Geld lenen voor een auto?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 22:18
Ik heb vorige week mijn auto totall loss gereden, reparatiekosten zouden 3500 euro kosten.
Krijg nu van de sloop 600 euro er voor terug.

Maar ja ik moet toch blijven werken en we hebben net ons spaargeld( wat niet al te veel was) aan de vakantie opgemaakt.

Nu mijn vraag: is het verstandig om te lenen voor een auto?
We kunnen ongeveer 2500 euro per jaar aflossen als we ons best doen.

Ik zit nu al een week zonder en wat ben je verwend met een auto zeg. Zelfs met boodschappen doen merk je het. Waar je vroeger in 1 keer voor een week boodschappen haalt, moet je nu om de dag naar de winkel. Die ook nog best ver is van mijn woning.

Ik wil dus eigenlijk zo snel mogelijk een auto, maar het woord lening geeft mij kriebels.
We willen volgend jaar ook kijken voor een koopwoning en als je dan een lening hebt lopen dat lijkt me ook niet echt goed.

En dan zit ik ook nog met de volgende vraag, kopen we er gelijk 1 van 7000 euro of nemen we een "tussendoor"auto van 1200 euro.

Wat is wijsheid??

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen!

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik dacht dat spaargeld voor onverwachte situaties zoals dit was en niet voor vakanties, maar blijkbaar ben ik ouderwets.

En de tientallen topics die al over het lenen van geld voor auto's gaat komt altijd het zelfde uit: niet verstandig.

Lenen voor een auto: Quanta costa?
Auto financieren
Financiering voor 2de hands auto?

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 03-09-2009 10:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Anoniem: 218213

hoe groot wil je gaan? voor 7/8 k heb je ook een kleine nieuwe auto ,

lenen voor een auto is niet zo gek hoor, dat doen er wel meer , als je maar zeker weet dat je het kan aflossen , ook als je baan zou verliezen , anders zit je diep in de shit zeg maar

kijk eens rond na financiering , via de garage , of dealer

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geen 7k gaan lenen, oud gebakje nemen idd, of kijken of lease iets voor je is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Koop nu een "barrel" voor een paar 100 euro, kan je nooit een buil aan vallen en in de tussentijd sparen. Heb zelf ook bijna 2 jaar (auto hield het een stuk langer vol) in een VW Golf III gereden voor 350 euro. Behalve een temperatuursensor van een paar tientjes niets aan gedaan. Geen beurt niks, auto ingeruild met koop andere auto en nog "winst" op gemaakt ook.

Moet je wel tegen de vooroordelen kunnen :).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Schijnbaar heb je geen auto nodig voor je werk oid, want dat noem je niet. Dan lijkt lenen voor een consumptiegoed me zo ongeveer het domste wat je kan doen, zeker ook omdat je maar een heel klein bedrag per jaar kunt afbetalen. Als je absoluut een auto wilt kan je beter een oud-barrel kopen dan nu gaan lenen, daar jaren aan vastzitten en volgend jaar een probleem hebben als je een huis wilt kopen.

En je financiële reserve, die je zelf al klein noemt, opmaken in een vakantie is imho ook een beetje dom

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35

Kettrick

Rantmeister!

Lucky-Shirt schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:13:
Koop nu een "barrel" voor een paar 100 euro, kan je nooit een buil aan vallen en in de tussentijd sparen. Heb zelf ook bijna 2 jaar (auto hield het een stuk langer vol) in een VW Golf III gereden voor 350 euro. Behalve een temperatuursensor van een paar tientjes niets aan gedaan. Geen beurt niks, auto ingeruild met koop andere auto en nog "winst" op gemaakt ook.

Moet je wel tegen de vooroordelen kunnen :).
QFT

Ik heb eergister een barrel gekocht voor 200 euro, omdat ik nog geen idee heb wat voor auto ik straks nodig heb :P

Hoeveel KM rij je per jaar ?, kan me voorstellen dat je met 40K per jaar liever iets meer uitgeeft dan 200 euro :P. Maar ik zou zeker geen 7K lenen, voor 2K heb je een prima auto waar je weer even in kan rijden.

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Wellicht is uitgesteld betalen iets voor je. Veel garages bieden dit aan, voordeel is dat wanneer je binnen gestelde termijn aflost je niet zit met een hoge rente.

Primeline:
Uitgesteld Betalen kent vele verschillende looptijden. Dit varieert per winkel van 3, 6, 10, 12 of zelfs 18 maanden. Voor alle varianten geldt dat u pas later hoeft te betalen. Als u voor de einddatum uw aankoopbedrag volledig betaalt, bent u géén verdere kosten verschuldigd. U betaalt alleen eenmalig een gering bedrag aan administratiekosten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

henkyyyyyyy schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:10:
Ik zit nu al een week zonder en wat ben je verwend met een auto zeg. Zelfs met boodschappen doen merk je het. Waar je vroeger in 1 keer voor een week boodschappen haalt, moet je nu om de dag naar de winkel. Die ook nog best ver is van mijn woning.
Als ik dit zo lees is het een luxeproduct voor je, je bent het gewend maar hebt het niet nodig. Ik zou die 2500 die je kunt aflossen gaan gebruiken om een financiele reserve voor echte noodgevallen aan te leggen (en vakanties vallen daar niet onder!).

* gambieter kan zich heel makkelijk een auto veroorloven, maar doet het al 20 jaar zonder. Soms lastig, maar eigenlijk altijd oplosbaar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik wil dus eigenlijk zo snel mogelijk een auto, maar het woord lening geeft mij kriebels.
We willen volgend jaar ook kijken voor een koopwoning en als je dan een lening hebt lopen dat lijkt me ook niet echt goed.
Als je toch besluit om te gaan lenen voor een auto hangt die lening als een molensteen om je nek bij de aanvraag van een hypotheek. Dat is echt een killer....

Elect a clown, expect a circus.

Anoniem: 2557

Ik doe al 34 jaar zonder auto dus ik ben nooit verwend geraakt :) elke dag boodschappen doen vind ik zelfs veel fijner (altijd vers, en nooit veel) en ik erger me kapot aan mensen die met 2 loeivolle winkelwagentjes gaan afrekenen (burgers! *ril* ;)) Maar zoals al meerdere mensen zeggen, ik zou niet gaan lenen voor iets dat je niet echt nodig hebt. Zeker als je over een huis loopt te denken, hypotheek verstrekkers doen echt wel moeilijk over lopende leningen. Toen ik een paar jaar geleden een apartement wilde kopen werd ik zo ongeveer verplicht om eerst mijn Doorlopend Krediet af te lossen (5000 euro) voordat er over een hypotheek kon worden gepraat.

ps: het DK heb ik destijds afgesloten om mijn BV op te richten, in de tijd dat daar nog startkapitaal voor nodig was

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35

Kettrick

Rantmeister!

gambieter schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:17:
* gambieter kan zich heel makkelijk een auto veroorloven, maar doet het al 20 jaar zonder. Soms lastig, maar eigenlijk altijd oplosbaar.
Dat hangt enorm af van waar je woont, in het noorden van het land zit je zonder auto binnen drie dagen in een sociaal isolement. Uiteraard heb je geen auto nodig van 7K om eens naar je vrienden te crossen ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoeLz schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:29:
Dat hangt enorm af van waar je woont, in het noorden van het land zit je zonder auto binnen drie dagen in een sociaal isolement. Uiteraard heb je geen auto nodig van 7K om eens naar je vrienden te crossen ;)
Ik woon in een vergelijkbare regio van Engeland (Norfolk, dat is Nowhere en woon in het midden :+ ). Er is echter altijd een mouw aan te passen, alleen kost dat soms moeite. No one said it would be easy. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 16:46

d-Frag

74% completed

Koop een barrel.

Mijn hypotheek verstrekker begon al te stuiteren van de mogelijkheden tot rood staan + creditcards die ik had.
En daarmee stond ik geeneens in de min, alleen het in potentie heel erg rood kunnen staan was al reden tot bezwaren.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Je hebt nu je auto total loss gereden. Stel je leent 7K voor een auto en die rij je volgende maand ook total loss? Wat dan? Geld voor een andere auto heb je dan niet en je zit nog met die lening. Nog meer lenen? Je krijgt natuurlijk wel wat geld terug voor die auto, maar dat zal bij lange na niet genoeg zijn.

