ownage maxim schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:53:
Ik ben niet te spreken over hoe Apple omgaat met third-party support. De meeste tweakers hier lijken te accepteren dat eigenwijze Apple weer zijn eigen gangetje gaat. Ik had de eerste dag dat Yosemite uitkwam, direct na het upgraden een cirkel met een streep erdoor in het scherm. Pas later werd op het internet duidelijk dat dit kwam doordat TRIM niet ondersteund word. Heb je als koper geen basisrecht dat je een originele harde schijf mag vervangen voor een niet-Apple harde schijf wanneer een schijf kapot gaat, of omdat je zoals de meesten hier een snelle
SSD wilt hebben?
Antwoord op je vraag: nope want dit had je allemaal van tevoren kunnen weten plus dat de wet nergens een fabrikant verplicht stelt dat iets geheel naar eigen smaak ingericht mag/moet worden.
Ik vindt het schandalig dat ik niet eens een waarschuwing in het scherm heb gekregen voor het upgraden naar Yosemite. Ik zat zomaar met een laptop die niet functioneerde. Iemand zou een class-action lawsuit op moeten zetten.
Je installeert iets wat een hack is, waarvan de maker meldt dat het een hack is, waaruit je uit de uitleg van hoe het werkt je kunt afleiden dat het een hack is en waarvan de maker ook nota bene zegt dat dit niet supported is door Apple omdat het een hack is. Jij hebt door het installeren van iets waarvan overduidelijk bekend is dat het om een hack gaat welke op geen enkele wijze door de fabrikant wordt ondersteund noch door anderen het risico aanvaard op defecten. Jij bent hier dus degene die willens en wetens zijn eigen laptop heeft gesloopt. Als je een class-action lawsuit begint zou deze dan ook aan jou gericht moeten zijn, immers, jij bent degene die het willens en wetens heeft stuk gemaakt
Had je nou je huiswerk gedaan dan had je geweten dat TRIM Enabler een hack is waarbij het kan vriezen en dooien. De ervaringen zijn uiteenlopend van "ik merk niks" tot "hij doet het goed" tot "hij verneukt bij mij alles". Dan had je ook geweten dat het gebruik van TRIM Enabler volledig overbodig is omdat iedere
ssd sinds 2008 over garbage collection (GC) beschikt welke exact hetzelfde doet als TRIM. Had je nog beter je huiswerk gedaan dan had je geweten dat TRIM helemaal niet zo geweldig werkt. Het is zeer afhankelijk van de implementatie van de
ssd fabrikant en dat is niet bij iedereen zo goed geregeld. Gevolg: TRIM maakt niet alle cellen leeg. Binnen het Linux wereldje is hier nogal wat documentatie over. Het niet hebben van TRIM is dus niet het einde der tijden zoals mensen zoals jij beweren. GC werkt prima.
Met andere woorden, de meeste tweakers hier weten, in tegenstelling tot een aantal anderen, hoe zinloos TRIM en hacks als TRIM Enabler zijn en beginnen daar dan ook niet aan. Een
ssd doet het prima met alleen GC, zelfs die uit 2009 nog. Daarbij komt dat deze tweakers ook weten dat TRIM/GC alleen werken wanneer je data verwijderd. Wie zijn
ssd vult zal met zowel TRIM als GC tegen snelheidsproblemen aan gaan lopen want dat is hoe een
ssd werkt. Zij weten ook dat dit probleem bij een hdd niet anders is (hoe voller die staat hoe trager die wordt).
Kortom, iemand met verstand van zaken weet hoe kansloos iets als TRIM Enabler is. Iemand die alleen maar met de kudde mee kan gaan en geen flauw benul heeft waar ie het over heeft zal echter bij hoog en laag beweren dat het een absolute must is omdat anders de
ssd niet zou werken. Iemand met verstand zal dus ook nooit zo'n gigantisch drama gaan staan schoppen zoals jij nu doet. En voor iemand die bij een APR werkt vind ik het gebrek aan kennis schandalig. Hoeveel mensen zullen wel niet foutief zijn voorgelicht? Daar mogen ze wel eens een class-action lawsuit tegen beginnen.
Het enige waar je gelijk in hebt is de onmogelijkheid om je eigen machine te kunnen upgraden. Zoals uitgelegd zijn er weinig mensen die dat nog doen. Computers zijn tegenwoordig meer zoals tablets en smartphones. Je doet er zolang mee als je kunt/wilt, dan koop je een nieuwe. Het enige wat echt een probleem is, is een defecte schijf of geheugen. Waar je dat voorheen prima zelf kon vervangen moet je daar nu voor naar Apple.