Interessant treinritje gehad gisteren (nouja, was pas vanochtend even voor tienen afgelopen)
Ik moet vaak naar Romania en terug, en hoewel ik dat vroeger (tot misschien 5 jaar geleden) vaak met de trein deed, is het door de komst van budgetvliegmaatschappijen financieel onaantrekkelijk geweest om het per trein te doen (NS durft EUR 430 voor een retourtje te vragen, via DB is het rond de EUR 200, maar vliegen vanaf Dortmund op Timisoara (waar ik moet zijn) is EUR 50 retour, en benzinekosten om er te komen hooguit EUR 25). Maar DB is sinds enige tijd kaartjes voor sub-vluchttarief aan het aanbieden, en aangezien het met vluchten niet uitkwam ben ik dus per trein teruggereisd van Timisoara - A'dam, via Budapest en München, waarbij Budapest->München EUR 29 kostte en München->A'dam EUR 30 (incl couchette). Voor het eerste stuk had ik al een retourtje Budapest-Timisoara voor omgerekend EUR 50, aangezien ik op de heenweg op Budapest gevlogen was.
In de eerste en laatste delen is weinig veranderd. Van Timisoara naar Budapest zat ik in een mooie MAV (HU) EC/IC rijtuig in een trein die muv gebruikelijke grensgedoe bij Curtici (RO) en Lőkösháza (HU) normaal (vlot) doorreed en zowaar 5 minuten eerder dan verwacht aankwam in Budapest Keleti. Keleti is trouwens flink gerestaureerd, incl kaartcontrole op perrons (wat de onvermijdelijke taxichauffeurs en jeugdherbergaanbieders trouwens niet tegengehouden heeft).
Het laatste deel was CNL van München HBf naar A'dam CS, waar ik vanochtend wonderwel bijna op tijd aankwam ondanks alle chaos (sowieso werkzaamheden tussen A'dam en Utrecht waardoor ICs en int verkeer sowieso via Hilversum omgeleid werden, en daarbij nog een aanrijding ergens bij Hoofddorp waardoor ook nog alle verkeer van/naar R'dam over Hilversum moest).
Nee, het bijzondere (voor mij iig) was het stuk Budapest -> München. Sinds HU bij Schengen zit kunnen treinen gewoon doorrijden van HU naar AT, en is de frequentie van treinen tussen Budapest en Wien opgevoerd naar eens per twee uur. Sinds 2008 rijdt de ÖBB op dat traject met hun Railjet:

- een min-of-meer hogesnelheidstrein die nu 200km/u doet op sommige trajecten (vooral Wien->Linz) en daarbuiten zo snel het mag (meestal 160km/u) rijdt. Zodra het spoor ervoor klaar is kan hij tot 230km/u
Van binnen is het iig in Economy (2) een voorbeeld van wat ik een goede trein beschouw - stoelen met genoeg beenruimte, per 2 stoelen een stopcontact, uitklapbare tafels, en zowel 2- als 4-zits mogelijkheden, waarbij er een smalle vaste tafel is bij de 4-zits met 4 losse stukken die uitgeschoven kunnen worden. Daarnaast heeft iedere stoel een leeslamp en middenin ieder coupe zit er een ruime baggagerek voor dingen die niet bovenin passen
iets wat de NS *echt* zou moeten overwegen op treinen van/naar Schiphol.... Stoelen zijn comfortabel maar in Economy niet verstelbaar. Bovenin elke coupe geven meerdere TFT-schermen reisinfo aan, zowel mbt komende haltes en tijden (voor alle haltes geplande en naar werkelijkheid verwachte tijden aangegeven), als tussendoor ook een routekaart met locatie van de trein.
Tot nu toe erg mooi allemaal. Maar de trein had ook twee rare kuren:
1) de spanning via stopcontact viel om de haverklap weg. Geen ramp aangezien m'n laptop een werkende accu had, maar toch noem ik zeker 1/3 van de tijd zonder zitten en zonder waarschuwing wegvallen niet bepaald betrouwbaar.
2) de trein had erg goede remmen - en liet dat te pas en onpas merken. Dat een trein op 200km/u af en toe flink moet afremmen is begrijpelijk. Dat hij gedurende de 7-uur durende rit zeker 14 keer een noodstop maakte was dat minder - twee keer, eens bij Komárom (HU) en een keer vlak voor Wien (AT), ging het zo hard dat de trein met piepende wielen al slippend over het spoor tot stilstand kwam en zowat alles wat niet vast zat door de coupe heenvloog

Als reiziger kon ik niet achterhalen wat hier de oorzaak van was, maar ervan uitgaande dat de machinist niet incompetent was of lag te slapen klinkt het als een probleem met spoorbeveiligingssystemen, evt icm de hoge snelheden. Het is opvallend dat de dienstregeling ondanks die noodstops wel gehaald werd tot Wien (waar we 10 min moesten wachten voor er een spoor vrij was op Westbf) - maar ik kan me niet voorstellen dat dit "normaal" te noemen was.
Al met al een interessante ervaring, maar ondanks dat ze al een jaar met die dingen rijden klinkt het alsof de ÖBB nog redelijk wat werk aan de winkel heeft