Je geeft aan dat je een auto nodig hebt voor je werk. Bedenk even goed of je 'm ook _echt_ nodig hebt voor je werk. Als je hem _echt_ nodig hebt, zou ik gaan voor een goedkoop barrel (met een anwb lidmaatschap ofzo). Zelf rij ik nu een Astra uit 92 welke ik vier jaar geleden voor 1250,- heb gekocht. Tot nu toe is hij altijd door op de APK gekomen zonder al te veel problemen (1x stukje lassen en 1x nieuwe uitlaat).

Het enige nadeel met barrels is dat je wel drie keer moeten kijken of hij ok is en dat je een beetje geluk moet hebben. Mijn vorige barrel was een beetje een moneypit. Die heb ik uiteindelijk verkocht voor 100,- met een kapotte versnellingsbak.

Kijk ook naar andere oplossingen zoals het OV en de mogelijkheid om af en toe een auto te lenen van familie / vrienden.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 03-09-2009 10:45 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Lekker een oude volvo kopen voor 750 eu, en die 2 jaar oprijden tot je genoeg gespaart hebt voor een beter modelletje.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je al gaat lenen kijk goed rond waar dat het goedkoopst kan (let daarbij op het rente percentage gedurende de gehele looptijd en of het vast of variabel is).

Persoonlijk vindt het het niet verstandig, het kan zijn dat de waarde van de auto naar 0 gaat (omdat ie stuk is) terwijl je nog moet blijven betalen aan de lening, echter als je een auto nodig hebt en geen geld hebt dan zal je wel moeten.

NB voor boodschappen doen op de fiets hebt je iets als fiets tassen, ca 10-20 euro bij de hema. Ook een goede grote rugtas (voor het lichte spul) is erg handig....

Everything is better with Bluetooth

• Metro2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

Ik heb vorige week mijn auto totall loss gereden, reparatiekosten zouden 3500 euro kosten.
Krijg nu van de sloop 600 euro er voor terug.

Maar ja ik moet toch blijven werken en we hebben net ons spaargeld( wat niet al te veel was) aan de vakantie opgemaakt.

Nu mijn vraag: is het verstandig om te lenen voor een auto?
We kunnen ongeveer 2500 euro per jaar aflossen als we ons best doen.

En dan zit ik ook nog met de volgende vraag, kopen we er gelijk 1 van 7000 euro of nemen we een "tussendoor"auto van 1200 euro.

Wat is wijsheid??

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen!
toon volledige bericht
Als je maar 2500 euro per jaar kan aflossen is dat 208 euro per maand. Dan is een auto van 7000 euro gewoon HEEL ver boven je stand en budget. Een auto van 1200 euro komt eerder in de richting. Half jaartje sparen en je hebt er 1. Voor dat soort zaken moet je dus een spaarpotje hebben, en eerlijk is eerlijk : 1200 euro moet je gewoon direct uit je zak kunnen betalen . Ook als je maar 208 euro per maand over houdt. Lenen zou ik in jouw geval echt NIET doen.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44
M'n broertje heeft voor zijn vriendin ook een goedkoop autootje op de kop getikt voor 750 euro. Je ziet dat echt niet aan de auto af. Ziet er prima uit voor een 93-er. Ik denk dat je je geluk eens bij de kleine zelfstandige garage moet proberen, maar probeer het zonder lening. Misschien kan je 1000 euro bij de ouders lenen voor een auto? Veel verstandiger dan met een leenmaatschappij in zee gaan.

Mja, hier in het Noorden zit je wel een beetje in een isolement zonder auto. :)
In het dorp waar ik woon zit alleen een bakker en de dicjtsbijzinde supermarkt is 5km fietsen.
Dat geld ook voor het treinstation, ook 5km fietsen. Maar dat is nog te doen. Alleen als je naar de bouwmarkt moet voor een paar planken.... die vervoer je niet zo makkelijk op de fiets. :P

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

RoeLz schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:16:
[...]

QFT

Ik heb eergister een barrel gekocht voor 200 euro, omdat ik nog geen idee heb wat voor auto ik straks nodig heb :P

Hoeveel KM rij je per jaar ?, kan me voorstellen dat je met 40K per jaar liever iets meer uitgeeft dan 200 euro :P. Maar ik zou zeker geen 7K lenen, voor 2K heb je een prima auto waar je weer even in kan rijden.
Ik rij minstens 60K met een auto van 400 euro. Ok, hij stond voor een hoop meer te koop, maar het kan zeker.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 24-03 22:18
Oke de meeste van jullie zeggen: "niet lenen voor een auto"

Dan ga ik zeker kijken voor auto van 1250 euro oid, want zonder auto vind ik toch niks. ( klinkt idd verwend, maar ben het gewoon gewend, sinds dat ik mijn rijbewijs heb, om de auto te pakken)

Net boodschappen gedaan door dit weer en dan denk je toch bij jezelf, had ik maar weer een auto.

Ik rij denk ik 15k per jaar.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:55
Let erop dat je in dit geval echt voor degelijkheid en betrouwbaarheid gaat, gezien je financiele situatie moet je er dus niet aan denken binnen een jaar 2000 euro aan reparaties te krijgen.

Dus kiezen voor iets betrouwbaars en degelijks, niet te kritisch over de kleur of een klein deukje hier en daar worden. Zorg dat je geen in elkaar gelast (van 2 ouwe maken we weer 1 nieuwe) ding koopt en zorg dat de historie gedocumenteerd bij de auto zit. Koop eventueel particulier met een aankoopkeuring en anders bij een betrouwbaar BOVAG bedrijf (controleer bij de BOVAG of ze ook echt aangesloten zijn voor je ook maar iets tekent of aanbetaald en negeer aanbiedingen waarbij je NU moet beslissen...)

Sterkte.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

coyote1980 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:15:
Let erop dat je in dit geval echt voor degelijkheid en betrouwbaarheid gaat, gezien je financiele situatie moet je er dus niet aan denken binnen een jaar 2000 euro aan reparaties te krijgen.

Dus kiezen voor iets betrouwbaars en degelijks, niet te kritisch over de kleur of een klein deukje hier en daar worden. Zorg dat je geen in elkaar gelast (van 2 ouwe maken we weer 1 nieuwe) ding koopt en zorg dat de historie gedocumenteerd bij de auto zit. Koop eventueel particulier met een aankoopkeuring en anders bij een betrouwbaar BOVAG bedrijf (controleer bij de BOVAG of ze ook echt aangesloten zijn voor je ook maar iets tekent of aanbetaald en negeer aanbiedingen waarbij je NU moet beslissen...)

Sterkte.
Je moet gewoon geluk hebben. Na een bepaalde leeftijd is een gedocumenteerde historie lastig aan het worden. Een auto met zo min mogelijk opties, geen zware motor, veel verkocht model.

En je bewust zijn dat je een oude auto koopt en dus mankementen en kleine storingen zal hebben. Ik had een deukenbak, krom wiel, kromme schijven, verbruikte olie maar liep verder prima. Af en toe beetje Gungummen voor de uitlaat etc. Zolang het ding nog rijdt, je van binnen droog zit en een noodstop nog mogelijk is niet zeuren :).

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb ook zo'n wagen. Verschillende roestplekken en op plaatsen is de verf lekker aan het bobbelen. De dakvoering is ook vrijwel helemaal losgekomen. Bij elke verkeersdrempel klapt mijn binnenspiegel naar beneden.

Maar zolang hij (veilig) blijft rijden, hoor je mij niet klagen. :)

Scheelt ook dat ik geen bal om auto's geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:49

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zeg dit niet omdat ik zelf een bezit en merkenfanboy ben (ik ben nml totaal niet merkgebonden), maar overweeg dan ook zeker de Opel Astra F. Roest en olieverbruik is het enige probleem bij deze auto's. Voor de rest is het simpele techniek, die nooit stukgaat. En als het dan toch gebeurd, kun je zo goed als alles zelf. En ook dat lijkt me in jouw/jullie situatie niet onbelangrijk.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 21:29
Je had dus eigenlijk niet op vakantie gekund, als je er financieel gezond voor wil staan.

Je hebt dus geen spaargeld. Vergeet die koopwoning dan maar, want een hypotheek zonder eigen geld in te brengen gaat lastig worden tegenwoordig. De bank ziet je liever niet als klant. Of je krijgt niet genoeg geld los, of je krijgt wel geld los maar tegen een flink rentepercentage.

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 08-09-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Arnout schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:12:
[...]

Je had dus eigenlijk niet op vakantie gekund, als je er financieel gezond voor wil staan.

Je hebt dus geen spaargeld. Vergeet die koopwoning dan maar, want een hypotheek zonder eigen geld in te brengen gaat lastig worden tegenwoordig. De bank ziet je liever niet als klant. Of je krijgt niet genoeg geld los, of je krijgt wel geld los maar tegen een flink rentepercentage.
Die ervaring heb ik absoluut niet. Natuurlijk moet je wel een realistische hypotheek willen (bijv. maandelijkste lasten niet meer dan 1/3 van inkomen), maar het is zeker goed te doen om een hypotheek te krijgen. Ook al overstijgt het hypotheekbedrag het aankoop bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

Een oude auto hoeft niet slecht te zijn ook hoor

Heb zelf een Mazda 323F uit 1991, best oud bakkie dus, en roest is nihiel, olie verbruiken doet ie ook niet (10.000km gereden en kon 0,2 olie bij net)
Zijn eigenlijk nog best goeie wagens, altijd al een mazda 323F gehad (eerst met de klaplampen (BG), toen de opvolger (zelfde als shameete) en nu weer een 323F BG (klapkoplamp)(ja zit ook op de 323fclub :P)

Dingen laten je verder ook niet staan, goed weggedrag, en voor leeftijd ERG zuinig
Meestal rijd ik er 1 op 15 mee, maat van me met dezelfde heeft de 1 op 18 al eens aangetikt, en dat met een benzinemotor, en auto van bijna 19 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Standeman schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:18:
[...]

Die ervaring heb ik absoluut niet. Natuurlijk moet je wel een realistische hypotheek willen (bijv. maandelijkste lasten niet meer dan 1/3 van inkomen), maar het is zeker goed te doen om een hypotheek te krijgen. Ook al overstijgt het hypotheekbedrag het aankoop bedrag.
Je moet je wel afvagen of het verstandig is om een eigen huis te kopen op het moment dat je 0 spaargeld hebt en slecht 200 euro per maand kunt sparen (er van uitgaande dat de hypotheek lasten niet nog hoger liggen dan de huidige lasten).
Er zal vaak toch wel het een en ander aan een huis moeten gebeuren (schilderen behangen etc.) waar je dus geen geld voor hebt. En mocht bijvoorbeeld de afvoer verstopt raken, of het dak gaan lekken of dat soort kleine dingen dan heb je geen cent spaargeld om dat op te vangen.
Je zit dan in een situatie waarin het simpelweg een kwestie van tijd is voordat het mis gaat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 05-07 21:25

MeNTaL_TO

The future is not set

Standeman schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:42:
Je hebt nu je auto total loss gereden. Stel je leent 7K voor een auto en die rij je volgende maand ook total loss? Wat dan? Geld voor een andere auto heb je dan niet en je zit nog met die lening. Nog meer lenen? Je krijgt natuurlijk wel wat geld terug voor die auto, maar dat zal bij lange na niet genoeg zijn.
Allrisk verzekeren, dan heb je het grootste verschil al gehad.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:14:
[...]

Allrisk verzekeren, dan heb je het grootste verschil al gehad.
Een nieuwe of een oudje? Bij een nieuwe een aanrader, maar heb je een buurman die meneer autohater heet en graag regelmatig een kras in je lak zet, dan zeg maar dag tegen je no-claim... En dan blijft je verzekering ook duur :P
En een oudje all-risk verzekeren? Dat zie ik puur als geld verspilling. Kun je het beter sparen dan kwijt zijn aan een verzekering. Want achteraf opzettelijk in puin rijden is de verzekering ligten ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:08:
[...]

Je moet je wel afvagen of het verstandig is om een eigen huis te kopen op het moment dat je 0 spaargeld hebt en slecht 200 euro per maand kunt sparen (er van uitgaande dat de hypotheek lasten niet nog hoger liggen dan de huidige lasten).
Er zal vaak toch wel het een en ander aan een huis moeten gebeuren (schilderen behangen etc.) waar je dus geen geld voor hebt. En mocht bijvoorbeeld de afvoer verstopt raken, of het dak gaan lekken of dat soort kleine dingen dan heb je geen cent spaargeld om dat op te vangen.
Je zit dan in een situatie waarin het simpelweg een kwestie van tijd is voordat het mis gaat.
200 p/m is toch al 2400,- per jaar. Het is (als het goed is) niet zo dat elke maand je dag spontaan gaat lekken in dergelijke maten dat je het zelf niet kan repareren. Verder heb je het budget wat je nodig hebt om een huis te onderhouden voor een groot deel in je eigen hand. Je kan voor elke scheet natuurlijk wel een aannemer in huren, maar de meeste mensen kunnen een hoop dingen ook zelf.

Ik weet ook dat ik met mijn nieuwe hypotheek een stuk zuiniger aan moet gaan doen. Echter heb ik de risico's die spelen afgewogen en besloten dat ik die risico's wel aan durf en dus een ander huis gekocht. Als je geen risico's durft te nemen, zal je ook nooit voorruitgang boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Na een jaar heb je dus als je geen enkele tegenvaller gehad hebt 2400 spaargeld. En dan ben je dus niet op vakantie geweest en heb je nog geen 'nieuwe' auto gekocht.
Zelf doen kan heel goed, maar vergis je niet in de kosten van de bouwmaterialen en dingen als verf, kwasten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:16:
Na een jaar heb je dus als je geen enkele tegenvaller gehad hebt 2400 spaargeld. En dan ben je dus niet op vakantie geweest en heb je nog geen 'nieuwe' auto gekocht.
Zelf doen kan heel goed, maar vergis je niet in de kosten van de bouwmaterialen en dingen als verf, kwasten ed.
Die rommel is inderdaad duur, maar niet onoverkomenlijk of onbeheersbaar (ik heb imho inmiddels voldoende klus ervaring). Zo heb ik voor ongeveer 300,- euro mijn huis weer helemaal in de verf gezet. Dat zijn de totale kosten die ik tot nu toe dit jaar heb gemaakt voor mijn huis. Op vakantie ben ik inderdaad amper geweest (1 week budget versie van wintersport) en mijn rammelbaak is weer door de APK gekomen \o/.

De hoeveelheid onverwachte kosten zijn van mijn huis zelfs 0 (dit jaar). De risico's zijn dus redelijk in te calculeren en je moet wel prioriteiten kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Die risico's zijn vrij lastig te calculeren. Dat jij toevallig geluk hebt met je huis, je auto niet in de prak hebt gereden en niet ontslagen bent betekent natuurlijk niet dat iedereen dat automatisch heeft. Daarom moet je een gezonde marge inbouwen.
Ik geloof dat het nibud komt met een aanbevolen buffer van rond de 10 000 euro. Dan is 0 wel erg krap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:18:
Die risico's zijn vrij lastig te calculeren. Dat jij toevallig geluk hebt met je huis, je auto niet in de prak hebt gereden en niet ontslagen bent betekent natuurlijk niet dat iedereen dat automatisch heeft. Daarom moet je een gezonde marge inbouwen.
Ik geloof dat het nibud komt met een aanbevolen buffer van rond de 10 000 euro. Dan is 0 wel erg krap ;)
zoiets idd, beetje afhankelijk van je gezinssamenstelling. (alleen/saampjes of een gezin is toch een wereld van verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:50

Matis

Rubber Rocket

shameete schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:38:
zoiets idd, beetje afhankelijk van je gezinssamenstelling. (alleen/saampjes of een gezin is toch een wereld van verschil)
Klopt, met 10k als buffer moet je over het algemeen onverwachte zaken wel kunnen bekostigen. De belastingdienst zegt dat je er weer niet meer dan 20k nodig hebt.

Om even op de topictitel te reageren: Niet doen!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:32
Zou ik echt niet doen, zeker met het kopen van een huis in de toekomst in het zicht (al vraag ik me af hoe je die gaat betalen).
Inderdaad een oud barrel, koop een Toyota Corolla of Starltje, of een Peugot 205 ofzo. Voor onder de 1K.

Als je gaat lenen doe het dan via autofinanciering via een merkdealer ofzo, dat je een Aygo/C1/107 koopt met financiering, dan zijn de lasten van het lenen minder erg (lijkt me).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

!null schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:49:
Zou ik echt niet doen, zeker met het kopen van een huis in de toekomst in het zicht (al vraag ik me af hoe je die gaat betalen).
Inderdaad een oud barrel, koop een Toyota Corolla of Starltje, of een Peugot 205 ofzo. Voor onder de 1K.

Als je gaat lenen doe het dan via autofinanciering via een merkdealer ofzo, dat je een Aygo/C1/107 koopt met financiering, dan zijn de lasten van het lenen minder erg (lijkt me).
Tegenwoordig (mede door de sloopregeling) vind je geen auto's meer <1500 euro. Daar liep ik zelf al tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

!null schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:49:

Geld lenen via een merkdealer gaat ook via een kredietverstrekker (als derde partij). Mij is nu niet duidelijk waarom lenen bij een merkdealer lagere lasten geeft?

Bij sommige merkdealers krijgen de autoverkopers overigens cadeau's van de kredietverstrekkers, bijvoorbeeld per afgesloten lening een Iris-cheque. Een vriend van mij heeft zo 2 luxe fietsen met een totale waarde van 2.000 euro bij elkaar gespaard. Iets om over na te denken...

On-topic: gezien het aantal kilometers dat je per jaar rijdt, welke rechtvaardiging vind je er in dat een auto van circa 600 euro niet aan je wensen voldoet? Niet alleen het m.i. geringe aantal kilometers, maar ook kennelijk de intentie om een huis te kopen, moet je toch wel aan het denken zetten voor wat betreft het budget?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:18:
Je moet natuurlijk wel de staat van je huis kennen. Ik heb mijn eigenhuis best aardig verbouwd waardoor ik ik er wel inzicht in heb. Dus "toevallig geluk met mijn huis" heb ik niet. Ontslagen ben ik al afgelopen december en daar ben ik niet armer van geworden, hell van de vergoeding heb ik zelfs een nieuwe ketel aangeschaft :).

Je moet inderdaad wel een gezonde marge inbouwen, maar ook goed bedenken dat welke risico's je loopt en of je deze druft te lopen.
Zo heb ik pas een ander huis gekocht en mijn huidige huis staat nog steeds te koop. Het risico's is dat wanneer mijn huidige huis niet verkocht krijg ik straks in een klein 4-kamer flatje ergens 6 hoog zit met een flinke schuld. Dat risico neem ik voorlief omdat ik het huis van mijn dromen kon kopen en financieren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Lastig verhaal...

Als je zegt dat je nu eigenlijk geen spaargeld hebt en maar 2500 per jaar kan missen voor een auto dan zou je eigenlijk jezelf af moeten vragen of je wel een auto kan betalen.

Stel dat je 2500 per jaar af zou lossen, dat is dik 200 euro wat je per maand moet missen, dat vind ik nogal wat voor iemand die nu niets gespaard heeft.

Verder moet je ook stilstaan bij de variabele kosten. Een beurt en APK kan zo meer als 1000 euro kosten, of je moet heel veel zelf kunnen.

Als je een auto koopt zou je net als eerder gesuggereerd misschien een goedkope nieuwe kunnen kopen, zoals een peugot 107, citroen c1 etc. Dan heb je geen echte auto ( >:) ) maar je komt wel droog van A naar B. En je vaste lasten blijven relatief laag.

Wellicht eerst je financiële situatie verbeteren, en dan pas een auto kopen. Het gemak wat je mist zal een extra motiverende factor zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Matis schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:51:
[...]

Tegenwoordig (mede door de sloopregeling) vind je geen auto's meer <1500 euro. Daar liep ik zelf al tegenaan.
Gaat er ooit nog eens een einde komen aan die slooppremie? Op deze manier scoor je natuurlijk nooit meer een echt goedkoop autootje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:20

Sick Nick

Drop the top!

Mwa, die goedkope bakken zijn er heus nog wel. Je krijgt die 1000 tenslotte alleen als je een nieuwere (2000+) auto 2ehands koopt. Dus als je een andere auto van voor '99 koopt gaat je inruil ragbak gewoon de handel weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het je voornamelijk om de boodschappen gaat kun je ook je boodschappen laten bezorgen?

Bevalt mij heel goed. Scheelt je ook nog eens tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Sick Nick schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:14:
Mwa, die goedkope bakken zijn er heus nog wel. Je krijgt die 1000 tenslotte alleen als je een nieuwere (2000+) auto 2ehands koopt. Dus als je een andere auto van voor '99 koopt gaat je inruil ragbak gewoon de handel weer in.
Als je het over inruilen hebt met slooppremie, een eis van de slooppremie is dat de oude auto wordt gesloopt. Nu zal er misschien mee geknoeid worden (denk aan Afrika) maar in NL zul je hem niet terug in de handel zien. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

!null schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:13:
[...]

Als je het over inruilen hebt met slooppremie, een eis van de slooppremie is dat de oude auto wordt gesloopt. Nu zal er misschien mee geknoeid worden (denk aan Afrika) maar in NL zul je hem niet terug in de handel zien. Of begrijp ik je verkeerd?
Je begrijpt hem verkeerd.
De eis van de sloop-premie is dat de inruil auto ouder dan 1995 moet zijn en de nieuwe jonger dan 2001 een twaalf jaar oude auto uit 97 komt dus niet voor sloop-premie in aanruil en zal dus als gewone inruil doorverkocht worden. Ook een 94 inruilen voor een 2000 zal niet via de sloopregeling gaan, en dus word de 94 gewoon doorverkocht (al zal dat wel vaak aan een sloper/exporteur zijn :) )

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 08-09-2009 22:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardTheGreat
  • Laatst online: 25-12-2023
Yep, en de slooppremie MOET niet.

Als jij enorm tevreden bent met, ik noem maar wat, een oud Altootje van eind jaren 80, en er is geen reden om 'm te vervangen, waarom zou je dan veel geld uitgeven om een auto aan te schaffen van na 2001, je krijgt dan wel 750 euro slooppremie (voor een autootje van die leeftijd) maar die auto van na 2001 zal hoe dan ook een behoorlijke uitgave zijn, mijns inziens een onnodige.
En zo'n Alto ding is ook niet onzuinig ofzo, en dus ook niet erg vervuilend, dus wederom in dit voorbeeld geen reden om mee te doen aan de sloopregeling. :)

[ Voor 5% gewijzigd door EdwardTheGreat op 08-09-2009 22:25 ]

Last.FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@heuveltje, oh zo, ja duidelijk.

@Edward, genoeg redenen om tegen de slooppremie te zijn ja, maar laten we er niet over door gaan in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

brandstof verbruik en co2 uitstoot staan niet geheel in verhouding bij mijn weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 05-07 01:16
Even compleet OT, maar iedereen zegt hier "Lenen voor een auto!? Niet doen!"
Maar kunnen jullie dan een nieuwe auto van bvb 20k (wat niet zo veel is voor een auto tegenwoordig, mijn pickup was 32k :/ ) gewoon constant betalen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Fire69 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:00:
Maar kunnen jullie dan een nieuwe auto van bvb 20k (wat niet zo veel is voor een auto tegenwoordig, mijn pickup was 32k :/ ) gewoon constant betalen? :?
Vroegah was een nieuwe auto kopen iets met aanzien. Die tijd is er niet meer, dankzij de lease cultuur, daarmee worden tegenwoordig toch echt de meeste nieuwe auto's verkocht. Wie zegt overigens dat mensen hier de hele tijd nieuwe auto's kopen?

Ik weet niet wat je met constant betalen bedoelt? Je hebt wel mensen (zoals een collage van me) die om de 3 of 4 jaar een nieuwe auto koopt. Dan rij je wel altijd iets fris etc, maar dan heb je wel iedere keer de grootste afschrijving (laten we zeggen 2/3e) te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Fire69: Zonder te willen patsen, ja, dat kan ik. Doe ik het ook? Nee, pertinent niet. Ik heb een duidelijke voorkeur voor de wat oudere auto's.

Bovendien is lenen voor een auto sowieso het domste wat je kunt doen. Als je de auto totalled moet je dokken voor iets wat je niet meer hebt, en moet je weer opzoek naar een auto.. Met dito lening? Zo kom je wel in de problemen...

Als het dan gaat om de laatste 500/1000 euro die gefinancierd moet worden, omdat die eigenlijk buiten het budget vallende auto toch wel de beste keus is nav je eisen/km's, vind ik het nog iets anders.. Maar (bijv) 20k lenen voor een auto, terwijl je zelf 0k hebt, vind ik behoorlijk onverstandig.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ !null: volgens mij bedoelde Fire69 'contant' ipv 'constant' ;)

Ik koop mijn auto's ook altijd contant. Mijn laatste aanwinst kostte mij een dagloon; een ontzettend betrouwbare Opel Kadett die ik nu alweer bijna 2 jaar heb :) Doe ik voorlopig niet weg, zeker niet voor de sloopregeling want een nieuwe auto hoef ik niet.

Als je dus niet veel geeft om imago dan kan je voor lekker weinig een A naar B-transporteur kopen. Voor de hobby en rijplezier heb ik nog een Plymouth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
!null schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:10:
[...]

Vroegah was een nieuwe auto kopen iets met aanzien. Die tijd is er niet meer, dankzij de lease cultuur, daarmee worden tegenwoordig toch echt de meeste nieuwe auto's verkocht. Wie zegt overigens dat mensen hier de hele tijd nieuwe auto's kopen?

Ik weet niet wat je met constant betalen bedoelt? Je hebt wel mensen (zoals een collage van me) die om de 3 of 4 jaar een nieuwe auto koopt. Dan rij je wel altijd iets fris etc, maar dan heb je wel iedere keer de grootste afschrijving (laten we zeggen 2/3e) te pakken.
Voor leasen moet je volgens mij toch een auto van je werkgever krijgen? Ik weet niet hoe het in NL zit, maar volgens mij is dat hier in BE toch niet zo bij het overgrote gedeelte van de werknemers.
Destruction schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:18:
@Fire69: Zonder te willen patsen, ja, dat kan ik. Doe ik het ook? Nee, pertinent niet. Ik heb een duidelijke voorkeur voor de wat oudere auto's.

Bovendien is lenen voor een auto sowieso het domste wat je kunt doen. Als je de auto totalled moet je dokken voor iets wat je niet meer hebt, en moet je weer opzoek naar een auto.. Met dito lening? Zo kom je wel in de problemen...

Als het dan gaat om de laatste 500/1000 euro die gefinancierd moet worden, omdat die eigenlijk buiten het budget vallende auto toch wel de beste keus is nav je eisen/km's, vind ik het nog iets anders.. Maar (bijv) 20k lenen voor een auto, terwijl je zelf 0k hebt, vind ik behoorlijk onverstandig.
Blijkbaar is dat toch ook een groot verschil tussen BE en NL dan, want de meeste mensen hier kopen gewoon een nieuwe auto en betalen die op 4 of 5 jaar af.

Ik zie mezelf trouwens niet rondrijden in een auto die ik tweedehands gekocht heb als hij al 10 jaar oud was.
De betrouwbaarheid van zo'n ding is vaak toch ver te zoeken. Liever een degelijke auto waar ik dan 10 jaar kan mee rijden dan elke 2 jaar een 'nieuwe' te moeten gaan zoeken.

(Veel) Lenen voor een auto terwijl je geen € op kant hebt staan, is natuurlijk niet de bedoeling.
Maar IMHO vind ik het al even idioot op 500/1000€ te gaan lenen omdat dat net buiten je budget valt.
Dan moet je maar een 1/2/3 maand wachten met de aanschaf tot je het wel kan betalen (als je het contant wil betalen en het is 'een oud barrel')
Wilf schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:33:
@ !null: volgens mij bedoelde Fire69 'contant' ipv 'constant' ;)

Ik koop mijn auto's ook altijd contant. Mijn laatste aanwinst kostte mij een dagloon; een ontzettend betrouwbare Opel Kadett die ik nu alweer bijna 2 jaar heb :) Doe ik voorlopig niet weg, zeker niet voor de sloopregeling want een nieuwe auto hoef ik niet.

Als je dus niet veel geeft om imago dan kan je voor lekker weinig een A naar B-transporteur kopen. Voor de hobby en rijplezier heb ik nog een Plymouth.
Ik bedoelde dus idd contant ipv constant. :)

Zoals gezegd, een auto die een dagloon kost (meen je dat nou echt? :P ) zou ik echt niet willen.
Ik zou constant bang zijn dat het ding ergens midden op de baan ontploft of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja dat meen ik, maar dan doel ik wel op een dagfactuur (zzp), niet wat ik overhoud als de belasting langskomt :P

edit:
Een auto van zo'n bedrag kan prima rijden, zolang het geen coulant model is en je een beetje oplet. Mijn auto was ook voor tijdelijk bedoeld en ik had verwacht dat de koppakking lek is (samen met een versleten koppeling de meest voorkomende reden dat een auto verkocht wordt) omdat er sludge onder de oliedop zat, maar dit bleek alleen door korte stukjes rijden te komen. De motor loopt nu, nadat ik de ontstekingsonderdelen heb vervangen, mooier en soepeler dan ooit.

[ Voor 69% gewijzigd door Wilf op 09-09-2009 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
wellicht degene die nog thuis wonen kunnen dat wel betalen, mits je een redelijke baan hebt en goed kan sparen...
zodra je ook nog een koophuis ernaast hebt wordt dat wat lastiger, zeker als je alleen woont.

maar de reacties "nee, niet doen" zijn denk ik voornamelijk gebaseerd op het feit dat de TS aangeeft weinig te kunnen aflossen.
en dan moet je zeker niet gaan lenen, bij de schuldsanering zit het namelijk vol met mensen die op die manier in de shit zijn geraakt.....
in mijn omgeving zie ik jongens die vroeger op school met dikke scooters en later met mooie wagens voor kwamen rijden, om vooral maar indruk te maken. (terwijl ik bijv. op een puch maxi reed)
die jongens zitten nu dus in de problemen omdat ze A geen hypotheek kunnen krijgen omdat het BKR 3 A4's vol van ze heeft, en B een huurwoning kunnen ze ook niet betalen wegens de (voor hun) hoge aflossingen van al die kredieten.

even algemeen: als je gewoon voldoende draagkracht heb voor een lening om die bijv. binnen 1 of 2 jaar af te lossen ipv. de veel voorkomende 5 of 7 jaar :X dan is het geen enkel probleem om een lening aan te gaan, toch?
uiteraard wel even letten op de hoogte van de rente, evt. boete's bij vervroegd aflossen en verzekeringen die tussen neus en lippen door even mee gefinancieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

mooi gezegd shamtee,

ik wil daar nog aan toevoegen dat een auto afschrijft ten tijde dat je hem bezit, je kan hem dus ook niet als onderpand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik nooit never ever lenen voor een auto.

Kijk eens op marktplaats naar volvo 440/460. Die koop je rond de 1000 euro en dan heb je een hele nette met het gleufhoedje er nog in :)

Totaal willekeurig:
http://link.marktplaats.nl/277578715
http://link.marktplaats.nl/277252374

Prima auto's, niet sexy, dus goedkoop. Dan rij je deze helemaal op terwijl je spaart voor een verse :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Fire69, een oude auto kan nog prima mee, en 10 jaar is helemaal niks voor een beetje auto. Die collega die vaak nieuw koopt (Peugeot) is niet altijd even tevreden. En je hoort vaak dat in dat nieuwe spul ook genoeg mis gaat. Ik vind een nieuwe auto geen garantie dat je blijft rijden tegenwoordig. Maar een brik van onder de 1000 eu is weer het andere uiterste, daar heb je ook "wat" minder garanties bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
teacher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 08:57:
Persoonlijk zou ik nooit never ever lenen voor een auto.

Kijk eens op marktplaats naar volvo 440/460. Die koop je rond de 1000 euro en dan heb je een hele nette met het gleufhoedje er nog in :)

Totaal willekeurig:
http://link.marktplaats.nl/277578715
http://link.marktplaats.nl/277252374

Prima auto's, niet sexy, dus goedkoop. Dan rij je deze helemaal op terwijl je spaart voor een verse :)
Maar je zou dus ook nooit een nieuwe auto kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ja dat kan ik. Doe ik het? Nee.

