HDMI 1.4 wat informatie:
Voorheen waren er in principe maar twee soorten HDMI kabels;
Standaard HDMI kabel: Deze kabel kan tot 1080i en 720p video te verwerken, wat vooral van toepassing is op digitale decoders en DVD spelers met een HDMI aansluiting (upscalers).
High Speed HDMI kabel: Deze kabel kan 1080p resolutie en hoger verwerken, inclusief 4K, 3D, en Deep Colour. Voor een Blu-ray speler is dit dus de aangewezen kabel.
Maar met de introductie van HDMI 1.4 zijn er twee soorten bijgekomen;
Standaard HDMI kabel met Ethernet: Deze kabel kan tot 1080i en 720p video te verwerken, maar heeft een extra datakanaal voor netwerken, HDMI Ethernet Channel (HEC) genoemd.
High speed HDMI kabel met Ethernet: Deze kabel kan 1080p resolutie en hoger verwerken, maar heeft een extra datakanaal voor netwerken, HDMI Ethernet Channel (HEC) genoemd.
Alleen home cinema systemen met een internet verbinding hebben een HDMI kabel met ethernet nodig. Alle andere kabels ondersteunen de andere features van HDMI 1.4. Een nieuwe HDMI kabel voor 3D is dus niet vanzelfsprekend, want die kun je al goed thuis hebben liggen. Wanneer je Full HD op je TV bekijkt heb je een HDMI 1.4 kabel, want de 1080p resolutie wordt ondersteund.
Hieronder vind je een schema met alle features die HDMI biedt en de daarbij behorende kabel (
http://www.3dtvmagazine.n...h-speed-hdmi-kabel-nodig/)
Tenslotte:
Ook op het gebied van audio is een en ander veranderd in versie 1.4. Was het bij de vorige versies nog noodzakelijk om - wanneer geluid moest worden teruggestuurd van een televisie naar bijvoorbeeld een versterker - een aparte audiokabel door te lussen, is dat met HDMI 1.4 niet meer nodig. Over dezelfde HDMI 1.4-kabel kan namelijk audio worden teruggestuurd, waardoor het niet meer nodig is om een aparte geluidskabel aan te sluiten. Let op: je moet dan wel een ARC (Audio Return Channel) op je HDMI aansluiting van je TV en/of receiver hebben.
En duur of goedkoop? Ik heb twee 1.4 kabels (high speed) in Groot Brittanie besteld voor 16,30 euro incl. verzending. Ik laat nog wel weten of ze me bevallen.