Winterbanden

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Weet iemand wat het beste is qua maatvoering voor winterbanden? Ik heb een Peugeot 206 1.4 en de huidige velgen hebben een maat van 14" en bandenmaat 175/65R14. Nu kijk ik op autobandenmarkt en daar heb ik de meeste keus in de maat 165/70 R13 79T. Is het beter om de winterbanden smaller te hebben, of juist wat breder? De banden die in de ADAC reifentest goed naar voren komen bevinden zich allemaal in de genoemde maat, de andere maten bieden meestal vagere merken of erg dure banden.

Edit: Om wat onduidelijkheid weg te nemen:
Ik wil complete wielen aanschaffen, dus banden + stalen velgen. Zijn brede of juist smalle winterbanden beter? De 14" velg+band is ongeveer 30 euro duurder per stuk dan de 13" variant met dito band.

[ Voor 16% gewijzigd door NoepZor op 28-10-2009 13:39 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

14 slaat op 14" velgen. Je kunt dus nooit 165/70 R13 79T monteren omdat dat voor 13" velgen is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je zou wel 13" stalen velgen kunnen en daar deze banden op kunnen leggen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik wil complete wielen aanschaffen, zodat ik de wielen kan swappen voor de winter/zomer. De huidige bandenmaat had ik vermeld om aan te geven wat ik nu onder de auto heb.

Nu vraag ik mij af of het beter is om brede danwel smalle winterbanden te nemen. De meeste keuze wordt voor mijn type auto gegeven in de 165/70 R13 79T maat. Is dit voldoende of is het beter om een wat bredere te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21
Waarom niet dezelfde maat nemen?
175/65 is een prima maat voor een winterband.

Pas als je echt brede banden onder je auto hebt is het slimmer de winterbanden een slagje smaller te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Liggen de zomerbanden om LM-velgen? Zo ja, waarom dan ook geen winterbanden om LM-velgen? Ik snap nooit zo goed waarom mensen (veel) geld uitgeven aan LM-velgen en vervoglens circa de helft van het jaar op kijk-mij-eens-winterbanden-hebben-stalen-velgen rondrijden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik heb zelf onder mijn 206 1.4HDI een stel 185/60/14 banden liggen. Scheelt 1% in rolomtrek (ze zijn kleiner), maar ik had dit nog liggen, en met harde wind rijdt die centimeter extra breedte echt een stuk prettiger.
Volgend jaar als deze banden op zijn gooi ik er waarschijnlijk wel weer gewoon standaard 175/65/14 onder.

Edit:
Winterbanden om LM velgen is eigenlijk zonde. Als je niet regelmatig schoonmaakt tijdens het zoutstrooiseizoen worden ze redelijk snel lelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 28-10-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:27
argro schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:28:
Zo ja, waarom dan ook geen winterbanden om LM-velgen? Ik snap nooit zo goed waarom mensen (veel) geld uitgeven aan LM-velgen en vervoglens circa de helft van het jaar op kijk-mij-eens-winterbanden-hebben-stalen-velgen rondrijden.
Enig idee wat zout / pekel met LM velgen doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als ik het goed heb is het hier in België de gewoonte om de winterbanden een inch kleiner te nemen dan de zomerbanden. Of daar een technische reden achter zit weet ik niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Liggen de zomerbanden om LM-velgen? Zo ja, waarom dan ook geen winterbanden om LM-velgen? Ik snap nooit zo goed waarom mensen (veel) geld uitgeven aan LM-velgen en vervoglens circa de helft van het jaar op kijk-mij-eens-winterbanden-hebben-stalen-velgen rondrijden.
Ja die liggen om lichtmetalen velgen, en zoals je wellicht hebt kunnen zien zijn dit 14" exemplaren. Niet echt van die velgen waar je kapitalen insteekt. Deze zaten er dus kort gezegd standaard op, zijn ook standaard LM peugeot velgen.

Terugkomend op de bandenmaat voor winterbanden: Omdat ik toch nieuwe velgen/banden aanschaf zou het niet perse in de huidige maat hoeven te zijn. De keuze gaat eigenlijk tussen twee verschillende maten waarin het aanbod veruit het grootst is op autobanden markt. Dit zijn 165/70 R13 79T (max 190 km/h) en 185/65 R14 86T (max 190 km/h). De kleine velg + smalle band is 86 euro per wiel en de grotere/bredere is 103 euro per wiel, uitgaande van de Goodyear Ultra grip 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Setje wieldopjes halen?

Ik snap ook niet dat mensen geld uitgeven aan LM-velgen voor het uiterlijk (want dat doet 95%) om vervolgens vier maanden per jaar met zwarte steelies te gaan rijden. Maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen met een set wieldoppen. Zelfs sneue universele van Halfords zijn minder lelijk dan zwarte stalen velgen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_Chris_ schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:53:
[...]

Enig idee wat zout / pekel met LM velgen doet?
Jawel. Maar dat lijkt mee geen reden om veel geld uit te geven aan mooie LM-velgen en vervolgens de helft van de tijd op lelijke kleine stalen velgen rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Verwacht je sneeuw of ijzel dan? Anders zou ik het gewoon bij zomerbanden houden. Voorheen werden winterbanden ook wel sneeuwbanden genoemd. Maar als je alleen in NL rijdt heb je ze niet echt nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
André schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:43:
Verwacht je sneeuw of ijzel dan? Anders zou ik het gewoon bij zomerbanden houden. Voorheen werden winterbanden ook wel sneeuwbanden genoemd. Maar als je alleen in NL rijdt heb je ze niet echt nodig :)
Dat ook nog inderdaad. In de periode dat veel mensen met winterbanden rondrijden presteren zomerbanden het merendeel van de tijd beter volgens mij. In de maanden november, december, januari en februari is de gemiddelde temperatuur niet deramte laag dat winterbanden vaker beter presteren dan zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op mijn winterbanden staat onder meer M+S. Ik heb ze niet voor de S, maar voor de M: modder. De boeren rijden hier lekker hun drek weer over de wegen uit. Lekker gladde bende als het gaat regenen. Met niet-eco zomerbanden kan je op zich ook wel goed vooruitkomen winters in Nederland, zolang er geen sneeuw of modder valt doen die het beter dan de meeste winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die Goodyears die ik op het oog heb zijn ook M+S banden (Goodyear Ultragrip 7+). Ik rij vooral 's ochtends en rond de avond (spits), dus dan liggen de temperaturen wat lager. Ik had namelijk begrepen dat winterbanden beter presteren onder de 7 graden. Dit komt dan waarschijnlijk door de zachtere samenstelling van het rubber. Daarnaast vind ik het wel fijn om een band te hebben die bij zand en andere hersttroep gewoon grip bieden en in de winter bij sneeuw en ijzel ook nog wat kunnen.

Mijn huidige banden zijn voor Fulda EcoControl en achterop Continentals, type weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Dunnere banden zijn aan te bevelen. Dunner = meer druk per cm2 dus wat meer grip. Meestal is een rule-of-thumb om 1inch smaller te nemen mits dat past. Of bij 17" velgen of groter terug te gaan naar 15" (wederom mits dat past).

Voorts de discussie over sneeuwbanden en dat je winterbanden niet nodig zou hebben in NL...dat is onzin. Winterbanden hebben een heel ander profiel zodat de slurrie van gesmolten sneeuw makkelijker wordt afgevoerd. Bij zomerbanden is dat stukken minder. Voorts is de opmaak van het rubbercompount anders in winterbanden waardoor het rubber soepeler blijft bij lagere temperaturen.

Diverse testen in de afgelopen jaren hebben al diverse keren aangetoont dat je met winterbanden een kortere remweg hebt bij temperaturen <7graden.

Het is dus wel zaak om te kijken naar het tijdstip wanneer je de winterbanden eronder laat leggen. Boven de 7graden zal je zien dat zomerbanden beter preseteren. Hoe meer je echter bij het vriespunt komt zullen de winterbanden beter preseteren. Om nou simpel te zeggen dat je met je zomerbanden beter af bent in de winter is onjuist.

LM velgen met winterbanden is mogelijk, maar je hebt meer onderhoud. Als er veel gestrooid wordt zal je elke week wel even je velgen moeten schoonmaken. Het is dus een persoonlijke keuze, dat LM. Ja het kan als je dat wilt en je de prijs acceptabel vindt en er wat meer werk voor wilt doen.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kensei schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:21:

Voorts de discussie over sneeuwbanden en dat je winterbanden niet nodig zou hebben in NL...dat is onzin. Winterbanden hebben een heel ander profiel zodat de slurrie van gesmolten sneeuw makkelijker wordt afgevoerd. Bij zomerbanden is dat stukken minder. Voorts is de opmaak van het rubbercompount anders in winterbanden waardoor het rubber soepeler blijft bij lagere temperaturen.

Diverse testen in de afgelopen jaren hebben al diverse keren aangetoont dat je met winterbanden een kortere remweg hebt bij temperaturen <7graden.

Het is dus wel zaak om te kijken naar het tijdstip wanneer je de winterbanden eronder laat leggen. Boven de 7graden zal je zien dat zomerbanden beter preseteren. Hoe meer je echter bij het vriespunt komt zullen de winterbanden beter preseteren. Om nou simpel te zeggen dat je met je zomerbanden beter af bent in de winter is onjuist.
Ik geloof beste dat winterbanden onder bepaalde omstandigheden beter presteren dan zomerbanden. Evengoed als dat zomerbanden onder bepaalde omstandigheden beter presteren dan winterbanden. Dat lijkt mij geen onderwerp van discussie.

Mijn gevoel is echter dat gedurende de tijd dat menig Nederlander met winterbanden rond rijdt er vaker sprake is van omstandigheden waarin de zomerband beter presteert dan dat er sprake is van omstandigheden waarin de winterband beter presteert.

Ik denk dus dat het in de maanden november, december, januari en februari gedurende de tijd dat wij in de auto zitten vaker >7 graden Celcius is dan <7 graden Celcius.

[ Voor 5% gewijzigd door argro op 29-10-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

argro schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:24:
[...]
Ik geloof beste dat winterbanden onder bepaalde omstandigheden beter presteren dan zomerbanden. Evengoed als dat zomerbanden onder bepaalde omstandigheden beter presteren dan winterbanden. Dat lijkt mij geen onderwerp van discussie.

Mijn gevoel is echter dat gedurende de tijd dat menig Nederlander met winterbanden rond rijdt er vaker sprake is van omstandigheden waarin de zomerband beter presteert dan dat er sprake is van omstandigheden waarin de winterband beter presteert.

Ik denk dus dat het in de maanden november, december, januari en februari gedurende de tijd dat wij in de auto zitten vaker >7 graden Celcius is dan <7 graden Celcius.
Klopt. Ik wacht ook tot de temperaturen gemiddeld rond de 7 graden liggen voordat ik de winterbanden eronder laat zetten. Dan komen ze het beste tot hun recht. En zolang het >7 graden is (zoals deze dagen) wacht ik gewoon lekker af. En als dat pas in januari is, dan zij dat maar zo :)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb ze er zelf al een paar weken onder zitten, maar dat is ook omdat ik ze zelf makkelijk in 45 minuten kan verwisselen. Ik heb ze vnml voor de drek erop zitten. Deze banden zijn al dusdanig oud en gebruikt dat ze nog 1 winter meekunnen (3 jaar nu, wordt de 4e "winter"), daarna is van de voorbanden het waaierprofiel weg en voldoen ze niet meer als winterband. Ik blijf er dan ook gewoon nog een poosje op doorrijden en vervang ze volgende winter gewoon alle 4. Dan neem ik zeer waarschijnlijk gewoon weer de 175/65/14 banden ipv 185/60/14. De keuze voor deze banden is gemaakt omdat ik ze nog over had van mijn Golf III.
Voor en achter verwisselen is geen optie bij mijn auto, de wielen zijn voor iets afwijkend uitgelijnd waardoor banden een beetje schuin afslijten. Vorig jaar toen ik de banden van de Golf naar de Peugeot over had gezet kon ik het verschil in slijtagepatroon ook al merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
argro schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:24:
[...]

En er komt zelfs uit verschillende testen dat als je goede zomer en winterbanden met elkaar vergelijkt dat de winterbanden alleen bij sneeuw/ijs en/of goede vorst echt voordeel hebben. Zodra het boven de 7 is zijn winterbanden veel slechter en onder de 0 doen de zomerbanden het een stuk slechter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noum ik heb toch vorig jaar een aantal keren gehad dat ik niet eens van de parkeerplaats afkom. Ik sukkel was vergeten winterbanden regeling te nemen bij de lease auto. Nu meedoen moet ik me eerst "inkopen" op zich geen probleem maar monteer dan wel normale allround banden in zo'n geval denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
ik had even een deja-vu , dat dit weer een discussie topic van wel of niet winterbanden zou worden :P .

je winterbanden hoeven in jou geval niet smaller te zijn hoor, alleen als je 's nromaal met 225 of breder rondrijd is het prettiger om in de winter wat smaller te gaan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
In de autoweek staat deze week een test van winterbanden, hieruit komt naar voren dat bij nat en droog de zomerband en vier seizoenenband het beter doet, bij sneeuw en ijs de winterband. Probleem is dat je in de winter elke situatie wel een keer meemaakt, dus de 4-seizoenenband zou het beste zijn. Echter heb ik al zomerbanden en om die te gaan vervangen door 4-seizoenenbanden is ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Even een kleine topic kaping. Wat is handig in het geval van een wintersport vakantie die er aan zit te komen waar in die periode winterbanden verplicht zijn? (staat dus los van de wel/geen winterbanden discussie)
Huren?
Kopen?
Nieuw?
2e hands?

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 31-10-2009 15:24 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tsja, is die wintersport eenmalig en heb je het idee dat je zomerbanden hier in NL wel voldoen? Dan zou je ze wellicht voor dat weekje kunnen huren. Ben je van plan jaarlijks weg te gaan, of vind je het ook wel prettig om in NL 's winters op winterbanden te rijden, dan kan het interessant worden om ze te kopen. Kwestie van een beetje de kosten tegen elkaar afwegen. Gebruik je ze vaker dan kan eenmalig kopen interessanter zijn als steeds weer moeten huren. Tweedehands kopen is goedkoper, maar je zult er minder jaar van kunnen genieten. Of het verschil in aanschafprijs de kortere gebruiksduur compenseert zul je zelf even moeten bepalen denk ik?

Wij hebben hier thuis een set winterbanden op stalen velg liggen die we er elk jaar makkelijk zelf onder kunnen zetten (met een momentsleutel), waardoor we er behalve de "opstartkosten" verder niet echt kosten meer aan hebben. We hebben namelijk zelf de ruimte om ze op te slaan en zo lang de banden niet vervangen hoeven te worden hoeft er geen garagebedrijf aan te pas te komen.

Wij hebben ze voornamelijk aangeschaft vanwege de jaarlijkse wintersportvakantie, daar zijn ze (behalve min of meer verplicht) gewoon onontbeerlijk. En het is mooi meegenomen dat als het dan in NL een keer sneeuwt of ijzig is, dat je ook nog redelijk uit de voeten kunt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je je auto de komende 2 winters ook nog wilt houden zou ik ze gewoon kopen. Als je winterbanden onder de auto zitten liggen je zomerbanden gewoon in de opslag en slijten ze niet. Als je zelf ruimte voor opslag hebt en je zelf de wielen kunt verwisselen betaal je in feite alleen eenmalig extra voor de 2e set velgen. Die velgen kan je met een beetje shoppen op marktplaats wel vinden, of desnoods bij een sloop. Heb vorig jaar 4 nieuwe stalen velgen gekocht voor 55 euro van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wat trouwens ook voor in NL een mooie optie is, zijn 4-seizoenenbanden. Zijn beter dan winterbanden in droge en natte situaties en beter dan zomerbanden bij sneeuw en gladheid. Biedt dus in alle seizoenen een goed alternatief. Ik vind het voor mij alleen zonde om nu de banden te vervangen voor 4-seizoenen, de voorbanden hebben 22.000 gereden en liggen er sinds januari op, dus kunnen nog even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

RvL

martijn_tje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:18:
Even een kleine topic kaping. Wat is handig in het geval van een wintersport vakantie die er aan zit te komen waar in die periode winterbanden verplicht zijn? (staat dus los van de wel/geen winterbanden discussie)
Huren?
Kan, maar let er op dat je fatsoenlijke banden krijgt! Ik heb ze ooit gehuurd en dat was het meest verschrikkelijke rubber wat ik ooit onder m'n auto heb gehad.

Daarnaast hadden de sneeuwkettingen een indruk achtergelaten op de banden, waardoor ik ook nog eens problemen met de borg kreeg. Laat je dus eerst goed informeren hierover.
Kopen?
Nieuw?
Als je van plan ben vaker op wintersport te gaan/naar een winters gebied te gaan in mijn ogen de beste optie. Afhankelijk van je bandenmaat hoeft een goede band niet eens zo heel duur te zijn. Daarnaast slijten je zomerbanden ook niet als je op winterbanden rijdt
2e hands?
Dat weet ik nooit zo met banden. Je weet niet hoe er mee omgegaan is. Misschien een keer hard de stoeprand geraakt, waardoor het karkas van de band beschadigd is? Band kan daardoor (een stuk) minder betrouwbaar worden. Het is een risico(otje) wat je neemt imo.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Hier nog een 206 rijden:

Rij 's zomers op 17 inch, vanwege mijn tripjes naar Noorwegen rij ik in de winter (vanaf volgende week) weer op 15 inch lichtmetaal met winterbanden. Volgens mij is mijn bandenmaat normaal 205/40/17 en met winterbanden 185/65/15 (zal ik ff moeten nakijken).