Heb ooit eens een wijze les geleerd: Een auto moet je 2x kunnen betalen ( Dus als je een auto van 15k wil hebben moet je eigenlijk ook 15k overhouden)

En dat vind ik een mooie stelregel. Je laatste geld aan een dure auto uitgeven is echt dood en doodzonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Fire69 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:47:
Nope, ik zal nooit een nieuwe nieuwe auto kopen. Dat is (zeker met een beperkt budget) zonde van je geld. De eerste 3 jaar schrijven die apparaten 50% af ofzo.
Daarbij, met alle onzekerheden nog in het verschiet, is het ontzettend onverstandig om veel geld uit te geven aan een nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is de insteek van die stelregel? Moet je 2 x zoveel hebben voor andere zaken, of voor de auto reserveren?
Ben het wel met je eens dat je niet al je "laatste" geld moet uitgeven aan een auto (al heb ik dat tot nu toe, als student zijnde, wel gedaan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 19:22
!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:57:
Wat is de insteek van die stelregel? Moet je 2 x zoveel hebben voor andere zaken, of voor de auto reserveren?
Ben het wel met je eens dat je niet al je "laatste" geld moet uitgeven aan een auto (al heb ik dat tot nu toe, als student zijnde, wel gedaan :+ )
Slasher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:52:
[...]

Heb ooit eens een wijze les geleerd: Een auto moet je 2x kunnen betalen ( Dus als je een auto van 15k wil hebben moet je eigenlijk ook 15k overhouden)

En dat vind ik een mooie stelregel. Je laatste geld aan een dure auto uitgeven is echt dood en doodzonde
Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Ook bij 2e hands zo. Merk dat veel vrienden van me hun gehele spaarpot omkiepelen om een eerste autootje te halen. :X :P Terwijl ik zelf pakweg 1400 euro heb uitgegeven aan mijn eerste occasion... (en nog ruim het dubbele over heb :> )
Je kan het ook zo zien dat je het geld hard nodig hebt wanneer je uit huis gaat. :/ :|

:D

[ Voor 23% gewijzigd door b00ster op 09-09-2009 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:57:
De insteek van die stelregel? dat je ook geld moet hebben om huishoudelijke of andere zaken te kunnen opvangen. Als mijn CV ketel of Wasmachine kapot gaat heb ik de dag er op een nieuwe.

Ik heb toen ik thuis woonde bijna 10.000 euro aan een 2e hands auto uitgegeven omdat het toen makkelijk kon maar ondanks dat het een fijne auto was zou ik het toch nooit meer doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Slasher op 09-09-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Klopt het dat het advies dat hier gegeven wordt, hoofdzakelijk van studenten komt?
Dan begrijp ik wel dat er maar 1000€ aan een auto wordt gegeven, anders blijft ik het raar vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 06:08

Mystikal

It never hurts to help!

Fire69 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:41:
Klopt het dat het advies dat hier gegeven wordt, hoofdzakelijk van studenten komt?
Dan begrijp ik wel dat er maar 1000€ aan een auto wordt gegeven, anders blijft ik het raar vinden. :)
Nou vooruit hier een working class guy :).

Ik woon samen, we hebben allebij een goede baan (k gemiddeld p/p) en zijn rond de 30. Wij hebben 1 auto een Nissan Sunny automaat in het grijs uit het jaar 1998?? We kunnen zeker een andere auto kopen ,maar waarom? Ik ben echt een auto-liefhebber, abbo op autoweek en volg het allemaal wel redelijk. Maar ik vind het gewoon doodzonde van ons geld om een nieuwe auto aan te schaffen. Nee wij doen het gewoon met 1 auto (en ik rij zelf op een Vespa). Ik heb 2keer een lease-auto gehad, maar werk nu in mijn eigen woonplaats. Zelfs toen ik een lease-auto had ging op de scooter naar mijn werk.

Nu houden we gewoon ontzettend veel geld over voor 'verstandige' investeringen zoals een nieuwe badkamer en tuin. Veel heeft te maken met status tegenwoordig. Meeste van mijn vrienden hebben een lease-auto, ik vergelijk me daar niet mee. Dat valt toch niet bij te houden als je geen lease-auto hebt. Laat mij maar lekker 700 euro extra in de maand krijgen ter compensatie van een lease-auto, daar maak je MIJ blijer mee.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben sinds 10 jaar geen student meer. In mijn studententijd kon ik me sowieso geen auto veroorloven. Nu ik aan het werk ben, wil ik me geen nieuwe auto veroorloven. Het zou misschien wel kunnen, maar dan moet ik zoveel andere dingen laten omdat ik daar dan geen geld meer voor heb.
Buiten het feit dat je gelijk € 3000 euro armer bent als je de garage uitrijd. Pure kapitaalvernietiging :X

Verder is een auto voor mij niets anders dan een werktuig om van A naar B te komen in een redelijke tijd. De enige eisen die ik heb is dat het A) goedkoop is B ) Ik een muziekje op kan zetten C) ik een raampje open kan doen. 1 of 2 keer per jaar stilstaan vind ik geen groot probleem (de laatste drie jaar niet meer gebeurt).

Ik dus geen reden om enorm veel geld te besteden aan een auto. Ik stop dat geld veel liever in mijn huis of in de opleiding van mijn kinderen. Iets wat rendeert of in iedergeval waardevast blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 09-09-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Matis schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:57:
[...]

Nope, ik zal nooit een nieuwe nieuwe auto kopen. Dat is (zeker met een beperkt budget) zonde van je geld. De eerste 3 jaar schrijven die apparaten 50% af ofzo.
Daarbij, met alle onzekerheden nog in het verschiet, is het ontzettend onverstandig om veel geld uit te geven aan een nieuwe auto!
Tenzij je echt geld te veel hebt. Zodra ik een paar miljoen win, komt er echt wel een Aston Martin op de oprit :Y

Damn.. weer een dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 09-09-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Standeman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:08:
Tenzij je echt geld te veel hebt. Zodra ik een paar miljoen win, komt er echt wel een Aston Martin op de oprit :Y
Ja hehe, en als ze een Aston Martin aanbieden voor 99 cent wil ik er ook nog over denken, maar normaal gesproken :P
Damn.. weer een dubbelpost
Damn you :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tja, ik had toen ik net ging werken een nieuwe Ibiza. Daar heb ik 5 jaar mee naar het werk gereden (heel moelijk bereikbaar met OV).
Maar na die 5 jaar was ik 2 kinderen en een gigantische hond verder.
Toen moest ik dus wel een andere auto, en kon ik dus echt niks met zo een Sunny of whatever... :P

En om een pickup te kopen van 10 jaar oud, dat vond ik wel wat risky. Je weet nooit wat ze moet zo'n wagen geprobeerd hebben op het terrein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 10:18
Slasher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:52:
[...]

Ja dat kan ik. Doe ik het? Nee.

Is idd een mooie stelregel, voor onderhoud moet je in ieder geval ook wat overhouden.
Ik zou in ieder geval nooit lenen voor een auto. Koop gewoon een auto die bij je financiele gezondheid past.
Een auto van 15K had ik toen ook makkelijk kunnen kopen (wel 5 zelfs) maar er zijn nu eenmaal belangrijkere zaken (zoals een huis dus)
Dus lang rondgereden in een oud barrel.

Ik zou niet snel ook een hele nieuwe auto kopen, omdat hij de eerste tijd teveel afschrijft naar mijn mening. Mijn huidige auto heb ik dan ook gekocht toen hij 1,5 jaar was voor iets meer dan 10.000 en nieuw was deze ruim 16.000 dus dat was alweer snel verdiend dacht ik zo.
Gelukkig is de opmerking al gemaakt dat je de auto niet als onderpand kan gebruiken, dus het kan zomaar zijn dat ie economisch volledig afgeschreven is, terwijl je nog aan het betalen bent en dat zou wel heel triest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik woon overigens al een tijdje samen in Amsterdam tijdens mijn studie, dat ik die gewoonte had om "al" m'n geld aan een auto uit te geven. Zelfs een tweede auto gekocht, beetje te decadent voor een student. Maar nu wat serieuzer, en een baan, kan ik lekker hard sparen. Ik kan wel goed met geld omgaan maar ik kan het nog wel eens slecht investeren (lees: auto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:50:
[...]

Nou vooruit hier een working class guy :).

Ik woon samen, we hebben allebij een goede baan (4k gemiddeld p/p) en zijn rond de 30. Wij hebben 1 auto een Nissan Sunny automaat in het grijs uit het jaar 1998?? We kunnen zeker een andere auto kopen ,maar waarom? Ik ben echt een auto-liefhebber, abbo op autoweek en volg het allemaal wel redelijk. Maar ik vind het gewoon doodzonde van ons geld om een nieuwe auto aan te schaffen. Nee wij doen het gewoon met 1 auto (en ik rij zelf op een Vespa). Ik heb 2keer een lease-auto gehad, maar werk nu in mijn eigen woonplaats. Zelfs toen ik een lease-auto had ging op de scooter naar mijn werk.

Nu houden we gewoon ontzettend veel geld over voor 'verstandige' investeringen zoals een nieuwe badkamer en tuin. Veel heeft te maken met status tegenwoordig. Meeste van mijn vrienden hebben een lease-auto, ik vergelijk me daar niet mee. Dat valt toch niet bij te houden als je geen lease-auto hebt. Laat mij maar lekker 700 euro extra in de maand krijgen ter compensatie van een lease-auto, daar maak je MIJ blijer mee.
goed dat je dat 'verstandige' tussen haakjes zet, want een badkamer van 10K zal echt geen 10K of meer opleveren bij de verkoop van je huis. ;)
zeker niet als de badkamer 10 jaar oud is.

een auto kan ook op die manier dus een 'verstandige' investering zijn, die zal over 10 jaar nog net zoveel waard zijn als je badkamer.

een echt verstandige investering van je geld is er gewoonweg niet, overal zit (de kans op) waardevermindering aan vast.

in mijn huidige situatie werkt het als volgt; ik ben de enige kostwinner in huis, m'n vriendin is studente.inmiddels niet meer en heeft ze een baan, maar dat is pas sinds een week, dus in de huidige situatie komt na 4 jaar verandering
ik heb een koophuis, heb een redelijk goed betaalde baan en een leaseauto.
dus alle kosten komen op mij terecht, zowel de vaste lasten als de begrootte kosten maar ook de onvoorziene kosten.
opzich niet erg, want daar heb ik zelf voor gekozen, maar dan is het wel van levensbelang om een goeie buffer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bouw voor 10K een badkamer in en koop een nieuwe auto van 10K, ik denk dat ik wel weet waar je 10 jaar later meer geld van terug ziet. Bovendien moet je flink je best doen om je badkamer in de prak te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:46:
Bouw voor 10K een badkamer in en koop een nieuwe auto van 10K, ik denk dat ik wel weet waar je 10 jaar later meer geld van terug ziet. Bovendien moet je flink je best doen om je badkamer in de prak te rijden.
Eensch, daarnaast als ik er nu een badkamer inzet van 15k, dan heb ik over 3-5 jaar wel zeker een waardevermeerdering van 15K. Daarna schrijft de badkamer pas af!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:03:
[...]

Eensch, daarnaast als ik er nu een badkamer inzet van 15k, dan heb ik over 3-5 jaar wel zeker een waardevermeerdering van 15K. Daarna schrijft de badkamer pas af!
nee, je totale huis is 15K meer waard door oa. de marktwerking e.d. (even de huidige crisis buiten beschouwing laten)

maar wellicht trok ik de vergelijking een beetje krom, ik bedoelde het meer in de trant van wel of geen verstandige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Gemiddeld is de waardevermeerdering bij een verbouwing van je huis ongeveer 60% van het oorspronkelijke kosten. Ligt er natuurlijk aan hoe lang je na je verbouwing je huis verkoopt, etc. Maar daar kan je dus rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

Als ik die badkamer van jou niet mooi vind of ik hecht er geen waarde aan dan is die waardevermeerdering zeker niet 100%

Maar goed lichtelijk offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Slasher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:20:
[...]

Als ik die badkamer van jou niet mooi vind of ik hecht er geen waarde aan dan is die waardevermeerdering zeker niet 100%

offtopic:
Maar dan is er een dikke kans dat je mijn huis ook niet zal kopen. Aangezien je mijn keuken en plafonds dan bijvoorbeeld ook niet mooi vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Slasher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:20:
[...]

Dan mag je mijn huis ook niet kopen >:)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 10:18
Bij mij werd verteld dat je op moet passen wat je in je huis steekt ( en dat is nogal wat bij nieuwbouw )
omdat je eigenlijk niet meer dan 50% moet rekenen voor de opbrengst van meerwerk.
Maar daar gaat het ook helemaal niet om bij een nieuwe keuken, badkamer of weet ik veel wat je allemaal in je huis wilt hebben. Over het algemeen neem je ook niet een nieuwe keuken omdat het beter voor de prijs van je huis zou zijn, maar voor het woongenot. Je brengt niet een verbetering aan omdat iemand anders het wellicht mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
waarvoor heb je een auto nodig?

als je alleen op en neer naar de super moet, dan kan je met een wagen van 500 ook wel toe.

als je goed zoekt heb je voor 1200 euro wel een auto waar je nog wel even mee vooruit kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Standeman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:54:
[...]

offtopic:
Maar dan is er een dikke kans dat je mijn huis ook niet zal kopen. Aangezien je mijn keuken en plafonds dan bijvoorbeeld ook niet mooi vind :)
Je hebt wel een mooi bad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:18:
[...]

Gemiddeld is de waardevermeerdering bij een verbouwing van je huis ongeveer 60% van het oorspronkelijke kosten. Ligt er natuurlijk aan hoe lang je na je verbouwing je huis verkoopt, etc. Maar daar kan je dus rekening mee houden.
en hoe je de verbouwing heb gedaan, zelf wezen klussen en slim inkopen of de eerste de beste klusbedrijf inhuren en 't allemaal laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fire69 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:47:
[...]

Zeg nooit nooit, maar nee, dat zou ik nooit doen; ik het er simpelweg het geld niet voor over.
In mijn geval klopt dat niet. (alhoewel ik wel promoveer plannen heb :+) maar in het geval van de TS is dat wel mijn advies Kennelijk is er even geen budget voor een auto. Dus ook geen geld voor geld. Dus dan een goedkoop gebakje wat nog even mee kan. 1000 euro is redelijk snel op te hoesten imho en daar koop je echt wel iets acceptabels voor.

Wat zou ik persoonlijk uitgeven voor een auto? tussen de 3000 en de 8000 euro. Meer is een auto mij niet waard. En je gek laten maken door wat de buurman rijdt is heel makkelijk, maar ik doe er niet aan mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
de beste man denkt 15k per jaar te gaan rijden, dan is het imo gewoon bullshit om een auto van 8000 euro te kopen. Temeer je daar gewoon net zo veel op afschrijft als hij jaarlijks denkt te kunnen aflossen.

edit; ik moet mijn relaas continueren van mijzelf

sterker nog, hij heeft eigenlijk geen auto nodig, het is alleen `wel makkelijk`, want anders moet hij elke dag met de fiets naar de super.

En hij is net op vakantie geweest waardoor hij geen geld meer heeft voor een auto (welke pure luxe is) en zonder een spaarpotje achter te laten. Daarbij; als je met 2 personen in een huishouden maar 200 euro in de maand overhoudt maximaal (hij kon 2500 euro per jaar aflossen), vraag ik me af hoe verstandig het is om te gaan lenen..

[ Voor 56% gewijzigd door 418O2 op 09-09-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

418O2 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:05:
de beste man denkt 15k per jaar te gaan rijden, dan is het imo gewoon bullshit om een auto van 8000 euro te kopen. Temeer je daar gewoon net zo veel op afschrijft als hij jaarlijks denkt te kunnen aflossen.

sterker nog, hij heeft eigenlijk geen auto nodig, het is alleen `wel makkelijk`, want anders moet hij elke dag met de fiets naar de super.

En hij is net op vakantie geweest waardoor hij geen geld meer heeft voor een auto (welke pure luxe is) en zonder een spaarpotje achter te laten. Daarbij; als je met 2 personen in een huishouden maar 200 euro in de maand overhoudt maximaal (hij kon 2500 euro per jaar aflossen), vraag ik me af hoe verstandig het is om te gaan lenen..
Helemaal waar. Op dit moment wil hij meer luxe kopen, dan dat ze zichzelf kunnen veroorloven. Wees nu gewoon slim EN hard voor jezelf en stel die aankoop zolang mogelijk uit, todat je wellicht weer een spaarpot hebt. DAARNA kun je gaan sparen voor een auto!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

418O2 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:05:

Naar mijn mening moet ieder zelf weten hoeveel je iets voor een (luxe) goed over hebt. Maar als je het niet kunt betalen en je moet er een lening voor afsluiten, dan moet je jezelf wel goed afvragen of het niet iets minder kan. Dus als je 8.000 euro over hebt (zonder lening), waarom zou je dan niet een auto kopen? Ook al rij je nog niet eens 5.000 km/jaar.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dan niet, maar daar ga ik ook niet over.

hij vraagt wat in zijn situatie handig is om te doen.

tevens; als je zulke km's maakt is een auto van 8000 euro altijd meer dan noodzakelijk. Koop dan iets van 4000 en zet 4000 weg, maar dan is het een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De vraag is overigens ook een beetje, kan ie maar 200 eu in de maand aflossen omdat ie keihard aan het sparen is, of omdat ie verder niks overhoud in de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

5 km moeten fietsen naar de dichts bijzijnde winkel is nog te overzien. Ja, 't is even bikkelen, maar het went vanzelf. En als je kijkt naar www.hetregentbijnanooit.nl dan zie je dat dát ook mee valt ;). Bijkomend voordeel; doordat je meer fietst hoef je niet minder te sporten, word je minder snel depressief, ben je minder geld voor de sportschool kwijt, spaar je uiteindelijk meer voor een toekomstige auto.

