Winterbanden

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Op die nieuwe zit ook alleen maar ABS, het is verder weer een puur scheur ijzertje waarvan je moet weten waar je mee bezig bent. Ook al heeft ie met z'n cabriodak het uiterlijk en daarmee imago in de categorie van de MX5. Maar genoeg offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 21-12-2009 17:11 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik was sceptisch over sneeuwbanden, nu zie ik echter voor sommige situaties wel nut.
Ik heb voor de grap mijn sneeuwbanden eronder gezet. Zomerbanden: 205/15/55; sneeuwbanden: 175/14/65.
Op de normale (bestrooide) snelweg presteren de zomerbanden beduidend beter. Maar zodra je op ijs+sneeuw of in diepe sneeuw rijdt dan presteren de sneeuwbanden beduidend beter. Op de bestrooide of droge snelweg presteren de sneeuwbanden zo slecht dat ik het eigenlijk best eng vind. De sneeuwbanden hebben wel een groot voordeel, namelijk dat de auto rechtuit blijft gaan als je de wielen laat blokkeren voor een noodremming in de sneeuw. De sneeuw die zich ophoopt voor de banden zorgt tevens voor een verrassend korte remweg. Als er een kind plotseling voor je neus zou oversteken als je 30 km/h rijdt, dan zou je nog op tijd stil kunnen staan. Bij zomerbanden moet je voor dezelfde remweg misschien 15 km/h rijden.

Door de sneeuwbanden ben ik vooralsnog niet harder gaan rijden, want bij ijs heb je aan zowel sneeuw- als zomerbanden niets.Het grote voordeel van sneeuwbanden vind ik dat als je in de prut (modder of sneeuw) staat, dat de auto gewoon meteen kan wegrijden zonder dat je strooizout+schep nodig hebt. Voor 99% van de wegen is een sneeuwband niet nodig. Helaas kom ik vaak op die 1% waar het wel vaak zodanig ondergesneeuwd is dat wegrijden met zomerbanden niet mogelijk is.

Ik ben alleen benieuwd of de betere prestaties aan het type band of aan de bandbreedte ligt. Mijn auto is 1173 kg, wellicht dat 205 gewoon te breed is bij dat gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
Die maten die je daar opgeeft zijn een enorm verschil. Ik gok dat als jij 175/65/14 neemt als zomerband dat je hetzelfde gaat merken. Omdat je wangen een stuk hoger zijn en je banden daardoor een stuk soepeler zijn, stuurt je auto gewoon niet meer zo strak als met een set grotere velgen met plattere, stuggere banden.

Ik heb 185/60/14 als winterband, 175/65/14 als zomerband. De grip die ik zou verliezen bij het monteren van winterbanden win ik terug met die centimeter extra breedte, dat ding ligt gewoon lekker op de weg. Alleen bij snoeihard remmen op nat wegdek wil de ABS nog wel eens ingrijpen.
Overigens niet bewust voor die maat gekozen. Ik had ze nog over van mijn Golf III waar ik zomers 195/50/15 onder had liggen. Bij die golf merkte ik ook duidelijk verschil in rijgedrag op niet-winters wegdek, bij de 206 merk ik geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bredere winterband is potentieel MINDER grip.
Minder wieldruk per cm2 wat je wel wilt in blubbere ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Fastman schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:41:
Deze z'n BMW 318i E36 -achterwielaandrijving- met 225/40/ZR18 (dunlop sp sport denk 'k) laag profiel zomerbandjes werkt prima in de sneeuw. Maar 90% lijkt mij eerder te liggen aan de bestuurder.
Dat je in een BMW met zomerbanden nu rustig moet rijden begrijpt elke gek ook wel. Dat is opzich ook niet het probleem, maar je komt soms gewoon VAST te zitten. Ja, VAST. En dat heeft volgens mij toch echt niks te maken met de bestuurder.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 08:22:
Bredere winterband is potentieel MINDER grip.
Minder wieldruk per cm2 wat je wel wilt in blubbere ondergrond.
Klopt, maar ik ga geen 4 nieuwe banden kopen als ik nog 4 prima functionerende banden heb liggen die nog geen 1% afwijken in rolomtrek en slechts 1cm breder zijn. We hebben het hier over 1cm breder dan de standaardband, er rijden hier veel auto's van hetzelfde type rond met 195/50/15 bijvoorbeeld, die zijn nog een stuk breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_JGC_ schreef op maandag 21 december 2009 @ 23:47:
Die maten die je daar opgeeft zijn een enorm verschil. Ik gok dat als jij 175/65/14 neemt als zomerband dat je hetzelfde gaat merken. Omdat je wangen een stuk hoger zijn en je banden daardoor een stuk soepeler zijn, stuurt je auto gewoon niet meer zo strak als met een set grotere velgen met plattere, stuggere banden.
De sneeuwbandjes sturen perfect in de sneeuw. Ik kan zelfs vanuit stilstand wegrijden, ook op ijzige ondergronden met bovenliggende sneeuw.
Maar toch heb ik voor de zekerheid altijd een kleine schep, sneeuwkettingen, een emmer government provided strooizout, handschoenen en een extra dikke winterjas in de auto liggen.
De af-fabriek maat voor mijn auto was destijds 185/65/14. De rij-eigenschappen op droog wegdek zijn sinds de 205/55/15 aanzienlijk vooruit gegaan, bij regen is het ietsje achteruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Trommelrem schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:34:
[...]

De sneeuwbandjes sturen perfect in de sneeuw. Ik kan zelfs vanuit stilstand wegrijden, ook op ijzige ondergronden met bovenliggende sneeuw.
Maar toch heb ik voor de zekerheid altijd een kleine schep, sneeuwkettingen, een emmer government provided strooizout, handschoenen en een extra dikke winterjas in de auto liggen.
De af-fabriek maat voor mijn auto was destijds 185/65/14. De rij-eigenschappen op droog wegdek zijn sinds de 205/55/15 aanzienlijk vooruit gegaan, bij regen is het ietsje achteruit gegaan.
Ik zit eraan te denken om ook andere wieltjes te kopen voor in de wintermaanden. De maat die ik nu heb is 205/40/R17. Gisteren ben ik een half uur bezig geweest om weg te komen terwijl anderen ook op zomerbanden gewoon wegreden ondergrond was overigens gewoon bevroren zand en geen asfalt. Maar dan met of een smallere band of met een zwaardere auto.
185 is denk ik een stuk beter in de winter met winterbandjes. Vanavond gelijk even op internet speuren naar velgjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik moet er niet aan denken om nu nog met mijn 205/40 17" Yokohama's te moeten rijden.Mijn Vredestein snowtrac's 195/65 14" presteren zelfs bij nat weer al zoveel beter.Op de sneeuw heb ik met de snowtrac's geen last gehad van slippartijen oid.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:21:

Ik heb voor de grap mijn sneeuwbanden eronder gezet. Zomerbanden: 205/15/55; sneeuwbanden: 175/14/65.
Is dat niet gewoon de verklaring voor het volgende?

[q]Op de normale (bestrooide) snelweg presteren de zomerbanden beduidend beter. [...] Op de bestrooide of droge snelweg presteren de sneeuwbanden zo slecht dat ik het eigenlijk best eng vind.
Ik ben alleen benieuwd of de betere prestaties aan het type band of aan de bandbreedte ligt. Mijn auto is 1173 kg, wellicht dat 205 gewoon te breed is bij dat gewicht?
Dat kan. Mijn auto weegt 1165kg en werd geleverd (en rijdt nog) op 185mm brede banden. Mijn winterbanden hebben exact dezelfde maat (de zomerbanden mogen in de toekomst wel 's 1-2cm breder als dat op de velg past) en ik merk op een droge weg totaal geen verschil. Als de verschillen er al zijn, maakt dat het niet ineens "eng" ofzo. Het verschil tussen zomer- en winterband is bij jou gewoon vrij groot. De meeste mensen gaan naar dezelfde maat winterband of misschien 's 1cm smaller, niet 3cm :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 23-12-2009 13:51 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik ben ergens ook wel benieuwd hoe een 'slechte' winterband zich verhoudt tot een goede zomerband. Ik hoor best vaak mensen trots melden dat ze een of ander Z-merk winterbanden hebben gekocht voor weinig. Vaak dezelfde mensen die dergelijke banden ook 's zomers op hun auto zullen hebben, dus netto zal het voor hen wel beter zijn, maar toch. Zou me niets verbazen als een goede zomerband met voldoende profiel het beter doet dan een slechte winterband.

Wat dat betreft zou er best een keurmerk voor banden mogen komen; de huidige minimum eisen zijn best bar laag.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zijn ook plannen voor een keurmerk op banden. Op zuinigheid, grip en geluidsproductie. Volgens mij vanuit de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

PWM schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:03:
Ik begrijp niet helemaal wat hier gebeurd eigenlijk:

Dat je het algemeen nut van winterbanden in twijfel trekt is je goed recht. Ik heb ze er wel onder mijn leaseauto, maar niet onder onze prive wagen. Onder mijn nieue leaseauto weet ik nog niet of ik ze laat leggen.Winterbanden in Nederland nodig? Mwah, denk het niet. Maar... Wat je nu ziet is dat mensen het nut van winterbanden in de sneeuw in twijfel gaan trekken, en zelfs met droge ogen durven beweren dat ze genoeg grip hebben met hun zomerbanden, en dat het allemaal niet zoveel verschil maakt 8)7 Dat ze het wel onder controle hebben op hun zomerbanden in de sneeuw :')

Blijkbaar kunnen veel mensen de grenzen van hun auto (en banden) erg slecht inschatten.
Ik heb op mijn Volkswagen sedan geen winterbanden zitten maar met deze sneeuwhopen had wel graag winterbanden gehad, je hebt denk ik wel veel meer grip, het ASR lampje begon flink te knipperen in het dashboard toen ik vastzat in de sneeuw, maar als de wegen gewoon goed zijn heb je geen winterbanden nodig hier.

Want zeg nu zelf: Hoe vaak ligt er hier deze hoeveelheden sneeuw?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:13:
Ik ben ergens ook wel benieuwd hoe een 'slechte' winterband zich verhoudt tot een goede zomerband. Ik hoor best vaak mensen trots melden dat ze een of ander Z-merk winterbanden hebben gekocht voor weinig. Vaak dezelfde mensen die dergelijke banden ook 's zomers op hun auto zullen hebben, dus netto zal het voor hen wel beter zijn, maar toch. Zou me niets verbazen als een goede zomerband met voldoende profiel het beter doet dan een slechte winterband.

Wat dat betreft zou er best een keurmerk voor banden mogen komen; de huidige minimum eisen zijn best bar laag.
Tsja, dezelfde redenatie kun je houden met goede winterbanden in zomerse omstandigheden vs. slechte zomerbanden in diezelfde omstandigheden. Ik weet vrij zeker dat mijn Snowtrac 3's het beter doen op een droge weg dan Merk Z zoals jij het noemt. Er wordt al zoveel getest aan banden, als mensen dan nog een wazig merk kopen voor een tientje minder (want zoveel scheelt het niet eens ontdekte ik vorig jaar), dan doen ze het zichzelf aan hoor :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Uiteraard geldt dat dan ook anderom, ja. Zie bedroevend vaak best leuke auto's met van die pauperbanden er onder. Vervelende is dat ze daarmee ook een ander in gevaar kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Waar je trouwens rekening mee moet houden is de breedte van de band en prestatie van de band.
De ene band kan namelijk bijvoorbeeld met breedte 185 erg goed zijn, terwijl ze met 205 erg slecht zijn en andersom kan natuurlijk ook.

Daarom moet je bij een autobandentest ook naar de breedte kijken. Hoogte is dan minder van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
fisherman schreef op woensdag 23 december 2009 @ 15:06:
Waar je trouwens rekening mee moet houden is de breedte van de band en prestatie van de band.
De ene band kan namelijk bijvoorbeeld met breedte 185 erg goed zijn, terwijl ze met 205 erg slecht zijn en andersom kan natuurlijk ook.
Daarom heb ik 205 genomen en niet 195. Mijn band was bij 205 wel goed, bij 195 minder goed. Van de winterband heb ik expres 175 genomen omdat dat zich lekker kan ingraven in de sneeuw, maar ik heb wel de zomerbanden in de achterbak liggen zodat ik zelf snel kan wisselen, want wanneer het droog is dan presteert mijn winterband echt bijzonder slecht. Wel voldoende om bij noodsituaties goede snelremmingen te kunnen doen, maar wel beduidend minder goed dan de 205 band. Ik ben wel blij dat ik 175 heb genomen, want ik ben in de sneeuw zelfs sneller weg dan SUV's, maar voor droogweersituaties is de 175 gewoon te smal bij 1173 kg.
Daarom moet je bij een autobandentest ook naar de breedte kijken. Hoogte is dan minder van belang
Deze winterbandjes zijn veel hoger, en het valt me op dat de auto veel meer gaat hangen in bochten. De auto is helemaal niet strak afgeveerd, maar met de 205 bandjes rijdt hij wel lekker strak door bochtjes. Maakt hoogte zo enorm veel uit? Of komt het ook omdat het rubber wellicht anders is?

[ Voor 27% gewijzigd door Trommelrem op 23-12-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Allebei. De wang biedt ook vering, of je het nou wil of niet. Die extra 'vering' kan komen door zwakker rubber, dus zachtere wang, en als de wang hoog is wordt ie ook slapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat slapper is opzich wel handig om aan te voelen hoe erg je richting het randje gaat. een slap geveerde auto is makkelijker aan te voelen dan een extreem stijve, maar is natuurlijk wel trager door dat overhangen en afglijden over de wang van de band ;)

• fisherman
Trommelrem schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:32:
[...]

Deze winterbandjes zijn veel hoger, en het valt me op dat de auto veel meer gaat hangen in bochten. De auto is helemaal niet strak afgeveerd, maar met de 205 bandjes rijdt hij wel lekker strak door bochtjes. Maakt hoogte zo enorm veel uit? Of komt het ook omdat het rubber wellicht anders is?
Een lage wang zal ervoor zorgen dat een band minder zal "wringen" als je door een bocht gaat. Daardoor stuur je veel directer. Dit betekent echter ook dat de band een stuk minder flexibel is, waardoor je minder grip hebt in sneeuw situaties. Vandaar dat ik er ook aan zit te denken om 185 te kopen voor de winter. Hoeven dan niet eens winterbanden te zijn, maar 185 icm een hogere band doet volgens mij al wonderen.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Trommelrem schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:32:
[...]

Van de winterband heb ik expres 175 genomen omdat dat zich lekker kan ingraven in de sneeuw, maar ik heb wel de zomerbanden in de achterbak liggen zodat ik zelf snel kan wisselen, want wanneer het droog is dan presteert mijn winterband echt bijzonder slecht.
Serieus? Wat rij je? Een Landrover met te veel ruimte achterin?
Ik kan ook wel een extra set wielen meenemen, maar dan is er weinig over in de achterbak. Daarbij is het onderweg wisselen van banden wel één van de laatste dingen die ik zou doen.
Imo heb je dan gewoon de verkeerde banden.
[...]

Ja. Geen direct vergelijk, maar bekijk eens een slowmotion van een F1 auto over kerbs. Dan zie je hoe een wang kan werken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Grrrrrene
  • Niet online
MrSleeves schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:37:
[...]

Ik kan ook wel een extra set wielen meenemen, maar dan is er weinig over in de achterbak. Daarbij is het onderweg wisselen van banden wel één van de laatste dingen die ik zou doen.
Dat was mijn gedachte ook. Tenzij je achtering je auto ook een brug en een pneumatische moersleutel hebt liggen, lijkt me dit uitermate overdreven. Ik vraag me in zo'n geval ook af of je inderdaad zo weinig thuiskomt dat je niet ff 1 ritje met de "verkeerde banden" kunt maken en dan thuis wisselen :o

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Daarbij, wisselen van wielen is best een klusje. Ik ben er meestal toch wel een 3 kwartier mee zoet (totaal: dus wielen uit de schuur, wielen wisselen, wielen in de schuur, dopjes in het midden erop en alles weer in de schuur, handen wassen). En dan moet je na 50 km. de hele handel nog eens extra checken.

• !null
Idd. Al valt het nog wel mee als je een sterke krik hebt (zo'n 2 ton ding die de auto zo omhoog heeft.
Verder hebben wielmoeren eigenlijk ook een voorgeschreven sterkte om ze vast te draaien, bepaalde hoeveelheid NM.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

110 Nm

Hangt wel af van wiel en auto, maar ergens tussen 100 en 130 Nm.

[ Voor 86% gewijzigd door MrSleeves op 24-12-2009 09:18 ]

• !null
Ja. Dus als meneer een 2 ton krik en een Nm-sleutel achterin heeft liggen, is het zo gedaan :)
Maar het lijkt me ook niet echt handig. En jij was toch van het zuinige rijden? Continu 4 wielen meenemen helpt niet echt, dat is hetzelfde als de hele tijd een persoon meenemen.

• fisherman
Tja mij lijkt 175 ook niet zo heel smal voor een auto van nog geen 1200 kilo.
Een grotere moderne auto weegt toch wel 1350 minimaal volgens mij. Of het moet een wat oudere grote auto zijn. Als het een jeep achtige auto is, dan is 175 icm met zeer hoge banden wel weer vrij smal ja, maar dat is 205 voor een jeep ook vind ik.

• Trommelrem
MrSleeves schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:37:
[...]

Een oude Passat. Die hebben bijna zo veel bagageruimte als een oude Volvo.
Grrrrrene schreef op donderdag 24 december 2009 @ 08:42:
[...]

Dat was mijn gedachte ook. Tenzij je achtering je auto ook een brug en een pneumatische moersleutel hebt liggen, lijkt me dit uitermate overdreven. Ik vraag me in zo'n geval ook af of je inderdaad zo weinig thuiskomt dat je niet ff 1 ritje met de "verkeerde banden" kunt maken en dan thuis wisselen :o
Nee, gewoon een wielkrik. Het is omdat ik nog niet bij m'n opbergruimte ben geweest (=schuur van ouderlijk huis) en omdat er gewoonweg geen ruimte is in m'n eigen studentenkamer. Over een paar dagen is het toch weer warm, dan bespaar ik mezelf liever even de moeite van het continu verslepen van banden.
!null schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:06:
Idd. Al valt het nog wel mee als je een sterke krik hebt (zo'n 2 ton ding die de auto zo omhoog heeft.
Verder hebben wielmoeren eigenlijk ook een voorgeschreven sterkte om ze vast te draaien, bepaalde hoeveelheid NM.
Gelukkig hebben m'n ouders een momentsleutel. Ikzelf in de auto niet, maar om een ritje te maken met wielmoeren die handmatig zijn vastgedraaid zal echt niet zo slecht zijn.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:15

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon goed vast draaien met een gewone wielmoersleutel die je in de auto hebt liggen en dan 1 tikje verder voor de zekerheid. Dan zitten ze echt wel goed vast, waarschijnlijk zit je dan eerder boven de 130 nm dan flink onder de 100nm. Toen ik nog geen momentsleutel had deed ik dat ook zo (zo'n moersleutel met uitschuifbare steel dus je kan flink wat kracht zetten) en ik ben nog nooit een wiel onderweg verloren of moeren die uit zichzelf los zijn gekomen.

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:33 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

!null schreef op woensdag 23 december 2009 @ 14:27:
Er zijn ook plannen voor een keurmerk op banden. Op zuinigheid, grip en geluidsproductie. Volgens mij vanuit de EU.
Maar hierbij moet je wel in gedachten houden dat de overheid naar de "eco-banden" wil, dus stil en zuinig. Grip... tja, dat is niet zo belangrijk, want het grootste deel van de tijd voldoet de grip van zo'n eco-band ook wel. Alleen bij een noodstop merk je het verschil in grip wel degelijk, en dát is net het moment waarop je het nodig hebt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Sick Nick schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:05:
Gewoon goed vast draaien met een gewone wielmoersleutel die je in de auto hebt liggen en dan 1 tikje verder voor de zekerheid. Dan zitten ze echt wel goed vast, waarschijnlijk zit je dan eerder boven de 130 nm dan flink onder de 100nm.
Te vast is ook niet fijn: bout kan breken, je sloopt het wiel zelf (zeker bij lichtmetaal).

• !null
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:13:
[...]

Maar hierbij moet je wel in gedachten houden dat de overheid naar de "eco-banden" wil, dus stil en zuinig. Grip... tja, dat is niet zo belangrijk, want het grootste deel van de tijd voldoet de grip van zo'n eco-band ook wel. Alleen bij een noodstop merk je het verschil in grip wel degelijk, en dát is net het moment waarop je het nodig hebt.
In deze keurmerken krijgen de banden dus een rating / label op zuinigheid, geluidproductie en ook grip. Daarop kunnen mensen hun keuze maken. En dat zal niet anders zijn dan dat het nu gaat eigenlijk, een klant die vraagt om goedkope bandjes kijkt dan misschien ook nog naar de zuinigheid. Mensen kunnen dan wel een betere afweging maken, ook al hebben ze geen verstand en ervaring met veel autobanden.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Sick Nick schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:05:
Gewoon goed vast draaien met een gewone wielmoersleutel die je in de auto hebt liggen en dan 1 tikje verder voor de zekerheid. Dan zitten ze echt wel goed vast, waarschijnlijk zit je dan eerder boven de 130 nm dan flink onder de 100nm. Toen ik nog geen momentsleutel had deed ik dat ook zo (zo'n moersleutel met uitschuifbare steel dus je kan flink wat kracht zetten) en ik ben nog nooit een wiel onderweg verloren of moeren die uit zichzelf los zijn gekomen.
Momentsleutel :z

Sloopt je draad, je moeren, en je wielen niet.

XXXVI

• Trommelrem
!null schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:31:
Ja. Dus als meneer een 2 ton krik en een Nm-sleutel achterin heeft liggen, is het zo gedaan :)
Maar het lijkt me ook niet echt handig. En jij was toch van het zuinige rijden? Continu 4 wielen meenemen helpt niet echt, dat is hetzelfde als de hele tijd een persoon meenemen.
Gewicht maakt voor het verbruik bijna niet uit als je eenmaal op snelheid bent. Maar het zou beter zijn om ze thuis te laten. Ik ben echter lui.
Fastman schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:10:
[...]

Zoals elke goede bestuurder heb ik een opklapbare schop liggen in m'n auto. En een houten plankje.
Vast zitten? Dan niet voor lang.
Bij de gemeente kun je ook government provided freeware strooizout halen. Mijn winteruitrusting in de auto bestaat uit een extra winterjas, zaklamp, strooizout, WD-40, schep (niet opklapbaar helaas), sneeuwkettingen en een calamiteitentelefoon. Van de calamiteitentelefoon en de zaklamp wordt elke twee weken de batterij gecontroleerd, tijdens de tweewekelijkse vloeistoffencontrole.

• !null
Wat is een calamiteitentelefoon? Vertrouw je je gewone mobiele telefoon niet?
Je houdt het allemaal wel erg strak in het gareel. Ik neem aan dat je ook startkabels en sleeptouw hebt?
En verbruikt je auto veel van die vloeistoffen? Want iedere 2 weken controleren is best vaak.

• Trommelrem
!null schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:16:
Wat is een calamiteitentelefoon? Vertrouw je je gewone mobiele telefoon niet?
Je houdt het allemaal wel erg strak in het gareel. Ik neem aan dat je ook startkabels en sleeptouw hebt?
En verbruikt je auto veel van die vloeistoffen? Want iedere 2 weken controleren is best vaak.
Een halve liter olie per 15000 km. Maar het is een oude auto. Je weet nooit wanneer een auto ineens veel gaat verbruiken. Ik wil een tekort aan olie liever voorkomen dan genezen.
Bovendien is het "normaal" om bij iedere tankbeurt de olie te controleren. Alleen tegenwoordig doet niemand dat natuurlijk, ik ook niet :)
Calamiteitentelefoon is gewoon een tweede telefoon waar de tweede duo-sim in zit. Je zal net zien dat je midden in een weiland staat met zomerbandjes in de sneeuw en een lege telefoonbatterij.
Startkabels heb ik ook, ondanks dat ik mijn auto gewoon in m'n eentje kan aanduwen. Eigenlijk zijn die dus overbodig. Een sleeptouw heb ik momenteel niet, want die is onlangs uitgeleend. Wel heb ik een jerrycan voor het geval dat de brandstof opraakt.

Ik ben gewoon net iets te vaak in gebieden waar geen normale rijksweg is en waar 's nachts gewoon echt niemand is. Dan heb ik graag m'n spulletjes bij me. Overigens heb ik ook een koekjestrommel en een (inmiddels bevroren) fles water in de auto liggen.

• ijdod
MrSleeves schreef op donderdag 24 december 2009 @ 09:16:
Hangt wel af van wiel en auto, maar ergens tussen 100 en 130 Nm.
Nog veel meer van de staat van de bouten en draadeinden :D
Fastman schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:10:
[...]

Zoals elke goede bestuurder heb ik een opklapbare schop liggen in m'n auto. En een houten plankje.
Vast zitten? Dan niet voor lang.
Daar heb je vloermatten voor :D
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 december 2009 @ 11:13:
[...]

Dat valt met de huidige generatie A-merk ecobanden alleszins mee. En die banden zijn echt het probleem niet; dat zijn die hakkitakki nylon banden uit India en China. Die hebben maar een nuttige toepassing en dat is driften :P.

[ Voor 75% gewijzigd door ijdod op 24-12-2009 14:22 ]

Verwijderd

Trommelrem schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:55:
[...]

Ik ben gewoon net iets te vaak in gebieden waar geen normale rijksweg is en waar 's nachts gewoon echt niemand is. Dan heb ik graag m'n spulletjes bij me. Overigens heb ik ook een koekjestrommel en een (inmiddels bevroren) fles water in de auto liggen.
Persoonlijk voor deze dingen ben ik mijn Tom Tom One IQ Routes echt dankbaar. Puur om het feit dat je snel kan zoeken naar een nabijgelegen *Insert whatever-you-need*.

Heb ook altijd telefoonlader in de auto liggen, gepaard met een splitter voor de TomTom lader.

Verder, zijn winterbanden nu echt drastisch beter dan een set seizoenbanden/zomerbanden? Het viel me van de week al op in de vroege morgen om half 5 / half 6 het gevaarlijk rijgedrag van anderen, o.a bedekte snelweg met ijs en sneeuw, en nog geen 3 meter afstand houden met 50kmph. Je zou maar moeten remmen, je glipt gewoon keihard door.

• _JGC_
Wat dat betreft ben ik wat minder goed voorbereid, behalve een set winterbanden nu onder de auto, een reservewiel met krik en een sleutel om de wielen los en vast te maken heb ik helemaal niks bij me. Setje lampen in het dashboardkastje is dan zowat het enige, en behalve de koplampen ga ik daar niet aan sleutelen op weg.
Startkabels had ik in de vorige auto, evenals een sleepkabel. Met de sleepkabel heb ik mezelf een keer in de achteruit laten slepen omdat mijn startmotor het begeven had (ik moest naar mijn werk, een garage waar collega's die dag ook de nieuwe startmotor zouden monteren). Met de startkabels heb ik alleen nog maar andere auto's kunnen starten, voor mijn eigen auto waren ze te dun.
Vloeistoffen zit ik niet echt over in, die auto neemt er weinig van en ik controleer regelmatig. Op dit moment controleer ik de boel gewoon tegelijk met het bijvullen van ruitensproeiervloeistof, wat nu eens in de 2 weken is. Net weer een half blik van die blauwe troep erin gegoten.

Wat betreft veiligheid: als je met winterbanden strak op je voorganger rijdt voegt die winterband helemaal niks aan de veiligheid toe. Enige wat je dan voor hebt met die dingen is dat ze zich door de sneeuw vreten als er niet of niet voldoende gestrooid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik heb eigenlijk niets extra's in de auto liggen, paar reservelampjes en een beetje ruitenvloeistof dan houdt het wel op :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Morgen dan eindelijk de winterbanden op de leasebak :)
ben benieuwd... het heeft al ruim een maand regel/mail/bel tijd gekost.... :(
Laat dan nu maar goed de sneeuw vallen ;) :+

reserve mobiel mee?? dacht het niet: op kantoor ligt mijn zakelijke GSM nagenoeg vaak aan de oplader, ergo: rond een uur of 1400u zorg ik dat ie zeker afgetopt mee terug de auto in gaat :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:51:
Wat betreft veiligheid: als je met winterbanden strak op je voorganger rijdt voegt die winterband helemaal niks aan de veiligheid toe. Enige wat je dan voor hebt met die dingen is dat ze zich door de sneeuw vreten als er niet of niet voldoende gestrooid is.
Je remweg op sneeuw/ijs is grofweg de helft van die op zomerbanden.. Bovendien is je grip in de bochten ook vele malen groter.
Als je extra risico's gaat nemen om die extra marge te compenseren ben je nooit goed bezig. Dat is hetzelfde als extra risico's nemen omdat je in een auto met airbags zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
THIJZEL schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:04:
[...]

Je remweg op sneeuw/ijs is grofweg de helft van die op zomerbanden.. Bovendien is je grip in de bochten ook vele malen groter.
Als je extra risico's gaat nemen om die extra marge te compenseren ben je nooit goed bezig. Dat is hetzelfde als extra risico's nemen omdat je in een auto met airbags zit.
Het 'grappige' is dat mensen dat wel massaal doen. Dikke lease bakken met armoedige zwarte velgen (waar dan dus winterbanden op zitten) knallen best hard op de linkerbaan. Als die even te snel van baan verwisselen gaan winterbanden ze echt niet meer uit de vangrail helpen.
Dit gedrag geldt trouwens niet alleen voor winterbanden. Geld ook voor ABS / TCS / ESP / slipcursus etc.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 30-12-2009 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

!null schreef op woensdag 30 december 2009 @ 08:23:
[...]

Het 'grappige' is dat mensen dat wel massaal doen. Dikke lease bakken met armoedige zwarte velgen (waar dan dus winterbanden op zitten) knallen best hard op de linkerbaan. Als die even te snel van baan verwisselen gaan winterbanden ze echt niet meer uit de vangrail helpen.
Dit gedrag geldt trouwens niet alleen voor winterbanden. Geld ook voor ABS / TCS / ESP / slipcursus etc.
Over die velgen.... ik vind het net raar dat mensen winterbanden om hun lichtmetalen velgen doen. Want deze zijn vrijwel altijd groter in diameter, en hebben dus ook vrijwel altijd een bredere maat wat je dus net niet wil bij een winterband. En dan heb ik het even niet over de pekel wat nooit echt goed is voor een velg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

plus dat ik m'n lichtmetalen velgen liever niet voorzie van een laag zout waar je U tegen zegt.
daarnaast. M'n lelijke zwarte wintervelgen zijn al voorzien van een paar fraaie krassen als gevolg van een massa sneeuw/ijs waar ze zich doorheen geploeterd hebben.
Dan maar armoedige wintervelgen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je gelijk in. Maar wat zwarte velgjes zijn weer het andere uiterste. Als je een keer een set velgen koopt voor de komende 5 jaar met winterbanden dan kun je daar net zo goed even simpele 15 inch velgjes bij doen. Van die paar winters en dat beetje zout worden ze echt niet enorm aangetast, en het ziet er niet zo armoedig uit.
Het kost wel wat meer, maar op een beetje grote nieuwe sedan valt het natuurlijk reuze mee. En juist op dat soort auto's zien die zwarte velgen er zo armoedig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Een paar wieldoppen van 2 tientjes maakt het gewoon net iets meer af. Heb bij mijn auto zowel zomer als winter gewoon staal, als ik de winterbanden eronder zet druk ik gewoon de wieldoppen over. Gewoon standaard peugeot wieldopjes, zien er verder ook nog redelijk net uit.
Toen ik tweedehands een set stalen velgen kocht voor de winter heb ik gewoon de wieldoppen overgenomen, heb dus ook nog een extra set liggen die er nog redelijk uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja dat zal ook wel een kwestie van smaak zijn. Ik heb ook net een nieuwe set gekocht met simpele velgen en heb ook even gedacht aan LM velgen. Maar ik vind het geen gezicht op mijn auto om ALS je al een maat kleiner gaat dan nog LM te nemen. Ziet nogal goedkoop uit met wat hogere banden. Dan heb ik liever een simpel zwart velgje.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
psy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:34:
Ja dat zal ook wel een kwestie van smaak zijn. Ik heb ook net een nieuwe set gekocht met simpele velgen en heb ook even gedacht aan LM velgen. Maar ik vind het geen gezicht op mijn auto om ALS je al een maat kleiner gaat dan nog LM te nemen. Ziet nogal goedkoop uit met wat hogere banden. Dan heb ik liever een simpel zwart velgje.
Hmm, is dan een menings verschil. Ik vind zwarte stalen velgen sowieso goedkoper ogen dan wat voor LM velgen dan ook.
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt. M'n pa heeft voor de winterbanden set wel LM velgen genomen, en die zien er een beetje klein uit onder z'n S80. Maar toch beter dan die stalen dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
psy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:16:
[...]

Over die velgen.... ik vind het net raar dat mensen winterbanden om hun lichtmetalen velgen doen. Want deze zijn vrijwel altijd groter in diameter, en hebben dus ook vrijwel altijd een bredere maat wat je dus net niet wil bij een winterband. En dan heb ik het even niet over de pekel wat nooit echt goed is voor een velg.
Ik heb twee sets lichtmetalen velgen voor zomer en winter banden, die zwarte velgen staan zo goedkoop. De wintervelgen zien er nog top uit, ook omdat ik deze goed schoonhoudt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 30-12-2009 09:40 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Veel voorzorgsmaatregelen die ik lees (extra proviand, jassen, schepjes, etc.) werpen bij mij de vraag op: zijn jullie zo pessimistisch?

Ik rijd (nog wel) zonder winterbanden, ik ben ook erg van de improvisatie, maar je kunt toch niet altijd met elke calamiteit rekening houden.

Ik heb extra sproeivloeistof bij me, een goed gevulde tank en mijn auto slurpt geen olie, hetgeen is af en toe (max. 4x per jaar) zelf even confirmeer waarna ik eventueel kleine hoeveelheden bijvul, en meestal pas bij de APK-grote beurt is het tijd voor nieuwe...

Ik heb hesjes, de gebruikelijke gereedschapsset, reservelampjes, krabbers, startkabel, zaklantaarn(s) en een goede reserveband. That's it.

Ik ben wel van plan om bij mij volgende auto direct (2e hands, ik koop geen nieuwe auto's) winterbanden aan te schaffen. Dat gebruik ik wel als wisselgeld bij de aanschaf. Het lijkt me namelijk wel eens leuk om met het hele gezin naar Oostenrijk te tuffen voor de wintersport (en dan gaan ook kettingen mee ;)).

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

!null schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:38:
[...]

Hmm, is dan een menings verschil. Ik vind zwarte stalen velgen sowieso goedkoper ogen dan wat voor LM velgen dan ook.
Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt. M'n pa heeft voor de winterbanden set wel LM velgen genomen, en die zien er een beetje klein uit onder z'n S80. Maar toch beter dan die stalen dingen :P
Dat het goedkoper oogt interesseert me niet. Het ziet er er wel wat raar uit dat is zeker waar. Tja ik maak me daar niet echt druk om. Ik rij zo veel kilometers dat mijn auto na een wasbeurt al heel rap weer echt constant smerig is, en mijn LM velgen binnen de kortste keren weer vol remstof zitten. Op een gegeven moment boeit het uiterlijk je gewoon niet meer. Het blijft voor mij in eerste instantie mijn vervoersmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ramzzz schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:52:
Ik heb hesjes, de gebruikelijke gereedschapsset, reservelampjes, krabbers, startkabel, zaklantaarn(s) en een goede reserveband. That's it.
Dan heb je ook al meer dan gemiddeld bij je. Veel mensen hebben geen gereedschapsset, reservelampjes of startkabels. En rijden ook rond met een reserveband zo oud als de auto zelf.
En als je voor tweede hands auto's gaat kijken zie je vaak dat de boel niet eens compleet is om een wiel te vervangen. Krik vaak wel aanwezig, maar de rest niet.
Dus ik kan ook aan jou vragen of je pessimistisch bent :P
Verder is een goeie jas en deken in de auto nooit weg in deze tijd, als het weer nog wat erger wordt dan verwacht en je strand op een snelweg met een gigantische file waardoor je genoodzaakt bent te slapen in de auto (zie je wel eens in Duitsland ofzo) dan is een deken toch wel een goed idee.

Verder heb ik ongeveer hetzelfde als jij, maar ik heb geen lampjes of zaklantaarn. Wel nog een nieuwe band op m'n reserve wiel gezet, en ik heb ook een sleepkabel nog mee. Past allemaal nog mooi onder m'n reservewiel, zo heb ik dus geen rondslingerende zooi in m'n auto liggen (heb ik een hekel aan).

Overigens heb ik er nu tijdelijk ook even m'n banden opblaas apparaatje ingegooid, zodat ik in een extreem noodgeval m'n banden heel zacht kan doen (kan sowieso wel natuurlijk) en eventueel weer oppompen met het apparaatje. Misschien heb ik dat nog een keer nodig als ik vast sta in een parkeervak ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Misschien handig om mijn reservewiel gewoon uit de auto te halen en een zomer of winterband voor terug te leggen. Ik rijd liever met 3 winterbanden en 1 zomerband of andersom dan dat ik op een 6 jaar oud thuisbrengertje thuis moet komen. Volgens mij heb ik dat ding ook nog nooit gecontroleerd, en bij beurtjes en APK wordt er ook niet echt naar gekeken heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo zou je het tegenovergestelde van wat je onder je auto hebt liggen in de achterbak gooien?
Ik zou er gewoon een normaal wiel met zomer/ allseason band in gooien. Verder is een thuiskomer niet eens zo verkeerd, lekker veel druk op een paar cm.

