Wat mij gisteravond opviel toen ik (lees: Henkjan) meespeelde, was hoe jullie invulling geven aan het 4-3-3 systeem. Heb dat toen ook al gezegd in FIFA zelf, maar dacht: zet het hier ook nog maar even neer.
Bij die 4-3-3 (die wij bij hgt spelen en volgens mij gebruiken jullie die ook) is het niet de bedoeling dat de RS en LS tegen de zijlijn aan gaan spelen. 't Is juist bedoeld om met snelle en korte combinaties van de 3 spitsen door de verdediging heen te snijden. Bij HGT zie je vaak driehoeken ontstaan. 1 heeft de bal, de ander biedt zich aan in de breedte en de ander gaat diep (mocht het niet duidelijk zijn maakt Ed hier met alle plezier nog een schetsje van in paint

).
Natuurlijk kan de RS wel naar de zijlijn uitwijken om bijv. aanspeelbaar te zijn als de bal bij de rechtsback is, maar niet te veel.
Wat ik gisteren zag: de rs staat aan de zijlijn met de bal. De spits staat ong. halverwege de breedte van het veld en de LS staat aan de andere zijlijn. Gevolg: de rs kan de bal nauwelijks kwijt, waardoor je risicovolle passes moet geven. Tegen goede teams kom je dan behoorlijk in de moeilijkheden. Dan krijgt de any ineens wel heel veel tegenaanvallen te verwerken en valt er vroeg of laat door balverlies een bal aan de verkeerde kant binnen.
Als de rs uitwijkt naar de zijlijn moet de ls minstens halverwege de breedte van het veld staan. En de SP moet echt onmiddellijk aanspeelbaar zijn. Hoewel de ls en sp in zo'n situatie ook van rol kunnen wisselen. Vergeet daarbij ook niet dat één van die twee de diepte moet zoeken en de ander zich aanbiedt voor de bal.
Tot slot: probeer als je de bal wil hebben, ook al een plan te hebben bedacht wat je ermee wilt gaan doen. Kijk hoe de tegenstander je aanvalt en hoe je eventueel meteen weg moet draaien. Als je in je rug gedekt wordt, moet je natuurlijk niet die kant op gaan draaien. Of als je 'm meteen door wilt gaan spelen, bedenk dan voordat je de bal hebt of de bal hoog/laag diep/in de voeten moet. En als je een bal naar links wilt spelen, draai dan niet open naar rechts om vervolgens dan toch maar weer naar links te draaien omdat daar de vrije man staat. Dat moet je al hebben gezien voordat je de bal krijgt, zodat je in 1x de goede oplossing hebt. Dan zul je zien dat het allemaal een stuk sneller gaat en je veel minder balverlies hebt.
Hoop dat jullie dit een beetje snappen en dat jullie er wat aan hebben in de wedstrijd.