Het grote spoorwegentopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 34.516 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waarom zou de stroom uitvallen als ERTMS ingrijpt? Koelt een trein binnen drie uur zo af dat je 'm als 'ijskoud' kunt omschrijven? Ik weet niet wat voor wc's er in een thalys zitten, maar als deze niet op het spoor lozen dan zou je verwachten dat ze genoeg kunnen opvangen dat zo'n vertraging niet uitmaakt. In andere woorden: er rammelt het een en ander aan het verhaal.

Even uitgaande van het verhaal 'stroom uitgevallen': dat klinkt meer naar een onderstation waar de stoppen doorsprongen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat afkoelen kan lijkt me snel gaan, zeker als het zoals gisteren de hele dag door onder de 0 graden is, en zonder verwarming.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ValHallASW schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:51:
Waarom zou de stroom uitvallen als ERTMS ingrijpt? Koelt een trein binnen drie uur zo af dat je 'm als 'ijskoud' kunt omschrijven? Ik weet niet wat voor wc's er in een thalys zitten, maar als deze niet op het spoor lozen dan zou je verwachten dat ze genoeg kunnen opvangen dat zo'n vertraging niet uitmaakt. In andere woorden: er rammelt het een en ander aan het verhaal.

Even uitgaande van het verhaal 'stroom uitgevallen': dat klinkt meer naar een onderstation waar de stoppen doorsprongen...
Of de bovenleiding schakelt uit, of de boordapparatuur geeft een of ander commando waardoor de hele trein dood gaat. Geen idee hoe geautomatiseerd zo'n Thalys is, het is natuurlijk nog niet zo high-tech als een SLT.

IMHO ook onduidelijk wat nu oorzaak en gevolg is. Ik wacht even totdat er mensen met verstand wat van zeggen. Dat "Nederlands alarm" is ook een wazige omschrijving (kan b.v. een ERTMS noodoproep zijn).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:25
Er zijn duidelijk problemen met de RBC tussen NL en Belgie (2 verschillende fabrikanten). Ook lijkt het erop dat er weer het een en ander romdom Breda veranderd moet gaan worden, omdat daar ook nog verstoringen optreden. Ik weet wel dat er een systeem in de onderstations rondom de HSL zitten, welke de bovenleidingspanning afschakelen als er een bepaalde harmonische in de retourstroom naar het onderstation wordt gedeteceerd. Een "Nederlands alarm" klinkt inderdaad redelijk vaag. Ook zijn er zo'n week of 4 geleden testen geweest met 2 Thalys treinen die elkaar op volle snelheid hebben gekruist om te meten wat het effect is op onderstation. Ook zijn er al een redelijke poos testen met de Mp Jules, Thalys en V250 rondom de grens met belgië.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Alex) schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:15:
Thalys dag 2, wederom flinke vertragingen met uitschieters tot wel +80 bij aankomst in Amsterdam danwel Parijs. Daar gaat de reistijdwinst en dat wordt flink geld terugbetalen voor Thalys.

In other news: de V250 met rugnummer 4806 is in België. Met +80 reed hij langs Kijkuit om uiteindelijk in Schaerbeek aan te komen.
Wat moet de V250 nu weer in België? Zijn de Belgen nou toch geinteresseerd in het beestje? Ik meen toch dat ze eigen materieel wouden regelen voor de HSL voor later?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De NMBS heeft (of liever: krijgt) toch ook 3 van de 19 V250's?

AFAIK wilde de NMBS alleen eigen materieel voor de dienst Den Haag - Breda - Brussel, en niet voor de andere trajecten, toch? Hoewel ik dit nu ook even niet 100 procent meer zeker weet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
NMBS heeft er 3 besteld. En om in België te mogen rijden moet dat ding een toelating hebben.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, dit zie je toch niet vaak:
Ruim tweehonderd vluchtelingen uit Georgië, Tsjetsjenië en de Russische deelrepubliek Ingoesjetië hebben een trein gekaapt nabij de Pools-Duitse grens.

Dat melden Poolse media. De kapers willen naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg om daarmee te protesteren tegen de ''erbarmelijke omstandigheden'' in Poolse opvangcentra voor vluchtelingen.

De trein vertrok uit de stad Legnica, maar werd kort daarna tegengehouden door agenten van de Poolse en Duitse grenspolitie.

De trein staat op het grensstation Zgorzelec waar met de vluchtelingen wordt onderhandeld, aldus de plaatselijk autoriteiten dinsdag. Media meldden dat er geweld is gebruikt. Voor de ramen van de trein hangen teksten als 'SOS' en 'Help ons'.

De autoriteiten zouden willen voorkomen dat de vluchtelingen de grens overgaan. Polen hoort tot de paspoort-vrije Schengenzone, maar die is vooral bedoeld voor EU-burgers.
nu.nl

Klein picje, helaas weinig op te zien:

Afbeeldingslocatie: http://en.rian.ru/images/15724/70/157247036.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou mij niet verbazen als hier gewoon een belangrijke oorzaak ligt voor de problemen waar de HSL mee is geteisterd. Zo'n baan (eigenlijk baan+trein) is één systeem, maar vervolgens wordt het door tig partijen in elkaar geknutseld, en tot overmaat van ramp ook nog eens afhankelijk van de locatie, die kennelijk niet genoeg samenwerken in de ontwerp- en bouwfase en als het geheel niet blijkt te werken lekker naar elkaar gaan zitten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:39:
[...]

Het zou mij niet verbazen als hier gewoon een belangrijke oorzaak ligt voor de problemen waar de HSL mee is geteisterd. Zo'n baan (eigenlijk baan+trein) is één systeem, maar vervolgens wordt het door tig partijen in elkaar geknutseld,
Waarom moet dat een probleem zijn? Op andere plekken werkt het toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Grensoverschrijdende ERTMS-trajecten zijn bij mijn weten nog niet eerder uitgevoerd. Dát is één van de problemen die er spelen: men heeft er geen ervaring mee en de implementaties bleken, ondanks de standaarden, toch teveel van elkaar te verschillen om goed op elkaar aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ah zo: je doelt specifiek op de grensovergang. Als er een Europese standaard achter zit en het moet werken, dan zijnde duimschroeven her en der dus niet hard genoeg aangedraaid als het onverhoopt niet blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat klopt. Er zaten nog onvolkomenheden in de standaard waardoor de verschillende partijen een eigen implementatie hebben gemaakt die toch niet volledig compatible bleek te zijn. Er is een nieuwe versie (2.3.0 Corridor dacht ik) uitgekomen welke deze onvolkomenheden uit de wereld zou moeten helpen, maar of dat nou de gouden oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

http://www.hln.be/hln/nl/...ns-valt-er-een-stil.dhtml

Met filmpje :)
Volgens die uitleg krijgt hij gewoon een stopsignaal door ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Als de trein zich niet kan aanmelden bij het RBC dan stopt de trein inderdaad automatisch. De trein rijdt namelijk over een "aanmeld" balise heen, waardoor de ERTMS apparatuur weet dat hij contact moet gaan zoeken met het RBC. Als deze aanmelding om wat voor een reden dan ook faalt, dan zal de trein tot stilstand komen voor een "fictief" sein.
Problemen met de koppeling tussen de 2 verschillende systemen (Siemens + Alcatel in NL met de HSL Zuid en Alstom in België) zijn inderdaad gebasseerd op de blijkbaar dubbelzinnige specificaties van ERTMS. Het is ook ontzettend moeilijk om specificaties te maken voor dit soort projecten, maar je mag verwachten dat met een europeese standaard dit toch wel mogelijk moet zijn. Zo heeft het "b-merk" (aldus sleutelman) de ERTMS specs anders geinterpeteerd (mede mogelijk gemaakt door Nedtrain/lloyds) dan b.v. een Siemens waardoor loks met een ERTMS EVC (ERTMS Vital Computer, de boordcomputer van de trein voor ERTMS) van "het B-merk" problemen hebben met het rijden over de HSL/Betuweroute. Op hun eigen baanvakje (Amsterdam - Utrecht) levert dit weer geen problemen op omdat dan zowel in de trein als op de baan gebruik gemaakt wordt van 1 fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IJnte schreef op woensdag 16 december 2009 @ 07:33:
Op hun eigen baanvakje (Amsterdam - Utrecht) levert dit weer geen problemen op omdat dan zowel in de trein als op de baan gebruik gemaakt wordt van 1 fabrikant.
Nou, daar hebben ze anders problemen genoeg gehad om het werkend te krijgen. Het beeld dringt zich op dat de firma B. gewoon niet goed in software-projecten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ja daar heb je gelijk in. Het was even een voorbeeld, over het gegeven dat als de ERTMS apparatuur in de trein en op het spoor door dezelfde fabrikant geleverd is dat het dan "over het algemeen" foutloos gaat. SLT is ook al zoiets... Koppeling tussen fabrikant S en fabrikant B voor dezelfde trein (2 bakjes erbij) werkt ook al niet samen.. En dat is nog een relatief "klein project".
Voor Utrecht-Amsterdam hadden ze overigens ook het idee om een witte lampenbalk aan de zijkant van een normaal sein te activeren als ETCS actief was.. Dit is er ook nooit gekomen (prototypes waren al klaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het nut van die lichtbalk is me ook nooit duidelijk geworden. Mijn opvatting is: heb je ETCS in de trein en is die actief, dan rij je op ETCS en zijn de baanseinen ongeldig. Die kun je dan aanlaten of uitschakelen, maar het laten zien van een witte balk heeft IMHO geen toegevoegde waarde.
Nog afgezien van het feit dat baanseinen helemaal niet tegenstrijdig hoeven te zijn met een ETCS cabinesein.
Baansein groen, ETCS zegt dat je over 2 km stil moet staan en je rijdt 200? Dan rem je toch?
Baansein geel, ETCS zegt dat je over 1 km stil moet staan en je rijdt 60? Dan rij je toch nog een eindje door met 60?

Goed, je moet iets doen met de wettelijke verplichting om je snelheid te begrenzen als je een geel sein passeert, maar dat lijkt met toch veel makkelijker en goedkoper dan bij elk sein een witte lichtbalk te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als er ETCS wordt gebruikt zijn de lichtseinen gedoofd. Echter, de regelgeving schrijft voor dat een gedoofd sein als een rood sein moet worden beschouwd. Die witte balk geeft dan weer aan dat er geen sprake is van een seinstoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:24:
SLT is ook al zoiets... Koppeling tussen fabrikant S en fabrikant B voor dezelfde trein (2 bakjes erbij) werkt ook al niet samen..
Beetje kort door de bocht. De combinatie B+S heeft vaker samengewerkt waarbij dergelijke problemen niet optraden (zie Quitschi's in Duitsland).
IJnte schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:24:
Voor Utrecht-Amsterdam hadden ze overigens ook het idee om een witte lampenbalk aan de zijkant van een normaal sein te activeren als ETCS actief was.. Dit is er ook nooit gekomen (prototypes waren al klaar).
Die witte balken zitten er toch aan, of ben ik abuis?

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 16-12-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook die regelgeving is aan te passen. Je rijdt nota bene op cabineseinen, dan is de staat van de baanseinen niet interessant.
En ook dat is makkelijker en goedkoper dan overal die witte balk monteren.

Gek genoeg zijn ze in Duitsland al jaren geleden tot dat inzicht gekomen. Als je daar op LZB rijdt dan kunnen (niet moeten) de baanseinen ook gedoofd zijn. En dan geldt "LZB gaat voor baanseinen". En onder LZB wordt het PZB systeem gewoon uitgeschakeld, iets wat in Nederland met de ATB installatie in de trein ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat klopt, maar evenzogoed kan het verwarrend zijn voor machinisten als ze voorbij seinen rijden die gedoofd zijn. Met dat in het achterhoofd zal dat met die witte lampen wel bedacht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:15:
[...]
Beetje kort door de bocht. De combinatie B+S heeft vaker samengewerkt waarbij dergelijke problemen niet optraden (zie Quitschi's in Duitsland).

[...]
Die witte balken zitten er toch aan, of ben ik abuis?
Euhm ik zou je zo 1,2,3, niet durven zeggen of de witte balken al daadwerkelijk gemonteerd zijn tussen Amsterdam en Utrecht (ik heb wel de prototype foto's gezien). Als ze al gemonteerd zouden zijn, dan hangt het er voor niets. Er zal niets mee gedaan gaan worden.
ETCS Lichtsein
Wat Alex) al aangaf, is dat als er op ETCS gereden wordt de seinen doven. Normaal mag je er dan niet voorbij, enkel als de cabine signalering werkt heb je de machtiging om door te rijden op je cabine signalering.

[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 16-12-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb toen ik eens gestrand was op station Maarssen de seinen daar eens bekeken en daar zat inderdaad zo'n rij lampjes zoals op die foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dan hangt het er dus niets te doen. Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen wat de bezwaren zijn geweest tegen deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:50
Wat een ellende, de afgelopen drie dagen heeft de Hofplein lijn van Rotterdam naar Den Haag, in de ochtend gewoon niet gereden. Ijs op het spoor...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:28:
Dat klopt, maar evenzogoed kan het verwarrend zijn voor machinisten als ze voorbij seinen rijden die gedoofd zijn. Met dat in het achterhoofd zal dat met die witte lampen wel bedacht zijn...
En het is niet verwarrend dat er wel een baansein staat waar je dan niet naar moet kijken?

Ik vind het lood om oud ijzer. En dan is de ene oplossing toch goedkoper dan de andere. Ik snap echt niet wat er mis is met de gedachte "als je met ETCS rijdt is het baansein ongeldig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik heb zojuist begrepen dat er een "filosofie" verandering is geweest bij ProRail waardoor de witte balken naast het sein niet worden gebruikt. De seinen zijn dus wel geplaatst (zoals Alex) al zei) met witte balken, maar achteraf is de bedrading verwijderd.
Overigens is er nu een defecte bovenleiding bij Utrecht waardoor er aan de zuidzijde nauwelijks treinverkeer is. Aan de noordzijde rijdt het nog wel, maar waarschijnlijk in een wat uitgedunde dienstregeling. De prognose is 17:00 tot 19:00 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:49:
Wat een ellende, de afgelopen drie dagen heeft de Hofplein lijn van Rotterdam naar Den Haag, in de ochtend gewoon niet gereden. Ijs op het spoor...
Helemaal fout. Die Hofpleinlijn valt tegenwoordig onder Randstadrail. Maandag en dinsdag reed deze niet door bevroren bovenleiding, volgens de diverse media zorgde een softwareprobleem er voor dat er dan niet gereden kan worden. :? Vandaag is er een wisselstoring tussen Nootdorp en Forepark, of dat ook iets met de kou te maken heeft is onbekend.

Overigens vraag ik me altijd af wat mensen met een dergelijke klaagzang nou aan dit topic toe denken te voegen. Het is hier tenslotte niet "Het grote klaag over het spoor topic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

IJnte schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:32:
Overigens is er nu een defecte bovenleiding bij Utrecht waardoor er aan de zuidzijde nauwelijks treinverkeer is. Aan de noordzijde rijdt het nog wel, maar waarschijnlijk in een wat uitgedunde dienstregeling. De prognose is 17:00 tot 19:00 :(
Prognose van ProRail is iets anders:
Defecte bovenleiding Utrecht
Van en naar Utrecht Centraal moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 60 minuten en uitval van treinen.
Oorzaak: een defecte bovenleiding.
Prognose:
*Einde tussen 13:30 en 15:30 uur.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Prognose is inderdaad bijgesteld. Eerst was het 15:00 toen (op het moment van schrijven altans) was het 17:00 tot 19:00 en nu is het weer bijgesteld. Voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik (correct me if wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Van een vriend:
RT:uitrukken 14:18 | PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8
Wat is er op de HSL?
14:18:26 16-12-09 17 POLI PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8 ROTTERDAM Tram / Trein / Metro (Middel Brand: ja) Vak: 5995552
1430030 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persinformatie Brandweer )
14:18:26 16-12-09 17 BRAN PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8 ROTTERDAM Tram / Trein / Metro (Middel Brand: ja) Vak: 5995552
1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
1400902 BRW Rotterdam-Rijnmond ( AG-90.1 )
1400874 BRW Rotterdam-Rijnmond
1400852 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Meldkamer Havenbedrijf )
1400223 BRW Rotterdam-Noord ( Bevelvoerders Frobenstraat )
1400222 BRW Rotterdam-Noord ( Blusgroep Frobenstraat )
1400221 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Frobenstraat )
1400211 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Laanslootseweg )
1400201 BRW Rotterdam-Noord ( OvD 2 )
1400200 BRW Rotterdam-Noord ( OvD 1 )

[ Voor 75% gewijzigd door Alex) op 16-12-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:29:
[...]

Helemaal fout. Die Hofpleinlijn valt tegenwoordig onder Randstadrail. Maandag en dinsdag reed deze niet door bevroren bovenleiding, volgens de diverse media zorgde een softwareprobleem er voor dat er dan niet gereden kan worden. :? Vandaag is er een wisselstoring tussen Nootdorp en Forepark, of dat ook iets met de kou te maken heeft is onbekend.

Overigens vraag ik me altijd af wat mensen met een dergelijke klaagzang nou aan dit topic toe denken te voegen. Het is hier tenslotte niet "Het grote klaag over het spoor topic".
de fabrikant van de desbetreffende stellen is het welbekende B. En die bouwt klaarblijkelijk metro-stellen met leuke computers die bij teveel spanningsonderbrekeningen (dus zoals in deze situatie met ijzel) aan de noodrem trekken en vervolgens behoorlijk wat tijd kosten om weer aan de gang te krijgen. Dit is gek genoeg niet voorzien bij de levering van de stellen (neuh, in Nederland vriest het toch nooit), inmiddels zijn er een paar experts uit Finland overgevlogen en zou het probleem moeten zijn opgelost...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kunnen we gewoon weer volledige bedrijfsnamen gebruiken? Zoals we ook geen M$ voor Microsoft gebruiken of prutsrail voor ProRail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:37:
[...]

de fabrikant van de desbetreffende stellen is het welbekende B. En die bouwt klaarblijkelijk metro-stellen met leuke computers die bij teveel spanningsonderbrekeningen (dus zoals in deze situatie met ijzel) aan de noodrem trekken en vervolgens behoorlijk wat tijd kosten om weer aan de gang te krijgen. Dit is gek genoeg niet voorzien bij de levering van de stellen (neuh, in Nederland vriest het toch nooit), inmiddels zijn er een paar experts uit Finland overgevlogen en zou het probleem moeten zijn opgelost...
Bedankt voor de uitleg. :) Toch verbazingwekkend dat zoiets kan gebeuren, ik had er net nog een discussie over met iemand dat ik het vreemd vond dat een bevroren bovenleiding ineens een probleem is terwijl dat nu ook weer niet zo zeldzaam is.
PolarBear schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:35:
Kunnen we gewoon weer volledige bedrijfsnamen gebruiken? Zoals we ook geen M$ voor Microsoft gebruiken of prutsrail voor ProRail.
Met stom. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

sorry, vaste gewoonten enzo. Is niet negatief bedoeld richting Bombardier :).

Als je ooit tussen Dordrecht en Geldermalsen reist in de winter met veel vorst, kijk dan trouwens niet vreemd op als je opeens een plan V van de NS voorbij ziet komen, de E-GTW heeft het ook niet zo op ijzel op de bovenleiding :P.

(Dat heeft dan meer met de constructie van de stroomafnemer van de GTW te maken geloof ik, de plan V heeft een wat steviger model wat vorig jaar dus is gebruikt om de bovenleiding ijsvrij te schrapen)

Logius | Somda | Twitter

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, dan voorzie ik grote problemen. Heb je de stroomafnemer van een SLT al eens gezien? Net zo lichtvoetig als een GTW.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Forse problemen op het spoor: in Friesland bijna geen treinen die rijden, slechts een enkeling. Ook tussen Utrecht en Gouda, en tussen Leiden en Dordrecht schijnen megaproblemen te zijn.

Lokaal schijnt 30-40 cm sneeuw gevallen te zijn in het Noorden.

Ook ander OV zoals bussen rijden niet of nauwelijks.

Edit, nieuwsbericht:
Het treinverkeer ondervindt donderdagochtend flinke hinder van het winterse weer. Vooral in Zuid-Holland zijn door een combinatie van sneeuw en wind wissels vast komen te zitten. Reizigers moeten rekening houden met vertragingen die kunnen oplopen tot een uur.

Dat meldde een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.

Tussen Leiden en Dordrecht en tussen Utrecht en Gouda rijden minder treinen. De extra reistijd bedraagt op die trajecten een halfuur tot drie kwartier.

Tussen Rotterdam en Gouda en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn kan de vertraging oplopen tot een uur.

Ook in Friesland moeten treinreizigers rekening houden met vertragingen van een halfuur tot een uur. Tussen Leeuwarden en Harlingen en tussen Leeuwarden en Stavoren rijden als gevolg van de barre weersomstandigheden minder treinen.

Ook het busvervoer lijdt onder het winterweer. In Groningen, Friesland en Drenthe rijden volgens de website 9292ov.nl helemaal geen bussen. In de rest van het land rijden veel bussen met vertraging.
nu.ln

[ Voor 63% gewijzigd door wildhagen op 17-12-2009 08:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
Om daar even op in te haken; ik reis dagelijks het traject van Groningen - Leeuwarden en ik zat in de eerste trein die vanochtend ook Groningen is vertrokken, en dat was om 06:45. De eerste trein zou om 05:34 moeten vertrekken. Ben om 07:50 aangekomen, dus (voor mij) maar 12 minuten vertraging.Zie wel wat er komt aan collega's, als dat een klein aantal blijft ga ik mooi op tijd naar huis. Geen behoefte om hier te blijven pitten :P

• IJnte
De wisselverwarming kan het blijkbaar niet aan... Rondom Rotterdam, Gouda zijn problemen en in het gehele noorden. Veel treinen rijden met vertraging, wat opzich ook niet heel gek is. Het zich is gewoon erg slecht tijdens de sneeuwbuien.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
IJnte schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:40:
De wisselverwarming kan het blijkbaar niet aan... Rondom Rotterdam, Gouda zijn problemen en in het gehele noorden. Veel treinen rijden met vertraging, wat opzich ook niet heel gek is. Het zich is gewoon erg slecht tijdens de sneeuwbuien.
Ik vind het best wel kansloos. Gister wist de NS al dat dit zou komen, en het heeft niet hard gevroren.

Ik stond om 07:15 op het station Nieuwerkerk ad IJssel, de trein van 7:18 kwam niet, die kwam om 08:05. Tegen die tijd stonden er natuurlijk 500 man te wachten, maar wat kwam er...een sprintertje van 3 treinstellen!!

Sorry hoor, maar zet gewoon langere treinen in of dubbeldekkers als ze weten dat het slecht weer wordt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat heeft weinig zin als de wissels vastzitten hé, dan kun je wel treinen van 1 km lengte klaarzetten, maar als het wissel vast zit kom je het station niet uit, of niet op het goede spoor....

En het materieel moet er natuurlijk sowieso wel zijn, als het er niet is houd het ook op he.

En voor klachten over wissels moet je niet bij NS zijn, maar bij Prorail, dat is hun eigendom namelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Megamind
wildhagen schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:46:
Dat heeft weinig zin als de wissels vastzitten hé, dan kun je wel treinen van 1 km lengte klaarzetten, maar als het wissel vast zit kom je het station niet uit, of niet op het goede spoor....

En het materieel moet er natuurlijk sowieso wel zijn, als het er niet is houd het ook op he.

En voor klachten over wissels moet je niet bij NS zijn, maar bij Prorail, dat is hun eigendom namelijk.
Maar hoe kan het dat er wel treinen van Rotterdam naar Gouda rijden, en af en toe van Gouda naar Rotterdam? Als een wissel vastzit, dan komen ze of allemaal wel, of allemaal niet toch?
Onzin, ik betaal aan de NS, dus die zorgen er dan maar voor dat ik op tijd van A naar B kan reizen.

Als mijn internet ermee stopt ga ik toch ook niet bij core switch datacenter klagen? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Megamind op 17-12-2009 08:55 ]

• IJnte
Inderdaad. Meestal wordt de wisselverwarming aan het begin van het herftseizoen wel gecontroleerd. Het inschakelen van de wisselverwarming gebeurd overigens niet automatisch maar moet echt door de Treindienstleider worden geactiveerd. Misschien vergeten :S
Megamind schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:50:
[...]

Maar hoe kan het dat er wel treinen van Rotterdam naar Gouda rijden, en af en toe van Gouda naar Rotterdam? Als een wissel vastzit, dan komen ze of allemaal wel, of allemaal niet toch?

[...]

Dat slaat toch nergens op, ik betaal aan de NS, dus die zorgen er dan maar voor dat ik op tijd van A naar B kan reizen.

Als mijn internet ermee stopt ga ik toch ook niet bij core switch datacenter klagen?
Euhm als een wissel vastzit, ligt deze niet "in controle". Alle rijwegen die over dit wissel ingesteld moeten worden, kunnen daardoor niet door de beveiliging afgehandeld worden. Elke rijweg over dit wissen zal handmatig ingesteld moeten worden, aangezien de automatische rijweginstelling (ARI) niets kan met een voor de beveiliging "defect" wissel. Het wissel moet uiteraard wel in stand liggen waarbij treinen veilig over dit wissel heen kunnen rijden. Dat er wel treinen kunnen rijden van Rotterdam naar Gouda, en niet andersom zou ermee te maken kunnen hebben dat er maar 1 spoor beschikbaar is van de 2 (vanwege het vastliggende wissel). Je krijgt dan gewoon een pendeldienst tussen 2 stations. De exacte situatie ter plaatse weet ik daar niet hoor, en ook niet wat de huidige maatregelen zijn.

Je hebt wel gelijk dat je zegt dat je bij de NS moet klagen als reiziger zijnde, maar ProRail beheert noueenmaal het spoor en zij zijn dus ook verantwoordelijk. Klagen moet je inderdaad gewoon bij de NS doen (Geld terug bij vertragingen).

[ Voor 75% gewijzigd door IJnte op 17-12-2009 08:56 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Onzin, ik betaal aan de NS, dus die zorgen er dan maar voor dat ik op tijd van A naar B kan reizen.

Als mijn internet ermee stopt ga ik toch ook niet bij core switch datacenter klagen? :P
Ansich ben ik het wel met je een maar dit is wel een bijzonder geval. NS is 100% afhankelijk van ProRail en heeft 0 keuze mogelijkheid. Jij kan je ISP verwijten dat ze niet een andere core switch neerzetten. Je kan van NS niet verwachten dat ze op andere rails gaan rijden. Dat is het hele probleem.
Megamind schreef op donderdag 17 december 2009 @ 08:44:
[...]
Ik stond om 07:15 op het station Nieuwerkerk ad IJssel, de trein van 7:18 kwam niet, die kwam om 08:05. Tegen die tijd stonden er natuurlijk 500 man te wachten, maar wat kwam er...een sprintertje van 3 treinstellen!!
Mierenneuken, maar 3 treinstellen sprinter zou minimaal 6 bakken en maximaal 9 bakken zijn, daar trek je 500 mensen wel mee weg.
Sorry hoor, maar zet gewoon langere treinen in of dubbeldekkers als ze weten dat het slecht weer wordt.
En waar moet de NS die vandaan toveren in de spits?

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Hadden ze niet een nieuwe voorraad VIRMs gekocht een tijdje terug? Of zijn die nog niet allemaal binnen?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die zijn allemaal binnen, maar daar tegenover staat ook de afvoer van een heleboel materieel (met name Plan-V en Plan-T), en het feit dat de SLT's nog steeds niet in dienst zijn, op enkele exemplaren/slagen na dan.

Virussen? Scan ze hier!

• IJnte
De nieuwe VIRM's zijn allemaal al binnen. Echter er is uitstroom van Plan-V en Plan-T stellen, omdat deze nu echt over hun revisietermijn heen zijn. Gelukkkig is er nog voldoende Plan-V beschikbaar om het te laat binnenstromen van de SLT te kunnen opvangen, anders was het nog erger geweest. Helaas is het niet zo dat de NS overal extra treinstellen heeft staan om "zomaar" in te kunnen zetten. Ook zal er personeel beschikbaar moeten zijn die de trein kan besturen en die zijn er ook niet in overvloed. Er is een "strategische" reserve, maar dit zijn echt niet opstelterreinen vol (even de Plan-V/T wegdenken). Getrokken materieel gaat er langzaam ook uit (ICL is ook al weg, ICK is weg, ICRm rijdt zo hier en daar nog). Loks gaan verdwijnen, er zijn ook al een flink aantal 1700/1800 loks terzijde gesteld. Gelukkig is er door de instoom van de nieuwe VIRM qua reizigerscapaciteit niet heel veel veranderd.
wildhagen schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:59:
Die zijn allemaal binnen, maar daar tegenover staat ook de afvoer van een heleboel materieel (met name Plan-V en Plan-T), en het feit dat de SLT's nog steeds niet in dienst zijn, op enkele exemplaren/slagen na dan.
SLT rijdt tot nader order ook niet meer..

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 17-12-2009 10:04 ]

• Megamind
PolarBear schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:43:
[...]

Mierenneuken, maar 3 treinstellen sprinter zou minimaal 6 bakken en maximaal 9 bakken zijn, daar trek je 500 mensen wel mee weg.
Niet als er al 500 mensen inzitten uit Gouda en er geen intercities rijden ;) En ik bedoel 3 rijtuigen. Kop - middenstuk - eind.
En waar moet de NS die vandaan toveren in de spits?
Deze storing begon al om 05:00, het is nu 10:00 en het is nog hetzelfde verhaal. Rotterdam heeft een rangeerstation.

Voorheen reden de nieuwe siemens sprinters op mijn traject Gouda - Rotterdam, maar deze zijn na het nieuwe spoorboekje er weer vanaf gehaald en vervangen door Plan-V's (.

Wat mij irriteerd is dat er vóor 13 december wel dubbeldekkers reden op dit traject, maar sinds het nieuwe spoorboekje zijn dit alleen nog maar kleine sprintertjes waar het elke morgen duwen en trekken is.

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 17-12-2009 10:10 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ow, dat had ik ff niet meegekregen dan.

Maar er moet niet alleen personeel zijn, dat personeel moet ook wegbekendheid op het betreffende trajecten hebben.

Idd, "even een langere trein/meer treinen inzetten" gaat dus niet zomaar, het is idd niet alsof je even een blik treinen en personeel uit het niets kan toveren ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In Amersfoort staat een goederentrein in brand. Dit heeft de brandweer donderdag gemeld.

De trein staat boven een brandend gaslek aan de Brouwersstraat in Amersfoort. In de wagons zitten geen gevaarlijke stoffen.

Volgens de woordvoerder van de brandweer is er nog niets bekend over gewonden of afzettingen.

Een treinstel van een intercity vatte vanmorgen eveneens vlam op het station Amsterdam Amstel. Op het station was sprake van een behoorlijke rookontwikkeling. Informatie over eventuele schade of vertraging is onbekend.
nu.nl

Iemand een idee welk treinstel het is dat ook vlam gevat heeft?

Virussen? Scan ze hier!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 09-09 14:56
-- Verkeerde topic gepost --- 8)7

[ Voor 66% gewijzigd door Lennart_1337 op 17-12-2009 11:12 ]

• Alex)
IJnte schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:03:
SLT rijdt tot nader order ook niet meer..
Alweer niet? Waarom nu niet meer dan?

Edit: gevonden op FOK!:
SLT zou per direct van het spoor verwijderd zijn omdat het blijkbaar mogelijk is om de instaptreden tijdens de rit te laten uitklappen, en erger nog: dit zou bij het publiek bekend zijn.
What?! Wat een misser...

Ik vraag me af wanneer NS het hele boeltje retour afzender gaat sturen... 't wil maar niet lukken met die SLTs lijkt het wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Alex) op 17-12-2009 11:53 ]

• IJnte
Tja nog steeds problemen met de software.. Koppeling tussen een 4'tje en een 6'je gaat niet goed, ATB problemen bij Zoetermeer (wellicht iets te krap afgestelde ATB in de trein). Daarnaast duurt het resetten van de boordcomputer ook een minuut of 10.. Dit zou eigenlijk maar een minuut of wat moeten kosten.
Gelukkig heeft de NS bij deze levering wel een goed contract afgesloten met een boeteclausule. Het rare is dat er een paar weken geleden wel weer stellen in Nederland zijn beland, terwijl er nog steeds problemen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door IJnte op 17-12-2009 11:56 ]

• IJnte
[...]
Hier even op terug te komen:
Probleem was een vastgesneeuwd wissel (wisselverwarming defect?) bij de A12, waardoor vanuit Gd alleen de doorrijdsporen bereden konden worden.
Aldus iemand van Somda.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Wat is het probleem daarmee dan ?
Als je nou treden kan laten inklappen als er iemand op staat ok, maar uitklappen als hij rijd lijkt me niet echt groot probleem ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• IJnte
Een trein moet binnen profiel zijn. Als de trein buiten het PVR (Profiel vrije ruimte, denkbeeldige tunnel rondom trein) is kan/mag er met een trein in principe niet rijden. Alles rondom het spoor houdt rekening met deze "tunnel". Stel dat het uitgeklapte trapje b.v. een seinpaal raakt, of een hek wat langs het spoor is geplaatst voor werkzaamheden dan kan dit verkeerd gaan natuurlijk. Het is wel een beetje overdreven misschien, maar zo zijn de regels gewoon.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om je een indruk te geven van het PVR: de FLIRTS van de Eurobahn (die dus naar Venlo moeten gaan rijden) hebben ook zo'n opstapje. Op duitse stations gaat dat ding naar buiten, bonkt tegen de perronrand aan en gaat dan een stukje terug.
Ofwel: als ze tijdens het rijden uitgeschoven zijn en je rijdt langs een perron, dan is het :w treetjes (en fikse schade aan het perron en de trein natuurlijk).

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

IJnte schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:03:
Getrokken materieel gaat er langzaam ook uit (ICL is ook al weg, ICK is weg, ICRm rijdt zo hier en daar nog). Loks gaan verdwijnen, er zijn ook al een flink aantal 1700/1800 loks terzijde gesteld. Gelukkig is er door de instoom van de nieuwe VIRM qua reizigerscapaciteit niet heel veel veranderd.
[...]
Over dat ICRm, dat gaat voorlopig nog niet uit dienst ;) (ergens rond 2020 op zijn vroegst, het is vrij recent gereviseerd). En het ICR-park is nog volledig in dienst, het zal de komende tijd alleen maar groeien (in de binnenlandse dienst) omdat de prio-stammen vrijkomen als de V250 gaat rijden (ooit :P).

Logius | Somda | Twitter

• Megamind
IJnte schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:37:
[...]

Hier even op terug te komen:

[...]

Aldus iemand van Somda.
Ook om hier nog even op terug te komen :P

Net weer van half 11 tot 13:00 gewacht... 2,5 uur, bellen met de informatie paal die beloofde dat er over een paar minuten een trein kwam... Die kwam ook :) Jammer dat hij alleen niet stopte...

Treinen Rotterdam -> Gouda allemaal op tijd, intercities stopte zelfs, maar Gouda -> Rotterdam zijn er tot nu toe maar 4-5 treinen geweest, en alle sneltreinen reden gewoon door ;(

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:14
Nou heerlijk die sneeuw, op station 's-Hertogenbosch regende het mededelingen dat treinen vervielen/vertraging hadden en soms vanaf de andere kant van het station vertrokken.
Ik heb overigens een vrij leuk plaatje kunnen maken van iets wat een hoop verbaasde gezichten opleverde:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5kedty.jpg
Je verwacht natuurlijk geen VIRM te zien als je een Plan V verwacht. Gelukkig ging het hier om de IC naar Eindhoven die nog vlug even op spoor 7 moest vertrekken net nadat was omgeroepen dat deze verviel.
En dan deze nog zien staan op het rangeerterrein maakt je WTF momentje af:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/6px55e.jpg
Gelieve op afbeeldingen te klikken voor vergroting. Gemaakt met Nokia 5000 dus ziet er niet top uit.

[ Voor 0% gewijzigd door ShitHappens op 17-12-2009 13:58 . Reden: Verwarring treintypes ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ShitHappens schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:51:

Ik heb overigens een vrij leuk plaatje kunnen maken van iets wat een hoop verbaasde gezichten opleverde:
[afbeelding]
Je verwacht natuurlijk geen ICM te zien als je een Plan V verwacht.
Gelukkig is dat dan ook geen ICM, maar VIRM ;)

Dit is ICM:

Afbeeldingslocatie: http://www.53a-pix.co.uk/picture/ICM4027-RC-160103.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• ShitHappens
Sorry, ben nog niet helemaal thuis in dat treinwereldje :p Is aangepast

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 09:41
Je verwacht natuurlijk geen VIRM te zien als je een Plan V verwacht
Dat gebeurde anders vanochtend wel op V'daal West / Rhenen :P

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• ShitHappens
Ikzelf heb het ook eens meegemaakt op traject Tiel - Utrecht Centraal, was toen die variant met thema kinderboekenweek. Was aan t eind van de zomer denk k.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Afbeeldingslocatie: http://railtrack.web-log.nl/photos/uncategorized/dsc05682.jpg

Afbeeldingslocatie: http://railtrack.web-log.nl/railtrack/images/dsc05676.jpg

Maar andere speciale reclamestellen waren toch mooier:

Aegon:
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/sebassite/ARIJ%205.jpg

KLM:
Afbeeldingslocatie: http://manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/image95241.jpg

Lage Landen:
Afbeeldingslocatie: http://manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/image92111.jpg

MartinAir:
Afbeeldingslocatie: http://manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/image94771.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zwaar weer verwacht: Aangepaste dienstregeling op het spoor

Om de mogelijke gevolgen van de voorspelde zware sneeuwval voor te zijn, hebben NS en ProRail besloten de treindienst in een groot deel van het land op voorhand aan te passen. Dat betekent dat er minder treinen per uur rijden en eventueel op andere tijden dan gebruikelijk.

Dit doen we om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden en om reizigers op hun bestemming te brengen. We adviseren reizigers de avondspits zoveel mogelijk te mijden.

Op deze manier blijft het treinverkeer beter beheersbaar als winterweer hinder gaat veroorzaken op het spoor. Vanmorgen is het treinverkeer ontregeld geraakt door het winterweer en een aantal andere incidenten op het spoor. Mede daardoor nemen we nu deze preventieve maatregelen.

Storingsploegen van ProRail staan paraat om mogelijke verstoringen vanwege sneeuwval snel op te lossen.
Bron: http://www.prorail.nl/Bed...stregelingophetspoor.aspx

Dus voor de mensen die er nog met de trein op uit moeten...

Virussen? Scan ze hier!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nou heerlijk die sneeuw, op station 's-Hertogenbosch regende het mededelingen dat treinen vervielen/vertraging hadden en soms vanaf de andere kant van het station vertrokken.
Dat heeft niks met sneeuw te maken, maar met de aanrijding bij Oss.

• DDX

DDX

Gaat leuk worden met Ajax supportes die vanavond met de trein naar Amsterdam Arena willen ;)

grappig hoe nu het noemt in hun titel :
Geen treinverkeer van en naar Utrecht

[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 17-12-2009 16:28 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Pfft, aangepaste dienstregeling, preventieve maatregelen. Het is gewoon as usual weer een grote puinhoop en na een halve dag wordt men weer eindelijk wakker. Kunnen ze dat nou niet eerder bedenken? Het is dagen bekend dat er sneeuw komt en het vriest ook al dagen. Vooruitzien is blijkbaar nog steeds moeilijk, elke sneeuw-/vriesperiode hetzelfde gezeik. Treinen weer 0.15-1.15 uur vertraging... lijkt toch nergens op. En natuurlijk totaal geen info op de stations, geen veldwachters te bekennen die je kunt vragen of er nog iets rijdt.

Naja, ook weer met een leuke vertraging thuis. Maar ff weer online declareren bij NS. Da's dan nog weer een pluspuntje :Y)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Als Schiphol de sneeuw maar had laten liggen, ga je dan op internet lopen zeuren dat de KLM zo kut is? Dacht het niet. Het is gewoon bijzonder kortzichtig om de NS overal de schuld van te geven.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Bastien schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:11:
Pfft, aangepaste dienstregeling, preventieve maatregelen. Het is gewoon as usual weer een grote puinhoop en na een halve dag wordt men weer eindelijk wakker. Kunnen ze dat nou niet eerder bedenken?
Wat wil je dan? De dienst alvast uitdunnen als het nog niet nodig is? Gelukkig ben jij dan geen beleidsmaker...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wildhagen schreef op donderdag 17 december 2009 @ 14:33:
[afbeelding]

[afbeelding]

Maar andere speciale reclamestellen waren toch mooier:

Aegon:
[afbeelding]

KLM:
[afbeelding]

Lage Landen:
[afbeelding]

MartinAir:
[afbeelding]
Ik vind die van MartinAir en KLM altijd erg cool omdat dat de livery van hun vliegtuigen is (nou ja, de oude liveries dan :P) maar dan toegepast op de trein.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
Luccus schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:42:
[...]
Wat wil je dan? De dienst alvast uitdunnen als het nog niet nodig is? Gelukkig ben jij dan geen beleidsmaker...
Als je al ziet aankomen dat de capaciteit van het spoor zeer beperkt gaat zijn zou dat best een goede stap kunnen zijn. De treinen die dan rijden kunnen dan in ieder geval redelijk op tijd rijden. Blijkbaar is dat ook een goed idee want nu de shit de fan heeft geraakt doen ze het wel.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Luccus schreef op donderdag 17 december 2009 @ 17:42:
[...]
Je gaat mij niet wijsmaken dat Prorail, NS etc. niet redelijk betrouwbare informatie kunnen krijgen van een weerinstituut mbt het weer en de neerslag (hebben wij @ werk ook). Dus daar kunnen ze dan best op anticiperen voordat de boel uit de hand loopt. Zo'n pakje sneeuw als links en rechts gevallen is valt ook niet in een half uur...

Als een mogelijke oplossing is om de dienstregeling te halveren (dus ipv elke 15 minuten elk halfuur een trein bijvoorbeeld) en je op deze manier een betrouwbaardere dienstregeling kunt neerzetten denk ik dat dat meer goodwill kweekt dan de puinhoop nu. Ook al zou het deels niet nodig zijn, daar heb je PR-volk voor om dat de burger uit te leggen.

Schijnbaar heeft Prorail en NS geen beleidsmakers, en blijkbaar ook geen fatsoenlijk noodplan, want dan lijkt het mij toch dat ze eerder geanticipeerd hadden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Leuk en aardig, maar dat is toch ook exact wat er gebeurd is? De grote puinhopen werden veroorzaakt door bv. de aanrijding, het brandje en diverse defecte treinen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Was me ff aan het vervelen en zat wat te YouTube-en, en kwam naast wat andere minder interessante treinenfilmpjes dit aardige filmpje tegen:

Wel grappig, een race tussen een (onbekende) auto en oude Britse stoomlocomotief van de A4 Class.

Spoiler: de locomotief wint. Ook weer niet zo raar, omdat een locomotief van die klasse nog altijd het werelrecord snelheid in handen heedt (202.5 km/h, uit 1938), en de meeste auto's halen die snelheid bij lange na niet.

Zowel de stoker als de machinist hebben nog volop tijd om eens ff uit het raam te hangen tijdens de rit. Benieuwd of de bestuurder van de auto er ook zo over dacht :P

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 17-12-2009 20:46 ]

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ook leuk: media berichten dat 'alleen in het zuiden' de treinen 'nog enigszins volgens de dienstregeling rijden'. Nou, ik noem Amsterdam/Haarlem e.o niet 'het zuiden' en hier ging alles soepel hoor :P

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Klopt, op Rotterdam viel het rond 19u behoorlijk mee, je kon gewoon op normale manier naar Amsterdam.

• ShitHappens
Luccus schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:33:
[...]
Dat heeft niks met sneeuw te maken, maar met de aanrijding bij Oss.
Ging om IC's naar Utrecht CS en Schiphol, stoptrein naar Utrecht, IC naar Eindhoven dus grotendeels komt dat niet in de buurt van Oss. Inderdaad verkeer naar Nijmegen ondervond daardoor hinder.
EDIT: LOL @ Ns.nl

Het treinverkeer in Nederland is zeer beperkt, daarom adviseren wij u niet meer met de trein te reizen tot vrijdagochtend.
De reisadviezen via deze site zijn momenteel niet up-to-date.

[ Voor 21% gewijzigd door ShitHappens op 17-12-2009 21:11 ]

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik vond het vanochtend ook meevallen bij Utrecht, het ging nog best goed. Er is verder ook weinig sneeuw bijgevallen vandaag, maar toch ging het steeds slechter met de treintjes rond Utrecht, met aan de eind van de middag het hoogtepunt toen alles maar even stil gelegd moest worden. Ben maar met een collega mee gereden in de auto, geen enkele file gezien.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• DDX

DDX

wildhagen schreef op donderdag 17 december 2009 @ 20:46:
Spoiler: de locomotief wint. Ook weer niet zo raar, omdat een locomotief van die klasse nog altijd het werelrecord snelheid in handen heedt (202.5 km/h, uit 1938), en de meeste auto's halen die snelheid bij lange na niet.
Tis maar net wat je winnen noemt, dit is gewoon leuk filmen.
En een beetje auto red die snelheid makkelijk en ik denk nog sneller ook als die trein.

Vanavond trouwens van Amsterdam Bijlmer naar Zaandam ook 0,0 problemen.
Goed het had een paar minuten vertraging, maar dat is eigenlijk altijd zo.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 17-12-2009 21:32 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
ShitHappens schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:03:
[...]

Ging om IC's naar Utrecht CS en Schiphol, stoptrein naar Utrecht, IC naar Eindhoven dus grotendeels komt dat niet in de buurt van Oss. Inderdaad verkeer naar Nijmegen ondervond daardoor hinder.
Mooi dat je het de-beste-stuurlui-staan-aan-wal-fenomeen tentoonstelt. Bij een onregelmatige treinenloop rond 's-Hertogenbosch (e.g. uit de richting Oss) ontstaan er capaciteitsproblemen bij de Diezebrug aansluiting en daarvan is ook het verkeer richting Utrecht betroffen. Tussen Utrecht en Geldermalsen heeft een tijdje een stopper stilgestaan vanwege een onwel geworden reiziger. Ook het brandje in regio Amsterdam heeft invloed op het treinverkeer van en naar Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ok, de punten die Luccus aanhaalt zijn volledig valide. Echter de andere hebben ook wel gelijk, namelijk dat je rekening kan gaan houden met een beperkte dienstregeling.
Ik heb echt het idee gekregen dat als er iets van standaard afwijkt, het gewoon niet kan. Alles is al maanden van te voren gepland natuurlijk, VPT ingesteld, ARI ingesteld, Trdl kan filmpje kijken en hier en daar wat bijsturen of zich bemoeien met z'n stoel die vastzit aan een ketting (Ut).
Het moet toch niet zo zijn dat als er iets afwijkt van die planning (in dit geval structureer door het winterse weer en de aanrijdingen) dat een emplacement als Utrecht eruit gehaald moet worden omdat men "het even niet meer ziet zitten".
Ik zal even mijn statement met wat feitjes onderbouwen, om mijn punt duidelijk te maken.

In NL zitten we met één van de meest druk bereden sporen van europa (dat weten we nu wel). We kunnen daarmee soms om de tien minuten van A naar B en dan wellicht nog naar C (via B ). Als er nu tussen A en B een verstoring optreedt dan is het effect meestal merkbaar op station C, D E F (nog steeds geen feiten overigens). Dat dit dan wat logistieke zaken tot gevolg heeft ( trein A en MCN B zijn niet met de trein op plek B, wat tot gevolg heeft dat trein C niet rijdt) kan ik ook goed inkomen.
De sturing van al dit mooi's gebeurd in een VPT(Vervoer Per Trein), en een EBP (Electronische bedienpost). Het VPT-systeem is een informatie- en communicatiesysteem ter ondersteuning van de planning en bijsturing van de treinenloop (feit). Dit VPT systeem zorgt ervoor dat alles wat in het spoorboekje staat, netjes tot uitvoer wordt gebracht in het spoor (beetje zwart-wit overigens). De EBP krijgt signalen van dit VPT systeem en zorgt ervoor dat alle elementen buiten worden aangestuurd. De beveiliging daar weer onder zorgt ervoor dat de sturing hiervan veilig (fail-safe) gebeurd, zodat er niet 2 treinen over 1 wissel gestuurd worden bijvoorbeeld (Feit). Er zijn dus grofweg gezet 3 lagen, namelijk het VPT, de EBP en de beveiliging (feit). Boven de VPT staat overigens nog de Procesleiding. Het VPT systeem is, zoals ik aanhaalde, een ondersteuning bij het treinverkeer. Simpel gezegt is dit de "digitale treindienstleider". ARI is bijvoorbeeld ook zo'n systeem wat ter ondersteuning van het treinverkeer is geïmplementeerd (feit). Zonder ARI kunnen overigens nooit zoveel treinen rijden als nu het geval is, maar dat even terzijde. Die digitale treindienstleider zorgt er dus voor dat in theorie de treindienstleider rustig achterover kan leunen in zijn stoel en eigenlijk niets hoeft te doen. De rijwegen worden netjes ingesteld door ARI (a.d.h.v. het TNV) en de seinen en wissel worden vervolgens door de EBP en de beveiliging in de juiste stand geplaatst(feit).

Op het moment dat er een afwijking plaatsvindt, b.v. een vertraagde trein omdat de deuren niet sluiten, dan moet de treindienstleider handmatig een rijweg gaan instellen voor deze trein. Je kan je voorstellen dat dit incidenteel geen probleem is. Het gaat echter wel een probleem worden als er meerdere treinen achter elkaar vertraging oplopen, of nog erger: een infrastoring is. Op dat moment heeft dus de Trdl (treindienstleider) geen fluit meer aan al die mooie planning, plaatjes, grafiekjes en zijn ondersteunende processen die er normaal voor zorgen dat hij achterover in zijn stoel kan leunen (positief bedoeld overigens). Hij moet ouderwets zelf rijwegen instellen en contact opnemen met de machinist. Bij een infrastoring moet hij bepalen wat er technisch (door de beveiliging) nog mogelijk is. Is er b.v. een rijrichtingstoring, dan heeft de Trdl in sommige gevallen de mogelijkheid deze "storing" te overbruggen en dan is het technisch mogelijk dat er "normaal" gebruik gemaakt kan worden van de 2 sporen. Is er een overweg in storing, dan kunnen er nog steeds treinen blijven rijden, echter wel met die waarschuwing aan de Mcn dat hij op zicht moet rijden. Is er een storing (b.v. sectiestoring) op de vrije baan (daar waar de Trdl geen controle over heeft), dan is het opzicht beveiligingstechnisch nog steeds mogelijk om treinverkeer te houden, ook al is het een stuk minder dan die 6 treinen die je gewent bent). Het is alleen wel zo dat de Trdl een hele hoop werk krijgt op dat moment. Bij een aanrijding veranderd natuurlijk de zaak, want dan heb je gewoon een blokkade van je spoor en kan je gewoon niet rijden. Dat er dan geen treinverkeer is op het baanvak waar de aanrijding heeft plaatsgevonden, snap ik en begrijp ik.

Ik heb zelf een beetje de indruk dat op het moment dat een Trdl zelf een hoop werk moet gaan verzetten om het treinverkeer mogelijk te maken, dat men dan al heel snel besluit dat er geen treinverkeer mogelijk is (wellicht vanuit procesleiding, dus van hogeraf). Er zijn vaak toch nog zo veel dingen mogelijk om toch treinverkeer mogelijk te maken (en ook veilig, beveiliging actief ondanks een verstoring). Denk aan b.v. de mogelijkheid om linkerspoor te rijden, als er op het rechterspoor een defecte trein staat. Denk b.v. aan de mogelijkheid om andere rijwegen te benutten als er b.v. een wissel niet in controle ligt (de welbekende wisselstoring). Op zo'n moment moet je als Trdl creatief zijn met de middelen die je technisch voor handen hebt.

Een andere kant die natuurlijk om de hoek komt kijken bij een verstoring is het feit dat je treinen niet meer op je juiste plaatst zijn. Dan denk ik persoonlijk: So what.. Zorg bij een verstoring dan je rijdt met de treinen en het personeel wat je op dat moment ter beschikking heeft. Het gebeurd nu nog regelmatig dat als er b.v een storing is tussen utrecht en amsterdam dat de trein van Nijmegen naar Den Helder in Utrecht komt, en dan afgerangeerd wordt. Waarom niet gewoon diezelfde ploeg gebruiken voor een tegentrein. Daar moet best wel wat flexibiliteit in kunnen zitten lijkt me. Ik begrijp volledig dat dit een hele complexe puzzel is om op tijdstip A op Station Z de juiste trein en daarmee het juiste personeel te hebben. In een normale situatie is daar prima over nagedacht, en loopt dit soepel. Op het moment dat er een verstoring optreedt komt NS bijsturing in actie om alles in goede banen te leiden. Bij een alledaagse verstoring (aanrijding, wisseltje in storing etc) loopt dit ook best goed naar mijn idee. Echter bij dagen zoals dit, moet er gewoon een nooddraaiboek klaar staan en er moet iemand beslissingen durven nemen. Nu is het naar mijn idee te veel zo dat men naar elkaar wijst en vervolgens niet rijd. Dan zegt men doodleuk op het nieuws: We hebben een nooddienstregeling toegepast, maar daarvoor legt men eerst wel ff een uur of anderhalf Utrecht Centraal plat! Waarom vraag ik me dan af. Als je op een nooddienstregeling overgaat moet je in pendeldiensten gaan werken tussen Emplacement A en Emplacement B (ja dit is een beste-stuurman-staan-aan-wal actie). Ook al rijdt er dan maar 2 trein per uur, je krijgt iig mensen weg en mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat et allemaal niet op het grote blauwe bord in utrecht komt te staan, kan ik ook nog wel begrijpen. De omroep op Utrecht kan gewoon aangeven in welk patroon de treinen gaan rijden in welke richting en van welk peron. Nu werd er ook een hoop omgeroepen, namelijk dat je gratis Thee en Koffie kon krijgen, dat je op je tas moest letten, en dat er een verstoring was. Tussendoor af en toe een trein die vertrok, maar uiteindelijk zo vol zat dat ie ook niet meer ging rijden (heeft die MCN gelijk in).

Dat je op zo'n moment ingrijpende maatregelen moet nemen is duidelijk, maar misschien moet iemand me maar eens vertellen wat er op zo'n moment daadwerkelijk gebeurd en over hoeveel schijven dit uiteindelijk gaat. Ik heb wel eens bij een eerdere verstoring begrepen van NS personeel dat er genoeg mensen bereid zijn om wat langer door te werken zodat er maar treinen rijden. Ook al rijdt je maar met 40km/h langs alle stations van Nederland, als je maar rijdt. Je kan domweg zeggen (zo zal het wel niet gaan): Er is een ernstige ontregeling van het treinverkeer, we gaan over op Plan B. In dat plan B staan dan gewoon hoeveel treinen je welke richting op laat rijden. Welk materieel, en welk personeel doet niet ter zake want dat is meestal wel in een bepaalde mate aanwezig (hoeveel rijdend personeel ik vanavond wel niet op Ut heb gezien met Info hesjes). We spreken wel over een vitaal knooppunt van NL, en niet een klein stationnetje wat je met bussen makkelijk kan afhandelen. Utrecht CS is in de spits niet te verbussen.

Ik moet nog wel even een nuance aanbrengen. Ik zag vanavond op Ut een sprinter staan waarvan de volledige voorkan bedekt was met sneeuw. De lampen waren niet meer zichtbaar, en ook de ramen waren vrij zover de ruitenwisser het nog kon wegwerken. Ik kan begrijpen dat een machinist zich dan niet echt prettig voelt, want hij moet nog steeds de seinen opvolgen. Het is uiteindelijk een machinist die beslist of hij in zo'n geval gaat rijden. Met 40km/h moet dit best nog wel kunnen, maar als hij daar zich niet veilig bij voelt houdt het op. Net zoals bij die storm van een jaar of 3 geleden, zijn er momenten waar je gewoon echt geen treinen meer kan laten rijden. Of daar draaiboeken voor zijn, weet ik niet (lijkt me wel, calamiteiten plan iod).

Ik zie zelf ook wel dat er best veel obstakels zijn om bij een flinke verstoring zoals vanavond het treinverkeer goed op gang te houden. Zoals ik in mijn betoog hierboven al aangegeven heb, is het op deze manier zoals vandaag gedemonstreerd is niet de juiste (Ja Luccus, i know maar ik probeer wel ideeën aan te dragen). Dit verhaal is misschien wat lang geworden, maar ik wilde gewoon even brainstormen. Het een is een complex kaartenhuis die spoorwegen..

Kga nu maar es pitten :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees op OVL dat in Den Haag wissels bevroren waren, 's avonds om 18:00 en dat Prorail doodleuk zegt dat de volgende morgen om 7:30 er iemand naar gaat kijken.
Dat is toch te belachelijk voor woorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En er schijnt tussen alphen en leiden een stukke bovenleiding te zijn... althans dat werd net op ut omgeroepen.
Ik blijf maar even lekker in ut hangen ipv naar leiden te gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maasluip schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 08:01:
Ik lees op OVL dat in Den Haag wissels bevroren waren, 's avonds om 18:00 en dat Prorail doodleuk zegt dat de volgende morgen om 7:30 er iemand naar gaat kijken.
Dat is toch te belachelijk voor woorden?
We hebben het hier wel over Prorail hé, dan hoef je nergens raar van op te kijken bij dat circus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 08:24
Gisteren/vandaag rijden er helemaal geen treinen tussen Hoorn - Hoofddorp. Iemand enig idee waarom? Er staat namelijk nergens wat over... :p

EDIT: Met het traject zelf is niets aan de hand. Er raast namelijk gewoon elk uur nog een intercity over.

[ Voor 28% gewijzigd door Accesteam op 18-12-2009 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

de Intercity (voor de kenners: serie 3300) is inderdaad opgeheven om ook bij volstrekt onbekende reden...

Prorail meld zelf dat reizigers in midden- en noord-Nederland rekening moeten houden met diverse incidenten en storingen en de daarbij behorende vertraging en uitval van treinen...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
SleutelMan schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:48:
de Intercity (voor de kenners: serie 3300) is inderdaad opgeheven om ook bij volstrekt onbekende reden...

Prorail meld zelf dat reizigers in midden- en noord-Nederland rekening moeten houden met diverse incidenten en storingen en de daarbij behorende vertraging en uitval van treinen...
Opgeheven als in permanent opgeheven of gewoon tijdelijk? Er rijdt trouwens sinds de nieuwe dienstregeling SGMm (Sprinter) op dit traject.

EDIT: En het is trouwens een stoptrein :p

[ Voor 6% gewijzigd door Accesteam op 18-12-2009 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op m.ns.nl wordt in Purmerend de trein van 12:43 richting Hoofddorp als eerste weer aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
Maasluip schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:04:
Op m.ns.nl wordt in Purmerend de trein van 12:43 richting Hoofddorp als eerste weer aangekondigd.
Die status gaat 30 minuten van te voren aangepast worden. Zo gaat het al de hele dag.

EDIT: Lijkt erop dat deze trein wel echt gaat vertrekken :p Trein richting Hoorn heeft wel al 1 minuut vertraging tho :+

[ Voor 17% gewijzigd door Accesteam op 18-12-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

ach, het loopt vandaag al stukken beter dan gisteren. Zoals altijd moet de NS er even aan wennen, ze laten nu weliswaar series uitvallen (logistieke problemen: oftewel personeel en materieel op de verkeerde plek, kort door de bocht) maar de overige series rijden wel (redelijk op tijd en op lengte).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR heeft nog altijd nergens last van.

Nou ja de trein kwam op een ander spoor aan dan ik dacht maar dat schijnt sinds afgelopen zondag normaal te zijn :P Fijn, consistentie. Al sinds 2007 gaat de trein naar Amsterdam vanuit Haarlem vanaf spoor 1, behalve om 8 uur 's ochtends ofzo (en daar ben ik dan ook wel 's ingetrapt). Nu gaan er opeens twee per uur vanaf spoor 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, zo gaat het in Zwitserland met een beetje sneeuw:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3328/3306575501_0699e4875e_b_d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3652/3306578025_33b1b1c37a_b_d.jpg

Gelukkig hoeven daar niet allerlei procedures verzonnen te worden bij 3% stijging (zoals een half uur vrij baan voor een goederentrein die uit een tunneltje moet komen), gewoon om de 3 minuten een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

iedereen haalt de afgelopen dagen wel Zwitersland, Oostenrijk en Noorwegen aan als landen waar het wel kan, rijden in de sneeuw, maar mag ik daarbij wel een kanttekening maken?

Nederland heeft een van de intensiefst bereden spoorwegnetten van de wereld (ja ik weet het, dat is al tig keer gezegd). Wat ook zo is dat er relatief korte afstanden zijn tussen grote spoorknooppunten. En wat hebben knooppunten? Juist ja, wissels. En daarin schuilt 95% van de problemen de afgelopen dagen, problemen met wissels (verwarming, bevriezing etc.). In Zwitersland zullen ze er echt niet zoveel hebben als in Nederland dunkt me, rijden over een recht stuk spoor is niet zo moeilijk, dat was het probleem ook niet. Maar als de helft van de wissels het niet doet dan kom je (zeker bij de grote knooppunten) gewoon helemaal nergens.

Een ander deel van het probleem kwam wel degelijk van de NS (de bijsturing dan), nadat de wisselproblemen waren opgelost was er een logistiek probleem van hier tot tokio dat de bijsturing boven het hoofd groeide. Kan natuurlijk gebeuren, alleen is dat (helaas) elk jaar zo bij de eerste sneeuwdag...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:06:
In Zwitersland zullen ze er echt niet zoveel hebben als in Nederland dunkt me, rijden over een recht stuk spoor is niet zo moeilijk, dat was het probleem ook niet.
Op de Gotthard kan er ongeveer per km gewisseld worden tussen de sporen. Dus veel meer wissels dan in NL. Bij onderhoud (dat er vrijwel continu wel ergens is) wordt er zonder onderbreking doorgereden op 1 spoor.

Maar ik vond het vooral gewoon mooie foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Als je wisselproblemen hebt, kan je evengoed snel een pendeldienst inzetten!
De vastgevroren wissels staan nog in de stand van de laatste trein die voorbij is gereden. Er is dus ook materieel.
Er is dus iets meer aan de hand dan alleen maar wissels......

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekend op 18-12-2009 23:19 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11

defiant

Moderator General Chat
SleutelMan schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:06:
Een ander deel van het probleem kwam wel degelijk van de NS (de bijsturing dan), nadat de wisselproblemen waren opgelost was er een logistiek probleem van hier tot tokio dat de bijsturing boven het hoofd groeide. Kan natuurlijk gebeuren, alleen is dat (helaas) elk jaar zo bij de eerste sneeuwdag...
Het mag niet meer gezegd worden, maar ik denk dat de privatisering en scheiding van verantwoordelijkheden en taken ook een hoop bijdraagt, quote uit een stukje van het NRC van vandaag:
Onafhankelijk spoorwegadviseur Arco Sierts is helder: de uitval van zo veel treinen bij één dagje sneeuw is te voorkomen.

[...]

De belangrijkste oorzaak, zegt Sierts, is dat het Nederlandse spoor „onverantwoord vol met treinen is gestampt”. „De marge om iets te doen bij uitvallende treinen is bijna nul. Elke uitvallende trein leidt meteen tot problemen met andere treinen.”

Ook is het aantal wisselstoringen te hoog, zegt Sierts, en duurt het te lang voordat ze zijn opgelost. „Dat komt door de privatisering van het spoorwegonderhoud. Voor die privatisering had NS het klein onderhoud en het storingsherstel in eigen beheer. Dat werkte subliem, het beste systeem ter wereld. De Japanners hebben zelfs nog bij ons afgekeken hoe het moest.”
Maar goed, OV is niet iets waar wij als Nederlanders in willen investeren, de boel is niet voor niets geprivatiseerd. Zolang dat niet veranderd, zal er geen echte structurele verbetering komen die echt kan concurreren met het spitsverkeer op de weg.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ja dat hele artikel had ik al gelezen, was ook al op OVL behandeld. Doel van privatisering is het bevorderen van de concurrentie door meerdere partijen toe te laten op de markt. Prorail is een overheidsbedrijf. De werkelijke marktwerking bij spooronderhoud en controle zit bij de grote aannemers (VolkerWessel, BAM, Strukton). Maar de aansturing komt nog steeds van Prorail en daar zit een probleem: als ze het intern al met elkaar eens zijn en goed kunnen communiceren moet het ook naar de klanten (de vervoerders) worden gecommuniceerd. En daar ging het gisteren ook niet echt van een leien dakje...

Waar Arco Sierts op doelt (heb niets tegen hem hoor, een prima vent, regelmatig goede discussies op OVL) is het (gedeeltelijk) terugdraaien van de verzelfstandiging van de NS en een aantal Prorail-taken bij de NS onder te brengen. Strikt gesproken is dat natuurlijk tegen het marktdenken in maar aangezien de 2e Kamer nu al bezig is om de consessie voor het HRN* ook na 2015 al aan de NS te gunnen lijkt me de echte slag om de reizigersmarkt nog ver weg...

* Hoofdrailnet

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.