ja, en op google. maar wat is waar en daar, wat voor mensen, daar ben ik benieuwd naar, de redenen waarom ze offline moeten.
|>
|>
Dit heeft ook mijn interesse (eventueel via DM).krullerbruller schreef op zondag 04 december 2011 @ 19:00:
[...]
mag ik vragen hoe de gefactureerde prijs tot stand is gekomen? Wat voor een richtlijnen gebruik jij daarvoor?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Ja. zeker op tumblr is mijn ervaring dat communicatie totaal zinloos is, de pubers daar hebben geen enkel idee van copyright en reageren heel fel. Op flickr probeer ik het wel, zeker als het een Aziatisch persoon is.samo schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:53:
Betekent dat dat je expliciet gaat voor een takedown en niet zozeer interesse in te plaatser toont?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Verwijderd
Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ook niet onverstandig altijd even screenies van sites te maken als je ze een DMCA stuurtWhiskyPhreak schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:13:
via via zou kunnen, of zoeken met tineye/ images.google.com bijvoorbeeld.
Wat ik gemerkt heb is dat je vaak bij een initiele mail naar een bedrijf geen reactie krijgt, maar even later wel ineens de foto verwijderd is. Of soms gebeurt er gewoon helemaal niks mee.
Die gevallen zou ik eigenlijk nog eens achteraan moeten.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Dat ligt heel erg aan de foto, aan de publicatie en aan jouw reputatie. Meet je niet meteen met de broods-fotografen want jouw inkomsten-delving is moeilijker te bewijzen. Trouwens, jouw foto stond al online, dus feitelijk verlies je niks met de publicatie.levdr schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:35:
Vraag is nu wat ik in rekening kan brengen? Het betreft dus een publicatie in een internet krant. Wel een heel grote, populaire krant. De foto is drie weken geleden geplaatst. Wat zou een redelijke vergoeding zijn?
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Amateur betekent niet dat het klote-foto's zijn, maar je bent geen betaalde fotograaf, daar doelt hij op, dus een amateur fotograaf. Overigens benoemt hij nergens in zijn post het niveau van de foto's.levdr schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:31:
Het gaat niet om inkomsten-delving maar om schending van copyright. Zelfs als mijn foto van een bedroevend amateuristisch niveau zou zijn, wat niet zo is (je opmerking over het amateuristische niveau van mijn werk is redelijk beledigend), dan nog is het copyright geschonden.
Het feit dat de foto toch al online stond en ik volgens jou feitelijk niets verlies met de publicatie is een buitengewoon vreemde redening. Als jouw auto wordt gestolen zeg je dan ook: ach, hij is nu toch al weg... ? Er dient gewoon met terugwerkende kracht te worden uitbetaald.
En 25 tot 50 euro voor plaatsing van een foto in een grote krant is een lachertje.
Inderdaad een leken-advies.
[ Voor 3% gewijzigd door LiquidT_NL op 12-12-2012 15:37 ]
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
QFT. De tendens lijkt hier te zijn om een schadevergoeding te eisen uit een soort van wraak. Hoewel je strikt genomen in je recht staat is het af te vragen of dat wel de juiste manier is. Kijk ook wat voor soort website het is, en of het je echt waard is om zoveel moeite te doen voor die paar centen. In het geval van een megacommerciële krant die dikke winst maakt op jouw foto, daarvan kan ik me voorstellen dat je wil handhaven.samo schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:07:
Mijn advies is steeds: kijk wat jij er uit wilt (en realistisch kan) halen, anders dan keiharde wraak-winst.
Dus; reken mee hoe de publicatie in jouw voordeel werkt en welke bijkomstige voordelen het voor jou heeft (bijvoorbeeld in de relatie tot het gefotografeerde onderwerp). Vanaf dat moment is een financiële vergoeding zelfs optioneel... Houd ook rekening met hoe de inbreukmaker jou ervaart. Die neemt jou volgens mij serieuzer als de vergoeding verklaarbaar is en niet alleen in vergelijking met de broodfotograaf. Die zien ook wel dat je amateur/hobbyist/bijklusser bent.
Maar geld vragen staat vaak toch goed om serieus genomen te worden. Denk dan aan een voor beide partijen redelijk bedrag. Voor jou wat extra's, voor de ander wat overkombaars. Denk aan €25,- tot €50,- voor een normale foto.
Prima, dan verwijderen ze de foto en zijn ze er van af?levdr schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:31:
Het gaat niet om inkomsten-delving maar om schending van copyright.