Ik had het ook, ging voor de vakantie (flinke roadtrip) maar even naar het reserve wiel controleren. Ja hoor, auto uit '95 band ook uit '95. Rubber verouderd gewoon, al valt het mee als ze niet de hele tijd buiten staan. Gewoon een keer een nieuw bandje eromheen en je bent er voorlopig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

_JGC_ schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:42:
Volgens mij heb ik dat ding ook nog nooit gecontroleerd, en bij beurtjes en APK wordt er ook niet echt naar gekeken heb ik het idee.
Volgens mij is controle van reservewiel gewoon een APK-punt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

!null schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:37:
[...]

Dan heb je ook al meer dan gemiddeld bij je. Veel mensen hebben geen gereedschapsset, reservelampjes of startkabels. En rijden ook rond met een reserveband zo oud als de auto zelf.
En als je voor tweede hands auto's gaat kijken zie je vaak dat de boel niet eens compleet is om een wiel te vervangen. Krik vaak wel aanwezig, maar de rest niet.
zo had ik ooit een lekke band met een 2e hands auto.
Alles was netjes aanwezig, behalve passende wielbouten. De vorige eigenaar had er een setje fraaie velgen opgezet waarvan de bouten net even anders waren dan die van de thuiskomer. Sta je daar midden in de nacht op een landweggetje in Italie. -O-

Ik vraag me serieus af hoeveel mensen er aan denken.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 30-12-2009 11:10 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gunner schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:49:
[...]

Is het dus niet. Het wordt pas een APK punt op het moment dat ie gemonteerd is, want dan mag het rubber niet uitgedroogd zijn, mogen er geen beschadigingen in zitten en moet het profiel minimaal 1.6mm zijn.
Veel auto's worden tegenwoordig geleverd met zo'n spuitbusje ipv een reserveband, hoe ga je die keuren? Als je band dusdanig stuk is dat dat busje niet helpt kom je niet meer thuis zonder de ANWB te bellen (of je moet schijt hebben aan je velgen en het wegdek en gewoon op een lekke band doorhobbelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Goeie service dan van mijn dealer om het toch telkens weer te checken die reserveband. Ik zie het telkens weer terug op het verslag bij de grote beurt/APK. Kreeg vroeger altijd de opmerking dat ze er niet bij konden vanwege de subwoofer.... maar die ligt er al jaren niet meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
psy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:16:
[...]

Mja, zit bij mij in de lease, zetten er gewoon 17"@ 205 op. Heb niet die velgen genomen om de het helft van het jaar met steelies rond te rijden..

Bovendien gaat het goed met 205. Heb met de sneeuw nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik snap niet wat iedereen hier zeurt over de looks van stalen velgen? voor een paar tientjes haal je toch een setje OEM wieldoppen (met merk-logo'tje erop). Lijkt mij geen enkel probleem, rij je niet voor lul en ben je niet gelijk een bak centen kwijt om voor 3 maanden per jaar ook op lichtmetaal te rijden.

• !null
Sander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:37:
Ik snap niet wat iedereen hier zeurt over de looks van stalen velgen? voor een paar tientjes haal je toch een setje OEM wieldoppen (met merk-logo'tje erop). Lijkt mij geen enkel probleem, rij je niet voor lul en ben je niet gelijk een bak centen kwijt om voor 3 maanden per jaar ook op lichtmetaal te rijden.
Volgens mij snap jij heel goed waarom iedereen aan het zeuren is :P

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

Sander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:37:
Eensch. Ik heb bij m'n winterbanden gewoon stalen velgen + wieldoppen genomen. Zat bij in het pakket die stalen velgen. De wieldoppen zien er ook hetzelfde uit als de lichtmetalen velgen op m'n zomer set.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• psy

psy

Ik blijf het lachwekkend vinden...het is winter, koud buiten, bijna altijd slecht en vies weer, regen, sneeuw, wind, troep en pekel overal en er zijn blijkbaar mensen die dan toch persé een foelelijke plastic dop of zelfs lichtmetaal willen. Who cares? Je buurman?

Niet persoonlijk bedoeld... :*)

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 31-12-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
psy schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:31:
Ik blijf het lachwekkend vinden...het is winter, koud buiten, bijna altijd slecht en vies weer, regen, sneeuw, wind, troep en pekel overal en er zijn blijkbaar mensen die dan toch persé een foelelijke plastic dop of zelfs lichtmetaal willen. Who cares? Je buurman?

Niet persoonlijk bedoeld... :*)
Tja, ik vind het persoonlijk wat suf dat mensen in de zomer rondrijden op mooi lichtmetaal van paar 100e per velg en dan in de winter op staal. Zag laatst zelfs een A5 op staal rondrijden, ja sorry maar druk dr dan een paar doppen op dan smoelt het nog een beetje. Of (als je toch geld voor zo'n auto over hebt) doe het goed en neem 2 setjes LM. Zie jij in de zomer veel mensen rijden met zwarte stalen velgen zonder wieldoppen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 01-01-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Sander schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:03:
[...]

Tja, ik vind het persoonlijk wat suf dat mensen in de zomer rondrijden op mooi lichtmetaal van paar 100e per velg en dan in de winter op staal. Zag laatst zelfs een A5 op staal rondrijden, ja sorry maar druk dr dan een paar doppen op dan smoelt het nog een beetje. Of (als je toch geld voor zo'n auto over hebt) doe het goed en neem 2 setjes LM. Zie jij in de zomer veel mensen rijden met zwarte stalen velgen zonder wieldoppen?
Zowel normaal als verbreed staal zie ik anders vaak voorbij komen. Liever kaal staal dan een foeilelijke wieldop, smaak is nogal persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Xander2000 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:06:
[...]

Zowel normaal als verbreed staal zie ik anders vaak voorbij komen. Liever kaal staal dan een foeilelijke wieldop, smaak is nogal persoonlijk.
Tsja, ik blijf het toch vreemd vinden dat mensen honderden euro's uitgeven aan lichtmetaal, puur en alleen voor het uiterlijk (want 99,8% procent van de automobilisten ondervindt niet de voordelen van minder onafgeveerd gewicht), om dan drie à vier maanden per jaar met lelijke zwarte stalen velgen rond te rijden. Zeker als je bedenkt dat een tamelijk simpel aftermarket vijfspaaksvelgje ook niet echt duur is.

* dreamscape heeft voor zijn zomer- en winterbanden dezelfde maat stalen velgen, dus zet gewoon de Halfords-wieldopjes even over :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Leuk filmpje vanaf 0:40.
Zelfs op ijs heb je dus meer aan winterbanden.

Ik heb sinds een week Vredestein Snowtrac's 3 in een 175 maatje en ik merkte een groot verschil in de sneeuw, met de zomerbanden met goed profiel was bijna niet te remmen of de ABS greep in maar met de winterbanden kan ik best wel hard remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 17:47

Arfman

Drome!

Heb er sinds een anderhalve maand Dunlop Winter Sport 3D's onder liggen, op de standaard 16" velgen van m'n Seat (205/55/R16). Zeer groot verschil merkbaar met de vorige banden, erg tevreden over. Voor de zomer heb ik 17" velgen en banden gekocht, die zwarte wielen vind ik zo armoedig staan dat ik er graag iets meer voor over heb.

Wat me wel verbaasde was dat mensen pas 1 of 2 weken geleden hun winterbanden erop gooiden, je weet toch dat bij temperaturen van <10 graden Celsius winterbanden al meer grip geven :?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij <10 graden is het nog niet zo heel erg zinvol om winterbanden te nemen, het verschil is dan niet groot genoeg. Pas als er rotzooi uit de lucht komt of als het wegdek gaat bevriezen merk je het grote voordeel van winterbanden, en als je dan niet overmoedig wordt hebben die dingen ook nog zin :).

Wat je heel veel ziet nu is dat mensen overvallen worden door de eerste dag sneeuwval, vervolgens een afspraak maken met de garage en dan pas een week later - als alle sneeuw al weer weg is - winterbanden gemonteerd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Laatst online: 08:43
Arfman schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:54:

Wat me wel verbaasde was dat mensen pas 1 of 2 weken geleden hun winterbanden erop gooiden, je weet toch dat bij temperaturen van <10 graden Celsius winterbanden al meer grip geven :?
Dat is dus helaas niet waar, volgens Autoweek. Die hebben een test gedaan en de zomer- en all-season banden komen er in elke omstandigheid en temperatuur beter uit, behalve in de sneeuw en op ijs.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Sabelhout schreef op zondag 03 januari 2010 @ 16:05:
[...]

Dat is dus helaas niet waar, volgens Autoweek. Die hebben een test gedaan en de zomer- en all-season banden komen er in elke omstandigheid en temperatuur beter uit, behalve in de sneeuw en op ijs.
Dan zal het wel aan mij liggen, ik merk duidelijk verschil ten positieve van de winterbanden. Net zoals m'n vriendin, die bij wijze van spreken met een lekke band nog 60km zou rijden omdat ze het niet in de gaten heeft, merkte het verschil op. Hoe kouder het werd, hoe beter ze zich gingen gedragen, maar ook bij temperaturen rond de 10 graden waren de winterbanden duidelijk in het voordeel. In mijn geval dan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Arfman schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:54:
...

Helaas... ik heb begin december (2009) al aanvraag voor winterbanden bij de lease maatschappij ingediend, maar voor je uberhaupt antwoord krijgt, goedkeuring krijgt vanuit de administratie etc.etc..... ben je dus een maandje verder.

Maar sinds afgelopen week eindelijk op winterbanden mijn km's rijden (zelfde maat is gemonteerd, 195/65 R15, als op de originele banden (smaller deed men niet aan, men houdt zich vanuit de lease maathscappij gewoon netjes aan de standaard bandenmaat (al had ik een 185 zeker niet erg gevonden (kleiner oppervlak, meer druk))

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wat een gedoe over winterbanden. Degenen die zweren bij winterbanden (ik geloof er overigens ook gedeeltelijk in), hebben die ook een standaardcalamiteitenpakket in de auto?

Mijn standaardcalamiteitenpakket bestaat uit een extra dikke winterjas met bijpassende handschoenen, sneeuwkettingen, strooizout, startkabels, sleepkabel, 220 volt accu-oplader, sneeuwschep, 2 plankjes, WD-40, ducktape, ontdooispray, 20 liter ruitenwissersproeivloeistof, 2 jerrycans met benzine, houdbaar voedsel en een calamiteitentelefoon.

Verder wordt elke maand de bandenspanning van het reservewiel gecontroleerd. De ontdooispray heb ik uiteraard met ducktape onder de auto geplakt, zodat ik in geval van een calamiteit ook de auto kan betreden.

Ik ben benieuwd waaruit het calamiteitenpakket bestaat van de gemiddelde winterbandenrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
Arfman schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:27:
[...]

Dan zal het wel aan mij liggen, ik merk duidelijk verschil ten positieve van de winterbanden. Net zoals m'n vriendin, die bij wijze van spreken met een lekke band nog 60km zou rijden omdat ze het niet in de gaten heeft, merkte het verschil op. Hoe kouder het werd, hoe beter ze zich gingen gedragen, maar ook bij temperaturen rond de 10 graden waren de winterbanden duidelijk in het voordeel. In mijn geval dan.
'duidelijk in het voordeel'...

Ik ben 100% voorstander van winterbanden, maar hier heb ik toch het gevoel dat er toch een deel psychologie in zit bij jou. Je kan het verschil tussen winter- en zomerbanden niet objectief waarnemen bij temperaturen rond de 10°. Je moet al 2 dezelfde auto's hebben met zomer en winterbanden met evenveel profiel op een testtrack.

Bij mijn ouders heeft één van de auto's ook winbterbanden. De verbetering in grip is volgens mij bij die wagen voor 30% te verklaren door het groter profiel van die winterbanden (tov de zomerbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Arfman schreef op zondag 03 januari 2010 @ 20:27:
[...]

Kan ook gewoon een kwestie van de banden zijn. Misschien waren die zomerbanden al redelijk versleten, of goedkoper merk. Dan nog maar van de velgen niet te spreken, want dat kan natuurlijk ook invloed hebben op het weggedrag.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

Gunner schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:49:
[...]

Bij lange na niet in iedere auto zit een reservewiel. Wordt leuk als dat moet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:51:
Wat een gedoe over winterbanden. Degenen die zweren bij winterbanden (ik geloof er overigens ook gedeeltelijk in), hebben die ook een standaardcalamiteitenpakket in de auto?

Mijn standaardcalamiteitenpakket bestaat uit een extra dikke winterjas met bijpassende handschoenen, sneeuwkettingen, strooizout, startkabels, sleepkabel, 220 volt accu-oplader, sneeuwschep, 2 plankjes, WD-40, ducktape, ontdooispray, 20 liter ruitenwissersproeivloeistof, 2 jerrycans met benzine, houdbaar voedsel en een calamiteitentelefoon.

Verder wordt elke maand de bandenspanning van het reservewiel gecontroleerd. De ontdooispray heb ik uiteraard met ducktape onder de auto geplakt, zodat ik in geval van een calamiteit ook de auto kan betreden.

Ik ben benieuwd waaruit het calamiteitenpakket bestaat van de gemiddelde winterbandenrijder.
Ik heb altijd een fleecedeken achterin liggen... is handig bij vervoeren grote spullen. Voor de rest niets hoor.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Ja die ontdooispray is handig om in de auto te hebben liggen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Slotontdooier heb ik in de auto liggen ja. Verder heb ik nog ontdooier in huis liggen. Die in de auto is zodat ik kan tanken, zoals vanmorgen. Heb eerst flink wat van die troep in het slot gespoten voor de sleutel erin kon, vervolgens mocht ik er nog meer inspuiten om het slot ook daadwerkelijk te kunnen draaien.

Voor mijn normale slot heb ik het eigenlijk niet nodig. Heb tot nu toe een paar keer de bestuurderskant dichtgevroren gehad, gewoon via de andere kant even de auto in, pin omhoogtrekken en ik kan aan de bestuurderskant instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

20 liter ruitenwissersproeivloeistof? Dat heb je hopelijk toch niet in je auto zelf liggen? In een reservoir gaat maar 3 liter ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Slasher schreef op maandag 04 januari 2010 @ 09:03:
[...]

20 liter ruitenwissersproeivloeistof? Dat heb je hopelijk toch niet in je auto zelf liggen? In een reservoir gaat maar 3 liter ;)
In die van mij gaat slechts 5 liter. Maar daar hoe ik hooguit een weekje mee. Dan heb ik liever een voorraad liggen voor eventuele roadside refills.
Maarten schreef op maandag 04 januari 2010 @ 07:22:
[...]

Ja die ontdooispray is handig om in de auto te hebben liggen... ;)
Daarom heb ik het onder de auto geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:45

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb 4 nieuwe Wintrac xtreme`s van vredestein besteld. ik ben heel erg benieuwd naar de rijeigenschappen van deze band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Trommelrem schreef op maandag 04 januari 2010 @ 16:59:
[...]

In die van mij gaat slechts 5 liter. Maar daar hoe ik hooguit een weekje mee. Dan heb ik liever een voorraad liggen voor eventuele roadside refills.
Een weekje? Huh?
Volgens mij is je reservoir zo lek als een mandje. Ik maak er ook regelmatig gebruik van, maar het is toch echt meer dan een half jaar terug dat ik het bijgevuld heb, en ik rij bijna iedere dag. Een week is wel erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

jvvv schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:55:
[...]

'duidelijk in het voordeel'...

Ik ben 100% voorstander van winterbanden, maar hier heb ik toch het gevoel dat er toch een deel psychologie in zit bij jou. Je kan het verschil tussen winter- en zomerbanden niet objectief waarnemen bij temperaturen rond de 10°. Je moet al 2 dezelfde auto's hebben met zomer en winterbanden met evenveel profiel op een testtrack.
Het is simpel. Ik rijd in de regen naar de monteur doe met mijn oude banden (waar nog ~4mm profiel op zat), trek een paar keer flink op, ga redelijk sportief door de bocht, allemaal TC lampjes en het was duidelijk te merken dat de banden grip tekortkwamen. Banden omgewisseld, het regende nog steeds, en ook al waren ze nieuw hadden ze meer grip. Een eerlijkere vergelijking krijg je bijna niet, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
!null schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 08:55:
[...]

Een weekje? Huh?
Volgens mij is je reservoir zo lek als een mandje. Ik maak er ook regelmatig gebruik van, maar het is toch echt meer dan een half jaar terug dat ik het bijgevuld heb, en ik rij bijna iedere dag. Een week is wel erg kort.
Ik vul nu ongeveer zo'n 1 liter per week bij. Ik gebruik het de laatste tijd erg vaak, zodra je moet wissen mag er zooi bij omdat je anders het zout uitveegt over je raam.

Met mijn voorraadje zomervloeistof kan ik al snel een maand of 3-4 toe, maar het is niet mijn eerste keer dat het net op is op het moment dat er spetterpoep over je raam gesproeid wordt. Heerlijk die boeren die mest uitrijden over de weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Arfman schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:46:
[...]

Het is simpel. Ik rijd in de regen naar de monteur doe met mijn oude banden (waar nog ~4mm profiel op zat), trek een paar keer flink op, ga redelijk sportief door de bocht, allemaal TC lampjes en het was duidelijk te merken dat de banden grip tekortkwamen. Banden omgewisseld, het regende nog steeds, en ook al waren ze nieuw hadden ze meer grip. Een eerlijkere vergelijking krijg je bijna niet, denk ik.
Gaarne even de buitentemperatuur in die situatie melden, en ook bandenmerk van zomerbanden alswel winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

Ik heb liever wat bagageruimte... ;)

Calamiteiten pakket... nope, ik heb een pas met een noodnummer van de LM en een pakje peuken om te wachten >:)
Winterbanden... nope
Bandenspanning... euh :o (dat is wel erg slecht dat weet ik)

Nou ja het gaat allemaal nog goed dus ik ga niet investren in winterbanden op een auto die niet van mij is. Dat moet de LM of mijn baas maar doen.

De auto van mijn vrouw rijdt eigenlijk alleen in de stad, waar het (normaal gesproken) goed te doen is zonder winterbanden.

De porsche blijft met dit weer lekker staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

!null schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:01:
[...]
Gaarne even de buitentemperatuur in die situatie melden, en ook bandenmerk van zomerbanden alswel winterbanden.
Het was op dat moment 10 graden, als ik me het goed herinner. Oude banden waren Bridgestone Turanza's (205/55/R16), winterbanden zijn Dunlop Winter Sport 3D's (zelfde maat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 08:55:
[...]

Een weekje? Huh?
Ik gebruik het om de sneeuw te verwijderen van de voorruit. Gewoon ruitenwissers in de vervangstand, lekker sproeien en de sneeuw smelt lekker snel. Wel met de motor uit, uiteraard. De motor gaat pas aan zodra ik kan wegrijden. Dat verklaart waarom 5 liter bij mij zo kort mee gaat.
911GT2 schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 12:07:
[...]

Ik heb liever wat bagageruimte... ;)
Dat heb ik nog steeds. Alles past in de zijvakjes en ondervakjes. Alleen de 4 zomerbanden passen daar helaas niet in, die liggen gewoon in de achterbak. Het gewicht van die bandjes zorgt er wel voor dat je zo leuk kunt zwiepen met de achterkant van de auto.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 05-01-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Arfman schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 13:04:
[...]

Het was op dat moment 10 graden, als ik me het goed herinner. Oude banden waren Bridgestone Turanza's (205/55/R16), winterbanden zijn Dunlop Winter Sport 3D's (zelfde maat).
Dan weet je alleen dat je de volgende keer geen Turanza's moet kopen. Of je reed door plassen en weet ik het wat, dat het zo nat was dat je meer profieldiepte nodig had dat 4mm. Kom op, bij 10 graden en nattigheid doet je winterband echt niks extra's. Als ik even snel op die band zoek vind ik niet erg positieve reviews, van gemiddeld tot slecht.
Ik zou dus niet te veel conclusies eruit trekken.

Winterbanden gaan je zeker wel helpen hoor, ik ben niet persee tegen. Maar deze situatie zegt erg weinig over de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Die Turanza's waren bij nat weer inderdaad niet al te best, ik neem ook aan dat je opmerking over de slechte reviews over die band gaat. Bij droog weer waren ze wel echt top. Maargoed, ik ben blij met m'n winterbanden, en daar gaat het om :)
Heb toch het gevoel dat ik een beetje bijdraag aan de verkeersveiligheid voor mezelf en anderen. Als ik dan sommigen door de straat zie glijden op zomerbanden met 5 cm sneeuw op het dak en 2 kijkgaatjes voor en achter denk ik wel eens dat dat eigenlijk verboden zou moeten worden. (de sneeuw en kijkgaatjes dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 10:24
Ik rij een Skoda Felicia uit 97 en heb in de eerste sneeuwperiode 2.5 week terug met mijn zomerbanden gereden. Ik vond de grip nog wel meevallen, kon overal weg komen. En had toen lekker veel met de handrem (op afgelegen stukken) gespeeld. Heerlijk glijden, 180's, donnuts (zover je daarvan kan spreken met een voor wiel aandrijver). Nu heb ik sinds vorige week maandag winterbanden er onder. En er heen en weer naar Polen via Berlijn gereden. Hier lag tussen de 0 en 20 cm sneeuw. Gript vele malen beter, en fun met de handrem kan ik ook wel vergeten want hij glijd bijna niet meer. Ze doen dus wat ze beloven, ik dacht eerst, winterbanden het zal wel mee vallen. Maar nu ben ik er erg blij mee (voor 100 euro van marktplaats ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Idd tot nu toe is overal wel te komen met zomerbanden, maar veel marge heeft het niet. Wat mij vooral tegenvalt is de stopafstand van m'n zomerbandjes.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik ben nog zeer tevreden over mijn smalle zomerbandjes. Soms slippen ze wat bij het optrekken, maar dat probleem komt niet door de sneeuw. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52

Als je zo bang bent om met pech te komen staan kun je dan niet gewoon beter thuis blijven :')

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
Ik zit ook aan winterbanden te denken, nu kan ik krijgen : Dunlop SP Wintersport 195/65 R16 91H (nog 7 mm profiel) voor 150 euro

Gaat dat passen op mijn seat althea XL (banden zomer zijn 205/55/R16)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zoiets kan je hier makkelijk checken (qua bandenmaat voor je auto): http://www.autobandenmarkt.nl/Complete_wielen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:30

4x2

lộn xộn quá

Trommelrem schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 15:09:
[...]
Ik gebruik het om de sneeuw te verwijderen van de voorruit. Gewoon ruitenwissers in de vervangstand, lekker sproeien en de sneeuw smelt lekker snel. Wel met de motor uit, uiteraard. De motor gaat pas aan zodra ik kan wegrijden. Dat verklaart waarom 5 liter bij mij zo kort mee gaat.
Ik gebruik daar een trekkertje voor (en een krabbertje als het vastgevroren zit)
Scheelt weer 4,5L vloeistof per week en gaat, is mijn ervaring, een stuk sneller dan die sproeizooi.

leeg

Pagina: 1 2 3 Laatste