Ik heb de velgen met zgan winterbanden 2e hands gekocht voor een lullig bedrag van 175 euro :D later nog een 2 nieuwe winterbanden opgezet en ik was toen duurder uit als de hele set de eerste keer :P

Afbeeldingslocatie: http://www.htcdriver.com/peug2.jpg

Mijne dus op 15 inch en de standaard uitlaat. Ik zou overigens wel voor LM gaan, 17 inch was te duur, maar vind 15 inch LM mooier als 16 inch wieldoppen :P

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Ik wou zelf winterbanden nemen omdat me zomerbanden toch af waren en dan zou ik aan het einde van de winter nieuwe zomerbanden halen. Alleen was er dus geen band te bekennen onder de noemer winter/ 4 season die onder me auto kon :S. Heb nu weer "zomer"banden er onder. Me wil maat 195/45 R16 (V snelheidsindicatie anders kan de verzekering moeilijk gaan doen) En 195/55 gaat al niet passen in de wielkas.

Nou vroeg ik me af (misschien iets voor volgend jaar) of er wel iets in mijn maat beschikbaar is als ik bv zou kiezen voor een banden / velgenset op basis van 15" ??

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
195/60/15 zou je dan kunnen proberen, heb je 1% afwijking tov wat je nu hebt. Evt zou je nog 195/65/15 kunnen overwegen, wat bij VW een standaardmaat is (je vertelt niet wat voor auto je hebt), maar die wijkt 2% af van je huidige velgen. Als je toch al een naar boven afwijkende teller hebt zou ik voor 195/65/15 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13

FlipFluitketel

Frontpage Admin
klaasbram schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:24:
Ik wou zelf winterbanden nemen omdat me zomerbanden toch af waren en dan zou ik aan het einde van de winter nieuwe zomerbanden halen. Alleen was er dus geen band te bekennen onder de noemer winter/ 4 season die onder me auto kon :S. Heb nu weer "zomer"banden er onder. Me wil maat 195/45 R16 (V snelheidsindicatie anders kan de verzekering moeilijk gaan doen) En 195/55 gaat al niet passen in de wielkas.

Nou vroeg ik me af (misschien iets voor volgend jaar) of er wel iets in mijn maat beschikbaar is als ik bv zou kiezen voor een banden / velgenset op basis van 15" ??
Dat dikgedrukt stukje, slaat dat op het punt dat je auto harder kan dan de snelheidsindicatie van je banden? Zo ja, dan is een stickertje op je dashboard al genoeg om dat te verhelpen. Ik heb op het moment nl. winterbanden met een h-indicatie (tot 210km/u) en de topsnelheid van mijn auto is (volgens specificaties) 211km/u. Dit kon inderdaad problemen opleveren met de verzekering/politie, maar het enige wat moest gebeuren was een stickertje op mijn dashboard plakken (gratis gekregen bij de banden :+) dat ik max. 210km/u rijd met M+S banden (die er nu dus onder liggen). Niet dat ik nu 210km/u ga rijden op de snelweg :P.
Dit werd me trouwens door een kennis van me verteld en door de man van de bandenshop. :)
Zomerbanden waren 225/45/R17 met snelheidsindicatie ZR, winterbandjes zijn zelfde formaat alleen andere snelheidsindicatie.

[ Voor 4% gewijzigd door FlipFluitketel op 05-11-2009 08:45 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlipFluitketel schreef op donderdag 05 november 2009 @ 08:44:
[...]

Dat dikgedrukt stukje, slaat dat op het punt dat je auto harder kan dan de snelheidsindicatie van je banden? Zo ja, dan is een stickertje op je dashboard al genoeg om dat te verhelpen. Ik heb op het moment nl. winterbanden met een h-indicatie (tot 210km/u) en de topsnelheid van mijn auto is (volgens specificaties) 211km/u. Dit kon inderdaad problemen opleveren met de verzekering/politie, maar het enige wat moest gebeuren was een stickertje op mijn dashboard plakken (gratis gekregen bij de banden :+) dat ik max. 210km/u rijd met M+S banden (die er nu dus onder liggen). Niet dat ik nu 210km/u ga rijden op de snelweg :P.
Dit werd me trouwens door een kennis van me verteld en door de man van de bandenshop. :)
Zomerbanden waren 225/45/R17 met snelheidsindicatie ZR, winterbandjes zijn zelfde formaat alleen andere snelheidsindicatie.
Ho effe - ben je strafbaar / onverzekerd omdat je winterbandjes maar 210 kunnen? Hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
FlipFluitketel schreef op donderdag 05 november 2009 @ 08:44:
[...]

Hier zou ik ook wel eens een bron of jurispudentie van willen lezen. Mijn winterbanden gaan tot 190 km/h terwijl mijn auto volgens de specs 209 km/u kan. Ik geloof er echter niet in dat je deze banden dan niet mag monteren, sterker nog ze kwamen er gewoon de APK mee door. Tevens als je volgens mij kan aantonen dat je niet boven de 190 hebt gereden (en dat moet in 99,9 procent van de gevallen zo) moet het geen probleem zijn. Nogmaals, misschien heb je wel helemaal gelijk, maar ik vind het een uiterst vreemd verhaal om eerlijk te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:13

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 09:20:
[...]

Ho effe - ben je strafbaar / onverzekerd omdat je winterbandjes maar 210 kunnen? Hoe werkt dat dan?
Strafbaar/onverzekerd weet ik zo even niet, het kan je in ieder geval wel problemen opleveren als je een ongeluk krijgt op banden die een snelheidsindex hebben die lager is dan de max. snelheid van je auto.
Je mag overigens niet alleen M&S banden met een lagere snelheidsindex dan de toegelaten snelheid van je voertuig (die je kan terugvinden op je gelijkvormigheidsattest) op je voertuig monteren, je mag dit ook doen met 'zuivere' winterbanden of alle seizoensbanden onder net dezelfde voorwaarde: je moet een stikker met de v-max op je dashboard (én op een zichtbare plaats) plakken.
Ik heb het idee dat dat stukje tekst oorspronkelijk van een Belgische site afkomstig is (attest hoor ik hier in NL nl. niet zo vaak). Ik kan zo ook genoeg Belgische sites vinden waar het te vinden is, maar Nederlandse sites niet echt. Zou dus best kunnen dat het een regeling is voor België, maar aangezien ik op 2km van België woon en er wekelijks wel eens kom is het wel handig om dat stickertje dan maar te plakken. :P

Nog een Belgische site:
Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
peugeot206gt schreef op donderdag 05 november 2009 @ 09:30:
[...]

Hier zou ik ook wel eens een bron of jurispudentie van willen lezen. Mijn winterbanden gaan tot 190 km/h terwijl mijn auto volgens de specs 209 km/u kan. Ik geloof er echter niet in dat je deze banden dan niet mag monteren, sterker nog ze kwamen er gewoon de APK mee door. Tevens als je volgens mij kan aantonen dat je niet boven de 190 hebt gereden (en dat moet in 99,9 procent van de gevallen zo) moet het geen probleem zijn. Nogmaals, misschien heb je wel helemaal gelijk, maar ik vind het een uiterst vreemd verhaal om eerlijk te zijn...
Ik zeg ook nergens dat je ze niet mag monteren, maar ik kreeg te horen dat ik dan dat stickertje op mijn dashboard moest hebben. Maar nogmaals, het kan best zijn dat het een Belgische (en misschien Duitse) regeling is.

[ Voor 33% gewijzigd door FlipFluitketel op 05-11-2009 09:36 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is in geen geval een Duitse regeling want dan had mijn dealer er wel stickertjes op geplakt. Je vindt die 210-max stickertjes hier uitsluitend op huur- en leenauto's, niet bij mensen in de eigen wagen.
Grüßen aus Deutschland :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij huurauto's is het ook logisch, want mocht je een ongeluk krijgen waarbij de banden niet meer voldoen, wordt de bestuurder aansprakelijk gehouden omdat ie harder reed dan technisch verantwoord met de auto. Zonder die sticker kan een bestuurder dat niet weten en kan ie de leasemaatschappij of verhuurder aansprakelijk stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
_JGC_ schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:41:
195/60/15 zou je dan kunnen proberen, heb je 1% afwijking tov wat je nu hebt. Evt zou je nog 195/65/15 kunnen overwegen, wat bij VW een standaardmaat is (je vertelt niet wat voor auto je hebt), maar die wijkt 2% af van je huidige velgen. Als je toch al een naar boven afwijkende teller hebt zou ik voor 195/65/15 gaan.
Het is een beetje laat maar ja nu dacht ik pas weer aan dit topic :)
Ik heb een seat Ibiza cupra uit 1999. Maar deze is dus een een klein beetje verlaagd. (ik kan nog normaal met snelheid over drempels ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik weet niet wat ik toen heb zitten berekenen, maar volgens mij klopt het gewoon niet.
Ik gebruik voor het berekenen van bandenmaten overigens een tyre size calculator: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

195/45/16 is waar Seat jouw auto standaard mee uitlevert. Als ik die calculator mag geloven ga je met 195/65/15 een flinke afwijking krijgen. Hoe ik eerder op die maat gekomen ben snap ik gewoon niet.
Als je evt bereid bent naar 14" over te stappen zijn 185/60/14 en 175/65/14 logische keuzes. Ik zou persoonlijk voor 185/60/14 gaan, vooral omdat dat de standaardmaat is die onder een Ibiza met 14" velgen hoort.

edit:
Het is nu eind november, en afgezien van een week lang een temperatuurmeter die 3 graden aangaf heb ik nog weinig van de winter gemerkt. Als ik geen winterbanden op zolder had liggen had ik ze nu iig nog niet aangeschaft.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 28-11-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb mijn vredestein snowtracks er al sinds augustus weer onder liggen(195-65-14")Mijn zomerbanden (205-40-17")waren aan vervanging toe,en het was niet duidelijk hoe lang ik de auto nog zou houden.Maar ze rijden zo lekker dat ik ze nog mooi heb laat zitten.De grip is eigenlijk onder alle omstandigheden fenomenaal.Maar vooral bij natte,gladde wegen merk je dat je veel meer controle hebt in vergelijking met brede zomerbanden.
Ik rijd eigenlijk elk jaar vanaf eind september tot ongeveer april met winterbanden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
kendo schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 20:02:
Ik heb mijn vredestein snowtracks er al sinds augustus weer onder liggen(195-65-14")Mijn zomerbanden (205-40-17")waren aan vervanging toe,en het was niet duidelijk hoe lang ik de auto nog zou houden.Maar ze rijden zo lekker dat ik ze nog mooi heb laat zitten.De grip is eigenlijk onder alle omstandigheden fenomenaal.Maar vooral bij natte,gladde wegen merk je dat je veel meer controle hebt in vergelijking met brede zomerbanden.
Ik rijd eigenlijk elk jaar vanaf eind september tot ongeveer april met winterbanden.
Misschien eens "goede" zomerbanden kopen :) Ik rij zelf ook met winterbanden, ook vredestein snowtracks (15 inch), maar in september, laat staan augustus is de grip met mijn zomerbanden fenomenaal over mijn winterbinden :) No way dat mijn 15" winterbanden het dan van mijn zomerbanden winnen (dunlop SP9000). En dan maakt het niet uit onder wat voor omstandigheden, 15-20 graden, regen, miezer etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 19:48
Sneeuw- en winterbanden zijn niet hetzelfde, maar beide hebben in de regel pas zin als de temp onder een graad of 7 daalt

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 29-11-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
peugeot206gt schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:56:
[...]

Misschien eens "goede" zomerbanden kopen :) Ik rij zelf ook met winterbanden, ook vredestein snowtracks (15 inch), maar in september, laat staan augustus is de grip met mijn zomerbanden fenomenaal over mijn winterbinden :) No way dat mijn 15" winterbanden het dan van mijn zomerbanden winnen (dunlop SP9000). En dan maakt het niet uit onder wat voor omstandigheden, 15-20 graden, regen, miezer etc....
Winterbanden winnen het al snel van versleten zomerbanden. Andersom is dat ook gewoon zo, als jij winterbanden met 4mm profiel hebt, zal een zomerband het ook in de winter winnen van die banden.
Ik heb nu nog 6mm profiel op mijn winterbanden, na de winter zal dat 4mm zijn. Ik rijd ze gewoon op in de zomer, en dan kijk ik volgend jaar wel of ik 4 nieuwe ga kopen of niet. Grote kans dat ik ze niet ga kopen, aangezien ik volgend jaar niet meer 100% afhankelijk van mijn auto ben om op mijn werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Is dat slim? Winterbanden presteren een stuk minder dan zomerbanden in de warmere perioden van het jaar, en jij gaat in de zomer met bijna versleten winterbanden rijden...beetje dubbelop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als er nog maar 4mm profiel op een winterband zit zijn ze niet meer geschikt voor de winter en gaan ze door als zomerbanden. Je mag ze dan zomers gewoon oprijden tot 1.6mm en dan vervangen door nieuwe banden. Het hele effect van de winterband is weg zodra je bij die 4mm komt. Ik kan bij mijn banden al zien dat het waaierprofiel nog 2mm heeft, daaronder begint gewoon een blokjesprofiel.
Nadeel van winterbanden rijden met hoge temperaturen is dat ze veel harder slijten, maar als het doel toch al is om die dingen op te rijden voor de volgende winter boeit dat niet. Je moet gewoon rekening mee houden dat je op tijd je nieuwe banden monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
_JGC_ schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:34:
Nadeel van winterbanden rijden met hoge temperaturen is dat ze veel harder slijten, maar als het doel toch al is om die dingen op te rijden voor de volgende winter boeit dat niet.
Vergeet niet dat ze daarbij ook minder grip hebben omdat het rubber niet geschikt is voor hogere temperaturen (al zou ik ze ook gewoon lekker oprijden, maar houd er wel rekening mee)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Als er nog maar 4mm profiel op een winterband zit zijn ze niet meer geschikt voor de winter en gaan ze door als zomerbanden. Je mag ze dan zomers gewoon oprijden tot 1.6mm en dan vervangen door nieuwe banden. Het hele effect van de winterband is weg zodra je bij die 4mm komt. Ik kan bij mijn banden al zien dat het waaierprofiel nog 2mm heeft, daaronder begint gewoon een blokjesprofiel.
Nadeel van winterbanden rijden met hoge temperaturen is dat ze veel harder slijten, maar als het doel toch al is om die dingen op te rijden voor de volgende winter boeit dat niet. Je moet gewoon rekening mee houden dat je op tijd je nieuwe banden monteert.
maar ga je nu niet een beetje het hele doel van winterbanden en zomerbanden voorbij???

Uiteraard snap ik dat je ze op kan rijden tot 1,6mm en ik weet ook dat ze onder de 4mm geen goed effect meer hebben. Maar nu praat je alsof versleten winterbanden in de zomer net zo goed zijn als zomerbanden, alleen zullen ze harder slijten.

Ik denk toch dat je hier geen gelijk in ga krijgen, de hele werking van zomerbanden is anders, de samenstelling is anders etc. etc. Buiten het feit dat ze slijtvaster zijn hebben ze dus veel meer voordelen over winterbanden. In jouw geval lijkt het me een puur economisch besluit wat weinig met veiligheid van doen heeft, en zou ik je aanraden om dan gewoon goede 4 seizoenbanden te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peugeot206gt schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:30:
... en zou ik je aanraden om dan gewoon goede 4 seizoenbanden te kopen.
Inderdaad, de enige maar dan ook werkelijk de enige reden om in Nederland winterbanden te kopen is als je op wintersport gaat. In tegenstelling tot wat er soms beweerd wordt heb je ze in Nederland niet nodig. Voor de relatief warme Nederlandse winters met die paar dagen dat er sneeuw ligt hoef je geen winterbanden aan te schaffen.

Zelf heb ik een aantal jaren in Zuid Duitsland op een berg gewoond. Dan wordt het een heel ander verhaal. In de Alpen is het inmiddels verplicht om met de juiste banden op besneeuwde wegen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Je moet wel met 2 dingen rekening houden. Een zomerband heeft altijd meer grip dan een winterband, tenzij er sneeuw of ijzel ligt. Daarnaast presteert een winterband niet erg goed in de regen omdat het profiel niet heel erg geschikt is om water weg te voeren. Als je daar bij optelt dat je dan met weinig profiel rijdt en dat het in Nederland nog wel eens wil regenen, dan zit je niet erg veilig.

Dit stond laatst in de autoweek bij de winterbandentest. Dit heeft mij ertoe doen bewegen geen winterbanden aan te schaffen. Alleen bij ijzel en sneeuw heb ik voordeel en dat zijn over de hele winter gezien maar een paar dagen. 4 seizoenenband was ook een aanrader, aangezien die beter presteert bij nat en droog dan een winterband en beter presteert in de sneeuw dan een zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Dat is ook de beste conclusie. Je hebt ze niet nodig tenzij je naar het buitenland gaat met wintersport ofzo iets, waar het verplicht is.
Natuurlijk kan in Nederland het wel nuttig zijn als het eens goed sneeuwt, dan bedoel ik ook echt sneeuwt. Van die dagen dat het hele land plat ligt. Verder voor een beetje sneeuw of ijzel, gewoon rustig aan doen. Ken je auto en weet hoeveel grip je hebt.
De winter is hier over het algemeen gewoon een zeiknatte koude periode, maar meestal niet eens echt aan het vriezen. Dus je moet gewoon banden hebben die het in de regen goed doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• _JGC_
NoepZor schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:41:
[...]

Je moet wel met 2 dingen rekening houden. Een zomerband heeft altijd meer grip dan een winterband, tenzij er sneeuw of ijzel ligt. Daarnaast presteert een winterband niet erg goed in de regen omdat het profiel niet heel erg geschikt is om water weg te voeren. Als je daar bij optelt dat je dan met weinig profiel rijdt en dat het in Nederland nog wel eens wil regenen, dan zit je niet erg veilig.

Dit stond laatst in de autoweek bij de winterbandentest. Dit heeft mij ertoe doen bewegen geen winterbanden aan te schaffen. Alleen bij ijzel en sneeuw heb ik voordeel en dat zijn over de hele winter gezien maar een paar dagen. 4 seizoenenband was ook een aanrader, aangezien die beter presteert bij nat en droog dan een winterband en beter presteert in de sneeuw dan een zomerband.
Ik heb besloten om voor de volgende winter die 2 afgesleten banden weg te gooien, de achterste banden voor te monteren en gewoon weer 185/60/14 te nemen op de achterwielen. Reden voor de eerdere overweging is dat er 175/65/14 onder mijn auto hoort, wat dus 4 nieuwe banden betekent. Deze maat rijdt ook best, en met stevige wind ligt ie een stuk vaster op de weg.
Ik ga niet met 4mm winterrubber rijden terwijl ik zomerbanden van een halfjaar oud gemonteerd op velg op de zolder heb liggen.

Overigens vandaag en afgelopen week weinig problemen met grip gehad. Hier en daar doelbewust een slipje om te kijken hoe het gaat, maar verder weinig problemen. Winterbanden hebben betekent niet dat je onaangepast kunt doorrijden met dit weer. Voor het door kunnen rijden betekent het ook helemaal niks, de auto's voor en achter je zijn over het algemeen niet voorzien en rijden nog veel langzamer. Inhalen is kansloos en gevaarlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 17-12-2009 10:05 ]

• !null
Op zo'n dag als vandaag zie je ook wel dat je zonder kan. Het is wel lekkerder met winterbanden, maar de hoofdwegen zijn doorgaans goed bestrooid. Alleen even rustig aan doen in de wijken. En dat ik hier aan kwam op het bedrijventerrein was het natuurlijk "blij dat ik glij", er was nog bijna niks weg, maar dat weet je gewoon van te voren. Gewoon rustig aan doen, ging prima. Ruimere afstand dan normaal nemen en nog veel verder vooruit kijken op de snelweg, want onverwachte remacties vanwege een opkomende file wil je liever niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op een dag als vandaag zie je juist dat het niet goed gaat met de combo geen winterbanden + idioten die geen ruimere afstand houden of snelheid aanpassen aan wegomstandigheden, en daardoor alle kanten op pirouetten. 650km file in de ochtendspits noem ik nou niet een schoolvoorbeeld van hoe het moet.

Oslik blyat! Oslik!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:45:
Op een dag als vandaag zie je juist dat het niet goed gaat met de combo geen winterbanden + idioten die geen ruimere afstand houden of snelheid aanpassen aan wegomstandigheden, en daardoor alle kanten op pirouetten. 650km file in de ochtendspits noem ik nou niet een schoolvoorbeeld van hoe het moet.
Heeft dat te maken met het type banden? Misschien eerder met de verminderde doorstroming omdat mensen dus niet door kunnen of willen doorrijden. Ook al rij je op spijkerbanden, dan nog is voorzichtig zijn je belangrijkste veiligheidsmiddel en dat doe je door snelheid te minderen, dus ontstaat er file.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

NoepZor schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 15:41:
[...]

Dit stond laatst in de autoweek bij de winterbandentest.
Volgens mij is dit heel afhankelijk van het type winterband. Winterbanden heb je ook in meerdere gradaties en v.z.i.w. scoren die van mij (Vredestein) erg goed bij nat wegdek, en iets minder bij sneeuw.

Overigens heb ik mijn winterbanden op 1" kleinere wielen, wel licht metaal (met één of andere coating ofzo). En een moment sleutel gekocht om ze goed aan te trekken (niet te hard dus).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• !null
Op een dag als vandaag zie je juist dat het niet goed gaat met de combo geen winterbanden + idioten die geen ruimere afstand houden of snelheid aanpassen aan wegomstandigheden, en daardoor alle kanten op pirouetten.
Die idioten heb je ook op winterbanden, want die denken dan alle grip van de wereld te hebben. Natuurlijk niet iedereen op winterbanden, net als dat iedereen op zomerbanden/all-season ook geen idioot is.
650km file in de ochtendspits noem ik nou niet een schoolvoorbeeld van hoe het moet.
Wat je als Adammer misschien een beetje ontgaan is (mij in eerste instantie ook) is dat in de rest van het land naast de sneeuw die er lag, het nog steeds aan het sneeuwen was/is. Dan zie je dus echt geen reet, plus dat je dus op enigzins glad wegdek rijdt. Die combinatie is natuurlijk dodelijk, qua fileleed.

Maar goed, feit blijft dat het altijd een grote puinhoop is ook al ligt er maar een klein beetje sneeuw.

• _JGC_
Ik ging vanmorgen ook even de bocht om met uitgebroken achterkant, heb achter het meeste profiel liggen. Ook greep de ABS even in voor een rotonde, maar ernstig was het niet.

Mijn ouders rijden beide zonder winterbanden en hebben het al de hele week over voorzichtig en pompend moeten remmen op het einde van de uitrit bij ons voor. Ik kom wel met enige voorzichtigheid aanrijden, maar heb mijn auto nog niet laten glijden, ook niet bij het keren en volgas de oprit oprijden, de boel wil niet slippen. Enige waar het wel slipt is de plaats waar ik eergisteren water over mijn ramen gegooid heb, daar ligt ijs.
Dat ijs is overigens ook het gevaarlijke: onder de sneeuw zie jij geen ijs liggen. Het kan er wel degelijk liggen als je pech hebt, en dan heb je zowel met normale banden als winterbanden geen grip.

Ik vond het vanmorgen hier nog wel meevallen, alleen de A7 viel me vies tegen. Mijn rit is normaalgesproken 30km binnenweg en 30km snelweg. Ik heb langer over 30km snelweg gedaan dan over de provinciale weg. Waar ik normaal een klein uurtje over doe heb ik er nu 1:40 over gedaan. Collega van me uit Grijpskerk die bijna meteen de snelweg op kan was veel later.

• !null
Ik ging een kwartiertje eerder weg dan normaal en ik heb er eigenlijk bijna net zo kort over gedaan als normaal. Wel ietsjes langer want normaal ligt de snelheid wel boven de 120 waar ik dat nu maar een paar keer gehaald heb (en het vervolgens toch te hard vond).

• NoepZor
Ik ben ook veilig overgekomen met zomerbanden. Winterbanden neem je eigenlijk echt voor dit soort dagen, waar er maar een paar per jaar van zijn. Doorgaans is het met 2 dagen alweer weggedooid of gewoon zodanig gestrooid dat het niet glad is. Als je veel buitenaf rijdt of in de woonwijk zou ik juist eerder winterbanden nemen, aangezien het daar vaak glad is, smal is en er niet gestrooid wordt.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:07
Wat een onzin. Ik reed vandaag op de A12 en het was 1 ijsbaan. Daar helpt geen enkele winterband tegen. Dan ben ik toch blij dat mensen voorzichtig rijden en afstand houden. Wat dus niet gebeurd in een normale ochtend spits. En ja dan krijg je gewoon files door het aanpassen en incidenten.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Een paar keer vanmorgen geremd en dan glij je toch lekker door (amateur drifter :D)

Gelukkig alles goed want er kwam een Volvo even doorrijden en toen ik remde ging ik met dezelfde snelheid door :D Maar goed je moet gewoon voorzichtig rijden. Misschien dat ik er ooit nog eens winterbanden ondergooi. Ik rij met all season volgens mij.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• _JGC_
NoepZor schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:07:
Ik ben ook veilig overgekomen met zomerbanden. Winterbanden neem je eigenlijk echt voor dit soort dagen, waar er maar een paar per jaar van zijn. Doorgaans is het met 2 dagen alweer weggedooid of gewoon zodanig gestrooid dat het niet glad is. Als je veel buitenaf rijdt of in de woonwijk zou ik juist eerder winterbanden nemen, aangezien het daar vaak glad is, smal is en er niet gestrooid wordt.
Ik gooi ze er al onder als de boeren hier besluiten met nat weer de hele weg onder de drek te zetten en dan niet schoonmaken. Je wilt niet weten hoeveel mensen er verrast worden door drek op de weg, vervolgens vol in de remmen gaan en dan de sloot in schuiven.

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:07:
Gaat op zich prima met zomerbanden, gewoon veilig rijden en geen plotselinge dingen doen. Een paar keer glijden in de wijk bij vertrek en op de parkeerplaats bij mn werk, maar niets oncontroleerbaars.

Dit was wel de eerste keer dat ik met deze auto, en deze banden, op glad wegdek reed, en het viel me wel tegen. In de loop van komend jaar maar eens kijken of ik er andere banden (all-seasons waarschijnlijk) onder zet. Winterbanden acht ik in mijn situatie niet nodig. Voor die paar dagen per jaar ....

• _JGC_
Wordt vanmiddag kijken of we weer van de parkeerplaats af kunnen komen. Collega was vanmorgen al midden op de parkeerplaats gestrand met zijn Golf II en kon niet meer vooruit of achteruit. Sneeuw lag hier iets van 15cm hoog op de oprit vanmorgen, niet gek dat je dan vast komt te zitten.

• Stefke
Zamorano schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:52:
[...]

Gaat op zich prima met zomerbanden, gewoon veilig rijden en geen plotselinge dingen doen. Een paar keer glijden in de wijk bij vertrek en op de parkeerplaats bij mn werk, maar niets oncontroleerbaars.

Dit was wel de eerste keer dat ik met deze auto, en deze banden, op glad wegdek reed, en het viel me wel tegen. In de loop van komend jaar maar eens kijken of ik er andere banden (all-seasons waarschijnlijk) onder zet. Winterbanden acht ik in mijn situatie niet nodig. Voor die paar dagen per jaar ....
Nogmaals, winterbanden en sneeuwbanden zijn niet hetzelfde. Sneeuwbanden heb je inderdaad niet nodig voor die paar dagen per jaar, winterbanden zijn banden voor lage temperaturen en veel vocht. Vergeet niet dat de meeste winterbanden op sneeuw ook matig presteren; het zijn immers geen sneeuwbanden...

En vergeet ook niet dat "niks oncontroleerbaars" ook maar afhangt van wat andere mensen doen. Als ineens iemand een rare beweging maakt begin je helemaal niks op sneeuw met zomerbanden.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:10

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

L-VIS schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:11:
[...]

Wat een onzin. Ik reed vandaag op de A12 en het was 1 ijsbaan. Daar helpt geen enkele winterband tegen. Dan ben ik toch blij dat mensen voorzichtig rijden en afstand houden. Wat dus niet gebeurd in een normale ochtend spits. En ja dan krijg je gewoon files door het aanpassen en incidenten.
Toch niet helemaal. Ik durf rustig te wedden dat ik met mijn winterbanden op deze ondergrond toch echt meer grip heb dan met m'n zomerbanden. De Toyo Proxes T1-R's lopen gewoon vol met sneeuw en losse niet goed. De winterbanden wel en blijven daardoor net wat meer grip bieden dan zomerbanden. Ook de vorm van het profiel zorgt ervoor dat het zich toch wat beter vastvreet in de sneeuw.

En die ene dag dat ze misschien nodig (zoals vandaag) kan net wel een belangrijke dag zijn. Ik was vanochtend in ieder geval erg blij met de winterbanden, want ik had een afspraak om 10 uur waar ik ook echt moest zijn en met de auto heen moest.

Verder ontstaan files met dit soort weersomstandigheden omdat mensen overdreven voorzichtig gaan rijden. De A12 stond bijv. over de volle lengte vast, terwijl er tussen Gouda en Den Haag weinig aan de hand was. Maar omdat mensen én langzamer rijden dan normaal en ook nog eens eerder remmen, ontstaan er juist files of gevaarlijke situaties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sommige stukken waren vandaag overigens echt niet lekker te berijden. Ik heb vandaag mijn collega van Heerenveen naar Leeuwarden gebracht, heb hier dik 2 uur over gedaan. Bijna een uur om bij Leeuwarden te komen, dik een uur om door Leeuwarden heen te komen.
Vervolgens moest ik van Leeuwarden naar het Noord-Oosten van Friesland. De weg was slecht gestrooid of iig niet goed schoongereden, er lagen nog bakken met sneeuw. Mijn voorliggers hielden allemaal 40km/h aan, wat een irritant lage snelheid leek. Later toen ik vrij baan had bleek 50km/h al te hard te zijn op veel plaatsen, de auto zwabberde van links naar rechts over de rijbaan, ook met winterbanden.
Ik ben uiteindelijk maar gaan spookrijden bij de stukken waar geen tegenliggers aanwezig waren, op mijn weghelft was geen spoor, op die van de tegenligger wel. Moet je alleen wel zorgen dat je op tijd snelheid mindert en terugstuurt naar de sneeuwmassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat kost een gemiddeld setje winterbanden eigenlijk (14 inch)?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Gunner schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:45:
Wat kost een gemiddeld setje winterbanden eigenlijk (14 inch)?
www.kwikfit.nl. Daar kun je on-line de gegevens van de door jou gewenste band invullen en dan rolt er een prijs uit.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je de banden ook bij KwikFit moet halen o.i.d.. Maar het is wel een aardige methode om een indruk van de prijs te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door argro op 18-12-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Of anders http://www.profiletyrecenter.nl/WINTERBAND/
Soms ook combinatie aanbieding banden en wielen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Prijs van winterbanden is niet echt duurder dan de prijs van zomerbanden. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je ze beter op een set extra velgen kunt zetten, waardoor de aanschafprijs van de eerste set flink omhoog gaat.
Stalen velgen kan je overigens gewoon bij een sloop scoren voor een euro of 100 per set, op Marktplaats kan je ze voor de helft wel krijgen, soms ook met nog gebruikte winterbanden erop.

Als je zomerbanden op zijn kan je er evt winterbanden om zetten en na het winterseizoen zoeken om een set velgen voor nieuwe zomerbanden, voor sommige type auto's zijn die dingen niet aan te slepen voor/in het winterseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik gebruik m'n winterbanden niet meer.

De wegligging van winterbanden is bij koudweeromstandigheden, regen, modder en sneeuw echt vele malen beter dan zomerbanden, maar op droog wegdek is de wegligging echt belabberd.

Ik heb gisteren met de zomerbanden door heel west, midden en zuid Nederland gereden en als je gewoon aanloopjes neemt voor bevroren heuveltjes dan kun je daar ook prima rijden. Bovendien kun je met al dat zout op de weg beter met zomerbandjes dan met winterbandjes rijden.

Dan kies ik liever voor zomerbandjes, aangezien het weer hier heel snel kan omslaan naar droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Winterbanden in Nederland is ook absolute kul, voor die 4 keer per jaar dat het sneeuwt. Sommige leasemaatschappijen moeten dat verzekerings technisch, maargoed nodig nee...
Met winterbanden heb je met droog wegdek en meer als 7 graden gewoon slechte grip en je laat een rubberspoor op de weg achter. En we kennen Nederland, het kan vandaag vriezen maar volgende week kan het zo weer 10 graden zijn.
Een paar goede regenbanden of All Weather's heb je in Nederland veel meer aan, (regen kennen we hier wel) :P kom je vaak in Duitsland in de winter moet ik ze wel aanraden. (ook weer verzekerings technisch)

Met mijn vorige auto Escort1.4i'96 heb ik het hele jaar op regenbanden gereden, zomers slijten ze wel wat meer maar goed genoeg om 12 maanden op door te rijden. Nu heb ik er een paar goede all weather's onder de Golf en dat rijd perfect. d:)b

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn Corsa heb ik ook 2 sets wielen. Een setje voor de zomer en een setje voor de winter. Waarom? Omdat ik op mijn zomerwielen niet al het smerige pekel e.d. wil hebben en er Toyo banden onder liggen. Dus als het regent hebben die banden 0,0 grip :) . Als winterbanden heb ik Vredestein SnowTrac 3's en die bevallen toch echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 10:57:
Voor mijn Corsa heb ik ook 2 sets wielen. Een setje voor de zomer en een setje voor de winter. Waarom? Omdat ik op mijn zomerwielen niet al het smerige pekel e.d. wil hebben en er Toyo banden onder liggen. Dus als het regent hebben die banden 0,0 grip :) . Als winterbanden heb ik Vredestein SnowTrac 3's en die bevallen toch echt goed.
Want behalve in de winter regent het nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:14:
[...]
Want behalve in de winter regent het nooit?
Niet in twente :). Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik heb met die Toyo's in de winter gewoon GEEN grip. Nergens.

Vorig jaar ging ik nog sleetje rijden met mijn auto :+. Dus sleetje achter de auto en gaan met die banaan, op een weiland met sneeuw. Met winterbanden geen enkel probleem en ging eigenlijk veelste hard :+. Ik denk dat ik met die zomerbanden niet eens vooruit zou komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet wat voor Toyo's heb, ik gok de T1S, maar de T1R doet het prima in de regen hoor. Er zijn vast banden die het beter doen in de regen, maar met de Toyo T1R durf ik m'n MR2 nog enigzins vlot door een zeiknatte bocht te sturen. (met de goodyear bandjes die erop zaten bij aankoop ging ie overal heen, voornamelijk de wil om achterste voren te staan)

Het is afgelopen dagen echt een bende op de wegen, maar ook met m'n regenbanden gaat het prima. Natuurlijk heb je hartstikke weinig grip, maar er valt prima naar de situatie te rijden en heb niet vast gestaan of wat dan ook. En al zou ik dat wel hebben dan laat ik er even wat lucht uitlopen totdat ik wel wegkom. (heb ook nog een 12v opblaas apparaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Dan moet je toch weer stil staan om op te pompen, kom je weer niet weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zal de T1R wel zijn, de T1S wordt al dusdanig lang niet meer gemaakt en sleet zo onregelmatig af dat je bijna onmogelijk nu nog T1S kunt rijden :P.

Wat betreft regen in de winter: ik heb zelf de Proxes CF1 onder mijn auto liggen, die maakt een beetje water niks uit, ook niet als het koud is, zolang het maar niet vriest met ijsvorming op de weg.
Het probleem bij de CF1 is dat het belangrijkste deel van het profiel bestaat uit een lange groef die het water afvoert met een profiel in die groef. Ligt er drek of sneeuw op de weg, dan vreet die groef zich helemaal vol met sneeuw of drek en gaat die ook niet leeggedrukt worden. Ik raak dan 1/3e van het contactoppervlak kwijt qua grip.

Edit:
Bovenstaande is dus de zomerband die ik rijd, qua winterband heb ik er Toyo Snowproxes onder liggen. Niet de beste winterbanden en dus ook niet voor herhaling vatbaar. Volgend jaar maar een stel Vredesteins eronder.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 20-12-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Ach, met die Eagle F1's die er hier onder zitten ben je in de drap op complete slicks aan het rijden. V-profiel zit na 3 meter vol met aangestampte sneeuw.

Afbeeldingslocatie: http://www.pneumatiky-good-year.info/eagle-f1-gs-d3/images/goodyear_eagle_f1.jpg

Het loopt aan de randen ook zo goed als niet weg door die smalle openening. Dus echt grip heb je niet :+ Op de bevroren snelweg bij 80 in z'n 5 even wat meer gas geven is een kont die overal heen wil behalven vooruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
Ik rij ook altijd met zomerbanden (bridgestone turanza) omdat mijn baas niet gelooft in winterbanden.
Gaat tot nu toe goed, al heb je weinig grip in de sneeuw natuurlijk. Gewoon je rijstijl aanpassen.

Gisteren toch even moeite gehad toen ik een woonwijk indraaide en er dik 20 cm sneeuw lag en er spelende kinderen waren. Traction control is toch nog voor iets goed, gewoon in zen 2 gooien en het gas erop, hij blijft mooi rond de 1000rpm en "trekt" zijn eigen vooruit.

Dit werkte op mijn oprit overigens niet, enige wat de auto nog deed was zijwaarts richting huis schuiven. Toen ik met mijn snuit nog maar 10 cm van de muur was ben ik maar gestopt, auto "uitgegraven" en vriendin >:) laten duwen terwijl ik terug achteruit reed.
Daarna de wagen maar bij de overburen geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
L-VIS schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:11:
[...]

Hij heeft ergens wel een punt. Een erg belangrijke factor voor dit soort dagen is het gevoel van gevaar dat men heeft. Winterbanden, allerhande traction control enzovoorts geeft mensen een gevoel van veiligheid. Dit was goed zichtbaar afgelopen zondag; het betere leasesegment was oververtegenwoordigd te hard rijdend op de linkerbaan.
stefijn schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:55:
Nogmaals, winterbanden en sneeuwbanden zijn niet hetzelfde. Sneeuwbanden heb je inderdaad niet nodig voor die paar dagen per jaar, winterbanden zijn banden voor lage temperaturen en veel vocht.
Klopt, maar de vraag is natuurlijk of ze voor koud/nat voldoende beter presteren dan een normale band op de prijs te rechtvaardigen. Juist op sneeuw/ijs is de grip significant beter (maar verre van perfect), maar dat 7 graden omslagpunt zet ik toch wat vraagtekens bij. Dat omslagpunt heeft een erg groot 'Wij van WC-eend..' gehalte, en is volgens mij al een paar keer in tests ontkracht.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wat is dan het verschil tussen een sneeuwband en een winterband? Sneeuwband heeft een M+S keurmerk en de winterband niet? Ik kwam er achter dat mijn profiel voor nog maar ergens tussen de 3-4mm is (zomerband). Voor dikke pakken sneeuw wat te weinig. Ik stond net al bijna vast op de parkeerplaats in een gootje, kon er nog net uitkomen :D

Banden die ik er voor op heb liggen zijn zomerbanden van Fulda, Ecocontrols in de maat 175/65/R14

Afbeeldingslocatie: http://www.oeamtc.at/netautor/html_seiten/reifentests/sommer2008/175_65_R14/175_Fulda.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 7 graden vind ik ook een sterk verhaal. Ja, een ecoband die knoerthard wordt en geen enkele eigenschap van rubber meer heeft bij dusdanige temperaturen gaat grip verliezen bij 7 graden. Een fatsoenlijke band die ook bij 1-7 graden soepel blijft doet niet echt onder voor een winterband. Sowieso zijn mijn zomerbanden beter met regen dan mijn winterbanden, dus zolang er geen rotzooi op de weg ligt en die regen niet opvriest winnen die winterbanden het niet van mijn zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die band van mij kwam als zeer aanbevelingswaardig uit de test bij ADAC en autobandentest.com. Maarja geen een zomerband heeft een supergrip bij 10cm sneeuw :) winterbanden doen dan ook weinig meer en moet je al aan de sneeuwkettingen wil je nog enigzins vooruit komen.

[ Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 21-12-2009 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik begrijp niet helemaal wat hier gebeurd eigenlijk:

Dat je het algemeen nut van winterbanden in twijfel trekt is je goed recht. Ik heb ze er wel onder mijn leaseauto, maar niet onder onze prive wagen. Onder mijn nieue leaseauto weet ik nog niet of ik ze laat leggen.Winterbanden in Nederland nodig? Mwah, denk het niet. Maar... Wat je nu ziet is dat mensen het nut van winterbanden in de sneeuw in twijfel gaan trekken, en zelfs met droge ogen durven beweren dat ze genoeg grip hebben met hun zomerbanden, en dat het allemaal niet zoveel verschil maakt 8)7 Dat ze het wel onder controle hebben op hun zomerbanden in de sneeuw :')

Blijkbaar kunnen veel mensen de grenzen van hun auto (en banden) erg slecht inschatten.
ijdod schreef op maandag 21 december 2009 @ 08:37:
Hij heeft ergens wel een punt. Een erg belangrijke factor voor dit soort dagen is het gevoel van gevaar dat men heeft. Winterbanden, allerhande traction control enzovoorts geeft mensen een gevoel van veiligheid. Dit was goed zichtbaar afgelopen zondag; het betere leasesegment was oververtegenwoordigd te hard rijdend op de linkerbaan.
Tractiecontrole heb ik uit staan met dit weer, werkt alleen maar averechts ;)

Maar inderdaad, zijn er een hoop mensen die niet begrijpen geen oneindige grip te hebben met hun auto. De vraag is echter of het rijden van winterbanden verschil maakt, op zomerbanden hadden ze hetzelfde gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 21-12-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:09:
Maarja geen een zomerband heeft een supergrip bij 10cm sneeuw :) winterbanden doen dan ook weinig meer en moet je al aan de sneeuwkettingen wil je nog enigzins vooruit komen.
Nou ja, dat wil zeggen, als je op sneeuw rijdt met M+S banden dan heb je wel degelijk veel betere grip dan op zomerbandjes. Je staat veel sneller stil, en je houdt langer controle, maar het blijft wel glad natuurlijk. Het blijft wel sneeuw en ijs.
Het is echter niet zo dat je persé aan de kettingen moet, zeker in Nederland niet: zolang het wegdek min of meer vlak loopt kom je met behoorlijke sneeuwbandjes prima over 15 cm sneeuw heen (meer wordt lastig omdat m'n motorruimte volloopt met sneeuw van de voorkant :+ ) en dat heb ik van het weekend ook nog even moeten doen. Bergop en bergaf is de lol wel snel vertrokken met sneeuwbandjes: die houden het gewicht van de auto gewoon niet als je stijl afdaalt.
Maar: als ik het dal waarin ik woon uit wil moet ik hoe je het ook wendt of keert in 3 van de 4 richtingen over minstens één maar meestal veel meer kilometers 20% helling. Met slecht wegdek. Als daar een beetje sneeuw ligt (een cm of twee) kan ik daar met m'n sneeuwbandjes prima rijden mits ik het rustig aan doe. Dat hoef ik met zomerbanden echt niet te proberen. Zodra er dan 5 tot 10 cm ligt worden 2 van de 3 onbegaanbaar en de derde kan dan op zich nog nét, maar die neem ik gewoon niet (risicos nemen is niet zo mijn ding)
PWM schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:03:
Ik begrijp niet helemaal wat hier gebeurdt eigenlijk:

[...] Wat je nu ziet is dat mensen het nut van winterbanden in de sneeuw in twijfel gaan trekken, en zelfs met droge ogen durven beweren dat ze genoeg grip hebben met hun zomerbanden, en dat het allemaal niet zoveel verschil maakt 8)7 Dat ze het wel onder controle hebben op hun zomerbanden in de sneeuw :')
Shhh! Niets zeggen, ze leren het het beste door een keer hun kar om een boom te vouwen!
Tractiecontrole heb ik uit staan met dit weer, werkt alleen maar averechts ;)
Oh, ik zie dat je er zelf ook één bent die graag eens een boom wilt vangen...
Maar inderdaad, zijn er een hoop mensen die niet begrijpen geen oneindige grip te hebben met hun auto. De vraag is echter of het rijden van winterbanden verschil maakt, op zomerbanden hadden ze hetzelfde gedaan.
Als ze de TC en eventueel ESP uitzetten in de sneeuw omdat het dan geen nut zou hebben, dan kun je dat verwachten. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:07:[...]

Oh, ik zie dat je er zelf ook één bent die graag eens een boom wilt vangen...

[...]

Als ze de TC en eventueel ESP uitzetten in de sneeuw omdat het dan geen nut zou hebben, dan kun je dat verwachten. 8)7
ESP staat aan, TCS staat uit. Ik kom met TCS aan (i.c.m. met DSG bak, wellicht scheelt dat) met 1cm sneeuw niet eens weg op mijn winterbanden. Ding weigert gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ow ook met TC kom ik vrij makkelijk weg, je moet gewoon niet vol gas gaan geven.. maar dat zal zonder TC ook niet werken :P
Op een lege parkeerplaats is het wel leuk om zonder ESP te rijden, maar je merkt het gelijk als je hem weer aanzet. Als je zonder ESP je stuur omgooit dan glijdt die gewoon keihard rechtdoor.. dan kun je het alleen nog met de rem/handrem bijsturen. En met ESP breekt die na het sturen alleen maar even wat uit, kwestie van tegensturen en je staat weer recht.

En over zomer/winterbanden.. ik heb met mijn eigen ogen het verschil gezien. Op een heuvel kon zowel een BMW als een Mercedes bestelbusje met zomerbanden er niet tegenop komen. Ik met winterbanden rolde er vrij gemakkelijk op. Dus het scheelt behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik rij nog steeds op all-season bandjes zonder elektronische hulpmiddelen, zonder problemen. Dat wil zeggen dat ik de plaats van bestemming toch wel red. Het is natuurlijk glibberen en glijden op die weggetjes waar nog niks aan gedaan is, maar daar pas je je snelheid aan (moet toch wel, andere mensen rijden nog trager) en je komt er wel zonder echt de controle te verliezen.
Je moet alleen bij bepaalde heuveltjes e.d. niet je auto er "tegenaan" zetten en dan proberen het heveultje / oprit oid op te komen, want dat lukt waarschijnlijk niet. Met een klein beetje vaart erop gaan en het gaat prima.

Ik zie wel mensen, bijv. vanmorgen op het tankstation, gewoon een hoop gasgeven en dan heen en weer sturend er ook wel komen, maar controle hebben ze er niet echt over. Misschien toch maar goed dat we met z'n allen voorwielaandrijving hebben, anders gaan die figuren overal heen.

Met winterbanden gaat het natuurlijk beter, maar mits dit niet een maand lang zo blijft ben ik blij dat ik het extra geld niet heb uitgegeven. Ligt er ook aan dat ik in de randstad zit denk ik.
Overigens koop ik wel een keer een goeie set, nieuw, met de beste winterbanden die er dan zijn, maar dan voor een auto waar ik lang mee ga doen.

@Xof, dat zegt niet heel veel. Natuurlijk maken de banden verschil, daar twijfel ik niet aan. Maar sommige mensen gooien gewoon het gas open en hopen maar dat ze er komen. En misschien kom jij er ook alleen over die heuvel heen vanwege je hulpmiddelen (EPS kan soms zo werken dat het de krachten goed over de wielen verdeeld)

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 21-12-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

!null schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:45:
@Xof, dat zegt niet heel veel. Natuurlijk maken de banden verschil, daar twijfel ik niet aan. Maar sommige mensen gooien gewoon het gas open en hopen maar dat ze er komen. En misschien kom jij er ook alleen over die heuvel heen vanwege je hulpmiddelen (EPS kan soms zo werken dat het de krachten goed over de wielen verdeeld)
Zo'n BMW heeft al die hulpmiddelen ook, dus dat gaat niet op. Zelfs toen hij een stukje op de heuvel stond en de rem intrapte gleed die gewoon weer terug naar beneden en ik kon gewoon stil staan zonder terug te glijden. (zelfde klasse auto, dus ook zelfde gewicht).

Een all-season zal het best beter volhouden, maar met zomerbanden kom je soms echt nergens. Dan lijkt het net of er olie op de weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het kan iedere BMW zijn, dus 1 zo'n zinnetje zegt niet zo veel. Maar de BMW's staan wel snel vast ja, ook de nieuwe.

Het valt me wel op dat veel leasebakken (de grotere sedans) met winterbanden (te zien aan lelijke armoedige velgen) wel erg hard rijden, alsof ze ineens alle grip van de wereld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:20
Helaas geen winterbandenregeling hier. Heb een bestaand contract overgenomen en er dus ook geen invloed op gehad. Nu met dit weer doe ik het maar rustig aan op m'n zomersloffen. Voornamelijk rechts blijven rijden op de snelwegen en uiteraard voldoende afstand bewaren. Helpt ook wel mee dat ik afgelopen donderdag een Jaguar frontaal de vangrail in heb zien gaan toen hij een baantje wou opschuiven. Blijkbaar is er niet veel nodig om je auto in een slip te brengen; helaas dat niet iedereen dat door lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren met winterbanden op m'n BMW 1-er een vastzittende 'suv' 8)7 met voorwielaandrijving (peugeot 4007) losgetrokken :D . Ong 25cm op straat en hij stond met één wiel in de goot.. Wat een gezicht.

[ Voor 7% gewijzigd door THIJZEL op 21-12-2009 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
THIJZEL schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:37:
Gisteren met winterbanden op m'n BMW 1-er een vastzittende 'suv' 8)7 met voorwielaandrijving (peugeot 4007) losgetrokken :D . Ong 25cm op straat en hij stond met één wiel in de goot.. Wat een gezicht.
Je hoeft SUV niet tussen quotes te zetten hoor. Het is dan toch ook een echte SUV? Als in, nutteloos als het op terreinvaardigheden aankomt.
Maar dat is wel een typische situatie van mensen die te voorzichting zijn. Dat soort gootjes en dergelijke moet je met een "vaartje" nemen zodat je zeker weten aan de andere kant staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:23:
Ik weet niet wat voor Toyo's heb, ik gok de T1S, maar de T1R doet het prima in de regen hoor. Er zijn vast banden die het beter doen in de regen, maar met de Toyo T1R durf ik m'n MR2 nog enigzins vlot door een zeiknatte bocht te sturen. (met de goodyear bandjes die erop zaten bij aankoop ging ie overal heen, voornamelijk de wil om achterste voren te staan)

Het is afgelopen dagen echt een bende op de wegen, maar ook met m'n regenbanden gaat het prima. Natuurlijk heb je hartstikke weinig grip, maar er valt prima naar de situatie te rijden en heb niet vast gestaan of wat dan ook. En al zou ik dat wel hebben dan laat ik er even wat lucht uitlopen totdat ik wel wegkom. (heb ook nog een 12v opblaas apparaatje)
Waren inderdaad Toyo T1R banden. Maar ik denk ook wel dat er een verschil zit in de veiligheidssystemen. In jou MR2 zitten denk ik ABS, TC en misschien wel ESP. Geen 1 van die 3 systemen heb ik. Als ik met die Toyo bijvoorbeeld met deze sneeuw een noodstop zou moeten maken, ben ik nergens omdat ik gewoon doorglij. Met ABS heb je dat ook wel, maar dan wordt het wel geregeld door de ABS. Zelfde in de regen, ik moet met mijn Corsa gewoon opletten in de regen en in de sneeuw, anders glij ik zo door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha gast, in mijn MR2 uit 1985 zit helemaal niks van die systemen. Dan zou ik hem al snel weg hebben gedaan.
Nee de Toyo T1R zijn misschien niet de beste banden in de regen, maar ze presteren gewoon normaal en ik kon tenminste normaal een bocht door, ook nog met wat meer vaart. Of zelfs spelend met de achterkant uit laten breken (met een middenmotor auto dus), dat geeft wel aan dat je nog wel wat controle hebt. De goodyear bandjes die er op zaten bij aankoop waren echt ellende.
Maar goed, ik dacht dus dat je de T1S had, omdat je daar altijd zoveel gezeur over hoort in combi met regen.

Mijn Celica heeft alleen ABS (van al die systemen), maar dat vind ik niet erg helpen in de sneeuw. Met ijzel is het een ander verhaal. Maar een flinke laag sneeuw, dan werkt het beter zonder ABS, dan kunnen de wielen zich "ingraven" in de sneeuw, waardoor je snel stopt. En sturen tijdens het remmen... los van dat dat sowieso een slecht idee is, is het vaak uitwijkend. In deze dagen werkt het ook niet.
Het is dan ook voorkomen is beter dan genezen, veel afstand en rustig aan doen op die wegen waar nog niks aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 21 december 2009 @ 16:16:
Haha gast, in mijn MR2 uit 1985 zit helemaal niks van die systemen. Dan zou ik hem al snel weg hebben gedaan.
Nee de Toyo T1R zijn misschien niet de beste banden in de regen, maar ze presteren gewoon normaal en ik kon tenminste normaal een bocht door, ook nog met wat meer vaart. Of zelfs spelend met de achterkant uit laten breken (met een middenmotor auto dus), dat geeft wel aan dat je nog wel wat controle hebt. De goodyear bandjes die er op zaten bij aankoop waren echt ellende.
Maar goed, ik dacht dus dat je de T1S had, omdat je daar altijd zoveel gezeur over hoort in combi met regen.

Mijn Celica heeft alleen ABS (van al die systemen), maar dat vind ik niet erg helpen in de sneeuw. Met ijzel is het een ander verhaal. Maar een flinke laag sneeuw, dan werkt het beter zonder ABS, dan kunnen de wielen zich "ingraven" in de sneeuw, waardoor je snel stopt. En sturen tijdens het remmen... los van dat dat sowieso een slecht idee is, is het vaak uitwijkend. In deze dagen werkt het ook niet.
Het is dan ook voorkomen is beter dan genezen, veel afstand en rustig aan doen op die wegen waar nog niks aan gedaan is.
Oh lol, ik dacht dat je zo'n nieuwere MR2 had :P.
Pagina: 1 2 3 Laatste