Ik heb mijn BB 2 weken niet gebruikt doordat een aantal weken geleden de trackball ineens niet meer naar links wilde. Nouja, het balletje ging die kant wel op maar de beweging werd niet geregistreerd. Ineens werkte het weer totdat de beweging naar beneden niet goed meer werd geregistreerd en uiteindelijk kon ik niet meer naar beneden of naar links scrollen.
Goed, naar de KPN-winkel ermee en dan zou het wel goed komen. Niet dus want ik kon de bon niet meer vinden en dan word je niet geholpen. Mag je hem naar RIM sturen waar ik dus geen zin in had en dus lag het toestel 2 weken stof te happen in een lade terwijl ik mijn Nokia E61i maar weer van stal had gepakt. (de E61i is ontzettend traag in vergelijking met de BB, net een dinosauriër).
Maar goed, je bent een tweaker of niet en dus wilde ik het zelf verhelpen want het moest wel stof zijn die zich om mijn trackerball had verzameld. Het was even zoeken naar een kleine torax die ik niet kon vinden, uiteindelijk maar de kleinste platte schroevendraaier gemod die ik kon vinden (uit een horloge-reparatiekit).
Het toestel liet zich gemakkelijk openen, stelde niet zoveel voor maar het huis waar de trackerball in zat was een ramp. Ik heb hem geopend om zo het stof te verwijderen (was extreem veel stof trouwens) maar voordat ik dit in elkaar had gezet was ik 10 minuten verder!
Hoe hebben ze het nu in elkaar gezet? Het is een soort van kliksysteem en als het huisje open heb zitten er vier rolletjes met magneetkoppen in met daartussen het balletje. Open gaat vanzelf, dan valt het uit elkaar en kun je het goed schoonmaken maar je hebt kinderhandjes nodig om het weer in elkaar te zetten.
Uiteindelijk is het gelukt en moest ik eerst de telefoon laden en tijdens het schrijven van deze reactie kon ik hem starten. Het werkt weer als een zonnetje. Sterker nog, het voelt aan alsof het toestel nieuw uit de doos komt, wat een verschil.
Ineens snap ik waarom RIM zonodig over moest stappen op een trackpad, niet omdat het lekkerder werkt (doe mij het balletje maar) maar omdat de trackerball te gevoelig is voor stof. Ik heb hem nog geen jaar maar het huis waarin het balletje zat was afgeladen met stof, pluisjes en andere narigheid. Ook was het een beetje kleverig wat verklaard kan worden door het vet van de vingers.
Denk er dus aan wanneer je dit klusje gaat klaren dat je met een wattenstaafje + alcohol de boel goed schoonmaakt.
Goed, dat was dan even een negatieve ervaring aan mijn telefoon en nu weer gauw de bejaarde E61i weer in zijn tehuis stoppen.