ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Nickname does not reflect reality
Ze hebben allemaal zelfde panelen, enige verschil is de electronica.Ferry34 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:02:
Klopt, ik zag ook foto's van 5090's met een grijs paneel. Ik heb een krp600 en die is zwart
Ik zag ook andere foto's van 5090's en die waren ook zwart.
Ik heb een verduisterde ruimte dus ik zie zwart. Overigens wordt volgens mij het scherm niet lichter als je m aanzet. Eerst springt die aan en wordt die lichter, maar 1 sec erna gaat t beeld weer op zwart.
Ik check t vanavond ff!
Wel degelijk geeft 'ie licht. Ook een x090H is geheel niet zwart. Door de ready-state van de plasma cellen heb je altijd een kleine vorm van lichtopbrengst, ook bij het weergeven van geen content.Ferry34 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:23:
Overigens wordt volgens mij het scherm niet lichter als je m aanzet. Eerst springt die aan en wordt die lichter, maar 1 sec erna gaat t beeld weer op zwart.
[ Voor 12% gewijzigd door Kruiwagen op 11-11-2009 13:08 ]
Dus het paneel wordt opeens zwartER op het moment dat je hem aanzet? Dan treedt er een soort van zwart gat-functie in werking of zo waarbij licht niet meer kan ontsnappen?Kruiwagen schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:07:
Het paneel van mijn kuro is wel degelijk grijs.Het absorbeerd namelijk gewoon licht, net als alle plasma's doen. Maar zoals ferry zegt, zodra je de TV aanzet word het gewoon zwart
Het paneel wordt niéts donkerder zodra je hem aanzet hoor, dat is niet mogelijk. Enkel als er content zichtbaar is lijkt het donkergrijs opeens zwarter te worden. Het paneel dimt niet als je hem aanzet.
[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 11-11-2009 13:53 ]
uit: heel donkergrijs;
bij aanzetten (geen content nog zichtbaar): lichtgrijs
paar sec na aanzetten (nog steeds geen content zichtbaar): donkergrijs
Het paneel is gewoon (net als alle plasma's) donkergrijs. 's avonds wanneer er weinig licht op valt zie je zwart. Overdag, of bij ander omgevingslicht zie je iets lichter zwart aangezien er iets gereflecteerd word van het paneel.
Wanneer het paneel net aan gaat geeft hij een paar seconden 0.7cd/m2 weer, dit waarschijnlijk op de plasma cellen op te warmen. Na een paar seconden gaat het naar 0.003cf/m2. In het donker komt er dus heel weinig licht van het paneel zelf af (bij zwart beeld). Daarom is het op een Kuro 's avonds een film kijken zo fantastisch, zwart is dan echt diep zwart. Zo zat ik gisteren de bluray van Star Trek te kijken en dat was
Maar twijfel niet, wil je het mooiste scherm, koop een Pioneer Kuro plasma.
[ Voor 13% gewijzigd door Chilly_Willy op 12-11-2009 11:01 ]
Coïtus ergo sum
Ik zit in een verduisterde kamer met grijs/zwart behang en zwart plafond, dus zal dat anders zijn dan iemand die m in n zonnige huiskamer zit.
De tv licht inderdaad iets op bij t aanzetten en daarna schakelt die weer terug naar zwart. Ik denk steeds dat die uitgaat en net als ik denk wtf? verschijnt er beeld.
(het begint dan te waaien en voor mn ogen onstaat een black hole, waaruit licht, tijd en ruimte niet meer kunnen ontsnappen inderdaad
Het zwart is 0,0031 en geen 0,0 maar in een verduisterde kamer is t niet te zien. Er is nog geen tv die dit kan (nee de local dimming leds ook niet), maar t is een stuk zwarter dan mn isf Pana.
Het zal niet lang duren voordat 0,0 gehaald wordt. Pioneer had daar al n prototype van dus zal Panasonic daar mee gaan komen. Het wordt steeds mooier
Gisteren Transformers afgekeken. Echt ongelooflijk. Geloof mn ogen gewoon bijna niet. Ben er echt heel blij mee en dan heb ik nauwelijks aan de instellingen gezeten.
Wat ik echt opvallend vind is de totale afwezigheid van image retention, al heeft mn PX80 daar ook helemaal geen last van.
Dus ook niet als t scherm op zwart/geen content schakelt.
Ben heel benieuwd naar Star Trek. Altijd fan van geweest. Als kind zelfs al gekeken naar de originele serie. Bleven we echt voor thuis!
[ Voor 22% gewijzigd door Ferry34 op 12-11-2009 12:50 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Jolly_Jumper op 18-11-2009 12:05 ]
3 jaar aan huis garantie, dat wel.
De gewone 5090 is 1900, niet de H toch? Verder begrijp ik dat het een showroommodel is geweest. Geen enkele zaak die ik ken met een showroom zou een 5090H voor minder dan ~1800,- van de hand doen, eerder meer. Ze weten ook dat hij schaars en veelgevraagd is. Geen leuke combi bij prijsdeals voor klanten. Bij MediaMarkt staat hij nu nog voor 3000,- bijvoorbeeld, en die halen er nooit zoveel vanaf, zelfs met schade niet.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:01:
3000 uur vind ik behoorlijk wat. Als je gemiddeld 3u tv kijkt per dag (hetgeen best al wel wat is, aangezien je niet elke dag thuis bent, al was het maar omdat je op vakantie bent ofzo), zit je aan 1000u per jaar. Dus het is dan een behoorlijk 2e handsje. De nieuwprijs is iets van EUR 1900,-. Dus ik zou zeggen hap als je hem voor iets van EUR 1000,- kan krijgen?
Met 3 jaar onsite garantie en een halfwaardetijd van iets van 60.000 uur (ofzo) kun je je m.i. vrij weinig buil vallen trouwens. Ik betwijfel ook dat ie 24/7 heeft gedraaid, winkels denken tegenwoordig ook aan hun energiekosten. Reken eerder op 9-12 uur brandtijd per dag, 6dgn p/wk (afhankelijk van welke zaak). 4mnd = ~1000-1300 uur.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Ik heb even geïnformeerd daar, het toestel dat 1980 euro kost is de 5090 en de 5090H kost daar 2299 euro.yspriem schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:11:
Ik kan niet zeggen dat ik er veel wijzer van wordt. Van jullie elkaar tegensprekende berichten. Wel zwart , niet zwart. Wel goedkoop, nog te duur. En waar zijn ze dan nu voordelig tekoop? Hier op tweakers wordt de actuele laagste prijs niet meer weer gegeven. Bij smits in arnhem kost de 5090H 2000euro. Is dat een laagste prijs of kan het beter?
De 5090 is daar inmiddels uitverkocht, de prijs voor de 5090H is verhoogd naar 2399,-atomic frogger schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 00:51:
[...]
Ik heb even geïnformeerd daar, het toestel dat 1980 euro kost is de 5090 en de 5090H kost daar 2299 euro.
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Maar idd, het beste beeld dat je kan kopen.
Nu, na 4 jaar, nog altijd 100% tevreden met mijn Pio.
Heb ook spijt dat ze stoppen... Betere zul je helaas nooit meer vinden.
Hopelijk gaat Panasonic nu de boel overnemen;
De tijd/ontwikkeling gaat gewoon door hoor. Over een paar jaar koop je een LG die beter is dan een Pioneer.micd33 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 01:39:
Betere zul je helaas nooit meer vinden.
U volgt het nieuws niet echt op de voet hè?Hopelijk gaat Panasonic nu de boel overnemen;
[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 26-11-2009 09:27 ]
Verwijderd
En weet idd wat er te koop is.
Op dit moment... Is Pio nog altijd marktleider met z'n plasma. Daarom zei ik ook dat je betere beeldkwaliteit heden ten dage niet kan vinden of 't zou Pio moeten zijn.
Tuurlijk kunnen er over een paar jaar betere plasma's komen, en kan LG misschien beter worden dan een Pioneer nu, alles kan. Maar goed ook...
De toekomst zal het uitwijzen...
In iedergeval het is waar dat 't als maar beter wordt. En gelukkig ook goedkoper wordt.
Jammer dat deze er niet meer komt. hopen dat Panasonic deze techniek volledig zal overnemen, maar belangrijker, volledig zal benutten. (over dat laatste heb ik trouwens nog enige twijfel, denk aan de 3D plasma)
[ Voor 10% gewijzigd door Kruiwagen op 26-11-2009 21:41 ]
Prachtig gewoon.
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Niet dat Pioneer's slecht zijn...
Niet dat de volgende generatie Panasonics slecht zullen zijn...
Maar ff serieus. Het is ook nog even afwachten hoe het design zal zijn. De Kuro spreekt ook erg aan qua design en de meeste Pana's scoren daar minder op. Niet dat ze lelijk zijn, maar de Kuro ziet er juist wel mooi uit.
Dan zullen we in de toekomst Pana ipv Pio moeten kopen om 't beste te hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Brad Pitt op 30-11-2009 15:24 ]
Helemaal mee eens. Ik heb danwel geen Kuro Plasma maar ook het design van de Kuro LCD vind ik vele malen mooier dan de glimmende plastic pana's etc. De Kuro sprong er kwa design echt uit in de winkel. Daarnaast was het beeld ook rustiger dan de andere LCD's.Oscar Mopperkont schreef op maandag 30 november 2009 @ 08:20: Het is ook nog even afwachten hoe het design zal zijn. De Kuro spreekt ook erg aan qua design en de meeste Pana's scoren daar minder op. Niet dat ze lelijk zijn, maar de Kuro ziet er juist wel mooi uit.
Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt ?freedzed6 schreef op maandag 30 november 2009 @ 02:45:
nog even een wake up call! De nieuwe genetatie panasonic's voor 2010 gaan de Kuro's overtreffen![]()
Niet dat Pioneer's slecht zijn...
Als ik diverse settings heb teruggeschroeft voor de burn-in periode.. enige tips hoe je het beste de burn-in periode kan gebruiken om het panel maximaal te sparen?
Ik heb van een vriend vernomen (hij heeft de LX5090) dat je bepaalde beeld patronen kunt gebruiken die van bepaalde kleur paletten gebruikt maakt om zo efficient mogelijk het scherm klaar te maken voor calibratie na 100+ branduren.
Iemand hier bekend mee?
Dit heb ik ook gedaan, en letterlijk honderen uren laten loopen, en nog steeds (mega) retentie hoor. Ik denk niet dat je de specifieke negatieve plasma-eigenschappen eventjes kunt verhelpen met zo'n inspeel-methodeAurora_71 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 08:19:
Ik heb van een vriend vernomen (hij heeft de LX5090) dat je bepaalde beeld patronen kunt gebruiken die van bepaalde kleur paletten gebruikt maakt om zo efficient mogelijk het scherm klaar te maken voor calibratie na 100+ branduren.
Iemand hier bekend mee?
Als het je puur gaat om zo snel mogelijk op een "veilige" manie een x-aantal uur op de teller te krijgen om zodoende eerder te kunnen calibreren kan je dat uiteraard wel doen.
Dat is idd mijn bedoelingBrad Pitt schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 09:58:
[...]
Dit heb ik ook gedaan, en letterlijk honderen uren laten loopen, en nog steeds (mega) retentie hoor. Ik denk niet dat je de specifieke negatieve plasma-eigenschappen eventjes kunt verhelpen met zo'n inspeel-methode
Als het je puur gaat om zo snel mogelijk op een "veilige" manie een x-aantal uur op de teller te krijgen om zodoende eerder te kunnen calibreren kan je dat uiteraard wel doen.
Die test patronen op een usb stick zetten en 's nachts als je naar bed gaat laten lopen om extra uren te klokken.
Zoveel mogelijk full screen kijken, lieftst al het oude 4:3 materiaal vermijden.
M'n Blu-ray kollektie met rust laten totdat er minimaal een DYI (via controlcal) of uiteindelijk een ISF calibratie uitgevoerd is zal pijnlijk zijn maar dat gaat me wel lukken.
Tussendoor even een filmpje kijken gaat 'ie echt niet kapot van hoor! Je moet wel kunnen genieten vind ik!Aurora_71 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:09:
M'n Blu-ray kollektie met rust laten totdat er minimaal een DYI (via controlcal) of uiteindelijk een ISF calibratie uitgevoerd is zal pijnlijk zijn maar dat gaat me wel lukken.
Ik speel bijzonder veel Battlefield1943 (sta 27ste van de wereld
Ik hou t strak in de gaten en voordat ik afsluit draai ik nog ff een filmtrailer (tegenwoordig kan je 1080p films streamen op de xbox), maar ik zie niks.
Orbiter staat op 2.
Zelfs op mn 2 jaar oude 50 inch Pana zag ik image retention, maar op onze PX80 is t ook totaal afwezig.
[ Voor 11% gewijzigd door Ferry34 op 06-12-2009 11:40 ]
Ik weet nog niet exact welke burn-in stappen ik ga uitvoeren.
zie: http://archive2.avsforum....p?p=7052848&&#post7052848
Ik denk dat ik de hardcore break in ga doen (geleidelijk aan middels warm-up/cool down cycles).
2 uur aan, 1 uur uit, 3 uur aan, 1 uur uit, 4 uur aan, 2 uur uit etc.
Het gebruiken van een volledig wit 100 IRE patroon zou ik ook kunnen gebruiken (moet enkel dan de DVE van iemand lenen).
Dit maakt niet uit hoor, retentie zal je sowieso houden, of men dat nu (goed) zichtbaar vindt of nietAurora_71 schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:57:
Ik weet nog niet exact welke burn-in stappen ik ga uitvoeren.
Dat valt nog te bezien, en indien inderdaad het geval valt het nog te bezien tegen welke prijsfreedzed6 schreef op maandag 30 november 2009 @ 02:45:
nog even een wake up call! De nieuwe genetatie panasonic's voor 2010 gaan de Kuro's overtreffen
De 5090H heeft me 1895 Euro gekost, en geeft dermate diep zwart dat er behoorlijk weinig aan te overtreffen valt... ja, op papier misschien, of je er ook serieus veel van ziet is een volgende
Tevens zie ik de Pana's die de 5090H moeten overtreffen nog niet in die prijsklasse verschijnen als we naar Pana's huidige prijsstrategie kijken. Plus het design van de Pio past gewoon perfect in mijn strak/modern interieur. En wat betreft wachten: tja, je kunt eeuwig blijven wachten. Wanneer de 2010 Pana generatie uitkomt - waarvan we nog moeten zien of en zo ja in hoeverre deze de 9G's overtreffen - geniet ik alweer zo'n 10 maanden van mijn 5090H
Enige verbeterpunt zou zo'n zwart anti-reflectiefilter als van de huidige Samsung B850 plasma serie zijn, waardoor hij ook overdag en bij omgevingslicht mooie optische zwartwaarden geeft. Als ze dat voor mekaar krijgen ben ik misschien nog wel om te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door Cheetah op 07-12-2009 13:44 ]
Full Specz
Aangezien men meestal wat men heeft gekocht het beste vindt en alles wat eventueel nóg beter is als "niet nodig" of "zie ik niet" bestempeld ga ik er vanuit dat een ander, meer verkocht, merk ermee aan de haal gaatOscar Mopperkont schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:47:
Ben trouwens benieuwd of Pioneer met de Kuro nog met de Gouden Steeksleutel aan de haal gaat. Als dat gebeurt, is het denk ik helemaal snel gedaan met de voorraad
Ik vind het echt bizar goedkoop zelfs, serieus. Als je ziet wat je voor hetzelfde geld eventjes hiervoor kon kopen is dit echt bijzonder netjes. M'n 36 inch Philips CRT was 6500 gulden. Dat was toen zo'n beetje de top. Als je nu voor nog geen 2000 Euro een 50 inch tv hebt die ook bij de top behoort vind ik dat voor het formaat echt netjes.Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:06:
Je vergeet de prijs/kwaliteitverhouding. Ondanks dat je een LX-5090 voor EUR 1899,- hebt, is het bizar duur voor een high-end 50" TV
Bij zo'n beetje alle andere produkten betaal je in verhouding nog véél meer voor een high-end produkt. Als je een high-end audio systeem wilt, of horloge, of auto, of whatever, ligt de verhouding normaal/super vaak veel verder uiteen dan wat je hier ziet, da's "maar" een factor van anderhalf/twee of zo, misschien wel minder.
Voor 1600 Euro heb je een 50 inch Panasonic die 10x minder mooi is (qua materiaal/apparaat zelf). Wat is dan bizar duur? Het is inderdaad relatief veel geld, dat wel, maar bizar duur vind ik deze tv's echt absoluut niet
[ Voor 7% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-12-2009 11:15 ]
Ik wou net zeggen, zelfs als je kijkt wat er nu te koop is dan is 1899 'goedkoop' te noemenBrad Pitt schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 10:19:
Ik vind het echt bizar goedkoop zelfs, serieus. Als je ziet wat je voor hetzelfde geld eventjes hiervoor kon kopen is dit echt bijzonder netjes. M'n 36 inch Philips CRT was 6500 gulden. Dat was toen zo'n beetje de top. Als je nu voor nog geen 2000 Euro een 50 inch tv hebt die ook bij de top behoort vind ik dat voor het formaat echt netjes.
[...]
Voor 1600 Euro heb je een 50 inch Panasonic die 10x minder mooi is (qua materiaal/apparaat zelf). Wat is dan bizar duur? Het is inderdaad relatief veel geld, dat wel, maar bizar duur vind ik deze tv's echt absoluut niet
Zo ongeveer alle 52" LCD schermen die acceptabel beeld geven - dat nog steeds minder goed is dan een 5090 - zijn duurder. Same goes voor Panasonic's V serie, never mind de Z die eindelijk 's behoorlijk in de buurt komt van Kuro 9G qua beeldkwaliteit en design... die is gewoon 2x dat bedrag
Enige waar ik wat 'spijt' van heb is dat ik geen 60" 9G gehaald heb... maar die waren niet meer leverbaar bij de dealer waar ik de 5090H kocht (en ik vond de 1400 Euro prijsverschil met de 50" toen te hoog).
Full Specz
Ben al helemaal gewend aan de grootte, want ik vond de 50 inch al klein
De impact toen ik van 30 inch naar 50 inch ging was veel groter. Logisch want dat scheelde niet alleen 20 inch, maar was procentueel ook n veel grotere stap.
het prijsverschil tussen een 50 en 60 inch is idd absurd, maar ook wel weer te verklaren.
Toen ik mn vorige 50 inch Pana kocht, was dat formaat ook zeldzaam en moest toen €2300 kosten.
Het stomme is dat ik 't geld voor een 6090H ook gewoon had toen... oh well...
Als ik nog tegen een mooie 600M / 6090H ofzo zou aanlopen voor een goede prijs zou ik wel omgaan denk ik...
Full Specz
We hebben gelukkig nog Panasonic, die waarschijnlijk op den duur met modellen zal komen die de nieuwe referentie zal worden in de TV markt. LG is toch iets minder qua plasma's vind ik, maar nog altijd mijlen voor op iedere LCD.
Moet je eens voorstellen dat er geen plasma's meer gemaakt zouden worden, dat film-liefhebbers het met LCD's moeten doen, een angstig toekomstbeeld

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-12-2009 17:55 ]
Enige probleem is nog dat local dimming dat niet optimaal werkt. Wie weet tackelen ze dat met de 2010 lineup.
Ik ben ook erg benieuwd naar Samsung's 2010 plasma line-up. Als ze de zwartwaarden goed onder controle krijgen bij de opvolger van de B850 plasma lijn kan dat nog wel eens vuurwerk gaan worden... vooral omdat die B850's een coating hebben die overdag ook mooi zwart geeft
Full Specz
Ehm... nee bedankt. Zolang een LCD zo'n "overdigitaliserend" beeld heeft en brakke kijkhoeken is het voor mij een no-go !! Heb niet zomaar nog steeds CRT's aan mijn PC hangenOscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:55:Nou nou. LCD is tegenwoordig gewoon goed en de betere modellen leveren gewoon echt goed beeld. LCD is op bepaalde punten ook gewoon beter dan plasma. De toekomst ziet er dus ook met LCD niet verkeerd uit
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verder heeft LCD geen last van reflectie en een hogere lichtopbrengst. Dat het er iets scherper uitziet, komt volgens mij door die subfield drive techniek van plasma. Dat is dus eigenlijk eerder een tekortkoming van plasma dat het er iets onscherper uitziet, want het beeld heeft nl wel de ogenschijnlijke scherpte die lcd's laten zien.
Hogere lichtopbrengst was toch juist van LCD's ?? Daarom doet alles wat wit is zo pijn aan je ogen ...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
ik had bij t overdag gamen op de PX80 last van zonlicht (3 grote ramen èn een glazen wand met deur naar mn balkon) en moest ik dus een gordijn dichtdoen.
Totdat ik de ECO stand ontdekte! Ik dacht eerst dat dit de energiestand was, maar dat is dus niet zo.
De tv meet dan de hoeveelheid omgevingslicht en past t beeld hierop aan. Ik meen het echt: het beeld is dan net alsof je naar een lcd zit te kijken.
Ik ga um vanavond wall mounten (hopelijk kan ik de schroeven/bouten van m'n huidige muurbeugel ook voor de Pio gebruiken).
Natuurlijk wordt het steeds beter, maar ik ben nog geen plasma tegengekomen die een volledig wit scherm zo fel kan weergeven als LCD.Ferry34 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:20:
Die hogere lichtopbrengst is ook al niet echt meer zo
Dat is trouwens ook een nadeel van plasma, hoe meer wit op het scherm, hoe donkerder hij het wit weergeeft. Van de Kuro is daar ook een mooi filmpje van dat iemand de grootte van een verkenner venster groter en kleiner maakt, dan zie je te realtime gebeuren.
Het bewuste filmpje heb ik net op YouTube gezet:Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:26:
[...]
Natuurlijk wordt het steeds beter, maar ik ben nog geen plasma tegengekomen die een volledig wit scherm zo fel kan weergeven als LCD.
Dat is trouwens ook een nadeel van plasma, hoe meer wit op het scherm, hoe donkerder hij het wit weergeeft. Van de Kuro is daar ook een mooi filmpje van dat iemand de grootte van een verkenner venster groter en kleiner maakt, dan zie je te realtime gebeuren.
Niet bepaald een voordeel. Bij LCD's knijp ik altijd mijn ogen dicht omdat het zo vel is dat je als het ware gewoon regelrecht in een lamp kijkt. Bij LCD monitoren aan de PC heb ik ze ook vaak op 10% brightness staan ofzo. Sommige lui die hebben hun LCD zo fel staan dat het al beperkte bereik in kleur gradaties nog slechter wordt.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:26:
[...]
Natuurlijk wordt het steeds beter, maar ik ben nog geen plasma tegengekomen die een volledig wit scherm zo fel kan weergeven als LCD.
Grappig, de deurtjes van de kast en de muur wordt ook donkerder als je het venster groot maakt. Volgens mij is het meer de iris van de camera die je ziet sluiten omdat het beeld helemaal wit wordt en anders de sensor van je camera overbelicht wordt.matthijsln schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:21:
[...]
Het bewuste filmpje heb ik net op YouTube gezet:
[video]
Kun je de sluitertijd en het diafragma van je camera niet vastzetten en dan de zelfde test doen? In dat geval ben ik benieuwd hoe groot het effect nog is dat je nu beschrijft.
Maar goed, heb zelf een Kuro hoor, alleen vind ik het wat overdreven om LCD weg te zetten als compleet inferieur. Overall vind ik plasma beter, maar LCD is op sommige punten beter en er zullen in de (nabije) toekomst echt wel LCD's komen die beter beeld leveren dan de Kuro's (al was het maar omdat de Kuro een vrij brakke IFC kent)
Klopt, het is ook maar met mijn telefoon opgenomen dus qua aanpassingen had ik niet veel opties. Ik heb het bij de beschrijving er ook bijgezet: "Note that although the camera is adjusting recording for brightness, the effect is as noticeable as in this video". Het is mij natuurlijk eerst opgevallen en zelfs zodanig dat ik het nodig vond er een filmpje van te makentm030614 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:04:
Grappig, de deurtjes van de kast en de muur wordt ook donkerder als je het venster groot maakt. Volgens mij is het meer de iris van de camera die je ziet sluiten omdat het beeld helemaal wit wordt en anders de sensor van je camera overbelicht wordt.
Kun je de sluitertijd en het diafragma van je camera niet vastzetten en dan de zelfde test doen? In dat geval ben ik benieuwd hoe groot het effect nog is dat je nu beschrijft.

Uitleg graag aan Brad Pitt vragen, die weet het beter dan ik
Of gebruik de zoek-functieOscar Mopperkont schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:41:
Uitleg graag aan Brad Pitt vragen, die weet het beter dan ik
Wilde alleen niet al je teksten gaan jatten
[ Voor 44% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 09-12-2009 22:52 ]
Ohhh maar had het ook niet tegen jóu hoor!Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:52:
Waar denk je dat ik dit plaatje vandaan heb
Heb m'n 5090H sinds gisterenavond hangen en het duurt zeker een weekje of 2 a 3 om op de minimale 225 bed-in uren te komen.
Voor de zwart-witte blokjes gaat dat wel, maar voor zo'n kleurenkalibratiescherm heb je dan toch nog wel zo'n brilletje nodig? Die zat niet bij m'n downloadOscar Mopperkont schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:15:
Jezelf en duw een calibratie DVD in je dvd-speler. Scheelt een hoop geld!
[ Voor 4% gewijzigd door matthijsln op 10-12-2009 14:44 ]
Ook echt 225 hè, bij 220 kán het echt nietttttAurora_71 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:41:
Heb m'n 5090H sinds gisterenavond hangen en het duurt zeker een weekje of 2 a 3 om op de minimale 225 bed-in uren te komen.
Laat je hem toch constant aan staan met allemaal leuke kleurschermpjes in een loopje? Ben je klaar binnen 10 dagen. Heb ik hier ook gedaan, uurtje of 400 geloof ik. Nog steeds mega retentie, dus helpen doet het sowieso niet. Maar het geeft je wel een veiliger gevoel, dat had ik in het begin inderdaad ook wel ja
Verwijderd
Volgens mij is dit gewoon de camera die aanpast aan de hoeveelheid omgevingslicht. Deze neemt toe als het witte venster wordt vergroot waarop de camera/lens zich aanpast. Kijk maar naar de overige elementen om de tv heen. De muur en het kastje worden ook donkerder als het venster wordt vergroot...matthijsln schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:21:
[...]
Het bewuste filmpje heb ik net op YouTube gezet:
[video]
Kan natuurlijk ook omdat de pio zoveel stroom trekt bij wit weergave dat de lampen in de kamer uit gaan
Sorry... was al opgemerkt natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 19:09 ]
Nee hoor, elke plasma doet dit, om de voeding niet te overbelasten. Wit wordt minder fel naarmate er meer lichte content op het scherm is.Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:06:
Volgens mij is dit gewoon de camera die aanpast aan de hoeveelheid omgevingslicht.
Ook maar strepen dan
[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 10-12-2009 19:09 ]
Toevallig al prutsen in het optiemenu met mijn pc aangesloten, zette ik onder menu - optie - hdmi in - de tweede optie van pc naar video. Dit maakte de zwartwaarden plots wel naar behoren.
Nu begrijp ik eigenlijk totaal niet wat deze instelling met zwartwaarden heeft te maken. Ik dacht dat deze instelling juist de keuze gaf tussen ofwel overscan, ofwel pixelperfect afbeelden (voor een pc dus).
Nu verkies ik eigenlijk de pc-instelling, dus het pixelperfecte, maar ik wil uiteraard ook de zwartwaardes behouden. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen? Ik zie eigenlijk totaal niet in wat het éne met het andere te maken heeft.
Dot-by-dot mode is pixelperfecte weergave, ook bij gebruik van de Video-mode.
EDIT: ik heb eens gezocht op de site van Pioneer zelf in de Engels handleiding. Ik denk dat ik wel iets gevonden heb wat me kan helpen. Het is blijkbaar met een knop dat ik dit moet instellen, en niet in het optiemenu. Toch bedankt voor de gouden tip!
[ Voor 32% gewijzigd door Oli469 op 13-12-2009 10:07 ]
Edit: overigens heb je dit alleen bij de input kanalen (en PC wellicht), maar niet als je 'normaal' tv kijkt (althans, niet als je analoog tv kijkt).
[ Voor 34% gewijzigd door Jolly_Jumper op 13-12-2009 12:20 ]
Kalibreren kan prima zonder brilletje, of kijk jij je films ook met dat brilletjematthijsln schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:43:
[...]
Voor de zwart-witte blokjes gaat dat wel, maar voor zo'n kleurenkalibratiescherm heb je dan toch nog wel zo'n brilletje nodig? Die zat niet bij m'n download
Maar ff serieus, het gaat erom om de grijswaarden goed te hebben, want dat betekent dat je kleuren in balans zijn. Met zo'n dvd'tje moet dat lukken. Natuurlijk zal het professioneel nog beter zijn, maar dan betaal je mijns inziens onevenredig veel geld om het nog maar een heel klein beetje beter te krijgen. En dan nog vraag ik me af of je het echt nog ziet. Je zult misschien verschil zien als je verschillend gekalibreerde tv's naast elkaar hebt staan, maar kun je ook aanwijzen welke "beter" is? En nog moeilijker, zou je ook kunnen zeggen of de tv professioneel gekalibreerd is als de ongekalibreerde er niet naast staat, want dat zal het geval zijn. En dan heb je als laatste nog je bron, die zijn ook niet allemaal hetzelfde afgesteld. Dat zie je wel bij voetbalwedstrijden die op meerdere zenders worden uitgezonden. Op de ene zender is het veld veel groener, terwijl het toch echt dezelfde wedstrijd is die met dezelfde camera wordt opgenomen.
Aaaaah bedankt, ik zie dat ik het bij m'n Popcorn Hour C-200 wel heb!! Via PC aangesloten had ik alleen de optie "PC mode", met inderdaad slechtere zwartwaarden, maar op "Video" geen "Dot-by-Dot" mode dus altijd overscan.Jolly_Jumper schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:00:
Dot by dot zit als ik zo rond Google ook op de LX5090H. Met de knop waarmee je 't formaat aanpast (16:9, 4:3, zoom, volledig etc) moet je 'm op dot by dot kunnen zetten, althans bij m'n 500a.
Edit: overigens heb je dit alleen bij de input kanalen (en PC wellicht), maar niet als je 'normaal' tv kijkt (althans, niet als je analoog tv kijkt).
Gelukkig kan ik nu dus kijken met goede zwartwaardes zonder overscan
Denk doordat het is omdat de PCH YUV over HDMI stuurt en geen RGB... Maar voor een HTPC is Video mode zonder overscan niet te doen dus.

Ik bedoelde dus dit plaatje voor het brilletje, maar het is inderdaad minder belangrijk dan de juiste contrast/brightness:Oscar Mopperkont schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:45:
[...]
Kalibreren kan prima zonder brilletje, of kijk jij je films ook met dat brilletje
Maar ff serieus, het gaat erom om de grijswaarden goed te hebben, want dat betekent dat je kleuren in balans zijn. Met zo'n dvd'tje moet dat lukken.

Ik zou kalibreren op de Rec. 709 HD standaard voor films, de troep van TV zenders boeit mij natuurlijk nietOscar Mopperkont schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:45:
En dan heb je als laatste nog je bron, die zijn ook niet allemaal hetzelfde afgesteld. Dat zie je wel bij voetbalwedstrijden die op meerdere zenders worden uitgezonden. Op de ene zender is het veld veel groener, terwijl het toch echt dezelfde wedstrijd is die met dezelfde camera wordt opgenomen.
Een goede calibrateur is Frank Doorhof van ITC (Emmeloord). Zie http://www.hometheater.nl. Je kan je inschrijven voor zogenoemde tours op www.htforum.nl. Dan komt Frank bij je langs voor de ISF calibratie.Aurora_71 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:41:
Iemand tips wie ik kan inhuren voor een ISF cali in de Almere omgeving?
Heb me idd al aangemeld voor een tour en wacht op een afspraaksbevestigingFerry34 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:12:
Topkerel met heel veel kennis en ervaring. Die man weet echt waar die mee bezig is!
16 februari ben ik aan de beurt
Meteen voor 2011 en 2012 vastgelegd?
Die van mij werkt nog altijd perfect, en het word langzaam tijd voor een ISF calibratie
Het viel me trouwens op dat per 01-03-2010 de pioneer TV's meteen van de nederlandse pioneer website zijn verdwenen
Ik zou toch niet meer hopen dat dat Pioneer in de nabije toekomst weer met hun Kuro plasma lijn terugkomt. Ze hebben hun techniek verkocht aan Panasonic. Het enige wat we kunnen hopen is dat Panasonic deze techniek werkelijk gaat gebruiken zodat we eindelijk weer een nieuwe plasma kunnen kopen die minstens de zwart waaden van een 9G Kuro heeft. Misschien volgend jaar (hebben ze kleine twee jaar gehad om het te verwerken in een nieuwe product)? Zou het eigenlijk raar vinden dat een fabrikant geld uit geeft om het dan maar de in koelkast te zetten bij grote concurentie.Kruiwagen schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:56:
Nog updates/ervaring van mensen met een pioneer Kuro ?
Die van mij werkt nog altijd perfect, en het word langzaam tijd voor een ISF calibratie
Het viel me trouwens op dat per 01-03-2010 de pioneer TV's meteen van de nederlandse pioneer website zijn verdwenen(dit is ook de datum dat ze officieel uit de tv markt stapten). Jammer, vind ik het nog altijd. Er zou namelijk ook een 10G Kuro op de planken staan. Klik
Wel heeft Pana daarnaast een aantal belangrijke Kuro engineers overgenomen van Pio.
Dit jaar lijkt het er niet op, dus hopelijk over een jaar wat meer vuurwerk idd. Alleen ben ik bang dat die technologie volgend jaar voorbehouden zal zijn aan hun (ultra) high-end modellen en pas over 2 of 3 jaar in de betaalbaarder mainstream modellen terecht komt.
Samsung schijnt ook ietwat droevig te zijn qua zwartwaarden dit jaar: sterke geruchten gaan - afkomstig van behoorlijk betrouwbare personen in de kalibratiewereld - op AVforums dat hun nieuwe high-end modellen zelfs juist mindere zwartwaarden hebben t.o.v. hun panels van afgelopen jaar.
