Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Net als velen hier is voor mij een HTPC wellicht de oplossing om zoveel mogelijk functies van apparaten in de woonkamer over te nemen en zo zoveel mogelijk kabels, afstandbedieningen en herrie te elimineren.

Mijn randvoorwaarden op dit moment zijn:

- Zuinig
- Stil
- Huiskamer proof looks
- Waar kabels vermeden kunnen worden, graag.
- In staat zijn om alle media te spelen(Blueray/DVD/cd)
- Uitvoeren functies met afstandsbediening(aan/uit/spelen etc)
- Instellen downloaden/ftp/mail etc bedienen vanaf gewone pc
- Alle media worden ook hierop opgeslagen.
- Wake on lan voor ftp vanaf elders.
- Futureproof (uitbreidbaar tot raid array/TV-in+decrypting full HD alphacrypt)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X2 550 Black Edition€ 84,45€ 84,45
1Asrock A790GMH/128M€ 72,13€ 72,13
1be quiet! Straight Power BQT E6-400W€ 49,90€ 49,90
1Belkin Draadloze N USB-adapter€ 23,29€ 23,29
1Logitech Harmony One Advanced Universal Remote€ 115,95€ 115,95
1OCZ Vista Performance OCZ2P8004GK€ 43,90€ 43,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 85,50€ 85,50
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI€ 36,51€ 36,51
1Silverstone Nitrogon NT06 Evolution€ 33,99€ 33,99
1Silverstone SST-LC16S-MR€ 213,-€ 213,-
1Sony NEC Optiarc BR5100S zilver€ 49,95€ 49,95
ImporterenTotaal€ 808,57

Nu durf ik niet te beweren dat ik enig verstand van dit soort grappen heb, maar ik heb geprobeert het allemaal een beetje op elkaar af te stemmen.

De kast vond ik vooral erg netjes en beschikt over een net display waarop je wellicht nog wat nuttige info te zien krijgt(zal wel behoorlijk wat instellen vergen als ik het goed heb begrepen). Deze is trouwens in Engeland(waar ik woon) een behoorlijk stuk goedkoper dan in Nederland. En is ruim genoeg om een full ATX mobo kwijt te kunnen, en lekker hoog zodat er qua hardware niet enorme beperkingen zijn(dus ook warmte/luchtverplaatsing wel prettig).

De processor is redelijk zuinig(een overweging is om nog even te wachten op de energiezuinige Athlon II X4 600 e processors met een TDP van 45W). De Athlon II X2 240 heeft dat ook, maar die is wellicht wat krap qua CPU-capaciteit. Hier ben ik nog niet helemaal uit.

De videokaart zou voldoende krachtig moeten zijn, beschikt over HDMI en is passief gekoeld(vergt wellicht wat meer kast koeling, maar daar kun je de fan tenminste zelf uitkiezen en dus een stille aanschaffen).

De hardeschijf is vrij groot, bewust lage toeren om de herrie zoveel mogelijk in te dammen. De kast bied voldoende ruimte om op een later moment meerdere schijven te installeren en er een raid-array mee te maken, dit wordt ook door het moederbord ondersteund.

De optical is puur een reader, aangezien dat ook de functie zou moeten worden, ik brand nu al vrijwel nooit iets, mocht het toch nodig zijn dan kan dat op mijn gewone pc al. En een pure reader scheelt in de kosten. Bovendien zijn de kast en de optical nu beiden silver, hoewel ik hoop dat ik gewoon het bestaande klepje kan handhaven om het netter te houden.

De voeding, zou zuinig en stil moeten zijn, dit klonk als een redelijke optie, wellicht dat er hier nog betere voor zijn. De voeding loopt wat mij betreft het liefst op 50% capactiteit, daar is die het zuinigst.

Het moederbord is een mATX, er past ook een full ATX in, maar tot mijn verbazing zijn de mATX borden goedkoper en bieden ze ook voldoende aansluitingen ( 6 sata voor eventueel 5 HD's+optical), gigabit internet. Nu zijn chipsets iets waar ik echt geen klap verstand van heb, dus wellicht dat de 790+SB750 een overkill is voor wat ik wil. Voordeel is wel dat eventueel later overclocken van de gekozen CPU vrij eenvoudig zou moeten zijn. Input is hier niet verkeerd:)

Geheugen is niet zo spannend, AM2+, gekozen voor het goedkopere DDR2, wellicht dat DDR3 verstandiger is? Feedback hierop?

Draadloos netwerkkaartje is bedoeld voor zowel internet als netwerktoegang, met name vanuit het oogpunt dat een netwerkkabel vaak compleet ergens anders vandaan moet komen en dus liever wordt vermeden door de woonkamer. Wellicht dat dit niet erg verstandig is in verband met doorvoersnelheden en dergelijke. Ook is het wellicht een nadeel dat een PCI variante een behoorlijke antenne heeft, in combinatie met de diepte van de kast wordt dat wellicht lastig.

Geluidskaart is momenteel niet opgenomen in het verhaal, ervan uitgaande dat de on-board geluidskaart voldoende kwaliteit heeft. De bedoeling is om dit aan te sluiten op een HIFI-versterker, mocht de on-board beroerd zijn dan hoor je dat dus.

Koeling van de CPU met dit koelblok is passief, gezien de grootte van de kast zou dit moeten passen, wellicht dat het toch verstandig is(als dit past) om er een fan op te zetten, al was het alleen maar omdat case-fans maar 8cm zijn bij deze kast en deze fan een 12cm past. De voeding is al wel gekoeld.

De afstandsbediening moet zowel de HTPC, versterker/cd-speler/radio, TV moeten kunnen bedienen.

Naast commentaar op het bovenstaande ben ik ook nog op zoek naar een energiezuinige manier om dit apparaat maar ook de tv/versterker stand-by te laten. Idealiter kan ik met mijn afstandsbediening alle apparaten uit stand-by halen. Nu zat ik zelf in de richting te denken van een losse tool hiervoor die bijvoorbeeld tussen het stopcontact en een stekkerdoos kan. Dus een soort van een op afstand bedienbare switch waarmee alle apparaten van Off naar Stand-by gaan. Wellicht dat jullie hier ideëen voor hebben.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
@ VFRRIDER

Wel een oud idee, wordt wel gedaan maar vooral met linux geloof ik. Op WHS kan je denk ik geen MCE doen, ook hoor ik dat je servers t best met rust kunt laten ivm stabiliteit, dus office enzo weet ik niet. Zal wel geluid gaan maken denk ik, alternatief is natuurlijk 2 apparaten ipv 1.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 23:36
Jayvo109, dank je voor je antwoord.

Ik dacht vooral aan het virtualiseren van de functies, waardoor ik geen directe last zou moeten hebben van de combinatie. En twee apparaten is zeker een optie. Ik vraag mij echter af of ik qua energieverbruik niet beter alles in een zou kunnen zetten.

Voor een aparter server zou je anders ook gewoon een NAS kunnen inzetten. Ik had de NAS200 van Linksys aangeschaft, maar dat is werkelijk pudding. Mogelijk is dan de Promise NS4600 een goede oplossing. Ander OS erop en hij zou zelfs als HTPC wat kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
@ TheInsomniac
Koeling is volgens mij op rond de 70% het efficientst maar ik kan me vergissen.
Je optical is zonder dual layer niet 100% future proof maar voor 50 euro wel een net ding.
Moederbord is idd best duur als RAID en veel sata aansluitingen je voornaamste eisen zijn.
Volgens mij kan je ddr2 ook op am3 moederbord doen maar ook dat weet ik niet 100% zeker. Als t wel kan zou ik voor de am3 moederbord gaan ivm evt. upgrade naar ddr3 later.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
VFRRider schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:28:
En twee apparaten is zeker een optie. Ik vraag mij echter af of ik qua energieverbruik niet beter alles in een zou kunnen zetten.
Ligt er denk aan, je kan je server/nas 24/7 aan laten (of 's nachts uitdoen) en je htpc gewoon uit doen tenzij je films/foto/muziek ofzo wilt gebruiken. Ook nog TV opnemen? kan ook met je server ipv je htpc zou ik denken. Kan je opgenomen programmas streamen naar je htpc als je echt iets wilt kijken. Zou zou ik t in ieder geval doen.
Voor een aparter server zou je anders ook gewoon een NAS kunnen inzetten.... Mogelijk is dan de Promise NS4600 een goede oplossing. Ander OS erop en hij zou zelfs als HTPC wat kunnen doen.
Ligt er idd aan wat je eisen van de server zijn. Net als met het ION/atom verhaal, voor de een is het genoeg voor de andere net niet. Rustige zuinige cpu in je server en wat meer power in de htpc zou ik doen, is ook meer futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 20:42

ShockWave

Lost it somewhere

Roy schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 11:57:
Ik ben van plan om op basis van de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H een nieuwe HTPC samen te stellen (met de Intel E7400 waarschijnlijk). Maar tot m'n verbazing lijkt het wel alsof het gigabyte bordje niet meer gemaakt wordt? Het aantal webshops dat hem verkoopt daalt elke dag, en hij is nergens meer op voorraad.

Iemand iets gehoord dat de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H end-of-life is? En of er dan een opvolger aan zit te komen? Ik vond het toch wel het meest ideale moederbord voor m'n HTPC.
Deze is inderdaad niet meer leverbaar, had deze vraag al gesteld op Hardware.info en kreeg de volgende reactie van David van Dantzig
"Helaas inderdaad, het bord van Gigabyte is EoL en wordt niet opgevolgd door een andere versie, we hebben dit bij Gigabyte geverifieerd. Ons aangeraden alternatief is inderdaad de P5N7A-VM."
Het asus bordje heeft geen firewire maar er zijn momentele ook geen kaarten meer leverbaar voor firewire aangezien Floppydtv ook is gestopt.... 8)7

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:03:
Het lijkt zelf wel dat alle moederborden met een nVidia GeForce 9300/9400 chipset uitsterven.
Terwijl de nieuwe ION systemen je links en rechts om de oren vliegen (Aspire Revo, EEEBox EB1012, ASRock Ion 330, Mac Mini, Dell Zino, Lenovo Q700 (oeps geen Ion)...) Te weinig zelfbouwers in het HTPC genre?

