Ik heb vandaag de klantenservice aan de lijn gehad en het vrouwtje melde mij in eerste instantie dat ze niet precies wist wat het gemiddelde verbruik voor alle HI eindeloos online gebruikers was. Na een tijdje kon het vrouwtje wel melden dat de 250 MB de limiet zo ongeveer zou zijn.janzeeschuimers schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:33:
[...]
Sommige mensen zijn verbaasd over het data gebruik dat je vandaag de dag met een redelijke smartphone er door heen jaagt.
Hieronder een lijstje met wat voorbeelden van zaken die ik op mijn smartphone doe:
- YouTube in de browser /desktop versie: 30 MB per 10 minuten.
- YouTube via programma / toepassing: 10 MB per 10 minuten.
- Voice over ip /Skype: 2 MB per 10 minuten.
- Uitzending gemist via programma / toepassing: 15 MB per 10 minuten.
- Radio streamen via Nokia internetradio: 7 MB per 10 minuten.
De hierboven genoemde zaken kosten samen al 64 MB en verstook je dus in 50 minuten.
Zou je dit iedere dag 50 minuutjes doen kom ik aan:
30 dagen X 64 MB = 1920 MB dus al bijna 2 GB.
De volgende zaken die ik ook met mijn gsm doe heb ik nog niet eens mee geteld:
Surfen (zoals bijv. buienradar.nl of nu.nl) , Twitter , push mail , instant messaging (zoals bijv. Windows Live Messenger) , tethering (gsm als modem voor bijv. laptop) , google maps , downloaden van podcasts , etc. , etc......
Zo zie je dat zelfs wanneer je niet eens alle zaken telt die data kosten je al met redelijk gemak aan 2 GB of meer uit komt.
Na het melden van de cijfers die jij hebt neergezet vond ze het heel vervelend allemaal maar ze kon er echt niks aan veranderen, pas aan het einde van de maand zou de snelheid weer omhoog gaan. Ze was er heilig van overtuigd dat die 25Mb echt het gemiddelde was en vertelde dat er echt veel mensen zijn die geen gebruik maken van eindeloos online. Ik geloof hier echter nog steeds niet veel van. (hoe kun je nou €10 per maand voor niets betalen?)
Ik heb hier iemand iets over kassa horen zeggen? Ik weet niet of er meer mensen zijn die daar over na denken, maar ik ga in ieder geval hier wel melding van maken en hoop dat er dan een onderzoek komt om te kijken of HI zich wel aan de afspraak houd van dat gemiddelde.
Het is toch niet gezond dat je maar 25mb als gemiddeld durft te verkopen