Een kleine review/mening van mij, heb de game uitgespeeld op normal, enkel singleplayer.
Is nogal lang geworden dus ik zet hem wel ff in een quote.
Uncharted 2 borduurt verder op deel één, ze verbeteren dingen die in het vorige deel wat minder waren, nemen de goede dingen uit deel één mee en daarbovenop bedenken ze ook nog eens wat nieuwe dingen.
Allereerst klokte de game na 26 chapters (5 meer dan deel één) mij op negen en een half uur, anderhalf uur langer dan mijn eerste playthrough van deel één. De game is niet alleen maar langer maar biedt veel meer variatie, in Drake's Fortune liep je het grootste gedeelte van het spel op hetzelfde eiland, en in de laatste 10 chapters vocht je je soms meermaals over hetzelfde stuk door de horde vijanden heen, deze keer vlieg je zoals het een echte Tomb Raider/Indiana Jones betaamt de hele wereld over langs allerlei exotische plaatsen.
De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven, het coversysteem is nog volledig intact met een paar kleine aanpassingen, zo is het nu makkelijk om terwijl je dekking zoekt om hoekjes heen te draaien zonder je hoofd boven een muurtje uit te steken. Een kleine toevoeging maar heel handig in gebruik, ook hoef je nu niet je hoofd boven het muurtje uit te steken als je een granaat mikt, en je kunt de boog om te mikken gewoon met je analoge stick besturen. Alle motion-controls die in het eerste deel zaten zijn weggelaten. Uiteindelijk waren ze ook maar een gimmick maar toch vond ik het een beetje jammer.
De grootste toevoeging in de gameplay is stealth en hand-to-hand combat, in deel één zaten al stealth kills, maar hiermee kon je soms de eerste persoon voor een gevecht uitschakelen daarna was je automatisch gespot en moest je de rest gewoon doodschieten. Deze keer kan je bij veel gevechten eerst proberen een hoop vijanden zonder geluid te maken uit te schakelen, simpelweg van achteren lopen en op vierkantje drukken volstaat, maar je kunt ook vanuit cover vijanden over een muurtje, om een hoekje of van een verhoging trekken en hun nek breken. Het speelt perfect weg en het is handig om de groep vijanden wat uit te dunnen voordat de hel losbarst. Ook het onhandige hand-to-hand-combat systeem uit deel één is compleet verdwenen. Er is een simpel aanval/countersysteem toegevoegd, opeenvolgend op vierkantje drukken en Drake begint een aanvalscombo, als het spel even vertraagd en de vijand aanvalt is het zaak om snel op driehoekje drukken om te counteren. Heel simpel maar het werkt goed en elke keer zie je weer nieuwe aanvallen.
Een minpunt is wel dat er nauwelijks nieuwe wapens te vinden zijn, een beetje logisch omdat het allemaal op echte wapens gebaseerd is en omdat terroristen nu eenmaal met AK47's rondlopen maar van elke categorie wapens is er misschien één nieuwe in Drake's arsenaal, voor de rest zijn ze allemaal gekopieerd uit deel één. Iets meer variatie was misschien leuk geweest.
De vijanden zijn natuurlijk wel allemaal nieuw, hoewel er in het vorige deel al wel onderscheid was tussen verschillende types vijanden is dat deze keer wat duidelijker gemaakt doordat de 'zware jongens' ook duidelijk zichtbare armor hebben, in deel één gingen eigenlijk alle normale vijanden met een paar schoten neer, maar al snel kom je in deel 2 vijanden tegen die meestal met een shotgun recht op je af komen lopen, deze zoeken geen dekking omdat ze behoorlijk wat schoten kunnen verduren en het is dan ook zaak om uit hun buurt te blijven want 2 knallen van hun shotgun en je bent dood. Een goede toevoeging die de gameplay wat meer varieert aangezien normale vijanden alleen met granaten je uit je cover kunnen dwingen. Net zoals deel één is de AI super, als je te lang op dezelfde plek zit zullen ze dus een granaat gooien of proberen je te flankeren.
In deel één zaten een paar gevechten waarbij het spel soms erg lastig werd en je best wel wat trial and error moest verduren om verder te komen, dat soort stukjes ben ik weer tegengekomen, maar deze keer biedt het spel nog meer mogelijkheden om het gevecht aan te pakken omdat veel levels verdiepingen hebben waarvan je het gevecht kan aanpakken en waar ook bepaalde wapens liggen. Uiteindelijk merk je dat je vaak dood gaat als je iets steeds hetzelfde aanpakt, eens een keer van een andere kant beginnen doet vaak wonderen.
Het platformen en puzzelen is nagenoeg gelijk gebleven, alleen het is beide iets groter aangepakt, er wordt wat meer op 'Tomb Raider' schaal gewerkt wat zeker geen minpunt is. Helaas zijn sommige puzzels nog steeds terug te herleiden naar een simpel 'kijk in het dagboek en zoek de juiste plaatjes bij elkaar', maar het mag de pret niet drukken. Leuk is wel dat dagboek nu gevuld is met Drake zijn eigen aantekeningen, die bijzonder leuk zijn om eens door te kijken tegen het einde van de game.
Over het algemeen is de mix tussen platformen, puzzelen en vechten ook iets beter. Er zijn echt grote rustmomenten ingebouwd waarbij je gewoon een tijdje door een gebied heen klautert zonder dat er weer een gevecht om de hoek zit te wachten, hetzelfde geld voor puzzels. Het is meer een action-adventure dan deel één, die meer een actie- dan adventuregame was.
De graphics zijn nog mooier dan deel één, en dat zie je er van af. Van een enorm overzicht van een stad tot het gezicht van Drake of Chloë, de details spatten ervan af. Er is nu veel meer afwisseling in de omgeving en dat helpt ook om de graphics nog indrukwekkender te maken, als er constant jungle is heb je het, hoe mooi het ook is, op een gegeven moment wel gezien. Maar om de zoveel chapters komt de game weer met een compleet nieuwe locatie op een nieuw tijdstip en zijn er weer prachtige omgevingen en details die elke keer weer opvallen, in de cutscenes komt dit nog meer naar voren omdat je dan niet bezig ben met schieten wat nogal afleidt, ik heb meerdere malen met open mond zitten kijken.
Het verhaal heeft een nog prominentere plaats gekregen, en wordt geweldig ondersteund door de personages. De voice-acting is geweldig en met de geweldige graphics en animaties worden ze echt tot leven gebracht. Die interactie tussen de personages houdt niet op bij de cutscenes maar tijdens de gameplay wisselen Drake en zijn compagnons wat woorden, er zitten bijzonder grappige tekstjes bij waarbij de personages het geheel vaak niet al te serieus nemen wat een verademing is, en ook de grens tussen cutscene en gameplay vervaagt, wat het steeds meer op een interactieve film doet voelen. Het verhaal zelf is net zoals deel één een klassiek Indiana Jones verhaal, met de nodige plottwists en een ingewikkelde driehoeksrelatie tussen Drake, Elena en Chloë, het wordt soms net iets te overdreven maar de stemmen maken een heleboel goed.
Als je klaar ben kan je de game nog op Hard en Crushing proberen, allerlei medals unlocken en schatten zoeken om bonuscontent vrij te spelen, en dan heb ik de multiplayer nog niet eens aangeraakt.
Uncharted 2: Among Thieves is een game die het, al bijzonder goede eerste deel, op alle punten overtreft en de beste game is die ik dit jaar heb gespeeld. Nu heb ik de game in 2 dagen uitgespeeld en moet het misschien nog een beetje zakken allemaal maar als dit geen talloze GOTY awards krijgt weet ik het ook niet meer.
Of het een system seller is of niet dat weet ik niet, maar áls je een PS3 heb dan moet je deze gewoon gespeeld hebben. Dichter bij een interactieve film kom je niet, en het is óók nog eens een vermakelijke game.
toon volledige bericht
Hmm, ik was van plan om kort mijn mening te geven maar het is toch op een bijna volledige review uitgedraaid