[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 31 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 48.439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:38:
[...]
Ik snap alleen 1 ding niet, als er zo'n issues zijn met een TDP tot op 140W bij desktops, en bij mobile devices (Dus notebooks etc) de boel kan teruggedrongen worden naar 35W TDP voor een X3/X4 , waarom bouw je zo'n mobile CPU niet voor een desktop?
Laptop processoren worden meer getweaked om op zo'n laag mogelijk voltage te draaien, hiervoor zijn de beste yield nodig. Aangezien bij laptops energie verbruik een grotere rol speelt dan bij desktops, houden ze de beste processoren denk ik achter voor de laptop modellen.

Er zijn ook wel zuinigere desktop modellen. Denk aan de 'e' modellen. Die versies zijn over het algemeen ook duurder, omdat niet elke processor goed genoeg is om aan de eisen van een 45 watt model voldoen.

Dit vind ik wel een vrij logische verklaring.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het zou me niets verbazen als de Athlon II X2 260U alsnog zijn weg vindt richting de retailmarkt. Ook processors als de Athlon 3250e zijn los te koop. Misschien is het iets meer zoeken en iets meer een kansgeval, maar niet ontdenkbaar in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
kickassmen schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:18:
Ik had een vraagje, ik heb een AMD Sempron 140 (Boxed) besteld voor in mijn mini itx kast (6cm hoog). Weet iemand hoe hoog de standaard meegeleverde koeler is? Maw, past hij wel in deze kast?
Exact 5 cm hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:09
Bedankt. Dat spant erom, kast is volgens de specs precies 6cm hoog, hou ik nog een cm over voor dikte moederbord en processor.
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=226881

We zullen zien :) Anders maar een andere koeler bestellen.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
kickassmen schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:34:
[...]

Bedankt. Dat spant erom, kast is volgens de specs precies 6cm hoog, hou ik nog een cm over voor dikte moederbord en processor.
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=226881

We zullen zien :) Anders maar een andere koeler bestellen.
Is die 6 cm geen buiten maat? Het ziet er wel superkrap uit... Als je er eentje wilt die er zeker in past zou ik voor de Scythe Big Shuriken gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:38:
[...]

Een Atom is oude techniek (Pentium) in een nieuw jasje.
Pentium is toch alleen een merknaam?
StefanvanGelder schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:03:
[...]

Is die 6 cm geen buiten maat? Het ziet er wel superkrap uit... Als je er eentje wilt die er zeker in past zou ik voor de Scythe Big Shuriken gaan :)
Die is meer dan de 5cm stock geloof ik. Er zijn wel koelers onder de 45mm maar niet veel.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
jayvol09 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:44:
[...]

Pentium is toch alleen een merknaam?

[...]

Die is meer dan de 5cm stock geloof ik. Er zijn wel koelers onder de 45mm maar niet veel.
Heja, dies 58 mm... Dus maar op de stock koeler gokken dus ;) Ik weet zo ook geen ultra dunne

Naja, on-topic maar weer dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
ik zat net even te kijken op azerty en zag dat je de athlon II X2 240e en X4 605e al wel kan bestellen maar levertijd is wel 14 dagen. de 240e vind ik toch wel een heel stuk aantrekkelijker qua prijs.

240e
http://azerty.nl/8-1184-2...ii-x2.html?tab=tech_specs

605e
http://azerty.nl/8-1184-2...on-ii.html?tab=tech_specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik had juist die 240e iets goedkoper verwacht. Van die 605e had ik zo'n prijs wel verwacht, en valt me nog niet eens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:38

dimako_

Vogel

Ik heb net mijn up(down)grade setje verkocht en ga/moet nu iets nieuws kopen, ik heb mijn oog laten vallen op amd phenom II x4 955 of 965 maar ik twijfel als ik dat nu moet doen of dat ik moet kijken naar i5...
Ik hoor/lees veel verhalen dat nieuwe amd's goed zijn en dat ze in de buurt van i5/i7 komen qua prestaties.
Wat zouden jullie doen...? en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt het aan mij of is de Phenom II X4 925 nieuw?
Hij stond ook eergister voor het eerst in de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die is nieuw. De opvolger van de AM2+ 920 eigenlijk. Hij is overigens al twee weken te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik zag die ook opeens ja, een weekje terug. Mooie extra toevoeging, er zat zo'n raar gat tussen de 720 BE en de 945 vond ik... Van een Tripple Core 2.8Ghz naar een Quad Core 3.0 Ghz is toch een aardig verschil in mijn mening.

@dimako:

Ik zou voor de nieuwe 965 gaan, dus een 125watt versie (C3 stepping). Die is alleen nog bij geen shop leverbaar, dus dan moet je nog wel even geduld hebben ;)

De vraag of je Intel of AMD moet nemen kun je beter hier niet stellen :P Hier krijg je AMD als antwoord, en in het Intel topic een Intel advies ;)

Al moet ik wel toegeven dat die Core i5 verdomd goed is voor die prijs :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Ik vraag me eecht de meerwaarde van een xxxe processor af. Op papier is het zuiniger dan een normale versie. Maar meestal is er geen verschil in verbruik in idle toestand. Als het wordt gestrest treden de verschil in verbruik pas op. Maar aangezien de processor meestal in idle stand staat is de besparing miniem. Tevens kun je de normale versies ook nog een undervolten met rightmark cpu clock utility en kom je op een vergelijkbaar of iets hogere verbruik uit. Vind de extra meerprijs niet waard eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:38

PeaceNlove

Deugleuter

karakedi schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:08:
Ik vraag me eecht de meerwaarde van een xxxe processor af. Op papier is het zuiniger dan een normale versie. Maar meestal is er geen verschil in verbruik in idle toestand. Als het wordt gestrest treden de verschil in verbruik pas op. Maar aangezien de processor meestal in idle stand staat is de besparing miniem. Tevens kun je de normale versies ook nog een undervolten met rightmark cpu clock utility en kom je op een vergelijkbaar of iets hogere verbruik uit. Vind de extra meerprijs niet waard eigenlijk.
Tenzij je een mediacenter hebt waarvan je wilt dat de koeler geen herrie maakt wegen relatief hoge warmte ontwikkeling en je zwaar 1010p materiaal afspeelt waarbij je cpu het werk doet en je dus een zuinige en koele cpu wilt. Maar het is inderdaad wel een niche.
Ik zou zo'n energiezuinige zelf ook nog wel overwegen vanwege de F@H hobby, maar voorlopig doe ik het met wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

StefanvanGelder schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:51:
Ik zag die ook opeens ja, een weekje terug. Mooie extra toevoeging, er zat zo'n raar gat tussen de 720 BE en de 945 vond ik... Van een Tripple Core 2.8Ghz naar een Quad Core 3.0 Ghz is toch een aardig verschil in mijn mening.
Er is toch de X4 810 van 2,6GHz en 4MB L3 cache? Past er mooi tussen, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X4 810 is end of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Klopt :)

Maar DevilsProphet had ook wel gelijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil die Phenom II X4 965 C3 wel even testen >:)
Schijnt een oc-monster te zijn, ben benieuwd wat hij onder air/water doet. Iemand al een idee wat het beste bord zou zijn voor maximale oc?
Ik hoor het graag als er bekend is waar ze te krijgen zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Voor am3 zou ik het zou niet weten... Als je een Asus Crosshair III Formula, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P of een MSI 790FX-GD70 neemt zul je wel goed zitten :)

Ik vind het wel mooi dat de duurste mobo's 'slechts' 140-150 euro kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Jammer dat DFI nog niet op proppen komt met een stevig AM3 OC bord. Ik heb het idee dat het daar de laatste tijd niet zo goed gaat. Kwa Intel aanbod komen ze nog wel aardig mee

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hij zal echt niet zo maar veel beter over te klokken zijn dan zijn C2 broertjes, hoogstens (paar) 100MHz. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
Ik ben toch maar voor een gewone AMD Athlon II x2 240 gegaan; waarschijnlijk een stuk goedkoper en de 240e is blijkbaar onder load maar 10 watt zuiniger dan de AMD athlon II 250.

En dat terwijl de AMD Athlon II x2 240 30 watt zuiniger geclocked kan worden door het voltage te forceren op 1.1Volt

Natuurlijk verschillen de systemen in de reviews, maar het lijkt mij veilig om te stellen dat de twee modellen niet erg veel van elkaar af zullen liggen. En ik wil niet meer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn ook marge die ze moeten nemen, vooral in het begin, nadat de yields beter en beter worden kunnen ze meer gaan kiezen.

Dat de PhII X4 925 nu geintroduceerd wordt lijkt me ook een teken van redelijke yields + het uitfaseren van de X4 810 (weinig L3 cache uitval), of ze gaan op een andere koers.

Dadelijk komen er vast ook wel de 9xx + ee (of 8xxee) series, Deneb op 45W, dat ging bij Agena ook best lekker op een gegeven moment.
Dan kun je bijna verwachten dat een 95W CPU goed is te ondervolten, en een zuinige 45W redelijke te klokken valt. Ze zijn bijna het zelfde, ze hoeven niet meer veel te scheiden en de slechte cores als laag geklokte veel gebruikers te leveren, maar dat worden dan bijvoorbeeld laaggeklokte E, of EE chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

StefanvanGelder schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:50:
[...]Heja, dies 58 mm... Dus maar op de stock koeler gokken dus ;) Ik weet zo ook geen ultra dunne
Van www.mini-itx.com:
"Silverstone Low Profile 31mm High Cooler suitable for JNC62K and most other AM2 motherboards (though not the JNC81). Only 31mm high, supports Socket AM2/AM3 CPUs up to 65W TDP.Improved fan blade design offers quieter and better performance. Quick thermal absorbing extruded aluminium fins. Easy installation design.
1U case Compatibility: Please use the even lower but slightly noisier Jetway cooler when using a 1U case."

Silverstone heeft ook een Intel variant (heel anders gevormd) en de standaard Intel koeler is ook behoorlijk laag. Die past in mijn 6.8 mm hoge kast.

[ Voor 1% gewijzigd door Milmoor op 26-10-2009 16:43 . Reden: Bron toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen AMD nieuws helaas, :(

http://www.theregister.co...era_third_gen_mesh_chips/

Wel iets over de concurrenten, Tilera 100-cores chip en oa Intel larrebee, en als je verder leest nog een linkje naar de nieuwe Cuda architectuur, met 512 cores. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Tiens, nu wil ik even iets opmerken.

Ik meende te denken dat AMD momenteel 2 verschillende die's maakte: de Phenom II reeks en de Athlon II reeks, en daarvan alle gelijkgenoemde cpu's met minder cores afleidt. Nu is het op de startpost van deze thread te zien dat de regor is afgeleid van de propus, maar is dat wel mogelijk? Ik had zelf namelijk het idee dat enkel de regor anders was dan de Phenom II die, en dat alle andere cpu's (inclusief triple en quad Athlon II cpu's) afgeleid waren van een Phenom II quadcore die. Waarom? Omdat al die cpu's 0,5MB L2 cache per core hebben, en enkel de regor (Athlon II dualcore of singlecore) verschilt hier in met zijn 1MB L2 cache per core.

Maar nu ben ik op een pic gestoten via google:
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/AMD%20dies%20cpus%2002.jpg

Hier staat dus 3 verschillende die's:
* Deneb (waarvan alle Phenom II producten worden afgeleid)
* Propus (Athlon II quad en triple core met 0,5MB L2 cache per core, check maar, de L2 is per core even groot als bij de Phenom II, maar er ontbreekt 6MB L3 cache, het grote extra gedeelte langs rechts op de Phenom II core die vanboven in de pic staat)
* Regor (Athlon II met 2 cores en met 1MB L2 cache per core, tweemaal zoveel als bij de andere die's)

Is het nu zo dat AMD momenteel drie die's produceert, of worden alle AthlonII quads en tricores toch afgeleid van een Phenom II die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ja, AMD produceert drie die's. Mogelijk dat ze er zelfs vier produceren (er is ook nog een single-core sempron).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt volledig. En zo is de Sempron 140 stiekem een Regor core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:41:
of worden alle AthlonII quads en tricores toch afgeleid van een Phenom II die?
Niet alle iig, maar er zijn wel eens een paar Athlon II's geweest die waren om te toveren tot Phenom II.
Overigens kan ik mij herinderen dat ik die plaatjes hier al heel wat maanden geleden heb geplaatst. :p

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 27-10-2009 08:53 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dus infeite is de startpost dan een beetje fout, ja? ;)

Ik wist het gewoon niet meer, je zoekt hier en daar naar informatie en dan krijg je conflicterende feiten en begin je te twijfelen aan alles wat je leest en probeer je het zelf even op een rijtje te zetten, wat gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die plaatjes zijn volgens mij prima :)
Wat nog meer ook alweer, Sempron 140 is idd gewoon een Regor, en valt ook te unlocken.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/538/amd-sempron.html

http://tweakers.net/nieuw...40-blijkt-unlockbaar.html

Voor de rest nog Istanbul, en dubbel gerenamed als Magny-Cours.
Is er nog een (Shanghai) variant op de Opteron?

http://tweakers.net/price...pteron-8389.html#tab:info

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:27:
[...]

Hij zal echt niet zo maar veel beter over te klokken zijn dan zijn C2 broertjes, hoogstens (paar) 100MHz. ;)
Ik zoek eigelijk gewoon een smoes om weer nieuw speelgoed te kopen om te tweaken. Als ik deze rond de 4.5Ghz kan krijgen vind ik het wel een leuk projectje, even kijken hoever ik zo een chip krijg :P

Maar nog nergens oc resultaten te zien? (en geen engineering samples)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Wat zijn eigenlijk de laatste nieuws berichten over USB 3.0 en de nieuwe chipsets van AMD? Komen nu in Q1-2 2010 of waren die nu uitgesteld? Of was enkel de USB 3.0 functionaliteit uitgesteld? Ik ving laatst zoiets op, ik weet het niet meer hoe het nu zit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Dus infeite is de startpost dan een beetje fout, ja?
moet dus zijn?:
propus/rana 1 rij
deneb/heka/callisto 1 rij
regor/sargas 1 rij

Dus t enige verschil tussen de dies is de cache?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
jayvol09 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:50:
[...]

moet dus zijn?:
propus/rana 1 rij
deneb/heka/callisto 1 rij
regor/sargas 1 rij

Dus t enige verschil tussen de dies is de cache?
Aan de plaatjes is dat wel te zien :Y

Als ik het zo zwart op wit mag beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
StefanvanGelder schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:59:
[...]

Aan de plaatjes is dat wel te zien :Y

Als ik het zo zwart op wit mag beoordelen
Hoe zit t dan met callistos die C2 stepping hebben en callistos met c3 stepping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:41:
Is het nu zo dat AMD momenteel drie die's produceert, of worden alle AthlonII quads en tricores toch afgeleid van een Phenom II die?
Dit was ook de vraag die ik wilde stellen. We zijn imniddels neem ik aan toch genoeg mensen die dse IHS van hun Athlon II hebben verwijderd? Dan kan je direct zien of het een crippled Phenom of een echte Athlon II is zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Phenom2 X2 550 & 555 C3 Stepping - unlocking cores with Biostar and 6665MHz"

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=236120

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:24:
"Phenom2 X2 550 & 555 C3 Stepping - unlocking cores with Biostar and 6665MHz"

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=236120
Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/7717/3d0382697ok.jpg
Idd ! :9~

X2 naar X4 op 6.2GHz :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is wel mooi idd,
ondertussen al 6440MHz benchmark met Super Pi onder de 11 sec.

http://www.xtremesystems....hp?p=4058145&postcount=72

C3 blijkt dus een behoorlijk leuke en interessante stepping te zijn met betere TDP waardes en lagere voltages,

Er komt blijkbaar ook een nieuwe Phenom II X2 555BE (C3 stepping) ter vervanging van de huidige 550BE (C2), in plaats daarvan komt een normale Phenom II X2 550 (C3).

Volgens mij was het ook wel bekend over de waarschijnlijk aankomende Phenom II X4 975(BE) (C3 stepping) TWR edition (3,6MHz?) met (125W?) TDP? Da weet ik nie meer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
@ hierboven gewoon ZIEK!! Trouwens al een overclock naar 4300 Mhz met een Vcore van 1.395, op op 4100Mhz een Vcore van 1.295? Veel betere resultaten als bij de oude steppings ofnie?
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:09:
Ja, dat is wel mooi idd,
ondertussen al 6440MHz benchmark met Super Pi onder de 11 sec.

http://www.xtremesystems....hp?p=4058145&postcount=72

C3 blijkt dus een behoorlijk leuke en interessante stepping te zijn met betere TDP waardes en lagere voltages,

Er komt blijkbaar ook een nieuwe Phenom II X2 555BE (C3 stepping) ter vervanging van de huidige 550BE (C2), in plaats daarvan komt een normale Phenom II X2 550 (C3).

Volgens mij was het wel bekend over de waarschijnlijk aankomende Phenom II X4 975(BE) (C3 stepping) TWR edition (3,6MHz?) met (125W?) TDP? Da weet ik nie meer. :D
Ik verwachtte zelf toch een 140 watt exemplaar...

[ Voor 68% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-10-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dubbel post.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:11:
@ hierboven gewoon ZIEK!! Trouwens al een overclock naar 4300 Mhz met een Vcore van 1.395, op op 4100Mhz een Vcore van 1.295? Veel betere resultaten als bij de oude steppings ofnie?
Ja dat weet ik dus niet zo, één iemand heeft daar in zijn specs een B50 staan, C2 denk ik, op 3600Mhz en 1,4V een 550BE X2 als X4. Zit ik hier met een Phenom 1, ongeveer een dik jaar later nu dus, met meer Volt en lagere clock. Dus, das wel lache ja. :D
Ik verwachtte zelf toch een 140 watt exemplaar...
Ik hoop toch op 125W TDP voor de 975, dan kunnen ze de 955BE als 95W TDP CPU verkopen, met daartussen de 965BE met een TDP van 125W als marge misschien.
De 945 is nu 95W TDP op 3000Mhz, ook wel netjes. (volgens mij geen C3e stepping?)

Thuban gaat ook Phenom heten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:40:

Ja dat weet ik dus niet zo, één iemand heeft daar in zijn specs een B50 staan, C2 denk ik, op 3600Mhz en 1,4V een 550BE X2 als X4. Zit ik hier met een Phenom 1, ongeveer een dik jaar later nu dus, met meer Volt en lagere clock. Dus, das wel lache ja. :D
Haha, en ik zit dus nog met een AMD athlon 4800+ die niet eens de 3.0Ghz prime stabiel haalt ;)
Ik hoop toch op 125W TDP voor de 975, dan kunnen ze de 955BE als 95W TDP CPU verkopen, met daartussen de 965BE met een TDP van 125W als marge misschien.
;)
De 945 is nu 95W TDP op 3000Mhz, ook wel netjes. (volgens mij geen C3e stepping?)
De 945 C2 stepping was idd al 95 watt :)
Thuban gaat ook Phenom heten?
Phenom II X6 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Hoe zit t met die athlon II 215? hij staat niet op de cpu comparison list van amd, dus ik vroeg me af of deze wel goed word ondersteund door moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk wel. Het is dezelfde processor, enkel op een andere kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iemand al cijfers gezien van de turion/athlon II?

Kan er nog steeds vrij weinig over vinden, ben elke dag weer aan het zoeken. Weet dat er verschillende al zijn verkocht vooral de m300 lijkt beschikbaar te zijn.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb maandag of woensdag wel iemand gezien met een laptop en daarop een Athlon II sticker. Hij is dus verkrijgbaar. Over performance weet ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oke ze zijn dus ook al in Nederland al verkocht, kwam tot nu toe alleen buitenlandse berichten tegen.

Nu nog een mooi review zien te vinden of iemand die even wat benchmarks wilt draaien. En dan liefst een turion II of een turion II ultra, al ben ik natuurlijk ook zeer benieuwd wat de m300 gaat doen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Turion II M520
HP Pavilion dv7-3030ed [VL101EA]
HP ProBook 6545b [NN194ET]
HP ProBook 6545b [NN194EA]
HP ProBook 6545b [NN190EA]
HP ProBook 6545b [NN189EA]

AMD Athlon II Dual-Core M300
HP Pavilion dv7-3020ed [VJ741EA]
HP Pavilion dv6-2030sd [VL225EA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een autoritaire (liefst AMD zelf) bron voor de specs van de Sempron 140 wanneer deze in een AM2+ socket gebruikt wordt. De site van AMD zelf is niet behulpzaam.

Deze Wikipedia pagina meldt dat deze processor PC2-6400 ondersteunt, maar ik kan geen autoritaire bron hiervoor vinden. Alle Sempron's hiervoor ondersteunde namelijk maximaal PC2-5300. Ook op de Sempron Sempron architectuur pagina staat nog steeds dat maximaal PC2-5300 ondersteund wordt, maar die pagina lijkt verouderd want de L2 cache die daar vermeld staat klopt niet voor de Sempron 140. Wanneer ik op amd.com zoek op Sempron 140 vind ik niets. Vreemd genoeg staat het ook niet in de documentatie die met de processor geleverd werd.

[ Voor 5% gewijzigd door ari3 op 30-10-2009 02:04 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Zou raar zijn als ie niet met 800mhz zou werken, das een veel voorkomende soort, zouden we wel gehoord hebben. Als je probleem probeert op te lossen is dat een rare plek om eerst te kijken.
http://www.amd.com/us/pro...r-product-comparison.aspx

cpu-world is ook goede site.

[ Voor 19% gewijzigd door jayvol09 op 30-10-2009 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ari3 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 02:02:
Ik ben op zoek naar een autoritaire (liefst AMD zelf) bron voor de specs van de Sempron 140 wanneer deze in een AM2+ socket gebruikt wordt.
De CPU heeft in principe niks met de (oude) Sempron arcitectuur nodig, het is namelijk een Athlon II X2 met één uitgeschakelde core. De geheugencontroller in de CPU kan dus ook gewoon om gaan met 800MHz DDR2, en zelfs DDR3 is geen enkel probleem, mits je mobo DDR3 sloten heeft. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:36:
AMD Turion II M520
HP Pavilion dv7-3030ed [VL101EA]
HP ProBook 6545b [NN194ET]
HP ProBook 6545b [NN194EA]
HP ProBook 6545b [NN190EA]
HP ProBook 6545b [NN189EA]

AMD Athlon II Dual-Core M300
HP Pavilion dv7-3020ed [VJ741EA]
HP Pavilion dv6-2030sd [VL225EA]
En natuurlijk de MSI CR610X M640 2.6GHz, win7 cpu score 5.9. Vandaag heeft MSI hem ook officieel gelanceerd .

Heb hem dacht ik al eens gepost, maar voor de zekerheid nog maar eens. :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZqN6qbBB3wc

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:55:
[...]

En natuurlijk de MSI CR610X M640 2.6GHz, win7 cpu score 5.9. Vandaag heeft MSI hem ook officieel gelanceerd .

Heb hem dacht ik al eens gepost, maar voor de zekerheid nog maar eens. :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZqN6qbBB3wc
Klopt. De CR610 is overigens een reeks notebooks. De eerste die verkrijgbaar is is de CR610-001NL met een Sempron M100 (45nm, Athlon II architectuur, single-core).

Verder zijn er deze nog:

AMD Turion II Ultra M600
HP ProBook 6545b [NN190ET]
HP ProBook 6545b [NN191EA]
HP ProBook 6545b [NN192EA]
HP ProBook 6545b [NN193EA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Die HP ProBook 6545b zien er wel mooi uit, wellicht een goede kandidaat. Mijn HP 6850ED Notebook is er goed bevallen, maar die mag eerdaags met pensioen. :)

Hoop wel dat er een site is die binnenkort even wat testen gaat draaien, wil wel eerst even wat benchmarks zien. Bij amd slingeren er jammer genoeg nooit zoveel ES rond als wanneer intel iets nieuws introduceert.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Waarom staat er voor 9xxM nou SB ? Alle functies van de NB worden daar toch op de CPU geknikkerd en dan word de SB toch een NB ? :P

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Hekking schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:07:
Waarom staat er voor 9xxM nou SB ? Alle functies van de NB worden daar toch op de CPU geknikkerd en dan word de SB toch een NB ? :P
Nee, want de naamgeving van de verschillende delen van een chipset komt oorspronkelijk van de fysieke plaats op het moederbord. Gezien een SB nog steeds in dezelfde functies voorziet als eerst en deze nog steeds op de zelfde plek op het moederbord zitten is het dus ook nog steeds 'SouthBridge'.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Ik zag vandaag trouwens dat AMD een nieuwe verpakking heeft voor de processors, wel geinig om te zien dat het doosje ineens een stuk kleiner is geworden :)

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

Many Phenom II X4 CPUs to be discontinued

Starting Q4 2009

According to AMD plans revealed to its special somebodies, plans reaching all the way to Q3 2010, many Phenom II X4 quads will be discontinued in late 2009 to second half of 2010. As of Q4 2009 AMD will announce last order for some Phenom II X4 models and some of them will have its last shipment already in Q2 2010.

This is due to the fact that AMD also plans to launch a revised Phenom II X4 (Deneb 45nm) quad-core that will have lower thermals and will allow higher clocks.

First to die is Phenom II X4 910 clocked at 2.6GHz and powered with 8MB cache that will get to last order status already in Q4 2009 with last shipment planned two quarters later, Q2 2010.

Phenom II X4 925 at 2.8GHz clock and 8MB of total cache and 95W TDP will get to last order status in by late Q1 2010 and final shipments are slated for Q3 2010.

Phenom II X4 945 with 125W TDP receives final order tag in Q4 2009 and final shipments should happen in Q2 2010. The Phenom II X4 925 with 95W will continue to live beyond Q3 2010.

Phenom II X4 955 3.2GHz 125W TDP receives the last order tag in Q2 2010 and final orders are scheduled to ship two quarters after. It will be replaced in Q2 2010 with 95W version that can support the same clock.

Last but not least the Phenom II X4 965 with 140W TDP and 3.4GHz clock gets last order status in Q1 2010 and stops shipping two quarters later. It should get replaced in Q2 2010 by a 125W version.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
Om even terug te komen op mad_max234, de lijst op http://notebookspot.nl/charts/cpu lijkt wel aardig te kloppen qua positionering nu de scores gerelateerd zijn aan een beperkt aantal cijfers die ik zag en die verder heb staan uitwerken op andere kloksnelheden. Dat was dan met name op de scores van Cinebench R10.

De Passmark scores lijken veel hoger te liggen op het web als dat ik ze schat. Het vreemde is dat die scores dan in geen verhouding staan tot de Athlon II desktop broeders. De Turion II zou dan ineens veel beter zijn, iets dat ik niet geloof. In dat geval zou het topmodel, de M660 op 2,7GHz, 1750 punten scoren in Passmark. De scores zijn op http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php te vinden. Maar ik betwijfel de correctheid van de scores.

AMD blijft daarmee hangen in het low-end en midrange segment. Dat klopt ook wel als ik de prijsstelling zie. In Frankrijk is de N60Dp van Asus voor 600 euro te krijgen. Dat is met een M300 en een flinke HD4670 8)7
http://www.laptopspirit.f...sous-amd-tigris-599e.html . Goede GPU dus met een veel te zwakke CPU waardoor de prijs veel lager ligt als bv een MSI GT623 met 2GHz C2D P7350 en diezelfde HD4670 welke 800 euro kost.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 31-10-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja die score ken ik al, vraag me af wat je daarvan moet geloven, lijkt gewoon niks ingevuld en willekeurig in de lijst neergezet op afwachting van de echte cijfers.

Heb dan nog steeds liever een m640 met een 4670, dan een zo een intel ding in mijn laptop voor 800 eurie. :P

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 31-10-2009 14:50 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
mad_max234 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:49:

Heb dan nog steeds liever een m640 met een 4670, dan een zo een intel ding in mijn laptop voor 800 eurie. :P
Al is het alleen maar omdat je dan geen Intel koopt :+

Ik kijk er trouwens ook zo tegen aan, maar AMD heeft echt niks tegenover de 8 en 9 series van Intel staan. Dat is gewoon jammer, anders hadden we nog een beetje concurrerende prijzen gehad. Die topmodellen van Intel zijn echt niet te betalen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:57

Crp

ik denk dat als je naar prijs/prestatie verhouding kijkt, AMD wel degelijk concurreert tegen die serie van Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
mad_max234 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:49:
Ja die score ken ik al, vraag me af wat je daarvan moet geloven, lijkt gewoon niks ingevuld en willekeurig in de lijst neergezet op afwachting van de echte cijfers.

Had je het over de scores van notebookspot? Die zijn gebaseerd op de meest geloofwaardige cijfers tot er echte scores bekend zijn. En op dit moment zijn die scores toch al aardig betrouwbaar, ik verwacht geen grote verschillen met de eerste benchmark scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vleesjus schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:19:
Ik zag vandaag trouwens dat AMD een nieuwe verpakking heeft voor de processors, wel geinig om te zien dat het doosje ineens een stuk kleiner is geworden :)
Heb je misschien een linkje, plaatje?

@The_Mask, Interessant nieuws, mss dat de introductie gedeeltelijk samen gaat me de Thuban X6 CPU. Wat zou dan een Phenom II X4 925 gaan gebruiken? Of misshien gewoon 95W met hogere clocks.

"Phenom II X4 945 with 125W TDP receives final order tag in Q4 2009 and final shipments should happen in Q2 2010. The Phenom II X4 925 with 95W will continue to live beyond Q3 2010."

Het lijkt er dus op dat de Phenom II X4 945 @ 3,0GHz met 125W TDP vervangen gaat worden door de Phenom II X4 925 @ 3,0GHz met een TDP van 95W.
Yeah!!!!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:34:
Het lijkt er dus op dat de Phenom II X4 945 @ 3,0GHz met 125W TDP vervangen gaat worden door de Phenom II X4 925 @ 3,0GHz met een TDP van 95W.
Yeah!!!!
Volgens mij is de Phenom II X4 945 met een TDP van 125 Watt al vervangen door één van 95 Watt. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:40:
[...]

Had je het over de scores van notebookspot? Die zijn gebaseerd op de meest geloofwaardige cijfers tot er echte scores bekend zijn. En op dit moment zijn die scores toch al aardig betrouwbaar, ik verwacht geen grote verschillen met de eerste benchmark scores.
Meest geloofwaardige cijfers, welke dan? Meest geloofwaardig is helaas niet betrouwbaar genoeg om mijn aankoop vanaf te laten hangen. Wacht liever even op echt geloofwaardige cijfers, die ook echt betrouwbaar zijn. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:17:
Volgens mij is de Phenom II X4 945 met een TDP van 125 Watt al vervangen door één van 95 Watt. :)
Ja inderdaad je hebt gelijk, met de C2 stepping. Dan ben ik wel benieuwd wat de C3 stepping gaat opleveren.
Er zit ieder geval progressie in, meer dan met Agena.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
-The_Mask- schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:05:

MSI doet ook aan Core unlock reclame :p

Bijzonder als je het mij vraagt, vraag me ook af wat AMD hiervan vind.
Hmm best erg eigenlijk, het zo erg promoten, niet netjes

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Ze vinden het niet erg. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
Het is natuurlijk wel mooie reclame voor Amd! Ik denk dat veel meer mensen zo voor Amd kiezen, in de trant van: Ik koop een dual/tri-core en krijg een quad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Aangezien het nog altijd kan zijn dat de uitgeschakelde cores defect zijn is het niet echt handig om hier actief mee te gaan promoten.

Bedoel, dat je moederbord over de functionaliteit beschikt en dat overclockers hier gebruik van kunnen maken, prima, maar promoten, nee.

Overigens heb ik sinds enige tijd zo'n 95 watt Phenom II 945 in mijn systeem zitten, gisteren eens bekeken, is inderdaad een C2 stepping. Eerst wilde ik wachten op de 45 watt Athlon 2 X4's, maar ben achteraf blij dat ik dat niet heb gedaan. Zoveel staat mijn PC nu ook weer niet aan dat het perse een 45 watt processor moet zijn, de performance daarentegen komt zo nu en dan wel van pas.

Draait verder prima, heb hem gewoon op standaard snelheden draaien. Heb niet meer zo'n behoefte aan overclocken en finetunen, moet gewoon out of the box fatsoenlijk draaien en dat doet ie.

Overigens ben ik aan het kijken voor een downgrade van mijn server, wil van een Pentium D E2180 naar een Atom N270 met 945GSE chipset gaan in de vorm van het Intel D945GSEJT bordje. Hierbij is stroomverbruik wél een belangrijk uitgangspunt, maar stiekem ben ik toch meer van de AMD processoren. Weet er iemand zo of er op basis van AMD componenten een net zo zuinig geheel kan worden samengesteld? Een PicoPSU heb ik al liggen dus het wegvallen van de onboard voeding is geen probleem. Performance maakt me niet zo enorm veel uit, de optimalisatie komt in de software te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Misschien dat de Sempron 140 iets voor je is? Zie ook de test op HW.info:
http://www.hardware.info/...singlecore_AMD_45nm_CPUs/

Max verbruik:
http://www.hardware.info/...nglecore_AMD_45nm_CPUs/18

En anders de Athlon II X2 235e . Heeft dezelfde TDP als de hierbovengenoemde Sempron, namelijk 45W. Maar is volgens de test in idle zelfs nog zuiniger.

[ Voor 24% gewijzigd door Da_DvD op 03-11-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
En Asrock bordje zoals de Asrock N68-S of de Asrock AliveNF7G-Glan zijn erg energie efficiënt.
Met deze bordjes icm met een AMD sempron LE1200/1250, laptop hdd, picopsu, 1 reepje DDR en goede (software)tweaks makkelijk onder de 25w idle komen.

Er zijn zelfs resultaten gehaald met pc's met Asrock borden met de 7050/630A chipset (zoals de bovenstaande) die idle maar 17w verbruiken!

Voorbeeldjes:
AliveNF7G-Glan 21w
ALiveNF7G-HDready 17w idle

[ Voor 23% gewijzigd door PASware op 03-11-2009 19:47 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Waarom nog een oudere sempron LE? Kosten tzelfde als de 140 die me toch twee keer zo snel lijkt en ook zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Da_DvD schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:04:
Misschien dat de Sempron 140 iets voor je is? Zie ook de test op HW.info:
http://www.hardware.info/...singlecore_AMD_45nm_CPUs/

Max verbruik:
http://www.hardware.info/...nglecore_AMD_45nm_CPUs/18

En anders de Athlon II X2 235e . Heeft dezelfde TDP als de hierbovengenoemde Sempron, namelijk 45W. Maar is volgens de test in idle zelfs nog zuiniger.
Die idle wattages wat daar te zien zijn komen bij lange na niet in de buurt van een 945GSE/Atom N270.

45 watt TDP ligt al veel te hoog voor mijn idee, mijn huidige server bevat de volgende componenten:
- Intel Pentium D E2180
- Asus P5GC-MX/1333
- 1x2GB PC667 DDR2 geheugen Kingston valueram
- 300 watt Aopen OEM voeding
- 1 x Samsung Spinpoint F2 1000GB
- 2 x Samsung Spinpoint F1 750GB
- 2 x Samsung Spinpoint F1 640GB

En die zit idle, totaal systeem, op zo'n 70 watt.

Nu is dat niet enorm hoog, maar ik zie nog wel mogelijkheid tot verbetering hierin. Maar systemen welke idle boven de 100 watt vallen niet zo eenvoudig onder de 70 watt te tweaken.
PASware schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:45:
En Asrock bordje zoals de Asrock N68-S of de Asrock AliveNF7G-Glan zijn erg energie efficiënt.
Met deze bordjes icm met een AMD sempron LE1200/1250, laptop hdd, picopsu, 1 reepje DDR en goede (software)tweaks makkelijk onder de 25w idle komen.

Er zijn zelfs resultaten gehaald met pc's met Asrock borden met de 7050/630A chipset (zoals de bovenstaande) die idle maar 17w verbruiken!

Voorbeeldjes:
AliveNF7G-Glan 21w
ALiveNF7G-HDready 17w idle
Kijk, dan wordt het interessant. 17 Watt is nog altijd meer dan wat de Atom oplossing verbruikt, het is immers de N270 met 945GSE en niet de 230 met 945GC. Zie ook deze review voor informatie. Dan heb je een totaaloplossing welke op een idle wattage van 16 watt zit, met draaiende HD. Als die stilstaat zakt het naar 13 watt. Maar een groot pluspunt is de flexibiliteit van een dergelijke oplossing. Het Intel D945GSEJT bordje is relatief beperkt richting de toekomst.

En tja, laptopschijven, gezien mijn huidige oplossing van 4x640GB in RAID 5 en 1000GB nog los erbij, totaal een kleine 3TB, lijkt me een laptop schijf niet voldoende. Niet dat ik dat had vermeld overigens, was meer een korte vraag tussendoor, de posts overweldigen me eigenlijk een beetje met voorstellen en informatie waarvoor hulde.

Maar goed, het komt er dus op neer dat ik de Spinpoint F2 wil meenemen naar de nieuwe oplossing, daarnaast wil ik een Seagate Barracuda LP van 2TB gaan plaatsen. Zo heb ik weer 3TB schijfruimte, tegen de tijd dat grotere HD's uitkomen wordt de F2 vervangen daarvoor. Heb nu eenmaal een grote honger naar schijfruimte. De RAID configuraties stap ik vanaf, hier komt een automatisch back-up systeem in de plaats, de Spinpoint F1 schijven komen in een andere machine te hangen, samen met een 500GB schijf. Deze gaat eenmaal per week alle data synchroniseren. Een verlies van de data van een week is voor mij acceptabel.
jayvol09 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:44:
Waarom nog een oudere sempron LE? Kosten tzelfde als de 140 die me toch twee keer zo snel lijkt en ook zuinig.
Performance is niet echt een issue, met name idle vermogen is de belangrijkste factor, als de nieuwere sempron daar beter in is wordt het wellicht interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Nou tis al een single core je mag bestwel op performance kijken als je meer doet dan fileserven en backuppen toch? En wat als je die 140 klokt naar de prestaties van een LE? Dan zal ie intuïtief gezegd minstens net zo zuinig zijn, of ligt t aan t feit dat ie oorspronkelijk een regor was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
jayvol09 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:44:
Ik heb nog geen resultaten gezien met een Sempron 140 die onder de 20w idle liggen. Daarom dus de Sempron LE.
jayvol09 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:03:
Nou tis al een single core je mag bestwel op performance kijken als je meer doet dan fileserven en backuppen toch? En wat als je die 140 klokt naar de prestaties van een LE? Dan zal ie intuïtief gezegd minstens net zo zuinig zijn, of ligt t aan t feit dat ie oorspronkelijk een regor was?
Voor zover ik tot nu toe heb gelezen is de Sempron 140 idle wat minder zuinig dan de Sempron LE en aangezien fileservers bijna altijd idle draaien speelt het wel een belangrijke rol. En tuurlijk is de 140 stukken sneller, maar het is niet nodig in een fileserver.

[ Voor 50% gewijzigd door PASware op 04-11-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Intel krijgt het nu ook in eigen land aan de broek. Want de officier van justitie van de staat New York klaagt ze aan vanwege misbruik van de marktpositie en het benadelen van klanten en concurrenten (etc.):
Cuomo Files Federal Antitrust Suit Against Intel

Zie ook: :
What Did Cuomo Find in Intel’s Emails?

[ Voor 18% gewijzigd door EaS op 05-11-2009 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
EaS schreef op donderdag 05 november 2009 @ 01:07:
Intel krijgt het nu ook in eigen land aan de broek. Want de officier van justitie van de staat New York klaagt ze aan vanwege misbruik van de marktpositie en het benadelen van klanten en concurrenten (etc.):
Cuomo Files Federal Antitrust Suit Against Intel

Zie ook: :
What Did Cuomo Find in Intel’s Emails?
Poeh, als je leest wat er in die emailtjes stond... Ik ben blij dat er eindelijk opgetreden wordt tegen Intel, want het lijkt erop dat ze hun machtspositie vreselijk misbruikt hebben. Het lijkt erop dat dit vooral gebeurt is terwijl de producten van AMD niet onder deden voor die van Intel, een periode waarin AMD een goede slag had kunnen slaan wat betreft marktaandeel.

Ik vermoed dat AMD hier dan ook veel schade van heeft ondervonden. Was er sprake geweest van eerlijke concurrentie, dan had AMD er nu misschien heel anders voorgestaan.

Hier hebben we het laatste nog lang niet over gehoord (het zal waarschijnlijk nog wel jaren duren voordat het achter de rug is). Als ik AMD was, zou ik misschien aansturen tot een schikking met Intel, waarin er een afspraak komt over het produceren van x86 processoren zodat AMD op dat gebied ook eindelijk de vrije hand heeft.

Wat x86 betreft, ik vraag me al heel lang af: is dit niet net zo als andere gepatenteerde technologie, dat na 20 jaar iedereen vrij is om de technologie te gebruiken? Het kan toch niet zo zijn dat Intel altijd het alleenrecht houdt op x86 en dat andere fabrikanten alleen onder voorwaarden van Intel x86 cpu's mogen maken?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Volgens mij is de initiële instructieset inmiddels ook vrijgegeven, maar door alle aanvullingen er op welke voor moderne systemen eigenlijk noodzakelijk zijn, blijven de patent perikelen hierom gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Global Foundries will bash up Intel's process lead

The chief technology officer of Advanced Micro Devices (AMD) has claimed that the spun-off division that makes its microprocessors will outpace Intel in the foreseeable future.

Joe Macri said in a public forum in Austin earlier this week that while it was important for AMD to use the very latest process technology, he was confident that Global Foundries would close the gap with Intel.

Earlier this week, Global Foundries bid a sad farewell to its president, Hector Ruiz.

While AMD is Global Foundries' biggest customer, it is shortly set to merge with Chartered Semiconductor, which has a fabrication plant in Singapore. Both Chartered and Global Foundries are owned by Abu Dhabi firm, Advanced Technology Investment Company (ATIC)

When the merger happens, the entity now known as Global Foundries will likely have 150 plus customers, and access to some very advanced process technology.

The company has made no secret of its plans to compete fiercely with Taiwanese firm TSMC, currently the world's biggest pure play foundry. It has two fabs on the go right now - one in Dresden, Germany, and the other in Singapore. It will build a state of the art fab in New York State - work on that has already begun.

Macri said: "We [AMD] think that Global Foundries may surpass Intel's technology in the future because of the partnerships."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Flying Dutchman schreef op donderdag 05 november 2009 @ 13:25:
Wat x86 betreft, ik vraag me al heel lang af: is dit niet net zo als andere gepatenteerde technologie, dat na 20 jaar iedereen vrij is om de technologie te gebruiken? Het kan toch niet zo zijn dat Intel altijd het alleenrecht houdt op x86 en dat andere fabrikanten alleen onder voorwaarden van Intel x86 cpu's mogen maken?
Nee, daar heb je gelijk in denk ik (redelijkerwijs).

Het verhaal is dat AMD niet verkocht kan worden omdat dan de ia32 licentie zou vervallen. Ik kan niet geloven dat een rechter dit zou bekrachtigen, omdat dan de hele hardware sector alleen nog maar Intel is (je hebt immers altijd CPU's nodig voor een compu) en en AMD dit al meer dan 20 jaar doet (ia32 procs produceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

GH45T schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:48:
Volgens mij is de initiële instructieset inmiddels ook vrijgegeven, maar door alle aanvullingen er op welke voor moderne systemen eigenlijk noodzakelijk zijn, blijven de patent perikelen hierom gelden.
Inderdaad, dingen als SSE versie zoveel zijn er pas later bijgekomen, en daarop geldt eveneens 20 jaar patent, dus eer dat die vrijgegeven worden zijn ze voorbijgestreefd door nieuwere extensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Omgekeerd heeft AMD ook patenten die in alle huidige CPU's gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld de 64bits uitbreiding.
Je kan dan ook niet zeggen dat het patent op de processor bestaat of dat die in handen is van 1 partij.
Een tijdje geleden nog dreigde Intel bijvoorbeeld met het intrekken van de vergunning aan AMD om CPU's te bakken vanwege Global Foundries en AMD dreigde daarop vrolijk dat Intel dan zijn recht op het gebruik van AMD's 64 bits implementatie zou verliezen. Wat dus zou betekenen dat Intel geen enkele CPU van de huidige series nog zou kunnen produceren. Van beiden is weinig terecht gekomen en beiden produceren gewoon verder.
Intel mag dan misschien AMD in een wurggreep hebben en in het verleden nog wel erger gehad hebben. Daar tegen over staat dan wel dat AMD Intel flink in de kuit bijt terwijl het in de wurggreep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Intel en AMD zitten in een technologische versie van Mutual Assured Destruction net als de US en USSR tijdens de koude oorlog met kernwapens.

De cross-licensing agreement (CLA) tussen Intel en AMD is dusdanig opgezet dat als een partij de regels overtreedt dat die partij zijn rechten verliest en de andere tot in de eeuwigheid door mag gaan.

Dat betekent dat als een van beide partijen de regels overtreedt die partij op kan doeken, omdat zonder de rechten op de technologie van de andere partij geen van de huidige processoren nog geproduceerd kunnen worden.

Ook betekent het dat het verlengen van die CLA tussen beide partijen ook vrijwel gegarandeerd is, want als ze die CLA niet verlengen kunnen ze beide hun hele product reeks opdoeken. Waar dan nog bij komt dat CPU's vaak drie tot vier jaar (of nog langer) in ontwikkeling zijn, en het dus drie tot vier jaar na het verbreken van de CLA kan duren voordat die partij weer CPU's zal hebben liggen op een zinnig ontwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door kalizec op 08-11-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die CLA: zijn er eigenlijk veel zaken die Intel van AMD gebruikt? Ik dacht dat bijv. AMD64 vrij te gebruiken is voor iedereen.

En wat denk jij dat er gebeurt bij een overname van AMD? Daar zou die CLA toch niets mee te maken moeten hebben? Dus stel dat IBM (even als voorbeeld, Amerikaans bedrijf dus geen gedoe met IP) de aandelen AMD van de andere aandeelhouders koopt. Ik snap nog steeds niet waarom zo'n voor de bedrijfsvoering niet relevante transactie het wel of niet kunnen blijven produceren van ia32 processors zou kunnen beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:12:
Wat betreft die CLA: zijn er eigenlijk veel zaken die Intel van AMD gebruikt? Ik dacht dat bijv. AMD64 vrij te gebruiken is voor iedereen.

En wat denk jij dat er gebeurt bij een overname van AMD? Daar zou die CLA toch niets mee te maken moeten hebben? Dus stel dat IBM (even als voorbeeld, Amerikaans bedrijf dus geen gedoe met IP) de aandelen AMD van de andere aandeelhouders koopt. Ik snap nog steeds niet waarom zo'n voor de bedrijfsvoering niet relevante transactie het wel of niet kunnen blijven produceren van ia32 processors zou kunnen beinvloeden.
Niet helemaal vrij te gebruiken dus, er zitten wel wat contracten etc tussen. Vandaar ook de Mutual Assured Destruction waar Kalizec het over heeft. Of er voor betaald wordt door Intel en anderen aan AMD is natuurlijk de vraag. Vast staat wel dat het het intellectueel eigendom van AMD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:12:
Ik meen van niet hoor. Nog afgezien van het feit dat het tijdens de introductie een afgeleid werk was op basis van ia32 waar toen zeker nog beperkingen voor golden.
En wat denk jij dat er gebeurt bij een overname van AMD? Daar zou die CLA toch niets mee te maken moeten hebben? Dus stel dat IBM (even als voorbeeld, Amerikaans bedrijf dus geen gedoe met IP) de aandelen AMD van de andere aandeelhouders koopt.
IBM is geen goed voorbeeld. Dat is een van de weinige bedrijven die zelf een x86 licentie hebben. Maar goed, dan laten we die licenties even buiten beschouwing. Punt is dat de voorwaarden van CLA stellen dat bij een overname de licentie komt te vervallen. Dus als IBM AMD zou overnemen, dan komt AMD's licentie te vervallen.
Ik snap nog steeds niet waarom zo'n voor de bedrijfsvoering niet relevante transactie het wel of niet kunnen blijven produceren van ia32 processors zou kunnen beïnvloeden.
Omdat die afspraken in in die CLA zijn opgenomen. Of die afspraken ook juridisch stand houden weten we pas als het ooit zo ver komt. De precieze inhoud van die CLA is namelijk zelfs niet buiten AMD/Intel bekend.

Punt is dat zowel tot ergens in 2006 er nog rechten zaten op x86-32 (ia32 ofwel de set van de 80386). Ergens dit jaar is de boel rondom 80486 afgelopen. Dit laat in ieder geval de volgende zaken nog over waar AMD zeker een licentie voor nodig heeft, MMX en SSE1 t/m SSE3. Gezien deze technologie in de huidige processoren zit en ook in de processoren die AMD in de pijplijn heeft zitten (een processor ontwikkelen kost vele jaren) zou een einde van de CLA betekenen dat ze de komende drie tot vier jaar niets kunnen produceren en verkopen.

Vanuit Intel bekeken ontstaat bij een einde van de CLA hetzelfde probleem. Zij hebben in al hun huidige processoren (minus de Atom) namelijk x86-64 (AMD64) zitten. En ook hun toekomstige processoren zit dit. Kortom, einde van de CLA zou ook voor Intel betekenen dat ze drie tot vier geen processoren met te produceren en verkopen hebben minnus Atom en verouderde Itaniums.
  • Samengevat:
  • Als AMD de CLA overtreedt, kan AMD opdoeken.
  • Als Intel de CLA overtreedt, kan Intel opdoeken.
  • Als een of beide partijen er voor kiezen om de CLA niet te verlengen, dan kunnen ze allebei opdoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 08-11-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg.

Bevat die x86 (ia32 neem ik aan) licentie van IBM ook MMX en SSE? Want dan zou IBM AMD kunnen overnemen waarbij ze vervolgens onder hun eigen licentie processors gaan produceren die "toevallig" erg lijken op Athlon/Phenom.

(Wat ik eigenlijk met bovenstaande vraag probeer te zeggen is: ik snap het verschil tussen een x86 licentie en de licentie die AMD heeft niet helemaal)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
AMD en Intel hebben een zogenaamde Cross License Agreement.
  • Dit betekent dat:
  • Alles wat Intel uitvindt, krijgt AMD automatisch een licentie voor.
  • Alles wat AMD uitvindt, krijgt Intel automatisch een licentie voor.
Het bovenstaande is vast een sterke vereenvoudiging van wat er precies in die CLA staat, maar in essentie is het wel waar het op neer komt.

Wat voor licentie IBM precies heeft, ik heb geen idee. Dat ze er een hebben weet ik wel zeker. Echter hebben ze daar nog niet alle nieuwe technologie mee die Intel ontwikkeld heeft sinds de 80386.

Overigens zijn er nog meer zaken die onder de CLA tussen Intel en AMD vallen. Denk bijvoorbeeld aan alle virtualisatie technologie in de huidige CPU's. Niet bijster interessant voor consumenten, maar wel cruciaal voor servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een heel vreemde situatie dit. AMD is daarmee ongeveer het enige bedrijf ter wereld dat niet overgenomen kan worden.

De uiteindelijke oorzaak hiervan lijkt me dat CPU's de meest complexe technische strukturen zijn die er bestaan. Andere typen CPU's (Power, Sparc, etc.) worden elk ook maar door 1 partij gemaakt. Misschien is x86 wel alleen maar mainstream geworden doordat Intel heel lang geleden aan partijen (effectief alleen AMD) heeft toegestaan deze CPU's te bakken.

http://www.theregister.co.uk/2009/03/16/amd_intel_patents/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JPpR0eBbJZQ5e4KgI4UhgH13/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Vergeleken met de beste i7-core in een lijst van Hardwarecanucks, waarbij de Xeon op 5GHz is geklokt, is de score van de Magny-Cours erg goed. Hij doet het in minder dan de helft van de tijd op veel lagere kloksnelheden.

Er is 1 klein dingetje wat me opvalt. De 'CPU' heeft maar 10MB Level 3 cache? Ik zou 12MB verwacht hebben, met 2 Istanbuls in 1 package.

Afbeeldingslocatie: http://3oh6photos.com/forum_post/hwc/09_08/wprime_5414-1.png
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.