Ik heb pas HDMI kabels gekocht, en ik heb gekozen voor 1.3 HDMI kabels van ongeveer 10 euro per stuk. Ik wilde gewoon de garantie dat ze 1.3 compatible waren en ik heb me een half uurtje ingelezen ofzo. Het waren niet de duurste en niet de goedkoopste. De precieze waarheid weet ik niet, maar naar mijn mening betekent het woord 'goed' in de context van een kabel gewoon dat er degelijke shielding is toepast en dat er fatsoenlijke stekkers opzitten. Ik kan me voorstellen dat er genoeg 'chinese prut' HDMI kabels zijn die zo weinig shielding hebben zodat er problemen kunnen onstaan, of in ieder geval zogauw er een shieldingsprobleem ontstaan is op een stuk wat geknikt is.
Dat de shielding vaak allesbepalend is voor de lengte van de kabels is niet meer dan logisch. Hoe slechter de shielding hoe groter de demping, en het ligt dan weer aan de digitale-communictie-protocollen + zendvermogen van de zender hoeveel invloed dit heeft. Ik maak zelf RF apparatuur voor MRI scanners, hierbij is demping extreem belangrijk, en je geeft soms letterlijk honderden euro's uit per meter COAX kabel om zo min mogelijk demping/ruis toe te voegen. Bij MRI is het verschil direct meetbaar. Bij je home cinema set hang je er meestal niet zo snel een scoop aan.
Om hieraan toe te voegen: 2 jaar geleden functioneerden mijn COAX kabels in huis allemaal ruim voldoende. Vervolgens heeft de UPC besloten om meer kanalen over het digitale signaal te sturen waardoor het gebruikte frequentiegebied toenam. Het resultaat was dat sommige zenders opeens veel ruis hadden, en anderen het helemaal niet deden. Dit is een typisch gevolg van: vroeger werkte de prutkabels prima, maar na enkele technologische foefjes ter verlenging van de levensduur van de infrastructuur dus niet meer.
Het is nu dus de vraag of zoiets met HDMI ook mogelijk is. Het UPC signaal is digitaal gecodeerd, maar we werken nog steeds met analoge signalen. Op een COAX is dit een mengelmoes van strak georganiseerde frequenties, en ook op HDMI verstuur je digitale info met behulp van analoge frequenties. Wiki zegt;
The HDMI specification defines the protocols, signals, electrical interfaces, and mechanical requirements of the standard.[38] The maximum pixel clock rate for HDMI 1.0 was 165 MHz, which was sufficient for supporting 1080p and WUXGA (1920×1200) at 60 Hz. HDMI 1.3 increased that to 340 MHz, which allows for higher resolution (such as WQXGA, 2560×1600) across a single digital link.[39] An HDMI connection can either be single-link (Type A/C) or dual-link (Type

and can have a video pixel rate of 25 MHz to 340 MHz (for a single-link connection) or 25 MHz to 680 MHz (for a dual-link connection). Video formats with rates below 25 MHz (e.g., 13.5 MHz for 480i/NTSC) are transmitted using a pixel-repetition scheme.[1]
Waaruit af te leiden is dat kabels door middel van betere shielding/kernen/materialen/productie een hogere frequentie aankunnen voor dataoverdracht. Je kunt nu wel keihard roepen dat het meeeeeeer dan voldoende is nu, en dat zelfs de allergoedkoopste prutkabel voldoende is, maar daar ben ik dus niet zo zeker van. Ik heb geen verstand van hoeveel data het beeld en geluid vreet, maar kan voorspellen dat we over 5 jaar tegen hele andere specs aankijken dan hierboven te vinden zijn. Het is de vraag hoelang HDMI stand houdt totdat er iets beters/snellers komt. Ik vind het iig niet onrealitisch dat je over 5 jaar weinig kan met je 5 euro HDMI kabel op je nieuwe EXTREME HD TV (1440p) met DTS TrueHD en misschien nog wat grappen zoals andere vormen van communicatie over dezelfde kabel.
Maar de vraag is dan weer: ga je nu al veel geld uitgeven aan een kabel die 5 jaar meegaat, of koop je gewoon over 5 jaar voor 10 euro een prut HDMI 2.0 kabel.. (daarbij moet ik wel zeggen dat mijn nieuwe COAX kabels voor de UPC fors aan de prijs waren)
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.