Oke, je weet het zelf al, heel goed! Verder; gozer kijkt verveeld/zat en meid knijpt d'r ogen dicht (naar mijn idee niet omdat ze moet lachen). Bij mij gaat deze onscherpte/dichte ogen in de prullenbak. Kwa belichting is ie wellicht wat licht, maar op het ruk scherm van m'n MBP kan ik dat niet goed beoordelen. Vind hem verder een tikkie contrastloos overkomen. Dat kan je bewerkingsstijl zijn, de hoeveelheid rook of omdat je lens minder contrast kan produceren omdat er een spot recht je lens in knalt. De compo verder vind ik overigens ook weinig boeiend. Ik zou hem zelf niet geplaatst hebben hier. Sorry, kan er gewoon weinigs positiefs over zeggen.
Foto2: Vind ik zelf gewoon een goed gelukte foto.
An sich is het een aardige plaat. Ben ik met je eens. Maar past ie in je serie, is het een party plaat? Als je hem wat weidser had genomen had je meer van de omgeving/het feest te pakken gehad. Party betekend ook vaak kleur, door de ZW omzetting mis je die ook. Wat dat betreft is het een plaat die overal gemaakt had kunnen worden

Foto3: Is was onrustig en misschien een beetje standaard portretje.
Ik vind het een standaard hang foto, een houding die je standaard is bij de mannen en helemaal niet bij de vrouwen. Het is de reden je bij mij nauwelijks mannen op de foto ziet staan, omdat ze maar 1 pose kennen. Waarom je dan dames zo vereeuwigd? Verder heb je weinig licht op de achtergrond te pakken.
Het is alleen jammer dat ik vaak foto's schiet in een club waar de belichting en decoratie echt dramatisch is. Als ik bijvoorbeeld in het Paard (Den Haag) foto's maak dan gaat het ook stukken beter. Ik zal eventjes kort uitleggen wat je bij dramatisch moet denken:
- Zwarte muren (geen verdere aankleding)
- Bijna alleen maar rode, paarse en groen spots (van die goedkope dingen met een filter ervoor)
- Een rookmachine die bijna constant staat de draaien.
- Geen attributen in de zaal zoals opstapjes etc.
Kortweg, een drama om te fotograferen. Is natuurlijk geen excuus maar met die reden kun je dus eigenlijk niet verwachten dat ik met mooi belichte foto's kom omdat dat simpelweg bijna niet mogelijk is.
Je zet bovenstaande neer als excuus, terwijl je daaronder zet dat het geen excuus is

. Leer met je beperkingen te werken en zorg dat je met prachtplaten thuis komt. Ik ben huisfotograaf geweest in een kleine club met zwarte muren. Deze club was niet geliefd bij fotografen omdat het zo'n moeilijke omgeving was. Toch wilde de eigenaar mij zo graag hebben omdat ik als een van de weinigen wél nog "sfeer" in de foto's wist te krijgen. En dat ondanks dat m'n D70/D200 toen bekend stond als "The Darkside" als je hem vergeleek met een gemiddelde Canon.
Neefdave schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:08:
Daar ben ik het zo mee eens. Afgelopen weekend was ik in the level (arnhem). Ze hebben daar ook een boven-etage alleen hadden ze hier zwarte doeken voor gehangen. Telkens strobist en wat lasers maar echt veel licht in de tent was er niet. Ik verplaats wel zoveel mogelijk de mensen met hun rug naar het licht dat ik toch wat kan vangen maar soms blijft het gewoon 10seconden donker en daar laat je de mensen ook niet op wachten. Onderstaande foto is dan ook puur ter voorbeeld:
[
afbeelding]
Wacht het juiste moment af en maak dan de plaat. Ga handig met het licht om. Ik skip meestal de minder goed belichte plekken in m'n rondje als het echt te ernstig is. Maar zo zijn er nog genoeg andere tactieken te bedenken

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 11:24:
[...]
- rookmachine wordt bediend door iemand, dus kan die ook uitgezet worden door iemand.
heb dat ook wel gehad bij een feest, bij de organisatie neergelegd wat het probleem is en of die niet een kwartiertje of half uurtje uit kon zodat hun ook overzichtsfotos konden krijgen. rookmachine uit en ik kon verder
Je kunt evt met de LJ babbelen. Meestal doe ik dit ook wel, maar al een tijdje niet meer vanwege requests. De laatste keer was een jaar geleden tijdens een modeshow in een club omdat de rook het serieus onmogelijk maakte op deze afstand. Zelfs voor D700/5D mk2's. Tijdens een partyshoot boeit het me echt niet. Zelfs een keer meegemaakt dat de LJ zoveel rook in het hol had gepompt, dat de DJ het publiek niet meer kon zien (niet dat er publiek stond, was prolly ook de reden waarom de LJ het gedaan had). We hadden letterlijk 1-1,5m zicht! Je leert anders te flitsen en in je nabewerking kun je het wat minder zichtbaar maken.
- ook jammer maar ook iets wat je bij de organisatie als makkelijke sfeerverhogend element kan voorstellen
bij cirque excentrique hebben ze ook 10 van die blokken van 50x50 bij 1 meter waar mensen op kunnen staan. ideaal gewoon aangezien je nooit te dikke rijen mensen krijgt op een verhoging en aardig wat contrast met de omgeving hebt.
Wellicht staat de organisatie/locatie hier voor open, je kunt het altijd proberen. Maar het moet geen excuus zijn omdat je dan opeens denkt dat je betere foto's gaat maken. Probeer je basis goed te krijgen

Neefdave schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:59:
[...]
De sterke punten in deze club is eigenlijk maar op twee plaatsen in de zaal. Ééntje als je direct boven binnenkomt of midden op de dansvloer. Dat zijn de enige twee plaatsen weer je wat sfeer kan creëren.
En misschien bij de bar omdat de koelkasten verlicht zijn, overigens zou ik op onderstaande foto's wel commentaar willen krijgen gezien de plaatsen die ik net genoemd heb met betrekking tot het licht.
#1 DJ Miss sugaware, diegene met het drankje ( aan de bar )
[
afbeelding]
#2 Wat zijn we toch weer verliefd ( midden op de vloer )
[
afbeelding]
Overigens vieze flare en wat te hard geflitst.
#3 Gezellig stappen met z'n allen. ( binnenkomst )
[
afbeelding]
Ze zijn allemaal zo enorm (mannelijk) geposeerd.
#1 had wel vanaf een hoger standpunt gemogen. Het komt hier gewoon niet zo flatteus over. Belichting is an sich oke. Al kun je gaan discussieren over de achtergrond dat ie wellicht wat lichter had gemogen. Wat dat betreft zullen smaken verschillen. Verder is de achtergrond ook niet boeiend; Plafond. Door een hoger standpunt te nemen krijg je wat meer bar erbij.
#2 Te licht, met name de achtergrond. Verder beetje vreemde compo; gezichten in het midden, afgesneden schouders en heeel veel hoofdruimte met weinig boeiends boven de hoofden.
#3 De dames op de voorgrond zijn wat overbelicht. Zorg dat je daar op scherp stelt en je belichting op afstemt. Vind die "witte neger" in het midden de foto verder verpesten met z'n humeur (strakke blik). Verder vind ik het niet zo'n boeiende foto.