Ervaringen partyfotografie deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste
Acties:
  • 134.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké. Bedankt voor jullie reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duurt even voordat ik antwoord geef.....

Maar ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de D300S en de voornamelijkste reden was toch het budget. Als ik namelijk de D700 zou aanschaffen zou ik ook ook weer 1 lens moeten vervangen en een FX lens is effe wat duurder dan een DX. En heb ook een SB900 aangeschaft aangezien mijn SB800 was overleden. En tja meer geld had ik toch echt niet meer in de pocket....

a.s. vrijdag ga ik er voor het eerst mee schieten op een event dus heb er zin in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met de aanschaf :) (al ben ik zelf een Canonian..) en ik ben benieuwd of je wat kunt laten zien straks.

@Psychodweep
Ingetogen DJ's, waar was dit precies? Lijkt zo zonder feestende mensen wel een huiskamerfeestje eerlijk gezegd :p

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Dat klopt ook min of meer.
1. DJ op het einde van de avond in een kleine zaal waar de meeste mensen al weg waren.
2. Dit duo ging wel uit de bol, heb daar nog andere plaatjes van.
3. DJ in het begin van de avond, was nog niet veel volk. Maar em ging ook niet uit de bol.
4. Was ook in het begin van de avond.
Sommige dj's zijn gewoon rustig, je mag een half uur wachten en dat zal nog steeds dezelfde plaatjes opleveren.

link van feestje: http://beatsoflove.kozzmozz.com

Deze dj's gaven zich wel volledig:
1.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2633/4238671592_b266b80d59.jpg
2.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2775/4238667718_8803f30045.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door psychodweep op 04-01-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Is het alweer bijna valentijn???

@Marjolein; volgens mij is die D300s ook nog geeneens een miskoop. Prima focussysteem en je kunt er ook nog eens mee filmen. Volgens mij zou het niet zo'n hele gekke move zijn om m'n D200 in te ruilen en een D300s te scoren. Kan ik ook eindelijk eens filmen. Wel jammer dat ik sommige objectieven dan dubbel voer.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mijn 40D of 17-55mm begint tegen te sputteren (lenscontacten, zal hem moeten binnendoen = aantal weken kwijt) ben ik aan het zien om een 2de body aan te schaffen.
Maar twijfel enorm tussen de 5D en 7D.

De 5D misschien met de 16-35mm f2.8 lens (hopelijk genoeg millimeters) (FF)
De 7D eventueel met mijn oude lens of nieuwe maar geen idee welke (Crop)

Ik neem veel foto's in "nightlife" dus ISO en zo is belangrijk.
Maar ben ook begonnen met portret, model, reis-fotografie.
Dus ik weet het helemaal niet meer

Iemand ervaringen met deze of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Geen twijfel mogelijk, party + portrait = 5D.
Met die 16-35mm kom je zeker toe voor people shots. Ik zou dan wel de people shots niet op 16mm trekken maar op 28mm of hoger. Met je 16mm kan je overzichtjes trekken.
Je hebt nog een 70-200, die kan je voor model gebruiken (ideaal bereik).

[ Voor 3% gewijzigd door psychodweep op 05-01-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor portretten zou ik geen 16-35 nemen, maar een 24-70 of inderdaad 70-200. De 16-35 is voor partyfotografie een hele lekkere lens, maar niet als je veel peopleshots doet.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem veel foto's van 2,3 a 4 mensen en ook veel overzichtfotokes.
Zou ik met die 24-70 niet te weinig breedhoek hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
24mm is behoorlijk breed hoor. Tis veel breder dan je 17mm op crop. En die 4mm maken echt wel een verschil hoor. 24-70L vind ik persoonlijk te zwaar qua gewicht (bijna kg). Als dat geen bezwaar is, is het een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wilde al zeggen, 24mm @ FF is eigenlijk al behoorlijk wijds. Wellicht al iets te wijds voor peopleshots. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de 5Dmk2 geworden met de 24-70 lens.
Dit weekend al eens testen :) Heb er zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

jules schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 01:28:
Wilde al zeggen, 24mm @ FF is eigenlijk al behoorlijk wijds. Wellicht al iets te wijds voor peopleshots. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk :)
Ik maak mijn peopleshots (1-2-3) inderdaad het meeste aan het lange eind van de lens (50-70mm) maar voor af en toe een leuk effectje of de groepsfotos van 6+ in en TE drukke club, kan je toch lekker uit de voeten richting de 24mm 8) Het wachten is op de 24-70 IS....

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4053/4256514609_f370ea83b2.jpg

Morgenavond weer lekker knallen in de Matrixx!!

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen lekker feesie in het mirror centre :) eerst tantric dance en dan normaal uit je dak gaan met kareem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tom schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:47:
Paar fototjes van afgelopen nacht...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ben je weer bezig? :) Cool! Ik mag volgende maand ook weer 2x, heeft dat versturen van kerstkaarten aan klanten toch nog zin :P Ze dachten weer eens aan me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures

GreenPictures

Feestgraaf

Matrixx - Tranceclassix was erg vetjes, lekkere oude tranceklappers, lekker druk en dikke lasers!!

1

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4035/4265082207_acf06354a1.jpg
2

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4009/4265832046_dd470ec040.jpg

3

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2792/4265833624_6dc52d848e.jpg

4

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4027/4265930424_29a0f21f33.jpg

De complete shoot staat op www.matrixx.nl

Commentaar is altijd welkom :)

[ Voor 43% gewijzigd door GreenPictures op 11-01-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nijmegen ging los Zaterdag op Zondag nacht.Tranceclassix was inderdaad erg VET!

1.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.156/842650001-842700000/842690701-842690800/842690758_5_6Qsi.jpeg

2.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.69/842650001-842700000/842689301-842689400/842689376_5_8J9t.jpeg

3.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.66/842650001-842700000/842689701-842689800/842689793_5_pSyP.jpeg

En uhhh wat heeft de rest gedaan, afgelopen weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures

GreenPictures

Feestgraaf

@Rdrukker Heerlijke lasertjes @ Matrixx!!

Afbeeldingslocatie: http://greenpictures.mbknetworks.nl/reveller.jpg

;)

[ Voor 10% gewijzigd door GreenPictures op 11-01-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54
Schaamteloze reclame ... :) Ben je dat zelf of wie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tranced schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:39:
Rdrukker Heerlijke lasertjes @ Matrixx!!

[[url=afbeelding[/url]]

;)
Hey! dat ben ik.
Ja wat een lasers man, vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures

GreenPictures

Feestgraaf

Rdrukker> Nice shoot met wat erg strakks portetjes!!

Ben benieuwd naar de shoot van tilllate, maar die staat nog niet online...

[ Voor 184% gewijzigd door GreenPictures op 11-01-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
Laat ik eens de knuppel in het hoenderhok gooien..

Maar wat onderscheid jullie als (party)fotograaf nou van de rest? Zat net even wat pagina's door te nemen en als je snel scrollt dan lijkt het veel op elkaar, alleen een Mittnick, hos, Floris etc haal ik er snel uit.

Als je vroeger een "party"-fotograaf wilde dan was het een stuk makkelijker, er waren maar een aantal namen in "het wereldje"..... maar tegenwoordig schieten ze als paddestoelen uit de grond.

Dus stel je voor, een grote opdrachtgever zoekt een partyfotograaf, waarom zou hij dan voor jou kiezen? Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Als ik kijk naar een aantal websites dan zie ik niet echt een onderscheidend vermogen.... En met alleen je naam red je het volgens mij tegenwoordig niet meer......

Gewoon nieuwsgierig.....

[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 11-01-2010 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

/late reply
neographikal schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 00:23:
[...]

Ben je weer bezig? :) Cool! Ik mag volgende maand ook weer 2x, heeft dat versturen van kerstkaarten aan klanten toch nog zin :P Ze dachten weer eens aan me :)
Nee, kom niet verder dan vijf keer per jaar (ofzo) dat ik nog aan partyfotografie doe :P
Maar vind het geen ramp, heb het partyfotografie tijdperk ook wel een beetje gehad (betaald sinds april 2002 t/m ergens in 2008, één of meerdere dagen per week). Misschien om de reden van Gerard hierboven. Ik ben geloof ik de enige die nooit naar die grote feesten toe heeft gewerkt, trekt mij helemaal niet. En de normale opdrachtjes zijn tegenwoordig lastig te vinden gezien het grote aanbod partyfotografen die voor een knaak werken.
Ach af en toe een feestje doen vind ik leuk! Sowieso was het altijd iets voor erbij/leukigheid. Dus houd het nu bij een paar keer dat oude opdrachtgevers mij vragen :)

Succes met jouw opdrachten iig, zie het resultaat wel verschijnen ;)
Lees dit topic ook nog altijd graag mee, al post ik wel wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 22:06

allstarted1

WTRFTS

GerardHenninger schreef op maandag 11 januari 2010 @ 23:32:

Maar wat onderscheid jullie als (party)fotograaf nou van de rest? Zat net even wat pagina's door te nemen en als je snel scrollt dan lijkt het veel op elkaar, alleen een Mittnick, hos, Floris etc haal ik er snel uit.

Als je vroeger een "party"-fotograaf wilde dan was het een stuk makkelijker, er waren maar een aantal namen in "het wereldje"..... maar tegenwoordig schieten ze als paddestoelen uit de grond.

Dus stel je voor, een grote opdrachtgever zoekt een partyfotograaf, waarom zou hij dan voor jou kiezen? Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Als ik kijk naar een aantal websites dan zie ik niet echt een onderscheidend vermogen.... En met alleen je naam red je het volgens mij tegenwoordig niet meer......

Gewoon nieuwsgierig.....
True, onderscheid is tegenwoordig ver te zoeken. Ben zelf al een tijdje niet echt heel actief meer vanwege m'n stage, maar alles wat ik hier zie is hetzelfde (uitzonderingen daargelaten) of er duikt weer een nieuwe naam op die niet veel vernieuwends brengt ten opzichte van 'de oude garde'.

Het is jammer dat partyfotografie zo'n hot item is geworden. Voor mij persoonlijk is de lol er wel vanaf sinds je op sommige feesten met tien personen op een kluitje staat. Kijk naar een Bloomingdale: daar liep Gerard rond, Henk af en toe en ik haakte soms ook aan. Tegenwoordig lopen er ongeveer 7/8 fotografen. De balans is kwijt, op een Qlimax of iets dergelijks is dit te verantwoorden, mits er ook afwisselend werk in zit.....de laatste tijd zie ik niet echt foto's waardoor ik baal dat ik zelf niet op het feest was, dat ik echt iets gemist heb. Vroeger was dit wel nog zo...

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Jezelf onderscheiden in de partyfotografie is naar mijn mening best lastig. Je legt altijd vast wat er gebeurd en de enige invloed die je zelf op het beeld hebt zijn vrijwel allemaal technische aspecten. Ik zie zelden een partyfotgraaf een kwartier wachten voor een beeld... ik heb wel is 2 uur bij een DJ gestaan voor het juiste moment (lees; sven vath foto's).

Toen ik foto's maakte op feesjes weet ik nog heel goed dat ik dat voor 75% deed om dat ik het tof vond... ik deed wel moeite om mezelf te onderscheiden, op het begin met off-shoe flash, ik was toen de tijd een van de weinige die daar gebruik van maakte. Later onderscheidde ik me juist doordat ik niet meer flitste, en dat heeft me toen behoorlijk wat leuke opdrachten opgeleverd.

Het gaat denk ik meer over gear dan over fotografie...

uiteindelijk komt het gros zichzelf wel tegen...

[ Voor 39% gewijzigd door wilmocs op 12-01-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Gewoon nieuwsgierig.....
Allereerst: dank :)

Ten tweede, en hier ga ik mensen tegen de schenen schoppen:
Voor mij is mijn plek bij de bedrijven waar ik voor werk wel safe en zeker, daar hoef ik me echt niet druk om te maken. Maar wat ik zie is dat er weinig mensen stoppen met PFG, terwijl er telkens meer bijkomen. Als voorbeeld kan ik een Qlimax nemen bijvoorbeeld: toen ik dat 7 jaar geleden voor het eerst deed, waren er maximaal een man of 8 aan het fotograferen, terwijl ik begreep dat er voor de afgelopen keer meer dan 100 accreditaties zijn aangevraagd.
Nu vind ik dat er een aantal mensen onderscheidend bezig zijn, een Mittnick, Matthew N., hos, samo, GH, DocG. Rut-gr en misschien voor jullie minder bekend: gris en bikini2990. De rest... not so much. Of ze kopiëren wat een ander heeft bedacht, of ik zie eenvoudigweg niet wat ze nou anders doen dan de gemiddelde boerenpummel. Elke nitwit die zijn camera maar een beetje kan instellen en 5 minuten heeft opgelet toen een andere PFG zijn camera instelde kan nagenoeg alle partypics wel schieten, misschien met uitzondering van artiesten.
Nee bijzonder ben je allang niet meer als je dit doet, onderscheiden kunnen er maar een paar en zo verdwijnt de charme van dit werk ook meer en meer...

In het verlengde hiervan kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik zo'n beetje elk jaar (soms vaker) wel eens denk 'ik ga er mee stoppen'. Ik moet soms in concurrentie met wat ik hierboven de 'boerenpummel' noem, mensen die zo ongeveer voor het toegangskaartje langskomen. Ik krijg aanvragen van partijen die denken dat je voor €150 wel een nachtje komt zwoegen. Het vak wordt niet meer serieus genomen door dat soort eihoofden. :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:24:
[...]

Allereerst: dank :)

Ten tweede, en hier ga ik mensen tegen de schenen schoppen:
Voor mij is mijn plek bij de bedrijven waar ik voor werk wel safe en zeker, daar hoef ik me echt niet druk om te maken. Maar wat ik zie is dat er weinig mensen stoppen met PFG, terwijl er telkens meer bijkomen. Als voorbeeld kan ik een Qlimax nemen bijvoorbeeld: toen ik dat 7 jaar geleden voor het eerst deed, waren er maximaal een man of 8 aan het fotograferen, terwijl ik begreep dat er voor de afgelopen keer meer dan 100 accreditaties zijn aangevraagd.
Nu vind ik dat er een aantal mensen onderscheidend bezig zijn, een Mittnick, Matthew N., hos, samo, GH, DocG. Rut-gr en misschien voor jullie minder bekend: gris en bikini2990. De rest... not so much. Of ze kopiëren wat een ander heeft bedacht, of ik zie eenvoudigweg niet wat ze nou anders doen dan de gemiddelde boerenpummel. Elke nitwit die zijn camera maar een beetje kan instellen en 5 minuten heeft opgelet toen een andere PFG zijn camera instelde kan nagenoeg alle partypics wel schieten, misschien met uitzondering van artiesten.
Nee bijzonder ben je allang niet meer als je dit doet, onderscheiden kunnen er maar een paar en zo verdwijnt de charme van dit werk ook meer en meer...

In het verlengde hiervan kan ik eigenlijk wel zeggen dat ik zo'n beetje elk jaar (soms vaker) wel eens denk 'ik ga er mee stoppen'. Ik moet soms in concurrentie met wat ik hierboven de 'boerenpummel' noem, mensen die zo ongeveer voor het toegangskaartje langskomen. Ik krijg aanvragen van partijen die denken dat je voor €150 wel een nachtje komt zwoegen. Het vak wordt niet meer serieus genomen door dat soort eihoofden. :/
Ik wil mezelf helemaal niet tot een goede fotograaf rekenen of zeggen dat ik er zoveel vanaf weet, maar ik denk dat dat laatste ook komt door de grote hoeveelheid party sites, als ik soms de kwaliteit van de foto's op dergelijke sites zie dan kan ik je alleen maar gelijk geven. Het komt er gewoon op neer 'voor jou tien anderen' en natuurlijk zijn er mensen die beter zijn dan de rest, maar ik denk niet dat dat komt doordat ze daadwerkelijk zoveel betere foto's kunnen maken dan iemand anders maar als je eenmaal in het wereldje zit, dan komt de rest vanzelf. Ok dat is misschien wat zwartwit gesteld, maar de hoeveelheid variatie die je met het onderwerp 'party' hebt is nu eenmaal gelimiteerd. En nu steeds meer mensen fotografie ontdekken krijg je automatisch een wildgroei aan PFG's. Als ik al om me heen zie hoeveel mensen er met een DSLR foto's maken die niks van fotografie afweten, niet dat dat erg is maar het wordt simpelweg steeds toegankelijker. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een aantal klussen het er wel mee heb gezien, ik was een tijd geleden nog in een clubje voor een paar honderd man en daar liepen 3 pfg rond, sorry maar dat is niet leuk meer. Ik kan me ook niet voorstellen dat je als uitgaanspubliek het leuk vind om de hele avond door tig fotografen lastig gevallen te worden......

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon nieuwsgierig.....
Ik heb een aantal kennisen die actief bezig zijn met het maken en draaien van muziek.
Zo nu en dan ga ik mee en maakte met een Sony digitale camera foto's van hun optreden.
Ik merkte er erg veel plezier mee te hebben en vindt het ook leuk om de omgeving tijdens zoset vast te leggen.
Ongeveer een jaartje terug kwam ik een partyfoto op internet tegen die mij zo enorm aansprak en moest weten hoe zo´n foto tot stand is gekomen en natuurlijk hoe die gemaakt is.
Tijdens een optreden ben ik een fotograaf tegen gekomen en heb hem verteld dat ik een foto heb gezien die veel indrup op mij heeft gemaakt.
Deze man was best nieuwschierig en heb hem de foto omschreven.
Nadat hij even had nagedacht wist hij mij te vertelen hoe zo´n foto waarschijnlijk is gemaakt.

Er ging een week voorbij en het enige waar ik nog mee bezig was is, ik wil graag een spiegelreflex camera.
Vanaf dat moment zit ik continu achter internet opzoek naar info over camera´s

Het is mei 2009 en heb mijn camera gekocht een nikon d5000 en wat nu en hoe?
Ik merkte al snel dat het geen makkie is om hiermee zo even foto's te maken en ben op internet gaan rond zoeken en kwam hier op dit forum uit.
Na menig topic's te hebben gelezen kwam ik vaak de zelfde namen tegen.
Een van deze namen viel mij erg op, door zijn foto's.
En heb er ook bewondering voorzijn werk, keer op keer zulke mooie platen.

Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van het maken van foto's tijdens optreden van kennissen heb ik besloten om mij bij partysite's op te geven.
Ik ga er niet te veel op door, maar kwam er al snel tegen dat ook dit niet zo makkelijk is.
geloof me dat ik heel het internet heb afgezocht en alle site heb gemaild.
Bij alle site's ben ik afgewezen.
Je hebt geen voorbeeld foto's, was het antwoord.
Tot dat er iemand mij benaderde op een nikon forum.
Na enig overleg ben ik begonnen om voor zijn/hun site foto's te maken.
En moet zeggen dat zij mij enorm helpen met tips, elkaar iets gunnen denk ik.

UIteraard heb ook ik een site online gegooid waar mijn werk op te zien is en hoop het niet alleen, maar weet zeker dat het mij ooit gaat lukken om betaalde opdrachten binnen te krijgen.
het zal zeker niet op vandaag op morgen zijn, maar ik heb alle tijd en mega veel plezier!
Wat is mooier omvan je passie je job te maken.

Wat betreft het onderscheiden van andere fotografen, dat komt vanzelf.
Maak je foto's van het geen wat jij mooi vindt of om zoveel mogelijk mensen het naar hun zin te maken en hen op de foto te zetten.
Ik denk dat het in het midden ligt.

Mijn Nikon D500 heeft nogmaar ik schat 25 feestjes gezien en zie mijn foto's en kennis per shoot verbeteren.

Dit is de foto waarover ik het had en wie kent hem niet.
1.
Afbeeldingslocatie: http://patricksavalle.com/images/patman/portfolio/party/thumbs/IV4V1011.jpg
Deze foto is gemaakt door patrick savalle, is mij pas geleden door iemand van dit forum verteld.

Afgelopen Zaterdag heb ik tijden Tranceclassixx een poging gedaan om een foto zoals hier boven te maken.
2.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.194/842650001-842700000/842690601-842690700/842690695_5_qntV.jpeg

3.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.156/842650001-842700000/842690701-842690800/842690758_5_6Qsi.jpeg

Ik ben reuze blij met deze foto's, hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

No offence, maar jouw voorbeelden verdwijnen bij mij in de vuilnisbak, als je tenminste voor het plaatje gaat dat Patrick Savalle heeft gemaakt. Je hebt nu puur wat silhouetten, die mag je best een beetje uitlichten.

Als ik me niet vergis is het plaatje van Patrick overigens op Mysteryland gemaakt (of Q-Base?), met een veel langere lens en sluitertijd dan jij hebt gebruikt. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54
De dSLR is betaalbaar (dus gemeengoed) geworden. Op hoge ISO schieten is ook geen probleem meer en een flinke geheugenkaart kost geen drol. Kortom iedereen kan op een feest avond een kaartje vol schieten met wat gepruts en daar zo een paar "lucky shots" uit halen.

Ik denk dat het de tijd is. Ik fotografeer meestal artiesten en de kunst is contact te zoeken met de artiest. Dat moet je zien in de foto. Niet het zoveelste plaatje van een zanger met de ogen dicht en een microfoon voor zijn gezicht. Bij een feest moet je de vibe van de avond voelen door naar de foto te kijken. Je moet het beleven, je moet er volgende keer heen willen. Maar doordat steeds meer wannabee's met 1000d's met witte toeters naast je in de pit staan denk ik ook soms: "waar ben ik nog mee bezig".....

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:25

samo

yo/wassup

Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:36:
No offence, maar jouw voorbeelden verdwijnen bij mij in de vuilnisbak, als je tenminste voor het plaatje gaat dat Patrick Savalle heeft gemaakt. Je hebt nu puur wat silhouetten, die mag je best een beetje uitlichten.

Als ik me niet vergis is het plaatje van Patrick overigens op Mysteryland gemaakt (of Q-Base?), met een veel langere lens en sluitertijd dan jij hebt gebruikt. :)
En dat is dan misschien ook precies wat je bedoelt met 'de rest kopieert maar wat'!. Deze pogingen om een foto te maken geïnspireerd op de foto van Patrick levert inderdaad foto's op die voor een beginner heel gaaf zijn. Maar ik vind het 1: 2 dezelfde foto's en 2: het mist de essentiele elementen die de originele foto mooi maken. Hos heeft foto's die er meer op lijken, geschoten in Club8 voor de beamer, dat weet ik zeker. Die foto's zijn sfeervoller.
Het zijn misschien technisch correcte foto's, maar missen alle sfeer (vind ik).

edit:
Ik had het er gistere nog met Hos over aan de telefoon. Ik was laatst op een dubstepfeestje, en komt er een fotograaf naar me toe "Het gaat niet om de apparatuur, maar wat je er mee doet!". Gewapend met D40, kitlensje en sb-600. Fair enough, mij zal je haar niet horen aanvallen op apparatuur. Alleen wel jammer dat ze tegen mij begon te lullen, en niet ging laten zien wat zij bedoelt met "wat je er mee doet". Kom op, ga mooie foto's maken! Laat zien wat je kan! Zowel technisch als sociaal als creatief. No excuses!

[ Voor 20% gewijzigd door samo op 12-01-2010 13:12 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[...]
Het vak wordt niet meer serieus genomen door dat soort eihoofden. :/
maar hoe serieus moet het vak genomen worden dan?

99% van het vak is gewoon foto's maken voor de website van een één of andere toko, waarop mensen zichzelf terug kunnen zien. dat kan toch uitstekend gedaan worden door die boerenpummel die het voor 100 euro doet? hij een leuke avond, de bezoekers hun smoel op een internetsite en die toko weinig kosten. voor die ene procent dat het wel goed moet, kunnen ze een goede fotograaf in huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:29:
[...]

99% van het vak is gewoon foto's maken voor de website van een één of andere toko, waarop mensen zichzelf terug kunnen zien. dat kan toch uitstekend gedaan worden door die boerenpummel die het voor 100 euro doet? hij een leuke avond, de bezoekers hun smoel op een internetsite en die toko weinig kosten. voor die ene procent dat het wel goed moet, kunnen ze een goede fotograaf in huren.
Je maakt me in ieder geval wel duidelijk dat jij niet de fotograaf bent die zich hoeft te onderscheiden, die de meerwaarde niet ziet in het 'in één oogopslag zien wat je gemist hebt en waar je de volgende keer per sé bij moet zijn'.

Ik vind dat een baan ook een bevlieging moet zijn, dat je geïnspireerd bent in wat je doet en dat dat te zien is aan het eindresultaat. Als het 'gewoon productiewerk' is, dan moet je iets gaan doen dat je wel leuk vind, kan je misschien ook eens ergens in uitblinken. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke discussie. Ik ben zelf heel blij met mn residentie en gebruik dat om te ontwikkelen. Als je hier serieus in wil worden zal je in het begin low cost moeten werken. Ik probeer zelf te onderscheiden door ook video actief aan te bieden. Ik weet namelijk dat ik het op fotografisch niveau moet afleggen tegen de GH's, Hos'en en Mittnicks, en noem ze maar op. Het is een leerschool, en ik betwijfel of het wel helemaal terecht is om af te geven op de beginners. Als iemand met een 1000d en een stuk L glas naast me in de pit staat, prima. Maar laat hem eerst ook maar mooie foto's schieten.

Het wordt moeilijker om een boterham te verdienen door deze ontwikkeling, ja logisch, maar zo ontwikkeld de markt, dus ik zou zeggen roll with the punches en ontwikkel/verbreed je eigen vakgebied door ipv te hangen bij je ene kunstje, hoe goed je daar ook in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote] [b] [message = 33262719, noline] Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:36 [/ message]: [/ b]
Geen strafbaar Feit, maar jouw voorbeelden verdwijnen bij mij in de vuilnisbak, als je tenminste voor het plaatje gaat dat Patrick Savalle heeft gemaakt. Je hebt nu puur wat silhouetten, die mag je best een beetje uitlichten.

Als ik me niet vergis is het plaatje van Patrick overigens op Mysteryland gemaakt (van Q-Base?), Met een veel Langere lens en sluitertijd dan jij hebt gebruikt. :)
[/ Quote]

Ik bewaar dit soor foto's en waarom, Omdat [u] ik [/ u] ze nu mooi vindt nl Daarbij vergelijkings materiaal heb.
Om te zien van ik ik de loop van de tijd weer iets meer heb geleerd en zal dan Ongetwijfeld zo'n onderwerp anders fotograferen.
Waarom zou ik deze silhouetten Moeten uit lichten, Omdat jij het zegt en dan Aannemen DAT het goed is.
De ruimte op Mysteryland en Q-base is naar mijn gevoel stukke groter en daar is stuk aangenaamer om met een Langere Moeten lens te fotograferen.
Tja een Langere sluitertijd, fijn! ;)

Als ik een foto zie die ik mooi vindt en waar ik enthousiast van wordt, wil ik ook graag weten hoe zoiets gemaakt woord en ga ik aan de slag.

Ik las net het volgend:
Maar doordat steeds meer wannabee's met 1000d's met witte Toeters naast je in de pit staan denk ik ook soms: "Waar ben ik nog mee bezig ".....

Blijf bij jezelf, dat niet iedereen de centen heeft om een profesioneel camera te kopen dat alleen bij een super, top fotograaf hoort.
Voormij gaat het ook om de persoon achter de body!

Tijdens Tranceclassixx heb ik met twee gasten gesproken die maakten ook foto's, erg gezellig!
Mensen die open staan voor vragen maar ook graag dingen willen aan horen.
Dit soort mensen zijn er gelukkig ook!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:54:
[...]

Ik bewaar dit soor foto's en waarom, Omdat [u] ik [/ u] ze nu mooi vindt nl Daarbij vergelijkings materiaal heb.
Om te zien van ik ik de loop van de tijd weer iets meer heb geleerd en zal dan Ongetwijfeld zo'n onderwerp anders fotograferen.
Waarom zou ik deze silhouetten Moeten uit lichten, Omdat jij het zegt en dan Aannemen DAT het goed is.
De ruimte op Mysteryland en Q-base is naar mijn gevoel stukke groter en daar is stuk aangenaamer om met een Langere Moeten lens te fotograferen.
Tja een Langere sluitertijd, fijn! ;)

Als ik een foto zie die ik mooi vindt en waar ik enthousiast van wordt, wil ik ook graag weten hoe zoiets gemaakt woord en ga ik aan de slag.

Ik las net het volgend:
Maar doordat steeds meer wannabee's met 1000d's met witte Toeters naast je in de pit staan denk ik ook soms: "Waar ben ik nog mee bezig ".....

Blijf bij jezelf, dat niet iedereen de centen heeft om een profesioneel camera te kopen dat alleen bij een super, top fotograaf hoort.
Voormij gaat het ook om de persoon achter de body!

Tijdens Tranceclassixx heb ik met twee gasten gesproken die maakten ook foto's, erg gezellig!
Mensen die open staan voor vragen maar ook graag dingen willen aan horen.
Dit soort mensen zijn er gelukkig ook!
Ik lees hier eigenlijk altijd alleen maar mee, maar hier moet ik gewoon op reageren. Het feit dat je afgeeft op de gevestigde orde die je gewoon normale tips om je foto beter te maken vind ik al apart. Dat je daarnaast niet in ziet dat (party)fotografie een vak apart is vind ik bijzonder gezien je houding. Zoals je het nu doet voorkomen is iemand een goede fotograaf als hij graag een babbeltje maakt en tips uitdeelt. Ik zie niet in waarom iemand dat een goede fotograaf maakt. Een goede fotograaf is iemand die met 1 foto een verhaal kan vertellen. Niet iemand die 100 gezichtjes knalt, maar iemand die het gezicht van een dansend persoon laat zien die los gaat op de vette muziek die die avond gedraait is.

Een goede fotograaf zal zelfs met een telefooncam een betere foto kunnen maken dan een random pruts-schieter van random site #623.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow te gekke discussie :), en yep als je je als fotograaf wil onderscheiden dan gaat het ook niet om gear maar om te zien, sterker nog om te anticiperen. want voordat het moment komt moet je al in de juiste positie staan met je cam juist ingesteld om de foto te kunnen maken.

Af en toe heb ik ook wel eens de frustratie dat je op een feesie komt en dat er eigenlijk 'niks' is dat eruit springt en of kan springen in fotografisch opzicht waar je als bezoeker of opdrachtgever blij van gaat worden dat je denkt 'shit ik heb wat gemist'. weinig contrasten, belichting die van alle 4 de windrichtingen komt, suffe dansvloer, halfvol etc etc.

is natuurlijk heel makkelijk om rdrukker af te vallen op deze fotos maar ik heb ook het idee dat hij echt op zoek was naar een contrastrijk moment met silhouetten en deze ook als voorbeeld post van de dichtstbijzijnde benadering. tja bij savalle is er een hoog podium in de open lucht waar een paar luitjes op staan en waar hij ook afstand van kon nemen. fantastisch moment gewoon en wereldfoto :Y .
Als er voor hetzelfde geld 100 luitjes op het podium hadden gestaan dicht op elkaar dan was het shot of helemaal niet gemaakt of niet zo sprekend als nu. ik raad organisaties ook meestal aan om smalle verhogingen neer te zetten als ze sprekende fotos willen. dan laat ik ook een foto van de westerunie zien van achteren als het er niet is, oftewel totaal geen contrast van dansende menigte in het licht en rook.

bij rdrukker was er misschien niet een situatie aanwezig die zo extreem was. deze luitjes stonden al op een verhoging maar die nog relatief laag was en te dicht op elkaar. als je maar weet waar je naar op zoek bent wat eruit kan springen dan komt het wel een keer goed.

en soms mag je luitjes die in een suffe portretpose gaan staan (omdat ze kennelijk door veel PFGs worden onderwezen dat ze doodstil moeten blijven staan ? :S ) ook wel een trap onder hun reet geven en wat origineels laten verzinnen.

leuk voorbeeld van paranoia, groepje dat boven stond en op de foto wilde. Ik probeerde ook een contrastfoto te maken alleen toen ze me zagen gingen ze in vrij statische pose staan terwijl even ervoor ze lekker tekeer gingen. fototje gemaakt en opmerking gemaakt dat ze wel weer naar hun oude enthousiasme mochten, en dat hielp :)

ervoor
Afbeeldingslocatie: http://www.thehospages.com/pictures/2009-parties/2009-10-10-paranoia/thumb2/image120.jpg

erna
Afbeeldingslocatie: http://www.thehospages.com/pictures/2009-parties/2009-10-10-paranoia/thumb2/image123.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:40:
[...]
Je maakt me in ieder geval wel duidelijk dat jij niet de fotograaf bent die zich hoeft te onderscheiden, die de meerwaarde niet ziet in het 'in één oogopslag zien wat je gemist hebt en waar je de volgende keer per sé bij moet zijn'.

Ik vind dat een baan ook een bevlieging moet zijn, dat je geïnspireerd bent in wat je doet en dat dat te zien is aan het eindresultaat. Als het 'gewoon productiewerk' is, dan moet je iets gaan doen dat je wel leuk vind, kan je misschien ook eens ergens in uitblinken. ;)
ik begrijp niet zo goed wat dit met mij te maken heeft, maar om je gerust te stellen, ik weet me uitstekend te onderscheiden, ik doe werk wat ik leuk vind en waarschijnlijk blink ik ook nog wel uit. want ik ben ook in deze want mindere tijden in staat om mijn opdrachtgevers uit te kiezen, iets wat voor lang niet iedereen geldt in mijn segment. en er zullen bij mij echt geen mensen aankloppen of ik voor 150 euro ergens 's nachts wil verschijnen :D

je hoeft mij dus echt de meerwaarde van je onderscheiden niet uit te leggen, maar waarom zou je je onderscheiden als partyfotograaf? daar valt toch zowel inhoudelijk als financieel geen enkele winst te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

@rdrukker:

Oh vergis je niet, ik babbel met bijna alle fotoluitjes, geef hints en tips, aanwijzingen waar mooie plaatjes te maken zijn en waar je vooral ook niet moet gaan staan etc. Maar geef je eigen draai aan dingen en bedenk je altijd: is dit een beeld voor in een tijdschrift? Kan dit op de 3e pagina van een krant? En blijf veeleisend, blijf bedenken hoe beelden beter kunnen, hoe je dat zelf kunt doen en hoe jij anderen kunt inspireren met jouw foto's.

Inspiratie opdoen vanuit beelden van anderen is tof, ik heb ook zo mijn boeken die ik doorkijk, sites die ik bezoek, flickr-groups die ik bezoek en probeer zo inspiratie op te doen. Maar wel altijd met een eigen twist. Ik ben me bovendien maar wat goed bewust van hoe moeilijk het soms kan zijn voor PFG's met een vaste tent waar ze schieten: elke keer weer iets nieuws in dezelfde tent vinden is echt heel lastig immers :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:52:
[...]
8<
je hoeft mij dus echt de meerwaarde van je onderscheiden niet uit te leggen, maar waarom zou je je onderscheiden als partyfotograaf? daar valt toch zowel inhoudelijk als financieel geen enkele winst te halen?
Daar valt inhoudelijk en financieel wel winst te halen, als je onderscheidend genoeg bent, als de artiesten, opdrachtgevers en het publiek je kennen. Ik heb echt wel goed betalende opdrachten, maar ik heb heel bewust de keuze gemaakt om het erbij te doen, juist omdat ik merkte dat als het mijn werk werd, ik de inspiratie verloor en tot productiewerk overging.

En ik gebruikte juist jouw tekst als voorbeeld: inspirerend werk leveren, onderscheiden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
allstarted1 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:37:
maar alles wat ik hier zie is hetzelfde (uitzonderingen daargelaten) of er duikt weer een nieuwe naam op die niet veel vernieuwends brengt ten opzichte van 'de oude garde'.
Dat gevoel had ik ook een beetje... niet om nou meteen te willen zeggen "vroeger was alles beter"... Maar het lijkt net alsof er minder moeite wordt gedaan.
Het is jammer dat partyfotografie zo'n hot item is geworden. Voor mij persoonlijk is de lol er wel vanaf sinds je op sommige feesten met tien personen op een kluitje staat.
Eensch. Maar waarom is partyfotografie zo hot geworden in een relatief korte tijd? Het is niet de makkelijkste vorm van fotografie voor de beginnerling.
wilmocs schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 10:25:
Het gaat denk ik meer over gear dan over fotografie...
uiteindelijk komt het gros zichzelf wel tegen...
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het om gear gaat, volgens mij was dat vroeger meer het geval. Maar dat men zichzelf tegenkomt denk ik wel. Ooit moet je je toch gaan afvragen "Hmmmz, ik werk 8 uur met ???? euro aan apparatuur.... en dat voor 100 euro. *reken*reken*, als ik bij de kroeg om de hoek achter de bar ga werken verdien ik meer....."
[Maar wat ik zie is dat er weinig mensen stoppen met PFG, terwijl er telkens meer bijkomen.
Gestopt : Matthew, Patrick Savalle, Dodge (soort van), GH.. En Floris over 2 jaar ;)
Dat had ik ook een tijd geleden, maar met een iets andere motivatie :
- Het lijkt allemaal teveel op elkaar...
- Horeca en Evenementen-organisaties betalen heel slecht/laat, dat is helaas een landelijk feit.
- Ik wilde graag op normale tijden werken
- Er zat te weinig waardering in peopleshots maken
- Te veel domme mensen in het "segment" die denken dat ze het ook kunnen

Resultaat nu : meer rust, meer waardering, meer omzet meer plezier.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 12:16:
UIteraard heb ook ik een site online gegooid waar mijn werk op te zien is en hoop het niet alleen, maar weet zeker dat het mij ooit gaat lukken om betaalde opdrachten binnen te krijgen.
Betaalde opdrachten binnenkrijgen is niet zo moeilijk, maar "betaald" is relatief; 25 euro en 5 bier voor een avond werken is ook "betaald". Maar hoe wil jij betaalde opdrachten binnenkrijgen, hoe onderscheid jij je van alle andere fotografen en de partysites?
Wat betreft het onderscheiden van andere fotografen, dat komt vanzelf.
Maak je foto's van het geen wat jij mooi vindt of om zoveel mogelijk mensen het naar hun zin te maken en hen op de foto te zetten.
Elk gezond bedrijf maakt producten waar de markt om vraagt en waar ze verstand van hebben. Je kan niet altijd aan alle wensen voldoen, maar het is gewoon marktwerking. Dus nogmaals, er is veel vraag in jouw tak van fotografie, maar waarom zou men voor jouw product moeten kiezen?
Dit is de foto waarover ik het had en wie kent hem niet.
1.
[afbeelding]
Deze foto is gemaakt door patrick savalle, is mij pas geleden door iemand van dit forum verteld.
Je hebt Patrick Savalle als voorbeeld en dan kies je die foto uit? Hij heeft 1000x betere foto's.
En trouwens, Patrick woont bij jou om de hoek, wist je dat? Oh en ik trouwens ook ;)

Het moet serieus genomen worden, als in: er zit geld in het segment.
Probleem met evenementenfotografie is dat het 9 van de 10 keer gaat om een marketing tool en niet om de kwaliteit van de foto. Dat is niet erg, ieder z'n ding, probleem voor de meeste fotografen nu is alleen dat dingen te veel overlappen; kwalteit is minder belangrijk en kwantiteit wordt steeds belangrijker. De kwaliteit-schieters (bijv Rud-Gr) worden gehinderd door de kwantiteit-schieters (partysites etc). En de kwantiteit schieters denken juist dat ze kwaliteit leveren terwijl dat helaas niet het geval is.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:41:
Ik weet namelijk dat ik het op fotografisch niveau moet afleggen tegen de GH's, Hos'en en Mittnicks, en noem ze maar op.
Volgens mij werken we in een heel ander segment hoor, ik ben geen concurrentie voor je ;)
Het is een leerschool, en ik betwijfel of het wel helemaal terecht is om af te geven op de beginners. Als iemand met een 1000d en een stuk L glas naast me in de pit staat, prima. Maar laat hem eerst ook maar mooie foto's schieten.
Die snap ik niet, want je vindt het niet helemaal terecht om af te geven op beginneners, maar je koppelt een budget camera aan een beginner en die moet zich eerst bewijzen? Je zou dan toch juist moeten zeggen "iedereen eerlijke kansen".
Het wordt moeilijker om een boterham te verdienen door deze ontwikkeling, ja logisch, maar zo ontwikkeld de markt, dus ik zou zeggen roll with the punches en ontwikkel/verbreed je eigen vakgebied door ipv te hangen bij je ene kunstje, hoe goed je daar ook in bent.
Klopt, maar die discussie is al eens gevoerd en daar ging het me niet echt om. Als voorbeeld :
een bakker (goede fotograaf) krijgt het steeds moeilijker met alle supermarkten die ook brood aanbieden en andere producten (kwantiteits fotograaf) en dan nog vaak goedkoper ook. Dat is inderdaad marktwerking en dan moet je niet teveel zeuren over prijzen.

Om bij m'n voorbeeld te blijven : hoe onderscheid je je als supermarkt met je brood van de andere supermarkten en bakkers? Om de week komt er bijna een nieuwe supermarkt bij, maar waarom zou ik daar m'n brood halen als ik weet dat de bakker beter brood heeft (en misschien iets duurder is).
ik begrijp niet zo goed wat dit met mij te maken heeft, maar om je gerust te stellen, ik weet me uitstekend te onderscheiden, ik doe werk wat ik leuk vind en waarschijnlijk blink ik ook nog wel uit. want ik ben ook in deze want mindere tijden in staat om mijn opdrachtgevers uit te kiezen, iets wat voor lang niet iedereen geldt in mijn segment. en er zullen bij mij echt geen mensen aankloppen of ik voor 150 euro ergens 's nachts wil verschijnen :D

je hoeft mij dus echt de meerwaarde van je onderscheiden uit te leggen, maar waarom zou je je onderscheiden als partyfotograaf? daar valt toch zowel inhoudelijk als financieel geen enkele winst te halen?
Wat vind ik jou eigenlijk een vervelend ventje zeg..... Bah
Kan me niet voorstellen dat je het over fotografie hebt want ik heb nog nooit foto's van je gezien.... Ook geen website waar ik op kan kijken....

Maar waarom zou je je NIET onderscheiden als partyfotograaf? De toppers in dit topic verdienen een gemiddeld maandsalaris per opdracht. Inhoudelijk zijn de foto's misschien minder "waard" dan bijvoorbeeld een fashionfotograaf, maar financieel is er niets mis mee. Sterker nog, ik heb er twee jaar van geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Leuk dat onderscheiden, maar ik zie bij de pro's niet zo gek veel vooruitgang. Ze hebben een eigen stijl ja. Ondertussen boeken de prutsers meer vooruitgang en weten sommige in korte tijd al hele knappe platen te schieten. Juist vanwege genoemde redenen.. gear is betaalbaarder, betere ISO performance, meer informatie/tips over partyfotografie te vinden op internet enz. True, de pro heeft wat meer oog voor detail, kan de situatie beter inschatten en ligt de lat wat hoger, maar onder de streep hoef je ook maar een x aantal lucky shots te hebben... en zo moeilijk is dat nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Tom schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:49:
Leuk dat onderscheiden, maar ik zie bij de pro's niet zo gek veel vooruitgang. Ze hebben een eigen stijl ja. Ondertussen boeken de prutsers meer vooruitgang en weten sommige in korte tijd al hele knappe platen te schieten. Juist vanwege genoemde redenen.. gear is betaalbaarder, betere ISO performance, meer informatie/tips over partyfotografie te vinden op internet enz. True, de pro heeft wat meer oog voor detail, kan de situatie beter inschatten en ligt de lat wat hoger, maar onder de streep hoef je ook maar een x aantal lucky shots te hebben... en zo moeilijk is dat nou ook weer niet.
Voor de pro's is het lastiger om uit een sleur te breken, om het ritme te veranderen. Tuurlijk zal een beginner sneller groeien, dat is tenslotte nog een onbeschreven blad..... Die heeft nog geen bepaalde stijl, workflow of ritme waarin hij/zij werkt.

Kan me overigens niet voorstellen dat betere gear makkelijkere plaatjes maakt... Een goede foto is even goed op ISO 3200 als op ISO 800.

Patrick Savalle zei ooit eens :
"Statistisch gezien maakt een beginner die 2000 foto's maakt altijd wel een paar goede foto's, de kunst is juist om 2000 foto's te schieten waarvan er 1800 goed zijn".

