Die idle wattages wat daar te zien zijn komen bij lange na niet in de buurt van een 945GSE/Atom N270.
45 watt TDP ligt al veel te hoog voor mijn idee, mijn huidige server bevat de volgende componenten:
- Intel Pentium D E2180
- Asus P5GC-MX/1333
- 1x2GB PC667 DDR2 geheugen Kingston valueram
- 300 watt Aopen OEM voeding
- 1 x Samsung Spinpoint F2 1000GB
- 2 x Samsung Spinpoint F1 750GB
- 2 x Samsung Spinpoint F1 640GB
En die zit idle, totaal systeem, op zo'n 70 watt.
Nu is dat niet enorm hoog, maar ik zie nog wel mogelijkheid tot verbetering hierin. Maar systemen welke idle boven de 100 watt vallen niet zo eenvoudig onder de 70 watt te tweaken.
Kijk, dan wordt het interessant. 17 Watt is nog altijd meer dan wat de Atom oplossing verbruikt, het is immers de N270 met 945GSE en niet de 230 met 945GC. Zie ook
deze review voor informatie. Dan heb je een totaaloplossing welke op een idle wattage van 16 watt zit, met draaiende HD. Als die stilstaat zakt het naar 13 watt. Maar een groot pluspunt is de flexibiliteit van een dergelijke oplossing. Het Intel D945GSEJT bordje is relatief beperkt richting de toekomst.
En tja, laptopschijven, gezien mijn huidige oplossing van 4x640GB in RAID 5 en 1000GB nog los erbij, totaal een kleine 3TB, lijkt me een laptop schijf niet voldoende. Niet dat ik dat had vermeld overigens, was meer een korte vraag tussendoor, de posts overweldigen me eigenlijk een beetje met voorstellen en informatie waarvoor hulde.
Maar goed, het komt er dus op neer dat ik de Spinpoint F2 wil meenemen naar de nieuwe oplossing, daarnaast wil ik een Seagate Barracuda LP van 2TB gaan plaatsen. Zo heb ik weer 3TB schijfruimte, tegen de tijd dat grotere HD's uitkomen wordt de F2 vervangen daarvoor. Heb nu eenmaal een grote honger naar schijfruimte. De RAID configuraties stap ik vanaf, hier komt een automatisch back-up systeem in de plaats, de Spinpoint F1 schijven komen in een andere machine te hangen, samen met een 500GB schijf. Deze gaat eenmaal per week alle data synchroniseren. Een verlies van de data van een week is voor mij acceptabel.
Performance is niet echt een issue, met name idle vermogen is de belangrijkste factor, als de nieuwere sempron daar beter in is wordt het wellicht interessant.