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 06-09-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat dacht je hiervan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X2 545€ 75,95€ 75,95
1Asus M3A76-CM€ 51,13€ 51,13
1Belkin Draadloze N USB-adapter€ 23,29€ 23,29
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 46,05€ 46,05
1Logitech Harmony One Advanced Universal Remote€ 115,95€ 115,95
1Nexus Value 430€ 55,-€ 55,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 85,50€ 85,50
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI€ 36,51€ 36,51
1Scythe Ninja Mini€ 27,90€ 27,90
1Silverstone SST-LC16S-MR€ 213,-€ 213,-
1Sony NEC Optiarc BR5100S zilver€ 49,95€ 49,95
ImporterenTotaal€ 780,23

550 vind ik eigenlijk niet echt een goede CPU voor zijn prijs, voor hetzelfde geld heb je namelijk ook al een 710. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als ik goed heb opgelet heb je het geheugen/voeding/cooler/processor en moederbord vervangen.
Met de voeding ben ik het zondermeer eens, staat een erg goede review van op http://www.silentpcreview.com/Nexus_Value_430 .
Ik zie geen technisch verschil in het geheugen, de cooler heb je veranderd van een variant die vrijwel passief gekoeld kan worden naar 1 die dat niet kan, maar verder wel supergoed kan koelen.
Processor is 100mhz lager geklokt, en gelocked in vergelijking met de 550. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte keus is. Overigens lijkt het mij logischer om af te wegen of de X2 2xx dan wel de X2 5xx dan wel de X4 6xx serie de beste keus is, of simpelweg meer rekenkracht dan nodig levert.
Moederbord heb ik echt geen verstand van, maar was er nog een reden om het moederbord te vervangen?

Heeft iemand nog een goed idee over low-power stand-by van apparaten(met de HTPC als voorbeeld).

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TheInsomniac schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:59:
Ik zie geen technisch verschil in het geheugen
Prijs/leverbaarheid. ;)
de cooler heb je veranderd van een variant die vrijwel passief gekoeld kan worden naar 1 die dat niet kan, maar verder wel supergoed kan koelen.
Passief zit er toch niet in volgens mij dus maar een erg goede koeler genomen zodat de fan erg langzaam (onhoorbaar) kan draaien.
Processor is 100mhz lager geklokt, en gelocked in vergelijking met de 550. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte keus is.
De prijs van de 550 is imo gewoon slecht daarvoor haal je ook een X3 710. :)
Overigens lijkt het mij logischer om af te wegen of de X2 2xx dan wel de X2 5xx dan wel de X4 6xx serie de beste keus is, of simpelweg meer rekenkracht dan nodig levert.
Athlon II X4 6xx is idd leuk, alleen is die nog niet leverbaar. Maar dat zou die wel deze maand moeten worden zo uit mijn hoofd. :)
Moederbord heb ik echt geen verstand van, maar was er nog een reden om het moederbord te vervangen?
Prijs. ;) En deze heeft ook 6 sata aansluitingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRider
  • Laatst online: 13-08 23:36
Heren,

Dat systeem begint er steeds beter uit te zien. In die samenstelling kan ik mij voorstellen dat ik mijn doelstellingen ook zou moeten kunnen behalen. Echter: wat verwachten jullie dat het verbruik zou gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zelf ben ik nu al een tijdje aan het zoeken naar een mini ITX systeem. Ik heb nu een Via Epia SP1300 als HTPC en die begint toch echt te traag te worden qua response tijd etc. Ook heeft het geluid na een niet van te voren voorspellen tijd ruzie met Stepmania 3. Ik wil dan ook een sneller systeem, net zo compact als de oude en met de mogelijkheid een later eventueel een videokaart toe te voegen. Een alternatief zou zijn om gelijk voor de extra videokaart te gaan, maar het valt niet mee om een moederbord te vinden met een PCIex16 slot met fatsoenlijke bandbreedte zonder dat je toch betaald voor de onboard video (en die dan toch maar eerst probeert).

Er lijken op dit moment twee grote concurenten te zijn op de high end mini ITX markt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master GeminII€ 17,08€ 17,08
1J&W Minix 780G-SP128MB€ 164,-€ 164,-
1Zotac GeForce 9300-ITX WiFi€ 109,-€ 109,-
ImporterenTotaal€ 290,08

De koeler staat erbij omdat hij lekker groot is en verbazingsgewijs past op zo'n klein moederbord. Nu nog een kast waar al dat moois in kan. Dat blijkt erg uitdagend. Ik wil graag een platte kast, met de opticaldrive links i.p.v. boven het moederbord. De koeler mag een ander worden. Effectief zijn degenen die ik kan vinden de Jetway jc-122-b en de JCP MI 105. De laatste is voor mij te breed, en de eerste blijkt beroerd verkrijgbaar.

Zie ik iets over het hoofd en heeft er iemand tips voor een kast?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gemini is niet zo goed als koeler, daarbij ook niet zo goedkoop leverbaar als het lijkt ;). Azerty heeft hem niet meer. Ik zou kijken naar een ninja mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:51
als je graag een platte kast wil hebben moet je idd voor de Ninja mini gaan, weinig tot geen mensen hebben problemen gehad om die in een lage kast te plaatsen.
als je ook zorgt voor een goede luchtstroom kan je deze passief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 20:08

Roy

Hobbies?

shockwae schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:01:
[...]

Deze is inderdaad niet meer leverbaar, had deze vraag al gesteld op Hardware.info en kreeg de volgende reactie van David van Dantzig
[...]

Het asus bordje heeft geen firewire maar er zijn momentele ook geen kaarten meer leverbaar voor firewire aangezien Floppydtv ook is gestopt.... 8)7
Dan wordt het toch maar eens kijken naar een AMD oplossing. Wel jammer want die Nvidia 9400 chipset icm met de E7400 leek me prachtig!
Nu maar even reviews gaan lezen hoe de nieuwe 785G chipset het doet (bijvoorbeeld de GigaByte GA-MA785GMT-UD2H), benieuwd of deze veel sneller of beter is dan de Intel oplossing... Ik dacht al ergens gelezen te hebben dat de HD4200 gpu op deze chipset net iets beter is dan de Nvidia 9400, maar dat de audiodoorvoer met hdmi minder goed was. Nu even uitzoeken welke cpu van AMD vergelijkbaar is met de E7400, wellicht de Phenom X3 710?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor Windows zijn die 785G bordjes op zich prima, maar op Linux/Hackintosh ga je de komende maanden nog geen hardware accelerated video krijgen: geen driver support.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 07-09-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Roy schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:45:
Nu even uitzoeken welke cpu van AMD vergelijkbaar is met de E7400, wellicht de Phenom X3 710?
Is een Phenom II X3 710 niet wat overdreven?
Zou kijken na een Athlon II X2/X3/X4, liefst natuurlijk na degene met een TDP van 45 Watt alleen die zijn nog niet leverbaar. Maar moeten dat wel spoedig zijn. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
m.lammers schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:01:
Straks wilde ik overstappen van Digitenne naar Digitale TV van Ziggo. Heb nu dus eenm DVB-T tuner van Digital Everywhere. Die moet ik straks ook aanschaffen voor DVB-C
Maar welke insteekkaart moet ik nou kopen om ook de CI+ te ondersteunen? Anders koop ik straks een gewone kaart die erbij moet, en gaat mijn beeld op zwart :(
De kans dat er op korte termijn een DVB-C tuner voor de PC komt die CI+ ondersteunt is denk ik te verwaarlozen. CI+ is compleet gericht op beveiliging van de content. Bij de PC zal die beveiliging echter relatief makkelijk te omzeilen zijn, want er kan niet gegarandeerd worden dat de complete chain beveiligd is.

De CI+ certificerings instantie zal dus ook niet snel een PC oplossing certificeren, en zonder CI+ certificaat kan je geen CI+ oplossing maken.

Echter is het wel gewoon mogelijk dat er gewoon in software een oplossing voor CI+ komt. De decoders van Ziggo zelf hebben immers ook geen CI of CI+ slot, dat is immers alleen de interface die er is om de CAM te ondersteunen. De stream zelf is nog steeds gewoon ge-encodeerd met het Irdeto II CAS, dus de decryptie gaat in principe nog hetzelfde. In eerste instantie zullen de PC oplossingen ook nog niet stoppen met werken. Dit zal pas gebeuren op het moment dat Ziggo bewust overstapt op een ander CAS, of een wijziging doorvoert in de huidige Irdeto II CAS. Op dat moment zal het de vraag zijn of dit weer reverse engineerd kan worden.

De huidige introductie van CI+ is ieder geval nog geen directe bedreiging voor de huidige CI oplossingen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb momenteel een: Gigabyte GA-MA790GP-UD4H liggen (in juni gekocht) maar nog niet gebruikt.
Ik heb daar ook gelijk 4gb DDR2 bij gekocht.
Nu ben ik van plan om in oktober een nieuwe HTPC samen te stellen. (oude had ik al verkocht).

Ik vraag me nu alleen af of het verstandig is om deze Gigabyte GA-MA790GP-UD4H met 790G chipset (HD3300) te verkopen en om in plaats daarvan voor de nieuwste: GIGABYTE MA785GPM-UD2H 785G AM3 met 785G chipset (HD4200) te kopen.

Of wegen de voordelen van de HD4200 niet op tegen die van de HD3300.
Is het dan bijvoorbeeld verstandiger om er een low profile videokaart bij te zetten?

Ander verschil is dat het 790g moederbord dat ik heb liggen een ATX is, terwijl de 785g van Gigabyte een m-ATX is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De HD4200 is niet krachtiger dan de HD3300. Wel heeft hij iets meer functies, maar je moet zelf zien of je die nuttig vindt. Eerlijkgezegd denk ik niet dat je veel nut zal hebben van een 785G. Daarbij is het natuurlijk van ultiem belang wat je exact met je htpc wil gaan doen. Wat voor content wil je waarop afspelen?

Of de formfactor een verschil maakt, hangt alleen af van de case die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor je snelle reactie,

Ik wil vooral 720p en 1080p afspelen. En eventueel een spel als Command and Conquer 3 en in de toekomst 4.

In mijn oude kast had ik een Asus AM2-VM HDMI (690g chipset). Deze kon geen 720p en 1080p hardwarematig aan. Dus dat was jammer.

Verder wat betreft kast heb ik nog geen keuze gemaakt. Hij komt toch in een wandmeubel achter dichte deurtjes.. Dus dat scheelt wel weer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
  • Laatst online: 27-09-2023
hallo
ik ben hier nieuw
en ik wil deze htpc gaan bouwen
het enigste is dat ik niet gebruik zal maken van de multichannel-lpcm.
ik heb namelijk geen hdmi receiver en ga waarschijnlijk de htpc aan een stereo receiver koppelen
nou vroeg ik me of er niet een ander moederboard is die gewoon optisch en analoog geluid uitgang heeft
en dat de rest van het systeem er niet onder lijd
een andere vraag was ook voor BD drive
de LG CH08LS10 die hier word aangewezen kan geen hd-dvd afspelen
en de LG GGC-H20L die kan dat wel zijn er verder andere verschillen en welke is beter wat raden jullie me aan.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
gwoon een 780G of 785G moederbord is dan het beste voor je eisen op t moment.
en kan jij nog ergens HD-DVDs kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Elementz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik zag nog geen setup voorbij komen met DDR3 geheugen. Hier heb ik een poging gewaagd, ik moet deze nog fine tunen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 63,08€ 63,08
1Corsair HX450W€ 58,50€ 58,50
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 77,62€ 77,62
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 106,47€ 106,47
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK€ 96,10€ 96,10
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI€ 36,52€ 36,52
1Thermaltake DH202€ 185,-€ 185,-
1Western Digital Caviar Green WD7500AADS, 750GB€ 59,-€ 59,-
ImporterenTotaal€ 774,19

Er kan ongeveer 55 euries bespaard worden met de Antec Fusion Remote. Je kan ook kiezen om een iets kleinere schijf (750gb naar 500gb) van WD te nemen, hiermee bespaar je ongeveer 15 euries. Verder kan je kiezen om Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 te nemen om ongeveer 15 euro te besparen. Tot slot kan je voor een AMD Athlon II X2 245 ipv de AMD Athlon X2 250 kiezen om ongeveer 10 euro te besparen.

Met al deze veranderingen kost het geheel 679,19 euries. In beide heb ik geen extra koeling of randapparatuur meegenomen. Afstandsbediening word geleverd bij de Antex Fusion Remote, als de Thermaltake DH202.

Voor mij moet een HTPC voldoende opslag hebben om programma op te nemen en dergelijk. Verder ga ik toch gebruik maken van een NAS.

[ Voor 10% gewijzigd door The Elementz op 08-09-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien een voeding die wat minder overdreven is. ;)
pricewatch: be quiet! Pure Power 300W
En waarom wil je beslist DDR3 heb nog geen reden gevonden om DDR3 + AM3 boven DDR2 + AM2 te verkiezen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:34:
Dank je voor je snelle reactie,

Ik wil vooral 720p en 1080p afspelen. En eventueel een spel als Command and Conquer 3 en in de toekomst 4.

In mijn oude kast had ik een Asus AM2-VM HDMI (690g chipset). Deze kon geen 720p en 1080p hardwarematig aan. Dus dat was jammer.

Verder wat betreft kast heb ik nog geen keuze gemaakt. Hij komt toch in een wandmeubel achter dichte deurtjes.. Dus dat scheelt wel weer denk ik.
De 790G kan idd die formats prima afspelen, maar met het spelen van C&C3 en 4 heb je met elke IGP op de markt een probleem. Je zou eventueel voor een passieve HD4670 kunnen kijken, maar dan staat je HD3300 wel uit zijn neus te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

kondrez schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:07:
hallo
ik ben hier nieuw
en ik wil deze htpc gaan bouwen
het enigste is dat ik niet gebruik zal maken van de multichannel-lpcm.
ik heb namelijk geen hdmi receiver en ga waarschijnlijk de htpc aan een stereo receiver koppelen
nou vroeg ik me of er niet een ander moederboard is die gewoon optisch en analoog geluid uitgang heeft
en dat de rest van het systeem er niet onder lijd
Wat voor formaten video wil je af gaan spelen? Je zou namelijk ook kunnen kiezen voor dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5N7A-VM€ 95,72€ 95,72
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 66,38€ 66,38
ImporterenTotaal€ 162,10

of dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245€ 55,19€ 55,19
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 77,62€ 77,62
ImporterenTotaal€ 132,81
een andere vraag was ook voor BD drive
de LG CH08LS10 die hier word aangewezen kan geen hd-dvd afspelen
en de LG GGC-H20L die kan dat wel zijn er verder andere verschillen en welke is beter wat raden jullie me aan.
De CH08LS10 heeft een max. leessnelheid van 8x ipv 6x bij de H20L. Als je HD DVD wil afspelen, ga dan voor de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Had ik al gezegd dat ik het maar idioot vind dat de 785G borden onder AM2 en AM3 staan in de pw? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Snap ik niet wat is daar mis mee?
Die van jouw is toch ook een AM3 mobo en die van mij is toch ook een AM2+ mobo.
Of was je vergeten dat er ook AM2+ mobo's waren met een 785G chipset. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Elementz
Voor een DDR2 basis zou ik ongeveer dit krijgen. Met de The_Mask voorgestelde PSU:

Dit is het systeem wat ik zelf in gedachte heb om aan te schaffen later dit jaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 63,08€ 63,08
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,95€ 29,95
1Gigabyte GA-MA78GM-UD2H€ 64,-€ 64,-
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 106,47€ 106,47
1LG CH08LS10€ 91,90€ 91,90
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10004GK€ 36,30€ 36,30
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI€ 36,52€ 36,52
1Thermaltake DH202€ 185,-€ 185,-
1Western Digital Caviar Green WD7500AADS, 750GB€ 59,-€ 59,-
ImporterenTotaal€ 672,22

Ik wilde alleen even een DDR3 opstelling maken en kijken wat de extra kosten zijn. Ik weet dat DDR2 voldoende is. DDR3 is zuiniger en zal wellicht minder hitte produceren.

@Ed_L
In de eerste wilde ik een DDR3 setup plaatsen. Alleen wegen de kosten niet op tegen de voordelen. Verder wilde ik een weten wat jullie ervan vinden. Zie ongeveer 70 euro verschil.
In de tweede geef ik aan wat ik zelf wil gaan aanschaffen later dit jaar. Ik ben net afgestudeerd en moet werk zoeken en sparen voor dit.

[ Voor 5% gewijzigd door The Elementz op 08-09-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-The_Mask- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:17:
Snap ik niet wat is daar mis mee?
Die van jouw is toch ook een AM3 mobo en die van mij is toch ook een AM2+ mobo.
Of was je vergeten dat er ook AM2+ mobo's waren met een 785G chipset. :p
Joh, als ik nou een goede smoes voor mezelf heb, verpest het dan niet voor me :P

@ The Elementz: wat is eigenlijk de bedoeling van je posts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
The Elementz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:25:
DDR3 is zuiniger en zal wellicht minder hitte produceren.
Dat klopt maar aangezien geheugen sowieso al vrij weinig neemt ga je dit verschil nooit merken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
Wat voor formaten video wil je af gaan spelen?[/quote]
[quote]

ik wil vooral hd formaten het gaat vooral om mkv bestanden van 1080p maar ook divx
het lijkt me ook het beste om het geluid direct vanuit de htpc naar de versterker te sturen
ik dacht zelf aan dit :

4GB (2x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800),5 (Corsair XMS2 TWIN2X4096
AMD Athlon II X2 245
Antec Fusion Remote Zwart
LG CH08LS10
Nexus Value 430
Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E 1G HM HDMI
Scythe Ninja Mini
Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Gigabyte GA-MA78GM-UD2H

wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
is dat niet gewoon het bbg advies met een duurder moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
ja maar zou dit kunne is namelijk eerste keer dat ik een pc ga bouwen ik hb er geen verstand van of raden jullie me andere spullen aan ander moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
als ik zou willen internetten zou ik ook een netwerk kaart moeten toevoegen of zit dit al in de moederboard verwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
kondrez schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:28:
als ik zou willen internetten zou ik ook een netwerk kaart moeten toevoegen of zit dit al in de moederboard verwerkt
Wat denk je van even kijken na de plaatjes of specificaties? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
zit al in het moederbord.
bbg advies staat er niet voor niks, hebben mensen hier veel over nagedacht dus waarom vragen aan diezelfde mensen of het goed is?
Klinkt eerder als een gebrek aan zelfvertrouwen ;)
Ik ga ook binnenkort voor het eerst een pc bouwen, een htpc dan wel, zo ben ik hier terecht gekomen. Ook spannend gezien t best wat kost, maar als er veel tijd is gestoken in het kiezen van de onderdelen is het moeilijkste werk al gedaan denk ik. Mijn onderdelen verschillen wel van het advies maar toch heb ik er vertrouwen in omdat ik dezelfde kriteria heb gesteld als de mensen hier.
Suc6 ermee zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
nee maar ik wil zeg maar het geluid via optische of analoge uitgang aansluiten vandaar de vraag over een ander moederboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je setup heeft op dit moment twee grafische kaarten. Aangezien die niet samen kunnen werken is er een overbodig. De HD4550 is te zwak om de door jou aangehaalde games op te spelen. Dat is de IGP op je moederbord ook. Als je alleen de door jou aangehaalde content wilk afspelen is die IGP voldoende en kun je de HD4550 eruit mikken. Wil je toch ook C&C spelen, dan moet je een grafische kaart nemen en dan kan je een goedkoper moederbord (zonder IGP) kiezen.

De keuze is aan jou.

Vwb audio: houd er rekening mee dat de analoge uitgangen op een moederbord hoogst waarschijnlijk niet aan te sluiten zijn op je stereoversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kondrez
dit kan ik heel goed gebruiken dankjewel ben wat wijzer geworden nu ik denk dat ik dan voor een beter videokaart ga zoeken waarmee ik zou kunnen gamen en een ander moederboard zonder igp.

[ Voor 3% gewijzigd door kondrez op 08-09-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik kwam trouwens dit mooie bordje tegen van Foxconn.
Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2009/09/07/Foxconn_Cinema_785G_01.jpg

Gebaseerd op de 785G chipset is dit een erg luxe uitziend bordje moet ik zeggen. :D

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben inderdaad ook aan het kijken naar een HTPC, en vind het erg lastig om te kiezen voor een moederbord. Het lijkt me dat een AM2+ moederbord genoeg moet zijn, maar is echt het enige (merkbare) verschil tussen AM2+ en AM3 dat de laatste DDR3 ondersteunt?

Als ik dus een AM2+ moederbord neem, dan blijft de keuze nog lastig wat betreft chipset. Met IGP kan ik volgens mij het beste met de 780G chipset nemen, en dan kom ik inderdaad uit op de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H, die al meerdere malen in dit topic genoemd is. Maar ik zit ook nog te twijfelen of ik misschien toch een krachtigere Video kaart wil. Ik denk dat ik dan toch gewoon het best de Gigabyte kan nemen, en eventueel later daar een video kaart bij kan doen. De kosten die je bespaart op een ander moederbord zijn immers niet zo groot. Ik vraag me alleen af of je in bijvoorbeeld een Antec Fusion Remote wel genoeg ruimte hebt om een video kaart te stoppen, of moet je daarbij erg op het formaat van de kaart letten.

Qau HDD en geheugen is er genoeg keus, maar die keuze is niet zo moeilijk. Dat hangt vooral van de grootte die je wilt af.

Voor de processor zit ik te denken aan een X2 245, of 250. De 250 is maar een tientje duurder, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik het verschil zal merken.

De lastigste keuze is nog voor de DVB-C HD decoder. In eerste instantie wou ik een FloppyDTV nemen, maar aangezien die niet meer supported worden was ik aan het kijken naar wat anders. Op firedtv.nl zag ik nu dat ze de AnySee E30 verkopen. Op zich ziet het er mooi uit, maar ik kan nog niet heel veel positieve reacties vinden. Op https://www.satshop.nl/ca..._info.php?products_id=342 staat ook dat ze alleen drivers meeleveren voor digitenne, maar op firedtv zeggen ze dat het ook met kabel werkt. Voordat ik die zou bestellen zou ik dat dus eerst na moeten vragen. Verder verwacht ik dat zo'n ding maar 1 decoder heeft, en als ik tegelijk tv zou willen kijken en willen opnemen zou ik er 2 nodig hebben, aan de andere kant heeft mijn tv ook al een DVB-C HD decoder, dus dat is niet perse nodig.

Een blu-ray speler doe ik er in het begin nog niet in, om even wat geld te besparen. Dat is een mooie uitbreiding voor later. Ik wil hem toch vooral als PVR gebruiken.

Zijn er nu nog dingen die ik over het hoofd zie?

Ik kom dan uit op het volgende. Ik heb nog 2 GB DDR2 en een 1 TB HD thuis liggen, dus die gebruik ik er dan voor. Ik ga ervan uit dat 2 GB voor een media speler wel genoeg is, en anders kan ik dat later altijd nog uitbreiden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245€ 54,93€ 54,93
1Antec Fusion Remote Zwart€ 126,40€ 126,40
1be quiet! Pure Power 300W€ 29,95€ 29,95
ImporterenTotaal€ 275,28

Dan moet ik dus alleen nog een DVB-C decoder

edit:
Voeding vergeten :z

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 09-09-2009 10:18 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 17:41

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

[edit]

[ Voor 93% gewijzigd door FUBAR op 09-09-2009 11:02 ]

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
  • Laatst online: 22-08 17:45
In de afgelopen weken heb ik mij, mede mbv dit topic, georienteerd in de aanschaf van een HTPC.

De belangrijkste eisen/randvoorwaarden afgezien van de 'standaard' HTPC eisen als stil en zuinig:
  • Snel opstarten van het systeem
  • Alle formaten voor nu en in de (nabije) toekomst kunnen afspelen
  • Output via HDMI naar mijn Denon AVR-1900 A/V receiver die decodering voor zijn rekening kan nemen van o.a. Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio
  • Geen gebruik van TV-kaart of opnemen van TV signaal noodzakelijk
  • Geen opslag van bestanden noodzakelijk (behalve OS), alles afspelen via NAS (Synology DS-409+)
  • Mediaplayer: XBMC onder Linux of Windows 7
Zoals ik nu kan zien, heb ik dus alleen een kast, voeding, moederbord met IGP, processor, geheugen en een HD nodig (en mogelijk koeling).

Ik kom dan op het volgende lijstje (even zonder 4GB geheugen en cooler):

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zilver€ 128,09€ 128,09
1Gigabyte GA-E7AUM-DS2H€ 124,60€ 124,60
1Intel Core 2 Duo E8500€ 157,28€ 157,28
1Intel X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,81€ 189,81
ImporterenTotaal€ 599,78

Mijn vragen:
  1. Puur kijkend naar snelheid en kwaliteit en niet naar budget: wat zou ik dan het beste kunnen aanpassen?
  2. Zijn losse video- en geluidskaarten betere opties?
  3. Waarom kiezen zoveel mensen voor AMD en niet voor Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
iisHitman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:06:
  • Waarom kiezen zoveel mensen voor AMD en niet voor Intel?
Waarschijnlijk vooral voor het kostenplaatje. Zoals je ziet heb jij een vrij duur moederbord en dure processor. Ik weet niet precies hoe de performance zich verhoud, maar bij mij is de keuze ieder geval op het budget gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn HTPC mini-ITX project is wat verder. Ik wil er film op kunnen kijken, Stepmania op kunnen draaien en mijn amBX sets zonder hikken op aan kunnen sluiten. Deze thread heeft mega veel info over HTPC's.

Moederbord
Ik heb heel lang lopen twijfelen tussen de Zotac en de J&W (dus tussen Intel/nVidia en AMD). Beiden werken prima, goede reviews, het is eigenlijk lood om oud ijzer. Ik kies uiteindelijk voor Zotac/Intel om een paar redenen: betere gaming performance, volledige PCIe x16 bus, multichannel LPCM over HDMI en een nieuwer ontwerp. Allemaal heb ik nu niet nodig, maar ik moest toch een keer de knoop doorhakken. De extra Wifi is een leuke bonus. Wel wil ik revisie 3 te pakken krijgen i.v.m. dual link DVI en wake-on-USB. Revisie 1 heeft dat beiden niet, wat 2 wel/niet heeft is mij onduidelijk.

Kast
De kast was probleem twee: ik wil perse een platte kast (30x65mm). De airflow wil ik graag door de grote deksel naar buiten, i.p.v. door het smalle randje via een kleine lawaaiige ventilator. Door zo'n belachelijk kleine kast te kiezen is koeling een uitdaging. Veel ontwerpen zetten de optical drive bay boven het moederbord. Ernaast leek mij veel praktischer, dan zit hij veel minder in de weg. Helaas zijn de ontwerpers van kasten dat niet met mij eens. Ik heb er twee gevonden:
Jetway JC-122-B (30 cm breed)
JCP MI-105 (36,5 cm breed)
De 30 cm was voor mij praktischer qua kastruime, bovendien heeft die wel een expension bay (zou hacken worden bij de ander) dus het wordt de Jetway (myelectronics voor 99 excl. btw, met 120 watt voeding en cardreader).

Koeling
Ik hoop dat de Scythe Big Shuriken zo past. Ik heb nergens kunnen vinden hoe hoog deze inclusief moederbord is. Hij is zelf 58 mm en de kast zal zo'n 64mm hebben. Desnoods plaats ik de ventilator aan de buitenkant, scheelt 12 mm.

Plaatjes
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/9716/shuriken1.jpgAfbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/6199/shuriken2.jpg
Eerlijk gejat uit dit topic.

Overige onderdelen
SSD, omdat hij stil en snel moet zijn. 60GB is voldoende voor OS plus de zaken die snel moeten draaien. Voor de overige zaken recycle ik een oude notebook harde schijf. Geheugen is lood om uit ijzer wat mij betreft, dat laat ik van de leverancier afhangen. CPU leek me een goede prijs/prestatie verhouding hebben en hij gebruikt <65 Watt. Ik heb nog een goede slimline optical drive van Plextor liggen. Die wordt gerecycled. OS wordt Windows 7 omdat me dat wel goed bevalt.