Probleem voor de kwantiteit schieters is dus als ze maar een beperkte tijd hebben in een nieuwe omgeving. 5 goede shots maken tijdens het eerste nummer van een optreden. Of 20 foto's schieten voor het nieuwe album van een artiest die maar 30 minuten hoeft op te treden. Met die "druk" gaat het bijna altijd mis bij beginners.... want dan werkt het "veel schieten en later 90% van de (slechte) foto's wissen" niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Tom schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:49:
Leuk dat je dat aanbrengt en in het verlengde van wat Gerard (hierboven) aangeeft: je moet in no-time een fatsoenlijk resultaat neer kunnen zetten. Keer op keer, kwaliteit, snelheid en ook enige kwantiteit.

Vernieuwen is en blijft moeilijk, ook omdat sommige dingen onderdeel zijn van je handelsmerk. Weet je nog Gerard (en doc en ik) met de toiletten? Je kunt ook zien of Mittnick of Matthew of ik een DJ hebben vastgelegd, aan de manier van framen, aan de bewerking, aan de kleuren.
Te ver van je manier van doen afwijken zorgt ook voor het afwijken van je handelsmerk en dat is iets waar je voorzichtig mee moet zijn. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:26:
[...]
Daar valt inhoudelijk en financieel wel winst te halen, als je onderscheidend genoeg bent, als de artiesten, opdrachtgevers en het publiek je kennen. Ik heb echt wel goed betalende opdrachten, maar ik heb heel bewust de keuze gemaakt om het erbij te doen, juist omdat ik merkte dat als het mijn werk werd, ik de inspiratie verloor en tot productiewerk overging.

En ik gebruikte juist jouw tekst als voorbeeld: inspirerend werk leveren, onderscheiden :)
maar dat is dan toch gewoon die ene procent, of laat het vijf procent zijn? daarvan wil ik gerust geloven dat daar winst te halen is, zowel inhoudelijk als financieel.

maar voor het overgrote deel geldt toch gewoon dat het erom gaat dat de bezoekers hun kop terug willen zien op het internet? en dat kan die boerenpummel voor 100 euro best aardig, iig vinden die bezoekers dat over het algemeen ruim voldoende. en geef die boerenpummel met zijn camera eens ongelijk, dat hij liever dat doet dan vakken staat te vullen bij de Albert Heijn. en die boerenpummel heeft waarschijnlijk helemaal niet de ambitie om door te groeien naar die ene procent, die gaat doordeweeks gewoon lekker naar school en is blij dat hij wat geld verdient met zijn hobby. dat is nu eenmaal de situatie en dat geldt niet alleen voor partyfotografie, maar voor een hoop andere dingen die toegankelijker lijken te zijn geworden door digitalisering.

overigens denk ik dat die ene procent ongeveer dat is dat 10 jaar geleden werd gefotografeerd voor artiesten, organisaties, etc. en dat die 99% gewoon meer aanbod is, meer kwaniteit, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:57:
[...]

Voor de pro's is het lastiger om uit een sleur te breken, om het ritme te veranderen. Tuurlijk zal een beginner sneller groeien, dat is tenslotte nog een onbeschreven blad..... Die heeft nog geen bepaalde stijl, workflow of ritme waarin hij/zij werkt.
Ja maakt verder ook niet uit. Die pro's maken mooie foto's met een eigen herkenbare stijl, maar ik zie daarin weinig vernieuwing. Laatste jaar zie ik hier zelden nog een plaat waar ik echt van op kijk (en meestal zijn ze dan van Mittnick en Denief), terwijl er steeds meer beginners zijn die een leuke vooruitgang boeken. Voorbeeldje vind ik Frederick(even z'n nick kwijt), is in korte tijd steeds beter geworden.. hoelang is ie nu bezig, jaartje of twee? Geef em nog een jaar en.... nouja je snapt het wel.
Kan me overigens niet voorstellen dat betere gear makkelijkere plaatjes maakt... Een goede foto is even goed op ISO 3200 als op ISO 800.
True, maar die betere ISO performance kan je wel helpen. Als ik nu een foto heb die iets te donker uitvalt kan ik de exposure - zonder gelijk een ranzige ruisplaat te hebben - wat omhoog trekken. Niet dat ik bang ben voor een beetje ruis, maar vroeger zou ik zo'n foto sneller wegpleuren als het te erg werd.
Patrick Savalle zei ooit eens :
"Statistisch gezien maakt een beginner die 2000 foto's maakt altijd wel een paar goede foto's, de kunst is juist om 2000 foto's te schieten waarvan er 1800 goed zijn".

Probleem voor de kwantiteit schieters is dus als ze maar een beperkte tijd hebben in een nieuwe omgeving. 5 goede shots maken tijdens het eerste nummer van een optreden. Of 20 foto's schieten voor het nieuwe album van een artiest die maar 30 minuten hoeft op te treden. Met die "druk" gaat het bijna altijd mis bij beginners.... want dan werkt het "veel schieten en later 90% van de (slechte) foto's wissen" niet meer.
Mee eens, maar dat is een kwestie van ervaring. Zo zijn we allemaal begonnen, ik tenminste wel en jullie ook, anders lieg je ;)
Diezelfde kwantiteitschieter zal de keer erop, als ie een beetje feeling ervoor krijgt, minder moeten wissen. Elke keer als je in een andere situatie/omgeving terecht komt leer je er weer van. Zo'n prutser zal natuurlijk door de mand vallen op een groot feest waar ie weinig tijd heeft, maar aanbod van fotografen die het kunstje onder de knie hebben zal met de dag groeien. Een deel ervan komt uiteindelijk ook op hoog niveau uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach zelfde segment of niet, ik noem je ook geen concurrent. Ik weet dat mijn huidige werk in portretjes knallen ligt en ik probeer zo goed mogelijke sfeerplaten te maken. Maar ik kijk gewoon op tegen jullie kennis van het vak en ervaring. Ik streef er naar om ook zo goed te worden en een eigen herkenbare stijl te krijgen. Die 1000d metafoor kwam trouwens voort uit een eerdere post hier iets voor mijne.

Er zijn gewoon heel veel jongens die het voor de lol doen, maar ook genoeg jongens (en meisjes..) die het doen om echt beter te worden in fotograferen en er in door willen gaan. Ik reken mezelf tot de club die hier in wil groeien en echt goed wil worden. Wat ik nu doe vind ik zelf in kwaliteit "wel leuk". Zie het maar als een DJ die begint als resident in de lokale discotheek en hoopt op een dag ook op Trance Energy te staan. In vind dat het leren en groeien nogal onderbelicht is in deze discussie. Maar goed, het ging over onderscheidend vermogen, en ik denk dat mijn onderscheidend vermogen dus ligt in de kennis in de breedte, dus het kunnen benaderen van fotografie als marketingtool, combinaties maken met video, publicatie, syndicatie en die zaken. Een fotograaf is even goed een ondernemer als een kunstenaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pff wat een lappen tekst, nou bij deze dan nog maar even een mededeling (plaatje is alleen wel groter dan 600)
oftewel er komt weer een hosXpositie aan :)
Afbeeldingslocatie: http://www.thehospages.com/pictures/voorkantflyer800.jpg

voor beter leesbare pagina zie

http://www.thehospages.com/pictures/expositie.php
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures

GreenPictures

Feestgraaf

GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:57:

Sommige camera's kunnen niet eens naar ISO 3200, of produceren een ruisbende dus daar ben ik het niet mee eens. Een danseres of DJ gaat echt niet even stil staan zodat je een shot kan maken, dus op hogere iso ook nog schone foto's af kunnen leveren is wel het voordeel van een betere cam. Maar verder is het inderdaad de fotograaf die de foto maakt, niet de camera.

Ik shoot voor heel verschillende opdrachtgevers, vooraf worden de verwachtingen besproken en ik produceer wat hun vragen. Als een website 250 peopleshotjes wil hebben, dan krijgen ze er 250.

Het probleem zit al heel lang in de dancescene, ik ben zelf ook begonnen als "fotograaf" met een Sony Mavica (die met diskettes nog 8)7 ) ergens in 1999, toen bestonden er nog maar weinig partysites maar hoe bekender het werd, en hoe betaalbaarder de digicams werden, hoe meer "fotografen" je er rond zag lopen... Een aantal organisaties hebben er toen gelukkig de rem er al op gezet maar veel organisaties/clubeigenaren kiezen kwantiteit over kwaliteit, vaak hebben ze ook geen kaas gegeten van fotografie.

Dus waarom voor 1 betalen, als je er 10 gratis binnen kan krijgen?

Het liefst geven ze zo veel mogelijk fotografen toegang om maar gratis promotie te krijgen voor eventueel volgende feesten. Wat zelfs soms irritant is voor het publiek die tegen 1-2u kunnen kwartetten met de kaartjes :'(

Just my 2ct

[ Voor 7% gewijzigd door GreenPictures op 12-01-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Laatst online: 11-09 11:39
Ik blader hier zo vlotjes even doorheen... zal het vanavond eens rustig lezen maar ik ben erg benieuwd naar hoe Floor-IS, Mittnick, Gerard Henninger en andere "echte" fotografen aan die kwaliteit gekomen zijn en hoe lang ze daarover gedaan hebben?

Ben nl. van mening dat kaf zich vanzelf van koren scheidt, en iedereen moet ergens beginnen. Er zijn ook héél veel wannabe-DJ's, heb mezelf actief bewogen in de wereld van de boekingen (dat ging goed), heb veel gedaan als DJ en kan best een strak plaatje mixen maar ben nooit écht doorgekomen.

Dat is niet omdat m'n muziekstijl teveel afwijkt of te "underground" is - voor ieder geluid zijn passende oortjes - maar simpelweg omdat ik niet goed genoeg ben voor het grote werk.

Ik zie niet in waarom er over dat principe geklaagd moet worden..?

[ Voor 53% gewijzigd door kakanox op 12-01-2010 16:48 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Begrijp tegelijkertijd ook dat 'de gevestigde namen' applaudisseert bij vernieuwing, maar ook kritisch is naar de kwaliteit, de manier van werken en erg territoriaal kan zijn als blijkt dat zo'n boerenpummel probeert in zijn marktsegment voet aan de grond te krijgen.

Vroeger toen Rut-gr, matthew en ik zo'n beetje de enige echt serieuze PFG's waren, was het allemaal nog onwijs anders: je respecteerde elkaars ruimte, je hielp elkaar en je bleef van elkaars klanten af.
Die tijd is lang voorbij, het is vrij normaal geworden om elkaar kapot te concurreren, om je concurrent gewoon zwart te maken bij een opdrachtgever, om doodleuk in de weg te gaan staan, om langer op het podium te blijven dan eigenlijk nodig is etc. etc. Wat dat betreft is de lol er wel een beetje af :|

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Naja, is dat niet wat er over het algemeen in deze wereld gaande is? Wil nu niet zo alles erbij betrekken, maar het respect dat er tegenwoordig niet meer is merk je overal. Laatst nog een feestje gezien waar een fotograaf (zo een met een ingebouwde flitser) een kwartier rond de DJ booth liep... En je zag gewoon dat de DJ geirriteerd raakte door zijn aanwezigheid en de fijne hulplichten van zijn ingebouwde strobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Tom schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:22:
Ja maakt verder ook niet uit. Die pro's maken mooie foto's met een eigen herkenbare stijl, maar ik zie daarin weinig vernieuwing. Laatste jaar zie ik hier zelden nog een plaat waar ik echt van op kijk (en meestal zijn ze dan van Mittnick en Denief), terwijl er steeds meer beginners zijn die een leuke vooruitgang boeken. Voorbeeldje vind ik Frederick(even z'n nick kwijt), is in korte tijd steeds beter geworden.. hoelang is ie nu bezig, jaartje of twee? Geef em nog een jaar en.... nouja je snapt het wel.
Is dat niet omdat iedereen anders tegen pro's aankijkt? Dat men de lat veel hoger legt .. en dat men alles wel eens eerder heeft gezien? Een pro die foto A maakt krijgt misschien te horen "Hey, wat een kutfoto" terwijl dat als een beginner precies dezelfde foto laat zien als reactie krijgt "Hey, vette shit! Knap gedaan".

En veranderingen van een beginner zijn makkelijker te zien dan de contante kwalteit van een pro.
True, maar die betere ISO performance kan je wel helpen. Als ik nu een foto heb die iets te donker uitvalt kan ik de exposure - zonder gelijk een ranzige ruisplaat te hebben - wat omhoog trekken. Niet dat ik bang ben voor een beetje ruis, maar vroeger zou ik zo'n foto sneller wegpleuren als het te erg werd.
Fotograferen is meer dan alleen een knopje indrukken, het is juist ook weten wat je wel en niet moet laten zien (en wat je moet wissen). Als je dus te technisch naar een foto kijkt dan kan je wel eens een goede foto weggooien.
Mee eens, maar dat is een kwestie van ervaring. Zo zijn we allemaal begonnen, ik tenminste wel en jullie ook, anders lieg je ;)
Diezelfde kwantiteitschieter zal de keer erop, als ie een beetje feeling ervoor krijgt, minder moeten wissen. Elke keer als je in een andere situatie/omgeving terecht komt leer je er weer van. Zo'n prutser zal natuurlijk door de mand vallen op een groot feest waar ie weinig tijd heeft, maar aanbod van fotografen die het kunstje onder de knie hebben zal met de dag groeien. Een deel ervan komt uiteindelijk ook op hoog niveau uit.
Ik vraag me af of je die groei ervaart als je alleen maar als doel hebt plezier hebben en het er als hobby bijdoen.... Die groei wil je zelf alleen als het doel groter is dan plezier (geld, waardering, publicatie).
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:24:
Nou wil ik niet "on your bad side" komen Gerard, maar dit leest wat arrogant weg zoals je het verwoord. "niet jouw concurrentie". Volgens mij geef ik juist aan op te kijken tegen jullie werk? Ik streef om net zo goed te worden en een eigen stijl te ontdekken maar dat is die leerschool waar ik het over heb. De link naar de budgetcam kwam trouwens uit een eerdere post. Als ik het verkeerd heb geïnterpreteerd hoor ik het wel ;)
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen want ik bedoelde het niet arrogant. Ik bedoelde het als "jij bent een slager, ik ben een bakker, dus we zitten elkaar niet in de weg". Ik wilde niet zeggen dat ik beter ben ofzo, maar meer dat we ons beide ergens anders op richten. Compliment komt/kwam zeker wel aan, thanks O+
Er zijn gewoon heel veel jongens die het voor de lol doen, maar ook genoeg jongens (en meisjes..) die het doen om echt beter te worden in fotograferen en er in door willen gaan. Ik reken mezelf tot de club die hier in wil groeien en echt goed wil worden. Wat ik nu doe vind ik zelf in kwaliteit "wel leuk". Zie het maar als een DJ die begint als resident in de lokale discotheek en hoopt op een dag ook op Trance Energy te staan. In vind dat het leren en groeien nogal onderbelicht is in deze discussie. Maar goed, het ging over onderscheidend vermogen, en ik denk dat mijn onderscheidend vermogen dus ligt in de kennis in de breedte, dus het kunnen benaderen van fotografie als marketingtool, combinaties maken met video, publicatie, syndicatie en die zaken. Een fotograaf is even goed een ondernemer als een kunstenaar.
Kijk, de eerste die het begrijpt, fotografie is meer dan een knopje indrukken, je kan je ook onderscheiden door een stukje marketing, extra diensten etc. Een freelance fotograaf is misschien maar 10% van de tijd bezig met het knopje indrukken.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:33:
pff wat een lappen tekst, nou bij deze dan nog maar even een mededeling (plaatje is alleen wel groter dan 600)
oftewel er komt weer een hosXpositie aan :)
[afbeelding]

voor beter leesbare pagina zie

http://www.thehospages.com/pictures/expositie.php
:w
Anders kap jij de discussie effe af met spam ;) Maar als het teveel tekst is allemaal, wie zet die foto van die partyfotografen op de WC (in Scheveningen) hier weer eens neer? :P
GreenPictures schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:33:
Sommige camera's kunnen niet eens naar ISO 3200, of produceren een ruisbende dus daar ben ik het niet mee eens. Een danseres of DJ gaat echt niet even stil staan zodat je een shot kan maken, dus op hogere iso ook nog schone foto's af kunnen leveren is wel het voordeel van een betere cam.
Of gewoon anticiperen qua licht en beweging van het onderwerp.
Ik shoot voor heel verschillende opdrachtgevers, vooraf worden de verwachtingen besproken en ik produceer wat hun vragen. Als een website 250 peopleshotjes wil hebben, dan krijgen ze er 250.
Dat is een slechte houding eigenlijk: "Under Promise & Over Deliver", ken je dat?
Het probleem zit al heel lang in de dancescene, ik ben zelf ook begonnen als "fotograaf" met een Sony Mavica (die met diskettes nog 8)7 ) ergens in 1999, toen bestonden er nog maar weinig partysites maar hoe bekender het werd, en hoe betaalbaarder de digicams werden, hoe meer "fotografen" je er rond zag lopen... Een aantal organisaties hebben er toen gelukkig de rem er al op gezet maar veel organisaties/clubeigenaren kiezen kwantiteit over kwaliteit, vaak hebben ze ook geen kaas gegeten van fotografie en dus het liefst zo veel mogelijk fotografen toegang geven om maar gratis promotie te krijgen voor eventueel volgende feesten. Wat zelfs soms irritant is voor het publiek die tegen 1-2u kunnen kwartetten met de kaartjes :'( Ik bedank er ook regelmatig vriendelijk voor als ik weet dat er gewoon teveel fotografen per bezoeker zijn.
Dat "probleem" is geen probleem maar heet marktwerking en digitalisering. De meeste fotograferen weten daar gewoon slecht mee om te gaan en weten niet wat ze ermee moeten en hoe ze zichzelf moeten aanpassen. Een beetje het LP -> CD -> MP3 verhaal.

Toch merk ik weinig van het strenge beleid m.b.t kwaliteit. In mijn ogen zijn organisaties strenger geworden om zo de niet serieuze mensen buiten de deur te houden, mensen die gratis willen feesten/drinken, niet omdat ze kwaliteit willen. De "Met 5 serieuze hobby fotografen heb je statistisch gezien genoeg gebruikbaar beeldmateriaal"-regel blijft gewoon van kracht volgens mij.
kakanox schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:38:
Ik blader hier zo vlotjes even doorheen... zal het vanavond eens rustig lezen maar ik ben erg benieuwd naar hoe Floor-IS, Mittnick, Gerard Henninger en andere "echte" fotografen aan die kwaliteit gekomen zijn en hoe lang ze daarover gedaan hebben?
Lopen.... Vallen... Leren van je fouten... Opstaan?
Ben nl. van mening dat kaf zich vanzelf van koren scheidt, en iedereen moet ergens beginnen. Er zijn ook héél veel wannabe-DJ's, heb mezelf actief bewogen in de wereld van de boekingen (dat ging goed), heb veel gedaan als DJ en kan best een strak plaatje mixen maar ben nooit écht doorgekomen.

Dat is niet omdat m'n muziekstijl teveel afwijkt of te "underground" is - voor ieder geluid zijn passende oortjes - maar simpelweg omdat ik niet goed genoeg ben voor het grote werk.

Dat is een goede opmerking.. en misschien vergeet je zelf een punt: je netwerk was niet goed/groot genoeg om jezelf naar het grote werk te drukken? Er zijn inderdaad heel veel wannabe-DJ's..... maar ook heel veel wannabe-DJ's die eigenlijk niet goed draaien maar wel veel boekingen hebben.

Mezelf als voorbeeld: Waarom doe ik alle persfoto's voor Radio 538? Omdat ik super goed ben? Neuh, er is altijd iemand die beter is. Omdat ik goedkoop ben? Nee, ik wil ook vaak gearsletten, dus ik wil geld zien ;) Omdat ik een hoge pief kende binnen een van de afdelingen van 538? Yep... Dat.
Echt niet omdat ik toevallig wat foto's op m'n site heb staan en dat ze Gegoogled hebben, nee, omdat je actief moet zijn en niet passief op je kont moet zitten wachten tot mensen gaan bellen/mailen.

Maar de discussie ging eigen niet om hoeveel je moet verdienen of wat het verschil is tussen een amateur of pro, maar hoe je je onderscheid als pro/amateur zijnde.... En zo moeilijk is die vraag toch niet? :)

[ Voor 10% gewijzigd door GerardHenninger op 12-01-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

kakanox schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:38:

Ik kan alleen voor mijzelf praten, maar ik begon gewoon met een compactcamera, op TranceEnergy 2001. Bij wijze van 'hej leuk' en vanaf 2003 liep ik met een DSLR rond, toen ik het besluit had genomen om het serieus en goed aan te pakken. :)
Destijds waren er een paar mensen die dit deden, met wie het contact vriendelijk en simpel was. Carlos Groen, Rutger Geerling, Ibo en in mindere mate Marcel Leicher en Jay Habee. Dan had je nog Jeroen Janssen die wat probeerde, Mario Elshout die zijdelings af en toe wat deed en dat was het echt wel.
Je vertelde wel een beetje over instellingen, maar je had geen idee van een draaiboek en met het licht werd toen echt geen rekening gehouden met foto/video. :P

Nu is dat heel anders, er zijn veel mensen die dit doen, er zijn kanalen om met elkaar in contact te komen, om uit te leggen hoe je dingen doet, hoe je accreditatie aanvraagt, om elkaar feedback te geven etc. etc. Je kunt vrij eenvoudig uitvinden welke apparatuur wel en niet goed werkt en waarom etc. etc.
Het landschap is veranderd en ja als je begint met iets ben je nagenoeg altijd niet echt goed, als dat is wat je horen wil. ;) Wat ik echter aan wil geven is dat het ook wel een beetje anders was.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GH had inmiddels door dat ik hem verkeerd had begrepen dus even een ninja edit gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:58:[...]

Of gewoon anticiperen qua licht en beweging van het onderwerp.
Quatsch and you know it.
Als je gelijk had zou de Sony Alpha 850/900 beter verkopen dan de Nikon D3.

Ruisarme hoge gevoeligheden maken een hoop mogelijk: Het is todays issue en niet zo'n beetje ook. Iedereen (ook "echte" fotografen) willen ruisvrij en het liefst op ISO 12800, ik word overal scheef aangekeken als ik zeg dat ik ruis in met name m'n podiumfoto's in sommige gevallen nog mooi vind ook. Als het aankomt op detail brengen weten we allebei wel welke van de bovenstaande bodies "the goods" brengt.

Hiermee wil ik dus NIET zeggen dat er met een lagere gevoeligheid geen mogelijkheden zijn, maar pfg zoals ik nu bij een hoop goede fotografen zie was vroeger gewoon niet mogelijk. Met een sluitertijd van bv. 1/30 leg je geen danseres vast, maar een muurbloempje. ISO 2 stops omhoog en met 1/125 kom je al een heel eind verder.

Canon Dream Lens anyone...?

@ Floor-is: Inderdaad, als je begint ben je nooit echt goed. Het is een fase waar een bepaald stukje van de maatschappij doorheen gaat. Ik begon met pfg nadat ik - na een paar fikse verliezen met zelf georganiseerde parties - het hele feestwereldje spuugzat was. Ik heb een jaar oid geen feestje gezien en geen pas gedanst, en stortte me op m'n "oude" hobby: Fotografie. Vroeger was het kieken met de Canon AE-1 van pappie, nu een eigen spiegelreflex gekocht en me gestort op paardenfotografie. Daar stuitte ik op arrogantie bij professionele sportfotografen die mijn "hobbymatige" fotografie broodroof vonden - ik maakte m'n foto's gratis op een bepaalde serie evenementen en één van die fotografen kon daardoor zijn biezen pakken.
Dat hele verhaal kreeg ik pas achteraf mee - nu word ik zelf prima betaald voor de fotografie op één van die evenementen. Broodroof? Nee, blijkbaar ben ik ergens in zoverre ingegroeid dat men mij wél wil betalen voor fotografie terwijl men een andere fotograaf bonjour gezegd heeft vanwege een "concurrerende" amateur.
Op een dag zocht een bevriende DJ een lift om van de ene gig in Rotterdam op de andere gig in Eindhoven te komen. Deed dat en vroeg hem foto-accreditatie te regelen...
Even wat aan lopen kloten met instellingen en het lukte! Het was leuk en het uitgaan was weer leuk, ik kon er anders tegenaan kijken. Nu lach ik om de foto's die ik toen gemaakt heb, maar ook hier: je moet ergens beginnen...

[ Voor 60% gewijzigd door kakanox op 12-01-2010 17:19 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
kakanox schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:05:
[...]

Quatsch and you know it.
Als je gelijk had zou de Sony Alpha 850/900 beter verkopen dan de Nikon D3.
Bij mij niet beginnen over Sony vs Nikon want dan heb ik een hele felle mening ;)
Ik begrijp je punt wel, maar waar het mij om gaat is onderscheid... en ik denk echt niet dat alleen doet met gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:54
Anders kunnen we altijd nog even tips vragen aan de foute partyfotograaf
http://www.youtube.com/watch?v=2L8NQ62VD2E

[ Voor 6% gewijzigd door Deef_K op 12-01-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Weet je, eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar jouw foto's. Je hebt altijd veel commentaar op mensen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets van jou heb gezien. Zeker als je zegt zo onderscheidend te zijn vind ik dit raar.

Je hebt geen website, geen profielinfo en zelfs geen avatar. Terwijl je een kleine 3.000 posts hebt.

Kun je eens een link naar je portfolio/flickr/whatever geven?

Of maak je pornoplaatjes waarbij je niet wilt dat de hele wereld het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:11:
[...]

Bij mij niet beginnen over Sony vs Nikon want dan heb ik een hele felle mening ;)
Ik begrijp je punt wel, maar waar het mij om gaat is onderscheid... en ik denk echt niet dat alleen doet met gear.
Hehe, dat mag... ik denk dat we die mening over onderscheid en gear grotendeels delen.
Geef mij een Sony, een Nikon, een Canon, een Pentax, het maakt me niet uit... als er maar een sluiter en een sensor of een rolletje in zitten vind ik het prima.

Ik ben heel trots op de plaatjes die ik nu maak, ze zijn namelijk beter dan die van vorige maand en veel beter dan die van 3 maanden geleden. Kwaliteit is niet constant, kwaliteit moet steeds beter worden, want stilstand is achteruitgang. Om die reden waardeer ik een stap als die van DJ Tiësto enorm: Hoogtepunt bereikt? Niet te bang zijn om een weg in te slaan. Waar ik allergisch voor ben is dat altijd maar afgeven op en moeilijk doen over de beginner wat ik op alle fora e.d. die maar met fotografie te maken hebben tegenkom. Hetzelfde geldt voor die DJ's en ook voor de IT (mijn main business): Het kaf scheidt zich vanzelf van het koren. Laat die beginner dan toch lekker z'n dingetje doen en z'n centje bijverdienen, zo zijn het er 10 en zo zijn het er 1000 die mijn beroep ineens kunnen en willen factureren. We blijven allemaal beginners, altijd. Ondertussen zijn er wel mensen die mijn ontdekkingsreis waarderen en er in zoverre voor willen betalen dat ik m'n reis op hun richt. Dus al die beginners die naar mijn idee minder werk leveren dan ik?
Ik eet er geen boterham minder om, om over nachten slaap nog maar niet te beginnen...

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kakanox schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:29:
[...]

Kwaliteit is niet constant, kwaliteit moet steeds beter worden, want stilstand is achteruitgang.
Oneens. Het is heel normaal (en zelfs misschien goed?) om af en toe stilstand of juist achteruitgang in je werk te hebben. Dat er over het algemeen een stijgende lijn in zit/hoort te zitten lijkt me logisch. Maar gebrek aan motivatie/concentratie hoort nou eenmaal bij creatieve beroepen of hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:58:
Anders kap jij de discussie effe af met spam ;) Maar als het teveel tekst is allemaal, wie zet die foto van die partyfotografen op de WC (in Scheveningen) hier weer eens neer? :P
IK! :)
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/150/423218340_634618f90a_o.jpg

Enneuh, ben (nog) niet gestopt, doe 't nu alleen beetje rustiger aan met feestjes, sinds ik door de week heel wat meer te schieten heb voor Roularta :)
1* per maand doe ik nog 'n after-work feestje, en af en toe loop ik nog 's 'n avondje mee met onze maat, Napsta.

Voor de rest wil ik nog even dit zeggen : lateef, heb jij nu echt niets anders te doen?
Ik heb nu al een hele tijd posts van je gelezen, en in 99% van die posts kom je echt over als zo 'n eigenwijs zeikertje. Dit kan aan mij liggen hoor.

Op de rest van de inhoud ga ik nu niet reageren, m'n kop zit even vol met andere stuff, maar ik vind deze discussie, die Gerard hier heeft gestart erg interessant!

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
sOid schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:35:
[...]

Oneens. Het is heel normaal (en zelfs misschien goed?) om af en toe stilstand of juist achteruitgang in je werk te hebben. Dat er over het algemeen een stijgende lijn in zit/hoort te zitten lijkt me logisch. Maar gebrek aan motivatie/concentratie hoort nou eenmaal bij creatieve beroepen of hobbies.
Mja, een punt waarover valt te twisten.

Als achteruitgang nodig is om uiteindelijk weer beter werk te kunnen neerzetten, is periodieke achteruitgang dan slecht?
Niet innoveren is per definitie niet creatief...

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

GerardHenninger schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:58:
[...]

Is dat niet omdat iedereen anders tegen pro's aankijkt? Dat men de lat veel hoger legt .. en dat men alles wel eens eerder heeft gezien? Een pro die foto A maakt krijgt misschien te horen "Hey, wat een kutfoto" terwijl dat als een beginner precies dezelfde foto laat zien als reactie krijgt "Hey, vette shit! Knap gedaan".

En veranderingen van een beginner zijn makkelijker te zien dan de contante kwalteit van een pro.
Ik heb meer het idee dat de pro's zich hier erg goed voelen, puur omdat ze er vroeg bij waren. Zie regelmatig dezelfde namen voorbij komen, die vroeger knappe foto's postte. Maar van die namen zijn er nog maar bijzonder weinig die hier nog posten. En als ze hier posten dan zijn dat prima foto's, maar ook geen 'wow'. Wel dezelfde constante kwaliteit (wat natuurlijk best knap is, maar heeft meer te maken met ervaring om zich aan te passen in verschillende situaties). Maar men heeft wel een ego dat ze de beste zijn. Ergens niet zo gek met al die kiddies die [hun naam]-Fotografie(.nl) registreren en denken in twee weken mee te kunnen draaien in het wereldje.. maar blijf als pro (ook) met beide benen op de grond en kijk om je heen om te zien dat steeds meer mensen het kunstje begrijpen. Met alle respect, maar partyfotografie op een feestje met een paar honderd man is geen hogere wiskunde.

Nogmaals ik ben meer hobbybob, die na heel wat jaren ervaring prima foto's maakt (waar ook zeker wat aan op te merken is hoor) maar mijn doel is geen Trance Energy of Qlimax. Dat is het ook nooit geweest. Dus ben benieuwd naar de replies op jouw vraag (want vind het een goed punt!), hoe die pro zich wil onderscheiden. Zie bij elke discussie hierover weer dezelfde namen voorbij komen van mensen die hier ook al jaren niet meer posten.. kijk liever naar de toekomst ipv het verleden, stilstand is achteruitgang en wat lasers op de foto zetten met een moderne dSLR terwijl mensen hun handjes omhoog hebben is niet meer zo moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
sOid schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:21:
[...]
Zeker als je zegt zo onderscheidend te zijn vind ik dit raar.
ik zie allemaal niet zo goed wat dit met mij te maken heeft. maar ik denk inderdaad dat ik in mijn vak voldoende onderscheidend ben, maar ik ben geen fotograaf. mbt fotografie heb ik een theoretische achtergrond, vandaar waarschijnlijk dat ik meer praat. wat ik zelf aan fotografie doe, is voor mijzelf en een klein beetje voor mijn opdrachtgevers en daar laat ik het bij. ik ben hier op dit forum omdat ik ook een nerd ben en de technische kant - tot op zekere hoogte - ook interessant vind, daarnaast heb ik een inhoudelijke mening die ik zo af en toe ventileer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:15:
[...]

ik zie allemaal niet zo goed wat dit met mij te maken heeft. maar ik denk inderdaad dat ik in mijn vak voldoende onderscheidend ben, maar ik ben geen fotograaf. mbt fotografie heb ik een theoretische achtergrond, vandaar waarschijnlijk dat ik meer praat. wat ik zelf aan fotografie doe, is voor mijzelf en een klein beetje voor mijn opdrachtgevers en daar laat ik het bij. ik ben hier op dit forum omdat ik ook een nerd ben en de technische kant - tot op zekere hoogte - ook interessant vind, daarnaast heb ik een inhoudelijke mening die ik zo af en toe ventileer...
Raar verhaal. Waarom maak je dan de vergelijking tussen jouw vak en fotografie?

Opmerkingen als:
Ik doe werk wat ik leuk vind en waarschijnlijk blink ik ook nog wel uit. want ik ben ook in deze want mindere tijden in staat om mijn opdrachtgevers uit te kiezen, iets wat voor lang niet iedereen geldt in mijn segment. en er zullen bij mij echt geen mensen aankloppen of ik voor 150 euro ergens 's nachts wil verschijnen
Slaan dan als een lul op een drumstel. Mooi dat je in deze tijd in staat bent om je opdrachtgevers uit te kiezen, maar wat voegt dit in godsnaam toe aan de discussie over partyfotografie terwijl je een compleet ander vak hebt?

edit: althans, zo laat je het lijken, want we weten nu nog steeds niet wat je voor de kost doet. Overigens jouw goedrecht om dat voor jezelf te houden, maar het doet imo wel afbreuk aan je geloofwaardigheid.

Wil ook nog ff kwijt dat ik totaal geen kaas heb gegeten van partyfotografie, en die ook niet hoef te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 12-01-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeetje dat is ouwe koeien uit de ehhh oude partyfotografen uit de wc trekken :+

en gerard dat is geen spam , een expositie is een educatief iets waarvan je kan groeien en beter kan worden :Y :Y :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
voor sOid, die tekst die je quote was een reactie op deze woorden van Floor-is.
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:40:
[...]
[...]
kan je misschien ook eens ergens in uitblinken. ;)
mijn opmerkingen betreffende wat ik doe, slaan wellicht als een lul op een drumstel, maar dat slaan de insinuaties van Floor-is ook.

overigens hoef je naar mijn idee geen partyfotograaf te zijn om te zien dat wat er daar gebeurt in een hoop andere vakgebieden ook gaande is, maar ik ben van mening dat een boerenpummel of dat handige buurjongetje nooit een bedreiging kan zijn voor een goede professional. ik doe overigens geen compleet ander vak dan fotograaf, ik ben vormgever en ik volg de fotografie al meer dan twingtig jaar intensief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:05:en gerard dat is geen spam , een expositie is een educatief iets waarvan je kan groeien en beter kan worden :Y :Y :Y
afhankelijk van wie die expositie is natuurlijk... :w >:)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:34:

[...]

mijn opmerkingen betreffende wat ik doe, slaan wellicht als een lul op een drumstel, maar dat slaan de insinuaties van Floor-is ook.

overigens hoef je naar mijn idee geen partyfotograaf te zijn om te zien dat wat er daar gebeurt in een hoop andere vakgebieden ook gaande is, maar ik ben van mening dat een boerenpummel of dat handige buurjongetje nooit een bedreiging kan zijn voor een goede professional. ik doe overigens geen compleet ander vak dan fotograaf, ik ben vormgever en ik volg de fotografie al meer dan twingtig jaar intensief...
Hoho, niet mijn woorden uit verband trekken hier! Ik gaf aan dat als je niet bevlogen bent, niet uit inspiratie je werk doet, je niet zult uitblinken. De referentie naar jou persoonlijk zit hem meer in het feit dat jij precies die woorden gebruikte waarop ik dit kon zeggen (iets over gewoon maar productie draaien) en in retrospect ook wel dat je altijd erg kritisch bent, maar ik nog maar ééns een (crop van een) foto van je heb gezien, die absoluut de moeite niet waard was.

Trouwens: wat voor vormgeving-achtig-iets doe je op de HRO dan?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:38:
[...]
Hoho, niet mijn woorden uit verband trekken hier!
dan heb ik ze wellicht wat verkeerd geïnterpreteerd en zijn mijn verdere opmerkingen over wat ik doe niet zo relevant.
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:38:
[...]
Ik gaf aan dat als je niet bevlogen bent, niet uit inspiratie je werk doet, je niet zult uitblinken.
daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik denk dat voor een hoop mensen geldt, dat ze het doen omdat ze fotograferen wel leuk vinden en er zo toch nog een beetje geld mee kunnen verdienen. dat is nu eenmaal de situatie.

ik spijker wat bij op de wdka, zodat ik uit kan blijven blinken ;)

[ Voor 98% gewijzigd door lateef op 12-01-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:15:
[...]

mbt fotografie heb ik een theoretische achtergrond, .... daarnaast heb ik een inhoudelijke mening die ik zo af en toe ventileer...
Waarom spreek je dan wel allerlei mensen tegen hier in het topic? Waarom wil je over komen alsof je er verstand van hebt? Als je nu zelf al toe geeft dat je alleen een theoretische achtergrond hebt, dan begrijp je zelf toch ook wel dat je dit soort dingen niet zomaar kan zeggen:
[...]

Ik heb het gevoel dat je gewoon totaal niet begrijpt/voelt waarom Gerard deze discussie aanwakkerde, dat blijkt ook wel uit dit stukje.

Ik heb geen idee wat je precies doet (edit, ah, vormgever dus), maar het lijkt me logischer dat je deelneemt in discussies binnen je vakgebied en niet hier in een topic waar je geen ervaring in hebt. Ik ga toch ook niet naar de jongens van de Dev schuur om daar te impliceren dat ze maar beter PHP kunnen gebruiken in plaats van ASP? Want daar heb ik geen ervaring mee. Kennis misschien wel, maar ervaring niet en dat is precies waar het om gaat. Nou is dit misschien niet 100% vergelijkbaar, maar het geeft wel aan dat je niet zomaar doet alsof je alles weet als je geen ervaring hebt.
lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:34:

[...]

Je kunt inderdaad op sommige gebieden meepraten/doen met slechts wat theoretische kennis. Maar dat zal altijd bij oppervlakkig en algemeen gezwets blijven. Maar partyfotografie is nou precies een voorbeeld waar je niet zomaar met wat theoretische kennis kunt aan komen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ GerardHenninger

Je stelde de vraag, hoe ik mij van de rest ondescheid.

Niet!, athans nu nog niet.
Ik ben nog te druk bezig me het aanklooien.
Op het moment dat het eigen is geworden en er een goed gevoel bij heb, ga ik zeker kijken wat mijn sterke punten zijn en deze proberen zo goed mogelijk naar voren te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:49:
@ GerardHenninger

Je stelde de vraag, hoe ik mij van de rest ondescheid.

Niet!, athans nu nog niet.
Ik ben nog te druk bezig me het aanklooien.
Op het moment dat het eigen is geworden en er een goed gevoel bij heb, ga ik zeker kijken wat mijn sterke punten zijn en deze proberen zo goed mogelijk naar voren te brengen.
Dat klopt niet. Jezelf onderscheiden dat is niet iets wat je zelf bepaalt. Dat kun je niet aan/uit zetten. Dat heb je of dat heb je niet, ook tijdens het 'aanklooien'. Ik geloof niet echt in mensen met een 'gave', maar in aanleg geloof ik wel en dat is precies wat je nodig hebt bij fotografie om je te kunnen snel aan te kunnen passen en jezelf dus te onderscheiden.

Sterker nog, dat krijg/heb je niet perse door heel veel foto's te maken maar door je karakter, je levenservaring, je omgeving en daardoor dus jouw 'kijk' op bepaalde dingen.

Hoe weet je zo zeker dat je je (straks) kunt onderscheiden en hoe wil je dat aanpakken dan? Ik weet van mezelf namelijk dat ik niet genoeg talent heb op dit gebied. Althans, niet genoeg talent aanwezig dat ik besluit om dat talent verder te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Wel iets meer dan bij spijkeren dunkt me? WdKA zit op 't Blaak toch? Zit je wel in de goede hoek trouwens ;)

[/offtopic]

On-topic: onderscheiden doe ik dus door consistentie, kwaliteit, een stukje voorspelbaarheid, door kritisch te zijn, door de manier van omgang en mijn (toegegeven: afnemende) flexibiliteit. :)
En ja ik focus me nog immer op de artiest en overzichten, partypeople word ik persoonlijk minder gelukkig van.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Josh schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:56:
[...]

Dat klopt niet. Jezelf onderscheiden dat is niet iets wat je zelf bepaalt. Dat kun je niet aan/uit zetten. Dat heb je of dat heb je niet, ook tijdens het 'aanklooien'. Ik geloof niet echt in mensen met een 'gave', maar in talent geloof ik wel en dat is precies wat je nodig hebt bij fotografie om je te kunnen onderscheiden.

Sterker nog, dat krijg/heb je niet perse door heel veel foto's te maken maar door je karakter, je levenservaring, je omgeving en daardoor dus jouw 'kijk' op bepaalde dingen.

Hoe weet je zo zeker dat je je (straks) kunt onderscheiden en hoe wil je dat aanpakken dan? Ik weet van mezelf namelijk dat ik niet genoeg talent heb op dit gebied. Althans, niet genoeg talent aanwezig dat ik besluit om dat talent verder te ontwikkelen.
Wederom oneens. Het is in een kunst die zo sterk op techniek rust wel degelijk goed mogelijk bepaalde elementen sterk naar voren te brengen en je daarmee bewust te onderscheiden. Of een ander dat ook als indrukwekkend ervaart is wat anders.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:26

momania

iPhone 30! Bam!

Woei, een discussie! *O*

:+

Ik denk dat er zeker een onderscheid moet worden gemaakt tussen de club-bar-PFG'en, de evenement-PFG'en en de party-website-PFG'en. Waarbij het grootste probleem imo de enorme groei van de laatste is. Iedereen met een camera mag mee doen en als het even kan sturen ze er ook zoveel mogelijk tegelijk naar evenementen. Daar waar dat vroeger minder was en alleen de gevestigde orde aan PFG'en op deze evenementen aanwezig was.

Hierdoor zijn vele evenementen organisaties waarschijnlijk gaan denken: "he, er zijn veel meer mensen die dit doen, dus laten we dat ook eens proberen" (beetje het supermarkt verhaal van Gerard.. soms shop je ergens anders gewoon om het te proberen). Sommige zijn na de overstap niet meer terug gegaan en sommige krabbelen nu terug naar de spreekwoordelijke bakker omdat er geen vooruitgang of diversiteit meer in het supermarkt brood zit. :)

Ik zelf behoor tot de club-bar-PFG'en.
Hoe onderscheid ik me daarin? Qua techniek niet. Schrik af en toe zelf van m'n eigen techniek, maar weet donders goed wat ik fout doe als er wat fout is en probeer dat ook echt wel te verbeteren stapje voor stapje. Ik onderscheid me meer doordat ik probeer onderdeel van de club te zijn. Ik feest mee (of niet), hoor bij de club (personeel), let op fotografie-etiquette, probeer sfeer foto's te maken.

Hoe doe ik dit? Ik probeer beetje te babbelen met mensen, rustig rondjes lopen. Kom op tijd, blijf ook laat, dus praat genoeg met rest van personeel (niet alleen een hoi-doei relatie dus :P ).

Wat betreft die etiquette: ik heb ook te maken met de party-website-PFG'en (alhoewel steeds minder gelukkig, want m'n 'baas' begint ze zat te worden). Ik noem wat zaken:
- foto's uit de losse pols nemen van bovenaf van dansende dames en dus niet echt interesseren voor compositie of whatever
- vinger op de knop houden bij het nemen van foto's waardoor ze als een stroboscoop staan te fotograferen (ik heb ze geteld en sommige halen een volle buffer :X )
- als een dolle door de club heen gaan om zoveel mogelijk people-shots eruit te persen als maar kan, met als gevolg van het vorige punt dat het lijkt alsof er ineens mobiel stroboscopen zijn

Ja hun hebben dus uit de (ik schat) 400-500 foto's die ze over een avond maken inderdaad wel 80 wel ok zijn voor een party people site. M'n 'baas' moet er alleen achteraf weer een stuk of 10 laten verwijderen omdat je bv gewoon kan zien dat mensen of niet op de foto wilde of er gewoon echt slecht op staan.

Als ik op een avond 200 foto's schiet is het veel en als daarvan dan 30 online komen ben ik tevreden. Bij 20 was het of niet gezellig, dus weinig sfeer, of ik had een slechte avond... whatever. Heb ik meer was het misschien een avond waarin veel gebeurde (veel mensen op de bar dansen, aparte special dingen, whatever).
Zo is het gelukkig ook afgesproken, dus meer wordt er ook niet verwacht. Geen target qua aantallen en vooral gewoon foto's die een impressie van de avond geven.

Wel probeer ik eigelijk zoveel mogelijk landscape te schieten (de viewer op de website is ook niet echt geschikt voor portrait anyway, maar goed). Portrait krijg je vaak toch alleen maar van die gemaakte model foto's met een fake smile van. Portrait komt wat dichterbij, is wat intiemer, heeft meer persoonlijkheid vind ik. Misschien dat wel weer eens wat portraits eruit probeer te halen, maar vind de lanscapes wel ok zo, ben er wel tevreden mee :)

En Gerard? Ga ik door voor de keuken? :*

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Och ja... de hele discussie hier blijft mij een beetje in de oren klinken alsof een kindje van 2 z'n snoepje wordt afgepakt... Ben meer van het opvoeden met een tik op de vingers dan met een kus en een extra snoepje.

[ Voor 26% gewijzigd door kakanox op 12-01-2010 20:17 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Josh schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:47:
[...]
Je kunt inderdaad op sommige gebieden meepraten/doen met slechts wat theoretische kennis. Maar dat zal altijd bij oppervlakkig en algemeen gezwets blijven.
ik zou een wetenschappelijke opleiding niet af willen doen met slechts wat theoretische kennis en altijd oppervlakkig en algemeen gezwets...
Floor-is schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:59:
[...]
En ja ik focus me nog immer op de artiest en overzichten, partypeople word ik persoonlijk minder gelukkig van.
dat was precies mijn punt, wat er misschien wat rottig uitkwam, maar daar heb ik hier op dit forum het alleenrecht niet op... ;)

de bulk is naar mijn inschatting partypeople en je daar in onderscheiden - wat ook voor een opdrachtgever aantrekkelijk is - lijkt me beperkt. naar de artiesten toe kan je je wel onderscheiden en dat is ook wat lucratiever. overigens vraag ik me af of dat op termijn nog wel interessant blijft en of je niet dezelfde situatie krijgt bij concertfotografie. ik heb het idee dat je bij DJ's nog steeds dicht bij de DJ kan komen en ook wel de tijd krijgt. die situatie had je tot 10-15 jaar terug ook bij concerten, maar nu sta je met tig man de eerste vijf minuten voor de barriers, waarna je weg kan wezen. ook een uitdaging, maar op langere termijn lijkt me dat niet leuk. een foto - om maar een cliche te noemen - zoals die van Bono door Lex van Rossen zal je tegenwoordig niet snel meer zien. het zal me weinig verbazen wanneer dit binnen korte tijd, iig bij de grote namen, in de dancescene straks ook niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kakanox haha mooie parallel, maar ik vind dat de discussie wel degelijk hout snijd zolang iedereen voor zichzelf maar heel goed weet wat z'n intenties, doelstelling en persoonlijke kunnen is. Ik ben zelf in de luxe positie dat ik niet of zelden op zoek moet naar mn foto's, de portretten komen op me af, en als er even geen "klandizie" is ga ik over op overzicht en sfeer. Mijn shoot moet een weergave van de avond zijn, elke dj moet in de shoot, personeel mag niet ontbreken, op de juiste momenten de totaal shots pakken, en de party people horen er toch echt bij.

Ik vind trouwens de splitsing die Momania maakt tussen club/bar, party site en evenementenfotografie erg belangrijk, dat bepaald je vaarwater en een specialisatie. Als persoon zit ik liever in club/bar omdat het veel meer om de kwaliteit draait, maar ik probeer een merk en onderneming te starten en te bouwen en dan kan je niet onderkennen dat je de massa nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:19:
[...]

ik zou een wetenschappelijke opleiding niet af willen doen met slechts wat theoretische kennis en altijd oppervlakkig en algemeen gezwets...
Wellicht niet, maar het is ook zeker niet heilig. Universiteiten komen hier inmiddels ook steeds meer achter; bij steeds meer universitaire studies komen nu ook stages. Ze beginnen in te zien dat praktijk ook een wezenlijk onderdeel van veel studies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke discussie hier! Terug wat leven in het Partyfotografie topic. :-)
Ik beken, ook bij mij staat het de laatste tijd op een laag pitje.

Misschien kunnen de anciens terug wat beginnen met comments te geven op de plaatjes van de nieuwe, zodat deze weten waar hun verbeter punten liggen? Of is het echt tijd voor een nieuwe generatie? :)

Ik word/ben ook oud merk ik soms op party's! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En mijn motivatie voor het maken van party pics is dat ik het leuk vind om te doen en omdat ik bezig ben met een HBO studie Fotografische Vormgeving. Het is een manier om met fotografie bezig te zijn dat betaald.
Voor mij is het party gebeuren geen broodwinning en meer incidenteel. Het is gewoon a lot of fun en probeer me ook iedere keer te ontwikkelen en uiteraard ben ik wel zo'n type dat de erecode in acht neemt wanneer het gaat om elkaar ruimte te geven en op een subtiele manier de DJ te fotograferen ipv een kwartier lang te gaan staan stroben met een popup flash. Voor de meesten is het trouwens een avondje gratis feesten en zuipen en dat is iets waar ik me aan stoor bij het gros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Imo is het nog niet echt goed, duidelijk, recht voor z'n raap gezegt, dus ik ga hier even op inhaken :)

Imo moet je als hobby fotograaf e.d gewoon wegblijven als topics als dit.
Je bent een hobby fotograaf, dat is iets anders dan een beginnende fotograaf.
Een hobby fotograaf heeft geen intenties of what so ever om door te stromen, veel te leren, er veel tijd in te steken e.d
Je specialiteit ligt totaal ergens anders, dus ga als hobby fotograaf lekker koninginnedag fotograferen, daar waar het imo toch niet belangerijk is dat je compo klopt etc :)

Imo word er ook teveel foto's rond gezeefd, ik vind eigenlijk dat je alleen foto's mag plaatsen, waar je daadwerkelijk kritiek op wilt en kan geven, als je er:

1- überhaupt zelf tevreden bent over de foto, en de vraag is wat je kan verbeteren. ik zie veel te veel '' jaa deze vind ik zelf wel redelijk '' foto's. Een ieder die zo'n foto plaatst mag van mij werkelijk waar de foto in z'n achterwerk steken, omdat je zelf al vind dat je niet het max uit de foto hebt gehaald. uitzondering: je probeert iets nieuws, en je wilt vragen of het volgens anderen iets is of niet
2- je intenties hebt om beter te worden ! niet altijd maar een beetje op dezelfde lijn blijven of iets dergelijks, maar gewoon beter wilt worden ! niet kritiek krijgen, en dezelfde domme fout steeds weer maken. of nog erger, een beetje boos gaan lopen worden op kritiek van een ander, terwijl jij de foto hebt geplaatst

Hobby fotografen mogen van mij apart beter op schoolfeesten/plaatselijke kleine discootheekjes/koninginnedag en dergelijke blijven, daar waar ze horen imo, want je wilt er toch niet voor de volle 100% voor gaan :)

en ja dit klinkt cruw/bot/erg what so ever, maar het is imo en nofi, :)

Dan over mezelf: ik wil graag doorgroeien, ik sta nog jong in het leven, maar weet d.m.v velen contacten en veel praten toch wel een beetje wat er voor nodig is. Daar probeer ik aan te werken. ik zit nog op school, dus heb ervoor gezorgd dat ik altijd op evenementen e.d mag fotograferen. In een jaar tijd ben ik imo een stuk vooruit gegaan, maar dat is op schoolfeesten en dergelijke kleine dingetjes.
Ik ken wat fotografen, en vraag weleens of ik mee mag lopen. Al moet ik z'n spul sjouwen, zal mij een worst wezen, ik weet dat ik er wat van kan leren :)

Dat is dezelfde reden waarom ik henk ooit heb gevraagd of ik ooit naar een feestje mee mag, om te kijken hoe hij fotografeert/contacten legt/mensen aanspreekt.
alleen fotografeert hij alleen op feesten van vaak >21+, dus dat is niet echt mogelijk/verstandig

GH quote
fotograferen is meer dan een knopje in drukken
En ben het daar meer mee eens.
Hoeveel mensen zich wel niet partyfotografen noemen, maar ik zie ze alleen maar lopen, fotograferen, geld verdienen, weg.
En ik kom wel op feesten, en heb er dus als ''model'' ook mee te maken.
Daar leer ik dus ook weer van, wat je niet moet doen.

Wat ik zelf doe ( ook buiten de schoolfeesten om e.d, kleine plaatselijke clubs e.d ) is fotograferen, maar ook ''1 van hun zijn''.
Ook zelf een beetje een feestje maken, zodat je niet zo opvalt als je daadwerkelijk foto's maakt.

En daarom respecteer ik de ''gezelligheids kiekjes'' van GH en Dodge en Hos en henk e.d altijd. :)
Bv dus die WC foto, of dat ze op een festival foto's maken van dat ze in hun lens bijten.

Dat is voor mij een teken dat ze er zelf lol in hebben, zelf ook een feestje aan het maken zijn, en meer een feestende fotograaf zijn, dan een feestfotograaf :)

[disclaimer]nogmaals, imo en nofi[/disclaimer]

MODJEEESS ! ik weet niet waar ik dit mag vragen, maar als er iemand is die mij een keertje mee wilt nemen naar iets waar ik als 16 jarig zijnde in mag/mee mag en er zin in heeft. Dan kan die ieder mij dm'en, en graag zelfs :) Ook als eventuele uitnodiging om een keertje te zien hoe iemand bewerkt of iets dergelijks. Nogmaals, modjes, ik weet niet waar ik dit mag/kan plaatsen ( V&A lijkt me een beetje een rare plek ) dus als jullie het zeggen dan verwijder ik het/ verwijderen jullie het zelf wel :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
sOid schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:48:
[...]
Wellicht niet, maar het is ook zeker niet heilig.
o nee, zeker niet en dat wilde ik ook zeker niet sugereren, maar ik wilde er alleen maar mee aangeven dat die kennis wat verder is dan een middagje in de bibliotheek door 'fotografie voor dummies' bladeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Dan nog is het makkelijk praten... mening ergens over hebben mag altijd, maar vaak kritiek hebben zonder zelf wat te laten zien...
Iets met stuurlui + wal.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amen @ Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
inderdaad, waar haalde bijvoorbeeld Susan Sontag het vandaan om iets over fotografie te zeggen, ik heb nog nooit een foto van haar gezien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ghenzi schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:19:
Een hobby fotograaf heeft geen intenties of what so ever om door te stromen, veel te leren, er veel tijd in te steken e.d
Wat bedoel jij nou precies met hobbyfotograaf ? Ik denk dat hier 90% hobbyfotograaf is (=niet full time beroepsmatig, professioneel). GoT is geen forum voor enkel pro's, maar ook beginners. Ik vind dat iedereen z'n mening hier mag komen zeggen. En ja, zelfs mensen die dit als hobby doen, die willen ook beter worden.
Dat is nogal een kortzichtige visie om te zeggen dat hobbyisten niet willen bijleren, maar enkel de mensen die het beroep fotograaf als doel hebben.

Om op de vraag te antwoorden hoe ik me probeer te onderscheiden van anderen is dat ik zoveel mogelijk spontane party people shots maak en zo weinig mogelijk portretjes. Maar als de opdrachtgever wel portretjes wil, dan doe ik dat natuurlijk, er is niks mis met portretjes, maar het is gewoon leuker (vind ik) om spontane shots te maken. Ik heb geluk dat toch de meeste opdrachtgevers van me spontane foto's willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Neefdave schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:20:
Anders kunnen we altijd nog even tips vragen aan de foute partyfotograaf
http://www.youtube.com/watch?v=2L8NQ62VD2E
Hahahaha, maar hij is wel uniek als je hem vergelijkt met de rest van ons; uitstraling, gear en niemand heeft hier een promo filmpje op Youtube volgens mij. Onderscheid zich goed van de rest ;)
Tom schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 17:51:
Ik heb meer het idee dat de pro's zich hier erg goed voelen, puur omdat ze er vroeg bij waren.
Ik denk niet dat die arrogantie er is, misschien wel het gevoel van "vroeger was het beter/makkelijker".
Zie regelmatig dezelfde namen voorbij komen, die vroeger knappe foto's postte. Maar van die namen zijn er nog maar bijzonder weinig die hier nog posten. En als ze hier posten dan zijn dat prima foto's, maar ook geen 'wow'.
Gebrek aan tijd voor de meeste en sommige zijn zelfs "gestopt". Dat het WOW-effect er niet of minder is komt denk ik door dit topic; iedereen heeft het wel eens eerder gezien. Het is lastig om iedere keer weer een nieuwe wow-effect te creeeren. Ik heb het een beetje met Apple.... vroeger vond ik nieuwe producten meer "wow" dan nu..... Je raakt eraan gewend en/of het algemene niveau van de mensen hier is gestegen.
Dus ben benieuwd naar de replies op jouw vraag (want vind het een goed punt!), hoe die pro zich wil onderscheiden. Zie bij elke discussie hierover weer dezelfde namen voorbij komen van mensen die hier ook al jaren niet meer posten.. kijk liever naar de toekomst ipv het verleden, stilstand is achteruitgang en wat lasers op de foto zetten met een moderne dSLR terwijl mensen hun handjes omhoog hebben is niet meer zo moeilijk :)
Ik vraag me af als mensen hier naar de toekomst kijken of er dan nog steeds party's in hun agenda staan. Ik geen mensen die het na 10 jaar met dezelfde passie doen als toen ze 3 jaar bezig waren.

En lasers schieten niet meer zo moeilijk? Daar is niets aan veranderd hoor, het is niet alsof de techniek dat makkelijker maakt. Er zijn weinig mensen die ik dat goed zie doen (Mittnick en Floris nog als beste hier in dit topic).
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 19:05:
jeetje dat is ouwe koeien uit de ehhh oude partyfotografen uit de wc trekken :+
en gerard dat is geen spam , een expositie is een educatief iets waarvan je kan groeien en beter kan worden :Y :Y :Y
Goeie ouwe tijd :> Was ook niet serieus over je spam hoor, ik zie de uitnodiging graag verschijnen ;)
momania schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 20:08:
En Gerard? Ga ik door voor de keuken? :*
Duidelijk verhaal! Nice. Maar nee je gaat niet door voor de keuken... Hell, jouw keuken is zo duur als mijn hele huis (en nee, dat zegt niets over mijn huis, maar ja dat zegt veel over hoe verwend jij bent) ;)
Ghenzi schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:19:
Imo is het nog niet echt goed, duidelijk, recht voor z'n raap gezegt, dus ik ga hier even op inhaken :)

Een hobby fotograaf heeft geen intenties of what so ever om door te stromen, veel te leren, er veel tijd in te steken e.d Je specialiteit ligt totaal ergens anders, dus ga als hobby fotograaf lekker koninginnedag fotograferen, daar waar het imo toch niet belangerijk is dat je compo klopt etc :)
Is dat niet wat simpel? Veel mensen op dit forum zijn begonnen met fotografie als hobby... later werd het serieus en zijn ze zich erin gaan verdiepen. Toen ik 10 jaar geleden digitaal begon te fotograferen zat er nog in m'n hoofd "ik ga mezelf detacheren bij Intergraph in Amsterdam en dan veel geld verdienen".... dat is deels gelukt, maar wist ik veel dat ik tien jaar later 10x plezier zou hebben in fotografie.
MODJEEESS ! ik weet niet waar ik dit mag vragen, maar als er iemand is die mij een keertje mee wilt nemen naar iets waar ik als 16 jarig zijnde in mag/mee mag en er zin in heeft. Dan kan die ieder mij dm'en, en graag zelfs :) Ook als eventuele uitnodiging om een keertje te zien hoe iemand bewerkt of iets dergelijks. Nogmaals, modjes, ik weet niet waar ik dit mag/kan plaatsen ( V&A lijkt me een beetje een rare plek ) dus als jullie het zeggen dan verwijder ik het/ verwijderen jullie het zelf wel :)
Voor 115 euro ex btw per uur mag jij mee om m'n tas te dragen en om m'n drank te halen, geen probleem hoor, kies maar een evenement uit ;)
psychodweep schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:03:
Om op de vraag te antwoorden hoe ik me probeer te onderscheiden van anderen is dat ik zoveel mogelijk spontane party people shots maak en zo weinig mogelijk portretjes. Maar als de opdrachtgever wel portretjes wil, dan doe ik dat natuurlijk, er is niks mis met portretjes, maar het is gewoon leuker (vind ik) om spontane shots te maken. Ik heb geluk dat toch de meeste opdrachtgevers van me spontane foto's willen.
Dat is een goede, want dat zien we hier niet vaak genoeg, tenminste, als we hetzelfde bedoelen.
Zoiets als Nikola?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Mijn term van hobby fotograaf heb ik later nog uitgelegd.
Maar even snel:

Imo is een hobby fotograaf iemand die fotografeert voor de lol, en daar ligt zijn specialiteit niet.
Dan vind ik dat je je specialiteit bij dat waar jij gespecialiseerd in bent moet houden, en niet op grote clubs oid moet gaan rond huppelen.
Tevens wilt een hobby fotograaf niet graag al teveel lezen en leren, maar meer aanklooien en maar wat doen wat ie al begrijpt, staat wat minder snel open voor dingen dan bv een beginnende fotograaf.

Inderdaad een beetje kortzichtig, en ik bedoelde er niemand persoonlijk mee, want ik weet dat er uitzonderingen zijn van mensen die gewoon en hobby fotograaf zijn, en geweldige foto's maken en veel willen leren e.d :)

Maar de laatste tijd zie ik meer van de 1e. groep mensen dan de 2e.
waar ik jou btw als de 2e inschat, want volgens mij heb ik weleens wat foto's van jou zien langskomen en van wat ik gelezen heb en dergelijke hier op het forum van jou :) en anders is het iemand die een veel lijkende avatar heeft :P
Voor 115 euro ex btw per uur mag jij mee om m'n tas te dragen en om m'n drank te halen, geen probleem hoor, kies maar een evenement uit
Kijk, ik zou serieus wel bereid zijn om wat geld neer te leggen, mits ik er iemand mee lastig val.
Bijvoorbeeld met iemand mee kijken bewerken, dat ik dan dingen mag vragen als waarom doe je dat en dergelijke en niet alleen maar ga staan kijken :)
maar
1. hoe erg verwacht je wel niet dat ik je lastig val dat je zoveel vraagt ? :P 8)7
2. een slaaf is nog goedkoper, meer iets voor jou ook denk :P
3. waarom moet ik btw over zoiets betalen ? :9

* Zuurstok denkt dat ie nu hapt, en denkt/hooptdat GH meer een grapje maakt

[ Voor 25% gewijzigd door Zuurstok op 12-01-2010 22:24 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:55:
inderdaad, waar haalde bijvoorbeeld Susan Sontag het vandaan om iets over fotografie te zeggen, ik heb nog nooit een foto van haar gezien 8)7
Het is gewoon nogal makkelijk om kritiek te leveren op anderen als je het zelf nog nooit hebt gedaan. Tijdens een feest is er weinig licht en zit je regelmatig tegen de limieten van je camera, het licht is continu anders, mensen bewegen enzovoorts. Het is niet de meest makkelijke omgeving om foto's in te maken. Daar moet je het wel mee doen, je kunt er weinig controle op uitoefenen. Vanaf de zijlijn is het dan makkelijk kritiek uitoefenen.

Over mezelf, ik doe ook meer club/bar. Probeer de sfeer van zo'n avond leuk in beeld te brengen. Dat is voor mij afwisseling tussen overzichtsfoto's, peopleshots, DJ's en sfeerbeelden (van aankleding e.d.). Peopleshots is vaak geposeerd, maar dat is omdat het publiek dat nou eenmaal wil (foto's komen weer op Hyves enz.). Ik heb nooit het probleem van veel partyfotografen ermee begrepen, sta er niet puur voor mezelf maar ook voor de bezoeker :)
Vroeger toen ik nog wekelijks aan het werk was stond er ook regelmatig personeel tussen. Liep ook de hele zaak rond en overal een babbeltje maken. Vaak ook spontane foto's, zoenende stelletjes kregen bij een bepaalde barman nog wel es een emmer ijsblokjes over zich heen... zulke dingen zorgen altijd voor leuke foto's.
Ik onderscheid mij dus niet echt van andere partyfotografen. Probeer een set foto's af te leveren die leuk is om doorheen te kijken door wat afwisseling en mooie plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Het is gewoon nogal makkelijk om kritiek te leveren op anderen als je het zelf nog nooit hebt gedaan. Tijdens een feest is er weinig licht en zit je regelmatig tegen de limieten van je camera, het licht is continu anders, mensen bewegen enzovoorts. Het is niet de meest makkelijke omgeving om foto's in te maken. Daar moet je het wel mee doen, je kunt er weinig controle op uitoefenen. Vanaf de zijlijn is het dan makkelijk kritiek uitoefenen.
volgens mij heeft lateef 't echt niet over de techniek, daar oordeel je niet echt over als je 't niet doet.

Maar ik denk dat fotografisch onderscheiden in 90% van deze branche niet zo relevant is, en GH zich in die 10% bevindt. Maar dat is ook niet erg, dat is ook zo voor nieuwsfotografie, of sport. De meesten onderscheiden zich niet en verdienen toch.

Daarnaast vraag ik me af of PFG zich zelf zo kan vernieuwen, uiteindelijk blijft het een feestje, het is niet verhalend, het blijft een leuke ervaring, sfeer, maar geen communicatief concept. Het blijft ook een branche waarvan de toppers ook maar klein blijven, niets ten nadele van Gerard (want ik ken geen enkele partyfotograaf die zoals Gerard werkt), maar je bent geen Steven Meisel, of kleiner Erwin Olaf. PFG ontstijgt PFG niet, waar mode fotografen zoals Steven Meisel de Vogue ontstijgen. En dat is niet erg, want je kan hele mooie party foto's maken, en je in die branche onderscheiden.

Feestjes blijven feestjes, de sex, rock en roll etc is allemaal even, niet structureel, en is denk daarom ook geen grote fotografie pijler.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ghenzi schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:18:
* Floor-is denkt dat ie nu hapt, en denkt/hooptdat GH meer een grapje maakt
Je hapt én Gerard is best bereid om iemand mee te nemen. Je bent echter nog maar 16 en dat maakt het wel een beetje vroeg om zo iets te doen. Aan de andere kant is een Mittnick ook op zijn 15e-16e begonnen op feestjes en moet je eens zien wat hij doet en kan. :)

In het algemeen:
Volgens mij zijn er veel zijtakken genomen en is er veel van het onderwerp afgeweken, maar blijft de vraag staan: hoe serieus ben je met het fotograferen bezig, hoe probeer je je te onderscheiden van de massa?

Misschien moeten sommige mensen het gewoon een beetje als hobby doen, af en toe voor een party-site plaatjes maken, af en toe een keertje voor een discotheek of bar/kroeg/clubje. Diegenen die echt serieus bezig zijn én het talent hebben (dankje voor die hint josh) komen er wel. Je moet doorzetten en je moet kunnen dan alleen maar goede foto's maken. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Ghenzi schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:18:
Mijn term van hobby fotograaf heb ik later nog uitgelegd.
Maar even snel:

Imo is een hobby fotograaf iemand die fotografeert voor de lol, en daar ligt zijn specialiteit niet.
Sorry jongens, ik heb plezier in m'n fotografie en daar draait het me volledig om. Ik kap hier maar eens, tabee! :P

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:26

momania

iPhone 30! Bam!

You're welcome :)
Maar nee je gaat niet door voor de keuken...
:'(
Hell, jouw keuken is zo duur als mijn hele huis (en nee, dat zegt niets over mijn huis, maar ja dat zegt veel over hoe verwend jij bent) ;)
Ik verwen mezelf graag, da's wel wat anders ;) [/hap] :+

Anyway, even terug to the point zoals Floris al aangeeft:
Waar onderscheid ik me in? Fototechnisch nergens in eigenlijk.
Moet dat perse in mijn situatie? Niet echt.
Is dat schadelijk voor de gevestigde orde aan PFG'en of de beginners met aspiraties? Nee, zit toch in het buitenland, dus ben niemand tot last :+
Begrijp het standpunt? Zeker weten!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:25

samo

yo/wassup

Tsja, ik probeer mijzelf te onderscheiden in houding, enthousiasme en passie. Daarmee probeer ik mij vooral te onderscheiden van de partysite-schieters. Ik werk graag voor artiesten en organisatoren, anders voor de zaal. Dit geeft mij een bepaalde vrijheid om de fotografie creatief in te vullen, maar benadrukt wel enkele verwachtingen van de opdrachtgever. Het is duidelijk waar de foto's voor zijn.
Dat in het achterhoofd zorgt er voor dat ik kritisch naar de foto's moet kijken om vast te leggen wat de organisatie naar buiten wilt brengen. Zo was ik op een feest dat slechts 2/3de van de verwachte tickets had verkocht. De foto's nadruk verschoof naar meer dynamiek en actie, om te laten zien dat dit een feest is waar men echt naar toe had moeten gaan.

Het portretten schieten is een stuk minder doelgericht. De gefotografeerden zijn zelf al snel tevreden met het portret dus zij dagen niet echt uit. De meeste van de lui die ik statisch portretteer ken ik toch niet, dus dat is ook niet de moeite.

Betreft of dat de oude rotten misschien feedback moeten geven aan de nieuwelingen: zoals je hier nu en dan al ziet van enkele van de mensen die redelijk nieuw zijn in dit topic zijn de nieuwelingen niet echt gediend van de feedback die ze kunnen krijgen. Argumenten als "dat is niet nodig", "ik vind het wel goed" en "ja maar ik heb geen <inser dure gear>" komen als tegenargumenten. Of posts "Ik vind van niet! Ik ben weg!" of "niet zo gemeen doen". Als ik iemand feedback geef met de bedoeling die persoon een inzicht te geven in hoe iemand anders zijn of haar foto bekijkt is het heel vervelend je daarna dat standpunt te moeten verdedigen.
Trouwens, de meeste foto's krijgen dezelfde feedback. Want veel mensen die hier foto's plaatsen willen helemaal geen kritische aandacht. Ze willen aanwezig zijn in dit topic. Ze geven zelf vaak ook weinig feedback aan de oudgedienden.
Dat is in ieder geval de reden waarom ik steeds minder actief ben in dit topic.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:47:
[...]

Uiteindelijk blijft het een feestje, het is niet verhalend, het blijft een leuke ervaring, sfeer, maar geen communicatief concept.
Ik snap wat je bedoelt, maar wat nuance is op z'n plek imo ;)

Het kan weldegelijk verhalend zijn en het heeft zeker een communicatief concept. Namelijk, zoals ook al eerder in dit topic staat: mensen laten balen dat ze een feest gemist hebben en zorgen dat ze de volgende keer wel komen.

Uiteraard heeft dit op het gros van de partyfotografie geen betrekking (lees: de meeste fotografen beseffen denk ik niet waar ze precies voor fotograferen, correct me if I'm wrong), maar er zijn uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

lateef schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:55:
Je loopt alleen maar af te geven en kritiek te hebben. Fijn voor je dat je dat zo vind, maar onderbouw het eens.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:47:
[...]
Daarnaast vraag ik me af of PFG zich zelf zo kan vernieuwen, uiteindelijk blijft het een feestje, het is niet verhalend, het blijft een leuke ervaring, sfeer, maar geen communicatief concept.
Feestjes blijven feestjes, de sex, rock en roll etc is allemaal even, niet structureel, en is denk daarom ook geen grote fotografie pijler.
hmmm als ik jou was toch eens naar echte feesies gaan ;)
juist omdat feesies zo verhalend zijn ben ik begonnen met ze te fotograferen :)
het is juist ook mijn doel om het verhaal van het feest vast te leggen waarom dat feest is zo als het is.
in veel gevallen is een feest ook juist het communicatieve concept dat ik probeer vast te leggen.
iedereen is anders en heeft andere behoeftes en ook andere behoeftes om dat te uiten.
En je focus is wel heel beperkt dat je het niet structureel vind, er is geen 1 cultuur in deze wereld waarbij festiviteiten cq feesten geen belangrijke plaats hebben binnen een gemeenschap.

Dat je als fotograaf daarmee misschien niet beroemd wordt kan me ook totaal niet boeien. het is gewoon waanzinnig leuk om te doen :)

denk dat als ik ook nog op flooris moet inhaken dat ik me vooral onderscheid doordat ik het verhaal van het feest wil vertellen ipv de hele avond alleen maar portretjes loop te schieten.
dat laat ik ook in uiting komen op de specifieke manier waarop ik de fotocompilaties maak.

Merk wel dat ik laatste tijd wel kritischer wordt op mijn feesies en dat ik alleen nog ga fotograferen als ik denk dat er echt iets te fotograferen valt, het is niet meer zo'n must voor mij als een paar jaar geleden. Als ik een paar keer in dezelfde toko ben geweest en er is niet iets wat elke keer anders is dan laat ik ook net zo makkelijk mijn camera thuis en ga lekker dansen *O*

als het allemaal hetzelfde zou zijn dan zou het snel vervelen , en na 600 feesies verveel ik me nog steeds niet omdat er ook in feesies en bepaalde stromingen die ik volg duidelijk waarneembare evoluties en veranderingen zijn over de tijd. :)
Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wij verwelkomen het plaatsen van foto's in dit topic. Houd er echter wel rekening mee dat wanneer je foto's plaatst gebruikers je kritiek kunnen geven op deze foto's. De ervaring leert dat de kritiek regelmatig direct en weinig subtiel is. Als je hier niet tegen kunt, kun je wellicht beter je foto niet plaatsen.