Waarom niet gewoon 160 / 10?
Je kan er best op vertrouwen. Je kan er echter ook op vertrouwen dat er eerst een conversie plaats moet vinden van de decimale representatie naar de floating point representatie, en dat die niet noodzakelijk 1 op 1 matcht.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:30:
[...]
Regel #1 van floating-point arithmetics: never rely on floating-point arithmetics.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ligt ook echt aan C++iH8 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:22:
Dag begint meteen goed, lol op de twitters:
[ceiling(160 * 0.1) = 17. THANKS C++. F*CK YOU DOUBLE. F*CK YOU AND YOUR MOTHER WHO WAS PROBABLY FLOAT]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Probleem hier ligt 'm in de binaire representatie van 0.1 die neer komt op 3FB999999999999A (blijkbaar). Niet met de conversie van 160 naar een double (4064000000000000) omdat integer values binnen een bepaalde range 1:1 omgezet kunnen worden.Woy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:37:
[...]
Je kan er best op vertrouwen. Je kan er echter ook op vertrouwen dat er eerst een conversie plaats moet vinden van de decimale representatie naar de floating point representatie, en dat die niet noodzakelijk 1 op 1 matcht.
Je hebt hier dus te maken met dezelfde afrondingsfout die je ziet als je met 2/3 wilt uitrekenen op een normale rekenmachine; daar komt immers 0.666666667 uit in verband met een gebrek aan precisie en herhalende decimalen (of eerder, een gebrek aan representatie voor herhalende patronen).
Tip: speel hier eens mee http://babbage.cs.qc.edu/IEEE-754/Decimal.html
[ Voor 5% gewijzigd door PrisonerOfPain op 01-07-2011 11:58 ]
Dat is toch exact wat ik aangeefPrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:55:
[...]
Probleem hier ligt 'm in de binaire representatie van 0.1 die neer komt op 3FB999999999999A (blijkbaar). Niet met de conversie van 160 naar een double (4064000000000000) omdat integer values binnen een bepaalde range 1:1 omgezet kunnen worden.
Handige site iddPrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:55:
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 01-07-2011 12:00 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik ging er vanuit dat je het over de impliciete cast had
Ik had het bewust over representatie, en doelde dus op de literal 0.1 Bij conversie van een integer naar float/double speelt in principe natuurlijk wel hetzelfde probleem, alleen niet in dit geval.PrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:00:
[...]
Ik ging er vanuit dat je het over de impliciete cast had
The hell.. Afgelopen dagen bezig geweest om m'n site wat te optimaliseren voor search enginges (als vingeroefening vooral, gebruik die site verder maar zelden). Onder andere een nette XML sitemap toegevoegd en aangemeld bij de webmaster pagina's van Google en Bing. Nu kreeg ik bij Google de optie om m'n +1 metrics te bekijken; oke, leuk, hip, voor de grap ook maar eens toegevoegd aan m'n site:

Ik heb (gisteren al) gevote, en het aantal votes staat op.. 0?
Lekker betrouwbaar google! 
//edit
In related news: Google crawled een stuk sneller dan Bing, althans, daar mis ik nog steeds alle data in het webmasteroverzicht

Ik heb (gisteren al) gevote, en het aantal votes staat op.. 0?

//edit
In related news: Google crawled een stuk sneller dan Bing, althans, daar mis ik nog steeds alle data in het webmasteroverzicht
[ Voor 22% gewijzigd door FragFrog op 01-07-2011 12:13 ]
En dat was dan ook precies het ambiguee gedeelte - het kan immers net zo goed op 160 doelen want is ook een decimale representatie van een getal dat omgezet moet worden naar een floating point representatie. Maar goed, erg intressant is dit geneuzel niet.Woy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:03:
[...]
Ik had het bewust over representatie, en doelde dus op de literal 0.1 Bij conversie van een integer naar float/double speelt in principe natuurlijk wel hetzelfde probleem, alleen niet in dit geval.
Of download gewoon http://oisyn.nl/apps/Kol Q l8or 2.exe, doe /setbase 2, en zie wat de binaire representatie is van 0.1, oftewel 0.000110011001100110011001100110011001100110011001100112PrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:55:
/shameless plug
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 01-07-2011 12:11 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik zal er eens naar kijken.
Ook mooi:
Ook mooi:
A generic error occurred in GDI+.
Traceback (most recent call last):
File "<string>", line 74, in <module>
Je bent enorm aan het nitpicken, de post van Woy was 100% correct en ik las 'm precies zoals hij 'm bedoeld had. Namelijk dat een decimale representatie van een getal niet altijd (dat stond er ook bij) 1 op 1 matcht met de floating point representatiePrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:07:
[...]
En dat was dan ook precies het ambiguee gedeelte - het kan immers net zo goed op 160 doelen want is ook een decimale representatie van een getal dat omgezet moet worden naar een floating point representatie. Maar goed, erg intressant is dit geneuzel niet.
Blijkbaar is de post ook ander te interpreteren; maar goed, nu staat er twee keer hetzelfde gevolgt door een discussie over of er wel of niet twee keer hetzelfde staat. Genoeg gemiep op internet, ik ga subway halen..oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:13:
[...]
Je bent enorm aan het nitpicken, de post van Woy was 100% correct en ik las 'm precies zoals hij 'm bedoeld had. Namelijk dat een decimale representatie van een getal niet altijd (dat stond er ook bij) 1 op 1 matcht met de floating point representatie
Even een klein puntje waar ik nu tegenaan loop. Hoe staan jullie tegenover variabelen definiëren binnen een lus?
of
Er is mij ooit in een grijs verleden verteld dat het definieren van een variabele in een lus slecht was (iets met geheugen toewijzing en dat de garbage collector het in een lus niet opruimt). Aan de andere kant is een van de best-practices dat je je variabelen definieert waar je ze nodig hebt tbv de leesbaarheid.
Lijkt me dat de grootste performance klap zit in het new MyObject() deel, omdat hij daar een nieuw object in het geheugen plant en dat het eventueel verplaatsen van de definitie een micro-optimalisatie is
Ben eventjes in de war, weet niet meer hoe het exact zat. Iemand die zijn lichtje er over wil laten schijnen?
C#:
1
2
3
| for(int i = 0; i < 5; i++) { MyObject x = new MyObject(i); } |
of
C#:
1
2
3
4
| MyObject x = null; for(int i = 0; i < 5; i++) { x = new MyObject(i); } |
Er is mij ooit in een grijs verleden verteld dat het definieren van een variabele in een lus slecht was (iets met geheugen toewijzing en dat de garbage collector het in een lus niet opruimt). Aan de andere kant is een van de best-practices dat je je variabelen definieert waar je ze nodig hebt tbv de leesbaarheid.
Lijkt me dat de grootste performance klap zit in het new MyObject() deel, omdat hij daar een nieuw object in het geheugen plant en dat het eventueel verplaatsen van de definitie een micro-optimalisatie is
Ben eventjes in de war, weet niet meer hoe het exact zat. Iemand die zijn lichtje er over wil laten schijnen?
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Ik plaats declaraties gewoon waar ik ze nodig heb. Of dat in een lus is of niet, boeit mij niet.
We are shaping the future
Als je wil is alles anders te interpreterenPrisonerOfPain schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:18:
Blijkbaar is de post ook ander te interpreteren

Wat is dat nou voor onzin?.Gertjan. schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:22:
(iets met geheugen toewijzing en dat de garbage collector het in een lus niet opruimt)