Ben jij brood-fotograaf? Is fotografie jouw hoofdberoep? Zo nee, val je in de categorie amateur. Dat zegt niks over de kwaliteit van de foto's maar vooral iets over hoe jij overkomt. Nuttige informatie als je andere partijen gaat benaderen. Zie het niet als belediging maar als de andere kant van het verhaal.Zelfs als mijn foto van een bedroevend amateuristisch niveau zou zijn, wat niet zo is (je opmerking over het amateuristische niveau van mijn werk is redelijk beledigend), dan nog is het copyright geschonden.
Het is geen argument tegen vergoeding, maar een argument wat de tegenpartij heeft meegenomen. Van exclusiviteit is geen sprake meer, en dus neemt de waargenomen waarde van een foto af.Het feit dat de foto toch al online stond en ik volgens jou feitelijk niets verlies met de publicatie is een buitengewoon vreemde redening. Als jouw auto wordt gestolen zeg je dan ook: ach, hij is nu toch al weg... ? Er dient gewoon met terugwerkende kracht te worden uitbetaald.
Hoeveel denk jij dat een gemiddelde fotojournalist ontvangt voor een fototje in de krant?En 25 tot 50 euro voor plaatsing van een foto in een grote krant is een lachertje.
Jup. Maar heeft wel meermaals gewerkt.Inderdaad een leken-advies.
[ Voor 4% gewijzigd door the mod man op 26-02-2013 01:34 ]
I can't wait to shoot!
Als het echt een grote DJ is (met groot label erboven) dan zou ik als ik jou was geen factuur sturen voor het gebruik (wat eigenlijk normaal is). Ik zou ze poeslief benaderen en hun erop attenderen dat ze jouw foto's gebruiken; je moet dan "grappig" en/of ludiek verpakken dat je er geen problemen mee hebt als ze jou een keer neerzetten tijdens een booking. Pas dan kan je jezelf bewijzen als fotograaf.the mod man schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 01:33:
Net kom ik foto's van mezelf tegen op de website en Facebook pagina van een grote Nederlandse DJ.
Ik had die foto's gemaakt voor degene die vaste avonden organiseert in een discotheek. Ik heb voor hun al meerdere avonden vastgelegd en zij mogen de foto's gebruiken op hun website en FB. Ze betalen voor mijn dienst.
Echter zoals al gezegd kom ik net de foto's tegen bij een grote Nederlandse DJ (en het platen label waar hij bij hoort) Deze mensen hebben de foto's gekregen van degene die mij inhuurt. Ik heb echter absoluut geen toestemming gegeven tot het verlenen van die foto's. Ze zijn niet "gejat" want het watermerk van mijn opdrachtgever ontbreekt, hij heeft ze dus moedwillig verstrekt.
Nou stuur ik sowieso een verontwaardigde mail maar wat kan ik hier verder mee? Eigenlijk wil ik hier wat voor terug zien en dat kan zoiets zijn als: op goede voet proberen samen te gaan werken met die DJ (een aanbod doen dat ik voortaan de vaste go to fotograaf ben) of een vergoeding in de zin van geld.
[edit] de factuur was nog niet eens verstuurd voordat ze al online stonden bij derden.
Jij hebt er vandaag een fotoshoot mee gedaan (in de keuken)GerardHenninger schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 01:37:
[...]
Als het echt een grote DJ is (met groot label erboven) dan zou ik als ik jou was geen factuur sturen voor het gebruik (wat eigenlijk normaal is). Ik zou ze poeslief benaderen en hun erop attenderen dat ze jouw foto's gebruiken; je moet dan "grappig" en/of ludiek verpakken dat je er geen problemen mee hebt als ze jou een keer neerzetten tijdens een booking. Pas dan kan je jezelf bewijzen als fotograaf.
Als je meteen in de aanval gaat dan hebben ze echt schijt aan je en dan heb je pech. Dan kan je het eigenlijk ook meteen vergeten bij z'n collega's, want het is een heel klein wereldje
I can't wait to shoot!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
[ Voor 6% gewijzigd door racoon op 03-04-2014 09:53 ]
Ik heb de fotografenfederatie en Arnoud Engelfriet ingeschakeld, nu afwachten wat daar uit komt, ben benieuwd hoe snel ze op mijn mail zullen reageren.tobiasvs schreef op donderdag 03 april 2014 @ 12:25:
Dat wat hierboven staat. Jij hebt een foto gemaakt waarop auteursrecht rust, de krant schendt dat auteursrecht. Waarom de krant dat doet en of ze dat met opzet doen, doet er in dit geval niet toe.
Laat je ook vooral niet doorsturen naar de trainer, daar heeft alleen de krant een appeltje mee te schillen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Gokje, hij vraagt vanaf nu een andere fotograaf.racoon schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:59:
Uit eindelijk heeft de trainer besloten te betalen, hij vind dat hij fout is geweest door geen naamsvermelding door te geven aan de krant,hij is ook goede vriendjes met de krant en levert vaak aan hun, ik denk zelf dat de trainer betaald om dat hij bang is dat hij anders niet meer mag leveren.
[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 04-04-2014 11:22 ]
==
hoi
Aanvullend: de gebruikslicentie voor ZO was voor niet commercieel gebruik. de "boekjesmaker" maakte wel commercieel gebruik van de foto.maartend schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:04:
Ik zou even kijken naar de Rijdende rechter van afgelopen week.
Ging over ongeveer zoiets.
...
Hij mag een andere fotograaf vragen, was een eerste keer dat ik voor hem iets deed omdat de eigen fotograaf niet kon.Eusebius schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:20:
[...]
Gokje, hij vraagt vanaf nu een andere fotograaf.
Een paar geleden stond er een foto van mij in het lokale sufferdje van een verbouwing van een school. Foto gemaakt in opdracht van de aannemer, school vroeg netjes om foto voor in de krant. Stemde ik mee in, mits naamsvermelding. Dat is niet gebeurt.
Ga ik erachteraan? Nah. Het is het niet waard. Volgende keer let ik wel beter op.
Verwijderd
Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.racoon schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:54:
[...]
Hij mag een andere fotograaf vragen, was een eerste de laatste keer dat ik voor hem iets deed omdat de eigen fotograaf niet kon.
Verwijderd
In mijn geval gaat het zelfs nog verder, het is volledige identiteitsfraude. Er is een volledige site gekopieerd van mij, inclusief alle teksten, foto's en mijn naam / reputatie. En dat wordt commercieel gerund en gebruikt.tommyz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:53:
Om moe van te worden. Bedrijven denken dat het gebruik van foto's zonder juiste vermeldingen/afnemen van licenties geen probleem is ofzo. En de fotograaf is altijd de dupe.
Verwijderd
Dat is wel echt schandalig ja! Maar ze maken ook geen schijn van kans. Dan hadden ze beter kunnen schikkenNomad schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:56:
[...]
In mijn geval gaat het zelfs nog verder, het is volledige identiteitsfraude. Er is een volledige site gekopieerd van mij, inclusief alle teksten, foto's en mijn naam / reputatie. En dat wordt commercieel gerund en gebruikt.
Brutalen denken de halve wereld te hebben, ik doe mijn best ze terug in hun hoek te schoppen waar nodig. Dit zijn dingen waar ik echt wel achter aan ga. En gelukkig heb ik een goede jurist erop zitten die zich er goed in vast bijt.
https://web.archive.org/w...v.sexoffair.ap/index.htmltobiasvs schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:23:
CNN is dan ook wel van een hele andere orde van grootte dan een plaatselijk krantje met een oplage van 1000 stuks.
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Niet zomaar een factuur sturen, dat is alleen van toepassing als d'r een opdracht is geweest en dat is niet het geval in dit verhaal. Een brief/mail sturen waarin je vertelt dat dit niet zomaar kan en dat je hier geen toestemming voor gegeven hebt.tobiasvs schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 00:08:
Simpel. Vriendelijk maar zakelijk die leverancier op de hoogte stellen van het ongeoorloofde gebruik, uitleggen dat gebruik kan mits betaling, factuur toevoegen.
Hahaha, "naar eigen inzicht prijs verhogen".... EUH NEE! Als het zover komt dat je voor een rechter staat dan veegt hij/zij dat zo van tafel. Je moet kunnen aantonen wat je hebt misgelopen, je kan niet zomaar een bedrag verzinnen of verdubbelen. Stuur gewoon wat je normaal zou vragen voor het gebruik van de foto's.Naar eigen inzicht prijs verhogen (verdubbeling is in deze gevallen gebruikelijk) of bij het originele bedrag blijven.
Je bericht op de site is zeer duidelijk, dus het lijkt me waarschijnlijk dat die leverancier bewust misbruik maakt, maar probeer dat aan de kant te zetten en dit moment te gebruiken om zaken te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 11-10-2015 11:10 ]
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 17% gewijzigd door golflars op 16-12-2015 18:09 ]
Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Uiteraard. Commercieel gebruik =! publiekelijk gebruik. Commercieel gebruik geeft puur aan dat er een instantie is die het dusdanig gebruikt dat hij hoopt er commmercie uit haalt, direct of indirect. Daar is hier zeker sprake van.abel-andre schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:49:
Als er binnen jouw bedrijf foto's of video's worden gemaakt en je gebruikt deze binnen het bedrijf zelf. Is het dan ook commercieel?
Er wordt bij ons geen reclame gemaakt met deze video. het is alleen voor onze gasten (die er al zijn).
Ik ben benieuwd wat hier de regels voor zijn.
iemand?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq