Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geld lenen voor een auto?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bij een oud brik is de gevolgschade bij een foutieve aankoop lager. Bovendien is het maatschappelijk verantwoord ondernemen om in een iets oudere auto te rijden. Slopen zorgt er alleen maar voor dat een nieuwe auto wordt geproduceerd, beiden zijn uberslecht voor het milieu. Een auto van 500 euro kan er nog als nieuw uit zien.

Je moet de oude auto ook een beetje zien als een overbruggingsvoertuig. In de tijd dat je met de oude auto rijdt kun je sparen voor een meer recente auto. Zo bescherm je dus het milieu door langer met een oude auto door te rijden.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Toch zie ik mijzelf (voorlopig) niet in een nieuwe (auto na '96) rijden. Auto's zijn nu nog net zo (on)zuinig als toen, alleen is alles zelf te maken en repareerbaar. Nieuwe auto's zijn lompe dure rijdende computers; er wordt een laptop aangehangen, een foutcode gelezen en een onderdeel vervangen, niks meer gerepareerd. En dan zijn die foutcode's soms zo generiek of worden veroorzaakt door abnormale storingen zodat voor je het weet de helft van de auto vervangen is en de foutcode nog steeds gegenereerd wordt. Vooral Opels kunnen daar wat van... :P Moet je eens een Frontera-eigenaar vragen wat een 'kerstboom' is :P

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Fire69 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:32:
Tja, ik had toen ik net ging werken een nieuwe Ibiza. Daar heb ik 5 jaar mee naar het werk gereden (heel moelijk bereikbaar met OV).
Maar na die 5 jaar was ik 2 kinderen en een gigantische hond verder.
Toen moest ik dus wel een andere auto, en kon ik dus echt niks met zo een Sunny of whatever... :P

En om een pickup te kopen van 10 jaar oud, dat vond ik wel wat risky. Je weet nooit wat ze moet zo'n wagen geprobeerd hebben op het terrein...
Ja, want met 2 kinderen en een hond heb je natuurlijk wel een amerikaanse pickup nodig!

Aannames zijn fataal.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
Wilf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:34:
Toch zie ik mijzelf (voorlopig) niet in een nieuwe (auto na '96) rijden.
Tja is maar net wat je maatstaaf is, ik noem een auto van 4 jaar en ouder al behoorlijk oud.
Meestal is komt er om de 4-6 jaar een nieuwe generatie van nieuwe auto's

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Wilf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:34:
Toch zie ik mijzelf (voorlopig) niet in een nieuwe (auto na '96) rijden. Auto's zijn nu nog net zo (on)zuinig als toen, alleen is alles zelf te maken en repareerbaar. Nieuwe auto's zijn lompe dure rijdende computers; er wordt een laptop aangehangen, een foutcode gelezen en een onderdeel vervangen, niks meer gerepareerd. En dan zijn die foutcode's soms zo generiek of worden veroorzaakt door abnormale storingen zodat voor je het weet de helft van de auto vervangen is en de foutcode nog steeds gegenereerd wordt. Vooral Opels kunnen daar wat van... :P Moet je eens een Frontera-eigenaar vragen wat een 'kerstboom' is :P
Een huidige auto is wel zeer wat zuiniger dan een auto uit 96 (al heeft rijstijl ook daarmee te maken).
En alle auto's hebben tegenwordig wel een bordcomputer, of je moet echt een oldtimer kopen, maar die heb je ook niet echt voor weinig.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

MeNTaL_TO schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:27:
[...]