De pricewatch lijst
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5300€ 55,09€ 55,09
1OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 60GB€ 159,90€ 159,90
2OCZ Vista Performance gold PC2-6400 (OCZ2G8002G)€ 24,50€ 49,-
1Scythe Big Shuriken€ 26,95€ 26,95
1Zotac GeForce 9300-ITX WiFi€ 109,-€ 109,-
ImporterenTotaal€ 399,94

Niet in de pricewatch
Jetway JC-122-B 119 euro (120 watt voeding, cardreader)
Sata naar IDE optical drive 15 euro

Ik heb vast van alles over het hoofd gezien. Hints en tips zijn welkom.

[ Voor 2% gewijzigd door Milmoor op 09-09-2009 18:15 . Reden: Plaatjes toegevoegd, revisie informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[b][message=32547332,noline]iisHitman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:06• Puur kijkend naar snelheid en kwaliteit en niet naar budget: wat zou ik dan het beste kunnen aanpassen?
Een mobo dat wel leverbaar is?
[/list]
Wat dacht je van prijs/prestatie verhouding. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
-The_Mask- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:31:
[...]
Een mobo dat wel leverbaar is?

[...]

Wat dacht je van prijs/prestatie verhouding. ;)
Als het gaat om leverbaarheid, dan kan ik best even wachten, dus eigenlijk wil ik dat in eerste instantie niet meenemen in mijn beslissing. Ik geef liever nu een paar 100 euro extra uit aan een supersnel en stabiel systeem met alle opties die ik nodig denk te hebben, dan dat ik nu een verkeerde beslissing neem.

Zijn er geen ideeën over een high-end HTPC systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
iisHitman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:15:
[...]
Een high-end HTPC zal IMHO gewoon meer naar de Game PC toe groeien, met een Tuner erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
iisHitman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:06:
...

De belangrijkste eisen/randvoorwaarden afgezien van de 'standaard' HTPC eisen als stil en zuinig:
  • Output via HDMI naar mijn Denon AVR-1900 A/V receiver die decodering voor zijn rekening kan nemen van o.a. Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio
    ....
Iets dat TrueHD en DTS-HD kan streamen bestaat niet in een moederbord, zal losse geluidkaart worden nog helaas denk ik. Rest van je lijstje zit wel goed.
Zoals ik nu kan zien, heb ik dus alleen een kast, voeding, moederbord met IGP, processor, geheugen en een HD nodig (en mogelijk koeling).
oftewel alles nog :P
Ik kom dan op het volgende lijstje (even zonder 4GB geheugen en cooler):
...
Voeding zit niet bij de kast heh
Mijn vragen:

• Puur kijkend naar snelheid en kwaliteit en niet naar budget: wat zou ik dan het beste kunnen aanpassen?
-als budget geen rol speelt zijn er veel betere kasten. Thermaltake en zalman hebben wat coole dingen.
• Zijn losse video- en geluidskaarten betere opties?
Nee, maar het moet soms wel want igps op t moment bieden niet alles. (bv HD audio of betere game prestaties)
AMD staat bekend om zuinigheid in verbruik en prestaties zijn voldoende voor behoeften dus waarom duurder gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Woy, weetniet hoeveel hardeschijven je wilt nemen en of je voor een videokaart upgrade ruimte laat, maar misschien is dan de 350W variant uitvoering van je voeding beter? Scheelt niet zo veel€

En met ITX is koeling toch geen groot probleem lijkt me. Je kan misschien minder lucht koeling gebruiken maar meer passieve vormen? bv goede geleidende behuizing gezien deze toch zo klein zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:35:
Die gemini is niet zo goed als koeler, daarbij ook niet zo goedkoop leverbaar als het lijkt ;). Azerty heeft hem niet meer. Ik zou kijken naar een ninja mini.
A4-tje schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:40:
...als je ook zorgt voor een goede luchtstroom kan je deze passief koelen.
Oeps, goed gezien. Helaas is een Scythe Ninja Mini voor wat ik er mee wil te hoog. Passief klinkt goed, ik ben benieuwd wat er gebeurd met een Sythe Big Shuriken. Zie mijn andere post.

Ik heb in ieder geval een offerte aanvraag gedaan bij twee HTPC/mini-PC specialisten. Tenzij ze veel te duur zijn koop ik liever daar dan bij puur een dozenschuiver. Ik ben blij dat ze er zijn, anders zou het saai worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jayvol09 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:34:
Woy, weetniet hoeveel hardeschijven je wilt nemen en of je voor een videokaart upgrade ruimte laat, maar misschien is dan de 350W variant uitvoering van je voeding beter? Scheelt niet zo veel€

En met ITX is koeling toch geen groot probleem lijkt me. Je kan misschien minder lucht koeling gebruiken maar meer passieve vormen? bv goede geleidende behuizing gezien deze toch zo klein zijn?
Ja een 350W is misschien wel slimmer. Wat is eigenlijk het verschil tussen de "Pure Power" en de "Straight Power" serie van Be Quiet? Het enige verschil die ik zie is bij de "Straight Power" is dat er ook BTX bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
staat volgens mij op de site van be quiet, ik geloof dat straight power temperatuur geregeld is en pure power niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Milmoor schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:38:
CPU leek me een goede prijs/prestatie verhouding hebben en hij gebruikt <65 Watt.
Waarom een E5300? Een E6300 of E6500 kost nauwelijks meer, verbruikt idle ook niks meer (al die Wolfdales schakelen in idle naar dezelfde kloksnelheid terug) maar is wel een stuk sneller als het echt nodig is.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Goede vraag. Omdat hij werd aangeraden in de guide die ik las en ik geen goed beeld van de Intel processoren heb. Univendi mist de hele serie, dus daar heb ik ze ook niet gezien. Kortom, je hebt gelijk.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De benaming maakt het ook niet echt makkelijk. De nieuwe Pentium Dual Core E6300 en afgeleiden zijn idd 45nm Wolfdales. De nummering komt overeen met oudere CPU's, dus je moet goed letten op het productieproces waarop deze jongens gebakken zijn.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 21:01
Overigens kan ik de Big Shuriken van Scythe afraden. Na 3 maanden (ongeveer) goed dienst te hebben gedaan is de fan kapot gegaan (vermoedelijk vast gelopen op het stof?). Hierdoor is me CPU een beetje gebakken en krijg ik mijn HTPC niet meer stil.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat zegt natuurlijk niet veel over die koeler. Het kan best zijn dat je gewoon domme pech hebt gehad. Ik heb al heel wat Scythe fans versleten en er is er nog nooit een kapot gegaan, maar dat zegt ook niets over de betrouwbaarheid.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat domme vragen... Scheelt de snelheid significant? En behalve de snelheid, zijn er verder nog goede redenen om naar de 6xxx serie over te willen? Ik ben echt niet thuis in de Intel series.
Ik heb de CPU al besteld en aanpassen is altijd wat gedoe. Maar bij goede redenen doe ik dat toch graag.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De 6300 is sneller, maar ik denk niet dat je er veel aan zult hebben.
Hier wat mediabenches van de E5300. Ik denk dat die prima zal voldoen:
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3554&p=5

• K1LL3RB33
  • Laatst online: 08-06 22:32
iisHitman schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:15:
[...]

Als het gaat om leverbaarheid, dan kan ik best even wachten, dus eigenlijk wil ik dat in eerste instantie niet meenemen in mijn beslissing. Ik geef liever nu een paar 100 euro extra uit aan een supersnel en stabiel systeem met alle opties die ik nodig denk te hebben, dan dat ik nu een verkeerde beslissing neem.

Dan kun je nog lang wachten want dat mobo is al EOL (helaas)!!!! Ik had hem zelf ook op mijn lijstje staan maar weet nu niet meer wat een goede alternatieve IGP is om HD content mee af te kunnen spelen. Ik denk dat ik mijn geplande systeem nu ook maar op de schop ga doen en van Intel naar AMD over stap.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 245€ 54,93€ 54,93
1Antec Fusion Remote Max€ 164,27€ 164,27
1Enermax PRO82+ 385€ 57,64€ 57,64
4Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 68,-€ 272,-
ImporterenTotaal€ 612,84

- Ik weet alleen niet of die 780G chipset goed HD content kan afspelen want lees daar allemaal wisselende verhalen over op internet. Is het nodig om naast de IGP nog een extra graka toe te voegen om HD content goed af te kunnen spelen?
- Zou de Realtek chipset ook TrueHD en DTS-HD af kunnen spelen? Gelukkig kan ik hem wel met HDMI of optisch aansluiten op mijn HK AVR255.
- Is de voeding overkill of niet (ook i.v.m. evt. een extra graka)?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De 780G kan prima HD content afspelen. Zeker naast een X2 245. DTS HD en TrueHD gaat niet werken op de realtek.

• jayvol09
misschien moet iemand dit soort FAQs in de eerste post zetten want niemand leest de andere posts denk ik zo.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit weekend hoop ik de htpc FAQ af te ronden. Daar komen dat soort vragen in aan bod.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Edmin schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:42:
De 6300 is sneller, maar ik denk niet dat je er veel aan zult hebben.
Hier wat mediabenches van de E5300. Ik denk dat die prima zal voldoen:
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3554&p=5
Bedankt. Helaas geen 6xxx serie, maar wel de 7xxx serie. Ik ga ervan uit dat de 7xxx sneller is dan de 6xxx serie. Het verschil tussen de 5xxx en de 7xxx is al klein genoeg dat tussen 5xxx en 6xxx al helemaal niet van belang is.

Edit: de 7xxx is zelfs minder goed? Blijkbaar is de architectuur van invloed in combinatie met de applicatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 10-09-2009 15:41 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De E7200 is minder goed, de E7500 is wat sneller, maar ook weer een tik duurder. Blijf maar gewoon bij de E5300. ;)

• K1LL3RB33
Edmin schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:09:
De 780G kan prima HD content afspelen. Zeker naast een X2 245. DTS HD en TrueHD gaat niet werken op de realtek.
Mocht ik straks dan TrueHD en DTS-HD af willen spelen, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Oftewel welke geluidskaart voldoet dan het beste (Xonar, Fatality, etc.)? Op de site van Gigabyte staat dat de Realtek ALC889A chip wel HD audio ondersteunt ("Blu-ray playback supported by high quality 106dB SNR ALC889A HD audio" quote van website). Is dat dan niet hetzelfde als TrueHD en DTS-HD audio tracks?

Daarnaast was ik benieuwd of je in de Antec Fusion Remote Max behuizing evt. nog wel een graka kwijt zou kunnen?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
K1LL3RB33 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:11:
[...]

Mocht ik straks dan TrueHD en DTS-HD af willen spelen, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Oftewel welke geluidskaart voldoet dan het beste (Xonar, Fatality, etc.)? Op de site van Gigabyte staat dat de Realtek ALC889A chip wel HD audio ondersteunt ("Blu-ray playback supported by high quality 106dB SNR ALC889A HD audio" quote van website). Is dat dan niet hetzelfde als TrueHD en DTS-HD audio tracks?
Misschien kan die chip het wel aan (wat ik betwijfel), maar dat moederbord heeft geen aansluitingen daarvoor. S/PDIF heeft niet genoeg bandbreedte om Dolby HD en DTS-HD door te kunnen sturen. De 780g doet maximaal stereo uncompressed via HDMI dus je moet dan gaan kijken naar een kaart als bijvoorbeeld de Xonar.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Edmin schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:57:
De E7200 is minder goed, de E7500 is wat sneller, maar ook weer een tik duurder. Blijf maar gewoon bij de E5300. ;)
Omdat de E5300 niet in het assortiment zat is het een 5400 geworden. Die is hooguit wat sneller. Bedankt voor de tips.

• K1LL3RB33
Tjoekie schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:13:
[...]
Misschien kan die chip het wel aan (wat ik betwijfel), maar dat moederbord heeft geen aansluitingen daarvoor. S/PDIF heeft niet genoeg bandbreedte om Dolby HD en DTS-HD door te kunnen sturen. De 780g doet maximaal stereo uncompressed via HDMI dus je moet dan gaan kijken naar een kaart als bijvoorbeeld de Xonar.
Alleen maar Stereo uncompressed via HDMI? Maar ik kan toch wel 5.1 of 7.1 surround uit dat moederbord krijgen via HDMI of S/PDIF?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
K1LL3RB33 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:04:
[...]

Alleen maar Stereo uncompressed via HDMI? Maar ik kan toch wel 5.1 of 7.1 surround uit dat moederbord krijgen via HDMI of S/PDIF?
Ja dat is gewoon mogelijk. Alleen de uncompressed audio formaten als Dolby HD en DTS-HD gaan niet werken.

• iisHitman
K1LL3RB33 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:03:
[...]

Dan kun je nog lang wachten want dat mobo is al EOL (helaas)!!!! Ik had hem zelf ook op mijn lijstje staan maar weet nu niet meer wat een goede alternatieve IGP is om HD content mee af te kunnen spelen. Ik denk dat ik mijn geplande systeem nu ook maar op de schop ga doen en van Intel naar AMD over stap.
Ik heb dat gelezen van de EOL van het mobo, maar ik begrijp er niets van. In vrijwel iedere test zie je laaiend enthousiaste recenties?! Is er al nieuws over een vervanger of heeft iemand tips (ik kan daar niets over vinden)?

[ Voor 4% gewijzigd door iisHitman op 10-09-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

K1LL3RB33 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:04:
[...]

Het is al vaker voorbij gekomen: Als je losless 5.1 audio wil hebben, dan zijn je opties:
NVidia GF9300/9400
Losse geluidskaart
AMD HD4k graka.

Als je echt TrueHD / DTS HD wil, dan zul je moeten kijken naar de Asus Xonar HAV1.3 of de nieuwe auzentech kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb de topics Home Theater PC (HTPC) Deel 1 tot en met deel 4 doorgenomen en dit huidige topic, ik lees echter nog niets over de nieuwe 785G chipset. Nog niemand getest? Ik heb nog geen ervaring met het bouwen van een eigen HTPC, wel met het bouwen van systemen, dus ben me aan het orienteren. Ik zit nu te denken aan het M4A785G HTPC/RC bord van Asus. Wellicht iemand ervaring met dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kijk eens hier voor wat meer HTPC info. Waarschijnlijk hebben ze daar al wel info.

[ Voor 35% gewijzigd door Milmoor op 11-09-2009 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

shockwae schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:01:
[...]

[...]

Wow ik ben blij dat ik nog een van de laatste exemplaren heb kunnen kopen (11 augustus). Wat vaag dat er geen opvolger is, was toch een populair bordje?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Ik heb gisteren het volgende besteld:

- Antec Veris Media Fusion
- Enermax Voeding EPR385AWT PRO 82+ 385W
- AMD Athlon X2 245
- Corsair 2x2GB DDR2 PC6400 CL5.0 XMS2
- Gigabyte GA-MA78GM-UD2H AMD 780G, SATA2 RAID
- 2 x Western Digital 2TB SATA300 32MB, WD20EADS
Edmin schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:08:
[...]

Het is al vaker voorbij gekomen: Als je losless 5.1 audio wil hebben, dan zijn je opties:
NVidia GF9300/9400
Losse geluidskaart
AMD HD4k graka.

Als je echt TrueHD / DTS HD wil, dan zul je moeten kijken naar de Asus Xonar HAV1.3 of de nieuwe auzentech kaart.
Verdomme daar baal ik nu een beetje van want nu zou ik dus een graka erbij moeten zetten wil ik losless 5.1 hebben. Ik begrijp alleen niet goed hoe dat dat dan werkt want je videokaart verwerkt toch geen audio of dient dat dan alleen als doorgeef luik voor audio over HDMI. Sorry, voor de vele vragen maar dan kan ik vandaag mijn order evt. nog uitbreiden met een graka of geluidskaart zodat ik niet 2 maal verzendkosten hoef te betalen!!!!

- Is het verschil tussen losless 5.1 en 5.1 (niet losless) goed hoorbaar?
- Zou het mijn HK AVR ten goede komen om er toch een graka bij te zetten?
- Welke graka adviseren jullie dan HD4350 of HD4550?
- Of is het beter om ff door te sparen en een geluidskaart te kopen waarmee je ook TrueHD en DTS-HD kunt afspelen? Een graka gebruik ik toch niet om te gamen op die HTPC.
- Zou ik mijn oude Creative Audigy 4 kaart of een andere willekeurige 5.1 kaart kunnen gebruiken voor losless 5.1 geluid zoals deze (die speelt volgens mij ook TrueHD en DTS-HD)? Het is wel zo dat ik geen 7.1 speakerset heb dus 5.1 losless afspelen is voor mij het belangrijkste.
Milmoor schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:09:
Kijk eens hier voor wat meer HTPC info. Waarschijnlijk hebben ze daar al wel info.
Hartelijk dank voor de link want daar staat erg veel info op. Ik zag echter dat ze alleen spreken over Vista en Windows 7 maar is het niet mogelijk om ook XP te gebruiken op je HTPC en wat is hiervan dan de reden?

[ Voor 9% gewijzigd door K1LL3RB33 op 11-09-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

K1LL3RB33 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:33:
Verdomme daar baal ik nu een beetje van want nu zou ik dus een graka erbij moeten zetten wil ik losless 5.1 hebben. Ik begrijp alleen niet goed hoe dat dat dan werkt want je videokaart verwerkt toch geen audio of dient dat dan alleen als doorgeef luik voor audio over HDMI.
De Radeons uit de HD4k serie kunnen dat zelf verwerken. Je gebruikt daar dan ook een aparte driver voor en beide signalen vrtrekken uit dezelfde HDMI poort.
- Is het verschil tussen losless 5.1 en 5.1 (niet losless) goed hoorbaar?
Afhankelijk van je receiver/speakers, maar volgens sommigen wel.
- Zou het mijn HK AVR ten goede komen om er toch een graka bij te zetten?
Ik ken die AVR niet, maar ik denk het wel.
- Welke graka adviseren jullie dan HD4350 of HD4550?
De 4550 uit de BBG. Maar wellicht dat je nog heel even zonder kunt. AMD released as we speak de nieuwe serie kaarten die zuiniger en krachtiger zijn. Wellicht dat daar een mooi alternatief tussen zit, maar ik heb er nog geen zicht op.
- Of is het beter om ff door te sparen en een geluidskaart te kopen waarmee je ook TrueHD en DTS-HD kunt afspelen? Een graka gebruik ik toch niet om te gamen op die HTPC.
Als je echt DTS HD / True HD wilt, dan heb je geen andere keuze. Punt is wel dat ik op Anandtech las dat het nog niet heel erg lekker werkt (o.a. afhankelijk van de AVR die je hebt) en dat het verschil tussen 7.1 LPCM en DTS HD veel kleiner (zo niet onhoorbaar) is dan tussen lossy 7.1 en 7.1 LPCM.
- Zou ik mijn oude Creative Audigy 4 kaart of een andere willekeurige 5.1 kaart kunnen gebruiken voor losless 5.1 geluid?
Ik ben er niet zeker van. Een google op de specs zou je beter helpen.
Hartelijk dank voor de link want daar staat erg veel info op. Ik zag echter dat ze alleen spreken over Vista en Windows 7 maar is het niet mogelijk om ook XP te gebruiken op je HTPC en wat is hiervan dan de reden?
Vista heeft een betere MCE, de ondersteuning van XP zal op korte termijn ophouden. Het zal ongetwijfeld kunnen als je alle drivers hebt, maar ik zie geen reden om niet naar Windows7 over te gaan als je nog op XP zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
Op de eerste plaats bedankt voor je zeer snelle reactie!!!! :D Ben erg blij dat je me zo snel antwoord wil geven op mijn vragen. Je was zelfs zo snel dat je mijn wijzigingen in mijn vorige post misschien niet meer gezien hebt.

Ik denk alleen dat een geluidskaart voor mij aantrekkelijker is omdat ik toch niet ga gamen op de HTPC. Ondanks dat ik op dit moment geen 7.1 speaker opstelling heb, denk ik dat het toch verstandig is in een geluidskaart te investeren die TrueHD en DTS-HD af kan spelen. Maar ik wil er ook geen fortuinen aan uitgeven want losless 5.1 heeft op dit moment de prioriteit. Ik zat daarom aan deze kaart te denken want die kan ook TrueHD en DTS-HD afspelen maar is nog niet zo gruwelijk duur. Of vind je dat overkill en zou je gewoon een goedkopere Asus kaart kopen die losless 5.1 af kan spelen?

Ik las dat de Asus HDAV1.3 Slim ook een video signaal van 1080p kan door sluizen. Maar moet je dan het videosignaal via een HDMI uitgang naar de HDMI ingang van de Xonar sturen en dan via HDMI uitgang naar je AVR sturen?
Edmin schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:45:
[...]

Ik ken die AVR niet, maar ik denk het wel.
Het is een Harman Kardon AVR255 die TrueHD en DTS-HD ondersteunt.
[...]

De 4550 uit de BBG. Maar wellicht dat je nog heel even zonder kunt. AMD released as we speak de nieuwe serie kaarten die zuiniger en krachtiger zijn. Wellicht dat daar een mooi alternatief tussen zit, maar ik heb er nog geen zicht op.
Bedankt voor de goede tip!!!!
[...]

Als je echt DTS HD / True HD wilt, dan heb je geen andere keuze. Punt is wel dat ik op Anandtech las dat het nog niet heel erg lekker werkt (o.a. afhankelijk van de AVR die je hebt) en dat het verschil tussen 7.1 LPCM en DTS HD veel kleiner (zo niet onhoorbaar) is dan tussen lossy 7.1 en 7.1 LPCM.
Dit is voor mij misschien dan ook minder van belang aangezien ik toch (nog) geen 7.1 opstelling heb.
[...]

Vista heeft een betere MCE, de ondersteuning van XP zal op korte termijn ophouden. Het zal ongetwijfeld kunnen als je alle drivers hebt, maar ik zie geen reden om niet naar Windows7 over te gaan als je nog op XP zit.
Nou het is zo dat ik nog een XP exemplaar heb liggen en dacht die wel te kunnen gebruiken. Maar Vista of Windows 7 is dan misschien een beter idee. Als ik Windows 7 zou willen gebruiken moet ik dan de beta versie gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door K1LL3RB33 op 11-09-2009 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:12:
Nou het is zo dat ik nog een XP exemplaar heb liggen en dacht die wel te kunnen gebruiken. Maar Vista of Windows 7 is dan misschien een beter idee. Als ik Windows 7 zou willen gebruiken moet ik dan de beta versie gebruiken?
Je zou kunnen kijken of je nog een W7 RC1 kunt bemachtigen, maar deze werkt nog maar beperkte tijd ( Volgens mij tot Feb/Maart 2010 ).

Uiteindelijk zul je natuurlijk gewoon een windows 7 release moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
@ Killer je kan het beste je theorie over hdmi en beschermde audio bijspijkeren, waarschijnlijk zie je het binnenkort in de htpc FAQ. In het vorige aanschaf topic komt het stuk van Petilan voor waarin een goede uitleg staat over audio en digitale rechten. Onderscheid bv HD audio van Lossless audio.
Ik las dat de Asus HDAV1.3 Slim ook een video signaal van 1080p kan door sluizen. Maar moet je dan het videosignaal via een HDMI uitgang naar de HDMI ingang van de Xonar sturen en dan via HDMI uitgang naar je AVR sturen?
Ja, en van je AVR dan naar je TV.

Verder geloof ik niet dat er een audiokaart is die HD 5.1 als uitgang heeft (kaart heeft dan HDMI uitgang nodig) (je vroeg lossless maar je bedoelde HD).
Is lossless je enige eis (HD dus niet, wat geen echt verlies is op veel audiosets) Kan je beter bij het BBG advies van deze maand blijven en een videokaart gebruiken, want deze kan lossless (maar geen HD signaal) audio over hdmi doen tot 7.1 kanalen (5.1 ook).

Ook als een moederbord HD audio claimt te hebben onboard, dan zal dit via de grafische kaart/IGP moeten, wat geen ondersteuning ervoor heeft (je hele chain moet HD audio ondersteunen) en dus toch normale audio doorstuurt over HDMI.
De meerwaarde van de Xonar die je noemde is dus echt alleen HD audio (96khz), Lossless kan al zonder.

Hoorbaar verschil (lossless vs lossy) > (HD vs normaal)
@ ED
Wat weet je nog meer over die nieuwe AMD kaarten^^

[ Voor 17% gewijzigd door jayvol09 op 11-09-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
jayvol09 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:33:
@ Killer je kan het beste je theorie over hdmi en beschermde audio bijspijkeren, waarschijnlijk zie je het binnenkort in de htpc FAQ. In het vorige aanschaf topic komt het stuk van Petilan voor waarin een goede uitleg staat over audio en digitale rechten. Onderscheid bv HD audio van Lossless audio.
Oké bedankt voor de tip en zal dat stukje van Petilan eens opzoeken als ik tijd heb om het door te lezen. In ieder geval bedankt dat je me er op wijst.

Ik vind het ook vrij complexe materie wanneer je er niet helemaal in zit met al die vormen en benamingen. Zo doe je er ook lang over om computer terminologie te begrijpen wanneer je daar niks van weet. Gelukkig kan zo'n forum er aan bij dragen je kennis te vergroten. Je loopt alleen dan het risico vragen te stellen die al meermalig beantwoord zijn. Het is als vragensteller echter vaak moeilijk je antwoord te zoeken wanneer het zo'n groot forum betreft. En je wil toch zeker zijn van je verkregen antwoord voordat je een hoop geld uit gaat geven aan nieuwe hardware.
jayvol09 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:33:
[...]

Ja, en van je AVR dan naar je TV.

Verder geloof ik niet dat er een audiokaart is die HD 5.1 als uitgang heeft (kaart heeft dan HDMI uitgang nodig) (je vroeg lossless maar je bedoelde HD).
Is lossless je enige eis (HD dus niet, wat geen echt verlies is op veel audiosets) Kan je beter bij het BBG advies van deze maand blijven en een videokaart gebruiken, want deze kan lossless (maar geen HD signaal) audio over hdmi doen tot 7.1 kanalen (5.1 ook).

Ook als een moederbord HD audio claimt te hebben onboard, dan zal dit via de grafische kaart/IGP moeten, wat geen ondersteuning ervoor heeft (je hele chain moet HD audio ondersteunen) en dus toch normale audio doorstuurt over HDMI.
De meerwaarde van de Xonar die je noemde is dus echt alleen HD audio (96khz), Lossless kan al zonder.
Ik heb de Xonar HDAV1.3 Slim PCI besteld want wil voor de toekomst toch de mogelijkheid hebben HD audio te kunnen spelen. Op dit moment beschik ik niet over 7.1 speaker opstelling maar dat kan in de toekomst wellicht veranderen. Ik heb op het moment ook nog geen blu-ray speler omdat ik ze nog duur vind maar over een jaar ofzo zijn de prijzen vast aantrekkelijker. Mijn Harman Kardon AVR255 receiver kan namelijk wel met TrueHD en DTS-HD overweg volgens de specs.

Daarnaast vind ik een geluidskaart ook een betere keuze voor wat betreft stroomverbruik. Ik weet het niet zeker maar neem aan dat een geluidskaart minder verbruikt dan zelfs een budget graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Ik heb her en der signalen opgevangen dat de ATi 4xxx kaarten voor lossless (LPCM) HD audio via HDMI geen ideale oplossing zijn. Er is bljkbaar een beperking is het spel waardoor de volle LPCM verwerking niet gehaald kan worden. Ik kan alleen nergens lezen wat er dan precies niet ideaal aan is. In mijn beleving kan de videokaart LPCM 7.1 digitaal en onbewerkt doorgeven via HDMI of niet en is er geen tussenweg. Wie weet hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ik heb op het moment ook nog geen blu-ray speler omdat ik ze nog duur vind maar over een jaar ofzo zijn de prijzen vast aantrekkelijker. Mijn Harman Kardon AVR255 receiver kan namelijk wel met TrueHD en DTS-HD overweg volgens de specs.
Heb ik ook met die bluray drives, vind ze nog onnodig duur en zoveel blu ray kijk ik niet op t moment, huur nog wel ff tijdje dvds ^^. Volgens mij klinken TrueHD en DTS-HD en LPCM identiek. Maar idd het scheelt met die xonar (naast het feit dat ie HD kan) dat je die eerste 2 compressies kan sturen over HDMI zodat je AVR het decodeerwerk op zich kan nemen. Persoonlijk vind ik t prima als mn pc t decodeert zonder merkbare vertraging.
Daarnaast vind ik een geluidskaart ook een betere keuze voor wat betreft stroomverbruik. Ik weet het niet zeker maar neem aan dat een geluidskaart minder verbruikt dan zelfs een budget graka.
Waarschijnlijk wel, maar voor 80 euro meer duurt t wel een aantal jaartjes voor je dat eruit hebt :P . Rond die tijd zal HD audio zelfs door IGPs ondersteund zijn ^^
-Moondust- schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:56:
Ik heb her en der signalen opgevangen dat de ATi 4xxx kaarten voor lossless (LPCM) HD audio via HDMI geen ideale oplossing zijn. Er is bljkbaar een beperking is het spel waardoor de volle LPCM verwerking niet gehaald kan worden. Ik kan alleen nergens lezen wat er dan precies niet ideaal aan is. In mijn beleving kan de videokaart LPCM 7.1 digitaal en onbewerkt doorgeven via HDMI of niet en is er geen tussenweg. Wie weet hier meer over?
google "PAP" of "DRM" maar is. of lees mn 2 bovenstaande posts -_-

[ Voor 22% gewijzigd door jayvol09 op 11-09-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
jayvol09 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:08:
google "PAP" of "DRM" maar is. of lees mn 2 bovenstaande posts -_-
Ik heb zelf alleen interesse in het digital en onbewerkt streamen van LPCM 5.1/7.1. DTS-HD en TrueHD interesseren met niet. Met DRM en PAP heb ik niets te maken. Ik snap dat het niet kunnen streamen van HD audio (DTS-HD en TrueHD) voor velen een beperking is, maar voor mij dus niet. Als dat de bedoelde tekortkoming is, dan raakt mij dat niet, maar als de implementatie van het streamen van LPCM niet goed zit, dan weet ik dat graag van tevoren. Ik wil vooral weten of het signaal volledig onbewerkt wordt doorgestuurd. Ik heb namelijk weleens wat gehoord over downsampling, b.v. dat van een 24-bits geluidssignaal een 16-bits signaal wordt gemaakt. Zoiets wil ik beslist niet. Ik wil graag dat het volledige potentieel van lossless audio (LPCM 5.1/7.1) intact blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door -Moondust- op 11-09-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1LL3RB33
[...]

Heb ik ook met die bluray drives, vind ze nog onnodig duur en zoveel blu ray kijk ik niet op t moment, huur nog wel ff tijdje dvds ^^. Volgens mij klinken TrueHD en DTS-HD en LPCM identiek. Maar idd het scheelt met die xonar (naast het feit dat ie HD kan) dat je die eerste 2 compressies kan sturen over HDMI zodat je AVR het decodeerwerk op zich kan nemen. Persoonlijk vind ik t prima als mn pc t decodeert zonder merkbare vertraging.
Hoe zat dat eigenlijk als ik straks een film kijk met 5.1 of 7.1 DD (of DTS), kan dat dan ook gewoon middels die HMDI kabel worden verstuurd?

Man toch, ik hoop echt dat het straks allemaal goed gaat werken en op elkaar afgestemd is met al die nieuwe apparatuur in mijn appartementje!!!! Ik heb namelijk ook nog geen idee hoe het zwikje allemaal aangesloten moet worden. Ik heb straks de beschikking over de volgende apparatuur:

- Samsung LE40B652
- Harman Kardon AVR255 receiver + speakers
- HTPC (zoals een paar posts terug beschreven)
- Digitale tv van Ziggo

Correct me if I'm wrong, maar ik heb het idee dat ik alles met HDMI en S/PDIF zou moeten kunnen aansluiten.
[...]

Waarschijnlijk wel, maar voor 80 euro meer duurt t wel een aantal jaartjes voor je dat eruit hebt :P . Rond die tijd zal HD audio zelfs door IGPs ondersteund zijn ^^
Das een goeie en had ik nog niet bij stil gestaan. Naja, ik heb hem nu al besteld en is dan onder het mom van maakt minder geluid dan graka (zeg maar niet, dat je die ook passief kunt koelen). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Ik heb namelijk weleens wat gehoord over downsampling, b.v. dat van een 24-bits geluidssignaal een 16-bits signaal wordt gemaakt. Zoiets wil ik beslist niet. Ik wil graag dat het volledige potentieel van lossless audio (LPCM 5.1/7.1) intact blijft.
Downsampling (24bit/96kHz naar 16bit/48kHz) gebeurt bij audio dat met DRM beschermd is, waarvoor een PAP nodig is. (zoals jayvol al zei google maar eens op DRM en PAP)
En 5.1 of 7.1 24bit/96kHz audio is meestal gecodeerd in DTS-HD of Dolby TrueHD en daar heb je een PAP voor nodig, zo niet => downsampling ( = wat je denkt gehoord te hebben als verkeerde LPCM implementatie, wat het dus niet is).

Je zegt zoiets wil ik beslist niet dat downsampling...
Dan zou ik even dit en dit lezen ter vervollediging.

[ Voor 4% gewijzigd door petillan op 11-09-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
-Moondust- schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:20:
[...]

Zoiets wil ik beslist niet. Ik wil graag dat het volledige potentieel van lossless audio (LPCM 5.1/7.1) intact blijft.
Als je mn post had gelezen hadje dit niet gezegd maarja.
je lossless LPCM wordt idd naar 16 bits gedowngrade, maar het blijft lossless heten(omdat het LPCM is), alleen geen officiele HD audio kwaliteit meer. Alleen audio kaarten hebben tot nu toe protected HD paths.
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:51:
[...]

Hoe zat dat eigenlijk als ik straks een film kijk met 5.1 of 7.1 DD (of DTS), kan dat dan ook gewoon middels die HMDI kabel worden verstuurd?
Ja denk t wel.
en S/PDIF zal je niet nodig hebben.
Das een goeie en had ik nog niet bij stil gestaan. Naja, ik heb hem nu al besteld en is dan onder het mom van maakt minder geluid dan graka (zeg maar niet, dat je die ook passief kunt koelen). :D
Je had Echt de BBG moeten bekijken voor je hierheen kwam ;)

[ Voor 44% gewijzigd door jayvol09 op 11-09-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Elementz
psy schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:55:
[...]

Wow ik ben blij dat ik nog een van de laatste exemplaren heb kunnen kopen (11 augustus). Wat vaag dat er geen opvolger is, was toch een populair bordje?
Een mogelijk alternatief:

http://www.firedtv.nl/cms/index.php

Anysee E30 series heeft wel leuke voordelen zie ik.

GreetZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
The Elementz schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:44:
[...]

Een mogelijk alternatief:

http://www.firedtv.nl/cms/index.php

Anysee E30 series heeft wel leuke voordelen zie ik.

GreetZ
De vraag is alleen hoe goed het ook echt werkt. Wat ik op internet lees zijn er pas net drivers die zorgen dat DVB-C in MCE werkt. Zover ik kan zien werkt het in MythTv of MediaPortal nog niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:47
Ik heb mijn onderdelen eindelijk binnen en ben nu de htpc in elkaar aan het zetten, loop alleen tegen een raar probleem aan. welke kabel van de voeding moet ik gebruiken om aan het moederbord aan te sluiten?
De "grote" kabel past namelijk niet op het moederbord. De moederbordaanlsuiting is breder dan de kabel.

de onderdelen waar het om gaat ( aangeraden in de bbg van september)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus M3A76-CM€ 50,41€ 50,41
1Nexus Value 430€ 55,-€ 55,-
ImporterenTotaal€ 105,41

En hier een foto ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dongen/Job/IMG_0941.jpg

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

}:O

Ik zit niet goed op te letten, het kabeltje wat er naast bungelt (4p) kan je er naast steken om toch een 24p aansluiting te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Olghur op 11-09-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
klopt
zelf zit ik nog te wachten op mn bestelling :(
intel SSD en 4550 gpu duren lang T.T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren om mijn eerste HTPC samen te stellen. Doel van de machine is om deze via HDMI aan te sluiten op onze Philips TV en met de Optical Out op onze Philips Soundbar. Over het algemeen worden er films op afgespeeld (BluRay of zelf gemonteerde films van bv vakanties en downloads). In de toekomst wil ik kijken of ik er digitale TV op kan ontvangen, we hebben nu UPC, maar begreep dat ik dat nu wel even kan vergeten. Ik heb onderstaande configuratie opgesteld, zonder kast, die heb ik nog een liggen en wil me even rustig verder orienteren op een mooie HTPC kast in de toekomst.

Moederbord : Asus M4A785 G http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=vhi75jnBeZVzizh0 100,00 EURO
Processor : AMD Phenom II X3 720 2.8Ghz Boxed 110,00 EURO
Geheugen : Kingston 4GB(2 X 2GB), 1066MHz, DDR2, Non-ECC, CL5 78,00 EURO
HardDisk : Seagate Barracuda ST31000528AS 1Tb 7200RPM 32MB Cache 84 EURO
BluRay : LG CH08 | CH08LS10.AUAR10B 96 EURO

Een vraag die ik heb : Ik ben van plan om de Optical Out op het MoBo aan te sluiten op de Opticl in van de Soundbar. Wat kan ik daar van verwachten? Zaken waar ik rekening mee moet houden? Uberhaupt met mijn opstelling hierboven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dure CPU voor de taak. Waarom geen X2 245? Of als je per se 3 cores wil een X3 710?

Die soundbars zijn grappige dingen. Ik zie geen HDMI-in, maar wel out in de specs?

• jayvol09
Klopt het dat als je bv een TrueHD soundtrack naar flac converteert en dan decodeert naar lpcm dat je wel volle resolutie krijgt?
Ook hoor ik dat de nieuwe radeon x800 serie weer geen blu ray bitstream aankan behalve lpcm, en nog steeds geen certi voor HD.

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
jayvol09 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 01:23:
Klopt het dat als je bv een TrueHD soundtrack naar flac converteert en dan decodeert naar lpcm dat je wel volle resolutie krijgt?
Ook hoor ik dat de nieuwe radeon x800 serie weer geen blu ray bitstream aankan behalve lpcm, en nog steeds geen certi voor HD.
Ja tenminste als eerst de TrueHD soundtrack ontdaan wordt van de nodige beveiligingen (AACS, ...).
Volgens mij komt het omdat ze hiervoor licentiekosten moeten betalen en dus ook de klant.
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is uitsluitend bedoeld voor vragen omtrent het samenstellen of ugraden van je htpc. Voor andere vragen, zoals de softwarematige instellingen of technische problemen dien je je eigen topic aan te maken!