\o/ eindelijk iemand anders die me niet voor gek verklaart om te letten op verbruikburne schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:18:
[...]
107/Aygo/C1 en de Smart ForTwo zijn wel met 'echte' automaten leverbaar, en een tiptronic telt niet echt als 'volautomaat'.
[...]
Ik zat van de week naar zuinige motoren te kijken, en ik blijf steken bij een Suzuki TU250X, die 1:34 haalt. Da's 'maar' 410 kilometer op een volle tank van 12 liter. Iemand tips?
Tips: erg lastig.
Probleem met deze en de andere 250cc modellen die je nu ziet is dat je plankgas nodig hebt om 120km/u te halen, en dan hebben ze niet 1:34 verbruik, slijten ze te snel en heb je nul reserve voor onverwachte situaties. Kortom, ze zijn niet op de snelweg bruikbaar.
Daarna heb je een enorm gat to je 500-650cc motoren hebt die wel snelwegsnelheden ruim onder hun Vmax aankunnen, maar niet beter dan 1:25 doen. Daarnaast zijn ze niet goedkoop. De zuinigste zijn dingen als de BMW F650, Honda Deauville en Suziki DL650 V-Strom. Reken op minstens EUR 4k 2e hands voor een goede...
25 jaar terug had je nog 350-400cc motoren die er qua performance en verbruik mooi tussenin lagen, en dus iedaal zouden zijn voor ons - maar er schijnt simpelweg geen vraag naar te zijn, dus worden ze niet gemaakt.
Oslik blyat! Oslik!