Ben zelf geen student meer, woon bij een groot station in de buurt, heb 3 fietsen (vouwfiets, MTB en oma fiets) en heb daarnaast een abonnement op Greenwheels. Maar probeer zo min mogelijk de auto te pakken, simpelweg omdat ik het te duur vind. Als ik meer dan 3 ritjes in de maand heb (naar bijv een klus toe), dan loont het zich al om een eigen auto te hebben. Om even grote boodschappen te doen zou het eventueel wel handig zijn. Even snel op en neer, dat zijn de kosten niet. En enorme vaste lasten zijn die 10-30 euro in de maand nu ook weer niet.

Iedere fiets heeft overigens min of meer zijn eigen functie;
-Oma fiets; als ik op stap ga, ideaal voor boodschappen (2-3 grote tassen aan het stuur is geen probleem)
-Vouwfiets; ideaal om mee te nemen met de trein, of te fietsen naar een Greenwheels auto. Vind hem overigens bijzonder prettig fietsen voor een vouwfiets. Hij is licht en enorm rap.
-MTB; voor de fun in het stadsverkeer, echte trial MTB paadjes in de natuur (liefst in het zuiden des lands), of de langere routes als ik aan mijn conditie wil werken.

Kwa afschrijving van een auto; algemeen bekend is wel dat de eerste KM's van het ding de duurste zijn. Maar daarna loopt het aardig uit een. Omdat de gebruikskosten van een kleine auto veel lager liggen, blijven deze ook tweedehands mateloos populair, en duur. Terwijl de aanschaf van een middenklasser beduidend hoger is, daalt deze klasse veel rapper in prijs op de tweedehandsmarkt. Zo'n groot lor rijden is wellicht leuk, maar prijs technisch gezien niet handig als je het niet nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
!null schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:38:
De vraag is overigens ook een beetje, kan ie maar 200 eu in de maand aflossen omdat ie keihard aan het sparen is, of omdat ie verder niks overhoud in de maand?
als hij zo hard aan het sparen was hoefde hij niets te lenen denkjewel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
henky is trouwens aardig stil, zou ie al bij Leen zitten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb drie jaar geleden voor 100 euro bij een dealer een auto gekocht voor erbij. Van binnen was de auto nog helemaal netjes, alleen zat op elk stuk plaatwerk een of meerdere krassen.

De auto is nu 80.000 km verder (veel uitgeleend) en is drie jaar lang probleemloos door de APK gekomen, slijtagedelen zoals remblokjes uitgezonderd. Helaas zit er nu een klein gaatje in de uitlaat. Dat wordt de eerste reparatie.

Een goedkope auto kan je prima een paar maanden vooruit helpen zodat je kunt sparen voor een nieuwe auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oja, we zouden het bijna vergeten:

Afbeeldingslocatie: http://martijnsnels.nl/wp-content/uploads/2009/02/balk_afm5.jpg

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

* Destruction heeft een eigen zaak (zzp'er). Inkomen ligt wel wat boven dat van een student :)

Maar ik hoef geen dikke bak voor de deur. Ik bedenk me wat ik zoek (leuke auto voor niet alteveel geld), wat ik wil (minimaal 1.6 en 5deurs), hoeveel kilometers ik maak (rondom 15k per jaar) en evt. aanvullende eisen (iig c.v en stuurbekr.). voldoet mijn Astra aan mijn eisen? Jazeker doet hij dat (buiten het gemis van elec. ramen en airco, maar voor beide is inbouw achteraf mogelijk). Waarom zou ik dan een splinternieuwe gaan kopen? Ik (nouja, mn bedrijf :+) heeft een Caddy waar ik 90% van de tijd mee rijd. Met de Astra doe ik mn boodschappen, ga ik op bezoek bij familie en de Astra mag mee als ik een dag met vrienden op pad ga, en dus de achterbank ook nodig heb :P Dingen die mijn auto voorlopig nog prima kan. Als deze op is, kijk ik wel verder wat ik doe. Is dat motorisch, dan plemp ik dr wschl. gewoon een ander blok in..

Bevriende bedrijven zeggen wel 'ns dat "Het tijd word dat ik die ouwe Opel es richting de sloop duw".. Why? Ik ben trots op die ouwe Opel :) 260k op de teller, en elke maand braaf Zeeland<->Zwolle op en neer rijden (toch 500km), zonder problemen. Weinig olieverbruik en ook nauwelijks roest :) Die paar plekken die hij heeft, laat ik fixxen. De paar krassen die erop zitten gaan weg, en dan word hij nog prof. gepoetst :) Zolang-ie maar braaf zn taak blijft vervullen :P

* Destruction is, zoals ondertitel al zegt, automonteur en kan dus alles zelf :)

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 10-09-2009 00:08 ]

• !null
Ik zou juist als monteur een brute bak rijden mede omdat je alles goedkoper kunt doen. Met het verdiepen in de autowereld kan ik ook goedkoper leukere auto's rijden (door goedkoop onderdelen te regelen en m'n neef (automonteur van beroep) te laten klussen :+ ).
Maar ik zie dat je er lol in hebt om die Astra rijdende te houden. Moet zeggen dat ik het verder met die Astra serie juist niet zo hoog op heb, vind de G serie al betere auto's. Maar goed, ik heb op dag 1 van m'n rijbewijs de Astra F van m'n ouders gereden en door m'n diesel manier van rijden een lek in het koelvloeistofsysteem laten komen (het was een 1.4 benzine).

Anyway, enigzins ontopic, je kunt prima een oud brik kopen voor een paar honderd eu. Misschien moet je hem na een half jaar al weg doen, misschien na 3 jaar.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben ook geen student maar heb een eigen bedrijf, gelukkig ben ik ook handig genoeg om de simpele dingen aan een auto te doen. Bovendien is een Opel Kadett geweldig omdat alles nog goedkoop te verkrijgen is, op de sloop en nieuw. Ook omdat Deawoo Nexia-troep over het algemeen prima past (zoals een kapotgetrapte achteruitkijkspiegel).

Het kan mij geen ene reet schelen wat voor auto ik rijd om van A naar B te rijden, tuurlijk merk je wel dat asociale leaserijders je veel agressiever benaderen als je in een Kadett rijdt, maar hun kortzichtige visie laat ik mij niet op mijn zenuwen werken.

Als je een beetje geïnteresseerd bent in autotechniek kan je wel aardig inschatten of een auto nog even mee kan. Ik had de Kadett begin vorig jaar als tijdelijk gekocht, eerlijk gezegd had ik niet eens verwacht de APK door te komen, inmiddels ben ik al 2 APK's zonder problemen en kosten door, alleen dit jaar moest de achterrem een klein beetje opgeschuurd worden. Gelukkig heeft de vorige (en originele) eigenaar de auto altijd goed verzorgd, en getectyleerd, dus ik heb één van de meest originele roestvrije witte Kadett's ter wereld :)

Dat voor een kleine 300 euro. Inmiddels een keertje ontstekingsonderdelen vervangen, uiteraard olie en oliefilter, luchtfilter, een kachelmotor (thank god hebben ze die onder de paravaan geschroefd; bij veel moderne auto's moet je het gehele dashboard eruit slopen voor een wissel), koppeling en drukgroep/-lager en nog zit ik niet aan de 600 euro totaal inclusief auto-aankoop. Dat over een ruime anderhalf jaar.

Ik heb mijzelf de stelregel opgelegd: voor A naar B-auto's niet meer dan 500 euro uitgeven. Mijn hobby-auto heeft mij inmiddels meer dan 15.000 euro gekost en is nog lang niet klaar, maar da's een hobby dus dat mag. Voor een eurobrik of rijstkorrel heb ik echt totaal geen geld over.
Pagina: 1 2 Laatste