Ok, de punten die Luccus aanhaalt zijn volledig valide. Echter de andere hebben ook wel gelijk, namelijk dat je rekening kan gaan houden met een beperkte dienstregeling.
Ik heb echt het idee gekregen dat als er iets van standaard afwijkt, het gewoon niet kan. Alles is al maanden van te voren gepland natuurlijk, VPT ingesteld, ARI ingesteld, Trdl kan filmpje kijken en hier en daar wat bijsturen of zich bemoeien met z'n stoel die vastzit aan een ketting (Ut).
Het moet toch niet zo zijn dat als er iets afwijkt van die planning (in dit geval structureer door het winterse weer en de aanrijdingen) dat een emplacement als Utrecht eruit gehaald moet worden omdat men "het even niet meer ziet zitten".
Ik zal even mijn statement met wat feitjes onderbouwen, om mijn punt duidelijk te maken.
In NL zitten we met één van de meest druk bereden sporen van europa (dat weten we nu wel). We kunnen daarmee soms om de tien minuten van A naar B en dan wellicht nog naar C (via B ). Als er nu tussen A en B een verstoring optreedt dan is het effect meestal merkbaar op station C, D E F (nog steeds geen feiten overigens). Dat dit dan wat logistieke zaken tot gevolg heeft ( trein A en MCN B zijn niet met de trein op plek B, wat tot gevolg heeft dat trein C niet rijdt) kan ik ook goed inkomen.
De sturing van al dit mooi's gebeurd in een VPT(Vervoer Per Trein), en een EBP (Electronische bedienpost). Het VPT-systeem is een informatie- en communicatiesysteem ter
ondersteuning van de planning en bijsturing van de treinenloop (feit). Dit VPT systeem zorgt ervoor dat alles wat in het spoorboekje staat, netjes tot uitvoer wordt gebracht in het spoor (beetje zwart-wit overigens). De EBP krijgt signalen van dit VPT systeem en zorgt ervoor dat alle elementen buiten worden aangestuurd. De beveiliging daar weer onder zorgt ervoor dat de sturing hiervan veilig (fail-safe) gebeurd, zodat er niet 2 treinen over 1 wissel gestuurd worden bijvoorbeeld (Feit). Er zijn dus grofweg gezet 3 lagen, namelijk het VPT, de EBP en de beveiliging (feit). Boven de VPT staat overigens nog de Procesleiding. Het VPT systeem is, zoals ik aanhaalde, een ondersteuning bij het treinverkeer. Simpel gezegt is dit de "digitale treindienstleider". ARI is bijvoorbeeld ook zo'n systeem wat ter ondersteuning van het treinverkeer is geïmplementeerd (feit). Zonder ARI kunnen overigens nooit zoveel treinen rijden als nu het geval is, maar dat even terzijde. Die digitale treindienstleider zorgt er dus voor dat in theorie de treindienstleider rustig achterover kan leunen in zijn stoel en eigenlijk niets hoeft te doen. De rijwegen worden netjes ingesteld door ARI (a.d.h.v. het TNV) en de seinen en wissel worden vervolgens door de EBP en de beveiliging in de juiste stand geplaatst(feit).
Op het moment dat er een afwijking plaatsvindt, b.v. een vertraagde trein omdat de deuren niet sluiten, dan moet de treindienstleider handmatig een rijweg gaan instellen voor deze trein. Je kan je voorstellen dat dit incidenteel geen probleem is. Het gaat echter wel een probleem worden als er meerdere treinen achter elkaar vertraging oplopen, of nog erger: een infrastoring is. Op dat moment heeft dus de Trdl (treindienstleider) geen fluit meer aan al die mooie planning, plaatjes, grafiekjes en zijn ondersteunende processen die er normaal voor zorgen dat hij achterover in zijn stoel kan leunen (positief bedoeld overigens). Hij moet ouderwets zelf rijwegen instellen en contact opnemen met de machinist. Bij een infrastoring moet hij bepalen wat er technisch (door de beveiliging) nog mogelijk is. Is er b.v. een rijrichtingstoring, dan heeft de Trdl in sommige gevallen de mogelijkheid deze "storing" te overbruggen en dan is het technisch mogelijk dat er "normaal" gebruik gemaakt kan worden van de 2 sporen. Is er een overweg in storing, dan kunnen er nog steeds treinen blijven rijden, echter wel met die waarschuwing aan de Mcn dat hij op zicht moet rijden. Is er een storing (b.v. sectiestoring) op de vrije baan (daar waar de Trdl geen controle over heeft), dan is het opzicht beveiligingstechnisch nog steeds mogelijk om treinverkeer te houden, ook al is het een stuk minder dan die 6 treinen die je gewent bent). Het is alleen wel zo dat de Trdl een hele hoop werk krijgt op dat moment. Bij een aanrijding veranderd natuurlijk de zaak, want dan heb je gewoon een blokkade van je spoor en kan je gewoon niet rijden. Dat er dan geen treinverkeer is op het baanvak waar de aanrijding heeft plaatsgevonden, snap ik en begrijp ik.