Ik heb trouwens zo'n beetje 1 van de laatste 6090's weten te bemachtigen (lucky), mijn 5090H gaat dus eruit
Heb 't ff aangekeken met Pana en zie 't gewoon niet gebeuren dit jaar dat iets van ze in de buurt gaat komen, en zeker niet onder de 4000 Euro. Plus die na ~400 en ~1000 uur sterk verblekende zwartwaarden van hun 2009 panels zag ik absoluut niet zitten... nog geen bevestiging dat dit definitief de wereld uit is, alleen dat het nu 'subtieler' zou moeten gaan. Well: no thanx...
[ Voor 13% gewijzigd door Cheetah op 16-04-2010 01:06 ]
Full Specz
(tot nu toe alleen maar zitten gamen!
Afgelopen nacht ff n stukje van de film Sunshine op blu-ray bekeken en ik zag meer detail in t ruimteschip bij die fantastische openingsscène.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 18-04-2010 17:10 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wat kost zo'n ISF kalibratie eigenlijk? En hoeveel beter is het nu eigenlijk dan 'gewoon' de ISF instellingen van een kalibrator overnemen van internet (AVSforums bijv)?Ferry34 schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:35:
Mn prachtige KRP600 is dinsdag door Frank gecalibreerd, maar heb nog niet veel kunnen testen.
Volgens mij heeft alleen Stassen nog voorraad en nieuwe voorraad komt ook niet meer binnen. Zij vragen 3150,- voor de gewone LX5090 en 3450,- voor de LX5090H. Uit betrouwbare bron - de Pio sound&vision dealer die me aan hun allerlaatste Kuro (LX6090) heeft geholpen na een afzegging - zijn de allerlaatste Kuro's december '09 uitgeleverd door Pio, toen alleen op allocatie, en vrijwel alles daarvan was al afbesteld door klanten.Help!!!! schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:09:
Weet iemand hier nog een adresje waar een recente nieuwe Kuro 50" te krijgen is voor weinig![]()
Eind deze week gaat de 6090 aan de muur ter vervanging van m'n 5090H (heb net de wandbeugel binnen).
Mocht je interesse hebben in de laatste dan moet je me even een mailtje of dm doen
Full Specz
De calibrateur is de bekende Frank Doorhof http://www.hometheater.nl/
Het overnemen van de calibratiewaardes van een ander toestel heeft werkelijk 0,00% zin. Sterker nog: dit is dé manier om het beeld om zeep te helpen.
Iedere tv heeft een andere afwijking, ook al zijn ze op dezelfde dag gemaakt. Mn primaire kleuren weken toch redelijk af. Laten we zeggen dat de primaire kleur blauw te hoog staat en jij deze calibratiegetallen overneemt.
Bij het gecalibreerde toestel is deze kleur dan lager gezet waardoor die goed staat. Wanneer jouw tv een te hoog rood heeft (te warm beeld), dan wordt dit na overname van de getallen nog veel erger.
Dat een kalibratie waarbij rekening wordt gehouden met het specifieke exemplaar beter is kan ik begrijpen, maar kalibratiewaarden van exact hetzelfde toesteltype overnemen 0,00% zin??Ferry34 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:28:
Het overnemen van de calibratiewaardes van een ander toestel heeft werkelijk 0,00% zin. Sterker nog: dit is dé manier om het beeld om zeep te helpen.
Heel wat mensen op AVS zijn erg tevreden met de kalibratie-instellingen die daar o.m. door D-nice op geplaatst zijn en melden een zeer merkbare verbetering t.o.v. de standaardinstellingen. Ik neem aan dat bij een consequent productieproces de afwijkingen tussen de toestellen vrij minimaal zullen zijn.
Heb jij zelf eerst dergelijke kalibratiewaarden overgenomen/uitgeprobeerd voordat je een ISF liet doen?? Want dat zou me echt bruikbare input geven... Maargoed, ik zal het gewoon proberen, ook met een kalibratiedisc ernaast, en zie daarna wel of ik alsnog een ISF kalibratie laat uitvoeren
Full Specz
Verwijderd
Zitten rond de 3100 en 2900 euro , ik moet helemaal uit Rotterdam komen daarom graag input tav Stassen of het de moeite waard is om zo,n reis te maken is er daar nog te onderhandelen over de prijs en hoe weet ik of het om NL modellen gaat .
Als iemand nog een ander adres weet tav deze toestellen hoor ik ook graag .
heeft iemand op de monitors gelet bij de NOS tijdens het WK voetbal? Ik vind ze verdacht veel op een pioneer kuro lijken
Weet iemand wat dit is en hoe ik dit oplos? Of moet ik gebruik gaan maken van de garantie?
Als er nog geintresseerden zijn in de Kuro 5090H kijk even in 'vraag en aanbod' daar heb ik er een geplaatst.Help!!!! schreef op zondag 18 april 2010 @ 17:09:
Weet iemand hier nog een adresje waar een recente nieuwe Kuro 50" te krijgen is voor weinig![]()