Ikke! schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:41:
Snap niet dat mensen denken dat verlichting een grote invloed heeft op het verbruik. Wat is nu 200 W aan verlichting in verhouding tot 80 kW aan beschikbaar motorvermogen. Ok, gemiddeld gebruik je misschien een keer 20 kW aan vermogen, maar dan nog is die 200 W maar 1%. Rijd je normaal 1:12, zonder verlichting zou dat dan 1:12,12 zijn. Met ietsje rustiger rijden is een veel groter verschil te halen.
Lees heel even een klein stukje terug. Daar heb ik de benodigde energie voor de verlichting gekoppeld aan de hoeveelheid energie die een liter benzine bevat en met wat snelle en ruwe rendementswaarden omgezet en hoeveel benzine die 180Watt nou eigenlijk kost. Het blijkt ongeveer 10% van de energie die in een liter benzine zit te zijn. Ergo, het verbruik neemt met 10% toe. (een liter benzine bevat 9,7kWh aan energie, met omzettingsverliezen meegenomen blijft daar 2,2kWh aan maximaal aanspreekbare energie van over, verlichting verbruikt daar ongeveer 8% van).
Stadslichten voeren op het moment dat verlichting
niet verplicht is, is niet expliciet verboden volgens art. 32 van de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens).
[quote]Artikel 32
[list=1]
• Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
• Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
- bij dag;
- bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
- bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
- Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Het wordt niet expliciet toegestaan, echter wordt het ook niet expliciet verboden (zoals wel het geval is met grootlicht in bepaalde gevallen). Verder geldt voor mistlicht dat het
mag in bepaalde voorgeschreven situaties (daarbuiten dus niet). Kortom, zolang je niet verplicht bent om dimlicht te voeren door weersomstandigheden of omdat het onderstaande bord langs de weg staat:

mag je met alleen stadslichten aan rijden.
Een autodynamo haalt wel wat meer dan 50% rendement, eerder 90%

Maar de airco heeft inderdaad een aanzienlijk grotere impact op je verbruik dan verlichting (een gemiddelde airco trekt rond de 1kW aan vermogen...)
Trommelrem schreef op maandag 07 september 2009 @ 01:41:
[...]
Zitten we eigenlijk op het maximaal haalbare rendement van de benzinemotor? De laatste jaren worden auto's niet echt veel zuiniger meer. Bovendien lijkt de verbrandingsmotor mij uberhaupt niet rendabel omdat deze altijd op een bepaalde temperatuur moet zijn en op hoge temperaturen gaat uiteraard een groot deel van de temperatuurenergie verloren aan de omgeving. Die temperatuur moet ook worden bereikt. Een elektromotor heeft daar volgens mij niet zo'n last van. Bovendien heeft de elektromotor geen "ideaal" toerental, met hoge koppel zit op vrijwel alle toerentallen. Was dat bij de stoommachine destijds eigenlijk ook het geval?
Motoren worden nog steeds zuiniger (zie ook mijn eerdere post), maar een gemiddelde auto bevat steeds meer verbruikers in de vorm van elektronica. Momenteel neem de efficiëntie van een motor nog altijd meer toe dan het verbruik, waardoor netto een auto nog steeds zuiniger wordt, maar zet een moderne motor in een auto van 15 jaar oud (die op papier dezelfde motor had) en het ontbreken van alle extra verbruikers zal zorgen dat die auto ineens een stuk zuiniger zal zijn dan met de originele motor of de moderne auto.
Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat als ik de laatste generatie 1.6-motoren van BMW in mijn 316i van 15 jaar oud zal leggen, mijn verbruik zal dalen naar 1:18 - 1:20, terwijl ik nu 1:12 haal en de laatste 316i gecombineerd op 1:16,9 zit...
Overigens een mooi vergelijkje:
| Model | Bouwjaar | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa | Gecom. verbruik |
| BMW 316i E36 Sedan | 1991 - 1998 | 1596cc | 75kW | 1235kg | 7,7l/100km |
| BMW 316i E90 Sedan | 2008 - heden | 1597cc | 90kW | 1325kg | 5,9l/100km |
Vergelijkbare motorinhoud, aanzienlijk meer luxe, 100kg meer massa, 20% meer vermogen en toch 24% lager verbruik. In 10 jaar tijd zijn de motoren dus aanzienlijk zuiniger geworden. Aerodynamica-verschillen kan ik helaas niet achterhalen, maar de cW-waarde van beiden zullen niet heel veel verschillen.
Motoren worden dus wel degelijk nog steeds veel efficiënter en dat is duidelijk te zien aan de vermogenstoename van de verschillende motoren. Als een motor met dezelfde cilinderinhoud meer vermogen kan leveren, werkt de motor over het algemeen ook efficiënter. Drukvulling vertekend het beeld iets, maar zolang je niet gaat werken met hoge druk turbo's of compressoren zal het vooral een efficiëntieverbetering zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier