This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Is er ergens wel info te krijgen? - en dan niet tot op de minuut nauwkeurig oid, maar gewoon per baanvak of er überhaupt iets rijdt of niet?IJnte schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:16:
[...]
NS zegt zelf dat je niet te veel moet vertrouwen op de AV:
[...]
Oslik blyat! Oslik!
Overigens voor morgen:
Prognose voor dinsdag 22 december
Houdt u ook morgen rekening met een zeer beperkte dienstregeling. Maak, indien mogelijk, morgen geen gebruik van de trein.
Excuses voor het ongemak.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Volgens mij haalt Traphic uit dezelfde bron de info als de NS.IJnte schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:50:
Het omroepbericht op het stationIk denk dat op dit moment dat je enige actuele bron van informatie is. Als de NS al zijn eigen AV niet vertrouwd, dan houdt het op. Traphic.nl haalt via een andere manier zijn info op heb ik het idee, maar die trekt het ook al niet meer bij de grote stations. De AV van NS.nl geeft overigens nog wel enigsinds een beeld van de treinen die rijden, want b.v. een stoptrein naar Arnhem staat ook in de AV (extra ingelegde trein). Toch is de stationsomroep vrees ik het meest actuele, maar niet per definitie accuraat.
Overigens voor morgen:
[...]
Wel raar dat men de reiziger op het station niet beter kan of wil informeren. Met zo weinig treinen zou je denken dat er genoeg ingepland personeel over is om de reizigers te woord te staan. Zal wel weer te simpel denken
Naja, gezien dat de vooruitzichten zijn dat er nog meer sneeuw bij komt en het ook nog blijft vriezen, zal het dit jaar wel niet meer wat worden op het spoor

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
En als ergens wel een trein rijd maar men geen idee heeft hoelaat die aan komt, kun je beter niets zeggen want al zeg je: met een uurtje, en word 't een halve dan is het klote en als het 2 uur duurt doe je 't weer verkeerd.
Collega die gisteren op Amsterdam CS was zag een Thalys (met passagiers) vertrekken.
Info dat er dus geen internationale treinen reden klopte dus ook al niet echt.
[ Voor 49% gewijzigd door DDX op 21-12-2009 17:06 ]
En terecht dat mensen iemand van de NS willen spreken? Zij verzaken hun dienstverlening. Daar doen de omstandigheden niets aan af. Bereikbaar zijn is wat mensen al willen... en als je echt geen informatie kunt geven kun je dat ook gewoon zeggen. Altijd beter dan dit verstoppertje spelenGoldenSample schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:53:
dat denk jij, Iedereen wil iemand van de NS spreken..
En als ergens wel een trein rijd maar men geen idee heeft hoelaat die aan komt, kun je beter niets zeggen want al zeg je: met een uurtje, en word 't een halve dan is het klote en als het 2 uur duurt doe je 't weer verkeerd.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat is de taak van de NS niet, het omroepen van dat soort informatie gebeurt door Prorail. Als de NS-medewerkers geen info krijgen van Prorail kunnen ze dus de mensen ook niks vertellen.Bastien schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:15:
[...]
En terecht dat mensen iemand van de NS willen spreken? Zij verzaken hun dienstverlening. Daar doen de omstandigheden niets aan af. Bereikbaar zijn is wat mensen al willen... en als je echt geen informatie kunt geven kun je dat ook gewoon zeggen. Altijd beter dan dit verstoppertje spelen
Daarnaast kunnen die mensen voor nuttigere dingen worden ingezet, zoals proberen zoveel mogelijk treinen alsnog te laten rijden.
En als zo'n medewerker dan zegt dat ze geen informatie hebben, word dáár weer over gehuild in dit topic "ze geven geen info, boehoehoe! mamma!"
Let gewoon op de CTA's, de omroepinstallatie en de aanwezige borden en je weet net zoveel als de NS-medewekers zélf waarschijnlijk.
Virussen? Scan ze hier!

En hun personeel zit ook overal en nergens vast, een service medewerker is geen machinist en vice versa
Rijden exact met vertraging als op de site. Vorige net gemist
Pfft... sorry hoor. Zoals al eerder door anderen gezegd: ik heb geen ruk te maken met Prorail maar alles met die organisatie waar ik een paar honderd euro per maand aan doneer: NS. En ze laten niet 'zoveel mogelijk treinen' rijden, ze doen een poging elk half uur een stoptrein te laten rijden. Ze houden dus per uur hier de bezetting over van 4 treinen.wildhagen schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:20:
Dat is de taak van de NS niet, het omroepen van dat soort informatie gebeurt door Prorail. Als de NS-medewerkers geen info krijgen van Prorail kunnen ze dus de mensen ook niks vertellen.
Daarnaast kunnen die mensen voor nuttigere dingen worden ingezet, zoals proberen zoveel mogelijk treinen alsnog te laten rijden.
En als zo'n medewerker dan zegt dat ze geen informatie hebben, word dáár weer over gehuild in dit topic "ze geven geen info, boehoehoe! mamma!"
CTA's gaven geen info, omroepinstallatie zoals gemeld ook niet en meer borden kennen ze niet hier. Kortom, de reiziger zoekt het maar uit.Let gewoon op de CTA's, de omroepinstallatie en de aanwezige borden en je weet net zoveel als de NS-medewekers zélf waarschijnlijk.
Natuurlijk roept men van alles in de media, op internet etc... maar da's niet handig als je dat onderweg niet hebt
Wat ik trouwens grappig vind, is dat de NS toch de term 'Stoptrein' wilde schrappen? En nu rijden er weer door het hele land stoptreinen

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
En als de politie een snelweg afsluit (of de overheid 'm openbreekt, whatever) ga je ook zitten kankeren bij je leasemaatschappij?Bastien schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:05:
[...]
Pfft... sorry hoor. Zoals al eerder door anderen gezegd: ik heb geen ruk te maken met Prorail maar alles met die organisatie waar ik een paar honderd euro per maand aan doneer: NS.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Weet wel dat je een unieke rit meemaakt, als je in de stopper zit van Utrecht naar ArnhemLauPro schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:23:
Momenteel zit ik weer in de stoptrein richting Arnhem. Op zich prima te doen. Wel jammer dat de trein tot 2 keer toe (in Amsterdam en in Utrecht) met een dikke +10 is vertrokken. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Wat ik trouwens grappig vind, is dat de NS toch de term 'Stoptrein' wilde schrappen? En nu rijden er weer door het hele land stoptreinen. Maak er dan Sprinters van...
Betaal jij wegenbelasting aan je leasemaatschappij dan?CyBeR schreef op maandag 21 december 2009 @ 18:28:
[...]
En als de politie een snelweg afsluit (of de overheid 'm openbreekt, whatever) ga je ook zitten kankeren bij je leasemaatschappij?

Je bent er wel klant van. Zij zorgen dat jij een auto hebt om mee te rijden.Megamind schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:03:
[...]
Betaal jij wegenbelasting aan je leasemaatschappij dan?
Nou, NS zorgt dat je een trein hebt om mee te reizen. De infrastructuur is aan de overheid (via ProRail) en, inderdaad, daar betaal je belasting voor.
Alleen het probleem dat 90% van de mensen dit gewoon domweg niet weet. Trein == NS, en niet ProRail. Eerlijk gezegd dacht ik dat Prorail alleen rails legde en goederen vervoerdeCyBeR schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:10:
[...]
Je bent er wel klant van. Zij zorgen dat jij een auto hebt om mee te rijden.
Nou, NS zorgt dat je een trein hebt om mee te reizen. De infrastructuur is aan de overheid (via ProRail) en, inderdaad, daar betaal je belasting voor.
Als ik in de trein stap hoef ik geen geld te betalen aan Prorail, ik heb een klant van de NS. Ga jij ook klagen bij Bombardier als je weer in een afgeragde Plan V zit omdat de SLT vertraging heeft opgelopen?CyBeR schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:10:
[...]
Je bent er wel klant van. Zij zorgen dat jij een auto hebt om mee te rijden.
Da's hun probleem. Overigens weet Bastien dit duidelijk wel.Megamind schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:43:
[...]
Alleen het probleem dat 90% van de mensen dit gewoon domweg niet weet. Trein == NS, en niet ProRail.
Nope, Strukton, VolkerRail e.a.Eerlijk gezegd dacht ik dat Prorail alleen rails legde
Nope, RailProen goederen vervoerde
Kijk ook eens in de Topic Start: alhier. Misschien wordt je daar ook wat wijzer van. Ik zal de komende week eens besteden aan wat achtergrond van de spoorbeveiliging (dat staat al even op mijn lijstje). Misschien kan ik ook kort wat opnemen over de relatie (als die er al is) tussen ProRail en Vervoerders (NS, Connexxion etc).Megamind schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:43:
[...]
Alleen het probleem dat 90% van de mensen dit gewoon domweg niet weet. Trein == NS, en niet ProRail. Eerlijk gezegd dacht ik dat Prorail alleen rails legde en goederen vervoerde
[ Voor 25% gewijzigd door IJnte op 21-12-2009 21:51 ]
Dat zou misschien niet eens zo'n heel slecht idee zijn, dan gaan ze misschien nog harder hun best doenJorrit schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:48:
Ga jij ook klagen bij Bombardier als je weer in een afgeragde Plan V zit omdat de SLT vertraging heeft opgelopen?
Contactformulier Bombardier
We are shaping the future
Ja... dat weet ik wel na 23 jaar reizen met de trein. En er kunnen nog zoveel vergelijkingen gemaakt worden met andere zaken, daar koop ik niets voor.CyBeR schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:48:
[...]
Da's hun probleem. Overigens weet Bastien dit duidelijk wel.
Als in de supermarkt geen melk te leveren is ga ik vragen bij een medewerker van de supermarkt waarom mijn witte motor niet te krijgen is. Die kan mij dan hopelijk uitleggen dat de koeien staken, de melkfabriek is afgefikt, de chauffeur in slaap is gevallen of dat zijn baas een betalingsconflict heeft met de melkfabriek. En met een beetje geluk kan hij/zij mij ook vertellen wanneer er wel weer melk te krijgen is. Simpel toch? Meer wil ik niet als consument met begrip.
Echter, het wordt een ander verhaal als er niemand in de supermarkt te vinden is die mij kan vertellen waarom de melk op is. Niet dat zij een leveringsplicht hebben, maar het straalt bepaald geen klantvriendelijke houding uit richting mij als ze dat doen. Voor hen genoeg andere supermarkten die (hopelijk) wel klantvriendelijker zijn.
En daar wringt 'm dus de schoen bij het spoor: er is niemand anders om mee te reizen en degene die je info kan geven (naar mijn mening de NS want daar ben ik klant (supermarkt) en niet Prorail (in slaap gevallen chauffeur)) die spelen verstoppertje. Of er nu iemand van NS of Prorail op het perron gaat vertellen wat de opties zijn zal mij niet uitmaken, als iemand in ieder geval maar aanspreekbaar is. Dat is wat ik wil en dat is waar ik als betalende klant recht op heb. Ook al heeft degene geen info, ook dat is info. Iets wat een heleboel mensen niet begrijpen. En of NS of Prorail die speakers/CTA's in werking kan zetten met de juiste informatie: kan me niet schelen, maar doe er iets nuttigs mee. Daarvoor hangen die dingen er.
Nou ja, eindelijk hebben ze nu ook een soort van dienstregeling in elkaar gezet met vaste vertrektijden. Weet ik tenminste waar ik morgen aan toe ben.
En ik heb er best begrip voor dat het lastig is voor wie dan ook om de treinen te laten rijden. Het is voor NL begrippen zo her en der in het land best wat extreem. Maar dat neemt niet weg dat het geen 4 dagen moet duren voordat er een fatsoenlijk alternatief is opgetuigd in de vorm van pendeldiensten in de vorm van stoptreinen. Zoiets hoort op de plank te liggen, het is de afgelopen jaren genoeg mis gegaan (is het geen sneeuw dan is het storm of blaadjes of weet ik wat). Ik heb nog steeds begrip voor de situatie, maar het begrip mbt communicatie is zoek.
En nu stop ik ermee... punt is wel duidelijk en we blijven toch als een stel lamme boksers om elkaar heen draaien
Mis, Railpro is een toeleverancier voor spooronderhoud en is geen goederenvervoerder. Daarvoor moet je bij Raillion zijn (tegenwoordig DBSRN)CyBeR schreef op maandag 21 december 2009 @ 20:48:
[...]
Da's hun probleem. Overigens weet Bastien dit duidelijk wel.
[...]
Nope, Strukton, VolkerRail e.a.
[...]
Nope, RailPro

Ik heb het hoopje slush dat dwars op de overweg lag maar niet gefotografeerd... Leek me al knap als daar wat langs kwam...
Maar het rijdt inmiddels weer enigszins? Ik heb gemerkt dat de Reisplanner van de NS danwel de Actuele Vertrektijden niet bepaald accuraat zijn

Iemand enig idee welk treinstel dit is? De 3405 staat met de AB-bak in de wagenwerkplaats van Amersfoort (opgebokt zonder draaistellen), en het andere deel is gesloopt. Welke is deze dan?
Het lijkt overigens wel reklame of brandschade wat ik zie?
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 22-12-2009 00:42 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Nederland doet veel met gas omdat wij gewoon gas in overvloed hebben. De gaslobby heeft dit in de jaren '60 geregeld. En zoals gesteld hoeft een wissel maar op 0 graden worden gehouden, en dan zelfs alleen maar de beweegbare delen. Dat kan nooit veel energie kosten. Ik vraag mij af hoe rendabel een gasgestookt systeem is waar leidingen op een emplacement honderden meters lang kunnen zijn. Veel storingsgevoeliger met aan/afvoerleidingen, een pomp, een brander etc. Natuurlijk zijn er redundante systemen bedenkbaar maar dat maakt het allemaal nodeloos duur. En voor een systeem dat enkele weken per jaar nodig is, volstaat een elektrisch systeem prima.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:04:
Maar de reden is waarschijnlijk (heel banaal) dat met elektriciteit stoken ca. 3x zoveel kost als met gas. Het is ietswat simplistisch (maar ongetwijfeld gedaan) om de kosten van allerlei storingen niet mee te nemen.
Het was voor mij ook wel een tamelijk ongewoon beeld idd.IJnte schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:03:
[...]
Weet wel dat je een unieke rit meemaakt, als je in de stopper zit van Utrecht naar ArnhemZelfs de CTA in Utrecht was er nog op voorbereid (nostalgie van vroeger)
Hoe kom jij bij enkele weken per jaar? Denk je soms dat 't alleen nodig is als 't sneeuwt ofzo? Zodra 't 0 graden of minder en nat is moeten die wissels verwarmd worden. Dat is wel iets meer dan enkele weken per jaar hoor.LauPro schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:32:
[...] En voor een systeem dat enkele weken per jaar nodig is, volstaat een elektrisch systeem prima.
Ik zat vannochtend ook weer in een VIRM vanaf Veenendaal WestMrNGm schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:13:
Dat is inderdaad een verhaaltopic apart! Was trouwens wel verbaasd toen ik een paar dagen geleden een intercitytrein (ken geen andere benaming ervoor) voorbij zag hobbelen.
Maar het rijdt inmiddels weer enigszins? Ik heb gemerkt dat de Reisplanner van de NS danwel de Actuele Vertrektijden niet bepaald accuraat zijnGelukkig hoef ik voorlopig niet met de trein weg
Lol, ik gisteren denken dat alles weer reed.IJnte schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:38:
[...]
Waar haal je dat vandaan.. Zeker de AV van NS.nl.. Die ziet het geloof ik weer helemaal zitten
Maar die site had er gewoon de brui aan gegeven

Gisteren hier in Barneveld 1,5 uur gewacht op een trein naar Amersfoort (daarna reden ze ineens wel weer om het halfuur)
Gelkkig in Amf direct de stoptrein naar Zwolle gepakt.
Ik stap in Zwolle uit, en hoor de omroep zeggen dat er bij 't Harde een bovenleiding kapot is, dus geen treinverkeer mogelijk. Ik ff blij dat ik er precies ben
's Avonds Zwolle-Arnhem-Ede-Barneveld dan maar gedaaan. Tussen Arnhem en Ede lag best een flink pak sneeuw op de perrons! Gelukkig bijna geen last gehad van uitvallende treinen, alleen wat vertragingen en een paar gemiste overstappen, maar daar houd je rekening mee. 3 uur gereisd op dat traject.
Ik merkte wel dat je niet bepaald via Utrecht moet reizen.
Vandaag dan toch maar proberen om in Rotterdam te komen
Mooie foto

NU.nl/Maarten Blok
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 22-12-2009 09:20 ]
Vrij netjes
Bron: Telegraaf.nlDuitse spoorwegen zijn bereid ProRail en NS te helpen
BERLIJN - De Duitse spoorwegen zijn bereid ProRail en de NS te adviseren of desnoods hulp aan te bieden. De Deutsche Bahn AG (DB) in Berlijn reageerde verbaasd dat er in Nederland slechts 15 procent van de treinen rijden. ,,Als de spoorwegbedrijven advies nodig hebben, dan moeten ze ons benaderen. Wij willen jullie treinvervoerders graag helpen, immers we zijn collega’s van elkaar”, aldus DB-zegsman Andreas Fohrmann.
De Duitsers hebben zelf ook last van het winterweer. ,,Maar zo’n uitval van treinen hebben we niet in Duitsland. In grote delen van ons land hebben we te maken met dezelfde omstandigheden”, aldus de DB-woordvoerder.
Opvallend rijden nagenoeg alle treinen bij de oosterburen op schema. ,,Natuurlijk is er ook bij ons vertraging, maar ons spoorboekje is niet in de war door de sneeuw.”
De wintervoorbereidingen voor de DB zijn altijd ,,gründlich”.
,,We zorgen ervoor dat het materieel, spoor, wissels en seinen in goede staat zijn. Ook zetten we speciale sneeuwploegen in die met speciale treinen het spoor continu schoonvegen.” Volgens Fohrmann zijn er in Duitsland grote landschapverschillen. ,,We houden daar altijd rekening mee. Vandaar we altijd veel tijd besteden om alles winterklaar te maken.” Volgens hem zijn de omstandigheden in het noorden van Duitsland gelijk aan Nederland.
De DB vindt het daarom bijzonder dat er in ons land veel uitval is en dat veel treinreizigers niet naar de plaats van bestemming kunnen komen. ,,Kijk, wij weten natuurlijk niet wat er in Nederland nu precies aan de hand is.
,,Wat ons betreft zijn ProRail en de NS welkom. Als ze bellen zijn wij bereid om de helpende hand toe te steken.”
Heel pijnlijk dit..
Signatures zijn voor boomers.
afgelopen paar dagen hier gezien: DD-AR, MDDM (als je dat als apart materieeltype beschouwtIJnte schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:09:
[...]
Ik zat vannochtend ook weer in een VIRM vanaf Veenendaal West
Een vriend was een weekje over uit Spanje, en zou afgelopen zondag met de Thalys en Corail Lunea weer terug naar Spanje reizen. Omdat sinds kort de Thalys niet meer in Den Haag stopt, zou hij in Rotterdam Centraal opstappen.
Zondagmiddag bleek dat er geen lokaal OV was in Den Haag, en er zelfs geen taxi's besteld konden worden (het advies van de taxicentrale was 'ga maar op straat staan, en dan hopen dat er een lege taxi langs komt'...). De (mobiele) website van de NS gaf aan dat er ieder half uur een stoptrein van Den Haag naar Rotterdam zou rijden, dus we zijn uiteindelijk maar lopend (zo'n 4km) door de sneeuw naar station Moerwijk gegaan met koffer en al, waar die stoptrein langs zou moeten komen. Om 18:06 zou daar een trein langskomen, volgens de actuele vertrektijden online niet uitgevallen en geen vertraging. Helaas, geen trein. Een half uur later nog geen trein, toen maar weer naar huis gelopen, want de Thalys ging hij vermoedelijk toch niet meer halen.
Zondag niemand te bereiken van Thalys / NS Hispeed, maandag ook niet. Bandje op de telefoon 'wegens de weersomstandigheden hebben we te weinig personeel om de telefoon aan te nemen'. Je kon alleen het contactformulier invullen, dus dat hebben we maar gedaan, maar schiet natuurlijk ook niet op. Nog geen reactie tot op heden.
Vandaag ziet het er qua treinen nog steeds slecht uit, dus heeft hij uiteindelijk maar een vliegticket voor donderdag geboekt (in de hoop dat Schiphol en Barajas een beetje meewerken) om toch nog voor kerst terug te kunnen naar huis.
Wegens overmacht bij de NS heeft deze jongen dus de Thalys niet kunnen halen. Die reed in principe wel (maar met vertraging, dus dikke kans dat hij in Parijs alsnog de nachttrein naar het zuiden zou hebben gemist en daar had moeten overnachten, maar dat is weer een ander verhaal). Nu is de vraag: maakt een verzoek om restitutie van de treinkosten enige kans, al is het maar uit coulance? Het waren geen flexibele tickets, overigens, dus we gaan er van uit dat het weinig zin heeft, maar misschien weet hier iemand beter hoe zoiets werkt?
Geen ervaring, maar lees dit eens: http://www.nshispeed.nl/n...ompensatie-bij-vertragingAnakha schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:35:
...misschien weet hier iemand beter hoe zoiets werkt?
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ik schat de kans klein in, maar je weet maar nooit. Vraag het anders ook even aan de man op Twitter: http://www.twitter.com/nshispeedAnakha schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:35:
Wegens overmacht bij de NS heeft deze jongen dus de Thalys niet kunnen halen. Die reed in principe wel (maar met vertraging, dus dikke kans dat hij in Parijs alsnog de nachttrein naar het zuiden zou hebben gemist en daar had moeten overnachten, maar dat is weer een ander verhaal). Nu is de vraag: maakt een verzoek om restitutie van de treinkosten enige kans, al is het maar uit coulance? Het waren geen flexibele tickets, overigens, dus we gaan er van uit dat het weinig zin heeft, maar misschien weet hier iemand beter hoe zoiets werkt?
Overigens: Thalys-reizigers vanuit Amsterdam mogen per Fyra naar Rotterdam reizen. Thalys rijdt niet verder dan Rotterdam en keert vandaag daar: "Reizigers voor Thalys 9338 die start vanuit Rotterdam kunnen reizen met Fyra van 13:26 naar R'dam." aldus NS Hispeed op Twitter.
[ Voor 14% gewijzigd door Alex) op 22-12-2009 13:32 ]
Dat heb ik inderdaad gelezen, maar dat gaat om vertraging met de Thalys. Die had hij niet, want hij is überhaupt niet bij de Thalys aangekomen. Vandaar dat ik vermoed, dat die regeling niet van toepassing is.jelmervos schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:57:
[...]
Geen ervaring, maar lees dit eens: http://www.nshispeed.nl/n...ompensatie-bij-vertraging
@Alex, dank voor de Twittertip!
Hah, dan zit daar tenminste ook eens iemand inAlex) schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:20:
[...]
Overigens: Thalys-reizigers vanuit Amsterdam mogen per Fyra naar Rotterdam reizen. Thalys rijdt niet verder dan Rotterdam en keert vandaag daar.
Die foto is inderdaad erg gaaf.Cheesy schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:16:
[...]
Lol, ik gisteren denken dat alles weer reed.
Maar die site had er gewoon de brui aan gegeven
Gisteren hier in Barneveld 1,5 uur gewacht op een trein naar Amersfoort (daarna reden ze ineens wel weer om het halfuur)
Gelkkig in Amf direct de stoptrein naar Zwolle gepakt.
Ik stap in Zwolle uit, en hoor de omroep zeggen dat er bij 't Harde een bovenleiding kapot is, dus geen treinverkeer mogelijk. Ik ff blij dat ik er precies ben
's Avonds Zwolle-Arnhem-Ede-Barneveld dan maar gedaaan. Tussen Arnhem en Ede lag best een flink pak sneeuw op de perrons! Gelukkig bijna geen last gehad van uitvallende treinen, alleen wat vertragingen en een paar gemiste overstappen, maar daar houd je rekening mee. 3 uur gereisd op dat traject.
Ik merkte wel dat je niet bepaald via Utrecht moet reizen.
Vandaag dan toch maar proberen om in Rotterdam te komen
Mooie foto
[afbeelding]
NU.nl/Maarten Blok
Zou die ook ergens in Hi-res te halen zijn

In welke trein heb jij gisteren dan DDM-1 gezien?SleutelMan schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:31:
[...]
afgelopen paar dagen hier gezien: DD-AR, MDDM (als je dat als apart materieeltype beschouwt), mat'64, VIRM en DDM-1 (gisteren)
Er is idd een periode van nachtvorst. Maar overdag is het dan gewoon boven 0 en zou je alleen wisselverwarming in de ochtend/avond nodig hebben. Dat gaat het treinverkeer lang niet zo frustreren als het nu doet.CyBeR schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:42:
Hoe kom jij bij enkele weken per jaar? Denk je soms dat 't alleen nodig is als 't sneeuwt ofzo? Zodra 't 0 graden of minder en nat is moeten die wissels verwarmd worden. Dat is wel iets meer dan enkele weken per jaar hoor.
Sowieso zijn de winters strenger in Duitsland omdat ze verder van zee zitten. En ze geven zelf al aan dat er ook veel lastige gebieden zijn. En in Duitsland ligt veel meer rails, de meest kleine gehuchten hebben soms al 4-6 perrons. Neem bijvoorbeeld Viersen, een plaats met 76.000 inwoners en deze heeft 5 perrons. Terwijl een gemeente Ede met 65.000 inwoners maar 3 perrons heeft. Meer perrons betekent dus ook meer sporen en ook meer opstelmogelijkheden voor als er iets mis gaat. En zo kunnen belangrijke internationale treinen ook gewoon altijd doorgang vinden.
Hier in Ede is bijvoorbeeld wel een passeerspoor. Maar als er iets op het hoofdspoor gebeurt dan moet je al over het trage passeerspoor. Ik heb een keer meegemaakt dat we de stopper richting Veenendaal op Driebergen-Zeist hebben 'ingehaald'.
Ik denk dat het zaak is dat we snel beginnen met het verdubbelen van sporen om zo meer capaciteit te creëren. Dan hoeft er ook relatief minder gewisseld te worden. Een goederentrein/internationale kan lekker op de doorgaande sporen rijden en hoeft er niet overal ingehaald te worden.
[ Voor 55% gewijzigd door LauPro op 22-12-2009 13:51 ]
En weer een mooi stukje incidentenpolitiek:De regeling "Geld terug bij vertraging" waarmee reizigers bij vertraging geld terug kunnen krijgen, is sinds zondag buiten werking. NS doet een beroep op overmacht. Dat meldt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen tegenover treinreiziger.nl.
Ja, je zal vooraf eens bekijken of er problemen kunnen optreden, in plaats van achteraf om opheldering vragen. Maar dat is gelukkig typisch Nederlands.DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) wil een evaluatie van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen over de gang van zaken rond het treinverkeer dat al dagen ontregeld is.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Was ProRail niet van de overheid, waardoor 'overnemen' niet zo makkelijk gaat?Maasluip schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:24:
Wil de DB helpen? Laat ze NS en Prorail maar gewoon overnemen. Aflopende zaak hier. Wederom wordt mijn beeld dat er in Nederland geen initiatief wordt getoond en dat iedereen zichzelf en elkaar in een langdurende wurggreep van onkunde, onwil en besluiteloosheid houdt bevestigd.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Misschien had er een politieke partij moeten zijn die eerder kamervragen had gesteld over wat ProRail zou gaan doen aan de voorbereidingen van de winter?CodeCaster schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:04:
Ja, je zal vooraf eens bekijken of er problemen kunnen optreden, in plaats van achteraf om opheldering vragen. Maar dat is gelukkig typisch Nederlands.
Het is een beetje makkelijk om alles maar bij de uitvoerende instanties neer te leggen. De controlerende instanties hebben ook een taak.
Hmms beetje appart dat ze dan ook niet iets doen van 40% korting hele dag.CodeCaster schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:04:
Het is nu officieel:
Ik ga nu express voor 9 uur reizen om op tijd op m'n werk te zijn.
(afgelopen 2 dagen viel het gelukkig mee, max 10 minuten later)
Ik zie de aflevering van buitenhof al tegemoetEen woordvoerster zei dinsdag dat de minister in een brief de bedrijven heeft gevraagd welke maatregelen de afgelopen dagen zijn genomen om de infrastructuur en de informatievoorziening van de reiziger op orde te houden.
Het treinverkeer draait door het barre winterweer op halve kracht. De kritiek op met name infrabeheerder ProRail, die over sporen en wissels gaat, is niet van de lucht.
Ik zag op RTL nieuws een item over wat spoorwerkens die een wissel sneeuwvrij aan het maken waren. Persoonlijk zie ik het echt nog steeds als een gigantische design flaw.
We zien je verbeterde wisselontwerp wel verschijnen tzt en gaan er vanuit dat deze wissel altijd en eeuwig 100% zal werken.LauPro schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 16:13:
Dat gaat nog wat worden:
[...]
Ik zie de aflevering van buitenhof al tegemoet.
Ik zag op RTL nieuws een item over wat spoorwerkens die een wissel sneeuwvrij aan het maken waren. Persoonlijk zie ik het echt nog steeds als een gigantische design flaw.

Valt wel op dat jij het kennelijk continue beter weet (iets met overwegen enzo?) dan de specialisten? Nou, voeg de daad dan ook bij het woord, en help de specialisten dan met het oplossen van deze problemen! Roepen kunnen we allemaal, maar laat het dan ook eens zien!
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad. 80% gaat wee rijden morgen. Jammer dat ze niet kunnen vertellen waar en wanneer er een trein rijdt. Dit lijkt me basisinformatie voor de reiziger. Zo laat je mensen nog in het ongewis.'80 procent treinen rijdt woensdag'
UTRECHT - ProRail laat woensdag 80 procent van de treinen weer rijden. Een woordvoerster van de spoorwegbeheerder heeft dat dinsdag gezegd.
''Dat betekent dat er ook weer intercity's rijden.''
Welke treinen er woensdag wel en niet rijden en op welke trajecten, kon ze nog niet zeggen. De afgelopen dagen reed de NS met veel minder treinen.
[ Voor 90% gewijzigd door IJnte op 22-12-2009 17:36 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik zie hier mensen met zijn allen rond een lekkende kraan staan en zich afvragen wat ze kunnen doen naast het dweilen van het water dat op de vloer stroomt.PeaceNlove schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 17:04:
We zien je verbeterde wisselontwerp wel verschijnen tzt en gaan er vanuit dat deze wissel altijd en eeuwig 100% zal werken.
De tong van de wissel is nog geen meter lang, iets moet toch wel te doen zijn om te voorkomen dat daar iets tussen komt? Waarom bouwen ze geen overkappingen over de wissels
Ik zal overwegen om een open brief naar ProRail te sturen.
Zo niet, dan zou ik het ook rustig aan doen en niet overal gaan investeren in een betere kwaliteit van het spoor.
Het is een onderneming -> dus gericht op winst.
Speel ook Balls Connect en Repeat
De tweede kamer wil Prorail overigens wel aan gaan pakken:
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...laks_ProRail__.html?p=4,2De Tweede Kamer wil spoorbeheerder ProRail hard aanpakken vanwege de treinchaos. De bedrijfstop blijkt ondanks miljoenen aan rijksinvesteringen keer op keer niet in staat problemen voor te zijn. "Mijn geduld raakt op", dreigt PvdA-Kamerlid Samsom.
Het bedrijf slaagt er volgens CDA, PvdA, VVD, SP, GroenLinks en ChristenUnie niet in bij zware sneeuwval direct met meer onderhoudspersoneel op de proppen te komen. Ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) stuurt deze week nog een brief naar verkeersminister Eurlings.
"Dat ProRail op donderdagochtend door een zware sneeuwbui wordt verrast, dat kan. Maar twee dagen daarna nog onvoldoende onderhoudsploegen paraat hebben, dat kan echt niet", zegt Kamerlid Cramer van ChristenUnie.
De SP eist een onderzoek naar de effecten van de privatisering van ProRail. "ProRail besteedt veel onderhoud uit en zo laat mogelijk om kosten te besparen en geld te verdienen. Nu zie je bij kapotte wissels dat het oprekken van onderhoud niet meer kan."
Na een tiental bezoekjes in de afgelopen dagen aan kleumende spoorwerkers constateert Roemer dat er veel te weinig mensen voor onderhoud zijn. "Het personeel baalt zelf ook als een stekker dat problemen zo laat worden opgelost. Zondag werd pas na vier dagen wisselstoring op Hollands Spoor bekend waarom de wisselverwarming niet werkte. Puur doordat bedrijfsonderdelen langs elkaar heen werken!"
ProRail, eigenaar van het spoornet, slaagt er bijna jaarlijks niet in de onderhoudssubsidie op te maken, constateert PvdA'er Samsom. "Geld is dus niet het probleem. Het zit organisatorisch fout. ProRail blijkt voortdurend niet in staat om ontwikkelingen bij te houden. Deze problemen met sneeuw zijn maar een voorbeeld. De top is daarvoor wel medeverantwoordelijk."
Het CDA wil voor februari een investeringsplan om bevroren wissels snel te ontdooien. GroenLinks-Kamerlid Vendrik juicht dat toe. "Investeringen lopen bij ProRail ver achter. Er wordt al twee jaar veel te weinig en veel te laat iets gedaan aan de wissels."
CDA-Kamerlid Koopmans eist dat de verbetering van het spoor niet ten koste van de belastingbetaler gaat. Liberaal Aptroot stelt als dwangmiddel voorwaarden aan investeringen: eerst het bestaande spoor op orde maken, inclusief beter onderhoud, dan pas meer treinen toelaten op het spoor.
Reizigersvereniging Rover wordt overspoeld met klachten. "Dit kan niet zo doorgaan. Er gaat van alles mis. Vooral ProRail maakt het bont", zegt Rover-zegsvrouw Sanne van Galen."De spoorbeheerder had zich beter moeten voorbereiden op vorst en sneeuwval en de NS moet beter met reizigers communiceren."
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
LauPro schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:09:
Ik zal overwegen om een open brief naar ProRail te sturen.
bron: http://www.destentor.nl/r...ein-en-bus-aan-Arriva.eceDOETINCHEM - Vervoersbedrijf Syntus heeft het trein- en busvervoer in de Achterhoek verloren aan concurrent Arriva. De provincie Gelderland heeft vandaag besloten de concessie Achterhoek/Rivierenland (vergumming) te verlenen aan Arriva, aldus Syntus.
Die concessie omvat het busvervoer in de Achterhoek en de trein op de lijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Arnhem-Tiel.
De beslissing houdt in dat er een tijd lang twee vervoerders in de Achterhoek zullen rijden. Het busvervoer wordt namelijk eind 2010 al overgedragen aan Arriva, het treinvervoer pas eind 2012.
Op het hoofdkantoor van Syntus in Doetinchem heerst verslagenheid, aldus een woordvoerder. „De kerstdagen worden nu minder leuk”, zegt hij. Het bedrijf was het eerste vervoersbedrijf in Nederland dat bus en trein integreerde.
Het trein verkeer op het deeltraject Arnhem-Doetinchem wordt later in een aparte concessie ondergebracht, die van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.
Dat wordt dus einde Lintjes, en nieuwe Arriva GTW's in de Achterhoek!
Zutphen-Apeldoorn doen ze toch ook? Daar rijdt nu nog gehuurde DM'90, misschien dat ze daar nog wat Lintjes kwijt kunnen. Of hoort die lijn ook bij de "achterhoek"?wildhagen schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:28:
Wat blijft er dan nog over voor Syntus (qua treinen dan)? Alleen Hengelo<>Oldenzaal? Of men moet ergens nieuwe concessies weten te scoren...
Gaat er wel een flink overschot aan lintjes ontstaan op deze manier...
http://www.omroepgelderla...hoek-gaat-naar-Arriva.htm
Syntus tuft van Oldenzaal naar Zutphen, wel via Hengelo natuurlijkwildhagen schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:28:
Wat blijft er dan nog over voor Syntus (qua treinen dan)? Alleen Hengelo<>Oldenzaal? Of men moet ergens nieuwe concessies weten te scoren...
Gaat er wel een flink overschot aan lintjes ontstaan op deze manier...
En vandaag toch aanspreekbaar personeel op de stations. Het kan dus wel... hulde dat het nu toch nog zover is gekomen
Nu morgen weer alles een beetje normaal hopelijk, dan 3 jaar parlementair onderzoek waar het nu verkloot is en dan hopelijk voor de volgende sneeuwbuien de handel iets beter geregeld
Ja, klopt ik was in de war omdat die treinen er ook wat anders uitzien dan de normale DM'90.jappas schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:51:
Zutphen-Apeldoorn wordt door RegioNS gereden dacht ik? Ik las overigens op de website van omroep Gelderland dat deze lijn ook naar Arriva gaat.
http://www.omroepgelderla...hoek-gaat-naar-Arriva.htm
Afgelopen vrijdag stond er 1 personeelslid van de NS op station Deventer met 2 beveiligers naast zich, blijkbaar hadden ze toen al een idee dat ze domme dingen gingen doen.Bastien schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:51:
[...]
Syntus tuft van Oldenzaal naar Zutphen, wel via Hengelo natuurlijk
En vandaag toch aanspreekbaar personeel op de stations. Het kan dus wel... hulde dat het nu toch nog zover is gekomen
[ Voor 35% gewijzigd door Jorrit op 22-12-2009 18:59 ]
http://www.youtube.com/wa...c&feature=player_embedded
Ik verwacht deze voorlopig ook niet terug.....
Over die defecte wissels:
Waarom zetten ze die niet eenmalig in 1 stand op doorgaande sporen en schenken hun aandacht dan aan de eindstations?
Op Hollands Spoor zie ik 4 sporen naar het zuiden, en 6 sporen naar het noorden toe lopen.
Waarom zetten ze die 4 sporen niet twee richting centraal en de andere twee richting Laan van Noi?
Als er treinen naar Voorburg moeten kunnen ze toch via Centraal?
Ok, de treinen hebben dan wel wat vertraging maar het rijdt dan wel!
Inderdaad. Kan me niet herinneren dat ik ooit eerder in een DD-AR heb gezeten op dat traject!Boudewijn schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:39:
Ik heb net dmv DDAR materieel in een kleine 60 mins ledn->ut gedaan.
Vrij netjes
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verwijderd
NS komt gedupeerden tegemoet
Volgende week woensdag mag iedereen reizen met 40 procent korting.
Als er eenmaal een klomp ijs tussen de tong en de spoorstaaf zit zal die er eerst tussenuit moeten anders kun je er niet overheen rijden. Je denkt te simpel.Onbekend schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:08:
Over die defecte wissels:
Waarom zetten ze die niet eenmalig in 1 stand op doorgaande sporen en schenken hun aandacht dan aan de eindstations?
Ik zie er nog een zevende bij staan die bij hoog en bij laag volhoudt dat hij precies weet hoe het zit en hoe het allemaal opgelost moet worden, maar net zo goed als de rest geen poot uitsteekt.LauPro schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 18:09:
[...]
Ik zie hier mensen met zijn allen rond een lekkende kraan staan en zich afvragen wat ze kunnen doen naast het dweilen van het water dat op de vloer stroomt.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 19:27 ]
Hoop mensen reizen dan al niet.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:23:
Goed nieuws:
En mensen die vaker rijden hebben al kortingskaart, en laat die nou die hele week al geldig zijn. (al dan niet via abonnement)
Ok dit is dan nog wel beetje aardig :
Maar nogsteeds weinig echt nuttigs.Een woordvoerster van de NS liet dinsdag weten dat abonnementhouders volgende week dinsdag een ander persoon gratis met zich mee mogen laten reizen.
Deel dan bonnen uit ofzo voor gratis dagkaart oid.
[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 22-12-2009 19:41 ]
Inderdaad, gevalletje blij met een dode mus... Ze hadden gewoon geld terug bij vertraging in werking moeten laten, maar die is weggedaan omdat het "overmacht" was. Als dat zo is, is er toch geen noodzaak tot een willekeurige "compensatie"?DDX schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:39:
[...]
Hoop mensen reizen dan al niet.
En mensen die vaker rijden hebben al kortingskaart, en laat die nou die hele week al geldig zijn. (al dan niet via abonnement)
Hoeveel zou dat ze nou echt kosten, hoop mensen die toch al niet moeite nemen om geld terug te vragen.
En veel losse kaartjes zullen er nou ook niet verkocht zijn met een negatief reisadvies.
Stond vanavond op Amsterdam CS een Euronight (vertrek 19:01) te wachten met loc 6499 ervoor.
Eens wat anders dan zwarte 16xx loc ervoor.
[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 22-12-2009 19:53 ]
Gecombineerd is 't volgens mij best een enorm bedrag voor NS. Ik snap ook wel dat ze een gebaar willen geven maar dat niet compleet onbeperkt willen laten.DDX schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:52:
Beetje vreemd ja dat ide compensatie niet geldig is voor afgelopen (en komende?) dagen.
Hoeveel zou dat ze nou echt kosten, hoop mensen die toch al niet moeite nemen om geld terug te vragen.
En veel losse kaartjes zullen er nou ook niet verkocht zijn met een negatief reisadvies.
Dat was laatst ook al. Vroeg me af hoe dat zat.Stond vanavond op Amsterdam CS een Euronight (vertrek 19:01) te wachten met loc 6499 ervoor.
Nouja zolang ze mijn 13 euro van donderdagavond maar vergoeden vind ik het al best.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
NS Reizigers: Politiek heeft boter op 't hoofd
Spoorweg in de sneeuw Spoorweg in de sneeuw Foto: NOS / Pauline Broekema
Update: dinsdag 22 dec 2009, 21:16
De directeur van NS Reizigers, Jacques Huberts, vindt dat de politiek "boter op het hoofd" heeft als ze klaagt over de wanprestaties van NS en ProRail. De directeur noemt de verontwaardiging in Den Haag "te makkelijk".
Volgens de NS heeft de politiek nagelaten de nodige investeringen te doen om het vervoer onder deze extreme omstandigheden op gang te houden. Door het winterweer zaten veel wissels vastgevroren.
ProRail zegt dat voor vorstbestendige wissels extra geld nodig is. Het vervangen van de drieduizend wissels kost volgens de spoorbeheerder 45 miljoen euro.
Evaluatie
Minister Eurlings van Verkeer heeft aangekondigd de winterproblemen in de afgelopen dagen op het spoor met ProRail en de NS te evalueren. Daaruit kunnen dan lessen worden getrokken.
De minister reageert hiermee op kritiek van onder meer Rover. Volgens de reizigersvereniging komt het verkeersinfarct op het spoor door bezuinigingen bij spoorwegbeheerder ProRail.
"De chaos is niet nodig en mag niet meer voorkomen", zegt de belangenvereniging van reizigers.
Wolkje
Rover vindt dat Eurlings ProRail tot de orde moet roepen. De instantie valt onder de verantwoordelijkheid van de minister.
"ProRail roept reizigers zelfs op de trein te mijden en dwingt daarmee werkende mensen de auto in", schrijft Rover aan Eurlings.
De oorzaak zijn volgens Rover bezuinigingen. "Sneeuwschuivers en regionale sneeuwruimploegen hebben het veld moeten ruimen. Ook met een stralende zon en geen wolkje aan de lucht is het spoor onbegaanbaar vanwege wissel- en seinstoringen en problemen met het materieel."
Beweging
Volgens Rover is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in bijvoorbeeld de hsl en zijn andere trajecten verouderd.
ProRail zegt dat er de afgelopen jaren juist is geïnvesteerd en niet bezuinigd. ProRail heeft er naar eigen zeggen de afgelopen dagen alles aan gedaan om "het spoor in beweging te houden".
bron: http://nos.nl/artikel/124...eft-boter-op-t-hoofd.html
Ik kan me herinneren dat toen er ruim 4 weken geen treinverkeer mogelijk was tussen Hengelo en Enschede, 2 jaar terug, dat ik als jaartrajectkaarthouder inderdaad naast elke dag restitutie ook een of twee dagkaarten heb ontvangen van NS. Maar goed, er is een gebaar gemaakt, of het een juiste is kun je over twisten. De ene vindt het prima en een ander niet. Maar da's met elke poging tot een beetje genoegdoening zo natuurlijk.Fisico schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:37:
Het is natuurlijk een vergoeding van niks. Op een dinsdag gezellig met iemand samenreizen, moet maar net in de agenda van iemand passen. Je kan alle kaarthouders ook een bon mailen of sturen. Daar heb ik (bijv) veel meer aan.
Ik voor mezelf heb liever dat er asap uit geleerd gaat worden en ook dat er asap maatregelen genomen gaan worden. Als daarvoor in 2010 alle wisselverwarmingen voor vervangen moeten worden regelen ze het maar
[ Voor 16% gewijzigd door Bastien op 22-12-2009 22:01 ]
Gaan we weer; dat is dus de fout van ProRail, niet NS.Fisico schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 21:37:
Het overmacht noemen is ook een beetje kinderachtig. Het is een kosten-baten afweging geweest om het spoor op deze manier in te richten, dan moet je ook de nadelen op je nemen.
Dan hadden ze maar goede contracten moeten afsluiten met Prorail, bijvoorbeeld dat als er vertraging is door Prorail, dat Prorail ook de schade betaald.CyBeR schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:21:
[...]
Gaan we weer; dat is dus de fout van ProRail, niet NS.
Jij denkt dat NS niets verhaalt? Maar ik betwijfel ten zeerste of ProRail iets anders gaat vergoeden (cq een contract afsluit waarin dat staat) dan geleden schade. Dus de gratis koffie/thee komt uit de zak van NS. De korting volgende week (of gratis reisjes) komen uit de zak van NS. Etc.Jorrit schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:49:
[...]
Dan hadden ze maar goede contracten moeten afsluiten met Prorail, bijvoorbeeld dat als er vertraging is door Prorail, dat Prorail ook de schade betaald.
Verder vergeet je dat ProRail monopolist is. Als ProRail geen contract af wil sluiten waar iets over vergoedingen in staat dan heeft NS gewoon pech. Ze kunnen niet naar de concurrent die dat wel doet ofzo.
Sommige mensen hier lijken te denken dat dit allemaal heel simpel is. Dat is 't niet.
[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 22-12-2009 23:04 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Zoals ik in de krant las:pingkiller schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:07:
Wat ik niet begrijp: Het is toch precies duidelijk wat sneeuw is en wat voor effect het heeft op het materieel? Bedoel, daar kan je dan toch gewoon voor plannen? Of juist niet voor plannen. Ze doen het nu voorkomen alsof de effecten van sneeuw totaal nieuw voor hun zijn en er dus niet voor kunnen plannen. Wtf. Volgens mij heeft het vaker gesneeuwd. Het lijkt mij zoiets waarvan je de effect precies weet en waarvan je ook kan inschatten hoevaak het ongeveer voor komt. Het lijkt mij zo'n prima voorkoombaar probleem.
Het probleem is dan ook niet zuiver technisch van aard. Uiteraard is bij de bouw voorzien in dat 't wel 's zou kunnen sneeuwen. Zodoende zijn wissels uitgerust met verwarming. Maar dan komt er een trein langsdenderen die een blok ijs ergens tussendeponeert en daar valt niet echt tegenop te stoken. De oplossing daarvoor is een mannetje eropaf sturen die dat even weghaalt, maar die zitten tegenwoordig allemaal ergens centraal in een kantoortje en moeten dus met de auto daarnaartoe. Eer dat, in dit weer, gebeurd is, zijn we weer een paar uur verder. Vroeger zaten die monteurs gewoon op stations en konden ze binnen een minuut of 10 ter plekke zijn en hun ding doen.
Maar als ze dat wisten, dan hadden ze daar toch maatregelen voor kunnen nemen? Als ze er bewust voor hebben gekozen dat niet te doen zonder dat te melden aan de betrokken partijen, dan zijn het prutsers die gewipt moeten worden. Wisten de partijen er wel van, dan tja..lastig. Prorail maar ronder toezicht stellen oid?CyBeR schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:10:
[...]
Zoals ik in de krant las:
Het probleem is dan ook niet zuiver technisch van aard. Uiteraard is bij de bouw voorzien in dat 't wel 's zou kunnen sneeuwen. Zodoende zijn wissels uitgerust met verwarming. Maar dan komt er een trein langsdenderen die een blok ijs ergens tussendeponeert en daar valt niet echt tegenop te stoken. De oplossing daarvoor is een mannetje eropaf sturen die dat even weghaalt, maar die zitten tegenwoordig allemaal ergens centraal in een kantoortje en moeten dus met de auto daarnaartoe. Eer dat, in dit weer, gebeurd is, zijn we weer een paar uur verder. Vroeger zaten die monteurs gewoon op stations en konden ze binnen een minuut of 10 ter plekke zijn en hun ding doen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Mja, die vragen die jij nu stelt is precies waar de politiekers ook mee bezig zijnpingkiller schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:15:
[...]
Maar als ze dat wisten, dan hadden ze daar toch maatregelen voor kunnen nemen? Als ze er bewust voor hebben gekozen dat niet te doen zonder dat te melden aan de betrokken partijen, dan zijn het prutsers die gewipt moeten worden. Wisten de partijen er wel van, dan tja..lastig. Prorail maa ronder toezicht stellen oid?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Dat het dan volgens de NS aan ProRail ligt doet er dan niet toe. Dan moet je het maar eerder aankaarten bij de 2de kamer of een rechtszaak starten of wat dan ook. Het personeel van de NS schreeuwt al jaren moord en brand.verantwoordelijkheid v
1. de verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt.
Hij kan de verantwoordelijkheid zeker niet aan.
2. een taak die zware plichten met zich meebrengt.
Dat is wel een hele verantwoordelijkheid, hoor!
Mooi om te zien in NOVA dat de belgen met hetzelfde materiaal en weersomstandigheden een (bijna) gewone dienstregeling konden leveren. Alsmede het oude archief materiaal waarin dezelfde problemen jaar naar jaar naar voren komt. Trouwens daarin gaven ze aan beide verantwoordelijk te zijn voor "het spoor", maar geen van beide heeft schuld aan deze situatie.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Hoezo te simpel? Eenmalig die wissels goed leggen, en desnoods moet de gasbrander aan te pas komen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:23:
[...]
Als er eenmaal een klomp ijs tussen de tong en de spoorstaaf zit zal die er eerst tussenuit moeten anders kun je er niet overheen rijden. Je denkt te simpel.
Daarna hoeft die wissel niet meer om en hoef je je maar te beperken tot veel minder wissels die overigens in groepen dicht bij elkaar liggen.
Edit:
45 miljoen maar? Dat is 3 euro per Nederlander! Hoewel ik nooit meer met de trein reis zou ik graag 3 euro willen doneren, op voorwaarde dat die treinen elke winter vrijwel op tijd blijven rijden.ProRail zegt dat voor vorstbestendige wissels extra geld nodig is. Het vervangen van de drieduizend wissels kost volgens de spoorbeheerder 45 miljoen euro.
Maar helaas blijft Prorail een organisatie dat winst wil maken, en zolang dat blijft zal er continu op onderhoud bespaard worden....
[ Voor 33% gewijzigd door Onbekend op 22-12-2009 23:46 ]
Da's de tweede keer dat ik dit lees. Hoezo kunnen we nu opeens zonder wissels af dan? Want een wissel die je niet omlegt is gewoon een stuk spoor. Goed idee trouwens, scheelt veel geld in onderhoud.Onbekend schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:42:
[...]
Hoezo te simpel? Eenmalig die wissels goed leggen, en desnoods moet de gasbrander aan te pas komen.
Daarna hoeft die wissel niet meer om en hoef je je maar te beperken tot veel minder wissels die overigens in groepen dicht bij elkaar liggen.
Vandaag tussen Maastricht en Eindhoven een stoptrein, en tussen Utrecht en Leiden een intercity.
Dan vraag ik me af: Maastricht-Eindhoven is gewoon een recht stuk, lekker doorkarren en je hebt niet persé wissels nodig (iig tot sittard), maar tussen Leiden en Utrecht ligt toch enkel spoor? Daar moet je dus bij wisselen als treinen willen passeren? Waarom kan daar dan wel een fatsoenlijke trein reiden (dubbeldeks vs oude treinen alles ten oosten van utrecht) en is het daar wel een intercity?
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
NIet dat de die vaker stopt dan de IC (die stopt nml bijna overal...).
Dan rijdt er op een traject van bijvoorbeeld Utrecht - Alphen - Leiden toch gewoon één trein heen en weer in plaats van vier? Utrecht - Leiden duurt een half uur, is 'ie in een uur heen en weer. Dan laat je vanaf het spoor van het andere perron in Alphen (3) eens in de 40 minuten een trein naar Gouda rijden, dan rijdt er tenminste íets, in plaats van niets.CyBeR schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:16:
[...]
Da's de tweede keer dat ik dit lees. Hoezo kunnen we nu opeens zonder wissels af dan? Want een wissel die je niet omlegt is gewoon een stuk spoor. Goed idee trouwens, scheelt veel geld in onderhoud.
[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 23-12-2009 00:57 ]
Euh, dan heb je dus de situatie gecreëerd zoals we 'm de afgelopen paar dagen hadden, maar dan slechter (we hebben nu een per 30min ipv een per 40min). Wat is de verbetering, precies?CodeCaster schreef op woensdag 23 december 2009 @ 00:52:
[...]
Dan rijdt er op een traject van bijvoorbeeld Utrecht - Alphen - Leiden toch gewoon één trein heen en weer in plaats van vier? Utrecht - Leiden duurt een half uur, is 'ie in een uur heen en weer. Dan laat je vanaf het spoor van het andere perron in Alphen (3) eens in de 40 minuten een trein naar Gouda rijden, dan rijdt er tenminste íets, in plaats van niets.
Wissels in een baanvak zijn, tussen kleinere stations althans, toch enkel om treinen op hetzelfde traject elkaar te kunnen laten passeren? Het probleem dat díe wissels niet omgezet kunnen worden is toch opgelost door op een traject slechts één trein te laten rijden, zodat er niet gewisseld hoeft te worden? Nu reed er niets, omdat op veel trajecten uit beide richtingen treinen kwamen en er niet gewisseld kon worden.
Ik geloof trouwens niet dat er vandaag iedere dertig minuten uit Alphen een trein naar Gouda vertrok.
[ Voor 47% gewijzigd door CodeCaster op 23-12-2009 01:11 ]
Wel grappig dat de directeur dit ook aanhaalde in het interview in Nova, zou hij stiekem dit topic volgenLauPro schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 01:32:
Nederland doet veel met gas omdat wij gewoon gas in overvloed hebben. De gaslobby heeft dit in de jaren '60 geregeld.

Als ik het zo hoor gaan ze alle met gas verwarmde wissels uitfaseren. En een beetje verwarmingsinstallatie heeft anno 2010 geen waakvlam meer natuurlijk. Dat is sowieso al verouderd spul. Alles van ergens na '93 werkt al met een elektronische ontsteking.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:23:
Ik zie er nog een zevende bij staan die bij hoog en bij laag volhoudt dat hij precies weet hoe het zit en hoe het allemaal opgelost moet worden, maar net zo goed als de rest geen poot uitsteekt.![]()
Wel grappig dat de man van ProRail af en toe niet uit zijn woorden kwam. En dat ook Twan Huys er ook lekker op door ging zagen 'En de Belgen dan', 'Én de Duitsers dan?!'
Zou dat niet de rangeerloc zijn? Een 6400 kan geen stroom voor de trein leveren als hij tractie moet leveren.DDX schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:52:
Stond vanavond op Amsterdam CS een Euronight (vertrek 19:01) te wachten met loc 6499 ervoor.
Signatures zijn voor boomers.
Dat gaat niet gebeuren. Net zoals dat in het bedrijfsleven ook niet gebeurt. Prorail zal zo'n contract best aan kunnen bieden, maar de kosten van dat contract zullen dan ook navenant zijn. Dat moet weer uit de treinkaartjes komen.Jorrit schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 22:49:
[...]
Dan hadden ze maar goede contracten moeten afsluiten met Prorail, bijvoorbeeld dat als er vertraging is door Prorail, dat Prorail ook de schade betaald.
Overigens vind ik het wat kort door de bocht om met het buitenland te vergelijken, zonder de kijken naar specifieke omstandigheden daar. Hoe vergelijkbaar zijn die spoorwegnetten? Is er sprake van remmende voorsprong?
[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 23-12-2009 08:53 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
actually, dat is wat ze gedaan hebben (in ieder geval maandag). Gevolg is dan wel veel afwijkende sporen en een behoorlijk uitgedunde treindienst omdat bepaalde bestemmingen niet meer (of moeilijk) te bereiken zijn (en omdat je spoorcapaciteit ongeveer gehalveerd is)....CodeCaster schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:04:
Dat er zondag en maandag (vrijwel) niets reed, omdat de wissels niet verzet konden worden. Dan zeg ik: laat die wissels vast staan in één stand (en ja, dat zal in eerste instantie wat mankracht kosten om ze goed te zetten en/of te controleren) zodat er op alle trajecten beperkt gereden kan worden, in plaats van totaal niet. Maar dan denk ik dus blijkbaar weer te simpel?
Wissels in een baanvak zijn, tussen kleinere stations althans, toch enkel om treinen op hetzelfde traject elkaar te kunnen laten passeren? Het probleem dat díe wissels niet omgezet kunnen worden is toch opgelost door op een traject slechts één trein te laten rijden, zodat er niet gewisseld hoeft te worden? Nu reed er niets, omdat op veel trajecten uit beide richtingen treinen kwamen en er niet gewisseld kon worden.
Ik geloof trouwens niet dat er vandaag iedere dertig minuten uit Alphen een trein naar Gouda vertrok.
[ Voor 3% gewijzigd door SleutelMan op 23-12-2009 10:35 ]
Dit topic is gesloten.