Ik zou het niet doen. Net of je HDMI kabels niet ergens anders kan kopen, dit is pure koppelverkoop om meer winst te maken op de totale order.
De basis is heel simpel: alle apparatuur in de keten moet voldoen aan de HDMI versie waarvan je de specs wilt gebruiken. PS5 heeft HDMI 2.1 (voor 4K 120 Hz). Heeft je TV dat ook en wil je ook die resolutie gebruiken, dan moet de receiver ook HDMI 2.1 zijn. Neem je echter genoegen met 60 Hz op die resolutie dan kan de receiver beschikken over HDMI 2.0.
Marantz heeft HDMI 1.4. Als je deze tussen de PlayStation en TV zet heb je maximaal 4K op 30 Hz en geen HDR. Lijkt mij niet "alles uit de PlayStation halen". Dan wordt het de bron aansluiten op de TV en audio vanuit de TV sturen. Door HDMI 1.4 heb je wel HDMI ARC. Maximaal Dolby Digital dan wel DTS doorgifte (DTS hangt van de TV af).
Heb je wel HDMI eARC (HDMI 2.1) op de TV en wil je surround LPCM uitvoeren (max PS5) zoek dan eens op GoT naar "HDMI eARC Audio Extractor". Ik heb zelf een Sharc tussen mijn HDMI 2.1 TV en HDMI 1.4 receiver en krijg zo wel hogere audio binnen op de receiver. Zitten wel wat nadelen aan, ook die afzetten in het totaalplaatje.
Andere oplossing zou nog een HDMI Audio Extractor zijn. Deze zet je achter de bron en splitst als het ware het geluid. Beeld gaat naar de TV en geluid gaat direct naar de receiver. Goedkopere versies hebben HDMI voor beeld en S/PDIF voor geluid, heb je maximaal Dolby Digital dan wel DTS. Duurdere versies hebben ook HDMI Out voor geluid zodat je HD Audio hebt. Voordeel van deze methode is dat audio nooit de TV bereikt en je dus niet afhankelijk bent van wat de TV ondersteunt qua audio. Nadeel van deze oplossing is dat je per bron een device aan moet schaffen. Aangezien ik twee consoles en één mediaplayer heb die meer nodig hebben dan HDMI 1.4 van mijn receiver ben ik voor één eARC Extractor gegaan in plaats van losse HDMI Audio Extractors achter de bronnen.
[
Voor 19% gewijzigd door
FeaR op 28-05-2023 11:27
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.