Ik heb zelf een beetje de indruk dat op het moment dat een Trdl zelf een hoop werk moet gaan verzetten om het treinverkeer mogelijk te maken, dat men dan al heel snel besluit dat er geen treinverkeer mogelijk is (wellicht vanuit procesleiding, dus van hogeraf). Er zijn vaak toch nog zo veel dingen mogelijk om toch treinverkeer mogelijk te maken (en ook veilig, beveiliging actief ondanks een verstoring). Denk aan b.v. de mogelijkheid om linkerspoor te rijden, als er op het rechterspoor een defecte trein staat. Denk b.v. aan de mogelijkheid om andere rijwegen te benutten als er b.v. een wissel niet in controle ligt (de welbekende wisselstoring). Op zo'n moment moet je als Trdl creatief zijn met de middelen die je technisch voor handen hebt.
Een andere kant die natuurlijk om de hoek komt kijken bij een verstoring is het feit dat je treinen niet meer op je juiste plaatst zijn. Dan denk ik persoonlijk: So what.. Zorg bij een verstoring dan je rijdt met de treinen en het personeel wat je op dat moment ter beschikking heeft. Het gebeurd nu nog regelmatig dat als er b.v een storing is tussen utrecht en amsterdam dat de trein van Nijmegen naar Den Helder in Utrecht komt, en dan afgerangeerd wordt. Waarom niet gewoon diezelfde ploeg gebruiken voor een tegentrein. Daar moet best wel wat flexibiliteit in kunnen zitten lijkt me. Ik begrijp volledig dat dit een hele complexe puzzel is om op tijdstip A op Station Z de juiste trein en daarmee het juiste personeel te hebben. In een normale situatie is daar prima over nagedacht, en loopt dit soepel. Op het moment dat er een verstoring optreedt komt NS bijsturing in actie om alles in goede banen te leiden. Bij een alledaagse verstoring (aanrijding, wisseltje in storing etc) loopt dit ook best goed naar mijn idee. Echter bij dagen zoals dit, moet er gewoon een nooddraaiboek klaar staan en er moet iemand beslissingen durven nemen. Nu is het naar mijn idee te veel zo dat men naar elkaar wijst en vervolgens niet rijd. Dan zegt men doodleuk op het nieuws: We hebben een nooddienstregeling toegepast, maar daarvoor legt men eerst wel ff een uur of anderhalf Utrecht Centraal plat! Waarom vraag ik me dan af. Als je op een nooddienstregeling overgaat moet je in pendeldiensten gaan werken tussen Emplacement A en Emplacement B (ja dit is een beste-stuurman-staan-aan-wal actie). Ook al rijdt er dan maar 2 trein per uur, je krijgt iig mensen weg en mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat et allemaal niet op het grote blauwe bord in utrecht komt te staan, kan ik ook nog wel begrijpen. De omroep op Utrecht kan gewoon aangeven in welk patroon de treinen gaan rijden in welke richting en van welk peron. Nu werd er ook een hoop omgeroepen, namelijk dat je gratis Thee en Koffie kon krijgen, dat je op je tas moest letten, en dat er een verstoring was. Tussendoor af en toe een trein die vertrok, maar uiteindelijk zo vol zat dat ie ook niet meer ging rijden (heeft die MCN gelijk in).
Dat je op zo'n moment ingrijpende maatregelen moet nemen is duidelijk, maar misschien moet iemand me maar eens vertellen wat er op zo'n moment daadwerkelijk gebeurd en over hoeveel schijven dit uiteindelijk gaat. Ik heb wel eens bij een eerdere verstoring begrepen van NS personeel dat er genoeg mensen bereid zijn om wat langer door te werken zodat er maar treinen rijden. Ook al rijdt je maar met 40km/h langs alle stations van Nederland, als je maar rijdt. Je kan domweg zeggen (zo zal het wel niet gaan): Er is een ernstige ontregeling van het treinverkeer, we gaan over op Plan B. In dat plan B staan dan gewoon hoeveel treinen je welke richting op laat rijden. Welk materieel, en welk personeel doet niet ter zake want dat is meestal wel in een bepaalde mate aanwezig (hoeveel rijdend personeel ik vanavond wel niet op Ut heb gezien met Info hesjes). We spreken wel over een vitaal knooppunt van NL, en niet een klein stationnetje wat je met bussen makkelijk kan afhandelen. Utrecht CS is in de spits niet te verbussen.
Ik moet nog wel even een nuance aanbrengen. Ik zag vanavond op Ut een sprinter staan waarvan de volledige voorkan bedekt was met sneeuw. De lampen waren niet meer zichtbaar, en ook de ramen waren vrij zover de ruitenwisser het nog kon wegwerken. Ik kan begrijpen dat een machinist zich dan niet echt prettig voelt, want hij moet nog steeds de seinen opvolgen. Het is uiteindelijk een machinist die beslist of hij in zo'n geval gaat rijden. Met 40km/h moet dit best nog wel kunnen, maar als hij daar zich niet veilig bij voelt houdt het op. Net zoals bij die storm van een jaar of 3 geleden, zijn er momenten waar je gewoon echt geen treinen meer kan laten rijden. Of daar draaiboeken voor zijn, weet ik niet (lijkt me wel, calamiteiten plan iod).
Ik zie zelf ook wel dat er best veel obstakels zijn om bij een flinke verstoring zoals vanavond het treinverkeer goed op gang te houden. Zoals ik in mijn betoog hierboven al aangegeven heb, is het op deze manier zoals vandaag gedemonstreerd is niet de juiste (Ja Luccus, i know maar ik probeer wel ideeën aan te dragen). Dit verhaal is misschien wat lang geworden, maar ik wilde gewoon even brainstormen. Het een is een complex kaartenhuis die spoorwegen..
Kga nu maar es pitten