Ik heb jarenlange ervaring met navigatiesystemen. Van TomTom versie 3 op een ipaq 4150 pda (2003, met een externe GPS "muis"), via navigon op diezelfde ipaq, tomtom verise 4 en 5 ook gebruikt....daarna weer igo op een HTC touch pro, en nu navigon op de iPhone.
De beginjaren was het vaak echt aanmodderen, slechte gps ontvangst, applicaties die totaal de kluts kwijt waren op het moment dat je een tunnel uit kwam, vasthangen, etc.
Nu is de navigatiemarkt echt volwassen aan het worden. Zowel TomTom, Sygic, Navigon als andere leveranciers leveren prima navigatiesoftware voor de iPhone. Elke applicatie heeft zo haar eigen sterke punten. Als je een 3GS hebt, heb je het voordeel dat de werking sneller is. Hierdoor kunnen verschillen in wachttijden van de verschillende applicaties in de praktijk minimaal zijn.
De meeste mensen kiezen voor TomTom omdat dit nu eenmaal bij iedereen bekend is. Ik wil overigens zeker niet beweren dat TomTom een slecht product is, maar de praktijk wijst uit veel mensen simpelweg niets anders kennen. Sinds ik navigon heb en het hier met mensen over heb, zie je zelden dat iemand dit product kent. TomTom kent iedereen.
Ik heb zelf voor Navigon gekozen omdat het grafisch mooier uitziet, ik vind de rijbaan aanduiding lekker duidelijk en de google local search optie is een groot pluspunt.
In het gebruik (enkele weken) ben ik zeer tevreden. Ik verlies geen gps signaal (ik heb de iPhone in een Navigon houder hangen van 29 euro met accu voeding), en de werking gaat heel soepel. Het navigeren gaat zeer eenvoudig. De bediening is heel goed, als je bijv. een plaatsnaam begint in te tikken, komt Navigon al met de meest voor de hand liggende opties in de buurt. Een E intikken levert meteen als mogelijkheid Eindhoven op, als je in de buurt van Eindhoven bent.
Ik mis in navigon de mogelijkheden tot de laatste fine-tuning. In igo (op een HTC) kon je eindeloos pielen met instellingen, skins, stemmen, etc. Dit is nu zeer beperkt, alleen de belangrijkste opties zijn aanwezig. Verder is het momenteel niet duidelijk waar de aanschaf recht op geeft. Het is onbekend hoe lang je updates ontvangt van de applicatie en het kaartmateriaal.
Hier is nog een test met enkele opties:
http://www.iphoneclub.nl/...atiesoftware-voor-iphone/