Omdat 't er automagisch niet meer bijstaat na het photoshoppen

en aangezien ik liever foto's post dan getalletjes heb ik geen zin om dat er bij te gaan schrijven. Een foto wordt niet beter als ik er wat getalletjes onder zet waar niemand iets aan heeft.
Zo is het bijvoorbeeld een 'geheim' dat de meesten hun flits hier standaard op ttl en rond de -2/3 stop compensatie hebben staan. Dat die waarde geregeld wat anders is, is logisch en weet iedereen, maar wanneer en voor wat soort foto's je die nu net wat hoger en wat lager zet is iets dat je wel uit de foto's en de bijhorende exif kan halen. Die -2/3 is een gemiddelde, daar vertrek ik vaak van. Dit wil ik gerust met beginners delen, dat het geen zaligmakende waarde is, is logisch, maar het geeft toch minstens een vertrekpunt. Over zulke dingen wordt hier imho veel te geheimzinnig gedaan.
Je kan je beter afvragen waarom je dat zo wil doen. Blijkbaar vind je het mooi om iets zachter in te flitsen, dus daarom stel je dat zo in. Er zullen genoeg mensen zijn die dat niet mooi vinden, en dat anders doen.
Er zijn op partyfotografiegebied eigenlijk geen bestaande regeltjes om je aan te houden.
Je kan je wel afvragen wat jij mooi vindt en wat je gaat doen om dat om te zetten in beeld. Dus als je graag een overbelichte achtergrond wil, zet je je sluiter langer open, en als je graag een donkere achtergrond wil, doe bijvoorbeeld je iso omlaag of je diafragma wat dichter. De perfecte partyfoto bestaat gelukkig niet, want iedereen heeft daar een ander beeld bij

[...]
Je redenering snijdt evenveel hout als zeggen dat een beginnend racer niets kan leren van het observeren van de lijn die een pro-racer aanhoudt, omdat hij niet zou weten waarom die welke lijn volgt.
Als we allemaal zouden proberen exact hetzelfde te doen, maar dan net wat sneller dan de ander, dan zou dat kloppen. Maar volgens mij heeft iedereen hier een eigen idee van wat mooi is, en probeert iedereen dat op zijn eigen manier te maken. Dat je leert van anderen is prima, maar je hebt niks aan het simpelweg overnemen van instellingen om ze vervolgens in een totaal andere situatie te gebruiken.
Vanuit de exif kan de beginner proberen te achterhalen waarom in die specifieke belichting die instellingen werden gekozen.
Zoals ik net al zei: in de exif staat niet wat die specifieke belichting op het onderwerp is. Dus daar heb je vrij weinig aan.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 06-03-2010 16:31
]