Net terug van een rondreis door Canada, British Columbia en Alberta. Rondgetrokken met een camper altijd 's nachts overnacht op een camping.
Internet beschikbaarheid op de campings was matig. 80% van de campings die wij bezochten bood internet aan. In 60% van de gevallen werkte dit ook. In de andere gevallen moest er alsnog voor betaald worden of werkte het niet door technische problemen (alle routers elkaar storend op hetzelfde kanaal of een falend registratie systeem).
Een eigen internetoplossing meebrengen was geen overbodige luxe. Bereik was er voornamelijk in de buurt van dorpen/steden en snelwegen. Op weg van A naar B en in de natuurparken vaak geen mobiel bereik.
De hele vakantie via Rogers kunnen internetten maar wel tegen een aantal problemen aangelopen, die ik hieronder beschrijf om zo anderen ellende te kunnen besparen.
Om te kunnen internetten een Huawei E585 Mifi van thuis meegenomen. Internet alleen via 2G mogelijk, maar dit is voor mij geen probleem.
Van te voren al ingelezen op o.a. dit forum dat een prepaid kaartje van Rogers goed zou zijn. Daar ter plekke naar een Rogers reseller gegaan. Prepaid (
Pay-As-You-Go) simkaartje gekocht met een
data add-on van 500 MB voor 25CAD. De prepaidkaart kostte 10CAD en verder kwam er nog aansluitkosten bij. De simkaart met 500 MB data kostte totaal CAD72,60 inclusief 12% BTW. Dat ik dit pakket moest kopen en de aansluitkosten heb ik nooit kunnen terugvinden op de website van Rogers.
De winkel stort 25 dollar beltegoed op de prepaidkaart. Deze 25 dollar wordt meteen weer van het beltegoed afgehaald om de data add-on van 500 MB te kopen. Die geeft dan recht op 500 MB data gedurende 1 maand. Als de 500 MB verbruikt is dan kun je de rest van de maand verder internetten tegen 5 cent per MB mits je positief beltegoed op je kaart hebt staan. Aan het begin van de volgende maand wordt er weer 25 dollar van het prepaid tegoed afgehaald om de volgende bundel van 500 MB te kopen. In feite heb je dus een data abonnement met een limiet van 500 MB op je prepaidkaart en kun je alles over de 500 MB met je beltegoed betalen.
Probleem 1: SIM kaart aan de praat krijgen
Veel problemen gehad om de kaart aan de praat te krijgen. Thuis al de instellingen voor in de Mifi opgezocht:
APN: rogers-core-appl1.apn
maar de simkaart bleek het niet te doen. Terug naar de winkel. De verkoper wist niet wat de instellingen voor de mifi moesten zijn. Uiteindelijk googlede hij naar dezelfde website als ik thuis ook al gevonden had.
Daarna de kaart in een mifi en telefoon van de winkel gedaan. Hierin werkte het ook niet. Daarna een andere simkaart van de winkel in de mifi gedaan. Dat werkte wel. De verkoper concludeerde dat de simkaart kapot was en maakte vervolgens een nieuwe aan en liet de instellingen klonen naar deze kaart. De nieuwe kaart bleek ook niet te werken. Maar inmiddels was het sluitingstijd en volgens de verkoper zou het waarschijnlijk binnen enige tijd wel werken en anders moest ik de volgende ochtend maar terugkomen.
De volgende ochtend werkte beide simkaarten nog steeds niet. Inmiddels waren we 100 km verwijderd van de winkel dus teruggaan was geen optie. Winkel gebeld en volgens hem zou het toch echt zo moeten gaan werken en anders moest ik maar naar een andere Rogers winkel gaan. Die middag kwamen we weer in de buurt van een stad met een Rogers winkel. Het probleem uitleggend in de winkel bleek de eerste simkaart het ineens te doen. Volgens deze verkoper was er een grote computerstoring geweest en was er daarom meer dan een dag vertraging in het activeren van de simkaarten. Nu dus wel internet op simkaart 1. Weer een dag later werd simkaart 1 inactief en was mijn account overgeschakeld op simkaart 2. (Die het gelukkig ook deed.)
Probleem 2: Data tegoed checken
Volgende probleem was te weten komen hoeveel data tegoed er nog restereerde.
Methode 1: een Android app of iPhone app installeren. Dit bleek niet te kunnen, want app komt niet voor in de Nederlandse Google Play Market of Apple Store. Handmatig de app opzoeken en proberen te installeren mocht ook niet baten voor beide platformen. Google en Apple verhinderen het installeren van de buitenlandse apps. (censuur)
Methode 2: Een account aanmaken op My-Rogers. Hier was te zien dat het beltegoed 0 euro was. Voor het data verkeer was er een lijst te zien met iedere connectie en hoeveel kb. Dus door handmatig een lijst van 50 getallen bijelkaar op te tellen kreeg ik inzicht in het dataverbruik. Aangezien ze alleen de laatste x connecties laten zien is de lijst op een gegeven moment niet meer compleet.
Methode 3: SMS account naar 4836
Methode 4: SIM kaart uit de mifi halen en in telefoon stoppen en bellen naar *611
Methode 5: Surf via mobile browser naar
http://rogers.com/m/acct of
http://rogers.mobi
Uiteindelijk bleken methode 4 en 5 te werken. Enige opmerkelijke was dat beide methodes verschillende resultaten gaven. Op een gegeven moment waren we volgens Methode 4 door het data tegoed, terwijl we volgens methode 5 nog 120 MB hadden. Methode 4 bleek toch accurater.
Vervelende is dat dit op de website van Rogers niet of nauwelijks uitgelegd wordt.
Probleem 3: Data tegoed ophogen
Het is niet mogelijk om voortijdig een nieuwe data addon te kopen. Wat je moet doen is je beltegoed verhogen. Je internet dan de rest van de maand van je beltegoed voor 5 cent/MB. Aan het begin van de volgende maand probeert het systeem weer 25CAD van je beltegoed af te halen om een nieuwe data addon te kunnen kopen. Het minimale top-up bedrag bleek 20CAD (excl. 12% BTW te zijn)
Via de My Rogers account en de mobiele website is het mogelijk om online een credit card te koppelen aan je telefoonnummer en online beltegoed bij te kopen. In de praktijk blijkt dit wederom niet te werken. Internationale credit cards worden geblokkeerd. De enige methode die rest is naar een winkel gaan en daar met je credit card een Voucher te kopen. Dit kan onder meer bij de postkantoren. Je krijgt dan een kassabon met een lange code. Door een bepaald nummer te bellen en de code in te toetsen word je beltegoed bijgeschreven.
Het monitoren van het beltegoed bleek vervolgens een stuk makkelijker dan de data bundel (o.a. via MyRogers account).
Al met al zijn alle problemen getackeld, maar Rogers heeft een ingewikkeld systeem opgezet en heeft een slechte informatieve website. Er is geen telefonische helpdesk (alleen wat bandjes met menutjes en verwijzingen naar de website), de medewerkers in de winkels zijn niet goed op de hoogte van de instellingen van hun producten en zijn niet op de hoogte van storingen bij de moedermaatschappij en verder worden internationale gebruikers gehinderd met allerlei flauwe blokkades.