Een huidige auto is wel zeer wat zuiniger dan een auto uit 96 (al heeft rijstijl ook daarmee te maken).
En alle auto's hebben tegenwordig wel een bordcomputer, of je moet echt een oldtimer kopen, maar die heb je ook niet echt voor weinig.
Hoe kom je daar nou weer bij ?
Moderen motoren zijn wel wat zuinig geworden,
Maar mijn fiesta uit 95 heeft nog dezelfde motor als die uit 2002. alleen is mijn fiesta bijna 220 Kilo lichter.
3 keer raden welke zuiniger is :)

En ja het ding heeft ook ergens een boordcomputer, maar in tegenstellig tot moderne auto's is dat ding practisch onverwoestbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 10-09-2009 07:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mijn Kadett is een sedan, vierdeurs, veel ruimte, vlot weg (1.6S) en rijdt 1 op 15, het gemiddelde verbruik van huidige auto's... Wat heuveltje al zei: huidige auto's zijn zo zwaar geworden dat het kleine beetje zuinigheid van moderne motoren direct door gewicht wordt gecompenseerd.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
[Herhaling]Auto is altijd luxe-product[/Herhaling]
- Onderhoudskosten, brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting.

Offtopic:
- Spaarpotje is heel belangrijk. Er wordt zelfs gezegd (een of ander schuldhulpvereninging) dat je 10.000 euro moet overhouden.

Het lijkt veel, maar je moet zo zien dat in ergste geval alle geld welkom is. Met "in ergste geval" wordt bedoeld dat de dingen (zoals wasmachine, droger, fiets, wc, keuken weet ik veel wat) in 1x keer of achter elkaar kapot zijn gegaan.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:17:
Ik zou juist als monteur een brute bak rijden mede omdat je alles goedkoper kunt doen. Met het verdiepen in de autowereld kan ik ook goedkoper leukere auto's rijden (door goedkoop onderdelen te regelen en m'n neef (automonteur van beroep) te laten klussen :+ ).
Maar ik zie dat je er lol in hebt om die Astra rijdende te houden. Moet zeggen dat ik het verder met die Astra serie juist niet zo hoog op heb, vind de G serie al betere auto's. Maar goed, ik heb op dag 1 van m'n rijbewijs de Astra F van m'n ouders gereden en door m'n diesel manier van rijden een lek in het koelvloeistofsysteem laten komen (het was een 1.4 benzine).
Ik heb er verscheidene in onderhoud, van 1.4benzine tot 2L GSi :+ Allemaal stuk voor stuk prima auto's.

Ik ben btw nog opzoek naar een leuke amerikaan, ala Impala oid.. :+ Dat moet dan de "brute bak" worden :)
Anyway, enigzins ontopic, je kunt prima een oud brik kopen voor een paar honderd eu. Misschien moet je hem na een half jaar al weg doen, misschien na 3 jaar.
Exact :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Wilf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:51:
Mijn Kadett is een sedan, vierdeurs, veel ruimte, vlot weg (1.6S) en rijdt 1 op 15, het gemiddelde verbruik van huidige auto's... Wat heuveltje al zei: huidige auto's zijn zo zwaar geworden dat het kleine beetje zuinigheid van moderne motoren direct door gewicht wordt gecompenseerd.
Verbruik is misschien hetzelfde, de uitstoot echter niet.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

fisherman schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:03:
[...]

Tja is maar net wat je maatstaaf is, ik noem een auto van 4 jaar en ouder al behoorlijk oud.
Meestal is komt er om de 4-6 jaar een nieuwe generatie van nieuwe auto's
Ff serieus, meestal is de buitenkant nieuw/opgefrist, maar de binnenkant niet. Motoren gaan jaaaaaaren mee, en worden misschien van een sensortje hier of daar voorzien, of de injectie/ontstekingsmapping wordt aangepast, maar veel wijzigt er niet.

Wise enough to play the fool

• Trommelrem
[...]

Ja?
Klik en klik

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 10-09-2009 10:09 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
[...]

Een boordcomputer is wat anders dan een ECU. Ja op de oldtimers na heeft bijna iedere auto tegenwoordig wel een ECU om de motor af te regelen. Boordcomputer wordt zeker wel gemeengoed, maar kwam pas eind jaren 90 op gang. Gelukkig rijden er nog genoeg auto's van voor die tijd. Een simpele boordcomputer kan zeker nuttig zijn, maar wat ze er tegenwoordig allemaal in stoppen, daar wordt een auto echt te complex van.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

MeNTaL_TO schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:30:
[...]

Verbruik is misschien hetzelfde, de uitstoot echter niet.
En da's dus bullcrap. Ik heb auto's uit 2000 gezien met een CO van ruim 7% (waar 0.5% toegestaan), en mijn Astra bijvoorbeeld had 0,0% CO. Moet wel gezegd worden dat mijn auto uit 1994 een kat heeft.

op mn laatste retourtje Zeeland reed mijn 1.6je uit 1994 1:17 btw..

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 10-09-2009 14:23 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
en laten we heel eerlijk wezen, dat kan maar weinig mensen wat schelen (uitstoot)

maar we gaan offtopic: Waar is de TS?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Silver7 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:06:
[Herhaling]Auto is altijd luxe-product[/Herhaling]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een auto is alleen een luxe product wanneer er een redelijk en goedkoper alternatief bestaat om op de plek van bestemming te komen (e.g. je werk.). Wanneer je redelijk ver van je werk woont en/of openbaar vervoer gewoon geen redelijk alternatief vormt, dan is een auto geen luxe product.

Geld lenen voor een auto is ook niet per definitie slecht maar dan moet je je financiele planning wel op orde hebben.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Het valt me op dat mensen die roepen dat de auto puur luxe is vaak zelf in de randstad wonen. Of iig dat idee hebben bij de beschikbaarheid van OV. Moet je voor de gein eens in een wat meer landelijke provincie kijken buiten de steden. Zelfs binnen de steden is het vaak traag. Maar daarbuiten .. dorpen genoeg hier waar 2 keer per dag een bus komt en waarbij het dichtsbijzijnde treinstation hier in de stad is. Sowieso trein en bus .. die diensten starten te laat om op je werk te komen, en stoppen te vroeg om bv. in het weekend vanuit de stad terug thuis te komen. Je moet het geluk hebben dat de afstanden kort genoeg zijn om te kunnen fietsen of brommeren, maar anders wordt het gewoon onherroepelijk de auto.

Een dikke dure auto, da's vaak luxe. Maar überhaupt een auto, ook al is het een eenvoudige, is vaak noodzakelijk. Voor werk, voor boodschappen, voor alles. Stel je raakt gewond en niemand heeft een auto .. nou voordat een ambulance in de buurt is kun je jezelf al 3 keer naar de stad laten rijden.

Dat gezegd hebbende: lenen voor een auto vind ik nog steeds geen goed idee. Maar ja ik ben blijkbaar van de oude stempel of zo. Ik vind dat je reserves moet hebben. Voor pech aan de auto, voor een kapotte wasmachine/koelkast, enz. Zelfs om een eenvoudige auto van te kunnen kopen als je oude een boom heeft ontmoet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 07:08 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Met HlpDsK.

Vroeger, hadden mijn ouders geen auto. Onze familie wont door heel het land. Wij waren altijd gedoemd tot reizen met de trein. Daardoor heb ik nogal een pokken hekel aan het OV gekregen. Waarom? Om te beginnen stap je in op een plek waar je niet woont, en moet je uitstappen op een plek die niet je eindbestemming is. Ten tweede, die krengen (trein&bus) zijn altijd telaat. Ten derde: Het duurt te lang (als ik met de bus naar de wijk naast de mijne zou willen, om boodschappen te doen, moet ik eerst naar het station, aan de andere kant van de stad om daar over te stappen...) Grootste argument voor autobezit is bij mij echt de hekel aan het OV, het wachten en het gevoel afhankelijk te zijn (ik zou bijvoorbeeld niet gerust op verjaardagsbezoek kunnen, wetende dat die laatste bus om tijdstip X vertrekt.. Dan zou ik de hele avond naar de klok zitten staren.. :X).

Neemt niet weg dat ik bepaalde tripjes (zoals laatst een dagje amsterdam met vrienden), mn auto thuis laat en we met zn allen de trein pakken. Waarom dan wel? Omdat je failliet schijnt te gaan aan de parkeerkosten aldaar.. Voor woon-werk heb ik mijn auto in principe niet nodig, en in principe gebruik ik 'm daar dus ook niet voor. Al neem ik hem zometeen wel mee naar de zaak, omdat ik eraan moet werken :+

Maargoed, ik zit in een iets andere situatie dan Henkyyy, net als HlpDsK vind ik het belangrijk om reserves te hebben. Reserves voor evt. een andere auto als de huidige niet meer gemaakt kan worden, maar na het aanschaffen van die auto moet een kapot gaande wasmachine ook vervangen kunnen worden.. Ik red het ook niet om elke maand een xbedrag (toch minimaal 100e) weg te zetten op mn spaarrek. Maar probeer dat wel elke maand te doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 14-09-2009 07:49 ]

• Arfman
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

offtopic:
Wow, niet lullig bedoeld, maar je hebt als eigen baas niet de mogelijkheid om 100e per maand te sparen?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Arfman schreef op maandag 14 september 2009 @ 07:58:
offtopic:
Wow, niet lullig bedoeld, maar je hebt als eigen baas niet de mogelijkheid om 100e per maand te sparen?
Nope, je hebt ook mensen die soms (veel) telaat betalen..

Helemaal niet om stoer te zijn, maar 2 maanden terug had ik nog 6,5k euro tegoed van klanten..

Daarbij ben ik 'nog' maar 22, woon op mezelf en er staan 2 auto's voor de deur, waarvan 1 die opel uit mn sig. is en de 2e een Caddy van het bedrijf, die ik dus niet echt als mijn eigendom beschouw (maar dat van mijn bedrijf), maar waar ik wel de rekeningen voor betaal.. Belasting is ook niet gering trouwens.. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ook mijn bedrijf goed spaart, gescheiden boekhouding dus en ik betaal mezelf salaris.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 14-09-2009 08:19 ]

• King Nothing
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Zat net even op autotrader.nl te neuzen, er staan iets van 900 auto's op als je zoekt op prijzen tot 300 euro en bouwjaar tot 1996. 95% Van die barrels zal wel troep zijn, maar sois, je verliest er niet veel geld op.

Oh ja, noodzaak van een auto. Ik woon 10km van het dichtsbijzijnde station af, een buslijn kennen we hier in deze buurt niet (ik woon in Duitsland tegen de Nederlandse grens!), een supermarkt (schreeuwend duur) is 1700 meter fietsen (de goedkopere winkels zijn of in Nederland of in een dorp 8km verderop), m'n huisarts is 10km hier vandaan, tandarts is 30km reizen en een ziekenhuis... Pff, denk dat we dan, in Duitsland, richting de 40km gaan. Dus ja, een auto is soms wel handig.

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een auto is voor mijn werk ook onontbeerlijk, maar luxe en imago interesseert mij daar niet in en mijn opdrachtgevers betalen mij niet wegens mijn dure auto maar wegens mijn werkzaamheden. Daarom schaam ik mij niet om in mijn Kadettje voor te rijden.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Met Wilf op dat punt. Ik haal ook auto's op, en het wil dan nog wel es voorkomen dat ik dan mijn astra bij die mensen parkeer (nee, niet om uit te lenen). Dan staat die auto daar dus de hele dag, de mensen weten dat het mijn auto is. Leeftijd etc boeien me dus totaal niet, maar ik vind het dus wel belangrijk dat mn auto er netjes uit ziet :)

@Arfman:
Nu ik het nog eens lees, moet ik zeggen dat ik het ook niet helemaal heb getypt zoals het is (nog niet helemaal wakker wschl? :+), soms moet "die 100e van deze maand" weer even terug vanaf de spaarrek. Maar 9vd10x blijft die 100 natuurlijk lekker staan, en komen dr nog een paar bij in de maand.. Neemt niet weg dat ik ook een boel kosten heb te dragen. Een eenmanszaak is toch anders dan een grote multinational ;)

• Trommelrem
Een oude auto rijden is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. Oude auto's zijn doorgaans net zo zuinig als nieuwe auto's. Bovendien is het altijd goed om de sloop van een voertuig uit te stellen want als er een voertuig wordt gesloopt dan wordt er elders een nieuwe gemaakt. De productie en afbraak van een auto is het meest milieuvervuilende proces van de auto.

Een iets oudere auto rijden laat dus zien dat je milieubewust bezig bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 14-09-2009 22:26 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:37
Voelt niemand zich geroepen om een ethisch topic te starten over de noodzaak van een auto?

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

418O2 schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:28:
Voelt niemand zich geroepen om een ethisch topic te starten over de noodzaak van een auto?
Nee, omdat je daar geen algemene discussie (IMHO) over kan voeren. Of een auto een luxe is of noodzaak is voor iedereen anders en is afhankelijk van veel factoren.. waar je woont, waar je naar toe moet en met welke regelmaat, beschikbaarheid van OV rondom thuis als bestemming, budget, leenmogelijkheden etc.

Door familieomstandigheden kwam de noodzaak om naar Duitsland te verhuizen wat onverwacht, en ging ik van een lease auto in NL naar een baan waarvoor ik elke dag 170 km in de auto zou zitten. OV was geen optie door zowel kosten als de reistijd en door de vele km's zou een oud barrel ook geen goede keuze zijn.

Ik heb daarom een bedrag van mijn schoonvader geleend, zonder rente, en dit binnen 6 maanden afbetaald. Door deze lening kon ik een jonge, veilige diesel kopen met zeer weinig kilometers op de teller. Een investering welke zich loonde door lage onderhoudskosten en feilloze betrouwbaarheid. Omdat het een jonge BMW 3-serie betrof, kon ik deze ook voor een goed bedrag weer verkopen na 2 jaar waardoor het uiteindelijk een goede investering was. (d.w.z. een investering met beperkt verlies omdat een auto altijd geld kost.)

Het is voor iedereen verschillend of lenen een (goede) optie is .. of dat een auto uberhaupt wel of niet noodzakelijk is.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• !null
Het zijn twee losse discussies.
A: is een auto noodzakelijk?
Dat is alleen per geval te bespreken. En dan nog is het maar net wat je wil. Ik zou zonder auto in principe kunnen, woon in de stad en naar werk zou ik met de trein kunnen doen. Maar dan zou ik alsnog een auto willen, al is het maar om makkelijker vrienden en familiebezoekjes te plegen buiten de stad. (als je een reistijd hebt van meer dan een uur waarbij je ook nog van tijden afhankelijk ben, dan ga je niet zomaar even savonds langs, het kan dan lang niet altijd)

B: Als het noodzaak is, neem je dan genoegen met een auto van 1000 eu of wil je meer?
Ook hier zou je kunnen bepalen of het noodzaak is om te lenen of niet, maar doorgaans zou ik zeggen dat je met beperkte middelen ook wel een betrouwbare auto kunt kopen. Moet je er wel enigzins verstand van hebben. Lenen als het niet nodig is zou ik eigenlijk nooit doen.

• Arfman
  • Laatst online: 16-11 15:57

Arfman

Drome!

@Destruction: bedankt voor de opheldering. 22 en een eigen bedrijf, ik doe het je niet na. Choeso hei! (ofzoiets :P)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Arfman schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:22:
@Destruction: bedankt voor de opheldering. 22 en een eigen bedrijf, ik doe het je niet na. Choeso hei! (ofzoiets :P)
Choeso jei ofzo was het idd ;) Maar thanks :)

zit ook een lang verhaal achter.. Ga ik hier op GoT liever niet inhoudelijk op in, maar houd het erop dat ik ook e.e.a aan pech heb gehad waardoor dit financieel mogelijk werd...

Nog even ontopic:

TS, doe jezelf een plezier en ga niet lenen. Ook voor die 600 euro die je van de sloop kreeg voor je oude auto kun je best een goede auto kopen. Zorg er dan wel voor dat er iemand met je mee gaat die verstand heeft van auto's (ik weet niet of je in de buurt woont, maar ik wil evt. wel meegaan voor een aankoopcontrole. Maar dat ligt er natuurlijk aan of je in of dichtbij zwolle woont)

Noodzaak van een auto? OV is meestal totaal geen optie, duurt te lang, kost teveel, etc.. Om even naar mijn situatie te kijken, en dan gelijk uit te gaan van een bezoek aan mijn broer (wonende vlakbij Goes, zeeland). Met de trein ben ik ruim 3 uur onderweg, en dan moet ik vanaf Goes lopende naar het dorp waar mijn broer woont, gaat dik een half uur duren. Met de trein ben ik (laatste keer dat ik voor de gein es keek :+) 60 euo kwijt. Als ik niet te gek doe rijd ik in diezelfde tijd 2x heen en weer voor hetzelfde geld.. Ga je met meerdere, word het alleen maar goedkoper..

[ Voor 92% gewijzigd door Destruction op 15-09-2009 20:04 ]

• !null
@Destruction, dat kan ik dan wel raden denk ik, een verlies meegemaakt wat zich vertaald in een erfenis, welke je vervolgens investeert in je bedrijf. Zodoende ontglip je ook (geheel terecht) de erftaks. Mooi dat je een bedrijfje hebt op die leeftijd, jammer wat er aan vooraf moet zijn gegaan.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

:o Nee, dat niet :+

aangereden door een auto, dader had geen rijbewijs, reed door rood.. Ik op mn fietsje werd gelanceerd en lag daarna 2dagen in coma.. Na lang vechten voor mijn ouders (ikzelf was nog klein) kwam er schadeloosstelling + smartegeld uit..

[ Voor 55% gewijzigd door Destruction op 15-09-2009 20:41 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je niet in de buurt van Zwolle woont dan is het nog wel een interessant gebied om voor auto's te kijken, kan zo een paar tientjes tot honderd of meer schelen met wat ze hier vragen voor auto's. Ik wilde ook eerst een Kadett kopen in Drenthe of Groningen omdat ze hier 50 tot 100 euro meer kostte, tot ik er één vond hier 20 km vandaan voor maar 25 euro meer dan de lage prijzen in het Noorden/Oosten. Nog steeds 0,0 spijt, één van mijn beste aankopen.

Mijn slechtste aankoop ooit: Ford Escort Clipper Van (bedrijfswagen) uit 1996 voor 2375 euro. Na een half jaartje sturen problemen met de brandstofpomp, veel zwarte rook en lastig starten. Ook kwam toen ineens in het nieuws dat het grijs kenteken zou worden afgeschaft. Half jaartje erna ging mijn relatie uit, moest ik ineens alleen een veel te duur huis betalen en was ik genoodzaakt de auto te verkopen. Ik had helaas vlak daarvoor voor 500 euro de brandstofpomp, gloeikaarsen e.d. laten maken, ik kon er nog geen 650 euro voor terugkrijgen omdat ineens niemand meer een grijs kentekenauto wilde kopen en de dorpel ook van binnenuit begon weg te rotten (verkoop was niet lang na strooiwinter).

Dat is ook één van de redenen dat ik liever niet meer teveel geld in een auto steek, want een hoge aanschafprijs is totaal geen garantie voor een goede auto (ik had die auto toen gekocht omdat hij niet de goedkoopste was en ik geen rotte smerige uitgewoonde (bedrijfs)wagen wilde).

Sindsdien mijn stelregel: niet meer dan 500 Euro voor een A-B-autootje en goed opletten wat er technisch mis mee is. Voor 250 euro verwacht ik een auto die ik zeker een half jaar kan rijden voordat ik hem naar de sloop breng, de Kadett kostte mij niet veel eurootjes meer maar brengt mij nu al bijna 2 jaar met weinig problemen van A naar B en komt al 2 keer prima door de APK. De problemen die er waren zijn opgelost (koppelingsplaat, druklager, drukgroep voor maar 250 euro, ontstekingsonderdelen (zelf) vervangen voor maar iets van 78 euro (bougies, bougiekabels, rotor, kap), luchtfiltertje, olie, oliefilter, thermostaatje, brandstoffilter... Gewoon normaal onderhoud dus voor de rest :)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Ik sluit me er bij aan.

Voor een bedrag tot zeg maar 1500 euro zijn er genoeg leuke gebakjes te vinden. Zelf heb ik voor een dergelijk bedrag een Golfje 4 gekocht. Moest alleen een nieuwe distributieriem om. Als je wat handige mensen in je omgeving kent is dit ook een te verwaarlozen kostenpost.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Interessant topic...

Ik sluit me aan bij de 'niet doen'-zijde... Heb het zelf wel eens overwogen om te doen maar heb het niet gedaan om de doodeenvoudige reden dat het me altijd meer geld zou kosten. Bovendien ben ik opgevoed met het motto: 'geef geen geld uit dat je niet zelf bezit' en dat is geen verkeerde denk ik zo.

Het is toch zonde als je een lening hebt van 10k je er uiteindelijk ~12k voor betaald? Eigenlijk zelfs meer omdat je van dat geld zelf geen rente kunt trekken in de aflossingsperiode. Verder de andere argumenten die al genoemd zijn (auto in de prak en nog steeds aflossen etc.).
Kennisje is bezig met aflossen van twee afgeschreven auto's 8)7

Het 'verstandigste' wat je kunt doen is een kleine goedkope (minder dan €500,-) auto aanschaffen die net APK-gekeurd is. Na het jaar kijken wat de keuringskosten zijn en anders weer een kleine goedkope auto aanschaffen.

Verder is het natuurlijk een kwestie van geluk hebben. Mijn vorige (en eerste) auto was een geldput. Nu heb ik sinds een jaar een auto die ik voor 3.5k uit Duitsland geïmporteerd had. Inmiddels 30k km mee gereden zonder problemen.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

merauder schreef op woensdag 16 september 2009 @ 00:01:
Voor een bedrag tot zeg maar 1500 euro zijn er genoeg leuke gebakjes te vinden. Zelf heb ik voor een dergelijk bedrag een Golfje 4 gekocht. Moest alleen een nieuwe distributieriem om.
Een Golf 4 voor 1500 euro? :? Zeker met een gebroken "ruitje" ofzo? ;)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 16 september 2009 @ 00:01:
Ik sluit me er bij aan.

Voor een bedrag tot zeg maar 1500 euro zijn er genoeg leuke gebakjes te vinden. Zelf heb ik voor een dergelijk bedrag een Golfje 4 gekocht. Moest alleen een nieuwe distributieriem om. Als je wat handige mensen in je omgeving kent is dit ook een te verwaarlozen kostenpost.
dan wel, maar ook dan ben je al gauw 200 euro kwijt, en 500+ bij een garage

Heeft ook een computer!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Bertus schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:00:
[...]

dan wel, maar ook dan ben je al gauw 200 euro kwijt, en 500+ bij een garage
Kom je nog op 1700 euro, en dat voor een auto waarbij de dagwaarde op een 2700 euro ligt.

De auto komt overigens weg bij een dealer-bedrijf. Daar wil je juist dit soort koopjes aantreffen. Zo had ik eerder een Ford Escort daar gekocht voor 250 euro waar ik vervolgens nog een jaar in gereden heb.

Neem wel altijd iemand mee als je voor een auto gaat. Laat je vrouw thuis en neem je vader/zwager/oom/neef/broer/maat mee. Met 2 mensen aan komen zetten versterkt je onderhandelingspositie.

Wat garages betreft. Ik doe ook lang niet alles meer zelf, omdat ik er geen tij meer voor heb. Als je echt garagekosten wilt besparen, ga dan eens shoppen voor zaken. Moet je nieuwe banden, rijd dan niet blind naar je garage, maar ga eens rondbellen. Merk specifieke zaken (uitlezen, versnellingsbakken, etc.) laat je doen door de specialist (doen dat vaker, scheelt tijd dus geld) en het algemene onderhoud (remblokjes, olie, etc) laat je doen door een kleine lokale garage.

Wat ik wel afraad als aankooppunt. Dat zijn de poetsbedrijven die er een 'autoverkoop' op na houden. Dit zijn veelal auto's die ze uit de handel meepikken Doorgaans kopen ze 3 auto's in bij een dealer, ze gooien de auto door een wasstraat en de auto kan verkocht worden, terwijl er niks bekend is over eventuele kleine en grote gebreken.

Als ik trouwens een type moet aanraden in de prijsklasse van TS. Dan is dat de fiat punto (95-99). Deze auto's zijn klein, betrouwbaar, en goedkoop in de aanschaf.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:22

Aapje

Opel-beun
Naja ik ben net zo ingesteld zoals Destruction. Ben gek op de Opel Astra's en de oudere Corsa's, kosten vaak niet veel. Rijden prima en zijn vaak ook zuinig ook. Tja en soms gaat er welles iets kapot.

Ik reken per auto zo'n 200~400 euro per jaar aan onderhoud + behoud van de auto. ik had eerst een Corsa uit 88 die ik beetje slechter vond worden, te veel roest e.d. dus verkocht voor 420,- euro en een Astra-F (knalgeel) terug gekocht omdat de kleur leuk was en de motor sterk was (100pk 1.6 zoals Destructions astra) heb er 1000 euro ingestoken om de auto te 'opknappen' hij had nogal wat achterstallig onderhoud en er had een petje ingereden....

Heb voor m'n vorige Astra dus 1080,- euro in totaal ge-investeert... Elektrische ramen, interieur e.d. vernieuwt omdat de oude versleten was, motor opgeknapt qua olie-verbruik en slijtage, uitlaat vernieuwt (naja deze heb ik reserve voor m'n nieuwe auto nu). Heb in totaal 30.000 km ermee gereden... Vaak rond de 1:14 omdat ik niet van rustig rijden hou, bijna 80% van de 30.000km heb ik 140km/h gereden, kortom stevig laten toeren maken.

En uiteindelijk na het sleuren van een caravan (ivm. campzone) heeft m'n motor de geest gegeven. (Kapotte klep, was gebroken/verbrand).

Afijn, dat was effe pech hebben met die auto, 7 maanden gehad, 30k mee gereden e.d. en moeten weg doen... (totale km-stand op de teller, 218.000, km-stand volgens historie: 360.000, teller was terug gedraaid)

Maar het kan ook anders :) Mijn Corsa (2de auto), die is uit 1987 en heeft een 1.0 motortje, hij doet ong. 1:16~1:17 alsk rustig/door-rij (merk geen verschil). Hij rijd alsof hij nieuw is, 124k op de teller.

Kosten: 200,- euro en APK keuring. Verder preventief de ontsteking vernieuwt (zelf omdat het simpele techniek is) geen kosten aan deze auto, geen roest, geen problemen....

En met beide heb ik zwaar veel fun, en best of all...

Deze Astra-F bijv. als je een schakelaartje of bijv. een stoel zoekt. Kan je deze van de o.a. de volgende modellen zoeken:
- Vectra-A/B
- Corsa-A3/B
- Kadett-E (eigenlijk gewoon een Astra-F)

Point is: Oude auto's zijn beter te recyclen omdat ze vaker onderdelen onderling delen. Ipv. bijv de nieuwere 'hybride' auto's. Wacht maar tot die nieuwe 'hybride' allemaal naar de sloop worden gebracht, accu's e.d.
Pagina: 1 2 Laatste