Ik dacht het noodnummer van de Luchtmacht911GT2 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:07:
[...]
Ik heb liever wat bagageruimte...![]()
Calamiteiten pakket... nope, ik heb een pas met een noodnummer van de LM en een pakje peuken om te wachten![]()
Winterbanden... nope
Bandenspanning... euh(dat is wel erg slecht dat weet ik)
Nou ja het gaat allemaal nog goed dus ik ga niet investren in winterbanden op een auto die niet van mij is. Dat moet de LM of mijn baas maar doen.
De auto van mijn vrouw rijdt eigenlijk alleen in de stad, waar het (normaal gesproken) goed te doen is zonder winterbanden.
De porsche blijft met dit weer lekker staan.
Moet zeggen, die lui zijn niet duur. Bij een sloop betaal je al snel 25 euro per stalen velg, sommigen durven 30 te vragen, en dan mag je nog hopen dat het 4 rechte velgen zijn, want ze zijn gebruikt.psy schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:31:
Zoiets kan je hier makkelijk checken (qua bandenmaat voor je auto): http://www.autobandenmarkt.nl/Complete_wielen.html
Je krijgt die dingen binnen en kunt ze meteen onder je auto zetten zonder dat er nog een garage aan te pas komt. Als je ziet wat sommige dealers voor banden vragen is het bijna nog goedkoper om gewoon complete wielen te bestellen

Ik heb mijn winterbanden daar 3 jaar geleden ook besteld en bij een locale garage op de velg laten leggen._JGC_ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:59:
[...]
Moet zeggen, die lui zijn niet duur. Bij een sloop betaal je al snel 25 euro per stalen velg, sommigen durven 30 te vragen, en dan mag je nog hopen dat het 4 rechte velgen zijn, want ze zijn gebruikt.
Je krijgt die dingen binnen en kunt ze meteen onder je auto zetten zonder dat er nog een garage aan te pas komt. Als je ziet wat sommige dealers voor banden vragen is het bijna nog goedkoper om gewoon complete wielen te bestellen.
erg goed geregeld, alleen volgende keer zegt mijn buurvrouw geen ja meer als er een pakketje voor ons aankomt. haha de hele gang stond vol banden.
Bang waarvoor? Ik ben gewoon voorbereid op pech. Ook als ik vastzit in de sneeuw en ik wacht op de rijkshulpdiensten wil ik een beetje comfortabel kunnen zitten. Ik heb tijdens deze sneeuwval al een aantal keer vastgezeten, zelfs met winterbanden. Soms ligt er gewoonweg te veel sneeuw om weg te kunnen komen. Dan ben je blij als je een calamiteitenpakket hebt en toch op tijd kunt zijn bij de volgende klant of toch op tijd je colleges kunt volgen.MewBie schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 15:30:
[...]
Als je zo bang bent om met pech te komen staan kun je dan niet gewoon beter thuis blijven
Het is eerder kortzichtig om wel winterbanden maar geen calamiteitenpakket te nemen. Als iedereen een standaardcalamiteitenpakket aan boord zou hebben dan zouden de rijkshulpdiensten veel minder werk hebben aan hulpverlening en dan kunnen ze hulp verlenen aan mensen die het echt nodig hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 10-01-2010 10:46 ]
@Trommelrem: maar je moet toegeven dat jouw "calamiteitenpakket" wel errug uitgebreid is. Ik durf te gokken dat het uitgebreider is dan 99% van alle automobilisten in Nederland. Beetje overdreven imo
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Alleen de winch ontbreekt nog
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
never mind
[ Voor 94% gewijzigd door Dracula op 11-01-2010 07:51 ]
Zo moeilijk is het toch niet??? Selecteer gewoon jouw autotype en je ziet welke maten allemaal passen!
Klopt. Je krijgt gewoon precies de juiste velg, nieuw, uitgebalanceerd en wel. Even zelf wisselen en klaar. Plus ze leveren erg snel in deze hectische periode. Bij mij binnen 2 weken voor een TS830. Heb nu een tweede set besteld voor de auto van mijn vrouew. Ben benieuwd hoe het dit keer gaat._JGC_ schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:59:
[...]
Moet zeggen, die lui zijn niet duur. Bij een sloop betaal je al snel 25 euro per stalen velg, sommigen durven 30 te vragen, en dan mag je nog hopen dat het 4 rechte velgen zijn, want ze zijn gebruikt.
Je krijgt die dingen binnen en kunt ze meteen onder je auto zetten zonder dat er nog een garage aan te pas komt. Als je ziet wat sommige dealers voor banden vragen is het bijna nog goedkoper om gewoon complete wielen te bestellen.
[ Voor 80% gewijzigd door psy op 10-01-2010 14:03 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Uitgebreid: JaArfman schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:09:
@Trommelrem: maar je moet toegeven dat jouw "calamiteitenpakket" wel errug uitgebreid is. Ik durf te gokken dat het uitgebreider is dan 99% van alle automobilisten in Nederland. Beetje overdreven imo
Overdreven: Nee
Afgelopen jaren heb ik alle artikelen op de calamiteitentelefoon na een keer moeten gebruiken.
Over de jerrycans. Stel je raakt ergens vast en je wil de motor laten draaien, dat kost je ongeveer 1 liter brandstof per uur. Zolang je je tank altijd een beetje op peil houdt (in de winter vaak tanken zodat hij vol blijft), kan je super makkelijk een nacht doorkomen in een lekker warme auto. Nou ben je zeker na die nacht al 'vrijgemaakt' lijkt me 
Om dan toch altijd twee loodzware jerrycan's mee te nemen, tja. Ik vind dat wel ver gaan.
Om dan toch altijd twee loodzware jerrycan's mee te nemen, tja. Ik vind dat wel ver gaan.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik ook, nog afgezien van het verlies aan kofferbakruimte, het eventuele gevaar wat het meeslepen van ~10 liter brandstof met zich meebrengt en het extra brandstofverbruik wat al dat gewicht met zich meebrengt. In de winter probeer ik de tank altijd minstens halfvol te laten zijn, in verband met calamiteiten (zoals een onverwachte file of ingesneeuwd raken) en ik heb altijd een jas bij me. Dat moet voldoende zijn.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
In Nederland lijkt me een dikke jas,en met extreem weer wat eten en drinken ook meer dan voldoende.Een GSM heeft iedereen zo onderhand wel.Arfman schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:04:
Ik ook, nog afgezien van het verlies aan kofferbakruimte, het eventuele gevaar wat het meeslepen van ~10 liter brandstof met zich meebrengt en het extra brandstofverbruik wat al dat gewicht met zich meebrengt. In de winter probeer ik de tank altijd minstens halfvol te laten zijn, in verband met calamiteiten (zoals een onverwachte file of ingesneeuwd raken) en ik heb altijd een jas bij me. Dat moet voldoende zijn.
Nederland is dusdanig dichtbevolkt dat bijna overal mensen te vinden zijn.Om nou allerlei jerrycans met vloeistoffen,een schop,zout,planken ed. mee te gaan slepen,gaat me echt te ver.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
* Wormaap heeft vrijdag zijn wielen + banden van Autobandenmarkt gekregen...
Drie stuks... Foutje meneer. Ik ben benieuwd wanneer ik mijn laatste wiel krijg
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 10-01-2010 16:39 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik heb geen winterbanden. Nou iedereen erover miept dacht ik misschien is het wel een goed idee om ze aan te schaffen. Maar goed de winter zal binnenkort wel weer over zijn dus of ze het waard zijn onder mijn 12 oude bak.

Wat ben ik blij dat ik toch maar winterbanden onder de Yaris gezet heb. Zoveel meer grip op de weg. Zoals bijvoorbeeld bij de AH zaterdag. De parkeerplaats was een complete ijsbaan met allemaal platgereden sneeuw. Ik kon zo wegrijden zonder te slippen. En ook als er een dun laagje sneeuw ligt voel ik me nu veel veiliger met winterbanden. Niet dat ik nu gelijk ga rijden alsof de weg schoon is, ik kijk nog steeds wel uit. Vooral met de sneeuwduinen vandaag. Die zijn ook voor winterbandjes nog steeds erg verradelijk.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
wat maakt het nou uit hoe oud je auto is?.....Het gaat toch om je eigen veiligheid(en om die van de andere weggebruikers.)Arsenius schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:01:
Ik heb geen winterbanden. Nou iedereen erover miept dacht ik misschien is het wel een goed idee om ze aan te schaffen. Maar goed de winter zal binnenkort wel weer over zijn dus of ze het waard zijn onder mijn 12 oude bak.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Om nou 500 euro te spenderen aan winterbanden terwijl de auto nog geen 2000 eurie waard is. Ik heb trouwens all season banden eronder liggen. Ik rijd ook niet vaak, boodschappenkarretje. Vandaar..kendo schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:13:
[...]
wat maakt het nou uit hoe oud je auto is?.....Het gaat toch om je eigen veiligheid(en om die van de andere weggebruikers.)
Meteen bellen, had ik ook (en nog een ander hoorde ik van de bezorger). Na het belletje werd de 4e band alsnog in 2 dagen geleverd.Wormaap schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:39:
* Wormaap heeft vrijdag zijn wielen + banden van Autobandenmarkt gekregen...
Om nou duizenden euro's te spenderen aan ziekenhuiskosten en verzekeringskwesties terwijl je het prima kan voorkomen. Laten we de situatie eens omdraaien...Arsenius schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:26:
[...]
Om nou 500 euro te spenderen aan winterbanden terwijl de auto nog geen 2000 eurie waard is. Ik heb trouwens all season banden eronder liggen. Ik rijd ook niet vaak, boodschappenkarretje. Vandaar..
Tja, zo moet je eigenlijk niet redeneren als het om veiligheid gaat, ik koop ook altijd de beste (merk)banden voor mijn auto die ook niet zo jong meer is.Arsenius schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:26:
[...]
Om nou 500 euro te spenderen aan winterbanden terwijl de auto nog geen 2000 eurie waard is. Ik heb trouwens all season banden eronder liggen. Ik rijd ook niet vaak, boodschappenkarretje. Vandaar..
Dat soort redenaties zijn in dit geval niet helemaal terecht.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Beetje spuit 11 reactie, maar de prijs van de auto is totaal irrelevant voor de kwaliteit van de banden om de auto (zomer of winter). Of de auto nu 1000,- of 100.000,- is, je banden blijven even belangrijk. Het enige is dat duurdere (snellere) auto's een andere snelheidscodering nodig hebben.Arsenius schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:26:
[...]
Onder de auto van mijn vriendin (1950,-) liggen ook dure banden, voor haar veiligheid (en die van degene die voor haar rijden of lopen).
Ik sta nog op zomerbanden en heb nog helemaal nergens last van gehad.Trommelrem schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:44:
[...]
Bang waarvoor? Ik ben gewoon voorbereid op pech. Ook als ik vastzit in de sneeuw en ik wacht op de rijkshulpdiensten wil ik een beetje comfortabel kunnen zitten. Ik heb tijdens deze sneeuwval al een aantal keer vastgezeten, zelfs met winterbanden. Soms ligt er gewoonweg te veel sneeuw om weg te kunnen komen. Dan ben je blij als je een calamiteitenpakket hebt en toch op tijd kunt zijn bij de volgende klant of toch op tijd je colleges kunt volgen.
Het is eerder kortzichtig om wel winterbanden maar geen calamiteitenpakket te nemen. Als iedereen een standaardcalamiteitenpakket aan boord zou hebben dan zouden de rijkshulpdiensten veel minder werk hebben aan hulpverlening en dan kunnen ze hulp verlenen aan mensen die het echt nodig hebben.
Als het weer te erg wordt pak ik gewoon de leger truck
En hier bij Den Haag heeft het nog niet heel erg hard gesneeuwd (behalve dan dat ene weekend vorig jaar), misschien dat dat ook wel scheelt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Ik rij op het moment nog met zomerbanden maar heb nu toch maar eens winterbanden besteld. Ook met oog op de naderende wintersport. Het zijn dunlop winterresponse bandjes geworden. Die schijnen het niet alleen in de sneeuw aardig te doen maar ook/vooral op nat wegdek goed te zijn (prettig voor het doorsnee nederlandse zeik winterweer).
De bandjes gaan op m'n 11 jaar oude niet meer schoon te krijgen/bijna zwarte (oem) lichtmetalen velgen en in het voorjaar komen er een (goedkoop) setje nieuwe velgjes + zomerbandjes. In principe ben ik er dan voor de rest van de levensduur van m'n auto er vanaf (ik ga er vanuit minder als 150K door te blijven rijden met deze auto)
Maar die bende ligt eigenlijk altijd in beide auto's echt calamiteiten of winterspul beperkt zicht tot de antivries, schep en de extra jas.
De bandjes gaan op m'n 11 jaar oude niet meer schoon te krijgen/bijna zwarte (oem) lichtmetalen velgen en in het voorjaar komen er een (goedkoop) setje nieuwe velgjes + zomerbandjes. In principe ben ik er dan voor de rest van de levensduur van m'n auto er vanaf (ik ga er vanuit minder als 150K door te blijven rijden met deze auto)
Heb tot nu toe overal zonder problemen kunnen komen en ook weer weg kunnen komen. Heb 1L anti vries, 1L olie, wat te drinken, wat te snoepen, een extra jas, handschoenen ,(vouwbare) schep, reflectie vestje, start+sleep kabels, basis gereedschap (doppenset+ schroevendraaiers), en een ehbo kit mee. Het zelfde ligt in m'n bedrijfsbus waarmee we letterlijk overal en nergens komen. Gelukkig daar ook nog niks nodig gehad.Trommelrem schreef op zondag 10 januari 2010 @ 10:44:
Maar die bende ligt eigenlijk altijd in beide auto's echt calamiteiten of winterspul beperkt zicht tot de antivries, schep en de extra jas.
[ Voor 43% gewijzigd door martijn_tje op 11-01-2010 20:56 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Had ik al gedaan. Ik hoop dat ik de banden uiterlijk woensdag binnenkrijg. Donderdag moet ik van Zuid-Limburg naar Utrecht rijden, en ik zou het prettig vinden dat op winterbanden te kunnen doenpsy schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:34:
[...]
Meteen bellen, had ik ook (en nog een ander hoorde ik van de bezorger). Na het belletje werd de 4e band alsnog in 2 dagen geleverd.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Even mijn frustratie uiten!
Waarom komt heeeeeel Nederland op het idee om nu pas winterbanden onder hun auto's te leggen. Met als gevolg, nu bij mij gewoon 2 winterbanden versleten zijn(lees minder dan 3 mm) er gewoon geen nieuwe van het zelfde type te krijgen zijn
Waarom komt heeeeeel Nederland op het idee om nu pas winterbanden onder hun auto's te leggen. Met als gevolg, nu bij mij gewoon 2 winterbanden versleten zijn(lees minder dan 3 mm) er gewoon geen nieuwe van het zelfde type te krijgen zijn
Minimaal profiel voor winterbanden is 4mm, dus die waren al even aan vervanging toe 
Net zoals al die Nederlanders die nu pas op het idee komen om winterbanden aan te schaffen, had jij ook op het idee kunnen komen om ze eerder te vervangen
Heb zelf overigens nog 5mm op de voorwielen, die gooi ik in Oktober even bij een garage naarbinnen voor vervanging, schroef ik ze wel onder de auto wanneer ik dat zinvol vind, maar nieuwe banden heb ik dan iig al.
Net zoals al die Nederlanders die nu pas op het idee komen om winterbanden aan te schaffen, had jij ook op het idee kunnen komen om ze eerder te vervangen
Heb zelf overigens nog 5mm op de voorwielen, die gooi ik in Oktober even bij een garage naarbinnen voor vervanging, schroef ik ze wel onder de auto wanneer ik dat zinvol vind, maar nieuwe banden heb ik dan iig al.
Jij had ook in de nazomer al kunnen constateren dat je winterbanden aan vervanging toe zijnMagicw00b schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:13:
Uhm ja had ik kunnen constateren ja met 80.000 km per jaar
( ik weet niet hoeveel jij rijd, maar ik heb geen glazen bol)
Er is hier overigens een policy die zecht dat er vervangeng word bij 3 mm. Maar ik lees nu idd op internet dat 4mm voor winterbanden word aangeraden omdat ze anders als zomerbanden door het leven gaan. Daar moet ik hier intern eens even achteraan gaan.

Er is hier overigens een policy die zecht dat er vervangeng word bij 3 mm. Maar ik lees nu idd op internet dat 4mm voor winterbanden word aangeraden omdat ze anders als zomerbanden door het leven gaan. Daar moet ik hier intern eens even achteraan gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Magicw00b op 13-01-2010 14:35 ]
Hoeveel KM kan je gemiddeld rijden op winterbanden? bij een normale rijstijl en onder de juiste temperaturen?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Als je meer rijdt, moet je dus gewoon vaker controleren of het profiel nog wel goed is. En een beetje garage had je dat ook op tijd kunnen vertellen; bij meer km's moet je ook vaker naar de garage voor een beurt lijkt me..
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Geen idee. Had je er eens echt maanden plezier van kunnen hebben, ga je pas op 13 januari winterbanden kopenMagicw00b schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:13:
Waarom komt heeeeeel Nederland op het idee om nu pas winterbanden onder hun auto's te leggen.

Had dan die 2 maand ook nog maar doorgereden op je zomerbandjes, denk ik dan. (bij wijze van spreken)
Mooi man, mensen die het altijd beter moeten weten. Stelletje wereld verbeteraars.MrSleeves schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:37:
Als je meer rijdt, moet je dus gewoon vaker controleren of het profiel nog wel goed is. En een beetje garage had je dat ook op tijd kunnen vertellen; bij meer km's moet je ook vaker naar de garage voor een beurt lijkt me..
En voor jou info, beurtjes moeten om de 30.000. 3x raden wat er volgende week gaat gebeuren?
Wat boeid het trouwens dat mijn banden nu versleten zijn? dat komt toevalig zo uit. Ik kan zoiets echt niet plannen hoor.
[ Voor 20% gewijzigd door Magicw00b op 13-01-2010 19:53 ]
Ja, maar dat verteld mijn boordcomputer me wanneer de volgende variabele interval weer bereikt is. Maar wat heeft dat met mijn banden te maken? Je hoeft me niet te gaan vertellen dat als je veel rijdt, je eerder banden moet vervangen, want dat is logica.MrSleeves schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:37:
Ik vraag om het gemiddelde kilometrage met een set winterbanden, dat antwoord geef je dan net weer niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 13-01-2010 20:04 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik ben met deze Toyo's nu het 4e seizoen bezig onder de 2e auto. Achter zijn ze nog lang niet op, voor heeft nog 5mm. Ik gok dat ik er zo'n 50K mee gereden heb tot nu toe. Volgend seizoen gooi ik de achterste banden voor, koop ik achter 2 nieuwe en kan ik nog jaren mee, aangezien ik straks niet meer 130km/dag hoef af te leggen. Heb tot nu toe in totaal 150K afgelegd.
Als je 80K per jaar rijdt gaan die dingen er best hard doorheen ja. Als je voor de winter die dingen van het jaar ervoor eronder zet, zit je halverwege de winter met 2 versleten banden als je zoveel rijdt.
Wat betreft onderhoudsbeurtjes als je veel rijdt: als je 80K per jaar doet schakel je over op een longlife onderhoudsprogramma, anders sta je om de 10 weken bij de garage voor nieuwe olie en filters. Toen ik nog 1100km/week aflegde in een Golf III 1.9D met >300K op de teller heb ik het onderhoudsinterval gewoon uitgesteld, standaard was 15K, ik belde bij 22K pas met de garage wanneer ik even langs kon komen. Ik had geen zin om elke 14 weken bij de garage te staan om een vaatje olie.
Als je 80K per jaar rijdt gaan die dingen er best hard doorheen ja. Als je voor de winter die dingen van het jaar ervoor eronder zet, zit je halverwege de winter met 2 versleten banden als je zoveel rijdt.
Wat betreft onderhoudsbeurtjes als je veel rijdt: als je 80K per jaar doet schakel je over op een longlife onderhoudsprogramma, anders sta je om de 10 weken bij de garage voor nieuwe olie en filters. Toen ik nog 1100km/week aflegde in een Golf III 1.9D met >300K op de teller heb ik het onderhoudsinterval gewoon uitgesteld, standaard was 15K, ik belde bij 22K pas met de garage wanneer ik even langs kon komen. Ik had geen zin om elke 14 weken bij de garage te staan om een vaatje olie.
Dat jij daar geen zin in hebt kan ik me voorstellen, maar als ik me niet aan de voorgeschreven onderhouds intervallen houd. Ben ik toch keihard het haasje als er iets mis gaat.
ik meen ergens iets opgevangen te hebben van tussen de 40 en 60.000 km.Gunner schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:03:
[...]
Ja, maar dat verteld mijn boordcomputer me wanneer de volgende variabele interval weer bereikt is. Maar wat heeft dat met mijn banden te maken? Je hoeft me niet te gaan vertellen dat als je veel rijdt, je eerder banden moet vervangen, want dat is logica.
Ik vraag om het gemiddelde kilometrage met een set winterbanden, dat antwoord geef je dan net weer niet.
maar dat hangt kennelijk ook weer sterk van de band af. De ANWB test bijv. op slijtvastheid en bij die test zat er soms tot 60% verschil in slijtvastheid tussen de banden.
je moet overigens ook even rekening houden met het feit dat winterbanden een groot deel van het jaar in een berging liggen. Daar wordt de kwaliteit niet beter van.
Dus stel dat je maar 5000 km per jaar op je winterbanden rijdt, dan zou je zeggen dat je banden zo'n 8 tot 12 jaar mee kunnen. Wat meestal niet het geval is als gevolg van de opslag (uitdroging e.d.)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
never mind
[ Voor 94% gewijzigd door Dracula op 14-01-2010 10:27 ]
Afhankelijk van hoeveel je rijdt kan je daar gerust 2 seizoenen op rijden. Wat betreft uitdrogen: daar hebben je zomerbanden ook last van als ze opgeslagen liggen. Ik heb in 2008 mijn winterbanden om de oude velgen laten zetten. Toen ik begin vorig jaar velgen geregeld had, heb ik daar 2 nieuwe banden om laten zetten omdat de oude dunlops uitgedroogd waren. Die hadden vast nog iets van 7mm profiel, maar waren snoeihard en hadden haarscheurtjes. 5 jaar oude banden hebben we het dan over.
Die haarscheurtjes hadden ze overigens al toen ik de auto kocht halverwege 2008, en grip was ook alles behalve goed met die dingen.
Die haarscheurtjes hadden ze overigens al toen ik de auto kocht halverwege 2008, en grip was ook alles behalve goed met die dingen.
[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 14-01-2010 09:43 ]
Verwijderd
_JGC_ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:05:
Wat betreft onderhoudsbeurtjes als je veel rijdt: als je 80K per jaar doet schakel je over op een longlife onderhoudsprogramma,

Die golf had geen officieel longlife programma, maar het was ook een oude auto. Ding heeft nooit geprotesteerd, en zolang je er fatsoenlijke olie in gooit en de boel wat in de gaten houdt valt het allemaal wel wat mee met zo'n auto. Als ik kijk wat voor troep eruit liep toen ik direct bij aanschaf een beurt deed, daar komt die olie na 23K nog niet eens bij in de buurt.
Wat betreft die longlife serviceprogramma's bedoel ik dat bepaalde automerken variabele of verlengde serviceintervallen aanbieden. Dat komt dan niet neer op gewoon om de 30K naar de garage gaan, maar op het gebruiken van (dure) longlife-olie en het herprogrammeren van je boordcomputer om daarmee om te gaan. In plaats van elke 15K naar de garage om nieuwe olie geeft de auto dan gewoon zelf aan als er onderhoud gepleegd moet worden. Als je niet veel rijdt is zo'n variabel interval met duurdere olie nogal bullshit, maar als je 80K per jaar rijdt kan dat al veel garagebezoekjes schelen.
Wat betreft die longlife serviceprogramma's bedoel ik dat bepaalde automerken variabele of verlengde serviceintervallen aanbieden. Dat komt dan niet neer op gewoon om de 30K naar de garage gaan, maar op het gebruiken van (dure) longlife-olie en het herprogrammeren van je boordcomputer om daarmee om te gaan. In plaats van elke 15K naar de garage om nieuwe olie geeft de auto dan gewoon zelf aan als er onderhoud gepleegd moet worden. Als je niet veel rijdt is zo'n variabel interval met duurdere olie nogal bullshit, maar als je 80K per jaar rijdt kan dat al veel garagebezoekjes schelen.
Als men 80K per jaar rijdt kan je makkelijk om de 30K beurtjes doen. Dat kan sowieso wel, maar het is maar net wat eerder komt, 30K of een jaar. Maar even olie verversen kost niet erg veel en is zo gedaan terwijl je even wacht bij de garage. Maar bij 80K per jaar zou ik ook niet iedere 15K naar de garage te gaan. Dat trekt die auto toch wel.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Mijn auto heeft zo'n variabele service interval, in de praktijk komt dat neer op ongeveer om de 30.000 km.
Maargoed dit topic ging over winterbanden toch?
Als je ze omwisselt (indien zelfde maat) lijkt me dat net zo makkelijk. Achter ligt de minste prioriteit gezien daar geen krachten op staan of stuurbewegingen. Als je 2 nieuwe koopt, doe ze dan voor._JGC_ schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:05:
Ik ben met deze Toyo's nu het 4e seizoen bezig onder de 2e auto. Achter zijn ze nog lang niet op, voor heeft nog 5mm. Ik gok dat ik er zo'n 50K mee gereden heb tot nu toe. Volgend seizoen gooi ik de achterste banden voor, koop ik achter 2 nieuwe en kan ik nog jaren mee, aangezien ik straks niet meer 130km/dag hoef af te leggen. Heb tot nu toe in totaal 150K afgelegd.
Hier is de politie nu een auto uit het water aan het halen met brandweer en boer met trekker. Aan de linkerkant, bij de bushalte ongeveer (niet het kanaal). Helaas dodelijke afloop, is hier spekglad.
Volkswagen? Service Jetzt?Magicw00b schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 15:32:
Mijn auto heeft zo'n variabele service interval, in de praktijk komt dat neer op ongeveer om de 30.000 km.
[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 17-01-2010 02:41 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Achter ligt juist de meeste prioriteit. Als de achterkant uitbreekt is de enige mogelijkheid tot corrigeren zorgen dat de voorkant voor blijft: gasgeven. Laat dat nou net helemaal geen zin hebben met gladde wegen, wat ervoor zorgt dat je andersom komt te staan.
IK heb dit een keer mogen meemaken met nat wegdek en zomerbanden, achterkant brak uit op een rotonde, terwijl ik nog niet eens zo hard als normaal reed. Ik heb het met moeite kunnen corrigeren en ik was blij dat er helemaal niemand aanwezig was op die rotonde op dat moment. Ik heb veel liever voorbanden die grip verliezen dan achterbanden: eerste reactie is toch altijd om gas los te laten of zelfs te remmen, en met een uitgebroken achterkant ben je dan zwaar de klos.
IK heb dit een keer mogen meemaken met nat wegdek en zomerbanden, achterkant brak uit op een rotonde, terwijl ik nog niet eens zo hard als normaal reed. Ik heb het met moeite kunnen corrigeren en ik was blij dat er helemaal niemand aanwezig was op die rotonde op dat moment. Ik heb veel liever voorbanden die grip verliezen dan achterbanden: eerste reactie is toch altijd om gas los te laten of zelfs te remmen, en met een uitgebroken achterkant ben je dan zwaar de klos.
Weer wat geleerd_JGC_ schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:41:
Achter ligt juist de meeste prioriteit. Als de achterkant uitbreekt is de enige mogelijkheid tot corrigeren zorgen dat de voorkant voor blijft: gasgeven. Laat dat nou net helemaal geen zin hebben met gladde wegen, wat ervoor zorgt dat je andersom komt te staan.
Ongeluk wat we gisteravond zagen:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=105465
Zaandammer, die kent het daar niet. Is een mooie spiraalbocht, is wel eens vaker iemand uit gevlogen. Vangrail plz.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zag op de wintersport een keer een belg met alleen voor winterbanden...kun je het effect raden in een bocht? Hoe dom kun je dan zijn.
Heb zelf ook een keer zo'n situatie gehad; 4 nieuwe (gebruikte) velgen gekocht, met nieuwe banden. Bleken 2 van de nieuwe velgen, toevallig de allebei achterwielen, krom. Dus tijdelijk even de oude wielen/banden erop terwijl de nieuwe gefixed werden.
Ik had voorheen Uniroyal Rainsport, en op de nieuwe wielen lagen dezelfde banden. De oude waren ongeveer 5 jaar oud, met nog ruim 4mm profiel. Niks aan de hand zou je denken.
Reed ik een 180* bocht in (zeer scherpe afrit) in de regen, zwiepte ik zonder waarschuwing ineens achterstevoren. Ik schat dat ik 30-35 reed....Hadden de banden andersom gelegen had ik daar geen enkel probleem gehad (hooguit klein beetje schuiven over de voorwielen, wat bij gaslos meteen gefixed is)
Dus: de beste banden moeten eigenlijk inderdaad achter.
Heb zelf ook een keer zo'n situatie gehad; 4 nieuwe (gebruikte) velgen gekocht, met nieuwe banden. Bleken 2 van de nieuwe velgen, toevallig de allebei achterwielen, krom. Dus tijdelijk even de oude wielen/banden erop terwijl de nieuwe gefixed werden.
Ik had voorheen Uniroyal Rainsport, en op de nieuwe wielen lagen dezelfde banden. De oude waren ongeveer 5 jaar oud, met nog ruim 4mm profiel. Niks aan de hand zou je denken.
Reed ik een 180* bocht in (zeer scherpe afrit) in de regen, zwiepte ik zonder waarschuwing ineens achterstevoren. Ik schat dat ik 30-35 reed....Hadden de banden andersom gelegen had ik daar geen enkel probleem gehad (hooguit klein beetje schuiven over de voorwielen, wat bij gaslos meteen gefixed is)
Dus: de beste banden moeten eigenlijk inderdaad achter.
Hoe zie je dat er achterop geen winterbanden zagen? Je kunt ze wel uit elkaar houden als je het profiel ziet etc, maar als ie voorbij rijdt lijkt me dat toch lastig.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hij stond geparkeerd...!null schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:26:
Hoe zie je dat er achterop geen winterbanden zagen? Je kunt ze wel uit elkaar houden als je het profiel ziet etc, maar als ie voorbij rijdt lijkt me dat toch lastig.

Ze beginnen nu alweer met de banden wissel weken. Zijn er al mensen die ze er weer onder hebben liggen? Met al die regen en bladeren op de weg zijn ze vast al beter dan zomerbanden....
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Hier loopt al een topic over: Winterbanden... wie heeft ze?
Virussen? Scan ze hier!
twijfel, twijfel hier. Ik heb mijn setje winterbanden nu 4 jaar, de 2 voorbanden zijn slecht en moeten vervangen worden. Achter heeft nog genoeg profiel. Banden zien er nog goed uit.
het gaat om Dunlops winter sport M3, mijn garage gaf aan vier nieuwe banden te bestellen, banden zijn tenslotte op leeftijd (let wel! garage verkoopt zelf geen banden maar geeft aan dat je online iets moet regelen, zo scherp kunnen zij toch niet inkopen)
Aangezien we verwachten nog een jaar met deze auto door te rijden, vind ik het eigenlijk zonde om alle 4 de banden te vervangen. Dus ik wil eigenlijk alleen de voorste banden wisselen. Maar... welke band, neem ik weer de dunlop m3 of kan een andere band ook. iemand nog een leuk betaalbaar advies?
het gaat om Dunlops winter sport M3, mijn garage gaf aan vier nieuwe banden te bestellen, banden zijn tenslotte op leeftijd (let wel! garage verkoopt zelf geen banden maar geeft aan dat je online iets moet regelen, zo scherp kunnen zij toch niet inkopen)
Aangezien we verwachten nog een jaar met deze auto door te rijden, vind ik het eigenlijk zonde om alle 4 de banden te vervangen. Dus ik wil eigenlijk alleen de voorste banden wisselen. Maar... welke band, neem ik weer de dunlop m3 of kan een andere band ook. iemand nog een leuk betaalbaar advies?
4 Jaar oude banden zijn echt nog niet zo oud hoor. Zeker seizoensbanden worden gemiddeld wat ouder dan de banden waar je het hele jaar op doorrijdt. Gewoon lekker 2 banden bestellen, de achterbanden verhuizen naar de voorkant, en achter de nieuwe banden laten monteren.
Je hoeft niet per sé dezelfde types voor en achter te monteren. Zorg er wel voor dat de nieuwe banden gelijkwaardig of beter presteren dan de banden die je nu al hebt. Geen B-merk nemen dus!
Je hoeft niet per sé dezelfde types voor en achter te monteren. Zorg er wel voor dat de nieuwe banden gelijkwaardig of beter presteren dan de banden die je nu al hebt. Geen B-merk nemen dus!
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.