Was jij niet ook degene die onlangs nog iets zei over dat je iets gehoord had waar ook niets van klopte? Waar haal je al die stellingen toch vandaan?
Mijn opleiding.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:31:
[...]
Wat is dat nou voor onzin?
Was jij niet ook degene die onlangs nog iets zei over dat je iets gehoord had waar ook niets van klopte? Waar haal je al die stellingen toch vandaan?
Je zou je stack zo vervuilen of zoiets. Nu ik er weer mee geconfronteerd werd vroeg ik me dus af hoe het zat. Ik begin nu vraagtekens te zetten bij wat ik toen gehoord heb, dat is toch een mooi groeiproces
Kan er ook niets aan doen dat ze me onzin probeerde te leren
Edit: Inderdaad, de vorige keer was ik het ook. Weet alleen niet meer waarover het ging
[ Voor 5% gewijzigd door .Gertjan. op 01-07-2011 12:36 ]
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Oh ja, .Gertjan. in "[alg] Slechtste programmeervoorbeelden d..."
Dat het resultaat van een assignment expression teruggaf of het gelukt was
. Nou moet ik zeggen dat ik die zelf ook weleens heb gehoord. Maar waar dergelijke "feiten" ontstaan mag Joost weten

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 01-07-2011 12:37 ]
.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:37:
Oh ja, .Gertjan. in "[alg] Slechtste programmeervoorbeelden d..."
* .Gertjan. is bang dat ze hem dadelijk niet meer geloven als hij zegt "dat hij heeft horen zeggen dat" en gaat even stilletjes in een hoekje zitten afkoelen...
Je wil de scope van een variabele meestal zo klein als mogelijk ( maar zeker niet kleiner.Gertjan. schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:22:
Even een klein puntje waar ik nu tegenaan loop. Hoe staan jullie tegenover variabelen definiëren binnen een lus?
C#:
1 2 3 for(int i = 0; i < 5; i++) { MyObject x = new MyObject(i); }
of
C#:
1 2 3 4 MyObject x = null; for(int i = 0; i < 5; i++) { x = new MyObject(i); }
Uiteindelijk zal het er in dit voorbeeld waarschijnlijk op neer komen dat het voor .NET voor de performance geen verschil maakt, dus kun je beter kijken naar de netheid van de code.
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 01-07-2011 12:56 ]
Goed, dan gaan we nog even door.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:31:
[...]
Als je wil is alles anders te interpreteren. Ik hoop dat je beseft dat er hier maar ruimte is voor 1 mierenneuker, en dat ben ik!
True, je wilt inderdaad je scope niet al te groot hebben, dus op zich is er wat voor te zeggen om het inderdaad in de lus te doen. Was ondertussen nog wat aan het googlen gegaan en kwam toch wel wat bijzondere dingen tegen (ben schijnbaar niet de enige die het fabeltje kent
). Doe het zelf overigens ook in de lus zelf, maar vandaag schoot me ineens dat verhaaltje binnen om de een of andere reden en begon te twijfelen.
Bij stackoverflow kwam ik een topic tegen waar iemand ontdekt had dat de compiler het voor je weg "optimaliseert": http://stackoverflow.com/...riables-before-or-in-loop
Er staat daar overigens ook een pareltje van een VB code, check de post van Michael Haren van januari 2009
Kwam ook deze tegen: http://matthom.com/archiv...ate-variables-with-a-loop , dacht echt even "WTF", maar bedacht me toen dat PHP dit wel kan. De vraag is of je het wilt gebruiken
Bij stackoverflow kwam ik een topic tegen waar iemand ontdekt had dat de compiler het voor je weg "optimaliseert": http://stackoverflow.com/...riables-before-or-in-loop
Er staat daar overigens ook een pareltje van een VB code, check de post van Michael Haren van januari 2009
Kwam ook deze tegen: http://matthom.com/archiv...ate-variables-with-a-loop , dacht echt even "WTF", maar bedacht me toen dat PHP dit wel kan. De vraag is of je het wilt gebruiken
Geen idee hoe het vroeger zat, maar je kunt er van uit gaan dat in een JIT-ed taal het er tegewoordig zo aan toe gaat:.Gertjan. schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:00:
True, je wilt inderdaad je scope niet al te groot hebben, dus op zich is er wat voor te zeggen om het inderdaad in de lus te doen.
Graph coloring allocators produce efficient code, but their allocation time is high. In cases of static compilation, allocation time is not a significant concern. In cases of dynamic compilation, such as just-in-time (JIT) compilers, fast register allocation is important. An efficient technique proposed by Poletto and Sarkar is linear scan allocation. This technique requires only a single pass over the list of variable live ranges. Ranges with short lifetimes are assigned to registers, whereas those with long lifetimes tend to be spilled, or reside in memory. The results are on average only 12% less efficient than graph coloring allocators.
Hangt een beetje af van de taal, en hoe je het precies doet. In NEURON en Matlab bijvoorbeeld kun je een array (cq list) dynamisch vergroten. Als je dan iets doet als dit:.Gertjan. schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 12:22:
Matlab:
1
2
3
4
| x = 0; for k = 2:1000 x(k) = x(k-1) + 5; end |
Is dat een stuk trager dan:
code:
1
2
3
4
| x = zeros(1, 1000); for k = 2:1000 x(k) = x(k-1) + 5; end |
Zie ook deze pagina
Nee. </Captain Obvious> Er zijn heel soms scenario's waarin het nuttig kan zijn om een variabele variabele te declareren, maar dan heb je het enkel over hele exotische cases. Als je normaal aan het coden bent heb je het niet nodig en moet je er zo ver mogelijk vanaf blijven.
[ Voor 20% gewijzigd door FragFrog op 01-07-2011 13:19 ]
Maar die 2 stukken code hebben ook daadwerkelijke een andere werking. Als je weet hoe groot een collectie word is het altijd een goed idee om hem van te voren op die grootte te initialiseren.FragFrog schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:15:
[...]
Zie ook deze paginaNiet helemaal gelijk aan jou voorbeeld, maar ik zie het practisch nut van een variabele vijf keer overschrijven ook niet echt in
Klopt, maar het leek me dat .Gertjan.'s bron wellicht daar mee in de war was? Anders zou het me ook vreemd lijken dat in zijn voorbeelden eerder definieren sneller isWoy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:21:
[...]
Maar die 2 stukken code hebben ook daadwerkelijke een andere werking. Als je weet hoe groot een collectie word is het altijd een goed idee om hem van te voren op die grootte te initialiseren.
Tijdelijke data? Stel dat je uit een array met objecten een variabele via een functie uit een van de objecten moet trekken. Dan kun je tig keer het hele pad uittypen of gewoon even in een tijdelijke var neerzetten.FragFrog schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:15:
maar ik zie het practisch nut van een variabele vijf keer overschrijven ook niet echt in
Het new voorbeeld is dan ook niet helemaal handig, vaker zie je het voor tijdelijke data opslag. Maar goed zelfs met new kan het voorkomen:
C#:
1
2
3
4
5
6
| List<MyObj> list = new List<MyObj>(); while(dataReader.Read()) { MyObj tmpObj = new MyObj(); tmpObj.Var1 = dataReader.Field1; list.Add(tmpObj); } |
Nu zul je het met de verkorte notatie waarbij je properties direct achter je new kunt definieren in .NET niet vaak meer zien (zeker niet als je alleen maar properties set), maar voor de leesbaarheid is het beter om soms alsnog een tijdelijke var te gebruiken dan alles in elkaar te nesten.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
| List<MyObj> list = new List<MyObj>(); while(dataReader.Read()) { list.add( new MyObj() { Var1 = dataReader.Field1 } ); } |
Dit kan ook, maar is niet altijd lekker te lezen. Daarnaast ga je de fout in als je ook op je MyObj een functie wilt aanroepen (of je moet list[list.Count-1].MyFunction gebruiken
ffs wat is er weer met die twitter api
Heb een accesstoken van mezelf en kan keurig m'n eigen account opvragen met "account/verify_credentials". Ook het ophalen van m'n eigen timeline met "statuses/user_timeline" werkt als een zonnetje maar zodra ik er ?include_rts=1 achter plak dan krijg ik "This method requires authentication" terug. Serieus.... wtf wil je nu?

Ooops, blijkt staging gekoppeld te zijn aan live. Weg adminstratie

LOL. . snaphots ?alienfruit schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 14:54:
Backup van vannacht 
Wel alle veranderingen vandaag in SVN foetsie
Komende maandag maar iemand even
Wel alle veranderingen vandaag in SVN foetsie

Komende maandag maar iemand even

[ Voor 74% gewijzigd door alienfruit op 01-07-2011 15:03 ]
En de fix (Zend_Http_Client):Cartman! schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 14:29:
ffs wat is er weer met die twitter apiHeb een accesstoken van mezelf en kan keurig m'n eigen account opvragen met "account/verify_credentials". Ook het ophalen van m'n eigen timeline met "statuses/user_timeline" werkt als een zonnetje maar zodra ik er ?include_rts=1 achter plak dan krijg ik "This method requires authentication" terug. Serieus.... wtf wil je nu?
fout:
PHP:
1
| $client->setUri('http://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.json?include_rts=1'); |
goed:
PHP:
1
2
| $client->setParameterGet('include_rts', 1); $client->setUri('http://api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.json'); |
het had relaxt geweest als twitter had teruggestuurd dat m'n signature niet klopte, dan had ik dit direct wel gevonden... in plaats daarvan kiezen ze dus een verkeerde melding

Trouwens, wat is het vandaag?
Jawel!
COMIC SANS DAG!!!!!
http://www.comicsansdag.nl/
Gefeliciteerd iedereen!!!!
Jawel!
COMIC SANS DAG!!!!!
Proficiat, erm, comic sans
.
Heb net bericht gehad van mijn school dat ik voor alles geslaagd ben dit jaar :-). Vakantie voor 3 maanden, heerlijk. Nu nog een stage zoeken voor volgend jaar (in Antwerpen).
Heb net bericht gehad van mijn school dat ik voor alles geslaagd ben dit jaar :-). Vakantie voor 3 maanden, heerlijk. Nu nog een stage zoeken voor volgend jaar (in Antwerpen).
Verwijderd
lol.. zie ook al die sql injection en xss attempts.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:53:
Jawel!
COMIC SANS DAG!!!!!
Zo'n bedrijf heb ik ook mee gewerkt. Het was door de architectuur zelfs ondoenlijk om een aparte database voor staging te hebben...alienfruit schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 14:54:
Zover had ik je voorbeeld nog niet geextrapoleerd eerlijk gezegd.Gertjan. schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 13:26:
Tijdelijke data? Stel dat je uit een array met objecten een variabele via een functie uit een van de objecten moet trekken. Dan kun je tig keer het hele pad uittypen of gewoon even in een tijdelijke var neerzetten.
In PHP haalt het sowieso ook qua scope niet uit, want die is immers hetzelfde
In voorbeeld 1 heb je dus alleen 1 assignment meer, en zal die dus langzamer moeten zijn, maar in je resultaat gaat je dat natuurlijk niet terug zien.
[ Voor 48% gewijzigd door Woy op 01-07-2011 20:42 ]
Nou ff resharper v6 getest. Was nog erger dan eerder, de laadt tijd van een project verdubbeld ongeveer.
Als alles maar gestart is dan werkt het wel acceptabel.
maar eens de 30 dagen trial vol maken en hopen dat ze dan een snellere versie hebben.
Als alles maar gestart is dan werkt het wel acceptabel.
maar eens de 30 dagen trial vol maken en hopen dat ze dan een snellere versie hebben.
.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:53:
Jawel!
COMIC SANS DAG!!!!!

.oisyn schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:53:
Jawel!
COMIC SANS DAG!!!!!

Mijn eerste post in de coffee corner, denk dat ik niet meer mag terugkomen?
Heb ik zelf te veel gesleeped of ben ik deze hier nog niet tegengekomen:
De sleep sort
dis.4chan.org/read/prog/1295544154
De sleep sort
dis.4chan.org/read/prog/1295544154
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| browser.open("http://tweakers.net/", function(err, response) { if(handle_error(err)) return; var $ = response.window.$; $("a").each(function() { console.log($(this).attr("href")); }); }); |
Resultaat: http://pastebin.com/gpQTN07V

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Verwijderd
Jeeeeej, geslaagd! Ik mag nu naar het 2e jaar Toegepaste Informatica.
Voor de geïnteresseerden:
Over het algemeen ben ik dus vrij tevreden. Zoals jullie kunnen zien is het hardwaregedeelte niet echt iets voor mij en wil ik me dus vooral richten om software-ontwikkeling of databases.

Vak | Punten (op 20) |
Communicatievaardigheden en talen 1 | 13.5 |
Communicatievaardigheden en talen 2 | 12.5 |
Computerarchitectuur en systemen 1 | 10.5 |
Computerarchitectuur en systemen 2 | 14.0 |
Dataorganisatie | 17.0 |
Logisch en algortimisch denken | 11.5 |
Java | 17.5 |
Rapid Application Development (VB.NET) | 17.5 |
Webstandaarden (HTML, CSS, JS) | 18.0 |
Webstandaarden (XML, XSL, XSD, ...) | 18.0 |
Wiskunde | 11.5 |
Algemene economie | 13.0 |
Over het algemeen ben ik dus vrij tevreden. Zoals jullie kunnen zien is het hardwaregedeelte niet echt iets voor mij en wil ik me dus vooral richten om software-ontwikkeling of databases.
Verwijderd
Gefeliciteerd! Maar zijn dingen als Wiskunde en Logisch en algortimisch denken niet juist iets voor softwareontwikkeling en heb je daar nou niet ook perse heel jofele punten voor gehaald? Of vergis ik me? Iig veel succes in je 2e jaar.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:31:
Jeeeeej, geslaagd! Ik mag nu naar het 2e jaar Toegepaste Informatica.![]()
Vak Punten (op 20) Communicatievaardigheden en talen 1 13.5 Communicatievaardigheden en talen 2 12.5 Computerarchitectuur en systemen 1 10.5 Computerarchitectuur en systemen 2 14.0 Dataorganisatie 17.0 Logisch en algortimisch denken 11.5 Java 17.5 Rapid Application Development (VB.NET) 17.5 Webstandaarden (HTML, CSS, JS) 18.0 Webstandaarden (XML, XSL, XSD, ...) 18.0 Wiskunde 11.5 Algemene economie 13.0
Verwijderd
Dat klopt inderdaad! Wiskunde zal een pak beter moeten, dat besef ik wel, maar logisch en algoritmisch denken was een vak dat we maar 1 trimester hadden en dat eigenlijk iets heel raar was. Ik weet niet als je het kent, maar het was iets met waarheidstabellen (het gemakkelijke) en dan een hele hoop formules.
De zwakke score kan ik deels verklaren. Ik heb een concentratiestoornis (ADD) waardoor ik me heel moeilijk kan concentreren. Dat wil zeggen dat ik vaak gewoon fouten maak bij het overschrijven van de opgave en dergelijke. Een min wordt dan ineens een plus en zo maak ik domme rekenfouten. Ik heb dit vooral bij wiskundige vakken (wiskunde en l-a-d).
Mijn punten van economie mogen ook wat beter vind ik. 13 is niet slecht, maar ik had 25/30 voor dagelijks werk (ja, op onze hogeschool is er nog dagelijks werk, niet elke week een test ofzo, maar af en toe een presentatie oid). Voor het examen had ik gewoon niet echt veel zin meer om te leren. Het was het allerlaatste examen en het was nogal goed weer, maar ik weet het ... eigenlijk zou dat geen reden mogen zijn ...
Communicatievaardigheden en talen (Nederlands en Engels) zijn trouwens ook niet schitterend. Voor Nederlands had ik gewoon niet echt veel zin om te leren en Engels is gewoon niet mijn sterkste vak, ik begrijp wel alles wanneer er iets tegen mij verteld wordt, of als ik artikels in het Engels lees snap ik het ook allemaal, maar wanneer ik mezelf moet verwoorden heb ik het toch niet altijd even gemakkelijk. Daarom zou ik graag in het derde jaar een buitenlandse stage doen. De VS zou ideaal zijn, maar ook een land in Europa zou goed zijn om mijn Engelse "skills" wat te trainen.
De zwakke score kan ik deels verklaren. Ik heb een concentratiestoornis (ADD) waardoor ik me heel moeilijk kan concentreren. Dat wil zeggen dat ik vaak gewoon fouten maak bij het overschrijven van de opgave en dergelijke. Een min wordt dan ineens een plus en zo maak ik domme rekenfouten. Ik heb dit vooral bij wiskundige vakken (wiskunde en l-a-d).
Mijn punten van economie mogen ook wat beter vind ik. 13 is niet slecht, maar ik had 25/30 voor dagelijks werk (ja, op onze hogeschool is er nog dagelijks werk, niet elke week een test ofzo, maar af en toe een presentatie oid). Voor het examen had ik gewoon niet echt veel zin meer om te leren. Het was het allerlaatste examen en het was nogal goed weer, maar ik weet het ... eigenlijk zou dat geen reden mogen zijn ...
Communicatievaardigheden en talen (Nederlands en Engels) zijn trouwens ook niet schitterend. Voor Nederlands had ik gewoon niet echt veel zin om te leren en Engels is gewoon niet mijn sterkste vak, ik begrijp wel alles wanneer er iets tegen mij verteld wordt, of als ik artikels in het Engels lees snap ik het ook allemaal, maar wanneer ik mezelf moet verwoorden heb ik het toch niet altijd even gemakkelijk. Daarom zou ik graag in het derde jaar een buitenlandse stage doen. De VS zou ideaal zijn, maar ook een land in Europa zou goed zijn om mijn Engelse "skills" wat te trainen.
Ik doe nu voornamelijk software development, maar de hardware vond ik toch juist ontzettend interessant. Je hoeft er niet per sé het fijne van te weten, maar ik vind het toch wel erg leuk. Ik heb ook het vak Computer Architectuur gehad en dat was zo'n beetje mijn favoriete vak, vooral processorarchitectuur (registers, ALU, shifter etc) en de interactie met het geheugenVerwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:31:
Jeeeeej, geslaagd! Ik mag nu naar het 2e jaar Toegepaste Informatica.![]()
Vak Punten (op 20) Communicatievaardigheden en talen 1 13.5 Communicatievaardigheden en talen 2 12.5 Computerarchitectuur en systemen 1 10.5 Computerarchitectuur en systemen 2 14.0 Dataorganisatie 17.0 Logisch en algortimisch denken 11.5 Java 17.5 Rapid Application Development (VB.NET) 17.5 Webstandaarden (HTML, CSS, JS) 18.0 Webstandaarden (XML, XSL, XSD, ...) 18.0 Wiskunde 11.5 Algemene economie 13.0
Ik kan me nog goed het tentamen voor dit vak herinneren, daar moesten we een schematische weergave van de MIC-1 tekenen:

Vraag was 25 punten, had ze allemaal
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Verwijderd
Hardware is nooit echt iets voor mij geweest. Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb er gewoon niet echt "feeling" mee. Ik ben ook niet meteen de handigste in huis en zelf aan mijn eigen pc sleutelen is vaak een helse opdracht. Pc'tjes assembleren tot daar toe maar daar blijft het dan ook vaak bij.
Wat ik wel interessant vond bij computerarchitectuur is bijvoorbeeld het binair rekenen, zodat je als programmeur ook weet waar een overflow-exception (ik zeg maar wat) vandaan komt.
Gelukkig zat er bij het vak computerarchitectuur ook nog een deel systemen (linux, redelijk basic allemaal). Dat deel heeft er voor gezorgd dat ik er toch nog op geslaagd was.
Wat ik wel interessant vond bij computerarchitectuur is bijvoorbeeld het binair rekenen, zodat je als programmeur ook weet waar een overflow-exception (ik zeg maar wat) vandaan komt.
Gelukkig zat er bij het vak computerarchitectuur ook nog een deel systemen (linux, redelijk basic allemaal). Dat deel heeft er voor gezorgd dat ik er toch nog op geslaagd was.
Zelf vind ik het nogal vreemd dat er blijkbaar VB.net gegeven wordt in plaats van C#, terwijl die taal een stuk beter aansluit op Java.
vanaf volgend jaar geven ze c# ipv vb.net..alex3305 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 01:01:
Zelf vind ik het nogal vreemd dat er blijkbaar VB.net gegeven wordt in plaats van C#, terwijl die taal een stuk beter aansluit op Java.
schakeljaar.
Gelukkig in 2de jaar beter kwa projecten dan dit jaar... (vakoverschrijdend..)
had trouwens op Java 19/20 en op RAP 17,5/20 .. 2 punten verloren door theorie door het jaar xD hatelijke testen op papier.trim1
Netwerken (BKV per week: 4)
object Oriented design and implementation Fundamentals (BKV per week: 6)
Statistiek (BKV per week: 2)
trim2
Boekhouden en beheerstechnieken (BKV per week: 3)
Dataorganisatie advanced (BKV per week: 4)
Object oriented design and implementation fundamentals (BKV per week: 7)
RAP advanced (BKV per week: 6)
trim3
Communicatie vaardigheden 3 (BKV per week: 5)
besturingssystemen (BKV per week: 5)
webdesign advanced (BKV per week: 3)
wiskunde 2 (BKV per week: 1)
Business procssing met ERP
en umm dat van linux en x86 etc.. ligt echt aan de leerkracht.. opdracht geven na 5min terugkomen vragen of iedereen af heeft dan antwoord geven ... en indien vragen zijn niet antwoorden noem ik niet echt les.
Voordeel van 2de blok is dat ze niet meer vast zitten aan vb.net door aanpassing van doel van project.
Want web adv dit jaar was ook XML + JAVA.. totaal onzinnig voor een vak dat "web adv" noemt.
Lichtjes grof: hoe komt dat je zo slecht hebt op uw wiskunde? buiten 1 vraag deel b en vraag oppervlakte die je met kennis van school niet kon oplossen was toch alles 100% uit de cursus?
dat is echt meer een unief vraag ;-) heb ik ook moeten doen voor een vak.. superleuk een eigen assembler "interpreter" maken in C etc.. waren zware 2weken maar kon je wel wat ;-)Down schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:53:
[...]
Ik kan me nog goed het tentamen voor dit vak herinneren, daar moesten we een schematische weergave van de MIC-1 tekenen:
[afbeelding]
Vraag was 25 punten, had ze allemaal. Good old times.
[ Voor 41% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-07-2011 01:16 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Ik heb hem toch echt op het HBO gehadIcekiller2k6 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 01:06:
dat is echt meer een unief vraag ;-) heb ik ook moeten doen voor een vak.. superleuk een eigen assembler "interpreter" maken in C etc.. waren zware 2weken maar kon je wel wat ;-)
Dat soort knutseldingen heb ik toch wel het meeste plezier aan beleefd tijdens de opleiding.
Er wordt natuurlijk niet zozeer de taal zelf gegeven, danwel de achterliggende ideeën en patronen (en het framework).alex3305 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 01:01:
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Misschien is het juist expres in VB.Net gedaan, zodat ze er niet op internet naar kunnen zoeken. Vrijwel alle codevoorbeelden (op MSDN na dan) zijn in C#.Down schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 02:33:
Er wordt natuurlijk niet zozeer de taal zelf gegeven, danwel de achterliggende ideeën en patronen (en het framework).
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Mijn ervaring is dat je bij het leren van een nieuwe taal/principes soms beter een volledig verschillende taal kunt gebruiken. Ik heb ooit 2 developers getrained in hun overgang van ASP 3.0 naar ASP.NET (met VB.NET), onderdeel daarvan was ook een stukje Object Oriented Design en ASP.NET pageflow. Ik merkte dat de developers nogal snel terugvielen in hun ASP 3.0 denkbeelden omdat VB.NET erg lijkt op het oude ASP (als je daar VB onder gebruikte, je kon ook ASP met JavaScript doen, maar dat is zeldzaam).CodeCaster schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 02:40:
[...]
Misschien is het juist expres in VB.Net gedaan, zodat ze er niet op internet naar kunnen zoeken. Vrijwel alle codevoorbeelden (op MSDN na dan) zijn in C#.
Als we ze naar C# hadden "gezet" waren ze waarschijnlijk scherper (haha scherp -> sharp) en minder snel geneigd om in het oude te vervallen. Daarbij komt dat ze sowieso aan de notatie van talen als C# moesten wennen omdat ze ook ineens Javascript gingen leren. Persoonlijk denk ik dat ze dus beter naar C# hadden kunnen stappen. Stiekem heb ik ze ook wel een beetje richting C# gestuurd, want "toevallig" had ik wat handige libraries liggen, maar die waren in C#
Verwijderd
Hehe ik weet niet wat ik van die lessen vond... ik vond het wel interessant aan de ene kant, maar het was ook vet saai.. eindeloos gelul over risc vs sisc, motorola cpu's, sparcs en weet ik veel wat.. Nu herinner ik me er niets meer vanDown schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:53:
[...]
Ik doe nu voornamelijk software development, maar de hardware vond ik toch juist ontzettend interessant. Je hoeft er niet per sé het fijne van te weten, maar ik vind het toch wel erg leuk. Ik heb ook het vak Computer Architectuur gehad en dat was zo'n beetje mijn favoriete vak, vooral processorarchitectuur (registers, ALU, shifter etc) en de interactie met het geheugen.
[afbeelding]
Vraag was 25 punten, had ze allemaal. Good old times.
Maandag verdediging

I'll see your ten lines of code and lower them:Gamebuster schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:26:
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 browser.open("http://tweakers.net/", function(err, response) { if(handle_error(err)) return; var $ = response.window.$; $("a").each(function() { console.log($(this).attr("href")); }); });
Resultaat: http://pastebin.com/gpQTN07V
NodeJS
PHP:
1
2
3
| if ($document =@ DOMDocument::loadHTMLFile('http://www.tweakers.net')) foreach ($document -> getElementsByTagName('a') as $link) echo $link -> attributes -> getNamedItem('href') -> nodeValue . PHP_EOL; |

Met error suppresion op de loadHTMLFile call omdat t.net geen valid HTML uitpoept, of in elk geval niet valide genoeg voor een DOMDocument
Mmm. Gezichtboek zit te mieren over een RSS feed. Benieuwd wat het probleem nu weer is

Welke school ?Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:31:
Jeeeeej, geslaagd! Ik mag nu naar het 2e jaar Toegepaste Informatica.
https://fgheysels.github.io/
Jij handelt geen errors af.FragFrog schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:52:
[...]
I'll see your ten lines of code and lower them:
PHP:
1 2 3 if ($document =@ DOMDocument::loadHTMLFile('http://www.tweakers.net')) foreach ($document -> getElementsByTagName('a') as $link) echo $link -> attributes -> getNamedItem('href') -> nodeValue . PHP_EOL;
PHP
![]()
[/sub]
Mmm. Gezichtboek zit te mieren over een RSS feed. Benieuwd wat het probleem nu weer is
Jouw code is synchroon, mijn code is asynchroon.
De overige code is prima op 1 regel te plaatsen.
Daarbij wordt bij mij jQuery gebruikt en heb ik dus ook meteen die mooie selectors.
nodeValue geeft enkel de waarde van de "href" attribuut. Bij de NodeJS/jQuery versie krijg ik de absolute url, of de geplaatste url nou relatief of absoluut is.
[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 02-07-2011 19:50 ]
Jawel; als loadHTMLFile een error geeft zal die assignment in de if namelijk als false evaluerenGamebuster schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:48:
Jij handelt geen errors af.
Errors onderdrukken is niet gelijk aan afhandelen. Je zegt dat je de @ toegevoegd hebt ivm XML fouten, maar daarbij vergeet je voor het gemak tientallen andere mogelijke fouten. Bv. netwerkproblemen.
Overigens zorgt de static call ook voor een E_STRICT, welke je ook onder het tapijtje veegt blijkbaar.
Aka, leuke proof of concept maar als je het in productie kwaliteit wilt maken ga je het niet bij 3 regels houden. Maar aantal regels boeit dan ook geen ene fuck.
Overigens zorgt de static call ook voor een E_STRICT, welke je ook onder het tapijtje veegt blijkbaar.
Aka, leuke proof of concept maar als je het in productie kwaliteit wilt maken ga je het niet bij 3 regels houden. Maar aantal regels boeit dan ook geen ene fuck.
{signature}
Als de pagina geladen wordt maar geen links bevat, is de output van jouw script "".FragFrog schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:05:
[...]
Jawel; als loadHTMLFile een error geeft zal die assignment in de if namelijk als false evaluerenZoniet is DOMDocument altijd een object en zal die foreach dus nooit failen, en getNamedItem returned altijd een DOMNode zodat die call ook nooit faalt. En dat allemaal met taal-eigen code in plaats van een externe library; mooie taal heh, PHP
Als er een fout is bij het laden van de pagina, is de output van jouw script "".
Is dat jouw definitie van "errors afhandelen"?
[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 02-07-2011 22:12 ]
PHP:
1
| error_reporting(0); |
edit: of dit:
PHP:
1
2
3
4
| try { // hier al je code // en nog veel meer } catch(Exception $e) {} |
[ Voor 63% gewijzigd door Aloys op 02-07-2011 22:38 . Reden: zie bericht ]
Verwijderd
Volgend jaar schakelen ze over naar C#, dus alles wat we in VB.NET geleerd hebben leren we dan op 2 weken in C#, daarna gaan we gewoon verder met de cursus in C#.alex3305 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 01:01:
Op RAD heb ik inderdaad ook enkel punten verloren dankzij die theorie-testen. Wat een ambetante vragen ook...Icekiller2k6 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 01:06:
[...]
vanaf volgend jaar geven ze c# ipv vb.net..
schakeljaar.
Gelukkig in 2de jaar beter kwa projecten dan dit jaar... (vakoverschrijdend..)
[...]
had trouwens op Java 19/20 en op RAP 17,5/20 .. 2 punten verloren door theorie door het jaar xD hatelijke testen op papier.
en umm dat van linux en x86 etc.. ligt echt aan de leerkracht.. opdracht geven na 5min terugkomen vragen of iedereen af heeft dan antwoord geven ... en indien vragen zijn niet antwoorden noem ik niet echt les.
Voordeel van 2de blok is dat ze niet meer vast zitten aan vb.net door aanpassing van doel van project.
Want web adv dit jaar was ook XML + JAVA.. totaal onzinnig voor een vak dat "web adv" noemt.
Lichtjes grof: hoe komt dat je zo slecht hebt op uw wiskunde? buiten 1 vraag deel b en vraag oppervlakte die je met kennis van school niet kon oplossen was toch alles 100% uit de cursus?
[...]
dat is echt meer een unief vraag ;-) heb ik ook moeten doen voor een vak.. superleuk een eigen assembler "interpreter" maken in C etc.. waren zware 2weken maar kon je wel wat ;-)
Ik ben echt gewoon slecht in wiskunde. Functies en afgeleiden willen nog wel lukken, maar integralen is gewoon een ramp. De meeste vragen stonden inderdaad gewoon letterlijk in de cursus (inclusief vraagstuk, dat trouwens net hetzelfde was als op een van de PE's, maar ik had gewoon geen zin om vraagstukken te leren
Zo als ik zei is er nog een andere reden waarom ik zo faal bij wiskunde:
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:51:
Verwijderd
Wat is daar fout aan?Aloys schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 22:37:
PHP:
1 2 3 4 try { // hier al je code // en nog veel meer } catch(Exception $e) {}
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2011 01:59 ]
Uncaught ExceptionsVerwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 01:58:
[...]
Wat is daar fout aan?In bepaalde actions in controllers stop je meestal al je code in een try/catch en dan laat je de catch een mooie foutmelding aan de gebruiker zien. Binnen de try/catch kan je meerdere try/catch;s gebruiken voor specifieke exceptions die je kan verwachten en die formatteer je in een een mooie foutmelding en dan gooi je een nieuwe exception.. Is er een betere manier?
http://www.electrictoolbo...atch-uncaught-exceptions/
Lees de code. Als er door netwerkproblemen geen pagina geladen kan worden levert de loadHTMLFile call false op waarna je daar zelf mee kan doen wat je wilt. De notice was me inderdaad niet opgevallenVoutloos schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:12:
Errors onderdrukken is niet gelijk aan afhandelen. Je zegt dat je de @ toegevoegd hebt ivm XML fouten, maar daarbij vergeet je voor het gemak tientallen andere mogelijke fouten. Bv. netwerkproblemen.
Als de pagina geen links bevat lijkt "" me een prima output eigenlijk. Als er een fout is bij het laden van de pagina kun je op deze manier met een else vrij makkelijk een exception gooien als je dat zou willen, maar het levert in elk geval geen fatal errors op - afhandelen niet, error handling zodanig dat je fatal errors voorkomt welGamebuster schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 22:11:
Als de pagina geladen wordt maar geen links bevat, is de output van jouw script "".
Als er een fout is bij het laden van de pagina, is de output van jouw script "".
Is dat jouw definitie van "errors afhandelen"?
Er zijn in dat stuk code geen 'uncaught exceptions'. Alle exceptions worden opgevangen, er wordt gewoon niets mee gedaan, en dat is gewoon slordig, en kan tot rare resultaten leiden. Er gebeurt een fout, exception wordt opgevangen in het catch blok waar er niets mee gebeurt, de andere statements in de try worden overgeslagen. En daarna wordt de code na de try/catch gewoon verder uitgevoerd.Avalaxy schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:07:
[...]
Uncaught Exceptions
De gebruiker heeft dus geen enkele notie dat er iets fout is gegaan, en de fout wordt ook niet opgelost.
https://fgheysels.github.io/
IpvVerwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 01:58:
[...]
Wat is daar fout aan?In bepaalde actions in controllers stop je meestal al je code in een try/catch en dan laat je de catch een mooie foutmelding aan de gebruiker zien. Binnen de try/catch kan je meerdere try/catch;s gebruiken voor specifieke exceptions die je kan verwachten en die formatteer je in een een mooie foutmelding en dan gooi je een nieuwe exception.. Is er een betere manier?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| try { //The most awesome code here //Even more code try { //Some other sweet code } catch(AnotherException e) { //Even more sweet error handling } } catch(Exception e) { //Error handling } |
als dat is wat je bedoelt, kan je beter dit doen imho.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| try { //The most awesome code here //Even more code //Some other sweet code } catch(AnotherException e) { //Even more sweet error handling } catch(Exception e) { //Error handling } |
Dat hangt maar net van je codeflow af. Misschien wil je wel iets uitvoeren in de eerste try/catch en dan daarin iets anders proberen, maar als dat faalt moet de code daarna nog wel even verder gaan.ZpAz schreef op zondag 03 juli 2011 @ 09:59:
[...]
Ipv
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 try { //The most awesome code here //Even more code try { //Some other sweet code } catch(AnotherException e) { //Even more sweet error handling } } catch(Exception e) { //Error handling }
als dat is wat je bedoelt, kan je beter dit doen imho.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 try { //The most awesome code here //Even more code //Some other sweet code } catch(AnotherException e) { //Even more sweet error handling } catch(Exception e) { //Error handling }
Nesten van try/catch blokken is niet per definitie fout. Het is echter wel mooier om het te vermijden.
Verwijderd
Ja precies dat bedoel ik.
Ik snap niet echt wat voor voordeel een custom Uncaught exception handler je geeft... Je verplaatst enkel wat code van de actions in de controller naar een functie in de controller. .Avalaxy schreef op zondag 03 juli 2011 @ 02:07:
[...]
Uncaught Exceptions
Ik denk dat dat slechts een voorbeeld is om aan te geven dat een gegooide exception buiten een try/catch block een fatal error met zich meebrengt, en dat een custom exception handler dit opvangt. Ik ben het met je eens dat dit veel minder effectief is omdat je alle mogelijke fouten daar in moet afhandelen die specifiek aan controller actions verbonden zijn.. Kan je het toch net zo goed in de betreffende action doen?whoami schreef op zondag 03 juli 2011 @ 09:27:
[...]
Er zijn in dat stuk code geen 'uncaught exceptions'. Alle exceptions worden opgevangen, er wordt gewoon niets mee gedaan, en dat is gewoon slordig, en kan tot rare resultaten leiden. Er gebeurt een fout, exception wordt opgevangen in het catch blok waar er niets mee gebeurt, de andere statements in de try worden overgeslagen. En daarna wordt de code na de try/catch gewoon verder uitgevoerd.
De gebruiker heeft dus geen enkele notie dat er iets fout is gegaan, en de fout wordt ook niet opgelost.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2011 13:41 ]
Om het maar even simpel te houden, mijn voorbeeld:
(Jaja, dat heeft de docent gezegd en het staat in z'n slides)
Zou bij onze java cursus (Object georiënteerd programmeren in java) op de RuG een automatic fail van de cursus opleverenAloys schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 22:37:
PHP:
1 2 3 4 try { // hier al je code // en nog veel meer } catch(Exception $e) {}
[ Voor 11% gewijzigd door Aloys op 03-07-2011 13:42 ]
Wat levert je een fail op? Het opvangen van een Exception en er niets mee doen? Het opvangen van een te generieke exception?Aloys schreef op zondag 03 juli 2011 @ 13:42:
Om het maar even simpel te houden, mijn voorbeeld:
[...]
Zou bij onze java cursus (Object georiënteerd programmeren in java) op de RuG een automatic fail van de cursus opleveren(Jaja, dat heeft de docent gezegd en het staat in z'n slides)
Het mooie van Java is dat je op sommige functies altijd een try/catch moet doen. Soms wil je niets doen met de opgevangen exception en wil je hem eigenlijk door laten vallen. Netjes is anders, maar meten zakken is wel erg extreem lijkt mij. Alsof je op een opleiding wordt getraind in het schrijven van stabiele en fail-proof code
Het is nog net niet zo dat je in java verplicht wordt bij een deling een try/catch te bouwen, maar in de paranoia mode van Java zou dat goed kunnen, want iemand zou toch door 0 delen
Gewoon lekker op het hoogste niveau een try/catch plempen, klaagt de compiler nergens meer over
Maar bij een cursus object-oriented-development gaan lopen nitpicken op exception handling is imo een beetje overbodig. Het gaat over OO en niet over foutafhandeling, mensen laten falen omdat ze hun exception handling niet lekker hebben zitten zou bij mij compleet in het verkeerde keelgat schieten
Pff, heb ik weer;
Ik praat tegen een library aan, welke niet thread-safe is. Er wordt geëist, dat elke minuut een nieuwe sessie wordt geopend.
Dus nu heb ik een C# Timer aangemaakt, welke elke 55 secondes de sessie-variabele locked, uitlogt en de nieuwe sessie-variabele weer opslaat.
Krijg ik telkens exceptions, dat de sessie-variabele verlopen is. Blijkt dat de library de sessie-variabele kloont, waardoor je dus geen lock kan doen op dat object; de reden "dat is makkelijker zo".
* Matis is als "oplossing" zelf maar een lock-variabele te gebruiken en die om elke aanroep van dat object heen te zetten
Ik praat tegen een library aan, welke niet thread-safe is. Er wordt geëist, dat elke minuut een nieuwe sessie wordt geopend.
Dus nu heb ik een C# Timer aangemaakt, welke elke 55 secondes de sessie-variabele locked, uitlogt en de nieuwe sessie-variabele weer opslaat.
Krijg ik telkens exceptions, dat de sessie-variabele verlopen is. Blijkt dat de library de sessie-variabele kloont, waardoor je dus geen lock kan doen op dat object; de reden "dat is makkelijker zo".
* Matis is als "oplossing" zelf maar een lock-variabele te gebruiken en die om elke aanroep van dat object heen te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door Matis op 03-07-2011 14:38 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Over libraries gesproken
Ik ben nu bezig met een project waarin SubSonic (DB class generator) wordt gebruikt, allemaal leuk en aardig, maar daar zit dus een dikke bug in
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een Deleted kolom kan er ineens niet meer op IS NOT NULL of IS NULL gequeried worden
Wanneer er gewoon een waarde wordt gevoerd snapt hij het wel, maar op het moment dat het een NULL is gaat hij compleet over de fles...
Er zit in de gegenereerde classes dus schijnbaar "logica" om met de Deleted column om te gaan.
Hij besluit er dan het volgende van te maken
(dus 2x een where)
terwijl als ik een 0 (of ander getal) voer ik dit krijg:
(de where gaat goed en ineens is het een sp_execute SQL)
Op andere plekken gaat het wel gewoon goed
Daar wordt geen Deleted gebruikt en voegt hij wel netjes de NULL toe. Briljant! Vraag me ook af wat voor schitterende logica er in de library zit die dit veroorzaakt.
En juist dit is de reden dat ik niet zo heel erg van libraries houd
En zij schijnbaar ook niet van mij
Al de laatste versie gedownload (van die release: 2.1), maar dat mocht niet baten. Zomaar upgraden naar 3 kan ook niet van het ene op het andere moment....
Dan maar een hack maken... Alles downloaden en zelf checken of het NULL is
Er zit in de gegenereerde classes dus schijnbaar "logica" om met de Deleted column om te gaan.
Hij besluit er dan het volgende van te maken
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| /* GetSelectSql(Product) */ SELECT TOP 100 PERCENT * FROM [dbo].[Product] WHERE [dbo].[Product].[ParentID] IS NULL WHERE (Deleted IS NULL OR Deleted = 0) ORDER BY [ProductID] ASC; |
(dus 2x een where)
terwijl als ik een 0 (of ander getal) voer ik dit krijg:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
| exec sp_executesql N'/* GetSelectSql(Product) */ SELECT TOP 100 PERCENT * FROM [dbo].[Product] WHERE [dbo].[Product].[ParentID] = @ParentID0 AND (Deleted IS NULL OR Deleted = 0) ORDER BY [ProductID] ASC;' ,N'@ParentID0 int',@ParentID0=0 |
(de where gaat goed en ineens is het een sp_execute SQL)
Op andere plekken gaat het wel gewoon goed
En juist dit is de reden dat ik niet zo heel erg van libraries houd
Al de laatste versie gedownload (van die release: 2.1), maar dat mocht niet baten. Zomaar upgraden naar 3 kan ook niet van het ene op het andere moment....
Dan maar een hack maken... Alles downloaden en zelf checken of het NULL is

lol @ Apple iOS installatie log
"Sending Apple logo to device." > Apple logo verschijnt op iPad
"Sending Apple logo to device." > Apple logo verschijnt op iPad
Nieuwe week, nieuwe uitdagingen 
Het jaar is door de helft, het is bijna vakantie dus eigenlijk kan mijn dag niet meer stuk
Heb vandaag voor het eerst in een vrij lange tijd weer goede zin. Kan natuurlijk ook komen omdat afgelopen weekend eindelijk weer eens wat dingen voor mijn bruiloft concreet zijn gemaakt. Nog iets minder dan een maand en het is zover, maar heb het idee dat we nog ontzettend veel moeten regelen. Afgelopen weekend in ieder geval geslaagd voor de kleding voor de bruidsmeisjes (2 en 8 jaar oud), wel cute om te zien
, kindertjes helemaal trots
Zelfs Axapta (of het prachtproject waar ik in zit) kunnen me vandaag niets maken.
Maar voor vandaag trappen we de dag eerst af met koffie
[/blij]
Het jaar is door de helft, het is bijna vakantie dus eigenlijk kan mijn dag niet meer stuk
Heb vandaag voor het eerst in een vrij lange tijd weer goede zin. Kan natuurlijk ook komen omdat afgelopen weekend eindelijk weer eens wat dingen voor mijn bruiloft concreet zijn gemaakt. Nog iets minder dan een maand en het is zover, maar heb het idee dat we nog ontzettend veel moeten regelen. Afgelopen weekend in ieder geval geslaagd voor de kleding voor de bruidsmeisjes (2 en 8 jaar oud), wel cute om te zien
Zelfs Axapta (of het prachtproject waar ik in zit) kunnen me vandaag niets maken.
Maar voor vandaag trappen we de dag eerst af met koffie
[/blij]
Dat is IMHO ook de betere oplossing. Je kunt beter een specifieke lock variabele hebben, dan is tenminste duidelijk waar die voor gebruikt word. Stel dat er anders straks nog ergens anders een stuk code denkt dat het wel handig is om op dat object te locken? Dan kan je opeens deadlocks krijgen.Matis schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:36:
Of als je later de scope van de lock groter wil maken, en dus over meerdere objecten wil locken? Dan moet je of een arbitraire keuze maken welk object je lockt, en ergens anders maak je die keuze misschien per ongeluk anders.
[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 04-07-2011 09:31 ]
Dit weekend mezelf weer even in het studentenleven gewaand.. Na een dansvoorstelling van een vriendin met hun dansgroep uit geweest, gisteren avond een goed lange avond met een vriendin wat zitten borrelen en tv kijken.
Alles leuk en gezellig, maar je merkt toch waarom het niet voor niets studentenleven heet..
* PeterSelie mompelt iets met spijt en heel, heeeel veel koffie vandaag
Alles leuk en gezellig, maar je merkt toch waarom het niet voor niets studentenleven heet..

* PeterSelie mompelt iets met spijt en heel, heeeel veel koffie vandaag
Spijt? Een echte man neemt zijn verlies en doet net of hij nergens last van heeftSoaDmaggot schreef op maandag 04 juli 2011 @ 09:37:
Dit weekend mezelf weer even in het studentenleven gewaand.. Na een dansvoorstelling van een vriendin met hun dansgroep uit geweest, gisteren avond een goed lange avond met een vriendin wat zitten borrelen en tv kijken.
* .Gertjan. mompelt iets met spijt en heel, heeeel veel koffie vandaag
M'och, het verlies is genomen. Ik moet toch zeggen dat ik liever een aantal uurtjes eerder het bed in was gekropen gisteren.Gertjan. schreef op maandag 04 juli 2011 @ 09:40:
[...]
Spijt? Een echte man neemt zijn verlies en doet net of hij nergens last van heeft
Als je genoeg slaap te kort komt ga je vanzelf hallucinerenSoaDmaggot schreef op maandag 04 juli 2011 @ 09:45:
[...]
M'och, het verlies is genomen. Ik moet toch zeggen dat ik liever een aantal uurtjes eerder het bed in was gekropen gisteren
Oh, was dát het.. Ik vond het al zo akelig druk, in die tuin.Gertjan. schreef op maandag 04 juli 2011 @ 09:52:
[...]
Als je genoeg slaap te kort komt ga je vanzelf hallucinerenOok leuk, deel je de kantoortuin met dwergen en elfjes
Hmm, wat is Zend PHP irritant zeg. Komt met een shitload aan fouten in Twig en Smarty template bestanden. 3000 DLTK Problem fouten.
[ Voor 21% gewijzigd door alienfruit op 04-07-2011 11:51 ]
Tis maandag, en het weekeind ijlt nog flink na.. #needMoreCoffee
Zo nu zit ik dan toch bij .Oisyn op de kamer, zelfs de subway plicht al ontweken
.
Aha, daarom hangt hij hier niet rond vandaag!
Het is wel rustig idd
, maar misschien dat er meer mensen zijn met "a case of the mondays"..
Moest mijn kat naar de dierenarts brengen voor een operatie. Heb m'n subway zelf maar gehaald
Dat wordt afkicken dan binnenkort. Ik ga die subway niet voor je halen in elk geval
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Kun je nagaan, je bent een ochtend weg en je word meteen gemist.oisyn schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:03:
Moest mijn kat naar de dierenarts brengen voor een operatie. Heb m'n subway zelf maar gehaald
Overigens: Niks ernstigs met je kat hoop ik?, of wordt ie "geholpen"
Verwijderd
Was het een leuke avond?SoaDmaggot schreef op maandag 04 juli 2011 @ 09:45:
[...]
M'och, het verlies is genomen. Ik moet toch zeggen dat ik liever een aantal uurtjes eerder het bed in was gekropen gisteren
Z'n hoektand is afgebroken.

Aan de onderkant. Zoals je ziet zitten die krengen best diep, dus als het afbreekt breekt het meestal niet ver genoeg af. Dan moet de rest verwijderd worden, maar omdat dat het zo diep in de kaak zit moeten ze dus een heel stuk kaak wegfresen

Aan de onderkant. Zoals je ziet zitten die krengen best diep, dus als het afbreekt breekt het meestal niet ver genoeg af. Dan moet de rest verwijderd worden, maar omdat dat het zo diep in de kaak zit moeten ze dus een heel stuk kaak wegfresen

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 04-07-2011 15:23 ]
Beetje tweaker doet dat zelf..oisyn schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:22:
Dan moet de rest verwijderd worden, maar omdat dat het zo diep in de kaak zit moeten ze dus een heel stuk kaak wegfresen

Maar zonder gein: das behoorlijk vervelend, maar wegfresen joh? niet uitboren oid ? Krijgt ie straks dus misvormd aangezicht ?(klinkt wellicht wat ernstiger dan in de praktijk zal uitwijzen)
Nee ze maken een inkeping zodat ze er bij kunnen. Niet dat er een heel stuk kaak verdwijnt
.
Maar ben net gebeld door de dierenarts. Z'n hemoglobinewaarde (dacht ik) is te laag, dus een narcose is zeer risocovol. Met andere woorden, geen operatie
Maar ben net gebeld door de dierenarts. Z'n hemoglobinewaarde (dacht ik) is te laag, dus een narcose is zeer risocovol. Met andere woorden, geen operatie

Ow valt mee dan.oisyn schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:46:
Nee ze maken een inkeping zodat ze er bij kunnen. Niet dat er een heel stuk kaak verdwijnt.
Maar ben net gebeld door de dierenarts. Z'n hemoglobinegehalte (dacht ik) is te laag, dus een narcose is zeer risicovol. Met andere woorden, geen operatie

Hebben ze dat niet in een spuitje liggen ergens? Gewoon wat bij pompen en gaan met die banaan!.oisyn schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:46:
Verwijderd
Aaaarghhhh rageee!!
2 uur lang zitten prutsen met netwerk/firewall/router instellingen wat je allemaal wel niet kan verzinnen omdat ik maar geen verbinding kon krijgen met mijn FTP server. Zijn ze bezig met onderhoud op de server...(onaangekondigd)
naja ik mag niet klagen het blijft free hosting
2 uur lang zitten prutsen met netwerk/firewall/router instellingen wat je allemaal wel niet kan verzinnen omdat ik maar geen verbinding kon krijgen met mijn FTP server. Zijn ze bezig met onderhoud op de server...(onaangekondigd)
naja ik mag niet klagen het blijft free hosting

Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak