk je dat de voorlopige bodem ligt? Ik denk €1799,- Wie biedt meer (daling)?
Nomad schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:52:

Maar, dit topic is verder niet bedoeld voor gedachtespinsels zoals de mijne (ja i know, voordeel van mod zijn ;) )
Vooral niet omdat het de TS niet helpt met de vragen die hij nu heeft, gezien de mogelijke 3d er komende tijd nog niet komt.
Wat mij betreft, ik kan niet genoeg krijgen van dit soort bespiegelingen van de watcher, dus veel dank en sorry TS.

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
druipgrot schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:00:
[...]
[...]
Zoals in mijn vorige reactie geloof ik niet in die volle €400,- daling. Maar hoe kom je bij: "Willen ze soms van hun voorraad af ivm een aanstaand nieuw model?" Dan zouden de winkeliers daar toch van moeten weten? En dan was er vast al iemand uit de school geklapt en hadden wij dat kunnen weten, geruchten gaan snel. PS, waar denk je dat de voorlopige bodem ligt? Ik denk €1799,- Wie biedt meer (daling)?
[...]
Hoe ik daar bij kom? Canon verlaagt de groothandelsprijs gewoon, dat vertelt de winkeliers verder niet meer dan het ons vertelt. En er klapt wel vaker niemand uit de school in Japan. De 7D bestond bijvoorbeeld ook al maanden voor iemand op Internet er vanaf wist.

Qua bodemprijs heb ik geen idee maar het tempo van daling is nog steeds vrij hoog dus ik hou € 1700 voor de jaarwisseling ook nog wel voor mogelijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
even opnieuw beginnen :)

Alle offtopic discussie posts hier weg gehaald en ondergebracht in een ander topic.
Technische achtergronden m.b.t. fotografie

Hier gaan we vrolijk/vriendelijk/plezierig/sociaal verder praten over het wel en wee van de keuze tussen de 7d of 5dII

[ Voor 114% gewijzigd door Nomad op 10-11-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
[knip]

[ Voor 98% gewijzigd door Nomad op 10-11-2009 21:53 . Reden: zie aankomende PM voor verdere info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is het iig niet de bedoeling.

[ Voor 94% gewijzigd door ThunderNet op 10-11-2009 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

zucht
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:13:
[...]

Hoe ik daar bij kom? Canon verlaagt de groothandelsprijs gewoon, dat vertelt de winkeliers verder niet meer dan het ons vertelt. En er klapt wel vaker niemand uit de school in Japan. De 7D bestond bijvoorbeeld ook al maanden voor iemand op Internet er vanaf wist.

Qua bodemprijs heb ik geen idee maar het tempo van daling is nog steeds vrij hoog dus ik hou € 1700 voor de jaarwisseling ook nog wel voor mogelijk. :)
8)7 mmm, aangezien Steenweg Elektronics al in de zomer voor de huidige prijs verkocht nam ik aan dat de prijsdalingen niet het gevolg waren van de groothandelsprijzen maar van winkelgebonden overwegingen.

Je houdt het op €1700 ik op €1799, we zullen zien. Wat denk je, zou het prijsdrukkend effect hier van de 7D niet groter zijn dan dat van de Nikon D700? Zijn we toch weer on-topic. De reden waarom ik meer met de 5Dm2 heb is omdat ik ga voor de maximale groothoek + architectuur en hoop om nog eens een fraaie poster aan een trotse architect te verpatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:18:
[...]

Goeie tip over die tamron 28-75, Parle85 noemde hem ook al. Klinkt toch als best een goed ding, in elk geval voor tijdelijk. Photozone is niet super positief maar voor die prijs kun je dat ook niet verwachten. Ik zit ook te denken aan de EF 85 1.8 trouwens om op redelijk korte termijn aan te schaffen.

De gear die ik nu heb:
400D, Sigma 18-50 2.8 Macro, Canon EF-s 10-22, EF 50 1.8, 430 EX

Een D700 is inderdaad geen optie omdat hij niet kan filmen, en ik dan nog meer gear moet omruilen. Bovendien heeft canon veel meer keuze uit lenzen en zijn deze iets voordeliger geprijsd. :)

Thanks all voor het meedenken tot nu toe!
Ik hanteer dezelfde strategie. Heb ook een 28-75 en heb even snel wat pics opgezocht wat deze doet op FF en dat is zeeeer acceptabel voor zo'n goedkope lens. Ok, als je die lens beetpakt is het een gaar ding, maar de piccies zijn prima en daar gaat het om.
Ik wil dus ook naar FF, maar had ook een glas probleem. Opgelost dus met die 28-75 en later nog een 17-35L 2e hands.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:15:
[...]

Ik hanteer dezelfde strategie. Heb ook een 28-75 en heb even snel wat pics opgezocht wat deze doet op FF en dat is zeeeer acceptabel voor zo'n goedkope lens. Ok, als je die lens beetpakt is het een gaar ding, maar de piccies zijn prima en daar gaat het om.
Ik wil dus ook naar FF, maar had ook een glas probleem. Opgelost dus met die 28-75 en later nog een 17-35L 2e hands.
Inderdaad, die Tamron 28-75 2.8 vind ik heel interessant als lens om mee te beginnen. Mocht ik in de praktijk vaker de 17-40 4L of 50 1.8 gebruiken hou ik het daarbij. Je kan er in ieder geval geen buil aan vallen als hij toch niet bevalt, je verkoop[t hem weer door zonder verlies. De Sigma 24-70 2.8 al dan niet met HSM, is ook erg interessant trouwens, het is alleen moeilijk vergelijken met de Tamron omdat op photozonde de laatste in FF is getest en de Sigma op een APS-C. In die review wordt hij wel erg erg goed beoordeeld trouwens, beter dan de Tamron.

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

druipgrot schreef op woensdag 11 november 2009 @ 00:52:

[...]
8)7 mmm, aangezien Steenweg Elektronics al in de zomer voor de huidige prijs verkocht nam ik aan dat de prijsdalingen niet het gevolg waren van de groothandelsprijzen maar van winkelgebonden overwegingen.
Misschien heb ik het begin van een antwoord, ik was net bij een prijsvechter en daar zag ik al dat men bij deze prijzen toelegt op de verkoopprijs, maar Canon schijnt een 'bonus' voor ieder verkocht toestel uit tekeren. Zo kan Canon inderdaad de prijsvorming nog beïnvloeden nadat de camera's voor een bepaald bedrag zijn ingekocht. Best slim.

[ Voor 3% gewijzigd door druipgrot op 12-11-2009 12:27 ]

• abrakadaver
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:02:
[...]

Inderdaad, die Tamron 28-75 2.8 vind ik heel interessant als lens om mee te beginnen. Mocht ik in de praktijk vaker de 17-40 4L of 50 1.8 gebruiken hou ik het daarbij. Je kan er in ieder geval geen buil aan vallen als hij toch niet bevalt, je verkoop[t hem weer door zonder verlies. De Sigma 24-70 2.8 al dan niet met HSM, is ook erg interessant trouwens, het is alleen moeilijk vergelijken met de Tamron omdat op photozonde de laatste in FF is getest en de Sigma op een APS-C. In die review wordt hij wel erg erg goed beoordeeld trouwens, beter dan de Tamron.
Ik heb die sigma 24-70EX zonder HSM op FF, optisch is ie wat minder dan de tamron, maar die 4mm aan de wijde kant zou ik toch weer niet willen missen.

• Parle85
Tja, het is maar net hoe ver het budget reikt voor de lens.
De sigma 24-70 doet 400 euro (non-hsm)
de hsm versie doet 700 euro
de tamron 28-75 doet iets meer dan 300 euro.
En de de 24-70 L is ver buiten zijn budget, al zou ik nooit meer een andere willen :).

Mag ik vragen, na alle discussies die ertussen zijn gekomen, hoever de TS al staat met zijn keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Mag ik vragen, na alle discussies die ertussen zijn gekomen, hoever de TS al staat met zijn keuze?
Mag ik me daarbij aansluiten. Deze wide angle adept heeft net de 5D II gekocht daar hij dit jaar geen significante prijsdaling meer verwacht. Wat een Schrikbarend Kanon! De optimist ziet echt overal lichtpuntjes, als je dacht dat het ergens donker was laat dit lichtkanon zien dat je het mis hebt. Scherp zoals je mag verwachten. Voor mij als slechts stilstaande-dingen-fotograaf een topkoop. Alleen die dynamic range; er is ruimte voor verbetering.

Verwijderd

Topicstarter
Parle85 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:49:
Tja, het is maar net hoe ver het budget reikt voor de lens.
De sigma 24-70 doet 400 euro (non-hsm)
de hsm versie doet 700 euro
de tamron 28-75 doet iets meer dan 300 euro.
En de de 24-70 L is ver buiten zijn budget, al zou ik nooit meer een andere willen :).

Bedankt voor het vragen Heb hem afgelopen vrijdag gekocht! :)

Had het idee dat de vaart wel uit de prijsdalingen was en je kan niet eeuwig blijven uitstellen. Tot nu toe erg gelukkig mee, hoewel ik nog geen kans heb gezien er uitgebreid mee te spelen. Maar weet nu al dat ik er geen spijt van ga krijgen.

• Nomad
druipgrot schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 02:40:
[...]
Mag ik me daarbij aansluiten. Deze wide angle adept heeft net de 5D II gekocht daar hij dit jaar geen significante prijsdaling meer verwacht. Wat een Schrikbarend Kanon! De optimist ziet echt overal lichtpuntjes, als je dacht dat het ergens donker was laat dit lichtkanon zien dat je het mis hebt. Scherp zoals je mag verwachten. Voor mij als slechts stilstaande-dingen-fotograaf een topkoop. Alleen die dynamic range; er is ruimte voor verbetering.
Je vind dat de 5d2 wat weinig DR heeft? Als er iets is wat me met deze camera positief opvalt is het wel hoever mijn DR rijkt.

• Parle85
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor het vragen Heb hem afgelopen vrijdag gekocht! :)

Had het idee dat de vaart wel uit de prijsdalingen was en je kan niet eeuwig blijven uitstellen. Tot nu toe erg gelukkig mee, hoewel ik nog geen kans heb gezien er uitgebreid mee te spelen. Maar weet nu al dat ik er geen spijt van ga krijgen.
Refereer je hiermee naar dat je de 5DII hebt gekocht? En wat voor lens?

Verwijderd

Topicstarter
Parle85 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:42:
[...]

Refereer je hiermee naar dat je de 5DII hebt gekocht? En wat voor lens?
Yep. :P

Momenteel met een 17-40L die ik tegen mijn 10-22 heb geruild, en een 50 1.8II die ik al had. De lenzen bevallen allebei uitstekend. Bij de 17-40 met name het contrast en bij de 50 1.8 de schitterende kleine scherptediepte. Bij dat laatste plastic lensje merk je alleen wel de beperkingen: slechte trage focus. Over een tijdje als ik weer gespaard heb komen er nog wel 1 a 2 lenzen bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 15:06
[...]

Als je beide sensors met f/4 belicht, dan krijg je inderdaad in totaal meer licht op de grote sensor, dan op de kleine sensor. Je maakt dan echter een duidelijk andere foto! Want de grotere sensor zal je een kleinere scherptediepte leveren. Je bent dus appels met peren aan het vergelijken.

Wil je daadwerkelijk vergelijken in hoeverre FF een betere foto oplevert, dan moet je zorgen dat de uiteindelijke foto artistiek gezien hetzelfde is. Je gaat immers ook geen telefoto met een ultra-wide vergelijken, en dan concluderen dat de ene sensor beter is dan de ander.

Om een equivalente foto te maken, moeten de volgende parameters gelijk zijn:
- beelduitsnede => Zelfde effectieve brandpuntsafstand. (1.6x brandpuntsafstand van crop)
- scherptediepte => Zelfde effectieve diafragma. (1.6x f-nummer van crop)
- motion blur => Zelfde sluitertijd

Nou zie je vanzelf al wat er gebeurd... Omdat bij FF de sluitertijd hetzelfde is, en het diafragma kleiner, moet je om een correcte belichting te krijgen, je ISO waarde omhoog halen t.o.v. crop. En daarmee verlies je precies het voordeel dat je dacht te hebben.

En daar zit 'm de clou: Wanneer je artistiek gezien dezelfde foto maakt, dan moet je andere instellingen gebruiken, en dan valt er in totaal net zo veel licht op de kleine sensor als op de grote sensor.

Je hebt hier volkomen gelijk in. Ben afgelopen 2 maanden van een 30D naar een 5D2 gegaan en precies dit ondervonden. Je moet een kleiner diafragma gebruiken om de scherptediepte gelijk te houden. Netto dus een wat hogere ISO. Ik vind echter de IQ dan nog een klasse beter! Niet alleen de ruisprestaties maar ook op het oog. Het lijkt of er veel meer doortekening in de donkere stukken zit en de kleuren knallen van het scherm. En dan die enorme resolutie!

En de AF is helemaal niet slecht. Zou wellicht beter/sneller kunnen, misschien koop ik er ooit nog eens een 7D bij voor de echte actie, nu geeft echter de ongelooflijke beeldkwaliteit de doorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Nomad schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:32:
[...]

Je vind dat de 5d2 wat weinig DR heeft? Als er iets is wat me met deze camera positief opvalt is het wel hoever mijn DR rijkt.
Vond het niet weinig, maar dacht dat het beter kon. Vergelijken is voor mij moeilijk want ik kom van de canon s-80 - grote stappen snel thuis - en het is hemels om het kwaliteitsverschil te ervaren dat lijkt op een waas die over de foto's is weggetrokken. Zou vast ook voor de 7D gelden. Verwachtte dezelfde stap bij DR. Maar wat is hetzelfde. Beter dat anderen daarop antwoorden. Keuze voor 5DM2 en niet voor 7D sowieso simpel, mijn sport is geen sportfotografie, eerder ultragroothoek.

Ga nu aan een nieuwe gegevensverwerker met een moederboard een bescheiden begin toestaat met grote uitloopmogelijkheden (ram/proc./etc). Adviezen variëren nogal. Zet daarom zelf een vraag uit: Moederbord-op-de-groei (voor zware foto- en videobewerking) Adviseer! Ciao!

[ Voor 6% gewijzigd door druipgrot op 09-12-2009 21:30 . Reden: laatste link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47
Ik ben zeer blij dat deze post er is, daar ik met hetzelfde probleem zit en wat advies nodig heb.
Mijn 400d met wat goedkope lensjes is na jaren van trouwe dienst aan vernieuwing toe.
Zelf wil ik hem hoofdzakelijk gaan gebruiken voor landschap fotografie met soms een of meerdere personen dan wel mijn hond erin om het spannend te houden. Daar ik de camera meeneem op zowel mijn zakelijke als privé reizen schiet ik heel soms ook zakelijke events, feestjes bij mensen thuis, borrels, etc.

Ik heb met beide apparaten al even heb mogen spelen en er vielen me de volgende positieve zaken op.
7d:
Gebruikersgemak van alle functies en goedgeplaatste buttons.
Gemakkelijke button voor liveview / film.
Burst modus gaat wel heel erg snel !
Flitser ingebouwd en remote flitsers kunnen aansturen.

5d:
Fullframe...

De film optie vind ik mooi meegenomen, maar ik heb wel gezien dat de 7d iets meer instel mogelijkheden hiervoor heeft. Nu wordt er op internet gezegd dat deze opties voor de 5d in een nieuwe firmware binnenkort komen.
Tevens wordt er gezegd op internet dat de 7d op de hogere iso's meer ruis geeft.

Ik overweeg een van de volgende combinaties: 7d met Canon 10-22mm en Canon 50mm 1.4 voor wat werk / privé fotos of voor dezelfde prijs de 5d mark ii met Canon 17-40mm L.

Graag jullie advies.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Pagina: 1 2 Laatste