Het grote spoorwegentopic deel 18 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 34.515 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar 60W is *veel*. Als ik kijk naar mijn laptop, die doet 12W aldus powertop.
Een 'gewone' (non-dure-thinkpad) zal dan 30W max ofzo doen?

Uitgaande van een volle accu bij het instappen anders ga je idd meer stroom trekken bij opladen.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 08-12-2009 12:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
In de Berlijntrein heb ik een paar maanden terug 3 netbooks en een wireless accesspoint zonder noemenswaardige problemen van stroom kunnen voorzien. :P

Er stond "max 90 W"... dus een beetje opletten voordat we spullen erinstopten, maar het werkte wel goed.

[ Voor 26% gewijzigd door Alex) op 08-12-2009 13:02 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat gebeurt er dan als je over die 90W gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dan gaat de stroom uit, en ging ook niet meer aan. Bij andere stopcontacten in hetzelfde rijtuig gebeurde ook niks meer trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ja dat is dan weer minder. Alhoewel ik vermoed dat ze dat niet met een zekeringetje hebben opgelost in die dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

darkmage schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:32:
[...]

Vaak is de stroom die je kan slurpen uit zo'n trein-wcd nogal beperkt (60W is geen uitzondering), en als je iets teveel stroom trekt, gaat de wcd even uit.
Denk niet dat dat in dit geval oorzaak was. Ik heb afwisselend even documentje getikt (=totaal niet CPU/GPU intensive, wat ook te merken was aan rustige fan) en Total War: Medieval II gespeeld, dat een stuk zwaarder is. Hij vloog er in OpenOffice net zo leuk uit als in Medieval, maar net die ene keer dat de Mongolen me aanvallen met zoveel man dat het spel de melding gaf dat ivm hardwarebeperkingen slechts een deel van de vijanden tegelijk konden aanvallen grappige feature van TW:M2 dat :z en idd alles aan alle kanten stond te loeien qua fans en vermoedelijk dus ook qua verbruik, bleef het wel continu gedurende het gevecht aan. Het lijkt totaal los te staan van wat m'n laptop op die momenten deed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
http://www.nos.nl/nosjour...rein_botsing_houthem.html
Flinke ravage.. De machinist heeft de passagiers nog wel gewaarschuwd :)
Vraag me toch af hoe ik zou reageren als je in de trein zit en je hoort ineens "We gaan botsen, ga allemaal op de grond liggen!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat ik direkt zou liggen. Van de andere kant, als je met de rug naar de rijrichting zit is zitten blijven ook niet verkeerd. Moet je alleen niet iemand voor je hebben zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:14
Vanmorgen aanrijding tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch, dus ik kon weer eens niet ver komen. Bussen van NS kwamen pas na een uur, net op t moment dat ik maar weer de trein nam naar huis toe :p
Gelukkig in de middag reed er wel weer wat, alsnog even naar school geweest. Maar vanmorgen dus wel een vergadering gemist.
Wie op tijd wilt komen vertrouwt op de trein,,,,,, juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, want op de weg gebeurt natuurlijk nooit een ongeval, en die zogenaamde 'files' bestaan ook niet hé... lekker onzinnige uitspraak van je, eerlijk gezegd. Alsof ongelukken alleen op het spoor gebeuren...

En die bussen zijn niet van de NS, maar van een busbedrijf, de NS huurt die dingen alleen maar. Als een busbedrijf ze pas na een uur kan leveren is dat dus hun schuld, niet die van de NS.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met het busbedrijf heb je niets te maken als reiziger, je hebt immers een overeenkomst met de NS.
Dat zij dat naar een bussenboer delegeren is niet jouw zaak.

Verder kan het inderdaad gebeuren en lijkt het me ook logisch dat er niet instant bussen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Al hoewel er een flauwe bocht in het traject daar zit snap ik niet helemaal waarom de Veolia-machinist het niet op tijd heeft kunnen zien en ingrijpen. Volgens mij heeft hij het veel te laat opgemerkt, de snelheid kan daar nooit hoger dan 90 km/u geweest zijn en met een betrekkelijk kleine trein moet je dan toch nog wel op tijd kunnen afremmen lijkt me.

Had dit voorkomen kunnen worden als er een detectiesysteem was dat op tijd rood had gegeven als de kruising niet op tijd was geleegd?
Boudewijn schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:25:
Verder kan het inderdaad gebeuren en lijkt het me ook logisch dat er niet instant bussen zijn.
Kwestie van de contracten die NS heeft met de busbedrijven. Misschien zouden ze ook meer moeten samenwerken met reguliere regionale busbedrijven die vaak nog wel een voorraadje hebben. Nu huren ze voor zover ik heb meegemaakt altijd touringcars in, dat is natuurlijk lastiger organiseren lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door LauPro op 08-12-2009 17:34 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LauPro schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:31:
Al hoewel er een flauwe bocht in het traject daar zit snap ik niet helemaal waarom de Veolia-machinist het niet op tijd heeft kunnen zien en ingrijpen. Volgens mij heeft hij het veel te laat opgemerkt, de snelheid kan daar nooit hoger dan 90 km/u geweest zijn en met een betrekkelijk kleine trein moet je dan toch nog wel op tijd kunnen afremmen lijkt me.

Had dit voorkomen kunnen worden als er een detectiesysteem was dat op tijd rood had gegeven als de kruising niet op tijd was geleegd?
[...]
Kwestie van de contracten die NS heeft met de busbedrijven. Misschien zouden ze ook meer moeten samenwerken met reguliere regionale busbedrijven die vaak nog wel een voorraadje hebben. Nu huren ze voor zover ik heb meegemaakt altijd touringcars in, dat is natuurlijk lastiger organiseren lijkt me.
Nee, Machinisten hebben ook de opdracht om pas X 100 meter van te voren te gaan remmen, omdat als ze zo ver van te voren al een noodstop maken dat ze net op tijd stil staan er geen trein meer op tijd rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

wildhagen schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:02:
Ja, want op de weg gebeurt natuurlijk nooit een ongeval, en die zogenaamde 'files' bestaan ook niet hé... lekker onzinnige uitspraak van je, eerlijk gezegd. Alsof ongelukken alleen op het spoor gebeuren...

En die bussen zijn niet van de NS, maar van een busbedrijf, de NS huurt die dingen alleen maar. Als een busbedrijf ze pas na een uur kan leveren is dat dus hun schuld, niet die van de NS.
Dit is een beetje onzinnige uitspraak van jou.
Als er op de weg een ongeval is weet je vrijwel meteen waar je aan toe bent. Meestal kan je over 1 baan langs het ongeval heen rijden, en anders sta je gewoon eens in de file waarvan je weet dat er zo snel mogelijk vrij baan wordt gemaakt. Daarnaast leiden meer wegen tot Rome en is, als er nog andere zijwegen of afslagen zijn, kan je die nemen.
Bij de trein is het anders. Treinen nemen niet zo snel een andere route, en als ze wel een andere route nemen weet je totaal niet waar je en hoe laat je aan komt. Als je aansluitende treinen moest hebben ben je dan zowiezo al de pineut. Ook is er hier pas na 1 uur vervangend vervoer beschikbaar waar je misschien gebruik van kan maken mits ze niet vol zitten.

Ik ben het er mee eens dat het voor de NS lastig is om snel vervangend vervoer te regelen, maar dat is geen goed argument om de auto direct in het nadeel te stellen. Een auto is gewoon flexibeler dan een trein en die kan eenvoudig uitwijken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Technisch gezien is dit mogelijk, maar wel vrij lastig.
Ik meen dat al deze bestemmingen in CSV formaat staan in het computersysteem van de V-IRM. Ik vermoed dan dat dit een niet terug-gecorrigeerd grapje is ofzo van NedTrain personeel. Behoorlijk faal dus :P

Bij de Arriva GTW's zijn ze er vrijer in. Daar kan de machinist elke tekst op dat bord tevoorschijn toveren (hoewel de meeste teksten uit een vaste voorkeuze komen :) )

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

zelfde gaat voor alle GTW's. SLT weet ik niet zo 123. Trouwens, volgens mij is het wel mogelijk om de bestemmingen aan te passen in VIRM, zo kun je zowel Utrecht CS als Utrecht Centraal invoeren. Tevens kan je ook bestemmingen als lichtkrant voorbij laten komen (binnen dan).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 14:25

En daar bespeur ik wederom de haat tegen overwegen, en de voorrang van wegverkeer v.s. trein.. Die discussie is gevoerd en gaan we niet wederom herhalen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AW_Bos schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:19:
[...]

Technisch gezien is dit mogelijk, maar wel vrij lastig.
Ik meen dat al deze bestemmingen in CSV formaat staan in het computersysteem van de V-IRM. Ik vermoed dan dat dit een niet terug-gecorrigeerd grapje is ofzo van NedTrain personeel. Behoorlijk faal dus :P

Bij de Arriva GTW's zijn ze er vrijer in. Daar kan de machinist elke tekst op dat bord tevoorschijn toveren (hoewel de meeste teksten uit een vaste voorkeuze komen :) )
dat heb al wel eens gezien tig maanden geleden, kennelijk had machinist/conducteur of zo de radio aanstaan want ik zag diverse malen de voetbaluitslagen langskomen. 8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SleutelMan schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:53:
zelfde gaat voor alle GTW's. SLT weet ik niet zo 123. Trouwens, volgens mij is het wel mogelijk om de bestemmingen aan te passen in VIRM, zo kun je zowel Utrecht CS als Utrecht Centraal invoeren. Tevens kan je ook bestemmingen als lichtkrant voorbij laten komen (binnen dan).
Wat ik weet is dat dat op de stationsafkorting gaat vanuit een scherm in de cabine :-) .
Ik weet wel dat de lichtkrant in de coupe's en de koersdisplay's aan de buitenkant van elkaar kunnen verschillen. De tekst moet wel op de lichtkrant passen natuurlijk, zonder e.v.t irritant gescroll van de plaatsnaam.

Bij de GTW's van Arriva verschillen de front-koersdisplay, en de zij-koersplay's ook van tekst. Zo lijkt het systeem bij Epson vandaan te komen, aangezien ik dat enkele keren op een D-GTW welke buiten dienst was in Gn las.

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 08-12-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

om nog even terug te komen op het originele onderwerp: voor zover ik kan ontdekken is die foto geshopt, zoom maar eens in op de F. Het kan natuurlijk ook niet tenzij er met het CSV bestand is geklooid :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:10:
En daar bespeur ik wederom de haat tegen overwegen, en de voorrang van wegverkeer v.s. trein.. Die discussie is gevoerd en gaan we niet wederom herhalen.
Dat heb je niet helemaal goed opgemerkt. Ik zeg niet dat in deze situatie het wegverkeer voorrang moet hebben maar wel dat de trein als een overweg niet op tijd kan worden geleegd op tijd kan stoppen. Gezien de schade en de 2 dagen downtime...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

SleutelMan schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:23:
om nog even terug te komen op het originele onderwerp: voor zover ik kan ontdekken is die foto geshopt, zoom maar eens in op de F. Het kan natuurlijk ook niet tenzij er met het CSV bestand is geklooid :P.
Lijkt er inderdaad wel op, de E is gekopieerd en aangepast.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit was de sneltrein die niet in Houthem-St. Gerlach stopt. Hij reed waarschijnlijk gewoon met de geldende baanvaksnelheid (ik denk 120 km/h).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

baanvaksnelheid is 100 km/h op dat traject geloof ik...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:32
Dat laatste klopt. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Koploper op 09-12-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

Luke!

#Treinbaas
GoldenSample schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:58:
[...]
Nee, Machinisten hebben ook de opdracht om pas X 100 meter van te voren te gaan remmen, omdat als ze zo ver van te voren al een noodstop maken dat ze net op tijd stil staan er geen trein meer op tijd rijd.
Dat is gewoon een kwestie van inschatten, niks "opdracht".
In de betreffende bocht is überhaupt geen vrij zicht door bebouwing en bebossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
En als het zo goed van te voren was te zien waren ze heus wel eerder gestopt. Ze zaten met twee man in de cabine (mcn + leerling) en dan had één van de twee die trailer vast wel opgemerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Eindelijk is het traject van de HSL af!

Ook nog een klein berichtje over de te bestellen trein door Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat eerste filmpje klopt niet helemaal... "Het nieuwe verplichte Europese beveiligingssysteem wat in eerste instantie niet was besteld". Wtf? Hoezo een beveiligingssysteem niet bestellen? Het is geen optie :')

Overigens kan ik me goed voorstellen dat ze bij NS Hispeed niks te vieren hebben... de huidige Fyra-dienst loopt volgens mij voor geen meter (65 reizigers in een trein die om 19.00 vertrekt is echt weinig), de treinstellen zijn veel te laat terwijl er al wel betaald moet worden, en er loopt nu ook nog eens een onderzoek wegens mogelijk illegale staatssteun.

Descheemaecker noemde een commerciële startdatum van december 2010, en dat hij versteld zou staan als dat later zou worden. Kennelijk gaat hij ervanuit dat tegen die tijd er genoeg Fyra-stellen zijn geleverd (zeg dat je er 5 nodig hebt om ieder uur Amsterdam - Brussel te kunnen afleggen), wat ik wel enigszins durf te betwijfelen.

Op dit moment lopen de testen met één stel nog, wat rondjes rijdt door Nederland. Vervolgens moet dat stel terug worden gesleept naar Italië, om te worden afgebouwd. Daarna komt dat stel weer naar Nederland, om hier nog wat rondjes te gaan rijden. Dan mag de Nederlandse goedkeuring misschien wel binnen zijn, de Belgische is dat dan nog niet.

Infrabel is niet zo snel met toestemming verlenen... de HLE 18 is nog niet toegelaten (rijdt nog tests), het toelaten van de Traxx'en duurde een hele lange tijd en over toelating van ES64F4's (hoe graag Dispolok dat ook wil) laat ook nog op zich wachten.

Daarnaast is AnsaldoBreda maar een in verhouding klein bedrijf, welke een volle orderportefeuille heeft. De Denen wachten al jaren op hun treinen, in Los Angeles wacht men nog op metro's en inmiddels heeft men ook een partnership met Stadler voor een grote order van GTW's en FLIRTs. AnsaldoBreda kan gewoon niet op tijd leveren, en iedere belofte die ze totnutoe hebben gedaan hebben ze gebroken.

Ik verwacht níet dat er tegen 13/12/2010 daadwerkelijk genoeg V250's in vaste dienst rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Is het trouwens al zeker dat de thalys vanaf 13/12 op hoge snelheid gaat rijden of kan daar ook nog wat tegenzitten ?
(vraag het me af ivm boeken thalys, die natuurlijk andere vertrek/aankomst tijden krijgt bij geen hoge snelheid?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Thalys gaat per 13/12 over de HSL rijden, dat staat inmiddels vast. De testritten zijn goed verlopen, daardoor heeft men toestemming gegeven voor reizigersvervoer over het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. Vandaar ook de vele aankondigingen, filmpjes, en nog een algemene repetitie op 12/12.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19
Iemand een idee wat dit apparaat aan de 4013 is ? Vorige week vrijdag gekiekt :P

Afbeeldingslocatie: http://images.carpento.net/ohih/4013apparatuurklein.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Carpento op 10-12-2009 10:53 ]

Verwijderd

Carpento schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:50:
Iemand een idee wat dit apparaat aan de 4013 is ? Vorige week vrijdag gekiekt :P

[afbeelding]
RILA systeem, zie http://www.raildata.nl/rila.asp

Heej crosspostert: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=4&t=12559 :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 13:22 ]

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

scheelt natuurlijk meettreinen :). Zag er vandaag trouwens ook nog 2, die dingen worden wel populair opeens :P.

Logius | Somda | Twitter

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Luccus schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:43:
[...]
Dat is gewoon een kwestie van inschatten, niks "opdracht".

[...]
In de betreffende bocht is überhaupt geen vrij zicht door bebouwing en bebossing.
Goed, laat ik 't anders verwoorden:

Machinisten kunnen niet voor alles wat iets langer dan normaal op de rails staat een noodstop maken omdat anders geen trein op tijd rijd en 99,99% ruim op tijd alsnog van de rails is.
Dus idd inschatten maar ik ga er ook van uit dat d'r gewoon een protocol is voor veel.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een tijdje terug had ik mij opgegeven voor een actie:
Geachte heer LauPro,

Met veel plezier laat ik u weten dat uw gratis internetstick van T-Mobile, inclusief € 2,50 internettegoed (€ 7,50 na registratie), binnen enkele dagen op uw zakelijke adres afgeleverd wordt.

Heeft u vragen over de internetstick? Belt u dan met T-Mobile via 0800 – 7112, maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur.

Ik wens u veel online werkplezier met uw internetstick in de trein!

Met vriendelijke groet,

Arjen Huizinga
Directeur zakelijke markt
*O*

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Aan de inzet van de 1200-en (later 1250) is sinds eind november een eind gekomen: als laatste loc is de 1251 (ex-NS 1215) buiten dienst gesteld met een defect aan de motorophanging.

Deze loc word samen met de 1252 (ex-NS 1225, pluklok) en 1254 (ex-NS 1214) overgedragen aan de twee personen die ze destijds hebben gered van de slopershamer en bij ACTS binnengeloodst hebben.

De 1255 (ex-NS 1221) gaat naar de Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK), die eerder de 1253 (ex-NS 1218) ook al hadden overgenomen, als plukloc voor de 1201.

Bron: OdR van deze maand.

Heeft de 1215 het toch mooi 57 jaar uitgehouden, want hij is in 1952 op de baan gekomen...

Eind 1998 dus afscheid bij de NS, met een lineup van de 1201, 1210, 1211, 1214, 1221, 1224 en 1225 in Geldermalsen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicospilt.com/anderen/MR19980328_23.JPG

Eind 2009 dus definitief afscheid van het Nederlandse spoornet:

Afbeeldingslocatie: http://www.frankszolder.nl/3982/87643.jpg

Gelukkig zullen er voorlopig nog wel wat 1200-en te zienzijn, er zijn er nogal wat bewaard: 1201, 1202, 1214 en 1221 (plus pluklocs 1211, 1218 en 1225). Eigenlijk best veel dus, als je bedenkt dat er slechts 25 exemplaren hebben bestaan.

Hiermee zijn dus alle oude locs uit de jaren 50 (series 1100, 1200 en 1300) uit de operationele dienst verdwenen. Next worden dus de 1600/1800-en....

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 10-12-2009 20:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Alex)
LauPro schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:13:
Een tijdje terug had ik mij opgegeven voor een actie:
[...]
*O*
Ja, die heb ik ook gehad :)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:26:
Op dit moment lopen de testen met één stel nog, wat rondjes rijdt door Nederland. Vervolgens moet dat stel terug worden gesleept naar Italië, om te worden afgebouwd. Daarna komt dat stel weer naar Nederland, om hier nog wat rondjes te gaan rijden. Dan mag de Nederlandse goedkeuring misschien wel binnen zijn, de Belgische is dat dan nog niet.
Het toelatingsprogramma van de V 250 in België wordt volgende week opgestart.
Infrabel is niet zo snel met toestemming verlenen... de HLE 18 is nog niet toegelaten (rijdt nog tests), het toelaten van de Traxx'en duurde een hele lange tijd en over toelating van ES64F4's (hoe graag Dispolok dat ook wil) laat ook nog op zich wachten.
De toelatingsprocedure van Siemens' ES 64 F4-locomotieven is pas recent opgestart.

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:33:
De toelatingsprocedure van Siemens' ES 64 F4-locomotieven is pas recent opgestart.
Ik heb een mailtje van Dispolok uit juli waarin staat dat ze met de toelating bezig waren, als dat 'recent' is... ;)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
MRCE heeft daar in feite niks mee te maken buiten het bestellen van locomotieven met een specifiek landenpakket: de fabrikant (Siemens) zorgt voor de toelating, niet de leasemaatschappij. Er is dit jaar gestart met ontwikkeling van STM's voor Belgische beveiligingssystemen.

[ Voor 94% gewijzigd door Luke! op 10-12-2009 20:57 ]

• Alex)
Memor, TBL1 en TBL1+ denk ik dan zo? Als STM's voor ETCS? Snel editen he? :+

Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Als de ES64F4 is toegelaten, dan kan Dispolok die verhuren voor bedrijven die naar België willen rijden. Als een andere leasemaatschappij ook ES64F4's heeft, zijn die dan ook toegelaten op het moment dat ze de STM's hebben, of volgen er dan weer toelatingsritten voor die reeks locs?

[ Voor 83% gewijzigd door Alex) op 10-12-2009 20:59 ]

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

je hebt 2 dingen: toelating van een spoorvervoerder en toelating van een loctype. Volgens mij zijn die 2 dingen compleet andere zaken, dus een andere vervoerder (mits deze toelating heeft) kan zo met een ES64F4 aan de slag (er is misschien nog wat papierwerk). Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

Logius | Somda | Twitter

• Koploper
Nee dat is niet zo. Als een vervoerder materieel overneemt moet er opnieuw naar de toelating van het materieel worden gekeken, en het materieel moet dan ook aan de huidige eisen voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:53:
MRCE heeft daar in feite niks mee te maken buiten het bestellen van locomotieven met een specifiek landenpakket: de fabrikant (Siemens) zorgt voor de toelating, niet de leasemaatschappij. Er is dit jaar gestart met ontwikkeling van STM's voor Belgische beveiligingssystemen.
Als dat nog moet gebeuren.. Een STM maken is niet zo heel eenvoudig, en vereist ook een hoge veiligheidsclassificatie dus het valideren ervan zal dan nog wel enige tijd in beslag nemen. Ik dacht dat ze in België ook al aardig op dreef begonnen te komen met ERTMS, maar dit is dus niet het geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
NS wil stoppen met onrendabele ICE
AMSTERDAM - Vlak voor zondag de eerste echte hogesnelheidstrein uit Nederland naar Parijs vertrekt, dreigt de hogesnelheidslijn (ICE) naar Duitsland te verdwijnen. Dat schrijft topman Jan Willem Siebers van NS Hispeed in een vertrouwelijke notitie aan het personeel.
Bron: Telegraaf Hier is ook meer te lezen
Je moet hierbij een beetje een slag om de arm houden, gezien de bron.. Opzich heeft de ICE binnen Nederland geen enkel nut, omdat het nergens echt harder kan rijden. Het voordeel is dat je rechtstreeks van amsterdam naar utrecht kan of rechtstreeks van utrecht naar arnhem kan zonder een tussenstop.. In de praktijk blijkt deze theoretische snellere reis niet altijd sneller uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Mja, op zich wel begrijpelijk: de tijdwinst op het gehele traject is als het meezit 5 minuten, ik denk niet dat de € 2 toeslag veel reizigers trekt. ICE in binnenlandse dienst wordt pas interessant als Amsterdam - Arnhem geheel geschikt is voor 200 km/h.

Net overigens 10 minuten stilgestaan voor een gesloten spoorwegovergang waar maar geen trein voorbijkwam. Genoeg mensen gezien die om de bomen heenreden... maar ik ben omgekeerd en heb de volgende overgang gezocht. 20 minuten kwijt in totaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:56:
Hoe zit dat nou eigenlijk precies? Als de ES64F4 is toegelaten, dan kan Dispolok die verhuren voor bedrijven die naar België willen rijden. Als een andere leasemaatschappij ook ES64F4's heeft, zijn die dan ook toegelaten op het moment dat ze de STM's hebben, of volgen er dan weer toelatingsritten voor die reeks locs?
Los van de typetoelating moet iedere loc ook apart zijn toegelaten - in wezen een formaliteit. Of de eigenaar x of y is maakt niet uit; wel moet de machine aan een toegelaten vervoerder zijn gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IJnte schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 08:21:
[...]

Bron: Telegraaf Hier is ook meer te lezen
Je moet hierbij een beetje een slag om de arm houden, gezien de bron.. Opzich heeft de ICE binnen Nederland geen enkel nut, omdat het nergens echt harder kan rijden. Het voordeel is dat je rechtstreeks van amsterdam naar utrecht kan of rechtstreeks van utrecht naar arnhem kan zonder een tussenstop.. In de praktijk blijkt deze theoretische snellere reis niet altijd sneller uit te pakken.
Het heeft alleen het wezenlijke voordeel dat je vanuit A'dam, Utrecht of Arnhem zonder overstap in Duisburg, Koeln, Frankfurt of verder kunt komen, waarbij er voor bestemmingen voorbij Koeln wel degelijk fors snelheidswinst is tov de oude EC-treinen die er voorheen reden.

Het probleem is trouwens niet alleen eentje van geen nut in NL, de helft van het lagesnelheidsspoor zit in DE tusssen de grens en Duesseldorf...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Joopgij @nshispeed kun je eigenlijk na 13-12 ook Thalys boeken tussen Rotterdam en Amsterdam of alleen fyra? (bijvoorbeeld in de weekenden)
NSHispeed @joopgij Ja, je kan ook voor binnenlands vervoer Thalys boeken, wel verplicht reserveren.
Interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
En daar gaat het product "Fyra" :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ehm, de Thalys valt niet onder de Fyra ofzo, de Fyra bestaat uit de treindienst die door de V250 word uitgevoerd (en tot hun indiensttreding tijdelijk door de Prio-stammen).

De Fyra is immers een samenwerking tussen NS Hispeed en NMBS, en de Thalys is van de SNCF.

Dat ze dezelfde sporen delen lijkt me irrelevant, "Fyra" heeft immers geen betrekking op de fysieke infrastructuur, maar op de treindienst die over die infrastructuur word uitgevoerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ja dat begrijp ik ook wel, maar als ze nu ook de Thalys gaan aanbieden tussen rotterdam en amsterdam, en ze gaan daarmee rijden met 300km/h dan zijn er vast meer mensen die met de Thalys gaan dan met de Fyra. Zo bedoelde ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niemand gaat met de fyra, dat ten eerste. Die trein rijdt vaak weg van Asd op 't moment dat mijn trein aankomt. Altijd leeg. Dat zou een stuk beter gaan als er geen belachelijke toeslag van 7 tot 9 euro enkele reis was. Men wil de 2 euro toeslag van de ICE al niet betalen, laat staan 14 euro extra om een beetje sneller heen- en terug te komen.

Als de thalys tussen Amsterdam en Rotterdam (of meer accuraat: tussen hoofddorp en rotterdam) daadwerkelijk 300km/h gaat rijden dan zie ik daar nog wel een kleine markt voor, maar als de toeslag bovenop een normaal kaartje meer wordt dan een euro of 5 dan is die ook kwijt. Volgens mij zitten mensen liever wat langer in de trein eigenlijk dan veel extra geld kwijt te zijn.

Oh, en dan moet 't ook mogelijk worden om gewoon een kaartje uit de automaat te halen trouwens. Ik ga nooit van m'n leven een plaats reserveren in een trein om van Amsterdam naar Rotterdam te gaan. Echter, als ik mezelf in Amsterdam bevind en ik moet zo snel mogelijk naar Rotterdam (of vice versa natuurlijk) dan zou een paar euro meer betalen voor een trein die me er sneller brengt best een optie zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 12-12-2009 12:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

inderdaad, de enige die het überhaupt wel zouden willen zijn zakenlui waar tijd letterlijk geld is, dan is 't snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En hij rijdt ook maar 1 keer per uur. Dat moet ook nog maar net aansluiten. Als ze nou 4 keer per uur gaan rijden heb je altijd tijdswinst ivm. de gewone intercity en wordt het voor veel meer mensen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Is er ook bekend wat er met de A32-trams tussen Alphen a/d Rijn en Gouda gaan gebeuren vanaf morgen?
Terzijde en zo ja, waar? Ik was even benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Laatst online: 21-08 13:51
AW_Bos schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:39:
Is er ook bekend wat er met de A32-trams tussen Alphen a/d Rijn en Gouda gaan gebeuren vanaf morgen?
Terzijde en zo ja, waar? Ik was even benieuwd.
Weer terug naar HTM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ze zijn altijd al van de HTM geweest ;). Maar ik was gewoon benieuwd wat die er dan mee gaat doen?
NS heeft ze van HTM gehuurd of geleased krijg ik te horen, en dus gaan ze naar HTM toe. Benieuwd of er bekend is waar ze daarna naar toe gaan, eindelijk een echte (snel)tramdienst volgen?

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 12-12-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Thalys rijdt voorlopig tussen Schiphol en Rotterdam nog maar 160 km/h, dit vanwege de Traxx'en die nog niet zijn goedgekeurd voor rijden op ERTMS Level 2 (dacht ik). Pas nadat dat is gebeurd, en het noordelijk gedeelte van de HSL ook onder Level 2 functioneert, zal Thalys dat stuk aan 300 km/h kunnen afleggen.

Woensdagavond heb ik op het perron van Rotterdam de reizigers richting Schiphol/Amsterdam staan tellen... in de Fyra van 19.00 zat om en nabij de 65 man, personeel meegerekend. Ik snap niet goed, hoe NS Hispeed denkt die reizigersaantallen te verhogen: de toeslag is kennelijk veel te hoog.

Per 1/1 wordt de prijs van een maandtoeslagabonnement zo'n 18% goedkoper, misschien dat dat wat reizigers aantrekt maar ik verwacht niet veel... het is nog steeds bijna € 200 aan toeslag wat dan betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:36:
Niemand gaat met de fyra, dat ten eerste. Die trein rijdt vaak weg van Asd op 't moment dat mijn trein aankomt. Altijd leeg. Dat zou een stuk beter gaan als er geen belachelijke toeslag van 7 tot 9 euro enkele reis was. Men wil de 2 euro toeslag van de ICE al niet betalen, laat staan 14 euro extra om een beetje sneller heen- en terug te komen.

Als de thalys tussen Amsterdam en Rotterdam (of meer accuraat: tussen hoofddorp en rotterdam) daadwerkelijk 300km/h gaat rijden dan zie ik daar nog wel een kleine markt voor, maar als de toeslag bovenop een normaal kaartje meer wordt dan een euro of 5 dan is die ook kwijt. Volgens mij zitten mensen liever wat langer in de trein eigenlijk dan veel extra geld kwijt te zijn.

Oh, en dan moet 't ook mogelijk worden om gewoon een kaartje uit de automaat te halen trouwens. Ik ga nooit van m'n leven een plaats reserveren in een trein om van Amsterdam naar Rotterdam te gaan. Echter, als ik mezelf in Amsterdam bevind en ik moet zo snel mogelijk naar Rotterdam (of vice versa natuurlijk) dan zou een paar euro meer betalen voor een trein die me er sneller brengt best een optie zijn.
Het is ontzettend duur, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar de snelheid die de Fyra biedt en daarmee de reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam is voor mij acceptabel om in Rotterdam te werken (woon in Amsterdam). De normale IC's doen mij er net een kwartier te lang over.

Oh en wat anders, vandaag in de analoge versie van het Parool een stukje over het nieuwe station in Amsterdam. Sciencepark. Als we het over doodgeboren kindjes hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door PolarBear op 12-12-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoezo dat? Ik heb op de UvA gestudeerd (weekje geleden mijn bul gehaald) en i kzo het overewgen om dat station te gebruiken, naast Science Park zit (tadaa.... instant rimshot) het Science Park met de hele FNWI faculteit van de UvA.
Ook op het science park zelf werken de nodige mensen.

Alleen jammer dat je alleen vanaf Amsterdam Centraal (richting almere) er kunt komen, ik kom of vanaf utrecht of vanaf leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

dion_b schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:52:
[...]

Het heeft alleen het wezenlijke voordeel dat je vanuit A'dam, Utrecht of Arnhem zonder overstap in Duisburg, Koeln, Frankfurt of verder kunt komen, waarbij er voor bestemmingen voorbij Koeln wel degelijk fors snelheidswinst is tov de oude EC-treinen die er voorheen reden.

Het probleem is trouwens niet alleen eentje van geen nut in NL, de helft van het lagesnelheidsspoor zit in DE tusssen de grens en Duesseldorf...
Daar rijden ze (althans, kunnen...) 160 km/h (Emmerich-Oberhausen). Sneller dan ze ooit in Nederland zullen rijden dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jeuh, eindelijk is het zover:
Het welhaast ongelooflijke is zondagochtend gebeurd: na jaren van uitstel en tegenslag reed de eerste Thalys met 300 kilometer per uur door West-Brabant.

De bouw van het HSL-spoor is negen jaar geleden begonnen. Het spoor is nu ook al tijden klaar, maar door allerlei tegenslagen reden er tot nu toe nog geen treinen met grote snelheid overheen. Zondag begon dan eindelijk de dienstregeling voor 'gewone' passagierstreinen over het spoor. De eerste Thalys vertrok 's ochtends rond half negen wel met zes minuten vertraging uit Amsterdam, er stond een andere trein in de weg. Daarna reed de trein naar Rotterdam en 'flitste' over de Moerdijkburg, langs Breda (waar verschillende treinspotters stonden te wachten) en over de grens met België.

Met de ingebruikname van het HSL-spoor wordt de reistijd tussen Amsterdam en de Franse hoofdstad verkort tot drie uur en achttien minuten. De reistijd tusssen Amsterdam en Brussel bedraagt straks één uur en 53 minuten. Er gaan dagelijks zeven treinen tussen Amsterdam en Parijs rijden.

De Thalys gaat op sommige stukken over het nieuwe spoor door Nederland 300 kilometer per uur rijden, dat mag niet in de Randstad, maar wel vanaf de Moerdijkbrug. Op het spoor langs Roosendaal, waar de Thalys nu nog overheen rijdt, bedraagt de snelheid maximaal 160 kilometer per uur.

Opstappen op de Thalys kan overigens niet in Breda. Dat kan alleen op de grotere stations waarvan de dichtstbijzijnde Rotterdam en Antwerpen zijn. Volgend jaar kan de reiziger vanuit Breda wel op een speciale shuttletrein stappen die ook de Baroniestad gaat aandoen. Deze trein - de Fyra - rijdt voorlopig alleen nog tussen Schiphol en Rotterdam en heeft een maximumsnelheid van 250 per uur.
Bron: http://www.bndestem.nl/re...echt-snel-over-de-HSL.ece

En één van de eerste foto's van de Thalys met 300 km/h over het HSL-spoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/01313/20091213_Breda_Tha_1313655b.jpg

(Foto genomen bij het hoofdkwartier van de Luchtmacht (achtergrond rechts) in Breda)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Thalys gaat op sommige stukken over het nieuwe spoor door Nederland 300 kilometer per uur rijden, dat mag niet in de Randstad, maar wel vanaf de Moerdijkbrug. Op het spoor langs Roosendaal, waar de Thalys nu nog overheen rijdt, bedraagt de snelheid maximaal 160 kilometer per uur.
Dat mag nog niet of nooit? Ik kan nergens vinden wat dan de max. snelheid is tussen R'dam en A'dam.

En die 160 is toch gewoon 140?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tussen Amsterdam en Rotterdam is afaik de beveiliging nog niet op orde, waardoor hij daar nog niet voluit mag gaan. De max snelheid is daar op dit moment dacht ik 160 km/h, hoewel ik dat niet 100 procent zeker weet op dit moment.

En die 140 km/h is voor 'gewone' treinen, de Thays mocht afaik altijd al 160 km/h over het bestaande spoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, maar de bedoeling is dus wel dat er uiteindelijk echt 300 km/h gereden wordt tussen R'dam en A'dam door de Thalys?

Even afgezien van Rosendaal - grens, ik wist niet dat er binnen NL daadwerkelijk 160 km/h gereden werd door Thalys. Er zijn bovendien toch maar een paar (conventionele) trajecten waar dit mogelijk is (zoals Den Haag - Leiden en A'dam Utrecht)? Lijkt me sterk dat Dordrecht - Roosendaal ook zo'n traject is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06

DDX

Handig van de ns om niet even te zorgen dat die 1e thalys zonder vertraging kon vertrekken.
Nu hoor je op elk nos radio journaal dat de 1e hsl thalys met 6 minuten vertraging is vertrokken.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En met een half uur vertraging aangekomen is in Parijs. Bij (o.a.) de grens NL - BE schijnt gestopt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:34:
OK, maar de bedoeling is dus wel dat er uiteindelijk echt 300 km/h gereden wordt tussen R'dam en A'dam door de Thalys?
Dat is wel de bedoeling ja :)
DDX schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:34:
Handig van de ns om niet even te zorgen dat die 1e thalys zonder vertraging kon vertrekken.
Nu hoor je op elk nos radio journaal dat de 1e hsl thalys met 6 minuten vertraging is vertrokken.
Welkom in de wondere wereld van ProRail ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, in het artikel leek men te suggereren dat dat in "de randstad" nooit zou gebeuren. Was even bang dat de Thalys ook maar 250 km/h zou gaan rijden daar.

Aan de andere kant, ik zag net op de kaart dat er in Belgie zelfs nog 2 stukken < 100 km/h zijn (bij Antwerpen en Brussel) dus het schiet op een gedeelte van het traject sowieso niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:34:

Even afgezien van Rosendaal - grens, ik wist niet dat er binnen NL daadwerkelijk 160 km/h gereden werd door Thalys. Er zijn bovendien toch maar een paar (conventionele) trajecten waar dit mogelijk is (zoals Den Haag - Leiden en A'dam Utrecht)? Lijkt me sterk dat Dordrecht - Roosendaal ook zo'n traject is.
Dat kon alleen door PKBA stellen op Hfd-Gvm, dankzij ATBM+.

Asdar-Ut is in theorie ook geschikt voor 160 km/h, maar alleen met ERMTS en dat krijgt de fabrikant (beginnende met een zekere B :P) niet voor elkaar. Enige treinen die daarvan zouden kunnen profiteren is trouwens de ICE3M (die tevens ook is uitgerust met ATBM+). De andere bekende trajecten waar wel eens 160 km/h wordt gereden voor proefritten is altijd een geval van uitgeschakelde ATB.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:53:
[...]

OK, in het artikel leek men te suggereren dat dat in "de randstad" nooit zou gebeuren. Was even bang dat de Thalys ook maar 250 km/h zou gaan rijden daar.
Nee, de Thalys gaat 300 km/h rijden.

Die 250 km/h slaat op de Fyra, gereden door de V250 die, zoals de naam van het treinstel al aangeeft, maximaal 250 km/h gaat rijden.

Die Fyra betreft dus de volgende trajecten:

* Amsterdam – Schiphol – Rotterdam (halfuurdienst, in combinatie met de dienst naar Breda een kwartuurdienst)
* Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda (halfuurdienst)
* Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel-Zuid (Uurdienst)
Aan de andere kant, ik zag net op de kaart dat er in Belgie zelfs nog 2 stukken < 100 km/h zijn (bij Antwerpen en Brussel) dus het schiet op een gedeelte van het traject sowieso niet op.
Klopt, in België lopen ze redelijk achter qua infrastructuur, d'r zitten héél trage stukken tussen nog, tot een snelheid van zelfs 60 km/h:
52 km is bestaande spoorlijn met een maximumsnelheid van 160 km/h met beperkingen ter hoogte van de noord-zuid verbinding in Brussel (60 km/h), het station van Mechelen (100 km/h), de brug in Duffel (90 km/h, nog tot 2011) en de tunnel onder Antwerpen-Centraal (100 km/h

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2009 13:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SleutelMan schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:55:
Dat kon alleen door PKBA stellen op Hfd-Gvm, dankzij ATBM+.

Asdar-Ut is in theorie ook geschikt voor 160 km/h, maar alleen met ERMTS en dat krijgt de fabrikant (beginnende met een zekere B :P) niet voor elkaar. Enige treinen die daarvan zouden kunnen profiteren is trouwens de ICE3M (die tevens ook is uitgerust met ATBM+). De andere bekende trajecten waar wel eens 160 km/h wordt gereden voor proefritten is altijd een geval van uitgeschakelde ATB.
Sorry, mijn kennis schiet even te kort, Hfd zal wel Hoofddorp zijn, en Gvm zou dan iets in de buurt van Den Haag moeten zijn neem ik aan, alleen Gvm zal waarschijnlijk geen afkorting zijn van Laan van NOI (o.i.d.).

Het artikel uit BN de stem klopt dus sowieso niet (de 160 km/h) maak ik uit jouw post op.

Maar heeft de Thalys daadwerkelijk de afgelopen jaren 160 km/h gereden op het traject Hfd-Gvm of was dat ook vooral theorie?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
wildhagen schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:38:
Welkom in de wondere wereld van ProRail ;)
Het scheelt dat ProRail helemaal niets te zeggen heeft over de HSL :O Het is namelijk Infraspeed welke de HSL in beheer heeft.
Het vertraagde vertrek in Amsterdam is natuurlijk wel te wijten aan ProRail (onder voorbehoudt dat de trein niet al te laat naar het perron gerangeerd was)
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:07:
[...]

Sorry, mijn kennis schiet even te kort, Hfd zal wel Hoofddorp zijn, en Gvm zou dan iets in de buurt van Den Haag moeten zijn neem ik aan, alleen Gvm zal waarschijnlijk geen afkorting zijn van Laan van NOI (o.i.d.).

Het artikel uit BN de stem klopt dus sowieso niet (de 160 km/h) maak ik uit jouw post op.

Maar het "wel eens" betekent dus dat ook de Thalys eigenlijk nooit 160 km/h op het traject Hfd-Gvm gereden heeft?
Als je met je muis even boven de afkortingen blijft hangen dan zie je wat de afkorting betekend (eigenaardigheidje van SleutelMan)
De Thalys heeft, zoals aangegeven, de mogelijkheid en de vrijstelling om 160km/h te mogen rijden vanaf Hoofddorp tot Den Haag Mariahoeve. Van deze mogelijkheid wordt dagelijks door de Thalys gebruik gemaakt, omdat deze een speciale code ontvangt om 160km/h te mogen rijden van de beveiliging. Andere treinen rijden hier gewoon maximaal 140km/h.

[ Voor 75% gewijzigd door IJnte op 13-12-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

IJnte schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:08:
[...]

Het scheelt dat ProRail helemaal niets te zeggen heeft over de HSL :O Het is namelijk Infraspeed welke de HSL in beheer heeft.
Helaas voor jou, de verkeersleiding over de HSL berust nog altijd bij ProRail, dus....

En uiteraard verkeersleiding op het overige spoornet ook, en daar lag de oorzaak van de vertraging: er stond een andere trein op het spoor, waardoor de Thalys niet op tijd kon vertrekken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met je muis even boven de afkortingen blijft hangen dan zie je wat de afkorting betekend (eigenaardigheidje van SleutelMan)
Ah, handig, had ik niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:07:
[...]

Maar heeft de Thalys daadwerkelijk de afgelopen jaren 160 km/h gereden op het traject Hfd-Gvm of was dat ook vooral theorie?
Ja sorry ik ben nogal een verkortingenfreak :+. Het heeft daadwerkelijk gefunctioneerd maar echt veel winst leverde het natuurlijk niet op, omdat de PBA-stellen niet met ATBM+ overweg kunnen.

offtopic:
Verkorting voor Laan van Nieuw-Oost Indië is trouwens Laa, zie ook hier :)
[...]

Het vertraagde vertrek in Amsterdam is natuurlijk wel te wijten aan ProRail (onder voorbehoudt dat de trein niet al te laat naar het perron gerangeerd was)

[...]
Het te laat voorrijden is sowieso debet aan FYRA-vertragingen. En de krappe tijdpaden tussen Asd en Shl. Je hoeft maar een paar minuten te laat uit A'dam te vertrekken en je hangt al achter een stopper/sneltrein...

[ Voor 27% gewijzigd door SleutelMan op 13-12-2009 13:30 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Welke Fyra-vertragingen? Het ging hier om een rit met de Thalys, niet met de Fyra, toch?

Met 300 km/h over het Hollands Diep ziet zo uit:

Aardige snelheid :P

[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2009 13:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam deze site net tegen:

http://nl.netlog.com/Mats_mp/photo/setid=1053302

Wel indrukwekkende foto's, zoiets zou in NL ondenkbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, ondenkbaar? Ben ik niet met je eens...

In Breda hebben vele jaren lang een heleboel 1100-en, 2200-en, 600-en en 200-en afgedankt op een stel oude sporen naast het station gestaan. Die zijn pas enkele jaren geleden allemaal gesloopt.

Zie bijv http://railtrash.fotopic.net/c372347.html

Afbeeldingslocatie: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/5jaar/5jaar/hugorichter/%27Locomotievenkerkhof%27_Breda,_19-07-1999.jpg

Bij ons in Roosendaal hebben meer dan 15 jaar lang een heleboel Blauwe Engelen en Plan-E weg staan rotten.

En ik vermoed dat er nog wel meer lokaties in NL te vinden zijn waar materieel jarenlang heeft staan weg te rotten.

Kan overigens nog altijd erger, moet je eens naar Bolivia in Zuid-Amerika gaan, specifiek naar Salar de Uyuni.

Daar staan sinds 1940 al enorme aantal locomotieven weg te rotten. Zie dit plaatje (te groot om te displayen hier): http://upload.wikimedia.o...i%C3%A8re_de_Trains_1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2009 13:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

het komt nog steeds voor hoor ;). Ik noem maar eens een voorbeeld: Weert. Of Zwolle Rangeer. Kijk maar eens op http://www.kevinevers.nl/Mat%20%2764%20Plan%20T.htm

Het wordt weliswaar uiteindelijk gesloopt maar het staat wel een aantal jaartjes (sloopgereed) terzijde. Dat die bakken ooit nog rijden lijkt me sterk...

@wildhagen: aangepast :)

[ Voor 68% gewijzigd door SleutelMan op 13-12-2009 16:09 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dode plaatjes ^^ ?
Dat spoor bij Breda, wat staat daar nu, of is dat hele spoor bij Breda inmiddels ook gesloopt?

[ Voor 72% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@SleutelMan: idd, goed punt. Helaas werken de foto's niet, mag niet deeplinken bij die site zo te zien.

@AW_Bos: Of het spoor bij Breda er nog ligt weet ik niet (niet goed te zien), maar al die ouwe zooi is al jaren geleden afgevoerd en gesloopt. De laatsten zijn in 2002 afgevoerd (die foto hierboven is uit 1999).

Afgevoerd uit Breda is het volgende spul:

- 2200-en: 2201, 2223, 2239, 2241, 2245, 2249, 2256, 2263, 2293, 2310, 2311, 2319, 2320, 2330, 2354, 2366, 2367, 2373, 2375, 2377, 2378, 2381, 2382, 2383

- 600-en: 603, 608, 610, 617, 619, 622, 651, 672, 674, 680 en 688

- 1100-en: 1117, 1127, 1147, 1149 en 1160

- 200: van deze Sikken weet ik niet precies welke (en hoeveel) er zijn afgevoerd uit Breda, maar in ieder geval wel de 247 en de 283.

Bron: http://www.timgoorman.nl/

Ze zijn daar bewust neergezet, omdat men wist dat het een vandalisme-uitlokkende plek is. Dit is bewust gedaan, om "ACTS-toestanden" te voorkomen, die kort daarvoor nog snel een aantal 1200-en van de sloopt gered hebben, dat wilde NS niet nogmaals riskeren... daarom dus deze manier.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2009 15:47 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waarom wou de NS dan uitdrukkelijk ervoor zorgen dat die stellen gevandaliseerd werden? Verkoop is toch mooi meegenomen, daar verdien je immers mee :) , nu moest de NS vast ook nog de sloop en afvoer ksoten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij verkoop profiteert de concurrent, dus je zou je concurrent daarmee dus helpen. Daarnaast was het spul toen al bijna 50 jaar oud (of 70 jaar oud, voor de Sikken), en merendeels defect (bijna alle 1100-en die daar stonden zijn met defecten buiten dienst gegaan).

De 1200-en wilde de NS ook niet voor niks zo snel mogelijk slopen. ACTS heeft via de rechter dat alsnog moeten blokkeren, want de overgenomen 1200-en stonden letterlijk al op het slopersterrein met de snijbranders er boven...

En als ze dan ook vandalen óók nog eens onder handen genomen zijn, zijn ze al helemáál niet interessant meer voor de concurrentie. En zolang ze daar staan kosten ze de NS ook geen geld, want onderhouden werden ze uiteraard toch al niet meer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 21:37

PeaceNlove

Deugleuter

wildhagen schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:18:
Bij verkoop profiteert de concurrent, dus je zou je concurrent daarmee dus helpen. Daarnaast was het spul toen al bijna 50 jaar oud (of 70 jaar oud, voor de Sikken), en merendeels defect (bijna alle 1100-en die daar stonden zijn met defecten buiten dienst gegaan).

De 1200-en wilde de NS ook niet voor niks zo snel mogelijk slopen. ACTS heeft via de rechter dat alsnog moeten blokkeren, want de overgenomen 1200-en stonden letterlijk al op het slopersterrein met de snijbranders er boven...

En als ze dan ook vandalen óók nog eens onder handen genomen zijn, zijn ze al helemáál niet interessant meer voor de concurrentie. En zolang ze daar staan kosten ze de NS ook geen geld, want onderhouden werden ze uiteraard toch al niet meer.
Dan vraag ik me af waar ACTC zich op beroepen heeft dat zij die loccen van de NS moesten kunnen kopen. De loccen waren eigendom van de NS en als eigenaar moet je kunnen doen met je eigendom wat je wilt, zolang je anderen er maar niet mee in gevaar brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, de details weet ik ook niet meer, maar het oordeel van de rechter was iig dat de locomotieven eerst ter verkoop aan derde partijen moest worden aangeboden, voordat ze gesloopt mochten worden. In dit geval ging ACTS er dus met enkele exemplaren vandoor op die manier.

Waarop de rechter dat vonnis dan gebaseerd heeft weet ik niet meer, het is al iets te lang geleden (1998) om me dat nog te kunnen herinneren...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:05
PeaceNlove schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:24:
[...]

Dan vraag ik me af waar ACTC zich op beroepen heeft dat zij die loccen van de NS moesten kunnen kopen. De loccen waren eigendom van de NS en als eigenaar moet je kunnen doen met je eigendom wat je wilt, zolang je anderen er maar niet mee in gevaar brengt.
Die waren toch verkocht aan het sloopbedrijf? En dus strikt gezien eigendom van het sloopbedrijf, althans dat heb ik ervan begrepen. Sommige locs waren ook al gesloopt door het betreffende bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heb het al gevonden:
Het zou Pit veel bloed, zweet en tranen bespaard hebben. Nu moest hij NS in een taai juridisch gevecht dwingen om zes afgedankte elektrische locs eerst aan toetreder ACTS aan te bieden, in plaats van ze rechtstreeks aan de sloper te verkopen. Met een beroep op de mededingingswet is hem dat gelukt. Zijn argument was dat NS misbruik zou maken van zijn economische machtspositie als de locs exclusief aan de sloper te koop werden aangeboden.
Zie http://archief.fembusines...oed,-zweet-en-treinen.htm

Leuk detail is dus dat, zoals eerder aangegeven, diezelfde meneer Pit (samen met een tweede persoon) nu drie locs (1251, 1252 en 1254) weer terugkrijgt, nu ACTS ze ook afgedankt heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 13-12-2009 17:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

vooghel

Cunning linguist

wildhagen schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:31:
Welke Fyra-vertragingen? Het ging hier om een rit met de Thalys, niet met de Fyra, toch?

Met 300 km/h over het Hollands Diep ziet zo uit:

[video]

Aardige snelheid :P
Leuk om te zien, maar ik vind de snelhied niet goed over komen. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om te zien hoe hij een ICM op volle snelheid inhaalt, dan krijg je wat meer een idee van het snelheidsverschil.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Thalys op de HSL, dag 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.xkcd.nl/d/eY

Lekker, dat ERTMS :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vooghel schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:24:
[...]

Leuk om te zien, maar ik vind de snelhied niet goed over komen. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om te zien hoe hij een ICM op volle snelheid inhaalt, dan krijg je wat meer een idee van het snelheidsverschil.
Misschien geeft dit een iets beter beeld: http://www.open.ou.nl/hon/hslafl49.htm en dan dit filmpje. Ik weet niet wat voor trein aan het eind van het filmpje langskomt, maar hij rijdt heel wat langzamer dan de Thalys. En vergeet niet dat het water hier 1200 meter breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

vooghel

Cunning linguist

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:41:
[...]

Misschien geeft dit een iets beter beeld: http://www.open.ou.nl/hon/hslafl49.htm en dan dit filmpje. Ik weet niet wat voor trein aan het eind van het filmpje langskomt, maar hij rijdt heel wat langzamer dan de Thalys. En vergeet niet dat het water hier 1200 meter breed is.
Ik ken het stuk, heb er ook regelmatig overheen gereden met de trein. Op dit filmpje ziet het er inderdaad een stuk sneller uit.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Thalys dag 2, wederom flinke vertragingen met uitschieters tot wel +80 bij aankomst in Amsterdam danwel Parijs. Daar gaat de reistijdwinst en dat wordt flink geld terugbetalen voor Thalys.

In other news: de V250 met rugnummer 4806 is in België. Met +80 reed hij langs Kijkuit om uiteindelijk in Schaerbeek aan te komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.railmedia.be/09/413.jpg
plaatje komt hiervandaan
[...]

ProRail is weldegelijk verantwoordelijk voor de HSL: na oplevering is de treindienstleiding namelijk overgedragen aan ProRail. Infraspeed blijft wel de partij voor het technisch beheer en onderhoud.

[ Voor 39% gewijzigd door Alex) op 14-12-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Plan T vanaf vandaag planmatig in de mooiste provincie van het land, zoals u weet het Limburgs land, en poging 872 om ACTS' zwarte G 2000 te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/010195.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/010197.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/010203.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als twee Thalyssen elkaar kruisen, valt er eentje stil

Als twee Thalystreinen op de nieuwe verbinding tussen Amsterdam en Brussel elkaar kruisen, valt de Thalys naar Amsterdam stil. Dat is het gevolg van een fout in het beveiligingssysteem.

Door deze fout zaten honderden reizigers gisteren bijna drie uur vast in een ijskoude trein, zonder verwarming.

"Als twee treinen tegelijk over de grens komen, zorgt een Nederlands alarm ervoor dat de trein naar Amsterdam stilvalt", verklaart Bram De Saedeleer van spoorwegbeheerder Infrabel in Het Laatste Nieuws. "Onze ingenieurs gaan het probleem zo snel mogelijk oplossen."
"IJskoud"

"We zaten bijna drie uur vast in die ijskoude trein", vertelt een Vlaamse reiziger, die gisteren op de stilgevallen Thalys zat. "Alle stroom was uitgevallen, de verwarming werkte niet meer en de toiletten waren aan het overlopen. Uiteindelijk kregen de monteurs de trein aan de praat en konden we tegen 40 km/u verder rijden."

De Thalys kwam uiteindelijk met 170 minuten vertraging aan in Amsterdam.
bron: Het Belang van Limburg

Wtf? Dat heeft men nooit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ROFLOL!

Mijn goed, men zegt wel eens dat ATB zuigt, maar dat ERTMS is helemaal een lachertje zo te zien.. en testen lijkt er ook nog niet serieus gedaan te zijn als men dit nu pas opmerkt...

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 15-12-2009 13:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ergens twijfel ik eraan of dit inherent is aan ERTMS. Klinkt meer als een barslechte implementatie die net zo goed met $beveiligingssysteem had kunnen optreden...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.